IMG_20190322_231420

‹ חזרה ל ירידה בתפקוד הכליות

 הקיסרית ג'וזפין – הכנה לציור מאת פייר-פול פרידון אחד מגדולי הציירים. צייר בן המאה ה- 18, נשכח וזוכה להכרה מחדש. מוצג כיום בעיקר בלובר. פרידון נולד לסתת בקלוני, סון-לואר, שבצרפת. עד מהרה התייתם משני הוריו ואומץ באופן לא רשמי על-ידי האב בסון (Father Besson)- נזיר מהמנזר של קלוני. בתמיכתו של הבישוף של מייקון, (Bishop of Micon) החל פרידון את לימודיו בציור באקדמיה של דיז'ון, שבצרפת, שם למד אצל הצייר המוביל François Desvoges פרנסואה. בשנת 1778 הוא חזר לקלוני להתחתן עם ז'אן פאוגנט, בתו של נוטריון, שהייתה בהיריון. ברון מקומי (Baron Joursanvault,) תמך בו ואפשר לו להמשיך את לימודיו בפריז תחת חסותו של ז'אן-בפטיסט פייר (1713-1780 Jean-Baptiste Pierre), מי שהיה אז הצייר הראשון של המלך, כשרונו האדיר הלך והתגלה ובשנת 1784 פרידון זכה בפרס רומא היוקרתי של האקדמיה לציור (the Burgundian Academyָׂ), פרס רומא אפשר לפרידון לבלות ארבע שנים באיטליה (זה נוהל הפרס). בן עשרים ושש היה כשיצא ללמוד ברומא (1784) – שם הוא פגש את הפסל הגאון – הניאו-קלאסי אנטוניו קאנובה (1822-1757  Antonio Canova) והעריץ את עבודתו כמו גם את זו של ליאונרדו דה וינצ'י. פרידון התרשם עמוקות מהאולד מאסטר, מה שבולט ברישומי הגבורה שלו כמו הרישום שמצורף כאן ושלוש העבודות למטה, זו העדינות המרחפת בכוח רוחני גדול והעדינות השמימית שמנפחת את הדמויות מבפנים בהשראת האסכולה הונציאנית. הוא לא התערבב ברומא בקרב הציירים שפעלו בעיר משום שאלו העדיפו את האמנות המודרנית של התקופה בעודו נמשך מעוצמת מקוריותו וייחודו אחר הכוח הרוחני שהביא אותו להתעמק בגאוני הרנסנס שקדמו להם. מששב לפריז (1789) מצא עבודה אצל עשירי העיר. לאחר נפילתו של רובספייר (1794) עבר לגור במשך שנתיים בכפר בFranche-Comté, שם בילה בציור דיוקנאות. את אחת מיצירותיו החשובות ביותר (Madame Anthony and Her Two Children, 1796, (Musée des Beaux-Arts, Lyon  צייר בתקופה זו. לפריז הוא שב בשנת 1795 וזכה להערכה רבה ולהזמנות מכובדות (1796-1799 The Hôtel de Lanois), בעזרת ידידו רב ההשפעה Nicolas Frochot נכנס למרחבי משפחת בונפרטה (Bonaparte) ובשנת 1805 רשם וצייר את ג'וזפין אשתו הראשונה של נפוליאון  (מוצג בלובר) – הוא נפרד מאשתו וזמן קצר לאחר מכן החל להתקרב אל הציירת המוכשרת קונסטנס מאייר (Constance Mayer 1775-1821) תחילה כתלמידתו ובהמשך כבת זוגו ושותפה אמנותית. את יצירתו המדוברת "צדק ונקמה אלוהית שרודפת אחר הפושע" שמופיעה שנייה בעמוד זה, יצר פרידון בשנת 1808 גם היא מוצגת בלובר. (Justice and Divine Vengeance Pursuing Crime). משבר גדול קרע את נפשו – בשנת 1821, כאשר קונסטנס מאייר, אהובתו שסבלה ככל הנראה מדיכאון, התאבדה בדירתו בסורבון. זמן קצר לאחר מכן יצר (בשנת 1822) את הצליבה שלו (יצירת מופת), שאותה צייר לקתדרלת סנט אטיין במץ וכיום היא תלויה בלובר. הצייר המהולל של ה"מדוזה" ת'ודור גריקו נמנה על תלמידיו. פרידון התפרסם כצייר ענק של מזנסצנות גדולות ממדים, כולן מוצגות בלובר. אבל הוא השאיר אחריו אוסף נדיר של רישומי מופת שמוצגים באוספים קטנים. כיום הולכת עבודתו ונחשפת מחדש ופרידון מוגדר כאחד האמנים שהגיעו להישגים הגבוהים ביותר של הקלאסיציזם הצרפתי

כתיבת תגובה

Or

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*