אריתרופויטין (EPO) Erythropoietin


האריתרופויאטין מיוצר בכליות באזור שבין הצינורות החשובים ביותר. האריתרופויאטין הוא הורמון שאחראי על ייצור כדוריות הדם האדומות בגוף האדם. העדרו הרסני, אנמי, מאוד קשה לטיפול, במיוחד אם הכליות דלוקות ומדד הסינון ה-GFR יורד את ה-60.
האריתרופויאטין הוא גורם מרכזי במצבי אנמיה, הגם שייצורו המרכזי מתרחש באבר הכליות – לא תאמינו, רוב הרופאים לא ממש יודעים היכן הוא נוצר. הגוף מגן מאוד על ייצורו והדברים מגיעים עד לידי כך שטובי הרופאים לא מסוגלים להצביע היכן הוא נוצר

רוצה לדעת היכן הוא נוצר בדיוק – מה לעשות – כדי שייצורו יחזור ויתחדש  – להחלים מאנמיה? מאמר זה יחשוף בפניך גם מידע עדכני בנושא זה

תרשים – חתך אורך של כלייה – כל כליה עטופה בקופסית (Capsula fibrosa renis), קליפתה של קופסית הכליה נוקשה, עשויה רקמת חיבור דקיקה, קשוחה ולא-אלסטית. היא עוטפת את הכליה ונמשכת אל אגן הכליה. מאגן הכליה יוצאת תעלת השתן.
המעטה החיצוני נמשך וחובר אל השופכן.
קופסית הכליה עטופה במעטפת של סיבים ורקמות שומן, ("השומן שמסביב לכליה", Capsula adiposa perirenalis)- שכבת שומן זו ממלאה גם את הסינוסים של הכליה ומשמשת גם כמילוי בין כלי הדם.
במהלך רעב, שומן מנוצל בגוף – נושא שעולה בתזונה קטוגנית, אלא שהשומן הזה הוא רקמת השומן האחרונה בגוף שעוברת חילוף חומרים. מידע זה רומז על דרכי הריפוי, כי תפקיד השומן בהגנה על הגוף מפני חומציות וירידת מדד הPh. ירון מרגולין

תפקודו או פעולתו של האריתרופויאטין על התאים שמייצרים את כדוריות הדם האדומות וההמוגלובין יכולים להוביל לשינויים גדולים במספרים של תאי דם אדומים ובהמשך ליכולת נשיאת החמצן בדם. פגיעה בייצור האריתרופויאטין היא סכנת חיים בשל מחסור בחמצן לגוף שנוצר עקב כך.  זו גם הסיבה שהגוף מגן על ייצורו (בכבד, בכליה, בדופן המעי בתאי גליה שבמוח, ובדרכים רבות גם בהשפעת מערכת החיסון, מערכת העצבים המרכזית ובעזרת תאים במוח ובלוטות הורמונליות מרכזיות) הפרעות בייצור כדוריות דם אדומות עם רמות גבוהות מדי של אריתרוציטים (כדוריות דם אדומות) נקראות אריתרוציטים, בעוד שמצבים עם רמות נמוכות בצורה חריגה של כדוריות דם אדומות ידועה בשם אנמיה.

האריתרופויאטין הוא גם אחד המרפאים הגדולים למחלת אנמיה. לנוחות הכותבים הוא מסומן בקיצור  – EPO.  מחסור בייצורו מהווה גם מדד למחלת כרוניות כאי ספיקת כליות כרונית, אי ספיקת לב (טווח ערכים תקין שלו: 5-34 מילי-יחידות למ"ל) במצב תקין (5-34) בנוסף ליצור כדוריות דם אדומות הוא עוזר בשיפור ביצועי השרירים, ומסייע בהתחדשות העצם.

פלודרוקורטיזון, הנמכר תחת שם המותג פלורינף, בין היתר, הוא סטרואיד המשמש לטיפול בתסמונת אדרנוגניטלית, לחץ יתר של היציבה ואי ספיקת יותרת הכליה. באי ספיקת יותרת הכליה בדרך כלל הוא נלקח יחד עם הידרוקורטיזון דרך הפה. יש לבדוק את ההשלכות של התרופה. הן קשות. למעוניינים בפרוט צפו בווידאו של קובי עזרא – כאן:
אנמיה מהווה סיבוך שכיח של אי ספיקת כליות כרונית כבר בשלבים המוקדמים של המחלה; ארגון הבריאות העולמי מגדיר אנמיה לגבים כרמת המוגלובין <13.0 גרם לד"ל ואצל נשים כרמת המוגלובין <12.0 גרם לד"ל. בהקשר זה המדידה של המוגלובין, ולא המטוקריט (HCT), עדיפה להערכת אנמיה מכיוון שהיא לא מושפעת משינויים ברמת המים בפלזמה.
ישנו קשר ישיר בין התפקוד הכלייתי וקצב הסינון ה-GFR לרמת ההמוגלובין בדם.
וידאו קצר על חשיבותו של ה-GFR

האריתרופויאטין הוא גליקופרוטאין Glycoprotein (תרכובת של חלבון ופחמימה) קטן (~ 30 kDa) הדומה במבנו להורמון גדילה. בעובר ובחלקו בבוגר הוא מסונתז בכבד, אך ייצורו של האריתרופויאטין עובר בהמשך בעיקר לכליות. בתוך הכליה, אריתרופויטין (תזכורת, הוא מכונה בקיצור EPO) מסונטז בתאים כלליים שאינם בעלי תפקוד מיוחד. אלו תאים פיברובלסטים העוטפים את צינורות הכליה. מצויין באיור למטה בחץ הכתום שבאיור למטה. בהמשך המאמר אכנס לסוגיה זו שוב.

אריתרופויטין מיוצר באופן טבעי בתוך הכליה, בין היצנורות הרבים. אריתרופויטין (מכונה בקיצור EPO) מסונטז בתאים כלליים שבתוך הכליה, אלו שאינם בעלי תפקוד מיוחד, על-פי מה שידוע עד כה למדע. אלו תאים פיברובלסטים שגם עוטפים את צינורות הכליה, שם ומרגע שמתקבלת אזהרה לירידה בחמצן בתאי הגוף או בזרם הדם מתחיל ייצור אוטומטי של ההורמון הקשור בתעשיית הכדוריות האדומות בדם = האריתרופויטין. אזור הסנטוז שלו מצוין באיור למעלה בחץ הכתום. ירון מרגולין

תאים פיברובלסטים הם תא סיב ברקמת החיבור המייצר ומפריש החוצה את אבני בניין שכוללות הן את הרכיבים הסיביים, שעמם נמנים בעיקר הקולגן (חסר הגמישות) והאלסטין, והן את הרכיבים הבלתי סיביים הבונים את חומר היסוד, כדוגמת הפרוטאוגליקנים וגליקופרוטאינים. יצויין שהפיברובלסטים הם התאים השכיחים ביותר ברקמת החיבור.

Erythropoietin production in the interstitial fibroblast-like cells that surround the renal tubules
ייצור ה-Epo נשלט על ידי מנגנון לולאת משוב קלאסי (מעגל חוזר נוכח אות אזהרה: חסר חמצן ייצר, או חדל: יש די חמצן – נא להפסיק ייצור הורמון) והשפעותיו מתווכות דרך (erythropoietin Epo-R). גורמים המשפיעים על העברת חמצן לכליה, כמו לחץ חלקי השראה של חמצן או אפילו מצב לב-ריאה לקוי המפריעים להספקת החמצן באופן תקין לכליות, יכולים להגביר את ייצור Epo ולעורר את האריתתרופיזיה. לעומת זאת, אספקת חמצן מוגברת לכליה מפחיתה ככל הנראה את הגירוי לסינתזה של ההורמון Epo. כמו כן מחסור בחומצה פולית, ו- B12, משפיעים על ייצורו.

האריתרופויאטין – במשך 6 העשורים האחרונים לא הפסיקו לחקור את האריתרופואטין (האריתרופויאטין מכנה גם המופואיטין) והתעלומה נותרה – 
האריתרופואטין – הוא הורמון (שליח כימי) מיוצר על ידי הגוף (מסונטז) בכליה (כפי שהוזכר לעיל בתאים דמויי פיברובלסטים העוטפים את צינורות הכליה כליונים (נפרונים). כל כליה מורכבת ממיליון יחידות כליה. כול כליון באורך 3 ס"מ. (בזכות מספר גדול של הכליונים נוצר שטח פנים גדול לעבד כמויות גדולות של נוזלים כדי לשמור על יציבות של הרכב הדם).  האריתרופואטין נשלח אל תא מטרה כאן הינה תא מטרה. תא שמייצר את אספקת החמצן לגוף. תא זה נמצא במוח העצם ומייצר את נשא החמצן בגוף – כדוריות הדם האדומות. אל מוח העצם האריתרופויאטין מגיע באמצעות זרם הדם.

תאי הגזע, או מוח העצם, והאריתרופויאטין. 
במוח העצם נמצאים קולטנים להורמון האריתרופואיטין, מתג חלבוני שמונח על פני תאי המטרה שלו. לפיתה של אריתרופויטין עם הקולטן משנה את המבנה הכימי של תוך-תא המטרה ומסתיימת כאשר הקולטן מיונן בזרחן. משהורמון האריתרופויאטין החל מעורר בהם את הגירוי הכימי מתחילה יצירה של תאי דם אדומים במוח העצם.

במוח העצם נמצאים קולטנים להורמון האריתרופואטיןקולטן אריתרופויטין הוא מתג חלבוני שמונח על פני תאי המטרה. לפיתה של אריתרופויטין עם הקולטן משנה את המבנה הכימי של תוך-התא של הקולטן,  ומסתיימת כאשר הקולטן מיונן בזרחן. משהורמון האריתרופויאטין  החל מעורר בהם את הגירוי הכימי מתחילה יצירה של תאים אדומים. בלעדיו לא מתרחשת סינטזה זו. מדובר בתהליך של השתנות המכונה ונקשר בתאי השורה האדומה (האיור למטה מזכיר לך את מסלולה – מדובר בתהליך ייצור כדוריות הדם האדומות) ובסופה מתקבלות הכדוריות האדומות. RBC  red blood cells משאיות החמצן. ותחילתו בגירוי של האריתרופויאטין

תרשים – של תאי השורה האדומה. שלבי ההבשלה של הכדורית האדומה במח העצם והגורמים המסייעים לתהליך כולל אריתרופויאטין. האריתרופויאטין הוא הורמון הכרחי ביצירת תאי-דם אדומים. בתנאים של חסר חמצן, בעיקר הכליות מייצרות ומפרישות EPO העושה דרכו להתקשרות על קולטניו הנמצאים על פני תאים קדם-אריתרובלסטים ואריתרובלסטים באזופיליים בתהליכי ההתמיינות שלהם (הכבד מייצר חלק מההורמון הזה). השפעתו של EPO על תאים ראשוניים אלה (progenitors) הנמצאים במוח העצם, מסייעת להם לשרוד הודות להגנתו מפני אפופטוזיס (מוות צפוי מראש ומתוכנן של תאים). EPO אמנם נחשב לגורם האריתרופויאטי החשוב ביותר, אך הוא נעזר לפעילותו בגורמי גדילה נוספים ויש המצינים גם את תאי גליה הידועים גם בשם תאי גליה אסטרוציטיים, שנמצאים במוח. 
האסטרוציטים הם תאי גלייה בצורת כוכב והתאים הגדולים והנפוצים ביותר במערכת העצבים המרכזית. יש להם השפעה על האזור בכליה (רקמת האנדותל) בו נוצר האריתרופויאטין. 
חולי כליה רבים הסובלים מאי ספיקת כליות מפסיקים לייצרו וזו אחת הסיבות המאוד קשות לטיפול באנמיה. לא ניתן להחזיר מצב זה לקדמותו ללא צום חלבונים מותססים  3 כפות שמן קוקוס ליום, ותפוח אדמה 1, קטן חי כתוסף למיץ הבקר (עלים ירוקים עם תפוח עץ אחד וראש חסה) ליום.

הגירוי ליצירתו של אריתרופויאטין מורכב מקובל לומר שהוא מצבים של היפוקסיה – חוסר חמצן בתאים. מקובל שייצור האריתרופויטין מתרחש בתאים צינוריים שבכליות
 אלכסנדר פ מקסוול, טרנס RJ Lappin, Colin F Johnston, John M Bridges, Mary G McGeown מחוקרי הנושא ומי שפרסומיו בכתב העת הבריטי להמטולוגיה 74 (4), 535-539, 1990, הביאו לשינוי בתפיסה כותב במאמר נרחב ומראה שהמיקום המדויק של סינתזת אריתרופויטין (ייצורו) מתרחש בתאים מפוזרים בכליה (האיור לכך כאן למטה) כלומר מקום הולדת האריתרופואטין שנוי מעט במחלוקת, מכל מקום, מוסכם על הכל שכאשר ריכוז החמצן בדם  תקין (נורמוקסיה – normoxia), סינתזה של אריתרופויטין מתרחשת בתאים מפוזרים (פיברובלסטים) שנמצאים בקליפת הכליה fibroblasts in the renal cortex,

סינטזת האריתרופויאטין – הגירוי ליצירתו של אריתרופויאטין מורכב, מקובל שהוא מצבים של היפוקסיה – חוסר חמצן בתאים. מקובל שייצור האריתרופויטין מתרחש באזור התאים הצינוריים שבכליות, כשרוב החוקרים כיום מצביעים על התאים שנמצאים דווקא ביניהם.
בעבר הלא רחוק, כפי שקוראים יגלו ברוב המאמרים בעברית מצוין מקום אחר לגמרי – מיקום זה נחשב מיותר ומיושן.
אלכסנדר פ מקסוול, טרנס RJ Lappin, Colin F Johnston, John M Bridges, Mary G McGeown מחוקרי הנושא ופרסומו בכתב העת הבריטי להמטולוגיה 74 (4), 535-539, 1990, חושף במאמר נרחב ומראה כי המיקום המדויק של סינתזת אריתרופויטין (ייצורו) מתרחש בתאים מפוזרים בכליה (האיור לכך כאן למעלה) כלומר מקום הולדת האריתרופואטין שנוי מעט במחלוקת, מכל מקום, מוסכם על הכל שכאשר כי ריכוז  תקין של החמצן בדם  –משקיט צורך בסינתזה רבת היקף של אריתרופויטין אבל היא מתרחשת במידה מבוקרת כל הזמן בתאים מפוזרים (פיברובלסטים) שנמצאים בקליפת הכליה fibroblasts in the renal cortex (זהו אזור ההיקף בכליה – מורכבת ממספר רב של מבנים זעירים הנקראים נפרונים או כליונים. בכל נפרון חל סינון של הדם וייצור שתן), בתנאי שישנם מאגרים תקינים של ויטמין B12 ושל חומצה פולית ויטמין B9.

הפיברובלסטים fibroblasts הם תאי הכליה. למעשה הם מהווים את "השלד" של הכליה. והפיברובלסטים שנמצאים בקליפת הכליה מייצרים אריתרופויאטין.

הטיפול ברפואה ללא תרופות יודע לטפל בעזרת תזונה מחלימה באחת הבעיות המרכזיות שעומדות בפני מי שמבקש להחלים כליות, אי ספיקת לב שמסתבכת וקורסת לאנמיה. הגישה החדשה מטפלת במצב של צינורות כלי דם ומרפאת תאים דלקתיים שנמצאים במרחב הפיברובלסטים. כאשר תאים אלו מאבדים מגמישותם בשל פגיעה בשכבת האפיתל שלהם וכן בשכבת האנדותל – מתחיל תהליך חמור של מחלה כרונית. הדעות חלוקות בנושא זה ברפואה הקונבנציונלית החשודה בשעבוד לתעשיית התרופות במקרה זה וחיפוש מתמיד אחר לקוחות לתעשיית התרופות במקרים רבים אחרים. הממסד הרפואי שב ומבקש ללכת בעקבות נזק צינורי המערכת הגופנית, לסגור סימפטומים ותסמינים דלקתיים שהולכים ומתפתחים ולהגדיל את ייצור הקולגן שלהם, במקרה זה – מה שעלול לגרום לאי ספיקת כליות כרונית Renal fibrosis. בנושא זה כתבתי בבואי להסביר את יסודותיה של דרך ההחלמה החדשה תחת הכותרת גמישות מחודשת של העורקים. בנוסף על כך חיברתי על נושא זה כמה מאמרים: על החזרת הגמישות אל צנרת הדם כאן. על החזרת הגמישות אל צנרת האוויר ועל הדרך להחלים ממחלת ריאות כאן ועל צנרת התזונה והדרך לשקם את צנרת העיכול כאן. גם סכרת נקשרת בנושא זה – רוצה לקרוא על כך? נא להקליק כאן. יש להדגיש שאובדן גמישות צנרת הכליות מביא בסופו של תהליך למוות. בין התאים שמהווים את "השלד" של הכליה ה"פיברובלסטים" שעה שהם מאבדים מגמישותם נחשב הדבר בדרך כלל לאירוע העיקרי בהתקדמות של אי ספיקת כליות כרונית (CK) שסופה מוות. עם זאת, ניתן לראות בכך גם תהליך הזה הזדמנות לתיקון וכניסה לדרכי מחשבה חדשים שיכולים להביא להחלמה. על נושא זה פרסמתי סדרת מאמרים הראשון והחשוב בהם "אילוף הכליות הסוררות" להקליק כאן וממנו קישורים לכל מה שחשוב לדעת. גילוי נאות מרגע שפורסם מאמר זה – "אילוף הכליות הסוררות" אין לי חיים. עשרות אנשים מתקשרים, מבקשים לדבר, להיוועץ להירשם לתור – בבקשה חדלו. הדרך היעילה והקצרה להיכנס לתור היא אך ורק דרך הקישור למטה. שלחו את 5 המדדים שמרמזים לי על מצבכם לווטסאפ כתבו לווטסאפ בהודעה קצרה – עדיף לכאן – אני מבטיח להשיב לכל שאלה, פנייה – בבקשה אל תתקשרו זה ממש מפריע לי וכשאני מטפל בבעיות הסבוכות של ריפוי כליות – כולל בנסותי לקרוא את תוצאות בדיקות הדם שלהם זה משגע אותי ויותר כשאני לא יכול לסייע למתרשר ולנמצא מולי. אז בבקשה לשלול לכאן

ירון מרגולין – ייצור האריתרופויאטין מחייב תנאי ייצור תקינים. המרחב בין צינורות, גלומרוליות ונימים כבכל איברי ההולכה בגוף, כולל אלו שבתוך הכליה חייב להיות גמיש, נוזליו מאוזנים ובהחלט לא חומציים מכונה גם האינטרסטיטיום (Interstitium)האינטרסטיטיום נחשב אבר חדש שזה עתה נחשף. כאן נמצא תת-מרחב בין הדופן הקרומי והמרתף של תאי האפיתל ושל נימי התזונה. מרחב זה חייב להיות נקי ממחמצנים. זה יסוד הרפואה החדשה שמחלימה את ייצור האריתתרופויטין ללא תרופות.

המרחב בין צינורות, גלומרוליות (נפרונים – כליונים) ונימים כבכל איברי ההולכה בגוף, כולל אלו שבתוך הכליה חייב להיות גמיש. ליבה: זהו אזור פנים הכליה. מרחבם של הנפרונים (כליונים ) כאן עובדת צינורית קטנה ועוד צינורית המאספת שתן, מנקה דם, מחזירה ייסודות חיוניים – כאן בליבה מתאספות למעשה כל הצינוריות הכליונים והן מתלכדות בהמשך באגן הכליה לצינור מוביל שתן אחד היוצא מהכליה כפי שמראה אחד האיורים למעלה לעבר שלפוחית השתן. האזור ממנו יוצא צינור זה נקרא אגן הכליה נוזליו מאוזנים ובהחלט לא חומציים. כאן נמצא תת-מרחב בין הדופן הקרומי והמרתף של תאי האפיתל ושל נימי התזונה. מרחב זה "הליבה" חייב להיות נקי ממחמצנים. זהו יסודה של הרפואה החדשה שמחלימה את ייצור האריתרופויאטין ללא תרופות. וכשמדברים על ייצור האריתרופויאטון – חובת ההיות נקי ממחמצנים חלה על מרחבי התאים הכלליים שבתוך הכליה, אלו שאינם בעלי תפקוד מיוחד, על-פי מה שידוע עד כה למדע. מכונים גם תאים פיברובלסטים שגם עוטפים את צינורות הכליה (הכיליונים), האזור בו מתחיל ייצור אוטומטי של ההורמון הקשור בתעשיית הכדוריות האדומות בדם = האריתרופויטין. מצויין באיור למלעה בחץ הכתום. 
האינטרסטיטיום – Interstitium הבין-צינורי האיבר חדש שנחשף בפני אנשי המדע – הוא למעשה סדרה של מחלקות נוזליות מחוברות וכולל בתוכן תאים דנדריטים, מקרופאגים, לימפוציטים, תאי אנדותל לימפתי וסוגים שונים של פיברובלסטים, סוג תא של רקמות חיבור. למעשה מדובר באינטרסטיטיום (Interstitiumהבין-צינורי שנמצא בקליפת הכליה ומחבר בין מערכת הדם למערכת הלימפה – אבר חדש שנחשף לאחרונה (כאן 2014), וסוגים שונים של פיברובלסטים, סוג תא של רקמות חיבור. אזור זה חייב לשמור על מרחב מאוזן של ה-Ph 7.4.  תזונה תאית הולמת וניקוי הנוזל הבין תאי מרעלים, מחייב חומציות (Ph) מאוזן ומזון מדויק שמאפשר להגיע עדה – רק בעזרתו  (תזונה בסיסית – נכונה ומדויקת!) אפשר לשפר באופן משמעותי את מצבם של הכליונים (נפרונים, גלומרליים) ולהמשיך גם את התהליך להחלמתם ובעיקר – נושא דיוננו, להגן על ייצור תקין של הורמון האוויר המיוחד כל כך האריתרופויאטין. ייצור אמוניה על ידי הכליות, במצבים של תזונה שגויה: יתר חלבונים למשל, גם יתר עמילן ואפילו יתר שומן בריא (שמם זית, אגוזים, שמן קוקוס, אבוקדו) מבקשים להרוס זאת, הבעיה שהאמוניה מבססת (מלשון בסיסי – לא חומצי) את המרחב אבל האמוניה המבסבת היא ברכה לרגע. כי בטווח הארוך האמוניה גם פוגעת, הורסת ומחבלת בInterstitium. כדי לשפר את תגובות האמוניה לטובה הגוף הופך אותה לאוריאה. בתזונה שגויה והיא נפוצה גם בבתי החולים שלנו וגם בתזונה הנטורופתית ואפילו הטבעונית היא לא מדויקת מספיק וממיתה – כי ככל שמדד הבסיסיות יורד ועובר לחומציות – הגוף רק ינסה לסלק את האמוניה (המבסיסה) הגם שהיא למעשה, בגלל תזונה שגויה, נמצאת שם לאורך זמן רב משהכליה יכולה להרשות לעצמה – יוצא מכך שדווקא האינטרסטיטיום (Interstitium) הרגיש יוצא מאיזון, וטובל זמן רב מדי באמוניה וזאת בניגוד לרצוננו או ליכולתו. ה-Interstitium הןא רקמת חיבור גמישה שמקיפה חללים מלאי נוזל. עיתון הארץ מפרסם עליה מאמר כאן. מדובר ברשת תלת־ממדית, אבר חדש, היא אבר אנטומי שנחשף ממש  לאחרונה. היא רקמת חיבור שעשויה קולגן ואלסטין ובתוכה נוזל. הרקמה הזו אינטרסטיטיום או התאים האינטרסיציאלים מצויה בין הצינורות, גלומרוליות (נפרונים – כליונים) ונימים באזור היווצרות האריתרופויאטין. המדענים טוענים שבכל הגוף היא נמצאת למשל, בעורקים — והיא חייבת לשמור על סביבה בסיסית ובהחלט לא סביבהנ חומצית Ph נמוךמ7, כלומר ובפועל לא Ph שנמוך מ- 6. אינטרסטיטיום נמצאת גם  בין שתי הריאות ובמערכת העיכול וכאמור בעורקים ואפילו בנפרונים.] מרחב האינטרסנטיים רגיש. הוא יוצא מאיזון וטובל עקב תזונה מופקרת (רבת חלבונים, פחמימות או שומן) זמן רב מדי היא נמצאת עקב כך טבולה באמוניה – וכאן נמצא שורש הבעיה והבסיס להחלמה ללא תרופות! בילוק האמוניה!
אני מבקש להדגיש, כי 
יש להפחית ובכל דרך אפשרית, את מדדי האוריאה וזאת יש לבצע תמיד, ולא לתת תוספת של אריתרופויאטין תעשייתי כ"תרופה"! מכסה ומסתירה את הבעיה. המשימה שעומדת לפנינו כאן חייבת להיות – ובמיוחד במקרה זה, אך ורק להימנע ולא להגיע לאנמיה דרך האמוניה על בסיס מחסור בהורמון האריתרופויאטין, וכל זאת משום ובגלל יתר אמוניה באזור היווצרות האריתרופויאטין

 – לשם כך אנו מוכרחים להפחית את האמוניה! צום חי, צום חלבונים מותססים הוא יסוד ההחלמה – ובתנאי שיותאם לכל אדם ואדם.

איור – דופן הקיבה בנוסף לאפיתל הצנרת של המעי היוצא ממנה מוקפת בשכבה שרירית, ובקיבה היא עשויה שלוש שכבות והיא עבה למדי. שכבות השרירים בקיבה הן: שרירים אלכסוניים, שרירים טבעתיים ושרירים אורכיים (מפנים החוצה). השכבה החיצונית היא של השרירים האורכיים והשכבה הפנימית של שרירים מעגליים – כל השכבות מתכווצת בו זמנית אבל בכיוון אחר ללישת המזון – קרקעית הקיבה מכונה פונדוס. האפיתל הרירי שמצוי בדפנות הקיבה מפריש נוזל צמיג על פני הדופן המורכב מריר ואלקטרוליטים והוא מגן על הדופן מפירוקה. הנוזל הוא מעט בסיסי, וכך גם מגן על הדופן מהחומציות בקיבה. אצל הניזונים מפחמימות, הופכת הקיבה לסביבה חומצית רק כשנאכל מזון חלבוני. באכילת מזון חלבוני מופרש ההורמון גסטרין. בתגובה להפרשתו מופרשת חומצת מלח מתאי בלוטות רירית הקיבה. הזימוגן פפסינוגן, אשר מופרש מדפנות הקיבה, הופך לאנזים הפעיל פפסין רק בסביבה חומצית זו. מפתחה התחתון של הקיבה, יוצא המזון מן הקיבה לתריסריון – תחילתו של המעי הדק. פתחים אלו מוגנים בשרירים חזקים הקרויים סוגרים. השוער הוא שריר טבעתי המהווה שסתום. כשהוא מכווץ נסגר הפתח, וכך נמנע מעבר של מזון מן הקיבה לתריסריון. חובתנו לשמור על גמישותן של דפנות הקיבה, התריסריון והמעי הדק העליון ושריריהם כדי למנוע קשיות וכיווץ שרירים כרוני במערכת העיכול, כדי למנוע מחלות ניווניות הקשורות במחסור בברזל והיפוכלורידריה – תת חומציות הקיבה. משימה מורכבת שרבים לא עומדים בה. מגוון תרופות עלולות לגרום לבעיות בבטן ובתריסריון. הבולטת בהן אספירין אבל גם תרופות אנטי דלקתיות אחרות (תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידיות, NSAID) המשמשות לטיפול בכאבי שרירים ודלקת פרקים, בדרך כלל פוגעות ברירית הקיבה וגורמות לשחיקות, כיבים, דימום מהבטן והתריסריון ואנמיה. תרופות אחרות מפריעות לריקון הקיבה וגורמות לבחילה, נפיחות או הקאות. מזון עשיר אורז, סויה וקטניות הוא צרה צרורה לנושא זה בשל בעיית הלקטינים – עליה פרסמתי במאמרי "צום חי – הוא תרופה טבעית. אזהרה לקטינים" נא לגלול עד הכותר למטה הלקטינים (Lactones) – הקישור למאמר זה נמצא כאן. ירון מרגולין

דלקת במעי עליה רשמתי בהרחבה לרוצה להחלים ממנה ללא תרופותכאן נקשרת בתאי מאסט – תא שמייצר חלבון שמחבל בייצור האריתרופויאטין בשם TNF-α. 
TNF-α –  הוא ציטוקין (ציטוקינים   Cytokines חלבונים קטנים שמהווים את הבסיס לתקשורת בין תאי מערכת החיסון ובין תאים השייכים לרקמות הגוף) שמופרש במצבים קשים של אבדן גמישות העורקים עקב נזק לבבי למשל, או פגיעה בדופן המעי. הפרשתו גורמת לירידה/פגיעה בייצור אריתרופויאטין, ועיכוב פעילותו של האריתרופויאטין במוח העצמות  בנוסף לעיכוב שחרור ברזל מן המערכת הרטיקולואנדותליאלית וירידה בספיגת הברזל מהמעיים, ומסיבה זו הברזל לא מגיע למוח העצמות לשם ייצור המוגלובין או כדוריות דם אדומות
לאחרונה הוכח, שככל שרמת TNF-α בחולי אי ספיקת לב גבוהה יותר, כך רמת ההמוגלובין אצלם נמוכה יותר (Bolger AP, Doehner W, Sharma R, et al. Anemia in chronic heart failure: The relationship to inflammatory cytokine production and prognostic importance. Circulation 2002;106:(Supplement):2819 Abstract) 
TNF cachexin, או cachectin; נקרא בעבר בשם גורם נמק הגידול אלפא או TNFα הוא חלבון המשמש כמעביר איתות לתאים (ציטוקין). הTNFα מעורב בדלקת מערכתית והוא אחד הציטוקינים המרכיבים את התגובה בשלב האקוטי של המחלה. הוא מיוצר בעיקר על ידי מקרופאגים מופעלים (תא בולען, מחסל חיידקים ומומחה בריפוי פצעים והחלמתם), אם כי ניתן לייצר אותו על ידי סוגים רבים אחרים של תאים כגון CD4 + לימפוציטים, (תאי דם לבנים) תאי NK, נויטרופילים, תאי מאסט (מערך קו ההגנה הראשון על צנרת העיכול), אאוזינופילים  (תא לבן) ותא עצב – נוירונים
תאי גליה אסטרוציטיים.-ותאי אנדותל ואסטרוציטים או תָּאיִם כּוֹכָבִיִים (מיוונית: άστρο – כוכב, κύτος- תא), הנקראים גם אסטרוגְלִיָה, הם תאי גלייה בצורת כוכב במוח ובחוט השדרה. הם ממלאים תפקידים רבים, ובכלל זה תמיכה ביוכימית בתאי האנדותל הבונים את מחסום דם-מוח; ונוכחים בדפנות צנרת הכליה שמייצרות במצב תקין את האריתרופויאטין 
הזיהוי של פיברובלסטים כמקור לנוכחותו של האנדותל הנקשר בייצור האריתרופויטין הכלייתי היה אפשרי עקב המחקר של  5′NT (Bachmann et al. 1993; Maxwell et al. 1993, 1997).  בשורת תאים המבטאים 5′NT הנגזרים מפיברובלסטים של הכליות, הפחתת חמצן hypoxic או anoxic עוררו אמנם ייצור של אריתרופויטין כמצופה אך גם הגבירו באופן מפתיע תיקון וצמיחה של האנדותל בכלי הדם (Plotkin ו- Goligorsky 2006)..
אֶנְדּוֹתֵל (לעיתים אֶנְדּוֹתֶלְיוֹן; Endothelium) הוא רקמת תאים המרפדת את פני השטח הפנימיים של כלי הדם והלימפה ומגשרת בין תוכן הכלי לסביבתו. הרקמה מצויה לכל אורך מחזור הדם, מהלב ועד הנימים, ותפקידיה כוללים סינון נוזלים, למשל בכליות ובכלי הדם, גיוס נויטרופילים והעברת הורמונים. תאי האנדותל המצויים במשטחי פנים חדרי הלב נקראים אנדוקרדיום (Endocardium).
תזונה נכונה הוכחה כמשפרת את האנדותל – הגם שרפואת הממסד לא מוצאת סיבה לחשוב ששיקום האנדותל בצנרת הכליה גם ישפר במקביל את ייצורו מחדש של ההורמון המיוחל האריתרופואטין, תמיד אפשר לנסותה. תזונה בריאה רק מחלימה. כהתחלה נסו צום חי במשך 3 חודשים אם אתם סובלים מאנמיה ותופתעו. אני עובד על נושא זה, בהסכמה מלאה של המחלימים שלי, בבואי לשקם אנמיה במצבים קשים של אי ספיקת כליות כרונית
לקראת סוף – רקמת האנדותל נחשבת לסוג של אפיתל מיוחד, אף שהיא אינה משטח חיצוני, אלא משטח פנימי. לעורקים למשל שכבה פנימית מצופה ברקמה עדינה, שבנויה משכבה אחת של תאים – שכבה זו מכונה אנדותל. מתחתיה נמצאים השרירים – שכבה שנייה היא של שרירים. בין שתי השכבות הללו, מצוי חללהמעבר שבין – החלל התת-אנדותאלי. הוא שמקשר אותנו למחסור בחמצן, ביצירת הכדוריות האדומות ולאריתרופויאטין, במעבר הזה, מתחילים שעריו של הגיהינום הבריאותי – אנמיה, כשל תפקודי הכליה, מחלות לב, שבץ מוח למעשה כל הנזקים הגדולים אפילו כשל בתפקוד הריאות מתחיל  בחלל התת-אנדותאלי והוא משתקף תחילה כדמימה  בדמימת המעברים שבכתף שמאל, בירידה בערכי ההמוגלובין, והברזל בבדיקות הדם. עקב בלימה בייצור האריתרופויאטין  בכליות. 
יחד עם זאת, מכיוון שמקורם של תאי האנדותל הוא במזנכימה, שהם הם מכילים וימנטין ואינם מכילים קרטין ומכיוון שהם מציגים תופעות פתולוגיות השונות מתאי אפיתל אחרים, פתולוגים אינם מחשיבים רקמה זו לאפיתל אלא לסוג של רקמת חיבור. נושא זה בהחלט מאתגר את תעשיית התרופות – אמנם הפתרון לבעיה בתזונה מחלימה מסוג צום חי שומר על מרחב בסיסי בגוף האדם אבל גם בסדרת לחיצות החלמה – נושא זה כבר אינו חדש אבל אנשים רבים מעדיפים להמתין למציאת תרופה חדשה ויתכן שהשלכותיה ההרסניות יספקו עבודה רבה וגם קניינים מסורים. 
באיברים מסוימים, למשל בכליות, הגדרת תפקיד תאי האנדותל הוא ביצוע פעולות סינון מיוחדות. דוגמאות לתפקיד זה הן תאי אנדותל ייחודיים המסייעים בסינון בכליות ומחסום הדם-מוח.

מבנה הנפרון -תרשים של שני נפרונים בכליה.
כליה מוגדלת היא אחת הבעיות שעלינו להתמודד אתה בבואנו להחלים את הכליות ממצבי קריאטינין גבוה ואי ספיקת כליות – יתר חומצה לקטית – ( Lactic aci) או חומצת חלב – הורס את הכליות – תרופות הן אחד הגורמים המשמעותיים לעליית רמת חומצת חלב בדם. במינונים גבוהים של אספירין תיתכן הרעלת סליצילאטים המשפיעה בהצטברות חומצת חלב, וכן תיתכן עלייה ברמת חומצת חלב בצריכת אפינפרין במינונים גבוהים. אלכוהוליזם כרוני,  צריכה מרובה של פרוקטוז, עירוי של גלוקוז גם metformin בחולי סוכרת בעיקר אם יש להם תפקוד כלייתי לקוי, או צריכה ניכרת של acetaminophen (שם מותג Tylenol), כל אלה מגבירים רמת חומצת חלב, וכן תרופות אותן צורכים נשאי HIV המעכבות האנזים מהפך טרנסקריפטאזה דוגמת דידאנוזין, סטאבודין וזידובודין. הרעלה על ידי ציאניד שניתן באמצעות תוסף B12 שאינו מתילקובלמין או חד תחמוצת הפחמן, מגבירים רמת חומצת חלב בדם. 
כאשר יש חשד לחמצת השפעת אספירין או תרופות שונות שנזכרו לעיל גם במצבים של חסר ניכר בתיאמין מצדיקים מדידת חומצת חלב בודקים את נוכחותה בדם – במצב עודף עודף גדלה הכליה זה הרגע שיש ליהכנס מיידית לצום פחמימות ומזון בעל ערך גליקימי גבוה כדי לסלק מזונות מהגוף שגורמים להגדלת הכליות. חומצה לקטית נמצאת בעיקר במוצרי חלב "חמוץ" כמו יוגורט, לבן, כפיר, וגבינות קוטג'. למעשה, קזאין המהווה את מקור החלבון העיקרי של הגבינה, כמו גם כמה מאכלים מעובדים כמו כמה לחמים בירות,נעזר לצורך הקרישה על ידי חומצת חלב, ואחת השיטות המקובלות להחמצת גבינה נעשית בעזרת חיידקים המפרישים חומצה לקטית לחלב. בנוסף לכך בכל מוצרי החלב נמצא IGF-1 הורמון שתפקידו בין היתר לווסת ייצור חלבונים – עליו פרסמתי כיסוד מסרטן שבא מחלבון מהחי במאמרי: "התרופות והרע – ביוטין B7 ויטמין H" (לגלוש לתת הכותרת "מקורות ביוטין במזון" …ההורמון מכונה גם פקטור גדילה דמוי אינסולין1 – שנמצא במוצרי החלב ומקשיח את העורקים ומביא נזק עצום לכליה (תמוה אם כן המלצת הנטורופתים לצרוך אותו במצבי אי ספיקת כליות. כולם – כל המזונות הנזכרים לעיל נכנסים בשלב זה לרשימת (המזונות) האסורים, ואין לצרוך אותם. בכלל זה יש להימנע מפעלות ספורטיבית מואצת כדי למנוע סיבוכים שכוללים הצטברות חומצה לקטית הגוררת חומציות יתר בדם, והיפרליפידמיה. אחד הסימנים הראשונים שמזהירים מפני הבעיה בהתפתחות התנגודת לאינסולין (מתחת ל 2 נמצא המדד הבריא) והוא אחד הקריטריונים לתאוות הפחמימות ומוצרי חלב או ספורט אתגרי.

נפיחות ובצקת – הם מדד נוסף שנקשר בתהליכי החלמת הכליה והפרגות מהתהליך התהליך טרשתי שמואץ בחולי אי ספיקת כליות שאינם מטופלים בלחיצות החלמה ותזונה מחלימה. הוכח במחקרים בבעלי חיים ובמחקרים בבני אדם, בחולים הסובלים מאי ספיקת כליות בדרגה מתקדמת קיומם של רבדים טרשתיים בדרגת חומרה קשה ובנוסף לכך, התקדמות הטרשת בחולים עם אי ספיקת כליות קשה היא מהירה כאשר אחד המנגנונים האחראים להאצת הטרשת הוא אנגיוגנסיס מואץ בשכבת האדוונטיציה (Adventitial Layer) בכלי הדם הכליליים הגורם להיווצרות המטומות בתוך כלי הדם הכליליים (Intramural Haematoma) ולשבירת ה-Fibrous CAP של הרובד הטרשתי.
כאשר הנפיחות שכיחה ברגליים התחתונות ובצקת שכיחה גם הופעת מיים חונקת בצנרת הנשימה שבריאות הרובד הטרשתי משתקף בהם. – כל נפיחות ובצקת מלמדת על בעיה באנדותל Endothelium סוג של רקמת חיבור שכנזכר לעיל, עוטפת את צינורות ההובלה בגוף מבפנים. מחקרים מצביעים כיום על קשר בין תאי גליה, אבדן גמישות האנדותל, הרובד הטרשתי ומחסור בהורמון האריתרופויאטין, אך בתנאים בהם חסר חמצן בדם (היפוקסיהhypoxia), תאים שנמצאים כמעט בכל אזורי הכליה (ראה תרשים למטה) מתחילים לייצר את ההורמון החשוב והכרחי כל כך ליצירת כדוריות הדם האדומות. נוצר מצב מרתק ומאוד מעניין – ייצור מוגבר של אריתרופויאטין נובע מגידול במספר התאים המייצרים אותו ולא עלייה ברמת הסינתזה על ידי תאים אנדוקריניים, כלומר לא בהשפעת תאים ממערכת ההפרשה הפנימית – (אוסף של בלוטות שמייצרות ומפרישות הורמונים אל מחזור הדם) – מידע זה גם הוא חדש ונוגד את המוכר וצפוי: ריבוי תאים שנמצאים בתת החללים שבכליה מייצרים או קוראים לייצור ההורמון אריתרופויאטין. הביטוי של אריתרופויאטין בתאים בודדים בעיקרו הוא שמתארגן כמתג הפעלה / כיבוי ולא באמצעות עלייה / ירידה של הנחיות ממרכז השליטה על יצירת ההורמונים כפי שמקובל – הוא שחדש כאן. והוא נקשר באנדותל ובתאי גליה –

נשארו לך שאלות

אני מזמין אותך ליצור קשר בטופס שנמצא מעט למטה

לחיצות ההחלמה הן שיטה מיוחדת להגמשת שרירי הגוף – ככה הנושא של לחיצות ההחלמה התחיל- לווידאו נא להקליק כאן

כך שיטת לחיצות ההחלמה המשיכה – המטופל הראשון היה חולה סרטן – משהחלים (באמצע שנות ה80) , הבנו שיש לנו כלי רב עוצמה- לסיפור המלא נא להקליק כאן
לפני שנתיים (2018)החלימו הכליות הראשונות בשיטת לחיצות ההחלמה אל המאמר שתאר את דרך עבודתי להחלמתן – אילוף הכליות הסוררות – שהביאו להחלמת כליות רבות נא להקליק אגב  מדד ה-GFR של הבחור עומד כיום על 84, כש 90, הוא מדד בריא. להקליק כאן.

על התרופות שהורסות את הכליות ואת ייצורו של האריתרופויטין כאן
נשארו לך שאלות

אני מזמין אותך ליצור קשר בטופס כאן למטה,

אשמח לשמוע ממך – ירון מרגולין

אשמח להשיב לכל שאלה.

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך). מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    קישורים ל-10 המאמרים על התרופות והרע 

    למאמר הראשון בסדרה על התרופות הטובות והרעלחץ דם – והתרופות המרוקנות – כאן
    למאמר השני בסדרה זו – B12 – והסיבוכים שאפשר למנועכאן
    למאמר השלישי בסדרה זו- על שיקום הגוף שלך והגלוטתיון – כאן
    למאמר הרביעי בסדרה זו – תיאמין – B1 – כאן
    למאמר החמישי בסדרה – על ביוטין B7 – כאן
    למאמר השישי בסדרה – פרוזק וקפהכאן
    למאמר השביעי בסדרה – אבץכאן
    למאמר השמיני בסדרה – האשלגן – חיסול האוצר – כאן.
    למאמר התשיעי בסדרה – הברזלכאן
    למאמר העשירי על הויטמין של השמש – ויטמין די – כאן.

    לעמוד הפייסבוק של לחיצות ההחלמהכאן

    מאמרים נוספים:

    אריתרופויאטין (EPO) Erythropoietin – הכל על ההורמון שאי אפשר לנשום בלעדיו

    נשארו לך שאלות – כאן

    נשלח ב כללי
    2 comments on “אריתרופויטין (EPO) Erythropoietin
    1. vorbelutr ioperbir הגיב:

      You should take part in a contest for one of the best blogs on the web. I will recommend this site!

    2. erc-1155 polygon הגיב:

      I am glad to be a visitant of this double dyed site! , thanks for this rare information! .

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *