אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות – כל מה שחשוב לדעת – חלק ג

אלבומין בשתן העולה על 30 מיליגרם ל-24 שעות = מצביע על דלקת בדופן הנפרון.
אוריאה מעל 145 משווה לבון 70 – כאשר מדד הבון (BUN מעל 70) האוריאה נמצאת כבר מעל 145. יש להתחיל מיד בצום לקטינים.
בצקות – כאשר חלבון לקטין (מהסוג הרעיל) כמו אלו שנמצאים בחיטה (ויטאגלוטנין), בנבט חיטה, מגיעים למערכת העיכול ותאי פייר שנמצאים בדופן המעי תופסים אותם ומגדירים אותם: "פולשנים זרים" הם תוקפים אותם, מדד ה- בון בדם עולה, גם החומציות והכליות מתדרדרות מה שניכר במדדי הסינון ולא הקריאטינין – דרשו את מדד ה-GFR!

חלק ג'

פרק א
המשך לפרק א' – כאן.
פרק ב'
פרק ג'

קריאטינין הוא חומר פסולת הנוצר על ידי פרוק נורמלי של תאי שריר תוך כדי פעילות.
קריאטין, האנזים קריאטין פוספוקינז, משמש כמאגר אנרגיה בשריר. הוא הופך לקריאטינין – חלבון העובר לדם ומסולק כפסולת בכליות דרך השתן. אי-ספיקה כלייתית מתקדמת מתאפיינת בעלייה ברמתו בדם. השאיפה שלי להפחתת הקריאטינין – שמקורו בעודף חלבונים – לשם כך אני משתמש בצום (מ)חלבונים.

קובץ:File-Tintoretto, Jacopo - Moses Striking Water from the Rock - 1577 - 122kb.jpg

צום (מ)חלבונים – ייצור שתנן פוחת במצבים של דיאטה ענייה בחלבון. צום חלבונים הוא דיאטה שיצרתי כדי להפחית ל-26 גרם ליום (4 כפות אפונה, כוסמת, פולי סויה מושרים היטב ליום – בלבד) את צריכת החלבונים יש לצמצם במקרה זה למינימום ולספק אך ורק את החלבונים הנדרשים לשיקום הכליות ולבניית המערכת מחדש. אני מבקש להדגיש שבמקרים מסוימים אני מחמיר ואף מוריד את הכמות ל 16 גרם – נושא זה תלוי בתמונה הכוללת כפי שנחשפת בבדיקות הדם/שתן הכוללות (לא מהתבוננות ביסוד אחד במנותק) וכן דרושה לדעתי בדיקה גופנית ואותה אני מבצע במהלך "לחיצות ההחלמה" שנערכת כל שבוע בקליניקה. את מצב החלבונים אני מזהה באזור הכתפיים של צד ימין בגוף ובזוית הסקפולה הפנימית העליונה. צום חלבונים מדויק יכול להגיע גם כאמור לעיל למנה של 16 גרם חלבון בלבד ליום ואף פחות מכך.
גבר יכול לאכול 17 גרם של סלמון – הסלמון מוגדר מזון גברי, לא תמיד הסלמון מתאפשר במקומותינו וזאת בגלל גידולי הסלמון בשבי שנחשפו כמזהמים ומסוכנים מאוד לבריאות הכליות. במדדי ה-GFR מתחת ל-33 – סלמון כזה ויותר מכך מעושן הוא דבר מסוכן. עוד על נושא זה במאמרי כאן. הפחתת חלבונים 
מפחיתה את היחס BUN – אוראה לקראטינין בבדיקת הדם.
הצום 
"צום חלבונים" משפיע גם על רמת הקראטינין. הוא מוריד את ערכיו בדם. תוצאה נמוכה בדם, נובעת גם מדלדול משמעותי של רקמת שריר, בשל הורדה במשקל. נושא זה מורכב גם עליה של הקורטיזול חודרת לתמונה זו מדלדלת את השריר ומצב כזה אף הוא מסוכן. למזלי קל לאבחן אותו בעזרת "לחיצות ההחלמה" מכל מקום יש למדוד את הBmi ולהוסיף פעילות ספורטיבית כדי להגדיל את מסת השריר. גם כאן נתקלים בבעיה כי יתר פעילות מעלה את החומציות בגוף וגם את הקריאטינין.
מדד 
קראטינין נמוך בדם משקף, בדרך כלל בנבדקים, מסת שריר ירודה ביותר, לכן הירידה במסת השריר כשלעצמה, עקב צום החלבונים, מורידה את ערכי הקריאטינין, אך אין היא משקפת את ההחלמה של הכליות ואת מדד ה- GFR!
אימון גופני – בעבודתי החל משיבת הכוחות למטופל, אני מבקש להתחיל בפעילות ספורטיבית מתונה. הספורט מחזק ומעלה את מסת השריר. סימן ראשון להצלחתו של צום החלבונים ניכרת במדד האוראה – היא יורדת גם מדד האלבומין חשוב מאוד אך מדד האוראה  בדם חשוב יותר.

The Rape of the Daughters of Leucippus, c. 1617, oil on canvas, Alte Pinakothek Peter Paul Rubens

The Rape of the Daughters of Leucippus, c. 1617, oil on canvas, Alte Pinakothek- Peter Paul Rubens

החל מהחודש השני, בבדיקת הדם השנייה או השלישית ברצף האבחון הנדרש, הקריאטינין בדרך כלל עדין נראה גבוה, ואף עולה, ביחס לבדיקה הקודמת – אל דאגה התבוננו במדד האוראה (טווח הנורמה 17- 43). מצב זה מתסכל את מי שהקנאות הממסדית גדולה עליו. ואם המצב  לא די מסובך הרי שרבים מהמחלימים נדרשים ליטול כדורים להפחתת לחץ דם – קנדור הוא כדור נפוץ בשימוש נגד יתר לחץ דם והכדור הזה מעלה קריאטינין גם אם תפקוד הכליות משתפר והדבר הזה מלחיץ את מי שלא מכיר את נזקי התרופות. ואם לא די אתגרים עלינו הרי שבמהלך ההחלמה, בנוסף לנאמר עד כה, כאשר הגוף חווה מחסור במזון, למשל, כאשר התזונה לא מאוזנת כראוי כמו בהפחתה מהירה מדי של חלבון או במעבר לצום חי (צום חי הוא תזונה טרייה – מזון לא מבושל, לא מחומם, לא מאודה – מזון חי) – וזאת משום שמזון חי מגדיל נוכחות ויכולת ניצול מרכיביו בקיבה, פעילות האנזימים עליו טובה יותר. והוא מבוסס על תזונה מהצומח בלבד, במקרים אחרים מתסיסים אותו כדי להרחיב את תזונת החיידקים הטובים במעיים, גם במקרה זה ערכי הקריאטינין בדם עולים,  אבל השתנן – האוראה  יורדת (טווח הנורמה 17- 43) – והיחס ביניהם משתנה. גם היחס ביניהם קובע ומלמד על צעדי ההחלמה או על שינויי תפריט שיש לבצע. התוצאה של התהליך נחשפת כמדהימה כאשר מתגלה שגם אם הקריאטינין עולה הורחב יצור הגלוטתיון – שאין טוב מכך להחלמת הכליות.
המצב מוזר: עלית הקריאטינין אומרת שיש שינוי בסדרי עולם המרחב הפנימי, גם שכמות הנפרונים הסתומים גדלה (עליה ברמת קראטינין בדם –באה לבטא שלב מתקדם של נזק לנפרונים בכליה) אבל האוראה ירדה (טווח הנורמה 17- 43) רוצה לומר אל דאגה כי הדלקת במערכת הניקוז ירדה זו שמקורה הסוכר – כלומר גם רמת החומציות שהסוכר, פחמימות, חלבון מהחי מקורה גם היא ירדה. מדד נוסף חשוב הכולסטרול הטוב – הHDL אם הוא עולה, או אף נותר יציב; הווה אומר גם מקור דלקתי נוסף – החלבון והשומן ירד. ההחלמה החלה!
הערה על השומן – קפה למשל, משמין, כי הוא חומצי. מעטים יודעים שהגוף שומר על השומן גם במצבי דיאטה חריפים ואם המזון חומצי -למשל קפה האדם לא ירד במשקל – כי השומן סופג למעשה אל תוכו יתר חומציות ומסיע בכך לכליות לאזן את הpH ומפחית את הצורך ביצור אוראה .
בנוסף לנאמר מאוד חשובה תמיכה ויצירת גלוטתיון, אבל על נושא זה במאמר נפרד – אפשר לקרuא עליו למשל כאן.

לכולסטרול הטוב ה-HDL תפקיד מכריע בבניית קרומי תאים, יצירת הורמונים והגמשת העורקים. רמת HDL גבוהה בבדיקת דם  מיטבית – רמת HDL הגבוהה מ-60 מ"ג/דצ"ל (אצל שני המינים) נחשבת לרמה בריאה. עלייתו מצביעה על תהליך של החלמה והרחבת גמישותם של העורקים.

הרקולס פיטר פול רובנס

Hercules as Heroic Virtue Overcoming Discord, 1632–33. Peter Paul Rubens

עליה ברמת קראטינין בדם – היא אות מבשר רעות. העליה במדד זה מזהירה אותך ובאה לבטא שלב מתקדם של נזק לנפרונים בכליה. יש לדעת שקביעת קראטינין אינה מדד רגיש לגילוי שלבים ראשונים של נזק כלייתי או החלמה של הכליה. כאשר הפועל הקטן שמסנן את הדם שלך בכליות – נפרון חדל ממלאכתו מסיבותיו; עליך לצאת מיד למסע החלמה. יש לבדוק את מצב האוראה  – במצבים פתולוגיים, העלייה ברמת השתנן (האוראה ) בדם מהירה יותר מזו של העלייה ברמת קראטינין. כאשר הקריאטינין בבדיקת דם גבוה זה אומר שבערך מחצית מהנפרונים (פועלי הסינון בכליות) הפסיקו לתפקד. התבוננו באלבומין – כאשר האלבומין בשתן עולה על 30 מיליגרם ל-24 שעות = דלקת בדופן הנפרון. מדד זה מאשר או שולל ירידה בתפקוד הנפרונים. ומכוון את התזונה שלך בה

אין משמעות רבה במדדי קריאטינין גבוה לגבי תפקוד הכליה בפועל.

מה שמשקף במדדי קריאטינין גבוה מ 2 זה מדדי האוראה, האלבומין ומדד הסינון ה-GFR גם ה BUN עוזרים להבין את התמונה.

האמת שבדיקת הדם המצוינת שמובאת למטה (לכאורה מצוינת בשל תרופות רבות) שקרית, מאחזת עיניים ובפועל היא רק מבשרת על אסון קרב והכנות לדיאליזה

חובת העיון הנכון בבדיקות הדם מחייבת אותך תמיד להתבונן במדד ה- GFR. ה- GFR – בצילום למעלה אפשר לראות בדיקת דם אמתית, והיא מצוינת, נא ללחוץ או לגעת בצילום להגדלה – אבל רק לכאורה מצוינת, למעשה היא מלמדת על כשל מוחלט של הנפרולוג. האמת שהיא מבשרת אסון הולך וקרב. הבדיקה הזו היא של גבר בן 73 מיום ה 28.07.2020. במבט על כל הנתונים פרט לאחד, מלמדים שהאדם בריא, לכאורה בריא ורוב המדדים כאן מאוזנים או לא מסוכנים: הסוכר, האוראה – מאוזן כביכול מדובר כאן בנער בן 17. הביטו על ה-GFR 13.6, כיצד אדם בריא מגיע למדד סינון פקעתי כל כך קשה? אלו הכדורים, והתרופות, חלקן (נגד יתר לחץ דם ובצקות: פוסיד למשל) העלה את הקריאטינין והוא נמצא מעל לנורמה האחרות הורידו את הסוכר והאוראה או את החלבון המסוכר. הכל כאן לא רפואה אלא בעצם אחיזת עיניים ומכירת כדורים. אדם שמגיע ל GFR 13.60 הוא אדם שמדברים אתו על דיאליזה
! כשאין כאן ולא בשאר הדפים מדד של גורם צמיחה פיברובלסט 23! בקשו אותו! עוד בנושא זה כאן

אני ממליץ לבדוק גם את מצב ההומוציסטאין.

הזמן כבר לא בידך – הסיבה שכדאי להזדרז ולטפל בבעיה הכליתית שנוצרה ללא תרופות – ובאופן טבעי, היא שכל נפרולוג יגיד לך: תרופות שונות הן בעלות השפעה רעלנית על הכליות ובתור שכאלה תגרומנה בדיעבד לפינוי מופחת של קראטינין בתוך זמן קצר ולעליית רמתו בדם אחר כך ורע מכך יביאו למצבי אנמיה וחיסול יצור הEPO. ללא אריתרופואטין (EPO) אין נשימה.

אחד האתגרים הגדולים ביותר בפני החלמת כליות סוררות שב ועומד בפני בבואי להחלים את הכליות ממצבי אי ספיקת כליות – אנמיה הוא העדר אריתרופויאטין. בין התרופות האנטיביוטיות הנפוצות ביותר נמצאות אלו שעלולות לפגוע בכליות וביצור אריתרופויטין ניתן למצוא את התרופות מוקסיפן, זינאט, צפורל, ולמעשה כל סוג אחר של אנטיביוטיקה. שימושן שכיח בקרב רפואת הממסד – אבל גורם להעדרו אריתרופויטין, הוא אחד ממקורות האנמיה היותר קשים להחלמה. בנוסף לכך מחקרים רבים שנערכו לאורך השנים מצביעים על קשר ברור בין משפחת התרופות המכונה "מעכבי ACE", המשמשות בדרך כלל להורדת לחץ דם, לבין נזק חמור ואף בלתי הפיך לכליות. מזרזי עיכול למיניהם אף הם גורמים לפגיעה בכליות בעיקר כאשר מדובר בתרופה חזקה במיוחד, או כזו שמכילה זרחן, אפילו טיפולים המשמשים לניקוי המעי לפני בדיקת קולונוסקופיה, למשל חוקן לשימוש ביתי, או החומר המשלשל סופודקס, יכולים לגרום לנזק מהותי לכליות. חומרים נוספים שמסכנים את הכליות מצויים לרוב במשככי הכאבים נוגדי הדלקת בהם אין סטרואידים (NSAIDs): איבופרופן. לאיבופרופן שמות מסחריים שונים להם: נורופן, אדוויל, וולטרן, נקסין, ארקוקסיה או אטופן. ברוב המקרים הפגיעה המתוארת מאופיינת בהתדרדרות פתאומית ומהירה בתפקוד הכליות.
הדרך היחידה להימנע מפגיעה בכליות הנובעת משימוש באנטיביוטיקה, בתרופות להפחתת יתר לחץ דם, כאבים ומזרזי עיכול היא פשוט מאוד להפחית ככל הניתן את השימוש בתרופות האלו ולהעזר במזון כתרופה. לשם כך אני מעביר את המתרפאים למסלול של תזונה כתרופה ועל כך שפע מידע בבלוג שלי ובמאר זה. אבל, ללא אריתרופויטין אין לאדם שום אפשרות לנשום – גם אם מערך תזונתו מוקפד ביותר – והוא קשור אל מכונת הנשמה.
האריתרופויאטין מיוצר בכליות באזור שבין הצינורות החשובים ביותר בכליה. מדובר בהורמון שאחראי על ייצור כדוריות הדם האדומות בגוף האדם, במוח העצם. העדרו הרסני, אנמי, ומאוד קשה לטיפול, במיוחד אם הכליות דלוקות ומדד הסינון ה-GFR יורד את ה-60 והאלבומין בשתן עולה על 30 מיליגרם ל-24 שעות = מדד שמצביע, כאמור לעיל, על דלקת בדופן הנפרון.
לצערנו אין לרפואה תרופה לבעיה קשה זו של מחסור באריתרופויטין (EPO).
מצאתי שהפעלת מניפולציות (3- 2 פעמים בשבוע) כפי שאני מראה לך בוידאו למעלה, על אזורי הכליות ומערכת העצבים שמובילה אליהן מסייעת לחידוש ייצור האריתרופויטין. בסרטון קצרצר זה שצולם במצלמה נסתרת במהלך טיפול בחולה שה-GFR שלו עומד על 7 –  וההמוגלובין שלו מאוד נמוך ומתחת לנורמה המקובלת, בשל העדר אריתרופויטין האדם לא יכול לקבל חמצן לתזונה תאית ועומד בפני סכנה קיומית. בווידאו הקצר שלפנינו אני (ירון מרגולין) מצולם כשאני מפעיל על הכליות הסוררות מניפולציות מורכבות וקורא להן לחזור לסדרן – שבועיים לאחר מכן הגיעו תוצאות – עוד על כך בפוסט שהקישור אליו כאן.

אלו הדברים – ההחלטה בידך.

לשאלות –כאן או לגלול למטה – 

Regisole – קרני השמש המרצדות – לפני הנידוי, בשנת 1937 זוכה פרנצ'סקו מסינה בהזמנה יוצאת דופן מהעיר Pavia פאביה עיר הנמצאת בצפון איטליה, ובירת נפת פאביה במחוז לומברדיה. העיר מבקשת ממנו לבצע עבורה את אנדרטת הרכיבה על סוס בשם Regisole הכוונה שתוצב בכיכר המרכזית של העיר בפלאזה דואומו. מדובר ביצירה מדהימה ויוצאת דופן בעוצמתה, חשיבותה ויופיה. Regisole הוא מושג בפאביה – ומסינה, כהרגלו, עמד באתגר.

התרנגול הפצוע או הפסיכולוגיה שמאחרי הקריאטינין הגבוהה בבדיקת הדם

העודף של הקריאטינין לא רצוי ולכן העודף מסולק מהדם על -ידי הכליות דרך השתן. בעודפים גם השרירים לא יכולים לאחסן אותו בתאיהם. האדם הולך ונעשה עייף וכשהכליות מפסיקות לתפקד והשרירים שלו נחלשים הוא מתחיל לחפש מה לעשות.  הקריאטינין מרגע זה מיותר ומהווה כאדם זר שאינו רצוי ולא נחוץ לקבוצה ויש לכך השפעות פסיכולוגיות אותן אני מכנה ״תרנגול פצוע״. על ״התרנגול הפצוע״ כתבתי כאן וכאן. כליות בריאות משקפות מצב חברתי תקין. הן מפנות את הקריאטינין מן הדם לשתן וכך הוא מסולק כפסולת שאין בה צורך מן הגוף דרך מערכת הניקוז. פעולה זו מכונה סינון . זה השלב שאנשים נדבקים בקנאות למי שמעולם לא החלים כליות.

darkly shaded painting of two winged angels chasing man, who runs away from a fallen, naked body

הדם (נוזל שהאנרגיה שלו זכרית) אינו נקי כשהקריאטינין עולה, והאנרגיה שלו נשית מאזן האנרגיה משתבש וכתוצאה מכך נפגעת אנרגיית הזכר בנפש. הבעיה מצביעה על עודף פעילות, על היפראקטיביות ומשתקפת בהעדר סיפוק חברתי, כשל בניהול דרך חיים, קו אסטרטגי ופריצה של קו ההגנה הראשון בגוף להשתוללות של רדיקלים חופשיים שפוגעים במערכת החיסון. הצד הפסיכולוגי יוצא מאיזון כשהקריאטינין עולה בדם וניכר גם בכיווץ שרירים כרוני באזור בית השחי [בשריר הטרס מז'ור – השריר העגול הגדול ( Musculus teres major) הוא אחד השרירים המחברים בין עצם השכם לעצם הזרוע.)] וכן בכל הקשור במערכת אדם-חברה (אדם פולשני, דביק, חלש, אובססיבי או אדם בלתי רצוי, אדם דחוי, מתבודד, חש בדידות, סובל מכשל חברתי, ולהפך האיזון וההחלמה נראים כשיבת הבן האבוד הביתה. חזרה לחיי החברה. תופעה נוספת שמשתקפת בקריאטינין גבוה נקשרת במאמץ, ובכשרים להגיע למטרה. חוסר התמד – קשה לכן גם להתמיד בטיפול להחלמה מכליות סוררות) האסטרטגיה והבנת המטרה גם החזון בדרך כלל מאוד טובות אפילו מעולות אבל הביצוע כושל.
קריאטינין גבוה ככלל מרמז על העדר כישורי חיים, האדם לא משקיע מאמץ מסיבות שונות שבדרך כלל הפחד הוא רק אחת מהן. הוא פוחד לצאת, חושש מלהגיע אל המטרה שהוא שואף אליה. יש ומדובר במאמץ יתר שמושקע ומבוזבז על משימה שולית או קטנה, יתכן שמדובר בהתעקשות לקחת חלק בקבוצה שאין לו, למעשה, כל צורך לקחת בה חלק.
תופעה זו נקשרת בדמימת תקופת גיל העשרה ובמיוחד בשנים ה-15-17 – ראה מאמרי כאן, גלוש/י שם עד אל תת הכותרת תרנגול פצועתחושת אי שייכות נקשרת גם בהטלת דופי והאשמות שווא במרחב הקרירה או המשפחה.
תאווה למלח – נקשרת בקריאטינין גבוה ובתחושת אי שייכות חברתית, בהאשמות שווא – ובהעדר כישורי חיים שהשגתם דורשת מאמץ פיזיקריאטינין גבוה בבדיקת דם מצביע גם על בעיות במרחב מחייה, קבלה של ידיעות קשות, שליחויות דורשניות, שרות מסור (אולי מסור מדי) לאנשים, מגוייסות יתר וכן עייפות שמכונה מוח רגשי מותש – על נושא המוח הרגשי העייף פרסמתי מאמר – כאן.

Two Satyrs - Wikipedia

תאווה לסוכרגולוזו – נקשרת באלבומין נמוך בדם ולהפרשת האלבומין בשתן שמקורן באינסולין לא מאוזן, בחולשת לבלב ותנגודת גרועה (הרבה מעל 2 לאינסולין) או עלולים להצביע על מחלות כבד שונות, לא רק על מחלות כליה ועל בעיות בתזונה. ערכים נמוכים בדם חייבים לעורר חשש. מבחינה פסיכולוגית התופעה משקפת מסירות יתר, העדפת האחר על פני עצמו, ריצוי, חבלה בכוח הרצון, רגשי אשמה ובתחושת אי שייכות למרחב, גם בהעדר מקום משלו ובכישורי חיים חסרים. ככל הנראה הדרך שנבחרה לפתח אותם מתמקדת במרחב החושב,  אינטלקטואלית וכוללת למידה שאינה דורשת מאמץ פיזי ואין התנסות בשטח. אחת מהופעותיו מכונה בצקות בגוף שנראות כצמא ואבדן גמישות העורקים. כשאדם לא שותה מספיק מים, הוא סובל פעמים רבות מבצקות. במקרה שהאדם כן שותה, האלבומין שאחראי בן השאר על מניעת היציאה של נוזלי הדם מכלי הדם לרקמות הגוף (יוצר לחץ אונקוטי חיובי) נמוך בדם וכשל בתפקידו. הביטוי העיקרי של ירידה ברמות האלבומין בדם הוא הצטברות נוזלים ברקמות והסתמנות של בצקות: ברגליים (בעיקר סביב הקרסוליים), במחלות שריר הלב ב"אי ספיקת לב גדשתית" בה החולה מתחיל "לטבוע" מזהים תחילה בצקות בקרסוליים – כשהכשל בצד שמאל בלב, וכשהכשל בימין הלב, הכבד הוא זה שנעשה גדוש בדם כתוצאה מכך, הנוזלים מצטברים בחלקו התחתון של הגוף וברגליו של החולה זה הרגע בו מתרחשת התנפחות גם בשריר הלב. התופעה נראית כבצקת ברגליים, אבל הבעיה חמורה בהרבה – מחלה של הלב שמשפיעה גם על הכבד. רופאים נותנים במצב זה תרופות (פוסיד) להפחתת הבצקת ומסכנים בכך את הטיפול בלב או בכבד. במחלות  ריאה ווסקולריות – כלי הדם הריאתיים הם מקור הבצקת האיומה. ככל שכלי דם אלו מאבדים את גמישותם, הצנרת מוצרת, הלחץ בה גדל, השרירים העוטפים אותה מתכווצים, ופעמים רבות נוצרת עקב כך בצקת באזור הנוקשה – מצבים של מחלה וסקולרית הם אלו שנשקפת בהם בצקת. הבעיה שהבצקת בריאות, מתפתחים תסחיף ריאתי, האדם "טבע" בנוזל שחודר אל ריאותיו, בריאות. יש והבצקת חודרת אל חלל הבטן וכמובן האלבומין מככב כאן והופעתו נחשפת גם בשתן. עלייה ברמתו של האלבומין בדם מעניינת בהקשר זה, גם היא קשורה במים ומבטאת לרוב מצבים של התייבשות קשה. ככלל בבצקת מתבקשים להתחיל מיד בצום (מ)פחמימות.

הערה: אני מבדיל בין בצקת בקרסול השמאלי (ריאות) לבצקת בקרסול הימני (כבד/לב)

בווידאו למעלה אני משוחח בפריז עם ד*ר שטרן שמתמודדת עם מחלות כליה בדרך אחרת, אבל מאוד מעניינת.
סוכר בדם – רמות סוכר גבוהות מ- 110 בבדיקת הדם אינן בסדר. אבל אם הן נמוכות מכך הדבר מלמד שאין בעיה של מגוייסות יתר, אין ויתור על האני וריצוי או חיים בצל האחר, גם אין  חיים למען האחר ולא משתקפת כאן בעיה של רגשי אשמה ומוסר כליות. על מסירות יתר שמתוגמלת באלימות – ראו במאמר על אוסקר – כאן.

JEAN LOUIS THÉODORE GÉRICAULT - La Balsa de la Medusa (Museo del Louvre, 1818-19).jpg

שומנים בדם – אם אין (בבדיקת הדם) תוצאות של שומנים בדם וכולסטרול גבוהה אין בעיה בפסיכולוגיה של המעמקים ובכאבי ילדות מוקדמת של החולה. גם אין כאבים מוקדמים ששואבים את האדם אליהם – נותרת לפנינו רק השתקפות של קריאטינין גבוהה בבדיקת דם – והבעיה החברתית, העדר שייכות, פרדה מחבר, חברה לא נעימה ושנכפתה על האדם או מרחב מחייה מכביד (עוד על כך כאן) הבעיה מכוונת כנראה לגיל מאוחר יותר מ 12 ואילך. כשל היכולת החברתית שכיחה אצל זוגות נשואים כשהפרטנר ממלא גם את תפקיד החבר הקרוב ביותר.
אספרגר שהוא אחד מסוגי האוטיזם – שאני מתמחה בטיפול בו, הוא דוגמא לכשל חברתי – (פתרון הכשל החברתי הוכח בעבודתי כמסלק את המחלה הזו אספרגר, שקשורה במוח. למאמרי על הטיפול באספרגר – כאן).
שומנים בדם מחייבים בחינה ובדיקה מחדש של עודף בחלבונים בתזונה
.
שומנים בדם מלמדים גם על מצב נפשי – תופעה של נאמנות יתר למוכר ובדידות שמבקשת מהאדם לתת לנפש שלו הזדמנות להחלים ממכאובים חברתיים ולבוא לטיפול להחלים גם כאב זה.

חומצה אוריתUric acid – מופיעה בבדיקת דם כתסמין לצריכה עודפת של חלבון מהחי, בעיקר בשר אדום (סטיקים, צלי) צום אבץ, נתרן, וזרחן הכרחים בתהליך החלמה מאי ספיקת כליות ולצד צום חלבונים. עודף חומצת שתן ניכר במדד מצב חומצת השתן בדם Uric Acid גבוה, שמלמדת על תאווה לבשר ותזונה רבת חלבון. חשוב כדי להתמצא במקומנו בתהליך ההבראה מכשל כלייתי, כי ככל שהיא עולה בשתן הסיכוי ליצירת אבנים בכליה עולה! היפראוריצימיה – גם היפריוריסמיה – היא מחלה מוכרת בה מצטברים העודפים של תאוות הבשר למשל, ביצים ומוצרי חלב לא מפריעים, כחומצת השתן שמצטברת כגבישים שלה בפרקים או בכליות תוך שהם יוצרים לאורך זמן דלקת מפרקיםשיגדון (גאוט) ואבנים בכליות. אבנים בכליות משמעם הצטברות גבישי חומצת שתן. צרה נוספת להתפתחות אבני כליה באה מתוסף NAC  – תוסף חלבון שמכונה גם N אצטילציסטאין שבא לעזור ליצירת גלוטתיון (על חשיבות הגלוטתיון ועוד דברים פרסמתי מאמר כאן) – התוסף הזה ביחד עם הגלוטתיון מסייעים בטיפול בבעיות אי ספיקת לב, נשימה, אמפיזמה, איידס, אפילפסיה, רעילות ממתכות כבדות ובתהליכי גמילה מעישון – ולהורדת רמת הסוכר בדם ותיקון דפנות צנרת הדם בכליות ובנפרונים. יחד עם זאת גם כאן נדרש וירטואוז, כוריאוגרף גדול או מלחין ליצר הרמונית החלמה של הרכיבים כי במצבים אחרים Nאצטילציסטאין עלול למלא את הכליות באבנים. אני ממליץ לא להשתמש ב- NAC, אבל אם מוכרחים תוסיפו ויטמין-C 2000 מ"ג ו800 מ" ג של קואנזים קיו-10. הקפידו (להגנת הכליות שלכם) לצרוך יותר ויטמין-C, אפילו פי 2-3 מכמות ה-NAC שאתם נוטלים. אני ממליץ ליטול ALA – חומצה אלפא ליפואית במינון של 600 מ"ג שפעילה הן בזרם הדם והן בקרומי התאים במצב זה.

Lorenzo Lotto 053.jpg

Lorenzo Lotto, Portrait of a Young Man with a Book, c1524–6- ויקיפדיה

החלבונים – פרוטאינים נמנים עם התרכובות החשובות ביותר המרכיבות את הגוף החי (אורגניזם). החלבונים מסיסים במים והם מצויים בכל תא חי ובכלל זה צמחים. החלבונים מורכבים מחומצות אמיניות. והן מאוד חשובות לתפקוד בריא של גוף האדם. מערכת הבנייה של האדם לוקחת מהחלבון את חומצות האמינו שבונות את הגוף לשימושיה.
מקורות מזון עשירים בחלבון הם: קטניות, כוסמת (Buckwheat) אגוזיםזרעיםבשרדגיםביצים, ומוצרי חלב. חלק ממקורות אלו נשקלים בתקופתנו כמזינים או מזיקים לבריאות האדם.

Michelangelo - Creation of Adam (cropped).jpg

האדם נברא. מיכאלאנג'לו – הציור החילוני שבלב הותיקן. מקור הצילום ויקיפדיה

מקור שמם של החלבונים ראשוני פרוטאין (פְּרוֹטַאִיוֹס) חלבוני הפעולה (למשל : אנזים שנקשר במונח חלבון פעולה ושתפקידו לזרז תהליכים ביוכימיים) נקשרים במרקורי האל העתיק, בפעלתנות, תקשורת, מצבים חברתיים וכמובן בבניית הגוף ועם מרחב (מרחב הידיעה, מרחב מחייה, מרחב נהיגה, מרחב משחקים) – כל חלבון מתקפל במרחב לצורה תלת-ממדית.
עודף חלבונים מסוג קריאטינין ניכר בבדיקת דם ככשל בתפקוד הכליות ומלמד על כך שהאדם נמצא בהרעלת חלבונים שמקורה בדרך כלל במזון שמערבב חלבון מהחי עם סוכר כמו בקרמים (זביונה למשל, משמש בסיס לקרמים נפוצים ולגלידות. הוא מורכב מסוכר, חלמון ביצים ומעט יין מתוק), יוגורט עם פרי, עוף בדבש וכן בוטנים מסוכרים וחלבה- כולם משקפים את התופעה חלבון וסוכר.

קריאטינין עודף בא לפתע. והוא יכול גם להסתלק בבת אחת. אם הבעיה בעודף קריאטינין בדם, שבא מעליה פתאומית במשקל – הורדת משקל היא התרופה. תופעה זו אפשרית ושכיחה כשהבדיקה (בדיקת הדם) נערכת מיד לאחר תקופה של חגים וזלילות אינסופיות.
יש להוריד במשקל ולערוך בדיקה חוזרת. ולזכור את ההשלכות של העלייה במשקל בעתיד.

The Wounded Montenegrin (1882)

GFR – מדד ליעילות קצב הסינון של הכליות מסומן ב – GFRאו Egfr.
GFR הוא למעשה המדד החשוב להבנת המצב שלך, לטיפול, לקצב שינויי התזונה, וקצב הפגישות  הכרחיות שלך עם לחיצות ההחלמה. מדד ה-eGFR או ה-GFR חשוב להבנת מצב אי היעילות של תפקוד הכליה כאבר סינון – (מכונה קצב הסינון הגלומרולרי – Glomerular Filtration Rate) ה-GFR התקין הינו כ-120-130 מ"ל לדקה מתוקן לשטח פני הגוף. באופן נורמלי, ה-GFR הולך ויורד עם הגיל (אחרי גיל 40) בקצב של 0.75-1 מ"ל לדקה לשנה.
פעמים רבות רק מדד זה מראה על כליות סוררות גם אם כל שאר המדדים נראים בבדיקת דם תקינים. עליה ב-GFR יכולה לרמז על שיפור של התפקוד הכלייתי. בשני צילומים (למטה) שמשקפים בדיקת דם ה-GFR עלה! בצילום התחתון השיפור במדד ה GFR. בתאריך 13.04.2017 הGFR עמד על 64 ולאחר שבועיים של טיפול בשיטת לחיצות ההחלמה, שייסדתי, בתאריך ה 4.05.2017 – ניכרת בו עלייה והוא עמד כבר על 66. העלייה מלמדת על עלייה ביכולת הסינון של הכליות. זה היה המקרה הראשון בו טיפלתי ואחריו היו רבים.
קצב ההתרסקות – חשוב לדעת שהתרסקות מדג ה-GFR מ60 ל-GFR 33 מאוד מהירה. מהירה משעולה על הדעת. בתוך כשנתיים בלבד החולה בעל מדד ה-GFR 60  עומד בפני דיאליזה. אני לא יודע למה הנפרולוגים, התקשורת מסתירים ממך מידע זה. אני חושד שהסיבה קשורה בחוסר יכולתם להבריא כליות. שמעת פעם על נפרולוג שהביא להחלמת כליות? הרי, עיקר עבודתם לעצור את התרסקות מדד הסינון. אבל בתוך שנתיים עד שלוש שנים הנפרולוג שוב ושוב משוחח אתך על תחליפי כליה – דיאליזה. זאת הסיבה שהכי נכון לך לטפל במצבך כשה-GFR עומד אצלך על 60. ההחלמה אז מאוד קלה ומהירה.

המדד לאיכות הסינון של הפסולת מן הדם נקשר בקריאטינין ובאוראה.  הערכת פינוי הקריאטינין או האוראה נערכת על פי נוסחה שכוללת את ערכי הקריאטינין – אוריאה בדם, גיל החולה, משקל החולה ומין (באשה מכפילים ב-0.85) – ראו למטה.
ערכי פינוי קריאטינין ממוצעים בנשים הם כ-95 מ"ל לדקה ובגברים כ-120 מ"ל לדקה.  שיטות אלו מדויקות יחסית להערכת ה-GFR, במיוחד כאשר התפקוד הכלייתי תקין.

ככל שה-GFR נמוך יותר, המצב רע. מדד חד ספרתי הוא מדד קשה שדורש טיפול מיידי. בנוסף הרמה הנורמלית של הקריאטינין היא אצל אנשים בוגרים 0.2-1.3. אם רמת הקראטינין היא מעט יותר גבוהה, בארץ 1.2 מוגדר כגבוה מאוד (בארה״ב הרמה הזו מותרת) האדם אינו מרגיש דבר, אבל חייב להיכנס לטיפול של לפחות ניקוי כליות – עליו אני כותב לאורך ובהמשך מאמר זה. מדד זה (1.2 ומעלה ויותר 1.6) מסמן שהכליות סוררות ואינן פועלות בהספק מלא. איכות הסינון לא מיטבית. האדם מתבקש להוריד מיד את גודש הפסולת. עיקר הבעיה בעודף חלבונים. לאדם בריא מותר 35 גרם חלבונים ליום ולבעל קריאטינין גבוה 26 גרם חלבון ליום בלבד =4 כפות אפונה מושרת, 150 גרם דג סלמון.

הנוסחה לחשוב ה-GFR מתוך ערך הקריאטינין בדם יכולה לעזור לך כשהרופא מסתיר אותו ממך. נוסחה זו נקראת על שם Cockcroft-Gault והיא:
(140-age) x weight x 1.23 x (0.85 if female)
Creat[micromol/l] זו הנוסחה הנפוצה ביותר לחישוב מידת הפינוי של  קצב הסינון הפקעתי נוסחת Cockcroft and Gault (הכוללת את רמת הקראטינין בדם, הגיל, המין ומשקל המטופל) קיימת נוסח טובה מאוד נוספת נוסחת MDRD (הכוללת נוסף על המרכיבים לעיל גם רמת אלבומין, אוראה וגזע הנבדק, ולא את משקלו). אי – ספיקת הכליות מוגדרת כמתקדמת אם קצב הסינון הכלייתי של הקראטינין על ידי הכליות
GFR Glomerular Filtration Rate) הוא מתחת ל- ml/min/1.73m229 (שלב 4), ואם מידת פינוי הקראטינין פחותה מ- ml/min/1.73m215, המטופל מוגדר כסובל מאי ספיקת הכליות הסופנית (שלב 5) (13,12). מדד ה-GFR הוא גם מדד לאבדן גמישות העורקים.

גמישות העורקים – היא המפתח לזכות בבריאות מחדש ולהבנה מדוע גם מזון "בריא" מביא אנשים לפתחן של מחלות קשות. אכילה לא מאוזנת של קטניות, טחינה ואגוזים יכולה להביא, די מהר לאבדן גמישות העורקים ולירידה במדד  קצב הסינון הפקעתי ה- GFR. קטניות הן פצצת חלבון משביעה – אנשים בריאים אוכלים אותם בעיקר במזרח התיכון – חומוס למשל, הינה מנה נפוצה ביותר, וכאן מתחילה בעיה שנכנה אותה בעיית ההומוציסטאין – ירון מרגולין Tiepolo. Detail from Vision of St. Paschal Baylon, 1767.

הערות לנושא הקריאטינין וה-GFR :
1. ככל שיש ירידה בתפקוד הכלייתי, ניכרת ירידה ב-GFR, וערכי הקריאטינין בדם לפעמים הולכים ועולים.
2. בערכי קריאטינין גבוהים (ומדד GFR נמוך) עלייה בערכים או ירידה שלהם איננה מצביעה על ליקוי מחמיר בתפקוד הכליות וגם לא על שיפור.
3. המדד הקובע, אצל מטופלים בכליות הסוררות, שבבדיקות הדם נמצא [בשלבים הראשונים של הטיפול (1-3 חודשים)] בירידה באוראה  – התמקדו במדד האוראה! אמנם גם ירידה באלבומין בבדיקת שתן היא תוצאה מבורכת – אבל, התוצאה הזו: אוראה יורדת, היא שיכולה להצביע על שיפור בתפקוד הכליות – והיא שמבשרת על תחילת המהלך שמשנה כיוון לכיוון ההחלמה – יש לזכור כל זאת ובמיוחד אם בבדיקת הדם הראשונה, ואפילו השנייה או השלישית, נראה שהקריאטינין עולה. אם הקריאטינין עולה והתזונה המומלצת כאן ובפגישות בפועל, מוקפדת, אל ייאוש. יש תקווה – הסתכלו על האוראההיא שמראה את תמונת המציאות (על-פי ניסיוני, והבנתי).

אוראה – לפני (86) ואחרי 10 ימים מהטיפול הראשון – (54) ראו בתצלום למטה – זהו הישג חסר תקדים! המדד הקובע, אצל מי שנכנס לטיפול בכליות הסוררות, בבדיקות הדם נמצא [בשלבים הראשונים של הטיפול (1-3 חודשים)] בירידה באוראה וגם ירידה באלבומין בבדיקת שתן משקפת כיוון נכון – כך רואים את הצלחת הטיפול והתוצאה הזו היא שיכולה להצביע על שיפור בתפקוד הכליות – ומלמדת על הצלחה של תחילת המהלך שמשנה כיוון לכיוון ההחלמה -יש לזכור כל זאת גם אם בבדיקת הדם נראה שהקריאטינין עולה. אם הקריאטינין עולה ומדד הGFR יורד או לא משתנה כבדוגמה זו) וצום החלבונים או צום חי כבמקרה זה שהומלץ מוקפד, אל ייאוש הסתכלו על האוראה – האוראה היא שמראה את תמונת המציאות (על-פי ניסיוני, והבנתי). השוו עם הבדיקה השנייה –  כאן למטה. ירון מרגולין

יודגש  במצבים של ערכי קריאטינין גבוה, אין משמעות לתיקון או קילקול הכליות משינוי לרעה או לטובה של מצב הקריאטינין. אני מתייחס גם כאן בכובד ראש רק למצב ה GFR. מדד האוריאה הוא מדד המבשר על ה-GFR, כמעט תמיד האוריאה קודמת!

האוראה בהחלט משקפת דלקת בגוף שמקורה הסוכר ובעקיפין את המצב הרע בו נתונים השרירים: כיווץ שרירים כרוניים – בעיקר אלו שבצד שמאל של הגוף. חלק מתפקידי הוא לשחרר אותם. בלעדי שחרורם לא יתגמשו גם העורקים והשפעתם על יתר לחץ דם לא תתרחש.
בכל פגישה אני שב להתמודד עם כיווצי השרירים – מדד שחרורם קובע את קצב החלמתך!

בקליניקה של לחיצות ההחלמה האדם מחלים וממשיך הלאה בחייו. כבר בשנות ה-80 ראינו אנשים מחלימים בעזרת טכניקת הלחיצות – לחיצות ההחלמה. ובימים ההם הידע על מזון כתרופה היה אפסי ממש.

מדד האוראה  (54) אחרי 10 ימים מתחילת הטיפול הראשון – ראו והשוו עם תצלום הבדיקה שנלקחה כמה זמן לפני שהטיפול החל. היא נמצאת למעלה (כהערת אגב, אני סובר שמדד ה-GFR היה בפגישה הראשונה כבר 18.5 והבדיקה בראה 21 שזה לא ייצובו אלא להפך, אבל אין לי הוכחה לכך) – האוראה הוא מדד חשוב ומדויק מהקראטינין לבדיקת תפקוד הכליות ובמיוחד בשלביו הראשונים של הטיפול להחלמה בשיטת לחיצות ההחלמה האוראה גם מלמדת על מצבה הכולל של מערכת הניקוז של כל הגוף. כיווץ שרירי כרוני מחבל בזרם החשמלי בגוף וגורר מספר תופעות לוואי כמו הפיכת מצב הגוף לחומצי (רע מאוד לכליות) מאחר שהוא לוחץ על נימי הדם ועל מערכת העצבים. הכיווץ הזה לוחץ גורר את העורקים לאבד את גמישותם וליתר לחץ דם, ומעוות את האותות החשמליים העוברים דרכו. תחושות מוזרות כנימול, צרבת, גזים, מחזור קשה, בצקת, נפיחות וכאבי גב מתחילות להופיע בגללו בנוסף לכך מצב הכיווץ התמידי גם משנה לגמרי את ההרכב הכימי של נוזל התא.

האוריאה במצבי עודף מלמדת גם על מצבם של כיווץ שרירי כרוני – הכיווץ מחבל בזרם החשמלי מקלקל את האותות והסימנים וגורר מספר תופעות לוואי. הוא יוצר יתר לחץ על נימי הדם ועל מערכת העצבים. תחושות מוזרות כנימול, צרבת, גזים, מחזור קשה, בצקת, נפיחות וכאבי גב מתחילות להופיע ביתר כיווץ שרירים לצד השפעה לרעה על ירידה במדד הסינון וערכי ה-gfr.  המטופל באי-ספיקת הכליות חייב לקבל גם טיפול משחרר כיווץ שרירים כרוניים.

מחולות בני-ברית דוד 1990. בשנות ה-70 של המאה העשרים אפשר היה להגיע לגמישות כזו רק הודות ללחיצות ההגמשה שהיו לחיצות ההחלמה ושחרור כיווצי השרירים הכרוניים.
צילם שמיה לוי. רוקד – ירון מרגולין

תופעות לוואי לכיווץ שרירי כרוניים שחשוב לך לדעת עליהן:
1) כיווץ שרירי תמידי מחבל באספקת דם לאזור השריר ומפריע להתפתחותם של כלי דם היקפיים. מערכת הדם לא יכולה במצב כזה לסלק את הפסולת שמצטברת שם, הוא הדין לגבי אבר הכליות, הריאות, הלבלב, הלב ומערכת העיכול. בנוסף לכך מערכת ההובלה סתומה, ולא יכולה להעביר למקום הפגוע חומרי מזון שנדרשים לבנייה וטיפול במבנים שקרסו. גם שליחי מערכת החיסון מנועים מלהגיע כדי לשקם את הכליות ואת האברים הפגועים. הנזקים רק הולכים וגדלים ויוצרים לחץ ותחושה קשה של דלקת, כאב, עייפות שריר וגודש שמתבטא בתחושת כובד, חום, גרוד והרע מכול אבדן גמישות העורקים, צנרת השתן והעיכול וכיווצי שרירים כרוניים במעטפת שלהם.
2) כיווץ שרירי מתמשך מפעיל תמידית את המערכת העצבית ויוצר עליה עומס. מערכת עצבים מוצפת בהנחיות חשמליות שמשפיעים על תפקוד המוח ועל עבודתו של חוט השדרה – התופעה יוצרת עייפות והצפה של המוח הרגשי. המוח הרגשי יוצא מאיזון – לתופעה זו יש לו השלכות שונות על כושר הריכוז, החלטות שגויות, פחדים וחרדות וכן על התמכרות לסוכר, לעבודה ולאלכוהול. תופעה זו מקשה על המחלים בתקופת צום החלבונים ומעמיסה על הגוף דרישה ליצור אמוניה.


האמת על כמות החלבון הנדרשת – אוראה
 –שתנן – Urea – הוא תוצר פירוק של חלבון ועודף פחמימות או סוכר. כדאי לדעת שהחלבון בביצים נחשב לחלבון האיכותי ביותר מכל המזונות. בדיקת הדם של האוראה משקפת את עודף החלבונים בגוף האדם –
מעטים יודעים שהגוף יכול לאבד רק 40 גרם חלבונים ליום, כמות היתר פשוט מציפה את הגוף באמוניה. במצב רגיל הכבד הופך את האמוניה לחומצת שתן ומעביר אותה לכליות, המפנות אותה דרך השתן. כמויות גדולות של חלבונים רק יוצרות עומסים אדירים על הכליות. עבור כל 50 גרם שאנו אוכלים, הגוף שלנו זקוק ל3 כוסות מים על מנת לדלל את חומצת השתן, הנוצרת ומופרשת החוצה כתוצאה מתהליך העיכול של עודפי חלבונים וזו גם הסיבה שטורפי בשר חייבים להשתין לעתים קרובות לאחר אכילת בשר. ואם לא תקפידו על שתיית המים תגיעו רק להתייבשות, זיהומים בדרכי השתן, וההמשך אבנים בכליות, אי ספיקת כליות ועיון מרוכז במאמר זה! 
בנוסף לחלבונים מתזונה (תאוותנית) הגוף צורך או אמור לצרוך חלבונים מחלבונים ישנים ופגומים שמקורם בתאים שסיימו את חייהם. בעודף חלבונים אין בהם צורך והגוף חוסך אנרגיה ונעשה אצלני -עומס חלבוני גובר אבל חלק מהעומס הזה מתפרק בגוף – דפנות תאיהם של החלבונים (הישנים) נפרצות והשאר נערם בערמות אשפה שחומריהם נטחנו ונדבקו על דפנות המעי הדק, הקיבה והתריסריון גם על דפנותצינורות האוויר המובילים לריאה, על צינורות הדם והשתן. אלו חומרי פסולת וחלקם נשטפים החוצה דרך הכליות והכבד, אך רבות מהמולקולות החיוניות שבות לשמש את הגוף. הן מתקבצות ויוצרות יחד חומצות אמיניות שישמשו את הכבד ובאמצעותו את הגוף יעמדו לצרכי שיקום ובנייה מחודשת. 
הכבד עושה את עבודתו נאמנה – והוא חייב לקבל לשם כך רצף של חומצות אמיניות (חלבון) לשימושיו – אבל הוא לא יכול להשתמש בכל הרכיבים וחומצות האמיניות שנדחסות אליו ונוצר גם בכבד במצב של תזונה רב חלבונית עודף ייתר – נדרש אחסון. העודפים עוברים לדם, לזרם הלימפה, גם לנוזלי המעיים. עודף חלבונים מתרוצץ והגוף מחפש לאחסן אותו עד שידחס לאיזה מקום – כבר נוצרת בעיה – התרוצצות, עייפות אבל הבעיה הגדולה כאן היא של חומציות – נוכחות חלבונים משנה את ה-Ph  זה אחד היסודות לאבדן גמישות העורקים וצנרת ההובלה בגוף. הצנרת עטופה שרירים שמתפקידם להניע את חומרי ההובלה – במצבי חומציות הם מתכווצים ומי ישחררם ויחזיר את כישורם להניע את הנוזלים בצנרת?

ארבע מדדי החובה שעומדים לרשותנו בבואנו לבחון את מצב גמישות העורקים: כולסטרול, הומוציסטאין, אלבומין, וכן מדד שנקשר בבחינת הירידה ביצור תחמוצת החנקן.

פלאק – רובד חיידקים או מאמץ אדיר להחלים את צנרת ההובלה שנכשל – ..ואז העודף (חיילים נאמנים שהגיעו להלחם על בריאותך ונפלו קרבן מול הרדיקלים החופשיים, עודפי הסוכר, שומן ויתר חלבונים) נדחס לדפנות הצנורות והן כבר לא כל כך גמישות והנזק לגמישותם ממשיך ואחריו מה שמכונה מחלות ניווניות והגענו לאוראה – בדיקות הדם מראות אוראה, שתנן, קריאטינין ואלבומין – האלבומין מלמד על דלקת בצנרת (פלאק) בצינורות הקטנטנים, הקריאטינין במערכת הניקוז בכליות, והBUN (שלא הוזכר) על דלקת במעי הדק העליון ובדופן התריסריון. מסר על אסון יתר החלבונים שנמשך. חומרי יתר אחרים מתאכסנים בצורת רדיקלים חופשיים. נגדם קם קו ההגנה הראשון ולעזרתו אני מגייס תזונה עשירה בוויטמינים, צום חלבונים, אבל על כך במאמר נפרד – רק אבהיר שלחיזוק קו הגנה ראשון אני נעזר במינרלים וויטמינים כגון ויטמין C וחומצה אלפא ליפואית (ALA, ) ויטמין E, גלוטתיון וכמובן B12 מתיל קובלמין- הרדיקלים החופשיים מחפשים תשומת לב. הם נוהגים כילד היפראקטיבי שובב אבל הם מסוכנים, בלתי צפויים שחייבים להרגיע אותם והוויטמינים גם המינרלים עושים זאת מצוין – בלעדיהם הצנרת נפגעת ושריריה מתכווצים והכליות קורסות. כשאני מדבר על צום חלבונים, צום חלבונים חי וגם צום חלבונים מותססים ומיצים ירוקים כל זאת נועד לתקן את המצב שנוצר בעקבות שנות עודף חלבונים שנדחסו ושקעו בצנרת הגוף והעמיסו את הכליות במגע יתר עם אמוניה
יש ותראו (Nitrogen Urea Blood ובדיקת השתן שלה נקראת Serum Urea Nitrogen) SUN)  הטווח התקין של האוריאה הוא 20-40 mg.
 האוראה באה מחומצות אמינו (חלבונים) ממזון מעוכל שאינן משמשות לסינתזה – לבניה של חלבונים. חלבונים, כמו פחמימות ושומנים, הם גם חומר מזין ומקור אספקה לאנרגיה (קלוריות) לגוף. בעוד שחלבונים ופחמימות מספקים 4 קלוריות לגרם, שומן מספק 9 קלוריות לגרם. כדי להפיק מהחלבונים אנרגיה הם עוברים תהליך של חמצון בגוף, בתהליך זה נוצרים Urea ו-CO2

כוסמת מונבטת במטבח שלי (ירון מרגולין) היא מוצר מותסס להגנת דופן צנרת העיכול. יתר חומצות אמיניות היא תופעה שחיכה כיום, יסודות חלבון שמציפים את הגוף ועוברים מטבוליזם בכבד שייוצר עקב כוסמת מונבטת במטבח שלי (ירון מרגולין) היא מוצר מותסס להגנת דופן צנרת העיכול. יתר חומצות אמיניות היא תופעה שחיכה כיום, יסודות חלבון שמציפים את הגוף ועוברים מטבוליזם בכבד שייוצר עקב כך יותר שתנן – אוריאה ומדד החנקן בדם רק עולה ופוגע במינרלים ובאנזימים שנועדו להגן על דופי המעי. דימום בדרכי המעי הוא אחד הסיבוכים הקשים שנתקלים בו במהלך החלמת הכליות – מדד ה- BUN מסייע לאבחן זאת – מרגע שה-BUN עולה יש לעבור לצום חלבונים חי – מותססים. בתהליך זה לכוסמת הירוקה תפקיד מרכזי.

מדידת BUM נועדה לקבוע את כמות החנקן בדם שמקורו ב-ureaאבל המדד משקף גם את מצב גמישותו של דופן המעי. מרגע שהBUM עולה בתהליך החלמה של הכליות  יש לעבור לצום חלבונים חי – מותססים מה שמשנה את כל קו ההגנה התזונתי. ככלל תהליך ההתססה מייצר חיידקים טובים החשובים מאוד לבריאות דופן מערכת העיכול, כיוון שהם עוזרים בשמירה על פלורת המעיים, ובעצם מחזקים כך את המערכת החיסונית כולה. שלב זה נקשר בטיפול בגמישות הצנרת – נושא עליו כתבתי בהרחבה והוא אחד מיסודות הרפואה החדשהכאן –  תפקידם של חלבונים מותססים שמקורם מהחי להגמיש ולחזק את דופן המעי הדק העליון ואת דופן התריסריון – אפרסם בקרוב כתבה לנושא זה
חשוב למחלימים לדעתמדד גבוה של האוריאה יורד (בבדיקת הדם) לפני הקריאטינין ומבשר בכך על ידי השתקפותו בבדיקות הדם הראשונות שההחלמה החלה.
מדד גבוה של האוראה
מלמד על עודף פחמימות וסוכרים בתזונה גם על עודף שומנים שמקורם מהחי. אם האוראה עולה בבדיקת דם במצבי אי ספיקת כליות יש להפסיק מיד דיאטה קטוגנית שמשמשת בתהליכי החלמה מסוכרת ואלצהיימר. האמוניה – BUM – קיימים גורמים נוספים פרט לתפקוד הכלייתי שמשפיעים על רמת האוראה  הגבוהה. למשל התייבשותתת תזונה או אי ספיקת לב. ככלל רמת אוראה גבוהה דורשת הימנעות ממזון עתיר בחלבונים ובדיאטה לאיזון תפקוד הכליות מומלץ להקפיד על הספקת חלבון מהצומח (כמו מסויה, אפונה, וכוסמת).

ירון מרגולין נוכח טינטורטו בגלריה הלאומית לונדון נובמבר 2018.

בדיקות נוספות להערכת תפקודי הכליה
כאשר בדיקות הדם מראות על תפקודי כליה לקויים, תבוצענה בדיקות נוספות לצורך זיהוי אם המקור לבעיה באבר הכליות עצמו ולא בגודש הפסולת שנכנסת לגוף דרך המזון. לעתים מבצעים בדיקות הדמיה כמו CTו-MRI. לעתים הרופא מחליט על צורך בביופסיה. כאשר לא רואים פגיעה באבר הכליות – טעות להעביר את הטיפול לנפרולוג כי המחלה אינה מחלת כלייה אלא בעיה של הרגלי תזונה לקויים, אובדן גמישות השרירים והעורקים – הטיפול הנדרש שייך לשיטות כגון לחיצות ההחלמה. גם כאן

Messina Francesco, Davide -דויד של פרנצ'סקו מסינה הוא שירה גדולה על נער שמקרין יופי פנימי עם קורטוב של גבריות כפרית – נער פרברים למוד סבל, בהחלט לא מודל יופי זכרי למיכאלאנג'לו – דוד זה משכנע אותך יותר בדוידיות כשהוא אוחז בסכין מבלופטו אבן בכף יד שמאלו. נוגע בה. לא נשען עליה. כשומר מרחק מהאבן – כמי שחש בחומרת נוכחותה והמעשה, ששימוש בחרב יושיעו ממנו. אחרי הכול חרב היא כלי זין של גבר ואבן מתאימה לילד שמבקש לשמור לעצמו הרבה פתחים לנסיגה זריזה – אנחנו מכירים את גורלו של דוד אך עבור דויד של מסינה ניכר שעתידו לוט בערפל וכשבהווה הוא אוחז בסכין, ספק בחרב בעמדת ילד משחק ולא כגבר שיוצא לקרב, הוא נותר גברי – המבט לא מותיר ספק. מיד אתה מבין שמדובר באיש חכם שיודע להגן על כבודו, גם על עתידו, שקול. דוד שלנו כוללת את אגדת דוד שהועשרה על-ידי כתבים פוליטיים מתוחכמים ודויד Davide שלו – יושב כילד עם נפש של נחש עוד רגע הוא נער מתבגר, ואז תראו את הנחש בתפארתו – הוא, לא נמצא ברגע הגדול. להפך באקדם שבין הרגעים, בצומת כשמש העולה מהמזרח: כבר לא לילה אך טרם בקר ובכוחה לבשל את הטבע שלנו והינה הוא ביושבו מקורב יותר אל השחיין (Nuotatore – ראו למעלה) שמוצג בטאורמינה קרוב אליו, בצדק, בא ללמדנו שדוד שפגשנו בעבודותיו של דונטלו (ברג'לו – פירנצה, עומד) או מיכאלאנג'לו – מיותר להבנת דמותו הפנימית כי עוצמתו, כפי שמוצגת על-ידי מסינה, היא צורה חדשה של טרם. פוטנציאל לעשייה גדולה. ראינו את ה"טרם הזה" בביאנקה – הפורטקט של הרעיה כאלה נשגבת- הפוטנציאל הוא נושא שאפילו רמברנדט לא העז להתמודד איתו – הוא נמצא גם בפסל הילד שמכונה כאן שחיין ושוב הוא כאן הילד שמחזיק בחרב – זה דויד היושב ומכין מזימה גדולה – דויד בטרם. רק מסינה מסוגל לעצב דויד יושב בטרם והוא עולה כניצב על כל הדוידים העומדים – כי הדויד של מסינה שמורכב לדעתי מהחומר הדוידי הצלול ביותר שנוצר עד כה הוא הדויד שלנו. בראבו פרנצ'סקו מסינה. רשם וצילם ירון מרגולין

שלבי מחלת הכליה – כשהמטרה להעלות את ה GFR – קצב הסינון הגלומרולרי

ה-GFR הוא המדד הטוב ביותר לתפקוד הכליה. אבל, העייפות מקדימה לו גם סימנים שחורים מתחת לעין. אני מזהה –5 שלבים של ירידה ביכולת הסינון של הכליות – בהסתמך על ה-GFR – חמש דרגות חולי – מכולן פרט לאחרונה ניתן להחלים בקלוט מכל השלבים.
הערה: הצלחתי לעזור למטופלים גם בדרגה החמישית, אבל אני מעדיף לטפל בחולים בדרגות 2, 3, ו-4. בדיקת דם של מקרה זה מופיעה במאמר זה.

1. ה-GFR נורמלי (כל מדד מעל ל-90) ברמת ה-90 GFR האדם נמצא בצומת ונדרש לנקות משנה זהירות. אם יש לך סוכרת, לחץ דם גבוה או היסטוריה משפחתית של מחלת כליות – יש להתחיל כבר בשלב זה בטיפול. הסיכון למחלה גם עולה עם הגיל. אנשים מעל גיל 65 הם ברמת סיכון גבוהה פי 2 ללקות במחלה מאשר אנשים בגיל בין 45.
2.שלב ראשון למחלה – GFR 79 – 89 : נזק לכליה נשקף כשה- GFR יוצא מטווח הבריא או הנורמלי – מעל 90. 79 – 89 – GFR ניתן בקלות לטפל בבעיה ולחזור ממצב של נזק לכליות ובדחיפות – לפני שה-GFR מתחיל לרדת לשלב השני של המחלה וזה קורה מהר.
ירידה של ה- GFR אומרת שיכולת הסינון של הכליות יורדת
! בשלב הזה, מטרת הטיפול היא להחלים מהר. לא להאט את התקדמות המחלה ולא להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם אלא להחלים!!! מומלץ להתחיל בצום חלבונים. שבעה ימים של צום חלבונים. לניקוי הכליות. לחזור על כך כל 3 חודשים.
3.שלב שני למחלה GFR 60-79: ירידה קלה ברמת ה-GFR 60-79. הטיפול גם בשלב זה מכוון להחלמה לא למניעת בעיות בריאות נוספות, (כנהוג במסגרת הממסדית). גם בשלב זה ניסיוני מוכיח שאפשר להחלים במאמץ סביר. צום חלבונים.+ג'ל אלוורה ל 21 יום יכול להניב תוצאות מדהימות. יש לכלול שחרור שרירים בגב וברגלים מאחור וכן הליכה או שחיה מתונות.
המעבר משלב 3 לשלב 4 של מחלת הכליות יכול לקחת רק כשנתיים ללא טיפול, בהקשר זה הגישה הממסדית מוגדרת ללא טיפול, כי אין תוצאות של החלמה בכלל. התרופות, כולן עד כה כשלו. אספירין, תרופות נגד כאבים וגם חלק מתרופות נגד היריון וצרבת אסורות בשלב זה כי הן רק מדרדרות את מחלת הכליה. זאת לכאורה, גם הסיבה שברוב קופות החולים (לא במכבי) מסתירים את מדד ה-GFR מהמטופלים. שמעת פעם ממשהו שהחלים מאי ספיקת כליות, ספר לי על כך, אשמח לדעת!
4. שלב שלישי למחלה GFR 30-59: ירידה בינונית ברמת הגיאפאר – GFR 30-59. כאשר ה-GFR התקדם למצב זה, מופיעות אנמיה ובעיות עצם. יש לטפל גם בסבוכים אלו: בשלב זה אני לא ממליץ על טיפול עצמי ויש לשקול כניסה לצום חלבונים מותססים. תתחילו להנביט כוסמת.
5. שלב 4: ירידה גדולה ב-(-GFR (15-29. המעבר משלב 3 לשלב 4 מאוד מהיר. רוב הפונים אלי נמצאים בשלב זה. הוא שלב קשה מאוד להחלמה, ודורש מאמץ גדול! גברים מעטים עומדים בו. הם מעדיפים לתת אמון ברפואת הממסד שלכל הדעות כשלה וכשהם מבינים זאת זה כבר מאוחר מדי. נשים מחלימות ממצב זה בקלות. יש להמשיך גם בשלב זה בטפול בסבוכים העלולים להיגרם כתוצאה ממחלת הכליות (חולשת עצם, אנמיה, מחסור בברזל, חשיפת פגיעה בדופן הקיבה, התריסריון והמעי הדק העליון).
שלב4 אכזרי, ללא טיפול הוא מתקדם בדרך כלל לאי ספיקת כליות כי הוא מוזנח גם אם לוקחים תרופות. בישראל הוא מאוד מוזנח! המעבר משלב 4. של המחלה לשלב 5. גם מאוד מהיר – מדובר בשלושה-ארבעה חודשים או בכמה שבועות ואפילו בימים ספורים.
6. שלב רביעי ואחרון למחלה GFR 5 – 15 אי ספיקת כליות (GFR פחות מ-15). במצב זה פעילות הכליות אינה מספקת כדי להחזיק את האדם בחיים. יש צורך בדיאליזה והיא דרך להחזיק אדם בחיים מבלי לחשוף בפניו את גודל הסיבוכים הנלווים או בהשתלת כליה. אני מעדיף שלא יפנו אלי במצב זה. בGfr 15 מתחילים לדבר על דיאליזה אבל משתדלים כיום להתחילה ב Gfr  קרוב ל5 בשל הסיבוכים והסכנות הרבות שכרוכות בדיאליזה. הצלחתי לעזור לחולים גם במצב של GFR 7.5 – בדיקות הדם של מקרה זה התפרסמו במאמר הזה.

לשאלות –כאן או לגלול למטה – 

Screenshot_20200413_214432 – .ירון מרגולין – מייסד לחיצות ההחלמה להבראת  הגוף והנפש

אם הגעת למדד GFR15 או רע מכך למדד בן ספרה אחת 9, 8? הרופא חייב לשלוח אותך לטיפול בדיאליזה ואפילו לחשוף כבר בפניך את מדד ה GFR שהוסתר ממך לכאורה, עד כה (בדף בדיקות דם של מכבי ה-GFR כן מופיע). חשיפת מדד אי ספיקת הכליות – ה- GFR. גם אם מוסברת משמעותו, לכאורה ריפוי, אבל אם מדברים כבר על חשיפת המדד בלבד, זו פקידות נטו ולא ריפוי.

דיאליזה –  ה-GFR שלך עומד כבר על 13 – 5 –ההבדל בין 5 ל 13 הוא רק עניין של כמה ימים. הנפרולוג: דוקטור או פרופסור – בפועל פקיד מול מסך המחשב שממלא, ומוסיף שורת עדכון על התדרדרות מצבך, הוא  חייב לדבר אתך על מדד הסינון = קצב הסינון הגלומרולרי – Glomerular Filtration Rate) צר לי שהוא לא דן אתך כשה-GFR עמד על 60. קל יותר לעזור לך במדד  GFR 60, למה עכשיו, למה הוא לא בלם את ירידת כושר הסינון כשירד מ60 ל 45, למה קצב הסינון הגלומרולרי – Glomerular Filtration Rate) לא מופיע כלל בדף תוצאות הבדיקות  של רוב המטופלים שפונים אלי?

תחילת טיפול הדיאליזה – ההמלצות וההנחיות המקובלות – כיום  חלוקות. יש דעות שונות בקשר לעיתוי תחילת טיפולי הדיאליזה, והן מתייחסות לאספקטים המעשיים ולפן הכספי. עלות השימוש במכונה גבוהה, אך עיקר הדילמה בהיעדר הוכחות חד-משמעיות לתרומתה של ההתחלה "המוקדמת" או "המאוחרת" לאיכות חייו של המטופל. ולכן מומלץ לא להגיע בכלל להשתמש בתכנית זו. תומכי ההחלטה להתחיל בטיפולי הדיאליזה מוקדם, דהיינו כאשר GFR יורד עד לערכים של דרגה 4 (-GFR (15-29 מאמינים כי מתחת לערכים הללו הסיכון להתפתחות העמסת הנוזלים וסימפטומי האורמיה (Uremic Acidosis – פסולת חנקנית שמצטברת בדם) הוא גבוה יותר, תיתכן אורמיה גם עקב פגיעה ישירה בדופן הצנרת שמעבירה את זרם הדם לכליות  – מדד האלבומין יכול לסייע להבין את התופעה הזו, שהרי נתן להיחלץ גם ממנה על ידי שימוש נכון בלחיצות ההחלמה, שחרור שרירי הצנרת ושינוי תזונה הכולל צום אבץ ותוספי מזון במינון גבוה במיוחד כגון ויטמין C 2500 מ"ג [לנכנסים לצום אבץ: הימנעו משמרי בירה 9.97 (כמות אבץ במ"ג ב100 גרם מזון) מסובין חיטה, 7.30. בוטנים, 6.68. קקאו, 6.37. גרעיני חמניות, 5.29. טחינה, 4.62. פיסטוק, 4.28. עדשים 3.44, עדשים 3.44, פולי סויה 3.10 ואפונה 3.00.] מכול מקום לפונים לרפואה ולמכונים עדין מרפאי כליה לנפרולוגים או לשאר מחלקות בבתי החולים בקשה לי אליכם: שימו לב לשיעורי הישרדותם כי הם נמוכים יותר משעולה על הדעת (הנחיות אמריקאיות), יש לדעת כי דווקא ההתחלה המוקדמת נחשבת הדרך הנכונה להפחתת סיבוכי התחלואה, האשפוזים והתמותה הגבוהה ולשיפור הפרוגנוזה של המטופל הנפרולוגי (הנחיות אירופיות). שתי הגישות לא הצליחו להחלים, ככל הידוע גם כליה אחת. תומכי ההחלטה להתחיל בטיפולי הדיאליזה מאוחר יותר, דהיינו כאשר GFR יורד עד לערכים של דרגה 5: (-GFR (8 – 15 ומטה, מסתמכים על העבודות המוכיחות את האגרסיביות של הטיפול בדיאליזה הפוגעת ברווחתו הנפשית והגופנית של המטופל בטרם עת. נכון להיום, מקובלת יותר הגישה של ההתחלה המוקדמת של הטיפול, במיוחד במטופלים הסובלים ממחלת הסוכרת, אך לאחרונה החלו להופיע מחקרים שמצדיקים דווקא את יעילותה של ההתחלה המאוחרת. קצב הסינון הפקעתי (Glomerular filtration rate – ‏GFR): הוא הקובע – האם יתכן שהמומחה התעלם ממנו לאורך כל הדרך כי הוא פשוט לא יודע לעשות זאת ואת מבטחך תמשיך לתת בו?

האם הנפרולוג שלך לא יודע לחדש את תפקוד הכליה?

האם משהו (אחד) מכל הנפרולוגים לא יודעים לחדש את תפקוד הכליה?

חשוב לדעת שגם בשלב זה, אפשר לצאת מסכנה, להעלות את מדד הסינון ולהחלים בהדרגה.

לידיעתך במדד סינון 17.7, ואפילו 7.5 מדד סינון נמוך מאוד הצלחתי לאזן, לייצב, להכנס לתהליך החלמה –

האם הרופא סיפר לך גם עד כמה מגביר הטיפול בדיאליזה את הסיכוי למחלות כלי דם, התקפי לב או שבץ מוחי? האם הנפרולוג שלך חשף בפניך את בעיית זיהומי צנתר הדיאליזה וגילה לך את מגוון תופעות הלוואי כמו התכווצות שרירים, הקאות, כאבי ראש, כאבים בחזה, ירידה בלחץ דם, חום, צמרמורת, חרדות, הפרעות בתפקוד המיני שממתינות לך בטיפול המקובל עליו כל כך? האם הנפרולוג שלך העלה בדעתו כי במקרים כאלו גם כשהרעל המציף את גופך פוגע בנפרונים שבכליות אני הצלחתי לעשות זאת, לעזור להחלים. אשמח לעזור גם לך!
משה למיכאלאנג'לו – פסל לא גמור – העומד בפינת הקפלה בבזיליקת סן פייטרו אין וינקולי על גבעת האסקלין ברומא. ירון מרגולין

האם הרופא סיפר לך גם עד כמה מגביר הטיפול בדיאליזה את הסיכוי למחלות כלי דם, התקפי לב או שבץ מוחי? האם הנפרולוג שלך חשף בפניך את בעיית זיהומי צנתר הדיאליזה וגילה לך את מגוון תופעות הלוואי כמו התכווצות שרירים, הקאות, כאבי ראש, כאבים בחזה, ירידה בלחץ דם, חום, צמרמורת, חרדות, הפרעות בתפקוד המיני שממתינות לך בטיפול המקובל עליו כל כך? האם הנפרולוג שלך העלה בדעתו כי במקרים כאלו גם כשהרעל המציף את גופך פוגע בנפרונים שבכליות אני הצלחתי לעשות זאת, לעזור להחלים. אשמח לעזור גם לך!

אם עולה על דעתכם לחדש את תפקוד הכליות, יש לדעת, בידכם הדבר – אני מזמין אותכם להצטרף אל מסע ההחלמה שלי.

לקטינים– חלבונים צמחיים , קושרים סוכר, המחוברים לדופן (ממברנות) התאים – עלולים להיות, המקור החבוי לאנמיה, ירידה בB12. וגם לפגיעה בבריאות. ומאחר ולקטינים, נוכחים ברוב המזונות הצמחיים, שאני מבקש למען החלמתך בצום חי, צום חלבונים ואפילו בצום גליקימי ואם תזונתך מבוססת כבר כמה שנים על מזון אמתי וחי, רו פוד ואפילו קיצוני יכול להיות שהאויב שלך נסתר והינו עודף לקטינים. יש לחדול מנטילת נבט חיטה, דלעת, עגבניות, ותירס על מוצריו – הצמחים הבטוחים מבחינת תכולת הלקטינים: אספרגוס, שום, בצל , סלרי, פטריות בנוסף , ניתן לצרוך ללא הגבלה ירקות שורש מבושלים (לא כולל תפ"א) ירקות עליים ירוקים, מצליבים – ברוקולי , כרוב ,כרובית, אבוקדו – הגם שהאבוקדו מכיל הרבה לקטינים , הם בטוחים למאכל – כדאי לך להמשיך ולקרא את המאמר כדי לדעת עוד – ירון מרגולין
למעלה ציור קיר (קטע) של הצייר פייטרו דה קורטונה – רומא פלאציו סנטוריו Palazzo Senatorio – היה במקור הארכיון הממלכתי של רומא הקיסרית והיחיד שנותר מהעידן הרפובליקני. ממוקם בפיאצה דל קמפידוגליו על הגבעה הנושאת אותו שם.

פעימות לב חזקות – דופק חזק מזהיר מפני חוסר ברזל, אבל גם מאכילת אשלגן רבה מדי. יש להוסיף ברזל, ולהפחית צריכת אשלגן – אשלגן נמצא ביקרות ופרות רבים כמו תפוזים, תפוחי אדמה, פרות ויקרות יבשים, קטניות יבשות, בננות, סלרי ואגוזים.  עודף אשלגן גבוה בדם, עלול לגרום לבעיות בקצב הלב – עוד על כך כאןמחסור בברזל מתרחש גם לקראת החודש ה-11 בתהליך החלמה שהתחיל בGFR נמוך מ20, ויש לתת לו מענה נפרד בשלב זה – זו אחת הסיבות להמלצה להיות במעקב צמוד כדי להגיע להחלמה – הסיבות כרוכות בהעדר גמישות עורקית וצנרת ההולכה בגוף. קשיות הצנרת שנחשפת במהלך הטיפול חושפת מחלות שהוזנחו ולא טופלו, אך יש לסלקן בשלב זה – הטיפול דורש שיבתה של הגמישות לצנרת – על נושא זה פרסמתי מאמר נפרד – כאן.

הסוס הגווע – פרנצ'סקו מסינה – יצירת מופת. צילם ירון מרגולין

זרחן –  p – מזונות שיש בהם יותר מדי זרחן נמצאים בקרב מזונות האיסור והם: דגנים מלאים, מוצרי חלב, בשר, בשר עוף, דגים, אגוזים, ביצים, קטניות, זרעי צ'יה, שמרי בירההזרחן נמצא ברוב המשקאות הקלים (קוקה קולה) והמזון המהיר.
יש לדעת – עודף זרחן לא רק רוצח את הכליות הוא גם מחבל בשלד ומחליש את העצמות. עודף זרחן גורם לאיבוד סידן גם מהעצמות וגם מהשיניים.

נמצא כי אספירין, NAC, אצטאמינופן ואיבופרופן (אדוויל) עלולים לגרום לנזק כליתי. לכן אדם הנוטל משככי כאבים באופן קבוע, צריך להיבדק כדי לוודא שלא נגרם נזק לנפרונים שבכליות. לדרוש בבדיקת דם את מצב ה- GFR.

לחיצות ההחלמה – רישום בן טריט – ירון מרגולין מטפל בבנו יורי. טכניקת מתיחות לשחרור כיווצי שרירים כרוניים וסילוק מכאובי גוף, מחלימה מחלות ניווניות כולל אי ספיקת כליות.

מה אומרות תוצאות בדיקת הדם – אוריאה (bun) , קריאטינין (Cr), נתרן (Na) , ואשלגן (K)

בדיקת שיינן – Urea – רמת השתנן (אוראה) מייצגת את כמות החלבון שהאדם צורך והפרשתו דרך הכליות מצביעה על יתר. יש להתחיל מיד בצום (מ)חלבונים. מדידת BUN נועדה לקבוע את כמות החנקן בדם שמקורו ב-urea. מדד חריג מלמד על מצב צנרת מערכת העיכול. BUN גבוה דורש להתחיל מיד להשתמש במיצים ירוקים (כאן) פעמים רבות האוריאה באה מהאמוניה – תוצר של הכליות שבא לבסס את הסביבה החומצית של הכליות – מקור האמוניה בגוף ביתר פחמימות (גלוקוז ויתר חלבון) הבעיה מתחילה כשהאמוניה מצטברת. הגוף הופך את האמוניה ל-urea, והUrea נוחה בהקשר זה כי היא ניטראלית ומסיסה מאוד במים. האמוניה יכולה לשאת פסולת חנקן עודף מהגוף ולסלקו החוצה. עליה ברמת אמוניה נפוצה אצל אנשים שאוהבים סוכר, מתוק ופחמימות – האמוניה מגיעה לרמות טוקסיות – הרעלה נמנעת גם על ידי היפוך אמוניה לשתנן. תהליך זה מתרחש בכבד, וככל שהאדם צורך יותר חלבון יותר חומצות אמיניות מציפות את הגוף והן עוברות מטבוליזם בכבד שייווצר יותר אוריאה.  דימום בדרכי המעי הוא אחד הסיבוכים הקשים שנתקלים בו במהלך החלמת הכליות – מדד ה- BUN מסייע לאבחן זאת – מרגע שה-BUN עולה יש לעבור לצום חלבונים חימותססים כפי שכבר הוזכר למעלה, וללגום חצי ליטר מיץ ירוק סחוט ליום. ההתססה מייצרת חיידקים טובים החשובים מאוד לבריאות דופן מערכת העיכול, כיוון שהם עוזרים בשמירה על פלורת המעיים, ובעצם מחזקים כך את המערכת החיסונית כולה. שלב זה נקשר בטיפול בגמישות הצנרת – אחד מיסודות הרפואה החדשה – עוד על כך  כאן –  מדד גבוה של האוריאה יורד לפני הקריאטינין ומבשר בבדיקות הדם הראשונות שההחלמה החלה. מדד גבוה של האוריאה מלמד על עודף פחמימות וסוכרים בתזונה גם על עודף שומנים שמקורם מהחי. אם האוריאה עולה בבדיקת דם במצבי אי ספיקת כליות יש להפסיק מיד דיאטה קטוגנית שמשמשת בתהליכי החלמה מסוכרת ואלצהיימר.
ערכי הנורמה: 43-17 מיליגרם לדציליטר.
ערכים נמוכים מהנורמה יכולים להופיע כתוצאה מתת־תזונה, דיאטה דלת חלבון, מחלות כבד, או לאחר שתייה של נוזלים בכמות רבה.
ערכים גבוהים מהנורמה יכולים להופיע במחלות כליה, כתוצאה מהתייבשות, בדיאטה עתירת חלבונים וכתוצאה משימוש בתרופות מסוימות.
קריאטינין – Creatinine –  הקריאטינין הוא פסולת שהגוף אינו משתמש בה. תוצאות הבדיקה מזהירה אותך ובאה לבטא בחריגתה שלב מתקדם של נזק לנפרונים בכליה. 
ערכי הנורמה:
בגברים: 1.17-0.67 מיליגרם לדיציליטר.
בנשים: 0.95-0.51 מיליגרם לדיציליטר.
ערכים נמוכים מהנורמה – מאפיינת מחלות שריר מסוימות, במצבים של מסת שריר נמוכה מאוד ובמצבים של תת־תזונה.
ערכים גבוהים מהנורמהתפקוד כלייתי לקוי. הוא יכול לעלות גם במקרים של התייבשות או כתוצאה מנטילת תרופות מסוימות.
בדיקת נתרן – Sodium –
הבדיקה מלמדת אותנו מהו אחוז הנתרן בדם. נתרן הוא היון החיובי העיקרי בנוזל שמחוץ לתאים. ריכוז היון בדם נובע מהמשקאות והאוכל שאנו צורכים מצד אחד, ומהפרשת הכליות את הנתרן מצד שני.
ערכי הנורמה: 145-135 מא"ק לליטר.
ערכים נמוכים מהנורמה – בצירוף כמות תקינה של הנוזלים בגוף, עלולים להצביע על חוסר איזון הורמונלי, כמו תת-פעילות של בלוטת התריס, הפרשה מוגברת של הורמון הקרוי ADH או חוסר בהפרשת ההורמון אלדוסטרון, גם על אי ספיקת לב, אי ספיקת כליות או אי ספיקת כבד.
ערכים גבוהים מהנורמה – בצירוף כמות נמוכה של הנוזלים בגוף, עלולים לאפיין כוויות, שלשולים, שימוש יתר בתרופות משתנות (לא מסוג תיאזידים) גם חסרה הפרשה של ההורמון ADH, והפרשת יתר של ההורמון קורטיזול (תסמונת קושינג) או הפרשת יתר של ההורמון אלדוסטרון.
בדיקת אשלגן – Potassium
אשלגן הוא היון החיובי העיקרי בנוזל שבתוך התאים, והוא אחראי על שמירת המתח החשמלי בקרום התא. המטען החשמלי חיוני לפעילות העצבית בגוף, לפעילות תאי השרירים (כולל שריר הלב) ולמעבר חומרים אל התאים ומהתאים החוצה. שינויים קטנים בריכוז האשלגן יכולים לגרום להפרעות קצב בשריר הלב.
ערכי הנורמה: 5.1-3.5 מא"ק לליטר.
ערכים נמוכים מהנורמה – הקאות ממושכות, חוסר אשלגן בתפריט, היצרות של עורק הכליה ובמצבים פחות שכיחים הפרשה מוגברת של ההורמון אלדוסטרון או של ההורמון קורטיזול (תסמונת קושינג).
ערכים גבוהים מהנורמה – כשל בתפקוד הכלייתי, שימוש בתרופות מסוימות, חבלה קשה עם פירוק של רקמת השריר ובאופן נדיר – חוסר הפרשה של ההורמון אלדוסטרון.

A1C

 נתוני ה- A1C – מצביעים על תנגודת ממושכת לאינסולין, עייפות הלבלב, מחלה סמויה בשלבים שונים של אבדן גמישות הצנרת, סכרת והיא מדרדרת פעמים רבות במהירות. הסימן הראשון שצריך לעורר את דאגך הוא מדג ה-A1C ואיבוד חלבון בשתן (שהוזכר לעיל) בכמות גדולה מהנורמה.
ערכי הנורמה: 4.5 -5.9%, מדד שמעל 6 חייב טיפול.

לשאלות –כאן או לגלול למטה – 

Francisco José de Goya y Lucientes - The sleep of reason produces monsters (No. 43), from Los Caprichos - Google Art Project.jpg

תסמיני אי תפקוד הכליות:

עייפות, איבוד ריכוז, שיבוש בהטלת שתן, כאבי גב תחתון,  גרוד, התנפחות כפות ידיים ורגליים, אובדן תחושה בהן, העור מתכהה, פעימות לב חזקות, שרירי הגוף מתקשים בעיקר בגב התחתון – הגבלת תנועה עקב התקשות שרירים, ואבדן תיאבון.
עייפות – בשלבים הראשונים של מחלת הכליות, החולה בדרך כלל אינו מרגיש דבר פרט לעייפות גדולה מהרגיל. כאשר המחלה מחריפה, העייפות גוברת וכשל תפקוד הכליה החולה משנה את הצורך להטיל שתן לעתים הוא תכוף יותר ולפעמים לעתים רחוקות יותר.

חובה על כל אדם שחש עייפות גוברת לדרוש בדיקת דם שמופיע בה גם מצב ה GFR שלו וגם הומוציאסטין.

פחד

העדר כישורי חיים – הכליות נקשרות ברגש הפחד – ופחד נקשר בחשש מלהשקיע מאמץ, הימנעות מלהתחיל משהו חדש, ומהעדר כישורים כתוצאה מכך – כפי שהוזכר למעלה גם פחד מהצלחה והגשמת המשאלות נקשר בכותר זה, אבל גם באי ספיקת כליות. עוד פרטים על ה"פחד" – כאן.
הזדמנויות – כשל בתפקוד הכליות מפנה תשומת לב אל הפחד. הכליות שואלות אותך; האם שמת לב לכך שהעולם מעניק לך הזדמנות להתפתח – הכליות יועצות לך להתבונן אל המציאות כולל אל תוך מכאובי לבך ולחדור לעומק פחדיך (ככל הנראה מקורם של הפחדים בילדות המוקדמת או בתקופת הנעורים, הם נתקעו שם – עצרו דוממו ולא עברו התפתחות או חקר מחודש) נוצרת עתה הזדמנות לשאול את עצמך – בעצם למה לא לנסות דרך טובה יותר. למה לא להמשיך עוד צעד קדימה ובדרך שמטיבה עמי ומבטיחה לראות את צרכי. האדם מתבקש בפעם האחרונה שלא לעצור בפחד שמתעורר בקרבו. להמשיך ולתת אמון במי שרואה את צרכיו.
קריאת העולם אל האדם, מאז ומתמיד הייתה להתפתח. העולם מכוון להתפתחות באמצעות עמידה באתגרים חדשים – זו דרכו של עולם. הדרך בה העולם מבטא את אהבתו לאדם. האדם שכליותיו קורסות הוא אדם שנותן אמון בדרך המטעה – מתן אמון לא מוצדק. לרוב יחשוד במי שמציע לו דרך טובה ולא ישתף אתו פעולה.

אוזניים – בתורת חמשת המעבריםכאן – לכל איבר פנימי בגוף יש איבר שמקביל לו. האיבר המקביל של הכליות הן האוזניים. איבוד שיווי משקל, סחרחורת, נפילות וירידה בשמיעה, נוזלים באוזניים משקפים ירידה בתפקוד של הכליות. הכליות אחראיות על סינון וניקוי של הנוזלים החיוניים ביותר בגוף וחולשה שלהם יכולה לגרום להצטברות נוזלים בגוף בכלל, בצקות ובעיקר באוזניים. גם השער וחוזק העצם (אוסטאופרוזיס) מושפעים מתפקוד הכליות.

לשאלות –כאן או לגלול למטה – 

ניתן וצריך לתקן את  הכליות הסוררות – ראשית ניכוי הכליות בהורדת עומס האשפה, שהן נדרשות לפנות.

מעדן עדשים – להשרות 3 ימים במים, להחליף מים פעמים ביום, למלא סיר בירקות שמותר – המון בצל ופלפלים ולבשל, להוסיף את העדשים ולהתענג. טעים מאוד – בתיאבון.

תזונה – להרבות בשתיית מים, אכילת תפוח ליום, תותים, אוכמניות, גם בצל ופלפל אדום (גמבה) עדשים, אפונה ומעט שעועית שחורה ואזוקי (שצבעה בורדו, חומה או אדומה). האזוקי נקראת באנגלית Kidney Bean,  אני ממליץ על העדשים הן והאפונה מקומיות, טובות ועדיפות, חמוציות (לא מומתקות) כרוב, פלפל ירוק, כתום וצהוב (בפלפל יש מעט אשלגן וזה טוב לכליות), שומר, שום, לשתות מים עם לבבות שומר שצפים בהם ותה סרפד. לפתוח את הבקר עם כף שמן זית (משובח) ואחר כך ללגום כוס מים עם כף חומץ תפוחים. החומץ (גם הלימון) והחמוציות הופכים את השתן ליותר בסיסי וזו המטרה שלנו. בהמשך הבקר שתו תה סרפד. לצרוך חלבון דגים. כף שמן זית ליום. יש לצרוך הרבה ירקות עלים ירוקים וככל שהירק ירוק יותר, כך הוא יותר מזין.
הסרפד הוא צמח מעולה לשמירה על אנרגיית הכליות, ניתן לרכוש כתוסף מזון. רבע כפית כורכום ליום.
בצל – הבצל בריא מוגדר מזון על שניתן להוסיף לכמעט כל מנה ותבשיל. הבצל עשיר בפלבונואידים, תרכובות אורגניות שפועלות כפיגמנטי צבע ונוגדי חמצון טבעיים. הם בעלי תכונות אנטי בקטריאליות ואנטי דלקתיות חזקות מאוד שיכולות לעזור לגוף להתמודד עם מחלות שונות החל מהצטננות פשוטה ועד למחלת הסרטן. בנוסף הבצל מכיל כרום, מינרל קורט (כרום תלת ערכי מסייע בכמויות זעירות לבני אדם, מכיוון שהוא משתתף בספיגת סוכרים.) הכרום לא נחקר עדיין אך הוא משפר את חילוף החומרים בגוף ועוזר להתמודד עם רמות גבוהות של אינסולין ושומנים, כך שרמות הרכיבים האלו בדם יהיו הרבה יותר מאוזנות מה שמקל על הכליות. מיץ מלימון שלם בכוס מים לפני השינה הוא מתכון לבריאות ושינה עמוקה. הכרום נמצא גם בשמרי הבירה אבל הוא אסור בתיקון כליות בשל כמויות הזרחן הגדולות שנמצאות בהם.

החמוציות הן מזון על שמונע זיהומים ודלקות בדרכי השתן ובכליות הודות לכך שהן (כנזכר לעיל) הופכות את השתן ליותר בסיסי – על נושא זה ראה מאמרי: "למה מצב בריאותי מתדרדר כשאני באשפוז ועוד בהשגחת הרופאים"? התשובה על רגל אחת, במזון חומצי שמדרדר את בריאותך.
לא לפחד מפחמימות, מלחם שיפון עם שיבולת שועללהתרחק מצריכת פחמימות פשוטות, כמו סוכר וקמח לבן, גם מדיאטה דלת פחמימות –  הן פוגעות בהתרחבות העורקים – ויוצרות נזק לכליות ומחלות עורקים (Richard M. Fleming). מעט חלבונים מהצומח ומהחי להעדיף את החלבון שבא מקיטניות ודגים. החלבון הצמחי בקטניות בדרך כלל אינו חלבון מלא. כיוון שקיימת בקטניות כמות גדולה של חומצת האמינו ליזין וכמות קטנה של חומצת האמינו מתיונין, הרי שבשילוב מזון בין דגנים לקטניות, מתקבל מזון המכיל חלבון מלא. אפונה היא חלבון מלא גם כוסמת – מקורה של האפונה בארצנו ולכן היא ההמלצה שלי נמצא אותה למעשה בכל ארצות הים-התיכון. ישנם זנים רבים של אפונה וכולם עשירים בליזין, חומצת אמינו שנוכחת באפונה יותר מבקטניות אחרות.  איגודי רופאי הכליות בארה"ב ממליצים על אכילת דג צפוני (אומגה 3) פעמיים או שלוש בשבוע כחלק ממשטר תזונה בריא וחכם, יש לזכור שסיבת המוות מספר אחת בארה"ב היא מחלת הכליות, גם אם הם כשלו בהבראת כליות, ההמחצה הזו נכונה. חומצות השומן מורידות את רמת הכולסטרול הרע בדם (LDL) ומעלות את הכולסטרול הטוב (HDL) כך שכל מערכת הדם והלב שלכם תפעל בצורה הרבה יותר טובה, והכליות שלכם רק ירוויחו מכך.

חוביזה – מאדים מעט את השום ואת הבצל היבש בשמן-הזית (להיזהר שלא להשחימו- רק עד שמפיץ ריח שומי-בצלצלי) ומוסיפים את עלי החובזה וכף מים. מערבבים, מנמיכים את הלהבה ומאדים מספר דקות עד שהעלים 'נובלים' היטב ואין נוזלים בסביבה. מוסיפים בצל ירוק, מערבבים ומקררים.

לחדש נעורים בספורט קליל כגון הליכה רגלית אטית של לפחות 20 דקות 3-4 פעמים בשבוע ואין צורך בהליכה שהיא מעל לשעה ורבע.

פחמימות – קמח תירס הוא סוג של קמח אשר נטחן מתירס מיובש מותר 100 גרם ליום בלבד – ניתן להכין ממנו לחם תירס, ממליגה, טורטייה, וטאקו פלפלים אפויים בתנור. מותר להוסיף למיץ הירוק גרגרי תירס, בתנאי שלא לקנו מנת פחמימות מקמח התירס. אפשר להוסיף תפוח אדמה קטן – חי (כן, חי – לא מבושל) או חצי שורש בטאטא גם הוא חי – זו כמות הפחמימה שאפשר עוד על כך ראו במאמר צום חי – מזון לא מבושל – להחלמתך. לרעבים הוסיפו רבע  אבוקדו לארוחת ערב גם קלח תירס ממוצע ששווה למנה של פחמימות (בתנאי שלא טעמתם מזון מקמח תירס). התירס הוא אחד המזונות היותר מיוחדים- 97 אחוז מהחומר האורגני בו בא למעשה מהשמש ומהאוויר ורק שלושה אחוזים של צמח התירס באים מהאדמה. הצרה שלו בחומציות. הוא מעלה את חומציות הגוף ובכך מסכן את בריאותנו – יש לצרוך אותו בכמות קטנה בלבד.

תה ער

תה ער (עלי דפנה) – מנקה עודפי מלח מהגוף – מטהר את הכליות. מרתח (של עלי דפנה קצוצים ב 300 מיליליטר מים – ספל תה) בן 5 דקות שעומד להתקרר כל הלילה. – סננו ושתו מעט בכל פעם, לאורך כל היום למשך 3 ימים – מופלא. צילם ירון מרגולין.

להכין תה ער (עלי דפנה) – מרתח (כף אחת של עלי דפנה קצוצים ב 300 מיליליטר מים – ספל תה) הביאו עלי דפנה לרתיחה – המשיכו להרתיח על אש גבוהה במשך 5 דקות והניחו להתקרר מכוסה – את המרתח שעומד להתקרר כל הלילה מסננים בבקר למיכל זכוכית ושותים ממנו מעט לאורך היום, כמות של כף בכל פעם – כל 3 שעות, וכך לאורכם של שלושה ימים – בסיום להמתין עשרה ימים אבל להמשיך בניקוי כליות שכוללים מהתזונה שנזכרת לעיל. תה מעלי דפנה משמש זרז רב עוצמה לניקוי מלחים מהכליות ויעיל גם נגד התנפחויות רגליים, כאבי כפות רגליים, בצקת  וגאוט (שיגדון). לאחר עשרה ימים לחזור על שלושה ימי שתיית תה ער.

הגלוטתיון שנמצא באבוקדו, בזוקיני, גם בירקות ממשפחת המצליבים ובבצל ושום פשוט נהדר לתזונה שלכם. יש לדעת הגלוטתיון מחזק את המערכת החיסונית ומעודד אותה להילחם בזיהומים ובמחלת הסרטן ומקל כמובן על הכבד בניקוי רעלים. הוא מנקה רעלים שאין שני לו וזה בדיוק מה שצריך הגוף בו מדד של הכליות ה-GFR  יורד.
קטע מתוך נשואי המסתורין של סנטה קתרינה לרובנס Peter Paul Rubens The mystical marriage of St Catherine.i

הגלוטתיון והסלניום – גלוטתיון הוא אחד החומרים הכי חשובים לחיזוק המערכת החיסונית ולתיקון נזקי גוף – כשהסלניום מגן על נוכחותו הפעילה בגופנו – איכלו כרוב גם עלים ירוקים, אצות ים, הכינו מיץ חסה ירוק שכולל כרוב ועלי תרד, קייל, והוסיפו לו אפילו אבוקדו כשייק ירוק זו הדרך הטובה והיעילה ביותר להעלות מהר את כמות הגלוטתיון הדרושה לגופם של מחלימים ואם תוסיפו גם כפית פסיליום הרי לכם מעדן ג'לטיני כארוחת בקר שלמה. כאשר דואגים לכמות נכונה של סלניום שנמצא בשיבולת שועל למשל, ושהיא חלק מארוחת הבקר שלך – הוא מזרז את תהליך הבראת הכליות. על הגלוטתיון הנהדר והחשוב כל כך לבריאותנו כתבתי מאמר שלם והקישור אליו נמצא כאן
הסלניום שנמצא בקטניות, שיבולת שועל, אגוזים ובמיוחד באגוזי ברזיל, גרעינים, זרעים, ומוצרי סויה גם בגבינת קוטג' עוזר לייצר ולמחזר את נוגד חמצון העל הזה – הגלוטתיון והגלוטתיון חשוב לתחזוקת מערכת החיסון שלנו יחד עם הסלניום הגלוטתיון הוא פועל לטובתנו באופן מדהים ובמיוחד כאשר הוא בונה פגמים בגוף זה מפעים. וכאשר בוחנים את ההשפעות הסלניום (שיבולת שועל, 2 אגוזי ברזיל ליום ו4 כפות קטניות כמו עדשים לא מבושלות ליום), על חולי מחלת כליות כרונית כמו אי-ספיקת כליות  פשוט נדהמים. נוכח תוספת קבועה של כ- 200 מ"ג סלניום (שיבולת שועל) מדי יום במשך שלושה חודשים – התזונה הזו נחקרה ונחשפה כמי שכל כך עוזרת לתהליכי ההחלמה של הכליות. ניכר שתהליך החלמת הכליות מואץ ורמות הגלוטתיון שנמצא בגוף המחלימים רק הולכת וגדלה בגופם באופן משמעותי. למאמרי על הגלוטתיון כאן.

The Murder of Pelias by his Daughters. 1878. Georges Moreau de Tours. French 1848-1901.

להימנע

להימנע מאכילת מלח! להפחית מאוד מזון בעל עודף אשלגן (תפוחי אדמה, עגבניות, גזר, תמרים, בננה, פומלה, סלרי, מנגולד, קולורבי, חומוס, תירס, טחינה, פטרוזיליה, קטניות ופטריות גם חמאת בוטנים וגרעינים, שיבולת שועל, מוצרי סויה ומנגו כולל בשר בקר עוף ודגים.) עודף אשלגן אינו מצב רצוי, ולהפחית חלבון – תפקיד הכליות בסינון וסילוק תוצרי הפירוק של החלבון, השתנן (אוראה ), קריאטינין ככל שהאדם אוכל יותר חלבון = נוצרת יותר עבודה לכליות. מדברים היום על צריכת 20-30 גרם חלבון ליום לאדם בריא (מעל גיל 40) בנוסף  טבלאות של צריכת חלבון מדברות כיום על  0.8 גרם חלבון לכל ק"ג של משקל גוף. מי שנזקק לחיזוק כליות – כדאי שיפנה לייעוץ בנוגע לכמויות החלבון שמותר לו לאכול.

רשימת האסורים 

יש לקחת רשימה זו בצורה מאוזנת – הגיעו תוצאות לא רצויות מהמעבדה – כנסו לשבוע ימי טיפול והמנעו מאלו – אחר כך השתמשו בהם לגיוון ובכמויות קטנות ואחת ל 3 חודשים שובו להימנעות בת – 3-4 ימים. מזונות אסורים עשירים באשלגן והם:
בשרים ודגים: בשר בקר, עוף, דגים.
פירות: בננה, משמש, מלון, ענבים, שסק, תמרים, תאנים, פירות יבשים, אנונה, קיווי, רימון, מנגו.
ירקות: גזר חי, ארטישוק, כרוב ניצנים, כרוב עלים, קולרבי, פטרוזיליה, פטריות, אספרגוס, כרובית, תרד, עגבניות, דלורית, סלרי.
פחמימות וקטניות: ערמונים, פול מבושל, מוצרי סויה, שעועית לבנה, אזוקי, תפוחי אדמה, בטטות, חומוס, חיטה מלאה ומוצריה, גרעיני פרג,  גם בורגול אסור.
שומנים: אבוקדו, גרעינים, בוטנים, שקדים ואגוזים (גרעיני חמניות, דלעת, צ'יאה גם שמרי בירה), חמאת בוטנים, טחינה, שומשום.
חלב ומוצריו: אבקת חלב, גבינות צהובות.
שונות: קקאו, שוקולד חלב ומריר, חילבה, קטשופ, אבקת קקאו, רסק עגבניות.

לשאלות –כאן או לגלול למטה – 

מזונות עשירים בזרחן אסורים.
מוצרי חלב עשירים בזרחן גרעיני דלעת חמניה שומשום – שומשום (אז אסור גם טחינה) וטחינה – כולם בגדר האסורים.
זרחן נמצא בכל מזון. בשר, דגים, שמרים (אז אסור בירה), מוצרי חלב, זרעי צ'יאה, שמרי בירה, משקאות קלים, מזון מעובד, דגנים מלאים, מוצרי סויה, ‏אגוזים, שקדים, ביצים, פרות יבשים, קטניות, שומשום, גרעיני דלעת וחמנייה.‏

במאמרי החדש – הוא מאמר המשך למאמר "אילוף הכליות הסוררות" "אי ספיקת כליות – להתענג על מזון – דיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע" פירוט רב לגבי מזונות הולמים ומגוון מתכונים שיעזרו לך בדרך ההחלמה – למאמר יש להקליק כאן.

סלמון בעלי חומעה יפה – מימין – של Triisgros מנת 3 כוכבי מישלן

מעדנים – חדשים  דג סלמון טרי בסורל – (עלי חומעה יפה)

דג סלמון טרי בסורל – (עלי חומעה) – הוא מזון על לטיפול וניקוי של הכליות – אחת ממסעדות היוקרה בצרפת Triisgros שמה הגישה במשך שנים סלמון בעלי חומעה יפה (זה שם הצמח בעברית sorrel, dock) – מנה שזיכה אותה ב 3 כוכבי משליין – מנה זו היא מעדן אלהי אבל נקשרת במזונות לניקוי הכליות ובדיאטת ניקוי כליות אפשר להכין סלמון בסורל, המתכון בהמשך.

תבשיל עלי חומעה, סרפד וחלמית
הסרפדים וכן עלים נוספים שמתאימים לבישול וניקוי כליות משמשים כיום מסעדות יוקרה במאכלים עורי נשימה. יש לרכך תחילה את העלים הללו לשם הכנת תבשיל עלים כאלו . עלים "דמוי-תרד" וכל אחד מהם מאופיין בטעם טיפוסי ומיוחד הם: חלמית קטנת-פרחיםחלמית מצויהחלמית גדולהמעוג כרתי (כאשר הצמח צעיר והשערות שעל העלים דלילות ואינן ארוכות), הרדופנין הציצית, וכן עכובית הגלגל (עָקוּבּ בערבית) הוא צמח מאכל מיוחד ועשיר במרכיבים טעימים. הוא צמח מוגן על ידי החוק. לתזכורת בלבד, משתמשים למאכל מבושל בבסיס העלים הצעירים המצוי מתחת לפני הקרקע ומעל לשורש העבה ובתפרחות צעירות בטרם נפתחו פרחיהן גם סרפד קרומיסרפד הכדוריםסרפד צורב. יש להיזהר מדוקרניותן המכאיבה של שערות המצויות על פני העלים והגבעולים של הסרפדים. הקטיף נעשה בעזרת כפפות או שקית נילון על היד הקוטפת וחליטה במים חמים – הסינון בה אחריה. מלבד הטעם המיוחד שיש לעלי הסרפד למיניו הוא אחת מהתרופות הטובות ביותר לכליות.

Perseus Liberating Andromeda, 1639–40, Museo del Prado

Perseus Liberating Andromeda, 1639–40, Museo del Prado

אז מה ואיך מכינים מאכלי גורמה דוגמת הסלמון בסורל
ניתן ללפף בעזרת העלים המיוחדים הללו אורז מושרה בחומץ עם מעט שמן זית וכורכום – מתובל בבצל מטוגן, סשימי סלמון, בשר חתוך דק וכל מה שהרפואה מעודדת כדי לחזק את הכליות למשל תפוח עץ פירה משעועית אזוקי, אגס אפוי או טרי, כרוב, פלפל ושומר, שום וחמוציות. ה"עטיפה" או ה"ליפוף" מעצבות כאן מעדן חדש: "מלפוף". הבּוּרֵייק למשל, הוא מלפוף בו מילוי עלי הגפן מבשר טחון מתובל בבצל מטוגן. צורת האריזה הייתה כמשולש או סיגרים. בין התבלינים והקישוטים שמוגשים עם הבורייק עלי נענע ולימון – תחליפו את הבשר בפירה אזוקי או עדשים – ותתענגו.
אחת ממסעדות היוקרה בצרפת (Triisgros) הגישה במשך שנים סלמון בעלי חומעה יפה (sorrel, dock) – מנה שזיכה אותה ב 3 כוכבי משליין – על המסעדה כאן.

המתכון לסלמון בחומעה יפה (סורל)
אספו – לקטו, קטפו – קנו – כמות גדולה של עלי חומעה יפה טריים שמזכירים בטעמם לימון. הכניסו למשרה שמנת מלוחה (הקפצת בצלי שאלוט ומלאי של דגים מעושנים בשמנת, אסור חלב לכליות נו טוב, קצת, חד פעמי – אחרי עשרה ימי ניקוי. טוב תחליפו עם חלב אורז, חלב קוקוס או קרם קוקוס!!!) במשך כ 30 שניות על אש בינונית, טפטפו מעט לימון לכלי, ולאחר מכן שפכו מהתבשיל מעל לצלחת שטוחה – ופרסו מעליו את נתחי הסלמון שהומלחו מעט לפני שהוקפצו במשך 15 שניות מכל צד על מחבת (לניקוי כליות אסור מלח – שימו במקום מלח שום קצוץ ופפריקה חריפה). יש להגיש בתוך מקסימום 12 שניות לשולחן.
מזכיר לכם שאפשר להחליף את השמנת שמוגדרת גם במקרה של כליות מאוזנות כפחות בריאה ואפשר גם להשאירה במתכון – כאמור לעיל אחרי 10 ימי ניקוי לא יקרה כלום. תחליף נהדר הוא קרם הקוקוס שזמין כיום בכל המרכולים או חלב שקדים מצומצם.
צמח החומעה שהוזכר לעיל, בעל עלים גדולים וחמצמצים, מוגדרים חריפים, שמשמש יותר בקלות גם להכנת ה"מלפוף" חומעה יפה (sorrel, dock) גם חומעה מסולסלת משמשת במטבח הגלילי. יש לזכור שחומציות החמעה נובעת מתכולת חומצה אוכסלית רעילה. החמעה מעלים צעירים מככבת בקָרָאס, מאכל לאניני טעם שמוגש במסעדות הגליל. עלי החומעה המבושלים ומתובלים נעטפים בעלה של בצק, נאפים ונאכלים בדומה לבורקס – מעדן.
בישול מפרק חומצה אוקסלית שנמצאת גם בעלים של תרד, מנגולד ובחמציצים, ששמה של החומצה נגזר מOxalis. בארץ נפוץ מאוד החמציץ הנטוי (Oxalis pes-caprae), בעל הפרחים הצהובים. חומצה אוקסלית מצויה גם באגוזיםפלפל שחורקרמבולהפטרוזיליהגפנית מחומשתפרגקקאו (שוקולד) וקטניות – בתהליך החזרת הכליות לתפקודן מומלץ להימנע מהם.
ליון האוקסלט נטייה ליצור מלחים קשי תמס עם יוני מתכת דו-ערכיים. כך נוצרים בגוף גבישים של סידן-אוקסלאט, ברזל אוקסלאט או מגנזיום אוקסלאט, ששוקעים כאבני כליה. בנוסף לכך ובשל הקישור היעיל של החומר ליוני סידן, צריכה גבוהה של חומצה אוקסלית במזון עשויה להביא לחוסר סידן. (מקור)

שבועיים בעקבות המזון כתרופה לניקוי כליות ולחיצות לאיזון גוף-נפש – צום חלבונים

ניתן וחובה לשפר את תפקודם של הכליות.
לפני שבועיים ביום ה14.4.2017 פנה אלי בחורצ׳יק שעבר את גיל ה60 עם תוצאת בדיקת דם שהראתה לראשונה – תפקוד כלייתי לקוי. הבדיקה שלו מובאת כאן

13.04.2017 קריאטינין גבוה - מצוין באדום.

13.04.2017 קריאטינין גבוה – מצוין באדום.

קבעתי שתי פגישות שבועיות ללחיצות ההחלמה ומעקב אחר דיאטה לניקוי הכליות.
בסיום שבועיים ב 04 לאפריל 2017 הוא ניגש לבדיקת דם חוזרת. התוצאות המרגשות שקיבל נחשפו מלוות בחיוך רחב בפגישתנו הערב. תוצאות המעבדה האלו מצורפות למטלה. פרושן: תפקוד כליות תקין. קבענו המשך פגישות. בשלב זה פעם בשבוע, על-מנת לשמור שמצב בריאותו ישמר.

4.05.2017 - לאחר שבועיים של מזון כתרופה ולחיצות (שיטת מרגולין) לאיזון גוף נפש - שבו הכליות שבו הכליות הסוררות לתפקוד תקין. אפשר בזמן קצר יחסית, וחובה לטפל בכליות הסוררות ולהשיבן לאיזון.

4.05.2017 – לאחר שבועיים תחת מזון כתרופה ולחיצות (שיטת מרגולין) לאיזון גוף נפש – שבו הכליות שבו הכליות הסוררות לתפקוד תקין. אפשר בזמן קצר יחסית, וחובה לטפל בכליות הסוררות ולהשיבן לאיזון.

ב20.1.19 שב האדם להיבדק, לאחר שהמשיך בעקשנות את הטיפול לאורך כל השנה ויותר מאותה בדיקה מעודדת במאי 2017. התוצאות שהגיעו אלי הרגע מצורפות למטה ביום ה20.1.19 בשעה 20:45.אותי הן מרגשות:  GFR 77- קריאטינין מאוזן – 1.02 גם האוראה מאוזנת – אפשר לסכם האדם הבריא והכליות שלו בהחלט מתפקדות. לשאלתי אם התור שלו פנוי השיב – לא. עכשיו הוא עומד בפני יציאה לפנסיה ודווקא עכשיו הוא רוצה לקדם את מצב בריאותו עוד יותר.

,לאחר כשנה – מאז מאי 2017 – כשהגיעה התוצאה המעודדת הראשונה – דיאטה של צום חלבונים,  ולחיצות (שיטת מרגולין) לאילוף כליות ואחריה דיאטה שמשתנה עם הזמן, וסדרת לחיצות החלמה – שבו הכליות הסוררות לתפקוד תקין.
אפשר בזמן קצר יחסית להחלים – הוכחה לכך שחשיבה מחוץ לקופסה משתלמת – לדעתי חובה לטפל בכליות הסוררות ולהשיבן לאיזון. אין צורך להגיע לדיאליזה ובטח שלא להשתלת כליה – בידך הדבר.

יש תקווה – מצב קשה נחשף מבדיקת דם של מי שהגיע אלי מאשפוז. GFR 17.5 המאיים על דיאליזה בתוך כמה ימים – והרי לך כאן למטה, תצלום מהבדיקות האחרונות  מיום ה – 25.10.2018, תשע פגישות בלבד לאחר שהחלנו לעבוד יחד על אילוף הכליות הסוררות – להלן, תוצאות שהתקבלו עכשיו, בעפרון רשומות תוצאות קודמות חלקן מלפני חודשיים, 4 פגישות לאחר שהחלנו לעבוד וגם 2 תוצאות אחת של הקריאטינין ושניה של מצב האוריאה מלפני 5 חודשים – מיום ה- 21.3.18 שהמטופל שוחרר מאשפוז של 3 שבועות – עם GFR 17.5 כנזכר לעיל, יש לדעת שמצב האוריאה (140, אז) משקף את החלמת הכליות לפני מדד הקריאטינין – גם הוא היה בתחום הקטסטרופה – אפשר להבחין שכבר לפני חודשיים המגמה התהפכה והייתה – החלמה – אוראה – ב20.8.18 = 74.10 ועכשיו ב25.10.18 היא עומדת על 60.67. לא עצירת המחלה, אלא החלמה – המבט מהבדיקות האלו, מלפני יומיים (25 לאוקטובר 2018) מלמד על עוד הישג מרשים של "לחיצות ההחלמה". יש תקווה. כהערה אוסיף שבשל העומס התקיימו במקרה זה רק 9 פגישות לאורכם של כשלושה חודשים והתזונה הראשונה התבססה על צום חלבונים (בהתאמה אישית). התקיימה פגישה אחת לשבוע היא מינימום הכרחי – מה שחשוב במקרה שלפנינו זה שבנוסף לכך שמצב ה GFR בתחילת התהליך היה מתחת ל-20 (17.5) וברגע זה הוא עומד על 21 כפי שנחשף מתצלום שיחתי עם המטופל שמצורף למטה – מסתבר שגם אם המאמץ הנדרש עמד על 100 אחוזים, לא היה ולא נגרם  נזק בשל ההפסקות שנאלצנו לערוך במהלך הטיפול (בגלל העומס על היומן שלי) דבר נוסף עולה מכאן – בישראל, בקליניקה שלי בתל-אביב וברמות השבים ובניגוד למצב למשל, בארה"ב, אפשר להחלים מאי ספיקת כליות בשלב המתקדם ביותר של המחלה: GFR 17.5.

: תגובת המטופל לא אחרה – GFR מ17.5 ל 21 – בשלושה חדשים –

יש תקווה – בדיקת דם מיום ה25.10.2018, תשע פגישות בלבד לאחר שהחלנו לעבוד יחד על אילוף הכליות הסוררות – להלן, תוצאות שהתקבלו עכשיו, בעפרון רשומות תוצאות קודמות חלקן מלפני חודשיים, 4 פגישות לאחר שהחלנו לעבוד וגם 2 תוצאות אחת של הקריאטינין ושנייה של מצב האוראה מלפני 5 חודשים – 21.3.18 כשהמטופל שוחרר מאשפוז של 3 שבועות -מצב ה GFR היה 17.5 ובבדיקת דם זו הינו 21 – מה שמלמד אותנו שאפשר להחלים מאי ספיקת כליות ולצאת מהמחלה גם בשלב המתקדם ביותר שלה.


הישג חסר תקדים – למעלה המשך ההתכתבות שתחילתה מופיעה למעלה. תענוג והנאה.

הערההיותך צמחוני אינה ערובה לבריאות. אומר דר קולין קמפבל Dr. T. Colin Campbell צמחונים רבים סובלים מעודף משקל. השמן הוא הבעיה כאן מסביר דר מקדוגל (Dr. John A. Mcdougall). שמן זית או שמן אחר אינו משנה אם הוא בא מן הצומח או מן החי – הוא משמין. אבל ב90 – 95% יש לשמור ולאכול מן הצומח ומי שחולה ב100% מומלץ על מזון מהצמחים ולא לצרוך כלל מזון שאינו בריא, אחרת לא מתרגלים לאכול נכון מוסיף מקדוגל.,

הכליות – סרטון מתוך המדור 'מאגר מדע' של האתר דוידסון און-ליין. .

לחיזוק כליות יש להרבות באכילת זרעי קינואה, גרגירי חיטה, מיץ חמוציות לפחות 2 כוסות ביום למשך שבוע.
אורז מתוק – המיועד להכנת סושי מחזק כליות, שום, זנגוויל, ועשבים: שן הארי, תלתן, ענבי דוב (בכמוסה של 500 מ"ג), מקלות קינמון, פולי אזוקי, שעועית שחורה ואדומה. ירקות לחיזוק הכליות: שומר, בצל, בצל ירוק, עירית, סלק, פטרוזיליה, וסלרי. דגים: סלמון ופורל. קטניות: שעועית מונג (מש), ערמוני מים, זרעי שומשום שחור, אגוזי מלך ואגוזי ברזיל.
תוספים של מגנזיום (300 מ"ג, פעמים ביום), שבטבת (זנב הסוס) – (500 מ"ג פעמיים ביום) ו B קומפלקס (100 מ"ג ביום).
אזוקי – לפי הרפואה הסינית האזוקי היא הקטניה היאנגית ביותר וטובה מאד לחיזוק הכליות. כשהיא מבושלת עם דלועים שונים, כפית קינמון ואצת קומבו ביכולתיה לעזור לאזן את רמות הסוכר בגוף ואת התשוקה למתוק, עדשים מכילים חלבון מצוין אבל האפונה והכוסמת מלאות בחלבון מלא – הוא ההעדפה שלנו. מתחילים עם אפונה ועוברים לאחר 11 חודשים בערך לכוסמת. האבוקדו טוב ממנה בכך. טוב גם לאכול אותה כשיש מחסור באנרגיה. יחד עם זאת האזוקי מכילה כמות של 1,254mg אשלגן לכל 100 גרם – לכן יש לצרוך אותה רק במינון קטן ולא יותר מ 2 כפות לארוחה – יש לזכור תזונה לתיקון הכליות מתרכזת בצום חלבונים. לא לעבור את ה–35 גרם חלבון ליום, אם מדד הספיגה שלך מתחת 80ל. ואם מתחת ל 30 את ה18 גרם חלבון ליום.
קדד – צמח לחיזוק – הקדד (Astragalus) משפר באופן כללי את איכות החיים, משפר עמידות בפני מחלות זיהומיות, כשמדד האלבומין – הופעת חלבון בשתן – גבוה השתמשו בקדד להפחית את הדלקת. הקדד טוב לשימוש במקרים של מחלות אוטואימוניות. אימונוסטימולנט וחיזק כללי, הקדד מעודד יצירת תאי דם לבנים ומסייע בטיפול בחולי סרטן, מוריד נפיחות ומסייע לניקוז מוגלה, מסייע בהורדת לחץ דם, מחזק אזור קיבה טחול ולבלב, מאזן רמת סוכר גבוהה בדם. מעכב ומשקם הידרדרות של תפקודי הכליות.
סוס – שוש קירח (Glycyrrhiza glabra): שוש קירח המוכר גם כשורש ליקוריץ הוא שורש מרפא – משתמשים גם בגבעול ובענפים של הצמח שמכיל תרכובות בריאותיות רבות כדי למגר את העייפות הכרונית בכשל כלייתי. שורש הליקוריץ הינו נוגד חמצון אפקטיבי במיוחד, אשר מפחית את רמות הכולסטרול הרע בדם, מאזן את רמות לחץ הדם, ומפחית את הסיכון לטרשת עורקים ויש לו השפעה גדולה על הכליות שלך – המשקה המכונה סוס מתקתק, טעים ומוכן ממנו וגם הוא בעל תכונה יוצאת דופן – הגליצריזין שבו יודע להוריד את רמות האשלגן בגוף – מה שמזרז את תהליך ההחלמה בכשל כלייתי ומאפשר בשלבים מתקדמים של הטיפול לגוון יותר בתזונה, למשל לאכול סלט שומר עם אבוקדו – לצד כוס סוס קריר ומתקתק – זהירותגליצריזין יכול גם לעשות צרות – לגרום לרמות האשלגן בגוף לצנוח יותר מדי. וכשזה מתרחש, חלק מהאנשים עלולים לחוות עלייה בלחץ הדם, הפרעות קצב לב, בצקות ואי ספיקת לב. אפשר להשתמש בסוס כתוסף מזון מרפא כליות – רק אם יודעים כיצד, ומתי להשתמש בו גם כסוכריות – סוכריות הליקריץ הנקראות גם: "במבליק" עשויות ממנו.

שראב ערק סוס – מתמצית השורשים המתוקים של הצמח מכינים משקה קר ומתוק הוא הקרוי סוס שנזכר לעיל, נהגתי ללגום את הסוס קריר עם אבי בילדותי בשוק של נצרת העתיקה – המשקה מכונה בערבית: "שראב ערק סוס شراب عرق السوس", הוא מתוק וטעים מאוד – בשוקי נצרת ובירושלים גם בעכו העתיקה נהגו להסתובב עם קנקן גדול ויפה ובתוכו המשקה – לגמנו ממנו בעיקר בימי הקיץ הלוהטים.
בארץ ישראל גדל הצמח בבתי גידול לחים בשפלת החוף ובגולן.

הערה ללוקחי תרופות להורדת לחץ הדם

המנגנון להורדת לחץ הדם של הרפואה הממסדית פועל ב3 דרכים ולעתים משלב אותן זו בזו באמצעות תרופות שפועלות על הכליות ומשפיעות על האנזימים שפועלים בנפרונים, על הלב ואנזים ההישרדות גם על המוח ומנגנון הרחבת כלי הדם באמצעות: 
1.חומר משתן
2. חומרים מורידי דופק: חוסמי בטא (בלי לחץ בבקשה – מבטל את מגנון ההישרדות הטבעי התקף וברח).
3. חומרים להרחבת כלי דם וזודיליטציה, Vasodilation)- ובתחום זה גםהרפיית עורקים חוסמי אלפא.
כאשר מתחילים בצום חלבונים ובצום חימצב הגוף משתנה בשל תהליכי החלמה מהירים ביותר – הנפרונים מתפקדים טוב יותר, כלי הדם מתגמשים ומתרחבים באופן טבעי, כי כיווצי השרירים מסתלקים גם בעזרת לחיצות ההחלמה אבל הפלאקים המכווצים את שרירי ואת דפנות העורקים מסתלקים בעזרת החיידקים הטובים שפועלים במערכת העיכול ומערכת החיסון ששבה לתפקד – הבעיה שהמידע הזה לא מגיע לתרופות והן ממשיכות לדחוף את המערכת – לסלק חומרים שמתפנים, לעצור אנזימים שאנחנו צריכים כדי להמשך תהליך ההחלמה – לכן, אני מבקש מכל מי שמגיע אלי לדווח לי על לקיחת תרופות כדי שאוכל להוסיף לו למשל, דג מלוח שאני אוהב כל כך או 1/8 כפית מלח כדי שלתרופות תהיה עבודה – בבואן להפחית יתר לחץ דם, שאיננ עקב הטיפול!
אני מנוע מלשנות את כמות התרופות ולהפחית חומרים מהן, כי אני לא רופא – עליך למשל, למדוד כל יום לחץ דם ולהוכיח לרופא שלך כי כבר אין צורך בכמות כה גדולה של חומרים משתנים, בולמי דופק או מעכבי אנזימים במוח – מורידי קריאטינין ומה לא? כי הפלאק מתפנה בתזונה מחלימה מדפנות כלי הדם במהירות עצומה – והשרירים החלקים שעוטפים את צנרת גופך כבר לא מכווצים יותר – כן, בהחלט נצטרך לשם כך את עזרת המרפאים המורשים – לשם כך יש למדוד ולהוכיח להם כל הזמן שהריפוי מתפתח כי האמת חייבת להיאמר הם לא ראו מימיהם – כליות מחלימות!
בהקשר לזה אני מזמין אותך לעיין בתכתובת שנמצאת כאן למטה.

הכותבת בת 63 עם אי ספיקת כליות, לאחר אירוע מוחי ששיתק מחצית גופה השמאלי – לחץ דם גבוה מאוד, וGFR 19 – בוקר אור – לאחר 6 שבועות בטיפול אצל ירון מרגולין – "שבוע טוב על הבוקר לחץ דם 103/69 דופק 65 האם אפשר לא לקחת כדור להורדת לחץ דם של הבוקר האם יכול לסכן אותי?"??

לשאלות –כאן או לגלול למטה – 

לורנצו לוטו דיוקן של לוקרציה. c.1533. Lorenzo Lotto (c. 1480 – 1556/57)
דיוקן של אישה צנועה מאיטליה ורישום על שולחנה שמכוון אל לוקריציה הרומאית שהתאבדה, כדי להגן על כבודה, והביא לשינוי באימפריה. הציור בא ללמד שלא כל מי שנמצא למעלה אינו אלא פושע וחמדן. ציור שמן מופלא של הצייר האגדי לורנצו לוטו, ממשיך האסכולה הוונציאנית שב ומרגש. "Nec ulla impudica Lucretiae exemplo vivet"
אימפודיקה של לוקריאטייה אקסמפלו" – "שום עלמה או אישה לא נשואה תחיה עוד לאור הדוגמה של לוקריציה": אומר הפתק, שמזהיר מאימת השילטון שאי אפשר להעביר עליו ביקורת.
הציור נרכש על ידי האנגלים, ומוצג בגלריה הלאומית הנהדרת שלהם (כניסה לכול ובחינם) ככל הידוע הדיוקן של לוקרציה מופיע לראשונה ברשומה שנכתבה בסוף המאה ה -18, כאשר הדיוקן הזה היה באוסף "פזארו" בוונציה – הציור מיוחס כמובן ללוקרזיה ולייר, שהתחתנה עם משפחת פזארו המפורסמת בשנת 1533.
הפתק על השולחן מסגיר את לורנצו לוטו – הוא הצייר. פעמים רבות מופיעים רמזים כאלו בעבודותיו אבל, כאמור לעיל, הפתק רומז על לוקרציה אשתו של אציל בשם לוקיוס טארקוויניוס קולאטינוס. לאחר שנאנסה על ידי סקסטוס, בנו של המלך הרומי האחרון, לוקיוס טארקוויניוס סופרבוס, התאבדה לוקרציה. נקמתם של אזרחי רומא במשפחת המלוכה הובילה למהפכה שלטונית שהפסיקה את המלוכה ברומא כליל והפכה אותה לרפובליקה.
המנגנון להורדת לחץ הדם של הרפואה הממסדית פועל ב-3 דרכים ולעתים משלב אותן זו בזו, אבל רק באמצעות תרופות שפועלות על הכליות ומשפיעות בן השאר גם על האנזימים שפועלים בנפרונים, על הלב, הריאות ועל שורה של אנזים. חלקם קשורים בהישרדות כמו האדרנלין, והם משפיעים גם על המוח ומנגנון הרחבת כלי הדם באמצעות:
1.חומר משתן
2. חומרים מורידי דופק: חוסמי בטא (בלי לחץ בבקשה – מבטל את מגנון ההישרדות הטבעי התקף וברח).
3. חומרים להרחבת כלי דם וזודיליטציה, Vasodilation)- ובתחום זה גם הרפיית עורקים כמו תרופות המעכבות את האנזים המהפך, הקרויות ACE Inhibitors, מעכבות את ייצור האנגיוטנסין 2, הבעיה שהן כולן מרוקנות אבץ מהגוף – ויש לצרוך באופן קבוע מרשימת המזונות שמתפרסמת במאמר בנושא זה – כאן. תוספת אבץ משפרת את רמת הוויטמין B12 בגוף וכן את מאגר החומצה הפולית (מפחיתה את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם, מסייעת בתהליכי הגמשת העורקים ובפינוי רעלים מהגוף גם בבניית תאים חדשים, מחסור בB12 עלול לגרום לפגיעה במערכת העצבים). התוסף הנכון למטופלי כלייה הוא ויטמין B12 מסוג methylcobalamin מתילקובלמין – (ולא Cyanocobalamin) בלבד!
התרופות טובות, כל עוד האדם ממשיך באורח חיים רע. תזונה הרסנית שמעשירה את מערכת הניקוז שלו בחומרים יוצרי פלאק או רובד – שסותמים ומקשיחים את צינורות הדם (מכונה גם טרשת עורקים). כאשר אנחנו מתחילים בשינוי תזונה ובמיוחד בתהליכי החלמה מאי ספיקת כליות, אלצהיימר, וכבד שומני באמצעות צום חלבונים או צום חי – מצב הגוף משתנה לגמרי. תהליכי החלמה של הגוף מהירים ביותר – הנפרונים מתפקדים טוב יותר, כלי הדם מתגמשים ומתרחבים באופן טבעי, אבל המידע הזה לא מגיע לתרופות והן ממשיכות לדחוף את המערכת – עם בולדוזר ודינמיט. הן מחויבות לסלק חומרים שמתפקידם, לעצור אנזימים פעילים, לסלק אשלגן, מגנזיום, ברזל ונתרן אלא שמעתה, כשתהליך ההחלמה מתחיל – שוב צריכים אותם – לכן, אני מבקש מכל מי שמגיע אלי להחלמה מאי ספיקת כליות, כבד שומני או לחץ דם גבוהה ואלצהיימר לדווח לי על לקיחת תרופות כדי שאוכל להוסיף לו דג מלוח, כוס מיץ תפוזים, – או קואנזים Q10 וB6, כדי להגן עליו מנזקי התרופות הטובות.. ירון מרגולין

חמשת המדדים ועוד חמש

GFR, אלבומין, A1C, גלוקוז, ואוראה -בשתן

לזירוז הטיפול בפנייתך – יש להעביר אלי (דרך הוטסאפ או בקישור למטה) בדחיפות 5 מדדי החובה – דרך האימל שמופיע כאן למטה ולמי שיש את הווטסאפ שלי עדיף אליו (לא להתקשר, כי הסיכוי שאענה בשל עומס הפניות קטן) ובלי מדדים אלו לא אוכל לקבוע לך תור, ואלו המדדים שאני צריך לראות: 

1. eGFR או מדד הסינון – המדד התקין 70 – 120- ממדד GFR- 60 ומתחתיו – חובת דיווח ותחילת טיפול מידית – אין זמן!

2. אלבומין בשתן (מיקרואלבומינוריה)- תוצאות הבדיקה בדיקה מיקרואלבומין בשתן והיחס בין המיקרואלבומין לקריאטינין חשובה ביותר וחושפת את הדלקת בנפרונים  – באנשים בריאים רמת אלבומין בשתן נמוכה מאוד בדרך כלל ונמצאת בתחום של 20-30 מיליגרם של ריכוזי אלבומין ב-24 שעות, או פחות מ-2 מיליגרם לדציליטר. (אלבומין – בבדיקות דם טווח הנורמה הוא 3.4 עד 5.4 גרם לדציליטר. אין חריגות! כאשר רמת האלבומין בשתן נמצאת בטווח של 30-300 מיליגרם אלבומין לכל גרם קריאטינין (0.03-0.3) המצב מוגדר כמיקרואלבומינוריה (Microalbuminuria) וכאשר הוא מעל ל 300-500 מדברים על מאקרואלבומינוריה (Macroalbuminuria)- חובה לדווח. בבדיקת שתן – אלבומין מעל ל 30 חייב בדיווח –

3. המוגלובין מסוכרA1C – שמות נוספים – glycated hemoglobin, HbA1C, A1C – ברוב המעבדות התחום הנורמלי של A1C הוא 4.5-5.9%, מדד שמעל 6 חייב דיווח – ויש לשלוח את ההיסטוריה שלו – כאן

4. גלוקוז בדם – כל נתון מעל 110 חשוב – גם כאן יש לשלוח את פרטי ההיסטוריה של הסוכר בדם (ממתי הנתון גבוה מ-110) – ערכים מתחת ל- 110 mg/dl הם ערכים תקינים. ערכים מעל 126 mg/dl -חשש לסוכרת –

5. א' אוראהטווח הנורמה 17- 43 אם אין אז את מדד ה- BUN. האוראה מייצגת את כמות החלבון שהאדם צורך ואת הפרשתו דרך הכליות – אוראה בדם שתנןUrea מבדיקות כימיות של הדם. שמות אחרים שינן,ערכים מקובלים BUN – 21-66 מיליגרם לדציליטר. גברים מעל 70 ונשים מעל 60 חובה לדווח – כאן

5. ב' אוראהבשתן – רמת שתנן בשתן היא בתחום של 12-30 – ערכים שמעל 33 יש לשלוח אלי – כאן

למאמר שלי על האוראהכאן.

חמשת מדדי ההבהרה – מדדים נוספים:

קריאטינין – בהגיעך לפנות אלי ממאמר זה, ברור לי שהקריאטינין שלך גבוה, גבולות הנורמה של הקריאטינין Creatinine: mg/dl 1.20-0.80.עד כמה הקריאטינין גבוה מעל 1.5 – אם זה ממש חשוב לך אפשר כמובן לשלוח גם אותו. כך אדע כמה נפרונים לא מתפקדים בכליה שלך –

המוגלובין

ברזל

BUN

הומוציאסטין (רוב הרופאים נמנעים לתת לך מדד זה, אפשר לבקשו בתוספת תשלום) –
כל אחד מהם וכולם יחד (כל 10 המדדים האלו) מרחיבים את התמונה לקראת הפגישה הראשונה ומאפשרים לי לדייק במזון כתרופה שאני מועיד לך.

יתר אשלגן, זרחן וחלבון פוגעים בכליות אבל גם פחדים פוגעים, פעמים רבות, בתפקוד הכליות – בברכיים כואבות משתקפת פגיעת המינרלים והחלבונים האלו. הפחדים ויותר מכך החרדות הם בעיה נוספת שנקשרת הפגיעה בכליות – מדובר כאן בהורמוני הסטרס – הקורטיזול שנוצר מעל לכליה באדרנל שבציור למעלה, והוא לא לבד בממלכת הלחץ – נוראדרנלין, קרוי גם נוראפינפרין מופרש בעיקר בעת מצבי דחק או מאמץ (זו גם הסיבה שבגללה אני מבקש ממך לצעוד בנינוחות, כאשר המאמץ שלך עדין וגם לא מתמשך (פחות משעה) – אחד התסמינים הקשים בקרב הסובלים מאי ספיקת כליות נקשר בתסמיני יתר קורטיזול, עייפות, צרבת, הזעת יתר בלילה (בשינה) ופגיעה בדופן המעי, שמובילה לאנמיה – היא אחת הבעיות היותר קשות שממתינות לנו בדרכנו להחלמה ממצב בו ה- GFR קורס ויורד אל מתחת למדד ה-30. תסמין נוסף נקשר בדלדול שרירים – בקיצור הרבה עבודה לפנינו – ירון מרגולין

עד כאן מאמרי אילוף הכליות הסוררות – לתחילת המאמר כאן.
פרק א
המשך לפרק א' – כאן.
פרק ב'
פרק ג'

אני מזמין אותך לאתר החדש שלי – לחיצות ההחלמה

תפריט מחלים – המשך במאמר "אי ספיקת כליות – להתענג על מזון – דיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע" – כאן

למאמר – אי ספיקת כליות – צום חלבונים – מיועד למי שהGFR שלו נמצא על 30 ומתחת לו.
למאמר "סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".
למאמר הראשון בסדרה על התרופות הטובות והרע – לחץ דם – והתרופות המרוקנות – כאן
למאמר השני  בסדרה זו – B12 – והסיבוכים שאפשר למנוע – כאן
למאמר השלישי בסדרה זו- על שיקום הגוף שלך והגלוטתיון – כאן
למאמר הרביעי בסדרה זו – תיאמין – B1 – כאן
למאמר החמישי בסדרה – על ביוטין B7 – כאן
למאמר השישי בסדרה – פרוזק וקפה – כאן
למאמר השביעי בסדרה – אבץ – כאן 

למאמר השמיני בסדרה – התרופות הטובות והרע – חיסול האוצר המגן על משק המים ולחץ הדם בגוף – האשלגן

Taming of the Kidneys
The only way to recover from Chronic kidney disease. In this article you will find all the secrets, everything that really matters to you to know, If you really want to get better

The Night, 1601–1603, black chalk and gouache on paper (after Michelangelo), Louvre-Lens

The Night, 1601–1603, black chalk and gouache on paper (after Michelangelo), Louvre-Lens. Pierre Paul Rubens d'après Michel-Ange

נותרו לך שאלות – 

אשמח להשיב לכל שאלה.

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

    למשרד "לחיצות ההחלמה" – yaron@yaronmargolin.com

    בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם – תודה

    אשמח לשמוע ממך – ירון מרגולין

    במאמר "נמאס לי מהחיים מה עושים" – נגלה אפשרויות פשוטות ומדויקות לזיהוי וטיפול טבעי ועדין בבלמים שפרצו אל חייך ומעקבים את התוצאות הנחשקות, מייסרים אותך ומעצבים בך כאבים נפשיים, תסכולים ומצוקות. הזמנה לקריאה – להקליק כאן

    אני מזמין אותך לשוב ולקרוא את מאמרי אילוף הכליות הסוררות – כאן.

    תפריט מחלים – המשך במאמר "אי ספיקת כליות – להתענג על מזון – דיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע" –כאן
    למאמר – אי ספיקת כליות – צום חלבונים – מיועד למי שהGFR שלו נמצא על 30 ומתחת לו.
    למאמר "סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

    אני מזמין אותך לאתר החדש שלי – לחיצות ההחלמה

    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך). מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    קישורים ל10 המאמרים על התרפות הטובות והרע:

    למאמר הראשון בסדרה על התרופות הטובות והרעלחץ דם – והתרופות המרוקנות – כאן
    למאמר השני בסדרה זו – B12 – והסיבוכים שאפשר למנועכאן
    למאמר השלישי בסדרה זו- על שיקום הגוף שלך והגלוטתיון – כאן
    למאמר הרביעי בסדרה זו – תיאמין – B1 – כאן
    למאמר החמישי בסדרה – על ביוטין B7 – כאן
    למאמר השישי בסדרה – פרוזק וקפהכאן
    למאמר השביעי בסדרה – אבץכאן
    למאמר השמיני בסדרה – האשלגן – חיסול האוצר – כאן.
    למאמר התשיעי בסדרה – הברזלכאן
    למאמר העשירי על הויטמין של השמש – ויטמין די – כאן.

    מאמרים נוספים:

    למה יש להגיע לטיפול מהר ככל האפשר? – התשובה לכך במאמרי: רוצה להחלים מאי ספיקת כליות – יש להגיע לטיפול מחלים כליות מהר ככל האפשר

    אי ספיקת כליות – טיפול ללא תרופות

    אוראה – למה האוראה מוגברת

    הקורטיזול וכאבים בבית החזה וביד שמאל

    להוריד קריאטינין, אוריאה ולהחלים ללא תרופות מאי ספיקת כליות

    וירוס הקורונה וגרון יבש

    -אי ספיקת כליות להחלים ללא תרופות – על הGFR ונזקי התרופות

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות – כל מה שחשוב לדעת – חלק ג

    אריתרופויטין (EPO) Erythropoietin

    התרופות והרע – ויטמין D3

    על בדיקות הדם

    אנמיה למה חסר לי ברזל?

    רוצה להחלים מפגיעה במערכת העיכול ללא תרופות?

    להחלים בפשטות ממחלת ריאות חסימתית כרונית

    רוצה להחלים בצורה מלאה מסוכרת

    שחיקת סחוס, למה לסבול? – ללא ניתוח ללא תרופות – טיפול להחלמה

    עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    פרנצ'סקו מסינה Francesco Messina אלהים באדם שחיפש אחר היופי

    ויטמין השמש ויטמין D-

    תרופות הרגעה שמשאירות אותך רעב וחרד – ציפּרָלֵקס, פּרוֹזַק, פלואוקסטין

    התרופות והרע – ביוטין B7 ויטמין H

    רוצה להחלים מיתר לחץ דם?

    שלושת המיצים

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    על לחם חוקם של העסקים

    למה אני לא מצליח להתמודד

    מגיע לי – העדר הכרה במאמץ של השועט קדימה, בהחלט יכול להוביל לכישלונה של קריירה מזהירה.

    סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

    כאבי גב – פתרון טבעי, עדין ופשוט לבעיה שלך

    כאבי גב לא דורשים ניתוח – רק מגע יד עדינה

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    אי ספיקת כליות – צום חלבונים

    צום חי – הוא תרופה טבעית. אזהרה לקטונים (Lactones) –

    אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים – צום חי

    אי ספיקת כליות – מתכונים לדיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע.

    אילוף הכליות הסוררות – איך להחלים מאי ספיקת כליות להקליק כאן

    "אילוף הכליות הסוררות" תחילת פרק א

    ההמשך לפרק א' של "אילוף הכליות הסוררות"- כאן.

    פרק ב'

    פרק ג'

    נשארו לך שאלות – כאן

    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *