נמאס לי מהחיים מה עושים

Gyula von (Julius de) Benczur (Hungarian, 1844–1920): Fiatal fiú

מבוא לפסיכותרפיה מכלולית והוליסטית – איך מתחילות הבעיות הנפשיות?

מה אני דפוק – מתי כבר אתבגר ?"

הרבה אנשים סובלים מדברים קטנים שיוצרים בעיה גדולה. מבטיחים ולא מקיימים – פורשים באמצע ולא מגיעים לקו הסיום. להישאר סקרן, ולא להשתעמם, להתחיל לסדר את הבית זו משימה שמתחילה בבעיה קטנה.
אין לך חשק להכין סלט, להתחיל עבודה לאוניברסיטה, לבדוק את מצבך בבנק?
משימות קלות שהן לפתע מאמץ ענק ולך פשוט אין חשק להמשיך ביעדים שבחרת בהם קודם לכן. הבחירה להתרחק מתחילה והתחלת דבר מה חדש באמת מפחידה אותך. קשיים כאלו מצביעים על בלמים נפשיים.
בלמים בנפש הם קושי. קושי נפשי יכול להתבטא בהרבה צורות, אך המשותף להם הוא הרצון הכנה והאמתי שלך להשתחרר ולחזור למיטבך. רבים מבקשים להיות שוב פעילם, זורמים, וגם שמחים. לחזור להיות חלק מהמגעים לקו הסיום. זו משימה שאפשר לעמוד בה. הדרך להתחיל להשתחרר מתחילה בצעד קטן, אבל לצעוד אותו ועוד בדרך הבטוחה במצבי התרחקות זו משימה מאתגרת שנתפסת לפעמים כבלתי אפשרית.

אספסיה – פסל של קלאמיס (Calamis), במקור "מושיעה של הגברים". אספסיה – הייתה הפילוסופית הראשונה בהיסטוריה והמורה של סוקרטס. שמה נקשר עם ראשי הפסיכותרפיסטים ומייסדי תורת הנפש. במשתה מוצגת המורה הגדולה של סוקרטס דיוטימה שמבוססת על דמותה. אספסיה למדה את תורתה למדה באזור שנקשר כיום עם טורקיה – בעירר מילטוס שבאסיה הקטנה שם לימד אנכסגורס  – Anaxagoras – פילוסוף שנולד בשנת 464 לפני הספירה לערך. חשוב לציין שאנכסגורס  היה הראשון שדיבר על חוש ההישרדות– ככוח טבעי וקרא לו נוז nous (כפי שמוזכר בדיאלוג האפלטוני פידון – דיאלוג שדן בן השאר בתורת הנפש של אפלטון) הנוז הוא תבונה ויש המתרגמים שכל, יכולת הבנה או אִינְטֶלִיגֶנְצְיָה. מוגדר גם כקישור בין השכל וכוח ההישרדות. מאוחר יותר עבר אנכסגורס  לאתונה ונמנה על ידידיו של המדינאי הגדול פריקלס. פריקלס הוגדר כאחד מתלמידיו לצד המחזאי אוריפידס, ומי שהתפרסם כפילוסוף ענק והמורה של אפלטון –  סוקרטס. בן תלמידיו נמצאה גם אספסיה. אספסיה היא שהביאה את כתביו של אנכסגורס לאתונה ואחר כך גם אותו עצמו הביאה לאתונה. לאחר שאספסיה עברה לגור באתונה, בה חייתה עד מותה. באתונה היא הייתה דמות חשובה ביותר הן מבחינה פוליטית והן מבחינה אינטלקטואלית – העידו שהייתה גם כותבת הנאומים של פריקלסאספסיה ככל הנראה היא שטיפחה את מוטיב האהבה בנאומיו המרשימים. סוקרטס מדבר עליה בהערצה ושמה עולה בכתבי אפלטון. כאמור לעיל בסימפוזיון שבו מוצגת בן השאר תורת הנפש של אפלטון ותורת האהבה שלו, סוקרטס מודה שממנה הוא למד את המכונה כיום "שיטת סוקרטס" היא הדרך לילד את הטוב והנכון מנשמותיהם של המשוחחים אתו. כיום משמשת בסיס לטיפול בדיבור. אספסיה הוגדרה כחכמה והיפה בנשות אתונה – מכונה גם Afrodita Sosandra . בהחלט יתכן שאספסיה היא מייסדת שיטת הטיפול בדיבור שנפוצה כל כך כיום. אספסיה – במקור היה פסל ברונזה של קלאמיס CA. 460, רק עותקי שיש רומאים נשמרו ממנו. הטוב מהם נמצא במוזיאון הלאומי הארכיאולוגי של נאפולי. לוצ'יאן או לוקיאנוס מסאמוסאטה, האשורי, מציין שאספסיה לקלאמיס הוצבה בכניסה לפרופילאה שבאקרופוליס של אתונה כשעל פניה נסוך "חיוך טהור ונכבד".  קלאמיס היה פסל יווני גדול בן המאה ה-5. פסלו הנודע אפולו הגיע לגובה של 9 מטרים. הוא הוצב לחוף הים השחור באפולוניה פונטיקה (Apolonia Póntica).

חשוב לדעת, גם אם נדמה לך שהבגרות, האחריות, או הסקרנות והיכולת להתמיד לא התפתחו בך, אלא רק הצד הילדותי והיכולת להתאכזב, לפחד, להתרחק ולהתמרמר זו לא הבעיה. חלקים בנפשך בוגרים ומתפקדים מצויין. הם בריאים לחלוטין. הם פתוחים, פועלים בהם כוחות חשובים – כוחות נפשיים והם מזמינים אותך להיענות לשאלות שמוצבות בפניך. כדאי לך להקשיב, ולהישען עליהם. אפשר לחזק את הקולות הבריאים בך ולהשתמש בהם, כדי שיובילו אותך אל הפתרון הנכון, הטוב והאמתי למצבך. גם אם חלקה האחר של נפשך עדיין מכווץ ואומר לך שוב ושוב – בהתמדה, מתוך התנגדות: "זה לא ילך!", יש לדעת – החלק הבריא והגמיש שאומר "זה אפשרי! "הוא הצודק.

במאמר זה נגלה אפשרויות פשוטות ומדויקות לזיהוי וטיפול טבעי ועדין בבלמים שפרצו אל חייך ומעקבים את התוצאות הנחשקות, מייסרים אותך ומעצבים בך כאבים נפשיים, תסכולים ומצוקות.

 

נערה ומכתב בידה – נרגעת עם כוס יין
Gerrit ter Borch
1665
Oil on canvas, 38 x 34 cm.
Sinebrychoff Art Museum, Finnish National Gallery, Helsinki

איך מתחילות הבעיות הנפשיות?

בעיה נפשית נובעת מהיכולת של הנפש לשרוד ולהגן על עצמה. 
הנפש יודעת להתרחק ולהתקרב. היופי הוא מזונה של הנפש: מוזיקה, נוף, ריקוד וציור – יפים בעיניה, בגלל תחושת ההרמוניה שהנפש מקבלת בהתבוננותה ביחסים שנוצרים בין החלקים שמרכיבים אותם. כשהיופי זמין לנפש היא שמחה, פתוחה ומתקרבת. בהעדר יופי הנפש מתרחקת. היא מצטמקת, מרזה ונסגרת בתוך עצמה. הנפש מורעבת ומתחילה לחפש דרכים להשיג לעצמה הרמוניה – המזון שלה.
בכל גיל, הנפש אוהבת את התנועה, את הזרימה בין החלקים, את ארגון החלקים בחלל ואת הגמישות. הם מפיחים בנפש תקוה ומראים לה את הדרך –  אל היופי. באומרם "זה אפשרי!"

Morgan Weistling The Promise ההבטחה מוגרן וויסטלינג

לסיכום: בעיה נפשית היא בעיקר רעב גדול ליופי. עבור אחד היופי מזין את התקווה, לשתיים הוא נמצא בחופש, לשלישי בלהיות ביחד, ולאחר בהנאה, בהצלחה, בסדר, או ביצירת זוגיות, בהגעה לקו הסיום גם בהמתנה לבואו של הרגע. ישנם ילדים שרוצים שהוריהם יקשיבו להם ויכירו בצרכים המיוחדים שלהם, והקשבה זו מרגשת אותם ויפה לנפשם ומזינה אותה.

פאולו ורונזה, ונוס ואדוניס, מדריד, הפראדו – תיאור הנפש המתרחבת כשיקוף של הטבע באביב.

ילד שהוריו עסוקים ולא קולטים את צרכיו הוא ילד רעב. רעב נפשי מביא אותך לחפש מזון מהיר לנפש – וכשהיא מאוד רעבה היא טורפת את התנועה. יש לזכור:
הנפש אוהבת את התנועה, את הזרימה בין החלקים, את ארגון החלקים בחלל ואת הגמישות. וכשהרעב לכל אלו גדל היא טורפת את מה שקל לה להשגה – את התנועה האלימה ואת זריקת החפצים.

רובנס, הריקוד של בני איטליה. הציור נרכש
במקור על ידי מלך ספרד, פיליפ ה-4, שתלה אותו בחדר האוכל שלו בארמון הקיץ Royal Alcázar של מדריד. עכשיו "הריקוד" נמצא במוזיאון הפראדו שבמדריד. The Dance of the Villagers is a 1635 painting by Peter Paul Rubens. now in the Prado Museum in Madrid

התקוה להרמוניה ולתאום בין החלקים היא מתכונות היסוד של הנפש. יש שמכנים אותה רצון. כשהנפש מתכווצת מכאב, היא רוצה להפרס, היא רוצה להתגמש, היא רוצה לגעת ביופי. אבל היא בולמת את הכוחות החיוניים להתפתחותך והיא רוצה ומבקשת רק דבר אחד מעצמה, להתגמש ולחזור להרמוניה. הרצון הנפשי: לשוב להרמוניה והדרך למימוש הרצון עוברת דרך הגמישות. בעיה נפשית היא רעב להרמוניה, צמא ליופי, תחינה למימוש הרצון והעדר גמישות בפועל.

Young woman playing the violin by Orazio Gentilischi ולנטין דה בולון

הרמוניה בנפש היא אחת מתאוות הבסיס

התאווה היא אחד מכוחות הבסיס של הנפש. הנפש מתאווה ליופי. הנפש מתאווה לטוב. הנפש מתאווה לממש את רצונה.
הרמוניה ויופי הם שני פנים לאחד. היופי הוא תולדה של הרמוניה. וההרמוניה היא האופן בו פועלת התאווה יחד עם שאר הכוחות בדרך להשגתו.
הרמוניה היא דבר טבעי. בנפש יש הרמוניה. ההגעה להרמוניה היא אחד מכוחות הבסיס של הנפש. היא נוצרת כאשר החלקים השונים שבנפש (כוחותיה המגוונים כגון כוח הרצון – לשוב להרמוניה, יכולתה להתגמש וכוח ההישרדות של ההרמוניה והתאווה לטוב וליפה) מתחילים ״לחשוב״ ביחד. הכוחות הנפשיים יכולים במצב הרמוני לזהות את האתגרים העומדים לפניהם. מתוך העמדה ההרמונית הם יכולים להבין ביחד וכל אחד בדרכו ומתוך אופיו המיוחד, מה חובה עליו לתרום וכיצד עליו לפעול כדי להתמודד ביחד, על-מנת להצליח במשימה.
הצלחתם לפעול הרמונית – יפה וניכרת לכול מי שצמא ליופי, וזקוק לו כמזון לנפשו.
הנפש צומחת וצמיחתה דורשת מזון – ההרמוניה מזינה גם נפשות צומחות ומתפתחות. בהכרח הן משתוקקות לשמור על מצב הרמוני בתוכן.

אפלטון – כפי שתואר על גבי שער הספר המדינה

אפלטון ממייסדי תורת הנפש הבין את הכוחות הפועלים בנפש והעלה רעיון מהפכני שהמדינה הטובה זקוקה ליפה וצריכה להיבנות על-פי המבנה הנפשי של האדם (פוליטיאה; שהרי סדרי המדינה האידאלית צריכים להיות מותאמים לטבע האדם). מַקְיַאוֶולִי, מייסד תורת המדינה המודרנית, בערוב ימיו, הבין שהשחיתות יכולה להרוס מדינה והוסיף את רעיון האכפתיות באומרו שרק מדינה בה הנערים יפתחו אכפתיות ומעורבות בחיי הציבור תוכל לשמור על ההרמוניה ותמנע, כהגדרתו, מנפילה למצבי מושחתת ותאוות בצע מקורוציונה.
אך טבעי, כמי שהולך בעקבות אפלטון שאת תורת הנפש שלו פרסם בחיבורו ״המדינה״ הוא שגם אני, אמשיך ועל בסיס דוקטרינת המעורבות של  מַקְיַאוֶולִי במדינה שלו אפתח את דוקטרינת השחיתות של הנפש שלי. הקורוציונה – מושג שמקיוואלי טבע. הוא משמש אותי בטיפול בתאווה שהתהפכה מרצון לגעת ביופי והייתה לרעב גדול. מחסור שמביא אותה להעדר מעורבות רגשית, לריחוק כוחות האכפתיות ולהתפשר על מזון מהיר ורע.
מעניין אותך לשמוע עוד על הקורוציונה, להבין את הסיבות להיווצרות תאוות לרע.  נא להקליק כאן כדי להגיע ל״על הקורוציונה – ניתוק רגשי והעדר מעורבות״ – כאן.

במצבי הרמוניה כל אחד מהכוחות שבנפש שלנו מורשה להיות מה שהוא, והוא מאפשר לאחר להיות מה שהוא, ולהביא את היכולת המיוחדת שבו: גמישות, יכולת הכרעה, רצון, דייקנות, מאמץ, התמד, הרפיה, סקרנות, תעוזה, לקיחת אחריות, שאיפה להרמוניה, וקריאת מציאות לידי ביטוי.
באופן מוזר הכוחות הנפשיים באים לידי ביטוי ומתפתחים דווקא במצבי חוסר הרמוניה. הם נזעקים לפעול ומתחסנים בדרך זו ומתעצמים. נוצר מהלך דיאלקטי של רעב – כיווץ נפשי עקב מחסור בהרמוניה, תאווה ושאיפה להרמוניה. אתגר שקורא לנפש לשוב ולהגיע להרמוניה ולמנוחה שלאחר המאמץ. התחינה להרמוניה עולה כשהמאמץ מאיים עליה. התחינה מבקשת שהכוח המניע יבוא וייסיע לה לנוע – תחינתה אז מחליפה את המאמץ להגיע להרמוניה בכוחות עצמה. נפש חסרת יכולת לנוע בכוחות עצמה מפתחת דרכי תחינה יפות ומשוכלולת; היא שרה תחינות, רוקדת תחינות והתחינה הטובה ווהיפה יכולה בשל היופי גם לשמש כמזון מהיר לנפשה. זה שרובו רע ובחלקו מכוער נשכח ממנה משרעבונה חלף, אבל אחרי הכל גם בו ישנה מידה מסוימת של סדר ותנועה.
הנפש פועלת ומתאווה להגיע להרמוניה וככל שתתמיד בכך ותתאמץ יתרחב בתוכה הכוח להניע את עצמה בכוחות עצמה -כוח זה מכונה הכוח העסיסי ובהמשך ארחיב גם עליו.

בלמים על כוחות הנפש הם המקור של הבעיות הנפשיות.

המרחב הגופני והנפשי נעים ומשתנים – גוף ונפש. מרחבם המשותף יוצר את "האני". שני מרחבי האני פועלים זה על זה באופן הדדי. במצבי הרמוניה הם נחים ומגיעים לסיפוק. במצבי חוסר הם מתאווים, ונאבקים לשוב להרמוניה כך הם מתפתחים. ברמה העמוקה, בגוף וגם בנפש פועלים מרחבים שונים, תתי מרחב וכוחות שמרכזים אותם סביבם. הם יוצרים שינוי ופועלים עצמאית. בין הבולטים ביסודות שמיצריים את השינוי הם: כוח הרצון, היכולת להתאמץ, ההתמד, כוח ההולדה, הסקרנות, היכולת להתקרב, היכולת להתרחק, קריאת המציאות, התאווה, עוז הרוח, היכולת להתפרס (להתנפח, להתפשט), היכולת להניע את עצמה – הכוח העסיסי, והנודע מכולם הוא דווקא כוח ההישרדות – שמתפתח במצבי סיכון אמתיים, כדי להגן ולשמור על הקיים. גם בגוף ישנם אברים שיוצרים שינוי ופועלים עצמאית: הלב, הריאות וכן המוח, הכבד ומערכת החיסון. כוחות חשמליים פועלים בהם, כוח המשיכה שמכונה גרביטציה וכוח ההתפרסות, כוח הצמצום, כוח ההתמד, קריאת המציאות, עוז הרוח, כוח ההולדה וההישרדות. ככל שנעמיק להתבונן נחשוף תנועה רוחשת. הכל נע, זז, מתנפח, מתפשט, מתכווץ ומשתנה.

אכילס הגיבור האדיר – נשכב על האדמה מוצף בצער ורגשי אשמה – מסרב להמשיך ללחום למען יוון – מות חברו הטוב פטרוכלס מציף אותו בכאב ונקשר באשמתו. ציור של דירק ואן בבורן Dirck Van Baburen

הבלימה – עקב תחושת צער עמוק או איום – משהה את יכולת הזרימה והפעולה של אחד ממרחבי האני על הכוח שפועם בו. הוא יורד בעוצמת השפעתו והשינוי שהוא יכול להביא קטן – הבלימה והפחתת השפעת הכוח קיימת בגוף ובנפש נראה שהכוח פשוט מוזז הצידה. המרחב שבו הוא פועל מתכווץ, נסגר והכוח הרוחש בו נע אך אין לו השפעה על המרחב כולו – זו יציאה ממצב ההרמוניה שכתבתי עליו למעלה. מה שחשוב להבין כאן שמרגע זה הוא לכאורה מיותר לפעולת ההישרדות והוא מורחק.

ירון מרגולין בשעת טיפול קיץ 2014

ירון מרגולין בשעת טיפול בכאב, קיץ 2014

אנחנו, בני האדם לא מכילים מנגנון מולד שמאפשר לנו להתמודד עם רמות גדולות מאוד של איום, הצפה רגשית, כאב מתמשך, השפלה ממושכת – השם הכולל לחוויה כזו הוא טראומה. כנראה שחוויה כזו כמו פציעה בקרב בעלי חיים נתפסת כלא טבעית וגורמת לשיבוש בפעילות מנגנוני הגוף – שיבוש המוביל בסופו של התהליך, בטבע למוות, לקיצור החיים ולנו כיום לכאב כרוני, בעיה נפשית ולירידה בתפקוד.

Gerard ter Borch Gerrit ter Borch Interior with a Lady Peeling an Apple

כשהאיום עלינו גדול באמת מתרחש באופן טבעי כיווץ  גדול מטבע הזרימה ומהכוח הנפשי. כדי לשמור עליו הכוח העסיסי מורחק בהתמדה. הכוח העסיסי שמניע אותנו עצמאית נסגר ואינו בא לידי ביטוי. המרחב הפגוע מדומם והכוח העסיסי שבמצבי הרמוניה יודע להניע אותו כרצונו פשוט לא מתפקד! לאחר זמן רב הרי שבהכרח הבעיות שמשותפות לגוף, ולנפש מכוח התאווה להרמוניה – פורצות. האדם נזקק לסיוע, כי הכוח שיודע להניע אותו לא מתפקד!

After Gyula von (Julius de) Benczur (Hungarian, 1844–1920) Title:
Vulkánusz műhelyében , ca. 1875–1899

נחזור רגע בו רשמתי למעלה על כוח ההישרדות. כוח ההישרדות מאוד חשוב להמשך קיומם של החיים – הוא בא לידי ביטוי וגם מתפתח רק במצבי סיכון אמתיים, ורק כדי להגן ולשמור על הקיים, על האברים הפנימיים שבלעדיהם אין חיים: הלב, הכבד, הכליות, המוח, והכוח העסיסי. האיום האמתי מפעיל את כוח ההישרדות. רק איום אמתי מפעיל אותו וכל מרחב בגוף, בנפש או ברוח (נושא שלא דובר בו עד כה במאמר – הרוח, היא מרחב ממרחבי הנפש) מוזז הצידה ואפילו הכוח העסיסי מוזז וחדל להשפיע למרות יכולתו המופלאה. נוכח איום קיום אמתי – המאמץ וההתמדה והיכולת להתכווץ ולהתפרס ולבעוט כל הכוחות הנדרשים מופנים רק למטרת ההישרדות.
פעולת האדם להישרדות הרמונית ויפה – בהחלט גם נתנה השראה לחלק גדול של יצירות האמנות ואפילו חדרה לתיאור נפשות האלים במיתולוגיה העתיקה ואלי ההון כיום. ושאר כוחות האני – מה אתם? מה עם החיים במעמד ההרחקה והסילוק. נידוי, החרמה זו הרי חוויה קשה – האל הנפח הפייסטוס חווה אותה גם חווה, משה השט בתיבה, יוסף בעל החלומות, הגר, וירושלים!

הגירוש מגן העדן – מיכאלאנג'לו, הקפלה הסיסטינית, רומא.

רעב הנפש המכווצת גדול באורח חיים הישרדותי ממושך. גם כוחות הנידוי שפועלים במצב זה נגד חלקיה המורחקים עצומים ובמשך הזמן אלו נתפסים בצדק כהזנחה לא מוצדקת.
הנפש מתאווה להיות ביחד ומתרגלת להיות לבד. כוחות ההרחקה שבה מתאמצים בהתמדה מול תאוותה ליופי. היא שואפת אז להתפרס ולהתגמש מחדש – זה הרגע בו היא מדמה את הבייחד ומתוך הרגל הופכת הבדידות אותה לאויב נסתר שקם לחרב את שיש לה. כדי להצדיק את מצב ההישרדות הממושך שחדר לאורח חייה – בדיה שיוצרת חרדה. במציאות הנפש משתוקקת ליופי, העולם ממתין לה לשוב ולהיות אחת הדמויות שנעות בו ומשפיעות – החרדה שמקורה ברעב ושקר מונעת זאת ממנה. ניתן לסייע לה. אפשר למגר את החרדה בסיוע להרמוניה להשיב אותה אל הנפש ואפילו לעשות זאת באמצעים פשוטים ביותר.

כום: הבעיות הנפשיות פורצות עקב רעב ליופי ומהעדר הרמוניה במרחב האני. הכיווץ במרחבי הנפש נועד במקורו להגן על שלמותה ולאפשר, במצבי קיצון, רק לכוחות ששומרים עליה לפעול למען המשך קיומו. הנפש פועלת תמיד כדי להגן על המרחבים שאחראים על המשך חייה. מצבים בהם האיום נמשך זמן רב – נראה שאין לנו הכלים להתמודד אתם ולכן הם מוגדרים טראומה. טראומה משאירה חותם על כוחות הנפש בכווצה את המרחבים שבהם הם נמצאים: כוח הרצון, כוח ההתאמצות, כוח ההתמדה וגם התאווה להיות ביחד. הגוף מושפע לרעה ממנה –  במוח היא שורטת ובמערכת השרירים היא מכווצת חלקים תואמים לנפש בכיווץ כרוני. במקביל לכך חלקים חשובים לחיי היומיום מפסיקים לתפקד. התנהגויות שונות מתחילות ומטרידות את חיי האדם ואת סביבתו. יש לזכור שברוב המקרים הן נקשרות בהתגייסות יתר וביניהן: כיווצי שרירים כרוניים, כאב גופני וצער נפשי, העדר סקרנות ושעמום וגם רעב ליופי – לכולן שם משותף אחד: דמימות. אפשר לפרוץ את הכיווץ, לשוב לגמישות בהחלט ממתין פתרון טבעי קל ופשוט לבעיה.

הכוח העסיסי – 

בתוך החפץ החיי פועל כוח מאוד מיוחד – הכוח העסיסי שהוזכר למעלה. הוא היסוד ומהות התנועה שנעה מכוחות עצמה. היקום כולו נמצא בתנועה, תנועת נציגיו: כוחות חשמליים, גרביטציה חומר ואנרגיה אינה עצמאית: הכוחות ביקום יוצרים שינוי – הם מניעים עצמים. החומר נע בגללם אבל רצונו לנוע לא חופשי. היכולת לנוע עצמאית – כמו האדם לנוע לאן שבחר קשורה בכוח העסיסי שקיים רק בבעלי החיים. הכוח העסיסי נמצא אם כן רק במיעוט שבמיעוט ה"יש"ים ביקום הענקי. תכונתו המרכזית היא יכולתו להניע את עצמו – עסיסיות.


ויליאם קלארק וונטנר – דיוקן של אישה William Clarke Wontner (1857 – 1930 Worcester), was an English portrait painter.

הכוח העסיסי נע ומוביל עצמאית כל גוף "יש" שמכיל אותו. הוא משותף לכל מה שנע עצמאית – בעלי החיים, ובכללם האדם – הוא מכונה – הנהגה, עסיסיות וחיוניות. החפצים שנעים מכוח חיצוני להם כמו העננים, הכוכבים והמים נעדרים את העסיסיות – הם וגם האבק והעשן נעים אך אין בהם יכולת לרצות לנוע, לכוון עצמם בכיוון עצמאי, להתכווץ מרצונם או לשנות כיוון מתאוותם. הם פשוט לא יכולים להתעורר ממקומם ולהתחיל לנוע בכיוון הרצוי להם – הכוח העסיסי נעדר מהם. לכן אם ישנה בהם מידה של רצון להתקרב או להתרחק מדבר מה, אין הם יכולים לעשות זאת בכוחות עצמם, כי העסיסיות עושה זאת, לא הרצון. יתכן שנטולי הכוח העסיסי יודעים וחשים שהם זזים ויתכן שהם גם לא מרוצים מהמקום אליו התרחקו, יתכן שהכוח העסיסי לא נמצא בהם בכלל ולכן הם ממתינים שמשהו מבחוץ יבוא ויגרור אותם ממקומם ויתכן שנמצא בהם במידה מאוד קטנה. האני עסיסי –  הוא נע, שיודע שהוא נע וחש בניעה ויכול להניע כל מה שהוא נמצא בו.

The Nightwatch by Rembrandt משמר הלילה – רמברנדט – יצירת מופת בודדים הצליחו כרמברנדט לתאר את הממד ההרואי שבהתגייסותו של ציבור אזרחי, פשוט, לאחוז בנשק להגנתו.

– הכוח העסיסי שנמצא בך מצוי בך ומאפשר לך להתאוות לנוע, להתכווץ ולהתפרס. יש ויכולת זו יצאה מההרמוניה של האני שלך או של חלקו – של מי מאבריך –  דוממה. מצב דמימה שכיח באני שיצא מהרמוניה ואבד מגמישותו. בהרחקתה של היכולת מתת מרחב או אבר באני שלך לנוע בכוחות עצמה, הכוח העסיסי שם נסגר. הכיווץ לא מאפשר לרצון שלו לנוע להניע אותו – דמימה. האני רוצה לשוב לנוע ולהיות בהרמוניה. הזכרתי למעלה שהרמוניה היא דבר טבעי. בנפש יש הרמוניה. ההגעה להרמוניה היא אחד מכוחות הבסיס של הנפש. היא נוצרת כאשר החלקים השונים שבנפש כלומר כוחותיה המגוונים כגון כוח הרצון – לשוב להרמוניה, יכולתה להתגמש, הכוח העסיסי וכוח ההישרדות של ההרמוניה והתאווה לטוב וליפה – כולם מתחילים ״לחשוב״ ביחד כיצד להגיע להרמוניה כשהכוח העסיסי יודע לעשות זאת. הכוח העסיסי מצטרף ותורם מיכולתו הייחודית –  להניע אותה לשם.

ירון מרגולין פורץ דמימה בעזרת לחיצות ההחלמה ומשחה ירוקה. תל-אביב 2017.

במצבי דמימה הכוח העסיסי לא יכול לסייע לאני לשוב ולהתגמש בכוחות עצמו. יכולתו להניע תמיד קיימת אבל במצבי דמימה היא לא באה לידי מימוש. הוא מורחק – מנודה בגלל מצב הדמימה. ברוב המקרים לאחר שנגזר עליו להסתגר הוא יכול לחזור ולדרוש מהמרחב להתגמש מחדש בעזרת כוח שבא מבחוץ ומניע אותו ומאפשר לו לחזור להרמוניה. היופי הוא אחד הכוחות שיודע לעשות זאת עבורו וגם התנועה עצמה. התנועה והיופי הם מזון העל של הכוח העסיסי. שיטת הטיפול הרואה את הבעיה הזו באופן המדויק ביותר ויכולה לסייע לבעיה זו באופן פשוט וטבעי התפתחה עם הזמן. לחיצות ההחלמה היא השיטה שייסדתי בבית המחול שלי בירושלים כדי לאפשר חזרה לגמישות וברבות הזמן היא התגלתה כשיטה מדהימה לפריצת דמימה ולהחזרת הכוח העסיסי להניע אותך. בעזרת לחיצות ההחלמה הכוח העסיסי שב ליכולתו להניע ולהגמיש אותך כרצונך. הכוח העסיסי במצבו הטבעי והבריא נע בכוחות עצמו ומניע על פי הרצון. בית הספר ללחיצות ההחלמה יוקם בתוך שנתיים כדי להעביר ליותר תלמידים, מטפלים מידע זה. המידע נמצא כרגע בידי תלמידים מעטים – רשימת המטפלים ניתנת להעברה – בתמונה למטה שלומית טמיר שנמנית על תלמידים אלו לצד יעל הרמתי, קאמי ניר פרידמן, גל חן, עידו ברעם, גם דלית יששכר, שולמית ניר,  ועופר ירושלמי (הרשימה כמובן ארוכה יותר).

בכל גיל אפשר ללמוד את לחיצות ההחלמה" לסיע לגמישות גופך.
בתמונה שלומית טמיר מתגמשת בסיוע אולגה גולני שמפעילה את הידע בלחיצות ההחלמה על גופה. הידע באותם ימים הועבר על-ידי במהלך שיעור ריקוד כאן בהוד השרון 2002.

חשוב לדעת שהכוח העסיסי משותף לאני, לאתה, לבעלי החיים, וככל הנראה הוא נמצא רק במכונה חי. הוא נמצא  בחלקים ובתתי מרחבים שיודעים לנוע עצמאית ומכוחות עצמם. רק יכולתו זו, מאפשרת לאני לנוע כרצונו כשאינו מדומם. באני למשל, הכוח העסיסי נמצא בכל תא מתאי גופו. המאפיין אותו יכולתו לנוע בכוחות עצמו, עצמאית ולהניע את מי שבו הוא נמצא.
הכוח העסיסי נוצר בתנועה. התנועה מולידה את העסיסיות שנעשית חלק מתמיד ממהותה. בחלקה היא בוודאות אנטי חומר.

אנטי חומר

נושא האנטי חומר מוכר לעוסקים בתורת האור. האור נע. הוא זז מאוד מהר ויש בו חלק מעניין שמתפשט ומכונה פוטון. האנשים שחוקרים את האור מכונים פיזיקאים והם מכנים אותו פוטון של אור או קרינה שלא נראית. כשהוא חדל להתקיים – הוא משנה מהות והופך לשני חלקיקים מנוגדים כגון פוזיטרון ואלקטרון. אחד מהם חיובי ושתיים שלילי. הם נעים בכיוונים שונים. הפוזיטרון שיך לקבוצה שמכונה אנטי חומר. האלקטרון שיך לקבוצה שמכונה חומר.
במהותם המשותפת האנטי חומר שביניהם עסיסי. הם יודעים להשתנות במהותם – להפוך לחלקיקים אחרים, וגם לפגוש בחלקיקים הנגדיים שלהם ולחזור ולהיות יש חדש בעל מהות חדשה – הם לא יודעים לעשות דבר אחד: להפסיק להשתנות או לחדול מלנוע. אפשר לומר שרק בהם נמצא כוח רצון תאווה לחופשי והיכולת לנוע. אין בהם יכולת לנוע מכוח עצמם ובכך שונים הם מהכוח העסיסי ומהווים רק משל לו.
הם נולדים בתנועה והתנועה בנפשם. הכוח העסיסי לבדו נע ומניע של כל הנעים. וכדברי אפלטון: "המניע את עצמו – יסוד התנועה. וזהו אי אפשר לו שיכלה ויתהווה, אלא אם כן כל השמיים וכל התולדה יעמדו מלכת ויפלו יחדיו, ושוב לא יתהוו לעולם באין להם מניע שיניעם" [245 פיידרוס] אפלטון כינה אותו נשמה.

בן טריט – הכנה לציור 26.08.2017. Ben Tritt

החפץ העסיסי

הכוח העסיסי – נמצא בכל מי שנע בכוחות עצמו – הוא המנהיג והכוח המניע. רק במצב אחד וחריג מאוד הכוח העסיסי נמצא והגם שהוא שייך לישים הדוממים או לחפצים המלאכותיים – הוא עסיסי – היש האמנותי. ככל שהכוח העסיסי מועט במלאכה מסוג זה התוצר מכוער ורע לנפש. ככל שרב הכוח העסיסי במעשה האמנותי, גדלה האמנותיות שבו וחיוניותו לנפש. העסיסיות שבכוח העסיסי מעצבת את המלאכה שאנו מכנים יצירת מופת או עבודה נשגבה. יצירת המופת נדירה. היא מזון על לנפש.

האם אפשר לחזור להרמוניה באני ולבנות מחדש את הכוחות של הנפש ?

כן. תמיד אפשר לחזור להרמוניה ולהגמיש את הנפש ואת הגוף – את האני.

rembrandt self portrait 1659

יש לזכור – הכיווץ הנפשי נובע מכוח הנפש שלך להגן על עצמה!

אם הקריאה משכה אותך עד כאן, הרי שהסקרנות התעוררה בך, וכן חלקים רבים נוספים בנפשך פתוחים ומבקשים לזהות טוב יותר את המציאות ואת הכוחות הפועלים בה לטובתך. נפשך מבקשת ממך להסתייע בהם ולצאת ממצב הכאב שנפל עליך. חלקיך המכווצים אומרים ״זה לא ילך״ אך החלקים הפתוחים מזהים את האפשרות הקיימת, ואומרים: "זה אפשרי!", והם אכן צודקים. עם החלקים האלו אנחנו עובדים, אותם אנחנו מעצימים, בעזרת לחיצות ההחלמה, יכולת התנועה והרצון לנוע גוברים. הם החומרים שעלינו לזהות, להכיר כדי שיתגמשו – וישובו להרמוניה – אנו משתמשים באמצעים פשוטים, נעימים, יפים בטיפול הטבעי – בפשטות המטפלים בלחיצות ההחלמה מצביעים על הרצון שלך לשוב לחיים הטובים שלך.

לורנצו לוטו – דיוקן עם עלי שושנה נבולים – ללמדך שאולי לא יאמינו לי – אבל אני סובל וההכרה בסבל מחלימה ועוזרך לך, אבל רק האצילים בנפש מכירים בעוולה ובכאב שהביאו על הזולת. Portrait of a Gentleman in his Study c. 1530 Oil on canvas, 98 x 111 cm Gallerie dell'Accademia, Venice

הטיפול הטבעי במשברים נפשיים

הטיפול במשברים נפשיים משתנה באופן ניכר ממטופל למטופל. זאת מתוך הקשבה עמוקה לצרכיו הייחודיים.
אני מתבונן במרכיבים שבנפש שיצאו מהרמוניה ומנסה להחזיר אותם – ביחד אתך להרמוניה שלהם.

Yaron Margolin November 2014 Rome

Yaron Margolin November 2014

מעניין אותך לשמוע עוד על כאבי הנפש? 

רוצה להבין לעומק את הסיבות להיווצרות תסמיני דיכאון, ייאוש, חרדה או פחד?

אולי נשארו לך שאלות לגבי דרכי הטיפול? בכל מקרה, אשמח לשמוע ממך!

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    במאמר "נמאס לי מהחיים מה עושים" – נגלה אפשרויות פשוטות ומדויקות לזיהוי וטיפול טבעי ועדין בבלמים שפרצו אל חייך ומעקבים את התוצאות הנחשקות, מייסרים אותך ומעצבים בך כאבים נפשיים, תסכולים ומצוקות. הזמנה לקריאה – להקליק כאן

    במאמר "למה מצב בריאותי מתדרדר כשאני באשפוז ועוד בהשגחת הרופאים"? ייחשף מידע שיכול להציל את יקיריך או אותך – להקליק כאן.

    למען הסר ספקחובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך).
    מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    If you have any questions left –

    I'd be happy to answer any questions.

    For a direct application form to Yaron Margolin – please click here

    Recent Articles

    Of sexual desire and the wish for intimacy and the two different languages ​​in which they materialise:

    Six degrees of guilt

    Kidney Failure Taming the Rogue Kidneys Vital Information

    מאמרים אחרונים

    Kidney Failure

    Taming the Rogue Kidneys

    Vital Information

    מבוא לפסיכותרפיה מכלולית והוליסטית

    הפסיכולוגיה הטיפולית וההוליסטית – תולדות הפסיכותרפיה

    יש פתרון כולל לבעיות הקשורות לדימוי עצמי, חוסר בטחון וערך עצמי נמוך – דופמין

    חרדה

    איך מורידים לחץ וחרדות באופן טבעי? התמודדות עם סטרס ולחץ נפשי

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    נמאס לי מהחיים מה עושים

    על היכולת להשתקם, לקום מאבק הדרך ומכאב הפרידה

    מסלול ההתפתחות הנורמטיבי בחיי אדם ודמימותיו בטבלה – סדרת מאמרים.

    שלושת המיצים

    לחלק הראשון הבצל והפלפלים

    לחלק השני – החסה

    לחלק השלישי – תפוח אדמה והבוטיראט

    לחלק הרביעי – הכוסמת המופלאה

    לחלק החמישי – נבטי הברוקולי וחלבון הנעורים

    לחלק השישי – שיבולת השועל והבטא קלגן

    עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה. 1 

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    הערכות שונות במדידת אשלגן בפלזמה שוללות לפעמים שלא בצדק יתר אשלגן בה – היפרקלמיה פסאודו היפרקלמיה – Hyperkalemia

    מדד חדש לבריאותך – ביטול האסרוסקלרוזים

    אי ספיקת כליות – טיפול ללא תרופות

    אוראה – למה האוראה מוגברת ומופחת בדם Urea

    הקורטיזול וכאבים בבית החזה וביד שמאל

    להוריד קריאטינין, אוריאה ולהחלים ללא תרופות מאי ספיקת כליות

    וירוס הקורונה וגרון יבש

    -אי ספיקת כליות להחלים ללא תרופות – על הGFR ונזקי התרופות

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות – כל מה שחשוב לדעת – חלק ג

    אריתרופויטין (EPO) Erythropoietin

    התרופות והרע – ויטמין D3

    על בדיקות הדם

    אנמיה למה חסר לי ברזל?

    רוצה להחלים מפגיעה במערכת העיכול ללא תרופות?

    להחלים בפשטות ממחלת ריאות חסימתית כרונית

    רוצה להחלים בצורה מלאה מסוכרת

    שחיקת סחוס, למה לסבול? – ללא ניתוח ללא תרופות – טיפול להחלמה

    עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    פרנצ'סקו מסינה Francesco Messina אלהים באדם שחיפש אחר היופי

    ויטמין השמש ויטמין D-

    התרופות והרע – ביוטין B7 ויטמין H

    רוצה להחלים מיתר לחץ דם?

    שלושת המיצים

    חרדה

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    על לחם חוקם של העסקים

    למה אני לא מצליח להתמודד

    מגיע לי – העדר הכרה במאמץ של השועט קדימה, בהחלט יכול להוביל לכישלונה של קריירה מזהירה.

    סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

    כאבי גב – פתרון טבעי, עדין ופשוט לבעיה שלך

    כאבי גב לא דורשים ניתוח – רק מגע יד עדינה

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    אי ספיקת כליות – צום חלבונים

    צום חי – הוא תרופה טבעית. אזהרה לקטונים (Lactones) –

    אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים – צום חי

    אי ספיקת כליות – מתכונים לדיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע.

    אילוף הכליות הסוררות – איך להחלים מאי ספיקת כליות להקליק כאן

    "אילוף הכליות הסוררות" תחילת פרק א

    ההמשך לפרק א' של "אילוף הכליות הסוררות"- כאן.

    פרק ב'

    פרק ג'

    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    נשלח ב העצמה אישית, כללי, תורת הדמימות

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *