צייר גדול Jan Kupecky 1667-1740 קופצ'קי יאן

קופצ'קי יאן (Jan Kupecky 1667-1740) צייר מאסטר וגאון של ציורי דיוקאן, יליד סלובקיה שפעל בצ'כיה-. קופצ'קי ראה עצמו צ'כי, הגם שאת רוב חייו עשה בגלות: איטליה, אוסטריה, וגרמניה. (Jan Kupecky – גם Jan Kupecký), הדיוקן עצמי שלמעלה הוא אחד הציורים המרשימים ביותר של קופצ'קי. האמן משלב בו את השפעת הדיוקן הרומי והוונציאני (טינטורטו, בליני). גם יחד. דיוקן, של נוחיות, כורסה, והרהורים בזמן עבודה של צייר – תמונה בלתי נשכחת. בגדים מפוארים ומבט חכם, חודרני עם אופי, כמו גם את התנוחה הבלתי נשכחת, האלגנטיות והביטחון העצמי שרק צייר גאון יכול להקרין, לתפוס וגם לצייר על הבד. תמונה שנוטה להצביע על אדם תרבותי שבא מלמטה והיה אחד מהאצולה.- מוצגת בקומה העליונה של ארמון שוורצנברג, חלק מהגלריה הלאומית של פראג – The National Gallery in Prague

קופצ'קי יאן (Jan Kupecky 1667-1740 לפעמים גם יאהן קופצ'קי או יוהנס קופצקי ואפילו קופקי) צייר צ'כי, מגדולי הציירים של דיוקנאות הברוק. יליד סלובקיה, פעל באיטליה, אוסטריה וגרמניה.יאן קופצ'קי נולד בפזינוק, עיירה ליד ברטיסלבה Pezinok באותם ימים נקראה ובז'ין והייתה חלק מהונגריה.
אביו היה אורג, שציפה ממנו להמשיך את העסק המשפחתי. חלום שלא התגשם במציאות. כשרונם של האמנים הגדולים דורש את שלו. וכשיאן הגיע לגיל חמש-עשרה – ובניגוד לרצונו של אביו – עזב את הבית לוינה. בוינה רכש הכשרה ראשונה בציור אצל בנדיקט קלאוס Benedikt Klaus. (1684-1687).
בשנת 1687, כבן 20, המשיך לאיטליה.
באיטליה יאן למד אצל המאסטר פרנצ'סקו טרוויסני. הוא התפרנס מהעתקות של ציורי דיוקן, והוגדר רב אמן של דיוקנאות. ככזה נחשב קופצ'קי גם כיום.
ברומא ( 1710?) הוא פגש את הנסיך אלכסנדר בנדיקט סוביסקי, Prince Aleksander Benedykt Sobieski, בנו של המלך הפולני ג'ון השלישי (John III Sobieski) ומי שנחשב מגיל צעיר כמלומד ואיש תאטרון. הנסיך היה מקורב לצמרת האירופאית ונמנה על אהבי האמנים, בין ידידיו היה המלך אוגוסט השני, מלך פולין והמלחין הנודע ג'וּזֶפֶּה דוֹמֶנִיקוֹ סְקַרְלַטִי שביחד אתו חיבר כמה אופרות. בעצמו פעל כמחזאי ואף השתתף כשחקן בכמה מההצגות שהעלה. הוא שמר לעצמו את מעמדו הרם והצטרף כתלמיד תחת שם בדוי Armonte Calidio, ארמונטה קאלידיו, לאקדמיה ארקדיה ברומא the Roman academy Arcadia. סוביסקי פגש את קופצ'קי והתלהב מכישרונו ופתח למענו, בנדיבות לבו, את כל הדלתות שעמדו בפניו.
בתקופת הברוק אמנות הדיוקן הגיעה לשיא – ויכולתו של יאן קופצ'קי הייתה יוצאת דופן ותאמת ציפיות צו האופנה: ההכרות עם בעלי האמצעים ותרבות "חובת הדיוקן" אפשרו לקופקצ'י לשגשג באיטליה מאוד מהר.

אלכסנדר בנדיקט סוביסקי, בתלבושת פולנית וכובע פרווה פולני לראשו – יאן קופצ'קי

תמונת הדיוקן של הנסיך הפולני, אלכסנדר בנדיקט סוביסקי, בתלבושת פולנית וכובע פרווה פולני לראשו (כאן למעלה) צוירה באותה תקופה על ידי קופצ'קי. Aleksander Benedykt Sobieski, son of John III Sobieski, dressed in Polish costume .

נגן הקלרינט – יאן קופצ'קי

בשנת 1700, לאחר שרכש כבר שם וזכה בתהילה קופצ'קי פתח סטודיו משלו ברומא.
במקביל, האמן ביקר בבולוניה, מנטובה, ופירנצה עירם של צ'ליני ודה וינצ'י. הוא היה גם בוונציה, בה נהג כתלמיד שלומד את עבודתם של הציירים הונציאנים: טינטורטו, טיטיאן, ובליני. באותם ימים האמן התעניין גם במלאכת הצייר האיטלקי מבולוניה גואידו או גווידו רני Guido Reni (שהיה לאחד הציירים המובילים באיטליה בזמן כהונתו של האפיפיור פאולוס החמישי). המאסטרים של הציור הונציאני ומאוחר יותר של גרמניה והולנד השפיעו רבות על עיצובו כאמן גדול.

יאן קופקי – דיוקן של אנדריאס 
Ján Kupecký – Portrét Andreasa Mayera.

המתבונן בעבודתו מכיר מיד בכך שהבנתו, מאותם ימים, השתקעות נפשו ביצירותיהם של טינטורטו ושל רמברנדט לצד מאות אלפי שעות ציור הביאוהו לדרגת תלמיד מאסטר של הציירים.
בשנת 1709 הוא קיבל הזמנה שאי אפשר לסרב לה מפטרון אמנות הברוק, באותם ימים – הרוזן והשליט של ליכטנשטיין הנסיך ג'ון אדם אנדריאס ליכטנשטיין Prince Johann Adam Andreas I von Liechtenstein ועבר לוינה.
בוינה הוא עובד על סדרה של דיוקנאות המשפחה הקיסרית וקרבתו לאצולה הבכירה רק התחזקה והולידה עוד הזמנות. יצא מכך שגם כשעבד על כמה דיוקנאות של בית המלוכה – הוא צייר במקביל אנשים מחברת המעלה למשל, את הדיוקן של הנסיך האגדי הלוחם המהולל שהביס את הטורקים אויגן מסבויה.
באותה תקופה (1711-1712) קופצקי נסע לקארלסבד ולייפציג. דיוקנאות של תושבי פראג מעידים כי עבד גם בעיר הזאת.

יאן קופצ'קי – צעירה עם ויולה דגמבה.

מרגע שהאמן הגיע לוינה הוא החל ליצור קהל מדהים של לקוחות. ההזמנות הגיעו אליו בזו אחר זו ובעקבותיהן גם נאלץ לצאת לדרכים.
את פטר הגדול – הצאר של רוסיה, יאן קופצ'קי צייר בקרסבלד Carlsbad, בשנת 1711 –
בדרסדן הוא צייר את אוגוסטוס האלקטור של סקסוני . The Elrctor Augustus of Saxsony וגם יצא לצייר את מלך הונגריה.
הקנאה בהצלחתו מצד ציירים מקומיים ורדיפת הפרוטסטנטים על-ידי הישועים בסיוע השלטונות הביאו אותו לנדוד בשלישית ובשנת -1733 יצא יאן קופצקי לנירנברג.

קופצ'קי ורעייתו סוזנה – התמונה מוצגת בפראג – יצירת מופת – צילם ירון מרגולין.

קופצ'קי היה נשוי לאישה קתולית, זוזאנה, צעירה תוססת ומלאת חיים. עובדת היותה קתולית לא הושיעה אותו בוינה משום שהוא עצמו נמנה על הזרם הפרוטסטנטי שנרדף שם.
בתקופה זו, נירנברג, עבודתו של האמן מגיעה לתהילה עולמית. יאן קופצ'קי הופך להיות רב אמן הדיוקן הגדול ביותר של זמנו, הוא מקבל הזמנות לציורי דיוקן מלונדון, הנובר, קופנהגן וערים אחרות. אבל האמן חולה, בגאוט – מחלה שמנעה ממנו לצייר והוא לא מסוגל יותר לנדוד ולבצע נסיעות עבודה חדשות.

הדיוקן הנודע של הנסיך האגדי אויגן מסבויה. עם הקסדה והחרב שקיבל במתנה מהאפיפיור. Prince Eugene of Savoy. אויגן מסבויה נודע כפטרון של האמנויות ואחת הדמויות הנערצות באירופה, לאחר שבשנת 1697 גירש את הטורקים מהונגריה – ניצחון Zenta. הנסיך מבית סבוי – הוגדר כבעל דמות כחושה שאינה מתאימה לקריירה של איש צבא – אך בסופו של דבר נמנה על המצביאים החשובים באירופה של ראשית העת החדשה ומי שקנה את עולמו כאמור לעיל בתבוסות שהנחיל לצבאות התורכיים של האימפריה העות'מנית. נפולין ראה בו את אחד משבעת הגנרלים הגדולים וחבריו הקצינים כינו אותו מארס (אל המלחמה) ללא ונוס. גיסתו מצוטטת כמי שאמרה עליו: ש"הוא לא מטריד עצמו עם גבירות, חבורת נערים עדיפה עליו הרבה יותר." יאן קופצ'קי Jan Kupecky 1667-1740

אנחנו יודעים מעט מאוד פרטים על פעילותו האיטלקית, כמו גם על יצירותיו המוקדמות ועל סביבתו בווינה. לא נשארו עדויות או רישומים וכל שנותר לנו להמשיך לחקור ולנבור בציורי השמן שלו. על-פיהם נוצרו גם תחריטים, שרק אישרו מחדש את הפופולריות הרבה שלו.
בנירנברג, הצייר חיי את 17 השנים האחרונות לחייו.

נגן צעיר (חשוף כתף, על סף פרץ דמעות צער) מנגן בכינור – יאן קופצקי

קופצ'קי שב ומעורר עניין רב בתקופתנו. שבה ונחשפת גאונותו. הביוגרף העכשווי שלו, השווייצרי יוהן קאספאר פוסלי (Johann Caspar Füssli), מעלה תאוריה מוזרה על-פיה נשאר מתבודד כפרוטסטנטי נאמן בסביבה הקתולית של וינה. אולם תפיסה זו סותרת את העובדה שזכה לשפע הזמנות מצמרת אוסטריה בזמנו ובעת שעבד בווינה יצר סדרת תמונת דיוקן שלא חושפות דבר מתחושות אלו. תמונת הדיוקן עצמי, של האמן, יצירת מופת, כשברקע עומדת ההכנה לדיוקן של הנסיך האגדי אויגן מסבויה מעוררת שאלות מחקר ומפנות אצבע אל תוכן חייו כמו כן דיוקן אדם מניוקי (Portrait of Ádám Mányoki) או נגן צעיר בכינור (Young Man with a Violin) (למעלה) גם הפורטרט של מוזיקאי החצר יוסף למברגר Portrait of the Court Musician Josef Lemberger וציור של דוד הוייר (David Hoyer) – כאמור לעיל, רק מעט ידוע על חיי יאן קופצ'קי. חקירת אמנותו וחייו נמצאים בתחילת הדרך. רב הנסתר על הגלוי ומעבודות שצוינו למעלה, נחשפות עוד שאלות. כמו מדוע העמדה הגברית זקופה או רכה כשל רקדן.

זהו מאמר ראשון בעברית – ודווקא משום כך השתדלתי להביא את שאין לגביו מחלוקת ולהאיר את עיקר הדברים.

1716 Emperor Charles VI by Jan Kupecky

המורשת הציורית הענקית של קופצקי כוללת יותר מאלף עבודות דיוקן. ביניהם שורה ארוכה של דיוקנאות עצמיים ("דיוקן עצמי 1709, דיוקן עצמי עם ילד", 1711), דיוקן עצמי עם זוזנה 1711, דיוקן משפחתי שלו, זוזנה והבת שהלכה לעולמה בינקותה.
דיוקנאות של בורגרים, אומנים, מוסיקאים, רופאים, מלומדים, גיבורי מלחמה ואנשי חצר.

 

הדיוקן הרגיש ועמוק של הגבר עם כובע ברט מלמד על הקו הפסיכולוגי שבעיצוב הדמות של קופצ'קי מגדולי ציירי הפורטרט. Ján Kupecký: Portrét muža s baretou

 

דיוקנאות של קופיצקי מאופייניים באור הונציאני המיוחד שמקנה חיוניות עם זוהר שמימי לדמות. (על האסכולה הונציאנית בציור – מאמרי ב 3 חלקים כאן – ערך ויקיפדי שיצרתי כאן) צבעוניות עזה, כהה אבל דיסקרטית, דומה כמושפעת מגישתו של רמברנדט ואן ריין. עוז הרגש, קומפוזיציה חכמה וחומרת הצללה – לשם צניעות ומיקוד אל הרגש, ותפיסתו של האדם את החיים. הציור שלו מוקפד, וירטואוזי מאוד מדויק, ניכרת בו שליטה מלאה בצבע. היעדר תאטרליות. הדמות מוצגת בטבעיות והתנוחה לעתים מעודנת כתנוחתו של רקדן. האמיתות של העברת התכונות עמוקה של האמן תוך שמירה על הפרטניות של הדיוקן יוצרות את הקסם – והתוצאה: התמונות מרהיבות ביופיין, רבות השראה שמפגינות יכולת מרשימה של אדם להעמיק אל תוך נפש הדמות. חדירה לשם הבנת האנושי ותוך כדי נטרול עמדת המצייר עצמו. זאת ועוד מאפשרים לנו להתעורר כיום, להביט בתקווה שנבין ונעריך נכונה את גודל הצלחתו כאמן וכאיש בעל כישורים חברתיים עמוקים שכאמור לעיל, טרם נחקרו באמת.
בן מאות הדיוקנאות בולטים דיוקן עצמי, דיוקן עם זוזנה, שצילמתי בפראג ואני מביא אותו כאן למטה, כדבר אחרון.

אבט ברתולד דיטמאייר כרקטור מאוניברסיטת וינה, 1707; יאן קופצ'קי.

דיוקן של אבט ברתולד דיטמאייר כרקטור מאוניברסיטת וינה, 1707; כאן למעלה ולמטה – אחת מיצירותיו המענינות ביותר (פגשתי בה במוזיאון לתולדות האמנות בוינה)  דיוקן עצמי עם הכנה לפורטרט של אויגן.
Porträt von Abt Berthold Dietmayr als Rektor der Wiener Universität, 1707; כאן למטה.

יצירת מופת – תמונת דיוקן עצמי, של האמן, כשברקע עומדת ההכנה לדיוקן של. הנסיך האגדי אויגן מסבויה. יאן קופצ'קי

Self-portrait with of sketch of a portrait of Prince Eugene of Savoy (1663-1736) by Johann Kupetzky, Austrian Gallery, Vieana. Oil on canvas, 94 x 75 cm.

ציוריו של יאן קופצ'קי נמצאים באוספי האמנות של המדינה וגם אנשים פרטיים רבים מחזיקים בהם – באנגליה, דנמרק, צ'כיה, צרפת, הונגריה, גרמניה, פולין, אוסטריה, רומניה, רוסיה, סלובקיה, שוויץ ואיטליה.
בפראג הם מוצגים בארמון שורצנברג – שבעיר העתיקה (the schwarzenberg palace art collectio) הוא חלק  מהגלריה הלאומית, שמתפרסת על מספר ארמונות ולכל אחד מהם כניסה וכרטיס כניסה משלהם.
Hradčanské Náměstí 2, Praha 1, +420-233-081-713, לאתר הגלריות כאן

ירון מרגולין
סכות 2018

זוזנה קופצ'קי - קטע. צילם ירון מרגולין. פראג. יאן קופצ'קי.

זוזנה – פרט. צילם ירון מרגולין – פראג.

הגלריה הלאומית של פראג Schwarzenburg Palace מציגה אוסף מדהים של יצירות אמנות – כרזת התערוכה של מכלול עבודות של יאן קופצ'קי – צילום ירון מרגולין

אני מזמין אותך לאתר החדש שלי – כאן – ליצור קשר בטופס כאן למטה,
אשמח להשיב לכל שאלה.

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    נשלח ב כללי, על הציור

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *