כולסטרול גבוה – אפשר להוריד את הכולסטרול הרע באמצעים טבעיים

אילוף הסורר. תאודור ג'ריקו. צייר צרפתי. RaceOf Wild Horses In Rome 1817 by Theodore Gericault.  The Capture of a Wild Horse, 1817 מקור הציור ויקיפדיה.

אילוף הסורר. תאודור ג'ריקו. צייר צרפתי. RaceOf Wild Horses In Rome 1817 by Theodore Gericault.  The Capture of a Wild Horse, 1817. מקור הצילום בצילום מסך מויקיפדיה.

האם הרופא אמר שיש לך כולסטרול גבוה?
כדאי לדעת שאפשר לשנות את המצב הנורא עם דיאטה ושינוי לאורח חיים בריא הכולל הליכה יומית בת רבע שעה. כדי להוריד את הכולסטרול ולסלק את החשש שלך מלקבל מחלת לב כדאי לך להשתנות מעט. גם אם יש לך מרשם לתרופה נגד הכולסטרול, יש לדעת שאסור לך למשל, לשתות מיץ אשכוליות וגם לא מיץ רימונים!
כדי לעזור לך להשתנות, אתה צריך לחשוב על דיאטה כי התזונה שלך יכולה להבריא אותך ביחד עם פעלתנות קלה, למשל, הליכה קצרה כדי לשמור על בריאות הלב שלך.

כף היד שלך היא מעתה המידה הנכונה – מנה אחת של בשר, עוף או דגים היא מעתה רק זו שמתאימה לגודלה של כף היד שלך.

התחל עם שימוש בכף היד.
מידה חדשה – כף יד – את פיסת הדג יש להניח על כף ידך – ולהתבונן בה – רק מה שמונח עליה – ממש בתוך העיגול הירוק שבצילום המלווה , מותר לך – אם יש לך שאיפה להוריד את הכולסטרול. יש לבדוק שכלום לא גולש מעבר לסימן הזה – רק זו הכמות המותרת לך מעתה לאכילה – מנה אחת של פירות טריים גם היא נמדדת לפי גודלה של היד שלך – למעשה מנת הפרי המותרת לך מעתה, היא בערך בגודל של האגרוף שלך. מתחשק לך לאכול מנה של ירקות מבושלים, אורז, או פסטה – בתיאבון, רק בבקשה המנה צריכה להתאים לגודלה של כף ידך.

כדי להוריד את רמת ה- LDL שלך. דרושים לך נוגדי חמצון – במזונות חיים יש מהם בשפע: פירות וירקות שופעים נוגדני חמצון. הנח על הצלחת פירות וירקות בכמות הנכונה ובתאבון לך. 
– צריכה של  5-9 מנות (בגודל אגרוף) מדי יום מותרת – וזה עשוי לספק לך את הדרוש, יחד עם סיבים תזונתיים.
תמיד אפשר לאכול פחות מזון שומני. שהרי אם ממלאים את התיאבון עם מזון חי – לא מבושל ונכנסים לצום חי –  על צום חי – ראה כאן – הבריאות שלך עומדת ממש מעבר לפינה. והרי לך בונוס: באוכלך מזון חי, אפשר גם לעזור לך להוריד את לחץ הדם ולשמור על המשקל שלך.
שמן זית על הבקר – שומנים לא רוויים – כמו אלה שנמצאו בשמן זית ושמן שומשום- טובים להחלמתך. הם יכולים להוריד את רמות הכולסטרול "הרע"LDL ולהציג רמות נמוכות יותר, בה בעת הם עשויים לסייע בהגדלת הכולסטרול "הטוב" בגופך זה שמכונה: HDL.
על פי הנהוג, צורכים  שמן זית במצבו הפשוט והנקי ביותר (לקיחת המנה מומלצת בכף – מיד עם ההשכמה). את שמן הזית כדאי לקחת על קיבה ריקה.

אם ההעדפה שלך חלבון מהחי – אפשר לאכול דגים פעמיים בשבוע. דג סלמון הווה אומר לצאת מצום חי וזה לפעמים חבל, ומעקב את קצב החלמתך ובכל זאת הסלמון טוב. מומלץ לך גם טונה, סדרדינים והרינג כולם מהווים מקור מצוין לחלבון ולאומגה -3, שהם סוג של שומן שהגוף זקוק לו. אומגה -3 עוזרות להוריד רמות של טריגליצרידים, סוג של שומן בדם. אבל המטרה שלנו לצמצם את הכולסטרול, להאט את הצמיחה של טרשת העורקים שממתינה לך אם לא תוריד אותו. לכו על דגים שומניים, כגון סלמון, טונה, טרוטה, סרדינים מבשלים אותם על הגריל, צלויים על גחלים, אפויים, רק לא מטוגנים.

האפונה היא פרי – היא מכילה חלבון  מעולה – החלבון בה עשיר בכל 9 חומצות האמינו, בהן גם כאלה שמסייעות לגוף להתאושש לאחר מאמץ גופני. ב-100 גרם אפונה יש כ-5.4 גר' חלבון ולמבקשים להרזות – היא מכילה רק 81 קלוריות ל100 גרם. האפונה מונעת סרטן, וסוכרת, הודות לכמות גדולה של סיבים תזונתיים שנמצאים בה. היא מסייעת למנוע סוכרת מסוג 2 גם באופן עקיף, בעזרת נוגדי החימצון שבה כמו הפוליפנול. והויטמינים והמינרלים שקיימים באפונה היא נלחמת במחלת הזיכרון – אלצהיימר, בדלקת פרקים, ברונכיטיס, אוטאופורוזיס, ואי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית).
אני ממליץ לך לצרוך בצום חיי כ- 100 גרם אפונה כל יום.

חלבון מהצומח עדיף – אפונה – ידעתם שאפונה, לא רק טופו מכילה חלבון מלא! מנת מג'דרה או חומוס ואפונה הן החלבון שעדיף לך – בכמות של אגרוף כמובן.

שיבולת שועל מכילה סיבים מסיסים – כדאי להתחיל אתה את הבקר. תוספת של שיבולת שועל לתפריט, תגרום לך להרגיש מצוין.

קערה של שיבולת שועל בת 3-5 כפות עם כף וחצי של  תותי הגוג’י ברי מיובשים היא בחירה חכמה לארוחת בקר. שיבולת שועל מכילה הרבה סיבים תזונתיים שממלאים אותך, ומשכיחים ממך את הצורך לאכול יותר מאגרוף של סלט חי בארוחת הצהריים.
סיבים מרסנים את הכולסטרול ה"רע"
LDL. הם נמצאים גם בפירות יער ובדגנים מלאים – אני ממליץ לך להשתמש בכולם לא רק לארוחת בוקר. יש לך שפע של אפשרויות לנסות אותם גם בארוחת ארבע – למשל: אורז חום או אורז פראי, אפילו פופקורן, ושעורה – והמידה מוכרת לך – אגרוף.
קומץ שקדים, פקאנים, פיסטוקים, אגוזי מלך או אגוזים אחרים הוא לא רק טעימה טובה. הוא גם מותר לך כי האגוזים הללו – חיים ומכילים ערכים גבוהים של שומן חד בלתי רווי, אשר מוריד את הכולסטרול LDL שמנכונה "רע" אבל משאיר HDL הוא הכולסטרול ה-"טוב". מחקרים מראים כי אנשים שאוכלים מנה בת 25 גרם אגוזים ביום נוטים פחות לקבל מחלת לב. כמובן שיש לצרוך אותם חיים כלומר להימנע מאפייתם, וציפויים במלח, סוכר, או בשוקולד.

סיבים תזונתיים
מה זה סיבים תזונתיים?  סיבים תזונתיים הם מולקולות רב סוכר שאינן מתפרקות על ידי אנזימי העיכול בגוף האדם. חלקן מפורקות על ידי חיידקים במעי הגס וחלקן מופרדות מהגוף ללא פירוק. סיבים מסיסים הם שחשובים לך – הם סופחים מים ומגבירים את תחושת השובע בעקבות התרוקנות קיבתית איטית – עליך להגדיל את כמות הסיבים התזונתיים בתפריט.

קטע מתוך מתוך מלגר ואטלנטה לג'ורדנס.
Meleager and Atalanta 1620-1650 painting by Jacob Jordaens, Prado in Madrid.

איך תגדילו את כמות הסיבים התזונתיים בתפריט?
להעדיף שיבולת שועל או דגנים מלאים העשירים בסיבים תזונתיים לארוחת הבקר.
להוסיף לצלחת הבוקר פירות טריים או מיובשים וכן פשתן טחון.
להוסיף קטניות למרקים ולתבשילים: שעועית, פול, תורמוס, עדשים גם פולי סויה.
להחליף את תכולת הקמח הלבן במתכון, בשיבולת שועל או בקמח חיטה מלאה.
לאכול פרי שלם ולא מיץ פרי – הפרי השלם מכיל הרבה יותר סיבים תזונתיים לעומת מיץ פרי. ואם פרי אז להעדיף פרות יער כמו אוכמניות וחמוציות גם תותים. כף פסיליום או זרעי צ'יאה הכרחית למהלך זה.

הסיבים המסיסים סופחים את מיצי המרה, המורכבים מכולסטרול, ומוציאים אותם דרך הצואה. זו אחת הדרכים הטובות אם לא היחידה של הגוף להיפתר מעודפי כולסטרול. 

מזונות שמכילים כמות משמעותית של סיבים מסיסים: שיבולת שועל, עדשים, תפוח עץ, תפוז, אגס, תותים, אגוזים, זרעי פשתן, קטניות, אוכמניות, מלפפון, גזר, סלרי, פסיליום – לחך גם תפוח עץ, תותים, פטל  ופירות יער. כולם טובים להורדת הכולסטרול הרע. היעזרו בסיבים תזונתיים מקליפות זרעי צמח הלחך (פסיליום – קליפות הזרע מכילות 65% סיבים מסיסי מים ו- 10-15% סיבים לא מסיסים. הפסיליום אם כך, זה מה שאני ממליץ לך. מחקרים שונים מעידים על השפעתו החיובית בצמצום רמות כולסטרול – 2 כפות ליום זה מה שצריך,(‬
שמנים מועשרים בפיטוסטרולים (רכיבים צמחיים שמונעים ספיגת כולסטרול) זה אחד החומרים היותר חשובים לך ולנשים כדאי להשתמש גם במוצרי
סויה.

Peter Paul Rubens

Peter Paul Rubens "טבח החפים מפשע" Peter Paul Rubens – פטר פאול רובנס (1577 – 1640), מגדולי הציירים הפלמים במאה ה-17 ודמות בעלת השפעה רבה על ציור הבארוק בצפון אירופה. טבח הילדים בכל התינוקות עד גיל שנתיים באזור בית לחם, שביצע הורדוס מלך ירושלים, הוא יותר מכולם הטביע חותם בתרבות המערבית. למעלה הציור של רובנס מהשנה 1610, ציור שנמצא כיום בטורונטו. מקור הצילום בצילום מסך מויקיפדיה.

פיטוסטרול  – פיטוסטרול שמופיע בצמח הלחך (פסיליום) והוזכר לעיל, קיים בתירס ובטחינה גם בשומשום ובשמן זית הוא מוריד כולסטרול "רע".

אין לצרוך יותר מ-3 גרם פיטוסטרולים ליום מכל מקור מזון או תוסף לתזונה. אני מבקש ממך לפתוח את הבקר עם כף שמן זית – בשביל הפיטוסטרול – בבקשה להתמיד עם צריכת כף שמן זית – מאיכות טובה – כל בקר (על קיבה ריקה).

להלן כמויות הפיטוסטרול במזונות שונים:

שמן תירס: כף שמן תירס (10 גרם) מכילה כ‭144-‬ מ"ג פיטוסטרול. מלבד כמות הפיטוסטרול הנדיבה אין לו יתרונות על פני שמנים אחרים להורדת כולסטרול. בנוסף לכך גם בתירס ישנם חומרים שמעקבים את התהליך (הורדת הכולסטרול הרע) עקב תהליך הזיקוק שלו.
גריעיני התירס עשירים בויטמין נוגד החמצון E, אך בתהליך הזיקוק תכולתו נעלמת. תוספת הויטמין, המתבצעת לאחר הזיקוק, אינה מגינה מפני תהליך החמצון שחומצות השומן עוברות. לכן, אני מבקש ממך לצרוך 2 כפות גרעיני תירס ליום, ולהעדיף את שמן הזית. בשמן זית תמצאו את חומצת השומן אומגה 9, שנחשבת לחומצת השומן היחידה המסוגלת להוריד את רמות הכולסטרול הרע (LDL), וזאת מבלי לפגוע ואולי אף להעלות את רמות הכולסטרול הטוב (HDL). כמו כן, שמן הזית עשיר בנוגדי חמצון רבים, ביניהם ויטמין E, המסוגל למנוע את חמצון הכולסטרול בדם ובכך למנוע את הנזק לכלי הדם.
שמן הזית האיכותי ביותר הוא שמן זית בעל דרגת חמיצות נמוכה ביותר.

צרכו פיטוסטרול – כמות הפיטוסטרול במ"ג ב‭100-‬ גרם מזון (¾ כוס) לפי סדר יורד: תירס: ‭.968‬ טחינה גולמית משומשום מלא: ‭.714‬ זרעוני חמנייה (גרעינים שחורים‭.322 :(‬ זרעוני דלעת (גרעינים לבנים‭.265 :(‬ פיסטוקים: ‭.297‬ צנובר: ‭.236‬ שמן זית: ‭.221‬ זרעוני פשתן טחונים: ‭.214‬ שקדים עם הקליפה: ‭.208‬ אגוזי מלך: ‭.206‬ שמן בוטנים: ‭.206‬ חמאת קקאו שרשומה ברשימת האסורים נכילה: ‭.201‬ נבט חיטה: ‭.197‬ קשיו: ‭.158‬ אגוזי פקאן: ‭.157‬ אגוזי ברזיל: ‭.131‬ פירות וירקות: בין 5 ל‭50-‬ מ"ג. ככל שדגנים מלאים יותר, הם מכילים יותר פיטוסטרולים: פרוסת לחם מלא מכילה כ‭33-‬ מ"ג פיטוסטרול.

תוסף תזונה – צריכה ממוצעת של 3-2 גרם פיטוסטרולים בתוסף תזונה ליום ביחד עם תזונה נכונה מביאה בתוך כחמישה חודשים להפחתה ברמות הכולסטרול (ב-15%-10%) וברמות כולסטרול ה"רע" – LDL (ב-14%-10%

אז'ן דלקרואה, מות סרדנאפאלוס, 1827 – המלך האשורי אשורבניפל העלה את ארמונו באש, כשנינוה, עירו הייתה נתונה במצור. קציני המלך הנינוח נוכח הדם, שוחטים את נשות ההרמון העירומות על רקע מיטת ענקים ועיר נחרבת. טרוף דעת שמתואר בשירו של לורד ביירון ונתן את ההשראה לצייר הגאון.

על הכולסטרול – כולסטרול – הינו חומר שומני החיוני ליצירת חומרים שונים כמו הורמונים, מלחי מרה וקרומי תאים. מקורו ממזון מן החי ובייצור עצמי של הגוף.
רוב רובו של הכולסטרול בגוף לא מגיע מהתזונה. למעשה כ-30% מהכולסטרול שבגוף – מקורו בתזונה, וכ-70% ממנו מיוצר בכבד ובאיברים נוספים. רמת הכולסטרול גבוהה דורשת לבדוק את רמות הכולסטרול הרע וכאן מתמקדים בשני סוגים: הכולסטרול "הרע": זהו כולסטרול שנמצא בתוך בועת ה-LDL, התורמת ברוע ליבה את הכולסטרול לחסימות בכלי הדם. הכולסטרול המכונה "הטוב": זהו כולסטרול הנמצא בתוך בועת ה-HDL, האוספת אותו ממקומות שונים, כולל מחסימות, ומעבירה למקומות בהם הגוף זקוק לו. היא מורידה כולסטרול רע בדרך זו. כי בסוף התהליך הזה היא מוציאה את העודף שלו דרך הכבד.
הכולסטרול "הרע" – הLDL הוא נשא של הכולסטרול הרע זה ששוקע בדפנות כלי הדם. לכן, ככל שרמת הכולסטרול " הרע" גבוהה יותר, גובר הסיכון לחלות בטרשת העורקים.
רמה תקינה של ערכי כולסטרול LDL, באנשים ללא גורמי סיכון נוספים, צריכה להיות נמוכה מ-
160 מ"ג/ד"ל.
הכולסטרול "הטוב" (HDL) מסלק את עודפי הכולסטרול הרע מהדם, ככל שרמתו גבוהה יותר כך קטן הסיכון לחלות בטרשת העורקים. רמה תקינה בדם – מעל 30 מ"ג/ד"ל.

הערכים התקינים כולסטרול הרעLDL – הם בין 60-160 מיליגרם לדציליטר
הערכים התקינים כולסטרול הטובHDL לגברים – 29-62 מיליגרם לדציליטר. 
הערכים התקינים כולסטרול הטוב
HDL לנשים 34-82 מיליגרם לדציליטר.
עיקר הייצור של כולסטרול כאמור לעיל, בכבד – התהליך הזה מתבצע בלילה (בזמן שבו אין אספקה ישירה של כולסטרול מהמזון), מי שיכול לעקב את היווצרותו של הכולסטרול הוא הסטטין – שנמצא בפטריות יער.

צצים כפטריות אחרי הגשם, – הפטריות מכילות סטטינים שיכולים להוריד את יצור הכולסטרול הרע בכבד – אין כמו הימים שאחרי הגשם בדצמבר-ינואר, כדי לצאת וללקט פטריות ביער ולאכול מהן שטובות למאכל ולהבריא.

אכילת פטריות מצוינת, אבל – צריכה גדולה, לא טבעית של סטטין – מסכנת אותך בתופעות לוואי קשות כאי ספיקת כליות ומוות.
הבעיה עומדת בפני אנשים שבבדיקות הדם ניכרת רמה נמוכה מ-90 של מדד סינון הכליות – ה- GFR – כי הסטטינים יכולים להביא לרבדומיולוזיס והוא כשלעצמו עלול להביא לאי ספיקת כליות חריפה ולמוות. בנוסף לכך הסטטינים נוכח מיץ רימונים וגן נוכח מיץ אשכוליות גורמים לעלייה חדה ברמת החומר הפעיל בדם – כלומר רמות התרופה בדם עולה – זו אינטראקציה חמורה שעלולה לגרום נזק קשה ובלתי-הפיך לכבד, ואולי אף לסכן אתכם בתופעות לוואי מטרידות. אבל שכיחות גם תופעות אחרות שכוללות דלקת במעברי האף, כאב גרון, דימום מהאף, תגובה אלרגית, עלייה ברמות הסוכר בדם, עלייה בקראטין קינאז בדם, כאב ראש, בחילה, עצירות, גזים, קשיי עיכול, שלשול, כאבי מפרקים ושרירים, כאבי גב, תוצאות בדיקות דם המראות ליקוי בתפקוד הכבד ובעיות שינה. לכן, אני ממליץ לאכול פטריות יער ולא תמצית או ריכוז מלאכותי אחר של סטטין.

File:Peter Paul Rubens - Diana Returning from Hunt - WGA20290.jpg

Peter Paul Rubens – Diana Returning from Hunt. מקור הציור בויקיפדיה – כאן.

הדרך הטובה והיעילה לשלוט על כמות הכולסטרול הרע, שנכנס לגוף לדעת כולם באמצעות מזון, בעריכת שינויים תזונתיים. אלו יכולים רק להשפיע על רמתו והצטברותו של הרע שנמצא בבועת ה-LDL. בכלל זה, ישנה אפשרות להשתמש בשמן זית על מנת לנסות להוריד רמות כולסטרול גבוה. כבר המלצתי לך על  כף שמן זית בבקר? בבקשה לצרוך שמן זית על קיבה ריקה – הוא תרופה טובה נגד ה-LDL. שמן זית תורם להורדת רמות הכולסטרול הרע, תוך כדי שמירה על רמות הכולסטרול הטוב.

תכולת כולסטרול גבוהה מצויה במזונות כמו: ביצים (בחלמון), חמאה, מוצרי חלב שמנים, בשרים שמנים, פירות-ים ובעיקר איברים פנימיים כמו מוח, כבד וטחול , לכן יש להימנע ממזונות אלו!
בטיפול בבעיה יש לקחת בחשבון גם את נושא החימצון – מדובר בתהליך המתרחש ב-LDL ומשנה אותו כך שהוא "משתתף" בתהליך טרשת העורקים. החמצון פוגע בשומן שבתוך ה-LDL ולכן חשובה מאוד מידת העמידות לחמצון של השומנים הנמצאים בתוך בועת ה-LDL זו הסיבה שמומלצים מזונות נוגדי חמצון: אוכמניות, תות שדה, תותי הגוג’י ברי המיובשים, ענבים, שזיפים מיובשים, שום, עגבניות, קינמון, זרעי פשתן, זרעי צ'יאה, סלק, פקאן, שעועית (השעועית דלה בשומן, עשירה בחלבון, תכולת נוגדי החמצון, הוויטמינים והמינרלים שבהם מעולה ומשום כך היא גם משביעה מאוד, כך שהיא תוספת טובה) כוסברה (הכוסברה עשירה בפלבנואידים וקוורצטין, אשר הופכים אותה לנוגדת חמצון מעולה. הקוורציטין שבעלה הירוק הוא נוגד חמצון איכותי, המסייע לשמר את העור ולהגן עליו מפני נזקים, להאט את תהליך האייג’ינג ומנקה רעלים המזיקים לעורכם ומטפל בהפחתת כולסטרול.)- "אגרוף ירקות, קטניות  ופירות" – 9 פעמים במהלך היום, עם כוסברה קצוצה כמובן.

ויטמינים ומינרלים נוגדי חמצון

שלושת הויטמינים A, C, E משמשים כנוגדי חמצון וחשיבותם להורדת כולסטרול גדולה. כמו כן יש להם תפקיד בעיכוב תהליכי זקנה וחמצון של העור.
ויטמין C: תורם לחיזוק מערכת החיסון, טיפול בזיהומים, טיפול בבעיות נשימה ואלרגיות מסייע להפחתת דלקות מפרקים ומסייע בשיפור הראייה. הוא נמצא בכל הירקות והפירות ובעיקר בפלפל אדום, פלפל ירוק, כרוב, כרובית, ברוקולי, גויאבה, קיווי, תות שדה, פרי הדר, ועגבנייה. הוא רגיש מאד לחום ואור, לכן מומלץ לאכול את המזונות הללו טריים, לא מחוממים ולא מיובשים.
ויטמין Aבטא קרוטן: מדובר בנוגד חמצון השייך לקבוצת הקרוטנואידים כמו הליקופן שנמצא בעגבניות ואבטיח. חומר שהופך במקרים רבים בגוף לוויטמין A ויש לו תפקידים דומים. הוא נחשב נוגד חמצון חשוב שמסייע להעלות את רמות הכולסטרול הטוב, ומחזק את מערכת החיסון.
הבטא קרוטן משפר ראיית לילה, משקם ריריות פגועות בגוף (בעיקר בדרכי העיכול). הוא נמצא ברוב הירקות והפירות שצבעם כתום או ירוק, במיוחד בגזר, בטטה, דלעת, תרד, פטרוזיליה, וחלמון ביצה.
ויטמין E חזק בטיפול בבעיות לב וכלי דם. הוא מפחית רמות כולסטרול רע, ומקטין סיכון לשבץ ומשמש כמדלל דם טבעי. בנוסף, הוא מסייע לטיפול בבעיות עצביות, למניעת סרטן, לשיפור תפקודי הריאות, להקלת כאבי מפרקים ותסמינים הקשורים לגיל המעבר ויש לו תרומה גדולה בחיזוק מערכת החיסון: נמצא באגוזים, בוטנים, שקדים, שמנים צמחיים, זרעי פשתן, צ'יאה, נבטי חיטה, דגנים מלאים וביצים.
סלניום ומנגן – שני מינרלים שמשמשים כנוגדי חמצון.
סלניום מהווה חומר אנטי דלקתי, מסייע לניקוי רעלים ומתכות רעילות שמצטברות בגופנו ומשפר את תפקודו של הלבלב. מעורב בתהליך יצירת הטסטוסטרון ובכך מסייע לתפקוד תקין של בלוטת הערמונית: נמצא בסלק עלים, נבט חיטה, אגוזי ברזיל, כבד, חמאה, דגים, כבש, דגנים מלאים, אגוזים, שמרי בירה, מולסה, שיבולת שועל, שעורה, חיטה מלאה, אורז חום, מאכלי ים, שום, בצל, פטריות, ברוקולי, עגבניות, צנונית, ודלעת.
מנגן: נמצא בעיקר בדגנים מלאים, עלים ירוקים, קטניות, ירקות שורש, אגוזים, ואבוקדו. פעולתו והשפעתו דומים לאלה של הסלניום.

ארטישוק – עוזר בנטרול רעלים בכבד, מסייע במניעת חסימת דרכי מרה והפחתת לחץ הדם. בשנים האחרונות התגלו חומרים פעילים נוספים בארטישוק, המסוגלים להגביר את ייצור חומצות המרה מהכולסטרול שבגוף ובכך לתרום להפחתת רמות הכולסטרול בדם.

ארטישוק – עוזר בנטרול רעלים בכבד, מסייע במניעת חסימת דרכי מרה והפחתת לחץ הדם. בשנים האחרונות התגלו חומרים פעילים נוספים בארטישוק, המסוגלים להגביר את ייצור חומצות המרה מהכולסטרול שבגוף ובכך לתרום להפחתת רמות הכולסטרול בדם.

מה לאכול – רשימת מזונות טובים –  מורידי הכולסטרול הרע –

ארטישוק
הארטישוק ממוקם במקום ה- 15 בעולם מבחינת כמות נוגדי החמצון שהוא מכיל. הוא מכיל בעיקר את ויטמין C, קוורצטין וחומצת שום, אשר מסייעים להגן על גופכם. הארטישוק בפני עצמו מחזק את המערכת החיסונית ונלחם בגאווה ברדיקלים החופשיים, מה שמונע מחלות סופניות כגון סרטן או אלצהיימר. בדומה לשאר נוגדי החמצון, גם הארטישוק מסייע להפחית את כמות הכולסטרול בגוף.
ארטישוק מכיל רכיבים טבעיים רבים המסוגלים לתרום רבות לבריאותנו. הוא עוזר בנטרול רעלים בכבד, מסייע במניעת חסימת דרכי מרה והפחתת לחץ הדם. בארטישוק חומרים פעילים שמסוגלים להגביר את ייצור חומצות המרה מהכולסטרול שבגוף ובכך לתרום להפחתת רמות הכולסטרול בדם.

כדאי לך לגוון את סלט האנטיפסטי עם ארטישוק יחד עם פלפלים, קישואים, חצילים, שום, ופטריות יער בתיבול של שמן זית (בחומציות נמוכה), לימון ורוטב בלסמי.
ג'ינג'ר
אחת הבעיות של רמות גבוהות של כולסטרול רע זו הנטייה שלו לעבור חמצון ובכך להפעיל שרשרת תהליכים מזיקים לגוף ופגיעה בכלי הדם. צמח הג'ינג'ר מהווה מקור טבעי ועשיר לנוגדי חמצון רבים המסוגלים לנטרל את תהליכי החמצון ובכך לתרום לבריאות הלב. בטיפול בכולסטרול גבוה יש לקחת בחשבון גם את נושא החימצון – מדובר בתהליך המתרחש ב-LDL ומשנה אותו כך שהוא "משתתף" בתהליך טרשת העורקים. מניעת החמצון הכרחית כי החמצון פוגע בשומן שבתוך ה-LDL בהקשר זה לג'ינג'ר תרומה חשובה כמו גם לשמן הזית.
תה ירוק
מחקרים רבים מראים ששתייה של תה, ובעיקר תה ירוק, תורמת לבריאותך. צריכה של תה ירוק תורמת לבריאות הלב ומפחיתה משמעותית את רמות הכולסטרול בדם. מחקר שכלל מאות נבדקים, הראה כי לתה הירוק גם תכונות מרפאות באיזון פרופיל השומנים בדם.
בנוסף, התה הירוק מהווה מקור לנוגד חמצון מיוחד, EGCG התורם לשמירה על הגוף ומנטרל תהליכי חמצון מזיקים. התה הירוק זכה למקום כבוד בנייר העמדה של האיגוד הקרדיו-וסקולרי, הטוען כי רצוי לשקול שימוש בתה ירוק להפחתת הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי והפחתת רמות הכולסטרול בדם. למרות שבנייר העמדה לא מצוינת הכמות אותה צריך לצרוך, מחקרים חדשים מדברים על שתייה של 3 ספלי תה ירוק כמינון שמסייע בתהליכים הנדרשים לגופך.

תפוח
אכילה של 2-3 תפוחים ביום תורמת להפחתה של רמות הכולסטרול, זאת בעיקר עקב רמה גבוהה של סיבים תזונתיים. כמו כן, בתפוח מצויים רכיבים טבעיים רבים המסוגלים להביא לפירוק הכולסטרול העודף בדם ובכך לגרום לפינויו מהגוף.
שוקולד מריר
שוקולד מריר (מעל 70% קקאו) מכיל רכיבים כימיים רבים המסוגלים להוריד את רמות הכולסטרול בדם ולמנוע את חמצונם. שתי קוביות שוקולד מריר ביום בהחלט יכולה להיות חלק מתפריט מאוזן ובריא – בהנאה.
אכלו דגים
דגי הים הצפוני – סלמון
בשר בקר עשיר בשומנים שמעלים את הכולסטרול, ואילו דגים, כמו סלמון וטונה או סרדינים עשירים בחומצת שומן מסוג אומגה-3, שמסייעת דווקא להוריד את הכולסטרול. אני ממליץ לך להוסיף לתפריט השבועי שלך דגים, פעמיים או שלוש לא לצרוך בשר. ולגיוון חלבון מהצומח – מג'דרה למשל – שהרי זה גם יעזור לך להילחם בכולסטרול.
קינמון
הקינמון מדורג במקום ה- 7 בעולם, מבחינת כמות נוגדי החמצון הקיימים בו. הוא מכיל לא פחות מ- 71 נוגדי חמצון! כשבראשם עומדים הפלבנואידים, הפוליפנולים והחומצה הפנולית. קיימים מחקרים המצביעים על יעילות הקינמון בהורדת רמות הסוכר בדם אצל אנשים בריאים ואנשים עם סוכרת סוג 2. ברפואה הטבעית, לקינמון שימושים רבים בריפוי מחלות ויראליות ובמחלות מערכת העיכול. מאחר שהוא מכיל בתוכו תכונות אנטיבקטריאליות חזקות ביותר, הוא מסוגל להתמודד עם מזיקים רבים במערכת העיכול ולנטרל אותם. כפית ליום תסייע להחלמה מהירה שלך.
פטריות יער
הפטריות האלו פועלות כמו סטטינים טבעיים. אף שהשפעתן פחותה מזו של התרופות, כדאי לצרוך אותן כחלק מהתפריט הקבוע שלכם, אבל להימנע ממיץ פרי הדר, מאשכוליות ורימונים. ואם תטעו ותחשפו למוצרים אלו בכל זאת, אל דאגה. אכילת פטריות אינה גורמת להשפעה מוגברת של התרופה. אין בהן מספיק חומר פעיל כדי לעשות זאת.

File:Watts George Frederic Orpheus And Eurydice.jpg

איש הכמעט, בעל הכוונות הטובות ויכולת המאמץ שהניב כלום תוצאות הוא אורפאוס. Orpheus and Eurydice by Victorian painter George Frederic Watts (1817-1904 מקור הציור ויקיפדיה.

סטטנים – זה מה שיש בתרופות שהרופא ימליץ לך – הבעיה שלסטטינים יש שתי תופעות לוואי מאוד מדאיגות:
עלייה באנזימי הכבד (עד 2% מהמקרים יכולה להיות פגיעה בתפקודי כבד עם עלייה באנזימים, אולם היא לרוב אינה משמעותית אם היא אינה מעל סף מסוים).
כאבי שרירים –  מלבד כאבי שרירים תיתכן התפרקות והתנוונות של רקמת שריר השלד, הקרויה – רבדומיוליזיס (תמס שריר).
רבדומיולוזיס כשלעצמו עלול להביא לאי ספיקת כליות חריפה ולמוות.
אם צריכת סטטנים מענית אותך יש לדעת ששלוש התרופות אטורבסטטין Atorvastatin, לובסטטין וסימבסטטין (Simovil, Simvacor, Simvaxon) מסכנות אותך – בחן אם יש לך כבר רבדומיוליזיס, שסימניו הם שתן אדום כהה או חום-שחור (בצבע קולה) ורגישות, נוקשות, חולשה או כאבים בשרירים (מיאלגיה), הוא מצב שיכול להתפתח לאט או להופיע בפתאומיות. אם אתם סובלים מתסמינים אלה, ייתכן שמדובר ברבדומיוליזיס בשלביו הראשונים. ועוד דבר אסור לך אשכוליות או מיץ אשכוליות כי האינטראקציה בין מיץ אשכוליות לסטטינים מתרחשת מכיוון שהתרופה חוסמת את פעולת האנזים שנקרא ציטוכרום.

  • מיץ אשכוליות מקטינה את המטבוליזם של הסטטינים (מנגנון ציטוכרום p450) ולכן מעלה את רמת התרופה בגוף כתוצאה מפירוק מוקטן של התרופה בכבד, ועל כן לא מומלץ לשתות מיץ אשכוליות יחד עם נטילת סטטינים, לאור החשש מהעלאת תופעות הלוואי כתוצאה מהעלאת רמות התרופה בדם. אסור לך גם מיץ רימונים.

רשימת המזונות האסורים – מאפים, וקרואסון
המאפים עתירים בשומן טרנס – אסורים בהחלט. הם מכילים מרגרינה, שמן דקלים. ברשימת הרכיבים שומנים רעים אלה יכולים להיות רשומים גם כ"שומן מוקשה חלקית" או "שומן מוקשה",  גם מזונות נפוצים המכילים שומן רווי  נמצאים בגבול האסורים: הם חמאה, שמנת, קצפת, גבינות שמנת, חמאת קקאו, שמן קוקוס גם נתחי בקר מסוימים וכל מאכל שמכיל אותם, כמו מאפים, שהוזכרו לעיל, וממתקים. חובה עליך לבדוק את כמות שומן הטרנס על כל מזון, שכן היצרניות מחויבות בחוק על דיווח כמויות השומן.

אורפאוס מבכה את מות אהובתו – על מה בוכה אורפאוס על מותה או על הרגע בו שכח לבלום את תשוקתו להביט בה? Ary Scheffer, Orpheus mourning the death of Eurydice, 1814 מקור התמונה בויקיפדיה.

שמן דקלים אסור
שמן הדקל, בדומה לשמן קוקוס, הוא דוגמה ייחודית לשמן מן הצומח בו 50% מתכולת השומן הינו שומן רווי, כמו בשומן מן החי. מכאן שיש לשמן דקלים פוטנציאל להעלות את רמות הכולסטרול. כשרוצים לדעת אם מזון מסויים מכיל שמן דקלים צריך קודם כל לבדוק האם ברכיבים כתוב "שמן צמחי". ראו בטבלת הערכים התזונתיים, בה מציינים את כמות השומן ל-100 גרם, ואת כמות השומן הרווי. אם השומן הרווי הינו כחצי מסך כל השומן – מדובר בשמן דקלים (או באופן חריג בשמן קוקוס, אם מדובר בחטיף בטעם קוקוס).
שומן רווי נמצא במספר מחקרים כגורם הקשור לירידה בתפקוד הקוגניטיבי. ובכל זאת לסובלים מאלצהיימר שמן הקוקוס הוא תרופה – בנושא זה ראו במאמרי: "רוצה להחלים מאלצהיימר"

מזונות שיש להימנע מהם
עוגיות ועוגות עם מרגרינה וקצפת, קרקרים שמנים, מוצרי מאפה המכילים שומן מוקשה.
שקדי מרק, פירות ים, בשר בקר שמן, כבש, ברווז, אווז, נקניק, נקניקיות, איברים פנימיים (כבד, טחול), בשר טחון מוכן, קבב והמבורגר מוכנים, גבינות שמנות מעל 5% שומן כמו גבינות צהובות, שמנת, קצפת, מלבין קפה, מרגרינה, חמאה, קוקוס, שומן מוקשה, מזון מטוגן בטיגון חוזר. שוקולד חלב, קרמים המכילים שמנת ושוקולד, חטיפים שומניים כמו ביסלי וצ'יפס, וופלים, גלידות, בורקס, מלאווח, קצפת צמחית.

סיכום
מעט מאוד חמאה, רק מוצרי חלב רזים וביצים פעמיים בשבוע. התזונה המתבקשת עשירה בירקות, בפירות, בקטניות ובדגנים מלאים. שתי כפות סיבי פסיליום ליום. [בעצירות יש לקחת פסיליום עם כמות מים מרובה (3-4 כוסות מים) בעוד שנטילת פסיליום עם כמות מים מועטה משפרת מצבים של שלשול כרוני, אם לא מצאתם פסיליום הנביטו זרעי צ'יאה גם הם מעולים למטרה הזו]. כף שמן תירס שמכילה כ‭144-‬ מ"ג פיטוסטרול ליום ועדיף כף שמן זית.
הוספה של המזונות הייחודיים להורדת כולסטרול – כולם ברשימה למעלה וכמובן תוסף של פיטוסטרול (ללא תוספות כגון שמרי אורז אדום –  Red Yeast Rice) וזה פועל להחלמתך.

מנת המזון הנכונה פעמים רבות היא פשוט האגרוף

נשארו לך שאלות

אני מזמין אותך ליצור קשר בטופס כאן למטה,

אשמח לשמוע ממך – ירון מרגולין

אשמח להשיב לכל שאלה.

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

אני מזמין אותך לאתר החדש של לחיצות ההחלמה – להקליק כאן

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך).
    מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי, מזון מחלים
    3 comments on “כולסטרול גבוה – אפשר להוריד את הכולסטרול הרע באמצעים טבעיים
    1. vorbelutrioperbir הגיב:

      Very interesting information!Perfect just what I was searching for!

    2. Betwing88 הגיב:

      Hey there! Quick question that's completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My weblog looks weird when browsing from my iphone 4. I'm trying to find a theme or plugin that might be able to fix this problem. If you have any suggestions, please share. Cheers!

    3. Sensaslot88 הגיב:

      I have been surfing online more than three hours today, yet I never found any interesting article like yours. It’s pretty worth enough for me. In my opinion, if all web owners and bloggers made good content as you did, the web will be a lot more useful than ever before.

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *