כישורי חיים יוצאי דופן בקרב ילדים שספגו ביקורת רבה מדי בילדותם

"שום דבר איננו מספיק טוב" דלקרואה מגדולי הציירים 1798-1863 EUGÉNE DELACROIX – ז'ורז' סאנד בציור מאת אז'ן דלקרואה, 1838
דלקרואה הוא דוגמא לצייר גאון. הוא התעקש על המשמעות של הצבע זעם נוכח קווים מתארים וציירים שהשתמשו בקווי מתאר – הקו החיצוני של סרטוט המונח בהיגיון ומתוך מחשבה שיתכן והוא נמצא במציאות, אבל במציאות אין קווי מתאר רק אור וצללים. האמנות שלו ביקשה לראות את הנמצא באמת ולהתבונן בו גם לחוות אותו. הוא היווה השראה גדולה וזכה להערצה מהמשורר הצרפתי הגדול שארל בודלר שכתב כי דלקרואה הוא המאסטר העליון של הביטוי המעורר של תשוקה ושירה בציור. ללא ספק 'עבודתו "'מותו של סרדנאפאלוס Death of Sardanapalus 1827 מוכיחה זאת.
  הוא העמיד ציורי היסטוריה דרמטיים למשל הציור המצמרר אותו סיים כשהיה בן 26 "מראות הטבח בכיוס" (Scènes des massacres de Scio), שעסק במלחמת העצמאות היוונית, או "החירות מובילה את העם" (La liberté guidant le peuple). הציור שמתאר את מהפכת יולי 1830. הוא העלה סצנות מחיי אנשי המזרח, ציורי חיות וגם מעט פורטרטים מרהיבי עין בעלי ביטוי רגשי חזק.
למעלה פורטרט רב עוצמה של הסופרת הצרפתיה ג'ורג' סאנד (הייתה מראשונה הופמיניסטיות) שמה של סאנד נקשר ליחסים רומנטיים עם הסופר אלפרד דה מיסה ועם המלחינים פרנץ ליסט ופרדריק שופן. הציור לא גמור, אבל ללא ספק ניכרת בו חושניות עזה וכבוד עצמי של הגברת מדובר בתפיסה רומנטית. גופה של ג'ורג' סאנד בולט בנוכחות זוהרת שפורצת מהרקע האפל והבלתי מוגדר כשהיא עצמה מתבוננת פנימה אל תוך עצמה, אך הכוח המיני פורץ החוצה אל קדמת הבמה. לאחר שסבל מכאבי גרון, והוא בן שישים וחמש נפטר דלקרואה (1863) ממחלת השחפת.

אנשים שנחשפו בילדותם לביקורת רבה מדי סובלים לרוב מתסמינים מיוחדים שמאפיינים אנשים שאנשים שספגו אלימות והם מפתחים לרוב תכונות אישיות מסוימות שחלקן מדהימות

הדי העבר מבצבים ועולים במהלך החיים, חלקם בקול רם יותר מאחרים. יש והילדות נמשכת לאורך סדרה של מילים קשות וביקורת בלתי פוסקת, שהרי "שום דבר איננו מספיק טוב"… מצד גורמים שונים וההשפעה של ביקורת מתמדת במהלך הילדות דומה בהשפעותיה השליליות לאלימות פיזית [מקור]. מה שפחות ידוע בציבור הוא שחוויות שליליות כמו חשיפה לאלימות מילולית עלולות להוביל לשינויים פיזיים נסתרים בגוף הילד [מקור1, מקור2], שינויים שעלולים להשפיע לרעה על הבריאות לכל החיים נושא שידובר בו בהמשך המאמר [מקור1, מקור2]. תופעה כזו לאורך זמן משתרשת ויכולה בהחלט להיות מעין עמוד שדרה עליו נשענת הנפש השורדת. עמוד שדרה כזה יכול להרחיק לכת, ולעצב את האדם ולכוון את חייו גם בכיוון חיובי שנראה למתבונן מבחוץ כגאונות [מקור].

תוצאה בלתי נמנעת של ביקורת חוזרת ונשנית בילדות מתפרשת כאלימות בנפשם של ילדים  [מקור1, מקור2]. אנשים שספגו ביקורת מתמשכת רבה מדי בילדותם נעים במשא הישרדותם בחיפוש אחר משענת יציבה, בטוחה והעיקר שאינה מאכזבת או מבקרת אותם – האמת. התפתחות של כישורי חיים יוצאי דופן מתחילה בניסיון לדלות אמת בכל תחום שראשיתו קריאה והאזנה לדברי חוכמה ולאנשים בעלי ידע רב. מנגד בולט השקר, היתפסות לפרטים לא רלוונטיים שמעלים את הסעיף ומאבדים את שוויון הנפש או את יכולת הדיבור.

שום דבר איננו מספיק טוב – דמימה שמשפיעה על שריר המותן הגדול Psoas major. כאשר כל שנעשה איננו טוב דיו, בהכרח הבעיה נתפסת לכאורה היא בעושה. האדם נתפס בעיני עצמו, באופן שגוי כאדם חסר כישורים. נושא זה דוחף לפיתוח כישורי חיים נדירים במקרים אחדים, אבל גם לייאוש במקרים מסוימים.

נושא זה יכול להוביל להערכה עצמית נמוכה. ילדים כאלה יכולים לאבד שליטה, לעתים עולה צורך עז להלשין, להטיח אשמה בזולת. והאשמה הזאת בהחלט אשמה בדוקה, וגם אם אינה במקומה נחשפת עד מהרה כחומר חברתי רעיל שהופך מלשינים, בכל חברה ואפילו בתא המשפחה, לדמות בלתי רצויה וההמשך קשה יותר כשילדים כאלה עלולים לפקפק בערכם שלהם, ופותחים בתהליך של נידוי עצמו ומתבודדים כנזירים. רק האמת ופיתוח יכולות להגיע ולחשוף אותה נשארת להם ומשמשת להם משענת. גם הגעה לאמת דורשת חברת אנשים – העולם של ילדים כאלה, שבצורך שלהם להציל עצמם מכאב, מתפתחים לעמדה של הגאונים והוא בהחלט יכול מעתה רק להסתבך.

האמת לא נתנת לפשרות ובמקרה שלפנינו היא מאפשאת להם לראות את עצמם בצורה חיובית ולהתגבר על הביקורת המכאיבה, לה הם זוכים מרגע ילדותם.

שריר המעלות – למעלה – השריר שנמצא בצד ימין של הצוואר מכופף את הצוואר ימינה, וכשהצוואר לא זז שריר זה יכול להרים את הצלע למעלה. בדמימה עקב חוויה מציפה שקשורה בחשש מחזרה למרחב הביקורת המתמדת כלפי עשייתו – יכול שריר המעלות הימני – באזור שנראה באיור למעלה (סמוך לאחז שבצלע הראשונה) להתכווץ בכיווץ שרירים כרוני. נושא זה מרמז על חוויה קשה מתקופת הילדיות וסבל לאורך זמן נוכח ביקורת יתר- יש והכיווץ גורר כאבי ראש מסוג מגרנה. מקור האיור ויקיפדיה.

1. כיווצי שרירים כרוניים

כאשר האמת דוחפת קדימה נושא שעלול להתקבע כדמימה, חלק משרירי גופם מתחילים להתכווץ בכיווץ שרירים כרוניים נושא שעלול להוות מקור לכאב והגבלת תנועה. הדמימה של הסובלים מכישורי חיים יוצאי דופן בקרב ילדים שספגו ביקורת רבה מדי בילדותם – מופיעה אצל הבוגר בדרך כלל בשריר המעלות הקידמי שבצוואר הקדמי – בצד ימין Scalenus anterior, כמו כן יש והיא מופיעה גם או בחלקו התחתון של שריר החזה הגדול Pectoralis major– סמוך לתחל של הראש החזי (Sternal head) כסנטימטר מסחוסי הצלעות 6-7, כנראה באיור למטה.

דמימת הפרפקציוניסט או החושש לחזור אל חוויות הביקורת הבלתי פוסקת, עלולה להשפיע על הקורטיזול, יכולת להתחיל דברים, תקיעות, ולהט להגיע לאמת או להגשמת הייעוד.

זו דמימת הפרפקציוניסט או החושש לחזור אל חוויות הביקורת הבלתי פוסקת. הדמימה הזו נובעת מצורך עמוק להגיע למרחב ה"בסדר" ויכולה להופיע גם או בשריר המותן הגדול – בחלקו העליון של שריר המותן הגדול Psoas major, שנראה באיור למעלה.

בשריר רחב הגב Latissimus dorsi (הימני) – סמוך לקרן התחתונה של השכמה הימנית (נמצאת דמימה שנקשרת בסקרנות ובשאיפה לדעת) הדמימה הזו יכולה לעורר כאב עז ביד ימין ולחבל בתנועת הזרוע כלפי מעלה ולאחור.

בזרועות הידיים בעיקר בימנית  במרכז השריר הדו-ראשי של הזרוע הימנית Biceps brachii והגב העליון)  ברך שמאל פנימית ב Musculus sartorius שריר החייטים sartorius סמוך לאחז שמתחת לגבלית התיכונה 4 הראשים. וכן פגיעה בתפקודן של המיטוכונדריה (טלו קו אנזים Q10 במינון גבוה) בנוסף לאלה נמצאו לחץ דם גבוה מסיבות פסיכולוגיות – נושא עליו פרסמתי – כאן (תגובות דלקתיות, שחיקת טלומרים, מתילציה אפיגנטית וביטוי שלילי של גנים [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4מקור5]). הדמימה שולטת ומוביל את חייהם כמי שמשוכנעים שחיפוש הצדק והאמת הם חלק מאישיותם האמיתית. בפועל מתפתח אדם סקרן מאוד, מדוייק מאוד, מעמיק בחקר הדברים אלה אנשים גברים ונשים גם נערים ונערות ש

לא יעצרו מרגע שפגשו באמת ועד שהאמת או השקר יחשפו במלואם וזאת גם ואם המחיר האישי יהיה גבוהה.

נראה שכוח האמת מושיע עד כדי כך במקרה שלהם עד כי מחיר אישי לא מעניין אותם כלל וכלל. נושא המחיר אמנם אינו מדוייק. הוא עולה בתוכם כאפשרות לדיון בינם לבין עצמם, אך לא עד לרמה של קונפליקט. באופן כללי אין למחיר הזה, כאמור לעיל, השפעה ממשית על נחישותם לספק את סקרנותם ולחשוף את האמת.

2. מנגד דמימה זו פוגעת ב"סטארטר". מנגנון ההתלהבות שמתחיל את פעולת העשייה מתקלקל  ובא לידי ביטוי בחיי ילדים כאלה משבגרו. נראה שהדי הביקורת שחוו בתחילת דרכם על בסיס יומיומי, מבצבים, עולים ממעמקי נפשם ונועצים ב"סטארטר" של נפשם את צפרניהם. נעיצה מלאה כאב שמשתקת ומעכבת כל יוזמה אישית ומקצועית למעט חיפוש אחר האמת. ילדים כאלה משבגרו מהססים לרוב לקחת על עצמם אתגרים חדשים.

הם נוטים להערים ספק פנימי על יכולתם נראה שהביטחון העצמי שלהם ביכולתם לעמוד בעוד משימה נמוך ותוקע אותם במקום, אבל האמת מורכבת יותר.

הם לוקחים כל משימה כמסע הישרדות וכמלחמת קיום כך שעוד מטלה יכולה, מבחינתם, לגזול את שארית כוחם. הם לא חשים אי אמון ביכולתם להתקדם בעשייה חדשה, אבל הם משוכנעים שהם עלולים לקרוס בה וכשנחשף שהמיטוכונדריה בתאי האברים החשובים בגופם (לב, כליות, כבד) נפגעת מסתבר שתחושת הבטן יוצאת הדופן שלהם באמת מדהימה. בפועל הם לעתים קרובות בוחרים ללכת על שמירת כוחות נפשם וללכת על בטוח בבוחרם לא לנסות ולא להסתכן בעמידה באתגר חדש [מקור]. מאמר קצר שפרסמתי על מצבי תקיעות יכול לעזור ולחשוף בפני כמה ממהם סודות חשובים, אחד לאחד, על היציאה ממרחב חוסר היעילות, אל מרחב העשייה, בה מתפתחים כישורי החיים הנדרשים – כאן.

המבקרים החברתיים גם המלשנים של אתמול מהססים לעסוק בהרפתקאות חדשות כולל הרשמה ללימודים מחשש שכוחם לא יעמוד בכך [מקור]. מכל מקום בפועל אנו פוגשים באנשים שנמנעים ליזום, גם בתחום החברתי ובוודאי שבמרחב החיזור. העדר כישורים חברתיים מונע ומעכב את ההתפתחות האישית ומעט כישורים חברתיים לא מספיקים והם נותרים יותר צמודים לבני המשפחה ולמרחב המאיים של הביקורת המתמדת. ככלל חיי החברה נראים להם פעמים רבות, כבזבוז זמן או חסרי עניין – נושא משעמם שבא לאאפשר להם להיתקע במצב שנוצר [מקור].

בתמונה למעלה סצנה מהמיתולוגיה היוונית העתיקה, המראה את הגיבור האגדי, בלרופון (Bellerophon) בנו של פוסידון ויורינום כשהוא נלחם בכימרה המפלצתית (Chimera). יצור מחריד, אחותה של הידרה וסרברו, שהרס כפרים ואכל אנשים. בלרופון נכנס לשטח הכפר ומצא ניצולה שסיפרה לו איך נראית המפלצת הזאת. אחר כך בלרופון פנה בתפילה אל אתנה, שהנחתה אותו לצוד את פגסוס, כדי להצליח במשימה. פגסוס סוס לבן עם כנפיים לבנות גדולות. בלרופון חיכה ליד הסלע של קורינתוס. בלרופון הרוכב על פגסוס משמש כשיא דרמטי בדברי הגיבור ובן לוויתו הסוס המכונף גם דבר האמת שלא זוכה להכרה.
כמו ברוב המיתוסים מהסוג הזה, קיימות גרסאות מרובות של האירוע. המלך הליקי איובטס (Lycian king Iobates) שולח את בלרופון להרוג את הכימרה, חיה מיתית עם ראש של אריה, גוף של עז וזנב של נחש. למעשה מקווה המלך למותו של בלרופון. בדרכו למצוא את הכימרה, בלרופון פוגש אדם, רואה שמנחה אותו לישון במקדש של אתנה. אתנה מבקרת את בלרופון בחלום ומעניקה לו רסן מוזהב. בעזרת הרסן הזה בלרופון לוכד את פגסוס, ושניהם עפים כדי למצוא את הכימרה. מתחולל קרב. פגסוס עף מסביבה ומשגע אותה. בלרופון אינו מסוגל להתקרב אליה מכיוון שהיא נושפת אש, בעזרת גוש עופרת שהוא מצמיד לקצה החנית שלו בלרופון מתגונן, ומסתער על הכימרה ותוקע את גוש העופרת הזה בגרונה. הנשיפה של הכימרה ממיסה את העופרת שקמה עליה וחונקת אותה למוות. לאחר הקרב, בלרופון ופגסוס חוזרים למלך איובאטס, שמסרב להאמין להם.

3. פרפקציוניסט.

החשש הגובר מהעדר כוח לעמוד במשימה וכישלון נוכח חיצי ביקורת שנשלחים לכאורה אל היוצא לדרך פורצים מקרביו בכל צעד בדרכו ומקים צורך בלתי פוסק

להגיע ליעד מהר ככל האפשר כדי לנוח משהושג. פרפקציוניזם ושאיפה לשלמות נוצר עקב לחץ אדיר להימנע מביקורת.

מופע ה"פרפקציוניזם" כהתנהגות מפעיל מגוייסות בלתי פוסקת וההתמודדות עם כישלון אפשרי. האדם נמהר, יוצא למשימה מיד ולא מניח לה עד שמצליח לעמוד בה. הטיפול במצב זה בעזרת ביקורת נפוץ, הרסני ומשיג את ההפך. הצורך להוכיח יכולת ל"מושלמות" הופך נטל ואמצעי התשה בלתי רגיל. עבור הפרפקציוניסט הוא מלווה בהתמכרות להשגת מטרות והוכחה בלתי פוסקת שהוא בסדר כי "שום דבר איננו מספיק טוב" יכול לקבל מענה רק בפעולה במציאות. מדובר בכוח אדיר וניסיון נואש להימנע מכל צורה של להיות לא בסדר, להיות מעורב במחדל, נוכח ביקורת עתידית לדרכי פעולתו או מחשבתו מה שיוצא מכך לבד מבדידות חברתית, וסטרס, יתר קורטיזול, בעיות תזונתיות ואדם שמגיע ליכולות על אנושיות והישגים יוצאי דופן. פרפקציוניזם יכול להביא לא רק חוֹסֶר אִזוּן בחיים האישיים ובמרחב הקריירה גם לכאורה לכבוד. אלא שהישגיו האדירים ויוצאי הדופן, בדרך כלל לא זוכים לכבוד המיוחל, נושא בו ידובר בסעיף הבא: ריחוק ממחמאות והכרה לצד לחץ מתמיד ובהמשך, רגשי אשמה ותחושה שהאני לא בסדר [מקור] יתר קורטיזול [מקור] שמוביל לסוכרת, יתר לחץ דם ואי ספיקת כליות [מקור], מעורבות בהורות נעדרת  ולחיצת שיניים מתמדת בזמן מנוחה או ריכוז במשימה שמוביל לקשיי בליעה בגיל המבוגר ותחושת מחנק [מקור], נושא עליו פרסמתי – כאן. לחץ דם גבוהה מסיבות נפשיות ויתר סטרס בחיי האדם –כאן, כאן וכאן יתר לחץ דםכאן, ביקורת עצמית בלתי פוסקת [מקור], וחרדה קיומית [מקור], דמנציה ואי ספיקת כליות [מקור].

למאמרי – תחושת מחנק, דיספגיה – נתקע לי בגרון

ביקורת מבזה

4 . דחיית מחמאות – שבחים מנופחים משפילים או מסיתים את האדם מקו המטרה אל עצמו. דברי כבוד מוציאים את האדם ממסלול מחשבתו ומפעילותו להשגת המטרה. מחמאה יכולה לגרום לדאגת יתר לגבי ה"מה אנשים אחרים חושבים עליו" לעתים רחוקות אדם רב השראה משתוקק להכרה, להתרגש ממחמאה אבל המחמאות לא חודרות ללב משום שאינה מגיעה בזמן הנכון, ונתפסת שם כשבחים מנופחים והפרעה לעבודתו או מחשבתו [מקור].

כשמישהו אומר לילד שנחשף לביקורת ממושכת בתחילת חייו משהו נחמד, הוא עלול למצוא מיד דרך להסיט אותה הצידה – לעתים קרובות הוא מסלק מחמאה עם ביקורת עצמית (הפתעה) [מקור]. כך אם אוהבים את החולצה החדשה, למשל, יסלק בהגד שזה לא הצבע שבאמת רצה לקנות אבל זה פשוט מה שהיה בחנות במידה שלו. בדרך זו או אחרת, אדם שמחפש את האמת מנטרל כל הגד חיובי שמופנה כלפיו, כי הוא עצמו נתון ומגוייס למטרה אחרת. הנושא מסתבך כאשר חברים ובני משפחה מביעים את אהבתם, עמוק בפנים בוגר כזה פשוט לא מאמין להם וחושד פעמים רבות, שהוא בפועל משעמם אותם ואולי שהוא נמאס עליהם [מקור]. הנושא מסתבך עוד יותר אם מסרים מעורבים ולא יציבים כמו אם מתבצעת עשיה רצויה, בעיקר כמו סיוע להשגת מטרה. מסר כזה רב משמעות בעיני "דוחה המחמאות" זו חביבות ממיסה שיכולה לעודד את קו העשייה ולהעצים את ההשראה, אף לעורר אהבה ממש כלפי שותף בעבודה, וברגע אחד כמו פגיעת ברק מילה יכולה להסיט מקו המטרה, להאט את מהלכה של החשיבה (של מקבל המחמאה) ולאיים עליו ולהישמע קשה מאוד בקרבו של אדם שספג ביקורת מתמשכת רבה מדי בילדותו והדברים יכולים להגיע לידי כך שיביא את עצמו לשפל, אבדן ביטחון עצמי, חרדה [מקור] ולהסתלק משם [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5, מקור6, מקור7].

5. מביך עצמו חברתית נוכח הכרה בהישגיו.

אנשים שחווים בושה כרוכים בתחושה שיש בהם פגם יסודי [מקור]. בעוד שבושה קשורה ב"אני לא בסדר" יש והיא עולה מתי שה"אני החברתי" של האדם מאוים, בגלל אובדן מעמד או קשרים חברתיים והוא מבקש להנכיח איום זה כדבר שיש בו הצדקה. המבקר הפנימי עשוי לקום עליו, ולומר לו בפשטות: "אתה אדם רע, חסר ערך, או שאין לך שום ערך". האמת היא, שעד כמה עמוק תגיע הרגשת הבושה, לעתים קרובות אין לה הרבה קשר לכישוריו, יכולותיו או ערכו וכל הישיגיו או מה שעשה ברגיל רוב העשייה מעל ומעבר, בוודאות שהיא בסדר. 

מושגים נפוצים שחופפים לבושה כוללים מבוכה, השפלה עצמית ותחושת אשמה. כתוצאה מהד הביקורת הממושכת ויחס חיובי של אחרים, שנמצא כניגוד מוחלט אליה [מקור]. ניגוד כזה יוצר לעתים מאבק פנימי שקורע בכאב את הנשמה. השפלת עצמו מאחד אותה מחדש.

בוגר שסבל מביקורת מתמדת בילדותו מסוגל להביך את עצמו בחברה, בעבודה, ולעשות משהו שמשפיל את עצמו במרחב הציבורי, והדברים מוזרים עד כדי כך שהוא עצמו לא מבין מהיכן כל זה צץ – כאב הילדות שאוחז בו כה גדול ומאיים שהצורך ב"חיבור מחדש" מנצח. הפעולה של האיחוד באמצעות השפלה עצמית, לא רק שיכולה להיראות מביכה ולעורר שיחות היא לא מפסיקה לעורר שיח פנימי ביקורתי לאורך כל חייו, כך הד העבר ממשיך ולא גווע [מקור.

פעולת הבכה שכזו יכולה למחוק את ההישגים האדירים שהאדם הגיע אליהם, מבחינת הוא עצמו, במקרה שזכה להכרה

[מקור]. בהמשך הדבר פוגע עוד יותר בחוסן העצמי והתחושה הכללית שאין לו על מי לסמוך, לא מבחוץ, ולא מבפנים . תחושה שמעודדת חרדה מצד אחד [מקור], חיפוש אחר האמת מצד שתיים [מקור] ובדידות נושא עליו פרסמתי – כאן

5. אמפתיה ונתינת יתר

נדיבות יכולה לשפר את ההערכה העצמית של ה"אני" הרמוס ומהווה אינדיקטור חשוב למערכת יחסים מתמשכת. אנשים שספגו ביקורת תכופה בילדותם מפתחים לעתים קרובות תחושת אמפתיה מוגברת וחווים נתינת יתר. נתינה שהיא חסרת גבולות ונושקת ל"בורדר ליין".

האמפתיה קשורה בדרך כלל במערכת היחסים עם האם [מקור], אבל ישנם מקרים חריגים בהם

האמפתיה שולטת בחיי הרגשות והאדם מתמסר לקליטת סבלי הזולת.

מדובר ביותר מפיתוח יכולת להבין ולהשתתף ברגשותיהם של אחרים. אדם שסבל מביקורת מתמשכת בילדותו נשאב לכאב הזולת, ולוקח על עצמו משימת על  להנמיך את הכאב הזה שם, גם אם מדובר בכאבם של בעלי חיים, נהרות או עצים, וכמובן כאבם של ילדים ובני-אדם [מקור]. כמי שלא ינוח עד שהמטרה תושג, כך גם כאן. הדבר עולה ומעורר התגייסות גדולה מצידו כשהוא מנסה לפעול במהירות שהסובל עצמו מתקשה לקבל ולהבין אותה [מקור]. הוא חש את הסכנה לבריאותם של הסובלים ונאבק למענם, עד כדי כך שהכל מתערבב ומקשה על חייו הוא. מדובר בהבנה אינטואיטיבית של הסכנה האפשרית שעומדת לפני אנשים זרים, שסובלים, או בחשש מוצדק למה שמישהו מהם לא הם עצמם עלול לעבור, כאשר מדובר בבעל יכולת ריפוי שפוגש מחלה או על רגישות יתר להגשמת הרצון של הזולת כמו במצבים בהם אי אפשרות לגייס אמצעים להשלים את המשימה, למשל של אמן גדול, כל כולו שם לסייע וכאמור הכל יכול להערם ולהסתבך. הוא זוחל מותש מתחנן להושיע, לא מרפה, עד שכמעט נצלב. יש ומתפתחות בו יכולות נדירות שעומדות בהמשך לטובת החברה. נושא שזכה לכותרת "נתינת יתר מתוגמלת באלימות".

למאמרי – מגיע לי – העדר הכרה במאמץ של השועט קדימה, יכולה להרוס אותך

לורנצו לוטו – דיוקן עם עלי שושנה נבולים – ללמדך שאולי לא יאמינו לי – Portrait of a Gentleman in his Study c. 1530 Oil on canvas, 98 x 111 cm Gallerie dell'Accademia, Venice
לורנצו לוטו – דיוקן עם עלי שושנה נבולים – ללמדך ש"אולי לא יאמינו לי" –סביר שלא יודו לך, ואם כן ההכרה לא תיגע .בלבך Portrait of a Gentleman in his Study c. 1530 Oil on canvas, 98 x 111 cm Gallerie dell'Accademia, Venice

6 – העדר ביטוי רגשי

הבעת רגשות משפיעה על הבריאות שלנו [מקור1, מקור2]. אבל, הבעת רגשות לילדים קשה מאשר לילדות. כאשר לילד או ילדה שחיו בסביבה ביקורתית היא אפילו לפעמים די מסוכנת ונתפסת כהפגנת חולשה [מקור]. ידוע שילד שמתלונן על עוולות שנעשו לו יכול להיחשף לנזיפה מהוריו, פשוט לא יאמינו לו. אב, כזה יכול להשיב "תכה אותם בחזרה", במקרה הטוב, במקרה הרע יצליף בו. למבוגרים שנאבקים להביע את רגשותיהם יש דבר אחד במשותף; כילדים, הם למדו שזה לא בטוח להמשיג את רגשותיהם [מקור].

רוב המבוגרים לא באמת הכשירו השתקה רגשית, הורים אולי לימדו כמחאה נגד מודל של הדורות שלפניהם ש"טוב להמשיג ולבטא רגשות", אבל הביקורת הכללית והגדים מניפולטיביים כגון: "זה לא כל כך נורא" או "אתה תהיה בסדר" ורע מכך "במה נכשלת?" הכריע אותם. כך, ילד לומד לא לבטא את הצרכים הרגשיים שלו כאשר רגשותיו בפועל בוטלו לעתים קרובות. יותר מכך אם חבורת הילדים הקניטו אותו או לעגו לו על שנפלט לו ביטוי רגשי [מקור].

הרגש הנפוץ הוא עליזות וכעס. יוצא מכך שילדים רבים חווים שהם צריכים להיות עליזים, שמחים או מאושר כל הזמן. פרפקציוניזם רגשי הוא מטרה שקל להיכשל בה. בלתי אפשרי לשלוט ברגשות, לכן, לעתים קרובות אדם שהמטרה קדושה בעיניו, פשוט מסווה את כל הרגשות שלו. המאמץ הזה אדיר, אבל לא להיראות חלש או פתטי מכבד אותו בניצחון שקל לו להזדהות איתו [מקור].

ביקורת מבזה

עד כמה שהילד הזה סבל בתחילת דרכו מביקורת מבזה וממושכת הוא עצמו אינו יכול להסתלק ממנה ועד כמה שהסבל מציף אותו, כשהביקורת תוקפת וכשהיא מתקרבת אליו ויורה בו את חיציה, או כשהוא עצמו נוכח מה שאיננו מספיק טוב אין אדם שיותר קשה לו להימנע ממנה בעצמו והילד הזה כשבגר נעשה הרסני, ביקורתי וזועם  [מקור]. חקר האמת קורס, הראיה למעמקים נדחקת, הראיה המרחבית, עליה אנשים כאלו עמלו כל חייהם, נרמסת והמנגנון הילדותי של "מטרה" מטרת על ולהוכיח את האמת קם ומוצא באופן אוטומטי את דרכו לראות פגמים באנשים אחרים, דעות קדומות, גזענות, זעם נוכח האחר הכל מתערבל ועולה גם הביקורת העצמית קמה ופורצת ומשתקפת בעמדות השוללות את העשיה, אופן המחשבה, וגם את אורחות חייהם של אחרים – נושא זה מביא להרחקת חברים ושותפים למשימה ולבדידות. נושא שמככב במרחבי עשיה, אמנות, מדע והניכור החברתי קורע, הבדידות מתרחבת ולוחצת מכל הצדדים [מקור].


חשוב להכיר בכּוֹשֵׁר הִתאוֹשְׁשׁוּת מדהים שאנשים כאלה מתפתחים לעתים קרובות. בהבדל מהחשש מהכרה ומחמאה, הרס המשימה מניעה אותם קדימה בעוצמה, שהיא בלתי נתפסת ונראית מבחוץ כפיתוחם של מנועי צמיחה אישית ודהירה אחר הצלחה מול מכשולי החיים הבוגרים כעוצמה פנימית בלתי מעורערת ונערצת.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    לחץ דם גבוהה מסיבות נפשיות ויתר סטרס בחיי האדם –

    יתר לחץ דם מוגדר כלחץ דם השווה או גדול מ-140/90 מ"מ כספית [מקור]. לחץ דם הוא הכוח שמפעיל הדם על דפנות העורקים כשהלב שואב אותו בכל מערכת הדם [מקור] והעורקים אבדו את גמישותם.

    לחץ נפשי וסטרס יכולים להשפיע לרעה על לחץ הדם [מקור]. תורמוס, קיווי, ברוקולי, נבטי בריסל ופלפלים (ויטמיןC), 2 אגוזי ברזיל (מגנזיום [מקור]) ותה שחור, גם אומגה 3 משמן זרעי חרדל, שמן קצח, מלטונין, אל ארגינין (שעורה, כוסמת ירוקה, תורמוס ושיבולת שועל), בכלל זה נמצאים גם קבוצת ויטמיני B, (עלים ירוקים, בוטנים, תרד, ברוקולי ועגבניות, גם אבוקדו, בננות ותפוח אדמה), לחיצות ההחלמה, ואיזון המוח הרגשי יכולים להפחית לחץ נפשי גם הליכה של 30 דקות.

    הליכה של 30 דקות בכל יום היא דרך נהדרת להתחיל להפחית סטרס, כמו גם פעילויות בלחץ נמוך, דוגמת רכיבה על אופניים ושחייה.

    המונח "לחץ", או "מצב עקה", בהגדרתו ממשיג שינוי בחיינו – בדרך כלל בכמות מוגזמת שמציפה את רגשותינו. השינוי יכול להיות גופני, רגשי או נפשי.

    שינוי נתפס לרוב כשיבוש והוא מעמיס בתורו על מערכות הגוף שמתחיל לייצר הורמוני לחץ כדי שיוכל לשאת את השינוי שנוצר בתוכו. בן שאר ההתאגרנויות של הגוף נוכח ה"שיבוש" שנוצר בזרימת החיים מזהים תגובות פיזיולוגיות הקשורות לסטרס שעלולות להעלות את לחץ הדם כמו: קוצר נשימה, עייפות, תחושת חרדה, כאבי בטן, הזעה, רגישויות לרעשים ולאור, יש ואנשים חווים רעידות ויובש בגרון, או ובידיים. במקרים רבים האדם נסגר בתוך עצמו ולא חווה דבר או לא מתקשר עם חוויותיו. בהמשך ובעקבות תגובות אלה, הדופק עולה, וגם לחץ הדם עשוי לעלות אל מעבר לטווח הנורמה (140-90 [מקור1, מקור2, מקור3].).

    רמות גבוהות של הורמוני לחץ בשתן שמקורם בעָקָה נמצאו כקשורות לסיכון מוגבר ליתר לחץ דם

    [מקור].

    הניסיון מראה שחרדה ולחץ בפני עצמם לא גורמים נזק גופני בטווח הארוך"

    (הקרדיולוג המניעתי ד"ר לוק לפין מקליבלנד קליניק). 

    מחקר משנת 2021 (Urinary Stress Hormones, Hypertension, and Cardiovascular Events: The Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis) מראה שלחץ נפשי כן יכול להוביל לעלייה בלחץ הדם במדידה שלו. מחברי המחקר הזה מעמיקים את המסקנה בהתבססם על עבודות מדעיות קודמות שתומכות במחקרים שהם מפרסמים. מסתבר שהורמוני לחץ (קטכולאמינים וקורטיזול – catecholamines and cortisol) נמצאים בשתן של אנשים במצבי לחץ – עָקָה [מקור]. מה שמצביע על ייצור יתר שלהם במצבים כאלה. ולרמות גבוהות של הורמונים כאלו נמצא קשר לסיכון מוגבר ליתר לחץ דם [מקור].

    הערה: שלושת הקטכולאמינים העיקריים הם אפינפרין, נוראפינפרין ודופאמין. אפינפרין ונוראפינפרין משתחררים מליבת יותרת הכליה, והם בעלי תפקיד מכריע בחווית הסטרס או בוויסות תגובת "הילחם או ברח" (fight or flight) בגוף [מקור]. יחד עם זאת הנוראפינפרין– מופרשים בדרך כלל בעיקר ממערכת העצבים המרכזית, לדם, נקלטים בחזרה על ידי העצבים שם הם עוברים מטבוליזם. יחד עם זאת, כמות קטנה של נוראפינפרין עוברת דיפוזיה לדם. ונוראפינפרין זה נמצא בזרם הדם הוא שגורם להגברת קצב הלב במצבי עקה [מקור]. האפינפרין משתחרר מליבת האדרנל בעיתות עָקָה שכוללת עקה רגשית, כשל בתפקוד הלב גם פעילות גופנית מאומצת, או התרגשות, הצפה רגשית וכאב. דופאמין משמש נוירוטרנסמיטור במערכת העצבים המרכזית, ומיוצר ברובו בתאי עצב בשני אזורים של גזע המוח: ב-Substania nigra, ובאזור הטגמנטלי הגחוני [מקור]. 

    ללא ספק חרדה לכשעצמה היא עָקָה שמעלה לחץ דם, אך השפעה זו היא זמנית בלבד. כאשר חרדה סמויה מתפרצת או מתפתחת במהלך מדידת לחץ הדם הנזק עצום כי החרדה הופכת למרכיב העיקרי בדיאגנוזה ולתופעה הקרויה "חלוק לבן". תופעה זו שכיחה והרת אסון כי היא גורמת לאבחנת יתר של יתר לחץ דם, לטיפול מיותר ולנזקים שהוזכרו כמו אי ספיקת כליות [מקור]. עצם המודעות של המטופל למדידה מגנבת חרדה, אל האבחנה של יתר לחץ דם וגורמת לעלייה בערכי לחץ הדם במדידות חוזרות, בהשוואה למטופל שאינו מודע לאבחנה [מקור].

    למאמרי

    כולסטרול גבוהה – מדד חדש – יחסי הכולסטרול התקין הוא שקובע – כיצד להחלים ללא תרופות

    בהחלט קיים ספק אם עלייה בתגובתיות ללחץ הדם לכשעצמו היא גורם סיבתי להתפתחות יתר לחץ דם בעתיד או רק סמן לנוקשות דפנות העורקים המבשר התפתחות יתר לחץ דם [מקור].

     "אך לעיתים קרובות יש למרכיבים באורח החיים שלנו השפעה רצינית על אבדן גמישות העורקים אשר בהחלט יכולים לתרום לעליה בלחץ הדם" [מקור]. 

    מבחינים בין שתי קטגוריות של לחץ בחיי האדם: לחץ חד (acute stress) ולחץ כרוני (chronic stress). שניהם שותפים לגורמים שעשויים להעלות את לחץ הדם שלנו, אבל חשוב לדעת שיש להם השפעה שונה על בריאות הגוף שלנו.

    לחץ חד יכול להיגרם מהאזנה לחדשות, מנהיגה נוכח נהג אלים, מהתקף חרדה ועוול או האשמת שווא הוא עלול להגביר את מהירות הדופק ולהדליק את המערכת העצבית הסימפטית שלנו, וכתוצאה מאלה גם לחץ הדם יכול לעלות.

    לחץ כרוני 

    לחץ כרוני מיסתורי, נעדר לחוקרים מידע עליו, והוא שמעודד רופאים לנפק מרשמי תרופות שבטווח הארוך עלולות לפגוע בכליות. כדורים נגד לחץ דם נמצאו כמי שעלולים לעודד אי ספיקת כליות ובהמשך מוות טרם עת. לחץ כרוני משפיע על אורח החיים שלנו ויכול לבא לידי ביטוי בדרכי התנהגות והרגלים ביניהם בולטת תאווה למזון מלוח (יתר קורטיזול – וכאבים בבית החזה השמאלי ובזרוע השמאלית – נושא עליו פרסמתי מאמר – כאן), עישון ואלכוהול, או שימוש בסמים, אשר יכולים בסופו של דבר להשפיע על אובדן גמישות העורקים ולעודד גורמי סיכון לבביים, פגיעה בכבד ובכליות. 

    כיום הלחץ היה לחלק מחיי האדם המצליח. כך לחץ כרוני עובר מלחץ בן מספר שבועות למספר חודשים ומספר חודשים הופכים למספר שנים, עד שהאדם מייצר הרגלי חיים חדשים [מקור]. מדובר בתבנית התנהגותית חדשה, שנתפסת "טבעית" ועלולה להיות ממכרת עד כדי כך שקשה לייצר בה שינוי לטובה. הנושא הזה בולט במיוחד בקרב חולי כליה וסוכרת. שתי המחלות דורשות שינוי תזונה כדי להביא להחלמה. על נושא זה אפשר לקרוא במאמרי

    בהתפתחות יתר לחץ דם ראשוני בגוף מבחינים בצבירה של מים ומלחים, הפעלה מוגברת של מערכת רנין אנגיוטנסין (Renin-Angiotensin) ופעילות מוגברת של המערכת הסימפטטית מצב שנקרא "Neurogenic Hypertension". שלושה מרכיבים אלה נמצאים למעשה בכל חולה שסובל מיתר לחץ דם, בעוצמות ביטוי שונות.

    תוספי התזונה מהים כמו פוקוקסנטין, אצה חומה וסלט ווקאמה מכוונים אל המכניזם הפתופיזיולו הראשון שהוזכר (בצקות). 

    במקרים שבהם יתר לחץ דם קשור לגורמים פסיכולוגיים, המכניזם הפתופיזיולוגי העיקרי שפועל הוא פעילות מוגברת של המערכת הסימפטטית וציר ההיפותלמוס-בלוטת יותרת המוח-בלוטת יותרת הכליה, או ציר ה-HPA, שקשור ביתר קורטיזול [מקור]. הפעלה של המערכת הסימפטטית מכונה גם לחץ דם נוירוגני (Neurogenic Hypertension). זיהוי חולי יתר לחץ דם נוירוגני מוביל לכשל ארוך השנים בטיפול ביתר לחץ דם, מכיוון שבמרפאה ראשונית קיים קושי מעשי להעריך ולמדוד כמותית את הטונוס הסימפטטי. בחלק מהמקרים אפשר לחשוד בקיום יתר לחץ דם נוירוגני, בעיקר במצבים קליניים שידוע שיש בהם קיום טונוס סימפטטי מוגבר כמו תסמונת דום נשימה חסימתי בשינה (Obstructive sleep apnea), צריכת אלכוהול מוגזמת ובעקבות מאורע חד של אירוע מוחי [מקור]. מכל מקום

    נושא הטיפול התרופתי בלחץ דם נוירוגני שונה ואחר ומחייב לכן זיהוי טרם מתן תרופות לא יעילות אפילו את רפואת הממסד

    [מקור]. כי לחץ דם גבוה במקרה זה (נוירוגני) נובע מההשפעות המשולבות של פגיעה הנגרמת על ידי דלקת שמעודדת לחץ דם גבוה עקב חדירת תאי מערכת החיסון [מקור], עקה חמצונית וגירוי של מערכת האנגיוטנסין התוך-כליתית אשר נגרמות על ידי הפעלה של החסינות המולדת והסתגלנית, נושא שיש לשקף בעזרת בדיקות דם. והרפיית כלי דם שלא מתפקדת במצב זה וכן פעילות יתר של מערכת העצבים הסימפתטית עקב מצבי לחץ, נושא מאמרי זה [מקור]. המחקר מלמד כי מתן של מלטונין נושא שעוד ידובר בו בסוף המאמר [מקור] ושינוי תזונה לתפריט עשיר בנוגדי חמצון [מקור] או שיפור בעזרת מזון כתרופה של זמינות תחמוצת החנקן (NO) פולי תורמוס, קמח קליפות אננס, אפונים ירוקים, מלון מר – נושא עליו פרסמתי במאמר תחמוצת החנקן (NO) כיווץ תאי האנדותל, מחלות כרוניות קשות – ודרכי ריפוי חדשות וכן בחומץ אננס – רוצה לדעת כיצד להכין תרופה ביתית, אנטי-דלקתי מקליפות האננס?, (מתווך של פעולות ביולוגיות של NO). אך ברוב המקרים הרופא ילחץ על המחשב, ישלוף מרשם לכדורים וההמשך ידוע מראש לכולם, פרט לכאורה לו, שינוי עוצמת הכדורים, הרחבת המינון, סוכרת, כבד שומני, ועד להרס הכליות ודיאליזה זה יכול להגיע [מקור]. ממחלת כליות מתים. על נושא זה אפשר לקרוא עוד במאמרי "למה חולי כליות הנוטלים תרופות מרשם ללחץ דם גבוה יגיעו בוודאות לדיאליזהכאן. איזון המוח הרגשי בשיטת "לחיצות ההחלמה" יכול להיות מענה מצוין לבעיה זו כמו גם תוסף תזונה מסוג שורש הולריאן.

    זמינות תחמוצת החנקן (NO) משחקת תפקיד קריטי בוויסות לחץ הדם, תפקוד האנדותל ומבנה העורקים [מקור]. יש לדעת שהארגינין הופך בגוף לתחמוצת החנקן הגורמת לכלי הדם להיתגמש, להיפתח ולהיתרחב יותר.

    רוצה לדעת כיצד להכין תרופה ביתית להפחתת יתר לחץ דם, להגנה על פעילות הלב. שנמכרת בארה"ב ב12000$ למנה, מקליפת האננס שרוב האנשים זורקים לפח האשפה ואין לה תופעות לוואי הרסניות? כאן

    דיבור מחלים – נמצא כי היכולת לבטא סטרס, במיוחד אכזבה, תסכול וכעס באופן מילולי ("Anger-Out") נמצאו ביחס הפוך לעלייה בלחץ הדם

    [מקור]. 

    פעילות גופנית גורמת להגברת ההפרשה של חומרים שונים במוח, ובהם אנדורפין (סם האושר הטבעי) וסרוטונין. חומרים אלה מדמים השפעה של מורפין על הגוף. הם משרים תחושת רוגע ותורמים להפחתה בכאבים. עיסוק בפעילות גופנית באופן קבוע מגדיל גם את מאגרי הדופמין במוח ומגביר ייצור של קולטני דופמין במוח. גם הוא תורם לבריאות הנפש. לכן ריקוד היא עוד דרך מצוינת לגרום לאנשים להרגיש טוב יותר, להוריד את רמות הלחץ ולסייע להם בהתמודדות עם מצבי לחץ. 

    הסרוטונין כידוע הוא נוירו־הורמון (הורמון ומוליך עצבי) המגביר את תחושת הסיפוק. הוא מעורב גם בייצור המלטונין ("הורמון השינה"), ומסייע גם בוויסות השינה והתיאבון. רמות גבוהות שלו נמצאו במחקרים כקשורות להפחתת דיכאון וחרדה ולשיפור מצב הרוח, בהמשך מעודד ירידה בסטרס ובלחץ הדם [מקור]. 

    אנדורפינים, ידועים בשם הורמוני האושר. אנדורפינים הם משככי הכאב הטבעיים שהגוף מייצר. הם משתחררים במהירות בעזרת פעילות גופנית, ביכולתם לגרום לגוף לשחרר את מה שיעזור לנו להרגיש יותר טוב ולאזן יתר לחץ דם. יש לדעת ששחרור אנדורפינים מתרחש רק לאחר 30 דקות של פעילות גופנית.

    דופמין (מתפקד כנוירו־הורמון בעל מבנה כימי הדומה למורפיום) מגביר את תחושת האושר ומפחית את התשוקה לאכילה. כשהדופמין מופרש ביתר, הוא מגביר את תחושת ההנאה והסיפוק, ובנוסף מגביר את המוטיבציה, מסייע בתנועה ובהפחתת לחץ כרוני ויתר לחץ דם.

    שינה – שינה מספקת ומספיק טובה היא שינה מרגיעה שמעודדת לחץ דם מאוזן, החלמת כליות ורוגע. 

    שמן קצח –  כאן תימוקינון (TQ), עליו פרסמתי במאמרי "הצלבת איברים – הדרך להחלמה ממחלת כליות קשה מאוד"- כאן, הינו נוגד חמצון מצויין, עשיר בחומצות שומן רב בלתי רוויות שנמצאו יעילות באיזון לחץ הדם והפחתת כולסטרול, הוא מקדם את תהליכי החלמת הכליות. השמן עשיר בויטמינים ממשפחת B – (בי 1, בי 2, בי 3 ו-בי 6 [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5, מקור6]), ויטמין C, ויטמין E וחומצה פולית.. מכיל שפע מינרלים: סידן, ברזל, נחושת, אבץ, זרחן וריכוז גבוה של חומצות אמינו חיוניות.

    התימוקינון ( Thymoquinone TQ) שבקצח יכול להגן מפני פגיעה בכליות הנגרמת על ידי קסנוביוטיקה, כלומר חומרים כימותרפיים, מתכות כבדות, חומרי הדברה וכימיקלים סביבתיים אחרים [מקור]. 

    החומר הפעיל בקֶצַח מכונה גם כמון שחור ושומשום שחור (Nigella sativa) הוא התימוקינון (TQ) [מקור] נוגד חמצון חוץ-תאי, שמגן מפני רעלים אורמיים אחדים ומקדם את גמישות העורקים, הפחתת יתר לחץ דם נקשרת בו וכן סיוע להחלמת הכליות [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4].

    קמח קליפות אורן

    קמח קליפות אורן – Pycnogenol הפקנוגינול הוא שם הסימן המסחרי הרשום כפטנט עבור נוסחה צרפתית שיעילותה בהפחתת לחץ דם לא מוטל בספק. ניתן להפיק את החומרים הפעילים ב"פיקנוגנול" שהוא אבקת קליפת אורן (הסלע, הצנובר ואפילו הירושלמי) גם ממקורות אחרים, כולל קליפה של בוטנים, זרעי ענבים וקליפת לוז מכשפות [מקור]. מדובר באחת התרופות הטבעיות הפשוטות ביותר להכנה בבית. דרוש מינון של 400 מ"ג – כפית אבקה טחונה דק. קמח קליפת אורן מופיע במגוון שמות מסחריים: פיקנוגנול, אוליגופין, פלבנגנול, לפעמים תוספים אלה מכילים מרכיבים נוספים בנוסף לקליפה, כגון: ויטמין C, תמציות צמחים אחרות, חומרי מילוי כמו תאית או גליצרין – מה שמקשה להעניק אותו כתוסף מזון לחולים כרוניים קשים למשל חולי אי ספיקת כליות, סוכרת או לב ויתר לחץ דם גבוה, שזקוקים מאוד לאבקה זו. לכן חשוב להכין את הקמח מקליפות עץ אורן לבד בבית. המתכון של קמח קליפות אורן מצורף למאמר שפירסמתי: "פיקנוגנול – כל האמת על רפואת עץ האורן והכנת התה ממחטיו" – ומופיע בסופו – כאן.

    ויטמין C, קיווי ברוקולי, נבטי בריסל ופלפלים – 

    מחקרים מצביעים על כך שוויטמין C יכול להפחית את רמות הורמוני הלחץ תוך חיזוק המערכת החיסונית. 

    ויטמין C ממלא תפקיד מפתח במערכת החיסון, שכן הוא עוזר לתאי דם לבנים לתפקד כראוי ותומך בייצור נוגדנים הנלחמים בזיהומים. בהמשך הוא גם עוזר לגוף לספוג ברזל ממזונות צמחיים ומסייע לבניית כדוריות דם אדומות. הוא מעורב בייצור של קולגן, חלבון החיוני לעור, עצמות ומפרקים בריאים [מקור].

    לחיצות ההחלמה- קורטיזול יתר מסוכן לחולי יתר לחץ דם

    קורטיזול הוא הורמון המיוצר על ידי בלוטות יותרת הכליה, הממוקמות על גבי הכליות. הוא מכונה לעתים קרובות "הורמון הלחץ" מכיוון שהוא משתחרר בתגובה ללחץ ועוזר לגוף להגיב למצבי לחץ.

    קורטיזול ממלא תפקיד חשוב בתגובת הלחץ של הגוף על ידי הגדלת רמות הסוכר בדם, דיכוי המערכת החיסונית וויסות חילוף החומרים בגוף של שומנים, פחמימות וחלבונים. בכמויות קטנות, קורטיזול חיוני לתפקודים תקינים של הגוף, כגון ויסות לחץ דם והפחתת דלקת. לא ביתר קורטיזול – נושא עליו כתבתי בהרחבה – כאן. כאשר הגוף נמצא במתח, המוח מאותת לבלוטות יותרת הכליה לשחרר קורטיזול לזרם הדם. הקורטיזול משתחרר על מנת לעזור לגוף להגיב למצבי לחץ ולהגיע. הוא מגביר את רמות הסוכר בדם על ידי קידום פירוק הגליקוגן לגלוקוז, אשר מספק לגוף אנרגיה. כך, הוא מאפשר לגוף להתמקד בגורם הלחץ המיידי. עם זאת, כאשר רמות הקורטיזול נשארות גבוהות לפרקי זמן ארוכים עקב מתח כרוני. רמות קורטיזול גבוהות עלולות להוביל לעלייה בלחץ הדם, לירידה בתפקוד החיסוני, לשיבושים בדפוסי השינה ולתרום להתפתחות מצבים עקה כמו חרדה, דיכאון ולהוביל להשמנה.

    הוכח כי פעילות גופנית סדירה – טכניקות הרפיה כגון "לחיצות ההחלמה" עוזרת לווסת את רמות הקורטיזול ולשפר את יכולת הגוף להגיב ללחץ לאורך זמן ולהפחית לחץ דם גבוה. בנוסף, מחקרים מראים כי תוספת של ויטמין C עשויה לסייע בהפחתת רמות הקורטיזול בגוף. מחקר אחד מצא כי נטילת תוספי ויטמין C לפני אירוע מלחיץ סייעה להפחית את רמות הקורטיזול ולשפר את תגובות הלחץ הסובייקטיביות אצל המשתתפים [מקור]. תוספי תזונה (ויטמיני B ו-C מסיסי מים, לכן כמות עודפת מהם תופרש החוצה במהירות. קבוצת ויטמיני B נחשבת לטובה ביותר בזכות עבודה על איזון מערכת העצבים והפחתת מצבי לחץ ומתח.)

    תה שחור

    תה שחור מכיל הרבה נוגדי חמצון חזקים ותרכובות אחרות (פוליפנולים) שיש בכוחן להפחית דלקת. מחקרים מראים [מקור], כי תה שחור יכול לעזור להתגבר על מצבי לחץ וכשל בתפקוד הלב ואפילו להפחית כולסטרול [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. המשקה הזה (תה שחור) מכיל פוליפנולים חשובים כולל אפיגאלוקטצ'ין גלאט, תיאפלווינים, תירוביגינים, חומצת אמינו L-theanine ועוד מספר קטצינים או פלבנואידים המספקים הגנה מפני הופעת מספר הפרעות כרוניות בהן יתר קורטיזול והשמנה. [מקור1, מקור2]. נמצא בהשוואה לפלצבו, כי 6  שבועות של צריכת תה שחור הוביליו לירידה בקורטיזול לאחר חווית סטרס ולתחושת הרפיה, יחד עם הפעלת טסיות מופחתת.  נמצא כי תה שחור עשוי להיות בעל יתרונות בריאותיים בסיוע בהחלמה ממתח נפשי [מקור1, מקור2] והפחתת לחץ דם גבוה [מקור1, מקור2].

    קרני שמש

    ישיבה קצרה בשמש הבקר – מסייעת להפחתת לחץ הדם – לוויטמין D ממקור טבעי בלבד (קרני שמש) יש השפעות רבות מלבד תפקידו במטבוליזם של סידן ובריאות העצם.  ויטמין D מופק מסינתזה אנדוגנית של ויטמין D המושרה על ידי אולטרה סגול-B בעור נוכח מגע עדין של קרני שמש, כאשר השכיחות הגבוהה בישראל למשל, של מחסור בויטמין D, ניתן לייחס גם לחשיפה נמוכה לאור שמש הקשורה לאורח החיים המודרני [מקור].  

    על נושא זה אפשר לקרוא עוד במאמר שפרסמתי – כאן.

    קו-אנזים Q10 (CoQ10) – קו-אנזים Q10 – נקרא בדרך כלל CoQ10 – ידוע גם בשם יוביקינון בטבע, הוא מולקולה מסיסה בשומנים המופקת בעיקר מסינתזה אנדוגנית [מקור]. הוא מולקולה דמוית ויטמין המיוצרת על ידי הגוף שלנו ונמצאת כמי שמגן על המיטוכונדריה שלנו [מקור1, מקור2, מקור3]. ההשפעות של תוספי CoQ10 במינון גבוהה מ 400 מ"ג על לחץ הדם הגבוהה (לחץ הדם הסיסטולי – שמבטא את העדר גמישות העורקים ואת הלחץ שמופעל על דפנות העורקים כאשר שריר הלב מתכווץ ומזרים גל של דם לרקמות הגוף.) בקרב חולים עם מחלות מטבוליות הוכח במספר מחקרים כיעד ביותר [מקור].

     כאשר התוסף CoQ10 נלקח כתוסף, הוא בהחלט עשוי לעזור להפחית את לחץ הדם.

    תאי האנדותל (נמצאים בדופן כלי הדם בחלקם הפנימי וקובעים את גמישות העורקים) הם זקוקים ל- L- ארגינין על מנת ליצור תחמוצת החנקן (NO) כדי לשמור על זרימת דם חופשית וכדי לשמור על גמישותם.

    אל ארגינין ( L-arginine) נמצא במיץ אבטיח, אפונה, עלי חרדל, ושיבולת השועל גם בפולי התורמוס כולם מפחיתים לחץ דם ומורידים את מדד הטריגליצרידים.

    [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5]. 

    ל-ארגינין

     L-arginine היא חומצת אמינו ותוסף מזון שעשוי להוריד את רמות לחץ הדם כאשר היא נלקחת כתוסף [מקור1, מקור2]. תורמוס מכיל כמות יפה של ארגינין

    תורמוס

    תורמוס – או lupines נגזר מהמילה הלטינית לופוס שפירושה זאב. מקורו של התורמוס באזור הים התיכון, וגם בצפון אמריקה וברמות האנדים כולל בפרו ובאלסקה הוא גדל [מקור]. בישראל גדלים תורמוס ספרדי, תורמוס תרבותי, תורמוס שעיר, תורמוס צהוב, תורמוס ארצישראלי, תורמוס צר עלים ותורמוס ההרים. החנקן הוא מרכיב יסודי של חלבונים, והוא (חנקן מולקולרי) מהווה 78% מנפחה של האטמוספירה, עם זאת, הוא לא יכול להיקלט בצורה זו על ידי הנזקקים לו. אחת היכולות של התורמוס הוא יכולתו לקלוט חנקן (Nitrogen) מהאוויר והמשתמשים בפולי התורמוס למאכל. פולי התורמוס מכילים גם אלקלואיד (alkaloid) אשר נמצאים גם בקליפת הרימון – ומשמשים כתרופה בתהליכי החלמת הכליות. האלקלואידים כוללים איזוקווינולין, אינדול, פיררולינדול, אוקסינדול, פיפרידין, פירידין, אפורפין, וינקה, β- קרבולין, מתילקסנתן, ליקופודיום ותוצרי לוואי של אריתרין [isoquinoline, indole, pyrroloindole, oxindole, piperidine, pyridine, aporphine, vinca, β-carboline, methylxanthene, lycopodium, and erythrine byproducts. – מקור]. האלקלואידים שבתורמוס (כאן) באים מקבוצת הקינוליזידין, הפיפרידין והאינדול (quinolizidine, piperidine andindole [מקור]). חלקם בעלי השפעות  פסיכואקטיביות; שדרושות לנו. התורמוסים מכילים בריכוזים שונים גם רכיבים אנטי נוטריאנטים כמו ספונינים, טאנינים ו fl אבנואידים (עליהם הרחבתי במאמרי על העלים הירוקים – כאן) [מקוור1, מקור2], ולכן יש להשרות אותם לפני הבישול כארבעים ושמונה שעות ולהחליף את המים שלוש פעמים לפחות במהלך ההשריה. לאחר מכן יש לסנן את הנוזלים ולבשל בסיר עם מים כשלוש שעות לכל הפחות עד שפולים מתרככים לחלוטין. בסיום הבישול יש לסנן את המים ולצנן את התורמוס במים קרים. ניתן גם לצרוך אותם כחטיף עם מעט מלח, פלפל שחור, כמון ומיץ לימון טרי. לחולי כליות התורמוס מותר בכמויות זעירות בלבד. יחד עם זאת חומצות שומן בפולי התורמוס הן ביחס מצוין בין ה-אומגה 6 לחומצות אומגה 3 והתכולה הגבוהה יחסית של הסיבים התזונתיים (פי שלושה יותר מבשיבולת שועל) שבהם, לצד כמות יפה של מתיונין, גם ארגינין, הופכים את הפולים של התורמוס למזון כתרופה שמורידה את לחץ הדם. בנוסף יש בהם כמות נהדרת, פי שלושה יותר נוגדי חמצון מאשר בפירות יער. הם מכילים פיטוסטרולים שמורידים כולסטרול, אז אל תתפלאו אם תמצאו אותם בתפריט שאני נותן לכם במסגרת המזון כתרופה. להפחתת יתר לחץ דם.

    פולי התורמוס משמשים כתרופה לחולי סוכרת, יתר לחץ דם, השמנת יתר, מחלות לב וכלי דם, ריכוז שומנים בדם, גליקמיה, עמידות לאינסולין וסרטן המעי הגס. מקור הצילום ויקיפדיה [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4].

    מלטונין

    מלטונין הוא הורמון המיוצר בגוף, על ידי בלוטת האצטרובל בעיקר בלילה, אבל אפשר גם לקחת אותו כתוסף. למרות שמלטונין הוא תוסף שמשמשים בו בדרך כלל לקידום שינה, יש לו יתרונות בריאותיים נוספים והפחתת יתר לחץ הדם אצל אנשים עם רמות גבוהות אחד מהם [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. מסתבר שלמלטונין השפעה חיובית על לחץ הדם העורקי [מקור1, מקור2, מקור3]. החוקרים סבורים שהפחתת יתר לחץ דם על ידי מלטונין נובעת מהאינטראקציה שלו עם מסלולים פיזיולוגיים שונים, כולל מערכת רנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון (RAAS), ייצור תחמוצת החנקן (NO) ופעילות מערכת העצבים הסימפתטית (SNS) [מקור1, מקור2]

    קוורצטין 

    קוורצטין הוא נוגד חמצון בעל השפעה אנטי-דלקתית חזקה, הקוורצטין מסייע גם בשיכוך כאבים. הוא אנטי אוקסידנט חזק שנמצא בצלפים (שאסורים לחולי כליה) גם בבצל לבן, אדום, ירוק, ובצלצלים, כולם מומלצים למי שמבקש להוריד יתר לחץ דם ולהגמיש את העורקים. גם בתפוח אדום, ענבים, פירות יער, קייל, עגבנייה, ובברוקולי, נמצאת כמות יפה של קוורצטין ובכרוב ניצנים, אספרגוס, כוסמת ירוקה, גם בתה שחור וירוק ותפוח אדמה חי. קוורצין שמגיע מבצל על סוגיו השונים נספג טוב במיוחד – אפשר להשתמש בו כבוש במלח וגם כבוש בחומץ. לצרוך בין 500 ל-3,000 מ"ג של קוורצטין בכל יום [עוד על כך כאן] נמצא שהוספת קוורצטין מורידה באופן מובהק את לחץ הדם.

    מספר מחקרים הראו כי אכילת ירקות עשירים בחנקות, כחסה, חרדל וצ'רוויל (בתמונה למהעלה) יכולה להוריד את לחץ הדם באותה מידה כמו תרופות מסוימות ללחץ דם.

    [מקור1,  מקור2מקור3מקור4 מקור5מקור6מקור7].

    לסיום נושא הדלקת שהוזכרה בתחילת המאמר

    הביוסינתזה של 20HETE 20-HETE פשוט הכרחית להגנה גם על הכליות וגם על האדם מיתר לחץ דם [מקור]. היא מתקיימת בעיקר בתאי השריר החלק אשר בתוך דופן כלי הדם [מקור]. השפעות 20-HETE על תפקוד כלי הדם רבות וכוללות גירוי לכיווץ השריר החלק [מקור], נדידה, והתפשטות, והפעלה של תפקוד לקוי של תאי האנדותלאנגיוגנזה (היווצרות כלי דם חדשים – הינו תהליך חשוב בהתפתחות וקיום התהליך הסרטני אשר הולך וגדל) וכן בהיווצרותה של דלקת. השפעות כאלה עשויות להיות בעלות השלכות משמעותיות לגבי יתר לחץ דם וסיבוכיו [מקור]. 

    20-HETE, שינויים בייצור 20-HETE בגופנו מעלים את לחץ הדם, מווסתים דלקת כולל דלקת בכלי הדם בסוכרת, איסכמיה / רפרפוזיה חוזרת ופגיעה במתח חמצוני במוח. תוספי שומשום וטחיה מביאים לרמות נמוכות יותר של 20-HETE בכלל ובפרט בשתן. יתר על כן, השומשום שנמצא בתפריט ההזנה של רוב הנפרולוגים בעולם וכן של הדיאטנים שמסייעים להם אצלי, כמי שהביא להחלמה של מעל ל 500 כליות הוא נמצא ברשימת האסורים לחולי כליה מסיבה זו. הטחינה והשומשום מעכבים את הפעילות המבורכת של CYP4A11 ו- CYP4F2 במיקרוזומים של הכליות והכבד. [מקור1מקור2]. כמו כן גם תזונה שעשירה בשומן מפחיתה את פעילות ה– CYP4A ומקטינה את ייצור ה- 20-HETE כפי שמציין מחקר זה [מקור1מקור2]. גם להימנע ממזוון שהורס את מדדי לחץ הדם חשוב.

    פתרונות נוספים במאמרי יתר לחץ דם – שינוי פרדיגמה וגישות חדשות – לחץ דם גבוה וטיפול טבעי ללא תרופות לאחר שטיפול תרופתי נערץ כשל

    נשארו לך שאלות 

    אשמח להשיב על כל שאלה 

    לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

    בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

      שמי Name:


      טלפון phone:


      דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


      איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


      אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


      למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.
      For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

      מאמרים אחרונים

      לחץ דם גבוהה בגלל מצבי לחץ וסטרס – רוצה להוריד לחץ דם ללא תרופות
      נשלח ב כליות, כללי, מזון מחלים