מחסור בברזל, מה לעשות

מתכת הברזל חזקה אבל משאירה אותנו חלשים כשהיא חסרה בגופנו.
הברזל שנספג בגוף מחבר בין יסוד החמצן שבאטמוספרה וגוף האדם.

Pierre-Paul Prud’hon 1758-1823 פייר-פול פרידון אחד מגדולי הציירים. צייר בן המאה ה- 18, נשכח וזוכה להכרה מחדש.

כאשר אין לגוף מספיק ברזל האדם עייף וגם נעשה חיוור. הגוף דורש ברזל כדי לייצר המוגלובין. המוגלובין הוא חלבון הנותן לדם את צבעו האדום. אם אינכם צורכים מספיק ברזל, או אם אתם מאבדים יותר מדי ברזל, הגוף לא יכול לייצר מספיק המוגלובין, ועלולה להתפתח בסופו של דבר אנמיה היא בעיה של מחוסר ברזל. יש לבחון את הבעיה כי לחסר בברזל יש סיבות רבות כמו איבוד דם, מחלות זיהומיות, ומחלות כליה. דופק מואץ ורגל עצבנית, הם סמנים שמזהירים ממחסור בברזל גם פצעונים בפה ולשון חיוורת. סמנים נוספים הם קוצר נשימה אפילו עקב מאמץ קטן. מחוסר בברזל עלול להתבטא גם תחת הציפורניים – שכבת העור תיראה בהירה מאוד. במקרי קיצון צפרני מכשפה – כי הציפורניים עצמן, שהופכות חלשות עד כדי צמיחתן בצורה מעוותת. יש וייראו במבט מהצד ככפית שפונה כלפי מעלה עם מעין שקערורית במרכזן. בעיות נוספות שדורשות בחינת מאגרי הברזל בגוף: חולשה, סחרחורת, חיוורון, נשירת שיער, חוסר ריכוז, דכאון נפשי, וחוסר תיאבון אבל ברוב המקרים הבעיה – תזונה לקויה!

מה אפשר לאכול כדי להחזיר את מאגרי הברזל לגוף?

משקה טבעי ממיץ תפוזים הוא שקושר את הברזל ומעביר אותו מהמזון אל גופנו. לכן אם ברצונך לספוג ברזל בגוף עליך להתחיל את הבקר בכוס גדולה של מיץ תפוזים טרי. מכול מקום הברזל הנמצא בכמות מספקת מאפשר לחמצן להיקלט בגוף ולעבור בזרם הדם. הוא נחוץ בכמויות קטנות, אבל בלעדיו המערכת החיסונית מתקשה לתפקד, האדם מתעייף מהר מאוד ומצב רוחו הפכפך.

חוסר ברזל הגורם לאנמיה, נפוץ בקרב הסובלים מחוסר בהמוגלובין בדם, ויצור מועט של כדוריות אדומות. האנמיה גורמת לעייפות, סחרחורת וחיוורון בפנים.

 

אבחון על-פי הלשון – תשישות בכבד מזהים בין השאר על צידה השמאלי של הלשון, חוסר ברזל ניכר בחיוורון הלשון ופצעים בחלל הפה.

לשון רגישה, חיוורת, מלמדת על חוסר בברזל. שתו מיץ לימון סחוט מלימון שלם או משניים בזמן הארוחה.

ונוס לטיציאן

חוסר בברזל יכול להיווצר אם לא צורכים מספיק ויטמין ,אם מרבים לשתות תה עם הארוחה, אם חסר ויטמין B12, חומצה פולית ונחושת שנמצאת באבוקדו. גם אם נוקטים בתזונה לא מגוונת יוצאת-דופן, הדלה בברזל נגיע לאנמיה. תוסף של ברזל חיוני במיוחד לנשים הסובלות מאובדן דם בתקופת הוסט. אבל ברזל מהצומח מסתבר כהרבה יותר טוב.

Pierre-Paul Prud’hon

הטיפול התרופתי הוא לא רק פשוט, תכשירי הברזל גורמים לצואה שחורה כאבי בטן ולעיתים לעצירות וחשוב לכן, להכיר את הדרך הבריאה והמזינה שמוצגת כאן. .

Pierre-Paul Prud’hon

לספיגת הברזל דרוש, כאמור לעיל, להוסיף כוס מיץ גדולה ממיץ לימון טרי גם מתפוזים טריים ועליה נוסיף גם חצי אבוקדו ליום. כמו כן יש להתרחק מגרעיני דלעת, תרד וירקות עלה ירוק, אלו מכילים חומרים מעקבי ספיגת ברזל.

רישום מופלא של צייר גאון בן המאה ה-18, Pierre-Paul Prud’hon פייר-פול פרידון אחד מגדולי הציירים, נשכחתפיסת התנועה – לאן פונה דרכי בולטת כהשראת הענק מרישו י הגדולה של ליאונרדו דה וינצ'י. האם יכנס לסלע, יזיז או ו הצידה, ישוב לעמוד יצעד קדימה או בעקבו עיניו ילך – זו עמדת הגדולה שרק גאון יכול לתאר ברישום. מזל שפרידון זוכה להכרה מחדש.

הברזל נחלק לשני סוגים – haem ו-non-haem.  הראשון קיים רק במזון מהחי, למשל בבשר, כבד, דגים וחלמון ביצה בעוד שהשני (נון הם) קיים גם במזון מהחי וגם בצומח למשל, בטחינה, ירקות ירוקים בצבע ירוק כהה, קטניות, צימוקיםשזיפים ובמישמש מיובש.

ברזל מהחי (כבד, בשר אדום) haem  לדעת רבים, נספג טוב יותר בגוף, אך הוא קיים רק בשיעור של 40% במזון מהחי, המהווים כ-5% מאספקת הברזל של אדם ממוצע. אבל מחקרים חדשים מצביעים שצום חי יעיל באותה מידה – על צום חי ראה מאמרי – כאן. יודגש, יותר מ-95% מהברזל בתזונה שלנו בא מהצומח והוא מסוג .non-haem בהתחשב בכמותו הקטנה של הברזל הנספג היטב בגופנו כדאי לסייע לספיגתו של הברזל מהצומח באמצעות גורמים המשפיעים על ספיגתו המיטבית דוגמת מיץ לימון שמכיל ויטמין C ומותר גם לחולי כליה, סוכרת וכבד שומני. ויטמין  C מגדיל באופן ניכר את ספיגת הברזל בגוף. ירקות עליים ירוקים הם מקור מצוין לויטמין C, פלפלים, כרוב, קישואים, אספרגוס, גזר, עגבניות ופירות הדר מכילים ויטמין C. הסתייעו בהם.

ברזל נמצא בצמחים רבים: כמו כרוב בקייל, כוסברה, בצל ירוק, סלרי ותרד. גם בירקות שונים, דוגמת סלק, פטריות, ברוקולי, קישוא ואבוקדו. אגוזים וזרעים. ידועים כמקור טוב לברזל, הגם שאסורים בצום חי מתקן כליות ואי ספיקת כליות.  גרעיני דלעת, חמניות, צנוברים, שקדים, אגוזי מלך ואגוזי ברזיל כולם מהווים מקור טוב לברזל. גם טחינה משומשום מלא, ושמרי בירה.

מקורות נוספים לברזל – הפירות: אפרסמון, ורימונים וכשהם לא נמצאים בעונה השתמשו במשמשים מיובשים, צימוקים, ואפילו בשזיפים מיובשים.

אצות. לדוגמה, ספירולינה או וואקמה – עשירות מאד במינרלים ובברזל.

דגנים מלאים: שיבולת שועל, כוסמת, גריסי פנינה, אמרנט.

מקור מומלץ לברזל הן הקטניות: עדשים, שעועית, לוביה, פול, חומוס ואפונה ירוקה. גם כל מוצרי הסויה והטופו. דעו, האפונה היא פרי ובדומה לטופו הינה חלבון מלא!

צמח המורינגה עשיר מאד בברזל. ניתן לצרוך אותו כתוסף מזון או להוסיף אבקה של הצמח לתבשילים למיניהם ולמיץ הירוק.

לבניית חלבון ההמוגלובין יש לאזן את צריכת החלבונים. איזון חלבונים כולל הימנעות מסוכר, דבש או סירופ עם חלבון ואכילת סוג אחד של חלבון בארוחה, אין לערבב חלבון עם חלבון דוגמת ביצה עם נקניק או סטיק עם עוף.

הלימון הוא אחד מהפירות הכי בריאים לגוף שלנו. מעיכוב תהליכי הזדקנות, דרך עזרה בשמירה על המשקל ואפילו העלאת מצב הרוח. הפרי החמוץ הזה עושה לכם טוב ומסייע בספיגת הברזל בגוף. מומלץ לצרוך את הלימון סמוך לאכילת מזונות העשירים בברזל, שכן הוא מעודד את ספיגתו.
הלימון חשוב בחיזוק מערכת החיסון. הלימון עשיר בסיבי פקטין הגורמים לנו לשובע לאורך זמן ומורידים חשק לסוכרים. הלימון מאזן חומציות יתר – הוא שעוזר לשמור על מצבו הבסיסי של הגוף.

שתו תה משורש שן הארי יש בו הרבה סידן. הכינו תה משורש שן הארי, סרפד ופטרוזיליה[בתקופת היריון אין לקחת פטרוזיליה. אין לצרוך פטרוזיליה במקרה של דלקת כליות.] או הכינו מהם מיץ עסיסי להחלמתכם וכמובן התרחקו מאלו שמקלקלים את ספיגת הברזל: חומצה פיטית (הנמצאת בדגנים עתירי סובין), פוליפנולים (למשל טאנין, הנמצא בתה), וחומצה אוקסאלית, הנמצאת בתרד. התרד מזיק למחוסרי הברזל. החומצה האוקסאלית שבו מפריע לספיגת. נשים הסובלות מבעיות ב"מחזור" אל תגעו בתרד בתקופה בה הוסט מתנהל שלא כשורה. תרד אינו מקור טוב לברזל חרף שיעור הברזל הגבוה כי הוא מכיל חומצה אוקסאלית, שמפריעה לספיגת הברזל.

 

מומלץ לא לשתות תה עד שעה לפני או אחרי הארוחה, שכן התה (הרגיל) מגביל את הספיגה של הברזל בגוף עד לשליש מהכמות. ההמלצה אינה חלה על חליטות של צמחים כגון עשב לימון, לימונית ומרווה.

ירון מרגולין וכוס קפה

חשוב: איכלו כרוב, לפני הארוחה ואפילו עמה, חישבו אפילו על מיץ לימון או תפוזים שעה לפני הארוחה שכן הלימון והתפוז לצד הכרוב יסייעו לספיגה של כמות ברזל כפולה ואף יותר,  שכן הכרוב עשיר בוויטמין C המשפר את ספיגת הברזל וטוב מכך לערב פלפלים, כרוב, ועגבניות עם הטחינה שאתם נהנים מאכילתה או עם הקטניות והסלט הירוק.

 

סידן כאמור למעלה מסייע לנוכחות כמות ברזל מספקת אבל גם הנחושת חשוב לתהליך.

הנחושת משתתף במטבוליזם של ברזל ופועל עם ברזל בסינטזת המוגלובין בתאי דם אדומים. כמו כן הנחושת חיוני לניצול ויטמין .C

הנחושת נמצאת באבוקדו, כבד, מולסה, דגנים מלאים, פרות ים, אגוזים, פירות, כליות ובג'ל האלוורה.

מקורות צמחיים טובים לברזל

מקורות טובים לברזל הוזכרו לעיל בהם ירקות עלים ירוקים כהים, סלק עלים, עלי גפן, שמיר, פטרוזיליה, אפונה ירוקה, אצות, סרפד (תה סרפד הוא דבר נהדר), קטניות, סלק, שמרי בירה, פירות יבשים, צימוקים, רימונים, אגוזים וגרעינים, שקדים, אגוזי פקאן, חומוס, איכלו טחינה ושומשום מלא אם הכליות שלכם מאוזנות, יש בהם הרבה מאוד ברזל ושתו יחד עם הארוחה כוס מיץ לימון טבעי וטוב מכך הפטרוזיליה בפטרוזיליה מיובשת יש  97.8 מ"ג ברזל לכל מאה גרם. הוסיפו כרוב, אבוקדו, אגוזים ואפילו פירות ים. לחולי הכליה אסור פטרוזיליה.

להלן כמויות הברזל (במ"ג לכל מאה גרם) במזונות שונים מהצומח: – ערבו אותם עם  פלפלים, כרוב, עגבניות ופירות הדר.
מיורן מיובש 82.7
פיסטוק 14
שמרי בירה 14
שומשום מלא 10.4
מולסה 10
ריחן (בזיליקום) ירוק 9.8
טחינה מלאה 9
קמח סויה 8.5
זרעי אבטיח 8.5
נענע 8
פלפל חריף 7.8
נבטי מש (נבטים סינים) 7.6
זרעי חמניות (גרעינים שחורים) 7.5
חומוס יבש 7.3
עדשים יבשים 7
פול יבש 6
קאשיו, כוסברה, נבט חיטה, צנוברים ושקדים 6-4
בוטנים, אפונה, זיתים, לחם חי, פקאן, פטל, צימוקים, תאנים יבשות, תמר יבש 4-2
ברוקולי, לחם שיפון, מלון, ערמונים, סברס, קוקוס, תמר לח 2-1

 

מבט אל שיטת לחיצות ההחלמה, שיטת הלחיצות שפיתחתי – אין דומה לה בפריצת דמימה, הוכחה כמשחררת כאבי גוף, יעילה בתהליכי החלמה ממחלות חשוכות מרפא גם מרגיעה את הנפש.

אני מזמין אותך לאתר החדש שלי – לחיצות ההחלמה

נשארו לך שאלות

אני מזמין אותך ליצור קשר בטופס כאן למטה,

אשמח להשיב לכל שאלה.

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך).
    מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    הערה: כל הכתוב בnמאמר זה, בהערות ו/או המתפרסם בחלק מהכתבה או באתר של ירון מרגולין הוא מידע בלבד וחומר למחשבה, ואין לראות בו הוראות לטיפול עצמי, אבחון, ו/או המלצה לטיפול זה או אחר ו/או נטילת חומר זה או אחר. כל ייעוץ וטיפול חייב להינתן בידי רופא מורשה ותחת פיקוחו או פיקוח של הממסד הרפואי.

     

    נשלח ב מזון מחלים
    2 comments on “מחסור בברזל, מה לעשות
    1. Program הגיב:

      Apologize for my bad english, I think its a gracious hell of your writing. Famously I be suffering with faced alot of difficulties in this condition but your article discretion definately eschew me in future. Thank You

    2. שושי שפר הגיב:

      אשמח לפגוש אותך לאבחון ולטיפול

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *