המגנה כרתה ונתיני המלך

 

חתימת המגנה כרטה 1215

אלפי פעילי ליכוד התכנסו ביום רביעי (09 באוגוסט 2017) בגני התערוכה בתל אביב לעצרת תמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו, על רקע החקירות והפרשות השונות בעניינו ובעניין מקורביו. נתניהו האשים באירוע את השמאל ואת התקשורת ב"מסע ציד אובססיבי" להפלתו, אך נמנע מלתקוף את גורמי אכיפת החוק. נוכח תפיסתו את החוק עולה שוב שאלת המגנה כרתה – שם, בגני התערוכה וברחובות המדינה לאחר מכן, עולה נושא זכויות האזרח מול השליט כחדל להיות רלוונטי. דומה ששאיפתם של המעודדים היא לשוב למעמד הנתין ולוותר על מעמד האזרח שדורות עמלו להשגתו שאיפה שמעוררת חלחלה וזיכרונות קשים משנות ה-30 בגרמניה. תופעה מוזרה שמחויבת להזכיר מחדש את מסמך המגנה כרתה (Magna Carta Libertatum) שנחתם בין נתינים ומלכם הכול יכול באנגליה. המסמך עצמו נכתב לפני 800 שנים. מגילה שהוגשה למלך האנגלי ג'ון על ידי הברונים שלו. הוא הוכרח לחתום עליה בשנת 1215, על-ידי בעלי אחוזות גדולות, שקצו בכוחו הבלתי מוגבל והצליחו להביא להגבלתו.

Magna Carta

המגנה כרתה משמש עד היום הבסיס לשלטון החוק בקרב עמי העולם התרבותי. המגנה כרתה (Magna Carta) הוא מסמך שבא לשמור ולהגן על זכויות האזרח. תחילה באה המגנה כרתה להגביל את סמכויותיו הרבות של הכתר (ג'ון).  40 בעלי האחוזות הגדולות באנגליה הכריחו אותו לחתום, על מסמך שמונע מצב שבו המלך יכול להאשים ברון אציל שחטא ולהחרים את אדמתו, לקחתה לעצמו או להעבירה לאציל אחר, כפי שנהגו באימפריה הטורקית עד לאחרונה. במגנה כרתה נוצרה, לראשונה בהיסטוריה, הגדרת זכות הבעלות על הקרקע. זכות וראשית המשפט החוקתי האנגלי, שמגן על זכויות האדם, היא יסוד לתפיסת הצדק המערבי והיסוד לחוקת ארה"ב.

המגנה כרתה זועקת נוכח הגרעין הקשה בליכוד, בורים שמוצאם מארצות חשוכות תכירו שתפיסת הכוח של המלך במדינות אלו מסוכנת לרכושכם וחייכם. העובדה ש"איש אינו מעל החוק", שהשליט, מלך או נתניהו לא יכול לעשות כרצונו, לתקוף מדיניות או מדינה אחרת ואז להטיל מסים על אזרחיו כדי לממן את ההרפתקאות הצבאיות הללו כפי שארע בימי ג'ון הסתיימה עם יצירת מסמך זה. החלטה, שמלך לא יוכל להטיל מסים כרצונו, אינה רק עניין כספי – אלא  בסיס ואבן יסוד במשטר דמוקרטי.

בשנת 1215 נרשם המגנה כרתה – אחד המסמכים החשובים והיותר, נודעים בתרבות המערב (לא ערב, מערב) שמשמעו – מרגע שמלך חותם על חוזה מול נתיניו הם הופכים מנתינים לאזרחים. ביסודו היה הסכם שלום בין מלך רודן גו'ן לברוניו המורדים בו – ג'ון היה מלך אנוכי, אכזר, רודף בצע ונקמני – אבל בעיקר היה מלך כושל שלא נאות לקחת אחריות על מעשיו והעדיף להפיל את האשמה על ברוניו ולראות באזרחיו נתיניו. הוא התנכר לאזרחיו שדד את הכנסייה ופתח במלחמה נגד הברונים שלו כשהתנגדו למעשיו הבלתי צודקים והלא מוסריים. המגנה כרתה הייתה מסמך שנועד לעצור את האנוכיות באנגליה, את שרירות המשפט ואת השאיפה לשלול מהאזרחים לנצח את זכויותיהם.
4,000 מילים, מחולקות בדרך כלל ב 63 סעיפים, סעיף 20 עוסק בהגינות העונש על הנאשם, דבר שמנע עונשים מוגזמים וחייב להרשיע אדם על סמך עדויות. נושא זה זר לתושבי מדינות האיסלם ומשמש חיץ עד ימנו בהבנת תפקידו של בית המשפט במדינה. סעיף 39 מקצין נושא זה ומחזק את סעיף 20 ומוסיף שאסור להעניש אף אדם שלא במשפט צדק. יודגש שבמדינות האיסלם למלך מותר היה לגזול מאדם את כל רכושו אם רצה המלך או הסולטן בכך וגם להרגו –
רצון המלך קבע והיה מעל לרשות השופטת והוא היה רשאי להביאו לידי ביטוי ופעולה – ללא משפט! נושא זה שב ועולה בימנו ונכח בכינוס האחרון של הליכוד בגני התערוכה בתל-אביב.
בחלקה התחתון אפשר לראות (נותרו 4 עותקים למסמך), בסעיף 61 – ממש בחלקה התחתון, שמוכר כיום כסעיף הביטחון האומר שאי מימוש תנאי החוזה מזכה את הברונים ומאפשר להם לכנס מועצה בת 25 מהם והיא רשאית להכריז על מלחמה נגד המלך.
בשנת 1215 אכן זה מה שקרה באנגליה. בתוך שבועות החל כיבוש אנגליה – קנטרברי, רוצ'סטר, וינצ'סטר ולונדון – כולן נכבשו על ידי הברונים ונסיך צרפת. לואי נסיך צרפת הוזמן לפלוש לאנגליה כמבצע של סיוע ובתמורה לקחת את כתר אנגליה. שלוש פעמים במהלך 150 שנה הוזמן מלך צרפת שוב ושוב לכבוש את כתר אנגליה. זה מה שקורה כשקומץ משתלט ומכניע את זכויות האזרחים במדינתם. והמלך האנוכי ג'ון – הוא מת מדיזינטריה במהלך מסע ומתן להפסקת המצור על טירת דנבר ב 18 באוקטובר 1216 לאחר שלושה חודשי מצור …
מאז אי ציות המלך למסמך מביא לאבדן זכויות המלך, כפי שהדבר נכון לגבי זכויות הברונים והלורדים. כלומר – לאחר ביסוס המגנה כרתה הופך בעל הכתר למלך על-תנאי: אם לא ימלא את חובותיו, יאבד את המלוכה.

לשאלות

אני ביבי

ראו גם – שעה היסטורית 363 נקמתו הרצחנית של הפיגור מרצון – חלק א' על נקמתם של פלגים איסלאמיים קיצונים בעולם. פרק ב'.

לשאלות

נשלח ב כללי

כתיבת תגובה

Or

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*