מחקר חדש דילול השכבה הדמית [כורואיד (Choroidal)] ורשתית העין במחלת כליות כרונית קשור באופן ישיר לירידה ב-eGFR וניתנים לשינוי עם הטיפול התזונתי.

עוביה של השכבה הדמית כחצי מילימטר והיא מצויה בין לובן העין (Sclera) לבין הרשתית (איור למעלה, באדיבות ויקיפדיה). השכבה הדמית אמונה על אספקת חמצן וחומרי מזון לשכבה החיצונית של הרשתית. תפקיד נוסף הוא הסעת חום הנוצר ברשתית. מבנה הכורואיד מחולק בדרך כלל לארבע שכבות (אשר מסווגות לפי הסדר הרחוק ביותר מהרשתית לקרוב ביותר [מקור]):

 המחקר, שפורסם בכתב העת Nature Communications, הוא הראשון מסוגו בעולם שמצביע על קשר בין מחלת כליות כרונית (CKD) לבין עובי שכבות הרשתית והכורואידיות בחלקה האחורי של העין [מקור].

מחלת כליות ומחלות עיניים עשויות להיות קשורות קשר הדוק. מספר הולך וגדל של מחקרים מצאו קשרים של מחלת כליות כרונית עם ניוון מקולרי הקשור לגיל, רטינופתיה סוכרתית, גלאוקומה וקטרקט

[מקור]

הכורואיד היא השכבה האמצעית מבין שלוש שכבות דופן העין (היא נמצאת בין הסקלרה והרשתית [מקור]), והיא מורכבת מרשת מסועפת של כלי דם קטנים, עורקיים וורידיים, המספקים דם לחלקים החיצוניים של הרשתית. עובייה של שכבה זו הוא כשליש מעובי הרשתית [מקור].

הידלדלות הכורואידית אשר שבה ונצפתה בקרב חולי כליה-CKD לא נמצאת ולא ניכרת גם לא נראית בחולים עם השתלת כליה שהכורואידים שלהם תקינים בדומה למצב שרואים אצל מתנדבים בריאים. מידת הידלדלות הכורואידית קשורה לירידת eGFR או לירידה של ה-GFR ולמידת הצטלקות בכליות אמר נייראג' דאון (Neeraj Dhaun), MD, PhD, פרופסור לנפרולוגיה באוניברסיטת אדינבורו, סקוטלנד וחבר צוות מחברי המחקר [מקור]. יותר מכך – "לאחר השתלת כליה, עובי הכורואיד גדל במהירות (~10%) ונשמר במשך שנה, בעוד שדילול כורואידאלי נראה במהלך 12 החודשים שלאחר תרומת הכליה". מוסיף החוקר. ומסביר ששיתוף הפעולה עם רופאי עיניים יכולים להעמיד לרשות חולי כליות תצפיות מבדיקת ה  OCT של הרשתית ולשמש כניטור לא פולשני וסמן ביולוגי פרוגנוסטי של זיהוי ברור לגבי פגיעה בכליות [מקור].

הופעתן של שיטות הדמיה מתקדמות כגון טכניקת הדמיית עומק משופרת וטומוגרפיית Choroid שמנכיחות עבורנו את מצבה  של השכבה הדמית מאפשות לנו הבנה עמוקה של תהליכי ניוון והחלמה [מקור]. כך אנו זוכים בספרות עדכנית שמדווחת לנו על הממצאים של שינויים כורואידים, כמותיים כמו גם איכותניים, בהפרעות כורוריטנליות שונות בעין האדם.

ממצאים אלה שנמדדים גם באמצעות טומוגרפיה אופטית קוהרנטית (OCT), א.  טכנולוגיית הדמיה לא פולשנית אשר משמשת בדרך כלל להערכת מחלות עיניים כגון ניוון מקולרי הקשור לגיל (AMD ניוון מקולרי גילי), מחלת עיניים סוכרתית והפרדות רשתית [מקור] נחשפו כתורמים משמעותיים בהבנת התקדמותה של מחלת הכליות.

מסתבר שמחלת הכליות ועוצמת החולי CKD משתקפים ברשתיות דקות יותר. ע"פ המחקר החדש (05.12.2023) החוקרים בחנו את החלק האחורי של העין אצל אנשים בריאים וחולים עם סוגים ודרגות שונות של מחלת כליות, ומצאנו ששתי שכבות בחלק האחורי של העין, הרשתית והעורואיד, היו דקות יותר בחולים עם מחלת כליות בהשוואה לאנשים  בריאים, ובנוסף לכך מצאו שמידת הדילול הזו מנבאת אם תפקוד הכליות. כן ירד ה-gfr או יישאר יציב והכליות תוכלנה לסנן רעלים מהדם כנדרש?

 הקשר של כבד שומני, ומחלת כליות כרונית – מחקר חדש.

לבדיקות של תפקוד הכליות יש תועלת בזיהוי מחלת כליות, ניטור תגובת הכליות להצלחת טיפול ובלימה של התקדמות מחלת הכליות. הדרך היחידה עד כה לגלות אם ישנה ירידה בתפקוד הכליות היתה באמצעות בדיקת השתן אשר בודקת חלבון, יתר חלבון בשתן שעשוי להעיד על פגיעה בכליות. בדיקות דם ושתן הן בדיקות פשוטות ומסייעות לתהליכי הטיפול בכליות. בדיקת הדם בודקת את רמת הקריאטינין, תוצר פסולת המיוצר על ידי השרירים. עליה הקריאטינין בדם מצביעה על תפקוד הכליות עד כמה הכליות פועלות בפינוי רעלים מהגוף. רוצה להוריד קריאטינין ללא תרופות? ראה מאמרי "אילוף הכליות הסוררות". פרסום זה חושף דרך חדשה לבדיקת מצב הכליות – בדיקת עיניים.

הפרסום הוא דו"ח של ארבעה מחקרים שונים. המחקר הראשון בחן 112 חולים מול 92 מושתלי כליה. המחקר השני בחן 50 חולי כליה שעברו ביופסיה תוך 30 יום מאז בדיקת העיניים (OCT)-. המחקר השלישי בחן -25 חולים עם אי ספיקת כליות שעברו השתלת כליה. ה-eGFR שלהם השתפר מ-8 ± 3 ל-58 ± 21 מ"ל/דקה/1.73 מ"ר בשבוע הראשון שלאחר ההשתלה. הכורואיד בחולים אלו התעבה בכ-5% בשבוע אחד ובכ-10% בחודש לאחר ההשתלה. OCT של 22. המחקר הרביעי מצא שבחולים עם CKD יציב, כל ירידה של 1 מ"מ בנפח המקולרי נמצאת בקורלציה לעלייה בסיכויים של ירידה ב-eGFR ביותר מ-10% לאחר שנה אחת (2.48; 95% CI, 1.26-5.08; P = . 01) וביותר מ-20% לאחר שנתיים (3.75; CI 95%, 1.26-5.08; P = .004) [מקור1, מקור2].

מחלת כליות כרונית (CKD) נפוצה יותר ויותר כיום. גוברת ההכרה בצורך בזיהוי וניהול מוקדם של המחלה להצלת חיי האדם.

החלמת הכליות הוכחה כאפשרית. ההחלמה היא נושא קריטי, אבל אפשרית רק אם החולה נכנס למעכב מוקדם.

התקדמות CKD במיוחד נוכח כשל מתמשך בהחלמה ממחלה זו ע"י פקידי הממסד זועק לשמיים. שימוש בתרופות יתר וקידומה של דיאליזה כשיטה לתחזוקת החולה בחיים – נכשל לכאורה בהציפו את הגוף ברעלים אורמיים, שגם הדיאליזה לא יכולה לכמה מהם. עם זאת,

CKD קל להביא להחלמה מהמחלה בשלב מוקדם בעזרת שינוי פשוט יחסית בתפריט תזונה וצום חלבונים.

עלולים להביא לשינוי המצב מקצה אל קצה. מדובר במחלה קשה, מתים ממנה, ואין תסמינים בתחילת המחלה, נושא המחלה ויותר מכך ה"טיפול" בה, הוא חמור. סיבוכים נלווים למחלת הכליות כשהיא מתקדמת (GFR מתחת ל33 גברים ומתחת ל 50 נשים), המודעות למחלה איומה זו נמוכה, ובדרך כלל היא גם לא מזוהה עד לשלבים מתקדמים ביותר [מקור]. מתרחשת פגיעה באברים רחוקים (נושא שמככב במאמרי – הצלבת איברים – הדרך להחלמה ממחלת כליות קשה מאוד) יצויין שגם בקליניקה שלי תהליך ההחלמה בשלבים 4, 5 של המחלה מאוד מורכבים, אפשריים אבל אורכים זמן רב מאוד. מנגד מי שמגיע בתחילת המחלה לטיפול, ככל הנראה יצליח. עד כה גם הצליחו רבים להגיע להחלמה בתוך חצי שנה ובמקרים מסוימים 22 יום. 

התועלת של בחינת מצב הכליות אם כן עצומה וכן המעקב אחר קצב סינון הכליות, אלא שהשיטה הזו הגם שאינה מוטלת בספק, ישנה.

בשל החשיבות האדירה לגילוי מוקדם של מחלת הכליות לאחרונה החלו החוקרים להשוות את הביצועים של שני המדדים המשתנים ב-eGFR בזיהוי חולים בסיכון גבוה למחלת כליות סופנית (ESRD). התוצאה מדהימה – ציסטטין C הוא הדרך הנכונה. נושא זה מככב במאמרי –

Cystatin–C ציסטטין סי – מדידת התפקוד הכלייתי הפקעיתי (הגלומרולארי) – שיטות ישנות ולא יעילות (קריאטינין) וחדשות מבוססות ציסטטין–C

למאמרי – אילוף הכליות הסוררותכאן

אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *