ברומלין או קמח קליפות אננס 

קליפות אננס הם אוצר שרבים זורקים לפח האשפה. בקליפה של האננס נמצא חומר משתן הוא הברומליין האגדי שמסייע לסלק עודפי נוזלים מגופנו במצבי בצקת בלי להעלות את הקריאטינין ולחסל את ה-GFR כמתרחש בנטילת תרופות משתנות בקרב חולי כלייה. במאמר זה נכיר את הברומליין ונלמד איך אפשר לאכול קליפות אננס ולהבריא ממחלות שמתים מהן בדרך כלל כמו שבץ מוח או לב? מאמר זה הוא אחד מסדרת המאמרים על המזון כתרופה

תוצרי הלוואי של אננס ותעשיית מוצרים מאננס כוללים לרוב תרכובות יקרות ערך שעולות מבחינת הערך התזונתי שלהן על המוצר הסופי.  

מאמר זה מתמקדת בקליפה של האננס והדרך להכין ממנה תרופה להפחתת לחץ דם, להפחתת בצקות, הברומלין משתן, לדילול דם ולהגמשת העורקים ע"מ להגן על הלב, המוח והכליות [מקור] הברומלין גם משפר את ספיגת החמצן בגוף  אנטי-סרטני.

מעטים יודעים שרוב האננס מנוצל בתעשייה. בדרום אפריקה למשל כ-80% מייצור האננס משתמש בו, ורק השאר נמכר בשוק הפירות כפרי טרי [מקור]. המיץ שלו הוא מוצר עיקרי ונמצא במקום השלישי בעולם אחרי מיץ תפוזים ותפוחים [מקור]. פסולת אננס הכוללת קליפות וגבעולים נשארת, נזרקת ולמעשה מהוה אפילו איום סביבתי. פסולת האננס מורכב משאריות מהעיסה, קילפות גבעולים ועלים שנותרו מעיבוד האננס. זאת כאשר היא מכילה ברומליין בו ידובר מייד וסיבים חשובים [מקור]. המחקר מלמד שסיבים אלו מורכבים בעיקר מהולצלולוזה וליגנין, עם כמויות של אפר [מקור1, מקור2].

תרופת פלא שמגיעה מקליפת האננס מכונה ברומליין (Br) היא אנזים מרפא וזרז של תהליכים ביולוגיים מאוד חשובים. אנזים שנמצא גם בתעשיות המזון, כגון במבשלות בירה ואפילו בעיבוד בשר [מקור]. אנזים זה או החלבון הזה חשוב ומורכב – ברומליין (Br) הוא פרוטאז (מפרק חלבונים לאבני הבניין הבסיסיות שלהם, לחומצות אמינו, באמצעות הידרוליזה של הקשרים הפפטידים שבחלבון המקורי.) הברומליין הוא גם חומר משתן שמסייע להפחתת בצקות ויכול להציל אנשים שסובלים מבצקת בריאות. הברומליין (Br) התפרסם כתרופה נוגדת קרישה. קמח קליפות האננס מכיל כמות טובה של ברומליין ומשמשים לניהול קליני של פקקת [או תרומבוזיס (Thrombosis)] כמו גם לניהול וטיפול במחלות לב, כאשר פקקת (קרישי דם) היא גורם סיכון מרכזי לתמותה [מקור]. טרומבופלביטיס הוא תהליך דלקתי המסייע לקריש דם להיווצר ולחסום ורידים בין אם מדובר בוריד אחד או יותר, הברומליין מונע זאת.

– אפשר להתעדכן במקומות ובתאריכים בהם דני אננס משווק את האננס המתוק שלו כאן

מחלות לב הן גורם התמותה מספר אחת בעולם. 85 אחוז ממקרי המוות הללו נובעים מהתקף לב או שבץ מוחי, והגיל המדווח של הנפגעים ממחלת לב, שהיא בפועל אובדן גמישות העורקים שמובילים אל הלב הוא בין גיל 30 ל-70 שנים. יוצא מכך שחשיבות הקליפה שמגיעה מהאננס אדירה להצלת חיי אדם. למאמרי על אובדן גמישות העורקיםכאן

אבדן גמישות העורקים הוא הדרך והשער לגיהינום – בין שתי השכבות שמרכיבות את דופן הצינור המוביל מזון או דם מצוי חלל – המעבר שבין – החלל התת-אנדותליאלי, נראה באיור למעלה. הוא שמקשר אותנו להיבט הבריא או לאבדנו. לגמישות העורקים או לאבדנה ולתחלואה שהברומליין מבקש להציל ממנה. כאן המעבר, אל הגיהינום הבריאותי – כל הנזק שמכונה חימצון מכאן הכול מתחיל כאן הוא משתקף כשאינו מתחיל מחימצון ופגיעה במיטוכונדריה נושא עלי פרסמתי כאן.

הברומלין  (Br) נמצא יעיל בטיפול במחלות לב וכלי דם וכל זאת בעלות נמוכה יותר מכל תרופה קרדיווסקולרית אחרת ואין לו תופעות לוואי שהורסות את דפנות האפיתל בצנרת העיכול למשל [מקור] נוכח תרומתו הרבה ונושא עלות הקליפה שהיא בחינם כשמכינים "קמח קליפות אננס" לבד בבית מהקליפות שנזרקות בדרך כלל לפח אפשר להציל אנשים ממוות. השפעות של ברומלין על מחלות לב וכלי דם לא נעלמה מהמרפאות המתקדמות. ומובילות להתענינות גוברת ומחקר [מקור]  ותעשייה חדשה ושיווק הולך ומתרחב של תוספי ברומלין המכילים 1200–1800 כמוסות לבקבוק במינון של 500 מ"ג [מקור]. ברומלין יכול גם לעכב התקפי אנגינה, וכתוצאה מכך להקלה סימפטומטית ביתר לחץ דם [מקור1, מקור2]. על פי מספר מחקרים in vivo, ברומלין מגביר את היעילות של עבודת הלב, משפר את זרימת העורקים, מפחית ניתוחים של עורקים ומגביר היווצרות של כלי דם חדשים (אנגיוגנזה Angiogenesis) [מקור1, מקור2].  מחקרים קודמים הראו שטיפול עם ברומלין (Br) מפחית אפופטוזיס ונזק לתאי אנדותל באיסכמיה כבדית [מקור1, מקור2] וכן דווח כי הברומליין מגן מפני פגיעה במוח הנגרמת כאשר הכבד לא מפרק כראוי רעלים שמצטברים בגוף, ביחוד אמוניה, (אנצפלופתיה בכבד)  [מקור1, מקור2, מקור3 , מקור4]. קמח קליפות האננס מגביר את החדירות של דופן כלי הדם, וכתוצאה מכך הוא משפר את ספיגת החמצן, חומרים מזינים ומעצים את הנזילות של הדם [מקור1, מקור2 ]. גם בניסויים בחיות מעבדה, נמצא כי ברומלין ממלא תפקיד מיטבי של נוגד יתר לחץ דם. המחקר נעשה על תקופה ממושכת של מתן תוסף ברומליין [מקור]. יש לציין שהתכונה האנטי-סרטנית של ברומלין (Br) [מקור – Purification and drying of bromelain. Devakate RV, Patil VV, Waje SS, et al. Sep Purif Technol. 2009;64:259–264] מיוחסת בעיקר ליכולתו כמדלל דם ולעכב את הצטברות טסיות הדם [מקור1, מקור2, מקור3]. הברומלין (Br), גם ידוע כבעל פעילות אנטי דלקתית.

הברומליין (Bromelain) הוא תמצית גולמית מאננס (A. comosus L.) או קמח שמופק בבית מקליפתו. הוא למעשה חלבון שמגיע לתהליכי החלמה נטולי סיכון מפסולת אננס – מצית גולמית מאננס מופקת במעבדה מכילה תערובת של פרוטאזות שונות כמו גם פוספטאזות, גלוקוזידאזות, פרוקסידאזות, צלולאזות, גליקופרוטאינים ופחמימות [מקור]. בגדול מדובר באנזים, והמוצר הבולט ביותר שמגיע מהאננס. ברומליין הוא כאמור לעיל אנזים, זרז ומי שנמצא בטבע, באננס הוא בכמות הגדולה ביותר. הברומלין (Br) נמצא בגזע האננס, בעלים, בפרי עצמו אבל בקליפה הברומלין נמצא בכמות הגדולה ביותר. משתמשים בו לתהליכי החלמה כמו במצבי אי ספיקת כליות, שבץ מוח, לב וכאבי רגליים. בקליפת האננס נמצאים אנזימים נוספים (קומוזין comosain ואננאין ananain הם מכונות ביולוגיות זעירות שמאפשרות לתהליכים חשובים להתרחש בגופנו במהירות וביעילות, גם כאשר ההסתברות לכך ממש נמוכה [מקור1, מקור2]) גם הם מסייעים לתהליכי ההחלמה. ברומליין הוא גם קמח קליפות אננס אשר, בהכנה ביתית פשוטה, הופך לתרופה חזקה ויעילה.

ברומליים

למעשה Bromelain הוא המונח הכללי המשמש לקבוצה של אנזימים פרוטאוליטיים הקשורים בדרך כלל לאנדופפטאזות ספציפיות יותר (endopeptidases – בתוך החלבון – פפטידאזות פרוטאוליטיות אלו האנזימים שמסוגלים לבקע, ובכך לעתים קרובות להשבית, פפטידים קטנים. פפטידאזות פרוטאוליטיות מפרקות קשרים פפטידים של חומצות אמינו לא סופניות (כלומר בתוך המולקולה), בניגוד ל-exopeptidases, שמפרקים קשרים פפטידים מחלקי קצה של חומצות אמינו סופניות. כך למשל הטריפסין – חותך אחרי Arg או Lys, אלא אם כן אחריו מופיע Pro. נוקשה מאוד. בנוסף הוא עובד הכי טוב ב-pH 8 – בסיסי. [מקור1, מקור2]. פפטידאזות כאלה מעורבות במגוון תהליכים, כולל בתגובות דלקתיות המתווכות על ידי פפטיד, לימפופואזה B תלויה בתאי סטרומה והפעלת תאי T. בנוסף, לחלק מהפפפטאזות עשויות להיות תפקודים שאינם מבוססים על הפעילות האנזימטית שלהם [מקור].)

ברומליים זו משפחת צמחים Bromeliaceae [מקור].  3,160 מינים של סקולנטים וצמחים בשרניים חלקם יפיםיים שנקשרים בה ביניהם הצמח הבולט ביותר הוא האננס (Ananas comosus) [מקור]. ברומליין זוהה לראשונה בשנת 1876 [מקור] [מקור], אך הוא בודד לחלוטין, טוהר ואופיין רק בשלב מאוחר יותר [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. למרות שצמח האננס מכיל כמות קטנה של אנזימים פרוטאוליטיים אחרים, כגון אנאנין וקומוסאין [מקור1, מקור2 Nadzirah K.Z., Zainal S., Noriham A., Normah I. Efficacy of selected purification techniques for bromelain. Int. Food Res. J. 2013;20:43], ברומלין (Br) נותר האנזים העיקרי והנחקר ביותר מבין האנזימים הפרוטאוליטיים הללו [מקור1, מקור2]. מבחינה פיזיולוגית, ברומלין קיים בשפע הן בגבעול והן בפרי של צמחי האננס, כאשר היינקה (Heinecke) מצא לראשונה בשנת 1957 [מקור] שיש הרבה יותר ברומלין בגבעול האננס מאשר בפרי האמיתי. ברומלין גזע וברומלין פרי הם שני אנזימים מסוכרים בעלי שרשרת בודדת אך הם בעלי מאפיינים שונים [מקור]. מחקרים מאוחרים יותר הראו שניתן להפיק ברומלין בכמויות קטנות גם ממקטעים של עץ הדקל, כמו מערכת השורשים, והקליפה שלו [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. 

ברומלין (EC 3.4.22.32) כאשר הוא תמצית גולמית מצמח האננס (Ananas comosus) הוא מכיל, בין שאר הרכיבים, חלבונים שונים שהוזכרו וקשורים לברומלן גזע, ברומלין פרי (קומוסאין ואנאנין). הברומלין מפתיע עם מספר תכונות טיפוליות שהוזכרו למעלה הן במבחנה והן במציאות מה שמכונה -in vivo. כולל בלימה של צמיחת תאים ממאירים, שליטה בשלשולים, ניקוי עור, פירוק כוויות מדרגה שלישית [מקור] ומסתבר שהוא מסוגל אפילו להגביר את הפעילות הביולוגית ומה שחשוב מאוד כיום, נוכח "רפואת היתר" להפחית את ההשפעות השליליות של אנטיביוטיקה [מקור]. יחד עם זאת המבקשים להחלים את הכליות נדרשים שלא ליטול אותו אם הם עדיין נוטלים תרופות כגון ליתר לחץ דם, כולסטרול או סוכרת כי הוא מגביר את הספיגה של התרופות [מקור] ובהמשך עלול להרוס מסיבה זאת את תהליך השיקום – עוד על כך במאמרי – מדוע חולים שנוטלים תרופות נגד לחץ דם יגיעו בוודאות לדיאליזה כאן. הברומלין עלול אם כן לקדם את הדיאליזה. 

ברומלין (Br) מכיל  פרוקסידאז, חומצה פוספטאז, מספר מעכבי פרוטאז וסידן הקשור אורגנית ונשאר יציב בטווח רחב של pH 2 עד 9. בין יתר המרכיבים שהאננס מכיל: חלבונים שונים הקשורים זה לזה (קומוזין ואננאין הוזכרו למעלה הם חלק מהאנזימים הפרוטאוליטיים [מקור])

עדויות מהקליניקה מצביעות על כך שהברומלין נספג היטב דרך הפה, כאשר ההשפעות הטיפוליות שלו מועצמות באופן תלוי מינון. הוכח כי הוא בטוח לשימוש

[מקור] וכתוסף מזון הברומליין יעיל. עם זאת, כל מנגנוני פעולתו נותרים בלתי פתורים [מקור].

ברומלין גזע (SBM) – 3.4.22.32

כאשר אנחנו מקבלים את הברומליין כתמצית גולמית שמגיעה מצמח האננס (Ananas comosus) גופנו משתמש בה טוב במיוחד. אפשר לומר שמדובר אז על ברומליין ממקור משובח.

המספר שניתן לברומלין האנזים (EC) 3.4.22.33 כך הוא מופיע כאשר הברומלין מבודד מפרי האננס והוא מכונה ברומלין פירות (FBM). ברומלין שבודד מגזע האננס מכונה ברומלין גזע (SBM) והוא מופיע תחת EC  ומספר 3.4.22.32 [מקור].

קמח קליפות אננס הוא למעשה ברומלין גזע (SBM).

הפעילות האנזימטית (הפרוטאזות) של  קמח קליפות האננס SBM גבוהה יחסית מהפעילות וההשפעה של הראשון (ברומלין פירות-(FBM [21,25, מקור1, מקור2, מקור3] ברומליין פירות FBM יעיל יותר בסביבה חומצית  ה-pH האופטימלי שלו הוא 3-8, לכן ניתן כתוסף בשלבי ההחלמה הראשונים.

כשהברומליין שמופק מקליפת האננס יעיל בסביבה בסיסית שמאפיינת מצבי יציאה מחולי כרוני

[מקור1, מקור2, מקור3]. בנוסף לכך ריכוז הברומלין בקליפת האננס ובגבעול גבוה יותר מאשר בפרי ולכן, הגבעול הוא אחד המקורות הזמינים והשופעים ביותר של ברומלין [מקור]. יש לציין שהפקת הברומליין במטבח ביתי פשוטה כאשר הפקתו מהפרי דורשת ציוד מעבדה.

ברומלין יציב וקל לאיחסון למשך זמן ממושך אם מאחסנים את קמח קליפות האננס שהפקנו בבית מתחת ל-20 מעלות צלזיוס [מקור].

הוכח שקמח קליפות האננס בטוח ומשמש לכן בתפריט מזון כתרופה – (מתכון למטה) אפשר לצרוך ברומליין נטו כתוסף מזון, [לרכוש ברשת ברומליין 500 מ"ג למשל כאן (ברומליין משמש בצורה זו מדלל דם נושא שמבקש בדיקה טרם נטלתו]. מנגנוני פעולתו נותרים בלתי פתורים ועדין מסקרנים. הגם שברומליין נותר מסתורי בדרכי פעולתו להחלמת הכליות וצנרת הגוף. חלק מהמהלך נחשף ויובא להלן, אבל אין מחלוקת על כך שהוא פועל היטב להחלמתנו, ולשם הדגשה, כשהמינון שלו נכון ומותאם למצבך המשתנה. הוא בעל תכונות אנטי דלקתיות מאחר והוא חוסם את היווצרותם של תורמים שאחראים לדלקות [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5]. ואחת התרופות (icatibant) היקרות בשוק.

21000$ למנה אחת כדי לבלום את הברנדיקינין

icatibant היא תרופה חדשה מאוד יקרה שנמכרת בשם המותג Firazyr, החל משנת 2014 מחירה בשוק היה גבוהה תחילה הוא עמד על $8,000 ועד מהרה הוא הגיע עד 9,000 דולר למנה. מוצר זה נועד לבלום עליה בלחץ דם מסיבת יתר ברנדיקינין בגופך. ובחלקה תרופה זאת גם ידועה זה מכבר כמי ששימשה בניסויים בחיות, ושהברומלייןbromelain שמפיקים מהגזע ומהעלים של צמח האננס, ונמצא בה מדכא בעזרתה את הנפיחות הטראומטית הנגרמת על ידי הפרשת יתר של הברדיקינין BK לתוך זרם הדם ולרקמות. במצב תקין הברדיקינין שהוא פפטיד וגורם שמשפיע על הגוף בהתרחבות העורקים (הגדלה) באמצעות שחרור פרוסטציקלין (Prostacyclin – מעכב הפעלת טסיות דם וגם מרחיב כלי דם.

התרופה (21 אלף $ למנה) Icatibant פועלת כמעכבת ברדיקינין במצבי הפרזת הייצור שלו –

הגוף שלנו זקוק לברדיקינין . לייצור ברדיקינין בגוף נחוצים למעשה שני קולטנים קולטן הברדיקינין B2 וכן קולטן B1. לכל אחד מהם השפעה שונה אבל ה-B2 הוא שחשוב בתהליך ייצורו של הברנדיקינין. חסימת הקשר ביניהם היא יעד הברומליין והתרופה icatibant: הקישור של הברדיקינין שנוצר בגוף (ברנדיקינין מקומי) לקולטן הברדיקינין B2 הוא היעד. הברומליין, קמח קליפות האננס, או ה 21000 דולר למנה בשם icatibant מפרידים ביניהם: בין הקולטן B2 והבררדיקינין כך הייצור העצמי – הסינטזה המקומית והרסנית של הברנדיקינין נבלמת ובהמשך הבצקת או ההצפה מתחילה לרדת ולהציל חיי אדם. הברומליין, כקמח קליפת אננס, חומץ קליפות וגזע אננס לאורך זמן וכן כתוסף מזון Bromelain (כאן) אינו שונה בהשפעתו על גופנו מהכדורים היקרים מאוד שנמכרים בשם icatibant, הבעיה למעשה במחירו ולא ידוע עדיין על היקיף נזקי התרופה, כאשר לקמח קליפות האננס אין נזקים ככל הידוע עד כה ומדובר בשימוש רב שנים.

תוסף מזון ברומלין יעיל למצב כרוני בתחילתו כאשר כדור יכול להגיע לפחות מדולר אחד (ברומלין 500 מ"ג) התוסף מוגדר בדרך כלל כמדלל דם, ומונע בצקות – קמח קליפות האננס יעיל לקידום החלמה, למשל בתהליכי החלמת הכליות נושא שלא מוכר כלל בקליניקה שמתמחה למעשה בטיפולי הדיאליזה ולא מכירה בפועל החלמה.

הוכח מחקרית וכן נצפה שוב ושוב בקליניקה הטיפולית שקמח קליפות האננס יעיל יותר מהתוסף לטווחים ארוכים. ככל הנראה רוב התפקוד הביוכימי של ברומלין (Br) אינו נובע ממרכיב פרוטאוליטי מסוים (ברומליין); במקום זאת, ישנם כנראה מספר גורמים שנמצאים בקליפה של האננס אשר מעורבים בהשפעות החיוביות של ברומלין על תהליכי ההחלמה, זאת הסיבה לכך שקמח קליפות האננס יעיל בהרבה מהתוסף הנרכש בחנויות.

[מקור1, מקור2, מקור3]. בנוסף חשוב לשוב ולציין שלא נרשמו תופעות לוואי סביב נטילתו. 

קמח קליפות אננס – במטחנת תבלינים ביתית. צילום שרון מבאר שבע

מתכון להכנת קמח קליפות אננס

את הקליפות הביא לי שרון מבאר שבע – מתנה לחג הפסח. לכל הדעות מתנה יקרת ערך. תודה שרון

תרופת פלא שמגיעה מקליפת האננס ומכונה ברומליין (Br) – הברומליין משפר את גמישות דופן העורקים. מדלל דם, אנטי בצקות, משפר את מערכת העיכול. משפר את מערכת הספיגה ומסייע לחולי אנמייה. מוריד יתר לחץ דם. וגם מפחית דלקת.

קמח קליפות האננס – הנראה בצילום למעלה הוא התרופה.

  1. יש לנתק בעזרת סכין את הכתר, הקליפה והגזע, מלב הפרי כך שיתקבלו תוצרי הלוואי של אננס (גבעולים וקליפות, אשר בדרך כלל נזרקים לפח האשפה). 2. לנקות היטב – מומלץ להניח במים ללילה, לשפשף עם מברשת קשה בבקר.
בכלי מים, הקליפות מוציאות רעלים במשך הלילה. לשפוך את המים, אפשר להשתמש בהם להשקיית העציץ או הגינה

2. בעזרת מסחטת מיצים מפרידים את הנוזלים מהקליפות. אני מניח שקית נילון בכלי האשפה. מתקבל מיץ (בכד המסחטה) ועיסת סיבים בשקית הניילון – היא הבסיס לקמח קליפות האננס. המסחטה מפרידה מיץ וסיבים.

מזניחים את המיץ ומתמקדים בשקית הנילון ובסיבים. יש לייבש אותם.

3. הניחו על נייר אפיה מעל תבנית בשמש לייבוש במשך 3 ימים או יותר. יש להפוך מדי פעם או

4. טלו את הסיבים וייבשו בתנור, בחום נמוך במצב טורבו. טמפרטורת הייבוש של סיבי האננס היא של 50 מעלות צלזיוס וכאמור בתנור עם זרימת אוויר.

הסיבים מתייבשים במשך 48 שעות, ואחר כך 

5. טוחנים לאבקה דקה במטחנה (מטחנת תבלינים רגילה, או מקצועית). התוצר שמתקבל הוא קמח קליפת האננס – ותרופה חדשה שבצילום למעלה.

ירון מרגולין אפריל (פסח) 2024. צילם יורי מרגולין

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *