מחלת כליות – נתנת להחלמה – לשם כך יש לזהות אותה מוקדם ככל האפשר – הקסטסרופה!

הקטסטרופה – למה מפספסים את מחלת הכליות כשהיא קלה להחלמה?

מחקר חדש מעלה את שאלת ההישרדות – האם כל אדם מעל גיל 35 צריך איבחון לרמת ה GFR שלו כיום?

שירותי מניעה בארה"ב (USPSTF) ממליצים על בדיקה רחבה של אנשים אסימפטומטיים, כך שטיפול מוקדם יכול לשפר את התוצאות.

ככל שהטיפול במחלת הכלייתית מוקדם – אפילו אם הוא של נפרולוג, הוא בהחלט יכול לשפר את התוצאות, ובקליניקה של "לחיצות ההחלמה", גם להגיע להחלמה ול GFR  מעל ל80, 90 ואפילו מעל ל 100, כפי שמראה הניסיון.

רבים, כ15% מאוכלוסיית המערב, סובלים ממחלת כליות כרונית (CKD), אבל רק אדם 1, כשמדובר במחלה מאוד קשה יודע על מצבו. אדם אחד בלבד, מתוך 10 אנשים מבוגרים ער למצבו. את הקטסטרופה הזו חושף סקר ומחקר שנוהל ע"י Marika M. Cusick, MS, ופורסם תחת הכותרת "סקר כלל אוכלוסייה למחלות כליה כרוניות" [מקור]. במציאות האדם שמקבל ידיעה כי הוא חולה באי ספיקת כליות נתון לידי הנפרולוגים, שקשה לתמוך בהם כמי שהביאו בלימה, או מנעו מוות מהמחלה, אבל, ניהול מחלת כליות יש וגם להט אמונה משיחי כמעט שורר בתעשיית התרופות, חדרי דיאליזה ואפילו דיאליזה ניידת קיימת. ברוב המקרים לפני שהקורבן הבין את הדיאגנוזה, את סיבותיה, אדם שחש טוב, אבל כליותיו נפגעו, נמצא לפתע תחת מכונת הדיאליזה וכל העולם שחי בו קודם פשוט קרס.

הטיפול במחלת הכליות אפשרי. אפשר להחלים ממחלת כליות.

רוצה להחלים מאי ספיקת כליות ללא תרופות –

תהליך הבנת המחלה עצמה, הדיאגנוזה מורכב. מחלת כליות מורכבת מאוד, אין בכלל מידע על דרכי החלמה. דרושה הצלבת נתונים והרבה זמן לשקול ולהבין אותם כי מאחוריהם נמצא המניע של המחלה. יש להבין שבמקרה שלי, כאדם יחיד שהביא למאות תהליכי החלמה של חולי כליה, אני מעיד על כך שכל מקרה היה אחר ושונה לגמרי. בפועל, אין עם מי להתייעץ, כי המידע ברובו כבר נמצא בבלוג הזה, כפי שאפשר לראות מרשימת המאמרים בו. מדובר במידע שהולך ונערם לריקמה מאוד מדוייקת, אבל רק מרגע שהיא מובנת ומתוקפת עם בדיקות מעבדה שמצביעות על תהליכי החלמה.

תחילה חובה להבין את המצב, כי מחלת כליות שמקורה בתזונה שפוגעת בטחול ובכבד, שונה לגמרי ממחלת כליות שמתחילה בתזונה שפוגעת בתנגודת לאינסולין, או במיטוכונדריה.

הבנת יסוד המחלה: תזונה שגויה, מחסור ביסודות הזנה, גנטיקה (אפיגנטיקה ומזון כתרופה ביולוגית להחלמה ממחלות גנטיות) היא שמבטיחה התחלה והיא שמובילה, על ידי הנתונים שנמצאים בבדיקות הדם את התהליך. אבל, ככל שיקשה להסביר את זה, כמעט תמיד חסרים נתונים חיונים להבנת המחלה ומקורותיה. זו גם אחת הסיבות שהביאו אותי לפרסם את המאמר: השבועה ההיפוקרטית – העדויות על קשרים פיננסיים של רופאים עם תעשיית התרופות, הולכות ורבות, האם השבועה מופרת כיום?

בימים אלה אני נאבק על החלמת מקרה מאוד קשה של אנמיה בקרב חולה כליה ושע"פ מערך הבדיקות שבידנו החלים מאי-ספיקת כליות. מדהים לגלות שהאדם לא נבדק במשך עשר השנים האחרונות ב 90% מהנתונים שחייבים להיבדק, אפילו מדד הפריטין והברזל נעדר בבדיקותיו.

אי ספיקת כליות היא מחלה מורכבת מהרבה מאוד מחלות קטנות.

תסמונת נפרוטית, למשל היא מצב בו אלבומין נעלם ממחזור הדם (מתחת לטווח הנורמה בבדיות דם) כאשר חלבון זה לא עומד לשרות הגוף יכולה להיתרחש תת-תזונה ונוצר מחסור ברכיבי הזנה.בדרך כלל הדבר משפיע על הטריגליצרידים. המדד שלהם עולה ומזהיר ביחד עם אלבומין נמוך ולא מאוזן, על תנגודת לאינסולין – שנמצאת מעל 2 – עוד על נושא זה במאמרי תנגודת לאינסולין (insulin resistance) מאת ירון מרגולין.

נושא יתר אלבומין בשתן יכול להצביע על מחסורו בדם, בצקת אבל גם על דלקת באינטרסטיטיום. נושא זה נקשר באינטרסטיטיום כבלוטה הורמונלית. פגיעה באינטרסטיטיום הבין-צינורי, קשה לזיהוי במעבדה, אבל ניתנת לזיהוי על-ידי דלקת חמורה בכליות עם מדדי אלבומין גבוהים. פנסטרציות' – יתר אלבומין מצביע על בעיה נוספת שיכולה להיווצר כאשר חורי המסננת – ה"פנסטרציות", שבמחסום הסינון, הכלייתי ונמצאים באופן טבעי בנימי הכליות ויוצרים את מחסום הסינון, שבדפנות הנימים [שמם-הפוריות, ( – נקבוביות Pores)] מתרחבים, ומה שאנו מכנים לרוב "המסננת" מתקלקלת כך גם המטען השלילי הקיים בה באופן טבעי שם נעלם. במצב זה, החלבון אלבומין, נושא שניתן לטפל גם בו ללא תרופות במינון נכון של סיבי שיבולת שועל, קמח קליפות אננס ומניפולציות על הכליות בעזרת סדרה של "לחיצות ההחלמה". יוצא מכך שנתון זה בלבד, האלבומין, בדף הבדיקות שלך, כאשר חסרות בדיקות בסיס מכל כיוון יכול לנטרל מס' ימים כדי לבחון ולתקף או לאשר, לשלול ולהכריע לאן הולכת המחלה, ומאיזו סיבה. זאת כאשר שגיאה יכולה לחרב את העבודה כולה ותמיד להרוס את הכליות, או לפגוע באברים נוספים – נושא ששב ועולה במאמרי הצלבת איברים – הכליות פוגעות בתפקוד אברים (לב, ריאה, מוח, טחול, כבד ומעי) ולהפך לכן אנחנו רואים כל יום עוד אנשים שמגיעים מסיבות דומות לדיאליזה. כליות זו מחלות שמתים ממנה כשלממסד לא היתה לפני 2012 אפשרות לבלום אותה, אבל כיום ע"פ פרופ' בנסל  Bansal פרופסור במחלקה לנפרולוגיה בסיאטל – הדרך נמצאה – תרופת פלא חדשה! כל שנותר לנו, הוא לעקוב אחר פרסומיה על ההצלחה שלה להחלים חולי כליה ולמנוע מוות. והפרסומים יפים כמו ציורי הדת בונציה, לאחר המגפה השחורה, שבאו לשכנע שגם אם אלהים לא עזר הוא עוד יעזור פעם למשהו. כדאי לחכות לעוד מחקרים בנושא זה, למחקרים חדשים שיחשפו את קצב הצפת הגוף, הכליה, הצינורית המקורבת ובמיוחד במקטע S3 ברעלים אורמיים –

השבועה ההיפוקרטית – העדויות על קשרים פיננסיים של רופאים עם תעשיית התרופות, הולכות ורבות,

מהמעקב הרציף שלי אחר פרסומים, מנשרים, קונגרסים ומאמרים בנושאי כליות שמתי לב לכך שהיכולת לבלום את המחלה, הצליחה רק כשהמטופל פעל בשיטה פשוטה וללא תרופות – ואשר להחלמה ממחלת כליה כרונית. אין מה לדבר על החלמה כזו, עדיין, לכאורה אצל מי שמספק תרופות – לכאורה. האם מערכת זו תצטרף בדחיפות אל הקו הסקרני שקידם תמיד את האנושות? אולי זה יקרה. עד אז עליך לחפש פתרונות מחוץ לקופסה – זה יסייע לרקדנים שעד כה המרחב הזה כולו כמעט נפל על כתפיהם והחלמת הכליות נשארת כרגע רק בידי הרקדנים. 

לפונים אל ירון מרגולין אין לשלוח דרך האתר את דפי בדיקות הדם בשלב זה, רק לאחר שאושר לכם תור.

מחלת כליות דורשת איבחון מהיר, חשיפת המחלה בתחילתה מקל מאוד להחלים ממנה –

עוד על כל במאמרי אילוף הכליות הסוררות.וגם סמנים ביולוגיים מוקדמים ככל האפשר לנפגעי הכליה – יכולים להציל חיי אדם מאמר חשוב מאת ירון מרגולין.

רוצה לומר שקרוב ל 15% מאוכלוסיית העולם המערבי יכולה להינצל אם תעבור בדיקת שתן שהרופאים ילמדו לקרוא אותה נכון.

מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת סטנפורד מתקף עמדה זו. החוקרים עומדים על כך, במאמר שפרסמו כי בדיקת מבוגרים אסימפטומטיים מעל גיל 35 תהיה אסטרטגיה נכונה ומאוד משתלמת לזיהוי חולים עם CKD לפני שהם מפתחים מחלה קשה, שעלולה להוביל אותם לפגוש במוות טרם עת.

במהלך הכנס הלאומי ה-29 לרפואה כללית ומשפחתית של האגודה הספרדית לרופאי משפחה)], ד"ר תרזה בנדיטו, MD (Teresa Benedito) רופאת משפחה וחברה בקבוצת רופאי הלב וכלי הדם, וד"ר רוברטו אלקאזר MD (Roberto Alcázar), נפרולוג הפתיעו בקריאה לערוך בדיקות למצבן של הכליות מוקדם ככל האפשר, על-מנת להציל חיי אדם.

"אם כן", נזעקה תרזה: "אנחנו לא יכולים לתת להם לעזוב לפני שאנחנו עושים בדיקת כליות". 

רופאת המשפחה זועקת רופאים, רופאי משפחה, אל תתנו לאנשים לצאת מהמרפאה בלי הפניה לבדיקת כליות פשוטה.

כיום עורכים בדיקות מקדימות לכולסטרול ויתר לחץ דם, אבל הגורמים למחלות "אלו דומים לגורמי סיכון קרדיווסקולריים, זעק הנפרולוג הספרדי רוברטו אלקאזר והוסיף:

"הכליות הן כדור של כלי דם עם נימי דם כפולים שמשמשים לטיהור דם. הם האיברים עם הכי הרבה עורקים ליחידת משקל, אז כל מה שיכול להביא לפגיעה בעורקים יכולה לפגוע בכליות".

הקדימו להזמין בדיקות GFR, ליחצו על הרופאים להוסיף בדיקות קריאטינין (בדם) ואלבומין (בשתן). לימדו למדוד לבד את ה-GFR. השתמשו במחשבון למדידת GFR  שנראה למעלה ונמצא כאן. אל תתפתו להשתמש במחשבון אחר, אל תעבירו אותו לעברית. עקבו אחר ההנחיות במאמר שלי: "מחשבון מדידה והערכת קצב הסינון הגלומרולרי (GFR) אשר מבוסס על קריאטינין, נתוני גוף, גיל, גזע ומין."כאן, והצילו חיי אדם.

כיום תחזוקת המחלה נקשרת בבדיקת אנשים עם מצבים בסיסיים שמעמידים אותם בסיכון גבוה לחלות במחלה כלייתית והם נוטלי כדורים נגד יתר לחץ דם, כולסטרול וסוכרת. כאשר לא רק התרופות הן בין הגורמים למחלת הכליות גם הגורמים למחלת הסוכרת 2 – ובראשם תזונה שהגוף מתנגד לה, כל אלה ובעיקר תזונה שגויה מסכנים את תפקוד הכליות, בכלל זה תפריטי תזונה שרופאים ודיאטנים ממליצים עליהם,

עד שנת 2012, לא הועילו תפריטי הממסד לחולי כליות, ע"פ נתוני הסקר ומחקרים. לאחר 2012 התפריטים האלה לא כל כך השתנו.

האגודה האמריקאית לסוכרת ממליצה על בדיקת סקר שנתית ל-CKD במטופלים עם סוכרת מסוג מסוג 2, אבל שינוי תזונה אינו מוקפד כלל, בכל הדרגות. יותר מכך הדברים מגיעים להערות על צורך בליווי פסיכולוגי, נושא שאני ממליץ עליו, כי שינוי התזונה בין שמביא להחלמת הכליות ובין שהוא תרופה לרגשי אשמה הוא נושא רגשי מורכב. ההשפעות הסביבתיות שמעודדות תאווה למזון רעלני אדירות. מכירת התרופות היא ללא ספק מי שמקבלת תמיכה גדולה יותר ממעבר למזון מחלים. רופאים מוזמנים שוב ושוב לכנסים בבתי מלון יוקרתיים כדי לקבל קורס בתרופות האופנתיות.

סמנים ביולוגיים מוקדמים ככל האפשר לנפגעי הכליה – יכולים להציל חיי אדם מאמר חשוב מאת ירון מרגולין

נוכחות אלבומין בשתן בדרך כלל קודמת לעליה בקריאטינין ולירידות ב  GFR, נושא מרכזי שמעיד על מחלה חמורה יותר. הזנחה זו היא כלל עולמית ומזכירה את המצב טרם נחקק חוק חגורת הבטיחות בזמן נסיעה במכונית. 

תסמיני האזהרה מהמחלה מוקדמים מעטים, לדברי נישה בנסל, MD, פרופסור במחלקה לנפרולוגיה באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל, שמתרגשת מהכדור החדש [מקור] לכתבת המאמר "Why Is Kidney Disease So Often Missed?" Ann Thomas, MD, MPH מיום ה January 17, 2024

[מקור]. "יתר לחץ דם חדש הוא סימן מוקדם מאוד חשוב", אמרה בנסל והוסיפה "אנחנו יודעים שמחלת כליות גורמת כמעט בוודאות ליתר לחץ דם, אז בהחלט הייתי חושב על בדיקות סקר למחלת כליות". ממצאים נוספים בבדיקה הם הופעת בצקת חדשה או סימנים של אגירת נוזלים בידיים או סביב העיניים, יחד עם ממצאים בשתן של אלבומין, (חלבון או דם) לצד עייפות שחולים רבים מתלוננים עליה. לפעמים גם קצת בחילה.

שירותי המניעה בארה"ב (USPSTF) שקלו לפני כעשור – בשנת-2012 לבדוק מבוגרים עבור CKD ללא קשר לתסמינים, נמצאו להם מעט מאוד עדויות לכך שגילוי מוקדם יכול להשפיע או לשנות את מהלך המחלה של הנבדקים [מקור] רוצה לומר במילים פשוטות שכולם מתו באותו קצב, בין אם ידעו ובין אם לא ידעו שהם חולים במחלת הכליות. אבל, מאז המשוואה השתנתה, אופני מחשבה חדשים התפרצו אל המרחב שנכשל.

יותר ויותר אנשים החלו להחלים מאי ספיקת כליות.

הבעיה שכל תהליכי ההחלמה שדווחו התבצעו ללא תרופות וללא עזרת הנפרולוגים. חלקם הוגדרו נס רפואי, אחרים נס אמוני אבל הרוב החלימו בשל שינויי תזונה ואורח חיים.

אנשים רבים פשוט לא יודעים שהכליות קורסות בגופם.

נתונים מהמרכזים לבקרת מחלות ומניעתן הראו שלמעלה מ

שליש מהחולים בסיכון גבוה לאי ספיקת כליות אינם מודעים למחלתם

הקטסטרופה מגיעה לשיאים בחולים שמקבלים לעיתים קרובות את האבחנה של אי ספיקת כליות CKD ומתחילים עוד באותו היום בדיאליזה [מקור1, מקור2].

החוקרים נדהמו כשמצאו כנזכר למעלה [מקור] שקיימות רק מעט עדויות לכך שגילוי מוקדם יכול לשנות את מהלך המחלה, וזאת כשבישראל מי שפונה לקליניקה של "לחיצות ההחלמה" מגביר את סיכוייו להחלים ממנה. מסתבר שסטנדרט הטיפול בטיפול בשלבים מוקדמים של CKD מתמקד בדרך כלל בתרופות. כדורים הם הטיפול ומטפלים במצבים נלווים, כגון סוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב וכלי דם. כמעט רק בעזרת תרופות, אין ספק בכך שהן מציפות את הגוף ברעלים אורמיים שמקדמים את מחלת הכליות וזאת כששינוי תזונה מתאים יכול לבלום את המחלה ולקדם תהליכי החלמה.

ג'קופט טינטורטו היה צייר גאון ופילוסוף. בשיא הרנסנס הוונציאני מצא טינטורטו דרכי מחשבה וציור חדשים והוביל את הציור קדימה. Jacopo Tintoretto (1518-1594 הופעת הצלב לפטרוס הקדוש, יצירת מופת (1556 לערך), שמן על בד, הציור מוצג בכנסיה "מדונה דל'אורטו", ונציה, איטליה.

SGLT2 inhibitor מעכבי SGLT2

המשוואה הקטסטרופלית אולי תשתנתה בקרוב. לאחרונה נמצאה עוד תרופה, לכאורה כדור ההצלה ואפשרות לעורר חיוך בפני הנפרולוגים עם זמינות של תרופות חדשות לטיפול ב-CKD, כגון SGLT2 inhibitor מעכבי נתרן-גלוקוז קוטרנספורטר 2 (SGLT2) sodium-glucose cotransporter 2 ואנטגוניסטים לקולטן מינרלוקורטיקואידים mineralocorticoid receptor antagonists (MRAs) [מקור1, מקור2].

מעכבי SGLT2, הנקראים גם גליפלוזינים (gliflozins), הם סוג של תרופות המורידות את רמות הסוכר בדם על ידי מניעת ספיגה חוזרת של הסוכר שנוצר על ידי הגוף, כך שעודפי הסוכר יוצאים דרך צינור השתן. מכיוון שההובלה של גלוקוז ו-Na+ מתרחשים בצינורית הפרוקסימלית ובמקטע S3, הצינור הישר או ה- (PST) pars recta: איור למטה, בו מתבצעת ספיגה חוזרת שלאחר הפרשה יחד עם מעט ספיגה חוזרת מקטע S3 נמצא באבובית המפותלת המקורבת של הנפרון [מקור]. באבובית המקורבת נספגים בחזרה 50–60 אחוזים מהנתרן המסונן, וכן כל הגלוקוז וחומצות האמינו חוזרים כאן אל הדם מהתסנין [מקור]. 

עיכוב של SGLT2 פועל על הצינור הישר S3 שבאבובית המקורבת (איור למעלה, בצבע חום — מקורו בצילום מסך מהמאמר "Primary Disorders of Phosphate Metabolism" – כאן.) מפחית גם Na+ נתרן, בזרם הדם העובר לצנרת השתן ביחד עם הגלוקוז, ובנוסף הוא גורם ל-natriuresis ומשתן [מקור]. כלומר תרופות שמעכבות קו-טרנספורטר של נתרןגלוקוז מסוג SGLT2, שמבוטא באבובית המפותלת המקורבת של הנפרון, איור למעלה, גורם להגברת ריכוז גלוקוז בשתן והפחתה של רמות הגלוקוז בדם. מצב שכל חולה סוכרת חולם עליו. הפחתת הסוכר העודף דרך השתן. כמו כן תרופות אלו מסייעות בהפחתת לחץ הדם, מה שמחשיד אותן בראש ובראשונה כגורם שפוגע בשלב מתקדם בשימוש בהן בצינורית המפותלת המקורבת של הנפרון S1. נושא בו ידובר בהמשך והוא בדרגת קטסטרופה. מכל מקום החוקרים חושדים שספיגה חוזרת זו של גלוקוז אשר מתרחשת באבובית הפרוקסימלית באמצעות ביטוי מוגבר של SGLT2, במצבי סוכרת, הוא זה שאולי תורם להיפרגליקמיה בתופעות של מחלת הסוכרת המוכרת [מקור1, מקור2, מקור3]. מהרבה סיבות הכדור הזה מעורר התלהבות. רק נשאר

לבחון אם הוא פוגע בכליות.

מחלת כליות היא מחלה סופנית ועד 2012, כנזכר לא הייתה למעשה לנפרולוגיה סיבה להזהיר את המטופלים ממנה, כי היא הובילה לסוף כמעט כרכבת שנוסעת על פסי הרכבת ללא רמזורים ותחנות ביניים.

SGLT

  Sodium-Glucose Transport protein (SGLT) הם חלבונים שנמצאים על קרום – ממברנות התאים. הם אמצעי תחבורה ומי שנושאים גם גלוקוז וגם נתרן. כשישה סוגים של SGLT קיימים בגוף [מקור], כאשר בכליות ה SGLT2 מככב [מקור], ובמידה פחותה גם ה- SGLT1 משפיע. SGLT1 מוכר כמי שאחראי לספיגת גלוקוז מהמעי. הSGLTים אחראים ליותר מ-90% וכמעט 3%, (הSGLT1), מהספיגה החוזרת של הגלוקוזקיים אל הדם. מובן שבלימת עבודתם מאפשרת לסלק סוכריים עודפים, דרך השתן מהגוף [מקור1, מקור2]. כך האדם יכול לאכול עוגות, צ'יפס ודבש גם גלידות כמתבגרים ולישון לכאורה בשקט. הכדור יעשה לכאורה את העבודה עד שיודיעו להוד המלכות להתחיל בדיאליזה. יש מי שמבלבל בין כסא מלכות וכסאמשל דיאליזה.

הערה: נמצא במחקרים שכאשר בעלי חיים מוזנים בתזונה עתירת גלוקוז, הפעילות והביטוי של SGLT1 מוגברים [מקור1, מקור2]. בנוסף SGLT2 נחקר מעט מאוד עד כה והמידע על SGLT2 מצומצם עוד יותר. החוקרים סבורים שבנוסף ל-SGLT1, שנחקר קצת יותר SGLT2 עשוי להיות מווסת גם באמצעות זרחון.

טיפול בציטוקינים אינטרלוקין 6 ו-tumor necrosis factor α הגביר את SGLT2 mRNA הביטוי של חלבון זה, בהשוואה לתאים לא מטופלים עלה [מקור] כלומר גם אם מי שאחראי לספיגת גלוקוז מגביר את פעילותו גם הספיגה גוברת ומדד הסוכר בדם עולה. באופן דומה, זרחון של גורם הגדילה β1 ההופך את הציטוקינים וגורם השעתוק במורד הזרם smad3 אף הם הגבירו את ביטוי החלבון SGLT2 בתאים פרוקסימליים של הכליה האנושית [מקור]. יש להדגיש שהמנגנון נותר חמקמק, אך עשוי לכלול הפחתת עומס העבודה בתנאים היפוקסיים (חוסר חמצן) או גם מחסור בחמצן יכול להוביל להשפעה משנית של הפחתת פעילות נתרן/אשלגן-ATPase. נפרוסלרוזיס nephrosclerosis [מקור]. היא מחלת כליות בה פחות דם מגיע לרקמה עצמה ובהמשך מתעורר לחץ מורכב של חוסר חמצן – פחות חמצן מגיע בהמשך לתאים המזנגיים שמרכיבים את רקמת החיבור של הפקעית והמחלה מתעצמת. כך בפועל נחשפים לחבלה ישירה באספקת חמצן וחומרי הזנה לתאי הפעלה כולל לאיברים בוגרים. יחד עם זאת בהחלט ניתן להניח שבלימת SGLT2 יכולה לסייע בהצלת מקטע S3 (the S3 proximal tubules) שבצנרת הכליה בקרב חולי סוכרת [מקור1, מקור2, מקור3] לקראת סוף המאמר נראה אם ניתן להניח הנחה הגיונית זאת בצדק ע"פ הראיות בשטח.

הערה: קטעי S3 מסתיימים בגבול שבין הפס החיצוני (OS) לפס הפנימי.  בנפרונים סמוכים, מקטעי S1 ו-S2 מתחילים בקוטב השתן של גוף הכליה בקורטקס הפנימי, ומקטעי S3 מסתיימים גם בגבול הפס החיצוני (OS) לפס הפנימי [מקור].

Henle [מקור1 Kriz W, Kaissling B. Structural and functional organization of the kidney. In: Alpern RJ, Hebert SC, editors. Seldin and Giebisch's The Kidney: Physiology and Pathophysiology. London: Academic Press; 2008, מקור2].
1, פקעית הכליות גוף הסינון (קפסולת באומן והגלומרולוס); 2, צינורית מפותלת פרוקסימלית – מקורבת; 3, צינורית ישרה פרוקסימלית; 4, איבר דק יורד בחלק השני – היורד של לולאת הנלה; 5, לולאת הנלה – המשך באיבר הדק והעולה שלה; 6, האיבר העולה והעבה של לולאת הנלה; 7, macula densa (ממוקם בתוך החלק האחרון של הגפה העולה של הנלה); 8, הצינור המפותלת – החלק הדיסטלי (הקרוב יותר לפקעת הסינון – האזור הגלומרולרי); 9, צינור חיבור לצינור האיסוף; 9*, צינורית חיבור של נפרון סמוך (Juxtamedullary Nephron) שמתעקם כלפי מעלה ליצירת מה שנקרא ארקייד arcade (בכליה האנושית, נמצאים רק כמה ארקיידיים בודדים בלבד); 10, צינור האיסוף קליפת המוח של הכליה; 11, צינור איסוף מדולרי חיצוני; 12, צינור איסוף מדולרי פנימי. במשך כמה עשורים, נפרונים מסווגים גם לנפרונים עם לולאה קצרה וארוכה, בהתבסס על אורך של הלולאה של הנלה שלהם Henle [מקור1 Kriz W, Kaissling B. Structural and functional organization of the kidney. In: Alpern RJ, Hebert SC, editors. Seldin and Giebisch's The Kidney: Physiology and Pathophysiology. London: Academic Press; 2008, מקור2]. 

ככלל לכליות של בני אדם יש יותר לולאה קצרה של הנלה מאשר לולאה ארוכה [מקור]. בנוסף פעמים רבות תמצאו הרבה פעמים שחוקרי כליות, פיזיולוגים של כליות גם מחלקים נפרונים במאמרים שלהם לנפרונים פרוקסימליים (קרובים) ודיסטליים (רחוקים יותר). הנפרונים המקורבים הפרוקסימליים הם שנמצאים בקטע הצינורי שבין הגלומרולוס לצינור של הנלה. הצינורות הפרוקסימליים S3 (the S3 proximal tubules) כפי שניתן לראות גם באיורים למעלה. נמצאת באזור הזה והחוקרים שחילקו את האזור המפותל הראשוני, המופיע מיד אחרי הפקעית (pars convoluta) נתנו לו את השמות: האזורים S1, S2. S1 הוא החלק המפותל הקרוב לפקעת הסינון – כאן מתחיל מסע יצירת השתן, פינוי הרעלים והחזרת היסודות החיוניים לגוף, תחילה לזרם הדם [מקור]. 

הנפרונים הדיסטליים כוללים בדרך כלל את הלולאה של הנלה  Henle (4,5,6 באיור למעלה) ואת הצינורית המפותלת (8, באייור למעלה). יש לציין כי הנושא הזה שנוי במחלוקת ויש שמחלקים לנפרון הפרוקסימלי שנמצא במקטע שבין הגלומרולוס למקולה דנסה-macula densa, שבסוף לולאת הנלה העולה שכן האחרון מספק נקודת משוב ברורה להגדרת תפקוד של נפרון פרוקסימלי לעומת דיסטלי [מקור]. הלוואי שהיו מתמקדים כך בהחלמת הכליות.

שיבולת שועל מונבטת – מזון כתרופה שהיא בחזקת נס!

יתכן שמזה עשרות שנים, ואפשר להגדיל ולרשום 150 שנה, אולי נמצאה תרופת נס. מתי לא הצהיר ממסד הרפואה על תרופת נס? גם הקזת דם (Flebotomia) בימי הביניים הייתה תרופת נס, וגם הייתה לתרופה קדושה בעזרת האל והדברים הגיעו לידי כך שלא הועילו התוצאות, עד לשלהי המאה ה-19. הטיפול נמשך בעקשנות. הוא כלל איבוד דם יזום, לעיתים קרובות בכמויות גדולות. הטיפול נבע מאמונה שהקזת דם יכולה לרפא ואף למנוע מחלות באופן כללי. הטענה הייתה כי דמו של החולה נחשב למזוהם, להורדת ריכוז הדם הרע, ע"פ ההיגיון, והעלאת ריכוז הדם ה"טוב" חייבת לסייע לחולה, לפי דעתם של רופאים והחולה הגוסס, שיתף פעולה בהתלהבות ומתוך אמונה שינצל. כשמת זה היה כמובן בשל חטאיו הרבים. בשלב זה הFlebotomia, תרופת הנס והכוכב הן סוג של תרופות, מעכבי SGLT2, שמתבטאות בלומן (חלל) של צינוריות הכליה הפרוקסימליות, SGLT2 הנס החדש, הוא כדור שמונע ספיגה מחדש של גלוקוז מסונן (שעבר מהדם, בפקעית לצנרת התסנין שבכליות) ומהלומן הצינורי הוא חוזר לדם. כלומר בעזרת ה"נס" הסוכר לא יוחזר לדם. עיכוב גלוקוז זה על ידי מניעת העבודה של ה – SGLT2 מעודדת הפרשת גלוקוז בשתן ומפחיתה ספיגה חוזרת של נתרן, מה שמגביר את אספקת הנתרן לאבובית הדיסטלית. מעכב SGLT2, canagliflozin, אושר לראשונה לפני 11 שנים, בשנת -2013 לשימוש כחומר אנטי-היפרגליקמי, אך לאחר מכן הוכח כבעל יתרונות בולטים ללב ולכליות [מקור]. מאז פורסם צוות סטנפורד מצא שהוספת דפאגליפלוזין לטיפול הסטנדרטי בחולים אלו שיפרה את תוחלת החיים בשנתיים והפחיתה את אחוז הנזקקים לדיאליזה או השתלת כליה מ-17% ל-11% [מקור]. לאחרונה, ההנחיות הבינלאומיות, החל מלפני שנתיים, משנת 2022 ליתר דיוק הן לטפל בכל החולים עם סוכרת מסוג 2 ו-CKD עם GFR נמוך מ20 של ≥ 20 מ"ל/דקה/1.73 מ"ר עם הכדור שמעכב SGLT2.

ישנם מחקרים שמעכב SGLT2 מפחית אירועים קרדיווסקולריים (מוות מסיבות קרדיווסקולריות, אוטם שריר הלב לא קטלני, שבץ מוחי לא קטלני או אשפוז בשל אי ספיקת לב), אבל אין השוואה עם נטילת ויטמין B1תיאמין שנמצא במנת שיבולת שועל – שעושה את אותה עבודה וללא תופעות לווואי. שיקלו להכין מיץ ירוק משיבולת שועל מונבטת כדי להגן על הלב שלכם, אם נמצאה אצלכם מחלת כליות מתקדמת. זאת בשעה ש

מעכבי SGLT2 מגבירים את הסימפטומים המוכרים של מחלת הכליות: בצקת, הטלת שתן תכופה, בוערת בשתן המצביעות יל יתר חלבון, צריבה או הטלת שתן כואבת לצד כאבי גב ואגן שהולכים ומתגברים.

האם מעכבי SGLT2 הם תרופות הפלא שהם נראים?  

דואלים כותבי המחקר "Cardiovascular benefits of SGLT2 inhibition in diabetes and chronic kidney diseases", פרופ' לאיטון ט' אניטה Anita T. Layton

departments of Mathematics and Biomedical Engineering, Duke University, Durham, North Carolina

בוודאי שלא עונים על שאלה חשובה זו, מחברי המחקר מצביעים על כך שטרם הבנו את כל הניואנסים וההשפעות ארוכות הטווח של תרופות אלו [מקור]. 

עיכוב SGLT2 מוריד את ספיגת הצינורית הפרוקסימלית של הגלוקוז אבל גם של הנתרן Na+, ובכך הוא למעשה מעביר את הספיגה החוזרת של גלוקוז ו-Na+ למקטעי הנפרון במורד הזרם, כולל מקטע S3 הפגיע והגפה העולה המדולרית. 

המעבר במורד הזרם של הובלת Na+ עשויה להגביר את הדרישה הכוללת לחמצן בכליות,

מכיוון שהיעילות של הובלת Na+ (כלומר, מספר שומות Na+ הנספגות מחדש לכל מולה O2 הנצרכת) משתנה לאורך הנפרון, כאשר הצינורית הפרוקסימלית המוקדמת יעילה יותר מהמקטעים הדיסטליים. בעוד שההפחתה ב-GFR בתגובה לעיכוב SGLT2 מפחיתה את העלייה הזו בדרישת החמצן, השאלה היא: באיזו מידה יכולה סוכרת ועיכוב SGLT2 להשפיע על פעילות התחבורה וצריכת החמצן כאשר תפקוד הכליות נפגע. מכיוון שקטע S3, יחד עם הגפה המרוחקת – העולה  (TAL), שוכנים באזורים של המדולה הכלייתית עם מתח חמצן נמוך,

ידוע שהמקטעים הללו פגיעים במיוחד לפציעה היפוקסית פציעה בעקבות מחסור באספקת חמצן [מקור].  

לפיכך, העלייה החזויה במקטע S3 וצריכת O2 העבה של צינורית הכליה שעולה מעלה את החשש שמעכבי SGLT2 עשויים להוביל להפחתה בלחץ החמצן בקליפת המוח העמוקה ובמדולה החיצונית, בדומה לנתוני in vivo שדווחו על ידי O'Neil וחב' בתגובה לעיכוב כפול וחריף של SGLT2/SGLT1 (בחיות מעבדה (חולדות לא סוכרתיות וסוכרתיות שנתנו להן פלוריזין, תרופות ממשפחת מעכבי SGLT2.  הסיכון להיפוקסיה מדולרית חיצונית – הרס בשל מחסור בחמצן עשוי להיות בעיה חמורה במיוחד בכליה סוכרתית, בהתחשב בכך שזרימת נימים פריטובולרית עלולה להיפגע בסוכרת.  עכשיו, הסיפור אולי לא יסתיים כאן.  ההפחתה במתח החמצן ברקמות עשויה בתורה לעורר שחרור אריתרופויאטין מתאי ביניים בגבול הקורטיקו-מדולרי- נושא זה, אם יבדקו תוצאותיו לטווח ארוך, יכול לשנות לטובה חולים שסובלים מאנמיה [מקור].

הכדור הזה SGLT2 עלול להעלות את הסיכון לפגיעה מדולרית חיצונית היפוקסית בכליה, פציעה בעקבות מחסור באספקת חמצן,

אך הוא עשוי גם לתרום לעלייה בהמטוקריט והיא כן יכולה להיות מועילה לכליות וללב מסכמים החוקרים [מקור]. יש להעיר על כך או שכן, או שלא ובתנאי שיוכלו לחיות בלי כליה שמקבלת די חמצן.

על מבנה הנפרון והמערכת של השתן – במאמרי – כאן.

פלוריזין

כל מעכבי SGLT2 מכילים חומר שמזכיר פלוריזין, קליפה של עץ תפוח. הכדורים האלה פועלים באופן זהה יחסית ונלקחים דרך הפה (פומית).S

תרופות מאושרות במחלקת מעכבי SGLT2 כוללות: Brenzavvy™ (בקסגליפלוקסין) Invokana® (קנאגליפלוזין) Farxiga® (דפאגליפלוזין) Jardiance® (empagliflozin) Steglatro® (ertugliflozin)

פלוריזין (חומר שהופק במקור מקליפת עץ התפוח וגורם להפרשת סוכר בשתן) ומשמש כיום כתרופה לסוכרת SGLT2. טיפול בתרופות אלו גורם לגלוקוזוריה משמעותית ועלייה קלה בקריאטינין ומהווה יעד ותקווה לתעשיית התרופות, נפרולוגים וחולי כליה בדרגות סופניות (GFR מתחת ל-20) אבל מה שחשוב לנו, יתכן ובעזרת קליפת עץ התפוח יעזרו עוז הנפרולוגים ורופאי המשפחה ויתחיחו למדוד את מצב תפקוד הכליות כבר בגיל 35.

הסיבים שבבמיה (הם החומר הרירי) גם הם עוזרים להפחית את קצב הספיגה של הגלוקוז מה שמפחית את רמות הגלוקוז בדם [מקור]. אם משתמשים בסיבי הבמיה, מי במיה – מתכון כאן וקמח קליפת תפוח עץ – אפשר לסייע לכליות ולהגיע לתוצאות טובות יותר.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *