שיראטאקי אטריות קונג`אק – מתכונים

אטריות שיראטקי, הנקראות גם אטריות קונג'אק או אטריות שהן נס (Miracle Noodles), shirataki noodles (konjac noodles) הן תוצר של תפוח אדמה בשם קונג'אק. האיטריות בריאות ומתאימות לתהליכי החלמה מגוונים כולל הפחתה במשקל.

קונג'אק או קוניאק (שם מדעי: Amorphophallus konjac) הוא צמח בר ממשפחת הלופיים בעל פקעת. שמו היפני konnyaku והוא מהווה מרכיב מרכזי יחסית במטבח היפני.

היפנים מכינים ממנו איטריות. משום שתפוח האדמה (פקעת) הקונג'אק (יבשה) מכילה כ-40% גלוקומנן, סיב תזונתי צמיגי ג'לי [מקור] המעניק סגולות בריאותיות שיוחסו לצמח ולהן. שנים רבות לכל הפחות מאז המאה השישית, היפנים צורכים אותו כמזון מרפא והחלמה. הקונג'אק דל מאוד בקלוריות, ומשמש לעיתים כמזון דיאטטי, ואף ליצירת תוספי תזונה למטרות הרזיה, לעיתים קרובות בצורת אטריות נפוץ ביפן גם כ"עוגת יאם" (yam cake) ומיני ג'לטין כאשר מערבבים את קמח הקונג'אק עם סוכר בתהליך הכנת הג'ל.

למרות שהפקעת מכונה תפוח האדמה קונאיאקו konnyaku, konnyaku או קונג'אק הצמח שייך למשפחת Araceae (פילודנדרון  Philodendron), כמו הבטטה והטארו (taro). הפקעת התת-קרקעית מיובשת ונטחנת לקמח, מה שהופך את השורש (הרעיל במצב הגולמי) בטוח לאכילה. לאחר מכן מערבבים אותו עם מים וסידן הידרוקסיד (1.5 גרם (1/2 כפית) סידן הידרוקסיד על כל 1 ליטר מים ו20 גרם (2 כפות) אבקת קונג'אק) ליצירת חומר דמוי ג'לי, שנימכר בצורה זו או שהוא נחתך וארוז כאטריות קוניאקו, הנקראות גם  konnyaku או שיראטאקי (shirataki). צורות נוספות בהן החומר הג'לטיני מככב הן, לוחיות, או כדורים. השפים משתמשים בלוח של חומר דמוי ג'לי אפור מעובד הוא ה-Konnyaku. . בצורות אלה הוא יכול להיות לבן או אפור, כתוצאה מהוספת אבקת אצות ים.

חומר הגלם למעדנים ולמנות הקונג'אק הנפלאות – נתח אפור דמוי ג'לי מעובד בשם Konnyaku [מקור].

ביפן אפשר למצוא אותו כאחד המרכיבים בג'לי פירות מתוקים.

סוקיאקי (sukiyaki), הוא סיר חם כולל בדרך כלל אטריות שיראטקי העשויות מקונג'אק. אודן (oden) מנה החורפית בה השירטאקי (איטריות הקונג'אק) מבושל בדשי עם טופו וירקות, לפעמים אודן מוגש בטעם מיסו. בראמן (מנת מרק אטריות יפנית) אפשר להחליף ולהשתמש באטריות שיראטאקי כשמחפשים תחליף דל קלוריות. אפשר לאכול אותו בצורת סשימי: סשימי קוניאקו ביפן מוגש נא עם ווסאבי ורוטב סויה. הוא טעים, בעל מרקם עדין יותר מאשר שיטאקי מבושל.

הדרך הטובה להכין אותן היא בהקפצה – אטריות מוקפצות, או ברוטב שאוהבים, אבל האיטריות האלה שמכונות לרוב שיראטאקי נהדרות גם במרקים!

במכולת בארצות המזרח וגם בארה"ב אפשר למצוא אותן במקרר (בדרך כלל ליד הטופו). בישראל הן נמכרות בצורה אחרת לגמרי, כאיטריות יבשות. אחרי הכל רוב המותגים של אטריות שירטאקי לא צריכים להיות בקירור, אבל בקירור הן נשמרות טוב יותר, בכל אופן אני ממליץ לאחסן אותן במקרר.

אפשר גם להכין את האיטריות לבד – אם לא הצלחת למצוא אותן. הרכיבים להכנתן פשוטים מאוד מים, 2 כפיות של גלוקומנן (מכיל 6 גרם של סיבים מסיסים.) אפשר להזמין ברשת האינטרנט (לקראת סוף המאמר צילום של סיבי גלוקומנן) אם לא נמצאו במכולת השכונתית או בחנויות הטבע באזור מגוריך.

 1/8 כפית ליים כבישה (0.4 גרם) או 1 גרם אבקת אפייה – המתכון למטה

מסטיק קונג'אק – להכנת מעדני החלמה.

יש לזכור כי אטריות שיראטקי הן סיבי תזונה (סיבי גלוקומנן). מזון לבניית מערך חיידקי מעיים טובים. אין להם שום ערך תזונתי מעבר לכך לאדם. אין להן קלוריות וגם טעם, אין בהן פחמימות או ויטמינים – כלום. כך שלאכול אותן זה לטפח מערך בריא במעיים ומבחינת האדם עצמו כמו לא לאכול כלום ובכל זאת יסוד ההחלמה אדיר מתון בהן בשל תוצרי חיידקי המעיים שניזונים מהן, מתרבים ומגיעים עד לייצור הגלוטתיון הוא האנטיאוקסידנט החזק ביותר, יש להם השפעה על המוח דרך ציר ה-MGB [מקור] נושא עליו פרסמתי במאמרי- מזון למוח – המזון הבריא למוח תומך בגמישות מערכת העצבים שלו וביכולת הלמידה, שומר על הזכרון, ומונע מחלות כגון אלצהיימרכאן. לציר ה-MGB השפעה על דיכאון וחרדה, כך שאיטריות שיטאקי יכולות גם לשפר את מצב הרוח. החיידקים שבמעיים גם מייצרים בסביבות 10% מהאנרגיה שהגוף משתמש בה [מקור]. הGlucomannan בדומה לסיבי העמילן העמיד שבתפוח אדמה חי יכולים להפוך במערכת העיכול לחומצות שומן קצרות שרשרת כמו בוטיראט, אשר הוכחו כמגן מפני פגעי מחלת הסרטן ועשויים להפחית את נזקי ה-DNA לתאי אפיתל של המעי הגס ב-70% ולמנוע סרטן. הן משפרות את התגובה לאינסולין ומשפיעות על מבנה המוח.

תוצרי הקונג'אק מגוונים, קל להכין את האיטריות – זו מנה לתהליך החלמה ושמירה על גוף צעיר לאורך שנים. Konnyaku קיבל את הכינוי "I-no-hoki" שמשמעו מנקה את הקיבה וביפנית "מטאטא קיבה".

אוכלים מנה קטנה בבקר ומנה קטנה בלילה.

אטריות קונג'אק יכולות להיות תוספת מצוינת לתזונה לאנשים עם מחלות מעי, אי-ספיקת כליות, סוכרת2, יתר כולסטרול, והן גם עשויות לעזור לך לרדת במשקל ולשפר את מצב הרוח.

מסטיק קונג'אק – אטריות קונג'אק הן אטריות דלות קלוריות או אפילו בעלות אפס קלוריות. הן עשויות משורש צמח הקונג'אק, שסיבי המזון שלו הם מהבריאים ביותר עלי אדמות [מקור] צילם ירון מרגולין.

אטריות קונג'אק נאכלו ביפן כבר לפני למעלה מאלף שנים והן מאתגרות את אוהבי הבישול החדש. בדומה לטופו משי, אין לאטריות קונג'אק טעם משל עצמן, אבל זה מה שמאפשר לשפים להשתולל… אני לא שף אף שסיימתי שנתים לימודי הקונדיטוריה, אצל שף קונדיטור רב ניסיון, אבל להשתולל אני אוהב. 

אטריות קונג'אק (בצילום למעלה מוגשות בבר הסלטים של מסעדת Sizzler בפטאיה, צילום ירון מרגולין) תקבלנה את הטעם של כל רוטב נכון שנשתמש בו, מבחינה זו הן דומות לפסטה רגילה, במה לשף איטלקי שלא מפסיק להפתיע. למעלה הן מוקפצות עם שום שמן זית ושמן שומשום – מעדן.
השימוש הנפוץ ביותר באטריות קונג'אק בבישול היפני הוא במרקים, כגון מרק אודן או "סיר חם" בסגנון יפני (סוקיאקי ושאבו שאבו) שניזכרו בפתיח.

סיבי גלוקומנן, הם הסיבים הג'לטינים המצויים בשורש הקונג'אק שהוא למעשה מרכיב ההחלמה, אבל תמצאו איטריות נוספות שעשויות מטופו, שיבולת שועל ואפילו מספירולינה גם הן שייכות למזון כתרופה. אני אישית קונה את המותג אטריות שיראטקי, או איטריות קונג'אק מכיוון שאני מעדיף את המטבח החדש ואטריות קונג'אק הן שיא האיכות ומנת מזון כתרופה שמתאימה כמעט לכל מי שמבקש החלמה ולשמור על גוף צעיר, חזק ועמיד כי סיבי הקונג'אק גם מחזקים את מערכת החיסון, מונעים סרטן ותומכים בעבודת המיטוכונדריה גם באינסולין ומאפשרים להפחית את התנגודת לאינסולין.

למאמרי

על האיטריות להיות אל דנטה, הן קלות מאוד להכנה – והן מוכנות תוך 20-30 דק'. תלוי ברוטב, אבל המנה בריאה מאוד, דלת קלוריות, דלת פחמימות, ידידותית לקטו, צמחונית, ללא גלוטן, ועמוסה בסיבים מסיסים פרה-ביוטיים ברמה הכי גבוהה.

כיצד להכין אטריות שיראטאקי:

ע"פ ההוראות שעל האריזה  בדרך לשטוף ולאכול. אני לא ממליץ על המתכון הזה בכלל. צריך לבשל אותם כדי שלא יקבלו מרקם גומי או יהיו פריכות.  

  1. יש לִשְׁטוֹף את האיטריות.  מניחים את אטריות השיראטאקי במסננת ומעבירים מתחת למים זורמים קרים. שלב זה  מנטרל את הטעם שלהם.
  1. רְתִיחָה. בסיר גדול מלא מים מביאים את המים לרתיחה.  מוסיפים את האטריות וכשהן מתגמשות סוגרים את האש.
  2. לייבש – שופכים את האטריות למסננת ביחד עם המים. מניחים מתחת למים זורמים – לשטיפה ומייבשים עם נייר סופג.
  3. לקלות – מכניסים למחבת ומקפיצים ללא שמן תוך ערבוב. מחממים מחבת גדולה על אש בינונית-גבוהה.  מוסיפים אטריות (ללא שמן) וקולים אותן תוך ערבוב עד שהן יבשות מאוד. מוציאים ומכסים.

הערה – לפני שמוסיפים אותן לרוטב האהוב עליכם אפשר לאחסן אותן במיכל עם מים טריים מומלחים, עדיף להניח במקרר.

כיצד להכין אטריות שיראטאקי:

ע"פ ההוראות שעל האריזה  בדרך לשטוף ולאכול. אני לא ממליץ על המתכון הזה בכלל. צריך לבשל אותם כדי שלא יקבלו מרקם גומי או יהיו פריכות.  

  1. יש לִשְׁטוֹף את האיטריות.  מניחים את אטריות השיראטאקי במסננת ומעבירים מתחת למים זורמים קרים. שלב זה  מנטרל את הטעם שלהם.
  1. רְתִיחָה. בסיר גדול מלא מים מביאים את המים לרתיחה. מוסיפים את האטריות וכשהן מתגמשות סוגרים את האש.
  2. לייבש – שופכים את האטריות למסננת ביחד עם המים. מניחים מתחת למים זורמים – לשטיפה ומייבשים עם נייר סופג.
  3. לקלות – מכניסים למחבת ומקפיצים ללא שמן תוך ערבוב. מחממים מחבת גדולה על אש בינונית-גבוהה.  מוסיפים אטריות (ללא שמן) וקולים אותן תוך ערבוב עד שהן יבשות מאוד. מוציאים ומכסים.

הערה – לפני שמוסיפים אותן לרוטב האהוב עליכם אפשר לאחסן אותן במיכל עם מים טריים מומלחים, עדיף להניח במקרר.

5. מערבבים עם רוטב. הרוטב למעלה הוא רוטב איטלקי שום, שמנת וגבינת פרמזן.

מצרכים לאיטריות קונג'אק – אטריות שיראטאקי (שמות מותגים מסוימים הם Miracle Noodles, או Pasta Zero).

1 חבילת איטריות 

 1 בייבי בוק צ'וי

 1 בצל ירוק

 1 כפית שום טרי קצוץ דק 

 ½ כף שמן שומשום קלוי

 2 כפות רוטב סויה

 1 כפית סוכר חום בהיר (למי שמותר)

 1 כפית חומץ אורז (לא מתובל)

 שומשום קלוי, לציפוי

 תבלינים לפי הטעם (פלפל אנגלי, כוסברה, פפריקה חריפה, קארי וכד')

אופן ההכנה

ירקות – מפרידים את עלי הבייבי בוק צ'וי, הבצל  ומנקים אותם היטב. קוצצים לחתיכות בגודל ביס, ומפרידים בין החלק הלבן והירוק. כמו כן פורסים דק את הבצל הירוק, ומפרידים את הלבנים והירוקים.

מכינים את האיטריות כנדרש למעלה, מקפידים על שלב הקלייה. מניחים את האטריות במחבת הריקה ומבשלים תוך כדי ערבוב מדי פעם עד שכל המים מתאדים, כ-5 דקות.

 דוחפים את האטריות לצד אחד של המחבת, ובצד השני מוסיפים את שמן השומשום, השום והחלק הלבן של הבצל הירוק ומטגנים תוך ערבוב, עד שמתחיל לעלות ריח, כ-1-2 דקות.

מוסיפים למחבת את החלקים הלבנים של הבייבי בוק צ'וי, רוטב סויה, סוכר חום וחומץ אורז. מערבבים הכל יחד ומבשלים תוך ערבוב תכוף עד שרוב הנוזלים מתאדים, כ-3 דקות. מתבלים בתבלינים.

מוסיפים את הירוקים של הבייבי בוק צ'וי למחבת ומבשלים עוד דקה אחת עד שהם רק מתחילים להיטגן. מסירים מהאש ומעבירים לצלחת או קערה. מפזרים מעל שומשום וגזרי הבצל הבצל הירוק.

הקימפירה –  פלפל ירוק, גזר ואיטריות שיראטאקי מתכון יפני

   מצרכים ל 2 מנות

 3 פלפלים ירוקים גדולים

 80 גרם גזר

 1/2 חבילה שיראטאקי (אטריות קונג'אק)

 1 כף מירין

 1 עד 1 ו-1/2 כף רוטב סויה

 1 שמן שומשום

 1 שומשום קלוי (לבן)

הוראות הכנה

  הכנת האיטריות 

1מרתיחים מים, מכניסים את השיראטאקי וחותכים לאורכים קצרים יותר וקלים לאכילה.

  2 חותכים את הפלפל והגזר לגפרורים מעט גדולים.

  3 מחממים את שמן השומשום במחבת או בסיר עם תחתית גדולה, מוסיפים את השיראטאקי ומטגנים היטב.

 4 מוסיפים קודם את הגזר, אחר כך את הפלפלים, וממשיכים להקפיץ. כאשר השמן מצפה היטב את הירקות מוסיפים את המירין, ולאחר מכן את רוטב הסויה.

 5 מגבירים מעט את האש לאש גבוהה ומטגנים תוך ערבוב עד שהנוזל מתאדה. 6מעבירים לכלי הגשה ומפזרים מעל שומשום.

Glucomannan סיבי גלוקומנן
שיראטאקי– מתכון של מחלים (שגר בניו . .
יורק). מצרכים: חבילת איטריות קונג'אק –שיראטאקי 200 גרם. 2 גזרים חתוכים לרצועות עם – Titan Peeler, בצל גדול, 3 קישואים – חתוכים לרצועות (ספגטי, כמו הגזרים בעזרת המכשיר הנ"ל), 2 שיני שום, שמן זית לטיגון, מוסיפים את האיטריות לאחר שנשטפו, סויה כהה, רותב טריאקי

אופן ההכנה

על מחבת מניחים בצל קצוץ ורצועות גזר – לאחר שמתחיל להגיר מים מוסיפים קישואים, בהמשך שמן זית, שום קצוץ ורטבים לפי הטעם סויה כהה, וטריאקי – מעדן.

איטריות קונג'אק ביתיות – איך מכינים בבית את האיטריות לבד?

 מצרכים 

 2 כפיות של גלוקומנן (Glucomannan מכיל 6 גרם של סיבים מסיסים.)

 1/8 כפית ליים כבישה (0.4 גרם) או 1 גרם אבקת אפייה או 1.5 גרם (1/2 כפית) סידן הידרוקסיד.

2 כוסות מים

אופן ההכנה

 יוצקים 2 כוסות מים קרים לסיר בישול גדול. מצרפים 1/8 כפית של ליים כבישה או אבקת אפייה ומשרים למשך דקה.  לאחר מכן מוסיפים 2 כפות של אבקת גלוקומנן (Konjac (Glucomannan, תוך כדי ערבוב מתמיד עד שהנוזל מגיע לרתיחה.  ממשיכים להרתיח את התערובת עוד כ-3 דקות לערבב כל הזמן. מסירים מהאש. התערובת הופכת לג'ל ברגע שהיא מתקררת – מסטיק קונג'אק. ג'ל זה יציב ולא יתמוסס בטמפרטורת החדר.  לאחר שהג'ל מתקרר, חותכים אותו לחתיכות קטנות או לצורה הרצויה. לאחר מכן הגישו נא כנזכר למעלה או המשיכו לבשל בכל דרך שתרצו!

איך מכינים את האיטריות שנראות כמו ספגטים בבית?

מצרכים 

 20 גרם (2 כפות) אבקת קונג'אק

 1.5 גרם (1/2 כפית) סידן הידרוקסיד

 1000 גרם (1 qt) מים (לקונג'אק)

 200 גרם מים (לסידן)

בבלנדר עם ליטר מים מערבלים 20 גרם (2 כפות) אבקת קונג'אק. מוסיפים את המרכיב הבסיסי (אלקליין) מרימים בעזרתו את ה- Ph של המים מעל למ10. משתמשים במתכון זה לשם כך ב(1/2 כפית) סידן הידרוקסיד. בכוס או כלי נפרד עם 200 גר' מים מערבלים את הסידן ואח"כ מוסיפים לבלנדר ובוחשים היטב במשך כ 30 שניות.

מתקבל מרקם ג'לטיני בצבע מים.
מכניסים את הג'לטין לשקית זילוף או לשקית פלסטיק וחותכים את אחת הפינות שלה בתחתית. בהמשך מחממים מים, לאחר שרתחו.

בסיבוב ובתנועות מעגליות מַזְלִיפִים את הג'ל אל תוך המים שממשיכים לרתוח, אבל על אש קטנה. החימום מעצב את הג'ל לאיטריות השירטאקי הנודעות.

איך מכינים איטריות קונג'אק – שיראטאקי מתפוחי האדמה עצמם?

1. שוטפים ומקלפים את תפוחי האדמה. המכונים קונג'אק (מומלץ ללבוש כפפות גומי למניעת גירוי בעור).

חותכים את תפוחי האדמה השטופים 2. והקלופים לקוביות בגודל 5-6 ס"מ.

3. מרתיחים במשך 10-15 דקות. עד שהם מתרככים מספיק כדי שקיסם יעבור דרכם ללא התנגדות.

צריבה. לוקחים 1300 4. מ"ל מים פושרים, ומשאירים חצי כוס מים בצד, מערבבים את המים עם תפוחי האדמה המכונים קונג'אק ומערבבים בעזרת מעבד מזון או מיקסר בכמה קבוצות (כי הכמות גדולה מדי למיקסר ביתי).

5. הכניסו את כל המישרה שנוצר למיכל גדול (סיר 5.) והשאירו למשך כשעה עד שעתיים. במקביל הוסיפו למיקסר את המים הפושרים שנותרו משלב 4 (חצי כוס מים בצד) כדי לשטוף את תפוחי האדמה מהמיקסר.

סידן הידרוקסיד השלב ה-6 הוא חזרה על המתכון למעלה. יש להכין מי סיד מסידן הידרוקסיד ומים כנזכר למעלה. שלבו 2 גרם סידן הידרוקסיד שאגב הוא מותר כמובן לאכילה עם -100 מ"ל מים להמסתו של הסידן הידרוקסיד.

7. מוסיפים למשרה שבסיר הגדול (שלב 5.) את סידן הידרוקסיד המומס (אפשר בשלב זה להשתמש במיץ ליים, שנזכר למעלה במתכונים) ומערבבים בבלנדר במהירות במשך 60-90 שניות.

נתח הקונג'אק – מכניסים את התמיסה 8. שהתקבלה בשלב הקודם (7) לתבנית מלבנית או מרובעת, מחליקים מלמעלה בעזרת מרית ומשאירים לעמוד למשך שעה. מתקבל ריבוע מוקשה כגודל התבנית.

חותכים את ה-Konnyaku המוקשה9. לשניים ומרתיחים במים של 80-90 מעלות צלזיוס במשך כשעה כדי להתקשות מלאה.

לסיום מרתיחים שוב מים בסיר אחר, מכניסים את נתח הקונג'אק כדי להסיר ממנו את העמילן, מוציאים וחותכים לקוביות קטנות או בינוניות, ויש לכם נתח קונג'אק יפני מסורתי! [מקור].

ירון מרגולין

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *