Tsamba שתי כוסות גרגרי שעורה דגנים מלאים, רצוי אורגניים – מתכון צ'מפה למבקשים להחלים מאי ספיקת כליות

קערת צ'מפה, המוגשת על שולחן של מסעדה בטיבט טרם הוכנסו אליה תה ושמן להכנתה כמאכל חי וטעים.

צ'מפה – רטסמה פה או ג'האם-תו או פיי מאר Phey Mar

צ'מפה או צ'מבה (Tsampa or Tsamba בשפת המקור – טיבתית: རྩམ་ པ་, Wylie: rtsam pa; בנפאלית: साम्पा; ובסינית: 糌粑; pinyin: zānbā) הוא מזון מקובל בטיבטי ובהרי ההִימלאיה. צ'מפה משמשת את האדם, אבל היא גם מסייעת למקומים בעבודת האל, כמנחה לאלים אנימיסטיים בבואם לבקש את הגנתם [מקור]. במאה השביעית לספירה, המנהג של זריקת צ'מפה באוויר להזנת האלים או נפש הטבע עצמו עבר באופן רשמי לטקסים הכתרת מלכים ומינוי שרים, והיה אות לשמחה וברכה להצלחה ולשגשוג גם בחתונות. בערך במאה ה -13, נהוג היה לסמן את כל האירועים החשובים של החיים הטיבטיים, כגון נישואים, ימי הולדת ואירועים משמחים אחרים, בזריקת קורטוב של צ'מפה לאוויר [מקור1, מקור2]. 

הצ'מפה שכיחה כיום בתפריט היומי בחלקה המרכזי של רכס ההרים הגבוה ביותר בכדור הארץ [מקור]. ארוחה דביקה שעשויה מקמח צלוי, בדרך כלל קמח שעורה, מנה קלה לאכילה, מאוד עשירה בחומרים מזינים ומנת הקלוריות שבה מתאמה לנערים מתבגרים, רקדנים וספורטאים מהשורה הראשונה. בהרים הרמים חשוב גם שהיא מקילה על רעב וקור, אך גם קל לנשיאה ואחסון. בדרך כלל המאכל מעורבב עם תה, חמאה טיבטית מלוחה (מחלב יאק) אך יש והיא מעורבת בבירה. את הצ'אמפה אפשר למצוא גם בטורקיסטן ובמונגוליה, שם המאכל נקרא: זמבה. הצ'מפה חדרה אל תפריט תזונת החלמת הכליות שלי (ירון מרגולין, כותב מאמר זה), בעיקר בתפריטם של נערים מתבגרים וחולי כלייה ספורטאים שממשיכים להתאמן וזקוקים להזנה מעמיקה אך מגוננת על אברי הגוף הפנימיים.

הצ'מפה מופיעה גם כדייסה מתוקה ואגוזית שנקראת "ג'האם-תו" (jham-thoo) אשר מוכנת עם גבינה טיבטית, חמאה, קמח אגוזים, תה וסוכר. הצ'מפה המקורית מופיעה גם עם ציר טלה או יאק נקראת "טסם-טאנג" (tsam-thug), אך היא וזו שמכילה אגוזים אוסרות בהחלט לשימוש לחולי הכליות שמטופלים בקליניקה של "לחיצות ההחלמה". 

מנת הצ'מפה (קערת צ'מפה קלאסית בתהליך – ממנה ייצרו כופתאות או דייסה של צ'מפה.) מתקבלת בטיבת כברכה ל"התגברות על כל המכשולים" – מקור הצילום ויקיפדיה – כאן.

מתכון צ'מפה למחלימי הכליות

  1. הכנת הצ'מפה – הבסיס

רכיבים

 2 כוסות גרגרי שעורה – רק דגנים מלאים, רצוי אורגניים אפשר להשיג מישראל מרמת ישי אימייל – israelbenhaim@gmail.com

 הוראות הכנה

צולים גרגירי שעורה יבשים – רק שעורה מלאה במחבת כבדה (ברזל יצוק עובד לכם הכי טוב) על אש בינונית-גבוהה כמו למשללהשגיח שלא ישרפו –  מערבבים את גרגירי השעורה בהתמדה, כל הזמן בעזרת מרית או כף עץ עם שמן זית, מזיזים את הגרגירים מהמשטח התחתון הלוהט ומסובבים אותם מהמרכז כלפי חוץ, על מנת להבטיח צליה אחידה וללא חריכה. תנו לשמן הזית לחדור כמה שיותר לגרגירים, אפשר להוסיף מדי פעם, אבל לא לטגן –   הגרגירים יתפצפצו מעט עם התרחבותם בחום, ויתחילו להפיץ ניחוח של תבואה קלויה בהמשך התענוג הם גם ישנו את צבעם. 

כל העת ממשיכים לערבב את גרגרי השעורה עד שכולם מכהים וצבעם נעשה יותר מזהוב, התהליך העדין הזה לוקח כ-10-14 דקות. תהיו סבלניים, אחרי הכל מדובר במעדן מהרכסים הכי גבוהים בעולם, מכל מקום בהתחלה יש לבדוק את תקינותם בנגיסה. הגעתם לצבע הנכון, לטעם הנפלא – אפשר לכבות ולהסיר מהאש. 

טוחנים את הגרגירים החמים במטחנת הקפה או התבלינים, אולי יתכן שתצטרכו לעבוד בכמויות קטנות ולטחון שוב ושוב עד שהכל יהיה במרקם קמח דק. כמעט סיימנו.

להניח לקמח שנוצר להתקרר לגמרי, ולאחר מכן הוא עובר לאחסן בכלי עץ או זכוכית אטומה היטב במקום קריר. קמח זה הוא הצ'מפה ונשמר ללא הגבלת זמן במקרר. 

המעדן מקמח זה הוא השלב השני

הערה: חשוב להקפיד על עבודה בסביבה לא חמה ומרכיבים קרים.

משאירים מעט תה ירוק או ,תה ירוק מלוח בתחתית קערת העבודה. מניחים עליה 11/4 כוסות צ'מפה וכ 3-4  כפות שמן זית – אני מוסיף רבע כפית מלח ו3 כפות מי קרח מדובר במנה לנערים מתבגרים, רקדנים ו/או ספורטאים, שמחלימים מאי-ספיקת כליות ומבקשים להמשיך בשגרת האימונים שלהם. התחילו ללוש, בכל פעם מוסיפים עוד שמן, תבלינים (אפשר פלפל חריף או רוטב צ'ילי חריף כמו בוידאו כאן) – בסוף תגיעו לבצק פריך שמזכיר בצק פולני לעוגיות הכי טעימות שיש… לפתע תחזיקו ביד בכופתאות שנראות כאילו ילדים לשו פלסטלינה –

צ'מפה או צ'מבה (Tsampa or Tsamba כופתאות הבריאות מגרגרי שעורה צלויים ושמן – צילום מסך מהמאמר כאן.

אפשר להכין מהתוצר כדורים קטנים –  זהו – המקומיים מערבבים תחילה את השמן (השמן שלהם אינו מעץ הזית כמובן, אלא מבעלי החיים שהם מגדלים בהרים מיאק, לחולי כליה שמן כזה אסור) ממשיכים ללוש בעדינות עם האצבעות, ורק לאחר שמתחילים לקבל את הבצק המומחים לצ'מפה לשים אותו ביד, בינתיים מסובבים את הקערה העגולה עד שהכופתאות מוכנות, ספוגות בתה, שמן ומכילות תבלינים שמועדפים עליך (קארי, קינמון, פפריקה חריפה – לא חובה). כל ההערות להכנת צ'מפה מדברות על כך שיש לשוב ולנסות עד שמגיעים לכמויות הנכונות הן של התה והן של השמן – ודין זה מתייחס גם אל כמות הצ'מפה שמתאימה לך. מנסים ומסובבים את הקערה ושוב לשים עד שתתקבלנה הפרופורציות הנכונות.

אוכלים טרי, מזון חי משעורה צלויה.

מכל מקום המוצר הסופי כשמגיעים לגוש בצק מעוצב אומר שכופתאות הפיי מאר Phey Mar  מוכנות – יש ומוסיפים בתהליך התבלון גם מעט סוכר כדי להדגיש את הצד המלוח שבהן. אוכלים את הכופתאות מיד, כפי שהן, לא אפויות ולא מבושלות – כופתאות הצ'מפה מוגשות כמזון חי – בתיאבון

כופתאות פיי מאר – חטיף לגברים – מעדן צ'מפה עם תה ירוק ושמן. מקור הצילום בצילום מסך מכאן.

הכנת כופתאות פיי מאר Phey Mar וומלית, המורכבת מעיגולי בצלים רכים ומתקתקים וגמבה אפויה

מלית

במחבת רחבה מניחים שמן, 3 בצלים פרוסים, מעט מלח וכרבע כוס מים. מכסים ומניחים להתבשל על להבה חזקה עד שכל המים יתאדו והבצלים רכים. מסירים את המכסה, מערבבים ומוסיפים עוד מעט מים. מנמיכים את האש ומבשלים עד שהבצל מזהיב ומתקרמל- בערך עשר דקות. צריך לבחוש מדי פעם ולהוסיף טיפונת מים אם חסרה לחות. מוסיפים חומץ בלסמי (1 כף בלסמי), עלי תימין ומעט הסוכר (1 כף עלעלי תימין טרי), מערבבים ומבשלים עוד דקה או שתיים. מתקנים תיבול ומניחים להתקרר. מוסיפים 2 כפות פסיליום רצועות גמבה שנאפו בתנור ומערבבים למלית. 

מרדדים את עיגולי בצק הצ'מפה מה שמכונה כופתאות פיי מאר Phey Mar,  על משטח מקומח. זו משימה שיכולה להיות לא תמיד קלה אך אפשרית. משטחים בתבניות טארט, מהדקים לתחתית ולצדדים, מסירים עודפים, דוקרים מעט במזלג כדי שלא יתפח ואופים כעשר דקות בחום תנור של 200 מעלות צלסיוס. מוציאים ממלאים במלית – ומגישים.

אילוף הכליות הסוררות – מאמר היסוד לשיטה, הדרך והאיך להחלים מאי ספיקת כליות – להקליק – כאן

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי
    2 comments on “Tsamba שתי כוסות גרגרי שעורה דגנים מלאים, רצוי אורגניים – מתכון צ'מפה למבקשים להחלים מאי ספיקת כליות
    1. Lucas Pitfield הגיב:

      Hi, Neat post. There is a problem with your website in internet explorer, would test this… IE still is the market leader and a good portion of people will miss your fantastic writing because of this problem.

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *