למה מדידת הויטמין B12, רחוקה מלהיות מדויקת?

ויטמין B12 הוא כינוי לסדרה של תרכובות מסיסות במים הקרויות קובלמינים Cobalamins: ציאנוקובלמיןהידרוקסיקובלמיןמתילקובלמיןאדנוסילקובלמין. המבנה של הויטמין מאוד מורכב ונמצא בו 4 אטומי חנקן (N). הוא משמש כקואנזים מה שאומר שהוא תרכובת אורגנית הנקשרת לאנזים, והופכת אותו להיות פעיל. ככלל בלעדי הקואנזים, האנזים לא יפעל – האנזים חייב אותו כדי לפעול והוא ה- B12 -משמש כקואנזים [מקור]. בדיון הנרחב (כאן) על ההומוציאסטין, שבמצבים שבהם ניכרת עלייתו בדם, מתרחשות מחלות דלקתיות כרוניות ובאובדן גמישות העורקים שסופן מוות – פגשנו באנזים מתיונין סינתאז (MS)[מקור] – והוא משתמש במתילקובלמין MeB12 כקואנזים לפעולתו כדי להפוך הומוציסטאין למתיונין, תהליך שניכרת בו ההחלמה [מקור1, מקור2, מקור3].

הומוציסטאין Hcy טווח הנורמה: 4.3 -7 כל מדד שנמצא מעל 7-10 מסוכן וגורר את הגוף לדלקת העורקיםטרשת עורקים, אבדן גמישות העורקים ואי ספיקת כליות.

אחת הדרכים למנוע תחלואה בנטילת תוסף B12 מתילקובלאמין ותוספת תזונאית כגון פולי תורמוס. פולי התורמוס הם פצצת בריאות ומכילים בן השאר מתיניון. מאזן B12 ומתיונין בגוף מגן עלינו בפני יתר הומוציסטאין. די בחופן פולי תורמוס 3 פעמים בשבוע כחטיף לשמירה על הבריאות –

תורמוס – השם תורמוס או lupines נגזר מהמילה הלטינית לופוס שפירושה זאב. מקורו של התורמוס באזור הים התיכון, וגם בצפון אמריקה וברמות האנדים כולל בפרו ובאלסקה הוא גדל. הארכיאולוגיים חשפו שהתורמוסים המוקדמים ביותר שימשו את שושלת הפרעונים המצריים. בקברים העתיקים שלהם התגלו זרעים של Lupinus digitatus Forsk. תורמוסים קדומים, שביתו באותם זמנים [מקור]. בישראל גדלים תורמוס ספרדי, תורמוס תרבותי, תורמוס שעיר, תורמוס צהוב, תורמוס ארצישראלי, תורמוס צר עלים ותורמוס ההרים. החנקן הוא מרכיב יסודי של חלבונים, והוא (חנקן מולקולרי) מהווה 78% מנפחה של האטמוספירה, עם זאת, אינו יכול להיקלט בצורה זו על ידי הנזקקים לו, גם אנחנו לא יכולים לקלוט אותו ליצירת חלבון בגופנו. אחת היכולות של התורמוס הוא יכולתו לקלוט חנקן (Nitrogen) מהאוויר והמשתמשים בפולי התורמוס למאכל נהנים ממנו לסינתזה של חלבונים. הם מכילים גם אלקלואיד (alkaloid) אשר פגשנו במאמר על קליפת הרימון – ושימשו בתקופה העתיקה תרופה נגד תולעים במערכת העיכול. האלקלואידים כוללים איזוקווינולין, אינדול, פיררולינדול, אוקסינדול, פיפרידין, פירידין, אפורפין, וינקה, β- קרבולין, מתילקסנתן, ליקופודיום ותוצרי לוואי של אריתרין [isoquinoline, indole, pyrroloindole, oxindole, piperidine, pyridine, aporphine, vinca, β-carboline, methylxanthene, lycopodium, and erythrine byproducts. – מקור]. האלקלואידים שבתורמוס נחקרים לעומק (כאן) והם באים מקבוצת הקינוליזידין, הפיפרידין והאינדול (quinolizidine, piperidine andindole [מקור]). חלקם בעלי השפעות  פסיכואקטיביות; התורמוסים מכילים גם רכיבים אנטי נוטריאנטים כמו ספונינים, טאנינים ו fl אבנואידים (עליהם הרחבתי במאמרי על העלים הירוקים – כאן) בריכוזים שונים [מקוור1, מקור2], ולכן יש להשרות את התורמוס לפני הבישול כארבעים ושמונה שעות ולהחליף את המים שלוש פעמים לפחות במהלך ההשריה. לאחר מכן יש לסנן את הנוזלים ולבשל את התורמוס בסיר עם מים כשלוש שעות לכל הפחות עד שהוא מתרכך לחלוטין. בסיום הבישול יש לסנן את המים ולצנן את התורמוס במים קרים. ניתן גם לצרוך אותו כחטיף עם מעט מלח, פלפל שחור, כמון ומיץ לימון טרי. לחולי כליות התורמוס מותר בכמויות זעירות בלבד בשל תכולת הזרחן שבו – 128 מ”ג זרחן לכל מאה גרם תורמוס מבושל וגם האשלגן גבוה. יחד עם זאת בשל חומצות שומן ביחס מצוין בין ה-אומגה 6 לחומצות אומגה 3 והתכולה הגבוהה יחסית של הסיבים התזונתיים (פי שלושה יותר מבשיבולת שועל) שבו, לצד כמות יפה של מתיונין, גם ארגינין, המוריד את לחץ הדם, וכמות נהדרת, פי שלושה יותר נוגדי חמצון מאשר פירות יער, הם אנטי – אוקסידנטים ופיטוסטרולים שמורידים כולסטרול, אל תתפלאו אם תמצאו אותם בתפריט שאני נותן לכם במסגרת המזון כתרופה.
פולי התורמוס משמשים כתרופה לחולי סוכרת, יתר לחץ דם, השמנת יתר, מחלות לב וכלי דם, ריכוז שומנים בדם, גליקמיה, עמידות לאינסולין וסרטן המעי הגס. מקור הצילום ויקיפדיה [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4].

פולי תורמוס, פולי סויהעדשה תרבותיתשעועיתחומוספול ואפונה מכילים מתיונין (חומצה אמינית חיונית). מחסור במתיונין בגוף [ עקב המוטציות cblE ו- cblG בקובלמין מתקבלת המחלה הומוציסטינוריה (מדדי הומוציאסטין גבוהים בדם)]. הקפידו לצרף על מזונות אלו לתפריט שלכם.

התופעות השליליות ניכרות בדרך כלל בבדיקות הדם כיתר כולסטרול. אלא כשאין בישראל בדיקות דם של הומוציסטאין וכשמדד ה B12 לא מדויק ולשם כך מתפרס מאמר זה, טרם נטילת כל התרופות חובה עלינו להישמר וליטול B12 ומתיונין צמחי.

למאמר על ההומוציסטאין, ויטמינים ומניעת מחלות כלי דם

הקובלאמינים מוכרים לרובנו בשם הכללי: ויטמין B12 [מקור]. כל הקובלאמינים שייכים למשפחה הרחבה יותר של הקרינואידים (corrinoids), הקורינואידים הם קבוצה של תרכובות המבוססות על טבעת פירול מישורית או שלד הקורין, שמכילה אטום קובלט מרכזי. אל גוף האדם הוא מגיע כמעט אך ורק ממקורות מן החי, יחד עם זאת טרם נקבע אם יש או אין לגופנו יכולת לקלוט אותו (מחקרית) מאצות אדומות מסוג פורפירה Porphyra (משווקות ביפן כמאכל בשם נורי Nori) או מאצות מסוג ספירולינה וכלורלה ככלל נמצא אותו במערכת מחזורית המכילה ארבע טבעות פירול בדומה לפורפירינים ששותפים ביצירת ההמוגלובין [מקור].

תרכובות המכילות את הקידומת "קוב" – cob (לא קורין) הן נגזרות של קובלט Cobalt, ועשויות לכלול מצב חמצון, כמו ב"קלוב (II) אלמין". כאשר קובלט מוחלף על ידי מתכת אחרת או מימן, השם משתנה בהתאם, כמו בחומצה פררובמית או בחומצת מימן.

קובלאמינים נבדלים מקורינואידים אחרים (אליהם הם, כאמור לעיל משתייכים) בכך שהם מחזיקים בליגנדים ציריים אלפא (תחתון) ובטא (עליונים) [alpha (lower) and beta (upper] המחוברים לאטום הקובלט המרכזי (ראו איור למטה – מקורו בצילום מסמך – כאן).

קובלאמין הקשור למוצרי מזון מזינים. הוא משתחרר והופך זמין לגופנו באמצעות חשיפה לחום (בישול) ולעיכול פפטי שנקשר בנוכחותה של חומצה הידרוכלורית מכונה גם חומצת מלח. העברת Cbl מ- HC (haptocorrin) ל- IF (intrinsic factor – הוא חומר מסוג גליקופרוטאין, שנוצר בתאי הדופן בקיבה Parietal cells. זהו חומר הכרחי לספיגה תקינה של ויטמין B12 במעי הדק) תתרחש בנהור במעי הגס הדיסטלי. קשירת הקולטן דורשת pH ניטרלי ונוכחות סידן לביצוע משימה זו, שם מתבצע עיכול חלקי של HC וניטרול של chyme. השפלה התוך רחמית של HC במרה היא שלב מרכזי של מחזור אנטרוהפטי (Enterohepatic Circulation) המאפשר ספיגה מחדש סלקטיבית של CBL במרה ממנה הוא מוחזר למעי, ראו באיור למטה, רק משלב זה ניתן לספוג אותו מחדש (במעי הדק – איליאום -) למחזור הדם וליזון ממנו. ויטמין B12 נקשר עם טרנסקובלמין 2 – ‎Transcobalamin II‏ (TCII) – זהו חלבון שתפקידו להעביר את הוויטמין B12 בדם. במעי הגס מתאפשר חיסול אנלוגי Cbl בצואה, בשילוב עם HC שמושפל חלקית [מקור].

הליגנד התחתון מורכב מבסיס (5,6-דימתיל בנזימידאזול) המחובר לסוכר (ריבוז), אשר בתורו מחובר לפוספט ולקבוצת אמינו-פרופיל (amino-propyl) שבסופו של דבר קשורה בחזרה לטבעת הקורין [מקור1, מקור2]. בקובלאמינים הטבעיים הליגנד העליון הוא של ציאנו, או הידרוקסו, אקווה, יש והוא מתיל או אדנוזיל (cyano-, hydroxo-, aquo-, methyl-, or adenosyl), מה שמוליד את הצורות הכימיות הנקראות בהתאמה. מבין אלה, מתילקובלמין (methylcobalamin) ודאוקסיאדנוסילקובלמין (deoxyadenosylcobalamin) הן הצורות המתפקדות כקואנזימים לתגובות מטבוליות. שני האחרונים רגישים להרס על ידי האור. ציאנוקובלמין הוא צורה נוספת שמכילה ציאניד צורה זאת יציבה ורבים משווקים אותה בתכשירים טיפוליים, שנמצאים מחוץ להמלצותי. הידרוקסו או אקוקובלאמין נוצרים בגוף במהלך הסינתזה של צורות הקואנזים [מקור].

האצות האדומות Porphyra spהן אחד הגידולים הבודדים שמיצרים ויטמין B12 .הן ידועות כירק ים שנמנים עליו 89 מינים שונים שנצרכים באופן נרחב על-ידי בני אדם כמוצרי גיליון נורי מיובשים, והן מכילות כמויות ניכרות של B12 (כ- 77.6 מיקרוגרם / 100 גרם משקל יבש)

[מקור1, מקור2, מקור3]

מנגנון ספיגת ויטמין B12 במערכת העיכול- מקור ויקיפדיה (כאן) ספיגה של ויטמין B12 במערכת העיכול. מקרא:
B12 = ויטמין B12.
R = קושר R קיבתי ‎Gastric R Binder‏.
IF = פקטור פנימי ‎Intrinsic Factor‏.
TCII = טרנסקובלמין 2 ‎Transcobalamin II‏.

קובלאמין משתחרר מחלבוני מזון שמגיעים אלינו בעיקר מהחי, בחומציות הקיבה ונקשר להפטוקורין – haptocorrin (הידוע גם בשם HC, חלבון R, ו transcobalamin I, TCN1), הוא גליקופרוטאין נוסף המופרש על ידי בלוטות הרוק אשר נקשר לויטמין B12 . (איור של נושא זה ימצא לך כאן). קשירתו עם טרנסקובלמין 2 – ‎Transcobalamin II‏ (TCII בתרשים) – מאפשרת להעביר את הוויטמין B12 בדם.

בתריסריון, בלבלב אנזימים משפילים את מתחמי Cbl-HC ואלו משחררים קובלאמין חופשי אשר יוצר קומפלקס עם פקטור פנימי (IF), הוא מיוצר בתאי האפיתל המייצרים את "מיץ הקיבה" שבקיבה gastric parietal cells. מערך ה- Cbl-IF ממשיך אל תאי האפיתל שבמעי הגס ההתחתון באמצעות אנדוציטוזה ייחודית ובתיווך קולטן. לאחר מכן נכנס הקובלאמין החופשי אל חלבון – טרנסקובלמין 2 וכשהוא אחד ממחזור הפורטל המתקשר עם טרנסקובלאמין II (TC II) הוא מועבר לרקמות שבהן מתחם Cbl-TC II נקשר לקולטן TC ומופנם בתהליך הזנתן [מקור]. איור למטה.

מטבוליזם של ויטמין B12 – איור – ויטמין B12 שנבלע נקשר בקיבה לטרנסקובלאמין – חלבון R [הוא חלבון גדול שיתנתק מ- Cbl לאחר חשיפה ל- pH בסיסי של התריסריון.] ול IF = פקטור פנימי לפני שהוא נקשר לקולטנים בתאי הרירית שבאילאום – המעי הדק. שם באנטרוציטים, סוג התא הנפוץ ביותר בדופן הפנימית של המעי הדק, ה-Cbl מתנתק מה IF = פקטור פנימי. רק לאחר מכן הוא נקשר נקשר למולקולת נשא שנקראת טרנסקובלאמין II ומועבר על ידי הטרנסקובלאמין II לכבד לצורך אחסון או שימוש רקמות הגוף האחרות. מקור התרשים בצילום מסך מתוך " Megaloblastic Anemia".

קובלמין Cobalamin נדרש לשתי תגובות מטבוליות בלבד בגוף האדם, מתילציה של הומוציסטאין למתיונין והמרה של מתילמלוניל-CoA לסושיניל-CoA.

כאשר לקובלמין חסר, מצטברות רמות גבוהות והרסניות של חומצה מתילמלונית ושל הומוציסטאין. מדד גבוה בדם של הומוציסטאין (Hcy) hyperhomocysteinemia, נחשבת כגורם סיכון עצמאי למחלות לב וכלי דם במוח גם לאי ספיקת כליות. יותר ויותר נתוני מחקרים מראים כי הומוציסטאיןHcy הוא אינדיקטור חשוב למצב הבריאותי הכללי. המדדים החריגים של הומוציסטאין – Hcy עלולים להוביל לחוסר איזון של החמצון בגוף, למתח חמצוני גבוה, וכתוצאה מכך לחמצון מוגבר והרס של חלבון, חומצות גרעין ופחמימות וליפופרוקסידציה, מוצרים הידועים כמעורבים בציטוטוקסיות [מקור]. בנוסף,

חוסר האיזון בחילוף החומרים בהומוציסטאין ניכר כגורם מוביל בפתוגנזה של מחלות, כגון מחלות לב וכלי דם, הפרעות נוירולוגיות ופסיכיאטריות, מחלות כליה כרוניות, נזק לרקמות העצם, הפרעות במערכת העיכול, סרטן ופגמים מולדים.

עוד על נושא זה – כאן

מיץ ירוק – מעדן – ירקות עליים ירוקים: עלי חרדל, עלי ארוגולה (רוקולה) עלי קולרד, עלי לפת, עולש, כרובית, תרמילי תורמוס וחסה ערבית (שמרכיבים בתהליכי המזון כתרופה את המיץ הירוק, שאני ממליץ להכין כל בקר), אספרגוס, ברוקולי, כרוב ניצנים, אבוקדו, פרי הדר, תפוזים הם מקור עשיר במיוחד לחומצה פולית, בוטנים, ודגנים מועשרים גם פפאיה, תותים ופתל וקטניות – כוס אחת של עדשים – 4 כפות מכילה = 358 מק"ג של פולאט (90%) שהוא הצורה הטובה ביותר, הזמינה והטבעית של חומצה פולית – ויטמין B9 הזמינה לגוף. השתמשו במיץ ירוק כתרופה נגד נזקי ההומוציסטאין – ירון מרגולין

מדידת הויטמין B12, רחוקה מלהיות מדויקת שהרי התזונה הנכונה שכוללת למשל מיץ ירוק, סלט באופן קבוע ומסודר וככלל כשמדובר בתזונה צמחונית עשירה הגוף זוכה לשפע של חומצה פולית, ונוכחותה של החומצה הפולית הזאת עלול למסך את החוסר האמתי בויטמין ב-B12 בבדיקת הדם שלך.

כתוצאה מכך יש סכנה שתוצאות החסר לא יאובחנו עד שייגרמו לבעיות בריאותיות ממשיות. חוסר ב-B12 עלול לגרום לבעיות נוירו-פסיכיאטריות וכן להגביר את הסיכון לבעיות כלי דם. לכן טבעונים וצמחונים נדרשים להקפיד על צריכה מספקת של B12 כתוסף מזון או ממזונות מועשרים [מקור].

כאשר מדד ההומוציסטאין נמצא בטווח של 10-14 מיקרומול/לליטר. יש לשקול תוספים של 25 מ"ג ויטמין B-6, 1000 מיקרוגרם חומצה פולית ו- 1000 מיקרוגרם ויטמין B-12 כדי להפחית את הסיכון למחלות [מקור].

כאשר מדד ההומוציסטאין נמצא בטווח שבין 12-20 מיקרומול/לליטר. יש לשקול תוספים של 80 מ"ג ויטמין B-6, 2000 מיקרוגרם חומצה פולית (אבוקדו) ו- 12002000 מיקרוגרם ויטמין B-12 [מקור].

כאשר מדד ההומוציסטאין נמצא בטווח שבין 16-30 מיקרומול/לליטר, והמטופל בעל היסטוריה של אנגינה, התקפי איסכמיה, אי ספיקת כליות או סוכרת הסיכון למחלות כרוניות קשות גובר מאוד חייבים להיכנס למשטר תזונה מחלימה, יש לשקול נטילת 100 מ"ג ויטמין B-6, ו- 5000 מקרוגרם חומצה פולית, 1500-3000 מיקרוגרם ויטמין B12.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי
    3 comments on “למה מדידת הויטמין B12, רחוקה מלהיות מדויקת?
    1. vorbelutr ioperbir הגיב:

      I'm still learning from you, as I'm trying to achieve my goals. I definitely enjoy reading everything that is written on your blog.Keep the tips coming. I enjoyed it!

    2. Betwing88 הגיב:

      Hello! I just wanted to ask if you ever have any trouble with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing a few months of hard work due to no data backup. Do you have any methods to protect against hackers?

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *