רוצה להחלים בצורה פשוטה ביותר, ללא תרופות ממחסור בטסטוסטרון או מירידה במדד ה SHBG ?

ברוב המטופלים רמות SHBG נמוכות או אף שהן נמצאות בחלק הנמוך של טווח הנורמה נוצר ייצור מוגזם של אנדרוגנים (הורמוני המין), עמידות לאינסולין [מקור], או תנגודת לאינסולין (Insulin resistance) כלומר העדר יכולת להוריד באופן טבעי את רמת הסוכר בדם [מקור] או אף שניהם. קשה להסביר מה הסיבה לתרחיש האחרון, אך כל טיפול של תזונה מחלימה המגביר רמות SHBG למשל, ירידה במשקל, או וויסות של אגירת חומצות השומן בעזרת צומות וליפוליזה – גם צריכת סיבים תזונתיים מיטיבה את המצב והדינמיקה של הפרש האינסולין משתפרת ובהמשך מדד ה-SHBG. (בצומות כ-12 שעות אחרי הארוחה האחרונה, מאגרי הגליקוגן בכבד מתחילים להיגמר והגוף מתחיל לפרק חומצות שומן על מנת להפיק אנרגיה. התהליך הזה נקרא ליפוליזה. והיא מועילה ומשפרת גם את המצב של רמות האינסולין בדם ובהמשך את מצבו של ה-SHBG).
בתמונה Messina Francesco, Davide –דויד של פרנצ'סקו מסינה הוא שירה גדולה על נער שמקרין יופי פנימי עם קורטוב של גבריות כפרית – נער פרברים למוד סבל, בהחלט לא מודל יופי זכרי למיכאלאנג'לו – דוד זה משכנע אותך יותר בדוידיות כשהוא אוחז בסכין מבלופטו אבן בכף יד שמאלו. נוגע בה. לא נשען עליה. בהחלט סמל למי שיודע שבעיית הטסטוסטרון קלה לפיצוח. אתה מבין שמדובר באיש חכם שיודע להגן על כבודו, גם על עתידו, שקול. דוד שלנו כולל את אגדת דוד שהועשרה על-ידי כתבים פוליטיים מתוחכמים ודויד Davide של אנשי ימין מהעת העתיקה הוא כאן נער מתבגר, לא זה שנמצא ברגע הגדול עת התגבר על המכשול או מכשול תאוותו התגבר עליו. להפך הוא נמצא באקדם שבין הרגעים, בצומת ודומה יותר לשמש העולה מהמזרח: כבר לא לילה אך טרם בקר ובכוחה, גם במעבר, לבשל את הטבע שלנו, או להקפיאו – והינה הוא עת פגשתי בו מוצג בטאורמינה, עיירת הקיט האהובה עלי כמרכז לנופש. בא ללמדנו שדוד זה שפגשנו בעבודותיו של דונטלו (ברג'לו – פירנצה, עומד) או מיכאלאנג'לו – עומד ונישא לגובה רב מאוד (פירנצה), מיותר להבנת דמותו הפנימית שמוצגת כאן. כי עוצמתו, כפי שמוצגת על-ידי מסינה, הפסל המייצר, הגאון האיטלקי והאנטישמי היא צורה חדשה של טרם. פוטנציאל לעשייה גדולה. ראינו את ה"טרם הזה" כהשראה לתהליך ההחלמה שלכם. – להלן הפוטנציאל להחלים, הוא נושא שאפילו רמברנדט לא העז להתמודד איתו – הוא נמצא אצל מסינה בפסל נוסף "הילד שמכונה כאן שחיין", וכאן הוא בילד שמחזיק בחרב – זה דויד היושב ומכין מזימה גדולה – דויד בטרם – הבחור שלנצח יודע. רק מסינה מסוגל לעצב דויד יושב בטרם והוא עולה כניצב על כל הדוידים העומדים – כי הדויד של מסינה שמורכב לדעתי מהחומר הדוידי הצלול ביותר שנוצר עד כה הוא הדויד שלנו וההשראה ליוצא אל דרך ההחלמה. בראבו פרנצ'סקו מסינה. רשם וצילם ירון מרגולין

כאשר רמות ה- SHBG בדם גבוהות מדי יש לך פחות הורמוני מין זמינים וזה פוגע בבריאותך. 

גורמים פשוטים, טבעיים וזמינים יכולים להשפיע על רמות SHBG מאוזנות ולגרום להפסקת המדדים החריגים.

טווחי הנורמה לריכוזי SHBG אצל  גברים הוא: 24.0 – 180.0 nmol/L – יש לזכור שערכי טווח הנורמה עשויים להשתנות ממעבדה למעבדה. 

המאמר יתרכז בבעיה הגברית אם כי היא נוכחת גם בקרב הנשים כמו כן ידון בירידה בטסטוסטרון, בטסטוסטרון עצמו, בצריכת חלבון שמגבירה את הפרשת האינסולין. והאינסולין מעכב את ייצור ה SHBG גם בהשמנה שפוגעת באינסולין ובמדד האינסולין מתפקידו של אינסולין לווסת את מקורות האנרגיה של הגוף. יתר שומן מעכב בהמשך הדרך את ייצורו של הגלובולין קושר הורמוני מין – Sex hormone binding globulin) SHBG בכבד כולם קשורים במעגל של בעיית המחסור/עודף של החלבון SHBG.

הבעיה שלפנינו מורכבת חלקה הגדול לא מובן עדין לחוקרים אבל, הפתרון כל כך פשוט שלא יאמן כי מדובר במאמר עומק ארוך שמפרט את העלילה המורכבת שפתרונה "דוידי" למדי – הרבה סוגים של סיבים: שיבולת שועל, סיבים של אצות אדומות, גם של שעורה מונבטת, ברוקולי וסיבים מפסיליום שנמצאים בארץ כאבקה ועמילן עמיד, לצד צום חלבונים. 4 כפות כוסמת ירוקה ליום ודי.

שיבולת שועל ספוגת מים עומדת במשך עד חמישה ימים, היא מכילה סיבים תזונתיים מהרמה הגבוה ביותר, ובכל רגע נוצרים בה יותר פרוביוטיקה. הכינו כמות גדולה שתספק לכם מנות בריאות של שיא האיכות לכל השבוע. צילם ירון מרגולין

דיאטות דלות בחלבון אצל גברים עשויות להוביל לירידה ברמות SHBG (גלובולין קושר הורמוני מין – Sex hormone binding globulin) ובהמשך היא תתרום לעלייה בפעילות הביולוגית של הורמון המין טסטוסטרון [מקור1, מקור2].  

נמצא כי שיפור בערכי הטסטוסטרון נמצא בקשר הפוך לצריכת חלבונים, גם אם מדובר בחלבון צמחי למשל מסויה, יש להמעיט בצריכתו [מקור] יתר חלבון בתפריט מביא לירידה בתפקוד המיני ובמדד הבריאות הכללי. 

גברים צעירים שמוצאים מדדים נמוכים ביותר של גלובולין קושר הורמוני מין – Sex hormone binding globulin נבהלים מחשש לפעילות מינית קורסת ואימפוטנציה, אבל לא שם נמצאת הבעיה הרצינית אלא בהתדרדרות מצב בריאותם בעתיד לאחת המחלות היותר קשות לריפוי "אי ספיקת כליות" שסופה בדרך כלל מוות בייסורים ובהחלט החשש הגדול מאימפוטנציה מיותר במקרה זה.

כנסו ל"צום חלבונים"

ועל כך בהמשך המאמר.  

שנתחיל?

גלובולין שקושר הורמון מין (SHBG) שמו הנוסף: TeBG הוא חלבון התחבורה העיקרי של טסטוסטרון וגם של האֶסטרָדִיוֹל [מקור]. (אֶסטרָדִיוֹל הוא הורמון סטרואידי השייך לקבוצת האסטרוגן, וההורמון המרכזי מבין הורמוני המין הנשיים [מקור].).

ה – SHBG מתחבר לשלושת ההורמונים טסטוסטרון, דיהידרוטסטוסטרון (DHT), הורמון מיני נוסף, והאֶסטרָדִיוֹל, צורה של אסטרוגן, הוא ההורמון המין העיקרי אצל נשים. משתמשים בבדיקת SHBG בעיקר בכדי לבחון טסטוסטרון. בקרב אנשים מסוימים נמצאים תסמינים של יותר מדי או מעט מדי מההורמון הזכרי ותוצאות בדיקת הטסטוסטרון הכוללות (total) אינן יכולות להסביר את מקור הבעיה. אלו המקרים בהם פונים בדרך כלל אל בדיקת SHBG בכדי לספק מידע נוסף על כמות הטסטוסטרון הזמינה לגוף [מקור]. ובעיקר כדי להתאים תרופות. התרופות טובות עד גבול מסוים. אחרי זמן מה יש לערוך בדיקות נוספות כדי לשנות את המינון ואח"כ להוסיף תרופות נגד המחלות שהתרופות הראשונות יצרו. מזון כתרופה הוא כותר וסמן לגישה שונה ממנה. מדובר בהרכבת תפריט מזין ומחלים מדוד ומותאם אך ורק ע"פ מצב בריאותך בהווה ובמהלך פגישות ההחלמה שלו חייבים כמובן לערוך בו שינויים שמשקפים גם את קצב החלמתך. כשמדברים על מזון כתרופה לא מדברים על תחזוקת המחלה, אלא על הבראה. ככל שישמע מוזר הדבר אין זו צורת המחשבה של הרפואה הממסדית כיום אז בקיצור כנסו למזון כתרופה ל"צום חלבונים" והחלימו!

למאמרי מזון כתרופה

 כ 45% מהטסטוסטרון בגוף קשור ל- SHBG. מה שעושה אותו בפועל ללא זמין. אני מתמקד בנשא המשותף לאֶסטרָדִיוֹל ולטסטוסטרון ה-SHBG

(R (SHBG

חלבון הובלה SHBG בפלזמה הוא בהחלט תפקידו הבולט ביותר [מקור1מקור2מקור3] בקרום התא נמצא קולטן של SHBG [מקור]. הוא קולטן ממברנה (R (SHBG) [מקור] – יתכן שאחרי שחלבון הובלת הורמוני המין (זכרי, נקבי) – SHBG נקשר לקולטן ה- SHBG, ולאחר מכן נקשר גם הסטרואיד המיני מתאפשרת ההעברה של הסטרואידים המיניים לגרעין התא [מקור]. SHBG מיוצר בעיקר בכבד [מקור], אך גם במוח, ברחם, בשליה ובתאי נבט (germ cells) באשכים, כאשר SHBG המיוצר באשכים קרוי גם androgen-binding protein – הגן המקודד. חלבון זה ממוקם על הזרוע הקצרה של כרומוזום 17, והוא מורכב מ-8 אֶקסונים [מקור]. 

גלובולין קושר הורמוני מין –  (SHBG) התגלה כאחד מהגורמים הגנטיים והסביבתיים התורמים לפתופיזיולוגיה של סוכרת מסוג 2 (T2DM).

בשני המינים (זכר, נקבה) ריכוזי SHBG עולים בחדות מיד לאחר הלידה, ודועכים בהדרגה לקראת שנות הבגרות המינית. תצפיות מראות כי לאחר הבשלות המינית רמות SHBG דועכות מהר יותר בגברים מאשר בנשים [מקור]. יצוין כי למרות שינויים ברמת SHBG, רמות של טסטוסטרון חופשי בדרך כלל נותרות בתוך התחום הנורמאלי, כתוצאה מהתאמות של רמת ההורמון חופשי במשוב עם הפרשת גונדוטרופינים. ( Gonadotropin Releasing Hormone – הורמונים המופרשים מבלוטת יותרת המוח. הם גורמים לשחלות האישה להפריש את ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון ולאשכי הגבר להפריש את ההורמון טסטוסטרון)


השינוי בפרופיל ההורמונלי מתרחש גם אצל הגבר באופן טבעי לא רק בקרב הנשים, וכנראה בשל הרגלי תזונה מתמשכים שלא הותאמו למערך ההשתנות שגופו עובר. לא תמצאו מובילי דעה רבים שמזהירים גברים מאכילת חלבון עודף. השלכותיו של מצב זה על בריאותו הנפשית והפיזית של הגבר נחקרו מעט, ובאופן קיצוני. בחלק מהמחקרים של הפרופיל ההורמונלי התוצאות שהובנו אף הוזנחו וגם זאת במשך שנים רבות. העמדות והמחשבות הטיפוליות הועמדו בצל, דבר תמוה כשלעצמו, נוכח מחקר רב בקרב הורמוני הנשים והבנות עומק בנושאי השינוי בפרופיל ההורמונלי בקרב הנשים. 
נתח הבשר של רמברנדט – Rembrandt Carcass of Beef 1655. Paris-Louvre – wikipedia

הכרת השינויים ההורמונליים בגוף הגבר חשובה ויכולה להוות אבן יסוד לבניית פרוטוקולים לטיפול פשוטים, זמינים, מונעי מחלות בהן להורמונים תפקיד מכריע.

כך למשל, ההורמון טסטוסטרון המופרש מהאשכים ואזכיר עוד שהוא, הטסטוסטרון מופיע בדם ב-3 צורות עיקריות: טסטוסטרון חופשי (כלומר במצב פעיל) ששיעורו 3%-2% מהטסטוסטרון הכללי, טסטוסטרון קשור בצורה חלשה לאלבומין ששיעורו כ-50%-20%, (כאשר הוא קשור לאלבומין, הטסטוסטרון אינו זמין לשימוש הגוף כמו במצב החופשי, ולכן אלבומין מוגדר כמעכב את תפקוד הטסטוסטרון [מקור]). והשאר קשור בקשרים חזקים לגלובולין הקושר הורמוני מין SHBG, נושא מאמרי [מקור]. ככלל ירידה בערכי הטסטוסטרון נקשרת בירידה במסת השרירים וירידה בכוח השרירים, ירידה בצפיפות העצם ונטייה לשברים בעצמות, ירידה במצב הרוח ונפילה לדיכאון, לעייפות ולחוסר באנרגיה. ירידה בכמות הזרע, ירידה באיכות האורגזמה, שינויים בתפקוד המוח (קשיי ריכוז, ירידה בזכרון), ואפילו סבל מגלי חום, אלו הם חלק מבעיה ש"צום חלבונים" יכול לשמש לה תרופוה, יש לתת את הדעת לכך שטסטוסטרון זמין לרקמות השונות הוא רק זה שנמצא בשתי הצורות הראשונות שהוזכרו. אם המדד ירד, הוא מצביע עליה ועל הצורך להתחיל ב"צום (מ) חלבונים" – 

נאטו – מזון על – חלבון מותסס. Natto gunkan maki by LWY in Fukuoka. מקור הצילום ויקיפדיה

כולסטרול וטסטוסטרון אחוקים

הקרדיולוג ד"ר אלכסנדר ארדיטי אומר שלטסטוסטרון השפעה מאוד חיובית על חילוף חומרים של הכולסטרול לסוגיו [מקור], וכאשר הטסטוסטרון הכללי וכן המכונה החופשי נמצאים ברמה נמוכה, חלה ירידה בחילוף חומרים מכיוון שהתאים לא משתמשים בכולסטרול הכללי ליצור אנרגיה. עקב כך הכולסטרול בדם עולה. מצד שני, ידוע ש

הטסטוסטרון מעלה את רמות של הכולסטרול HDL (הכולסטרול הטוב) המגן נגד טרשת עורקים והתקפי לב

[מקור]. הסיבה לכך נובע שה- HDL- קולט את הכולסטרול מהדפנות של העורקים (באיור למטה בצד ימין – Plaque) ושולח אותו בחזרה לכבד (באיור למטה בצד שמאל). בכבד, הטסטוסטרון מפעיל את אנזים hepatic lipase ליפאז הכבד (HL), הנקרא גם ליפאז טריגליצריד בכבד (HTGL hepatic triglyceride lipase) או LIPC (עבור "ליפאז, כבד") הוא סוג של ליפאז, המזרז את ההידרוליזה (פירוק) של טריאצילגליצריד – חומצות שומן [מקור]. תפקידו של אנזים זה הוא לקלוט את הכולסטרול מהמולקולה של HDL ולהעביר אותו לתוך תאי הכבד לשימוש פנימי חוזר.

התפקידים של ליפאז הכבד בוויסות / היווצרות והשפלה של פלאק ( Plaque – הצטברות שומנים על דופן צנרת הדם) בעורקי האדם. שימו לב שחלבון ABCL1 (מופיע באיור למעלה במשושה הירוק סמוך ל Plaque) יוצר על ידי העברת חומצות שומן מהפלאק (על רקע צהוב באיור מימין) ל- HDL (מתואר למעלה עם עיגולים ורודים), יוצר HDL3. את אותו התהליך שמלווה הקולטן SRB1 (בריבוע האדום – מימין), המרת HDL3 ל- HDL2, שממשיך אל הכבד – מקור האיור ויקיפדיה

כדי שהאנזים hepatic lipase ימלא את תפקידו נחוצה התערבות של קולטן scavenger receptor B1 [מקור]. באיור למעלה מופיע במרובע האדום – SRB1 שמאפשר ל -HDL להיצמד לקולטן זה הנמצא בקרום התא ובהשפעת האנזים שהוזכר לעיל:  hepatic lipase מעביר את הכולסטרול מה-HDL לתוך התא של הכבד. ואשר לטסטוסטרון ידידנו והשפעתו על התהליך המבורך בשמירה על בריאות דופן העורקים – הוא הטסטוסטרון מגביר את הפעילות של ה – hepatic Lipase – ושל ה-scavenger receptor B1 [מקור]. יש לדעת כי ה-LDL או ה"כולסטרול הרע", הוא טוב ביסודו וחיוני לבריאותנו שהרי הוא שמשמש להובלת הכולסטרול מהכבד לרקמות וזאת כדי שהתאים יוכלו להשתמש בו ליצור אנרגיה או לבניה של דופן התא וכן של חומרים ביולוגים אחרים [מקור]. כשמדברים על כולסטרול רע, מדברים על מצבו המחומצן – אבל נושא מורכב זה דורש מאמר נפרד ולשם כך תוכלו להיכנס למשל למאמרי כאן. ד"ר אלכס ארדיטי מוסיף ומסביר כי במקרים של יתר כולסטרול וכדבריו: "לאחר שהתאים אינם יכולים להשתמש בכולסטרול לצרכיהם, הכולסטרול נאסף או מצטבר בדפנות של העורקים וחוסם בהדרגה את זרימת הדם".  ד"ר אלכס ארדיטי ממשיך ואומר ש

כאשר רופאים ממליצים על מתן תרופות להורדת ה-LDL והכולסטרול הכללי, הם, למעשה לא דואגים לאזן את רמת הטסטוסטרון עצמו ולכן התהליך של חסימת עורקים מתקדמת באופן איטי למרות התרופות. 

ארדיטי מוסיף כי פרט ל"שיפוץ" של כולסטרול הכללי וה-LDL בבדיקות המעבדה, לא נראה שגישה זאת יכולה למנוע את החסימה של כלי הדם. כל זמן שה- HDL לא עולה לרמה מספקת, התפתחות של טרשת עורקים ממשיכה.

לעתים אנו עדים למצב שאנשים מבוגרים נוטלים תרופות אך לכאורה הם לא מגיבים לתרופות להורדת כולסטרול וממשיכים לסבול מאירועי לב חוזרים למרות שבדיקות מעבדה והן מראות כמובן רמת תקינה של כולסטרול [מקור1, מקור2] אבל דופן העורקים ממשיכה להתקשות והיא מאבדת את גמישותה, המסלול הולך ונחסם ואיש לא מטפל בטסטוסטרון ההולך ויורד ולא מודדים את מצבו של ה-SHBG.

גברים עם רמות נמוכות של טסטוסטרון נמצאו כמי שסבלו בתדירות כפולה של מחלות לב מגברים בני אותו גיל שנבחנו ונמצא שרמת ה- SHBG בגופם הייתה תקינה [מקור1, מקור2].

הטסטוסטרון מגביר כנזכר למעלה, את הפעילות המבורכת של האנזים – hepatic Lipase – ושל הקולטן –scavenger receptor B1 ומגן עלינו מהתפתחות של טרשת עורקים

זכרו: טסטוסטרון נמוך גורם לירידה ב- HDL, לירידה בפעילות של הקולטן scavenger receptor B1 ולירידה בתפקודו של האנזים hepatic lipase ובהמשך לעלית הכולסטרול הכללי והכולסטרול LDL בדם.

מעניין לציין שרמות ה-HDL אצל האישה נשארות גבוהות במשך תקופה ארוכה יותר מאשר אצל הגבר . לכן

הנשים סובלת פחות מהזכרים מאירועי לב בגילאים המבוגרים [מקור].

הטסטוסטרון נמצא רוב הזמן בסרום כשהוא קשור לביומולקולות אחרות, כוללות את האלבומין ואת הגלובולין קושר הורמון מין (SHBG) שהוזכרו. בכל מצב – הקשירה הזו מעכבת את תפקוד ההורמון. מצב זה מכונה קשור, כרוך (binding ) או מאוגדבמצב התקין רק כ -2 עד 3% מהטסטוסטרון לא מאוגד, הוא הטסטוסטרון החופשי וזה שפעיל ביולוגית = ומשמש את הגוף [מקור]. עודף טסטוסטרון בגוף הוא מצב גרוע. הוא מוריד את רמות ה- HDL (הכולסטרול הטוב), משפיע על בריאות הלב ופוגע בתפקוד המיני והפריון [מקור]. בנוסף לכך רמות גבוהות של טסטוסטרון חופשי אצל גברים יכול להצביע על גידול של האשך או בלוטת האדרנל. בעודף הטסטוסטרון מעורר גם הרס בתאי המוח (אפופטוסיס) ובמנגנון הדומה להרס התאים במחלת האלצהיימר [מקור]. 

אני מזמין אותך לקרא את אמרי – מזונות גבריים ובטן שטוחה

רמות גבוהות של טסטוסטרון אצל נשים יכולות להצביע על בעיה שחלתית כגון מחלת שחלות פוליציסטיות (PCOS), גידולי שחלה ואדרנל או מחלות של בלוטת יותרת המוח הורמון גברי במינון גבוה רע למוח.

כל הגלולות למניעת הריון מעלות את רמתו של החלבון הקושר הורמוני מין בדם (SHBG)

ולכן גורמות לירידה בטסטוסטרון חופשי, תופעה שיכולה לגרום לירידה בחשק המיני בקרב הנשים. העלייה ברמת ה-SHBG נשארת גם חצי שנה לפחות אחרי שהנשים הפסיקו את הגלולות, ולכן ייתכן כי מדובר בפגיעה קבועה או ממושכת בגלל עלייה בייצור אנזימטי בכבד (אומר ד"ר אנדרו גולדשטיין מהמרכז למחלות העריה והנרתיק בוושינגטון) [מקור]. 

רמות נמוכות יותר של טסטוסטרון קשורות לסוכרת אצל גברים, בעוד שרמות טסטוסטרון גבוהות יותר מזוהות בקרב נשים כמי שמסכן אותן בסוכרת [מקור].

דניאל למברט (1770 – 1809) תואר בזמנו כאדם הכבד ביותר בהיסטוריה, היה פעיל מבחינה ספורטיבית ולפי חשבונו נמנע משתיית אלכוהול ולא אכל כמויות אוכל יוצאות דופן. עלייתו במשקל לא נחקרה עדיין. [מקור] – מויקיפדיה

רמות נמוכות מדי של ה- SHBG 

רמות נמוכות מדי של ה- SHBG מצביעות על כך שהורמוני המין לא מאוגדים, רמת ההורמונים החופשיים גבוה. מצב זה מעודד השמנת יתר

[מקור].

צרכו סיבים תזונתיים.

אינסולין מקור הצילום ויקיפדיה

גלובולין קושר הורמוני מין –  (SHBG) הוא חלבון משא לטסטוסטרון אלא שלאחרונה הוא התגלה כאחד מהגורמים הגנטיים והסביבתיים התורמים לפתופיזיולוגיה של סוכרת מסוג 2 (T2DM או T2D) [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. זו מחלה שאחד מתסמיניה אי ספיקת כליות ולממסד הרפואי אין לה תרופה ובשעה שרק המוות ממתין בסופה, כדאי לתת את הדעת לדרכי החלמה שעובדות. כנראה שלא נותר לממסד, אלא להסתיר את מדד ה-GFR, שחושף את גודל כישלון דרכיה על שיטת  תרופותיה, תמוה הדבר, שנושא זה מוזנח, לא נחקר ולא משתנה. 

על טיפול באי ספיקת כליות רשמתי רבות למשל במאמרי "אילוף הכליות הסוררות" או אפשר להחלים מאי ספיקת הכליות", על ה-GFR אפשר לקרוא כאן, כאן וכאן, ואשר לגלובולין קושר הורמוני מין –  (SHBG) כבר רשמתי לך שהתרופה פשוטה כשמדובר במזון כתרופה

אינסולין מעכב את ייצור ה SHBG

היפוגונדיזם – החוקרים קושרים בין צריכת החלבון שבתפריט היומי לרמות של חלבון ההובלה SHBG [מקור1, מקור2]. ככל שצריכת החלבונים גדולה, ככל שכמות הסטיקים עולה הוא יורד. ככל הנראה רמתו כרוכה רק בייצור ובהשפעה של אינסולין עליו [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. והרי כבר ידוע כי צריכת חלבון מגבירה את הפרשת האינסולין. הוכח כי אינסולין בתורו מעכב ייצורו של החלבון הקושר את הסקס הורמון – גלובולין קושר הורמוני מין – Sex hormone binding globulin)  SHBG בכבד [מקור1, מקור2, מקור3].

אינסולין הוא הורמון פפטיד המופרש על ידי תאי β באיי הלבלב של לנגרהאנס ומתפקידו לשמור על רמות גלוקוז תקינות בדם על ידי העברת הגלוקוז לתאים [מקור], ויסות חילוף החומרים של הפחמימות, גם של השומנים והחלבונים וכן על-ידי קידום חלוקת התאים וצמיחתם באמצעות השפעותיו המיטוגניות – mitogenic effect – כלומר הנעת תא (בעיקר של חלבון) להתחיל בחלוקת תאים: מיטוזה [מקור].

בשנת 1889 מינקובסקי וון מרינג (Minkowski and von Mering) פרסמו שכריתת לבלב שביצעו במעבדה הובילה להתפתחות סוכרת קשה [מקור]. בשנת 1909 הציע חוקר בלגי דה מאייר (de Meyer) את השם "אינסולין" “insuline”, וכן החוקר הבריטי שייפר Schaefer (אחריו (בשנת 1916. בשנת 1921, עשור מאוחר יותר, האינסולין בודד לראשונה והועמד כאמצעי לניהול טיפולי בלימה של מחלת הסוכרת. בינואר 1922, החלו ניסויים בבני אדם וראשיתם בנער חולה סוכרת בן 14 שתסמיניו הקליניים וחריגות הביוכימיה התהפכו למעשה על ידי מתן אינסולין. במאי 1922 הוא כבר נקרא אינסולין, ותוצאות הניסויים הללו הוצגו בפני איגוד הרופאים האמריקאים. הרוקח אלי לילי, (Eli Lilly) החל בייצור אינסולין נמכר בארץ תחת הכותר בסגלר (אינסולין) [מקור] בתחילת 1923. הוא הביא לכמויות מסחריות של התרופה. פרס נובל הוענק בשנת 1923 לבאנטינג ומקלוד (Banting and McLeod) על מיצוי האינסולין ותחילת הטיפול בו לבני אדם, גילוי שעל פי ההערכות עד שנות ה-2000, הציל יותר מ-16 מיליון בני אדם שלקו בסוכרת סוג 1 בכל העולם[1]. [מקור].

צום חלבונים כתרופה

על יסוד ממצאים לפיהם ככל שצריכת החלבונים גדולה, הפרשת האינסולין יורדת, התפתח מחקר שעיקרו צום חלבונים כתרופה. צום החלבונים התרופה הצליח בכך ששיפר את מצבו של ה –SHBG בגוף [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. אין זה אומר בהכרח שהרופא שלך ימליץ דווקא עליו. סביר להניח, לכאורה שיבחר בתרופה. כדורים מועדפים על בתי המרקחת ולכאורה גם על הקהל של החבורה הזו, כך שמימד הנזק של הכדורים לא צפוי לעבור כל שינוי, וככל הנראה הוא גם ימשך – כפי שהקזת הדם נמשכה מאות שנים באירופה – עם זאת, צריכת פחמימות תזונתית, גם הן גירוי לשחרור אינסולין, ובמקרה זה לא נמצא קשר משמעותי עם מדדים של ההורמון הקושר הורמון מין ה- SHBG. רוצה לומר שהמסקנה שהאינסולין לבדו הוא הוא כוכב הפרשה מוקדמת מדי להכריעה במקרה הנדון [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5]. זכרו צום חלבונים הוכיח עצמו כתרופה. גם אם טרם הובן כיצד היא פועלת להחלמת גופנו. כך שגם אם לא מובן לנו עדין מנגנון ההחלמה בכללו, כדאי, בגלל תוצאות ההחלמה, להשתמש דווקא בו כתרופה. זכרו, שאין בדברים אלו המלצה לפעולה, אלא רק חומר למחשבה. 

טאקו כרוב כבוש מותסס עם אוכמניות חמוצות ללא סוכר. בלינצ'ס כוסמת ירוקה מכונה בדרך כלל בליני. כאן בליני מכוסמת ירוקה מותססת שהכנתי ממולא בסלט כרוב כבוש – מעדן ושעשוע לילדים ולנכדים – מתכון לבליני תמצאו בסוף מאמר העומק שלי על הכוסמת ונפלאותיה לבריאות האדם – כאן – צילם ירון מרגולין

4 כפות של כוסמת ירוקה מונבטת. היא כמות החלבון המומלצת ליום בצום חלבונים.

התהליכים המתרחשים במהלך צום מועילים לאנשים על סף סוכרת, ובמיוחד מפחיתים את התנגודת של התאים שלהם לאינסולין. 

[מקור]

אלא שמאמר זה מבקש לעמוד על תפקודו של ה-SHBG בפרשה המורכבת, מעט סבלנות בבקשה –

עמידות לאינסולין, או תנגודת אינסולין אומרת שרקמת השומן מלאה [מקור] וכוללת ליקויים בהפרשת אינסולין ומוות של תאי בטא. תאי הבטא בלבלב הם אלה שאחראים על הפרשת אינסולין [מקור] וזה כשמציף את זרם הדם משנה גם את המתאם בין SHBG לעמידות לאינסולין שניכר במספר מחקרי רוחב וסברה שמצביעה על הקשר בין SHBG לבין שכיחות מחלת הסוכרת (סוג 2 DM) [מקור].

התפקיד של אינסולין הוא לווסת את מקורות האנרגיה של הגוף. כשהגוף מתקשה לווסת את האנרגיה – האינסולין ימצא בריכוז חריג 

[מקור1, מקור2]

File:Eugène Delacroix - A Mortally Wounded Brigand Quenches his Thirst - WGA06165.jpg
בריגנד Brigand שנפצע אנושות מרווה את צמאונו ציור דלקרואה, מגדולי הציירים – Eugène Delacroix – A Mortally Wounded Brigand Quenches his Thirst 1825 (French, 1798–1863 Paris – Kunstmuseum Basel, Basel, Switzerland) מקור הציור ויקיפדיה.

צום לסירוגין (IF)

intermittent fasting צום לסירוגין (IF) הולך וגובר כאמצעי לשליטה במחלות כרוניות. הספרות הרלוונטית מוגבלת ביותר בכל הקשור בהשפעות צום לסירוגין בקרב אנשים עם סוכרת, ולסמנים של בריאות מטבולית בבני אדם [מקור]. החשש הגדול 'מה הוא יעולל לתרופות'. בהתבסס על נתונים מוגבלים אלה וידע על שיטות עבודה מומלצות, מומלץ להשתמש בשיטה זו טרם מחלה ובליווי רופא.

צום לסירוגין משפר את סובלנות הגלוקוז על ידי שיפור הפרשת האינסולין בגירוי הגלוקוז, (אינסולין גבוה בצום מצביע על בעיה בוויסות הליפוליזה בתאי השומן – אינסולין גבוה מדכא את האנזים HSL שמווסת את תהליך יציאת חומצות השומן מרקמת השומן אל הגוף.) הישרדות תאי בטא וביטוי גרעיני של NEUROG3, סמן להתחדשות הלבלב [מקור].

המונח צום לסירוגין פירושו צריכת קלוריות מופחתת על בסיס לסירוגין. צום לסירוגין יכול להשתנות ממספר שעות במהלך היום לתקופה שלמה של 24 שעות [מקור]. בכל צורות הצום, צריכת נוזלים, לא קלורית או חלבונים מותרת, נושא שמפחית באופן משמעותי את הסיכון להתייבשות וללחץ דם נמוך.

שינוי האופייני לצום מתרחש בדרך כלל כ-12 שעות אחרי הארוחה האחרונה, כשמאגרי הגליקוגן בכבד מתחילים להיגמר והגוף מתחיל לפרק חומצות שומן על מנת להפיק אנרגיה. התהליך הזה נקרא ליפוליזה – והוא מעודד איבוד שומן. יש לציין כי האחסון של השומן ברקמת השומן זוהה כתכונה העיקרית של העמידות לאינסולין ומחלה קרדיואמטבולית שעמידה לאינסולין [מקור]. תנגודת לאינסולין משמעה יתר אינסולין בדם, יתר שומן ברקמת השומן [מקור], ואינסולין מעכב את ייצור ה SHBG בנוסף לכך האינסולין מווסת את האחסון והשחרור של חומצות שומן באדיפוציטים (תאי השומן) [מקור]. באדיפוציטים, תפקיד עיקרי של אינסולין הוא לשלוט על אחסון השומנים והתגייסותן של חומצות שומן. במהלך צום מתדלדלים מאגרי הגליקוגן הזמינים שמהם הגוף יכול להפיק גלוקוז, כך גובר הצורך במקור אנרגיה חלופי – שומן. כדי להעלות את הרמות של חומצות השומן החופשיות שמהן אנו מסוגלים להפיק אנרגיה, מתחיל תהליך של פירוק מאגרי הטריגליצרידים בתאי השומן. כלומר השינוי הראשון שמתרחש במהלך הצום הוא מעבר מהפקת אנרגיה המבוססת על גלוקוז להפקת אנרגיה המבוססת על חומצות שומן. מהלכים אלו דורשים תפריט תזונה מדויק ומעקב רפואי צמוד.

היפוגונדיזם (תת-פעילות בלוטת המין)

תסמונת של חסר בטסטוסטרון, הידועה גם כהיפוגונדיזם (תת-פעילות בלוטת המין), משפיעה על איבוד הטסטוסטרון, תופעה שמתרחשת באיטיות והדרגתית, ומזהים את תחילתה כבר בגיל 40.  בניגוד לנהוג לחשוב, חוסר בטסטוסטרון, כפי שהזכרתי למעלה, לא משליך רק על התפקוד המיני (כולל ליבידו, איכות הזקפה ותדירותה, ופריון), אלא על שלל מדדים של איכות חיים: ירידה ברמות ה- HDL, ירידה  קוגנטיבית, קשיי ריכוז וזיכרון, עייפות, חולשה, אוסטאופורוזיס, השמנה ניכרת בשל חולשת השרירים (בעיקר השמנה בטנית) [מקור]. אם כי הירידה בטסטוסטרון הזמין ביולוגית יכולה לגרום גם לירידות בתפקוד המיני ובמסת השרירים, היכולת האטלנטית, ואפילו לפגיעה בתאים האדומים [מקור]. יודגש כי אמנם בקרב גברים הסובלים מחסר בטסטוסטרון יש שכיחות גבוהה של תסמינים הקשורים לפגיעה בתפקוד המיני, אך לא הוכח מחקרית ולא נמצא נייר עמדה שקושר בין השניים. עם זאת לאכילת יתר חלבון יש קשר עם פגיעה בסינטזה של תחמוצת החנקן ובהמשך ירידה בתפקוד דופן העורקיקים, אובדן גמישותם תופעות שמובילות בהכרח לירידה בעוצמת הזיקפה – על כך ראו מאמרי – כאן

צום לקטובית והפרשה מופחתת של אינסולין

לאחרונה, הוצגה תזונה "צום חלבונים" במחקר ניסויי מבוקר שהראה דיאטה דלת חלבון "צום לקטובית", המאופיינת בהפרשה מופחתת של אינסולין, כתרופה שהצליחה להפחית את פעילות האדרנו-קורטיקלית, כפי שהיא באה לידי ביטוי בהפחתת דדהידרופיאנדרוסטרון סולפט (הורמון זכרי חלש המיוצר בעיקר על-ידי בלוטת האדרנל) בשתן והפרשת קורטיזול חופשי [מקור]. מכיוון שלהורמונים הגּלוּקוֹקוֹרטִיקוֹאִידִים (Glucocorticoids – שייכים למשפחת ההורמונים הקורטיקוסטרואידים (קורטיזון, הידרוקורטיזון [מקור]) השפעה על דלקת מפרקים שגרונתית, דלקת המעי הגס (קוליטיס) ואקזמה. יש בהם ענין רב בתהליכי החלמה מאנמיה, אי-ספיקת כליות ודלקת פרקים בנוסף להשפעתם על ייצור חלבון הסעת הורמוני המין. הם הורמונים סטרואידים שמופרשים מבלוטת קליפת יותרת הכליה, ומשפיעים על המטבוליזם בגוף: מצבי דחק, וויסות תהליכי דלקת, ובבקרת רמת הסוכר בדם וחילוף חומרים (מטבוליזם) של פחמימות  – הם מסייעים לעלייה של גלוקוז בדם על ידי ניצול שומנים וחלבונים (גלוקונאוגנזה). וכפי שנרמז למעלה

להורמונים הקורטיקוסטרואידים חלק ופוטנציאל עצמאי לדיכוי רמות SHBG במחזור

[מקור1, מקור2, מקור3].

הפחתה בפעילות האדרנו-קורטיקלית, אפשרית  עם צריכת חלבון נמוכה (צום לקטובית – כדברי החוקר) כתרופה. גישה זו עשויה בהחלט להוות גורם נוסף שמעורב בוויסות SHBG

גלובולין קושר הורמוני מין – SHBG הוא β-globulin. התפקיד העיקרי שלו נחשב עד לאחרונה לתפקיד של חלבון הובלה – משאית להובלת סטרואידים מיניים בדם, נשא שמסדיר ריכוזים במחזור של הורמונים (מאוגדים) והובלתם לרקמות היעד [מקור]. מחקרים שנעשו לאחרונה מראים כי ל- SHBG יש פונקציות בנוסף לכריכה, קשירה והובלה של סטרואידי מין [מקור]. המתאם בין SHBG לעמידות לאינסולין שניכר במספר מחקרי רוחב עולה בקנה אחד עם הסברה שמצביעה על הקשר הניכר בין SHBG לבין שכיחות מחלת הסוכרת (סוג 2 DM) נושא זה מצביע על התנגודת לאינסולין [מקור]. טוען פרופ' Ian R Wallace

Ian R Wallace. Clin Endocrinol (Oxf).במאמר שפרסם עם צוות חוקרים ב- 03 November 2012 [מקור

על דרכים חדשות, מהירות וטבעיות – ללא תרופות לטיפול בסוכרת – כאן

על דרכים חדשות לטיפול ביתר לחץ דם אפשר לקרא – כאן

יחסי HDL לטריגליצרידים [מקור]

תנגודת לאינסולין – נמדדת ע"פ מערכת היחסים בין רמת הטריגליצרידים לכולסטרול הטוב (HDL).

מחלקים בין מדד הטריגליצרידים לכולסטרול הטוב HDL המספר שמתקבל הוא התנגודת לאינסולין ואם הוא גדול מ-2, אומר שהקולטן לא מגיב לאינסולין במידת מה ולא מאפשר לו כמחסנאי לדחוס לתוכו מהדם את הסוכר. מה שכנראה מלמד שמתחילה מחלת הסוכרת [מקור].

למאמרי על הדרך להחלים מסוכרת ללא תרופות – כאן

פוקוקסנטין.  (Fucoxanthin) הוא קסנתופיל השייך למשפחת הקרוטנואידים.

הקרוטנואידים, הכוללים בין השאר פוקוקסנטין, בטא קרוטן, לוטאין וליקופן, הם פיגמנטים שנוכחים במזונות בעלי צבעים שונים [מקור]. הפוקוקסנטין מופק מאצה חומה המשמשת מוצר מזון פופולרי ברחבי יפן ואסיה, והוא זה שנותן לאצות הללו את צבען החום-ירוק. לפוקוקסנטין שנמצא גם באצה החומה הוואקמה שנתן להשיג בארץ חשיבות לענייננו – הוא תומך באופן ספציפי בהפחתת שומן הבטן (MCT) [מקור]. מחקרים מטבוליים ותזונתיים הוכיחו כי פוקוקסנטין Fucoxanthin מקדם שריפת שומן בתוך תאי השומן [מקור1, מקור2 אצות – מאמרי – כאן]. במחקרים עלה כי פוקוקסנטין מאיץ את תהליך החמצון של חומצות שומניות ובכך משנה את המטבוליזם בגוף [מקור]. מכאן עלה שפוקוקסנטין יכול גם לסייע בהגברת קצב חילוף החומרים בשומן מבלי לעורר את מערכת העצבים המרכזית של האדם, ובכך לסייע לירידה במשקל [מקור1, מקור2] ולעניננו לאזן את תנגודת האינסולין כמו את וויסות ה – SHBG.

כשל בפקודו של MCT גורם לשינוי ה- pH של נוזלי הגוף – ראו במאמרי "חומציותו של הנוזל הבין תאי בגוף האדם מונעת תהליכי החלמה במחלות כרוניות קשות – מה לעשות"? – כאן

Boron mNACTEC.jpg
בורון (Museu de la Ciència i de la Tcnica de Catalunya, Terrassa, ספרד) מקור הצילום ויקיפדיה

 ל-SHBG כיום רצף הולך וגדל של עדויות וניסויים אשר מצביעים על כך ש ה- SHBG  משפיע גם על ספיגת תאי המין הסטרואידים ועל התפשטות תאים ברקמות המגיבות להורמונים באמצעות הפעלת קולטן ספציפי בעל זיקה גבוהה שנמצא בקרום הפלזמה כלומר על הממברנה [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. תזונה רבת חלבונים פוגעת בו. ההבנה שיש לצמצמה כתרופה משתרשת כיום, שבה ועולה לאורך כל המאמר הזה. מחקרים חדשים מגלים שגם צריכת בור או בורון ( Boron) הוא יסוד כימי שסמלו הכימי B ומספרו האטומי 5, בכמויות גדולות הראתה ירידה משמעותית ברמת הגלובולין קושר הורמוני מין – SHBG, ירידה ברמת חלבון מגיב CCRP  (hsCRP – סבורים שהחלבון מסייע למערכת המשלים בהיצמדות לתאים זרים ופגועים ובתגובת מערכת החיסון למחלה.) ואפילו ברמת TNF-α– אחד מן מהחלבונים המרכזיים ביצירת דלקתיות עליו פרסמתי בהרחבה בחיבורי על השעורה מזון כתרופהכאן. רמותיו של ה- TNF-alpha  מצויות ברמה גבוהה אצל אנשים עם תנגודת אינסולין והשמנה [מקור1, מקור2].  לאחר שבוע של צריכת התוסף (בניסוי שנערך) נמצא שהטסטוסטרון החופשי עלה והורמון המין 17β- אסטרדיול בפלזמה ירד משמעותית (estradiol – הוא הורמון סטרואידי השייך לקבוצת האסטרוגן, וההורמון המרכזי מבין הורמוני המין הנשיים [מקור]). יצוין כי אני מצטט מהמחקר האנושי הראשון שהראה עלייה ברמת הטסטוסטרון החופשי לאחר צריכת בורון. [מקור]. ההבנה מתעוררת בקרב אנשי המדע, ברובה לא הגיע לממסד הרפואי, של מורכבות הסינתזה והפיזיולוגיה של SHBG הובילה לא רק להתעניינות מחודשת בתפקיד הפוטנציאלי של החלבון במגוון רחב של הפרעות קליניות, כולל סוכרת (T2DM) [מקור1, מקור2, מקור3 ], השמנה, דלקות כרוניות וירידה במדדי הטסטוסטרון ולאחרונה גם לגבי תהליכי החלמה מאי ספיקת כליות. גם הביאה לשינוי בדרכי הטיפול ובמרכזם "צום חלבונים" [מקור].

לרמת SHBG נמוכה השלכות מגוונות הן על בריאות הגברים והן על בריאותן של הנשים: השמנת יתר (obesity), הזעות לילה, ירידה בחיוניות, תסמונת השחלות הפוליציסטיות, טרשת עורקים וסוכרת מסוג 2. הדברים הגיעו לידי כך שבמעבדה הבחינו כי נטילת טסטוסטרון מעלה את הרגישות לאינסולין, ומפחיתה את תסמונת מחלת הסוכרת (היא התנגדות של הקולטן להשפעת האינסולין והכנסתו מהדם בו הוא עודף לתאים) [מקור] בנוסף לכך מחסורו מעורר רמות גבוהות של הורמון גדילה, של IGF-1 [מקור] ושל transcortin גם הזעות לילה, רמות נמוכות של המטוקריט [הוא מדד לנפח תאי הדם האדומים ביחס לנפח כלל דגימת דם המבוטא באחוזים (ערכים נמוכים יראו במצבי אנמיה וגבוהים במצבים בהם האדם מעשן).], ונטייה לדיכאון. כאשר הוא נמצא בטווח הנורמה מתחבר לקולטנים שלו בתאי המוח וגורם לתגובות פיזיולוגיות רבות וטובות כגון שיפור במצב רוח ולהפך כשמדדיו ירודים [מקור].

רמות נמוכות של SHBG יכולות לשמש מנבא של סיכון להתפתחות סוכרת 2 בנשים ובגברים. 

תוספת של סיבים תזונתיים ממקורות מעולים: שיבולת שועל, סיבים של אצות אדומות, גם של שעורה מונבטת, ברוקולי וסיבים מפסיליום שנמצאים בארץ כאבקה לצד בוטיראט (מרפא האנדותל ודלקות – butyrate)  עמילן עמיד מתפוח אדמה חי (למאמרי על העמילן העמיד – כאן) וצום חלבונים. 4 כפות כוסמת ירוקה ליום ודי. יכולים להוביל אותך לתהליכי החלמה יוצאי דופן שיחסכו לך התדרדרות בריאותית שסופה מוות טרם עת.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    If you have any questions left –

    I'd be happy to answer any questions.

    For a direct application form to Yaron Margolin – please click here

    Recent Articles

    מבוא לפסיכותרפיה מכלולית והוליסטית

    הפסיכולוגיה הטיפולית וההוליסטית – תולדות הפסיכותרפיה

    מגילת רות האלמנה שיצאה ממרחב הנוחות

    יש פתרון כולל לבעיות הקשורות לדימוי עצמי, חוסר בטחון וערך עצמי נמוך – דופמין

    חרדה

    מעגל המוזר – התפתחות ה"אני" בשנה התשיעית לחייו

    איך מורידים לחץ וחרדות באופן טבעי? התמודדות עם סטרס ולחץ נפשי

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    למה אני לא מצליח להתמיד – והסוכר

    גמישות היא מצב נפשי – אתגר בזרימה ושינוי –  אני מבקש להתגמש

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    איך לצאת ממצבי תקיעות בחיים – שיטת שלוש השאלות בגובה העיניים

    נמאס לי מהחיים מה עושים

    על היכולת להשתקם, לקום מאבק הדרך ומכאב הפרידה

    ריגוש רעיוני או התקווה והדופמין – יחשפו בפניך כל הסודות שבהתמכרות שבהמתנה – ריגוש, המתנה, תקוה ודופמין – המאמר כאן.

    מסלול ההתפתחות הנורמטיבי בחיי אדם ודמימותיו בטבלה – סדרת מאמרים.

    שלושת המיצים

    לחלק הראשון הבצל והפלפלים

    לחלק השני – החסה

    לחלק השלישי – תפוח אדמה והבוטיראט

    לחלק הרביעי – הכוסמת המופלאה

    לחלק החמישי – נבטי הברוקולי וחלבון הנעורים

    לחלק השישי – שיבולת השועל והבטא קלגן

     לחלק השביעי – על האצות והפוקוקסנטין

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *