כל מה שאתה צריך לדעת על מיקרו-תזונה – ויטמינים ומינרלים

1879 הציור של עוסמאן חמדי ביי כוס הקפה מקור הציור ויקיפדיה

יותר ויותר אנשים מבינים שניתוח מקיף של מה שנצרך יחד עם דפוסי אכילה ותפרוט כולל, עשויים להיות מהלך חדש בגיבוש המלצות תזונה יעילות [מקור]. העיסוק הממוקד רק במה בריא או מזין לכשעצמו, הוליד תפריט בריא שגרר אנשים רבים לתחלואה. חומרים מזינים ומטבוליטים שלהם משמשים מיקרו-תזונה ומזון לתאי הגוף עצמם לא רק כאבני בניין של מבנים תאיים וכמקורות דלק אנושיים, אלא גם כעזרים ישירים לתפקוד החלבון, המולקולות של האיתות בתא, בנוזל שבין התאים שבגופנו גם עוררים ומדכאים של ביטוי גנים החשובים לשמירה על בריאותנו [מקור]. לפנינו עולם חדש שאורך חיינו ואיכותם תלוי בו.

הומאוסטזיס תאי אופטימלי יותר נחשף כתלוי במחסור בחומרים מזינים – הוא שמכריע את קצב החלמתך ומכריע גם אם תחלים.

הומאוסטזיס תאי אופטימלי יותר (כלומר השמירה המיטבית על סביבה פנימית יציבה ומאוזנת) ניכר כישות קריטית בפני עצמה לשמירה על בריאותנו והימנעות ממחלות הנגרמות כתוצאה ממחסור בחומרים מזינים (במיוחד אלה המגיעים מפירות וירקות [מקור]) או מעודף (תזונת יתר [מקור1, מקור2]) ויותר מכך בבואנו להוציא אדם ממחלה קשה שחונקת אותו והורסת את איכות חייו. מנגנוני תגובה תוך תאיים כמו מנגנון תגובת החלבון [מקור] להתמודדות המערכת התאית עם מתח (עודף גלוקוז ופרוקטוז למשל, גורמים למתח תאי אשר מוביל להתפתחות עמידות לאינסולין ומחלות כבד שומניות בטווח הארוך [מקור]) מקדמים בתחילה אסטרטגיות הסתגלותיות להחלמת הומאוסטזיס בטווח הקצר אך הופכות לפתוגניות בטווח הארוך עקב שינויים ארוכי טווח בתפקודי הסלולר.

התססתי שיבולת שועל, הוספתי לה חמוציות, שוט מנוזלי ההתססה (מליוני חיידקים טובים) שוט מיץ תפוחי אדמה חי – פלחי תפוח עץ אורגני מותססים – מעט אלכוהוליים שהיו בדרך לסיידר… יו כמה שזה טעים. מיץ ירוק בצד… מתכון להתססת שיבולת שועל כאן

האינטראקציה בין המארח / והמיקרוביוטה יכולים להשפיע אף הם על הטמעה, טרנספורמציה ופעולה של חומרים מזינים ואינם מזינים. נושא עליו כתבתי כאן, כאן וכאן אבל הפרק החשוב בעיני דווקא במנת הבקר שלי (צילום למעלה) על התססת שיבולת השועל – כאן.

מרק אפונה – מפרי אפונים צהוב. מנה מפורסמת מאפונה שהומצאה בשנת 1867 על ידי יוהאן היינריך גרינברג, שמכר את המתכון למדינה הפרוסית. משפרצה מלחמת צרפת-פרוסיה, משרד המלחמה, שבדק אפשרויות להזנת החיילים מצא שאפשר להאכילם אך ורק במרק אפונה ולחם.
רכיבים
1 כף שמן זית כתית מעולה
2 כוסות בצל קצוץ
1 ו 1/2 כוסות גזר קצוץ
1/4 כפית פלפל שחור טרי
1 ו 1/3 כוסות אפונה מפוצלת צהובה יבשה, שטופה
6 ו -3 / 4 כוסות מים, מחולקים
1/2 כפית מלח ים משובח (לפי הטעם)
לגיוון: 1/4 כוס פטרוזיליה או שמיר טרי שטוח קצוץ (איטלקי).
אופן ההכנה
בסיר גדול מחממים שמן על אש בינונית-גבוהה. מוסיפים בצל, גזר ופלפל; מבשלים תוך כדי ערבוב במשך 6 עד 8 דקות או עד שהירקות מתרככים. מוסיפים את האפונה עם 6 כוסות מים ומלח. ומביאים לרתיחה. מנמיכים את האש, מכסים ומבשלים, תוך כדי ערבוב עוד 35 עד 40 דקות או עד שהאפונה מאוד רכה.
מעבירים כוס אחת ממוצקי המרק למעבד מזון. מוסיפים 3/4 כוס מים שנותרו ומערבלים עד לקבלת מרקם חלק. מחזירים את המחית לסיר, בוחשים, מוסיפים חצי פטרוזיליה או שמיר. מבשלים, בוחשים שוב ולעיתים קרובות, במשך 5 דקות נוספות. מגישים עם הפטרוזיליה מעל או שמיר שנותרו.
מקור הצילום ויקיפדיה

מזון הוא שילוב מורכב של רכיבים רבים אשר ניתן לסווגם לחומרים מזינים ולא מזינים. חומרים מזינים מסווגים באופן מסורתי כמזונות שנמצאים בתפריט היומי שלנו. חומרים תזונתיים שנקשרים במיקרו-תזונה, הם נושא מאמר זה: כוללים ויטמינים ומינרלים, שנדרשים לתפקוד תקין של חלבונים ואנזימים חשובים. חומרים מזינים, כוללים פחמימות, חלבונים ושומנים, גם הם נחוצים, אבל ובדרך כלל בכמויות גדולות בהרבה, מאמר זה מתמקד באלו שנדרשים בכמויות זעירות. רכיבים שאינם מזינים אותנו גם נמצאים במזון. חומרים אלה כוללים תרכובות טבעיות וגם תרכובות סינתטיות. הם יכולים להועיל (למשל סיבים, וכמה תרכובות פוליפנוליות המיוצרות על ידי צמחים. אלו הפיטוכימיקלים, התרכובות שנמצאות בשפע במקורות מזון צמחיים טבעיים, ובעלי תכונות נוגדות חמצון.), לא מועילים (למשל תוספי מזון רבים, תוספי צבע וטעם וחומרים משמרים שחודרים למנה שלנו דרך מזון תעשייתי) או אפילו רעילים (למשל קסנוביוטיקה ואנטיביוטיקה, גם כמה תרכובות פוליפנוליות שליליות שמקורן בצמח) [מקור1, מקור2, מקור3] בן החומרים הלא מועילים מככבים האנטי נוטריאנטים שמכונים גם חומרים נוגדי תזונה, אנטי-מזון למשל חומצה פיטית ולקטינים [מקור]. האחרונים סיבת התפריט הבריא שמערער על בריאותם של חולים רבים. התברר כי גם חומרים מזינים שאינם חומרים מזינים, כמו גם המטבוליטים שלהם, מסוגלים לווסת את הביטוי הגנטי, את תפקוד החלבון ואת האפיגנום [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. הדנ"א עצמו נשאר קבוע לכל החיים, אך האפיגנום שמכסה אותו גמיש הרבה יותר ומגיב לאותות סביבתיים כמו תזונה ולחץ (עקה) [מקור].

ניתן לתקן מחלות מטבוליות רבות הנגרמות על ידי מחסור במיקרו-תזונה על ידי השבת המיקרו-מזינים החסרים אליה

 [מקור]. 

לשם כך עלינו להכיר את הבסיס ההכרחי – את החומרים המזינים באמת לצד אלו שלא נחוצים או מזיקים, ולתאם בינם והצורך שנפתח לקבלתם. כך נספק בהצלחה חומרי גלם הדרושים לצמיחת תאים ולהתרבותם, ודלק להפעלת חילוף החומרים בתאים למטרות תחזוקה, צמיחה והחלמה.

למאמרי – ירקות ירוקי עלים לרוב טובים לבריאותנו, לפעמים הם לא – רוצה לדעת מתי כדאי לצרוך עלים ירוקים?

שלושה עשר ויטמינים נמנים על המיקרו-תזונה.

הם מוכרים לנו כיום והם גם חלק ממערך המיקרו-תזונה שלנו, באים למלא תפקידים חשובים בהזנת הגוף, פעילים בהנחייה, ויסות ותיאום של המספר עצום של תהליכים תאיים הפועלים לשמירה על הומאוסטזיס של התאים ושמירה על בריאותו התקינה של גופנו [מקור]. 

ויטמינים הם מרכיבים תזונתיים חיוניים לחיים, ורבים מהם ממלאים תפקיד חשוב בוויסות תפקוד המוח (למשל, מחסור בוויטמין B1 אשר בהעדרו גורם לנגעים מוחיים ביוכימיים מסוכנים (למשל לאנצפלופתיה של ורניקה, מצב נוירופסיכיאטרי חריף שנצפה לעיתים קרובות גם אצל מכורים כרוניים לאלכוהול)  [מקור1, מקור2]. כמעט כל הוויטמינים והמינרלים מקורם במזונות שאנחנו אוכלים. הגוף שלנו לא יכול ליצור את החומרים המזינים האלו.  אנשים בריאים שאוכלים (גרגרים, דגנים, פירות, ירקות, אצות, בשרים, ביצים ומוצרי חלב) יכולים לקבל מספיק ויטמינים ומינרלים, אבל לא החולים במחלות כרונית אם דפנות עורקיהם פגועות (סוכרת, אי ספיקת כליות, יתר לחץ דם, דלקת פרקים, ריאות, מעיים, מוח ושאר המחלות הדלקתיות) אנשים שדפנות עורקיהם גמישים ושדופן המעיים שלהם תקינות לא אמורים לסבול ממחסור בוויטמינים ולהפגע. [מקור]. 

למאמרי על דפנות גמישות וגמישותם של העורקים כאן

אין שום תחליף לתזונה מאוזנת, שהיא המקור האידאלי לוויטמינים והמינרלים שאנו זקוקים להם אומר ד"ר ג'ואן מנסון, Dr. JoAnn Manson, [מקור].

למאמרי מזון כתרופה – אפשר להחלים מאי ספיקת כליות

עיקרו של דבר הוא, שגופנו מעדיף מקורות טבעיים, ברובם צמחוניים של ויטמינים ומינרלים. אנו סופגים את אלה יותר טוב. ומכיוון שוויטמינים, מינרלים, עשבי תיבול וכדומה זמינים מסחרית כיום הם "תוספים" מבורכים כשאנחנו בולעים אותם גם כ"תוספי מזון" מעובדים, מרוכזים וארוזים באופן מפתה או מלאכותי. הם נמכרים בכל מיני קפסולות וכדורים מעוררי תאווה ובכל זאת אנו גם עשויים להזיק לעצמנו בנטילתם, במיוחד משום שהידע על הוויטמינים נעדר, וכל נושא התוספים הפך למסתורי ולפעמים גם פרוץ כך שהם עשויים להיות רעילים, לא יעילים או מזוהמים [מקור]. יחד עם זאת רבים מהם מעולים וכדאי ליטול אותם.

אחת הסיבות למחסור בוויטמינים הכרחיים לבריאותנו היא ירידה ביכולת הגוף לפנות רעלים. המדד לנושא זה הוא ה- GFR, מדד שנמדד בארץ, אבל רוב קופות החולים מסתירות אותו מהנבדקים. אני לא מבין למהכאן מאמרי בנושא ה- GFR, והדרך למדוד את ה GFR, לבד כאן. הצטברות רעלים בגוף הווה אומר יתר לחץ דם ומוצרי פסולת מהמזון שהולכים ונערמים בגופנו בכל יום ויכולים כך לשנות את אופן השימוש בגופנו של כל תזונת הויטמינים והמינרלים [מקור].

למאמרי יתר לחץ דם – שינוי פרדיגמה וגישות חדשות – לחץ דם גבוה וטיפול טבעי ללא תרופות לאחר שטיפול תרופתי נערץ כשלכאן.

סיבה נוספת שכיחה למחסור בויטמיניםהתרופות. כמעט כל התרופות שאנשים נוטלים יכולות לשנות את מצב ההזנה של הוויטמינים לרעה ואת האופן בו הגוף משתמש בוויטמינים ובמינרלים מה שבא לידי ביטוי בפגיעה ביכולתו של האדם להחלים [מקור].

כמויות קטנות – ויטמינים חיוניים לגוף נדרשים בכמויות קטנות. די בכמה מיליגרמים כדי לתמוך במגוון פונקציות חיוניות לתפקוד תקין. המצב שונה ומשתנה בבואנו להחלים אדם שלקה במחלה כרונית קשה.

הויטמינים מחולקים לשתי קבוצות: מסיסים במים (ויטמיני B- קומפלקס ו-וחומצה אסקורבית (ויטמין C) וויטמינים מסיסים בשומן (A, D, E ו- K) [מקור]. 

ויטמינים מקבוצת B מסיסים במים – ומהווים משפחה גדולה של מרכיבים שמכילה B1 (תיאמין), B2 (ריבופלאבין), B3 (ניאצין), B5 (חומצה פנטותנית), B6 (פירידוקסין), B8 (ביוטין), B9 (חומצה פולית), B12 (ציאנוקובלמין). הויטמינים המסיסים במים הינם קבוצת חומרים אורגניים הנדרשים על ידי בני אדם בכמויות קטנות כדי למנוע הפרעות בחילוף החומרים [מקור1, מקור2, מקור3].  

כל הוויטמינים המסיסים במים ושניים מהוויטמינים המסיסים בשומן: (רטינול) A ו- K, מתפקדים כקואנזימים [מקור]. 

קואנזים הוא תרכובת אורגנית שאינה חלבון. היא נקשרת עם אנזים לזרז את פעילותו. על-פי רוב קואנזימים נקראים קופקטורים, אך הם שונים מבחינה כימית. קואנזים לא יכול לתפקד לבדו, וניתן לעשות בו שימוש חוזר מספר פעמים כאשר הוא מזווג עם אנזים [מקור1, מקור2, מקור3]. האנזים זקוק לקואנזים לפעולתו. קואנזימים וויטמיניים משתתפים בתגובות ביוכימיות רבות הכרוכות בשחרור אנרגיה או בקטבוליזם, וכן בתגובות האנאבוליות. בנוסף, קופקטורי ויטמינים הם קריטיים לתהליכים המעורבים בראייה תקינה, קרישת דם, ייצור הורמונים ושלמות הקולגן, גם לתפקודו של חלבון המצוי בעצמות [מקור1, מקור2, מקור3].

משקה כורכום – מעדן. צילם ירון מרגולין – מתכון כאן

הפרעות במערכת העצבים ומחסור בוויטמינים מקבוצת B

מחסור בוויטמינים המסיסים במים, לרוב בגלל תזונה לא מספקת, עלול לגרום להפרעות במערכת העצבים. [מקור1, מקור2, מקור3]. מבין קבוצת ה-8, או מבין הויטמינים המסיסים במים

ויטמין B1 (תיאמין), B6 ​​(פירידוקסין) ו- B12 (קובלאמין) הם שתורמים לשמירה על מצב תקין ובריא של מערכת העצבים

[מקור]. ויטמינים מסיסים במים, אובדים והם חסרים במיוחד או עלולים להיות חסרים בקרב חולי כליה, שמשתמשים בדיאליזה [מקור1, מקור2] וזאת רק עוד אחת מהסיבות שדיאליזה אינה תרופה למחלה. בקרב חולי הדיאליזה חסר גם B9.

קיראו את מאמר הבסיס שלי: אילוף הכליות הסוררות למען לא תדעו את קיללות הדיאליזה!

ברוב המקרים חסרים אלו בויטמינים ממיסים במים מצביעים על יתר הומוציאסטין בדם – נושא עליו כתבתי כאן – מכונה: היפר-הומוציסטינמיה

[מקור].

מבין הוויטמינים המסיסים במים, מערכת העצבים תלויה הכי הרבה בוויטמינים B ו- C (חומצה אסקורבית) לצורך תפקוד תקין.  

ויטמין B12 מסונטז על-ידי חיידקים [מקור1, מקור2] רוב החוקרים טוענים שבני האדם אינם מסוגלים לסנתז קובלאמין – וויטמיני B12 בכוחות עצמם;  ולכן מחסור ב – B12 בתזונה מעורר דאגה, בהמשך תחלואה, מצבי רוח ועייפות. במצבי חוסר מתמשכים [מקור1, מקור2, מקור3], יש לתת את הדעת לכך שוויטמין B12 למשל, הקשור לסינתזת המיאלין, ומטבוליזם העצבים עלול לפגוע בהתחדשות העצבית [מקור]. 

כיום ברור שחיידקי מעיים הם מקור גם לייצור וויטמין B12, אלא שאלו לא מקורות משמעותיים של קובלאמין לבני אדם [מקור]. מגבלת הקובלאמין קיימת בייצור עצמי אך כנראה שהיא נובעת מהפרעות ספיגה (כולל אנמיה, אובדן אוטואימוני של IF- intrinsic factor – הוא חומר מסוג גליקופרוטאין, שמיוצר על ידי תאי האפיתל שבקיבה ומי שאחראי על צריכת קובלאמין. חומר זה שהוא חומר הכרחי לספיגה תקינה של וויטמין B12 במעי הדק ומחסורו קטלני במקרה שלפנינו (אם הוא לא מטופל כראוי) מחוסרים תזונתיים. [מקור1,  מקור2, מקור3, מקור4]. זה רגע בו עדיף ליטול קובלמין שבעודף אינו יכול להזיק לכאורה כאן – עוד על כך – כאן.

למאמרי – למה מדידת הויטמין B12, רחוקה מלהיות מדויקת?

עוסמאן חמדי ביי. מתחם צ'ובאן מוסטפה פשה בגבז. שנת 1880 (?). מוזיאון פרה, איסטנבול. מקור הציור ויקיפדיה

 וויטמינים מסיסים בשומן (A, D, E ו- K)

 וויטמינים מסיסים בשומן (A, D, E ו- K) [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5, מקור6, מקור7, מקור8, מקור9, מקור10]. שלא כמו ויטמינים מסיסים במים הזקוקים להחלפה קבועה בגוף, ויטמינים מסיסים בשומן מאוחסנים בכבד וברקמות השומן, והם משתחררים מהמאגר לאט בהבדל מויטמינים מסיסים במים [מקור]. ויטמינים אלה נספגים בדרך כלל בכדורי שומן (הנקראים צ'ילומיקרונים chylomicrons) העוברים במערכת הלימפה של המעי הדק ולמחזור הדם הכללי בגוף. ויטמינים מסיסים בשומן, במיוחד ויטמינים A ו- E, נשמרים ברקמות הגוף בכבד וברקמות השומן כנזכר לעיל,.

משמעות הדבר – שאם אדם לוקח מהוויטמינים מסיסים בשומן יותר מדי, לאורך זמן הוא יכול להכיל יותר מדי ויטמין זה בגופו, מצב שעלול להיות מסוכן הנקרא היפרוויטמינוזיס (יותר מדי ויטמין בגוף).

*ויטמין A הוא גם נוגד חמצון חשוב. עם זאת, צריכת יותר מדי ויטמין A לאורך זמן ממושך עלולה להיות רעילה [מקור]. ויטמין E" – הוא נוגד חמצון המגן על כדוריות הדם האדומות. מוגדר כויטמין מסיס בשומן. למרות שניתן "למסס אותו במים" במעבדה, כדי לעזור לספיגתו דרך דופן המעי, ברגע שהוא נספג בגוף, נראה שהוא מתנהג כמו שויטמין מסיס בשומן [מקור].

ויטמינים ומינרלים

ההבדל בין ויטמינים למינרלים חשוב ובולט. למרות שכולם נחשבים לחומרי קורט שיש לצרוך בתזונה בכמויות קטנטנות. ויטמינים הם חומרים אורגניים ויכולים להתפרק על ידי חום, אוויר או חומצה. מינרלים אוחזים במבנה הכימי שלהם ונשארים שלמים. פירוש הדבר שויטמינים שמקורם במזון מבושל, אפוי או מותסס שמגיעים אלינו לאחר אחסון וחשיפה פשוטה לאוויר או לחום השמש יכולים שלא להכיל את התרכובות השבריריות יותר האלה. בשעה שהמינרלים בקרקע ובמים, בירקות או בבשרים נשארים שלמים ומוצאים את דרכם לגופנו בקלות גם אם עברו בישול או התססה.

סלט בריא ועשיר ביסודות מזון טעים. עולמה של המיקרו-תזונה מתחיל בפשטות.

אינטראקציה – בדרכים טובות ורעות

יחסי הגומלין בין המיקרו-תזונאים אינם תמיד עובדים. לדוגמא, ויטמין C עוזר לספוג ברזל, אבל ויטמין C חוסם את יכולתו של גופכם להטמיע את המינרל הנחושתי ואפילו עומס יתר קל של מינרל המנגן יכול להחמיר את מחסור בברזל [מקור]. ויטמין D מאפשר לגופך לחטוף לעצמו סידן ממקורות מזון העוברים דרך מערכת העיכול ובכך הוא מונע את השיטה המיושנת לקצור אותו מעצמותינו.

מי זקוק לתוספי ויטמינים ומינרלים?

אנשים שנחשפים למצבים רפואיים המצריכים אותם ליטול תרופות מסכנים את מאגרי הוויטמינים בגופם. הם מעמידים עצמם בסיכון גבוה לחסרים תזונתיים מסוימים, וישנם מצבים רפואיים שניתן לטפל בהם בתוספי תזונה מסוימים על מנת לבלום התדרדרות. 

לסדרת מאמרי על התרופות והרע – כאן

ויטמין B6, B12 וחומצה פולית (5 mthf folate) למשל פועלים למעננו ולמען הגמשת העורקים, הגנה על דופן המעי, שיפור ספיגה, הפחתת יתר לחץ דם והורדת מדד ההומוציאסטין בדם, כאשר השלושה עובדים יחד עם ברזל הם פועלים למניעת אנמיה. אם יש לך אנמיה, זה אומר שאין לך מספיק כדוריות דם אדומות. תאי דם אדומים הם נשאים, משאיות אשר מובילות חמצן מהריאות שלנו אל כל חלקי גופנו.

ויטמינים מקבוצת B למשל אלו הנקראים תיאמין, ריבופלבין, חומצה פנטותנית וניאצין, ניתנים גם כתוספת במצבי האנמיה.

בדרך כלל ימליצו גם על הוספת ויטמין E במצבי אנמיה. ויטמינים אלו מסייעים בשינוי המזונות שאתם אוכלים לאנרגיה שגופכם יכול להשתמש בה [מקור].

למאמר הראשון בסדרה על התרופות הטובות והרע – לחץ דם – והתרופות המרוקנות – כאן
למאמר השני  בסדרה זו – B12 – והסיבוכים שאפשר למנוע – כאן
למאמר השלישי בסדרה זו- על שיקום הגוף שלך והגלוטתיון – כאן
למאמר הרביעי בסדרה זו – תיאמין – B1 – כאן
למאמר החמישי בסדרה – על ביוטין B7 – כאן
למאמר השישי בסדרה – פרוזק וקפה – כאן
למאמר השביעי בסדרה – אבץ – כאן
למאמר השמיני בסדרה – האשלגן – חיסול האוצר – כאן.
למאמר התשיעי בסדרה – הברזל – כאן
למאמר העשירי בסדרה – ויטמין השמש –D– כאן

 ברזל: אם אתה נוטל תרופות לטיפול באנמיה, סביר להניח שתצטרך להשלים חסרים ואפילו ליטול כדור ברזל או אם דופן המעי הדק העליון נפגעה ואין ספיגת ברזל תצטרך לקבל את הברזל בהזרקה. הבעיה שברזל הוא מחמצן חזק ויכול לגרום לנזקים בלתי הפיכים לכן אתה מחויב לקחת ברזל רק אם רופא שמטפל בך ומכיר מצוין את התיק הרפואי שלך רושם לך ליטול ברזל [מקור]. הבעיה שרופאים לא מקבלים הכשרה במהלך 8 שנות לימודיהם בתזונה מחלימה או בויטמינים לכאורה הידע שלהם בנושא חובבני ולפעמים נסמך על אמונות טפלות. בנושא התרופות שם מושקע מאמץ אדיר וכמדומני הם לומדים פרמקולוגיה במשך שנה שלמה, לא ברמה הנדרשת לקבל תואר ברוקחות ולכן כדאי לכם תמיד לבדוק אצל הרוקחת סוזי כהן – אם התרופות שאתם נוטלים לא תהרוסנה אתכם בטווחים הארוכים שהוזכרו למעלה.

לאתר האינטרנט של סוזי כהן – כאן

תפקוד אופטימלי של מערכת העצבים המרכזית וההיקפית תלוי באספקה ​​מתמדת של חומרים מזינים מתאימים. חשוב במיוחד לתפקוד מיטבי של מערכת העצבים הוא קובלאמין (ויטמין B12) cobalamin. מחסור בקובלאמין שכיח במיוחד בקרב קשישים ואחרי ניתוח קיבה [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. תלו קובלמין 1000 מ"ג זו ההמלצה שלי אבל רק ויטמין B-12, מסוג מתילקובלמין – שמרו על בריאותכם.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    למאמר היסוד לטיפול במצבי אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות

    מאמרים אחרונים

    מבוא לפסיכותרפיה מכלולית והוליסטית

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר


    נשלח ב מזון מחלים
    3 comments on “כל מה שאתה צריך לדעת על מיקרו-תזונה – ויטמינים ומינרלים
    1. margot הגיב:

      Thanks mr. Margolin,
      for your very informative website, what a lot of work !
      GFR in 3 months from 17 to 23 in 3 months, soo relieved to have found a REAL
      .solution. Happy and feeling good now

    2. Gerri Hardaker הגיב:

      Would you be all for exchanging links?

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *