תרופות ללחץ דם גבוהה נמצאו כקשורות לסיכון מוגבר לסכיזופרניה

Pietro Longhi 027.jpg
אובדן הכרה וכח שרירי – פיטרו לונגי
Loss of consciousness
 and muscle strength[1]  Pietro Longhi מקור הציור ויקיפדיה

האם תרופות נפוצות לעיכוב "אנזים המהפך" – האנגוסטין שניתנות לרוב לסובלים מיתר לחץ דם גבוה יכולות להוביל להפרעות נפשיות?

אנזים ההופך אנגיוטנסין  Angiotensin converting enzyme ובקיצור: ACE; נקרא גם peptidyl dipeptidase A, carboxycathepsin ו-CD 143) הוא אנזים הנמצא בעיקר בנימי הריאה שהופך את אנגיוטנסין 1 הלא פעיל לאנגיוטנסין 2. האנגיוטנסין 2 פועל באמצעות קישור לקולטן AT1, וגורם לתופעות שונות בהן כיווץ כלי הדם – דבר המעלה את לחץ הדם. מניעת פעולתו מונעת את הכיווץ הזה ואת העליה בלחץ הדם שנחשבת מסוכנת כשדופן העורקים מאבדת את גמישותה [מקור]. בנוסף הן פועלות לפגיעה בפעילות האלדוסטרון, אשר גם הוא מעלה את לחץ הדם [מקור1, מקור2]. התרופות האלו מוגדרות כמסוכנות לחולי כליה וכמי שעלולות להעלות את האשלגן בדם.

מעכבי אנזים להמרת אנגיוטנסין (ACE) יעילים כטיפול משלים באי ספיקת לב סיסטולית (HF). ע"פ ה-FDA. [מקור] צילום מסך מתוק מאמר על מעכבי הACE כאן

התרופות האלו מוגדרות כמסוכנות לחולי כליה וכמי שעלולות להעלות את האשלגן בדם.

הן מסוכנות למי שגמישות עורקיו אבדה משום שאבדן הגמישות רק מתגבר ובמחקרים העכשויים נחשפות גם תופעות רגשיות ומחדלים נפשיים שנגרמים לכאורה מנטילתן במצבים מסוימים [מקור]. וזאת רק רשימה חלקית – רובה נרשמה למענך למטה.

מעכבי אנזים להמרת אנגיוטנסין (ACE) עשויים להיות קשורים לסיכון מוגבר לסכיזופרניה ועלולים להשפיע על תסמינים פסיכיאטריים, כך עולה ממחקר חדש נושא מאמרי

  "הממצאים שלנו מצדיקים חקירה נוספת של התפקיד של ACE בהקשר למחלת הסכיזופרניה ומצביעים על צורך במעקב צמוד יותר של רופאים, במיוחד על אלו הסובלים כבר מסכיזופרניה (schizophrenia), ושעשויים להיחשף לתרופות אשר מורידות את פעילות ה- ACE, כגון מעכבי ACE," מזהירה ד"ר סוניה שאה, Sonia Shah מהמכון לביו-רפואה ומדעים, של אוניברסיטת קווינסלנד, בריסביין, אוסטרליה [מקור].

 המחקר פורסם באינטרנט ב- 10 במרץ 21, כלומר לפני 10 ימים, ב- JAMA Psychiatry.

 נוגדי לחץ דם ומחלות נפש

 יתר לחץ דם שכיח בקרב חולים עם הפרעות פסיכיאטריות. מחקרי תצפית דיווחו על קשר שלילי בין תרופות נגד יתר לחץ דם להפרעות האלו, אם כי הממצאים היו לא חד משמעותיים. ד"ר שאה וצוות החוקרים שלה העריכו את הפוטנציאל של סוגים שונים של תרופות נגד יתר לחץ דם בקרב חולים סכיזופרניים, אשר סובלים מהפרעה דו קוטבית והפרעת דיכאון קשה.  

במאמרם החוקרים מציינים כי ברוב החולים הופעת הסכיזופרניה מתרחשת בסוף גיל ההתבגרות או בחיים הבוגרים המוקדמים, ושוללים את הטיפול במעכבי ACE כגורם סיבתי פוטנציאלי ברוב המקרים שנחקרו.

מעכבי ACE הם מחלקת תרופות המשמשת לטיפול וניהול שכיח נוכח מחלת העורקים שקשורה בסימפטום: יתר לחץ דם.

מתי מומלץ לתת כדורים מסוג המעכבי ACE במסגרת הקלינית לחולים עם יתר לחץ דם?

ניתן להשתמש במעכבי ACE לטיפול ביתר לחץ דם (HTN – hypertension) לבד או בשילוב עם תרופות נגד יתר לחץ דם אחרות אצל מבוגרים או ילדים מעל גיל שש. ההנחיות הנקשרות במדידה של יתר לחץ דם ממליצות על התחלת מעכבי ACE לניהול HTN מצבים שמזוהים כלחץ דם ( יל"ד BP). המלצות הטיפול באוכלוסיות הבאות על פי המכללה האמריקאית לקרדיולוגיה [מקור]: בן הנמלצים לנטילת התרופה נמצאים חולים עם BP (blood pressure) אשר נמדד בשעות היום מחוץ לעומס המשרד עם יותר מ- 135 מ"מ כספית סיסטולי או יותר מ- 85 מ"מ כספית דיאסטולית; מצב זה משתנה לגבי המדידה בתוך שדה הלחץ – למשל, במשרד,

וכשלחץ הדם הנמדד (BP) מצא מעל 140/90 מ"מ כספית כשהמודד נמצא בתוך המשרד.


חולים עם יל"ד – BP מחוץ למשרד העולה על לחץ דיסטולי של 130 מ"מ כספית או מעל 80 מ"מ כספית ותוספת של הגורמים הבאים:
היסטוריה של מחלות לב וכלי דם
סוכרת מסוג 2
מחלת כליות כרונית
גיל 65 ומעלה
חולים עם מחלת כליות כרונית (CKD) ו- HTN: ללא קשר לסוכרת.

מעכבי ACE מומלצים על ידי רופאים ברחבי תבל לשינוי המדדים

מעכבי ACE מומלצים על ידי רופאים ברחבי תבל לשינוי המדדים [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4] – יש לשים לב שמדובר בשינוי מדדים בלבד. זאת גישה שנהוגה בארה"ב ובישראל אפשר לומר שרופאים דוחפים תרופות גם קודם לייצוגם של המדדים שהוזכרו, והתפתחה סביב נושא זה ביקורת כלל עולמית – נדרשת פרדיגמה ואסטרטגיה טיפולית חדשה בכל הקשור ביתר לחץ דם – על נושא זה כדאי לקרוא עוד למשל במאמרי – יתר לחץ דם נדרשת גישה חדשה לטיפול – כאן.

על נזקי תרופות להפחתת לחץ דם גבוה תוכלו לקרוא גם כאן

תופעות לוואי או התגובות השליליות הנפוצות ביותר שנרשמו

שיעול יבש (10% עד 20%)
סחרחורת (12% עד 19%)
לחץ יתר (7% עד 11%)
הגברת יצור האוראה או עליה במדד ה- BUN ו- ועליה ברמות הקריאטינין. נושא הקריאטינין מאוד משמעותי כי הוא שמשפיע לרעה על חישובי ה- GFR – ומצריך נטילת תרופות להפחתת מדדיו.
התעלפות וחולשת שרירים (5% עד 7%)
היפרקלמיה – הפרעות במאזן האשלגן  – ומה שעלול להביא להפרעת קצב הלב (2% עד 6%) [מקור].

עיכוב ה- ACE מגדיל את ריכוז חלבוני הקינינים Kinins, גורם לגירוי בסימפונות או במילים פשוטות יותר – מגדיל את כמות החלבונים בדם אשר גורמים לדלקת, רעלת דם ומשפיעים על לחץ הדם (במיוחד מתרחש על לחץ דם נמוך). [מקור1, מקור2]

תסמינים נוספים שהתרחשו עקב נטילת כדורים כאלו:

בקרב כ עד 10%: ירידה גדולה מדי של לחץ הדם שמשפיעה על קימה – לחץ דם נמוך (לחץ דם אורטוסטטי) גם השפעה אורתוסטטית – orthostatic effect – הוא מצב בו הדם שלך יורד במהירות כאשר אתה קם מישיבה או שכיבה. לחץ דם נמוך זה (הנקרא גם לחץ דם יציבה) יכול לגרום לך להרגיש סחרחורת או התעלפות [מקור]. כאבי חזה, שינוי ריח, הסמקה, עייפות, כאבי ראש, התקרחות, דיאפורזה, אריתמה, גירוד, רגישות לאור העור, תסמונת סטיבן ג'ונסון, נקרוליזה רעילה של האפידרמיס, אורטיקריה, סוכרת, צנית, SIADH, עצירות, שלשולים, דיסגאוזיה, גזים, דלקת בלבלב, קסרוסטומיה, אימפוטנציה, דיכוי מוח עצם, אנמיה המוליטית, לוקופניה, נויטרופניה, טרומבוציטופניה, הצטננות, חולשה, ראייה מטושטשת, דיפלופיה, פוטופוביה, אובדן ראייה, טינטון, שיעול. ] [מקור1, מקור2, מקור3]

סוכרת היא אחד מהתסמינים של נטילת מעכבי ה- ACE, גם אובדן הראיה והשמנה.

בנוסף לכך נרשמה ירידה קלה בקצב הסינון הגלומרולרי (GFR) כתופעה שכיחה בעת התחלת הטיפול [מקור]. הבעיה כמובן בקרב חולי כליה אצלם נמדד מדד ה- GFR כדי לוודא מתי עליהם להתחיל בדיאליזה. כאן הבעיה חמורה במיוחד כי חולים במחלות המשפיעות על זילוף הכליה יכולים לסבור בשל נטילת הכדור מהסוג הנזכר להפחתה נוספת של ה- GFR אפילו לרמה חמורה עד כדי כך שמצדיקה הפסקת הטיפול. תחלואות אחרות עלולות להסתבך באי ספיקת לב, מחלת כליות כרונית והיצרות עורקי כליות דו צדדית. [מקור1, מקור2]. הAngioedema אנגיואדמה אזור של נפיחות בשכבה התחתונה של העור וריקמה מתחת לעור או הריריות. הנפיחות הזאת עשויה להופיע בפנים, בלשון, בגרון, בבטן, בזרועות וברגליים – לא לדאוג רק במקרים נדירים מתים מזה. הערה חשובה נוספת להרגעה רק פחות מ -1%: מגיעים למצבי אי ספיקת כליות חריפה, תגובות אנפילקטואידיות, אנגיואדמה, אנוריה, ארתרלגיה, דלקת פרקים, אסטמה, אטקסיה, אזוטמיה, ברונכיטיס, ברונכוספזם, דום לב, הפרעות קצב לב, תאונה מוחית, צמרמורות, בלבול, פסאודולימפומה עורית, התייבשות, נמנום, קוצר נשימה, דיסוריה, אאוזינופיליה, דלקת ריאות אאוזינופילית, אפיסטקסיס, בצקת בפנים, חום, דלקת קיבה, הזיות, צרבת, המופטיזציה, נמק בכבד, הפטיטיס, הרפס זוסטר, היפרסומניה, היפרוולמיה, היפוגליקמיה, היפונאטרמיה, דלקת קיבה, דלקת פרוזילית אנגיואדמה, עצבנות, דלקת גרון, לויקוציטוזה, חולשה, ניאופלזמה ממאירה של הריאה, דלקת ריאות, ליקויי זיכרון, שינויים במצב הרוח, עווית שרירים, כאבי שרירים ושלד, מיאלגיה, אוטם שריר הלב, אוליגוריה, אורתופנאה, לחץ דם אורתוסטטי, דפיקת לב, דלקת עור לב , בצקת היקפית, נוירופתיה היקפית, דלקת הלוע, התפשטות pleural, דלקת ריאות, pos טיטר ANA tive, פסוריאזיס, תסחיף ריאתי, אוטם ריאתי, מסתנני ריאות, דלקת ריאות, נזלת, סינוסיטיס, דלקת עור, נגע בעור, פריחה בעור, כאב גרון, זאבת אדמנתית מערכתית, התקפי איסכמיה חולפים, רעד, אורמיה, דלקת בדרכי השתן, דלקת כלי הדם, סחרחורת, זיהום נגיפי, הזיה חזותית, עלייה במשקל, ירידה במשקל, צפצופים.

בעיה נוספת שנוצרת עקב נטילת תרופות המעכבות את האנזים המהפך – ה ACE

הבעיה שהן מרוקנות את הגוף מרכיבי מזון חיוניים ביותר, נושא שנקשר בתזונה שלנו.

הכדורים הללו פשוט מרוקנים את הגוף מהפירידוקסין ששומר על הכליות מייצור של אבנים, ומסייע לחולי סוכרת ולרוצים להפחית את הכולסטרול.

תרופות להורדת לחץ דם גבוה – מעכבי ACE כוללות את התרופות בנאזפריל – Benazepril, אסריל – Aceril, קונברטין – Convertin, אנלדקס – Enaladex, אנלפריל – Enalapril, וסודיפ קומבו – Vasodip Combo, פרדיקס – Perdix, רמיפריל – Ramipril, טריטייס – Tritace, רמיטנס – Ramitens, טנסופריל – Tensopril, סילריל – Cilaril.

חשוב לדעת שכדורים אלו מכילים אשלגן כלוריד שנמצא גם בתחליפי מלח בישול, ולכן על נוטלי תרופות אלו אסורים בהחלט תחליפי מלח.

חייבים לדעת זאת!  כי הוא מקפיץ למצב מסוכן את רמת האשלגן בדם. אחדות מהן גם מחסלות את הפירידוקסין – ויטמין B6ׂ החשוב כל כך בטיפול באבנים בכליות גם בטיפול בהפרעות קשב וריכוז, בדיכאון, ברמות כולסטרול גבוהות, בסוכרת, במחלות לב, בשיגרון, באסתמה, בחיזוק המערכת החיסונית, בהתכווצויות שרירים ובהקלה על בחילות, ואפילו את מאגרי הסידן בגוף הן מחסלות.

אולי בכל זאת תנסו להפחית יתר לחץ דם באמצעים טבעיים, ללא תרופות?

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    שעורה ופעולות נוגדות דלקת כולל עיכוב גורם נמק גידול אלפא – Tumor necrosis factor alpha.

    על הנקמה ודמימותיה

    If you have any questions left –

    I'd be happy to answer any questions.

    For a direct application form to Yaron Margolin – please click here

    Recent Articles

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *