פסוריאזיס, האם הימנעות מגלוטן מסייעת לחולי הפסוריאזיס

עשב חיטה מכיל גלוטן – מסתבר שבקרב חולי פסוריאזיס קיים אחוז גבוה משמעותית של חולים עם נוגדנים שנמצאים בדרך כלל בקרב חולי צליאק. מדובר בכמות נוגדנים כנגד גלוטן מעל הנורמה, בנוסף גם אחוז חולי הציליאק בקרבם גבוה יותר, אלא שהפעם מדובר בחולי פסוריאזיס שאינם חולי צליאק.
קריאה מהנה.
מקור הצילום ויקיפדיה

פסוריאזיס הינה מחלה שמוגדרת כמחלה שרפואת הממסד לא יודעת לטפל בה. מחלה ללא ריפוי בה החולה סובל מפגעים בעורו. היא נובעת מפעילות לא תקינה של מערכת החיסון (לרוב מדובר בפגם גנטי) ומושפעת מאוד מתזונה ומטח נפשי. למרבה ההפתעה שכיחות של רמות גבוהות של נוגדנים כנגד גלוטן (GFD) שמופיעים בקרב החולים במחלת הצליאק (CD) נמצאו גם בחולי פסוריאזיס [מקור], מדובר בנוגדנים שמעידים על צליאק אך ללא מחלת צליאק פעילה. כדאי לכן לכל חולי הפסוריאזיס לבקש בדיקות נוגדנים מקיפות כנגד גלוטן. מדובר בבדיקת דם  ע"פ הוראת רופא.

פסוריאזיס מתאפיינת בדרך כלל בהופעה של משטחי עור אדומים מכוסים בקשקש לבן. המיקום האופייני ביותר הוא במרפקים, בברכיים ובעור הקרקפת. אלו תסמינים שכיחים בקרב חולים, אבל קיימים גם תסמינים הרבה יותר קשים. הצילום מצילום מסך מהמאמר: מהי פסוריאזיס שבאתר אגודת הפסוריאזיס הישראלית. – כאן.

צליאק (CD) היא מחלה שהלוקים בה סובלים מרגישות לגלוטן. גלוטן נמצא בדגנים כגון חיטה, שעורה (בצילום למעלה) ושיפון. אכילת מזונות המכילים גלוטן גורמת לדלקת ולשינויים במבנה הרירית של המעי. הימנעות מגלוטן הוכחה כתרופה נכונה לחולים אלו. העדר גלוטן בתפריט משמע תרופה, לחם נטול גלוטן במקרה כזה הוא מזון כתרופה [מקור]. גם אם אין עדות למחלת צליאק או ציליאק, אך יש רמת נוגדנים מסוג אנטי גליאדין גבוהה (AGA), או גליאדין דה-אמידים, Anti Gliadin IgA/IgG הנוצרים על ידי מערכת החיסון בתגובה לרכיבי מזון המכילים גלוטן  [מקור], בקרב חולי פסוריאזיס, יתכן שהם מכוונים לאותה תרופה [מקור]: צום גלוטן. לכן כדאי לעבור למזון כתרופה ולנסות תזונה ללא גלוטן, שכן במקרים כאלה חל שיפור משמעותי בחומרת מחלת הפסוריאזיס לאחר הימנעות מגלוטן במשך 3 חודשים [מקור].

יש לציין שתועדו גם מקרים של העלמות כמעט מלאה של נגעי הפסוריאזיס לאחר מעבר לתזונה ללא גלוטן, בחולים שאובחנו גם עם צליאק

[מקור].

מחקר סקירה משנת 2020 הראה שאם אין נוגדנים מסוג אנטי גליאדין גבוהה, או גליאדין דה-אמידים – אין תועלת בהימנעות מגלוטן בחולי פסוריאזיס [מקור].

גלוטן הוא חלבון שמורכב משתי תת-קבוצות של חלבונים: גליאדין וגלוטנין [מקור]. הוא מצוי בכמות גדולה בדגנים כגון חיטה, שיפון, כוסמין ושעורה. הגלוטן מאפשר למרכיבי הקמח להידבק יחד, ולהפוך לבצק וכך מקנה ללחם ולמאפים רבים גמישות, מרקם ויציבות.

כל זרעי העשבים של משפחת הדגניים (בעלי גבעולים נבובים) מכילים גלוטן מסוג כלשהו, הוא שמשמש את עובר העשב בעת הנביטה. רק סוג מסוים של גלוטן יוצר בעיה עבור אנשים מסוימים.

רופא הילדים ההולנדי וילם קרל דיקה זיהה לראשונה את הגלוטן כגורם למחלת הצליאק אחרי מלחמת העולם השנייה [מקור]. אם חולה צליאק ייחשף ל-200 מ"ג גלוטן ליום במשך ארבעה שבועות הוא עלול לגרום נזק לרירית המעי הדק שבגופו. אפילו חשיפה ל-50-10 מ"ג בלבד עלולה לגרום לשינויים ברירית המעי הדק בתוך שלושה חודשים בקרב חולי צליאק – למעלה שעורה – הדגן הזה מכיל גלוטן.

חלבוני גלוטן מכילים קטעי רצף חוזרים, עשירים בחומצות האמינו: פרולין וגלוטמין [מקור1, מקור2 מקור3]. רכיבי מזון כאלה אינם יכולים להתפרק לחלוטין על ידי אנזימי העיכול שלנו [מקור1, מקור2], וכתוצאה מכך מצטברים פפטידים ארוכים יחסית מהגלוטן במעי הדק, בחולים עם צליאק (CD). פפטידיגלוטן כאלה מעוררים תגובה דלקתית, עם זאת, נוכחותם במעי הדק של רוב האנשים הבריאים נחשבת לא בעייתית למדי. מחקרים חוץ-גופיים המשתמשים בשורות תאים מסוג caco-2 [מקור1, מקור2] כמו גם מחקרים לשעבר על יציאות ביופסיה אנושיות הן מחולי CD והן מבקרים בריאים (HCs) [מקור1, מקור2], מצביעים על כך שחשיפה לגליאדין (גליאדין, יחד עם חלבון נוסף בשם גלוטנין, יוצרים את הגלוטן) משבשת את שלמות  אפיתל המעי. תופעה שמשעה חור בדופן המעי, מעי דליף, העדר ספיגה של יסודות מזון כמו למשל, ברזל בקרב חולי אנמיה. ההשפעה של גליאדין על חדירות המעיים עלולה לגרום למחלות רבות, חלקן כרוניות ומאוד קשות, למשל אי ספיקת כליות. השפעת הגליאדין מתווכת על ידי הפרשת חלבון בשם זונולין (Zonulin) [מקור]. הגליאדין וכן גלוטן המכלול גלוטן נמצא גם במוצרי מזון שחולי כליה מופתעים כשאני מכניס אותם לרשימת האסורים (המזונות האסורים להם, אם הם מבקשים להחלים). כיוון שהגלוטן הוא יציב בחום ויכול לקשור אליו חומרים, סוחרי מזון משתמשים בו כתוסף מזון במזון מעובד על מנת לשפר את המרקם והטעם ולשמר את הלחות שלו. לכן אפשר למצוא גלוטן בבשר מעובד, בתחליפי בשר צמחוניים, סוכריות, גלידות, חמאה, תבלינים, מרינדות ורטבים וכמובן אפילו בתרופות שמנופקות לסובלים מגלוטן [מקור].

זונולין – לזונולין כנזכר במאמר זה מאת ירון מרגולין מאסטר בהחלמת הכליות ובהפחתת כאב, תפקיד מקדם במחלות כליה – זונולין ממלא תפקיד פתוגני חשוב במגוון מחלות על ידי ויסות צמתים הדוקים (קומפלקסים של חלבונים שמונעים בדרך כלל דליפה של מומסים ומים ואוטמים מרווחים שליליים בין תאי האפיתל [מקור]). בהעדר ויסות שלהם עולה רמת הזונולין (בדם, בבדיקת הסרום) וניכרת עלייה חריגה של חדירות המעי. האיור למעלה מתאר זאת. התקדמות בתפקיד ובמנגנון של מסלול הזונולין במחלות כליה. האיור הוא צילם מסך מהמאמר:
Advances in the role and mechanism of zonulin pathway in kidney diseases –כאן

זונולין זוהה כפרהפטוגלובין-2 (prehaptoglobin-2) [מקור] ולכן בדיקת זונולין בסרום משמשת לעתים קרובות כסמן לחדירות מעיים שמסבירה את הצלחת הטיפולים במזון כתרופה במחלות בהן מופיעה פגיעה בדופן המעי כגון: אנמיה, דלקת בנפרונים שבכליה, על דלקת זו פרסמתי – כאן וכן באי ספיקת כליות, כמו כן במקרים בהם מזהים ירידה לא ברורה בתפקוד בלוטת התריס. כולן נקשרות ביתר זונולין ובמקרה שלנו גם הפסוריאזיס.

רוב המחלות הכרונית הן בפועל, לכאורה מחלות ללא ריפוי, לכן חולים רבים, בייאושם ממרפאות הממסד, פונים לעזרת המזון כתרופה. כשמדובר בתפריט מדויק ומתוכנן בקפידה לטיפול במחלה ספציפית יש לשקול נושא זה  יחד עם זאת ומשום שרמות זונולין נמצאו מוגברות במחלות אוטואימוניות [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4] הנטייה לייאוש מרפאת הממסד גובר.

כדי לבחון מצב נוכחי של מבקש טיפול יש לבחון את מצבו בבדיקה מסודרת. בדרך כלל לממסד אמצעים משובחים ויעילים בתחום זה. אבל, ערכות ELISA (ELISA kits) שנמצאות בשימוש נרחב [מקור] ובהם משתמשים בשיטה ביוכימית לגילוי נוכחות חלבונים או אנטיגן בדגימה, מגיבות באופן צולב עם חלבונים אחרים, כגון פרופרדין וחלבון משלים C3 [מקור1, מקור2], מה שלא מאפשר לקבל תמונת מצב למבקש לתת מענה לבעיה, התוצאה מצביעה על צורך לנקוט בזהירות יתרה כשאנחנו באים להבין ולפרש את נתוני הבדיקה בנושא זה [מקור].

בשיטת לחיצות ההחלמה, במגע באזור בית השחי הימני והגב העליון ניתן לאשר או לשלול את הממצאים כדי להכריע כן או לא להשתמש למשל, במי שעורה, בתפריט המזון כתרופה. במאמר שמופיע כאן: דלקת כליות אינטרסטיציאלית – השתמשו במי שעורה, זו הסיבה לשימוש במי שעורה (מי שעורה מכילים גלוטן). המאמר נרשם בעקבות מחלים שהגיע לטיפול והפגיעה בדופן המעי שלו הייתה סיבת מחלת כליותיו. הוא החלים בתוך 42 ימים ע"פ מדד ה GFR שלו. בצילום זורק הדיסקוס פסלו המקורי של מירון מעולם לא נמצא, ואת יצירתו אנו מכירים הודות לסופרי התקופה. ההעתק הרומאי שלו מובא למעלה. מקור הציור ויקיפדיה.

חולי פסוריאזיס נמצאו במקרים מסוימים רגישים לגלוטן הגם שאינם סובלים מתסמינים אלו, רק במקרים אלו, והם מסוימים ביותר, המנעות מגלוטן יכולה להביא לתוצאות מרשימות.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *