טיפול בכאב עם אופיואידים גורר אותך לצרות צרורות למשל עצירות איומה. מה לעשות?

אנשי מקצוע בתחום הבריאות רושמים אופיואידים (opioids נגזרות של אופיום עתיק יומין) לטיפול בכאב עקב מספר מצבים ובמיוחד בשלבים מאוחרים יותר של הסרטן.  בעוד שהאופיואידים (משככי כאבים אופיואידים, רשימה להלן,) יעילים מאוד במתן הקלה בכאב, תרופות אלו עלולות לגרום לעצירות ולתופעות לוואי אחרות [מקור].

משככי כאבים אופיואידים

השימוש בתרופות ממשפחת המורפין, עתיק יומין, ונמצאים לכך תימוכין באתרים ארכיאולוגיים רבים. למעשה, עד היום, המטפלים ברפואה הממסד, לא מכירים חומרים יעילים ממנו לטפול בכאב. הם שבים ומסתמכים על נגזרות של אותו אופיום עתיק יומין. יש שמתייחסים אל תרופות אלו כאל משפחת התרופות הנרקוטיות. שם זה שלילי ואלינו ככזה הוא מגיע מהרשות האמריקאית למלחמה בסמים. המשגה שנותנת לחומר הזה את ההקשר הנכון, השלילי כיאה לתרופות רבות נזק אלו כמו גם ולכאורה או הרמז לממסד הרפואי שמשתמש בהן, ללא ראית תוצאות המרחב, בכללו [מקור].

אופיואידים (Opioids) הם קבוצת תרכובות הנקשרות לקולטני האופיואיד (opioid receptors) במערכת העצבים ובמקומות אחרים בגוף. ההשפעה המרכזית של מרבית האופיואידים היא דיכוי מערכת העצבים המרכזית תוך הפחתת יכולת הגוף להגיב לגירויים.

משתמשי אופיום ב-Java במהלך התקופה הקולוניאלית ההולנדית ג. 1870. הם נראים אפילו כאן בצילום למעלה כמי שדוכא והגיע ליכולת קטנה של הגוף לנוע ולהגיב לגירויים. צילום מסך מוויקיפדיה.

אנשים נוטלים אופיואידים כשהם לא מצליחים להתמודד עם כאבים מסוגים שונים [מקור]. 

אופיואידים במרשם משמשים בעיקר לטיפול בכאב בינוני עד כאב כרוני חמור, אם כי ניתן למצוא רופאים, גם בימינו, שינפקו לך מרשם להשתמש באופיואידים מסוימים לטיפול בשיעול ושלשולים. הם משתמשים במונח טיפול גם בכל מקום שבו הם מנפקים תרופות ומניסיני אין לממסד בעיה למכור לך אופיואידים שוב ושוב. אופיואידים יכולים לגרום לאנשים להרגיש מאוד רגועים ו"מצוחקקים" – אחרי הכל מדובר בסמים מפורסמים וממכרים שמנתקים אותך מה"יש" שמתנהל סביבך. ולכן תמצאו הסטוריה של משתמשים שנטלו אותם בצורות שונות, אבל מסיבות לא רפואיות [מקור].

יאקופו טינטורטו, הנחשב לגדול אמני ונציה והרנסנס בציור בכלל, הקדים את זמנו בכמה מישורים: תנופת המכחול האימפרסיוניסטי והסצנה שתמיד מציגה תנועה רחבה ע"פ חוקי הטבע הידועים לנו למעשה רק כיום. תופעת טינטורטו משאירה בדרך את רוב המלומדים חסרי אונים נוכח גדולתו שלא נתפסת על ידם. לך תסביר, את תורת היחסות למי שלמד על ציור מציוריו של דאלי, ג'קסון פולוק, קנדינסקי או מיכלאנג'לו שהעיד על עצמו (בצדק, לדעת לאונרדו דה וינצ'י) שבכלל היה רק פסל. טינטורטו מגדיר ראשון ויתכן שבעקבות מחשבת הרנסנס בכלל על העולם כמרחב נע, מה שהגדיר מאות שנים אחריו אלברט איינשטיין תנועה יחסית. טינטורטו הגאון ההולך ונחשף, החל להתמחות בסדנת ציור בונציה ועד מהרה עלה על מורו טיציאן הן באופן השימוש בצבע, והן על השימוש בפרספקטיבה, בכלל זה בעיצוב הדמויות.
יצירתו המרהיבה בסקואולה די סן רוקו (בונציה) מרתקת אמנים וצופים נפעמים מגודל כשרונו עד היום. וונציה משופעת ביצירות משלו, ושל צאצאיו וממשיכיו. כאן גניבת הגופה של הקדוש סן מרקו. האיש המזוקן (בשחור) מימין הנושא את הקדוש הוא טינטורטו. ברקע ערמת עצים שעליה הייתה אמורה להישרף גופתו של מרקו הקדוש (סן מרקו) וממנה גנבו הנוצרים שמופיעים בציור זה, את גופתו של מרקו הקדוש. יצירת מופת. The Stealing of the Dead Body of St Mark by Tintoretto. מקור הציור ויקיפדיה.

מינוני יתר לא מומלצים בגלל מקרי המוות הרבים שנקשרים בהם.

הרואין למשל, הוא אחד האופיואידים המפורסמים והוא גם מהמסוכנים בעולם, ולכן לא משמשים בו בדרך כלל כתרופה בכל אופן בארצות הברית [מקור]. חוצי הגבולות, ממיסים את האבקה שבכדורי המרשם במים ומזריקים את הנוזל לווריד שלהם. חלקם גם שואפים את האבקה דרך האף.

אופיום, 1859. אדם סיני מכין את צינור האופיום שלו. תחריט עץ, 1859. Opium, 1859. מקור הצילום בצילום מסך מכאן.

עצירות הנגרמת על ידי אופיואידים (OIC) עלולה לגרום לאי נוחות נוספת, שעלולה להשפיע על איכות החיים הירודה של האדם הכאוב.

עצירות הנגרמת על ידי אופיואידים (OIC) היא סיבוך מאוד בעייתי, קשה לניהול וכמעט הכרח יגונה למשתמשים בשימוש כרוני באופיואידים.  כמה מחקרים דיווחו ש-OIC כל כך בלתי נסבל חלק מהמטופלים מוותרים מרצון על התרופות האופיואידיות שלהם ונושאים את הכאב ממנו ברחו תחילה במקום להתענות מעצירות הנגרמת על ידי אופיואידים OIC.  משלשלים שימשו בדרך כלל כמניעה וטיפול ב-OIC, אך לעתים קרובות הם אינם יעילים מכיוון שהמשלשלים הזמינים בדרך כלל אינם מכוונים למנגנון הבסיסי של OIC, שהוא החסימה של קולטני האופיואידים היקפיים, שהוזכרו לעיל (peripheral mu-receptors). [מקור].

כיצד אופיואידים גורמים לעצירות?

 אופיואידים נקשרים לחלבונים ספציפיים בגוף הנקראים קולטני אופיואידים [מקור1, מקור2]. המוח, חוט השדרה ומערכת העיכול מכילים כולם קולטנים אלה. על ידי התחברות לקולטנים האלה, האופיואידים חוסמים את יכולת המוח לחוש בכאב [מקור] והכאב נעלם בדרך כלל.  עם זאת, אופיואידים גם מדכאים או מאטים את פעולתה של מערכת העצבים המרכזית. והיא, מפקחת על האופן שבו הגוף מגיב לכאב. הנושא הזה גם שולט בתנועות לא רצוניות, כולל השרירים החלקים אלה של מערכת העיכול. זאת גם הסיבה, שנטילת אופיואידים עלולה לגרום לעצירות [מקור].

בשנת 2018, נחשף כי האמריקאים הולכים מאז 2014 אחורה, מבחינת תוחלת החיים ביחס לעולם המערבי. זאת למרות מערכת הבריאות היקרה להחריד שלהם. הסיבה למגמה הזאת היוותה פצצה כמו העובדה שהוזכרה: ירידה בתוחלת החיים ועוד הסיבה לה נובעת ממוות של אנשים צעירים בשנות ה–20 עד 50 לחייהם, מוות שמוריד את ממוצע תוחלת החיים הכללית. אחד הגורמים המרכזיים למוות הזה הוא מה שכבר מזמן קיבל בארה"ב את ההגדרה "מגיפה" — עלייה התלולה בשימוש באופיואידים [מקור1, מקור2, מקור3].

תרופות הגורמות לעצירות האיומה-OIC מכילות חומרים כמו מורפיום, קודאין, אוקסיקודון ומתדון [מקור].

התרופות עובדות על קולטני כאב אך גם על קולטנים האחראיים לפעולת הנשימה. נושא זה כבר הורג את הנוטלים תרופות מרשם אלו בחניקה. על כך בהמשך.

נעבור אל

רשימת תרופות

 בופרנורפין (Belbuca, Probuphine, Buprenex)

 קודאין (APAP wCodeine, Capital wCodeine, Pyrigesic-C, Tylenol wCodeine, Vopac)

 פנטניל (Actiq, Duragesic, Sublimaze)

 הידרוקודון (Anexsia, Ceta Plus, Co-Gesic, Dolorex Forte, Hycet, Lorcet, Lortab, Maxidone, Norco, Stagesic, Vicodin HP, Zydone).

 הידרומורפון (Dilaudid, Dilaudid-5, Exalgo, Palladone)

 meperidine (Demerol, Pethidine)

הידרומורפון (פלדון): תרופה אופיואידית בעלת חוזק פי שבע ממורפין. ניתנת דרך הווריד ולנוזלי חוט שדרה במסגרת אישפוז. ישנו גם תכשיר שניתן דרך הפה במינונים של 2,4, 8, 24 מ"ג. לעיתים ניתן לעבור לתרופה זאת כאשר יש תופעות לוואי באחרות.

 מתדון (דולופין, מתדון HCl אינטנסול, מתאדוז)

 מורפיום, מורפין  (AVINza, Kadian, Morphabond, MS Contin, Oramorph SR, Roxanol)

מדבקות הפנטניל (דורג'זיק, פנטה):הפנטניל הוא חומר אופיואידי חזק פי 10 ממורפין.

 אוקסיקודון (OxyContin, Xtampza ER, Roxicodone, OxyIR, Percocet, Endocet, Percodan, Endodan)

אוקסיקודון (אוקסיקונטין, פרקוסט, פרקודן, סירפ אוקסיקוד): תרופה סמי-סינטטית בעלת חוזק כמעט כפול ממורפין. מיועדת רק לנטילה דרך הפה. התרופה בעלת השפעה ותופעות לוואי דומות למורפין. התרופה פעילה ארבע עד שש שעות (לא בצורתה של השחרור המושהה). להלן כמה מהן:

האוקסיקונטין בטבליה עם שחרור מושהה לאורך 12 שעות. מגיעה במינונים של 5 מ"ג, 10מ"ג 20 מ"ג ו80 מ"ג. אין לרסק את הטבליה. קיימת  כסירופ  אוקסיקוד בריכוז  של 2 מ"ג בכל 1 מ"ל עם שחרור מידי.

הפרקוסט פראצטמול 325 מ"ג. יש להיזהר ולא לקחת יותר משנים עשר טבליות ביממה עקב החשיפה לפראצטמול שיכולה להיות קטלנית.

הפרקודן תרכובת של אוקסיקודון 5 מ"ג עם אספרין 325 מ"ג. יש להזהר בחולים עם כיב קיבה או עם רגישות לאספרין.

 אוקסימורפון (Opana)

 tapentadol (Nucynta)

 tramadol (ConZip, FusePaq Synapryn, Rybix ODT, Ryzolt, Ultram) [מקור].

תופעות לוואי נפוצות נוספות על העצירות  הן ישנוניות, בחילות, הקאות, סחרחורת, גרד, יובש בפה, והזעה, גם ההתמכרות נמנית על תופעות הלוואי אבל הפסקות הנשימה מפחידה במיוחד את מי שרושם את מרשמי התרופות, כי מתים ממנה.

דיכוי נשימתי של אופיואידים

התרופות עובדות על קולטני כאב אך גם על קולטנים האחראיים לפעולת הנשימה.

ואכן במינונים גבוהים במיוחד נראה בקרב נוטלי מרשמים לאופיואידים דיכוי נשימתי. אירועים מסוג זה מתרחשים בעיקר בבני אדם שסובלים מכאב, שלא נרגע והם נוטלים עוד כדור. הכאב הוא הנוגד הפיזיולוגי לדיכוי נשימתי. המשמעות היא שכל עוד ישנו גירוי כאב והתרופה האופיואידית ניתנת במינון המתאים – הסיכוי לדיכוי נשימתי, יותר נמוך. רוצה לומר שאם סובלים מכאב יש להישאר רגוע, צלול ולזכור לא ליטול עוד תרופה אם הכאבים מפוצצים אותך.

 טיפולי OIC כוללים תרופות טבעיות ותרופות ללא מרשם או תרופות מרשם בהחלט נוכל אכזבה ונתקל בביקורת קשה בחוגי מטפלים גדולים, שהצלחותיהם מגמדות את המוכרים והרצפטולוגים ואפילו פה ושם בקרב חיילי רפואת הממסד לאן שלא מסתכלים מתעוררת קריאה לאסטרטגיה טיפולית חדשה, ומשהו היום פאנל של קונצנזוס לטיפול ב-CNCP במבוגרים שיש להם או נמצאים בהחלמה מהפרעת שימוש בחומרים (SUD) כלומר ניהול כאב כרוני – Chronic pain management – הפחתת כאב, מקסום תפקוד ושיפור איכות החיים [מקור]. 

נושא זה שב ומאכזב בגלל התוצאות. כך רפואת הממסד מאבדת את יוקרתה ואין לה חומרים להשיב מלחמה נגד הטענה שהבעיה במה שמביא לכאב עצמו – אסטרטגית ניהול המחלה במקום להשתמש במזון כתרופה זולה, זמינה ולבלום את המחלה אחת ותמיד גם לא להגיע כלל לכאב.

קיימות דרכים רבות שונות לטפל בכאב, ולא כולן כוללות נטילת תרופות, למשל שימוש ב"לחיצות ההחלמה", פיזיותרפיה, טיפול בחום ובקור, עיסוי מקל עליו ולעתים גם  טכניקות של דיקור.

ככלל לכאב כרוני יש קשר עם מצבים פיזיים כגון כיווץ שרירים כרוניים נושא עליו כתבתי כאן, אבל גם למצבים נפשיים רבים, כולל: דִכָּאוֹן, בעיות שינה, בעיות תזונה, והרגל ליטול מזון שהגוף דוחה אותו או יצר אליו אלרגיה, בידוד חברתי ואפילו שימוש יתר בתרופות.

יתר חלבונים למשל גורר כיווץ שרירים כרוני. ההומוציסטאין הוא מדד שרפואת הממסד מתעלמת ממנו, ומדידתו כמו מדידת ה – GFR, עשויים למגר מחלות מאוד קשות טרם התפתחותן בכלל זה חשיפה לשמש וקליטתן של קרני השמש לייצור ויטמין D, יכולים למנוע סרטן.

חום כטיפול בכאב ידוע ונוכח שנים במרחב הרפואי. החום מאפשר זרימת דם טובה יותר הוא שמספק כך יותר חומרי הזנה וחמצן לשריר ומקצר את תהליך ההתאוששות. בהחלט חימום: כרית חום, מנורות חימום, כוסות רוח, גלי קול, לייזר, מגע ואפילו סאונה ומשחה מחממת… כולם מפיצי חום שיכול לעזור מאוד להרפות את השרירים ולהרחיב את כלי הדם. טיפול כזה יכול גם לקדם ריפוי לאחר פציעה ולהקל על כאב די מהר. טיפול בחום גורם לירידה בסף הגירוי העצבי, ובכך מסייע להפגת כאבים שמקורם בשרירים, מפרקים ובשאר הרקמות הרכות כמו גידים, רצועות ורצועות חיבור.

תוספי מזון צמחים הידועים כבעלי פעילות נוגדת טסיות (בן חרצית ריחני (feverfew) כֻּרְכּום (turmeric), גינקו, שום, ג'ינג'ר, אוכמניות, דונג קוואי, הג'ינסנג הנשי dong quai, ג'ינסנג, וערבה), יכולים לסייע להפחתת כאב אבל לא למי שנוטל כבר תרופות כך למשל, צמחים המכילים קומרין (coumarin: קמומיל, זנב ארי (ממשפחת המנטה motherworth), ערמונית הסוסים (horse chestnut), אסורים גם חילבה ותלתן אדום) ואלו עם תמרינדי, כי הם מגבירים את הסיכון לדימום בקרב נוטלי התרופות [מקור].  

צמחי מרפא נוגדי עווית – לצערנו רוב המחקרים בתחום זה נעשו על בעלי חיים בלבד ואין בכך די [מקור] ובמקרה זה אנו מדברים על צמחים שמאמינים שהם מאזנים עווית מול אין הוכחות לכך ואין הם מתאימים, לדעתי לפרוט בבלוג זה 

צמחי מרפא נוגדי דלקת Anti-inflammatory herbs

דלקת היא הדרך של הגוף להילחם בזיהומים וריפוי. במצבים מסוימים, הדלקת יכולה לצאת משליטה ולהימשך זמן רב מהנדרש. דלקת כזו היא כרונית, ומחקרים קשרו את זה למחלות רבות, כולל סוכרת וסרטן וניהול כושל של כאבים [מקור]. ברשימת הצמחים נוגדי הדלקת בולט הג'ינג'ר שהוזכר למעלה, ג'ינג'ר הוא תבלין נכון להשתמש בו כתרופה בכמה דרכים: טרי, מיובש או אבקה.

ג'ינג'ר מכיל יותר מ-100 תרכובות פעילות, כגון ג'ינג'רול, שוגאול, זינגברן וזינגרון. אלו כנראה שאחראיות לסיוע שלו בהפחתת הדלקת בגוף [מקור].

שום, כורכום או כורכומין, והל ( Cardamom) מחקרים מראים כי נטילת תוספי הל כתרופה עשויים להפחית סמנים דלקתיים כגון CRP, IL-6, TNF-α ו-MDA.  בנוסף, מחקר אחד מצא שהל העלה את מצב נוגד החמצון ב-90% [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4].

פלפל שחור, מקובל כפלפל אנגלי (Black pepper)Piper nigrum L.) תבלין זה ידוע כמלך התבלינים, בשל הפופולריות לה זכה ברחבי העולם. באופן מסורתי, מטפלים השתמשו בפלפל שחור נגד אסטמה, שלשולים ומחלות קיבה רבות [מקור]. עוד ברשימת הבולטים בצמחים מרפא אלו תה ירוק, רוזמרין, קינמון וג'ינסנג.

צילום מסך ממאמר How Collecting Opium Antiques Turned Me Into an Opium Addict – כאן.

נושא הכאב והפחתתו נמצא בתחילת הדרך. למרבה המזל, מה שאנחנו אוכלים יכול לעזור להפחית את הכאב, למנוע את התפרצותו להפחית את הדלקת בגוף. 

עשבי התיבול והתבלינים המפורטים במאמר זה יכולים לעזור ולקרב אותנו לידי כך, בתנאי שתשנו את התפריט היומי שלכם לתפריט החלמה, תחשפו לשמש כפי שמאמר זה על ויטמין די, מציע לכם, ותשתמשו ב"לחיצות ההחלמה" או בכל שיטה שתביא אתכם ליעד המבוקש. בידקו ושנו את התפריט מיד בהתחלה. בדיקה שחושפת יתר לחץ דם מלמדת שאתם מאבדים את גמישות דופן העורקים. יתר טריגליצרידים אומרים שהגזמתם עם קרמים, גלידות וגבינות. כבר אז צריך לטפל כדי למנוע בהמשך כאב, תחלואה, אבדן איכות, ואנרגית חיים.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    מדללי דם טבעיים ויטמין E קאיין, שום, פולי סויה מותססים (נאטוקינאז) וכורכום

    אגוז מרפא ביבהיטקי

    גאוט הוא לא רק יתר פורין – החיים עם גאוט תלוי גיל ומין – האם אפשר לנצח גאוט בלי לבלוע הורמוני מין

    אומגה 3 צמחית (שמן חרדל, שמן מרווה מרושתת) עולה על צורות אחרות של אומגה 3 ויש והן לבדן תורמות לבריאות בעוד האחרות עלולות להזיק יותר משלהועיל לך

    ספיקת כליות – טיפול ללא תרופות

    אוראה – למה האוראה מוגברת

    הקורטיזול וכאבים בבית החזה וביד שמאל

    להוריד קריאטינין, אוריאה ולהחלים ללא תרופות מאי ספיקת כליות

    וירוס הקורונה וגרון יבש

    -אי ספיקת כליות להחלים ללא תרופות – על הGFR ונזקי התרופות

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות – כל מה שחשוב לדעת – חלק ג

    אריתרופויטין (EPO) Erythropoietinהתרופות והרע – ויטמין D3על בדיקות הדם

    אנמיה למה חסר לי ברזל?

    רוצה להחלים מפגיעה במערכת העיכול ללא תרופות?

    להחלים בפשטות ממחלת ריאות חסימתית כרונית

    רוצה להחלים בצורה מלאה מסוכרת

    שחיקת סחוס, למה לסבול? – ללא ניתוח ללא תרופות – טיפול להחלמה

    עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    פרנצ'סקו מסינה Francesco Messina אלהים באדם שחיפש אחר היופי

    ויטמין השמש ויטמין D-

    תרופות הרגעה שמשאירות אותך רעב וחרד – ציפּרָלֵקס, פּרוֹזַק, פלואוקסטין

    התרופות והרע – ביוטין B7 ויטמין H

    רוצה להחלים מיתר לחץ דם?

    שלושת המיצים

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    על לחם חוקם של העסקים

    למה אני לא מצליח להתמודד

    מגיע לי – העדר הכרה במאמץ של השועט קדימה, בהחלט יכול להוביל לכישלונה של קריירה מזהירה

    .סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

    כאבי גב– פתרון טבעי, עדין ופשוט לבעיה שלך

    כאבי גב לא דורשים ניתוח – רק מגע יד עדינה

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    אי ספיקת כליות – צום חלבונים

    צום חי – הוא תרופה טבעית. 

    אזהרה לקטונים (Lactones) –

    אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים – צום חי

    אי ספיקת כליות – מתכונים לדיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע

    .אילוף הכליות הסוררות – איך להחלים מאי ספיקת כליות להקליק כאן

    עישון אופיום – החדר של לסקר ב"אדווין דרוד" גוסטב דורה 1872. מקור האיור בצילום מסך מכאן.
    נשלח ב כללי
    4 comments on “טיפול בכאב עם אופיואידים גורר אותך לצרות צרורות למשל עצירות איומה. מה לעשות?
    1. vorbelutrioperbir הגיב:

      Your house is valueble for me. Thanks!…

    2. Excellent web site. A lot of helpful information here. I am sending it to some friends ans additionally sharing in delicious. And obviously, thanks in your sweat!

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *