מהו אימון שלפוחית השתן?

אימון שלפוחית ​​השתן, הוא טיפול טבעי ללא תרופות, כולל ניסיון מודע להטיל שתן במרווחי זמן קבועים כדי לפתח קיבולת גדולה יותר של שלפוחית ​​השתן ושיפור השליטה בשלפוחית ​​השתן. 

מערכת השתן – כוללת את הכליות, השופכנים, שלפוחית ​​השתן והשופכה (Urethra) – אשר אחראית על פינוי הפסולת מהגוף בזמן ההשתנה. הכליות ממוקמות בגב באזור הבטן העליונה. הן אוהבות מים, ודם נקי אך לא רעלים ובמיוחד לא חלבון בכמויות גדולות שמוצריו נמצאים ביתר בנוזל הדם. מתוכו הן במיוחד לא אוהבות חלבון מהחי שמקורו בתזונה, לכן הן מייצרות הרבה פסולת, עובדות קשה, מנקות מפעילות יכולת ליצר אמוניה, הורמונים ושתן. העיקר כאן הוא סינון וניקוי פסולת מנוזל הדם. הכליות הן המסננת שמפרידה את הפסולת מהדם, משאירות אותו נקי ומאוזן מבחינת ה-pH, ומעבירות את הפסולת (היא השתן) דרך צינור ביוב טבעי – השופכנים, צוואר שלפוחית השתן, והשופכה. השתן (הפסולת) עובר תחילה דרך השופכנים אל שלפוחית ​​השתן, הם צינור הביוב הראשון, שם השתן ממתין עד שדולף במקרה שאנו מבקשים לתקן או עד שאפשר לסלק אותו משם בזמן המתאים לנו. צוואר שלפוחית השתן (Bladder neck) הוא עוד צינור ביוב, והאזור המקשר בין שלפוחית השתן (Bladder) שבאיור למעלה ובין השופכה (Urethra), שבאיור למטה. צניחה כלפי מטה של צוואר השלפוחית בעת עליית הלחץ התוך-בטני (בשל מאמץ, דמימת שריר) היא שתביא לדליפת שתן במאמץ, נושא שיוזכר בהמשך המאמר. מקור האיור בצילום מסך של עמוד של מאיו קליניק – כאן 

שלפוחית רגיזה

כאשר אדם סובל משלפוחית שתן רגיזה  (מעל 8 הטלות שתן במהלך שעות היום), אין לדעת מתי הוא נתקף בדחף הפתאומי ובלתי נשלט ללכת לשירותים [מקור]. הסובלים משלפוחית רגיזה יכולים להגיע לנקודה שבה הם מנהלים את כל חייהם סביב הזמינות של חדר השירותים. הפחד מדליפה (leakage) בזמן קניות, נסיעה באוטובוס או בטיול שטח, או צפייה בחנויות, בנוף בטבע עם חברים, יכול לנהל את חייהם. הדליפה יכולה להיות מביכה עד כדי כך, שהבחירה להישאר בבית מנצחת.

מערכת השתן – איברים שקולטים ומסלקים את תוצרי הפסולת הרעילים ממנו ועודפי המים מהגוף. המערכת מורכבת מזוג כליות שמייצרות שתן; שופכנים, שמנקזים את הכליות ושלפוחית שמאחסנת את השתן לפני שהוא מסולק מהגוף. שלפוחית השתן יכולה להכיל עד כ- 700 מ"ל נוזל של שתן, סוגר ושופכה דרכה השתן מסולק מהגוף. אצל זכרים השופכה היא גם נתיב להפרשת נוזל הזרע. השופכה קצרה יותר בנשים [מקור]. אצל גברים היא עוברת דרך בלוטת הערמונית (איור למטה) ולאורך הפין עד לפתח השופכה בעטרה.  כמות המים המופרשת בשתן תלויה בכמות המים בגוף. כאשר יש בגוף מחסור במים – צמא, הכליות סובלות, כי הן אוהבות הרבה מים. במחסור תופרש כמות קטנה של מים בשתן וצבעו יהיה כהה יותר. שתו מים. מקור האיור בויקיפדיה.

מתוארים שני סוגים עיקריי של בריחת שתן: בריחת שתן במאמץ, בה דולף שתן בשילוב עם מאמץ גופני, לחץ פתאומי על הבטן בעקבות שיעול, או התעטשות, ובריחת שתן "בדחיפות" (overactive bladder –OAB) (stress incontinence), שבה דולף שתן יחד עם רצון פתאומי מלחיץ לרוץ מיד לבית שימוש [מקור].

בריחת שתן במאמץ אינה קשורה ללחץ פסיכולוגי, אך השנייה (OAB) כן.

אנשים מכירים מסעדות טובות בכל מקום, מוזיאונים מעולים ואפילו תחנות הסעה, או מאפיות אבל הסובל משלפוחית רגיזה יודע איפה השירותים בכל מקום שאליו יגע.

הילד המשתין, מאנקן פיס. הוא אחד מסמליה המוכרים של העיר בריסל. מקור הצילום ויקיפדיה.

בריחת שתן ( איבוד לא מכוון של שתן [מקור].) אצל גברים היא לעתים קרובות נקשרת בהגדלה של הערמונית או בעקבות טיפול רפואי (רפואת הממסד) בערמונית כגון ניתוח או הקרנות לסרטן הערמונית.

מקור האיור בויקיפדיה.

בריחת שתן בקרב הנשים שונה וקשורה בדרך כלל לתפקוד לקוי של שלפוחית ​​השתן עצמה או של שרירי רצפת האגן (בלט השלפוחית, בשנת 1500 לפנה"ס המצרים כתבו על "נפילת הרחם", הוא בלט השלפוחית כיום ובשנת 400 לפנה"ס ביוון, היפוקטרס פרסם שהסיבות לצניחת שלפוחית השתן עלולה לנבוע מ"הפרזות מיניות", מאמץ ותשישות [מקור]) [מקור]. שריר החיתולית (פאציה)הגידים ורקמות החיבור שבין השלפוחית לבין הנרתיק נחלשים, מתדוממים או מתנתקים (דמימה שיכולה להתפרץ בין היתר נוכחות דמות חזקה שמונעת מימוש עצמי) [מקור] כאשר תפקוד לקוי כזה מתעורר לעתים קרובות גם במהלך היריון או לידה, וכן -או בגיל המעבר [מקור].

הנקודה החיובית היא שהיום אנחנו יודעים כיצד לסייע, לטפל בבעיה, באופן שישנה את איכות החיים שלך ויסייע לך לחזור ולתפקד בשגרה שהיית כל כך רגילה אליה, בקלות וביעילות

[מקור].

בקרוב השליטה היכן בית השימוש עלולה להישכח מחייך. ניתן להגיע לזאת על ידי שינוי תזונה למשל הימנעות ממאכלים משתנים, להפחית חלבונים (26 – 45 גרם חלבון בלבד ביום) ולבצע "אימון שלפוחית" – ניסיון התאפקות בעת תחושת רצון להטלת שתן (עד כמה שניתן) [מקור].

אימון שלפוחית השתן (bladder retraining) מכונה גם "אימון מחדש של שלפוחית השתן", "חינוך מחדש של שלפוחית השתן" ו"תרגיל שלפוחית השתן".

תרשים מערכת הרבייה של האישה
תרשים מערכת הרבייה הנקבית
1. חצוצרה
2. ציצת החצוצרה
3. שלפוחית השתן
4. עצם החיק
5. בלוטת סקין
6. נקודת ג'י
7. דגדגן – בקצהו השמאלי המעוקל,
חלקו החיצוני; השאר פנימי.
8. Vestibular bulbs = Clitoral bulbs
אחד מחלקיו הפנימיים של הדגדגן
9. שופכה
10. השפתיים הקטנות
11. השפתיים הגדולות
12. שחלה
13. המעי העקול (סיגמואיד)
14. רחם
15. כיפת הנרתיק
16. צוואר הרחם
17. חלחולת
18. נרתיק
19. פי הטבעת
20. בלוטת ברטולין
מקור האיור ויקיפדיה

אימון לשליטה בשלפוחית ​​השתן מלמד אותך בהדרגה להחזיק שתן לפרקי זמן ארוכים יותר ויותר כדי למנוע מצבי חירום ודליפות.

האגן מורכב מ- 3 עצמות שיוצרות חלל שנקרא "האגן הקטן", בחלל זה נמצאים שלפוחית השתן, הרחם והשחלות, גם הערמונית (פרוסטטה) חלקו התחתון של צינור העיכול – הרקטום, אפשר לראות אותם באיור למעלה. כמו כן נמצאים כאן עצבים, כלי דם רצועות ושרירים. ברצפת האגן מסתיימות שלוש המערכות: מערכת השתן, מערכת הרבייה ומערכת העיכול.
הפתחים של המערכות האלו בנויים משרירים, בחלקם אנחנו יכולים לשלוט כמו בסוגרים שלנו (לאסוף, להתאפק ולשחרר) ובאחרים אין שליטה. שרירים חלשים, מכווצים כרונית, מדוממים יכולים לעורר מספר בעיות בהן טחורים, דליפת צואה ושתן או בכאבים בזמן קיום יחסי מין. טיפול בשרירים אלו אפשרי ויכול להביא לפתרון בעיות רבות. מקור האיור בצילום מסך מהמאמר: מהי רצפת אגן שמציע טיפול ופיזיותרפיה בשרירי רצפת האגן – כאן.

טיפול לא תרופתי זה כולל בדרך כלל אימון לשלפוחית השתן שמחייב ביצוע הטלת שתן בלוחות זמנים קבוע, בין אם הדחף להטיל שתן גדול ובין אם לא. כדי להתגבר על דחף להשתין לפני מרווח הזמן שנקבע מראש, עליך להשתמש בטכניקות של הרפיה ותרגילי חינוך האבר לאופן פעולתו המיטבית.

מרווח הזמן שנקבע מראש, עולים בהדרגה עם הזמן
תוכנית זו נעה בין 8-12 שבועות. אנשים יכולים לקבל טיפולי אימון בשלפוחית השתן באופן פרטני או כחלק מקבוצה [מקור].

אדם שמצליח להסיט את תשומת לבו מהצורך המלחיץ להטיל שתן מיידית, יכול בהדרגה להירגע, מה שגורם להפחתת תחושת החרדה לגבי מתן שתן תכוף.

טכניקת אימון שלפוחית השתן
1. שלב ההכנה בו ומלץ לנהל רישום לגבי דחפים להטלת שתן, בכלל זה גם מתי הוא דולף. על סמך הרישום שמתקבל קובעים את התדירות ומתחילים לנהל מתי צועדים לשירותים.

2. בשלב האימון השני מקובל להוסף כ-15 דקות לזמן שנקבע בשלב הראשון. לדוגמה, אם נכנסת לשירותים כל שעה, בשלב השני הביקורים בשירותים יתבצעו על-פי היומן בכל שעה ו-15 דקות. בשלב זה יש להיכנס לבית שימוש גם אם לא מרגישים בדחף להשתין.

הדחף להטיל שתן מפסיק לנהל אותך בהדרגה. בשלב השני יש להחזיק את מתן השתן אפילו עוד חמש דקות תחילה, לאחר שיתגלה לך שזה לא יוצר דליפה, יכולה להתחיל גם תחושת רוגע ואפילו של הישג. אחרי הכל גם עולה פעמים רבות תחושת ניצחון. הידיעה שיציאה לחרות כובשת את חייך מחדש משחררת, ובשלב זה אפשר להגדיל את משך הזמן בהדרגה בעוד 5 דקות והגענו לסה"כ רווח של עוד כ-10 דקות, עד שהחזקת המעמד להטלת שתן תורחב אפילו לשלוש עד ארבע שעות מבלי שתילחץ או תידרש ללכת לשירותים. אם תחושת הלחץ, הדחף ללכת להטיל שתן חוזרת אליך, כדאי לנסות שיטת הסחת הדעת אפילו על ידי ספירה לאחור מ-100 לאחד כמו בתרגילי הרפיה להירדמות בלילה, או תרגול נשימות עמוקות כנדרש בשיטת "לחיצות ההחלמה". אבל אם הגוף עומד לנצח אותך, והתחושה שממש אי אפשר כבר להחזיק את זה, המיזרקה מורשה. השימוש בשירותים הותר, אבל האימון נמשך ובהטלת השתן הבאה יש לעמוד במועד הריקון המתוכנן הבא שלך כדי להישאר בלוח הזמנים המקורי לאימון מחדש של שלפוחית ​​השתן.


האימון לשליטה על שלפוחית השתן מכוון אל השרירים שברצפת האגן הנתונים לשליטה.
השופכה (Urethra – ראו איורים למעלה, היא כיוון העבודה שלנו. אנחנו מבקשים להרחיב את השליטה על צינור הביוב האחרון שבמערכת) שוכנת על שכבת רקמה תומכת המורכבת מדופן הנרתיק הקדמי (איור a, בקרב נשים) והפאסיה האנדופלווית (איור b, למטה). מבנים אלו מכונים ערסל, משפך תלויים מהארקוס טנדינאוס (arcus tendineusפס לבנבן מעובה בשכבה העליונה של החלק הסרעפתי של האגן) איור למטה (b) ובשילוב עם שרירי רצפת האגן ה levator ani פונקציונלי (functional levator ani). ה-levator ani היא קבוצת שרירים רחבה ודקה, הממוקמת משני צידי האגן. מבנה זה נוצר משלושה מרכיבי שריר: ה-pubococcygeus, ה-iliococcygeus וה-puborectalis שמופיעים באיור למעלה [מקור]. (לרצפת האגן שמות נוספים – קרקעית האגן, בלטינית levator ani)  יוצרים 'ערסל' שגורם לדחיסה של השופכה עם לחץ תוך בטני מוגבר, למשל בעת שיעול, וביטול לחץ זה או אימון השרירים להפעלת לחץ על השופכה מונעים דליפת שתן – הוא מתרת האימון [מקור].
שרירי רצפת האגן – ה-levator ani הם מבנה בצורת משפך שמורכב בעיקר משריר מפוספס, בו נמצאים גם מעט סיבי שריר חלק. שריר חלק נמנה על שרירים לא רצוניים [מקור]. שריר Levator ani יחד עם שריר הזנב (coccygeus muscle) הוא חלק מרצפת האגן. הוא תומך ומגביה את רצפת האגן. כ"משפך" הוא ממוקם משני צידי האגן התחתון, כנראה למעלה, ומאפשר מעבר בתוכו. שריר ה- Levator ani נוצר ממפגש של שלושה שרירים, שרירי puborectalis, pubococcygeus ו-iliococcygeus (a). אלה מקבלים הפעלה עצבית על ידי העצבים הסומטיים (the somatic nerves) ממקלעת העצה, כלומר מהעצב הפודנדל (the pudendal nerve) והעצב של שריר ה-levator ani וכן מעצבים אוטונומיים ממקלעת ההיפוגסטרית התחתונה (the inferior hypogastric plexus) [מקור]. התפקיד העיקרי של שריר ה-levator ani הוא תמיכה והעלאה של מבני הקרביים שנמצאים באגן. תפקיד זה כולל סיוע לתפקוד מיני תקין (שריר ה- Pubococcygeus), עשיית צרכים, מתן שתן, ובכלל זה הוא גם מאפשר כנזכר למעלה, למבנים שונים לעבור דרכו [מקור]. הוא מורכב משלושה חלקים שהוזכרו לעיל: puborectalis, pubococcygeus ו-iliococcygeus. שריר הפובורקטליס יוצר מתלה סביב פי הטבעת התחתונה כאשר הוא פוגש את הסיבים מהצד הנגדי. הוא פועל בשיתוף עם הסוגר האנאלי הפנימי והחיצוני בעשיית הצרכים.
שריר הפובוקוציגאוסPubococcygeus שולט בזרימת השתן, מסייע גם בהפחתת בריחת שתן, כאשר שריר פובוקוציגאוס חלש, מדומם כסמן להמתנה ופאסיביות ובקוטב השני לאמביציוזיות ושאיפה בלתי פוסקת להגיע למימוש הרצון, יש ומקור הדמימה בהתקפי חרדה, ביעותי לילה, הצפה של רגשות קשים שנקברו (בבטן התחתונה, ונקשרים בעיקר בדמויות סמכות: אב, מורה, מפקד בצבא, בוס בעבודה ובכסף) ביקורתיות, ביקורת מבזה ואפילו תחושה של מי שנמצא תחת האשמות שווא, בבית המשפט של האפלה בו אין מקום לסנגוריה – אינקויזיציה. מתח, חשדנות, וקנאה מדוממים שריר זה או אצל מי שנמצא תחת פיקוח של עין קפדנית. כמו כן דמימה בשריר זה מצביעה על חסכנות יתר ואפילו על קמצנות לצד חולשה של הכליות, מצטרפים למקורות הדמימה יתר חלבונים בתפריט ההזנה, והתוצאה כנזכר במאמר זה בריחות שתן. שריר ה- pubovaginalis בנשים ומקבילו הזכרי Levator prostatae (הנקרא גם puboprostaticus), מהווים את החלק המדיאלי של ה- pubococcygeus ותומכים בנרתיק אצל נערות ונשים ובערמונית אצל גברים, בהתאמה. השריר גם מסייע בשפיכה אצל גברים ובקרב הנשים הוא שמסייע ללידה בכל מה שקשור במיקום הנכון של ראש העובר [מקור]. מחקר משנת 2012 הראה ששריר ה-levator ani נמצא בקשר ישיר עם שריר הגלוטאוס מקסימוס ( the gluteus maximus muscle), דרך גשר רקמת חיבור בגובה הפוסה האיסקיואנלית [מקור]. צילום מסך – [מקור]

תרגילי קיגל – Kegel exercises

תרגילי קיגל יכולים לעזור לחזק את השרירים שנמצאים מתחת לרחם, שלפוחית השתן והמעי (המעי הגס). מדובר באימון השרירים שבהם אנחנו משתמש כדי להטיל ולעצור את זרימת השתן. ניתן לבצע אותם בכל עת: בישיבה או בשכיבה. אפילו אפשר להתאמן בעת ישיבה ליד השולחן, בנהיגה, בבית קפה, ובעת מנוחה או בעת צפייה בסרט.

האימון

האימון כולל שני שלבים. בשלב 1. כיווץ קצר – לחץ מופעל על השרירים שבהם משתמשים בדרך כלל כדי לעצור את זרימת השתן על-ידי כיווץ מכוון. המתאמנים מתבקשים להחזיק את ההתכווצות הזו למשך חמש שניות, ולאחר מכן להרפות אותה למשך חמש שניות.

2. בשלב השני מאריכים את זמן הכיוון ואת זמן ההרפיה עד שמגיעים בהדרגה למשך כיווץ שרירים של 10 שניות וכן של 10 שניות להרפייה (מנוחה) וכיווץ חוזר אחריה של 10 שניות וכך הלאה.

בשני השלבים המתאמנים מתבקשים לעבוד עד להצלחה של ביצוע שלושה סטים של 10 התכווצויות בכל יום.

נשים שלא מוצאות את השרירים הנכונים ללחוץ במהלך קיגל יכולות להחדיר אצבע לתוך הנרתיק כדי להרגיש את השרירים המתכווצים או לשאול מומחה. אם תפנו לרופא סביר להניח שילחץ שתיטלו תרופות.מכל מקום מומחה לביופידבק, מחדיר בדיקה קטנה לתוך הנרתיק או מניח אלקטרודות על העור מחוץ לנרתיק או לפי הטבעת. הבדיקה או האלקטרודות שולחות תצוגה של התכווצויות שרירי רצפת האגן למוניטור וידאו. צפייה בכיווצי השרירים יכולה לעזור ולכוון אותך מתי הביצוע שלך נכון [מקור]. צורה אחרת לקבל פידבק חיובי פשוטה יותר. למשל להעמיד פנים שצריך להשתין ולהחזיק את זה היטב. ההרגשה הזו מוכרת לכל הסובלים מהבעיה הזאת. ומשום שאנחנו באימון לאחר 5 שניות של הידוק השרירים למניעת בריחת שתן מרפים ומרגיעים את השרירים השולטים בזרימת השתן. כך בפעם הבאה שיוטיל שתן, כדאי לך לפנות לשירותים, אבל לא להיכנס אליהם. הרי לך הפעולה שביקשנו תחילה. השרירים בנרתיק (לנשים), בשלפוחית השתן או בפי הטבעת מתכווצים ובולמים את המזרקה שאינה רצויה. מכל מקום אלו הם שרירי רצפת האגן. הם שמונעים ממך להשתין מחוץ לבית הכיסא. בפעולה זו מרגישים שהם מתהדקים, מצילים אותך מבושות, וכבר הצלחת לעשות את התרגיל נכון. כדי שהביצוע יהיה מושלם, כפי שמבקשים מרקדנים בשיטות מתקדמות גם כאן שאר השרירים, למשל הירכיים, שרירי הישבן והבטן צריכים להישאר רפויים או רגועים. עוד המלצות כגון נשים: הכנסנה אצבע לתוך הנרתיק שלכן וגברים לפי הטבעת – כאן

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים


    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *