התכנית לשיקום הכליות פרק ו' – התבוננו אל מדד האוראה

ירון מרגולין מאסטר בהחלמת הכליות והפחתת כאב – מייסד לחיצות ההחלמה בעת טיפול. צילם עופר ירושלמי.

התבוננו על האוראה היא מבשרת השינוי

כשהאוראה יורדת הכליות שלך מתפנות לסינון רעלים.

עד לפני כמה שנים אוראה נחשבה למדד מוביל, בהבנת מחלת הכליות ומהמדד שלה אפשר לעקב אחר קצב התדרדרותה. גם אז לא הצליחו הרופאים לבלום אותה. מאז קרו כמה שינויים ואחד מהם התנפלות אדירה של תעשיית הכדורים ששינתה את פני מה שנקרא פעם רפואה. כמעט שלא נמצאים רופאים סקרנם שמחפשים דרכים חדשות להחלמה. גם היום פינוי שיינן (אוראה) הוא מדד מאוד חשוב ואפילו חשוב מבעבר להבנת תהליך החלמת הכליות. ככל שרפואת הממסד מתמקדת ברצפטים לכדורים, עולה חשיבות מדד האוראה להבנת כשל בלימת המחלה. והם נכשלים כאן ולא עוצרים, לצערי, מניסיוני להרהר בסיבות המתמשכות לכשל זה. האחריות עוברת אל המחלים, אבל הוא בדרך כלל מניח את יהבו על כתפי הרופא, שלא מרפא אותו כידוע. לא התפרסם כמדומני גם מקרה אחד של החלמה ממחלת הכליות על-ידי נפרולוג או רופא מוכר אחר. על המחלים, שמשתמש במאמרי ההחלמה שם רשמתי בבלוג זה: "אילוף הכליות הסוררות", "התכנית לשיקום הכליות" ועוד מאמרי עומק וחיזוק כגון "אי ספיקת כליות להחלים ללא תרופות – על ה GFR ונזקי התרופות", או "מזון כתרופה אפשר להחלים מאי ספיקת כליות" גם "קריאטינין גבוה – אי ספיקת כליות, דיאליזה – רוצה להחלים מהמחלה האיומה – להוריד קריאטינין ללא תרופות" וכמובן אפשר להחלים מאי ספיקת כליות!!!באמצעות המאמר – כאן, להתבונן היטב, בתחילת הדרך במיוחד בדף בדיקות המעבדה הראשונות אל מדד האוראה. לא אל האשלגן, לא אל הקריאטינין, לא אל היוריק אסיד – לא אל ה a1c'  רק אל האוראה. אם היא יורדת העבודה שלך בכיוון הנכון. אם היא עולה טרם הצלחת לאזן את מאגרי החומציות בגופך ויש לבדוק את כל התפריט שלך מבראשית – וכן, לצערי, שימו לב לכך, שמרגע שרושם הרצפטים שלך מבחין בשיפור הכליות (ירידה במדד האוראה) ומבין שאני עובד אתך – מדד האוראה נעלם מבדיקות הדם שלך, במיוחד אם בנטילת תרופותיך מופיעות תרופות שמעלות את הקריאטינין שלך למשל, פוסיד

למאמרי: אוראה – למה האוראה מוגברת ומופחת בדם Urea – כאן

האוראה – הוא מדד שיכול לשמש להערכת GFR אמיתית. אוראה עוברת סינון חופשי בפקעית הכליה, ובערך 40% אחוזים ממנה נספגים מחדש באבוביות (בכליה). לכן, בדומה לפינוי קראטינין, ערכי פינוי אוראה יכולים לשקף את ה-GFR האמיתי (מקור). אך ובניגוד לפינוי קראטינין, פינוי אוראה ייתן הערכת חסר של ה-GFR, כתוצאה מהספיגה מחדש באבוביות שהיא בשיעור גבוה משמעותית מזה המקובל עם קראטינין. ובכל זאת המדד הזה, בנטילת תרופות שמעלות את הקריאטינין נותר בודד להערכה אמתית מול הערכה כוזבת שהרי מדד הקריאטינין מזויף, נסתר ואינו אמין (בגלל התרופות, הן שמעלות אותו ולא העדר תפקוד של הכליות, כך שגם אם חלה ירידה בתפקוד הכליות או רע מכך חל שיפור הדבר לא משתקף באמת בבדיקות. הבעיה שהן שמכריעות לגבי תוספי כדורים או רע מכך מועד תחילת הדיאליזה. ומרגע שהחלת להשתמש בדיאליזה גם אני לא יכול לסייע בידך. אין לך דרך חזרה, פרט להשתלה. וכיצד יגן גופך על תחליף הכליות אם הוא מפתח אלרגיה שפוגעת בהן? מכל מקום, ככל שמדד זה מתקדם בפועל אין הוא משקף את מצבך האמתי, בהווה, בפועל, מרגע שנטילת התרופות מתחילה את תפקוד הכליה בהווה בפועל, תגיע בן תרצה בכך או בין לא, ע"פ ניסיוני לדיאליזה. מכל מקום רפואת הממסד מתעלמת מהערה זו ונשענת רק על הקריאטינין ככל הידוע לי וכביכול כפי שזה נראה מהצד בעין מתבוננת רק כדי למלא את המקום שהתפנה לצד מכונת הדיאליזה – אם זה מצבך כרגע עליך ובדחיפות להיכנס למאמרי על הדיאליזה וגורם צמיחה פיברובלסט 23 – חובה להשתהות ולבדוק את מדד ה FGF23כאן) ואם אמשיך על האוראה אדגיש שדווקא מדד זה (שמוגדר מיושן) הוא שמאפשר לי ולמחלימים להתעודד ולהמשיך לעקוב ולהבין את תהליך ההחלמה שלך בהווה בפועל – וזו כנראה הסיבה שהמדד הזה דווקא נעלם מבדיקות הדם שלך ביחד עם הסתרת מדד ה-GFR. כשמתבוננים על הקריאטינין ומורידים אותו עם תרופות – פשוט לא מחלימים !!! דבר זה לצערי, נהוג ונפוץ, הדם מורעל והרעל והזוהמה גם של המזון, האוויר המזוהם, המים – הכל מקשה על החלמת הכליות.

יש לזכור הכליות אוהבות הרבה דם נקי (ויטמין סי שפועל לנקותו גם ALA) הרבה מים (אסור מבקבוקים בגלל החנקות שעושות אותם טעימים אך מזיקים) ושלוות נפש –

החרדה, גם שתיית הקפה וגם המשענת של התרופות שוקעים ונשארים בגוף, ועוד לא התבוננו ב- pH גם אם הקריאטינין ירד – ומבקשי ההחלמה לוגמים מהקפה, טוב, רק קצת קפה והדיאטנית של הנפרולוג שלך מרשה לך לאכול טחינה, ולנגוס באגס ואפילו לבלוע נתח סלמון שמלא בכספית בשל הקושי להשיג סלמון מצייד טבעי כיום, וכל זה גם מקובל ונהוג בקרב הנטורופטים שמסייעים לנפרולוגים, והם כך נראה מושפעים מידיעתם או שלא בידיעתם מתופעת שליליות חוץ טיפוליות שמשרתת גורמים זרים יותר מאשר את מבקשי ההחלמה ואלו לא מבקשים ממך להוסיף אגוז ברזיל להגנתך מהתפריט שלהם. בכוחו של אגוז ברזיל לסלק את הכספית מכופך – הרי שמעגל האייבה חודר אל גופך בדרך המלך וזה כבר עלול להרוג אותך או לקדם אותך לדיאליזה. והכל מתוך כוונות טובות. יודגש הרופאים, ברובם אנשים טובים, חבל שסקרנותם נמחקה והרסה את היעד שלמענו הגיעו למרפאה.

האם הרופא ששלח אותך לדיאליזה – הראה לך סטטיסטיקה של החלמה, או של הצלחה עקב דיאליזה? האם ידוע לך כמה מתו השנה בדיאליזה בתוך השנה הראשונה בלבד?

האם סיפר לך כמה פעמים הקריאטינין ירד בשלב כזה והוא עצמו נכשל כי המטופל מת בגלל שה-GFR, ירד ל-5, ועכשיו אתה מבין קצת מדוע ירד ה-GFR. אוסיף ואדגיש בפניך כי מדד סינון בריא – GFR – זה מדד סינון של 120GFR 120 – יש להתבונן עליו, אם רוצים להחלים. האוראה ראשונה לרדת, אח"כ, בהפחתת התרופות יורד הקריאטינין ומתחילים לעקב אחר עליית ה-GFR הוא מדד שמוסכם על כולם כמדד של החלמה. כאשר ה-GFR עולה מעל 33 הסכנה המידית לחייך חולפת. זה הרגע שמגיע בפגישות, בקליניקה, שוב ושוב שלעולם לא אתרגל אליו. תמיד הוא מרגש אותי. להתבונן במדד ה-GFR עולה ועולה זו שמחה שאני ממליץ לנפרולוגים לבקש אותה [מקור].

הכליות פועלות ללא לאות כדי להיפטר מתרופות רבות. אבל אם הכליות שלך לא עובדות היטב מה שקורה בכל מחלות הכליה, תוצרי התרופות עלולים להצטבר בגופך ולגרום לתופעות לוואי חמורות, לא רצויות

[מקור].

הכליות שלנו נפטרות מפסולת בגופנו ועוזרות לנו להחזיק את הכמות הנכונה של נוזלים בגופנו. הן גם שולחות אל הגוף הורמונים ששומרים על לחץ דם יציב, ובנוסף לכך הכליות גם ממלאות תפקיד ביצירת תאי דם אדומים. ויותר מכך הן מייצרות סוג של ויטמין – הוא הויטמין D פעילה D שמיטיב עם העצמות שלנו. בנוסף לייצור PTH (parathyroid hormone)שניהם חשובים לאיזון רמות סידן וזרחן. חסר של ויטמין D פעיל גורם ליציאת סידן והעצמות, נחלשות, התפתחות אוסטאופורוזיס עלולה להיגרם ועליה בסיכון לשברים. ככל שאי-ספיקת הכליות מואצת, היכולת שלהן ליצור ויטמין D פעיל יורדת והכליות מייצרות פחות ויטמין D. לכן מוטב לשבת בשמש, כל יום רבע שעה, חשופים ככל האפשר כדי למנוע זאת. כמה תרופות יכולות להקשות על הכליות לעשות את הדברים האלה ולמנוע מהן לפעול כמו שצריך. בפרק ו' של התכנית שלשיקום הכליות אפשר למצוא עוד מידע על כך – ראו רשימה ארוכה של כדורים למטה.

להלן רשימה של תרופות נפוצות שיש לשוב ולשקל מדוע ואיך הגעת לידי כך שצריך בכלל לרשום לך אותן ברצפטים שלהם

[מקור]. זו כמובן לא הרשימה המלאה. במקרה של ספק, התייעץ עם סוזי כהן, רוקחת שמפעילה אתר ברשת, לא מומלץ לדבר על זה עם מי שנחשד כאינטרסט.
רוקח בדרך כלל מבין בנושא זה יותר מכל מלומד אחר.

תרופות רבות עלולות לגרום לפגיעה חריפה בכליות (מכונה בארץ אי ספיקת כליות חריפה), כגון:  אַנְטִיבִּיוֹטִיקָה, אקמול, אפילו משככי כאבים אלה כוללות את aminoglycosides, cephalosporins, amphotericin B, bacitracin, ו-vancomycin ותרופות ליתר לחץ דם כגון: פוסיד, candesartan ו valsartan גם רוקסט, טיילנול (Tylenol) ו Acetaminophen ודקסמול

אילו תרופות עלולות לפגוע בכליות שלך?

קיימת בבית המרקחת שורה ארוכה של תרופות שמזיקות לפעילות הכליות

כאשר נוטלים תרופות מרשם בצורה לא מפוקחת או מבלי ליידע את הרופא שלכם בדבר בעיה רפואית שקשורה אליהן, או מבלי לעבור מעקב שבועי, כמו בקליניקה של "לחיצות ההחלמה" לא ניתן להתבונן בנזקיהן בזמן אמת, אבל הם מגיעים וניכרים במחזור הבדיקות הבא או באבדן איכות החיים. אם אתם או האנשים שאתם אוהבים נוטלים את אחד מסוגי התרופות הבאות, הרשימה הזה יכולה למנוע מכם ומהם מוות טרם עת או הרבה מאוד בעיות בריאותיות. הקריאה לרופאים הנוטים להחלטה להשתמש בתרופה, שבה: עצרו לשקול את הסיכונים של נטילת התרופה מול הטוב שהן תעשנה לרגע [מקור].

תרופות להורדת לחץ דם

לחץ דם גבוה הוא הגורם השני לאי ספיקת כליות בארצות הברית אחרי סוכרת, שני סוגים של תרופות להורדת לחץ דם, מעכבי אנזים המהפך ACE וחוסמי הקולטן לאנגיוטנסין 2 (ACE) וחוסמי קולטני אנגיוטנסין (ARBs), אלו הכדורים שעשויים להיות רעים במיוחד ויעילים להתקדמות מחלת הכליות וקידומך לתא הדיאליזה [מקור].

רופאים משתמשים בתרופות שיוזכרו מיד, הן ידועות גם בשם water pills כדורי מים, כי הן משתנות, ומשמשות למה שמכנים עדין טיפול בלחץ דם גבוה ובסוגים מסוימים של נפיחות ובצקות. הכדורים מסוגלים לסייע לגופנו התשוש והמורעל מחומרי הזנה רדודים ואיומים להיפטר מנוזלים מיותרים שנאגרים בו בעיקר בגללם. בלימת ההרעלה נראית כרעיון טוב שלא מחלחל שם. אבל לפעמים, מדי פעם, אחת ל- הם יכולים לטפל בגופך גם בצורה אחרת: ייבוש והייבוש גורם להתייבשות והיא לכאורה כבר השיטה האחרת.

כולם יודעים שייבוש הוא דבר רע ומה שיכול להזיק לכליות שלך.

, כי הייבוש הורג אותן ואפשר למות מזה – כדאי לברר אם המידע הזה נמצא גם אצל הנפרולוג שלך. את הנזק של שיטת הייבוש הזאת בהחלט אפשר לעמוד. בעמוד בדיקות הדם שלך נמצאים, בדרך כלל, תמיד מדדי הקריאטינין: הם עולים בייבוש הזה. אם הם עולים ועולים וגם ה- GFR יורד ויורד. דבר זה אומר לך ששיטת הייבוש עובדת, מייבשת וגם עלולה לממש את חזון המוות.

מעכבי אנזים המהפך ACE – Angiotensin Converting Enzyme

קפטופריל (CAPTOPRIL) – קפוטן, קאפטופריל, אינהיבייס, קפטי, אסריל. טווח מינון 25-150 מ"ג ביום. 

בנזפריל (BENAZEPRIL) – סיבצן. טווח מינון 5-40 מ"ג ביום. 

אנאלפריל (ENALAPRIL) – קונברטין, אנלדקס, אנלפריל. טווח מינון 5-40 מ"ג ביום. 

מואקסיפריל (MOEXIPRIL) – פרדיקס. טווח מינון 7.5-15 מ"ג ביום. 

ליזינופריל (LISINOPRIL) – טנסופריל. טווח מינון 5-40 מ"ג ביום. 

רמיפריל (RAMIPRIL) – טריטייס. טווח מינון 1.25-20 מ"ג ביום. 

סילזפריל (CILAZAPRIL) – וסקייס, סילריל. טווח מינון 1-10 מ"ג ביום. 

פוסינופריל (FOSINOPRIL) – וזופריל. טווח מינון 10-40 מ"ג ביום. 

צורת נטילה: בכדורים, לרוב פעם ביום (קפטופריל נוטלים 3 פעמים ביום). – מעניק הרופא שלך. בהערות למרשם אפשר למצוא: לאלו הסובלים מאי ספיקת כליות, מומלץ לעקוב אחר ערכי האשלגן בעיקר בתחילת הטיפול.

חוסמי הקולטן לאנגיוטנסין 2

לוסרטן (LOSARTAN) – אוקסר, לוטן, לוסרדקס, לוסרטה. טווח מינון 50-100 מ"ג ביום. 

קנדסרטן (CANDESARTAN) – אטקנד, קנדסרטן. טווח מינון 8-16 מ"ג ביום. 

ולסרטן (VALSARTAN) – דיוואן, וקטור, ולסרטן דקסל. טווח מינון 80-160 מ"ג ביום.

אירבסרטן (IRBESARTAN) – אירבן. טווח מינון 150-300 מ"ג ביום.

צורת נטילה: בכדורים, פעם ביום.

 חלבון המעטפת וכדורים מעכבי אנזים ACE2

לאחרונה, ACE2 חזר לאור הזרקורים על רקע התפרצות נגיף קורונה זאת לאחר שהוכח כי SARS-CoV-2 הוירוס שאיים בזמנו על העולם ולא הותש עד כה השתמש  ב- ACE2 כקולטן לכניסה לתא המארח [מקור]. במילים פשוטות הכדור מעודד אותו ומסייע לו לכאורה לחדור לתא ולהביא למחלה קשה ביותר.

ACE2 הוא  – אנזים שנמצא על מעטפת התא (אנזים טרנס-ממברנלי) ותפקידו המקורי בגוף הוא לפרק מולקולה בשם אנגיוטנסין 2 שנעה בזרם הדם. האנגיוטנסין 2 נקשר לחלבון ACE2, שבעצם מהווה קולטן (רצפטור) עבורו ואז הוא עובר פירוק.

אנגיוטנסין 2 ויתר לחץ דם

אנגיוטנסין 2 הינו אחד האנזימים העיקריים בגוף שאחראים על שמירה על לחץ דם תקין. זהו אנזים שתפקידו לוודא שלחץ הדם לא יורד יותר מידי, או במילים אחרות זהו אנזים שמעלה לחץ דם. חלק מהתרופות להורדת לחץ דם, מעכבות את ייצורו של אנגיוטנסין 2 וכך מורידות את לחץ הדם המיותר. אלו תרופות ממשפחת ה- ACE inhibitor, ראשי תיבות Angiotensin converting enzyme Inhibitor של המעכבים. מדובר במשפחת תרופות מהנפוצות ביותר בשימוש ממסדי להצגת מדדי לחץ דם תקינים. תרופות מוכרות כגון אנלדקס, אנלפרי, וזודיפ קומבו, טריטייס שבהערות רשום שאסור לתת לבני נער מתחת לגיל 18, אבל אלי הגיעו צעירים עם מרשם חתום בידי נפרולוג שכן נתן אותם לצעירים, רמיטנס, סילאזפריל, סילריל, קפוטן ואסריל כולן מעכבות את האנזים ACE. 

כאשר לוקחים תרופות ממשפחת מעכבי האנזים ACE (ה-)ACE inhibitor), פחות אנגיוטנסין 2 חופשי נמצא בזרם הדם.

"החיישן" לאנגיוטנסין 2, שהינו החלבון ACE2, קולטן שנמצא על מעטפת התא, נשאר נטול מעש, הוא פנוי, אבל מוכן לפעול נמרצות כי הוא לא אולף להימצא ללא עבודה. התאים שאמורים לפרק את עודפי האנגיוטנסין 2 ה- ACE2 מובטלים. אנגיוטנסין 2 לא פוגש בהם, לא נקשר אליהם, כי הכדור עיכב את יצורו. והוא פחת. במקביל התאים עליהם נמצא החלבון ACE2 לא מתבטלים ומייצרים כמות רבה יותר של חלבון מעטפת זה, על מנת להגדיל את הסיכוי שהאנזימים המעטים מסוג אנגיוטנסין 2 הנעים בזרם הדם, יקלטו אצלם ויחדרו אליהם. צריכה של תרופות להורדת לחץ דם ממשפחת המעכבים – ACE inhibitor בפועל גורמת לכך. הגוף מכיל הרבה קולטנים מסוג ACE2 ודרך אותם קולטנים גם וירוס הקורונה חודר אם הוא חדר לגוף, לתאים [מקור], ועלול להיות מצב עת מגפה, כמו בזמננו, שצריכה של כדור ממשפחת ה- ACE inhibitor, שגורמת בהמשך הזרם לייצור וביטוי מוגבר של חלבוני ACE2 על מעטפת התא, תגרום לחדירת וירוסים רבה יותר אל התאים (משל היו האנגיוטנסין 2) וכשמדובר במחלה הקשה ביותר לחולי כליה והם עלולים למות ממנה בתוך שבועיים, או להגיע משלב ראשוני של המחלה לדיאליזה בתוך 30 ימים אנו חושפים את יקירנו בפני סכנה למחלה קשה יותר ולסיבוכים, שמוטב לשקול שוב אם זה מה שיפרנס אותנו בכבוד [מקור].

כבר בשנת – 2003 [מקור] חוקרים מבוסטון מצאו שחלבון המעטפת ACE2 קשור לחדירה של וירוסים ממשפחת הקורונה לתאים [מקור]. נוכחות יתר שלו גורמות ליותר "נקודות כניסה" לוירוס ולכאורה מקלות על הוירוס לחדור לתאים. ממצאים אלה מעלים השארה שניתן להשתמש בנוגדן חוסם לפעילות הקולטן ACE2, ובכך להחליש את הזיהום הנגיפי עצמו [מקור]. במקרה של המגפה הראשונה הנושא הזה פעל היטב [מקור]. הוכח כי 83% מהתאים המבטאים ACE2 היו תאים מסוג אפיתל מסוג (AECII), דבר המצביע על כך שתאים אלה יכולים לשמש במקרה של פלישת וירוסים יעד קל לפלישה ויראלית מוצלחת. תאי ה-AECII נמצאים ברקמת ריאה רגילה, מה שיכול להסביר את פגיעות הריאות במחלה שמכונה קורונה. בנוסף, ניתוח העשרת הגן באונטולוגיה הראה כי ל- AECII המבטא ACE2 רמות גבוהות של גנים רבים הקשורים לתהליכים ויראליים, כולל גנים רגולטוריים לתהליכים ויראליים, מחזור חיים ויראלי, הרכבה ויראלית ושכפול גנום ויראלי

[מקור Zhao Y, Zhao Z, Wang Y, Zhou Y, Ma Y, Zuo W (2020) Single-cell RNA expression profiling of ACE2, the putative receptor of Wuhan COVID-19. 10.1101/2020.01.26.919985].

ביטוי רב לקולטן ACE2 נמצא גם ברקמות חוץ -ריאתיות, כולל לב, כליות [מקור], תאי אנדותל שבכל צנרת הגוף ובדופן המעי [מקור]. נמצא שה – ACE2 מצטיין בפעילותו על פני השטח של התא של אפיתל המעי, ומתפקד כקולטנים משותפים לספיגת חומרים מזינים, במיוחד לספיגה של חומצות אמינו ממזון [מקור].

סבסטיאן היה צעיר בן המאה השלישית מגאליה נרבוננסיס (היום אזור פרובאנס) שהיה חבר במשמר הפרטוריאני, שומרי הראש של קיסר רומא. הוא היה גם נוצרי בחשאי והצליח להמיר כמה בכירים בממשל הרומאי המקומי אבל גם לרפא את אשתו של אחד מהם, שהייתה אילמת וחזרה לדבר לכאורה עם המרתה לנצרות.
במסגרת רדיפת הנוצרים הנרחבת של הקיסר דיוקלטיאנוס, נחשף סבסטיאן ונקבע גזר דינו למוות. סבסטיאן נקשר לעץ והועמד מול כיתת קשתים. החצים שירו כלפיו פילחו את בשרו כמעט והרגו אותו (ובחלק מהגרסאות הרגו אותו ממש), אך סבסטיאן לא מת וניצל הודות להתערבותה של אירנה הקדושה, שהחייתה או הקימה אותו לחיים. אחרי שחולל סדרת נסים נוספת, התעמת סבסטיאן עם דיוקלטיאנוס. בעקבות כך הוא הוכה למוות על ידי החיילים הרומאים וגופתו הושלכה לתעלות הביוב.
סבסטיאן שקם לתחייה מההוצאה להורג בירי חצים סימל את האפשרות לנצח את המחלה האיומה כולל מגפה – נושא רלוונטי גם בימינו אנו ועומד כהזמנה בפני מחלימי הכליות. לדימוי זה תרמו סיפורים על האל אפולו הדורך בקשתו חצי מחלה, כמו גם פירוש לפסוק המקראי מספר איוב “כִּי חִצֵּי שַׁדַּי עִמָּדִי אֲשֶׁר חֲמָתָם שֹׁתָה רוּחִי בִּעוּתֵי אֱלוֹהַּ יַעַרְכוּנִי” [מקור].  מקור הציור ויקיפדיה.

משככי כאבים משככי הכאבים הם בין התרופות שאנשים לוקחים בתדירות הגבוהה ביותר, על כל כאב ראש, בטן או גב, לעתים נוטלים כדור ובלי לחשוב על כך פעמיים. אלא שלנטילה של משככי כאבים מסוג מסוים יש גם סכנות שהאדם נחשף אליהן כשזה כבר מאוחר מדי. עמותת הכליות הלאומית של ארה"ב זהירה ואפילו מציינת במפורש ששימוש סביר במשככי כאבים תקין, אך לא בדקנו את רשימת התורמים לה או תרמו וסייעו לאנשים שפרסמו זאת. ידוע שלקיחת משככי כאבים שלא לצורך, ובמיוחד במינון גובה או על ידי אנשים שסובלים מבעיות כליה או בעלי פוטנציאל למחלות כליה (כבר יש להם לחץ דם גבוה, כולסטרול גוב, או סוכרת) עלולה נטילתן להוביל לנזקים איומים לכליות ולהרוס את איכות חייהם באופן קבוע.

שטן – ויקיפדיה
שָׂטָן הוא דמות מיתולוגית של רשע ומקטרג, המופיע בדתות שונות ומוזכר בתנ"ך, בברית החדשה ובקוראן. השטן מתואר בדרך כלל בדמות מלאךשד, או אל, המוביל קו מנוגד לתפישות מוסריות, או המתנגד לאל הטוב והמוסרי. לא נזכר שהוא קשור למלאך הרפואה רפאל או לחלוקה לא הגיונית של כדורים שמעודדים תחלואה קשה במיוחד – הצילום לקוח מויקיפדיה – כאן.

אילו תרופות גורמות לנזק?

לא כל משככי הכאבים מסוכנים לפעילות הכליות, ויש לדעת להבדיל בין הסוגים השונים. החומרים היותר מסוכנים לכליות מצויים לרוב במשככי הכאבים נוגדי הדלקת בהם אין סטרואידים (NSAIDs), או במילים אחרות – איבופרופן. לאיבופרופן שמות מסחריים שונים: נורופן, אדוויל, וולטרן, נקסין, ארקוקסיה או אטופן.  האמת שבשימוש לא סביר, שנהוג בקרב גברים שסף הכאב שלהם אפסי וחולי מיגרנה להיחשף יותר לבעיה כיוון שהכדורים גורמים להפרעות בפעילות הכליות וזה כולל את בני כל הגילאים, אך הפגיעה הכלייתית היא נפוצה יותר בקרב אנשים הסובלים מהתייבשות, חום, הקאות ושלשולים, אנשים בעלי מחלת עורקים קיימת, הסובלים מאלרגיה, אסטמה, ממחלות לב ואנשים הנוטלים תרופות להורדת לחץ דם או שמדד הגלוקוז בדמם גבוה ואלו שתנגודת האינסולין בגופם מעל 2.5.   כיצד ניתן להימנע מפגיעה? לעיתים קרובות כדאי לשנות הרגלי אכילה – גופך זועק בשל אלרגיה שהתפתחה בו למזון בדרך כלל מדובר בקמח לבן, אבל נושא זה לא פשוט וכשמדובר בחולי כליה נחשפתי לכך שהבעיה דווקא בטחינה. כאשר מדובר בתרופות נפוצות שניתן לקנות ללא מרשם יש להיזהר אף יותר. חל איסור מוחלט להשתמש במשככי כאבים מסוג NSAIDs במצב של התייבשות, או אם קיים סיכון להתייבשות, ולדעתי אם מדד ה-GFR שלך ירד את ה 70 ותנגודת האינסולין שלך עומדת על 2.5 ומעלה. כמו כן, אנשים שסובלים ממחלות המעלות את הסיכוי לפגיעה בכליות צריכים לשקול אם לא שמו את יהבם במקום שעלול רק לקרב אותם אל הדיאליזה.

לפרק ה' – של התכנית לשיקום הכליות – על התנגודת לאינסולין – כאן

תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs), או תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות כמו איבופרופן (אדוויל, מוטרין) ונפרוקסן (Aleve), מובילות את רשימת התרופות הגורמות לנזק לכליות.

 NSAIDs (Non-Steroidal Anti Inflammatory) הם קבוצה גדולה של כדורים שפועלות לשיכוך כאב והפחתת דלקת במנגנון שאינו סטרואידי. החומרים האלו נמצאים בכדורים לטיפול בכאב שנגרם על ידי נזק דלקתי איטי ומתמשך לרקמות, למשל כאבים על רקע דלקתיות במפרקים וגם בטיפול בכאב כללי או כאב ממוקד, למשל כאבי גב, כאבי ראש, ברכיים וכאבי מחזור.
בין אם הם ללא מרשם — כמו אספירין, איבופרופן (אדוויל, מוטרין, נופרין) או נפרוקסן (Aleve, Anaprox, Naprosyn) — או שנתנו לך בנדיבות על ידי הרופא שלך, ויש לך גיבוי לצורך להשתמש בהם באופן קבוע במשך זמן רב זמן קצר או לקחת מינונים גבוהים מהם – הכדורים האלו יכולים להפחית את כמות זרימת הדם לכליות, וכתוצאה מכך הפוטנציאל לנזק או אי ספיקת כליות גובר. אנשים עם אי ספיקת לב, מחלת כבד או בעיות כליות קודמות נמצאים בסיכון גבוה אף יותר כאשר נוטלים NSAIDS. כדאי לך לדעת שאם קיבלת רצפת כזה אלו כדורים שידועים כמי שפוגעים בכליות שלך.

NSAIDS, או תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות כמו איבופרופן (אדוויל, מוטרין) ונפרוקסן (Aleve), מובילות את רשימת התרופות הגורמות לנזק לכליות בגלל השימוש הנרחב בהן.

תרופות ממשפחת ה NSAID  הנפוצות בישראל הן:

אספרין (Asperin): תרופת האב של המשפחה. השפעתה על הקיבה ועל טסיות הדם חזקה. לכן משמשת בעיקר לדילול הדם. השמות המסחריים כתרופה לדילול דם: קרטיה, מיקרופירין, טבעפירין ואספרין.   

אינדומטצין (Indomethacin): תרופה שחודרת לרקמות עצביות ולמח. מעלה סיכון לפגיעה קיבתית. מינון מקסימאלי ליממה 2000 מ"ג. משווקת תחת השמות המסחריים: אינדומד, אינדוטרד, ואינדוויס .

איבופרופן (Ibuprofen):  תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות – מינון מקסימאלי ליממה 3200 מ"ג. משווקת תחת השמות המסחריים: אדקס, אדוויל, נורופן, ארטופו ואיבופן.

אטודולק (Etodolac): תרופה עם פחות פגיעה בקיבה משאר ה NSAID . מינון מקסימלי 400 מ"ג כל 12 שעות. משווקת תחת השם המסחרי: אטופן

דיקלופנק (Diclofenac): מינון מקסימאלי ליממה 200 מ"ג. משווקת תחת השמות המסחריים: אביטרן, בטרן, קטהפלם, וולטרן, דיקלופנק ג'ל, דיקלופלסט, ואולפן ג'ל.

לורנוקסיקם (Lornoxicam):. מינון מקסימלי ליממה 16 מ"ג. משווקת תחת השם המסחרי: קספו XEFO.

נפרוקסן (Naproxen): גם היא פוגעת בקיבה. מינון מקסימלי ליממה 1200 מ"ג. משווקת תחת השמות המסחריים הבאים: נפרוקסי, נקסין, פוינט, נרוסין.

פירוקסיקם (Piroxicam): מינון מקסימלי ביממה 20 מ"ג. משווקת תחת השם המיסחרי: פלדן
קטורולק (Ketorolac)  תרופה זו, ניתנת דרך הווריד והשריר. מופיעה גם כטבליה. מינון מקסימלי ליממה 40 מ"ג .משווקת תחת השם המסחרי: טופדול.

קטופרופן (Ketoprofen): מינון מקסימלי ליממה 40 מ"ג. משווקת תחת השמות המסחריים הבאים: קטונל, פרופניד, ואורבי.

נימסוליד (Nimesulide): תרופה בעלת השפעות דומות לתרופות ממשפחת ה COXIB . השימוש בה ירד משמעותית לאחר שהופיעו תופעות לוואי קשות שפגעו בכבד. מינון מקסימלי ליממה 200 מ"ג. משווק תחת השם המסחרי: מזוליד.

ונקומיצין vancomycin

חולים עם זיהומים חמורים עמידים למתיצילין Staphylococcus aureus (MRSA) מטופלים לעתים קרובות באנטיביוטיקה IV, Vancomycin. מכיוון שתרופה זו עלולה לגרום לנזק לכליות ולדלקת כליות אינטרסטיציאלית חריפה (נפיחות בכליות) במקרים מסוימים, מומלץ ללמד את הרופא שלך כדי שיעקוב מקרוב אחר הנזק שהכליות שלך עוברות או לא עוברות בגללם [מקור].

משתנים
משתנים, או יש שמכנים אותם כדורי מים, משמשים לשינוי מדדים של לחץ דם גבוה, במקרים של גלאוקומה ובצקת, אך כמו בכל התרופות, יש להם סיכונים מסוימים. משתנים פופולריים כוללים הידרוכלורותיאזיד, פורוסמיד, פוסיד, וספירונולקטון. והם קשורים לסיכון לפגיעה חריפה בכליות [מקור]

חוסמי תעלת הסידן

איזופטין אמלודיפין (אמלאו, אקספורג', נורוואסק) 

דיליטאזם (אדיזס, דילאטאם) 

ורפאמיל (איקקור, איקפרס, וראפרס) 

ניפידין (אוסמו אדלאט, ניפידילונג, פרסולאט, 

פלודיפין (פנדיל) 

רשימה נוספת של כדורים הוזכרה כאן

תרופות ממשפחת ה COXIB  הנפוצות בישראל הן:

אטורוקוקסיב (Etoricoxib): מתן פעם ביום. מיון יומי מקסימאלי 120 מ"ג. שם מסחרי: ארקוקסיה ARCOXIA.

סלקוקסיב (Celecoxib): תרופה ותיקה ממשפחת הקוקסיבים. מינון יומי מקסימאלי 400 מ"ג. משווקת תחת השמות המסחריים: סלקוקס וסלברה.

קטורולק Ketorolac – מרשימת התרופות נוגדות הדלקת שאינן סטרואידיות

השימוש בכדור זה למשל אסור עם כל אחת מהתרופות הבאות" אם הוא רשם לך רצפט: קטורולק אני ממליץ לך לבדוק אם הן לא נמצאות במרשם של הרופא שלך:

Abciximab
אצקלופנק
Acemetacin
אמילוריד
אמינפטין
אמיטריפטילין
אמיטריפטילינוקסיד
אמוקספין
אמטולמטין גוואציל
אנאגרליד
ארדפארין
אַספִּירִין
בלסלאזיד
במיפרין
בנדרופלומתיאזיד
בנציאזיד
Betamethasone
Betrixaban
ביסמוט סובסליצילאט
ברומפנאק
Budesonide
Bufexamac
Bumetanide
קנגרור
סלקוקסיב
צרטופארין
כלורתיאזיד
כלורטלידון
כולין מגנזיום טריסליצילאט
כולין סליצילט
Cilostazol
ציטלופרם
קלומיפרמין
קלניקסין
קלופמיד
קלופידוגרל
קורטיזון
Cyclopenthiazide
ציקלוספורין
Dalteparin
Danaparoid
דפלזקורט
דסיפרמין
דסמופרסין
Desvenlafaxine
דקסמתזון
דקסיבופרופן
דקסקטופרופן
דיאזוקסיד
דיבנזפין
דיקלופנק
דיפלוניסל
דיגוקסין
דיפירידמול
דיפירון
דותיפין
דוקספין
דרוקסיקאם
דולוקסטין
אדוקסבן
אנוקספרין
אפלרנון
אפופרוסטנול
אפטיבטיד
אסקיטלופרם
חומצה אתקרינית
אטודולק
אטופנאמט
אטוריקוקסיב
פלבינאק
פנופרופן
פפרדינול
פפראזון
בֶּן חַרצִית
פלוקטפנין
חומצה פלופנמית
פלואוקורטולון
פלווקסטין
פלורביפרופן
פלובוקסמין
פורוסמיד
גִינקוֹ
גוסיפול
הידרוכלורותיאזיד
הידרוקורטיזון
הידרופלומתיאזיד
איבופרופן
אילופרוסט
אימיפרמין
אינדפמיד
אינדומטצין
אינוטרסן
קטופרופן
Levomilnacipran
לִיתִיוּם
לופפרמין
לורנוקסיקם
לוקסופרופן
Lumiracoxib
מגנזיום סליצילט
ממתיק אחו
מקלופנמט
חומצה מפנאמית
Melitracen
Meloxicam
מסלמין
מתוטרקסט
מתיקלותיאזיד
מתילפרדניזולון
Metolazone
Milnacipran
מורניפלומאט
נבומטון
נדרופארין
נפרוקסן
Nefazodone
נפפנאק
חומצה ניפלומית
נימסוליד
נימסוליד בטא ציקלודקסטרין
נורטריפטילין
אולסלזין
אופיפרמול
אוקספרוזין
אוקסיפנבוטזון
פרמתזון
פארקוקסיב
פרנפארין
פארוקסטין
פמטרקסד
נתרן פנטוסן פוליסולפט
פנטוקספילין
פנילבוטזון
פניל סליצילאט
פיקטופרופן
Piroxicam
פוליתיאזיד
פראסוגרל
פרדניזולון
פרדניזון
פרוגלומטצין
פרופיפנזון
פרוקוואזון
פרוטריפטילין
Reboxetine
רביפרין
Rofecoxib
סליצילאמיד
חומצה סליצילית
סלסלאט
סרטרלין
סיבוטרמין
נתרן סליצילאט
ספירונולקטון
סולפסאלזין
Sulindac
טקרולימוס
Tenofovir Disoproxil Fumarate
Tenoxicam
טיאנפטין
חומצה טיאפרופנית
טיקגרלור
טיקלופידין
טינזפארין
טירופיבן
חומצה טולפנמית
טולמטין
טורסמיד
טרזודון
טרפרוסטיניל
טריאמטרן
טריכלורמתיאזיד
טרימיפרמין
טרולאמין סליצילט
Valdecoxib
ונלפקסין
Vilazodone
וורפקסאר
וורטיוקסטין
Xipamide

או אלו

Acebutolol
Acenocoumarol
אלספריל
אניסינדיון
אטנולול
אזילסרטן
Azilsartan Medoxomil
בנזפריל
בטקסולול
ביזופרול
Candesartan Cilexetil
קפטופריל
קרטאולול
קרוודילול
צליפרולול
דיקומרול
אנלפריל
אנלפרילט
אפרוסארטן
אסמולול
פוסינופריל
אירבסארטן
Labetalol
לבובונולול
ליסינופריל
לוזארטן
מטיפרנולול
מטופרולול
מוקסיפריל
נאדולול
נביבולול
אולמסארטן מדוקסומיל
אוקספרנולול
פנבוטולול
פרינדופריל ארבומין
פנינדיון
פנופרוקומון
פינדולול
פרקטולול
פרובנסיד
פרופרנולול
קווינפריל
רמיפריל
סוטלול
ספירפריל
תמרהינדי
טלמיסארטן
טימולול
טרנדולפריל
ולסרטן
וורפרין

בנוסף לכך יש עליך לדעת כי שימוש בקטורולק עלול לגרום להשפעות לא רצויות על הכליות שלך, על הכבד לך, גם עלול לעורר כיבים חמורים, במיוחד בכפות הידיים או הרגליים. לא אוסיף על כך.

מעכבי משאבת פרוטון (PPI)

תרופות אלו (Aciphex, Nexium, Prilosec, Prevacid) משמשות לטיפול בצרבת, כיבים וריפלוקס חומצי. הם מורידים את כמות החומצה בקיבה, אך מחקרים הראו שנטילתם לאורך זמן עלולה להעלות את הסיכוי לבעיות כליות חמורות ואולי להוביל לאי ספיקת כליות [מקור].

הערה על מונופול וזכויות היתר ואמשיך ברשימת התרופות לאחריה עקרונות הטיפול והדרך להיכנס לתור ולפגישה אישית עם מי שהצליח כבר להוביל חולים בדרך ולסייע לתהליך ההחלמה בעזרת התכנית לשיקום הכליות – מוזמנים להמשיך לקרוא

מונופול, כלומר זְכוּת שְׁלִיטָה שֶׁנִּתְּנָה לְאָדָם, לְחֶבְרָה אוֹ לִזְכוּת שְׁלִיטָה שֶׁנִּתְּנָה לְאָדָם, לְחֶבְרָה אוֹ לבעלי מקצוע גם לִמְדִינָה כל מונפול משחית. מונופול על–פי חוק הוא

מרחב שבו מתקיים איסור מפורש בחוק, בתקנה או בנוהל, על תחרות באספקת מוצר או שירות, כשהשליטה באספקת מוצר או שירות זה מוענקת לגורם יחיד.

לכול מונופול גם אם שמו מבוסס על השורש עם ר'פ'א' אין יכולת חשיבה עצמאית ומרחב הסקנות שהוביל את הקדמה עד כה, כוח שנועד לגשר על פערים בידע ולקדמת מחקר, למידה והתקדמות בהכרח קורס ומייצר תקיעות ובמקרה שלפנינו מדובר בהרס בלתי נפסק. בפועל כשמדובר על רפואת הכליות ההבדל בין קופות החולים שמצאתי הוא שבמכב"י למשל מפרסמים בדפי המעבדה בדיקה ל GFR, ובקופות האחרון בעיקר לא מפרסמים אותו, אבל נושא זה הולך ומתערער בזמן האחרון. היתכן שאיכות חייה של אוכלוסית העולם, חייה, במונופול שמאוד קשה לזהות את מי שמושך בכבליו מאחרי הקלעים? היתכן שהמונופול הזה נקשר בתעשיית התרופות עצמה ולא בשבועת הרופא? יתכן שאינטרס השיווק נקר בבעל המונופול ולא בלקוח?

כפי שראינו בפרק א' של "התכנית לשיקום הכליות", מדובר בנושא מורכב ובמרכזו מככבות זכוות היתר והבלעדיות של נציג ה"טיפול התרופתי".

כיצד יתכן שעולם רפואת הכליות כולו מתבסס רק על צורת חשיבה אחת שכשלה, כושלת וללא שינוי תמשיך להיכשל גם בעתיד ולא רואים חשיבה מחודשת באופק?

כשמדובר בסוכרת ואני מדבר כאן רק מניסיוני, תהליך ההחלמה, נחשף תחת שיטת המזון כתרופה כמאוד פשוט. תחילת המחלה פעמים רבות כמו בסוכרת למשל, אינה אלא משום חווית גוף שלילית כאלרגיה של הגוף למזון מסוים ואם יסולק גורם התחלואה מהתפריט האדם ייחשף כבריא. בדרך כלל הרכיב הבעייתי שומני, כך שאם מסירים אותו מהתפריט האדם בריא. כאשר אני מצליח לשנות את תודעת המחלים ולהעבירו אל דרך התזונה המחלימה (בדרך כלל בתוך 10 – 21 ימים) ותוך שיבה מחודשת ובדיקת המצב הגופני בשיטת "לחיצות ההחלמה" אני שב ומזהה את היסוד שתוקן או טרם סולק וכך עד לייצוב התפריט הנכון למחלים הייחודי, אני רואה בהמשך הדרך מדידת סוכר שנמצאת על 88 למשל, ולא על 180 כפי שקורה במרפאות שלהם – אבל בקליניקה שלי אני רואה שיפור ומדדי החלמה מסוכרת בתוך 10 עד 90 יום מתחילת הטיפול (בדרך כלל כאמור רואים זאת בתוך 10 – 21 ימים) הרי שבמצב כזה כבר בפועל מעורר תהיות לגבי "נותן הרצפט" הרי הוא רואה על צג המחשב שלו, לפני שהאדם החלים – כיצד לא מעניין אותו מה הביא אותו לידי כך?

שמחה גדולה – עוד מחלים ממחלת הכליות הצליח להגיע ליעד המיוחל. הפעם הפרופ' שלו גרוסמן (סגן מנהל מחלקה פנימית ה' במרכז רפואי רבין) רושם לו (תצלום ממכתבו למחלים באפליקציה של קו"ח שלהם למעלה) שמאשר כי למעשה המטופל החלים, …תמשיך. הבחור המחלים עשה זאת בעזרת המאמר "אילוף הכליות הסוררות" ואני מאושר שפרסמתי אותו כבר לפני כמה שנים. כל הכבוד ותודה לפרופ' הוא הראשון עד כה מכל הנפרולוגים שמתייחס למחלים בכבוד הראוי. מובן שהוא לא חושד שההחלמה התרחשה ללא תרופות ובעזרת המלצות של רקדן באלט.

למעט הערה זו שקיבלת בווטסאפ, זה לא מעניין אותם, נחזור למחלים הסוכרת. אדם כזה מחזיק ברצפט להזריק אינסולין כל יום, אבל המדידה היומית מצביעה על כך שהחלים מהמחלה. במצב כזה המשך הזרקה כמדרש הרצפט אסור. מה יעשה? לי אסור להתערב. אני לא מתערב – מה יעשה המטופל?

למגר את הסוכרת, זו משימה קטנה מאוד. כשאין סקרנות הם מתחבשים בה (נעטפים בתחלואיה) עשרות שנים ואין החלמה. חובה ההחלמה מסוכרת על חולי הכליות מוטלת כי טרם סולקה אי אפשר להגיע לכליות – החלמה ממחלת הכליות היא האתגר הגדול באמת. כך וע"פ ניסיוני אני מצליח להתקדם, בדרך רבת מכשולים שאנשי המונופול, מנפקי הרצפטים, לא מכירים בכלל ולא סקרנים אליה.

אדם מחלים או החלים, אבל ההוא לא רושם זאת במחשב שלו.

הפחתת יתר לחץ הדם מורכבת יותר. מדובר במשימה מאוד קשה. האתגר עצום אם נטילת התרופות נמשכת זמן רב, אבל, חשיפת המתכון הסודי לפקנוגנול ברשת האינטרנט על-ידי, שינתה את המצב לטובת החלמת הכליות גם במצבים אלו ואני רואה כבר זמן רב תוצאות טובות.

היגיאה או היגיה מזינה את הנחש הקדוש – פיטר פול רובנס (1577-1640).Hygieia by Peter Paul Rubens היגיאה הוא אחד הציורים המפורסמים ביותר השייכים לאוספי Lobkowicz בפראג (The Lobkowicz Palace at Prague Castle) היגיאה מזינה כאן את הנחש הקדוש על ידי פיטר פול רובנס (1577-1640). היצירה, מתוארכת לסביבות שנת 1614, ועד אז רובנס כבר היה צייר נחשב. היגיאה היתה בתו של אסקלפיוס Aesculapius, אל הרפואה, בפולחן אסקלפיוס, שרווח מאוד ביוון העתיקה, היה חלק נכבד גם לבתו היגיאה, שבציור למעלה, היא אלת הבריאות, הניקיון, ומאוחר יותר גם אלת הירח. אחיה טלספורוס נהג להתלוות אליה. ידוע שהיו קיימים כמה מאות היכלי אסקלפיוס שאליהם נהרו מאות חולים אשר ביקשו תרופות מכוהניו. מילותיו האחרונות של סוקרטס (על פי אפלטון) היו "העלו קורבן לאסקלפיוס" (מנהג יווני היה להקריב תרנגול לאל זה, אם אדם לא חלה או מיעט מאד לחלות במהלך חייו), לו ידע אפלטון מה ילד יומם של התרופות סביר להניח שלא את האמנים היה שוקל לזרוק ממדינתו. בציור זה של רובנס, היגיאה מתוארת כאימהית ודמות מטפלת מסורה שמאכילה נחש הוא סמל הרפואה שצמוד (בפסלים היוונים העתיקים) לדמות אביה, האוכל מוגש לנחש כאן מצלחת. על פי המיתולוגיה היוונית, אסקלפיוס הרופא טיפל בחולים, ניצל את האוויר הנקי שבמרומי ההרים על פסגתם נבנו מקדשיו להחלמתם – אבל יותר מכך בכוחו היה גם החזיר את המתים לחיים, יכולת שהרגיזה במיוחד את אלוהי העולם התחתון, האדס אל השאול, שבסופו של דבר הביאה למותו של המרפא הדגול ואל הרפואה היה לאל המנוח של הרפואה, והרפואה כפי שנראה מתהליכי החלמת הכליות ואי-ספיקת כליות כיום ליתומה.

רשימת התרופות שעלולות לפגוע בכליות – המשך

אַנְטִיבִּיוֹטִיקָה.  אלה כוללות aminoglycosides, cephalosporins, amphotericin B, bacitracin, ו-vancomycin, מוקסיפן, זינאט, צפורל עלולים לפגועם בכליות

תרופות אנטיביוטיות מקובלות נושא זה זכה למאמר עצמאי שלי בבלוג זה והוא נמצא כאן. אנשים רבים נוהגים לפנות אל האנטיביוטיקה מבלי לחשוב פעמיים. והם כאחרים לא יודעים שהאנטיביוטיקה מחסלת את מאגרי ההגנה החשובים ביותר לבריאות תקינה בגוף האדם. אנטיביוטיקה -קבוצת תרופות, שמטרתן למנוע מחיידקים לחיות ולהתרבות או פשוטו כמשמעו "חיים מנוגדים", מהשורשים היוונים ἀντι anti, "נגד" ו- βίος, "חיים" – היא פועלת במספר מנגנונים, כולל פגיעה ישירה בדופן של תא החיידק, פגיעה בחלבונים הקשורים להתרבותם של החיידקים, גם בפגיעה בתנועה של החיידקים [מקור] ובדרך כלל היא משמשת אותך אם כואב לך הגרון, הבטן, יש לך צרבת ובא לך או שהרופא שלך המליץ לך ליטול אנטיביוטיקה כדי להקל על תסמיניך. בדרך כלל משתמשים באנטיביוטיקה במצבים קשים יותר כמו דלקות בריאה, דלקת קרום המוח – אבל גם בכל מקרה בו מזהים תסמינים של חום המלווה בזיהום קל, למרות שברוב המקרים מדובר בזיהום ויראלי, שכנגדו האנטיביוטיקה בכלל חסרת תועלת. האנטיביוטיקה היא אמנם ממשפחת התרופות שנמכרות רק עם מרשם בלבד, כך שאם נטלת אנטיביוטיקה רושם הרצפטים אחראי לכך לא רק רצונך לסלק את סבלותיך. יחד עם זאת ידועים מקרים בהם אנשים נוטים לפעמים אנטיביוטיקה על דעת עצמם, מצב שיכול לגרום לנזקים חמורים. כדורי האנטיביוטיקה שעלולות לגרום לנזק החמור: פגיעה בכליות הן התרופות שניתנות בבתי החולים באמצעות עירוי לווריד,על ידי נציגי רשם הרצפטים [מקור]. בין התרופות האנטיביוטיות הנפוצות ביותר שעלולות לפגוע בכליות ניתן למצוא את התרופות מוקסיפן, זינאט, צפורל, ולמעשה כל סוג אחר של אנטיביוטיקה. במקרים רבים התגובה הבעייתית לאנטיביוטיקה היא הפגיעה במערכת שוקקת החיים שבמעי ובהמשך בדופן שלו שלמעשה ממשיכה אל תופעה אלרגית, ומערכת החיסון עצמה היא שפוגעת בעקבותיה בכליות. ככלל, התרופות האנטיביוטיות גורמות לנזק בכליות נזק שהורס את מדדי האוראה ומחסל את ה- GFR.   הדרך היחידה להימנע מפגיעה בכליות הנובעת משימוש באנטיביוטיקה, היא להתחנף אל רושם הרצפטים או להיתחנן לפניו פשוט מאוד לא לרשום את הכדור הזה לך. כמו כן, אין לנטול תרופות אנטיביוטיות על דעת עצמכם לעולם, אלא רק בעקבות הוראות רופא, וגם אז מומלץ לזכור שבבוא היום לא יהיה מי שיטול אחריות על התדרדרות מצבכם

למאמרי: אנטיביוטיקה – על נזקיה לאנשים בכלל ובפרט לחולים- כאן.

בבדיקות CT שונות קיים לעתים צורך להזריק לווריד חומר אשר מאפשר הדגמה טובה יותר של רקמות שונות. חומר זה מכיל מולקולות של יוד, ונקרא חומר ניגוד יודי

חומרי ניגוד

אנשים רבים מופנים על ידי רופאים שונים לבצע בדיקות הדמיה, המצריכות הזרקה של חומרי ניגוד גם הם יופיעו לבסוף בתוצאות הבדיקה. חשיפה לאותם חומרי ניגוד בלתי נמנעת, אלו יכולים לגרום לנזק מהותי לכליות, שעלול אף לגרור להחזקתך בחיים על-ידי מכונת דיאליזה או למוות כפי שארע לאחת המחלימות הראשונות שלי. היא הגיע עוד לקליניקה בתל-אביב שפעלה ברוטשילד, לפני הרבה שנים. בתחילת הדרך הנפרולוג שלה נהג לזמן אותה למשך שעה וחצי כל פעם כי כדבריה: ,לא ידעתי שה-GFR, יודע גם לעלות למעלה" אמר לה. בכל פעם שה-GFR שלה עלה והאוראה ירדה היה חוקר אותה: "מה הוא עשה הפעם". מה שינה, איך שינה – יש לי סרטון וידאו בו היא מצולמת חוזרת על דבריו בלגלוג: "לא ידעתי, שה-GFR, יודע גם לעלות למעלה"…עבדנו 3 שנים ומצבה השתפר מאוד וככל שהזמן עבר התיידדנו מאוד. בפעם הראשונה הגיעה שעונה על אחותה. לא יכלה ללכת. שכבה רוב היום בדירתה שבצפון הארץ ומצבה היה כה חמור שגם לרדת מהמיטה לשרותים לבדה לא יכלה. כמו משפחה היינו ואפילו חשבנו לנסוע יחד לבקר במעוז הולדתה ולאכול במסעדה של אחיה – היא חזרה לעבוד, חייה חודשו והכל נראה כהצלחה גדולה במיוחד, את ספרה של סוזי כהן האמת על התרופות היא נתנה לי יום אחד כמתנה. היינו מאושרים. ואז הם החליטו שיש לה סרטן. ניסיוני עם סרטן ארוך שנים והתעקשתי שאני לא מזהה יסוד לחששותיהם כשאני נוגע בגופה – בשיעורים לטיפול ב"שיטת לחיצות ההחלמה" אני מלמד את התלמידים לזהות את מחלת הסרטן כבר באמצע השנה הראשונה. הנושא הזה מאוד ברור למי שמכיר איך "לחיצות ההחלמה" עובדות כטיפול או כדיאגנוזה. גם הם לא מצאו בסיס לחשדותיהם ושבו והחדירו לגופה את חומרי הניגוד ואלו כידוע גורמים לנזק רב [מקור] ואלו שגורמים לנזק הרב ביותר הם בעיקר החומרים המבוססים על היוד, "ידוע היטב שחומרי ניגוד רדיוגרפיים עם יוד עלולים לגרום לתפקוד לקוי של הכליות טוען פרופ' אנדוצ'י הנפרולוג האיטלקי Michele Andreucci. יצויין כי במיוחד בחולים עם כשל בתפקוד הכליות שקשור לסוכרת או אלו הסובלים מסוכרת החדרת חומר ניגודי מסוכנת [מקור]. חוסר תפקוד כלייתי, כאשר הוא חמור, ידרדר עוד יותר את המצב והחולה גם אם מצבו השתפר יפול לאי ספיקת כליות חריפה (ARF) [מקור]. מצב זה עשוי לנוע בין עלייה קלה בקריאטינין בסרום לבין אי ספיקת כליות חריפה עם כשל של הכליות לייצר שתן אנוריה (anuria) בתוך זמן קצר ביותר." החומרים האלו משמשים את הרופאים לעתים קרובות לביצוע בדיקות CT באיברים שונים בגוף, וכן לביצוע צנתורים שונים. גם לאחר הבדיקה הרביעית לא מצאו אצלה סרטן, אבל לא חדלו מהזרקות החומר הזה אל גופה. לאחר הבדיקה החמישית היא מתה. : אנו עשויים להגדיר נפרופתיה הנגרמת על ידי חומר ניגודי (CIN) או פגיעה בכליות חריפה (AKI) כאי ספיקת כליות חריפה (ARF) המתרחשת בתוך 24-72 שעות לאחר ההזרקה התוך-וסקולרית של חומר ניגוד רנטגן עם יוד (המשמש לשיפור הנראות של איברים ומבנים פנימיים בטכניקות הדמיה מבוססות רנטגן כגון רדיוגרפיה וטומוגרפיה ממוחשבת-CT) שלא ניתן לייחס לסיבות אחרות. רושמים הנפרולוגים: מ Nephrology Unit, Department of Health Sciences, “Magna Graecia” University, Campus “Salvatore Venuta”, Viale Europa, Località Germaneto, 88100 Catanzaro, Italy – כאן. ומוסיפים במאמר שפרסמו:

המנגנונים העומדים בבסיס הרעילות הנפרוטית של חומרי ניגוד לא הובהרו במלואם ועשויים לנבוע מכמה גורמים, כולל איסכמיה כלייתית, במיוחד במדולה הכלייתית, היווצרות מיני חמצן תגובתיים (ROS), הפחתת ייצור תחמוצת החנקן (NO) בצינורית. גם פגיעה באנדותל ובאפיתל שבכלי הדם.

  מי רגיש לפגיעה? אין קבוצת סיכון גדולה יותר לפגיעה מחומרי ניגוד מאשר חולי הכליות. החומרים הכימיים האלו משפיעים על הגוף של כולנו ואצל כולנו הם יכולים לגרום להפרעה חמורה בתפקוד הכליות.   כיצד ניתן להימנע מפגיעה? כדי להימנע מפגיעה כתוצאה משימוש בחומרי הניגוד, חשוב שלא לבצע בדיקות מיותרות. אנשים בעלי מחלת כליות צריכים לנסות לבצע בדיקות הדמיה חלופיות, אשר אינן מצריכות חשיפה לחומרי ניגוד ובוודאי לא ליוד [מקור1, מקור2, מקור3].

הירדן סמוך למוצאו מהכנרת
הירדן סמוך למוצאו מהכנרת – מקור הצילום – ויקיפדיה – כאן.

מים ותרופות

בפרק ד' של התכנית לשיקום הכליות הוזכר נושא המים – המים נשכחים בדרך כלל בתחומי הרוקחות ובקרב רושמי הרצפטים, זאת למרות היותם חומר התזונה החיוני ביותר וכן התפתחות של מצב היפו-הידרציה או מאזן מים שלילי שמושפע לרעה למשל, עקב שימוש יתר בתרופות – שימוש של תרופות מרובות בו זמנית על ידי אדם אחד שמכונה פוליפארמה או צריכה כרונית של תרופות מסוימות. תרופות עלולות לגרום להופעת תת-הידרציה באמצעות הגברת סילוק המים באמצעות שלשול, שתן או זיעה; ירידה בתחושת הצמא או התיאבון; או שינוי של ויסות חום מרכזי. מצד שני, חומרי עזר פרמצבטיים גורמים לשינויים במצב הידרציה על ידי הקטנת זמן המעבר במערכת העיכול או הגדלת קצב מערכת העיכול או חדירות המעיים.

מאזן נוזלים ומלחים נקשר במושג העל מאזן המיםWB בגוף

היפו-הידרציה (hypohydration) הוא המצב בו אין איזון בין צריכת מים ואיבודם, [מקור]. מצב כזה מסווג כהיפרטוני, איזוטוני או היפוטוני. תת הידרציה היפרטונית מופיעה כאשר איבוד המים עולה על איבוד הנתרן, מצב שנמצא בעיקר בקרב אנשים שסובלים מזיהומים ובתקופות של מזג אוויר מאוד חם [מקור]. כאשר הפסדי המים והנתרן דומים, כמו במקרה של הקאות או שלשולים, לרוב מתרחשת תת הידרציה איזוטונית [מקור]. סוג זה של תת הידרציה שכיח בחולים המטופלים בתרופות משתנות [מקור]. היפו-הידרציה היפוטונית, היא כאשר הפסדי נתרן גדולים יותר מאשר איבודי מים מכונה גם היפונתרמיה: היא מעבר לתת נתרן בנסיוב גם עקב שתיית יתר.

חייבים לקבל מים משתייה ומהתזונה [מקור]. צריכה יומית נכונה תהיה 2.5 ו-2.0 ליטר ליום אצל גברים ונשים, כאחד.

היובש הוא אויב הכליות. כאשר חולה כליות מתחיל "תכנית לשיקום הכליות" יש לשוב ולבחון מצב מים בגופו ומקובל להנחות לשתיה של עד 15 כוסות לגבר ו 12 כוסות מים לאישה. מקור המים הוא אך ורק מי ברז.

מים מסולקים באמצעות שתן, צואה, הזעה או נשימה ותלויים מאוד בגורמים פנימיים וחיצוניים, כגון פעילות גופנית, מזג אוויר, או דו-קיום של פתולוגיות, למשל, זיהומים, מחלות כליות ו / או שלשול [מקור1, מקור2, מקור3]. בהקשר זה יש להבליט מחקר שפורסם לאחרונה והראה שאיבוד מים שאינו מובחן דרך העור והנשימה הולך וגדל עם הגיל, ומגביר את הנטייה של אנשים מבוגרים ויותר בקרב קשישים להיפו-הידרציה [מקור] כלומר יתר נתרן בדם עקב מחסור במים וכן לפרעות בתפקוד הכבד, עייפות, גם ללחץ דם נמוך, נמנום, טמפרטורת גוף מוגברת, בצקות והפרעות נוירולוגיות [מקור].

בנוסף, התייבשות עלולה לגרום לשינויים בתפקוד הכלייתי עצמו מה שעלול להגביר את נזק התרופות על תועלתן מדובר בסיכון לרעילות תרופתית האמורה במצב תקין להיות מופרשת בכליה (למשל, ריברוקסבן, אפיקסגן, דיגוקסין, גליפטינים, אוקסיקודון, מורפיום או מלחי ליתיום) [מקור].

בהמשך לאותו ענין – אלכוהול מייבש. לא רק גורמים פנימיים, אלא גם חיצוניים, משנים את HS, כולל התרכובות התזונתיות לרעה או של התרופות, שגם כך לא פעם נזקיהן עולים על תועלתן. לדוגמה, ידוע היטב שאלכוהול וגם קפה קשורים קשר הדוק להתייבשות בשל השפעתו המשתנת והפחתת הערנות, רידוד יכולת השיפוט ותפיסת החום [מקור]. נושא זה מסבך עוד יותר את העמידות של המטופל בתפריט ההחלמה. כך שללא פגישות מחזוריות (כמו שהתרחש במקרה שדיווחתי לכם עליו) יקשה על מבקש ההחלמה לעמוד היטב אם שקל נכון הן את כמות המים היומית, הן את זמן חשיפתו לשמש ולא פחות חשוב מכך את כמות מרכיבי ההזנה הנדרשים לשינוי מצבו מחולה להרמוני. מכל מקום עלייה במינון התרופות או בתכולת האלכוהול עלולה להחמיר תת-הידרציה [מקור]. גם משקאות המכילים קפאין, כמו קפה ותה עלולים להוביל להיפו-הידרציה [מקור1, מקור2].

רשימה חלקית של התרופות שגורמות לשינויים ב מאזן המים ובמצב ההידרציה.

מטפורמין היא תרופה לטיפול בסוכרת מסוג 2. נפוצה ונחשבת לטיפול של קו ראשון בסוכרת מסוג 2 [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5] – הכדור מעורר מנגנון של שינוי מצב הידרציה אנטומי, משפיע על מערכת העיכול ועל המטבוליזם מעורר שילשולים.]
נוגדי חומצה ומשלשלים המכילים מגנזיום [מקור]
לקטולוז [מקור]
מיזופרוסטול [מקור1, מקור2, מקור3]
Bysacodyl ביסאקודיל – משמשת לטיפול בעצירות [מקור]
חומצה צ'נודיאוקסיכולית [ מקור1, מקור2]
מעכבי משאבת פרוטון [מקור]
חומצה זולדרונית (Zometa, Reclast) משמשת בדרך כלל לטיפול באוסטיאופורוזיס, אך היא גורם ידוע לנזק לכליות ולאי ספיקת כליות. Zometa היא תרופה IV חשובה לטיפול בסרטן עצמות גרורתי, אך מגיעה עם פוטנציאל ידוע לפגיעה בתפקוד הכליות. [מקור]
אולסלזין משמשת בקרב מטופלי קוליטיס כיבית [מקור]
Cassia acuitifolia ו-angustifolia [מקור]
תרופה מקבוצת מעכבי ACE, שמשמשת להורדת לחץ דם אנלפריל [מקור]
אולמסארטן תרופה כנגד לחץ דם בעלת מנגנון פעולה ייחודי החוסמת קולטנים לאנגיוטנסין 2 [ מקור1, מקור2, מקור3]
אירבסארטן [מקור1, מקור2]
Valsartan [מקור1, מקור2]
דיגוקסין Digoxin שמשת לטיפול בהפרעות קצב, טכיקרדיה, ואי ספיקת לב [מקור1, מקור2]
סטטינים [מקור] Statins
מערכת גניטו-שתן והורמוני מין סילודוזין – Silodosin [מקור]
Antibiotics אנטיביוטיקה [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5, מקור6, מקור7, מקור8]
מיקופנולט מופטיל ניתנת בשילוב עם ציקלוספורין ועם קורטיקוסטרואידים כדי למנוע דחייה של איברים מושתלים: כליה, לב, כבד וריאות. כמו כן משמשת התרופה לטיפול בזאבת אדמנתית פעילה לאחר שנכשל טיפול בסטרואידים, אך לא נפגעו מערכות חיוניות כמו הלב ומערכת העצבים המרכזית Mycophenolate mofetil [מקור]
אזתיופרין [מקור]
פלואוראורציל – תרופה נוגדת סרטן, המיועדת לטיפול במגוון סוגי סרטן. [מקור]
Capecitabine קפציטבין [מקור]
אירינוטקאן Irinotecan [מקור]
Idelalisib לחולי סרטן הדם [מקור]
איפילימומאב [מקור]
ונקומיצין vancomycin [מקור]
ג'רדיאנס – Jardiance לטיפול בסוכרת עם השפעה משתנת. [מקור]
מערכת השרירים והשלד נוגדת דלקת לא סטרואידית [מקור]
תרופות ל-HIV ותרופות אנטי-ויראליות [מקור]
קולכיצין [מקור]
אוראנופין [מקור]
מערכת העצבים Levodopa בשילוב עם קרבידופה או בנסראזיד ו/או טוקלפון או אנטקפון [מקור]
מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין סלקטיביים [מקור]
מלחי ליתיום [מקור]
מערכת הנשימה תיאופילין [מקור]
עלייה בנפח השתן מערכת העיכול ומטבוליזם מעכבי נתרן-גלוקוז קוטרנספורטר 2 (empaglifozin) [מקור]
משתנים במערכת הלב וכלי הדם [מקור]
תכשירים הורמונליים מערכתיים קורטיקואידים [מקור]
ליתיום מערכת העצבים [מקור]
מערכת הנשימה תיאופילין [מקור]
ירידה בתחושת הצמא מערכת לב וכלי דם מעכבי אנזים הממיר אנגיוטנסין [מקור]
מערכת העצבים מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין סלקטיביים [מקור]
אגוניסטים לקולטני דופמין D1 או D2 [מקור]
ציטלופרם, clomipramine, duloxetine, venlafaxine ו-mirtazapine [125]
קלוזפין [מקור]
בנזודיאזפינים [מקור]
מערכת הנשימה תיאופילין [מקור]
חוסמי ביתא של מערכת הלב וכלי הדם (פרופרנולול ונביבולול) [מקור]
תרופות אנטי פסיכוטיות למערכת העצבים [מקור]
תרופות נגד חרדה [מקור]
מערכת הנשימה אנטיכולינרגית [מקור]
עלייה בייצור הזיעה חוסמי ביתא של מערכת הלב וכלי הדם (פרופרנולול) [מקור]
מערכת העצבים Trihexyphenidyl, tropatepine וביפרידן [מקור]
ירידה בתיאבון מערכת העיכול ומטבוליזם מטפורמין [מקור]
מערכת הלב וכלי הדם דיגוקסין [מקור]
נוגדי זיהומים לשימוש מערכתי קווינולונים [מקור]
Foscarnet, הניתנת גם על ידי IV, היא תרופה שמטפלת בזיהומים ויראליים בחולים עם מערכת חיסון מוחלשת. כדור כזה יכול להיות רעיל מאוד לכליות, אז אם הרופא שלך מגיש לך אותו כדאי שתעקוב היטב אחר תפקודן של הכליות שלך. [מקור]
מערכת העצבים Fluoxetine [מקור]
מלחי ליתיום [מקור]

עוד על כך – כאן

המשך

עד לפרסומה של כל התכנית (זה לוקח זמן עקב עומס בקליניקה) אני מזמין אותך לקרוא את מאמר היסוד

אילוף הכליות הסוררות – כאן

לתחילת המאמר – לפרק א'

לפרק ב' – כאן

לפרק ג' – כאן

לפרק ד' – כאן

לפרק ה' – כאן

לפרק ו' ולרשימת התרופות שהורסות את הכליות – כאן

התכנית לשיקום הכליות פרק ז' – עקרונות הטיפול – כאן

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    למה אני לא מצליח להתמיד – והסוכר

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *