עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה – על השעורה (דגן) ופעולות נוגדות דלקת כולל עיכוב גורם נמק גידול אלפא – Tumor necrosis factor alpha (TNF-α).

Beat Kidney Disease 

צריכה יומית של 3 גרם בטא-גלוקן שעורה BßGlucans הדהימה את החוקרים. מדדי הקלאסיקה של מחלת הכליות: קריאטינין בסרום נמצא נמוך יותר, BUN, חלבון בשתן ומדדי ה – klotho מסיס- ירדו משמעותית ועוד בזמן קצר – גם מדד ה-GFR נבלם ואפילו הראה שיפור מרשים ועליה. מאמר עומק נוסף של ירון מרגולין (מאסטר בהחלמת הכליות) על מזון כתרופה, החלמת הכליות – תוצאות מדהימות והפעם על דגן זול, עתיק ומוכר – על השעורה הפשוטה מבין הדגנים אבל עם כל נפלאותיה.

הקשר בין מחלות כליה לבין מחלות העורקים שממיתות חולים בכל מקום, עובר דרך נוכחות דלקת מערכתית והיא נמוכה תחילה. יחד עם זאת הולך ונעשה ברור לכולם שיש לקחת בחשבון את המצב הבסיסי שמכירים אותו מדי פעם אפילו בקרבם של ילדים: כלומר הדלקת יחד עם המנגנונים המולקולריים המפעילים אותה במקביל לדלקת כרונית נמוכה [מקור]. בין אם דלקת היא טריגר ובין אם היא תוצאה של מצב בסיסי כרוני נושא הדלקת נחקר מאוד כפי שמאמר זה יראה בהמשך. מחקרים על ההשפעה של דלקת כרונית בין שנקשרים בשלבים המוקדמים של התפתחות המחלה (כיווץ שרירים כרוניים וכאבים לא מוסברים, השמנת יתר, כאבי פרקים, יתר לחץ דם, זיהומים במעי הגס, יתר כולסטרול או סוכרת תחילית ותסמיני כבד. למרבה הצער, הגישות הקליניות הנוכחיות של ממסד הרפואה הפכו שימושיות רק באבחון שלבי דלקת CKD מתקדמים. רק כאשר תפקוד הכליות נפגע באופן בלתי הפיך ואין לממסד מענה לכך ומדד ה- eGFR נרשם כיורד תמידית, מדברים על דלקת בכליות.), ובין שמדובר בשלבים מתקדמים יותר של הדלקת (מחלה) שבים ומצביעים על ההשפעה של תזונה מוקדמת על על המצב הדלקתי [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5, מקור6, מקור7, מקור8], כעת ברור כי סיום (לחלופין המכונה רזולוציה) של דלקת אפשרי והוא תהליך פעיל המערב ציטוקינים למשל TNF-α בם ידובר להלן, ומתווכים אנטי דלקתיים אחרים גם עליהם ארחיב בהמשך המאמר כל אלו באו והרחיבו מאוד את הידע בתחום המזון כתרופה ותהליכי ההחלמה ההולך ומדגיש את החשיבות של טיפול מונע ומדיניות בריאות הציבור אשר חייבת לכלול תזונה נכונה ופעילות גופנית שכוללת הגמשת שרירים (לחיצות החלמה לדוגמא) או תזונה מחלימה. אם לא נדבר על הגבלת ההתקדמות של מחלת כליות כרונית ועל מזון כתרופה נוכח אוזלת ידם של הרופאים על מה נדבר?

מאמר זה הוא על השעורה. מאמר נוסף ואחרון ברשימת עשרת המאמרים: "עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה"- קריאה נעימה.

דגן השעורה (Barley) כתרופה ביולוגית אשר בולמת דלקת וציטוקין TNF-α

[מקור]

שעורהBarley – מזון על: 73.48% מההרכב הכימי של השעורה הן פחמימות. הרכב הפחמימות בשעורה מעולה לבריאות האדם, ושונה לטובה בהשוואה לדגנים אחרים. השעורה מכילה ריכוזים גבוהים (מעל 50%) של עמילנים עמידים (Amyloses) וריכוזים נמוכים של עמילנים מסיסים (Aylopectins). מה שעושה אותה לפרה ביוטיקה מהמעלה הראשונה ובסיס ליצור ויטמין K, B12 וגלוטתיון. על עמילן עמיד רשמתי בהרחבה במאמרי על תפוח אדמה חי והבוטיראט (יעיל להפחתת יל"ד) כאןחצי כוס של גרעיני שעורה מכילה 3 גרם בטא-גלוקן BßGlucans הם אחד המרכיבים היותר בריאים שיש בשימוש רפואת הכליות, הסוכרת, מחלות לב, יתר לחץ דם, דלקת חריפה, ותהליכי גמישות העורקים – תרופה מרשימה למצבי דלקת כרונית. 
בטא גלוקן הוא סיב תזונתי מסיס המצוי בשעורה במינונים גבוהים. ככלל הבטא גלוקן נמצא יעיל למניעת מחלות לב וכלי דם. ומחלות של דופן המעי. מאמר זה: "שעורה ופעולות נוגדות דלקת" יצביע על יכולות נוספות וגם יתעמק באופן בו הטיפול המחלים נעשה.
השעורה מכילה ריכוז גבוה של חומצת האמינו ח' גלוטמית (מכונה גם גלוטמט) והיא חשובה בתהליך איזון החנקן אצל חולי כליה. כשגלוטמט מתרכב עם יון נתרן מתקבל מונוסודיום גלוטמט (הוא ה- "אוּמאמי") הוא משמש לתיבול במקרים בהם נדרשת הפחתת מלח. הח' הגלוטמית חשובה לבריאות כל תאי הציפוי בגופנו כולל התאים שבמערכת העיכול. היא מסייעת בתהליכי ניקוי הגוף מרעלים והורדת כולסטרול ויתר לחץ דם.
שעורה היא הרכיב העיקרי בדגני בוקר, השעורה משמשת בתעשיית הבירה והיא אחת משבע המינים, שנשתבחה בהם ארץ ישראל. 
גרעיני חיטה הם שמנים ועגולים ואילו גרעיני שעורה הם ארוכים יותר וצרים. הבדל נוסף בין השתיים ניכר בשיבולת בשעורה השיבולת  ארוכה יותר בהשוואה לשיבולת החיטה ובנוסף יש לשעורה הרבה יותר זקיקים דמויי שיער מאשר לחיטה (מכאן גם שמה = שעורה). 
שעורה היא עשב רך וקל לבישול, היא מבושלת בקלות כמו אורז. בשעורה יש תכולת סיבים גבוהה יותר מאשר בחיטה והיא אף בריאה יותר משיבולת השועל. כדי לייצר בירה הופכים תחילה את השעורה ללתת בפעולה שנקראת לִתוּת. הלתת (מאלט) משמש גם להכנת דגנים בוקר. שעורה ידועה גם בשמותיה מוצריה – גריסים או גריסי פנינה. ככלל יש לצרוך שעורה במינונים נמוכים לא מעל ל 4 כפות ליום ועדיף יום כן, יום לא – כשהשעורה משמשת מזון כתרופה להפחתת כולסטרול, מדדי אוראה ותיקון נזק לכליות נושא זה משתנה. מקור הצילום – צילום מסך ויקיפדיה.

לחם שעורה כתרופה

במשך 4 שבועות כל אחד מהשותפים לניסוי קיבל מנה יומית של 3 גרם בטא-גלוקן שעורה BßGlucans. ניסוי  שנערך בקרב 10 אנשים עם תפקוד כלייתי לא תקין ומנת בטא-גלוקן שנכללה בפרוסות לחם שעורה, הדהים את החוקרים.
התוצאה הראתה ירידה מדהימה, בייצור מחמצנים הרסניים: סופר-חמצני מיטוכונדריאלי בלוקוציטים (העל-חמצן המיטוכונדריאלי) ב -50% בשבוע אחד [מקור].

לחם שעורה – Barley bread. מקור הצילום ויקיפדיה.

אסטרטגיה אנטי דלקתית עם β גלוקנים הוכיחה עצמה וחשפה כי BßGlucans – בטא-גלוקן שעורה – מפחיתים ביעילות דלקת מערכתית ומקדמים בהצלחה את בריאות האדם.

החוקרים המלהיבים שחקרו את גרגיני השעורה כללו את : Maria Vittoria Arcidiacono, Natalia Carrillo-López, Sara Panizo, Anabel L. Castro-Grattoni, Petya Valcheva1, Catalina Ulloa, Javier Rodríguez-Carrio, Anna Cardús, Covadonga Quirós-Caso, Laura Martínez-Arias, Carlos Martínez-Salgado, María José Motilva, Carmen Rodriguez-Suarez, Jorge B. Cannata-Andía & Adriana S. Dusso,

המחקר הזה תיקף והעצים גם הצטרף לתדהמה שלא לומר מבוכה של הפרמקולוגיה  [(פרמקון = תרופה, לוגיה = תורה)] משגילה וחשף, שהשעורה – דגן פשוט – הורידה גם את רמות ADAM17 עליו להלן,. ואת TNFα mRNA (גורם הביטוי mRNA של גורם נמק הגידול (TNF) -α) החלבון ההרסני – מעודד הדלקת פשוט ירד ובשבוע הראשון לנטילת שעורה במינון נמוך, הוא ירד ב-80%

מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5] ]

Barley-ß-glucans reduce systemic inflammation, renal injury and aortic calcification through ADAM17 and neutral-sphingomyelinase2 inhibition כותרת המאמר הנזכר ומי שמציג את דגן השעורה כתרופה יעילה ביותר [מקור].

גרעיני שעורה. אני טוחן אותם דק ומפזר על הסלט. צילם ירון מרגולין

 שום תרופה לא הצליחה עד כה להוריד בשבוע הראשון ב-80% את מדדיו של אחד הגורמים הקשים ביותר בתחום הדלקות. בנוסף לכך לשעורה כמזון תרופה אין תופעות לוואי אבל ההמלצה לצרוך אותה בכמויות קטנות, כאגרוף של גרגרי שעורה ביום, על כך בהמשך.

הנפרון מורכב מרשת צפופה של נימים המסננים את הדם – גלומרולוס, קופסית באומן – שמקיפה את הגלומרולוס, לוכדת את הנוזלים שסוננו מזרם הדם ומרוקנת אותו לתוך הצינורות. הצינורות – צינורות זעירים שמרופדים בשכבה אחת של תאים מיוחדים שתפקידם העיקרי לספוג מחדש מים ואלקטרוליטים (למשל נתרן, אשלגן, כלוריד וביקרבונט) ולהעביר אותם חזרה לשימוש הגוף דרך זרם הדם. בסופו של שלב זה נותר נוזל פסולת שעוזב את הגוף כשתן [מקור].

מחלת כליות כרונית, CKD (פיברוזיס בכליות) מאופיינת באובדן נפרונים הולך ומתפתח מה שכרוך בגלומרולוסקלרוזיס ופיברוזיס טובולואינטרסטיציאלי, דבר שמוביל למחלת כליות בשלב הסופי (ESRD) ומעורר את הצורך בדיאליזה. התמותה בדיאליזה גבוהה ועומדת על, בערך, 30% בשנה;

אומרת ד"ר אוריני קפלוגיאני מBrigham and Women’s Hospital, Boston, Massachusetts, USA עם זאת, טיפולים ספציפיים למניעת, האטה או הפיכת פיברוזיס חסרים מאוד [מקור]. פרופ' ווס מחריף את הטון באומרו: שמחלת כליות כרונית היא רוצחת עולמית הגם שמדובר ברציחה שקטה ונסתרת." אמר פרופ' ד"ר תיאו ווס, Dr Theo Vos, פרופסור למדעי מדדי הבריאות במכון למדידות והערכה בריאותית בבית הספר לרפואה באוניברסיטת וושינגטון. "הראיות ברורות: מערכות בריאות של מדינות רבות אינן יכולות לעמוד בקצב הדרישות לדיאליזה. מקרי המחלה CKD רק עולים ומחריפים, הרופאים לא יכולים להתמודד עם המערכות האלו. וההשלכות, תרתי משמע, קטלניות". אומר תיאו ווס (פרופ') ומוסיף: שבנוסף למקרי מוות כתוצאה מאי ספיקת איברים במחלות כליה כרוניות, "תפקוד כליות לקוי גם מעמיד אנשים בסיכון גבוה יותר לפתח מחלות לב וכלי דם. באופן גלובלי, מחלת כליות כרונית הביאה למיליוני מקרי מוות בשנת 2017, מדובר ב 697.5 מיליון מקרים של מחלת כליות כרונית שנחשפו לפני 3 שנים בלבד בעולם, בשנת 2017. כמעט שליש מאותם חולים חיו בשתי מדינות – סין, עם כ 132 מיליון מקרים, והודו, עם כ 115 מיליון. יתר על כן, 10 מדינות אחרות – ארה"ב, אינדונזיה, רוסיה, יפן, ברזיל, פקיסטן, מקסיקו, ניגריה, בנגלדש וויאטנם – בכל אחת מהן נחשפו למעלה מ -10 מיליון מקרי חולי כלייתי בשנה ההיא – 2017. 79 מדינות מתוך 195 המדינות שנכללו במחקר שהציג נתונים אלו עלו בהן חולי כליה רבים ומספרם הכולל עלה, לצערנו, על מיליון חולים" [מקור].

תאי תיקון גוף (TNFα) במחלת כליה (AKI) קמים עליה והורסים הכול

הצטלקות פיברוטית (לַיֶּפֶת)

מחלת כליות כרונית (CKD) מוגדרת כ"חריגות במבנה הכליה או בתפקודן, קיימות של מעל לשלושה חודשים" [מקור], עם השלכות על הבריאות כשאין שאלה שדלקת משחקת חלק בהתקדמות ותוצאה של CKD [מקור1, מקור2]. במהלך AKI פגיעה כלייתית חריפה, מגוון תאים (תאי אנדותל, נויטרופילים, תאי T, מקרופאגים, תאים – צינוריים ותאי ממברנה העוטפים את תאי האנדותל שמרפדים את הנימים והורידים בכל הגוף בשם pericytes) ממלאים תפקידים משמעותיים בפציעה וחבלה עצמית אבל גם בתיקון נזקים [מקור]. גורמים פרוביברוטיים לַיֶּפֶת (profibrotic factors) בניסיון של הגוף לתקן את עצמו מנזק שנגרם לו מדלקת מתאים צינוריים פצועים, מתחילים בבניית רקמת חיבור עשירה בסיבי קולגן, הנקראת גם צלקת, או הצטלקות פיברוטית. כיוון שהגוף לא יכול לשחזר את הרקמה כפי שהייתה, הרקמה החדשה שנוצרת תהיה בעלת מרקם ואיכות שונה מהרקמה שמסביב, דבר שיש לו השפעה שלילית ניכרת על תפקוד האיבר הנפגע. למעשה מדובר בתהליך בו מתהווה ריפוי פצעים פתולוגי [מקור1, מקור2, מקור3]. התאים הצינוריים שנפצעו מודלקים ועל-ידי שחרור גורמי תיקון פצעים שהוזכרו (profibrotic factors) בהם ייצור ציטוקינים דלקתיים, כולל TNFα מתדרדרת הבריאות והנזק הולך ומתרחב [מקור1, מקור2, מקור3]. רקמת חיבור זאת ה"הצטלקות הפיברוטית" יכולה להיווצר בין האיברים בצורת סירכות (Adhesions) הלוחצות על איברים שונים ויכולות לגרום למשל לחסימת מעיים או חצוצרות. כאשר היא מתרחשת בריאות למשל, (Idiopathic pulmonary fibrosis) מזהים מחלה קשה בה מוחלפת רקמת הריאה ברקמת חיבור לייפתית (הצטלקות פיברוטית). רפואת הממסד שוב עומדת חסרת אונים. אין לה ריפוי למחלה והיא מסתיימת בצורה דומה לסיומה של אי-ספיקת הכליות בצורך בהשתלת ריאה. שוב עולות השאלות: כיצד לבלום את הדלקת? איך לעצור את הפעילות של הTNFα – תשובה שאותה כאמור חופן שערה נותן בהצליחו לבלום את הפעילות ההרסנית של הציטיקין TNFα. מנגנוני תיקון צינורי זה (הצטלקות פיברוטית) כוללים גם הפעלה של קולטן EGF (EGFR או HER1).שמסייע בשלבים המוקדמים של המחלה בתיקון תאי האפיתל, אלא שהפעלה מתמשכת של EGFR מעבר לשלב תיקון הפציעה הראשוני (ימים עד שבועות לאחר הפציעה) נקשרת בקידום מחלת הכליות. שב החיפוש הנואש וגם מסיבה זאת אחר תרופת בלימה למסלול הייצור של הציטוקין TNFα נושא שאחזור אליו בהמשך.

EGFR הוא חלבון שנמצא בסוגים מסוימים של תאים הנקשר לחומר הנקרא גורם גדילה של האפידרמיס (Epidermal Growth Factor). ההפעלה המתמשכת של ה –EGFR והמסלולים שנקשרים בכך, מביאה במיוחד להפעלת ה-קינאז חלבון שנקשר ב- (ERK), ומביא להרחבת הייצור של TGFβ [מקור1, מקור2, מקור3]. TGFβ מגרה את ה- interstitial myofibroblasts [שמקורם בתאים של רקמות או איברים, משתית (בלועזית סטְרוֹמַה), לכל איבר ורקמה משתית משלהם, אך בדרך כלל המשתית בנויה מרקמת חיבור כלשהי. ככל הנראה הפריציטים – תאי הפריציטים הם תאים רבי עוצמה שמסוגלים לשקם כלי דם שנפגעו עומדים מאחרי תהליך זה בכלי הדם]; ([מקור]) ה – interstitial myofibroblasts (פיברוזיס אינטרסטיציאלי), קשור בהצטברות נרחבת של מרכיבי נוזל חוץ-תאי (ECF) באינטרסטריציום שבקליפת המוח (נוזל חוץ-תא – הוא נוזל בו "חיים" ומתקיימים עברונים שונים בהם חלבון שומר הנעורים Nrf2 – בו דובר בהרחבה במאמר על נבטי הברוקולי שמסוגלים להפעיל אותו). נמצא בקשר ישיר להתפתחות הרסנית זו גם עם EGFR  וההפעלה המתמשכת שלו (כפי שהוסר למעלה) ועם התקדמותה של מחלת כליות [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. שבה השאלה – איך לבלום את ההשפעות ההרסניות של הציטוקינים ובמיוחד עם ה- TNFα. אבל גם עם מי שמשתתף בהפעלתו למשל הגורם שקורע אותו מהממברנה – מהקרום בו הוא נמצא – גורם זה מכונה ADAM17. בנוסף לכך, התהליך הזה לא רק מעודד התפשטות והפרשה של קולגן כפי שנזכר לעיל לשם בניית רקמת חיבור העשירה כאמור לעיל, בסיבי קולגן, ונקראת צלקת, הוא מעודד הפרשה של חלבוני נוזל החוץ תאי אחרים, ובכך מניע פיברוזיס אינטרסטיציאלי והפרעה תפקודית של נפרונים.

ADAM17

השלב הראשון נקשר ב – ADAM17 -אנזים השייך למשפחת ה- TACE. האנזים הזה קורע את ה- TNFα מהקרום בו הוא נמצא (איור למטה – חלבונים שנמצאים בממברנת התא נקראים קולטנים). ה- TNFαנמצא לפני הקריעה הזרחנית בצורה מסיסה (שרטוט למטה) אבל קשורה בקרום [מקור1, מקור2, מקור]. ADAM17, הנקרא גם TACE – מאז הופעת הבכורה שלו כאנזים המרת גורם נמק הגידול (TACE או ADAM17), מוכר לחוקרים כמווסת הכרחי כמעט לכל אירוע בו תאים עוברים מריבוי (קשור לקרום התא) לנדידה (לאחר הקריעה). התפקיד המרכזי של ADAM-17 ניתוק הקולטנים – הקריעה מהממברנה: שחרור האקטודומינים (the ectodomains) חלבונים טרנס-ממברניים מרובים (או "חלבונים רבים חוצי ממברנה", כלומר קריעת החוצים את קרום התא, בחלקם הם עשויים להיות שקועים חלקית בממברנה, או להימצא מחוץ לממברנה תוך שהם קשורים לחלבון תוך-ממברני) את הקריעה הזאת ה- ADAM17 מבצע על-ידי עיבוד פרוטאוליטי (חיתוכם, ולאחר החיתוך של החלבון, מתקבל אנזים פעיל והתהליך הוא בלתי הפיך בניגוד לשאר המנגנונים – השרטוט למטה מראה תהליך זה). עיבוד פרוטאוליטיחיתוך) מתייחס אל הליגנדים (ligands – ליגנד הוא חומר כימי שמעביר אותו למצב מופעל, יוצר קומפלקס עם ביו-מולקולה לשרת מטרה ביולוגית.) מאז גילוים של הקולטנים (חלבונים שנמצאים בממברנת התא) לפני כ 54 שנה היה נהוג להתייחס אליהם כאל מתג, ON/OFF ואחר כך הובן שמדובר למעשה במערכת בקרה מורכבת שקישור של חומר כלשהו (ליגנד) אליה מעביר אותה למצב מופעל ובכך מתחילה שרשרת של אירועים בתא [מקור]. החיתוך של EGFR ושל TNFα מהפרופורמוסים הטרנס-ממברניים שלהם מייצר למעשה את הליגנדים. מדובר בליגנדים מסיסים פעילים ואת המכונה: נשירת אקטודומאין או שפיכה. מצב זה מסוכן לבריאות (נשירת אקטודומאין או שפיכה של אקטודומיאן – ectodomain shedding מובילה לאובדן התחומים החוץ תאיים): ציטוקינים, גורמי גדילה וקולטנים שלהם, כמו גם מולקולות הידבקות אשר מופעלות או מושבתות על ידי השינוי הבלתי הפיך של מבנה החלבון ותפקודו הביולוגי שה-ADAM-17 מעורר כאן. התרחשות זאת היא עוד מוקד שתעשיית התרופות מכוונת אליו, על-מנת לנטרל אותו. כיום המחקר מגלה כי לא רק בחומר הכימי (ליגנד) שנקשר אליהם מתרחשת ההפעלה של המערכת, אלא גם במתח החשמלי שמתפתח על פני ממברנת התא [מקור], עוד אתגר לתעשיית התרופות. חלבונים הכפופים לשפיכה או נשירה זאת כוללים מולקולות הידבקות בתאים (תא – תא ומטריקס), גורם גדילה וקולטנים טרנסממברניים ציטוקינים, אנזימים על פני התא ואחרים נחשפים למהלך הזה והוא מהלך הרסני. לכן אין זה מפתיע כי ADAM-17 מהווה יעד לתעשיינים, הוא מעורב במספר מחלות כרוניות שהדלקת משותפת להם ואובדן גמישות העורקים בגינה – כוללות סרטן, מחלות לב, סוכרת, דלקת מפרקים שגרונית, פיברוזיס בכליות, אי-ספיקת כליות, מחלת אלצהיימר, כבד, ריאות, הסתיידות עורקים לכן הוא מהווה יעד לטיפולים ביולוגיים ולתעשיית התרופות. [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4].  חשיבותם של חלבונים / ציטוקינים אלה בפתופיזיולוגיה של מחלות אנושיות הן באר כסף בלתי נדלה לתעשיינים והדברים הגיעו לידי כך שבשנת 2010 מכירות חוסמי TNF עלו על 20 מיליארד דולר מבלי שנחשפו תופעות הלוואי ההרסניות [מקור] (יקשה על המטפל בשעורה להתמודד מול רווחי ענק אלו).

ADAM17 – אנזים השייך למשפחת ה- TACE הוא שקורע את ה- TNFα מהקרום בו הוא נמצא. המפעיל של ה- ADAM17 הפוספטידיל סרין (באיור בצד שמאל בחץ כתום, למטה). הפוספוליפיד (מולקולה יונית קוטבית) המהווה מרכיב בממברנת התא. הוא משחק תפקיד מפתח באיתות של מחזור חיי התא, בעיקר בהקשר של אפופטוזיס – מוות תאי מתוכנת, מוות מכוון של תאים, כאן הוא נחשף כמפעיל של ADAM17. פעילויות ADAM17 כוללות הפצת קולטנים, ציטוקינים וגורמי גדילה המובילים לקריעת חלבונים טרנס-ממברניים על ידי פרוטאז γ-secretase (מכונה גם גמא סיקראטאז. חלבון מסוג זה ידועה כפרוטאז תוך-קרומי.) הγ-secretase תוך-הממברני, נראה כמי שמפלח חלבונים רבים חוצי ממברנה – קרומים. מקור התמונה – צילום מסך מתוך "The shedding protease ADAM17: Physiology and pathophysiology " – כאן ההפעלה המתמשכת של ה –EGFR והמסלולים שנקשרים בכך, מביאה במיוחד להפעלת ה-קינאז כאן PLK2, MAPKs, PKC אשר מנכיח את תפקודו של ADAM17 כמשחרר האקטודומינים (the ectodomains) חלבונים טרנס-ממברניים מרובים (או "חלבונים רבים חוצי ממברנה", שהוזכרו למעלה)  על ידי עיבוד פרוטאוליטיקריעתם (חיתוכם), ולאחר החיתוך הזה מתקבל אנזים פעיל והתהליך הוא בלתי הפיך (בניגוד לשאר המנגנונים).  נוצר אנזים פעיל – מצוייר בימין השרטוט בסגול. תפקוד ADAM17 שחרור החלבונים הנמנים עם קבוצת הציטוקינים ב- Interleukin-6 (IL-6) – וב- TNFα- ידון בהמשך, יצוין עוד כי הוכח שה- ADAM17 ממלא תפקיד מכריע בוויסות המערכת החיסונית כמו גם בהתפתותן של מחלות כרוניות וסופניות כסרטן, ואי-ספיקת כליות  חופן שעורים יכול למנוע ממך כל זאת.

גרעיני שעורה נחשפו כתרופת טיפול ביולוגית

טיפול ביולוגי הוא טיפול שמכוון כנגד מסלול, חלבון, או קולטן ספציפי בתא חולה

הטיפולים הקרויים ביולוגיים, בשונה מטיפולים פרמקולוגיים (תחום במדעי הרוקחות), מכוונים לעיכוב הפעילויות הטרום-דלקתיות של הציטוקינים (cytokines). הציטוקינים הוזכרו למעלה ובכל זאת ארחיב בעניינם מעט הם חלבונים שמשפיעים על תפקודם ופעילותם של תאים בסביבתם [מקור]. נושא זה מעורר התפעמות של החוקרים והמידע עליו עצום. כל ציטוקין שתא קולט יכול להשפיע עליו בצורה חיובית או שלילית וקימים מליוני ציטוקינים והם שונים זה מזה. בנוסף התקשורת הבין-תאית הכרחית לתפקוד התקין של הרקמות בגופנו, כאשר ליקוי בהפרשה או קליטה של ציטוקינים עלול להוביל למצבי מחלה ולדלקת חריפה שנזכרה מספר פעמים במאמר זה. כך: ציטוקין יכול לגרום לתא להיות פעיל יותר או לחילופין לעצור את פעילותו וזאת המטרה שלנו בשימוש בדגן השעורה למשל במקום בתרופה, נובע מיכולותיה בתחום זה כתרופה ביולוגית של ממש – התרופות הביולוגיות המיועדות וכן דגן השעורה (בכמויות קטנות) המוגדר מזון כתרופה

דגן השעורה (בכמויות קטנות) המוגדר מזון כתרופה – יכול למנוע דלקת על-ידי חסימתו של השיח הציטוקיני כולל חסימת TNF-alpha שעשויה לשפר את עמידות האינסולין ואת פרופילי השומנים בחולים עם מחלות דלקתיות כרוניות אלא שהשעורה מאוד זולה, לא נתן להוציא עליה פטנט היא לא מעצבת תופעות לוואי קשות ואין צורך לטפל בהן עם עוד תרופות. היא פשוט מעולה כשלעצמה. נודע לי שבחור מקסים בשם דיאב מגדל שעורה ליד יבנה, ומכין ממנה קמח בטחנה קטנה שהוא מחזיק ברהט. שק שעורה נמכר אצלו לפי 1.80₪ לקילו, יתכן שהמחיר עלה מאז… הטלפון של דיאב הצדיק -0505455687 -הצילום השעורה על שולחנו של ירון מרגולין.

שניהם גם הדגן הפשוט והזול וגם המוצר התעשייתי – התרופה, יכולים למנוע דלקת על-ידי חסימתו של השיח הציטוקיני כולל חסימת TNF-alpha שעשויה לשפר את עמידות האינסולין ואת פרופילי השומנים בחולים עם מחלות דלקתיות כרוניות אלא שהשעורה לא מעצבת תופעות לוואי קשות בשעה שהתרופות כן. הציטוקינים מיוצרים בעיקר על ידי תאי מערכת החיסון, שנקלטים על ידי קולטן ספציפי המצוי בקרום התא של אותו תא או בקרום התא של תאים אחרים, כתגובה לקישור הציטוקין אליו ובעזרתו התא מופעל, או שפעילותו מדוכאת. ככל שהמחקרים בנושא הזה מתפרסמים ברבים, מתברר שהתהליך הדלקתי שהציטוקינים עומדים מאחוריו הוא אבן יסוד בבריאות וריפוי, ומאידך הציטוקין הוא זה שאחראי כמעט לכל מחלה או בעיה רפואית, החל מאי-ספיקת כליות, סרטן ומחלות לב, גם טרשת עורקים וסוכרת מסוג 2, דלקת מפרקים שגרונית, וכלה באנמיה, שבץ מוחי, כשל בכבד, מחלות מעי, אלצהיימר ו-Depression – דיכאון וחרדה. [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5, מקור6, מקור7, מקור8 , מקור9, מקור10 גם WHO, World Health Statistics, World Health Organization, Geneva, Switzerland, 2009.]

מאמר זה בה להורות שאפשר לשלוט בדלקת, אחרת היא עלולה אפילו להרוג אותנו אם אנחנו חולי כליה משבץ לב.

בין החלבונים הנמנים עם קבוצת הציטוקינים נכללים האינטרלויקינים. שהוזכרו לעיל ויוזכרו בהמשך אינטרלויקין מסומנים ב-IL. הציטוקינים הראשי של הדלקת, ומי שהופעתם מוגדרת כמנבאת התקדמות של תחלואה ואף את התמותה בחולי CKD. אם כן האינטרלויקינים הם ציטוקינים. ככלל אפשר למצוא את הצינוקינים השונים ברקמות נסיוביות ובחלבונים של חולים פגועי דלקת כרונית כ-mRNA (כלומר בשכבת האפיתל המכונה מזותל, העוטף מספר חללים בגוף ואת האיברים בתוך החללים אפשר לזהות במקרי דלקת כרונית את הנושאים קוד גנטי מדנ"א ליצירת ציטוקינים. נושאים אלו מייצגים את שלב הביניים בין ה-DNA והחלבון, שהגוף מייצר על-פי תכתיב הטבוע ב DNA לייצור ציטוקינים ייחודיים על-פי הנדרש. נשא שלב הביניים הזה מכונה mRNA). לחלק מן הציטוקינים תפקיד מרכזי ביותר בתהליך ייצירת המחלה (פתוגנזה) בשלב המאוד קשה של אי ספיקת הכליות, קיים אי-שיווי משקל בין הציטוקינים הטרום-דלקתיים והאנטי-דלקתיים בכליות, במערכת העורקים, בכיס הלב, בהאדר העוטף את הריאות ובחלל הבטן העטוף בצפק של חולים עם CKD. שני סוגי הציטוקינים מקבלים תגבור (Upregulation), הבעיה שהסיוע שמתקבל יוצר אי שיווי-משקל מזיק הנוטה לטובת ציטוקינים טרום-דלקתיים דווקא. כהערת אגב מולקולה בשם mRNA, שנזכרת לעיל, הביאה לתוצאות מדהימות שלהם לא ציפו אפילו במינהל המזון והתרופות האמריקני. היא שעומדת מאחורי החיסון החדש מסוג mRNA בחיסון לקורונה של מודרנה. חיסוני ה-mRNA, הם סינתטיים (מלאכותיים), חיסון ש"מתכנת" את תאי הגוף להשתנות, כך שמערכת החיסון "חושבת" שישנו נגיף קורונה בגוף – ויוצרת נגדו נוגדנים ותאי דם לבנים מסוג T הדרושים ממנו לנטרול נגיף הקורונה בהדבקות הבאות.

ציטוקינים פרו-דלקתיים משפעלים משלב זה כמתווכי דלקת, אך יש להם תפקיד חשוב גם בנזקים. הם שותפים פעילים בתהליכי פירוק רקמת החיבור בסחוס, בתהליכי הרס עצם דרך השפעתם על אוסטאוקלסטים (אחד משלושת תאי רקמת העצם.) ואוסטאובלסטים (Feldmann M, Brennan FM & Maini RN. Role of cytokines in rheumatoid arthritis. Annu Rev Immunol 1996;14:397-440). מבחינים בין הציטוקינים הכמוטקטיים והציטוקינים המיטוקינים: ציטוקינים מיטוגניים אחראים לתנועתיות התאים לאזורי הדלקת, בעוד שציטוקינים מיטוגניים גורמים למיטוזות תאיות. הוא התהליך בו התא מתחלק ויוצר שני תאים חדשים זהים.   

הטיפולים במזון כתרופה דומים לטיפולים הביולוגיים בכך שהם מכוונים כנגד תאים או מולקולות המשתתפים בתהליך הדלקת ומכוונים אל ה-TNF-α. הוא מהבולטים שבין המתווכים התורמים לתהליך הדלקתי הכרוני וההרסני ולתסמיני המחלה, ואשר כנגדם ניתן לכוון את הטיפול הממוקד מטרה, נושא נוסף בטיפולים אלו, הם האינטרלאוקין-1 (1-IL) ומי שעומד בחשיבותו בתהליכי מניעת דלקת לצד עיכב ה- TNF-α

מסתבר שכאשר מעכבים את הייצור של האינטרלאוקין IL בגוף, בדרכים יזומות, חלה ירידה ברמת הפעילות של מערכת החיסון אשר פוגעת למשל באברים מושתלים. היות ש -IL גורם לעלייה בעצמת התגובה הציטוטוקסית, נעשים ניסיונות להשתמש בו גם להפך למשל לשם הגברת התגובה החיסונית כמו במקרים של סרטן.

ניסיונות אלה נתקלים בקשיים רבים, בעיקר בגלל תופעות הלוואי השליליות שיש לשימוש בתרופות שמייצרות בן השאר ריכוזים גבוהים של -IL. נושא זה לא נתקל כלל בתופעות הלוואי כשמדובר בדגן פשוט מסוג השעורה. 

כבר בסוף שנות השמונים היה קיים מידע בדבר גורם הנמק השאתי –TNF, שטרם נמצאו לו אז יישומים קליניים (Aderka D & Levo Y. Tumor necrosis factor. Harefuah 1987;112:357-359) אף שרמות גבוהות של מעכבים אלו נמצאו בבדיקות הדם ובאתרי דלקת אצל חולי סוכרת, לב וכלייה, הרי שגם 1-IL וגם α-TNF נמצאו באתרים אלו בכמות גבוהה יחסית לרמת המעכבים שלהם, שיווי משקל היטה את המאוזן לכיוון הרע אל הפעילות הטרום-דלקתית של ציטוקינים אלו. עדות נוספת לתרומתו של α-TNF לתהליך הדלקתי נמצאה כאשר התברר כי הוא מעלה את רמת הציטוקינים הטרום-דלקתיים 6-IL, GM-CSF ו-IL-8 (  Butler DM, Maini RN, Feldmann M et al. Modulation of pro-inflammatory cytokine release in rheumatoid synovial membrane cell cultures. Comparison of monoclonal anti-TNF-alpha antibody with the interleukin-1 receptor antagonist. Eur Cytokine Netw 1995;6:225-230 ). נמק גידול אלפא (TNF אלפא) נמצא כבר אז מעורב בתהליכים נוספים, דוגמת השראה של מטלופרוטאינזות ומולקולות תאחיזה, צמיחת כלי דם חדשים, ובקרה של ציטוקינים דלקתיים אחרים.

מעכבי 1-IL ו-α-TNF השפיעו לרעה על חולי אנמיה ויתר כולסטרול עם אי ספיקת כליות.

[מקור].

מי אתה – mRNA?

חומצת ריבונוקלאוק מסנג'ר, או בקיצור mRNA, ממלאת תפקיד חיוני בביולוגיה האנושית, במיוחד בתהליך המכונה סינתזת חלבונים בעברית ייצור עצמי של חלבונים.  mRNA היא מולקולה חד-גדילית הנושאת קוד גנטי מדנ"א בגרעין התא לריבוזומים, הוא למעשה מכונת ייצור החלבון של התא. ה -mRNA מהווה בפועל, בהווה, את שלב הביניים בין ה-DNA והחלבון, שהגוף מייצר על-פי תכתיב הטבוע ב DNA. כאשר יש צורך בחלבון מסוים בתא, נשלחת הוראה לייצר mRNA מהגן המכיל את המידע הדרוש לייצר את החלבון הנדרש.  ה- mRNA עוזב את גרעין התא שם נמצאות ההנחיות המקוריות ועובר לציטופלזמה בה נמצאים אברונים: ריבוזומים. הריבוזומים הם מכונות מורכבות בתאים האחראיים לייצור חלבונים. במהלך סינתזת החלבונים בציטופלזמה, הריבוזום נע לאורכו של  ה- mRNA, בתהליך המכונה תרגום, וקורא את רצף הבסיס שלו ומשתמש בו (הוא הקוד הגנטי) כדי ליצור חלבון ספציפי, למשל, הגורם נמק בגידול אלפא (TNFα). הוא הציטוקין הנדרש ומיוצר בגוף כתגובה למצבי דלקת וגידולים למיניהם. גם כאן נדרשת להכנתו שליח שיעבור לציטופלזמה: הוא גורם גורם הביטוי mRNA שמיועד לייצר את גורם נמק הגידול אלפא (TNF) -α . לשליח זה במקרה שלפנינו יש שם:  TNF- mRNA הוא שנושא את התכתיב הסודי ליצירת ה-TNF-α. מקור הצילום למעלה – ויקיפדיה

לחם שעורה כתרופה – המחקר שהדהים

בהשוואה לקבוצת ה- CKD– שלא קיבלה שעורה, בקבוצת המחקר שכן קיבלה פרוסות לחם שעורה,  – וליתר דיוק כל חבר מחקר קיבל מנה יומית של 3 גרם בטא-גלוקן שעורה – שאלו כ 4 פרוסות ליום התוצאות היו מעל ומעבר לציפיות: ירדו מדדי הקלאסיקה של מחלת הכליות (קריאטינין בסרום נמוך יותר, BUN, חלבון בשתן ומדדי ה – klotho מסיס). המשך יבוא

המגוון המיקרוביאלי נפגע משמעותית בחולי CKD, עם ירידה במספר החיידקים המועילים המייצרים חומצות שומן קצרות שרשרת (SCFA), אך משתפר פלאים בנוכחות חופן גרעיני שעורה.

חומצות שומן קצרות ה – SCFA הן חומר מזין בסיסי לאפיתל המעי הגס. העדרן הוא זרז לעלייה בחיידקים המייצרים רעלים אורמיים וגורמים לתסמונת אורמית כגון אינדוקסיל סולפט, p  -קרסיל סולפט, וטרימתילאמין-N- תחמוצת (TMAO) [ מקור1, מקור2,]. רעלים אורמיים אלו מעוררים תסמינים ראשוניים שכוללים בדרך כלל שלשול דמי, חום, הקאות וחולשה, הוערכו גם ביחס לתפקוד הכליות (eGFR), והתוצאות הראו כי ביטוי יתר שלהם נמצא בקורלציה עם תפקוד כלייתי לקוי ופוטנציאל מוגבר של תמותה מכל הסיבות בחולי CKD בשלב הסופי [מקור]. המגוון המיקרוביאלי נפגע באופן משמעותי בחולי CKD, עם ירידה במספר החיידקים המועילים המייצרים SCFAs ועלייה בחיידקים המייצרים רעלים אורמיים (אינדוקסיל סולפט, p-cresyl sulfate ו- TMAO) [מקור]. שינוי מצב זה על-ידי צריכה של גרעיני שעורה, בוטיראט מתפוח אדמה חי(אשר נמנה על חומצות שומן קצרות שרשרת) משנה את כל המאזן השלילי לטובת בלימה של הדלקת, עליה במדדי ה GFR, וסילוקה של הדרישה הנפרולוגית לדיאליזה כי כבר למעשה, אין בה כל צורך. העליה של ה GFR איטית, ותלויה מזון כתרופה מסוגים שונים למשל, תפוח אדמה חי, נבטי ברוקולי ואצות על כולם במאמרי עשרת המזונות הטובים ביותר לחולי כליות. אבל עליה איטית זאת מצביעה על שינוי מגמה בתהליכי החלמת הכליותבוטיראט שמקורו בתפוח האדמה החי וכן הבטא-גלוקן שעורה BßGlucans התגלו כבעלי השפעה על תפקוד הכלייתי בעקבות איסכמיה (הפחתת אספקת הדם), פגיעה ב – SMC =תאי שריר חלק (ובתאי האנדותל – EC). הספקה סדורה של כל אחד ממייצרי ה – SCFAs במעיים היא לכן, תרופה ובסיס לשיטה שלי "מזון כתרופה". חיידקי המעיים הטובים מעכלים מזון על ידי תסיסה. כאשר הם מתססים סוגים מסוימים של פחמימות לא אכילות לאדם כגון: פיטוסטרולים, סיבים מקליפת פרי הרימון, בטא-גלוקן שעורה – BßGlucans או העמילן העמיד שבסיבי השעורה כמו בתפוחי אדמה הם יוצרים חומצת שומן חשובה – קצרת שרשרת (SCFA) עם ארבעה אטומי פחמן, אשר יכולה לשפר את בריאות מערכת העיכול [מקור]. החוקרים הגיעו לתפיסה לפיה יתכן שירידה בתפקוד מחסום המעיים – בהעדר תסיסה מספקת במערכת המעי, בשל מחסור בסיבים כגון בטא-גלוקן שעורה  – BßGlucans נקשר בפגיעה בקו ההגנה הראשון של מערכת העיכול הוא שמפתח במשך הזמן את מחלת הכליות הכרונית (CKD). תחילת המחלה, כנזכר במאמרי על תפוח אדמה חי – (כאן) יכולה להיות בתגובה גרועה של חיידקים על דופן המעי. היא שמפעילה תגובה דלקתית מערכתית, הסתיידות עורקים, דלקת ואי ספיקת כליות כרונית. חומצות כאלו – קצרות השרשרת בייצור מקומי במערכת המעיים הן שבלמו כל אחת בדרכה ואף שיפרה כפי שניכר בקליניקה של לחיצות ההחלמה,  את דרגת הפגיעה בכליות ועד החלמה מלאה הגיעו מטופלים בדרך זאת. 

המאמר בעבודה

לשאלות ופניה אל משרד לחיצות ההחלמה – לגלול למטה

גרגירי השעורה המלאה מכילים יותר סיבים וחומרים מזינים מאשר גריסי הפנינה המצויים. יש לאחסן את השעורה הבלתי מבושלת במיכל סגור הרמטית ובמקום קריר. ניתן להוסיף גרעיני שעורה מבושלת, או מונבטת למרקים, ולסלטים. לחם השעורים הוא מזון על. יחד עם זאת קמח שעורים הוא קשה יותר להתפחה ולאפיה ונדרשת לאפית הלחם מומחיות מיוחדת. קציר החיטים מתבצע רק לקראת חג הפסח. את הגרעינים טוחנים לקמח. מקילו קמחים יצאו לכם ארבע כיכרות לחם. קחו בחשבון שהוא כבד, בעל קרום קשה להפליא ואם אתם לא מיומנים גם יצא לכם לא טעים ותוכו לא אפוי דיו. נסו ללכת בעקבות המומחים:
מצרכים:
250 גרם קמח שעורים
750 גרם קמח חיטה מנופה.
50 גרם שמרים לחים (או שקית שמרית).
כף מלח גדושה.
שלוש כפות סוכר.
קצת גרגירי כמון, קימל, קצח ועלי טימין או אורגנו להכניס לתוך הבצק וחלקם לפזר על פני הלחם.
זירזוף שמן (ככל שמרבים בשמן משתפר הטעם ונפגעת התפיחה והיפוכו של דבר ככל שממעיטים) בערך 0.7 ליטר מים פושרים – רבע מים רותחים והיתר מי ברז. כמות המים תלוייה מאוד בלחות האוויר ביום שבו מכינים את הבצק, ולקראת סוף הערבוב כדאי להוסיף את המים בהדרגה ובזהירות. המשך המתכון כאן

דלקת כרונית המתרחשת ברציפות או יתר על המידה גורמת לפגיעה ברקמות

הדלקת היא מנגנון המחלים או מי שמשחזר את הרקמות הפגועות, שכן תאי החיסון מפרישים את מתווכי הדלקת השונים לאחר שהם קולטים את הגירויים הפיזיים והכימיים או את זיהומי הנגיף מבחוץ [מקור]. עם זאת, דלקת כרונית המתרחשת ברציפות או יתר על המידה גורמת לפגיעה ברקמות, ומיני החמצן הפעילים והציטוקין הדלקתי שקשורים לכך משתוללים, מחמצנים וממלאים את התפקידים של הרדיקאלים החופשיים משל פרצה אסטרטגיה של המחלות הכרוניות לניהול הגוף. כאשר מתרחשת דלקת, תאי דלקת, כגון תאי קו הגנה שני מסוג תאי הדם הלבנים בעלי גרעין חסר מוגלובין, תאים בלענים: מונוציטים, מקופאג'ים, נויטרופילים או לימפוציטים: תאי T ותאי B – מערך הגנה ספציפי גם תאים בלענים בשם מקופאג'ים כולם בעלי כושר תנועה עצמית שמסוגל לצאת מזרם הדם ולנדוד לרקמות בגוף. מקרופגוציטים, גורמים לכאב, בצקת וחום ומאפשרים את התנועה לתאי החיסון לחלקים המודלקים. במקרופאג'ים עליהם המאמר דן בהרחבה קיים אנזימים ששמו ליזוזים המפרק את התאים שנבלעים – הם מגיבים לגירויים כימיים ונודדים למקום חדירת הפולש, שם מתבצעת הבליעה (פגיציטוזה). לפנינו אתגר למנוע שלב הכרוניות של הדלקת על-מנת לשמר את מוטיב ההחלמה בגוף ולמנוע מבלי להוסיף נזקים (תרופות) פגיעה ברקמות, באברים, בדפנות הרגישות של העורקים, מערכת העיכול או הנשימה ולא לאפשר פגיעה בתאים העדינים של צנרת הכליה. מחקרים קודמים הראו שהמקרופאג הוא תא מפתח בפיזיולוגיה של ריפוי פצעים, מזכירים Compton R, Williams D, Browder W [מקור]. ניסויי מעבדה הראו ש- β-glucan משנה במבחנה, את צורת המקרופאגים ומשפיע בכך על ייצור הציטוקינים, כגון גורם נמק הגידול (TNF) -α, interleukin (IL) -6 או IL-1, ייצור NO, הפרשת אנזים ליזוזומלי, ייצור מימן, וחילוף חומרים של חומצה ארכידונית (אשר מקורה בעיקר במזונות מהחי כדוגמת בשר, עוף, מוצרי חלב וביצים.) כולל על המסלול החלופי של המשלים (מערכת חלבונים הזורמים בדם ומהווים חלק ממערכת החיסון.) [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. מחקרי עומק מוסיפים ומראים (במחקרי מבחנה) כי בטא-גלוקאנים נקשרים לתחום לקטין בתוך קולטן משלים מסוג C3, נושא שאם יוכח (אין ויוו – i.v.) יוכל לשמש אותנו לסיוע בצום לקטינים בבואנו למנוע מהלקטינים (יתר חומוס, עדשים) להפוך את רירית דופן המעי חדירה יותר מדי ולמנוע החלמה ממצבי אנמיה למשל. [מקור]. יש לזכור כי ייצורם של הציטוקינים על-ידי המקרופאגים שלא טופלו כנזכר לעיל על-ידי שעורה או בטא-גלוקן גורמת להפרשה של ציטוקינים דלקתיים, ובכך תומכת עוד יותר בדלקת. [מקור].

באופן כללי, גורמים חיסוניים למשל אנטיביוטיקה נחשבים יעילים לשיפור התגובות החיסוניות המולדות. מחקרים רבים מצאו שבטא-גלוקן (β-glucan) יכול להיות חומר חיסון חזק וחשוב לשיפור התגובות החיסוניות ולשליטה במחלות.

[מקור].

בטא גלוקאנים הם רכיבים שנקראים גם ביו-אקטיביים בשל תכונותיהם החיסוניות [מקור1, מקור2]. בטא גלוקאנים מעניינים אותנו כיום במיוחד משום שהם פולימרים טבעיים של גלוקוז, הם ניטלים דרך הפה כאשר אפשר לצרוך אותם גם כתוספי מזון או להוסיף אותם לסלט, מרק ולאפות מהם לחם שעורה. מעל לכול יש להם רקורד ארוך של שימוש בטוח [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. – ידוע כי β-Glucan בטא-גלוקן קיים בתוך דפנות התא של דגנים כמו שעור ושיבות שועל, פטריות (מייטקה, שיטקה, קורדיספט, קוריולוס) ושמרים. הוכח פעמים רבות כי הבטא גלוקן משפר באופן דרמטי את תפקודה הכללי של מערכת החסינות בגוף כאשר הוא נספג באיברי העיכול, ומעכב ומסלק ביעילות מיקרואורגניזמים מזיקים, נגיפים, רעלים ופטריות. בנוסף, βglucan מחזק את תפקוד המקרופאג בתוך מערכת החיסון, וגורם לו בכך להפריש ציטוקין – גורם הגדילה של לימפוציטים אחרים או תאי דם לבנים. כתוצאה מכך גרגר הדגן שעורה שמכיל רמה גבוה של בטא גלוקן מסייע במניעת דלקת הכרונית. כמו כן, צריכת ה- βגלוקן תורמת לחיזוק החסינות של גוף האדם על ידי קידומה והצמחתה של מערכת חיידקי המעי הטובים [מקור].

גורם נמק בגידול (TNF, cachexin או cachectin; נקרא פעם גורם נמק הגידול אלפא או TNFα) מופרש בצורה מוגברת בשלב בו אובד מאזן הזרחן לרעה, במחלות כליה כרוניות, במחלות של דופן המעי (כמו מחלת כרון, אולצרטיב קוליטיס) או במחלות דלקתיות, כמו מחלות ריאתיות, מחלות פרקים ומחלות לב. ההפרשה המוגברת של TNF, תורמת מאוד לתהליך הדלקתי ולנזק שנוצר בעקבותיו. מטרת הטיפול הרפואי במחלות שכאלו היא לעצור ולהפחית עד להפסקה מוחלטת את הפרשה האיומה של הTNFα גורם נמק הגידול אלפא כלומר את התהליך הדלקתי. זאת האסטרטגיה הטיפולית – לבלום את ההפרשה של ה TNFα. ואת זאת מנסים להשיג קודם כל ע"י שימוש בשעורה, שיבולת שועל או בפטריות רפואיות. לצערנו מדובר בטיפה בים. לרוב האמצעים שמוגדרים יעילים כנוגדי דלקת שונים ואחרים. מדובר במוצרי תעשייה כמו 5ASA )הדומה לאספירין), בסטרואידים או תרופות מדכאות חיסון. כולם מעצבים ומייצרים מחמצנים איומים שרפואת המזון כתרפה, כמובן נלחמת בהם. בדומה למזון תעשייתי שגם עליו הממסד שומר בדרך כלל, למרות נזקיו המוכחים, מעצבים בעזרת האוקבידנטים האלו נזקים קשים לגרוף בטווחי זמן קצרים וארוכים. השימוש בנוגדן TNF נפוץ ועשה כאשר הטיפולים שהוזכרו לעיל לא עוזרים. התהליך הדלקתי בדרכי העיכול או במפרקים אינו חולף גם הנזק לעורקים מתקדם, העורקים מסתיידים והמצב הכרוני מעמיק. דלקת כרונית המתרחשת כאמור לעיל, ברציפות או יתר על המידה גורמת לפגיעה ברקמות – וחולי כליות סובלים ממנו ומתפתח בשלב זה לרוב, שבץ לב. הוא סיבת המוות השכיח בקרב חולי הכליות. מדובר בדרך כלל במוות פתאומי. אירוע זה מתרחש לרוב בקרב חולי כליות ודיאליזה שעה שניסוי חדשני חושף ששעורה – דגן עתיק ופשוט מטפלת בדלקת הזאת, מהר מאוד, ללא נזקים ובעוצמה מעוררת התפעמות.

גלוקנים של שעורה – או בטא גלוקן מדגן שעורה מפחיתים משמעותית דלקת מערכתית, פגיעה כלייתית והסתיידות אבי העורקים באמצעות ADAM17 ועיכוב neutral-sphingomyelinase2 inhibition

דגן שעורים מלא, Bβ-glucans הפחית (בניסוי שבוצע ויובא בהמשך) דלקת (המופעלת על ידי ADAM17) בכליות ובאבי העורקים והביא להחלשת קצב התקדמות מחלת הכליות CKD) וירידה במדד ה- (GFR).

מחלת כליות כרונית היא "רוצח עולמי גלוי לעין" צילום מסך מתוך מאמר – Chronic kidney disease a ‘global killer in plain sight’ מקור

מחלת כליות כרונית (CKD), מחמירה את הסתיידות כלי הדם בשל דלקת הנגרמת על ידי היפר-פוספטמיה (VC) על ידי הגדלת בידול אוסטאוגני בתאי השריר החלק בכלי הדם (VSMC), פגיעה כלייתית וכלי-דם הנגרמת על ידי ADAM17 (אנזים המרה גורם נמק בגידול), ואינדוקציה TNFα של nSMase2 [הוא איזופורם (isoform – הוא חלבון, חבר במערך של חלבונים דומים ביותר שמקורם בגן או ממשפחת גן אחת אבל הם תוצאה של הבדלים גנטיים. מדובר בנושא חדשני שפרץ לתודעה בעקבות מחקריה המדהימים של ברברה מקקלינטוק, McClintock. בשנת 1944 ונושאה הבלימה או העיכוב של  ADAM17 אשר מתייחסים כאן למידע שעובר ברגיל מתא או מיצור רב-תאי לצאצאים אבל עובר באופן אחר ושאינו קשור לרצף הבסיסים שבדנ"א המקורי – הגילוי הזה היה תדהמה – ובהמשך הסתבר שכך גם המחלה שהייתה אמורה להיווצר למשל, על-ידי ה- ADAM17 לא קורת בזכות התערבותה של שעורה נושא מאמרי, אבל אני מקדים כאן את המאוחר) איזופורם שלפנינו (nSMase2) אנזים המרה המופעל על ידי גורם נמק הגידול- α בתאים חולים, באופן מפתיע, לא ל-nSMase1 או ל- nSMase3, היו השפעות משמעותיות על רמות הספינגוליפידים הסלולריים, ולא הוגדלו הסרמידים אשר עשויים להוביל למוות בקרב חולי כלייה כרוניים על-ידי סתימת עורקים והתקף לב]אנזים הממיר ספינגומילין לסרמיד (פוספוליפיד – אחד השומנים העיקריים בשכבת השומנים השומנית – בעל שלד של ספינגוזין – הוא חלק מהליפידים הבונים ממברנות ביולוגיות והם בעלי תפקיד חשוב בהעברת אותות ובזיהוי התא.) כך מתקבל יצור של הסרמיד [המילה ceramide מגיעה מ- cera (שעווה) בלטינית. Ceramide הוא מרכיב של החומר הלבן שעווה או המצוי על עורם של תינוקות שזה עתה נולדו – Ceramide. הסרמיד יכול להשתתף במגוון איתותים תאיים: כולל בתחומי ויסות בידול, התפשטות ומוות מתוכנן של תאים (PCD).] הספינגומילין שהוזכר לעיל מומר כאמור לסרמיד אשר מביא לשחרר אֶקסוזומים (exosomes) פרו-הסתיידותיים [מקור], מחלה שמוכרת בעיקר בסתימה של עורקים, אשר עשויה להוביל להתקף לב או אירוע מוחי.  [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]

טרשת עורקים נחשבה במקור לחלודה העוטפת את נהור העורק. עם זאת, כעת ידוע כי דופן העורק הרגילה מורכבת מתאי שרירים חלקים עורקים ותאי אנדותל, וכאשר מתחיל להתפתח לוח "טרשת עורקים", דופן העורק מתקשה ומתחילה לארח לימפוציטים T ומקרופאגים. להלן, המנגנונים המולקולריים של קרע הדופן של העורק, יצירת הרובד, כמו גם המנגנונים האחראיים על השפעות וטיפול בהתחמצנות שומנים, הכרחי ומונע את המחלה הוזכר במאמרי על הכוסמת שהכוסמת אחד ממזונות ההחלמה לנושא זה כמו גם שיבולת שועל וכאן דגן השעורה.
מקרופאגים הם מונוציטים שעברו התמיינות. הם משתייכים למערכת החיסון המולדת, מכונים "אוספי פסולת",  מכיוון שהם בולעים פתוגנים ללא הבחנה. המקרופאגים מוכרים כמי שמסלקים מנוזלי הגוף חלקיקים זרים ופתוגנים על ידי בליעתם ופירוקם [מקור].  המקרופגים תוארו לראשונה בפירוט על ידי איליה מטצ'ניקוף (Ilya Metchnikoff), שגילה את יכולתם לבלוע, לעכל ולהשמיד רכיבי תאים מתאי חיידקים חיים ומתים מארחים (Immunity in Infective Diseases (1905); גורדון, 2008). ככל הידוע לנו יש מיעוט מידע על מקורם של המקרופאגים באדם [מקור].
התאים המאקרופאג'ים מתחלקים לשני סוגים: תאי M1 שהם תאים אפקטורים המפרישים ציטוקינים דלקתיים (דוגמת IL-12,IL-6, IFNɤ) הגורמים לסטימולציה של מערכת החיסון; ותאי M2, אלו תאים רגולטורים, המפרישים ציטוקינים אנטי-דלקתיים (לדוגמה IL-10 TGF β) ומעכבים את תגובת מערכת החיסון.[1] סוג התאים הראשון שכיח בעיקר בשלב המלחמה בזיהום והסוג השני שכיח בעיקר בשלבי ריפוי הפצע וההחלמה [מקור].
במחלת כליות המקרופאגים תוקפים את הגוף, פוצעים את דופן העורק, מאפשרים נזקים לחלל התת אנדותלי כנראה ברישום למעלה, מכונים אז מקרופאגים דלקתיים עודפים (או שופעים) והם משמידים גם רקמות גוף, מה שמוביל לטרשת עורקים, אוטם לבבי ואי ספיקת לב שמביאה למוות – הוא סיבת המוות העיקרית בקרב חולי הכליה. מקרופאגים דלקתיים עודפים שנמצאים בדופן העורקים או בשריר הלב –וגורמים בנוכחותם בו לירידה בהספקת הדם לשריר בגלל היצרויות בעורקיו הכליליים שמספקים לו את הדם בדרכם הם מקדמים כאמור לעיל הרס רקמות, תחלואה ומוות [מקור]. בגבור הבנתנו את התפקידים של המקרופאגים במחלות אנושיות, גוברת יכולתנו לזהות את החולים בסיכון לסיבוכים ומוות טרם עת ומאפשרת לנו לתת להם טיפולי מיקוד מקרופאגים חדשים כשהטיפול המתקדם ביותר גם ותיק ומגיע מימי קדם – חופן דגני שעורה.
מכלול עובדות אלו כפי שנחשפות עומדות בפני רפואת הממסד ומאתגרות אותה בכל יום מחדש, במיוחד נוכח כשליה הלא יאמנו –  התאים הדלקתיים כגון מקרופאגים שמקורם במונוציטים, ופעולותיהם בכלל זה גם מוצריהם שבים ונחשבים יותר ויותר כמטרות פוטנציאליות לטיפול תרופתי בטרשת עורקים, אוטם שריר הלב, אי ספיקת לב, יתר לחץ דם ואי ספיקת כליות [מקור] במחקר שבוצע עם β-glucan כתרופה, נמצא שהסיב מסוג זה הנמצא בגרגר השעורה ונטילתו לא מהווה סכנה ולא מעוררת תגובות מחמצנות כפי שתרופות רבות עושות, עיכב את התקדמות המחלה הדלקתית, β-glucan נרשם בהערת החוקרים למחקר כמי שיכול לשמש כמאפיין חיסוני יעיל [מקור]. תמוהה אם כן התעלמותה המתמדת של רפואת הממסד ממחקרי עומק של טובי בניה.

המאמר בעבודה

פעולות נוגדות דלקת / אנטי-הסתיידות או הגנה נגד הסתיידות עורקים על ידי BßGlucans דגן שעורים תזונתיים. מביאה ישירות שיפור והגנה גם על תאי שריר חלק בכלי הדם ב- VSMC בקרב חולי כליה

בטא-גלוקן שעורה מפחית באופן משמעותי דלקת מערכתית, פגיעה כלייתית והסתיידות של אבי העורקים באמצעות אנזים בשם ADAM17 ועיכוב נייטרלי-ספינגומיאלינאז 2 neutral-sphingomyelinase2  

ספינגומיאלינאז. Sphingomyelinase 2 נייטרלי (nSMase2) הוא האיזופורם sphingomyelinase העיקרי המופעל על ידי גורם נמק הגידול α בתאי MCF-7 (קו תאים לסרטן – מקור) שמייצר מפגעים רבים ותהליכים אוטואימוניים. בנוסף לכך השעורה גם הורידה (ב80% בתוך שבוע, את הmRNA המתהווה בדרך הייצור של ה – TNFα ההרסני.  

ADAM17 הוא אנזים הקשור בקרום (טרנס-ממברני) – ה-ADAM17 מווסת את הזמינות הביולוגית של חלבונים טרנס-ממברניים מרובים (או "חלבונים רבים חוצי ממברנה", כלומר חוצים את קרום התא, גם עשויים להיות שקועים חלקית בממברנה, או להימצא מחוץ לממברנה תוך שהם קשורים לחלבון תוך-ממברני)  על ידי עיבוד פרוטאוליטי (חיתוכם, ולאחר החיתוך של החלבון, החיתוך מתקבל אנזים פעיל והתהליך הוא בלתי הפיך בניגוד לשאר המנגנונים).  ADAM17 נקשר למספר פתולוגיות, אך לא נקבע תפקידו במפרצת אבי העורקים החזי (TAA ההתרחבות המסוכנת במקטע הספיציפי של אבי העורקים האורטה בעומק הבטן, מאות ישראלים מתים מדי שנה ממפרצת באורטה.). יחד עם זאת באמצעות מנגנונים שונים וחופן שעורה הצליחו חוקרים ליזום מחסור ב- ADAM17 בתאי שרירים חלקים – SMC =תאי שריר חלק (ובתאי האנדותל – EC) המחסור היזום מנע את המעבר הפנוטיפי (הגנוטיפ מכתיב את הפנוטיפ. – תפיסת יסוד בה הגנוטיפ מתייחס לכל המערך הגנטי של הזיגוטה (הביצית המופרית), והפנוטיפ מתייחס לכלל התכונות של האורגניזם הבוגר [מקור]. בעקבות מחקריה המדהימים של ברברה מקקלינטוק,McClintock, שלא לומר מרעידים בעוצמה את הבנתנו בתהליכים ביולוגיים בשנת 1944 החלה הבנה חדשה שעולה גם כאן ונושאה הבלימה של  ADAM17 אשר מתייחסת כאן  למידע שעובר ברגיל מתא או מיצור רב-תאי לצאצאים וכאן הוא עובר באופן חדש ושאינו קשור לרצף הבסיסים שבדנ"א – כך במקרה זה המחלה, שמקורה באנזים ADAM17 היא שנבלמה וכן השלכותיה ההרסניות של הנחיית הגורל של אנזים זה שנבלמה ועוד על ידי תזונה פשוטה – לחם שעורה. ככלל נושא זה נקשר ב" אפיגנטיקה", כדאי לחפש חומרים בנושא זה על הביאולוג המולקולרי  רובין הולידיי (Holliday) המייסד או ג'יימס מוריס (Moriss) שעמדתו מובילה תחום זה כיום – [מקור].) ההנחיה של האנזים  ADAM17 לכיווץ-סינתטי בתאים SMC =תאי שריר חלק (ובתאי האנדותל – EC) לאחר הטיפול במפרצת אבי העורקים החזי (Thoracic aortic aneurysm – TAA) נבלמה ומנעה בפועל פיברוזיס פריווסקולרי, דלקת ואפשרה שיפוץ ותיקון של אבי העורקים הפגוע [מקור].

נבטוטי שעורה. השריית הגרעינים בשלמותם ללילה, להניח להם רטובים לאחר שטיפה טובה, לנבוט – כך הם נראים לאחר 3 ימים כשהם בדרך למנת סלט בצום חי, או כתוספת למרק ירקות בצום חלבונים. טעים ומזין. בשתי הדרכים השעורה מזון כתרופה


היפר-פוספטמיה מגבירה את הסיכון להסתיידות כלי הדם (VC) ולתמותה קרדיווסקולרית

במחלות כליות כרוניות (CKD), התפתחות היפר-פוספטמיה מגבירה את הסיכון להסתיידות כלי הדם (VC) ולתמותה קרדיווסקולרית [מקור]. עליות בפוספט בסרום (P), אפילו לרמות מתחת לגבול הנורמלי העליון, מגבירות את הנטייה ל- VC בעקיפין על ידי הרעה בהיפרפראתירואידיזם משני (SHPT) ודה-מינרליזציה של העצם [מקור] וגם באופן ישיר, על ידי גרימת בידול אוסטאוגני של תאי שריר חלק בכלי הדם (VSMC) [מקור]. היפר-פוספטמיה עליה ברמות הזרחן – מגבירה גם דלקת מערכתית [מקור1, מקור2]. מה שמביא לפגיעה באיברים רבים, עליה של מתח חמצוני [מקור1, מקור2] העליה ברמות הזרחן מחמירה את הנזק לכליות ולכלי דם, ומביאה לשיעורי תמותה גבוהים. חלק מההשפעות המזיקות של כליות וכלי דם נובעים מלחץ חמצוני שנובע מפעילותם של שני אנזימים קריטיים: ADAM17 (A Disintegrin And Metalloproteinase, הנקרא גם TACE לגידול נמק הגורם אלפא המרת אנזים) [מקור1, מקור2] ו- sphyngomyelinase נייטרלי (nSMase2) [מקור]. 

המאמר
בעבודה

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    If you have any questions left –

    I'd be happy to answer any questions.

    For a direct application form to Yaron Margolin – please click here

    Recent Articles

    מאמרים אחרונים

    Kidney Failure

    Taming the Rogue Kidneys

    Vital Information

    מבוא לפסיכותרפיה מכלולית והוליסטית

    הפסיכולוגיה הטיפולית וההוליסטית – תולדות הפסיכותרפיה

    מגילת רות האלמנה שיצאה ממרחב הנוחות

    יש פתרון כולל לבעיות הקשורות לדימוי עצמי, חוסר בטחון וערך עצמי נמוך – דופמין

    חרדה

    מעגל המוזר – התפתחות ה"אני" בשנה התשיעית לחייו

    איך מורידים לחץ וחרדות באופן טבעי? התמודדות עם סטרס ולחץ נפשי

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    למה אני לא מצליח להתמיד – והסוכר

    גמישות היא מצב נפשי – אתגר בזרימה ושינוי –  אני מבקש להתגמש

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    איך לצאת ממצבי תקיעות בחיים – שיטת שלוש השאלות בגובה העיניים

    נמאס לי מהחיים מה עושים

    על היכולת להשתקם, לקום מאבק הדרך ומכאב הפרידה

    ריגוש רעיוני או התקווה והדופמין – יחשפו בפניך כל הסודות שבהתמכרות שבהמתנה – ריגוש, המתנה, תקוה ודופמין – המאמר כאן.

    מסלול ההתפתחות הנורמטיבי בחיי אדם ודמימותיו בטבלה – סדרת מאמרים.

    שלושת המיצים

    לחלק הראשון הבצל והפלפלים

    לחלק השני – החסה

    לחלק השלישי – תפוח אדמה והבוטיראט

    לחלק הרביעי – הכוסמת המופלאה

    לחלק החמישי – נבטי הברוקולי וחלבון הנעורים

    לחלק השישי – שיבולת השועל והבטא קלגן

     לחלק השביעי – על האצות והפוקוקסנטין

    עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה. 1 

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    הערכות שונות במדידת אשלגן בפלזמה שוללות לפעמים שלא בצדק יתר אשלגן בה – היפרקלמיה פסאודו היפרקלמיה – Hyperkalemia

    מדד חדש לבריאותך – ביטול האסרוסקלרוזים

    אי ספיקת כליות – טיפול ללא תרופות

    אוראה – למה האוראה מוגברת ומופחת בדם Urea

    הקורטיזול וכאבים בבית החזה וביד שמאל

    להוריד קריאטינין, אוריאה ולהחלים ללא תרופות מאי ספיקת כליות

    וירוס הקורונה וגרון יבש

    -אי ספיקת כליות להחלים ללא תרופות – על הGFR ונזקי התרופות

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות – כל מה שחשוב לדעת – חלק ג

    אריתרופויטין (EPO) Erythropoietin

    התרופות והרע – ויטמין D3

    על בדיקות הדם

    אנמיה למה חסר לי ברזל?

    רוצה להחלים מפגיעה במערכת העיכול ללא תרופות?

    להחלים בפשטות ממחלת ריאות חסימתית כרונית

    רוצה להחלים בצורה מלאה מסוכרת

    שחיקת סחוס, למה לסבול? – ללא ניתוח ללא תרופות – טיפול להחלמה

    עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    פרנצ'סקו מסינה Francesco Messina אלהים באדם שחיפש אחר היופי

    ויטמין השמש ויטמין D-

    התרופות והרע – ביוטין B7 ויטמין H

    רוצה להחלים מיתר לחץ דם?

    מזונות גבריים ובטן שטוחה

    שלושת המיצים

    על לחם חוקם של עסקים – מה באמת חשוב לדעת בכדי להצליח (פרק א')

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    על לחם חוקם של העסקים

    למה אני לא מצליח להתמודד

    מגיע לי – העדר הכרה במאמץ של השועט קדימה, בהחלט יכול להוביל לכישלונה של קריירה מזהירה.

    סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

    כאבי גב – פתרון טבעי, עדין ופשוט לבעיה שלך

    כאבי גב לא דורשים ניתוח – רק מגע יד עדינה

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    אי ספיקת כליות – צום חלבונים

    צום חי – הוא תרופה טבעית. אזהרה לקטונים (Lactones) –

    אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים – צום חי

    אי ספיקת כליות – מתכונים לדיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע.

    אילוף הכליות הסוררות – איך להחלים מאי ספיקת כליות להקליק כאן

    "אילוף הכליות הסוררות" תחילת פרק א

    ההמשך לפרק א' של "אילוף הכליות הסוררות"- כאן.

    פרק ב'

    פרק ג'


    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *