די לכאב – שיטת מרגולין להחלמה

 ירון מרגולין מאמן את יעל הרמתי בשיעור ריקוד - הכולל את טכניקת הלחיצות שפיתח והיו ברבות השנים לשיטת מרגולין להחלמה.

ירון מרגולין מאמן את יעל הרמתי בשיעור ריקוד – הכולל את טכניקת הלחיצות שפיתח והיו ברבות השנים לשיטת מרגולין להחלמה.


ככל שמקדימים לטפל בכאב גב גדלה מהירות ההחלמה. טיפול גב מוקדם מאפשר פעמים רבות שיקום מיידי, כמו שארע היום (7.7.2014) בקליניקה שלי בירושלים והווידאו למעלה, מדגים את הטיפול הזה.
בגיל 16 לערך החלתי לטפל בכאבי גב, הודות לחנה הון, מורתי ומראשוני המטפלים בישראל. חנה הון הייתה מומחית בינלאומית לטיפולים בבעיות גב ואוסטיאופטיה. את שיטתה שיכללתי עם השנים למה שנראה בוידאו המצורף לעיל. טיפול גב לגבר בן 42.
כרקדן ויוצר, שעבד שעות ארוכות מדי יום ביומו עם תלמידים ומורים על הריקוד, דרכי בעולם התחלואים וכשלי הגוף לא הייתה ברורה מאליה; העניינים הטיפוליים וכשלי התנועה היו בתחילת דרכי בלתי נהירים לי לחלוטין ולמזלי הטוב ירדנה כהן, מורתי הגדולה, שלחה אותי עוד בימי נעורי להכיר את חנה הון בטבעון ואת שיטת הטיפול שלה ה"אוסטיאופתיה".
חנה הון התמחתה אז בטיפולי גב בשיטה שהגיעה אליה דרך גרמניה מן היוונים הקדמונים שטיפלו בתחלואים ראש וראשונה דרך עמוד השדרה. אנשי העמק והגליל עלו אליה לרגל להחלמה מכאבי גב וכשל תנועי.
ההכרות עם הון סייעה לי כבר בתחילת הקריירה שלי לתמוך ברקדנים שסובבו קרסול או נכשלו בתנועת כתף. עם השנים, ובעקבות חשיפתי לעולם ההחלמה וההבראה של רקדנים מיומנים ולאחר שסייעתי לרבים בהצלחה רבה, הפך התחום נגיש, מסקרן ושמי יצא כמטפל, עד כי הפכתי לכתובת להורי תלמידי תחילה ובהמשך גם לספורטאים וספורטאים מקצועיים שפנו אלי לסיוע וייעוץ וברבות השנים הייתי לכתובת בנושא זה.

בית מחול ירון מרגולין - ירושלים

בית מחול ירון מרגולין – ירושלים

המחקר שלי בארץ התנהל רובו ככולו בתוך בית המחול שהפעלתי בירושלים. מפגש עם כ 400 תלמידים לחודש בתקופת השיא של בית-המחול, כולם בעלי נחישות ורגישויות שונות והמון רצון לגמישות.
כשאתה מפעיל בבקר להקת מחול מקצועית ואחה"צ כל יום בית מחול פעיל למעמקי אמנות הריקוד, "דברים" מתגלים ונחשפים. הם היו החומר הראשון והחשוב למחקר שלי על תורת הדמימה.
באותה תקופה לא היו חוקרים בנושא ועולם הרפואה הסינית טרם נולד במערב. אימון הגוף היה נוקשה החלנו את יום הלימודים בבית-הספר ב"התעמלות שוודית" – שלא נדע. אימוני הגמישות היו אכזריים ודרשו כיווץ שרירים – לא שחרורם שיטה שעד היום מקובלת תחת הכותרת "מרתה גראהם". והרגשות הוצאו מתחום הגוף. דיכוטומיה שלמה בין רגש וגוף שכללה את עולם הרפואה והריקוד. זה היה העולם שאל תוכו נולדתי והוא בהחלט לא התאים לי.
בארה"ב החלה לחקור את נושא הדמימה אידה רולף 1896- 1979 Rolf Ida המונח שרולף טבעה היה ארגון שרירי מקובע והארגון השרירי המקובע שחשפה בדומה ל'דמימה' מתבטא בנוקשות מתמשכת של הגוף, תורם לצמצום טווח התנועה והרגישות ומקורותיו בטראומות פיסיות ורגשיות (ראה למעלה, מבוא לתורת הגופנפש המודרנית). מאוחר יותר החלה ג'נט טרוול לחקור את נושא הדמימה, אבל במנותק מהיסוד הרגשי כצו הדיכוטומיה של התקופה ההיא והיא שקיבלה עם הזמן סיוע במיתוג רעיונותיה מהאקדמיה, והצליחה בשל כך, לדעתי מאוד בהפצתם.

ז'אנט טרוול בסיוע דייויד סימונס, הפיצו במרחב הגדול את נושא הכאב הכרוני בספר "כאב מיופציאלי ומוגבלות: המדריך לנקודות מעוררות כאב – נמ"כ (1999)", בספר זה נקודות מעוררות כאב הופיעו תחת הכותרת כאב מיופציאלי Myofacial syndrome, ו טריגר פוינטס trigger points) ). למעשה מדובר בדמימות (ביחיד דמימה) ובהישג פרסומי ראוי לציון.
החיסרון של התיאוריה של ז'אנט טרוול ודייויד סימונס בכך שהם מניחים (בלי להביא מחקר שתומך ומסביר את הנחתם הזו) שהנמ"כ ראשי תיבות לנקודות מעוררות כאב, נובע בעיקר מפעולה לא נכונה של הגוף. דוגמה, שמובאת בספרם: יציבה לא נכונה, פעולה נמרצת מדי של השריר בצוואר Sternocleidomastoid ,גורמת לדמימה כתוצאה מנשיאת משקל יתר ומהפעלות שריר שגויה, כך למשל, החוקרים האלו טוענים שיציבה לא נכונה של הראש תיצור נמ"כ בגב העליון ובצוואר. נשיאת תרמיל גב כבד יכולה לטענת טרוול לגרום נמ"כ בשריר החזה הגדול, בבטן, ("די לכאב", הוצאת פוקוס, בעמ' 62)
כל מי ששירת בצה"ל ביחידה קרבית יכול להשתתף במחקר הדמימה של טרוול ובכל זאת: קחו אלף בחורים (בני אותו גיל, משקל דומה), הניחו על גבם תרמיל כבד מאוד בן משקל זהה לכולם. ותגלו בתוך שבוע שלא המשקל שעל גבם גורם לדמימה. והיה ואם למי ארע אירוע דמימתי הרי שיסתבר עד מהרה שהוא לאב או לאם של אחד מהבחורים הללו. כי מקור הדמימה במרחב הרגשי.

בית מחול ירון מרגולין 1993 yael Haramati

בית מחול ירון מרגולין 1993
yael Haramati

למזלי בתחילת דרכי, לקראת סוף שנות ה 70 של המאה העשרים, הבחנתי בתופעות חוזרות אצל רקדנים שצלעו. בתוך שבוע ימים שלושה רקדנים ביטלו אימון בגלל צליעה במפשעה. סקרנותי וקשרי האישיים עם תלמידי הביא לי לשאול מה קרה, היכן כואב וכד' וכך בשנת 1977 באולפן לריקוד הראשון שהקמתי בירושלים, בקטמונים, מצאתי לראשונה את התשובה ששבה ואושרה לאורך עשרות שנים של מחקר ובחינה מחדש. המשותף לכולם מיקום הכאב במפשעה: אבל גם הסיפור האישי היה מאוד דומה:
הראשונה נפרדה מחבר, השנייה עזבה חבר והשלישי, כיום ד"ר לפסיכולוגיה ומרצה באוניברסיטה בלונדון, הנער הסביר שהוא צולע כי כואב לו במפשעה. ממה אתה נפרדת שאלתי כלאחר יד, בטלפון והבחור נדהם וענה קצרות: אני פרשתי מהלימודים.
רשמתי – מפשעה מדוממת עקב פרידה משמעותית פרדה גורמת לכאב בשרירים באזור המפשעה עד כדי ביטול אימון ריקוד. רק מאוחר יותר מיינתי דמימה בצד ימין פרדה מגבר, לימודים ומרכוש כספי ובשמאל הפרדה מאישה, בית או מקום עבודה…
שרירי הצוואר וחגורת הכתפיים מורכבים והיו בין השרירים האחרונים שפאנחתי את חידת דמימתם. בהמשך דרכי ולאור התעניינותי הרבה בנושא רשמתי את התופעות והחוויות שעובר אדם שחווה דמימה. וכך עד שהגעתי למיפוי סיבת הדמימה בשריר שמפנה את הראש שריר בצוואר שאחראי על פניה למבט ימינה או שמאלה,

ירון מרגולין - משתמש בטכניקת הלחיצות בסטודיו לריקוד של הרקדנית, תלמידתו, יעל הרמתי

ירון מרגולין – משתמש בטכניקת הלחיצות בסטודיו לריקוד של הרקדנית, תלמידתו, יעל הרמתי

באותם ימים היו בידי כלים משוכללים למחקר הן בתחום זיהוי מדויק של השריר המדומם במגע ובידודו מבין קבוצת שרירים גדולה והן בתחום התשאול. טכניקה משופרת לתשאול שהתפתחה ואפשרה לי ללמוד יותר ויותר על המקור הרגשי האמיתי שמביא לדמימת השריר שמפנה את הראש לצד, והמסקנה הגיעה, אבל ישנו עוד נושא חשוב שצריך לציין כאן.
ההבדל בין דמימה וכיווץ שרירים עקב מאמץ רב וראשון בראשונים קשור בזמן, זמן הכיווץ עקב מאמץ חולף מעצמו בתוך כמה ימים, דמימה לא !!! הכיווץ בדמימה כרוני.
אלו שסבלו מדמימה שמקורה בבשריר מפנה הראש ) Sternocliedomastoid), התקשו במספר תופעות לוואי – הן ההקרנות של הדמימה ואין להן כל קשר עם הרגש שעומד מאחריהן: כאב בלשון בזמן בליעה וכאבים בראש מעל העין, כאבים מאחורי האזן, במפרק הלסת ובקצה הקודקוד.
מדובר בתסמינים רבים, די מפחידים וכל אחד ואחד מהם יכול להציף רופאים שונים בבדיקות רבות שלא יניבו תוצאות כי הבעיה אינה בלשון, באוזן או מעל העין מדובר בדמימה שנמצאת רחוק משם בשריר בצוואר . קשה להאמין אבל הסטרנון שאני מספר על דמימה בו מסוגל אף ליצר תסמינים מורכבים ומפחידים מאלו: אחד התסמינים היותר קלים מורגש כסינוסיטוס. אבל השריר מגיע אל מתחת לעצם הבריחית והדמימה בחלק הבריחי (קלויקולה) של מפנה הראש ה Sternocliedomastoid גורמת לכאב עמוק בשיניים הטוחנות אבוד שמיעה וכאב חריף בתוך האוזן, ל חירשות (בצד הדמימה, סחרחורת ואיבוד משקל. ואחת הקשות שבתסמיני הדמימה מכונה: ורטיגו
הבעיה האמיתית בכל מקרי דמימת ה Sternocliedomastoid שטיפלתי בהן הייתה בלימה רגשית. דמימה שמקורה במערכות יחסים סמביוטיות ובמעורבות יתר של אחד הצדדים בחיי זולתו.

די לכאוב

אז אם את אם אובססיבית וסימביוטית ואם אתה אב ששולט בבניו ולא משחרר אותם להתפתח מחוץ לצילך ואתה או את סובלים מירידה בשמיעה, סחרחרות שמונעות מכם להמשיך לנהוג ברכב, הפרעות בתפקוד הלב ומפעם לב לא יציב – די לכאוב ! בואו לשחרר את שריר הצוואר שמפנה את הראש, אחרי שעברתם אלף בדיקות שלא מצאו מה יש לכם. יש לכם דמימה בצוואר. ומקורה במערכת היחסים הלא מאפשרת שאתם מנהלים. די לכאוב ואולי גם ילדיכם ייהנו קצת מכך.
בשנת 1999, באותה שנה בה טרוול פרסמה את מחקרה בספרה, כאן בישראל, בשפה אחרת, שירית, נרגשת, מדויקת אבל לא אקדמית. פרסמתי את נושא נקודות הכאב שמצאתי: דמימות כתופעות של העדר ביטוי רגשי ודמימה שמשתקפת בשרירים בכיווץ כרוני. שנינו לא הכרנו ומעולם לא נפגשנו, אבל תוצאות מחקרנו מאוד קרובות ומקבילות בזמן פרסומן.

Book

"התפשטות הרגשות בגוף, או דמימה אישית" הוא שם המאמר שלי שפורסם בסוף הספר "המחול הבלתי תלוי, מהות, עיצוב וביצוע". שם בעמוד 129 הבאתי לאור, לראשונה, את הנושא ואת מושג ה דמימה .
דמימה הוא מושג יסוד בשיטת עבודתי, אין דמימה בטבע, יש לציין, אבל בשל התנהלות רגשית שגויה שמנסה לבנות עמוד שדרה פנימי סביב עקשנות, כשיחות, דעות קדומות ומושגים מיושנים הרגש נחנק ומנודה ובמרחב הגוף, בעיקר בשריריו מתפתחת עצירה, בלימה דומה של זרימה טבעית של מחשבות ורגשות. השריר מתכווץ בכיווץ כרוני לא שב להשתחרר כנהוג בפעולה תקינה של הזזת אברי הגוף, כי לא מדובר כלל בפעולה כזו. מקור הדמימה איננו בפעולה של הזזת השלד באמצעות השרירים. הכיווץ הדמימתי נובע מפעולה של הישרדות והפעלה חזקה של מעגל ההישרדות: קפא, התקף או ברח.
הדמימה היא מושג שבא לתאר משהו לא טבעי, העדר שינוי בתוך מרחב שמטבעו להשתנות ולזרום. מעין קריש דם בזרם החיים. חולי שיוצר כאב כרוני ופעמים רבות משפיע גם על תחלואים שברגש. לסיכום הדמימה היא משהו שנובע מדבר חיצוני שמוציא את האדם מתפקודו הטבעי, אבל אפשר לתקנו ב"שיבה אל הטבע" והטבע הוא תנועה וזרימה או גמישות.
בפרק המובא להלן, "די לכאב", אני מביא לכם מהידע שצברתי בתחום, ומקווה שהוא יהיו לכם לתועלת.

שיעור ריקוד שירון מעביר לצעירים בבית מחול ירון מרגולין בשנת 1999.

שיעור ריקוד שירון מעביר לצעירים בבית מחול ירון מרגולין בשנת 1999.

פחד מהצלחה, פחד מהשגת יעדים ופחד ממימוש יוצרים דמימה בשריר הטרפז. סמוך לצוואר… לגבי סיבת הפחד, ארחיב במאמר אחר, רק אוסיף שהפחד מוביל אל העתיד, האדם מודאג מאוד לגבי מה שעתיד לקרה. בנוסף מה שחשוב להדגיש כאן הוא נושא הדמימה. הסתבר שאדם שמתנהל מתוך פחד לממש עצמו. נותן לפחד לנהל את חייו ולא לרצונו. אדם כזה נוהג באופן מוזר: שמתבטא בהישענות על עצות חבריו, ומתוכן בוחר דווקא בעצות הגרועות והיותר רעות לענייניו, והולך אחריהן לאסונותיו וכישלונותיו הרבים.
מאחורי הקלעים של התנהלות זו עומדת התנהלות עמוקה ומורכבת של התחמקות ואי לקיחת אחריות על מעשיו. בנוסף וכדי להחמיר את הבעיה תמצא אותו מאזין בכובד ראש לעצות של אנשים שאין להם שום הבנה בתחום בו הם מייעצים לו.

ירון מרגולין מאמן את שוקי שוקרון (16) בשיעור ריקוד - תורת הלחיצות של מרגולין שימשה לגמישות הגוף טרם הפכה לטיפול מחלים.

ירון מרגולין מאמן את שוקי שוקרון (16) בשיעור ריקוד – תורת הלחיצות של מרגולין שימשה לגמישות הגוף טרם הפכה לטיפול מחלים.

הטיפול שהחל כחלק מטכניקת הריקוד להגמשת הגוף ושחרור שרירים מכווצים כרונית נראה בתמונה למעלה. שוקי היה אז רקדן צעיר, בן 16 שמאוד רצה להיות גמיש, שוקי חלם לרקוד עוד שהיה מאוד צעיר, אבל לרקוד ממש החל רק בגיל מאוחר, כמו ישראלים רבים אחרים, שחשקו בגמישות, גם לשוקי לא התאפשר להיכנס לכיתת באלט קלאסי בגיל 4, כמו באירופה. פשוט כי בארץ לא היו מקומות כאלו. גם לי לא היה לאן ללכת כדי להיות גמיש בצעירותי. נאלצתי לפתח שיטה לסגירת הפאר הזה ולשם כך המצאתי את הלחיצות. בתמונה למעלה שוקי, אני מאחוריו והלחיצות המגמישות בידו ובבית השחי מאפשרות לרגל לעלות מעלה, הלחיצות נולדו והחלום של שוקי לגמישות מתממש.

הלחיצות של עולם הריקוד - היו לשיטת טיפול משחררת כאב ומחלימה. בצילום ירון מרגולין משחרר כאב גב

הלחיצות של עולם הריקוד – היו לשיטת טיפול משחררת כאב ומחלימה.
בצילום ירון מרגולין משחרר כאב גב

הלחיצות של עולם הריקוד לגמישות התפתחו לשיטת טיפול שכוללת עיסוי, מתיחת השריר בשילוב נשימה עמוקה עד להרפייתו ותשאול. הלחיצות מאזנות את האנרגיה בגוף, מתקנות ליקויי תנועה, מגמישות, נעימות באופן נדיר והשיח משחזר את החוויה שגרמה ל דמימה לעתים אני משתמש גם מעבר למזון מחלים.
(ראה מאמרי "", "חזרה לבסיס, שלושת המיצים" ו"מה אומרות פניך").
שיחה על דמימה כוח הפרא ודרך עבודתי – בסרטון למטה

דמימת כביריה – דמימה בשריר החזה הגדול ( שונה ואחרת מבחינת התוכן הרגשי שמשתקף בה. החזה הגדול (Pectoralis major) נקשר בהתאהבות בחולי. אסביר ואביא דוגמא:
הבמאי האיטלקי פדריקו פליני בסרטו " Le notti di Cabiria לילות כביריה" דן בהתאהבות בחולי. נערה יפה מתאהבת בגבר השודד תחילה את ליבה ואת רגשותיה ובהמשך את כול רכושה ומותיר אותה חסרת כול. הסיבה לאהבתה מוסברת כהתאהבות בגבר שיהרוס אותה, שיחסל את רכושה וישאיר אותה אביונה. הדמימה שלה נמצאת ברגש ועיוורונה או משיכתה העזה לחולי שבגבר הזה – גבר שמבטיח הרס ולא ביטחון, היא דמימת ההתאהבות בחולי. ההשתקפות שלה סמוך לעצם הבריח – לטראלי בשריר החזה הגדול.
אדם אחר, בעל דמימה דומה של התאהבות בחולי, יתמקד במימוש צו הדמימה שברגשותיו, בתחלואי החיים, בכיעור ובשאר חסרונות שעה, אדם שרואה חסרונות בכל מקום הוא אדם ביקורתי. אנו מכירים אותו כשאנחנו מזמינים אותו לחגיגה יתלונן על הפקקים ועל מצב החניה, או למסע מדהים, המלון לא לטעמו.סירוב להחלים, להשתחרר מחולי, מהורים שתלטניים מסבך מאוד את החיים השקטים אלו תופעות שמתנקזות ומשתקפות בדמימה בשריר החזה הגדול כדי לפשט את הנושא לתלמידי אני מכנה דמימה זו "לילות כביריה", או "התאהבות בחולי".

Yaron Margolin Mexico 1982

Yaron Margolin Mexico 1982

טונאל או דימוי עצמי – דמימת גיל 10 ובשרירים הבן צלעיים

בשנת 1982 הגעתי לראשונה למקסיקו, למסע הופעות והוראת מחול. החלתי ללמד ריקוד בלהקת הבאלט הנודעת אינדיפנדיינטה באלט ובאקדמיה הגבוהה אולין יוליצ'לי. אין לך דרך טובה לפגוש תרבות אחרת מקרבה אמיתית לאנשיה. הם מזמנים לך את עולמם על דגשיו, כפי שנחשב בעיניהם ומשקף אותם. הם ממינים עבורך את העיקר והחשוב להיכרותך עם עולמםהאינטימי. בין הדברים המרכזיים הייתה התרבות העתיקה שלהם ומתוכה בלטה במורכבותה הפסיכולוגיה העתיקה של בני האולמקים (Olmec) מראשוני מקסיקו.
ב"ספר העדה" המכונה גם התנ"ך האינדיאני הוא "הפופול ווך" (Popol Vuh ) מצאתי עדות לנפש האדם שעורו אדום. האדם כך מסתבר מורכב מכמה נשמות נושא ששב ועלה בביקורי באזור הסירה שמצפון פואבלה, גם שם אצל תושבי צ'יאפס (Chiapas) קיימת ידיעה על כמה נפשות לאדם אחד, האחת נמצאת בגוף האדם עצמו והאחרת מוגדרת כנפש כפילה נמצאת מחוצה לו. הנפש החיצונית – הכפיל מורכב משתיים שמכונים "טונאל" ו "נגוואל" (naualli ,nahual או nagual).
לשילוב הנפשות תפקיד בחיי האדם. זו שבגוף וכפילתה החיצונית טונאל יוצרות את הדרמה האנושית. מדובר בשני כוחות שגם מתפתחים באדם לאורך כל חייו ובכוחם לקובע את גורלו. על-פי שבטי המאיה Mayos הנפש שבגוף מיוצגת על-ידי הרצון ומשתקפת באופי של האדם.
הנפשות החיצוניות לה שתיים אחת הטונאל (הנפש המגוננת) תומכת ומקנה לאדם תחושת ביטחון. הטונאל נאמן לאדם ועומדת לרשות הרצון ומסייע ומעודד את האופי ובמיוחד בא לסייע לו כשהאדם ניצב לפני קושי, אתגר ובשעת מבחן.
נפש שלישית גם היא חיצונית מכונה הנגוואל. היא הנפש המסתורית והסודית שממעטים לדבר בה. הנגוול בא להטריד, להסיט מהדרך, לפתות, להכשיל ולהרוס.
הטונאל בעל זהות משל עצמו ויש לו כוח עצמאי הוא מתקשר עם נפש של חייה חזקה ועוצמתית. נפש חייה שיוצרת בנוכחותה מרחב מוגן ששומר על האדם וכאמור מקנה לו תחושת ביטחון עצמי.
פגיעה בנפש החיצונית בטונאל מסוכנת, הורסת את הדימוי העצמי, את המעמד וחושפת את האדם לכוחות הרע. פגיעה בטונאל היא סיבה מובילה לחולי גופני, חולי נפשי, תסכול ותחושת ההיבלעות ביקום. במשיכה לכוחות ההרס וחשיפת האדם לכוחות הרע. לטונאל היבט שלילי גם בתרבות מקסיקו וגם בהשתקפות בדמימה בגוף. דמימה שקשורה
בטונל מופיעה בחיי האדם המערבי ככשל בהתאהבות שבא לידי ביטוי במשיכה ושאיפה להתאחד עם החולי (הדמימה מופיעה בצד ימין של הגוף באזור החזה וליתר דיוק מזהים אותה ככיווץ כרוני בשריר שבמעבר בין הצלע מס 7 והצלע השמינית בשרירים הבן צלעיים). נושא הדמימה דימוי עצמי וטונאל אבל הסימפטומים שלה קשורים בהתאהבות בעולם אחר בעולם כאוטי, בגבר מטורף, מציאות שאנו בונים בדמיוננו ומיחסים לה נוכחות אמיתית בעלת מאסה, אבל יש לה גם צורת ביטוי רגילה יותר ושכיחה היבט מוחלש של דמימת הטונאל: הקשר והמשיכה לחיים חסרי סדר ולחיים בבלגן מתמיד, כמו אצל מי שחי תמיד בבלגן בחדר, במטבח או בנהיגה.
הסובל מדמימת גיל 10 – הטונאל שמשתקפת בצלעות שבצד ימין של הגוף בדרך כלל עבר טראומה קשה בגיל 10 שמקורה במערכת יחסיו עם אביו או בדמות אב נעדר ופטריארכאלי. בן הסימפטומים של דמימה זו הקשוי הנפוץ בניהול קרירה. קושי בייצור 'נט מיטינג' וקשרים מיטיבים עם גברים, לפתח מערכת יחסים טובה במקום עבודה שמקילה על ניהול קרירה וקידום. המורכבות הרגשית כאן גדולה ובמקרים רבים מדובר באדם שחי בדימוי עצמי שגוי או משחק תפקיד, והצגת דמויות שאין לו כבר כול צורך בהן. הדמימה מופיעה בשלב שבו אין לו כבר צורך האחיזה בדימוי או ב"דמות" ובמסכה שלבש לצורך התפקיד או השגת התפקיד, אבל הוא ממשיך בנוהל שמכביד על חייו. (ראה מאמרי על ה"טונאל" והפסיכולוגיה של האינדיאנים הקדמונים, נושא הנקשר בדימוי עצמי, בדמויות מפתח בחיים ובעיצוב דמות מגוננת ועמוד שדרה רגשי).
דמימה בשריר החזה הגדול מורגשת ככאב בחזה ובקדמת הכתף, במורד הזרוע התיכונה, בחלק התיכוני של המרפק, בצד הגומדי של כף היד, בקמיצה ובזרת.
דמימה בגבולו התחתון של שריר החזה הגדול נקשרת בטונאל, התפתחות אינטלקטואלית כושלת, קשיי התחלה, תקיעות והעדר יוזמה.
דמימת הטונאל שבבית החזה הגדול יכולה לגרום לבעיות בלב שמשתקפות בקצב לב בלתי סדיר. שימו לב מדובר בדמימה. דמימה בגבולו התחתון של שריר החזה הגדול שנמצא בצד ימין לא בצד בו נמצא הלב (שמאל). (נקודה מספר 21 במרידיאן "הקיבה" בשיטת האקופונטורה. הנקודה המשותקת בשריר זה בשיטה הסינית תומכת בבעיות שונות מבעיות לב שמוזכר למעלה כריאקציה על דמימה באזור זה. תזכורת: נקודת האקופונקטורה ST21 נקשרת באנרגיות שזורמות בגוף (לטענת הרפואה הסינית) ST21 תומכת בבעיות עיכול, שלשול, כאבי בטן, הקאות וצרבת, נקודה שמשמשת לחיזוק מערכת אבר הקיבה ברפואה הסינית). כאבי הדמימה הזו (שריר החזה) יכולים לדמות לכאבים של התקף לב אמיתי. גם לאחר התקף לב אמיתי דמימה בשריר החזה הגדול הימני ממשיכה לתעתע ברופאי הלב וגם אם הלב הבריא לגמרי היא ממשיכה. הטיפול בלב הצליח אבל כול התסמינים של מחלתו ממשיכים כי הבעיה הייתה לא בשריר הלב אלא בשרירי החזה בצד ימין – לחץ גדול על הדיסק בעמוד השדרה גם תחילתו בדמימה בשריר החזה הגדול גם עייפות כרונית, בעיות בלסת, הגבלות נשימה, כאבים בצוואר ובראש, יציבה עקומה כך שהכתפיים משוכות לפנים ומתקשים להושיט יד לאחור קרל דייויס ואמבר דיוויס , 2005 "די לכאבמה שהרופא שלך אינו יודע עלול להרוג אותך מכאבים", הוצאת פוקוס, עמ' 162, 163.).

טוני ולורדס מתלמידי המחול של מרגולין בפתח התיאטרון הראשון בו הופיע ב 82 במכסיקו סיטי Tonio y Lourdes Dos estudiantes mexicanos de la danza de Yaron Margolin, puerta del teatro en México 1982

טוני ולורדס מתלמידי המחול של מרגולין בפתח התיאטרון הראשון בו הופיע ב 82 במכסיקו סיטי
Tonio y Lourdes Dos estudiantes mexicanos de la danza de Yaron Margolin, puerta del teatro en México 1982

הנגוואל ורגשי הנחיתות משתקפים בשרירי הבטן העליונה

דמימה בשרירי הבטן העליונה מלמדת על תחושת בחילה, גועל נפש, האדם חש מלוכלך מבפנים, טומאה אוחזת בו, שלילת עצמו, ונוכחות הנגוואל בעולמו. האדם חש שהעולם בולע אותו והוא נמחק.
דמימה בשריר הבטן העליונה יכולה להיות מאובחנת בטעות כצרבת, דלקת בוושט, בקע סרעפתי, סרטן בקיבה, אבנים בכיס מרה, כיבים עיכוליים, קלקול קיבה ומחלות לב, איבוד תיאבון ואנורקסיה.

אובדן הכבוד – שרירי תחתית האגן

כאבים מדמימה בשרירי קרקעית האגן נקשרים בתחושת זלזול, אובדן כבוד והשפלה, הם יכולים להתגלות כאין אונות, בעיות במתן שתן, כאבים במפשעה, אוסטיאופורוזיס.
אישה נבלעת – נשים רבות נדרשות לטיפול בדמימה זו לאחר לידה בשל המאמץ האדיר שעברו במהלכה.
כששרירי קרקעית האגן, מתכווצים במהלך הלידה, אין זו דמימה ! ובכל זאת הניסיון מחזיר אותי לתורת הנפש של האולמקים ממקסיקו, הוא מלמד שכיווץ שרירי קרקעית האגן לאחר לידה מעורר אותן תחושות שבאות בנוכחות נגוואל פעיל. האישה חשה מנותקת ומאוד עייפה, בנוסף גברים רבים, עוברים שינוי דומה ומאבדים קשר עם המציאות יתכן בשל היותם צעירים וחסרי ניסיון ובכל זאת מן הראוי שידעו כי דווקא בתקופה מורכבת זו הם נדרשים לחזק את כוחות היולדת ולא לטעון נגד כשריה להיות אם ורעיה.
הערה למטפלים: שרירי קרקעית האגן דורשים טיפול מיוחד ומומחיות נקודתית לטיפול בהם – קשה לחדור אליהם ולשחררם, פרט לשרירי פי הטבעת הנגישים יותר בשל הימצאותם בצד החיצוני של הגוף. השרירים האלו חבויים עמוק בתוך האגן. העיסוי שלהם דורש כפפות גומי והוא מתבצע דרך פי הטבעת.

בכל גיל אפשר לפתח בעזרת ה"לחיצות של מרגולין" גמישות. בתמונה שלומית טמיר מתגמשת בסיוע אולגה גולני במהלך שיעור ריקוד שירון מרגולין מעביר לאנשים מבוגרים – הוד השרון 2002 Shlomit Tamir at Margolin's dance.2002 At any age u choose u can be more flexible

בכל גיל אפשר לפתח בעזרת ה"לחיצות של מרגולין" גמישות.
בתמונה שלומית טמיר מתגמשת בסיוע אולגה גולני במהלך שיעור ריקוד שירון מרגולין מעביר לאנשים מבוגרים – הוד השרון 2002
Shlomit Tamir at Margolin's dance.2002
At any age u choose u can be more flexible

מד השפע

אנשים רבים חושקים בשפע, אבל כמה שפע אדם יכול להכיל. צעירים רבים החושקים בשפע שאחד מביטוייו הצלחה גדולה מאוד בזמן קצר אבל השפע הזה כשמגיע אליהם ללא הכנה ומאמץ של שנים מטריף את דעתם ומאשר את הפתגם: "עבד כי ימלוך".
השאלה מקבלת תשובה כואבת בחיי היומיום משרירי הירך הקדמיים ומהברכיים.
השריר Musculus quadriceps femoris ארבע ראשי שברגל מכסה את כול קדמת הירך, צדה החיצוני (לטראלי) של הירך וחלק מצדה הפנימי (מדיאלי). לשריר ארבע-ראשי (Musculus quadriceps femoris) וכל אחד מארבע הראשי נאחז, בגיד משותף, בפיקת הברך. זה ההסבר ההגיוני שמאחורי כאב ברכיים הנובע מדמימה בשריר הירך הקדמי. למרות שהשריר נמצא הרבה מעל לברך. אנשים רבים הבאים לטיפול בגלל בעיות ברכים סובלים מדמימה בשריר הארבע ראשי הנמצא כאמור ברגל. כאשר הדמימה מופיעה בשריר הישר הירכי (דמימה מופיעה בראש אחר בראש הביניים כאבי הברך מתמקדים דווקא בחלקה התחתון של הברך ואפילו מעט פנימה (מדיאלי). תופעהה מוכרת בשם ברך קורסת גם היא קשורה בדמימה בראש הביניים (Musculus vastus intermedius), והדמימה הזו היא שיכולה לחסל קרירה של ספורטאים בתחום הריצה ובתחום הכדור סל. במקרה אחד שהגיע אלי שחקן כדור-סל נודע לטיפול ה<span;">דמימה אובחנה כדלקת בגידים. ישנם מקרים שרופאים מאבחנים אותה בכלל כדלקת פרקים, בכל אופן, למצב שאובחן לא נכון מוסיפים ונותנים טיפול הכולל תרגילים והנחת קרח בתקוה שהברך תחלים ולא ניתוח!. נו באמת… אולי בכל זאת כמו שכתוב למעלה "די לכאב", אם התסמינים האלו שהם שכיחים כואבים לך, עזוב אותך מטיפול מלומד ובלתי יעיל, מה שנדרש לך הוא עיסוי של אזור מרכז השריר עיסוי באמצעות לחיצה של שני אגודלים, שלוש ארבע נשימות עומק, ומזון מחלים הכולל כ – 7 שקדים טריים וכוס מיץ ירוק המורכב מכמה עלי סלרי, פיתרוזיליה וכרוב ירוק. לא ניתוח, לא קרח – רק עיסוי פשוט של מגע יד עדינה ובמקרים רבים די בעיסוי עצמי, שכיבה על כדור קטן תוך כדי ניעה חוזרת עליו מעל אזור הכאב גם עשויה להועיל שבשריר.

נמשיך עם דמימות הברך – דמימת הבמאי והילד השקוף

הבמאי הוא מקצוע מוארך בעולם התיאטרון אבל כשאתה פוגש אותו בחיים אני לא בטוח שתמהר למחוא לו כפיים על הצגותיו. הבמאי שאני מדבר עליו ב"תורת הדמימות" כבמאי הוא אדם מסוג אחר ורחוק מחיי הזוהר של התיאטרון. הבמאי המדובר כדמימה הוא סוג של פסיכופט. אדם חסר רגשות ומצפון שהדרך היחידה שלו לחוש את דופק החיים היא באמצעות הזדהות על רגשות אדם אחר. הוא חש בכאב או התרגשות רק דרך מכאוביך וזו הבעיה. בסרט "ליברטין" (The Libertine) של הבמאי לורנס דאנמור עם השחקן ג'וני דפ, מוצג בחור בשם רוצ'סטר כזה, שחי באנגליה במאה ה 17 וריק מרגשות. רוצ'סטר זה מתגלה כרוזן רוצ'סטר משורר וחבר של מלך אנגליה צ'רלס השני. הבחור חובב שתייה, מין ושיא האיכות של האמנות הגבוהה, אבל עיקרו נכה רגשית. חובב האמנות לא מסוגל לחוש ולחוות את מפעם החיים אלא אם כן הוא מתבונן בהם נחווים על-ידי אדם אחר. הוא חווה את ,החיים, באמצעות כוחות אמפטיה והזדהות שפיתח. ובכדי שחייו המוגבלים יזכו לאור האמיתי של המשמעות הוא נדרש לשחקנית גדולה באמת. תכונה שהופכת אותו מנכה רגשית ופסיכופט שחי בצל לבמאי מעולה שחי את מלא חיי הרגש באור. הסרט מעלה והמשחק מעולים המשחק מרגש ומרשים עד כדי-כך שאתה שוכח שמדובר בניצול אכזרי של רגשי הזולת.
תופעה סדיסטית דומה אבל ביטוייה שונים ומאוד אחרים ניכרת באדם ששוכח פגישה טיפולית, שהוא טס לחופשה ומגלה שהטיסה הייתה ביום שעבר… צייר שלא מוצא זמן לציור, צורה נסתרת של מחיקת הקול הפנימי וויתור עמוק של צרכים אישיים ומאוד אינטימיים מופיעה אף היא בברך כ"במאי" עם השנים למדתי שגם האדם יכול ל"ביים" את עצמו להשתקת קולו. הוא נוהג כמי שמתייחס אל עצמו באופן שנלמד מבמאי סדיסט שכנראה לצידו גדל.
תופעת הבמאי ו"שכחת עצמו" נקשרים בילדים שקופים שזכו במקרה הטוב במעט תשומת לב מהוריהם.
הן הבמאי והן שקיפותו של ילד הן תופעות שונות של סדיזם. הדמימה מורכבת ומשתקפת אצל הקורבן ואצל הפסיכופט בשריר הוסטוס לטראליס שהוא אחד מ 4 הראשי של הירך הקדמית ומכונה הראש החיצוני – זה שבצד החיצוני של הירך.
הדמימה בשריר החיצוני מבין הארבע ראשי של הקדוודריספס (Musculus quadriceps femoris ) מוקרנת ככאב לברך החיצונית. במקרים רבים של תופעת הבמאי – אפשר לראות אדם נכה רגשית המתעלל באשתו וילדיו כדי שיבכו לפניו ויציגו למענו את רגשותיהם, שאינו מסוגל לבטא מבלי להזדהות עם שלהם, רק מרגע שפורצים ילדי הסדיסט בבכי הוא חווה כאב וצער וקם לתחייה ומשקם לתחייה רץ לטפל במסירות בילדים המייבבים.
הדמימה בשריר הראש החיצוני שבירך שכיחה בקרב ילדים, ופעוטות. כנראה מקור הכאבים המוכרים אצל ילדים בברכיים ובמפרקי ירכיהם מסיבות אחרות מ"בימוי". רבים רואים בדמימה שכאביה מורגשים בברך החיצונית: "כאבי גדילה". ובכל זאת בדקו היטב, כי סביר להניח שמקור הכאבים בדמימת הבמאי שההורה המסור והעומד לפניכם בחביבותו יצר כשלא היה כל כך חביב. ואם הכיווץ הכרוני נמצא בראש החיצוני מבין הארבע בקדוודריספס הרי שמקורה ברגשות שנוצרו מאי התחשבות בכבודם של בעלי הכאב בברך החיצונית. בדרך כלל תחושה שנובעת מביטוי של תחושת התעלמות מצרכיהם דמימה שנקשרת בכבוד האדם (Musculus vastus lateralis) משתקף אם כך כבר בילדים, בחלק החיצוני של מרכז הירך ומכאיב בברכיים. השתמשו באגודלים לפני שאתם פונים לתרופות וסכין הניתוחים. (Musculus vastus lateralis) הראש החיצוני שנקשר בכבוד האדם, בבמאי מכסה את כול הצד החיצוני של הירך, הטיפול בו בעזרת עיסוי ולחיצות פורצות דמימה כואב ויש לעבוד עליו בזהירות ותוך כדי תנועה והנעת הרגל.

טעות נפוצה בטיפול בברכיים

כאבים רבים בברך נקשרים בדמימה בחלקו הפונה חוצה (לטרליס) של השריר 4 ראשי – בחלקו שמעל לברך. הכאבים הנקשרים בדמימה בשפתו האחורית של השריר ניכרת, פעמים רבות, ככאבים מאחורי הברך, אנשים רבים הבאים מהאקופונטורה (הרפואה הסינית) יטפלו במקרה זה בדיקור בחלקה האחורי של הברך טיפול שאין בו צורך. הטיפול היעיל במצב דמימה בצד החיצוני של הירך הינו שוב – שני אגודלים לוחצים לעומק שפתו האחורית של השריר (באזור נקודות האקופונטורה 31, שלוש ארבע נשימות עומק, התמקדות בנשיפה, מזון בריא: ללעוס, באיטיות 7 שקדים טריים בבקר ולאכול טחונים דק בפה וכוס מיץ ירוק המורכב מכמה עלי סלרי, פיתרוזיליה, שומר וכרוב ירוק או מלפפון וקולרבי הם הטיפול היותר יעיל למקרה ברך זו והיותר מבריא (אם אתם משתמשים באספירין או לוקחים טרופות נגד כולסטרול, ו – או טרופה מסוג סימבסטיטין אסור ללגום מיץ ירוק). די לכאב, שיקלו טיפול פשוט לפני ניתוח.

טיפול בדיבור

השמעת קול הדמימה חיוני לשחרורה. קול, שיח, דיבוב ודיבור משקפים את הצד הרגשי של הדמימה ושל המרחב הבריא.
על מנת לשחרר את אחיזת הדמימה בשריר דוגמת Musculus vastus lateralisשריר הראש החיצוני יש לתשאל את האדם בכול הקשור בניהול חייו וסביבתו ופעמים רבות לשלוח אותו אל מגרש המשחקים, ולהורות לו לעלות על נדנדה כדי להשתחרר מאחיזה ברגשותיו ולהרגיש סוג חדש אבל מוכר של זרימה ואפילו של תענוג – הדיבור, הריקוד ואפילו הציור והמשחק כולם צורות שונות של השמעת קול והבאת המרחב הרגשי לידי ביטוי. בכוחם לשחרר את ללפיתת הדמימה הנפשית ויסוד הצורך בשליטה. מששוחרר צורך זה יש לפעול גם על השריר שמשתחרר באמצעות מגע ורק באמצעותו.
לסיכום בדיבור נשחרר את התחושה המדוממת ששליטה ברגש היא סוג של עמוד שדרה וכוח ובעזרת לחיצות פורצות דמימה נשחרר את הכאב שנובע מכיווץ כרוני של השריר.

כאב ראש מדאגות – כאב ברקות

הדאגות גורמות לכאב ראש כמאמר הבריות. ואכן, הנסיון שהביא לחקר התופעות מלמד אותי שבמקרה זה כאב ראש באזור הרקות אכן נובע מדמימה במרחב שמתכווץ בשל הקרנה ממרחב הרגשות הדואג. השרירים מתכווצים נוכח דאגות שמשתקפות בגוף בשריר הטרפז ובמרים השכמה השמאלית אזור הדמימה נמצא למעשה בחיבור בין הכתף השמאלית לצוואר. הדאגה שמשתקפת בכתף שמאל גורמת פעמים רבות גם לסחרחורת, וסחרחורת זו שונה מהורטיגו שהוזכר לעיל, ונגרם מדמימה באזור הבריחי של השריר שמפנה את הראש.
הדאגה עצמה היא נושא נרחב, שכדאי לדון בו מאחר שרבים מהמטפלים רואים בדאגה גם דרך מניפולטיבית לשלוט באנשים שסביבנו. כדי להרגיע את הדואג אתה מוצא עצמך נכנס לפעולות רבות משליחת מסרון בטלפון ועד ויתור על רכישת דירה למען השתק דאגה. גם המודאג וגם הסובל מדאגותיו שניהם יכולים לסבול מאותה דמימה בכתף שמאל.
מערכת יחסים שוויונית ומערכת יחסים אינטימית – גב עליון בראש המרכזי של שריר הטרפז
מערכות יחסים שוויונית יכולה לשמש בסיס למערכת זוגיות המבוססות על אהבה אמיתית. מאופיינת בשיח פתוח, הכרה בכישורי בן הזוג, מסייעת לתהליכי התפתחותו ותומכת בהם. קל מאוד לשמר אהבה במערכת זוגיות שוויונית ולפתח אותה למערכת אינטימיות אמיתית.
מערכת זוגיות שמלכתחילה מבוססת על פערי סטטוס, השכלה, תרבות, גילאים, כוח כלכלי ועוצמה אישית – מועדת לההיפך למערכת זוגיות לא שוויונית, לא אוהבת וחסרה בה אינטימיות.
המרחב האינטימי, הוא מרחב בין אנשים שווי זכיות בו האדם לומד על ערכים חשובים לבן זוגו גם אם הם זרים לו ולסביבתו. במרחב בו האדם שווה ערך לבן זוגתו השוני מעשיר ומפרה את המרחב האינטימי ומענג אותו. ניתן לייצר מערכת יחסים שוויונית עם בן\בת זוג, במרחב הקרירה, בין הורה וילדיו, בקרב חברים, חברים קרובים, ואפילו בין מרחבי האדם: בין גופו, רגשותיו ומחשבותיו. המרחב הגופני שנמצא בין השכמות משקף אותו.
דמימה במרחב האינטימי משקפת מערכת יחסים לא שוויונית. מערכת שאין בה שוויון בנטל, אין איזון בין הגבר לאישה, יש והאישה חזקה באופן משמעותי מעל לגבר ומרוויחה יותר ממנו, זריזה ממנו, נועזת ממנו, בוגרת ממנו ובאה ממשפחה שנמצא בעמדת יתרון בלתי מעורערת מולו. ויש והמצב הפוך והוא בעל ניסיון היתר משום שהוא מבוגר ממנה בשנים רבות, והוא זה שבא ממשפחה מיוחסת ממשפחתה. הדמימה של המרחב האינטימי משקפת מערכת לא שוויונית ומופיעה באזור הראש המרכזי של שריר הטרפז, בצד החיצוני של הטרפז המרכזי, החוצה את השפה החולייתית של השכמה, סמוך לסקפולה (עצם השכמה). קרוב לשכם השמאלית משתקפת מערכת היחסים עם נשים ובאזור השכמה הימנית עם גברים. האזור האמצעי הסמוך לעמוד השדרה נקשר בגיל החברתי ומשקף טראומות מתקופת גיל 11-12 שנים. דמימת המרחב האינטימי נמצאת כאמור באזור שריר הטרפז ובכוחה להקרין כאבים לבסיס הגולגולת, והכאב שמוקרן שורף באמצע הגב.
Middle fibers of the trapezius

מנוחת הייבור ושריר כופף הבהונות הארוך

מנוחת הייבור נקשרת בעייפות כרונית –  מושג יסוד שתבעתי: מדובר במושג שנשאב מהשפה העברית ונקשר במנוחת האדמה בשנת השמיטה, המנוחה האנושית ייבור הינה מנוחה עמוקה שמאפשרת הולדת כוחות מחדש. מנוחה ברצף פעילות רבת השראה, שמאפשרת לזרימה פנימית וחופשית של רגשות ומחשבות להתרחש בחייך. מדובר במנוחה עמוקה מאוד, מנוחת ייבור, שמתאפשרת תוך כדי ביצוע משימה אדירה וזורמת. אתה יכול לברור ולקחת לעצמך ורק לעצמך רגע משלך בחיים ואפילו תוך כדי השקעת מאמץ גדול תוך כדי המרוץ אל המטרה. אין צורך לעזוב הכול ולפרוש כדי להתאזן מחדש. מנוחת הייבור מאזנת עבורך את המוח הרגשי ומצמיחה מחשבה חדשה וחיונית למקום בו אתה נמצא בחייך. כדי להגיע לאיזון המוח הרגשי ולמנוחת הייבור נדרשת גמישות נפשית וכמה דקות בשבוע לאימון במנוחת ייבור.
מנוחת הייבור קצרה וחמש דקות שלה נמשלות לחופשה בת 3 ימים. מנוחת הייבור מפותחת אצל צעירים רבי כישרון (נגנים, ספורטאים ורקדנים) ונוכחותה בחייהם טבעית. ברבות הזמן מנוחת הייבור נזנחת ונדחקת הצידה. התרחקות ממנוחת הייבור בחייך משתקפת ברצף שגיאות, שיפוט לקוי, החלטות לא סבירות, עייפות כרונית, ובשריר כופף הבהנות הארוך שברגל הימנית גם בשריר החובק את השוק האחורי שמתחת לשרירי התאומים והסוליאה.
נוכחות מצומצמת של מנוחת הייבור בחייך מכאיבה בשרירים האחוריים של השוק הימנית והתופעה היא דמימה, דמימה של מנוחת ייבור. דמימה זו רומזת על התגייסות יתר למשימה, נדודי שינה, שינה חסרת מנוח ולא מספקת וכאמור לעיל, אוסף של החלטות שגויות בדרכך.
מנוחת הייבור, נלמדת ואפשר לפתח אותה בכל שלב בחיים, כך שתוכל לנוח תוך כדי ביצוע משימה קשה במיוחד, כמו שעושים רקדנים גדולים במהלך הופעותיהם. ללא מנוחת ייבור תקינה לא יכלתי לעמוד ברצף של מופעים וירטואוזיים רבי מאמץ על הבמה.
אם הטעויות בהחלטותיך הגורליות גדלו לאחרונה, אם כואבת לך רגל ימין באזור שריר התאומים (שוק – מאחור), אם נודדת שנתך ואתה מתעורר עקב התכווצויות שרירי השוק – אתה לוקה בעייפות ומחסור במנוחת הייבור.
שקול אפשרות ליטול חופשה קצרה, לצאת להליכה במסלול ידידותי ומאוד נעים. אני נוהג לצעוד בצפון ספרד בדרך שמכונה "הדרך" ובספרדית "קאמינו" (מהפירנאים הצרפתים דרך פמפלונה, אסטורגה ווילה פרנקה עד סנטייגו דה קומפוסטלה והאוקיינוס האטלנטי), אבל גם הלחיצות לאיזון המוח הרגשי מועילות לי מאוד. דרושה לשם כך פגישה בת 45 דקות פעם בשבוע מוזמן להתנסות.

מבט אל שיטת הלחיצות שפיתחתי – אין דומה לה בפריצת דמימה, הוכחה כמשחררת כאבי גוף, יעילה בתהליכי החלמה ומרגיעה את הנפש.

דמימת הייבור נקשרת בחוויית ההווה ב"כאן ועכשיו". היא ממלאת מרגע התפרצותה חלל רגשי שמיועד למנוחת ייבור בתחושות של צמצום עצמי, בושה וחוסר מנוחה כללי. אדם שדומם במנוחת ייבור מזוהה יותר עם משימתיות ואחריות בתחום הקריירה. ורצף של טעויות כולל החלטות שגויות ממלאות את דרכו.
הדמימה של הייבור משתקפת בשריר החזה הגדול (Pectoralis Major) בתחל של הראש הבריחי Clavicular head, כלומר באזור שני השלישים התיכוניים של הקלביקולה (עצם הבריח). באזור מקלעת השמש – שלמטה מעצם החזה.ובשני שרירים שנמצאים מאחורי השוק האחורי. הראשון חיצוני ושתיים פנימי.
אתמקד בשני שרירים אלו: הראשון מכונה כופף הבוהן הגדול הארוך Flexor Hallucis Longus) ). השריר החיצוני מבין השניים (לטראלי). מדובר בשריר עמוק שנמצא מאחורי עצם השוקית (טיבייה) ומתחת לסוליה ולשריר התאומים ונאחז בבוהן הגדול.
שריר נוסף שנקשר בדמימת הייבור גם הוא מאחורי השוק נאחז בעצם השוקה (פיבולה) הוא: כופף הבהונות הארוך (Flexor Digitorum Longus ) השריר פנימי יותר (מדיאלי) מצטלב למטה ונאחז בארבעת הבהונות הקטנים.
שני השרירים שמשקפים את דמימת הייבור עובדים בתיאום עם השרירים הקצרים שנמצאים בתחתית כף הרגל. הגידים שלהם עוטפים את העקב מן הצד הפנימי ולאחר מכן הם מצטלבים ביניהם, הFlexor Digitorum Longus כופף הבוהנות הארוך ממשיך מצטלב ונאחז בארבעת הבהונות הקטנים וכופף הבוהן הגדול הארוך Flexor Hallucis Longus) ) מצטלב וממשיך אל הבוהן הגדול. דמימה בשניהם או באחד מהם גוררת כאבים בכף הרגל בזמן הליכה.
בוהן פטיש וקשיי הליכה עקב דמימה בשריר החיצוני "כופף הבוהן הגדול הארוך"
דמימת מנוחת הייבור שבשריר כופף הבוהן הגדול הארוך שולחת כאב תחת הבוהן הגדול ומכבידה על ההליכה, גורמת לחוסר תחושה באזור הבוהן הגדול. ול"בוהן פטיש".
דמימה שנמצאת בשריר הפנימי יותר בכופף 4 הבהונות הארוך (הפנימי) שולחת תחושת כאב לקשת הרוחבית של כף הרגל – באזור שמתחת לארבעת הבהונות וגורמת לבהונות טופריים – הבהונות מעוותים תמידית.
די לכאב. הסובלים מדמימה זו ירוצו במקרים רבים לאורטופד. הבחנה שגויה של הרופא תביא אתכם כנראה להחלפת נעליים אבל היא בהחלט מיותרת. הכאב ימשך והנעליים לא יועילו כי בעיית כפות הרגליים במקרה זה כנראה במקום אחר לגמרי: בחוסר איזון של המוח הרגשי, הצפה רגשית כולל של חוויות טובות, העדר כרוני של מנוחה ודמימה, כיווץ מתמשך של השריר העמוק שמתחת לשריר התאומים והסוליה. פריצת דמימה כאן פשוטה ונראה שתועיל יותר.

טיפול עצמי

שב ושלב רגליים. רגל כואבת למעלה. כשאנו משלבים רגלים ומניחים את הרגל הכואבת מסוקלת מעל הברך של הרגל הבריאה. מעלים ומורידים את הרגל הכואבת תוך לחיצתה אל ברך הרגל הבריאה, כך היא נגררת מעליה וזוכה בעיסוי. העיסוי מתחת לאחורי הברך הכואבת אבל ההקלה תורגש למטה בבוהן ותקל על ההליכה. בישיבת סיקול על כסא. השריר שזוכה בעיסוי במצב זה הוא שהוזכר ראשון למעלה מבין השניים: "שריר כופף הבוהן הגדול הארוך". אם אנחנו מכווצים במצב זה את הבוהן השריר מבליט את עצמו עוד יותר ומקל על זיהוי המקום שדורש עיסוי.
נקודת לחיצה נוספת נמצאת מעל לעקב (מדיאלי – כלומר כלפי פנים) מאחור וכשנלחץ עליה בעזרת כדור, או ידיד, מומלץ תוך כדי הלחיצה יש לכווץ שוב את הבוהן הגדול כדי לחוש בשריר כופף הבוהן הגדול הארוך שבאזור זה. הדמימה מקרינה כאב לעקב, יוצרת דליות בוורידים, דלקות בוורידים ומגבילה את זרימת הדם לאזור הזה שברגל.
השריר העליון בחלקה האחורי של השוק מכונה תאומיםגסטרוסנמיוס – שריר שמתחבר לגיד האכילס ומסייע לאצנים בזינוק הפתיחה של ריצתם, בעזרתו אנחנו מזנקים, קופצים ונוחתים כרקדנים בנחיתה מבוקרת במורד. דמימה בתאומים מוקרנת לכף הרגל. כאב בקשת האורכית מאפיין דמימה בגסטרוסנמיוס, כאב בצד החיצון של העקב גם הוא הקרנה של דמימה בתאומים. תסמין נוסף לדמימה אופייני לילדים, כשהעקב מונח על הרצפה האדם מתקשה לישר את הברך. שריר התאומים (גסטרוסנמיוס) משקף דמימות מורכבות:
חלקו העליון של שריר התאומים נקשר עם השתקת קול פנימי, צניעות יתר, בושה, הפחתת ערך עצמו, חלקו האמצעי של ה'תאומים' נקשר בלעג, צמצום מרחב מחייה ומרחב הרגש, השתתקות, וחלקו התחתון של שריר התאומים נקשר בכאב שמועבר לשפה צינית ולהעדר הכרת תודה (הכול מגיע לו, והוא לא חייב דבר לאדם).
דמימת תרבות ההשתקה נקשרת בשריר התאומים. בחלקו העליון, של שריר התאומים, סמוך למפרק הברך משתקף רצף של מתרבות עתיקת יומין של השתקת גורמים אופוזיציוניים, שיח שמקלקל את השורה ואת העמדה הקונפורמיסטית. תרבות ההשתקה לוחצת את הפרט להסתרת מידע חיוני כולל כשהוא נוגע לקבלת החלטות גורליות. מאחורי החוויה של ההשתקה נמצא האדם שמונע מעצמו לחוש בכאב, לנוח במנוחת הייבור והוא שב ומנמיך את קולו. האדם מצמצם את רגשותיו, תחושותיו, עמדותיו ואפילו בפני עצמו הוא משתיק את דבריו. הוא זז הצידה או מפנה מקום מסיבות לא ברורות לאדם אחר. נכיר מאחורי דמימה זו גם אדם שנאלץ לפרוש מתפקיד נחשק, אדם מפוטר מעבודתו, גם אדם שגלה מארצו. במקרה אחר נכיר אמן שזונח את עקרונות ה"יופי" כדי למכור היטב את יצירתו ואדם אחר שרגע לפני קטיפת פרי עמלו נסוג מדרכו וכשל לתהום של תסכול (תופעה שתבעתי עבורה מונח מיוחד: "סוף טרגי") "סוף טרגי" הוא התנהלות חוזרת שמלמדת על רצף של החלטות שגויות וקלקול סופם של מהלכים אסטרטגיים.
נחזור אל שני השרירים העמוקים יותר שנמצאים מתחת לשריר התאומים. תחילה אל כופף הבוהן הגדול הארוך שנקרא לעיל, החיצוני (לטראל).
מצב האהבה ושריר כופף הבהונות הארוך‏Musculus flexor hallucis
כאב האהבה משתקף בשריר פנימי ועמוק שנמצא מתחת לשריר התאומים. הדמימה כואבת ובהחלט מורגשת בשריר ה'תאומים' אבל היא נמצאת עמוק מתחתיו (בשריר כופף הבוהן הגדול הארוך ‏Musculus flexor hallucis), שכונה למעלה: החיצוני. הדמימה משקפת העדר אהבה והעדר מנוחת הייבור .
תופעה נוספת נקשרת במצב האהבה, "כופף הבוהן הגדול הארוך" כשעובר באזור עצם המלאוליוס מדיאלי. מהשוקית (מה1/3 האחורי אמצעי של השוקית), השריר יורד מטה, פונה באלכסון אל מתחת לכף הרגל בכיוון הבוהן הגדול, כשהוא נמצא באזור עצם המלאוליוס שב ומשקף השריר בדמימה את מצב האהבה ואת יכולתנו להגן על קיומה המיטיב בחיינו. השריר ממשיך מטה ופונה לקרסול התיכוני, בדרכו אל הבוהן הגדול. והדמימה באזור המלאוליוס (ראה להלן, "קשיים בכניסה להיריון") רומזת על ה"סוף הטראגי" בכל הקשור באהבה, מערכות יחסים וקרירה, הדמימה באזור עצם המלאוליוס מלמדת גם על תחושה קשה שהאדם כולו נדחה עקב סירוב לקרבה מאדם או לתפקיד נחשק. במקרים רבים משקפת הדמימה אכזבה ותסכול עקב אי עמידה בציפיות.
מתחת לכף הרגל הדמימה משקפת ומלמדת על כאב עמוק במרחב האהבה, על אהבה נכזבת, דחיית האהבה, התנגדות לאהבה, וויתור מרצון על אהבה גדולה, כמו שהמלחין ורדי הראה כאפשרי באופרה שלו "לה טרוויטה" (La Traviata)…
כבוד, קבלת תשורות, פרסים ושוחד כופף הבוהן הגדול הארוך Flexor Hallucis Longus
יחס האדם לתשורות, הוכרה וכבוד גם רדיפת בצע ושוחד משתקפת בדמימה בשריר כופף הבוהן הגדול הארוך.
הכבוד הוא אחד מכוחות הפעולה החיוניים להעצמת הנפש ולבריאות נפשית. נושא שהוזנח בעידן המודרני. פגיעה בכבוד מחבלת בגמישות האני, מדוממת והדמימה משתקפת בשריר החיצוני והראשון שבדיוננו שריר כופף הבוהן הגדול הארוך Flexor Hallucis Longus , בחלקו העליון באזור בו השריר מכסה את השוק – באזור עצם השוקית (טיבייה) משתקפת דמימת הכבוד. באזור נמוך יותר בשריר זה בדרך השריר מטה לאזור הקרסול התיכוני, סמוך לעצם המלאוליוס (ראה להלן, "קשיים בכניסה להיריון") נמצאת הדמימה שבכוחה גם להביא תכונות של אדם להקצנה. ואדם שיודע לעמוד על שלו, להשמיע קול קם ומשמיעו ללא גבול ובקול רם מאוד. הוא אינו מסתפק בכבוד ותשורות נלוות אל תאוותו לכבוד ההולכת וגדלה ועד לקיחת שוחד הוא מגיע.

עמידה באתגרים

ההבדל בין המצליחנים לרודפי הכישלונות והלא יוצלחים ביחסם לקושי. האחרונים רואים בקושי סיבה לחזור למיטה – כי אין סיכוי שיצליחו לעבור את המשבר. יש הקוראים לתחושה כזו ייאוש, ובצדק זה הייאוש: אדם שמדמה שהגבעה מולו היא הר שדורש מיומנות של מטפסי הרים כדי לחצות אותו, שעה שבמציאות עומד תל. האחרונים רואים בקושי אתגר והזדמנות לשכלל כישורים ויכולות אישיים.
הדמימה של הלא יוצלחים נמצאת ברגל בשריר באזור האחורי של השוק ומכונה שוקה אחורי (טיביאליס פוסטריר).
הרופא ייאבחן כאן סדק בטיביה, או דלקת גיד האכילס האמת שגם התחושה קרובה ואדם שמפחד מאתגר ודומם ברגלו חווה תחושה של סדק בעצם הטיביה (שוקה) ואם יעדיף אבחון של אורטופד יחסוך אולי תשאול בתחום האתגרים שנמנע מלשכלל עצמו בעזרתם ואולי יזכה בגבס שלא יצליח לתקן לו סדק כי אין כאן סדק בעצם!!!
דמימת שריר השוקה האחורי – משקף חוויות עוצמתיות ועמידה די כושלת באתגרים, בנוסף הדמימה רומזת על תופעות מוזרות בחיי האדם ולעיתים גם העצמה של חוויות הילדות מסביבות גיל 5 או 9 שנים. חוויות שעולות ומתנפצות בתוכו מבלי שהוא עצמו מבין למה ומדוע הוא חווה אותן. ייסורי נפש, התבודדות, סיגוף נפשי וכשהדמימה זזה מעט לאזור המלאוליוס המדיאלי הדבר ילמד על קשיים להיכנס להיריון.

מלאוליוס מדיאל וקשיים בכניסה להיריון

דמימה מורכבת ומעניינת היא דמימת (Malleolus) המלאוליוס המדיאלי. עצם בכף הרגל שבולטת החוצה ופנימה. בעיות גניקולוגיות מזוהות בעצם הזו הפונה פנימה.
לאחר שמיכלי לא נכנסה להיריון והגיעה לטיפולים אצלי, שבתי והתעקשתי שהכל אצלה בסדר. רק לאחר כחצי שנה של עקשנות מתמידה החליטו מיכלי ובן זוגה לבדוק את נושא פוריות הזרע אצלו ואכן רק לאחר טיפולים ממושכים של השבחת הזרע שלו, נכנסה מיכלי להיריון.
במהלך עבודתי רבת השנים, זכיתי גם לסייע גם לנשים שהבעיות הגניקולוגיות שלהן טרם נפתרו.
רעות הגיע אחרי חמש שנים שבהן לא נכנסה להיריון. רעות הסתירה את הקשיים ממשפחתה התומכת. המגע הקל ביותר באזור עצם המלאוליוס מדיאלית שלה היה בלתי נסבל עבורה והכאב היה גדול מאוד, אבל לאחר שרעות השתמשה בתמציות אבנגורי שרקחתי למענה ודמימת המלאוליוס נפתחה נכנסה רעות להיריון וילדה. את הטלפון הראשון מרעות, מחדר הלידה קיבלתי אני. זכור לי הרגע ההוא. הייתי בקליניקה שלי בתל-אביב ולפתע ראיתי על הצג שרעות מתקשרת. התנצלתי בפני שותפי לפגישה ורצתי למרפסת הפונה לרחוב יהודה הלוי. לענות לטלפון.
פתחתי את הטלפון ושמעתי את הקול הנעים ביותר שקיים: יש לי בת !!!
הטיפול ביולדת היה אירוע מיוחד עבורי – סבתא של רעות מטילד סייעה לי רבות כשנשדדתי בפריז בדרכי להופעות מברן ללונדון. נשארתי ברחוב חסר כול, בלי דרכון ובלי כסף אפילו ספר טלפונים לא היה לי ולא יכולתי להתקשר לאמרגנית האנגלייה שלי. היו לי בכיס כמה פרנקים וישבתי לקפה בבית קפה אהוב ליד הפליי גרנייר בו למדתי לרקוד. רציתי לשקול את צעדי, לחשוב, מה לעשות במצב המביך שנוצר …
לא יודע איך קרה שסבתא של רעות, שישבה מאחורי באותו בית קפה פריזאי, החלה לשוחח איתי… היא אספה אותי לאחר מכן אל ביתה ושם גרתי עד שהשגרירות הישראלית, של אותם ימים, שלא נדע, הצליחה לסדר לי תעודת מעבר לישראל…
ימים עברו ורעות הגיעה, באחת הפגישות הראשונות עלה בדעתי שהיא נכדה של מטילד, תשובותיה של רעות לשאלות לא הסגירו את סודותי אבל הובילו אותי להבנה שמטילד היקרה שלי מהרובע ה 16 של פריז היא סבתא של רעות, וכשרעות התקשרה וצעקה בטלפון: : יש לי בת. הרמתי את עיני לשמי תל אביב וראיתי את מטילד שלי מחייכת. אמרתי לה ללא היסוס: "מטילד – זהו זה, עכשיו… הצלחתי להחזיר לך את החוב".

פריצת דמימה

הטיפול בדמימות מורכב ותלוי באזור הדמימה ובאופייה. המשותף לכל הדמימות שימוש בלחיצות, לעיתים הוא כולל שימוש בתמציות צמחים: יש וההתחלה בעיסוי עדין, אחר-כך מוסיפים תמציות צמחים ייחודיות לדמימה ומעסים אתן ואז פריצת הדמימה, תוך כדי מתיחה סיבובית של האזור לחיצה באגודל ושימוש בנשימות עומק.
תזונה: יש להתרחק תמיד ממזון רעלני, עגבנייה למשל היא ירק אדום ויפה אבל אם הוא לא מבושל או מאודה העגבנייה בהחלט יכולה גם להזיק לתפקוד השרירים, הוספת מגנזיום על-ידי לעיסה ממושכת של שקדים טריים ושתיית מיץ סלרי מאוד מסייעת גם תשאול ושיחה הכוללת עידוד להשמעת קול הדמימה.
לוחצים בעזרת אגודל על אזור הדמימה – לא על האזור שאליו היא מקרינה, תוך כדי הזזת האיבר. התנועה של אבר הגוף שדמם מאפשרת למטפל יתר נגישות, מורידה את רף הכאב ומקלה על החדירה לעמוק השריר.
עיקר הלחץ מתבצע בעזרת האגודל, לעיתים מרפק ואף דריכה עם הרגל אבל תמיד כשהמטופל נושף את האוויר החוצה. הנשיפה משחררת את השריר, לחץ מסיבי ללא נשיפה מכאיב ואינו יעיל. כשהשריר מתחיל להשתחרר יש להגביר, להעמיק את הלחיצה.
הערה: רוב המטפלים שוגים בשלב זה ומרפים את הלחץ.
הלחיצה עצמה מתבצעת באופנים שונים. משתמשים בכדור, מקל לחיצה, אגודל, מרפק, כף רגל, סנטר, פרי וכל דבר העולה על דמיונכם שיצליח לחדור את ההתנגדות הכרונית של השריר.

רחל ושלום מרגולין ממייסדי תל עדשים. שלום ממייסדי ארגון השומר. לחם לצד טרומפלדור בתל-חי.

במקרים רבים אפשר להשתמש במתיחה כמו בתרגילי גמישות, כך למעשה החלה שיטת הטיפול.
אפשר גם להניח על המקום המדומם "כוס רוח". הניחו מעט שמן שקדים, שמן ענבים על מקום הכאב, קחו כוס קטנה, הוציאו בעזרת נר דולק את האוויר ממנה והניחו אותה במהירות על מקום הכאב, פתחו מיומנות להניע את הכוס כשהיא שואבת אל תוכה את הזוהמה שבמקום הדמימה בתנועות קטנות סביב ואל מקור הדמימה. סבתי, 1983  רחל מרגולין לבית ניקולייב נהגה להקל כך על כאבי גב. ועל-פי ניסיוני סבתא רחל מרגולין פעלה בהחלט נכון.

חמר ירוק

אזור הדמימה מוצף חומרי פסולת שהצטברו כתוצאה מן הכיווץ המתמשך. חמר ירוק שנמרח בקביעות בשכבה דקיקה על המקום למשך חודש ימים מעולל פלאים ומקדם החלמה של שברים וכאבים כרוניים.
פריצת דמימה מתאפשרת מרגע שהצלחנו להניע את המקום והזרמנו אליו דם מזין ומנקה גם נוזל הלימפה הסובב אותו מחדש כך את פעולת נקיון המקום. תהליך זה עוזר לסלק את החומרים הרעילים שבאזור הדמימה. ניקוי הגוף מרעלים מסייע בתהליך ההחלמה ולכן כדאי לעיין גם במאמרים הדנים במזון מחלים ובניקוי הכבד הממונה על ניקוי הרעלים בגוף.

כל הכתוב בהערות ו/או המתפרסם בכתבה כולה או באתר של ירון מרגולין הוא מידע בלבד וחומר למחשבה, ואין לראות בו הוראות לטיפול עצמי, אבחון, ו/או המלצה לטיפול זה או אחר ו/או נטילת חומר זה או אחר. כל ייעוץ וטיפול חייב להינתן בידי רופא מורשה ותחת פיקוחו או פיקוח של הממסד הרפואי.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי, תורת הדמימות
    3 comments on “די לכאב – שיטת מרגולין להחלמה
    1. Couldnt agree more with that, very attractive article

    1 פינגים/מעקבי קישורים עבור "די לכאב – שיטת מרגולין להחלמה"

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *