כולסטרול גבוהה – מדד חדש – יחסי הכולסטרול התקין הוא שקובע – כיצד להחלים ללא תרופות

יחס כולסטרול תקין הוא 3 ומתחת ל-3.

כולסטרול הוא שם כולל למולקולות שומן שמיוצרות בכבד שלנו (ושל כל שאר בעה"ח – להם יש כבד). שומן הכולסטרול חיוני ביותר לבריאות המוח, תאי הגוף, וכן – לתפקוד תקין של המערכת ההורמונאלית הכוללת את מערכת הרבייה. הכולסטרול הוא מולקולת היסוד של הורמונים רבים. ד"ר ברברה רוברטס – רופאה קרדיולוגית אמריקאית ידועה, מנהלת את המרכז לבריאות הלב לנשים בביה"ח ע"ש מרים ברוד איילנדפרסמה ספר (האמת על הסטטינים) בו היא קוראת לציבור ואומרת: במידה ואתה סובל ממחלת כלי דם ולב, תזונה נכונה לבדה יכולה להפחית את רמת הסיכון לאירוע קטלני, זאת – ללא תופעות לוואי חמורות שעלולות להופיע גם לאחר שנים של נטילת סטטינים [מקור].
מקור האיור בצילום מסך מ- כאן.

כולסטרול הוא אלכוהול בלתי רווי ממשפחת הסטרואידים; הוא חיוני לתפקוד תקין של כל תאי בעלי החיים ומהווה מרכיב בסיסי של קרומי התא שלהם [מקור]. הגוף שלנו זקוק כמובן לכולסטרול, אבל במידה הנכונה והיא לא ברמות גבוהות מדי. כאשר מתפתח מצב של חוסר איזון ועודף כולסטרול בדרך כלל מצביעים על LDL, הכולסטרול הרע אז חודר אל תוך דפנות העורקים וגורם לאבדן גמישותם, מצב שאפשר בדרך כלל לאזן אותו בתוך כמה ימים בלבד עם מזון כתרופה. הנושא המדובר כיום איננו עוד מדד ה- HDL אלא חוסר איזון בין הכולסטרולים. כדי לדעת אם מתפתח אצלך חוסר איזון מומלץ לקרוא מאמר זה מאת ירון מרגולין מאסטר בהחלמת הכליות והפחתת כאב.

כולסטרול גבוה – אפשר להוריד את הכולסטרול הרע באמצעים טבעיים

ירידה בתפקוד הכליות – מה לעשות?

מדידת כולסטרול (Cholesterol) הינה חלק בלתי נפרד ממדדים ביוכימיים בדם. בדרך כלל מתבצעת מדידת סך-כולסטרול, כחלק מפרופיל שומנים ביחד עם מדידת HDL וטריגליצרידים, כאשר רמת LDL נקבעת באופן חישובי מנתוני שלושת המדדים האחרים בעזרת נוסחת Friedewald [מקור]. הערכת רמות כולסטרול, LDL‏, HDL וטריגליצרידים חשובה להערכת הסיכון לטרשת עורקים ומחלות קרדיו-וסקולאריות, אי ספיקת כליות ואנמיה. מדדים אלה חיוניים גם להערכת מטבוליזם של השומנים בגוף, וכן לסיוע לאבחון ירידה בתפקוד הכבד, ומחלות כגון: תסמונת נפרוטית, דלקת הלבלב, או ירידה בפעילות בלוטת התריס.

ערכים גבוהים נחשבו באופן מסורתי לאלו באחוזון ה-90 וה-95; וערכים נמוכים נחשבו לאלו שנמצאים מתחת לאחוזון החמישי. ועידת הקונצנזוס של NIH תיקנה לאחרונה את הערכים הנוגעים לכולסטרול, ומאמר זה יעמוד על היחס בין מדדי הכולסטרול הטוב לרע הוא כיום מוגדר למצב הקובע את גמישות העורקים ואת היכולת להגמיש אותם מחדש על-ידי מזון כתרופה. הגם שהשינוי לגבי טווח הנורמה מדבר על רמות כולסטרול מתחת ל-200 מ"ג/ד"ל כרמה המסווגות כ"כולסטרול הרצוי בדם", כאשר הטווח שנע בין 200 עד 239 מ"ג/ד"ל כ"כולסטרול גבוה בדם גבולי" ואלו 240 מ"ג/ד"ל ומעלה הוא שמוגר כיום כרמה "גבוהות בדם" [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5],

יש לשוב ולהדגיש כי המדד הקובע הוא היחס בין השומנים ועל כך בהמשך.

כל הסטרואידים נוצרים מכולסטרול. כולסטרול הוא מוצק בטמפרטורת החדר, כעין דונג, והוא נמס ב-150 מעלות. כולסטרול מסיס בכלורופורם, באתיל אתר או באלכוהול חם [מקור].

מולקולת הכולסטרול שומנית ומורכבת מ-3 מרכיבים: 1. מבנה טבעתי המורכב מ-4 טבעות הידרוקרבוניות. 2. זנב הידרוקרבוני על פחמן מספר 17, 3. שייר הידרוקסיל קוטבי על פחמן מספר 3 שמקנה לכולסטרול את הגדרתו כאלכוהול אך גם כסטרול. המבנה ה-4 טבעתי אופייני לכל ההורמונים הסטרואידים כגון טסטוסטרון ואסטרוגן.  שייר ה-OH של כולסטרול יכול ליצור קשרי מימן עם החמצן הקרבונילי של פוספוליפידים וספינגוליפידים בסביבתו הקרובה [מקור]. מולקולת הכולסטרול שייכת לשומנים מכיוון ומכיוון שהכולסטרול אינו מסיס, ההתניידות שלו בדם באופן עצמאי לא אפשרית והכרח שתהייה באמצעות מוביל או כלי הסעה שיעביר אותו בזרם הדם. סירה או צוללת יכולות לעזור כאן. וואו יצר הטבע והיא כוללת חלבונים ומכונה ליפופרוטאין (ליפופרוטאין – מעין "כרכרה") במחזור הדם.

ליפופרוטאין – הוא מעין כרכרה שמובילה נסיכה. מקור האיור במאמר What is lipoprotein – כאן

בגוף האדם קיימים שני סוגים מרכזיים של ליפופרוטאינים והם מוכרים בעיקר ככולסטרול הרעLDL – וככולסטרול הטוב –  HDL [מקור]. לכל אחד מהכולסטרולים האלה תפקיד שונה בהסעת השומנים. כאשר המכונה כולסטרול רע למעשה טוב וחשוב ביותר לבריאות האדם.

 "ה-LDL הוא אמצעי ההסעה בזרם הדם של כולסטרול מהכבד אל שאר רקמות הגוף [מקור]. הוא שמסתכן בתהליך החימצון בדרכו אל אברי הגוף והוא שיוצר את התכווצות דופן העורקים ואובדן גמישותה. על נושא זה אפשר לקרוא עוד במאמרי על גמישות העורקים (עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש) – כאן – וכן במאמרי על נושא ההומוציאסטין כאן וכאן.  את עודפי ה-LDL הכבד אמור לסלק מהדם באמצעות קולטנים ייחודיים. במצבים בהם תזונת האדם לא מאוזנת ולא מכילה די חומרים אנטיאוקסידנטיים או  אנטי חמצוניים ונוגדי חִמצון, הכבד לא מסלק את כל עודפי ה-LDL ורמתו בדם עולה מעל הרצוי. זו גם הסיבה שבעזרת תזונה כתרופה קל מאוד לאזן את הכולסטרול בדם. מקובל להמליץ על נטילת סטטינים אלא שאלו גוררים לכאורה להרס עצום ועלולים לקדם מחלות כרוניות חשוכות מרפא כאי ספיקת כליות – נושא שאפשר לקרוא עליו עוד – כאן. נמצא שסטטינים גם מעוררי כאב והתכווצויות שרירים כרוניים ברגליים (כתוצאה מהפרעה בייצור אנזים Q10) ובשאר אברי הגוף. כאשר מתפתח מצב של חוסר איזון ועודף, הכולסטרול חודר אל תוך דפנות העורקים וגורם לאבדן גמישותם, מצב שאפשר בדרך כלל לאזן אותו בתוך כמה ימים בלבד עם מזון כתרופה.  האיור לקוח מצילום מסך מהמאמר " Get The Facts About Cholesterol" By Hannah and Jennifer Period 5 Biomedical – כאן

ה-HDL שמכונה כולסטרול טוב גם הוא סירת משא ותפקידו הפוך ל LDL – הוא מנקה את כלי הדם ומעביר מהגוף את הכולסטרול אל הכבד. כאשר הכולסטרול 'הרע' מגיע אל קרומי התאים שמכילים קולטנים שתופסים את המולקולות השומניות שמוגדרות גם גדולות, הם מסירים את המעטפת (סירת המשא) ומשתמשים בכולסטרול עצמו לבניית הקרומים ושמירה על קשיחותם. כשהתא מחדש את הקרום, הכולסטרול הישן מפונה מהתאים בחזרה לכבד על ידי מולקולות גדולות הקרויות 'כולסטרול מסוג HDL' (קיצור של High Density Lipoprotein), שקיבל את הכינוי "כולסטרול טוב", מאחר והוא הכולסטרול שמתפנה מהגוף.

היחס קובע. היחס בין 2 סוגי הכולסטרולים אצל אדם בריא, נקשר ביחס בין שני מובילים אלו כלומר היחס בין מי שמוביל את הכולסטרול אל הגוף HDL ומי שמנקה את עודפיו ומעביר אותם אל הכבד LDL.

רמת יתר של כולסטרול בדם נקראת היפרכולסטרולמיה, ומצב זה הוא אחת הסיבות לשינוי תפריט תזונתי.

למאמרי – השבועה ההיפוקרטית – העדויות על קשרים פיננסיים של רופאים עם תעשיית התרופות, הולכות ורבות, האם השבועה מופרת כיום?

 כמויות גדולות של חומצות שומן מהארוחות חייבות להיות מועברות כטריגליצרידים על-מנת למנוע רעילות בגוף. לליפופרוטאינים האלו תפקיד מרכזי בספיגה והובלה של שומנים תזונתיים על ידי המעי הדק, בהובלת שומנים מהכבד לרקמות היקפיות (לכל הגוף) ובהובלת שומנים מרקמות היקפיות לכבד ולמעי (הובלה הפוכה של כולסטרול). תפקיד משני שלהם הוא הובלת תרכובות הידרופוביות ואמפיפתיות זרות רעילות, כגון אנדוטוקסין שמגיע מחיידקים, וזיהומים [מקור].

ארוחה עתירת שומן אם כן, מובילה להיווצרותם גם של חלקיקי כילומקרון (chylomicron). הוא החלקיק הראשון אשר נוצר בגוף האדם כחלק מתהליך ספיגת שומנים והעברתם לרקמות הגוף השונות [מקור]. מדובר בחלקיקים גדולים עשירים בטריגליצרידים. אלו חלקיקים בעלי דחיסות נמוכה. והם נוצרים במעי ישירות לאחר ספיגת שומנים ממערכת העיכול והינם החלקיקים בעלי תכולת הטריגליצרידים הגבוהה ביותר. כילומיקרונים מעורבים בהובלה של טריגליצרידים וכולסטרול תזונתיים בזרם הדם אל הגוף – רקמות היקפיות ולכבד. ארוחה עתירת שומן מכריחה ייצור של chylomicron גדולים בשל כמות הטריגליצרידים המוגברת הנדרשת במקרה כזה להמועברה בדם בעוד שבמצב צום חלקיקי ה-chylomicron הם קטנים ונושאים בדם רק כמויות קטנות יותר של טריגליצרידים.

ליפופרוטאינים הם חלקיקים מורכבים. הם בעלי ליבה הידרופובית מרכזית של שומנים לא קוטביים, עיקרם קבוצה של תרכובות אורגניות – אסטרים של כולסטרול וטריגליצרידים. מולקולות הידרופוביות לא אוהבות מים. כשהן פוגשות במים הן נדחות מהמים ומתקבצות כאילו עברו טראומה. במים הן מצטברות לצבר מולקולות הנקראות מיצלה [מקור]. המיצלות אשר נוצרות מתפרקות ומפרישות חומצות שומן חופשיות ומונוגליצרידים, אשר נספגים בתאי המעי. בתוך תאי המעי המונוגליצרידים וחומצות השומן החופשיות מתחברים למה שמכונה טריגליצרידים. אלו נישאים על ידי ליפופרוטאין (מעין "מוניות" גופיף אשר מורכב משומן וחלבון והוזכר למעלה) – כילומיקרון.  ספיגתם של הכילומיקרונים מתרחשת דרך כלי הלימפה ורק לאחר מכן הם מופרשים אל מחזור הדם [מקור]. ליבה הידרופובית, היא ליבתם של הליפופרוטאינים, מוקפת בקרום הידרופילי המורכב מפוספוליפידים, כולסטרול חופשי ואפוליפופרוטאין (אפוליפופרוטאינים הם החלבונים קושרי הליפידים המהווים מרכיב של הליפופרוטאינים בפלזמה [מקור].) ליפופרוטאין שזורמים בפלזמה מחולקים לשבע מחלקות על סמך גודל, הרכב שומנים ואפוליפופרוטאין (כפי שהוזכר לעיל,.). הוכח כי ליפופרוטאינים ממלאים תפקיד חשוב בהגנה מפני זיהומים טפיליים [מקור1, מקור2, מקור3] נושא זה מרכזי ואחד החשובים בתהליכי ההחלמה החדשניים כי הוא מהווה קו הגנה על האדם בתיקון רקמות בעת מחלה כרונית [מקור]. לדוגמה, הוכח כי זיהום מפחית את הובלת הכולסטרול ההפוכה, נושא שהוזכר למעלה מדובר בהובלת השומנים מהרקמות היקפיות לכבד ולמעי (הובלה הפוכה של כולסטרול) נושא זה גורלי ועשוי לסייע בשימור הכולסטרול במקרופאגים (הם מסלקים מנוזלי הגוף חלקיקים זרים ופתוגנים על ידי בליעתם ופירוקם.) ובתאים אחרים הממלאים תפקידי מפתח בהגנה על האדם [מקור1, מקור2]. לפיכך, בנוסף לתפקודי ההובלה שלהם, ישנן עדויות רבות לכך שליפופרוטאינים ושומנים גם מגנים על גוף מארח מפני ההשפעות הרעילות של מיקרואורגניזמים [מקור].

למה צריך כולסטרול?

כולסטרול נחוץ בבניה של ממברנות תאים (דופן התאים), בתמיכה בשלמות הממברנה, וכן לשמירה על נזילות (fluidity) של ממברנות התאים – במאמרי על דופן התא "קרום התא – הממברנה והדלקת הכרונית" אפשר לקרוא וללמוד עוד על נושא זה.

הממברנה היא קרום דק וגמיש שמקשר ומגן על התא ובין התא ומסביבתו כולל מפני כניסה של חומרים לא רצויים מבחוץ, למשל וירוסים ומווסת את ריכזי המלחים בתא כדי לשמור על איזון כימי וחשמלי בתוכו. כאשר מדברים על איכות הסביבה של הגנים כמו במחקרי האפיגנטיקה – נושא הממברנה שב ועולה.  לכל תא יש ממברנה למעשה זו מעטפת שומנית, דרכה התא מתקשר עם סביבתו. וכאשר המעטפת נפגעת והיא נפגעת, כפי שמאמרי "קרום התא – הממברנה והדלקת הכרונית" מלמד – מתפתחת דלקת.

LDLs ו-HDLs חייבים להיות מאוזנים כך שהכולסטרול יעבור לתאים לפי הצורך ולא יהיה עודף שלו בזרם הדם.

יחס תקין אצל אדם בריא הוא רמות LDL גבוהות עד פי 3 מרמות ה-HDL. הווה אומר משאיות ההובלה אל הגוף רבות יותר ממשאיות פינוי האשפה (HDLׂ) אבל מספרן של משאיות ההובלה של הכולסטרול אל אברי הגוף חייב להיות בתקן מאוזן שאינו עולה על-פי 3. מה שמעלה את מספר המשאיות האלו הוא דחיסת שומנים לגוף שאינו מסוגל להכילם ומצב זה הוא שמגביר את ייצור משאיות ההובלה האלו.

מחלקים כולסטרול רע בטוב = מתחת ל 3

מחלקים כולסטרול רע בטוב = מתחת ל 3

לדוגמא 226.2 הוא מצב הכולסטרול הרע שהיה אצל לקוח שלי בתחילת הטיפול והכולסטרול הטוב עמד אז על 52

226.2:52= 4.3 שהם יותר משלוש. מצב זה מלמד על חוסר איזון ואבדן גמישות עורקים.

חודש וחצי לאחר מכן הכולסטרול הרע עמד עלעל 121.6  וה HDL עמד 63 121.6:63= 1.930158 נושא זה מלמד על שיבתה של גמישות העורקים ללא תרופות ובעזרת לחיצות ההחלמה ומזון כתרופה בלבד.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    עקרונות המזון כתרופה

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *