במיה – מזון כתרופה

הבמיה (okra) היא צמח, למעשה פרי קיץ שנולד מפרח מקסים בצבע צהוב בהיר עם כתם סגול שפורח יום אחד בלבד. מוכרת גם בשם: ladies’ fingers. הבמיה כמו המלוכיה, ההיביסקוס, אגוז קולה, קקאו, והכותנה, וגם צמחי בר כמו אבוטילון, חוטמית וחלמית שייכת למשפחת החלמיתיים (Malvaceae). היא עמידה בפני בצורת וחום ומגיעה אלינו מאתיופיה- סודן שבאפריקה [מקור]. האנרגיה שלה נקבית והיא מקררת, מלחלחת ומרגיעה.

מחקרים מראים שלחלקים מהצמח, כמו העלים, הפרחים והזרעים, יש חומרים ביו-אקטיביים בהרכבם והם זמינים למאכל ובריאים [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5].

לבמיה מרקם דביק, נחשבת מזון של קיץ גם מתאימה לירקות כבושים. כשבוחרים במיה, לבישול, יש לבחור פרי טרי וצעיר יחסית, ירוק ובעל מרקם מעט רך.

יש לקטום את הגבעול של הבמיה קרוב לתרמיל עצמו, בצורת קונוס בלי לפצוע את התרמיל, ולייבש היטב על מגבת.

ייבוש – לאחר שטיפה וניקוי, יש להניח על מגש לייבוש בשמש, או בתנור שחומם מראש לחום נמוך למשך כמה דקות. המתכון המסורתי מדבר על טיגון. הוא הורס כמעט את כל מרכיבי הבריאות מכל מקום הטיגון מקדים לבישול. משתדלים שהטיגון יהיה קצר בשמן זית (רצוי במחבת קרמית) כדי להשאיר ממנה בכל זאת גם משהו בריא, מטגנים עד שצבע הבמיה מתכהה מעט. ולאחר הטיגון נהוג לספוג את עודפי השמן בנייר סופג.

בהמשך מטגנים כמה שיני שום קצוצות, מוסיפים מטבוחה שהוכנה מראש מעגבניות מקולפות מתבלים במעט כמון, כורכום, פפריקה מתוקה, פלפל שחור, מלח, ומעט מיץ לימון. לבסוף מכניסים פנימה את הבמיה ומבשלים על אש נמוכה עם מכסה סגור. 

היתרונות הבריאותיים שיש בצריכה קבועה של במיה ירוקה, חייה רבים:

הבמיה כשהיא חייה, טריה עשירה במינרלים, ויטמינים וסיבי תזונה מעולים שמספקים יתרונות בריאותיים רבים ויכולה משום כך לשמש "מזון כתרופה" לטיפול בסוכרת, מניעת מחלות כליות, הקלת אסטמה, הורדת כולסטרול, חיזוק המערכת החיסונית ואפילו לאפשר תמיכה וקידום הריון בריא ושמירה על התפתחות העובר.

במיה טריה היא מקור טוב במיוחד של ויטמין C, ויטמין K (מרכיב חיוני לשמירה על בריאות העצם), חומצה פולית (ויטמין B9), תיאמין (ויטמין B1, הכרחי להגנת מערכת העצבים והמוח בקרב חולי כליה),קטכינים (שייכים לקבוצת נוגדי חמצון טבעיים הנקראים פוליפנולים או קטכינים והם משתווים בעצמתם לויטמין C או E,) וקוורצטין (הפלבנואיד ותרכובת ביו-אקטיבית quercetin. קוורצטין הוא נוגד חמצון חזק שנמצא גם בבצל ובתמציות של אוכמניות ופטל שחור, מפחית לחץ דם. הקוורצטין מאזן שומנים בדם, הוא יכול להרגיע חרדה ודיכאון) ומגנזיום. הבמיה מספקת סיבים ריריים בכמות נאה [מקור]. 

הסיבים שבבמיה (הם החומר הרירי) עוזרים להפחית את קצב הספיגה של הגלוקוז מה שמפחית את רמות הגלוקוז בדם [מקור].

פרות הבמיה (ללא הגרעינים) שימושית למניעת מחלת כליות;  לחולים שאכלו במיה מדי יום היו סימנים מופחתים של נזק לכליות

[מקור].

הסיבים כאמור לעיל הם החומר הרירי. אנו מזהים אותו כמי שנפלט מהבמיה בבואה במגע עם מים. לכן, המבקשים את הבמיה כתרופה' מתבקשים להרטיבה ולהימנע מחומץ או לימון במנה. בזרעים ובפרי הבמיה הם אחד המקורות העשירים של חומר רירי זה, משמשים בטיפול בעזרת מזון כך למשל

הסיב הרירי שבבמיה מסייע בפריסטלטיקה (היא תנועה גלית של שרירים חלקים בצנרת הגוף ובמערכת העיכול היא הגורמת לדחיפת המזון דרך הצינורות השונים של מערכת העיכול) חלקה של מזון מעוכל דרך המעי ומקלה על מחלות מעי ומצבי עצירות

[מקור]. הסיבים הריריים גם עשויים לעזור להסיר רעלים מהגוף. עוד על סיבי תזונה כתרופה' אפשר לקרוא במאמרי על סיבי התזונה המסיסיים והרירייםכאן.

הסיב הרירי הנודע של הפרי (במיה) הוא רב סוכר צמיג מאוד והוא מורכב ברובו מחד סוכרים D-galactose, L-rhamnose וחומצה גלקטורונית, כמו גם חלבונים ומינרלים [מקור1, מקור2].

הערההקוורצטין הוא פלבנואיד (מגן על צמחים, ביופלבנואידים מתחלקים למספר קטגוריות, כגון אנטוציאנידים, קוורצטין, איזופלבונים, פלבנטין, פלבונולים פלבונונין, גניסטאין ופלבונים.)

הקוורצטין מסייע למניעת דיכאון ללא תופעות לוואי שעלולות להיות מסוכנות בשילוב עם תרופות נוגדות דיכאון.

הקוורצטין מצטיין בתכונות אנטי-טרומבוגניות, אנטי-דלקתיות, אנטי-סוכרתיות ותכונות של הגנה עצבית.

קוורצטין ידוע בתכונותיו האנטי-אלרגיות, בויסות שחרור ההיסטמין, ויכול לסייע לתסמיני אלרגיה משל היה 'אנטי היסטמין'. פירות הדר, בצל, כוסמת ירוקה, במיה, ואננס נמנים על מקורות הקוורצטין העשירים ביותר.

שינוי צבע העור וכאב על פני העור הם הסימנים העיקריים לפציעה של דפנות כלי הדם שם. הקוורצטין, בשילוב עם ויטמין C, מסיעים בהפחתת ההסתברות לפציעה ומזרזים את תהליך ההחלמה נושא שנקשר בקוסמטיקה.

פרי הבמיה נפוץ בבישול אך גם ברפואה המסורתית בטיפול בתולעים, דיזנטריה, דלקות, וגם גירוי של הקיבה, סוכרת, המעיים והכליות [מקור1, מקור2]. 

 כוס במיה במשקל 100 גרם מכילה:

 33 קלוריות

 1.9 גרם חלבון

 0.2 גרם שומן

 7.5 גרם פחמימות

 3.2 גרם סיבים מסיסים 

 1.5 גרם סוכר

 31.3 מיליגרם (מ"ג) של ויטמין K

 299 מ"ג של אשלגן

 7 מ"ג נתרן

 23 מ"ג ויטמין C

 0.2 מ"ג תיאמין ויטמין B1

 57 מ"ג של מגנזיום

 82 מ"ג של סידן

 0.215 מ"ג ויטמין B6

 60 מיקרוגרם (מק"ג) חומצה פולית

 36 מק"ג של ויטמין A

 [מקור].

במיה מכילה גם מעט ברזל, ניאצין, זרחן ונחושת [מקור].

חלקי הצמח (במיה) כולל העלים הטריים, הניצנים, הפרחים, התרמילים, הגבעולים והזרעים נתנים למאכל ושמשים בתפריט "מזון כתרופה".

כך למשל, זרעי הבמיה משמשים להרגעת הנפש. הזרעים של הבמיה מכילים נוגדי חמצון הידועים בשם פלבנואידים, והם יכולים לשמש כנוגדי דיכאון טבעיים.

מחקרים הראו, כי הזרעים של במיה מכילים רמות גבוהות משמעותית של פלבנואידים אשר מסייעים להוריד את רמות הסוכר בדם ובכוחה לשפר את אחסון הגליקוגן בתוך הכבד [מקור].

הערה: גליקוגן משמש כמקור דלק לגוף, אחסון משופר שלל גליקוגן, מעניק כוחות, האדם מתעייף פחות ואם מתעייפים, העייפות מגיעה בקצב איטי יותר. בכל אופן זו הסיבה שהבמיה נחשבת מזון מחזק ומתאים נגד עייפות כרונית.

מי במיה – המתכון הבריא ביותר של במיה חיה

המתכון המסורתי הוזכר למעלה, עם עגבניות והקפצה בשמן לסגירת הפרי תחילה, אבל הנושא שחשוב לנו הוא –

איך מכינים את הבמיה לצרכי החלמה ושמירה על הבריאות

שהרי דרכים מסוימות (טיגון) יכולות להפחית באופן משמעותי, או כמעט לבטל את היתרונות התזונתיים שיש בבמיה: אידוי, צלייה, או אפייה בתנור. המתכון הבריא ביותר של במיה חיה וללא טיגונים הוא גם הדרך נכונה [מקור] – מי במיה – מחכה לך בסוף המאמר.

ככלל במיה מבושלת, קלויה או צלויה, ניתן לאכול לבד ללא תוספת גם טריה ולא מבושלת [מקור]. הריר שיוצא ממנה, כמו הנאטו הוא התרופה – למי שרוצה לבטל אותו, או להפחית ממנו שתייה של מי במיה היא התשובה – ל"מזון כתרופה"

בנוסף העוצמה של במיה פועלת נגד מטפורמין, כדור שחולי סכרת רבים נוטלים, אז אם ההחלמה לא מה שחיפשת מומלץ לא לאכול במיה, ולהמשיך עם הכדורים עד שיגברו תופעות הלוואי שלהם או שיתמזל מזלך והם לא יופיעו.

הבמיה אסורה למי שסובל מגאוט

בנוסף הבמיה אסורה למי שסובל מגאוט, יתר חומצת שתן (Uric acid) ומחלת כליות פוליציסטיות עליכם ליטול קוורצטין שמקורו בבצל. אם יש לכם אבן סידן אוקסלית בכליה, עליכם להימנע מכל המזונות שיש בהם כמות גדולה של אוקסלית, ביניהם במיה. עוד על נושא זה במאמרי על הדרכים להחלים ללא תרופות מגאוט, טופי, יתר חומצת שתן – כאן

בשנת 2011, חוקרים ערכו מחקר שפורסם בכתב העת ISRN Pharmaceutics בו החוקרים האכילו חולדות ספוגות במים בתמיסת תרמיל במיה פרוסים (מתכון בסוף המאמר). ההזנה הייתה פומית, דרך צינור האכלה בקיבה.  החוקרים גילו שה

סיבים בבמיה סייעו להפחית את קצב הספיגה של הגלוקוז,

מה שהפחית את רמות הגלוקוז בדם בחולדות שטופלו. 

תכולת הסיבים הגבוהה של הבמיה מקדמת גם בריאות עיכול טוב, ומורידה את רמות הכולסטרול על ידי קשירה לכולסטרול במזונות אחרים, כך שניתן יהיה להפריש אותו מהגוף.

במיה כנזכר למעלה, שימושית גם להקלה על תסמיני אסתמה מכיוון שהיא עשירה בויטמין C. כמויות גבוהות של ויטמין C המצויות בבמיה תומכות גם במערכת החיסון שכן היא עוזרת ליצור יותר תאי דם לבנים, שיכולים לסייע בהגנה מפני פתוגנים. מחקר משנת 2005 שפורסם ב-Jilin Medical Journal גם מצביע על כך ש

במיה שימושית למניעת מחלות הכליות

[מקור], שכן תוצאות הראו כי חולים שאכלו במיה מדי יום הפחיתו את הסימנים של נזק לכליות יותר מאשר אלה שהיו בדיאטה סוכרתית. הרמות הגבוהות של ויטמין A, B1, B2, B6, C ועקבות אבץ וסידן גם מקדמים הריון בריא. הסיבים והחומצה הפולית מסייעים גם במניעת מומים מולדים במהלך ההריון.

הבמיה מפחיתה נזק לכליות

כמעט מחצית ממחלת הכליות נגרמת עקב סוכרת.  מחקרים הוכיחו שבמיה יכולה לסייע במניעת סוכרת. המשמעות היא שזהו מזון מונע נגד מחלת כליות. מחקר מגלה שצריכה יומית של במיה על ידי חולי סוכרת, מפחיתה את התסמין לפגיעה בכליות.

הבמיה העשירה בויטמין A ונוגדי חמצון ביניהם הפרי מכיל בטאקרוטן, לוטאין וקסנטין, אשר יחד עם ויטמין A מסייע בשימור ראייה טובה מאפשרת להימנע מקטרקט

מתכון למי במיה

המתכון הבריא ביותר של במיה חיה

יש לקטום תחילה את הגבעול של הבמיה קרוב לתרמיל עצמו, בצורת קונוס בלי לפצוע את התרמיל. לאחר מכן לשטוף את הבמיה, גם אם המים מוסיפים עוד יותר למרקם הנוזלי/רירי של הבמיה.

עתה יש לקצוץ את הפרי לאורכו אפשר גם לחצות אותו לרבעים ולהניח את תרמילי הבמיה בקערת זכוכית עם מי ברז וכשהתרמילים מושרים במים הניחו אותם כך למשך הלילה – בבקר מי הבמיה ישמשו אתכם כתרופה – חומרי ההזנה, והסיבים המסיסים שבבמיה עברו במשך ההשריה הלילית למים – תמיסה זו היא תמצית במיה שמשמשת במחקר או מי במיה בתפריט מזון כתרופה

קמח פרי במיה (okra fruit flour) 

קמח במיה עשיר בסיבים ומהוות כפסיליום, קמח שורש האגבה, מסטיק ערבי וקמח פקעות הקונג'אק [קמח קונג'אק [Konjac flour (KF)] שמופק מהפקעת של צמח הkonjac או Amorphophallus konjac K. Koch [מקור]], מזון כתרופה. הקמח יכול לשמש להעשרת מזונות כמו עוגות ועוגיות, להשגת מוצרים חדשניים ופונקציונליים, מזון כתרופה, במשקאות מסוג שייקים או כחטיף חדשני ומקור לסיבים תזונתיים לילדים למבוגרים. [מקור1, מקור2, מקור3]. ההחלפה וגם אם היא חלקית של קמח חיטה בקמח במיה מעשירה מבחינה תזונתית את המנה אפשר להשיג קמח במיה מתוצרת רינדיאני וקומלסארי [מקור], ואפשר להכין לבד, המתכון להלן, התוצר הסופי בעל כמות סיבים מרשימה, שכן בקמח במיה יש 14.21% סיבים ורובם מסיסיים וריריים, בעוד שבקמח חיטה נמצאים רק 2.7% סיבי תזונה [מקור]. הערה: ללא שימוש נכון בסיבי תזונה לא ניתן להביא להחלמה ממחלות כרוניות. על נושא זה במאמרי: סיבי תזונה

קמח במיה מכינים מזרעי הבמיה והוא מכיל חלבון רב (27%) לכן קמח זה אסור לחולי כליה ואנשים שסובלים מיתר חומצת שתן.

מתכון

מצרכים – זרעי במיה

מיינו את זרעי הבמיה והשתמשו בבוגרים, לאחר שהזרעים נוקו ונשטפו במים יש לייבשם בתנור אוויר חם (Uniscope Laboratory Oven, אנגליה) או בשמש. בתנור הייבוש המיטבי הוא בטמפרטורה של 50 ± 2 °C למשך 8  שעות.  את הזרעים המיובשים יש לטחון במטחנה מקצועית למשל במטחנת ספיר, IS-4930, sapphire grinder אנגליה) במהירות 4max. אפשר להשתמש בתרמומיקס אשר משמש לבישול, אידוי, לישה, הקצפה, וטחינה.

אני משתמש במטחנה בשם יוניברס נירוסטה מנוע 500w שבצילום למעלה.

לסיום מסננים אפשר להסיר את המוץ 

הקמח שהתקבל נשמר בבקבוק אטום ונשמר במקפיא עד לשימוש.

משקה זרעי במיה

זרעי במיה:  מיבשים, צולים וטוחנים אותם כדי להכין מהם משקה, תחליף לקפה ללא קפאין.

הזרעים של הבמיה מכילים חומצות שומן בלתי רוויות, כגון חומצה לינולאית, שהיא  חיונית לתזונה אנושית [מקור Singh P., Abidi A.B., Chauhan V., Tiwari B.K. An overview on okra (Abelmoschus esculentus) and it’s importance as a nutritive vegetable in the world. Biol. Sci. 2014;4:227–2331, מקור2].  זרעים אלה גם עשירים ב-α-tocopherol ויש להם רמות גבוהות של מינרלים, כולל Ca, K, Cu, Fe, P, Mg, Zn ו-Mn [מקור1, מקור2]. תכולת החלבון בבמיה גבוהה יחסית בהשוואה לירקות אחרים (40% [מקור]), אבל היא מתרכזת במיוחד בזרעיה – לכן הם אסורים לחולי כליה [מקור].

כובשים במיה – החמוצים שהם מעדן.

מכניסים את פרי הבמיה כשהיא טרייה לתוך צנצנות עם תבליני הכבישה (כבישת תבלינים: 2 כפות זרעי חרדל, 1 כף זרעי כוסברה, 1 כף פתיתי פלפל אדום, 1 כפית זרעי שומר, 1 כפית זרעי סלרי, 1 כפית גרגרי פלפל שחור שלם), מוסיפים מלח, סוכר וחומץ, מכסים ומכניסים את הצנצנות לאמבט מים רותחים למשך 15 דקות.

מצרכים 

 1 1/2 פאונד תרמילי במיה טריים (אורכם 3 1/2 עד 4 אינץ’)

 4 שיני שום, קלופות

 4 (1/4 אינץ') פרוסות עבות של לימון

 2 כוסות חומץ סיידר (5% חומציות)

 2 כוסות מים

 3 כפות מלח כשר

 1 כף סוכר

 תבלינים: 2 כפות זרעי חרדל, 1 כף זרעי כוסברה, 1 כף פתיתי פלפל אדום, 1 כפית זרעי שומר, 1 כפית זרעי סלרי, 1 כפית גרגרי פלפל שחור שלם.

אופן ההכנה

מפסתרים צינצנות במים רותחים.

מכניסים את החומץ, מים, מלח וסוכר לסיר בינוני, מביאים לרתיחה כדי להמיס את המלח והסוכר, מנמיכים את האש ושומרים על חום.

מכינים את הבמיה:

בזמן שנוזלי הכבישה מתחממים, מכינים את הבמיה והתבלינים. שוטפים את הבמיה וקוצצים את קצוות הגבעול ל-1/4 אינץ'.

אוספים את התבלינים ומניחים בקערה קטנה ומערבבים לאיחוד.

לשים את הלימון, התבלינים והשום בצנצנות המפוסטרות. מוסיפים לכל צנצנת כף מתבליני הכבישה שעורבבו.  מניחים על התבלינים והלימון שן שום קלופה.

מכניסים את פרי הבמיה לצנצנות, מסדרים לסירוגין פרי במיה עם גבעול כלפי מעלה לצד הגבעול השני כלפי מטה. החלק העליון של הבמיה צריך להגיע בין 2-3 ס"מ משפת הצנצנת.

יוצקים את תערובת החומץ החמה על הבמיה שבתוך הצנצנות, עד כס"מ משפת הצנצנות.

לשים לב שהבמיה מתמלאת באוויר, יש לשחררו על ידי סכין או כף כך שבועות האוויר יצאו החוצה גם מתוך הבמיה. יתכן שרמת נוזל הכבישה תרד, הוסיפו עם עוד מנוזל הכבישה.

אם מסיבה כלשהי חסר נוזל כבישה לכל הצנצנות, הוסיפו כמויות שוות של חומץ סיידר ומים. אין צורך לחממם קודם לצרופם לצנצנת, הנוזל יתבשל באמבט המים החמים.

יש לנגב את החישוקים, במגבת לחה נקייה, ולהבריג את המכסים בחוזקה, אך לא חזק מדי.

מרתיחים את הצנצנות הסגורות ומלאות עם במיה:

 החזירו את הצנצנות הארוזות לסיר עם מים בהם השתמשתם לחימום הצנצנות.  המים צריכים להיות עדיין חמים.  מכיוון שהצנצנות כעת הן צנצנות מלאות, ולא ריקות, מעט מים ייעקרו.  אפשר 1 עד 2 סנטימטרים של מים כדי לכסות את הצנצנות.  מעבר לזה אולי כדאי להסיר עודפי מים.

 מביאים לרתיחה מלאה, ולאחר מכן מרתיחים ומעבדים במשך 15 דקות.  להוציא אך להימנע מהנחת צנצנת חמה על משטח קר, (אחרת הצנצנת עלולה להיסדק). 

קררו את הצנצנות בהדרגה:

 כשהצנצנות מתקררות, אפשר לשמוע צליל קופץ כשהוואקום שנוצר מהאוויר שהתקרר בצנצנות מושך את המכסה כלפי מטה ואוטם את הצנצנות. צנצנת אטומה כהלכה יכולה להחזיק בארון קריר מוצל במשך כשנה.

צנצנות לא אטומות, יאוחסנו במקרר וכן צנצנות שנפתחו, הן אמורות להחזיק מעמד חודש עד חודשיים במקרר.

 מומלץ להמתין 24 שעות לפני האכילה הראשונה.

בהצלחה 

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *