דיכאון וחרדה בקרב חולי כליות

ג'יימס סנט – אומץ, חרדה וייאוש – צפייה בקרב . James Sant (1820-1916) – Courage, Anxiety and Despair – Watching the Battle – מקור הציור בויקיפדיה- כאן

חרדה ודיכאון הן שתי ההפרעות הפסיכולוגיות הנפוצות ביותר הקשורות למחלות כליה כרוניות (CKD) [מקור].

מאמר זה מבוסס על עבודת דוקטורט שהעריכה מאמרים, שקישרו באמצעות רשימת בדיקה את המחלה ומרחב החרדה. והציגה ריכוז של נתונים, שנבדקו על ידי שני חוקרים שבחנו כל מסמך. נכללו 39 מחקרים (13 מאמרים ו-26 עֲבוֹדַת מֶחְקָר).

האם חרדה או דיכאון בקרב חולי כליה מזרזת את מותם. דיכאון זוהה כמחלה הפסיכיאטרית השכיחה ביותר בחולים עם מחלת כליות אך החרדה עולה ובולטת בקרב חולי המחלה הסופנית (GFR מתחת ל 20).

רוצה לחשב את מדד ה- GFR שלך – כאן

חרדה (Anxiety) היא הפרעה רגשית הקשורה לתחושת אובדן שחווים מטופלים רבים כשהם מתמודדים עם אי ספיקת כליות, מכיוון שהם מאבדים אוטונומיה, את בריאותם הגופנית (שמתדרדרת בהתמדה ואין בה שינוי לטובה אלא אם כן הגיעו לטיפולים בשיטות כגון "לחיצות ההחלמה"), גם המוות או מכונת הדיאליזה עומדים בקצה המנהרה ומהדהדים את זרם החרדה. בנוסף החרדה מקבלת היזון חוזר בשל מחשבות טורדניות, אובדן כוחות הגוף ושינויים שנכפים על החולים הן במרחב הקריירה והן בתפקידים המשפחתיים ואפילו בתחומי ההזנה שלהם. אובדן הכוחות משתלב עם דיכאון וחוסר מוטיבציה לחפש אפשרויות להחלמה כך שהבעיה הפסיכולוגית השכיחה ביותר בקרב חולים עם אי ספיקת כליות – CKD, היא דיכאון שברובו לא נחקר כראוי ביחס לשלבים השונים של המחלה [מקור].

הפרעות פסיכולוגיות אינן קשורות רק להסתגלות לקויה למצוקת המחלה [מקור], אלא קשורות לעיצובם של אירועים שליליים ולהתדרדרות המחלה [מקור1, מקור2, מקור3].

בהזדמנות זו רציתי להודות לך על טיפול המסור ללא גבול, שנתת לי ועל הידידות הנפלאה ותמיכה רציפה ללא גבולות.
הגיע בווטסאפ – בהזדמנות זו רציתי להודות לך על טיפול המסור ללא גבול, שנתת לי ועל הידידות הנפלאה ותמיכה רציפה ללא גבולות.

למאמרי – תרופות הרגעה שמשאירות אותך רעב וחרד – ציפּרָלֵקס, פּרוֹזַק, פלואוקסטין

למאמרי על החרדה

The Imaginary Invalid, before 1879
אונורה דומייהThe Imaginary Invalid, before 1879 Honoré Daumier. מקור הציור ויקיפדיה- כאן

החרדה – Anxiety נחקרה יותר, היא הפתולוגיה הראשונה בשכיחותה הקשורה ל- אי ספיקת כליות CKD, החוקרים רואים בה תגובת אזהרה שהגוף מייצר למצבים של סכנה, איום או שינוי ויש מי שרואה בחרדה כאחד מגורמי המחלה עצמה. עם זאת, כאשר החרדה נשמרת בהיעדר סכנה, או שלא ניתן להתמודד אתה, היא הופכת לפתולוגיה שפוגעת בכליות. הדבר מוביל לשינויים התנהגותיים [מקור]. כאשר לוקחים בחשבון שהפרעות דיכאון וחרדה עולות ככל שהמטופל רואה שמצבו רק הולך ומתדרדר בבדיקות [אוראה, קריאטינין, המוגלובין, ברזל, זרחן וקצב סינון גלומרולרי (GFR)] ושהתרופות לא בולמות את המחלה ויותר מכך כשאשפוזים מתחילים לשוב על עצמם רואים חולים מתפכחים ומשנים את היחסים שלהם אל אנשי מקצוע בתחום הבריאות הממסדית וגרוע מכך עם המשפחה, רגשות אלו שליליים ויכולים להוביל לדיכאון, ובְּעָתָה כשהם מזהים ששותפים לגורלם מתים אז נתקלים כבר גם באי ציות לטיפול רפואי [מקור1, מקור2, מקור3]. החיפוש בשלב הדיאליזה של אנשי משפחה אחר טיפולים כמו "לחיצות החלמה" מתעורר, אבל במצב כזה הם איחרו וכבר לא מתקבלים לטיפול.

פול ל קימל (מנהל מספר תוכניות תחת החטיבה למחלות כליות, אורולוגיות והמטולוגיות – כאן), ורולף א פיטרסון (פרופסור לפסיכולוגיה קלינית ופסיכיאטריה Paul L Kimmel, Rolf A Peterson) שחקרו את החרדה בקרב חולי דיאליזה מצביעים על כך שסבל מחרדה ו או גם מדיכאון בשלבים הראשוניים של CKD מהווה מנבא לתמותה מוגברת בחולים המגיעים לשלבים מאוחרים יותר [מקור]. זאת אחת הסיבות להמלצתי לחולים שאני מזהה הצפה חרדתית בקרבם ליטול "פרסאוס" פורמולה של צמחי ריפוי ואיזון נפש שהצליחה במקרים רבים לאזן את החרדה ואפילו "שאוסינט" פורמולה נוספת שמצליחה לאזן מצבים פסיכוטיים. לשתיהן אין תופעות לוואי. כידוע הכדורים הפסיכיאטירים מדרדרים מהר את מחלת הכליות ולא מומלצים לנטילה בשל כך. הבעיה במחיר פורמולה כזו יקרה משום שאיננה ניתנת להפצה בצורה מסחרית ומיוצרת במעבדות פרטיות ובשיטות מאוד אטיות כמו מיצוי בשמש. החוקרים שהוזכרו למעלה ( פול ל קימל, רולף א פיטרסון ) מזהירים שלמרות ההתקדמות הטכנולוגית של מכשירי הדיאליזה, העדר ריפוי בקרב חולי כליה מהדהד ברקע ותחזוקה באמצעות מכונה אמנם אפשרה להפחית את התמותה של חולים עם CKD, אך החרדה עולה ולעתים גם הדיכאון ועימם עולה הסיכון להתאבדות [מקור1, מקור2].

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *