הפסיכולוגיה הטיפולית וההוליסטית – תולדות הפסיכותרפיה

דיוניסוס וסילנוס  – העתק רומאי של ליסיפוס – פסל יווני גדול – הילד המהולל דיוניסוס – מוזאון גליפטוטק – מינכן. Silenus & the child Dionysus by Lysippos at the Glyptothek Museum Munich.

תולדות הפסיכולוגיה הטיפולית וההוליסטית

הפסיכולוגיה הטיפולית וההוליסטית עברה דרך ארוכה מאז העלה ברוך שפינוזה (במאה ה-17) בספריו ״אטיקה״ ו״תיקון השכל״ את האפשרות הפרקטית של 'טיפול באמצעות דיבור' –  "talking cure". התובנות לפיהן האדם שואף להגיע למצב של איזון הכרתי חלחלו אל הפסיכולוגיה וששימשו כמרכיב בסיסי בתיאוריה הטיפולית שעסקה בסטרס. זיגמונד פרויד אימץ אותה והביאה במאה ה-19 אל החדר הטיפולים. החידוש שלו סחף את העולם עת שילב בטיפול בדיבור את תאוריית סוס הפרא של אפלטון אבל בפרשנות מינית בלבד. פרויד הוסיף בה יסודות מתאוריית השכחה של שופנהאור ועשה אותה שלאגר חובק עולם עת קרא לה פסיכואנליזה. השיטה שלו הלהיבה את ההמונים והעבירה את השיח המחלים מהמרחב הפילוסופי אל חדר הטיפולים וחוויות סקס הציפו אותו.
התהליך הזה קרה לפני כ-120 שנה ומאז החדר נסגר והוגדר סודי.
הביקורת על שיטתו הארוטית החלה מרגע הופעתה. תאוריית סוס הפרא ככוח מיני מתפרץ ומכריע גורלות עלתה והדהדה במסה שהייתה באותם זמנים להיט: ״דיוניסוס ואפולו״ מאת פרידריך ניטשה. המאמר הזה סדק אותה וערערה על
יסודותיה הבלעדיים בטוענה שהכוח הפראי לא מביא לתאוות מיניות בלבד. לכוח הפראי ייחוד בחדשנות הוא שמביא למעשה לחדשנות וחדשנות לא תתכן בלעדי הכוח הפראי.

Giovanni Battista Tiepolo

אם הכוח הפראי מענין אותך בוידאו הזה – אני מרחיב עליו ומסביר את התופעה – אפשר להקליק כדי להגיע אליו – כאן.

הביקורת על השיטה של המאה ה-19 הרואה בסקס שיקוף ופתרון לכול הבעיות המשיכה וטענה שהיא הלכה שבי אחר דיקארט ויצרה דיכוטומיה שגויה בין גוף ונפש שהביאה רק נזקים בגין תפיסת הפיצול שביסודה ורק הכשירה את הקרקע לתרופות המסממות שנמצאות בשימוש עד היום.

Raphael, Massacre of the Innocents

Raphael, Massacre of the Innocents

כאבי גוף, כיווץ שרירים ושיח מבולבל – המשגות מעורפלות

הפסיכולוגיה הטיפולית וההוליסטית העלתה מאז הופעתה בשנת  1677 את האפשרות הפרקטית שה'טיפול באמצעות דיבור' יפתח את הדרך להחלמת הגוף.
בשנת 1677 יצאה ה״אטיקה״ (Ethica 1675) לאור. ברוך שפינוזה (1677-1632) קושר בה לראשונה בין כאבי גוף, כיווץ שרירים והמשגות מעורפלות [חלק ג' – על מקור הריגשות וטבען. חלק ד' – על שעבוד האדם (על כוחן של הריגשות). חלק ה' – על עוצמת השכל (על חירות האדם)].
האני תופס את העולם בחושיו, בגוף התפיסות נהפכות לתחושות. את התחושות הללו הוא מעבד בתוך ה- MIND וכתוצאה מכך נוצר רעיון (לוק 1632-1704). משנתו של ג'ון לוק מהמאה ה-17 החלה מהדהדת ובועטת בתפיסה שנתקה את המחשבה מהגוף (הדיכוטומיה של הפסיכולוגיה). בעזרת לוק חל מהפך בריא  והשיטה הטיפולית בנפש החלה קושרת מחדש את צורות קליטתו של האדם את המציאות עם מיחושיו. אבל הפסיכולוגיה של המאה ה-19 הייתה סקסית וכפי שסקס שואב הכול היום באותם ימים היה לה כוח מדהים והיא הייתה הדבר הכי מרתק בעולם. הכל נדחק הצידה – כולם רצו טיפול בדיבור על סטיות מיניות, משגלים מעוררי דמיון ותאוות נסתרות לזיונים דיוניסטיים. כיצד נוצרים רעיונות אם לא באמצעות החושים הבריאים שבגוף נזעקו הפילוסופים והביאו בהדרגה לכניסתם של הרעיונות המאחדים מחדש את הגוף עם הנפש: גוף בריא בנפש בריאה.

Paul Pierre Broca ברוקה – הוכיח שיש קשר בין המיקום בו נחבל הגוף והתנהגות הכושלת של האדם.

פול פייר ברוקה – הרופא הצרפתי, בן המאה ה-19, פול פייר ברוקה הביא לשינוי התפיסה הטיפולית. ברוקההוכיח שיש קשר בין המיקום בו נחבל הגוף והתנהגות הכושלת של האדם. ברוקה חשף את האזור במוח שאחראי ליכולת השפה והדיבור. ובכך ברוקה תמך בתאוריית המיקום – (הלוקליזציה) של פרנץ יוזף גאל, בן המאה ה-18 שטען שלכל אזור במוח יש התמחות בתפקוד מסוים וכשלוריא פרסם בשנות השלושים למאה העשרים את מחקריו המהפכניים על המוח הרגשי ואחריו בא פרופ׳ לה-דו עם ״המוח הרגשי״ דומה שהגישה הדיכוטומית נועדה למוות ללא ייסורים אלא שהיא שרדה הודות לעידוד ותמיכה בלתי מובנת עד רגע זה מהאקדמיה לפסיכולוגיה.

אלכסנדר רומנוביץ' לוריא – מחוקרי המוח הרגשי ומייסד תורת הגוף-נפש המודרנית. לוריא היה הראשון שחשף את תפקידה המכריע של האונה הקדם מצחית בקורטקס הקדם-מצחי שבמוח, כאן מתנהלים חיי הרגשות, קבע לוריא.

אלכסנדר רומנוביץ לוריא (Luria) נולד בקזאן (1902), התקבל ללימודים באוניברסיטה בעיר מגוריו בהיותו בן 16 וסיים אותה בגיל 19 (בשנת 1921). כשהיה עוד סטודנט בקזאן ייסד לוריא את האיגוד הפסיכואנליטי של קזאן – Kazan – פעילות זו החלה לאחר שחשף את המוח הרגשי. לוריא היה הראשון שחשף את תפקידה המכריע של האונה הקדם מצחית בקורטקס הקדם-מצחי שבמוח, כאן מתנהלים חיי הרגשות, קבע לוריא. חולים שנפגעו באזור זה, ציין לוריא, כשלו בניהול כעסים. הם היו אימפולסיביים ומועדים להתלקחויות של זעם ופחד.
החיבור בין הגוף לנפש הסתמך על הטיפול בדיבור. לוריא ניהל שיחות ארוכות עם המטופל כדי להגיע להבנה של דרכי חשיבתו, זאת במקביל לשימוש בשיטה הנוירולוגית הקלסית, של שיוך סימפטום מסוים לאתר המדויק של גוף המטופל, שם  לוריא זיהה נזק. בפועל ייסד לוריא בנוסף ליסודות בתחום הרגשות והמוח את תורת הדמימה ולחיצות ההחלמה שהתפתחו מדרכו בשנות ה-70. באופן מקרי חברתי אל תורתו וייסדתי את לחיצות ההחלמה בירושלים בעולם הריקוד, בפועל הסתבר שלחיצות ההחלמה נקשרות בפועלו.
שלוש שיטות חדשות לטיפול בגוף ובנפש פרצו באותה תקופה: לחיצות ההחלמה ותיאוריית הדמימה כממשיכת דרכם של שפינוזה ולורייא לחיצות ההדק טריגר פוינט של ג'אנט טרוול והרולפינג של אידה רולף.
שלושת המפתחים טרוול, אידה ואני לא ידענו זה על פועלו של זה. לפתע נזכרנו במערב שבשנת 150 לספירה נולד בפרובינציה סצ'ואן שבסין רופא גאון ששילב בין הגוף והנפש צ'אנג טאו לינג שמו. מאוחר יותר שונה שמו לצ'אנג טיין שיה – רופא הגופנפש הראשון בהיסטוריה. דמותו משמשת מושא להערצה וסגידה עד היום והוא שיכול ללכוד ולהרוג אלפי דמונים ולשחררם מאנשים שעשו בהם צרות.
שיטת הריפוי של צ'אנג טיין שיה כללה שני שלבים. תחילה הוא נעל את חוליו בחדר והורה להם לבחון את כשלונותיהם וחטאיהם ולכתוב אותם על נייר. עם הוידוי היה עליהם לצאת לנהר, כשהוא מתנוסס מעל ראשם, ולחצות אותו בהליכה. מרים ליי הביאה לארה״ב את הריפוי בדיקור ונאסרה בגלל פעילותה המחלימה, אבל אבן היסוד לטיפול הנפש במגע ודיבור הונחה והפסיכותרפיה psychotherapy החלה להתפשט ברחבי העולם.
התפתחותה של שיטת לחיצות ההחלמה הייתה איטית משום שאת עיקר מרצי השקעתי באמנות הריקוד ורק בראשית שנות האלפיים החלתי להקדיש את מלא מרצי לטיפול.

Nicu Horodniceanu ניקו הורודניצ'יאנו

ניקו הורודניציאנו (מחבר ״האני הגמיש״) טבע את המונח דמימה (המחול הבלתי תלוי 1991). הדמימה – היא ההמשגה שמאגדת בתוכה את הלוקליזציה של פרנץ יוזף גאל, בן המאה ה-18, עם כשל הרגשות וההמשגות של שפינוזה בן המאה ה-17. היא קרובה לליבי ופעולת השרירים שטרם הושבו לתקינותם נחקרה על ידי ומצאתי שבאמצעות שיח טיפולי ולחיצות ההחלמה ניתן לחדש את פעילותם. יש הרואים דמימה כמושג פסיכוטראפי שמתאר את הזמן שעצר וחיי האדם קפאו והחלו סובבים סביב עצמם במערבולת מחזורית. הנקודה בה עצרו משמעותית ונקשרת באיכויות הסחרור, תכניו והטראומה שגרמה להקפאתם באותו זמן.

הקליניקה הראשונה לטיפול פסיכותרפויטי נפתחה בשנת 1879 על-ידי וילהלם וונדט (Wilhelm Wundt). ייעוץ פסיכולוגי והרגעה נפשית פותחה לראשונה במזרח התיכון במאה ה -9 על ידי רופא פרסי והוגה תורת הנפש – הפסיכולוגי ראזס (Rhazes), שהיה הרופא הראשי של בית החולים הפסיכיאטרי בבגדאד. במערב עד למאה ה- 18 הפרעות נפשיות חמורות נקשרו באשמה וטופלו בדרך כלל כתנאים שטניים שהוגדרו רפואיים וחייבו ענישה והסתגרות כתזכורת לטיפול בסין הקדומה. במאה ה- 18 הטיפול השתנה והוגדר מוסרי. הטיפול הזה הביא להתערבות פסיכו-סוציאלית – שכללה טיפול בדיבור, חשיבה ופעילויות קבוצתיות – כשהמטרה המוצהרת הייתה לשקם את "המטורפים". נושא הלוקליזציה נקשר בפרנץ יוזף גל –  פרנץ יוזף גאל, חוקר בן המאה ה-18 היה הראשון שטען שלכל אזור במוח יש התמחות בתפקוד מסוים בכך ייסד את התפיסה המיקומית שאפשרה את מחקריו של לוריא שהוזכר למעלה. למעשה הוא פתח את הדרך לטיפולים שכללו פיזיוגנומיה – צורת הפנים ואת המסמריזם, שפותח על ידי פרנץ אנטון מסמר – שנועד להקל על מצוקה פסיכולוגית על ידי שימוש במגנטים שהונחו במקומות מוגדרים. דיקור סיני, שיטת הלחיצות הסינית – שיאצ'ו ולחיצות ההחלמה שפותחה במערב נקשרות אף הן בלוקליזציה.

בכוחו של הגוף לרפא כל חולי במאה ה- 19 פרץ רעיון טיפולי חדש: "ההיגיינה הטבעית" (Orthopathy) סילבסטר גראהם היה בן מובילי התפתחותה במסגרת "הרפואה האלטרנטיבית". השיטה מורכבת מקבוצת אמונות וערכים שמקורם בתנועת הריפוי הטבעי. גראהם טען שלגוף יש את הכלים להתמודד עם הרעלים והנגיפים הפועלים נגדו. הוא לא ראה את החיידקים כמחוללי מחלה, ולכן גם התנגד לשימוש בתרופות מרפאות. שיטה זו הביאה לגל של ביקורת ועצרה את התפתחות הטיפול ההוליסטי נוכח התפתחות הטיפול בדיבור על סקס.

האטה חדרה גם לתחום הפסיכותרפיה. בשנות ה -20 של המאה ה -20, הביהביוריזם – Behaviorism – הגישה ההתנהגותית הפכה לדרך המובילה, ונשארה כך עד שנות החמישים. שוב הפרופגנדה הובילה – ביהביוריזם השתמש בטכניקות המבוססות על חקר התנהגות בעלי חיים, ולא היססו להקיש מהתנהגותם להתנהגות בני אדם, תוך התעלמות מכוונת מכל למידה שאינה מתבטאת במעשים. לפי הביהביוריזם, המודע אינו מושג מוגדר ואינו בר-שימוש. תיאוריות יוסף וולפה, הנס אייזנק וב.פ. סקינר התעלמו מפעילות נפשית פנימית, מתצפיות על התנהגות בני-אדם והביאה להאטה כללית נוספת של התקדמות בתחום הפסיכותרפיה. השיטה זכתה לתמיכה רחבה והנזקים ממנה ממשיכים בחלקם עד היום.

וילהלם רייך התחיל לפתח בשנות ה- 30 פסיכותרפיה של הגוף. רייך היה בן הראשונים לקשר בן תזונה נכונה, גוף בריא ופרקטיקה של 'טיפול באמצעות דיבור' –  "talking cure".

"המדע והאומנות הגבוהה של הצום", The Science and Fine Art of Fasting מאת הֵרְבֵרט מקגולפין שֶלְטוֹן (Herbert McGolfin Shelton, 1895   1985) יצא לאור בשנת 1963. הספר השפיע ביותר על מהטמה גנדי. גנדי היה נעזר בספר לפני שהיה לוקח על עצמו צומות בציבור. צום טען שלטון הוא דרך לטיפול בבעיות רפואיות כי הצום לטענתו הוא סכין המנתחים של הטבע.

על האדם החולה לדעת שמחלתו מרמזת על כך שהורעל ורחק מיסודות החיים הבריאים, טען שלטון וחיזק את הדרישה לאיזון גופני, רגשי ושכלי בסיוע מזון  תקין. על האדם החולה לחזור אל מקורות הבסיס, לברר מה אינו עושה נכון, להתרחק מגורמי מחלה הקשורים באכילה לא נכונה, התנהלות לא נכונה או סביבה רעלנית מבחינה שכלית, רגשית וגופנית. אנחנו מוזמנים לאכול פרות בבוקר, פחמימות בצהרים וחלבונים בערב חזרה לבסיס. שיטת שלטון הייתה מהפכנית – כיום היא מוכרת ושחיכה ומובנת לרוב המטפלים ההוליסטיים. לפי שיטת שלטון חובה להפריד בין פחמימות לחלבונים, הפרדה בין תפוחי אדמה (פחמימות) לבשר (חלבונים). 

"רפא את עצמך" מאת אדוארד באך (1886-1936) יצא לאור בשנת  משנת 1931 והעלה בפני "כל הסובלים או הנתונים במצוקה" שיטה לריפויו עצמי. בגישתו מזכיר באך את דרכו של המרפא הסיני צ'אנג טיין שיה שהוזכר לעיל. כמותו מבקש באך מהחולה להתבונן אל תוך עצמו ולחשוף פגמים באופיו. באך מפרט רשימה של פגמים שבני אדם משמרים. מול כל פגם מוצגת בספר המידה הטובה שעל האדם לפתח כדי להביא עצמו לידי תיקון. מודל דומה לנכון ולא נכון חדר לשיטה של שטייניץ שמקובלת כיום. על מנת לסייע על כל אחד להשקיע מאמץ רוחני שנדרש למלאכת התיקון טוען באך שמציע סדרה של תמציות צמחים לחיזוק כוחות הנפש והגוף כדי להגיע לתבנית הנכונה של החיים.

השיטה המכלולית (הוליסטית) הייתה לדרך טיפול מקובלת והיא מבקשת לאזן את האני בסיוע מזון בריא, תמציות צמחים, פעילות מחשבתית בהירה וצלולה, רבים מבקשים להסתייע בטכניקות לאיזון גוף ולשחרר שרירים מכווצים כרונית כשהכול מבקשים להחזיר את הנפש לזרימתה הטבעית.

כמטפל הושפעתי רבות מגישתו של לאנג – (רונלד דייוויד לֶנְג (1927 – 1989 ״האני החצוי״). גם אם בכתביו לא ימצא איזה היגד מהפכני ראוי לציון – הרי שדרך עבודתו בפועל – הייתה למהפכה. לאנג ראה למעשה את האדם שמאחרי הנפש הפצועה או המכווצת. בבואו לטפל בנפשו דרש בפועל לראות בו אדם שנותן שרות ולא נציגם של הממסד והאל ובנוסף ביקש הכרה באדם שבו כפי שהכיר באדם שבמטופליו. השפעה רבה על עבודתי מהפסיכולוגיה של קונסטנטין ברונר (Constantin Brunner (1862–1937). ברונר היה מהפכן. גאון שראה בסוף המאה ה-19, בכוחות הנפש כמי שפועלים זה על זה במרחב שמתנהל בתנועה יחסית ובזרימה אינסופית. בבואו למשל, לאבחן תסכול בחן ברונר את פעולת הכוח במרחב ולא כנהוג כשלעצמו – מבודד מסביבתו ומהשפעות. ברונר התבונן בכוח שנמצא מנגד ופועל בקוטבו השני לתסכול. ובמקרה של תסכול מנגד נמצאת צפייה. יש לבחון, אם כן, גם את הציפייה שהתפתחה. יש לבדוק אם הציפייה נשענה על ראיית המציאות בד בבד עם טיפול בתסכול עצמו. לשם כך יש להגדיר את הנפש ולהכיר את פועלה ודרכיה.

לחיצות ההחלמה – הן שיטת הטיפול בה אני משתמש מאז 1976. המיוחד שבלחיצות ההחלמה נמצא בהגדרת הנפש של ברונר ובלוקליזציה. לחיצות ההחלמה היא השיטה המובילה והיחידה עד כה שמאתגרת ומשתמשת במיפוי כשל ניהולם של הרגשות עם כשל בתפקוד ופעולת השרירים -.

שיטה זו מאפשר לסייע לאדם למצוא את מקומו בחיים, לצאת ממצבי נוקשות ותקיעות על ידי זיהוי מקומם של כיווץ שרירים בגופו. בהמשך הדרך להגמיש אותם מחדש ולהמנע מתרופות.

Yaron Margolin November 2014 Rome

Yaron Margolin November 2014

מעניין אותך לשמוע עוד על הפסיכולוגיה הטיפולית וההוליטית, על דרכי הטיפול האפשריות –
אשמח לשמוע ממך –.

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    קונסטנטין ברונר פרסם את תפיסותיו, המבוססות על תורת הכרה ואונטולוגיה (תורת היש) המתנגדות, מחד, לניאו-קנטיאניזם ומתקשרת לשפינוזה, ביצירתו הפילוסופית העיקרית: Die Lehre von den Geistigen und vom Volk (1908) תורת אנשי הרוח והעם, ופיתח ב Materialismus und Idealismus (מטריאליזם ואידיאליזם) (1928). מורי ניקו הורניצ׳יאנו נמנה על תלמידיו.

    במאמר "טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר" – נגלה שבעיה נפשית היא לפעמים סימן לבריאות ועוצמה – הבעיה מתחילה כשהנפש שלך מתכווצת למען הגנתה – כדי להגן ולשמור על חייך. הזמנה לקריאה – להקליק כאן –

    במאמר "נמאס לי מהחיים מה עושים" – במאמר הזה תמצאו תשובות לכל השאלות המטרידות על כאבי הנפש. תרצה להבין לעומק את הסיבות להיווצרות תסמיני דיכאון, ייאוש, חרדה או פחד?– להקליק כאן –

    If you have any questions left –

    I'd be happy to answer any questions.

    For a direct application form to Yaron Margolin – please click here

    Recent Articles

    Of sexual desire and the wish for intimacy and the two different languages ​​in which they materialise:

    Six degrees of guilt

    Kidney Failure Taming the Rogue Kidneys Vital Information

    מאמרים אחרונים

    Kidney Failure

    Taming the Rogue Kidneys

    Vital Information

    מבוא לפסיכותרפיה מכלולית והוליסטית

    הפסיכולוגיה הטיפולית וההוליסטית – תולדות הפסיכותרפיה

    יש פתרון כולל לבעיות הקשורות לדימוי עצמי, חוסר בטחון וערך עצמי נמוך – דופמין

    חרדה

    איך מורידים לחץ וחרדות באופן טבעי? התמודדות עם סטרס ולחץ נפשי

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    נמאס לי מהחיים מה עושים

    על היכולת להשתקם, לקום מאבק הדרך ומכאב הפרידה

    מסלול ההתפתחות הנורמטיבי בחיי אדם ודמימותיו בטבלה – סדרת מאמרים.

    שלושת המיצים

    לחלק הראשון הבצל והפלפלים

    לחלק השני – החסה

    לחלק השלישי – תפוח אדמה והבוטיראט

    לחלק הרביעי – הכוסמת המופלאה

    לחלק החמישי – נבטי הברוקולי וחלבון הנעורים

    לחלק השישי – שיבולת השועל והבטא קלגן

    עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה. 1 

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    הערכות שונות במדידת אשלגן בפלזמה שוללות לפעמים שלא בצדק יתר אשלגן בה – היפרקלמיה פסאודו היפרקלמיה – Hyperkalemia

    מדד חדש לבריאותך – ביטול האסרוסקלרוזים

    אי ספיקת כליות – טיפול ללא תרופות

    אוראה – למה האוראה מוגברת ומופחת בדם Urea

    הקורטיזול וכאבים בבית החזה וביד שמאל

    להוריד קריאטינין, אוריאה ולהחלים ללא תרופות מאי ספיקת כליות

    וירוס הקורונה וגרון יבש

    -אי ספיקת כליות להחלים ללא תרופות – על הGFR ונזקי התרופות

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות – כל מה שחשוב לדעת – חלק ג

    אריתרופויטין (EPO) Erythropoietin

    התרופות והרע – ויטמין D3

    על בדיקות הדם

    אנמיה למה חסר לי ברזל?

    רוצה להחלים מפגיעה במערכת העיכול ללא תרופות?

    להחלים בפשטות ממחלת ריאות חסימתית כרונית

    רוצה להחלים בצורה מלאה מסוכרת

    שחיקת סחוס, למה לסבול? – ללא ניתוח ללא תרופות – טיפול להחלמה

    עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    פרנצ'סקו מסינה Francesco Messina אלהים באדם שחיפש אחר היופי

    ויטמין השמש ויטמין D-

    התרופות והרע – ביוטין B7 ויטמין H

    רוצה להחלים מיתר לחץ דם?

    שלושת המיצים

    חרדה

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    על לחם חוקם של העסקים

    למה אני לא מצליח להתמודד

    מגיע לי – העדר הכרה במאמץ של השועט קדימה, בהחלט יכול להוביל לכישלונה של קריירה מזהירה.

    סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

    כאבי גב – פתרון טבעי, עדין ופשוט לבעיה שלך

    כאבי גב לא דורשים ניתוח – רק מגע יד עדינה

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    אי ספיקת כליות – צום חלבונים

    צום חי – הוא תרופה טבעית. אזהרה לקטונים (Lactones) –

    אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים – צום חי

    אי ספיקת כליות – מתכונים לדיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע.

    אילוף הכליות הסוררות – איך להחלים מאי ספיקת כליות להקליק כאן

    "אילוף הכליות הסוררות" תחילת פרק א

    ההמשך לפרק א' של "אילוף הכליות הסוררות"- כאן.

    פרק ב'

    פרק ג'

    נשלח ב כללי, תורת הדמימות

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *