הפרעה אנדוקרינית

הפרעות אנדוקריניות ( ndocrine abnormalities), בעיקר מחלות של בלוטת התריס, הפרתירואיד, בלוטת יותרת המוח, בלוטת בלוטת יותרת הכליה, מהוות בעיה בריאותית מרכזית בכל החברות [מקור].  

האיור למעלה מציג את בלוטות המערכת האנדוקרינית [בלוטת האצטרובל (Pineal gland – מלטונין) הפרתירואיד (צמיחת העצם, ואבנים בכליות.), היפותלמוס (מתי לשחרר הורמונים), בלוטת יותרת המוח (בלוטת המאסטר), בלוטת התריס (חילוף החומרים), בלוטת יותרת הכליה (קורטיזול, אדרנלין), לבלב (אינסולין וגלוקגון, גם ייצור אנזימי עיכול), רחם, שחלות (אסטרוגן), ואשכים (טסטוסטרון – הורמוני מין)]. כל בלוטה במערכת האנדוקרינית משחררת הורמונים (מולקולות) ספציפיים לזרם הדם. הורמונים אלה עוברים דרך מערכת הדם לתאי המטרה שלהם. ומסייעים בתיאום תהליכי הגוף. תאי המטרה של כל הורמון מאופיינים בנוכחות של מולקולות עגינה מסוימות (קולטנים) להורמון הממוקמות על פני התא או בתוך התא. האינטראקציה בין ההורמון לקולטן שלו מעוררת מפל של תגובות ביוכימיות בתא המטרה שמשנות בסופו של דבר את תפקוד התא או את פעילותו [מקור]. מערכת המשוב האנדוקרינית דואגת לקיבולת אופטימלית של הורמונים בגוף ומסייעת בשליטה על איזון ההורמונים בזרם הדם. המערכת יכולה לזהות מתי לגוף יש יותר מדי או מעט מדי של הורמון מסוים, מערכת המשוב שולחת אותות לבלוטות המתאימות כדי לווסת את הפער במטרה לשחזר הומאוסטזיס [מקור]. בעיה במערכת המשוב האנדוקרינית היא בהחלט מַחֲלָה. מחלה אנדוקרינית יכולה להתרחש בגוף מהתפתחות נגעים [כגון גושים או גידולים (גושים) אינם סרטניים.] במערכת האנדוקרינית, שעלולים להשפיע או לא להשפיע על רמות ההורמונים [מקור]. מקור האיור בויקיפדיה כאן.

המערכת האנדוקרינית שייכת כמו מערכת העצבים לתקשורת הפנים-גופית. היא  מווסתת התאמות פנימיות, תוך שימוש בהורמונים כשליחים בתגובה לגירוי סביבתי בין איברים ומערכות בגוף. ההתאמות שמתבצעות על-ידי המערכת האנדוקרינית הן ביו-כימיות. התגובות משנות את מערך הכימיה הפנימית והחיצונית של הנוזל הבין תאי והתוך תאי. המערכת האנדוקרינית עובדות יחד עם מערכת העצבים כדי לאפשר תפקוד תקין של הגוף כולל החלמה. הורמונים של בלוטת התריס (Thyroid) למשל, נמצאים במשטר של בקרת משוב שנוטה להחליש את ההשפעות של כימיקלים סביבתיים.

הערה: למעט בלוטת התריס והאשכים, לא ניתן להרגיש בעזרת מגע יד את הבלוטות האנדוקריניות [מקור]. יוצא מכך שאבחונים פיזיים מסתמכים על תצפיות של הבודק, ומעקב אחר ההיסטוריה הבריאוית, וכמובן גם בדיקות מעבדה והערכה רדיולוגית.  במהלך שני העשורים האחרונים מסתמכת רפואת הממסד יותר על הערכת המעבדה.  אולם לאחרונה בשל שינוי האסטרטגיה בכלל מה שנקרא בעדינות בלימת עלויות, גם בממסד מעודדים את הפקידים ונציגיו להסתמך יותר על שיקול דעת קליני ואיבחון התרשמותי.באמצעות איסוף נתונים אלה, ניתן לבצע את בדיקות המעבדה הכרחיות והמתאימות רק חהשלמת ההערכה הטיפולית.

הפרעה אנדוקרינית – מתאר קבוצה של מצבים המשפיעים על ייצור ושחרור הורמונים. 

למאמרי:

אנדוקרינולוג – רופא מומחה בתחום האנדוקרינולוגיה

אוסטאופורוזיס, בריחת סידן – פעמים רבות היא הפרעה אנדוקרינית כמו כן סוכרת טבעיות זיקפה. 

ליקויים בתפקוד בלוטת יותרת המוח (היפופיזה) – מהווה דוגמא נוספת להפרעה אנדוקרינית. 

בלוטת יותרת המוח (היפופיזה), ממוקמת בבסיס המוח, ומהווה מרכיב מרכזי במערך האנדוקריני. היא אחראית על הפרשת הורמונים רבים לרבות הורמון הגדילה, פרולקטין והורמונים הפועלים על בלוטת התריס ובלוטות יותרת הכליה. ההפרעה האנדוקרינית השכיחה ביותר קשורה בבלוטת התריס. הפרעה זו מאופיינת בדרך כלל בכך שהבלוטה אינה מייצרת את כמות הורמוני התריס הנדרשת לגוף. כתוצאה מכך, נגרמת האטה של קצב חילוף החומרים במערכות השונות של הגוף. ההפרעה רווחת בעיקר בקרב נשים וקשישים. יצויין כי תפקוד לקוי של בלוטת התריס אסימפטומטית הולך ונחשף במחקרים כמי שמתרחב בתדירות גדלה באוכלוסיית חולי הסוכרת [מקור]. מחלה שהטיפול הנכון בה – כאן, אפשר להחלים ממנה בתוך 3 חודשים עם מזון כתרופה ברוב המקרים.

מחלת בלוטת התריס מציגה גם ביטויים של פרוטאינים (חלבונים). תפקוד לקוי של בלוטת התריס יכול להיות כל כך קל לטיפול עד שהמטופל או הבודק לא יבחינו בו.  השפעות מקומיות של הגדלת בלוטת התריס עשויות לייצר רק זפק. כאב ודחיסה של המבנים שמסביב יכולים להתרחש, עם זאת. פעילות יתר של בלוטת התריס בקשישים עלולה לגרום לתלונות מעטות מלבד עצבנות, עייפות, ירידה במשקל ועצירות.  מטופלים צעירים מתלוננים לעתים קרובות על פעילות יתר, עצבנות, עצבנות, רעד, חוסר סובלנות לחום קיצוני, קשיי ריכוז ונדודי שינה. תסמינים אלו עלולים להתפתח בצורה ערמומית עד כדי כך שהמטופל אינו מזהה אותם עד שהם נבדקים באופן ספציפי [מקור].

למאמרי – anti-GAD – הנוגדנים העצמיים כנגד האנזים GAD על פני תאי ביתא בלבלב הם נציגי השטן עצמו בגוף האדם ומקור למספר רב של מחלות קשות בהן סוכרת מסוג (T1D) 1, ירידה בתפקוד בלוטת התריס, הפחתה בגאבא המיוצרת בתאי המוח מגלוטמט, התקפי חרדה ואפילפסיה – כאן

פתאלטים – הרעלים הסמוייםPCB  – PBDE

חומרים פתאלטים משמשים בתעשייה בעיקר כתוספים למוצרי פלסטיק כדי להפוך אותם מפלסטיק קשיח לפלסטיק גמיש, למשל בקטטר או בציפוי תרופות מסוג כדורים.

ישנם כ-800 כימיקלים החשודים כמסוגלים להפריע לקולטנים להורמונים, לסינתזה, להמרה או לאיתות תאים בתקופות קריטיות של התפתחות תאים ואיברים. חלקם מתרחשים באופן טבעי, אך רבים הם חומרי תעשיה, סינתטיים שמשמשים בחקלאות (מעודדי גדילה, חומרי הדברה וחומרי הרטבה), אחרים הם חומרי פלסטיק, כמעכבי בעירה בטקסטיל, ביגוד וריהוט, ציפויים נון-סטיק, תוספי מזון, אלקטרוניקה וקוסמטיקה, אישיים  מוצרי טיפוח ובשמים גם סבונים [מקור].

פתלאטים משתחררים לסביבה הגופנית בקלות יחסית מכיוון שהקשר הכימי בינם לבין הפלסטיק הינו קשר חלש והם מסיסים בשומן –

פתלאטים נמצאים בין היתר במוצרי פלסטיק, אריזות של מוצרי טיפוח אישי, מוצרי מזון, אריזות של תרופות, צעצועים לילדים, צבעים, חומרי בניין מסויימים, דבקים, סבונים, מוצרי אלקטרוניקה ושקיות נילון, וכן כדי לרכך PVC [מקור]. PCB הוא דוגמא לחומרי רעל סמויים. PCB הוא משפחה של חומרים גרועים לבריאות הבלוטות, אבל הם משמשים PCB בתעשייה כחומרי סיכה, נוזלי קירור ובידוד. חומרים אלו מכניסים הרבה כסף, הבעיה שהם נחשדים כמי שמפריעים לפעולת ההורמונים בגוף. החומרים נוצרים על ידי חימום של בנזן, שהוא תוצר לוואי של הפקת דלק, יחד עם כלור. PBDE דומים מאוד מבחינה מבנית ל-PCB הם גרועים בצורה דומה והם סוג נוסף של חומרים שמקשים ככל הנראה על תפקוד הורמונלי תקין, במיוחד של בלוטת התריס. הם נמצאים במארזי פלסטיק של טלוויזיות ומחשבים, במוצרי אלקטרוניקה, שטיחים, תאורה, מצעים, בגדים, רכיבי מכוניות, ואפילו בכריות. הם נפוצים בתעשיית האלקטרוניקה כדי למנוע ממוצרים לעלות באש ונחשבים משבשים אנדוקריניים. הם לא יעלמו מחיינו, כי הם מכניסים הרבה כסף ליצרניהם. מחקרים חושפים שהם בעלי השפעה הרסנית על מערכת העצבים. מחקרים מהתקופה האחרונה הצביעו על הפרעה אנדוקרינית של כמה חומרי PCB חומר זה רעיל לכבד ולבלוטת התריס, מגבירה את ההשמנה בקרב ילדים שנחשפו לחומר במהלך ההיריון, ועלולה להגביר את הסיכון לחלות בסכרת. ל-PBDE יש פוטנציאל להפריע למאזן בלוטת התריס, ולהשפיע על שורה של בעיות התפתחויות ונוירולוגיות [מקור]. החומר PBD נמצא כגורם לשיבושים באיתות של אינסולין וגליקוגן וזאת כפי שעולה מניסויים בבעלי חיים.

ד"ר חגי לוין, מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית, טוען שפתלטים הם בין החומרים המשפעים ביותר הגורמים לשיבוש אנדוקריני, וכי הם משפעים על מערכות גוף רבות. לטענתו בתחום המחקר שלו, פוריות גברים ונשים, רואים השפעה דרמטית של פתלטים. האנדוקרינולוגית פרופסור קרן תורג'מן טוענת כי פתלטים גורמים למספר בעיות פוריות כמו ירידה באיכות הזרע, ירידה בפוריות האישה, ושינוי בגיל ההתבגרות [מקור]

חיות שאכלו מזון שהכיל כמויות גדולות של PCB במשך זמן קצר פיתחו נזק קל בכבד וחלקם מת. חיות שאכלו כמויות קטנות יותר של PCB במזון במשך מספר שבועות או חודשים פיתחו בעיות בריאותיות שונות, כולל אנמיה, פצעוני אקנה בעור, ופגיעות בכבד, בקיבה ובבלוטת התריס, (כולל סרטן הכבד). עוד השפעות של PCB בבעלי חיים כללו שינויים במערכת החיסונית, שינויי התנהגות, ופגיעה במערכת הרבייה. לא ידוע על כך ש-PCB גורמים לפגיעות בעוברים אצל בני אדם, למרות שהחומרים שפעולתם דומה יותר לדיאוקסין מהחומרים היותר גרועים לבריאות האדם, חומר שנפלט מערובות עשן ואגזוזים גם משריפות יער, חומרים שידועים כבעלי השפעות טרטוגנית (גרימת מומים בעוברים במהלך ההיריון) בקרב בעלי חיים.

מחברי המחקר 2020 על הקשר בין סוכרת להפרעה בתפקוד בלוטת התריס: "שכיחות ושכיחות של תפקוד לקוי של בלוטת התריס בסוכרת מסוג 1, סוכרת סוג 2 וסוכרת אוטואימונית סמויה של מבוגרים" [מקור] מציעים ש

אנשים עם כל סוגי הסוכרת צריכים לבדוק באופן שגרתי את מדדי בלוטת התריס. הפרעה בתפקוד בלוטת התריס נמצאה באחוז גבוה בקהילה זו.

ליקויים בתפקוד בלוטות יותרת הכליה – הינה הפרעה אנדוקרינית נוספת מדובר

בלוטות שנמצאות על השטח העליון של הכליות, אשר פועלות לוויסות האיזון של תפקודים שונים בגוף ע”י הפרשת הורמונים שונים. ישנן מחלות שונות הקשורות בבלוטות יותרת הכליה, אשר לרוב גורמות לתת פעילות או פעילות יתר של הבלוטה.

סוכרת עלולה להוביל להפרעות בבלוטת התריס.

תסמינים נפוצים של סוכרת כוללים הטלת שתן תכופה, עייפות, צמא ורעב מוגברים.

תסמינים של תת פעילות בלוטת התריס יכולים לכלול תחושת קור ועייפות ועור יבש.  עבור יתר פעילות בלוטת התריס, הסימפטומים עשויים לכלול עצבנות, הזעה ודילול העור.

מטופלים צעירים מתלוננים לעתים קרובות על פעילות יתר, עצבנות, רעד, חוסר סובלנות לחום קיצוני, קשיי ריכוז ונדודי שינה. רגישות ובעיות בליעה הם רמזים חשובים לגורם לבלוטת התריס מוגדלת

(Victor Silverman "The entire endocrine history and physical examination can be performed over a 30- to 45-minute period. In many cases, diagnosis with reasonable assurance is made before the patient leaves the examining room".).

ויסות ביטויים של גנים על ידי קולטן הורמון סטרואידים. – מקור האיור בצילום מסך מכאן.

המערכת האנדוקרינית מורכבת משמונה בלוטות עיקריות בכל הגוף, כולל בלוטת התריס והלבלב.

בלוטת התריס היא בלוטה בצורת פרפר שיושבת בחלק הקדמי של הצוואר.  הוא מייצר הורמונים כגון תירוקסין (T4) ו טריודוטירונין (T3), שעוזרים לשמור על תהליכים חלקים בגוף – כולל חילוף חומרים, מצב רוח, נשימה וקצב לב.

ערך גבוה (שאינו תקין) ייתכן במצבים הבאים

תת-פעילות של בלוטת התריס (היפותירואידיזם).

כריתה כירורגית של בלוטת התריס או טיפול ביוד רדיואקטיבי להרס של הבלוטה.

חוסר התפתחות מולדת של בלוטת התריס.

דלקת של בלוטת התריס.

יתר פעילות בלוטת יתרת המוח .

גידול מפריש TSH .

במקרים מסוימים, בלוטת התריס עלולה לייצר הורמונים יתר על המידה, ולגרום למצב המכונה היפר-תירואידיזם, או תת-ייצור הורמונים, מצב המכונה היפותירואידיזם.  מצבים אוטואימוניים יכולים לעתים קרובות לגרום להתפתחות של הפרעות אלו בבלוטת התריס.  דלקת בלוטת התריס של השימוטו ומחלת גרייבס הן גורמים שכיחים להיפו- והיפר-תירואידיזם, בהתאמה.

הלבלב הוא בלוטה בבטן הממלאת תפקיד במערכת העיכול.  הוא גם מייצר אינסולין, הורמון שאחראי לאפשר לגלוקוז בדם להיכנס לתאים, ולספק להם את האנרגיה לתפקוד.  ללא מספיק אינסולין או אינסולין יעיל, אדם עלול לפתח סוכרת.

 סוכרת היא קבוצה של מצבים המשפיעים על יכולת הגוף לעבד את הגלוקוז בדם.  ישנם סוגים רבים של סוכרת, כאשר סוג 1 וסוג 2 הם הנפוצים ביותר.

 בסוכרת מסוג 1, מערכת החיסון תוקפת בטעות את הלבלב, ומפחיתה את ייצור האינסולין.  בסוג 2, משתנים רבים, כגון גורמי אורח חיים, גנים ועמידות לאינסולין, עשויים לתרום להתפתחות המצב.

עודף של גלוקגון הוא גורם מפתח בהתפתחות סוכרת

כדי לשמור על ההומאוסטזיס של הגוף ולהגיב כראוי לשינויים שמתרחשים בסביבה, יש לשלוט על ייצור והפרשת ההורמונים וכן על אספקת חומרי הזנה בכמות הנכונה.

כך למשל, רמות הסוכר בדם מווסתות בעיקר את שחרור האינסולין והגלוקגון על ידי הלבלב.מקור האיור למעלה מצילום מסך מהמאמר -Hormones- כאן.

בלוטת התריס וסוכר בדם

 בלוטת התריס מפרישה הורמונים המווסתים את חילוף החומרים של האדם. חוסר איזון בהורמונים אלה יכול להשפיע על רמת הסוכר בדם של אדם בכמה דרכים.

 אצל אדם עם יתר פעילות בלוטת התריס, רמות הסוכר בדם עשויות לעלות במהירות לאחר שהאדם אוכל.  הורמון בלוטת התריס ממריץ את שחרור גלוקגון בלבלב.  גלוקגון הוא סוג של סוכר מאוחסן, והגוף משחרר אותו כאשר רמות הסוכר בדם נמוכות מדי, מצב המכונה היפוגליקמיה.  הגוף מפסיק לשחרר אותו כאשר רמות הסוכר בדם חוזרות לטווח בריא.

 פעילות יתר של בלוטת התריס תשחרר גלוקגון גם כשאין בכך צורך. 

שחרור זה של סוכר נוסף יכול להעלות את רמות הסוכר בדם של האדם.  עודף של גלוקגון הוא גורם מפתח בהתפתחות סוכרת.

בלוטת התריס ואינסולין

 ממצאים מהימנים מרמזים על כך שיש קשר בין היפר-ותת-פעילות של בלוטת התריס ותנגודת לאינסולין.  מכיוון שהורמוני בלוטת התריס חיוניים לחילוף החומרים של פחמימות, תפקוד לקוי של בלוטת התריס עלול להשפיע על האינסולין ולהוביל להתפתחות סוכרת מסוג 2.

 תנגודת לאינסולין עלולה להתרחש כתוצאה מיתר פעילות בלוטת התריס בגלל עלייה בחומצות שומן חופשיות בזרם הדם.  בשומן הגוף, הורמון בלוטת התריס ממריץ תהליך הנקרא ליפוליזה, הכרוך בפירוק שומן הגוף לחומצות שומן חופשיות בסרום.  מחקרים מראים שיש קשר בין רמות חומצות השומן החופשיות בסרום לבין סוכרת, מכיוון שחומצות אלו עלולות לעכב את הפרשת האינסולין ולגרום לעמידות לאינסולין.

 קשר אפשרי נוסף בין סוכרת לבלוטת התריס עשוי להיות קשור לציר ההיפותלמוס-היפופיזה-אדרנל (HPA), או לאינטראקציה של ההיפותלמוס, בלוטת יותרת המוח ובלוטת יותרת הכליה.  בלוטות אלו מפרישות הורמונים לדם ומסייעות בניהול תגובות ללחץ על ידי ויסות רמות ההורמון קורטיזול.

 קורטיזול יכול להעלות את רמות הסוכר בדם.  יותר מדי קורטיזול עלול להוביל להיפרגליקמיה ולירידה ברמות הורמון בלוטת התריס, בעוד שמעט מדי עלול להוביל להיפוגליקמיה ולרמות גבוהות יותר של הורמון בלוטת התריס.  קורטיזול יכול גם להגביר תנגודת לאינסולין.  ככזה, בעיות בציר HPA יכולות להוביל לרמות סוכר חריגות בדם ולהשפיע על תגובת הגוף לאינסולין. סקירה של 2017 מצאה שאפילו עליות קטנות בהורמון מגרה בלוטת התריס (TSH), אשר נוטה להיות גבוה בתת פעילות בלוטת התריס, יכולה להיות קשורה לתנגודת לאינסולין.  מחקר מצביע על כך שתת פעילות בלוטת התריס עלולה לגרום לתנגודת לאינסולין חלקית מכיוון שהיא מגבילה את כמות האינסולין שיכולה להגביר את ניצול הגלוקוז בשריר.

מכיוון שתת פעילות בלוטת התריס יכולה להאט את חילוף החומרים, האינסולין נשאר בזרם הדם זמן רב יותר. משמעות הדבר עשויה להיות שאדם עם סוכרת ותת פעילות בלוטת התריס יזדקק למינון נמוך יותר של אינסולין לטיפול.

הטיפול בהפרעות בבלוטת התריס יהיה תלוי בשאלה אם בלוטת התריס תת פעילות או שהיא בעלת פעילות יתר. 

אמנם אין כרגע תרופה להיפותירואידיזם, אבל אדם יכול לנהל את זה ללא תרופות. למשל על ידי נטילת אצות ואגוזי ברזיל (רק 2 ליום). אצות ווקמה נוטלים יום כן יום לא ויש לוודא שהן ממקור ימי נטול קרינה רדיואקטיבית (יפן) לצד תפריט הזנה מחלים שמותאם לצרכיו. מזונות החלמה אלו עלולים בהחלט החזיר את ה-TSH שלו לרמה מחלימה. כמו כן שימוש בתפריט מחלים סוכרת יכול לפתור את שתי הבעיות גם יחד – כאן.

למאמרי רוצה להחלים בצורה מלאה מסוכרת ללא תרופות?

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *