מדד חדש לבריאותך – ביטול האסרוסקלרוזים

.גמישותם של העורקיםsit and reach test מבחן הגמישות מתחיל באבחון יכולת גמישותך כפי שנראה בציור למעלה

גמישותם של העורקיםמדד חדש לבריאותך – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

הגמישות של גופך משתקפת בגמישותם של העורקים שלך ומבטיחה לך אריכות ימים ובריאות. גמישותך גם מלמדת אם תזונתך, שומרת על בריאותך ומאשרת אם התרופות שהתרגלת ליטול טובות לבריאותך בטווח הרחוק או שהתפריט היומי שלך שגוי וגם התרופות פוגעת בך ובביטחון בריאותך בגיל המבוגר אליו תגיעו בעוד הרבה זמן.

יעל הרמתי מתוך "הנחמות", כוריאוגרפיה – ירון מרגולין. הגמישות של גופך, גם ברמה של שיעור מתחילים לרקדנים, שומרת על בריאותך מה שמשתקף בגמישותם של העורקים שלך ומבטיחה לך אריכות ימים איכותית.

מרביתם של מועדוני הבריאות מדגישים את כושר הלב וכלי הדם לצד כוחם של השרירים שלנו, ולמעשה כמעט שלא מעניקים שיעור לשיפור הגמישות של המצטרפים למועדון, כמו למשל תרגילי גמישות יסודיים שכל רקדן מתחיל, וזה מצער מאוד.

ככל שגופנו מתבגר, ותזונתכם לא משתנה בהתאם העורקים שלכם, שבאופן טבעי מאוד עדינים וגמישים, מתחילים להתקשות ולאבד את כושר ההיענות שלהם לשינויים המתרחשים [תהליך שמכונה אסרוסקלרוזים (Atherosclerosis  ) טרשת העורקים]. אימוני גמישות סדירים, אפילו כחלק מתוכנית של חדר כושר יכולה לשנות מקצה אחד לשתיים את תפיסת הביטחון של בריאותכם.

העורקים הם צינורות, למעשה כל הצינורות בגוף כולל מעבירי הלימפה וצינורות ניקוז השתן ואלו שבתוך אבר הכליות גם צנרות שמובילים אוויר אל הריאות מכוסים בשרירים טבעתיים שמניעים את הנוזל והמזון שנמצא בתוכם. כאשר השרירים האלו מפסיקים להימתח והם נשארים מכווצים – המעבר בתוכם מצטמצם ואנחנו נחשפים להרבה מאוד לחץ בצנרת הזו. התוצאה עקב כך למשל בעורקים, בהם עובר חלבון להזנת הגוף שהוא נלחץ ואפילו בכוח אל הדפנות של הצנרת הזו –הרבה חלבון שלא שייך בכלל לדופן של הצינור הזה נמצא דבוק אליו – ובמשך זמן לא רב, המצב הזה הולך ומשפיע על הלב או על הכליות שהולכות ומאבדות את גמישות הצנרת שלהן  – ככל שנעמיק את הבנתנו לנושא הזה דבר אחד ברור לנו – השרירים שבדופן הצנרת שלנו מתכווצים נוכח מזון שגוי ועיקרו יתר חלבון. וכשתפריט כזה נשמר בעידוד גורמים בעלי עניין ונוספים אליו באופן מתמיד גורמים נוספים שיוצרים נזק – הכיווץ של השרירים הטבעתיים רק הולך ומחריף.

מוטל עלינו ללמוד לשמור על גמישותם של השרירים העדינים האלו, ככול שאנחנו מתבגרים המשמר עליהם נעשה יותר חשוב.

ברפואת הממסד החלו להתעניין בנושא הזה כבר בשנת 2003, אבל ברוב המוסד הרפואי לא מעניקים לכך מחשבה רצינית – וזה מאוד חבל משום שיש לנו כיום מידע רב לגבי הגורמים המדויקים להתקשחות הזו של השרירים והדבר הזה, שמערער על בריאותנו הכללית ממש לא מתחיל להתרחש בגיל העמידה.

התעבות של דופן העורק של הכליה – renal artery stenosis – אבדן גמישותו תבטא ביתר לחץ דם בקרב צעירים – והסיבה כ לדעת החוקרים יתר חלבונים, תזונה שגויה והורמונים מיותרים בזרם הדם. מתח שמקורו בצורת חיים וגורם להפרה מופרזת של קורטיזול, והקורטיזול עולה בזרם הדם לאורך זמן (נושא שעליו פרסמתי מאמר בקישור הזה –כאן) ובמדדים גבוהים שנמשכים לאורך זמן הוא מייצר בין שאר הנזקים כגון סחרחרות – דלדול שרירים. עישן ואפילו עישון קל של כשלוש סיגריות ביום או מגורים בעיר סואנת בה האוויר מלא בעשן ושתייה חברתית של אלכוהול  – מסתבר שצורת חיים זו, הגם שהיא שחיכה יוצרת הקשחה של דופן עורק הכליה.

כבר בגיל 26 ואפילו לפני כן בגיל 24 מתחילה תופעה מאוד מדאיגה שהולכת ונחקרת בעשור האחרון. התעבות של דופן העורק של הכליה – אבדן גמישותו תבטא ביתר לחץ דם בקרב צעירים – והסיבה כאן לדעת החוקרים מעט שונה. מתח שמקורו בצורת חיים וגורם להפרה מופרזת של קורטיזול, והקורטיזול (עליו פרסמתי מאמר בקישור הזה –כאן) במדדים גבוהים לאורך זמן מייצר דלדול שרירים. עישן ואפילו עישון קל של כשלוש סיגריות ביום או מגורים בעיר סואנת בה האוויר מלא בעשן ושתייה חברתית של אלכוהול  – מסתבר שצורת חיים זו, הגם שהיא שחיכה יוצרת הקשחה של דופן עורק הכליה. זאת  לצד יתר חלבון שהוזכר לעיל, שהולך ונדבק על הדופן ומצר את עורק הכליה (renal artery stenosis)." מדובר בעורק שמסתעף מאבי העורקים (תרשים למעלה, הוא העורק הראשי בגוף האדם, יוצא מהחדר השמאלי של הלב, עובר בצורת קשת מעל הלב ויורד בקדמת עמוד השדרה) וגם ההייצרות הזו מגבילה את זרימת הדם הפעם אל הכליה והדבר הזה גורר את הכליה להגיב והגוף נכנס למעגל שמשתקף בסופו של דבר בצורה של: "יתר לחץ דם משני"  ובהמשך לפגיעה בכליות שנחשפת לאחר שנים רבות. 

מחולות בני-ברית דוד 1990. בשנות ה-70 של המאה העשרים אפשר היה להגיע לגמישות כזו רק הודות ללחיצות ההגמשה שהיו לחיצות ההחלמה. צילם שמיה לוי. רוקד – ירון מרגולין

אני מדבר כאן באופן מיוחד על היכולת למתוח – מול התקשות הלא בריאה של דפנות העורקים שלנו. התקשות שלא מאפשרת ביטוי ליכולת למתוח – ומה שמעניין כאן שהתופעה הזו נחקרת ונמצאת בתודעה ועל דעת הרפואה עצמה כגורם סיכון עצמאי למחלות לב וכלי דם כמו התקף לב ושבץ מוחי, סוכרת גם לאי ספיקת כליות ודמנציה מוחית. כולם מובילים אותנו לחוות מוות טרם עת ובייסורים. נושא זה באופן בלתי מוסבר, מוזנח ובפועל לא מטופל כלל, אלא אם כן מתן תרופות הוא לטעמכם טיפול. אני מניח שמי שעונה על כך "כן", פשוט לא יודע על נזקי התרופות לא דבר ולא חצי דבר – כדאי לכם ללמוד על כך עוד. אני ממליץ להתחיל מכאן

אף אחד מאתנו לא רוצה עורקים נוקשים וזה הגיוני שהרי הדם לא יזרום בהם כמו שצריך אם הם לא מגיבים על שינוי הלחצים שבזרימתו. אני שב ואומר: כן לגמישות – כן, ליכולת של העורק להגיב בחופשיות – להיות גמיש.

במאמר שפורסמתי לאחרונה בבלוג שלי "עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש" – שאת קישור אליו אני מוסיף כאן, חשפתי את הסיבות לבעיה, שכבר בשנת 2003, החלו החוקרים להצביע עליה כמדד לבריאות או לקשיחות עורקים שניתן למדוד אותה בקלות ואפילו את דרכי ההחלמה ממנה. אני ממליץ לכם להיכנס למאמר ייחודי זה וללמוד עוד (כאן).

יממוטו, קוואנו Yamamoto  Kuwano, (Yamamoto, K., H. Kawano, et al. (2009). "Poor trunk flexibility is associated with arterial stiffening." Am J Physiol Heart Circ Physiol 297(4): H1314-1318.) שב והעריך בשנת 2009 שגמישות העורקים היא יסוד מרכזי לשמירה על הבריאות.

קוואנו חקר מעל 500 מבוגרים יפנים שאינם שמנים ושלא סבלו ולא ניכרו אצלם שום סימן למחלה כרונית על סמך ההיסטוריה שלהם ובדיקה גופנית שכללה בדיקות דם ושאף אחד מהאנשים במחקר לא טופל בתרופות. החוקרים חילקו את הנבדקים לקבוצה של צעירים, לאנשים בגיל העמידה ולמבוגרים יותר. ומה שהם בחנו זה את ההשערה שבמצב שבו לגוף ישנה גמיש פחות טובה גם תהיה התקשות עורקית גדולה יותר. וזה היה מדד נוסף לחלוקה של הנבחנים כלומר בנוסף לחלוקה על-פי גיל – הם חילקו את הנחקרים גם לפי מבחן הגמישות: "sit and reach test" שאפשר לראותו בצילום למטה.

שבו על הרצפה כשגבכם ישר או מונח אל הקיר, רגליכם ישרות לפנים והמרווח ביניהן הוא של 15 סנטימטרים זו מזו. לבו בבקשה את אגודלי כפות הידיים שלכם והחלו לנסות לגעת ברצפה רחוק ככל האפשר עם כפות ידיים שאגודליהן שלובים.

"מבחן הישיבה והגעה" מלמד למעשה על גמישות העורקים שלכם. ככל שהמגע של כפות ידיכם קרוב למרחב שבין העקבים שלכם גדלה גמישות העורקים שלכם. כמו כן, קטנה הסכנה שלכם ללקות במחלה כרונית קשה ואתם בטוחים יותר מבחינת מדד הבריאות שלכם.

המחקר של קוואנו כלל בדיקה של חוזק השרירים (צריכת חמצן, כושר וארגומטריה (מבחן מאמץ) שמשקף גם את הפעילות של הלב במהלך מאמץ גופני.מבחן זה גם משקף את גמישותם של העורקים הכליליים – (העורקים שמספקים דם לשריר הלב) ומה שנקרא קשיות עורקים לפי מדד גל הדופק המרכזי –או מהירות גל הדופק PWV.

מהירות גל הדופק ( Pulse wave velocity ) (PWV) היא מדד לקשיחות העורקים, או הקצב בו גלי לחץ עוברים במורד הגוף. הוא הוקם כפרמטר פרוגנוסטי אמין ביותר לצפי תחלואה ותמותת לב, מחלות כליה, דמנציה מוחית, וכבד ומשמש בוחן מיטבי למצבם של כלי דם במגוון אוכלוסיות, כולל צעירים, מבוגרים וזקנים, ואלו שכבר חולים במחלת כליות בנוסף לסוכרת, יתר לחץ דם.
כאשר הדם זורם בצנרת של מערכת הדם, הוא נע מחדר השמאלי (לב) אל תוך אבי העורקים שם נדחף כדרך מחזור הדם. במהלך הסיסטולה, כלומר ההתכווצות של החדר השמאלי ודחיסת הדם אל אבי העורקים מה שניכר בגל העולה ובמד הכספית במצב תקין כ-120, מורחבים באופן חריף הדפנות של אבי העורקים ומייצרים גל לחץ שנע לאורך "עץ" העורק. מהירות תנועה זו ניתנת למדידה: "מהירות התקדמות גל הדופק העורקי". עם הגיל, או כתוצאה משינויים בדופן העורק, עקב יתר חלבונים במזון וגורמים נוספים העורקים האלו הולכים ומאבדים את גמישותם. הם נעשים נוקשים יותר ויותר. המהירות שבה גל הלחץ עובר במערכת מוגברת.
בהתאם, יש גלי לחץ שנעים חזרה לעבר הלב בסוף הדחיסה הסיסטולית. הדבר דומה לגלי הים שמתנפצים על החוף וחוזרים אל הים – כאשר גלי הלחץ נעים מהר יותר דרך העורקים, (בשל התקשות הדופן של העורק) גם הגלים המוחזרים נעים במהירות רבה יותר. והדבר הזה מעמיס על הלב וגורם לעבודה רבה יותר על מערכת הלב וכלי הדם. העומס הסה מביא להגדלת החדר וכתוצאה מכך הלחץ הסיסטולי גדל בהתאם. זאת משום שהלב נקרא להתגבר על עומס הגל החוזר אליו.
באמצעות מכשיר מדידה שמכונה מד מהירות גל הדופק בו שני שרוולי לחץ ממוקמים במרחק ידוע אחד מהשני, המכונה הזו מתייחסת גם אל המרחק – שנתון לה והיא מודדת גם את מרחק גל הדופק. הזמן שלוקח לגל הלחץ לעבור מקטטר הלחץ במעלה הזרם לקטטר הלחץ במורד הזרם מספק את זמן מעבר הדופק (PTT). לאחר מכן ניתן לחשב את ה- PWV על ידי חלוקת המרחק לפי זמן המעבר המספק מדד לבריאות לב וגמישותם של כלי הדם.

"מהירות גל הדופק" זו שיטה די חדשה של הערכת תכונות עורקים תוך מדידת מהירות התקדמות גל הדופק העורקי (Pulse Wave Velocity, PWV). בשיטה זו מודדים את זמן המעבר של גל הדופק לאורך העורקים בין שתי נקודות, וכאשר המרחק ביניהן ידוע, ניתן לחשב את מהירות התקדמות הגל העורקי.
מתוך מהירות הגל העורקי ניתן ללמוד רבות על גמישות העורק. כעיקרון ככל שמהירות התקדמות גל הדופק העורקי גבוהה יותר כן קשוח יותר העורק. (מקור)

כנזכר למעלה, גמישות עורקית ניתנת כיום למדידה במעבדה. מדובר במבחן מהירות גל הדופק שנדרש לו ציוד רפואי משוכלל שנושאו לחץ דם וקשיחותם של העורקים. הבדיקה בוחנת את המדדים של מהירות התקדמות גל של לחץ דם המוחזר מהפריפריה, אל הלב. עוד על כך מתחת לתרשים שלמעלה.

:המדידות של מהירות התקדמות גל הדופק העורקי מכונות Pulse wave velocity PWV מהירות גל הדופק היא המהירות בה מתפשט דופק לחץ הדם דרך מערכת הדם ומשמשת כיום את המדענים. הערכת גל הדופק העורקי נידונה ע"י  Mac Kenzie , Mahomed , Marey   ו – Osnler בתחילת המאה ה – 19, וע"י Brannwell & Hill בתחילת המאה ה – 20. הערכת גל הדופק העורקי הוכנסה אפילו לבדיקות בריאותיות של חברות הביטוח לפני כ – 100 שנה. למרות זאת השיטה לא הפכה לשיטה שחיכה ורק בשנים באחרונות החל כוכבה לזרוח מחדש, אבל לא בכל המקומות. לאחרונה מצאו החוקרים כי אנשים עם גמישות נמוכה של דופן העורקים שלהם סבלו יותר מלחץ דם גבוה יותר וגם סבלו יותר מלחץ דופק (pulse pressure – כאשר ההפרש בין לחץ הדם הסיסטולי  – הגבוה 120 בטווח הבריא ללחץ הדם הדיאסטולי הנמוך – 80 בטווח הבריא שגדול מ 40 – למשל 180/75 הוא גם מדד שצופה הפרשת יתר של חלבון בשתן).

ירון מרגולין מאמן את יעל הרמתי בשיעור ריקוד – בשנות ה- 90 בירושלים, הכולל את טכניקת הלחיצות שפיתח "לחיצות ההגמשה" שהיו ברבות השנים לשיטת מרגולין להחלמה "לחיצות ההחלמה" – תכנית של תרגילי מתיחות, בדרגות קושי משתנות בהדרגה היא שתאפשר לנו לשפר את גמישות גופנו, ועשויה על-פי המחקרים ביפן, לשפר את הגמישות של דפנות העורקים.

החוקרים היפניים הגיעו למסקנה שתכנית של תרגילי מתיחות, שתאפשר לנו לשפר את גמישות גופנו, עשויה לשפר בהדרגה את הגמישות של דפנות העורקים.

מסקנה זו מקבלת חיזוק נוסף ממחקר שפרסמו שנה קודם לכן החוקרים קורטז-קופר Cortez-Cooper ועמיתיהם שתרגילי מתיחה, אך לא אימוני כוח או פעילות אירובית, שיפרו (ב- 23 אחוז) את הגמישות של העורק התרדמני Arteria carotis,  הנקרא גם עורק התרדמהעורק הראש ועורק הקרוטיד, שהוא העורק הראשי המספק דם מחומצן לראש ולצוואר. מקור

Cortez-Cooper, M. Y., M. M. Anton, et al. (2008). "The effects of strength training on central arterial compliance in middle-aged and older adults." Eur J Cardiovasc Prev Rehabil 15(2): 149-155.

אז אם אתם מתקשים לגעת בבהונות רגליכם בלי לכופף את הברכיים – אני מבקש מכם להיכנס אל מאמרי – עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש – שאת הקישור אליו אני מוסיף כאן וללמוד עוד.

נשארו לך שאלות?

אשמח להשיב על כל שאלה.

 לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך). מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    אי ספיקת כליות – טיפול ללא תרופות

    אוראה – למה האוראה מוגברת ומופחת בדם Urea

    הקורטיזול וכאבים בבית החזה וביד שמאל

    להוריד קריאטינין, אוריאה ולהחלים ללא תרופות מאי ספיקת כליות

    וירוס הקורונה וגרון יבש

    -אי ספיקת כליות להחלים ללא תרופות – על הGFR ונזקי התרופות

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות – כל מה שחשוב לדעת – חלק ג

    אריתרופויטין (EPO) Erythropoietin

    התרופות והרע – ויטמין D3

    על בדיקות הדם

    אנמיה למה חסר לי ברזל?

    רוצה להחלים מפגיעה במערכת העיכול ללא תרופות?

    להחלים בפשטות ממחלת ריאות חסימתית כרונית

    רוצה להחלים בצורה מלאה מסוכרת

    שחיקת סחוס, למה לסבול? – ללא ניתוח ללא תרופות – טיפול להחלמה

    עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    פרנצ'סקו מסינה Francesco Messina אלהים באדם שחיפש אחר היופי

    ויטמין השמש ויטמין D-

    תרופות הרגעה שמשאירות אותך רעב וחרד – ציפּרָלֵקס, פּרוֹזַק, פלואוקסטין

    התרופות והרע – ביוטין B7 ויטמין H

    רוצה להחלים מיתר לחץ דם?

    שלושת המיצים

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    על לחם חוקם של העסקים

    למה אני לא מצליח להתמודד

    מגיע לי – העדר הכרה במאמץ של השועט קדימה, בהחלט יכול להוביל לכישלונה של קריירה מזהירה.

    סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

    כאבי גב – פתרון טבעי, עדין ופשוט לבעיה שלך

    כאבי גב לא דורשים ניתוח – רק מגע יד עדינה

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    אי ספיקת כליות – צום חלבונים

    צום חי – הוא תרופה טבעית. אזהרה לקטונים (Lactones) –

    אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים – צום חי

    אי ספיקת כליות – מתכונים לדיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע.

    אילוף הכליות הסוררות – איך להחלים מאי ספיקת כליות להקליק כאן

    "אילוף הכליות הסוררות" תחילת פרק א

    ההמשך לפרק א' של "אילוף הכליות הסוררות"- כאן.

    פרק ב'

    פרק ג'

    נשלח ב מזון מחלים
    2 comments on “מדד חדש לבריאותך – ביטול האסרוסקלרוזים
    1. vorbelutr ioperbir הגיב:

      There is noticeably a bundle to know about this. I assume you made certain nice points in features also.

    2. Betwing88 הגיב:

      Howdy! I'm at work surfing around your blog from my new iphone! Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts! Keep up the excellent work!

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *