סיבי תזונה

אופקים חדשים נחשפים על ידי מחקרים חדשים של סיבים תזונתיים והשפעותיהם על הבריאות – מזון כתרופה

ירון שלום אני דייויד כ. .. אתה לא מכיר אותי אבל אני קראתי עליך המון ומפנה קליינטים אליך בניהם את ש' מנתניה שהיה על סף דיאליזה… אמרתי לו לפני שילך להתאשפז שידבר אתך. אתה רִפֵּאתָ אותו עם מתכון קליפות הרימונים. בורא עולם ישמור עליך איש יקר. ❤️❤️

חקירת ההשפעות המקיפות של תוצאות הנגרמות על ידי סיבים תזונתיים (Dietary Fibers – DF) בגוף האדם התאפשרה בזכות הופעתן של טכנולוגיות חדשות מבוססות "אומיקה" (הם דיסציפלינות שונות בביולוגיה ששמותיהם מסתיימים בסיומת -omics, כגון גנומיקה, פרוטאומיקה, מטבולומיקה, מטגנומיקה, פנומיקה ותעתיק.). כלים אלו אפשרו לחוקרים לעבור מעבר לשיטות הלמידה המוכרות עד כה (בוחן ומדידה של סמנים ביולוגיים מוכרים או קלאסיים) ולהתחיל לחקור, בצורה בלתי משוחדת, כיצד סיבי תזונה (DF) משפיעים באמת על מערכות שפועלות בכל הגוף ועל האירועים המולקולריים ברקמות ספציפיות, מוזנחות כגון אבר הכליות [מקור1, מקור2). גישה זו מסייעת למטפלים כמוני (ירון מרגולין) להשתמש בידע עדכני בהובלת תהליכי החלמה שרבים כשלו בהם, בעיקר נפרולוגים – לכאורה ומוכרי תרופות למשל ליתר כולסטרול, לכאורה, יתר לחץ דם, ודילול דם לכאורה ועוד לכאורה כמו בנושא רפואת הלב. בהמשך המאמר יתגלה מידע חדש זה כבעל ערך בחשיפת מנגנוני פעולה חדשים ובלתי צפויים הקשורים ל-DF תהליכי החלמה, למשל גואר גאם נמצא כסיב תזונתי שיכול להגביר את ביטוי הגנים שקשורים במטבוליזם של כולסטרול וחומצה ארכידונית [מקור1, מקור2] בנושא זה ממצא מדהים שקשור בהפחתת כולסטרול על-ידי סיבי תזונה [מקור1, מקור2 – Anderson JW, Baird P, Davis RH,Jr, et al. Health benefits of dietary fiber. Nutr Rev. 2009;67:188-205.] או בנושא מחלת גאוט וספיגת אסטרוגן [מקור], אי ספיקת כליות [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5], ותוספת אינולין ששיפרה את יכולתו של הדקורין (Decorin "שומר המטריקס" – מגן על הנוזל הבן תאי מפני גורמים מעודדי מחלות דלקתיות וסרטן), למלא את תפקידו בהתפתחות דלקות – פיברוזיס והגנה על הנוזל הבן תאי ממזהמים [מקור]. עוד לצד מטרות טיפוליות חדשות שהוכיחו את עצמן [מקור1, מקור2].

סיבים תזונתיים (Fiber) הם החלק של מזון שמקורו בצמחים ולא ניתן לפרק אותו לחלוטין על ידי אנזימי עיכול בגוף האדם [מקור] סיבים תזונתיים מגוונים בהרכבם הכימי, אך לפי מסיסותם, צמיגותם ותסיסתם בגוף שלנו, ממיינים לפי סיבים מסיסים (קליפה של ענבים) וסיבים בלתי מסיסים (קליפה של שזיפים ושזיפים מיובשים) [מקור1, מקור2, מקור3].

צריכת סיבים תזונתיים מספקת יתרונות בריאותיים רבים. מחקרים מראים כי אנשים שצורכים סיבי תזונה ברמה גבוהה מגינים על בריאותם ונמצאים בסיכון נמוך משמעותית לפתח מחלת לב כלילית [מקור], שבץ מוחי, אי ספיקת כליות [מקור], כבד שומני, גם יתר לחץ דם וסרטן [מקור], סוכרת [מקור], השמנת יתר ומחלות מסוימות של מערכת העיכול שמקבלות מענה עקב הגברת צריכת הסיבים התזונתיים. נושא סיבי התזונה מככב בירידה במרקרים ביולוגים, שניכרים במעבדות מעבדה כמשקפי מצבי מחלה. תזונה עשירה בסיבים תזונתיים מורידה את לחץ הדם [מקור], מאפשרת להסיר רעלים אורמיים, (נושא מכריע במחלת הכליות) ומאפשרת להוריד באופן משמעותי את רמות הכולסטרול בסרום. בנוסף לאמור צריכה מוגברת של סיבים מסיסים משפרת את הגליקמיה והרגישות לאינסולין אצל אנשים שאינם חולי סוכרת וסוכרתיים.

ניתן לבודד סיבי תזונה שונים מירקות על-מנת להכין מהם תערובת מדויקת לטיפול ומניעה במחלה שלך. אפשר להוסיף תערובת נכונה של סיבי תזונה למזון, וליצור בעזרתם עושר של מזונות כתרופה ייחודית, בהכנה ביתית. בעזרת הרכב מדויק של סיבי תזונה אפשר להוביל תהליכי החלמה ללא תרופות ונזקים שנגרמים עקב חשיפת יתר לתרופות. סיבי תזונה כאלה יכולים להימצא בפרוסות לחם, במשקאות בצורת שייק שמכינים בכמה דקות בבית, בקריקרים, בטורטיות, או בפשטידות ואפילו בחטיפי דגנים, יוגורטים ועוגיות או במרק ותה למשל בתה קליפות בצלים או תה אבקת חרובים כל אלה יכולים להוביל תהליכי החלמה מדהימים שלא נראים לכאורה כלל וכלל כשמשתמשים בתרופות.

מכתב של הורים לנער מחלים מאי ספיקת כליות – אם הגעתם לכאן כהורים מודאגים שמחפשים ישועה למצב ילדכם אשמח לשתף אתכם בסיפור שלי: הגענו עם בני בן ה16 לירון מרגולין עם ערכים בבדיקות הדם שהחמירו ובעקבות הטיפול המסור של ירון כעבור 22 יום!!!! ראינו בבדיקות הדם את הנתונים הבאים: urea 65 ירדה ל30קריאטנין 1.35 ירד ל1.22 Uric acid 10.2 ירד ל9.8 ההתחלה הייתה מאוד קשה ונדרשנו כולנו למאמץ אדיר בשינוי התזונתי. הצלחנו להתגבר על הקושי בתקווה שזה ישתלם. והנס הזה קרה בזכות הטיפול של ירון. אין מילים להודות על התקווה החדשה שקיבלנו לחיינו. זו ההחלטה הכי חשובה שלקחנו בחיינו.
הכוסמת המופלאה Buckweat

תוספת סיבים באנשים שחולים במחלה כלייתית הראתה שיפור במדדי המחלה בקליניקה שלי (ירון מרגולין). למעלה גריסי הכוסמת – חצי כוס גריסי כוסמת מכילה 8.4 גרם של סיבים. הכוסמת הירוקה מכילה שפע של ליגנין הוא אחד מרכיבים העיקריים של סיבים בלתי מסיסים – עליהם בהמשך המאמר.

למאמרים:

לחם מכוסמת ירוקה – מתכון – כאן

ההיסטוריה של סיבים תזונתיים Dietary fiber (DF) מתחילה ביוון העתיקה. דגני סובין נמצאו בתפריטי החלמה כמסייעים במניעת עצירות. בשנות ה-30, J.H. Kellogg אישר את ההשפעות החיוביות של סובין חיטה על חולים שסובלים מקוליטיס ועצירות. ד"ר איבן היפסלי (Hipsley  1953) הוא שטבע את המונח סיבים תזונתיים (במאמר על רעלת הריון.) היפסלי גם הגדיר את הסיבים התזונתיים כמרכיבים בלתי ניתנים לעיכול [מקור1, מקור2]. מאז הגדרת הסיבים התזונתיים עצמם השתנתה. ההמשגה מקיפה כיום מגוון רחב של תערובת ייחודית של רכיבים ביו-אקטיביים כולל עמילנים עמידים, ויטמינים, מינרלים, ואוליגוסכרידים בלתי ניתנים לעיכול [מקור1, מקור2]. יחד עם זאת מקובלת כיום ההגדרה "הסכום של פוליסכרידים שאינם עמילן (NSP) ואינם ליגנין" [מקור]. ניתן להפריד סיבים תזונתיים (DF) לשברים רבים ושונים. חלקים אלה כוללים

ארבינוקסילן, אינולין (אגבה אינולין), פקטין, המיצלולוז, סובין, תאית, גומי, פיטוכימיקלים, β-גלוקן, ג'יל, ועמילן עמיד

[מקור1, [מקור2]. 

סיבי תזונה משורש האגבה בעלי טעם עדין אך מתוק, מסיסים מאוד במים, ויכולים לשמש כממתיק עדין – סוגם הוא אינולין (אגבה אינולין) סיב מסיס או סיב תזונתי שנמצא בשורש האגבה. אינולין האגבה שונה כסיב תזונתי מסיבים מסוג אינולין אחרים במבנה הכימי שלו. הבדלים האלו משפיעים על אוכלוסיית החיידקים, על פעילותה, ועל תוצאות פיזיולוגיות, נושא שניכר במחקר לגבי ייצור הבוטיראט על ידי אינולין האגבה [מקור]. הבוטיראט יכול להפחית את נזקי ה-DNA לתאי אפיתל של המעי הגס ב-70% ולמנוע סרטן של המעי ולהקל בדלקת כליות אינטרסטיציאלית. החיידקים השכיחים שגורמים למחלת כליות זו הם: Proteus, Klebsiella (קלבסיאלה – סוג של חיידקים גראם-שליליים. מדובר בחיידק שהוא חלק מהפלורה הרגילה של האדם ובעלי החיים נמצא באף, בפה ובמעיים. מינים שונים שלו עשויים, במקרים מסוימים, לגרום לזיהומים בדרכי השתן, בדם, בחלל הבטן ובפצעים כרוניים. בנוסף, החיידק עשוי לגרום לדלקות ריאות וכליות.), E. Coliחיידקי המעי הגס אלו חיידקים רעים והם מתפתחים במחסור בסיבים מסוג אינולין האגבה במעי הגס. הם חודרים בהמשך הדרך דרך רירית המעי לדם, או מתרבים באזור סביב פתח השופכה ומשם הם ממשיכים וחודרים לשלפוחית השתן, ממנה הם עולים במערכת השתן לכליה. החיידקים האלה אלימים, וכאשר הם חודרים לכליה מתחילה מחלה, כמו Pili או Fimbria – שהם שלוחות חלבוניות שמאפשרות עיגון לאפיתל מערכת השתן. החיידקים האלו מפרישים רעלנים שממיסים את רקמת המשתית (סטְרוֹמַה, רקמת חיבור) ומאפשרים את חדירת החיידק [מקור] למעט חולים שהגיעו לטיפול בקליניקה של "לחיצות ההחלמה" לא ידוע על החלמה ממחלת כליות שנוצרת בגללם. קמח שורש האגבה בעל יכולת לשפר את חומצות השומן קצרות השרשרת בגוף (בוטיראט), כולסטרול, טריגליצרידים ומצבי סוכרת. סיבי האגבה גם מעלים את ספיגת המגנזיום והסידן ומכונים פרה-ביוטיקה בשל השפעתם הרבה על הרחבת אוכלוסיית החיידקים הטובים [מקור]. ככל שאוכלוסיית חיידקי המעי הגס, הטובים מתרחבת, כך קטנה האוכלוסיה הרעה שלהם.
כאשר אינולין מופק מצמח האגבה (דוגמא) ומעובד לקמח שורש האגבה – או אבקת שורש האגבה, הוא תוסף מזון רב חשיבות, שמוכר למעטים, ניתן להוסיף אותו לגלידות, שייקים, ואפילו למשקאות חריפים, ריבות, ג'לי, למנת בוקר של שיבולת שועל, שוקולדים, עוגיות, קרקרים ולחם למשל לחם כוסמת ירוקה (מתכון בגוף המאמר – כאן). אבקת סיבי שורש האגבה משמשים גם כמזון-תרופה. אני מערבב סיבי תזונה מסיסים (קמח אינולין אגבה) עם סיבים לא מסיסים (כוסמת ירוקה, מלכות ייצור חומצות שומן קצרות שרשרת). מוצר זה (אינולין מאגבה) נחשב כתחליף מצוין לאינולין עולש הידוע ביתרונותיו. מקור הצילום בצילום מסך מהמאמר חשיפה לטעמים מקסיקניים – כאן. אפשר להזמין כאן.

הערה: כל הקישורים למוצרים באתר בכלל זה במאמר זה אינם המלצה לצריכת המוצר מייצרן זה, אלא דוגמא בלבד לנראות המוצר

מאפיינים חשובים להגדרתם של הסיבים התזונתיים (DF) כמובילי החלמה נקשרים בצמיגות ותסיסוּת (היכולת של הסיבים לתסוס – אלה שחיידקי המעיים מצליחים לפרק אותם בתהליכי חילוף חומרים)

[מקור]. 

סיבים תזונתיים מורכבים מפוליסכרידים שאינם עמילן וממרכיבים צמחיים אחרים כגון תאית, עמילן עמיד (RS), וגליקוגן. הם הפוליסכרידים העיקריים. מרכיבים נוספים הם:

דקסטרינים עמידים, אינולין, ליגנינים, כיטינים

[chitins בפטריות – מרכיב עיקרי בדפנות תאים בפטריות (בעיקר פטריות חוטיות ויוצרות פטריות)],

פקטין, בטא-גלוקנים ואוליגוסכרידים

[מקור1, מקור2, מקור3]

עמילן פועל כמקור אנרגיה שמופק מצמחים בעוד שגליקוגן יוצר את מאגר הפחמימות העיקרי בכבד ובשרירים של בני אדם ומומר לגלוקוז לפי הצורך. עמילן מככב גם בתעשיית המזון בעיבוי, אמולסיפיקציה, ג'ל, עכירות וקשירה של חומרים [מקור].

תאית נמצאת בקוטב השני היא פחמימה מורכבת, מרכיבי בדופן התא ברוב הצמחים [מקור] גם היא מככבת בתעשייה, מכונה גם "סיבים מתנפחים" (Bulking fibers) או סיבים בלתי מסיסים, ומשמשת בתרופות ובמוצרים כגון טקסטיל, נייר, וחומרי נפץ [מקור1, מקור2, מקור3]. 

דקסטרינים הם קבוצה של פחמימות בעלות משקל מולקולרי נמוך המיוצרות על ידי הידרוליזה של עמילן [מקור] וגליקוגן מקור]. העמילנים הם פחמימות מורכבות המורכבות בעיקר ממולקולות של סוכר והם נמצאים בעיקר בצמחים, כמו תפוחי אדמה, תירס, שעורה, טפיוקה, ואורז, והם נוצרים כמקור אנרגיה. ההידרוליזה היא תהליך שמתרחש במים לפירוק מולקולות גדולות למולקולות קטנות יותר, על-מנת שאפשר יהיה לנצל את רכיביהן. לוקחים סוכרים ארוכים (עמילן) ומפרקים אותם על ידי הוספת מים, ומקבלים מוצרים קטנים יותר למשל הדקסטרינים. הדקסטרינים מופיעים כאבקה לבנה (היא שמשמשת כסיבי תזונה [מקור]), צהובה (שמשמשת לרוב כדבק מסיס במים) או חומה והמסיסות שלהם במים באופן חלקי או מלא, מניבה תמיסות בעלות צמיגות נמוכה [מקור]. ניתן להפיק דקסטרינים מעמילן באמצעות אנזימים כמו עמילאזים, כמו במהלך העיכול בגוף האדם ובמהלך הלתת והמעיכה, [מקור] בתעשייה הם מופקים על ידי הפעלת חום יבש בתנאים חומציים (פירוליזה או קלייה) [מקור]. התהליך האחרון משמש באופן תעשייתי, מתרחש גם על פני הלחם במהלך תהליך האפייה. מדובר על החלק החום הפריך בחלק העליון של לחם אפוי טרי [מקור1, מקור2]. הוא אשר תורם לטעם, לצבע ולפריכותו. המרקם החום במיוחד כשהוא פריך אהוב במיוחד וכשהוא מופיע על הפאיה הספרדית כלומר החלק המובחר והטעים, שנקרא סוקאראט) או על העוף המטוגן גם הוא חלק מייצור של דקסטרינים – אלה שמיוצרים על ידי חום וידועים גם בשם פירודקסטרינים (pyrodextrins) [מקור]. כולם נחשבים גם לפרה-ביוטיקה.

ההבדלים בין הדקסטרינים קיימים ורק חלקם משמשים כסיבי תזונה: דקסטרין חיטה, הוא תוצר לוואי של התהליך המפיק חלבוני גלוטן מחיטה ועלול להכיל גלוטן. משמש לעיבוי מוצרים רבים בתעשיית המזון, כמו מרקים או תבשילים, או אפילו מזון לתינוקות והוא יכול במקרים מסוימים להכיל גלוטן! עמילן החיטה מרוסס בתמיסת חומצה ומוכנס לאחר מכן למים. לאחר זמן מה, עמילן החיטה מיובש (נצלה או נאפה בתנור), הדקסטרין הוא התוצר הסופי שנארז ונמכר ממנו כסיבים מסיסים – מדובר במוצר טוב. סיבים אלה יכולים להיצמד לכולסטרול הרע ולקחת אותו אתם בדרכם החוצה, כך שהם משמשים כמזון כתרופה כדי להוריד את הכולסטרול הרע. דקסטרינים הוכחו גם כמפחיתים את רמות הטריגליצרידים, מה שעשוי להפחית את הסיכון לשבץ מוחי ומחלות לב. צריכת דקסטרין יכולה לעזור להפחית את האינדקס הגליקמי של ארוחה שלילית ואסורה, מה שיכול לסייע לחולים שלא מחפשים דרכי החלמה לשמור על רמות סוכר סבירות בדמם. צריכת דקסטרין יכולה לעזור כמעט לכל מחלה ומערכת בגוף במיוחד לחולי כליה לתפקד בצורה תקינה יותר, כי היא עוזרת להפחית רעלים ולהימנע מרעלים.

מסטיק בריטי – דקסטרינים לבנים וצהובים שמופקים מעמילן צלוי או אפוי (עם או בלי מעט חומצה) נקראים מסטיק בריטי (British gum) מופיעים בעיקר בתעשיה.

פוליסכרידים נמנים על מובילי החלמה שנקשרים בצמיגות ותסיסוּת.

הם מסווגים, על סמך מצבם בדרכי העיכול שלנו (חלק מעכל בעוד אחרים אינם מפורקים.), לשתי קבוצות עיקריות;

פוליסכרידים שניתנים לעיכול ובלתי ניתנים לעיכול.

בעוד החלק הצמחי שנשאר שלם בתהליך העיכול מסווג לרוב כסיבים תזונתיים [מקור]. יש לקחת בחשבון כי בשנים האחרונות החלה, בתעשיית המזון, מגמה לצרוך סיבים ממוצרים שאינם מזון [מקור].

בטא גלוקן (Beta-Glucan) הוא סיב תזונתי מסיס המצוי בשיבולת שועל ובשעורה (בגריסי פנינה הוא מועט, השתמשו בשעורה מלאה) וכן בבקטריות, פטריות ושמרים.

הבטא גלוקן נמצא נמצא יעיל למניעת מחלות לב וכלי דם ומחלות אוטואימוניות. לבטא גלוקן השפעות חיסוניות המצמצמות פעילות תאי פיטום שהמשותף להן פגיעה בדופן המעי

(אפשר לקרא על נושא זה בהרחבה במאמרי: רוצה להחלים מפגיעה במערכת העיכולכאן) (mast cell) ויכולת מרשימה לסייע במחלות מחלות אוטואימוניות: קרוהן, טרשת נפוצה ודלקת מפרקים שגרונית (על נושא זה אפשר לקרוא עוד במאמרי למה לסבול משחיקת סחוס כאן). תגובת תאי הפיטום שנמצאים במערכת העיכול קשורה עם אלרגיות והלם אנפילקתי, דהיינו קריסת מערכות הגוף.

נמצא כי לסיבי הבטא גלוקן השפעות מועילות מרחיקות לכת על הפחתה של הפגיעה בדופן המעי והתהליך הדלקתי בדופן המעי ובהמשך הביאו סיבי תזונה אלה לשיפור הספיגה של ויטמינים ומינרלים מן המזון.

עוד על נושא זה בהמשך המאמר

למאמרים

שייק ירוק דל סוכר עתיר סיבים תזונתיים מתאים לארוחת בקר לילדים. המשקה מהיר וקל להכנה. ומרכיבים טעימים ודרך פשוטה ונעימה להגדיל את הצריכה היומית של סיבי תזונה: השייק הירוק דל סוכר ועשיר בסיבים תזונתיים, מושלם לתחזוקה כללית והענקת וויטמינים ומינרלים חיוניים, כגון סידן, ברזל וויטמין C. הוא מכיל תרד טרי: בעל טעם ומרקם עדינים; תפוחי עץ טריים עם הקליפה: כדי להוסיף מתיקות; התפוח עשיר בסיבים בלתי מסיסים ומסיסים, מינרלים וויטמינים, כולל ויטמין C, שעשוי לסייע בספיגת ברזל
מיץ ליים טרי: מוסיף חומציות; הוא עשיר בויטמין C. אני אוהב אותו עם יוזו שמשמש כמרכיב לרטבים במטבח היפני.
ג'ינג'ר טרי: מוסיף ניצוץ מפולפל וחריף; הג'ינג'ר אנטי דלקתי וטוב לעיכול
זרעי צ'יה: מוסיפים למשקה קרמיות; אבל אם תבחרו באבקת מסטיק חרוב (ידועה בשם מסטיק שעועית ארבה) תזכו גם במתיקות עדינה, קרמיות וסיבי תזונה צמיגיים ברמה מאוד גבוה. אבקת סיבי החרוב (מסטיק חרובים) כוללת סידן, מגנזיום, אשלגן, ברזל וויטמינים A, B ו-Eשתי כפות אבקת חרובים מכילות כמעט 5 גרם סיבים צמיגיים, שהם כמחצית הכמות הנדרשת לתהליכי החלמה ממחלות כרוניות קשות או לשמירה כללית על בריאות הגוף. עוד בנושא זה בהמשך המאמר. למשקה הזה הוספתי גם חצי אבוקדו – האבוקדו הוא פרי מזין במיוחד ומהווה מקור מרוכז לשומנים בריאים וסיבים, כולל מספר ויטמינים ומינרלים. הוא מכיל ויטמין K (בו ידובר בהמשך), E, C גם מגנזיום, B6, ואשלגן. חצי אבוקדו מכיל 82 מק"ג חומצה פולית ומספק כ-7 גרם בכל חצי אבוקדו. להוסיף חלב סויה ללא סוכר, כנראה בצילום למעלה. מעט מים וקרח: הקרח הופך את השייק לחלק ונעים.

צריכת סיבים מוגברת מיטיבה עם מספר הפרעות במערכת העיכול, כולל: מחלת ריפלוקס קיבה ושט, כיב תריסריון, דיברטיקוליטיס (פגיעה במעי הגס), עצירות וטחורים גם מסייעת בגמישות העורקים ובתהליכי החלמה ממחלות לב וכליות. צריכת סיבים מפחיתה יתר לחץ דם [מקור]. מתאימה לייצב את רמת הסוכר בדם [מקור] ללא ספק צריכת סיבים מסייעת להפחתת כולסטרול [מקור1, מקור2]. נראה כי סיבים פרה-ביוטיים משפרים את תפקוד מערכת החיסון [מקור]. ומספקת יתרונות דומים לילדים כמו למבוגרים. 

לילדים צריכת הסיבים התזונתיים המומלצת בעבר דמתה להמלצה למבוגרים היא 14 גרם/1000 קק"ל. (3 כפות פסיליום ליום)  [מקור1, מקור2]. ההמלצות הנוכחיות גדלו והן כפולות אף מזה של 30 גרם. יש לקחת בחשבון ש

דרוש מגוון סיבי תזונה לתהליכי ההחלמה.

הערכים המומלצים אינם לוקחים בחשבון שום סוג של סיבים בשעה שאלה מכריעים תהליכם. ההמלצה שלי לערבב פסיליום (3 כפות, לאורך היום) עם 4 כפות שיבולת שועל, לעתים להוסיף תפוח אדמה חי אחד, בגודל בינוני (לא מבושל, חי = בוטיקראט) וכף שעורה מלאה, גם קמח קליפות אננס ובמקרה של פגיעה בציר לב-כליה ויטמין B1, אם הפגיעה בדופן העורקים להוסיף חומצה פולית וויטמין B12, אבל כמעט תמיד אני ממליץ להוסיף צרור נבטי ברוקולי (סולפורפאן) לחולי כליות שסובלים מאנמיה לחולי בלוטת הערמונית כולל סרטן הערמונית – אני ממליץ לשקול להוסיף גם כמוסה אחת ליום של סולפוראפאן (sulforaphane) ותוספי מזון תואמים למצבם העכשווי (בנושא זה כדאי לעיין במאמרי על שמן חרדל), פי שמשתקף מבדיקות המעבדה האחרונות של החולה.

למאמרי אומגה 3 צמחית (שמן חרדל, שמן מרווה מרושתת) עולה על צורות אחרות של אומגה 3 ויש והן לבדן תורמות לבריאות בעוד האחרות עלולות להזיק יותר מלהועיל לך

החומר הפעיל בברוקולי הוא הסולפורפאן (sulforaphane) והוא נמצא בכמויות גדולות בנבטי הברוקולי. ה Nrf2 נחשב לסוכן העיקרי המעניק הגנה [מקור1מקור2 מקור3מקור4] לתאי הגוף מפציעות. אני מרחיב על כך במאמרי על הברוקולי אחד מעשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כליה – כאן וכן במאמרי על האפיגנטיקה. בנושא זה אזכיר כי טיפולים אפיגנטיים, שהמטרה המרכזית בהם להפוך את השינויים שנעשים במערך הגנטי במחלות כרוניות כאי ספיקת כליות לטובה, הם סטנדרט אחד כיום לטיפול בהפרעה פרה-לוקמית ובצורה של לימפומה. היישום של טיפולים אפיגנטיים בטיפול בגידולים מוצקים מתגלה גם כמסלול טיפולי בר-קיימא אשר מצביע על שימוש בסיבי התזונה (נושא מאמר זה) ושב ומוביל לחקר הסיבים הבריאותיים שבתזונה [מקור]. בנוסף לכך וכתזכורת שנייה ה – Nrf2 הוא חלבון בסיסי עם רוכסן לאוצין (bZIP) המסדיר את הביטוי של חלבונים נוגדי חמצון המגנים על בריאותנו מפני מה שאני מכנה במאמרי כוחו של השטן – נזק חמצוני שנגרם כתוצאה מפציעה ודלקת בנושא זה סיבי התזונה שבנבטי הברוקולי מככבים כתרופה. כמה מילים על –מכונה גם "מגן הנעורים", והסולפורפאן נמצא כגורם שממריץ באופן משמעותי את פעילותו המבורכת של מגן הנעורים של גופנו- Nrf2 . הסולפורפאן משחזר ומחדש את הפעילות של נוגדי החמצון הפועלים באופן ישיר כמו קו-אנזים Q10 וויטמין E [מקור]. פְּעֻלַּת-גּוֹמְלִין מעניינת נוספת של Nrf2 היא עם ויטמין D. ויטמין D לא כתוסף, רק אם הוא מיוצר על-ידי הגוף כשהאדם חשוף לשמש (נושא עליו אני מרחיב – כאן) יכול להגביר את הביטוי של Nrf2 כך ששתי תרכובות אלה מועילות באופן סינרגטי לבריאותך וזו גם הסיבה שמחלימי כליה שהועילו באמת לחולים כולל במצבי חולי כלייתי קשים, מבקשים ממך לשבת חשוף ככל האפשר בשמש, רבע שעה בבקר כדי לייצר בעזרת קרני השמש (בלבד) ויטמין D בעוד שתוספי המזון שיש בהם גם נזקים רבים (על כך אפשר לקרוא – כאן) כמות של 4,000 – 5,000 יב"ל ויטמין D3 (כולקלציפרול) ליום מקבלים מהקפסולה הזאת, מישיבה קצרה בשמש מקבלים 20.000 יחב"ל ליום – הוא הכמות הנדרשת להחלמה. למי שלא יוצא לשמש או לוקה בכליותיו או ובכבד, או נלחם להגנתו בפני מחלת הסרטן – סיכויי ההחלמה פוחתים. להלן רשימת התרופות שמרוקנות את ויטמין D אזהרה: מדובר ברשימה ארוכה מאוד, שמקשה על תהליכי החלמת הכליה לנוטלים אותן – וזו רק רשימה חלקית של התרופות הללו – מרוקני ויטמין D: תרופות לטיפול ביתר לחץ דם – חוסמי תעלת הסידן: איזופטין אמלודיפין (אמלאו, אקספורג', נורוואסק), דיליטאזם (אדיזס, דילאטאם), ורפאמיל (איקקור, איקפרס, וראפרס), ניפידין (אוסמו אדלאט, ניפידילונג, פרסולאט, פלודיפין (פנדיל) 
משמרות האשלגן מעלות את רמת הויטמין די – טריאמטרן. 
תרופות להורדת כולסטרול: כולסטיפול (כולסטיד)) סטטינים (מעוררי כאב והתכווצויות שרירים כרוניים ברגליים): טוריד, לובסטטין, ליטורבה. ליפיטור, לסקול, סטאטור, סימבקור, סימבקסון, סימוביל, פרבליפ, קרסטור. תרופות אנטיביוטיות: אסיבל, דילנטין, דפלפט, טגרטול, טופמקס, טימוניל, טריל, ליריקה, למיקטל, מיסוליין, נוירונטין, פנוברביטל, קלונקס, ריבוטריל. ועוד ועוד

ניתן לכבות גן בצורה תורשתית סומטית על ידי שינויים אפיגנטיים, ולא על ידי מוטציה של רצף ה-DNA

[מקור].

מסתבר שנבטי הברוקולי והסולפוראפן שמככב בהם יכולים גם לשנות גורל חיי אדם ולהשתיק גן למחלת הסרטן, הכליות ויתר לחץ דם

 [מקור1מקור2מקור3]. 

עוד בנושא זה במאמרי – אפיגנטיקה ומזון כתרופה ביולוגית להחלמה ממחלות גנטיות

כמה הערות לגבי נטילת סולפוראפן, לפני שאני ממשיך במאמר על הסיבים התזונתיים. – Sulforaphane הוא חומר כימי שנוצר בעת לעיסת ירקות ממשפחת המצליבים כגון ברוקולי, כרובית ונבטי ברוקולי [מקור]. המחקר החדש כיום שב ומציג את התרכובת הפיטוכימית המכונה סולפורפאן שנמצאת בירקות העלים הירוקים (בעיקר בנבטי ברוקולי) יעילה במניעה וטיפול בסוגי סרטן שונים כגון סרטן הערמונית, סרטן השד, סרטן המעי הגס, סרטן העור, שלפוחית השתן וסרטן הפה [מקור]. חוקרים כינו אותו בשם "כימותרפיה ירוקה" “Green chemoprevention” ואנטי גורמים מסרטנים (קרצינוגנים). הסולפורפאן קיים באופן טבעי בנבטי הברוקולי, הקייל, הכרוב, הכרובית והגרגר גינה והוא יעיל וחסכוני לדעת החוקרים מהתרופות המסורתיות למניעת סרטן [מקור]. סולפוראפן הוא אחד החומרים האנטי קרצינוגניים החזקים (אנטי גורמים מסרטנים) שפועלים. מסתבר שתוספת של סולפורפאן מעוררת הגדלה ברמות האנזימים בכבד, שמונעים את ההשפעות המסרטנות של כימיקלים במזון ובסביבה [מקור1, מקור2].

נטילת סולפוראפן דרך הפה מעכבת עלייה ברמות האנטיגן הספציפי לערמונית (PSA) אצל אנשים שחלו בסרטן הערמונית [מקור].  עלייה ברמות האנטיגן (PSA) היא סימן לחזרת המחלה (סרטן הערמונית). חולים שטופלו ב-60 מיליגרם של סולפוראפן הראו, במחקר, ירידה של 86% בקצב ההכפלה של PSA (שהוא סמן לסרטן הערמונית בבדיקת הדם) לעומת מי שלא קיבלו טיפול בסולפוראפן [מקור]. סולפוראפן מנבטי ברוקולי יכול להעלות חומר במוח הנקרא BDNF, שהוא חומר התומך בתאי העצב הקיימים, ומעודד צמיחת תאי עצב חדשים ויצירת קשרים ביניהם.

מקורו של הסולפורופאן הוא בירקות מצליבים במיוחד בנבטי ברוקולי [מקור]. הסולפורופאן לא קיים בהם בצורתו הפעילה. באופן טבעי, הירקות המצליבים מכילים חומר מוצא שנקרא גלוקורפאנין ובנפרד ממנו הם גם מכילים אנזים הנקרא מירוזינז [מקור]. רק כשהאנזים הזה (מירוזינז) מופעל על הגלוקורפאנין גופנו מקבל את החומר הפעיל סולפוראפן. כדי שהאנזים יהיה פעיל ויפעל על הגלוקורפאנין הירקות צריכים להיות טריים, חיים ולא מבושלים, וכדי שהאנזים יבוא במגע עם גלוקורפאנין יש לחתוך, ללעוס, או לרסק את הירקות. בכל אופן מירוזינאז המיוצר על ידי המיקרואורגניזמים במעי פועל עוד יותר על הגלוקוזינולטים הנבלעים שמקורם בברוקולי, וגם אם הם נמלטו מהמירוזינאז האנדוגני שנמצא במקור בצמח. [מקור]. הם מקבלים טיפול במעיים האנושיים מהאנזים מירוזינאז שמסונתז על ידי חיידקי המעיים, בקרב עם פלורה מאוזנת, לאחר שימוש נכון במערכת סיבי תזונה [מקור1, מקור2]. לכן כה מוצלח השילוב נבטי ברוקולי, חצי תפוח עץ אורגני, או צרור פירות יער קפואים/ חצי אבוקדו, פולי סויה, חצי כפית אצות וואקאמה שנשתפו היטב במים וושרו לשעה טרם הכנסה למיכל (כשמשרים את הוואקאמה האצה גדלה משמעותית, לכן המידה כשהיא יבשה, ההשריה מוציאה ממנה טעם מתקתק), כפית תה מאצ'ה וחלב סויה ללא סוכר, כמה קוביות קרח מעורבלות במעבד מזון לשייק!

הערה: אל תבלבלו את הסולפוראפן עם ברוקולי או נבט ברוקולי שגם הם מכילים כמובן סולפורפאן. אלה ואלה התוסף אינם זהים [מקור – Dosz EB, Jeffery EH. Commercially produced frozen broccoli lacks ability to form sulforaphane. J Funct Foods. 2013;5:987–90.]. 

כדי שהתוסף יהיה פעיל הוא חייב להכיל הן את המרכיב גלוקורפאנין והן את האנזים מירוזינז על מנת שיהפך בגופנו לחומר הפעיל סולפוראפן [מקור]. התוויות המופיעות על התכשירים השונים הקיימים בשוק יכולות לבלבל. אם למשל כתוב על התווית שהתכשיר מכיל "סולפוראפן גליקוזינולט", זהו שם שיווקי לחומר הבלתי פעיל גלוקוראפנין. ולמעשה, התכשיר מכיל רק גלוקוראפנין שהוא החומר הבלתי פעיל ללא האנזים מירוזינז.

תופעות הלוואי מהתוסף עשויות לכלול צרבת וקלקול קיבה. שיפור במחלות מעי. מחקרים בבני אדם הראו שהשימוש בסולפוראפן יכול להפחית את הדלקת בקיבה הנגרמת על ידי החיידק הליקובקטר פילורי, אבל רק כשלא משתמשים בתרופות. הסולפוראפן ממקור טבעי (נבטי ברוקולי) יכול להפחית את הנזק למעי הנגרם על ידי תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידליות ( כמו נקסין, ואיבופן).

סיבים בלתי מסיסים

סיבים בלתי מסיסים – הם אלה שאינם מתמוססים במים – כמו קליפות של גרעיני התירס, הם לא משפיעים כלל על אנזימי עיכול שבמערכת העיכול העליונה וממשיכים בשלמותם אל המעי הגס ושם הם פועלים ומביאים ברכה גדולה [מקור]. סיבים בלתי מסיסים מאיצים את מעבר הצואה ומקלים על עצירות, מה שעשוי להפחית את הסיכון למחלת טחורים, עשויים להועיל לאנשים עם תסמונת המעי הרגיז, ולמקרי סרטן במעי הגס. דוגמאות לסיבים לא מסיסים: סובין חיטה, תאית וליגנין

סיבים בלתי מסיסים טחונים גס מפעילים את הפרשת הריר במעי הגס, ומספקים נפח. מעטים יודעים שלסיבים בלתי מסיסים טחונים דק אין את ההשפעה הזו ולמעשה הם מזיקים לכאורה ויכולים לפתח עצירות

 [מקור].

למאמרי – רוצה להחלים ללא תרופות ממחלת מחלת כליות נפרופתיה אימונוגלובולין איי?

אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות – כל מה שחשוב לדעת – חלק 1

סיבים בלתי מסיסים – צורות מסוימות של סיבים בלתי מסיסים (תפוחי אדמה, בננות, כוסמת ירוקה, דגנים, קטניות ושזיפים או שזיפים מיובשים) כמו עמילנים עמידים (תפוח אדמה חי, אפונה טרייה ועדשים, גם בפסטה ואורז – בתנאי שעברו בישול, התקררו וחוממו שוב.), ניתנות לתסיסה במעי הגס. הסיבים הבלתי מסיסים הם הסיבים שמתאימים ביותר לניהול סוכרת [מקור] ולייצור חומצות שומן קצרות שרשרת גם לייצור הורמוני מעיים (סרוטונין, דופמין, GABA ונוראפינפרין) [מקור].

המעי מייצר יותר מ-30 מוליכים עצביים. נושא זה נקשר בסיבים הבלתי מסיסים.

המיקרואורגניזמים של המעי יכול לתקשר עם המוח באמצעות מערכת החיסון ועל ידי שחרור מוליכים עצביים, הורמונים ומולקולות איתות.

ההורמונים שנזכרו ונוצרים במעי: סרוטוניןדופמיןGABA ונוראפינפרין הם תוצר המיקרואורגניזמים של חיידקי המעי. הורמונים אלה בעלי יכולת לייצר הורמונים עצביים.

חומרי מוצא של סרוטונין ודופמין מעי. הם יכולים לחצות את מחסום הדם־מוח ולשנות את מצב הרוח או את ההתנהגות [מקור]. מכאן שסרוטונין המעי (סיבי כוסמת ירוקה, ירקות שורש כתפוח אדמה ועדשים) יכול להשפיע על מצב הרוח, התיאבון, השינה ותפקוד המוח. ובכלל זה על כושר ההתמדה בדרכי ההחלמה כמו במחלות כרוניות קשות דוגמת אי ספיקת הכליות [מקור].

לגנין (כוסמת ירוקה), הוא אחד ממקורות הסיבים הבלתי מסיסים התזונתיים העיקריים, והוא עשוי לשנות את הקצב ואת חילוף החומרים גם של סיבים מסיסים 

[מקור1, מקור2].

שזיפים מיובשים (Prunes) אסורים לסובלים מיתר חומצת שתן בדם (גאוט, ולחולי כליה). הם מקור לסיבים תזונתיים לא מסיסים [מקור]. הם מכילים כ-6.1 גרם סיבים תזונתיים ל-100 גרם, יש לקחת בחשבון שמיץ משזיפים מיובשים נטול סיבים עקב סינונו לפני הביקבוק. השזיפים המיובשים וגם המיץ שזיפים מכילים תכולת סורביטול גבוהה (14.7 ו-6.1 גרם/100 גרם, בהתאמה). שזיפים מיובשים מכילים כמויות גדולות של תרכובות פנוליות (184 מ"ג/100 גרם), בעיקר כחומצות ניאו-כלורוגניות וכלורוגניות, העשויות לסייע בפעולה משלשלת ולעכב את ספיגת הגלוקוז. נמצא כי תרכובות פנוליות בשזיפים מיובשים מעכבות חמצון LDL אנושי במבחנה, ולכן עשויות לשמש כסוכני מניעה נגד מחלות כרוניות, כגון מחלות לב וסרטן. בנוסף, תכולת אשלגן גבוהה בשזיפים מיובשים (745 מ"ג/100 גרם) מה שמוביל אותם לרשימת האסורים לחולי כליה הגם שהם בהחלט עשויים להועיל לבריאות הלב וכלי הדם. שזיפים מיובשים הם מקור חשוב של בור, שלפי הנראה ממלא תפקיד במניעת אוסטאופורוזיס. מנה של שזיפים מיובשים (100 גרם) מספקת את הדרישה היומית לבור (2 עד 3 מ"ג) [מקור].

עמילן עמיד מתירס

עמילן עמיד מתירס עתיר עמילוז, שימש כתוסף ועשוי לתרום לשיפור הרגישות לאינסולין וניהול גליקמי

[מקור1מקור2מקור3] וכן לקידום סדירות [מקור] ואולי הקלה בשלשולים [מקור1מקור2]. ממצא ראשוני אחד מצביע על כך שעמילן תירס עמיד עשוי להפחית תסמינים של קוליטיס כיבית [מקור]. ממצאים נוספים חשפו כי ניתן לשנות באופן דרמטי את חילוף החומרים של חנקן וחומצות אמינו בכבד בתגובה ל-סיבי תזונה שנקשרים בעמילן עמיד של תירס [מקור1מקור2מקור3מקור4]

למאמרי איך מתסיסים תירס

ירקות עלים ירוקים הם כל עלי הצמחים שנתנים לאכילה. עלים ירוקים – צילום מסך מהמאמר: LAS HOJAS VERDES Y SUS BENEFICIOS [מקור].

ריבס ברובו מכיל סיבים בלתי מסיסים

ריבס (Rheum rhabarbarum) הוא ירק שמשתמשים בו כמו בפרי בבישול ובמתכונים. למרות שמקורו באסיה, הוא גדל בחלקים אחרים של העולם, כולל ישראל למרות שהריבס מעדיף סביבה קרירה. גבעולי העלים האדומים הארוכים גדלים באביב, ומגיעים לשיא באמצע אפריל. רק גבעולים של הצמח אכילים. העלים מכילים רעלים וריכוז גבוה של חומצה אוקסלית. הגבעולים בשרניים, חמוצים וחומציים ואפשר לאכול אותם נא. לריבס היסטוריה ארוכה, הוא שימש בתרבויות ערביות, יווניות ורומיות עתיקות ונוכח גם ברפואת המזרח הרחוק. כיום, הוא פופולרי בריבות, פשטידות, לפתנים ואפילו משקאות. הריבס גם עשיר בנוגדי חמצון, והרבה ויטמינים ומינרלים חשובים אחרים המספקים מגוון יתרונות בריאותיים כולל סיבי תזונה שהם על בסיס משקל יבש, 74% סיבים תזונתיים מהם 66% בלתי מסיסים ו-8% מסיסים [מקור].

מקור סיבים זה הוכח כבעל השפעה בולטת של הורדת שומנים בדם

[מקור]. עם זאת, תכולת החומצה האוקסלית הגבוהה שלו עשויה להוות גורם מגביל לשימוש בו. ומתפתחת מגמה להשתמש בתמצית ריבס. תמצית ריבס (rhubarb) נבחנה על חולדות חולות באי ספיקת כליות – כלומר עם CKD. לתדהמת החוקרים מתן/טיפול בתמציות ריבס שינה לגמרי את נושא ההפרעות במטבוליטים בשתן ו

הובילה לשיפר משמעותי בתפקוד הכליות וההיסטופתולוגיה של הכליות [מקור].

הכינו לכם – מנת פרוביוטיקה עם פרה-ביוטיקה. נוהגים גם לכנות את החיידקים הפרוביוטיים חיידקים “טובים” אלא שמעטים יודעים שהם זקוקים לפרה-ביוטיקה הם סיבים תזונתיים – לא מסיסים שנמצאים למשל בשיבולת השועל ומשמשים להם מזון. סיבים בלתי מסיסים משפיעים על הרכב החיידקים הטובים בכול מערכת העיכול. הרעיון הוא שתערבבו את שיבולת השועל עם מים ותשאירו בטמפרטורת החדר, חשופה במשך כמה ימים לתסיסה. יש לערבב שיבולת שועל עם כמות גדולה יותר של מים, להוסיף מעט שעורה מלאה. כמות המים הנדרשת היא בסביבות 1 + 1/4 כוסות מים לכוס שיבולת שועל [מקור]. צילום עירית רון דוד.

סיבים מסיסים או סיבים צמיגיים (Viscous Fiber) גם סיבים מתסיסים או סיבים פרה-ביוטיים – אלה הסיבים התזונתיים שמתמוססים במים – מותססים בדרך כלל במעי הגס לגזים ותוצרי לוואי של הפעילים הפיזיולוגית שם, כשהבולטת בטיבה היא יצירת חומצות שומן קצרות שרשרת (נקראות SCFAs – קיצור של ShortChain Fatty Acids).

ברשימת הסיבים המסיסים (והם בדרך כלל צמיגיים) סיבים אשר מעכבים את ריקון הקיבה בולטים: אינולין (נמצא בשורש עולש), חיטה (דקסטרינים), אוליגוסכרידים ועמילנים עמידים [מקור]

המחקר מראה כי כמות מינימלית של 750 מ"ג של סיבים צמיגיים (כ – 2 כפות פסיליום ליום או 100 גרם שיבולת שועל [מקור] [שהם: 10.3 (~ 10 1/4) כפות של שיבולת שועל גסה ליום [מקור].], בהחלט מתאימים לניהול מחלות לב וכולסטרול גבוה גם לאקזמה, סוכרת, יתר לחץ דם, ואי ספיקת כליות בתחילת המחלה. נמצא שיש ל – 2 כפות פסיליום ליום גם השפעה מגוננת על הכבד (חילבה) ועל מחלת הכליות.

[מקור1, מקור2, מקור3].

"אין תרופה יעילה מלבד השתלת כליה, בנוסף לכך אנו מתמודדים עם מעט מדי תורמים ותחלואה ותמותה גבוהים הקשורים לדיאליזה שהטווח שלה ארוך" אומר פרופסור לביולוגיה של תאי גזע ורפואה רגנרטיבית  אנדו מקמהון  Andrew McMahon מUniversity of Southern California [מקור]. זאת בשעה שאפשר להחלים מאי ספיקת כליות – כאן, וכאן.

סיבים צמיגיים, או מסיסים

סיבים צמיגיים, או מסיסים דוגמת Apple Pectin, 700 mg, 120 Veg Capsules משמשים בערכת ההגנה, בתהליכי החלמה ממחלות כרוניות קשות. קליפת תפוז מכילה 30% פקטין; קליפת תפוח מכילה 15% פקטין; וקליפת בצל מכילה 12% פקטין. ללמוד להכין קמח סיבים מסיסים בבית מאוד קל. פקטין הוא עמילן הנקרא הטרופוליסכריד (heteropolysaccharide). מוכר למי שמכין ריבות בבית. הפקטין הוא שגורם לריבות לפתח מרקם מוצק למחצה כשהן מתקררות. הוא נמצא בשפע בפירות מוצקים: תפוחים, אגסים, גויאבות, חבושים, שזיפים, תפוזים ופירות הדר וחסר בפירות הרכים (דובדבנים, ענבים ותותים) ככל שהפרי נוקשה, בוסר הוא מכיל יותר פקטין [מקור]. להכנת קמח פקטין בבית שומרים את כל הקליפות וליבות התפוחים (מקפיאים אם צריך) אין שום צורך להשתמש בתפוחים שלמים. לאחר הטחינה שומרים במקרר בצנצנת מעוקרת [מקור]. מ16 ק"ג של תפוחי אפשר לייצר 300 מ"ל של אבקת פקטין מרשימה בעוצמתה.
איך מכינים פקטין מכל הקליפות והגרעינים ששמרנומתכון – 1. מניחים את כל הקליפה והליבות על הגרעינים בסיר גדול ושופכים אליו מים עד שכל התכולה מתחילה לצוף. 2. מכסים ומביאים לרתיחה, כאשר הפקטין מקבל צבע ענברי מנמיכים את האש ומניחים לו להתבשל על אש נמוכה (מכוסה) במשך כמה שעות, בדרך כלל שעתיים מספיקות – מערבבים כל 20 דקות על-מנת שקליפות התפוחים לא ידבקו לתחתית הסיר. ממשיכים לבשל עד שתכולת המוצקים מתרככת. 3. מסננים בעזרת בד גזה. מרפדים מסננת בבד ויוצקים עליו מים רותחים לעיקור הבד. מניחים מעל סיר ציר גדול ומעבירים בהדרגה את מסת התפוחים והנוזל דרכה. סבלנות, ובלי לדחוס את העיסה, פעולה שתייצר פקטין עכור. יש להניח לפקטין לטפטף במשך מספר שעות או לילה (אני נוהג לקפל את קצוות הבד על גבי התפוחים, ואז לכסות בעדינות במכסה הסיר, כדי להרחיק את בעלי החיים המתלהבים מהמוצר). 4. מצמצמים – לאחר שנוזלי הפקטין התנקזו לגמרי, מחממים אותם עד לרתיחה, לשם צמצום מעבירים לאש נמוכה. 5. מכניסים לצנצנת מעוקרת. לאיחסון אפשר להקפיא. איך משתמשים? מוסיפים כף לקערת שיבולת שועל מותססת/ לכוס מים ומערבבים היטב – הפקטין טעים וטעמו עדין ומזכיר מיץ תפוחים עדין אך לא ממותק. אפשר להשתמש כמובן להכנת ריבות ביתיות.

סיבים צמיגיים, או מסיסים, מורכבים מתרכובות פוליסכרידים טבעיים שנחשבים בטוחים למאכל אדם [מקור] וביו-פולימרים טבעיים [גומי, ג'ל, תאית וגלוקנים (פוליסכריד המופק מגלוקוז D, [מקור])]. גלוקנים מצוינים בשתי צורות: אלפא גלוקנים וביטא גלוקנים. ביניהם בטא גלוקנים רבים (שיבולת שועל, סובין שיבולת שועל, שעורה ופטריות) הם החשובים מבחינה רפואית. בטא גלוקנים הם סיבים מסיסים המגיעים מדפנות התא של חיידקים, פטריות, שמרים וצמחים (שיפון, שעורה, אצות, תירס). הם משמשים בתהליכי ההחלמה שמציעים מטפלים שראו תהליכי החלמה (ללא תרופות) ובתעשיית התרופות לכדורים אנטי פטרייתיים מקבוצת האכינוקנדין.]. תרכובות אלו כוללות בטא-גלוקנים, ג'ל, פקטין, גומי ופסיליום (beta-glucans, mucilage, pectins, gums and psyllium). במערכת העיכול, סיבים צמיגים כאלו סופגים מים ומתנפחים ליצירת מסה עבה דמוית ג'לי. סיבים צמיגים אלה מאטים במעיים את תהליך פירוק המזון, ובתורו ממתנים על-ידי כך את השפעת הארוחה (לרעה) כמו על רמות הגלוקוז בדם [מקור]. במילים אחרות,

סיבים צמיגיים מאטים במעיים את תהליך פירוק המזון, ממתנים את השפעת הרעלים שחדרו למזון, ומפחיתים את האינדקס הגליקמי של כל הארוחה.

נושא מאוד חשוב למחלימי יתר לחץ דם, לחולי סוכרת ואי ספיקת כליות [מקור]. עליות מהירות ברמת הסוכר בדם ידועות כתורמות למגוון בעיות רפואיות חמורות, ולכן ייתכן שזו הסיבה שצריכה גבוהה של סיבים צמיגיים קשורה לירידה בסיכון לכולסטרול גבוה בדם, לסוכרת ומדד הסינון הפקעתי [מקור].

ג'ל – או ריר

ג'ל – או ריר (סיבים מסיסים, צמיגיים – אלוורה, צבר, קצח) מפתח מבנה דמוי ג'לי מסביב לפרי ושומר על לחות גם מונע התייבשות מוחלטת של הזרעים ולכן הג'ל פועל גם כחומר לחות בנוסף להיותו מאגר של אנרגיה [מקור1, מקור2]. בעלים (אלוורה, צבר) ובניצנים הג'ל עשוי לאפשר לעלים לשמור על קיבולת מים כאשר מתעורר מחסור במי הקרקע; מבחינתנו הג'ל הוא סיבים מסיסים שמגיעים מהאזור הרירי שבאלוורה, עלי הצבריים  Cactaceae, הג'ל נמצא בבמיה –  Abelmoschus. גם בזרעי פשתן, זרעי צ'יה, ובחרדל צהוב. מקורות נוספים לג'ל טבעי נמצאים באצות ים (Seaweeds) מרווה היספנית Salvia hispanica, Cordia dichotoma, תרד מלאבר Basella alba, Plantago psyllium זרעי לחך,  – גואר Cyamopsis tetragonoloba, esculentus גומא נאכל,  – מורינגה מכונפת  – וחילבה Trigonella foenum-graecum, Moringa Oleifitas [מקור]. הוא סיבים מסיסים אנטי סרטן, בעל יכולת לעכב את האנזים הממיר אנגיוטנסין (הורמון בעל השפעה משמעותית ביותר בהגדלת כמות הנוזלים בגוף והשפעה על כיווץ כלי דם מה שגורר להעלאת לחץ דם. השפעתם מתרחבת גם לסוכרת וגירוי חסינות). נמצא בשימוש נרחב כמרכיב פעיל בתרופות, פונקציונליות ומוצרים תזונתיים [מקור].

מבחינה מבנית, ג'ל הצמחים (ריר – או קומפלקס של פוליסכריד פולימרי) מורכב בעיקר מפחמימות בעלות מבנים מסועפים מאוד המורכבות מיחידות מונומר של L-arabinose, D-xylose, D-galactose, L-rhamnose וחומצה גלקטורונית. הג'לים מכילים גם גליקופרוטאין ורכיבים ביו-אקטיביים שונים כגון טאנינים, אלקלואידים וסטרואידים [מקור1, מקור2, מקור3]. ניתן להשתמש בג'ל טבעי בריפוי פצעים, טיהור מים וננו-נשאים שונים [מקור]. 

פקטין – הסיבים התזונתיים פקטין (פוליסכריד שמקורו בצמחים המשמש בדרך כלל כחומר ג'ל ותוסף תזונה) הוזכרו ןמעלה כולל הדרך להכנתם בבית. הם יכולים לשנות את היחס בין Firmicutes ל-Bacteroidetes במיקרוביוטה של המעיים והריאות, להגדיל את ריכוזי SCFAs-  חומצות שומן קצרות שרשרת בצואה ובסרום, ולהפחית את התפתחות הדלקת בדרכי הנשימה. על ידי דיכוי פונקציית DC [מקור]. 

הפקטין נמנה על הסיבים המסיסים – הוא מורכב מפוליסכרידים מורכבים שנמצאים בדפנות התא הראשוניות של צמחים. הפקטין מאפשר לדופן תא ראשונית להתרחב ואת צמיחתם של הצמחים [מקור] פקטינים גם נמצאים בשפע בחלקים הירוקים של צמחים יבשתיים [מקור] הפקטין מהווה מרכיב חשוב בדפנות תאים בפירות. בסוף תהליך הפירוק שלו הפקטין  הופך לחומצה פקטינית. המרכיב הכימי העיקרי של פקטין הוא חומצה גלקטורונית (חומצת סוכר המופקת מגלקטוז). כמות, המבנה וההרכב הכימי של הפקטין שונה מצמח לצמח ומשתנה בתוך הצמח עצמו. במהלך הבשלת הפרי, הפקטין מתפרק על ידי האנזימים פקטינאז ופקטינאסטראז, הוא השלב בו  הפרי מתרכך, אז הלמלות האמצעיות .מתפרקות והתאים נפרדים זה מזה [מקור] תהליך דומה של הפרדת תאים (נגרם על ידי פירוק הפקטין) מתרחש באזור האבססיס של פטוטרות הצמחים הנשירים בעת נפילת העלים [מקור]. 

הפקטין (פקטין תפוח עץ) נקשר לכולסטרול במערכת העיכול ומאט את ספיגת הגלוקוז על ידי לכידת פחמימות. 

מעניין לציין כי הפקטין נמצא בצמחים כבעל תפקיד בתיקון ה-DNA של סוגים מסוימים של זרעי צמחים, בדרך כלל צמחי מדבר [מקור]. תוספת של סיבי תזונה פקטין עוברת למעי הגס ובמעי הגס, מיקרואורגניזמים מפרקים את הפקטין ומשחררים חומצות שומן קצרות שרשרת חשובות לתהליכי החלמה (אפקט פרה-ביוטי) [מקור].

גומי 

גואר גאם (GG) הוא סיב גומי או מסטיק (סיבי מזון צמיגיים). סיב שיוצר ג'ל מזרע צמח הגואר (Cyamopsis tetragonoloba) [מקור] גם מסטיק קסנתאן  Xanthan. הוא משמש לעיבוי מזון ומשמש גם כתוסף תזונה וגלוקומנן (Glucomannan) סיב מסיס שיוצר ג'ל ומככב בקמח קונג'אק [Konjac flour (KF)] שמופק מהפקעת של צמח הkonjac או Amorphophallus konjac K. Koch [מקור], והוא נצרך במשך מאות שנים כג'לי גומי [מקור]. קמח קונג'אק מככב בהכנת אטריות או מוצרי מזון אסיאתיים. KF, סיב תזונתי מסיס במים וצמיג עם WBC ו-SC גבוהים, מכיל בעיקר קונג'אק גלוקומנן [מקור]

משתמשים בסיבי גואר מסטיק לעצירות, שלשולים, תסמונת המעי הרגיז (IBS), כולסטרול גבוה, גמישות העורקים, לחץ דם גבוה וגם במקרים של טרשת נפוצה (MS) [מקור].

סיבי תזונה מסוג גומי גואר היו סוג הסיבים היחיד שהגביל באופן משמעותי את התסמינים דמויי טרשת נפוצה במחקר של  ד"ר אוסבורן

(Dr. Osborne and colleagues) [מקור].

המסטיק גואר משמש גם להרזיה במצבי השמנת יתר, סוכרת ומחלת כליות כרונית שנקשרת באנמיה ודלקת בפקעית של הנפרונים (הנטילה פומית – דרך הפה).

למאמרי – סיבו Sibo צמיחת יתר של חיידקי המעי הדק

למאמרי – רוצה להחלים מפגיעה במערכת העיכול ללא תרופות?

ירידה בתפקוד הכליות – מה לעשות?

למאמרי: הומוציסטאין, ויטמינים ומניעת מחלות כלי דם

מיץ ירוק על הבקר – כאן.

מחקר במתנדבים שנושאו ההשפעה של מסטיק גואר (גומי) על התגובה המוטורית של המעי הדק (ווסת של תנועתיות המעי הדק לאחר הארוחה) הן כשמדובר בארוחות נוזליות ומוצקות הראה עלייה שנגרמת על ידי גואר בצמיגות ה-chyme (בקיבה הופך המזון לעיסה נוזלית למחצה הנקראת chyme. לאיכותה של ה- chyme חשיבות עצומה בתהליך הפקת הערכים המזינים מהמזון. ההורמונים סקרטין והכולציסטוקינין, המיוצרים על ידי דפנות התריסריון, ועל ידי פעולת עצבוב אוטונומי מגורה על ידי כניסת עיסה (chyme) שהיא חומצית בהיותה מגיעה מהקיבה לתריסריון. מיצי הלבלב בסיסיים, אלקליים באופיים בשל הריכוז הגבוה של יוני ביקרבונט בהם והם נוצרים הודות להפרשת בעיקר על ידי ההורמונים סקרטין והכולציסטוקינין שמגורה כאמור על-ידי ה- chyme ואיכותו עולה בזכות תזונה עשירה בסיסים גומי מסוג הגואר, קמח קונג'אק גם מסטיק קסנתאן, פסיליום, גומי ערבי ואינולין. הביקרבונט מסייע לנטרול החומציות הנמוכה של העיסה שמגיעה מהקיבה, ואילו אנזימי העיכול מסייעים בפירוק החלבונים, השומנים והפחמימות שנדרשים לתפקודו התקין של הגוף ויצירת חומרי הזנה שיופקו מהם בהמשך הדרך על-ידי עיבוד וספיגה במעי.) – הגומי והג'ל נמצאו במחקרים  כמי שהאריך באופן ניכר את משך הפעילות המוטורית שלאחר הארוחה במעי הדק בבני אדם ויצירה איכותית של chyme [מקור1, מקור2, מקור3]. נמצא שריקון הקיבה ומעבר המעי עוכבו על ידי מסטיק גואר [מקור1, מקור].

תסיסת פולי הסויה לנאטו וויטמין K2 (מנקינון) בצורה של MK-7 הוא תרכובת ביו-אקטיבית

בנוסף ויטמין K (ע"פ מחקרים) מתקן נזקים שנוצרו ברקמות כתוצאה ממיצי קיבה. אכלו מספר מנות של ירקות ירוקים עליים. ירקות עלים ירוקים הם מקור עשיר לויטמין K1 (פילוקינון) [מקור1, מקור2, מקור3]. פילוקינון הוא אחד משתי ההופעות הטבעיות של ויטמין K: ויטמין K1 (פילוקינון) וויטמין K2 (מנקינון) [מקור]. ההבדל במבנה בין K1 ל-K2 נראה בשיעורי ספיגה שונים, פיזור רקמות וזמינות ביולוגית. ויטמין K1 מיוצר על ידי צמחים, ונמצא בכמויות הגבוהות ביותר בירקות עלים ירוקים, מכיוון שהוא מעורב ישירות בפוטוסינתזה. הוא פעיל בייצור חלבונים מקרישי דם. חיידקים בפלורת המעיים יכולים גם להמיר את K1 ל-MK-4.  כל צורות המנקינונים (Menaquinones) כלומר צורת ה-K2, מלבד MK-4, יכולות להיווצר רק על ידי חיידקים, המשתמשים בהם במהלך נשימה אנאירובית. ויטמין K2 מופיע בשני תתי-סוגים, אחד קצר שרשרת (כלומר, menaquinone-4; MK-4) ושתיים בעל שרשרת ארוכה (כלומר, MK-7, MK-8 ו-MK-9) [מקור1, מקור2, מקור3]. חשוב לדעת שויטמין K2 בצורה של MK-7 לבדו הוכח כתרכובת ביו-אקטיבית בוויסות אוסטאופורוזיס, טרשת עורקים, סרטן ומחלות דלקתיות בהן אי ספיקת כליות ללא סיכון לתופעות לוואי שליליות או מינון יתר [מקור]. כך שאנחנו מחפשים, בתהליכי ההחלמה להגיע לייצור MK-7, נושא זה מחזיר אותנו אל הסיבים התזונתיים. כי המקור הטוב ביותר לויטמין K2 בצורת ה- MK-7, מגיע מסיבי התזונה שנמצאים במנות הבקר היפנית נאטו (Natto). MK-7, מתקבל באמצעות תסיסת פולי הסויה לנאטו על ידי תהליך התסיסה שמופעל על ידי חיידקי Bacillus subtilis – עוד על כך במאמרי על הנאטו – כאן.

MK-7 או K2-7 הוא תרכובת ביו-אקטיבית שמשפיעה לטובה על גמישות העורקים. K2-7 הוא תרכובת ביו-אקטיבית נמצא בריכוז גבוה מאוד במזון מסורתי יפני בשם נאטו [מקור]. מקור נוסף למנקינונים (K2) הוא חיידקי המעי המיקרופלורה ולשם כך עלינו לטפח את נוכחותה ולאפשר הרחבה של אוכלוסיית המעי. אין ספק בכך שסינתזת מעיים מייצרת כמויות משמעותיות של מנקינונים, ספיגה ממקור זה מחייבת הרחבת האוכלוסיה בלעדי מתן סיבי תזונה מסוג פסיליום, הגואר, קמח קונג'אק או מסטיק שעועית ארבה ( locust bean gum  – LBG), גם מסטיק קסנתאן, זרעי חרדל, תפוח אדמה חי, גומי ערבי, פקטין ואינולין. לגבי הכמויות הנדרשות לתהליכי החלמה ותחזוקה תקינה של מערכת הגוף של האדם יש לבחון את מצב טונוס השרירים בבית השחי ובבטן התחתונה מצד שמאל גם במרכז הלונגיסטמוס הימני.

Menaquinone מקבילים לאוביקווינון (Ubiquinone Q10) מגן המיטוכונדריה והלב או שרירי הגוף כולל שרירי השלד וצנרת הכליות. נמצא כי MK-7 או K2-7 ואפילו מכלול המנקינון שווים בתפקוד שלהם לאוביקווינון

[מקור1, מקור2, מקור3] שכן יוביקינון (Q10) מכיל גם שרשראות צד איזופרנואידיות באורך משתנה, ולכן הוא משמש כנושא אלקטרונים בשרשרת הובלת אלקטרונים על ידי החיידקים. לאן שלא נסתכל מחייב המטפל והאדם המבקש החלמה ובמיוחד ממחלות כרוניות קשות

להשתמש במכלול סיבי תזונה בהתאם לצריכה התזונתית של המזון כתרופה לפי מצב המחלה בגופו.

הטבע דואג לצאצאנו. מסתבר שנוכחותו של ויטמין K2-7 מזוהה גם בדגימות של חלב אם  [מקור]. מקור הצילום בצילום מסך מהמאמר : "Vitamin K2: from a natural fermentation process or from chemical synthesis?" – כאן.

למאמר על הנאטו (סיבי מזון צמיגיים) מאת ירון מרגולין אפשר להגיע מכאן.

מחקרים מראים שמחסור בוויטמין K עלול גם להחליש את העצמות, שעלול לתרום לאוסטאופורוזיס, ועלול לקדם הסתיידות של עורקים ורקמות רכות אחרות מקור1, מקור2, מקור3]. ללא ספק חלבונים תלויי ויטמין K2 מפעילים מנגנון הגנה המונע התפתחות של הסתיידות כלי דם ומקדם את גמישות העורקים [מקור].

קצח תימוקינון (TQ), שמככב בצמח – Nigella sativa L. (Ranunculaceae) או Black cumin בעברית קצח גם כמון שחור, שומשום שחור, וניג'לה סאטיבה, (ותוצריו: אבקת קצח ושמן קצח) – נחשב (מבין צמחי מרפא, שנחקרים היום) לאחד מצמחי המרפא העשירים ברכיבים תזונתיים מהיקרים ביותר בהיסטוריה הרפואית ברחבי העולם ומחקרים מדעיים רבים פועלים כיום כדי לאמת את השימושים הנטענים באופן מסורתי של זרעים קטנים ושחורים אלה שנמצאו אפילו בקברו של  תות ענח' אמון [מקור1, מקור2]. נמצא שהצמח שבכוחו לסייע להחלמת הכליות [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5, מקור6, מקור7, מקור8, מקור9, מקור10] עשיר בחלבון צמחי, סיבים תזונתיים כולל ג'ל – או ריר, ורכיבים ביו-אקטיביים שונים כגון טאנינים, אלקלואידים ופיטוסטרולים [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4] גם במינרלים וויטמינים. 20-85% חלבון, 38.20% שומן, 794% סיבים תזונתיים ו-31.94% מסך הפחמימות. בין חומצות האמינו שבזרע השחור זוהו: גלוטמט, ארגינין ואספרטט בעוד שציסטאין ומתיונין היו חומצות האמינו העיקריות והמינוריות, בהתאמה – שתיהן דרושות לטיפול בגמישות העורקים. זרעי כמון שחור מכילים גם רמות משמעותיות של ברזל, נחושת, אבץ, זרחן, סידן, תיאמין, ניאצין, פירידוקסין וחומצה פולית [מקור1, מקור2]. החומר הפעיל בקֶצַח מכונה תימוקינון (Thymoquinone – TQ). התימוקינון הוא גם התרכובת שפעילה בזרעי בצל (TQ) נוגד חמצון חוץ-תאי, מגן על נוזלי הגוף מפני רעלים אורמיים אחדים [מקור1מקור2מקור3] נושא רב חשיבות בבואנו לסייע למחלימי כליות. הוא אנטי דלקתי, אנטי אפופטוזיס ואנטי פיברוזיס נושאים שבאים לידי ביטוי בתפקידם הרגולטורי במערכת ההגנה נוגדת החמצון של גופנו, איתות NF-κB, מסלולי קספאז (מוות של תאים – לצורך הגנה על הגוף) ו-TGF-β איתות [מקור]. בניסויים קליניים, הוכח כי שמן זרעים שחורים מקצח מנרמל את פרמטרי הדם והשתן שמופיעים בבדיקות כמבשרי מחלה או החלמה ממנה. ובנוסף נמצא שסיבי הקצח מעודדים ומשפרים ביחד עם התימוקינון את תוצאות המחלה בחולי CKD מתקדמים. בעוד קצח ומוצריו הראו השפעות של הגנת על מבטיחות על כליות [מקור1, מקור2, מקור3]. זרעי הקצח הם דוגמא לנוּטְרִיֵּינְטים שמכילים יסודות של מזון אשר אסורים לחולי כלי אך חיוניים להחלמת המחלה למרות נוכחותם בקצח. נושא זה חשוב כי ברפואת הממסד מבטלים לרוב שימוש במחלימי מחלה מסיבות כאלה. החלמת הכליה אפשרית רק אם נפעל ע"פ תוצאות החלמה בשטח ולא על סמך קפריזות – נושא זה יש לקחת בחשבון גם כשמעיינים בספרי רפואה מהמזרח הרחוק. הצילום למעלה הוא מצילום מסך מ-כאן.

 גואר גאם – guaran – מופק משעועית גואר, ומשמש כתוסף לעיבוי וייצוב מזון לצד תוספי מזון מסוג סיבי מזון צמיגיים (Viscous Fiber). את פולי הגואר מקלפים, תוחנים ומסננים כדי להשיג את הגאם [מקור]. גלקטומנן המופק מהאנדוספרם של גואר קטניות, נמצא בשימוש נרחב כחומר ג'ל בתעשיית המזון [מקור] הודו ופקיסטן הן המייצרות העיקריות של השעועית גואר – גואר כתוסף מופיע כנגזרת של גואר מסטיק, מסטיק גואר שעבר הידרוליזה חלקית, היא שזמינה מסחרית כפרה-ביוטיקה. "מקור הצילום בצילום מסך מהמאמר: "Diet High in Guar Gum Fiber Limits Inflammation and Multiple Sclerosis Symptoms" – כאן.

מסטיק קסנתן (סיבי מזון צמיגיים) מיוצר מתסיסה של גלוקוז, מנוז וחומצה גלוקורונית [מקור]. הוא שואב את שמו מזן החיידקים המשמשים בתהליך התסיסה, Xanthomonas campestris הזה [מקור]. מסטיק קסנטן חסר טעם והוא מסייע במטבח הטבעוני להכנת מיונז ורַפְרֶפֶת. הוא מחליף את השומן והמתחלבים המצויים בחלמונים. השימוש בו קל והוא נפוץ בעיבוי נוזלים עבור אלו עם הפרעות בליעה, מכיוון שהוא לא משנה את הצבע או הטעם של המזון או המשקאות [מקור]. הקסנתן גאם עשוי מסיבים מסיסים במים. בשל כך, הוא יעיל (10 מ"ג/ק"ג לגוף) בפעילות תקינה של המעיים ועוזר במחלות כרוניות הקשורות למעיים, כגון מסעפת, מחלת קרוהן, דלקת המעי הגס ותסמונת המעי הרגיז. כמות של ו 10.4 גרם ו-12.9 גרם קסנטן מדי יום נמצאה כמי שיכולה לייצב את רמת הסוכר בדם [מקור] להוריד את הכולסטרול [מקור] ולהביא לשיפור בסימפטומים של דיספאגיה [מקור], מסטיק קסנטן עשוי לשמש גם כחומר משלשל [מקור1, מקור2].

קסנתן גאם (תוסף מזון אירופאי מספר E 415) מתעכל במהלך תסיסתו במעיים, ואינו גורם לתופעות לוואי, אפילו בכמויות צריכה גבוהות ע"פ  הרשות האירופית לבטיחות מזון (EFSA).[מקור].

קונג'אק הוא ירק פקעתי במשפחת האמורפופאלוס, או הלופים, הכוללת מינים רבים ושונים של צמחי פקעת עם פרחים יפים. הם גדלים ברחבי אסיה, וביפן נמצאו הפקעות האיכותיות לצרכי החלמה. לצמח יש גבעול עגול וחום (דומה ללוף) שצומח מתחת לאדמה, ומשמש את מה שמכונה קונג'אק. גלקטומנאנים, הם סוג של פוליסכרידים (רבי סוכר), בעלי יכולת ספיחת נוזלים של עד פי 200 ממשקלם הם סיבי תזונה מסיסיים שמככבים בקונג'אק ומופקים מפקעת הקונג'אק,. צילום מסך מהמאמר: "What is Konjac? All About the Keto, Paleo, Vegan & Gluten-Free Noodle Alternative" – כאן

גלוקומנן (Glucomannan) סיב מסיס שיוצר ג'ל  ומקורו בפקעות קונג'אק. מבדילים בין הפקעות היפניות אשר מכילות את הגלוקומנן ופקעות סיניות שאינן מכילות את הסיב החשוב [מקור]. פקעות קונג'אק. הן פקעות של צמח יפיפה בשם  Araceae.הפקת הסיב מאוד מושקעת. תחילה יש לגדל את הצמח במשך שלוש שנים עד שניתן יהיה לעבד את פקעותיו לקונג'אק. לאחר הקטיף, הפקעות מאוחסנות בקפידה ונשתלות באביב של השנה הבאה. על תהליך זה חוזר החקלאי שלוש פעמים, רק לאחר מכן ניתן יהיה כאמור לעיל לעבד אותן לקונג'אק. איטה קונג'אק (“ita konjac.”) הוא הצורה הסטנדרטית ביותר לעיבוד קונג'אק. בלוק מלבני שנחתך לחתיכות ומתאים למאכלים מבושלים, או מוקפצים.

פסטה Konjac של Shirataki, אטריות קונג'אק מיובשות דלת פחמימות ללא גלוטן,

קונג'אק מסייע במניעת אוסטאופורוזיס ולחץ דם גבוה.

קונג'אק (צמח בריאות מקרב הלופיים, אשר מכיל כמות אדירה של סיבים תזונתיים) בדומה לכרוב הוא מכיל את אותה כמות – 43 מ"ג ל-100 גרם – של סידן, מינרל הממלא תפקיד חיוני בצמיחת העצמות. יתר על כן, כל 100 גרם של קונג'אק מכיל 33 מ"ג של אשלגן, מינרל המקדם הפרשת עודף נתרן (מלח), ולכן הקונג'אק גם אסור לחולי כליות. יחד עם זאת תכולת הסידן והאשלגן בו אינה גבוהה במיוחד, תכולת הקלוריות נמוכה והופכת את אטריות הקונג'אק למזון יוצא דופן דל קלוריות שיכול למנוע אוסטאופורוזיס ולחץ דם גבוה. הסרמיד (Ceramide) שבקונג'אק מעורר עניין בקרב אנשים מאוד עשירים. הסרמיד ממלא את הרווחים בתאי השכבה החיצונית ביותר של העור האנושי. הוא הוא מונע איבוד לחות מהגוף ועוזר לשמור על לחות העור, תוך הגנה על העור מפני לחצים חיצוניים. אכילת מזונות שמכילים סרמיד מגרה את יכולת האדם לייצר סרמיד בתוך הגוף ובכך העור נעשה יפה יותר. היפנים אוהבים את הקונג'אק. נהוג לצרוך אבקה המופקת משורש הצמח, אותה ניתן להוסיף לסוגים שונים של תבשילים טבעוניים לצורך הסמכה. כמו כן, ניתן לצרוך כמוסות המכילות את סיבי הצמח וגם ישנם מוצרים רבים המכילים את סיבי הצמח ביפן: חטיפים, שלגונים, ג'לי בטעמי פירות. אודן (Oden), הוא מרק שמכיל בנוסף לקונג'אק, ביצה קשה הוא מנת מרק מסורתי ביפן. "קונג'אק סשימי" מוכר כמנה קרה (Sashimi konjac) שניתן לאכול ללא חימום, לתבל בשילוב של יוזו, הדר יפני ריחני מאוד טעים ומיוחד ומיסו, יש שמתבלים עם חומץ-סויה ורוטב וואסבי-סויה.

"צובו קונג'אק" (tsubu konjac), הוא קונג'אק המעובד לגודל של גרגרי אורז. בדרך כלל מבשלים אותו עם אורז. "איטה קונג'אק" (ita konjac) הוא הצורה הנפוצה. קונג'אק שנמכר בצורת בלוק מלבני. היפנים חותכים אותו לחתיכות ומצרפים למאכלים מבושלים, מוקפצים ואפויים. למתכונים מרשימים – כאן.

פתיתי קונג'אק נמצאים כיום בארץ, כמו עוד כמה מוצרים בכל סופר שיש בו מחלקת מזון אורגני ובכל חנויות הטבע בעיר, מסבירה אלה שזה עתה סיימה לימודי רפואה משלימה. המנה אסורה לחולי כליות שמדד ה-GFR שלהם מתחת ל 50.
פסיליום – pectins, gums and psyllium
הצמח פלנטגו (Plantago) הוא צמח בעברית לחך וסוג במשפחת הלחכיים בת למעלה מ-200 מינים. זרע פלנטגו, ידוע באופן מסחרי כפסיליום שחור, צרפתי או פסיליום ספרדי, מתקבל מ-P. psyllium, הידוע גם בשם P. arenaria. הזרע שמופק מ-P. ovata ידוע בקרב קהל המטפלים כפסיליום לבן או בלונדיני, פלנטגו הודי או איזבגול [מקור]. איזבגול הוא השם הנפוץ בהודו ל-P. ovata. הפסליום מופיע תחת שם איספגול בפקיסטן. מכל מקום הודו שולטת בשוק העולמי בייצור ויצוא של פסיליום. צמח סיבי הפסיליום נחשב לצמח מרפא, הוא כאמור לעיל מקור הפסיליום (psyllium). כאשר מפיקים את הפסיליום מקליפות הזרעים של הלחך (פלנטגו). זרעיו משמשים לייצור ריר גם בתעשיה. פסיליום משמש בעיקר כסיבים תזונתיים ברמה גבוהה. שימוש בפסיליום בתזונה במשך שלושה שבועות (2-3 כפות ביום) או יותר עשוי להוריד את רמות הכולסטרול בדם בקרב אנשים שסובלים מכולסטרול מוגבר,[מקור1, מקור2, מקור3] הפסיליום הצליח להוריד את רמות הגלוקוז בדם באנשים עם סוכרת מסוג 2 [מקור]. שימוש בפסיליום למשך חודש או יותר עשוי אף לגרום לירידה קטנה בלחץ הדם הסיסטולי [מקור] להקלה על סימפטומים של עצירות ושלשול קל. נעזרתי בפסיליום בבעיות עיכול בקרב מספר אנשים שהחלימו לאחר 14 שנות סבל ויותר רובם היו במעקב של נטורופטים שיודעים כנראה הרבה אבל מעט על החלמה. לאחר הצלחה בנושא זה הוזמנתי לניו יורק (2023) לאחר שסייעתי לאחת הנשים העשירות בעיר להחלים בעזרת סיבי הפסיליום.

פסיליום (סיבי תזונה צמיגיים) משמש בעיקר כסיב תזונתי צמיג ומסיס שאינו נספג במעי הדק

[מקור] הפעולה המכנית הטהורה של ריר פסיליום היא ספיגת עודפי מים תוך גירוי ופינוי תקין של המעיים .

הפסיליום נחשב לסיב תזונתי וככזה הוא יכול לסייע בהפחתת הסימפטומים של עצירות ושלשול קל [מקור] התכונות המשלשלות של פסיליום מיוחסות לסיב: הוא סופח מים ובעקבות כך מטפל באיכות הצואה [מקור] מהלך זה עלול להגביר גזים במידה מסוימת [מקור].

סיבים צמיגיים הם סוג של סיבים מסיסים המתמוססים במים ויוצרים חומר דמוי ג'ל [מקור]. זרעי הקצח שהוזכרו למעלה וכן זרעי הבצל גם הפסיליום ומסטיק שעועית הארבה בו ידובר להלן, שייכים למשפחת הסיבים הזו. חומר סיבי שמסייע להאט את תנועת המזון דרך מערכת העיכול, מה שיכול להוביל למספר יתרונות בריאותיים [מקור]. מקור הצילום Best Viscous Fiber Foods And Their Benefits – כאן 

מסטיק שעועית ארבה או מסטיק שעועית חרובסיבי תזונה צמיגיים

מסטיק שעועית לוקוס (LBG, מקורו האיכותי ביותר של מסטיק חרוב, מסטיק חרוב, קרובין, E410) הוא סיב תזונתי מסוג סיבים צמיגיים, או מסיסים בשם גלקטומנן שצומח באופן טבעי בגרעינים של פרי עץ החרוב אשר בצילום למעלה (צילם ירון מרגולין). הסיבים של החרוב מורכבים מרבי־סוכר הם תרכובות פוליסכרידים, נוטריאנטים בטוחים למאכל אדם [מקור]. החרוב מייצר מסטיק מאוד בריא לאדם – מסטיק צמחי בשם גלקטומנן (a galactomannan vegetable gum) אשר נחקר רבות, מוכר למדענים ומופק גם מזרעי חילבה [מקור] וגם מ-cassia (קְצִיעָה) (Ceratonia siliqua) השייך למשפחת הקטניות [מקור]. הסיב עצמו הגלקטומנן (F-GAL) הוא פוליסכריד מבודד מ-T. foenum-graecu. שהוכח כבעל

תפקיד מועיל מוכח לטיפול ומניעה של תנגודת לאינסולין הקשורה לסוכרת.

[מקור1, מקור2].

ההשפעה המיטיבה של תרכובת זו על עמידות או דחית האינסולין נבעה מקידום התמיינות אדיפוציטים (תאי שומן) ועיכוב של מספר מועמדים מולקולריים הקשורים לדלקת בתאי 3T3-L1 [מקור].

הסיב שנמצא בזרעי החרוב שייך לקבוצת הנוטריאנטיים כמו אלה שנמצאים בזרעי החילבהגלקטומנן (F-GAL)] שבכוחם לסייע נוכח חוסר היכולת של תאי הגוף להשתמש באינסולין, להסרת יתר סוכר מהדם [מקור]. נושא שנמצא תחת הכותרת – תנגודת לאינסולין – עוד על נושא זה במאמרי – כאן. בנוסף לכך החוקרים בדקו גם את השפעות הגלקטומנן (F-GAL) על בריאות האדם ונמצא כי סיבי החרוב והחומר הפעיל בזרעיו כמו בזרעי החילבה והקְצִיעָה (ענבר) הגלקטומנן (F-GAL) יעיל למניעת תמציות נזק לכבד ולכליות [מקור].

הגלקטומנן הוא פוליסכריד שמורכב משלד של הסוכר mannose עם שיירים צדדיים של galactose, ובאופן יותר ספציפי שלד של β-D-mannopyranose הקשור בקשר 1–4 בעמדות הקישור 6 שלו ל-α-D-galactose (דהיינו linked α-D-galactopyranose‏ 1-6) הייסים האלה משתנים בגלקטומנים מסוגים שונים [מקור]. ב-fenugreek (חִלְבָּה) היחס הוא 1:1, ב-locust (חָרוּב) היחס הוא 4:1, וב-cassia (קְצִיעָה) היחס הוא 5:1.

הערההקציעה מכונה גם עץ מקלחת הזהב ידוע כ-aragvadha, כלומר "רוצח מחלות". עיסת הפרי נחשבת כחומר טיהור, והעץ עצמו שימש בערכת צמחי מרפא במשך אלפי שנים, מחקר מועט נערך על הקציעה. כאשר משתמשים בה מצביעים על הסיבים שב "תרמילי הקסיה" הם התרופה [מקור]. עובש האספרגילוס (סוג של פטרייה) הגורם לאספרגילוזיס – ראוי לציין שבדיקת נוכחות של galactomannan (אנטיגן וסיב זה) משמשת ככלי, לא חודרני, לאבחון גורלי ומציל חיים של אספרגילוס חודרני לריאות שמגיח בנשימה של נבגי פטריות שנמצאים באוויר. עבור אנשים עם מערכת חיסונית בריאה, נשימה של אספרגילוס אינה מזיקה [מקור] לא כן בקרב המטופלים שהוזכרו. מסתבר שהעובש הזה פולש בקרב חולים שקיבלו טיפולים כימותרפיים, השתלות של תאי-גזע המטופויאטיים, ושימוש בתכשירים מדכאי-חיסון ומקדם את מותם. הבדיקה הזו מצילה חיים ומתפתחת בשדה רפואת הממסד משום שבלעדיה לא ניתן להבדיל בין פלישת נבגי פטריות השמר הזה האספרגילוס, ודלקת אחרת. מדובר במקרה מצער מאוד בו טיפולים בחולים אלה (בעיקר בחולי סרטן הדם) חושפים אותם על ידם, לאספרגילוס פולשני (מדובר בפלישת השמר Aspergillosis) והשמר הזה מהווה את הסיבה השכיחה ביותר לתמותה מסיבת זיהום פנאומוני (בריאות) [מקור]. יצוין כי זו הדרך היחידה עד כה לזהות את המחלה, על-מנת לטפל בפלישת השמר. פלישה שמובילה לתמותה במטופלים לויקמיים עם לויקמיה חריפה שהושתלו עם תאי-גזע המופויאטיים. היתרון של גילוי galactomannan הוא בכך שהוא ניתן לזיהוי בנסיוב 7–14 יום לפני הופעת סמנים אחרים, והטיפול לביעור אספרגילוס עשוי להינתן קודם לשלבי הזיהום המאוחרים המסכנים חיים. הגלקטומנן כאן אינו היסוד המסוכן, אלא השמר או העובש שמכונה Aspergillosis. הגלקטומנן (galactomannan) במקרה שלפנינו מגיע לגוף רק כי הוא אחד המרכיבים העיקריים בדופן של השמר aspergillus [מקור] ומופרש במהלך גדילת השמר [מקור1, מקור2].

הסיבים התזונתיים מסוג גלקטומנן צמיגיים, או מסיסים גם הפחיתו את יצירת מיני חמצן תגובתיים (ROS), פרוקסידים ליפידים, פקטור (TNF-α), אינטרלוקין-6 (IL-6), ורמות גרעיניות של NF-κB p65, ושיפור רמות ה-ALAT ,בסרום AST,אלבומין וקריאטינין. נושא שמסביר מדוע קמח זרעי חרוב משמשים בטיפולי החלמת מחלת הכליות, הגנה על המיטוכונדריון [מקור] ומככבים בשיטת "אילוף הכליות הסוררות" שייסדתי. הוכח כי סיבי הגלקטומנן מגנים מפני נפרופתיה סוכרתית ונזק לכבד על ידי מיקוד NF-KB וציר Keap1/Nrf2

[מקור1, מקור2, מקור3]

הצריכה של סיבי ההחלמה המומלצת היא של 30-40g ליום

הערה: ייצור יתר של מיני חמצן תגובתי (ROS) הוא מנגנון חימצוני רב כוח ועיקרי שמוביל לנזק כבד לכבד, למיטוכונדריה ולכליות [מקור] אצל חולי סוכרת ובעלי GFR נמוך מ – 90 [מקור] הוא פועל בדרך כלל כדי לעורר את כל המסלולים המזיקים, כולל דלקת, פיברוזיס ואפופטוזיס [מקור], הוא מקור הפגיעה או ככותרת מאמרי בפגיעה במיטוכונדריון מתחילה מחלת הכליותכאן. ROS מעודד נזק לכבד ולכליות על ידי דלדול מאגרי נוגדי החמצון, הפעלת הגורם הגרעיני kappa-B (NF-κB), גורם שעתוק דלקתי ראשי שפועל להרחבת הנזק על-ידי ייצור הציטוקינים הדלקתיים, והגברת ויסות גורם הגדילה המשתנה-β1 ( איתות TGF-β1) הממריץ שקיעת קולגן [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5]].

בעולם הרחב החרוב הוא ידוע היטב במסטיק שעועית הארבה תוסף שנחשב יקר ומתקבל מזרעיו לאחר שקולפו (מתכון להלן,) [מקור]. החרוב ופירותיו בהחלט מוכרים לישראלים פחות מכך הידיעה שהחרוב משמש כחומר עיבוי (חומר ג'ל) במטבח, במזון כתרופה וגם בטכנולוגיית המזון [מקור].

סיבי החרוב כאמור לעיל צמיגיים, או מסיסים והפוליסכרידים שלהם נמצאים הן בסיבי החרוב והן במסטיק השעועית שנוצר מזרעיו [מקור1, מקור2, מקור3].

הפוליפנולים בפרי החרוב נמצאו יעילים גם הם והם נוגדי חמצון רבי עוצמה

[מקור1, מקור2, מקור3, מקור4], מחקרים מצביעים על כך שהסיבים התזונתיים והסוכרים מונעים סוכרת, מחלות לב, כלי דם ומחלות כלייתיות גם הפרעות במערכת העיכול, אנמיה וקשיי תפקוד של בלוטת התריס [מקור] סיבי החרוב משמשים גם נגד בהיפרליפידמיה (כולסטרול גבוה) [מקור]. כבר במאה ה- 19 גילו המרפאים את רירי החרובים (סיבים ריריים), המכונה כיום  מסטיק שעועית ארבה [מקור].

כדי לעבור שלב במחלה כרונית קשה יש להוסיף 10 גרם של סיבי תזונה, תואמי מצב האדם. ב 2 כפות של קמח זרעי החרוב נמצאים 5 גרם סיבים צמיגיים, שהם כמחצית הכמות הנדרשת להקפיץ תהליכי החלמה ממחלות כרוניות קשות או לשמירה כללית על בריאות הגוף.

ב-2 כפות סיבי פסיליום נמצאים 10 גרם של סיבי תזונה אשר נדרשים במצבי חולי ממושכים: אי-ספיקת כליות, כבד שומני, מחלות מעיים, ירידה בתפקוד בלוטת התריס, שבץ מוח, דלקת פרקים, מחלות לב וכלי דם.

מן החרובים מכינים מסטיק שעועית ארבה שהוא מזון על שמופק מזרעי עץ החרוב. בצילום תרמיל אפונה חום כהה – הוא פרי עץ החרוב. הזרעים נמצאים בתוכו. כדי לעבור שלב במחלה כרונית קשה יש להוסיף 10 גרם של סיבי תזונה, תואמי מצב האדם, במיוחד רמת ה-GFR, כשמדובר בחולי עלייה. ב 2 כפות של קמח זרעי החרוב נמצאים 5 גרם סיבים צמיגיים, שהם כמחצית הכמות הנדרשת להקפיץ תהליכי החלמה ממחלות כרוניות קשות או לשמירה כללית על בריאות הגוף.

למרבה הצער, פרט למקרים נדירים כמו בקרב מחלימי הכליה ומחלות מעיים שנמצאים בקליניקה שלי כמעט שלא מיידעים בארץ, וממליצים על נטילת מסטיק שעועית ארבה שהוא מזון על שמופק מזרעי עץ החרוב.

כידוע עץ החרוב גדל בארצנו באופן חופשי וגרעיניו עומדים לרשות כל מחלים בחינם. הארכיאולוגיה מלמדת ש עצי חרוב ותרמיליהם גדלו בישראל כבר בשנת 4000 לפני הספירה. פולי החרוב כונו בעבר גם התאנה המצרית וזו תועדה בכתביו של תיאופרתוס בשנת 4 לפנה"ס [מקור]. גם בפומפי ארכיאולוגים גילו שרידים של חרובים משנת 79 לספירה [מקור]. ללא ספק מקורו של החרוב באזור הים התיכון. בשנת 2016, כמעט 75% מהייצור העולמי של אבקת סיבי החרוב הגיעה מפורטוגל, איטליה, ספרד ומרוקו [מקור]. הזרעים נמצאים בתוך תרמילים ארוכים הגדלים על העץ בשפע.

מתכון – איך מכינים בבית קמח פולי חרובים?

כדי לייצר אבקת סיבי מסטיק שעועית חרוב יש לקטוף את התרמילים כדי להפריד את הזרעים מהמעטפת. לאחר מכן, יש להוריד את הקליפה מהזרעים על ידי טיפול בזרעים (השלמים) מעץ החרוב בעזרת השריה במים רותחים,

אפשר לזרז את תהליך ההפרדה עם אלכוהול, (הפרדה של המעטפת, הקליפה החומה שצמודה לזרע וחשיפת האנדוספרם והנבט. האנדוספרם לבן ושקוף והוא שמכיל גלקטומנאנים (Galactomannan), הם סוג של פוליסכרידים (רבי סוכר), בעלי יכולת ספיחת נוזלים של עד פי 200 ממשקלם. הגלוקומנאן הוא סיב מסיס המופק גם מזרעי החילבה, נושא שיוזכר בהמשך,. במקרה שלפנינו הגלקטומנן (a galactomannan vegetable gum) נקרא גם מסטיק חרוב, מסטיק שעועית ארבה (LBG) או E411. לסנן את האנדוספורם, לייבש ולטחון אותו, כדי לתת מסטיק צבע טהור מאוד טיפול בחומצה יעניק לה צבע בהיר יותר מאשר טיפול בחום [מקור1, מקור2]: לאחר מכן טוחנים את הזרע בעדינות [מקור]. אפשר להשתמש במטחנת תבלינים. לחלופין, ניתן לחלץ את המסטיק מהזרעים במים, לזרז אותו עם אלכוהול, לסנן, לייבש ולטחון. יש שמכינים אבקה מהתרמיל – היא ידועה בשם אבקת חרובים. זו האבקה שמתקבלת מהפרי עצמו, מהתרמיל והיא מתוקה – טעמה דומה לשוקולד אגוזי – לכן היא גם משמשת להמתקת מאכלים וכתחליף לשוקולד, מככבת במשקה בוקר של ילדים. ערבבו אבקת חרובים עם חצי בננה, נבטי ברוקולי, תפוח עץ שלם וחלב סויה מחומם (לא להגיע להרתחה). המסטיק מופק כאמור לעיל מהזרעים עצמם [מקור]. התוצר כאבקת מסטיק של ארבה (קמח חרובים) משמש גם כתוסף של סיבי תזונה מסיסים [מקור].

Galactomannan – ההשפעה המיטיבה של תרכובת הגלוקומנאן Galactomannan קיימת גם כשהיא מגיעה מזרעי חילבה [Fenugreek seed (FS) extract תמצית זרעי חילבה]. תמצית ההגלוקומנאן (משרה ההגלוקומנאן) הראתה תהליכי החלמה מרשימים באבר הכבד, באברון המיטוכונדריה והכליות

על כך בהמשך המאמר.

סיבי מסטיק גלקטומנאנים (Galactomannan) יכולים לשמש כתרופה בקרב חולי סוכרת שמתדרדרת לאי-ספיקת כליות [מקור1, מקור2]  

אבקת מסטיק חרוב מצויה גם במוצרי מזון תעשייתי רבים שנאכלים מדי יום בעולם שדורש מזון מתועש, וברובו רב נזק ומקדם תחלואה. חלק מהמוצרים הללו גלידות (גלידה שהוספה לה אבקת מסטיק חרובים חלקה יותר, עקבית יותר בטעם, ומחזיקה מעמד קפואה למשך זמן ארוך יותר, זו גם הסיבה לכך, שמוסיפים לגלידה מסטיקא – השרף של עץ האלה [מקור], סירופ מסטיק (מעץ האלה) מתווסף גם לקפה שחור בחוף האגאי. מדובר על שרף וסיבים מסיסים צמיגיים שמקורם בעיקר מעץ עתיק מוכר לנו והמין הנקרא אלת המסטיק (Pistacia lentiscus), קינוחים קפואים, רטבים, גבינת שמנת, ג'ל קינוחים, בכלל אלה גם מוצרי בשר, פשטידות, מאפים, בסיסי מרק, לחם, דגני בוקר, קמח, סירופ, תבלינים ורטבים לסלט. אחד השימושים המוקדמים ביותר בסיבי המסטיק היה כמסטיק, מכאן שמו של מוצר הלעיסה בעברית. האבקה מגרעיני החרוב במזונות חיובית, בעזרתה מוסיפה סיבים צמיגיים וגם נהנים ממנה כתחליף או אלטרנטיבה מצוינת לגלוטן.

זרעי חרוב משמשים להכנת מסטיק שעועית ארבה, המכונה לעתים קרובות מסטיק חרובים. הוא ריכוז של סיבי תזונה צמיגיים ברמה מאוד גבוהה. בשל טעמו המתוק והאגוזי קמח החרובים משמש להמתקה עדינה ואפשר להכין מהם משקה חרובים, בדומה להכנת תה מאצ'ה (מתכון), או תה מקליפות הבצל וכן כתוספת למנות, משקאות ועוגות. מקור הצילום בצילום מסך של המאמר: "Discover the Health Benefits of Carob: A Delicious and Nutritious Superfood" – כאן.

אבקת מסטיק חרובים בטוחה ובריאה כשהיא מוספת למנת שיבולת שועל פרה-ביוטיקה (מזון לחיידקי המעי) לחולי היפרליפידמיה (כולסטרול גבוה), יתר לחץ דם, גמישות עורקית, הגנה על הלב, אי ספיקת כליות, כדי למנוע תופעות כמו נפיחות, גזים, כאבי בטן ואף שלשול או עצירות, אקזמה, וסוכרת.

[מקור]

חילבה  حلبة

במטבח התימני ובמטבח הקוצ'יני משמשים בחילבה להכנת מטבל. את מטבל החילבה מכינים על ידי השריית גרעיני החילבה למשך לילה במים (נהוג להחליף את המים 2–3 פעמים). אחר-כך מסננים את הגרעינים ומכניסים לבלנדר ומקציפים עם קצת מים עד קבלת קציפה יציבה. מטבל זה הוא למעשה בדרנת מזון כתרופה – החילבה. הניזונים נוהגים לאכול מנה זו כתרופה עם פיתה תימנית (סלוף) או עם לחוח ביחד עם מרק תימני, יש הנוהגים לאכול אותו כתוספת לג'חנון וקובנה [מקור]. למעלה 1 כף אבקת חילבה טחונה בה נהוג להשתמש להכנת מרק חילבה שצבעו ירוק בשל תוספת גדולה של כוסברה. במקור משתמשים בגרגירי חילבה, לאחר השריה ארוכה במים – מינימום 24 שעות. נהוג להחליף את המים 5 פעמים. המתכון פשוט מעבירים את החילבה לאחר ההשריה וסינון או הנבטה למעבד מזון או מיקסר. מקציפים תוך כדי הוספת כוס מים קרים בהדרגה. ממשיכים להקציף ומוסיפים את כל המצרכים: מיץ לימון מחצי לימון, כרישה (רק את החלק הלבן) חתוכה לפרוסות, 1 פלפל ירוק או אדום חריף וכמובן צרור עלי כוסברה (הכוסברה אסורה לחולי כליה) – בתיאבון. אפשר להכין מנה דומה מזרעי הכוסמת הירוקה היא החלבון הבריא ביותר לחולי כליה. הצילום הוא צילום מסך של המאמר חילבה. הבושם התימני.

פרסאוס של בנבנוטו צ'ליני – התיאמין מגיע אלינו מתזונה מבריאה וכמויות טובות שלו מצויות בקליפות. תיאמין (ויטמין B1) ממלא עדויות מצטברות הוכיחו כי מחסור בתיאמין ממלא תפקיד מרכזי בפתוגנזה של מחלות ניווניות, כולל מחלת אלצהיימר (AD), תפקיד מרכזי לויטמין B1 במטבוליזם האנרגיה במוח. גרגירי החילבה מכילים אותו [מקור] התיאמין נמצא גם  בשמרי בירה, שעורה חיטה ואורז מלא. בבשר חזיר הוא נמצא בכמות גדולה. התיאמין מצוי גם בקטניות ובדגנים בכלל זה בחילבה ובגרעין החרוב. מקורות נוספים: חלב, דגים, בשר, כבד, קמח מלא, פירות, חסה ותרד, גם באגוזים. סוגי מזון אחרים עשירים בתיאמין הם אספרגוס, קטניות שהוזכרו לעיל (אפונה, עדשים ושעועית כשהם חיים לא מבושלים), תפוחי אדמה, כבד עוף, ביצים, זרעי חמנית, אורז חום, כרוב עלים, כרובית, שיפון, שיבולת שועל. ככלל כל הוויטמינים מצויים במזון הטבעי שלנו, וכך צרכנו אותם במשך מאות אלפי שנים וכדאי מאוד לשקול נוכח מחלות רבות שהן שיקולי תזונה שגויים בעיקרן, להמשיך בכך. התיאמין מסיס במים ולכן מעט ממנו נשאר במאגרי הגוף ויש לספק אותו כל יום לגוף מחדש. הוא נוכח ומגן על הכליות בתה אבקת גרעיני החרוב והחילבה. למעלה פרסאוס, יצירת מופת של בנבנוטו צ'ליני – ניצב בכיכר של פירנצה.

זרעי חילבה – תמצית מזון כתרופה מגרעיני החילבה – איך להכין תרופה למחלימי כליות מחילבה – מתכון

חילבה (Trigonella foenum-graecum L.) היא קטניה – צמח ממשפחת ה-Fabaceae הגדל ברחבי העולם ומשמש באופן מסורתי כתבלינים ותוספי תזונה [מקור]. המזון כתרופה מחילבה שנחקר ובו אתמקד הוא תמצית חילבה [התמצית המימית (FS-AE) או (למעשה מדובר בחליטת זרעי הצמחים לאחר השרייתם במים והנבטה) aqueous extract (FS-AE)]- תמציות שונות מזרעי החילבה נחקרו והראו השפעות הגנה מרהיבות מפני נזקים לכבד ולכליות במודלים של בני אדם וכמובן גם בבעלי חיים. התוצאות בבעלי חיים תמיד מרשימות יותר, כי חיות המעבדה, לא יכולות "לגנוב" מזון בלילה, מהמקרר. כוכב המחקר כאן, הוא הסיב המככב בזרעי החילבה והחרובים – הגלקטומנן (a galactomannan vegetable gum) מכונה גם מסטיק חרוב, מסטיק שעועית ארבה (LBG) או E411. נושא שהוזכר למעלה. חזק כבר מאות שנים ומוכר מההסטוריה הרפואית. בכל אופן נמצא שהוא בעל כוחות מדהימים: משמש כנוגד חמצון, אנטי דלקתי, ואנטי-אפופטוטיים חזק, הסיב הוכח כמגן המיטוכונדריון. בעל יכולת להפעיל (כמו סיב נבטי ברוקולי שיוזכר בהמשך) את NRF2. בהשפעת סיבי החילבה/חרוב גדל מאוד הביטוי של גן היעד של NRF2 תופעה מרהיבה שדיכאה מיני חמצן תגובתיים מזיקני על בשם ROS. מזיקני ה-ROS נוצרים בגוף כחלק מתהליכי חמצון (מזון עשיר מחמצנים וכשל תפקוד מיטוכונדריה) וגם לצרכי הגנה, כשהם נוצרים בקצב עודף פגיעתם במיטוכונדריה הרת אסון. בעיקר על ידי יצירת ה ROS ווויסות עלייה של נוגדי חמצון, ניכרו לאחר נטילה פומית של .הגלוקומנאן בצורה של סיב מומס במשרה הוכח במחקר באופן בולט ומרשים כצורה יעילה לנטילתו. תמצית הגלוקומנאן (תה) טובה ויעילה ומנכיחה אותו בגוף כלוחם על, פרסאוס (בצילום למעלה מושווה לויטמין B1) שנלחם בחימצון שבאבר, במיטוכונדיון, בכבד, בכליות והפך בחלקם את גורמי החימצון (ROS) למים רגילים [מקור1מקור2מקור3מקור4מקור5מקור6]. פעילויות ביולוגיות אחרות שדווחו לזכות תמצית זרעי חילבה (FS) כללו הקלה על כיבים, הפרעות חיסוניות וסרטן [מקור].

Galactomannan – ההשפעה המיטיבה של תרכובת הגלוקומנאן Galactomannan שמגיעה מזרעי חילבה ( Fenugreek seed (FS) extract תמצית זרעי חילבה) נחקרה והראתה תהליכי החלמה מרשימים באבר הכבד, באברון המיטוכונדריה והכליות.

נמדדו גלוקוז בדם, גלובולין, אלבומין, בילירובין וכל סוגי החלבון שלא טופלו כראוי על-ידי הכליות הסוררות כולם
נמדדו לפני ואחרי ובקבוצת הביקורת גם הריכוזים של קריאטינין, אוריאה וחומצת שתן, אפילו גורמי הגמשת העורקים – התוצאות היו חד משמעיות

סיבי מסטיק גלקטומנאנים (Galactomannan) יכולים לשמש כתרופה בקרב חולי סוכרת שמתדרדרת לאי-ספיקת כליות [מקור1מקור2]

ייבוש היא אחת השיטות הפופולריות ביותר לשימור ועיצוב מזון כתרופה מיסודות צמחיים [מקור1מקור2]. אלה שהייבוש גם עלול לעכב תהליכים מטבוליים מסוימים, כגון פירוק אנזימטי, שעלולים לפרק את התרכובות הביו-אקטיביות ולשנות את התכונות התחושתיות והתזונתיות [מקור1מקור2, מקור Kamel, SM, Thabet, HA, and Algadi, EA. Influence of drying process on the functional properties of some plants. Chem Mater Res. (2013) 3:1–9.3]. בחירה בטיפול הייבוש הנכון חשובה להכנת תרופה של סיבי תזונה המככבת במאמר זה. המנה עלולה לאבד באופן משמעותי מולקולות עמידות בחום, תרכובות נדיפות, רכיבי פלבנואידים ופיגמנטים צבעוניים אטרקטיביים בצמחים [מקור1מקור2מקור3]. טמפרטורות ייבוש גבוהות, לעומת זאת, עשויות לעכב אנזימים בצמחים המפרקים את התרכובות הביו-אקטיביות [מקור]. לטכניקת הייבוש בהקפאה יש פוטנציאל טוב יותר והיא משמשת במתכון להכנת פיקנוגינול שפרסמתי – כאן. כך אפשר להעשיר חומרי מזון וסיבי תזונה רגישים ומאוד חשובים ולהאריך את חייהם של המולקולות הביו-אקטיבית מבלי להרוס את המבנה הכימי שלהם [מקור]. בפיקנוגינול למשל משתמשים גם בייבוש בהקפאה וישנם מקרים בהם עדיף משימוש בייבוש באוויר הפתוח בטמפרטורת החדר בחושך או בתנור כמו במתכון שמופיע – כאן להשגת סיבי תזונה מאוד משובים מקליפות הבצל – כאן. עם זאת, טמפרטורות ייבוש גבוהות עשויות גם להעשיר את המרכיבים הביו-אקטיביים [מקור1מקור2]. בנוסף לכך העלאה של הטמפרטורה משפרת את המסיסות ומקדמת את הדיפוזיה של התרכובות הפנוליות, מה שמאיץ את תהליך המיצוי [מקור]. בבואנו לזמן את סיבי הכוסמת הירוקה יש לנהוג עם הטמפרטורה באיפוק ואני ממליץ להנביט וליטול חי, כי רוטין מתחיל להתפרק ב-75 מעלות צלזיוס, וריכוזו יורד עוד יותר ככל שמעלים את הטמפרטורה עד שהוא כבר לא ניתן לכימות (90 מעלות צלזיוס) ובהעדרו למעשה הכוסמת מיותרת [מקור1, מקור Zhou, Q, Sun, S, Du, D, Liang, X, and Yang, X. Real time monitor of rutin stability during heating by Fourier transform infrared spectroscopy. Guang Pu Xue Yu Guang Pu Fen Xi. (2000) 20:195–8.2].

שיטת המיצוי ופרמטרי עיבוד שונים בהחלט משפיעים על תפוקת הסיבים ולפנינו בנושא החילבה נמצא שדווקא התמצית, הרכבה ופעילותה כנוגדת החמצון; הביאה לתוצאה הטובה ביותר [מקור1מקור2]. במקרים אחרים מים מחומצים או ממס אורגני (למשל, אתנול או מתנול) הם שמשמשים ביעילות להכנת תמצית צמחית עשירה למשל כשמדובר באנתוציאנינים [מקור]. טאנינים הם תרכובות פנוליות (סיבים תזונתיים) בעלות משקל מולקולרי גבוה היוצרות קולואידים כשהם נדרשים אנחנו ממיסים אותם במים, גם גליקוזידים פלבונואידים [מקור1מקור2מקור3מקור4]. גם אבקת קמח גרעיני חרוב מיטיבה כשנוטלים אותה, וכן פסיליום מומסות במים.

 Fenugreek seed (FS) extract תמצית זרעי חילבה – מתכון

את זרעי החילבה משרים במים (למשך לילה), להוציא, לשטוף, להניח מעל מסננת כדי הנביט אותם, משלב זה אפשר לחלוט אותם לתה, הוא תוסף מזון טבעי שנזכר לעיל בשם: Fenugreek seed (FS) extract תמצית זרעי חילבה. אפשר לרכוש מוצר זה גם בקפסולות או להכין מהגרעינים המונבטים כמו מכוסמת ירוקה מעדנים כמו סחוג, מיונז ללא ביצים או כתוספת לסלטים טריים. המינון היומי המומלץ נע בין 25 גרם עד 50 גרם בצריכת הזרעים. מקור הצילום בצילום מסך של המאמר: "Health benefits of Fenugreek seeds" – כאן

שרף עץ האלה– סיבי המסטיקא

למאמרי

למסטיק (Mastic או Mastic gum) – סיבים צמיגיים שמגיעים אלינו דרך שרף עץ האלה – בעלי תכונות נוגדות חמצון, אנטיבקטריאליות ואנטי דלקתיות, יש לסיבי האלה שבשרף גם יכולת להפחית שומנים וגלוקוז בדם, בעוד שהסיבים מציעים הקלה לקיבה ולמערכת העיכול. מטפלים בהפרעות במערכת העיכול כגון מחלת קרוהן ובהפרעות עיכול [מקור]. הם ידועים, כסיבי הבצל שיוזכרו בהמשך, כמשמשים לטיפול בבעיות עור [מקור] (לשמן מסטיק (שמן אתרי של מסטיק – essential oil of mastic) יש תכונות התחדשות מצוינות לעור.), הם מכייחים ונוגדי שיעול וככל הסיבים הצמיגיים הם סופגים עודפי מים תוך גירוי ופינוי תקין של המעיים [מקור] הם ממתנים את השפעת הרעלים שחדרו למזון, מפחיתים את האינדקס הגליקמי של כל הארוחה ומשפרים את הכולסטרול HDL ("הטוב") מאזנים את הכולסטרול הרע ומסייעים לשמירה על טריגליצרידים בטווח הנורמה [מקור]. סיבי שרף האלה שמכונים ביוון מסטיקא טובים לכן גם לטיפול בשלשולים ריפוי כיבים [מקור]. המסטיק ידוע כמי שעוזר לשמור על לובן השיניים ומסייע לנשימה נקייה. הוא יכול להילחם בחיידקים פתוגניים רבים כגון Escherichia Coli, Bacillus subtilis, Staphylococcus aureus, Porphyromonas gingivalis, אך גם בפטריות כגון זני קנדידה שונים, וכן נגד הליקובקטר פילורי [מקור1, מקור2, מקור3]. עץ מסטיק (Pistacia Lentiscus) הוא למעשה עץ האלה שלנו שיח ירוק עד בגובה 2-3 מטרים, הגדל באיטיות ומגיע לצמיחה מלאה לאחר 40-50 שנה. מופיע בפרשת אבשלום בן דויד שבתנ"ך [מקור]. העץ משגשג במדינות אגן הים התיכון. הצילום למעלה הוא צילום מסך מהמאמר: "הדמעות של יוון" – כאן

מסטיקא – "עסיסי הנבואה" (במקורותינו)

עצי המסטיק מוכרים מזה שנים רבות וההיסטוריה של ייצור המסטיק נמשכת על לפחות 2,500 שנים מאז העת העתיקה ביוון ומה שמכונה כיום טורקיה [מקור1, מקור2]. השם הטורקי של האי כיוס, הידוע בפוגרום שנערך בו על-ידי הטורקים (טבח קיוס -1822), פירושו 'אי המסטיק' [מקור]. העץ המשובח לסיבי המסטיק גדל במסטיהווריה (Mastihohoria) שבאי [מקור]. 'דמעות מסטיק' כינה את שרף העץ היפוקרטס [מקור]. תושבי האי אוספים את שרף המסטיק בצורה מסורתית ועמלנית: הם פוצעים את הגזע של האלה השרף ניגר ממנו. המסטיקא מתחילה לזרום תוך כ-15 יום מרגע הפגיעה בענפיה. השרף מתייצב ואז מתחיל האיסוף שלו. השמן המופק מהעת הוכר ב 2015, כתרופה צמחית על ידי סוכנות התרופות האירופית [מקור]. מחקר שהתקיים באוניברסיטת נוטינגהאם ופורסם במגזין "New England Journal of Medicine" טוען כי מסטיקא (Mastic) יכולה לרפא כיב פפטי (אולקוס) על ידי הרג חיידקי Helicobacter pylori הגורמים לכיב הפפטי. מחקרים חדשים הראו כי המסטיקא משחררת פולימר מסיס ודביק (Poly-β-myrcene) היורד מהגוף לאחר זמן רב. ניתוח נוסף של המחקר הראה כי רק חלק קטן של החומצה הוא פעיל באופן בקטריאלי. ואילו החלק הפעיל ביותר היה חומצה הנקראת isomasticadienolic.

בין הסיבים צמיגיים (Viscous Fiber) אשר יוצרים ג'ל דביק ועבה במעיים כאשר הם סופגים שם מים – הם היעילים ביותר בשמירה על השובע, מדדי כולסטרול (הם מגבירים את קצב הפרשת המרה ולכן מפחיתים את הכולסטרול הכולל בסרום ו-LDL [מקור1, מקור2]). יש להדגיש כי

רק סיבים מסיסים בעלי צמיגות גבוהה (למשל, סיבים יוצרי ג'ל כגון b-glucan, פסיליום, קצח, גלוקומנן שנמצא בעיקר בקונג'אק, סיבי מסטיק גלקטומנאנים שנקרא גם מסטיק חרוב ונמצא בזרעי החרוב והחילבה, גם גואר גאם גולמי מסטיקא וזרעי בצל). מפחיתים את הכולסטרול.

אלו הם פולימרים בעלי שרשרת ישרה או ליניארית (שנוהגת כמו קו ישר), וככל שהשרשרת הישרה ארוכה יותר, כך ההשפעה שלה על הצמיגות גדולה יותר [מקור]. ככלל פולימר ליניארי (ישר) שבו השרשרות הסמוכות יוצרות קישורים צולבים יכול ליצור ג'ל (למשל, b-glucan, פסיליום וגואר גולמי. הוכחו כבעלי יתרון בריאותי – זה הנושא שתלוי בצמיגות.

כאשר מוסיפים סיבים צמיגיים לתזונה, חשוב להגביר גם את צריכת הנוזלים. יש לשתות בעיקר מים. הסיבים האצמיגיים וסיבי הריר והג'ל עוקפים את מערכת העיכול של המעי הדק ומותסיסים בקלות על ידי המיקרופלורה של המעי הגס. הם מורכבים מפקטינים (תפוח עץ), מסטיקים [כמו המסטיק גואר (צמח ממשפחת הקטניות שגדל ביבשת ההודית)], פסיליום, קצח, גלוקומנן (קונג'אק) וגלקטומנאנים  (חילבה), פרוקטנים מסוג אינולין [שצמחים מאחסנים בשורש או בקנה השורש (כרישה, בצל, חיטה, שום, עולש וארטישוק). פרוקטנים הם סוג של פחמימה המורכבת משרשראות של פרוקטוז, הסוכר הפשוט ביותר, למשל, בדבש ובפירות. הפרוקטוז מופיע באופן טבעי בצורות שונות ברוב המזונות, כולל פחמימות, מוצרי חלב, דגנים, פירות וירקות. במהלך העיכול, הפחמימות מתפרקות לסוכרים פשוטים כמו גלוקוז, פרוקטוז וסוכרוז) [מקור].

סיבים תזונתיים צמיגיים – הוכחו גם כגורמים לירידה בתנועות הגלוקוז בדם ותגובות אינסולין מוחלשות [מקור]. סיבים צמיגיים (Viscous fiber) נמצאו כמי שולטים ברמות הסוכר בדם על ידי האטת ספיגת הגלוקוז לזרם הדם.

סיבים מסיסים בעלי צמיגות גבוהה:

פקטינים

בטא גלוקנים (b-glucan

סיבי גלוקומנן

סוגי גומי מסוימים [כגון גואר – גומי- גאם גולמי, גומי ערבי וסיבי מסטיק גלקטומנאנים locust bean gum (LBG) מכונה גם מסטיק שעועית ארבה או חרוב]

פסיליום.

קצח

זרעי בצל

מסטיקא 

והמקורות העיקריים להם: שעועית, אספרגוס, שיבולת שועל, נבטי ברוקולי (סולפורפאן), שרף עץ השיטה, בטטה ומשמשים.

סיבים מסיסים

בטא גלוקנים (b-glucan) גם מסטיקא וזרעי בצל, שרף השיטה שמכונה גומי ערבי, או גומי גואר
דקסטרין חיטה, קונג'אק, סיבי גלוקומנן, סיבי מסטיק גלקטומנאנים
פסיליום  
psyllium
פקטינים
פרוקטו-אוליגוסכרידים
אינולין (כרישה, בצל, חיטה, שום, עולש וארטישוק) – מתן (10 גרם ליום) של אינולין מועשר באוליגופרוקטוז או פרוקטו-אוליגוסכרידים (Fructooligosaccharides, FOS) –
oligofructose (oligofructose-enhanced inulin)

קמח קליפות בצל האינולין (שבקליפות הבצל אשר משמשות להכנת קמח קליפות בצל, קציצות כרישה – לוף, קמח קליפות שום) חשף תוצאות חריגות חיוביות באופן קיצוני (של החלמה מיתר כולסטרול. למשל, יתר כולסטרול = רמת הכולסטרול בצפיפות נמוכה של ליפופרוטאין [LDL] ירדה מ-116 מ"ג/ד"ל [3.0 מ"ל/ליטר) ל-37±97 מ"ג/ד"ל [0.96±2.51 ממול/ליטר]), שזה הרבה מעבר להשפעות שנצפו במינון גבוה של תרופה מסוג סטטינים [מקור1]. צילם ירון מרגולין.

עד כה הוכח כי

אוליגוסכרידים מסוג אינולין בלתי ניתנים לעיכול אבל מגבירים את הספיגה של מספר מינרלים (סידן, מגנזיום, במקרים מסוימים זרחן) ויסודות קורט (בעיקר נחושת, ברזל, אבץ) ורב סוכר מסועף השם המיצלולוז.

האינולין (קמח קליפות בצל, קציצות כרישה – לוף, קמח קליפות שום) חשף תוצאות חריגות חיוביות באופן קיצוני (למשל, רמת הכולסטרול בצפיפות נמוכה של ליפופרוטאין [LDL] ירדה מ-116 מ"ג/ד"ל [3.0 מ"ל/ליטר) ל-37±97 מ"ג/ד"ל [0.96±2.51 ממול/ליטר]), הרבה מעבר להשפעות שנצפו במינון גבוה של תרופה מסוג סטטינים

[מקור1, מקור2- Quantifying effect of statins on low density lipoprotein cholesterol, ischaemic heart disease, and stroke: Systematic review and meta-analysis

BMJ, 326 (7404) (2003), pp. 1423-1429]. בנוסף נמצא כמשפר את מצב הרוח או הביצועים [מקור].

הערה: פרוקטואליגוסכרידים (FOS) הם אוליגוסכרידים פחמימות תזונתיות וסיבי תזונה מסיסים שמככבים באופן בולט בצמחים כמו בצל, עולש, שום, אספרגוס, בננה, וארטישוק [מקור]. סיבים אלה מורכבים משרשרות ליניאריות של יחידות פרוקטוז, המקושרות בקשרי בטא. התסיסה שלהם מביאה להחמצה של תכולת המעי הגס וליצירת חומצות שומן קצרות שרשרת המשמשות כדלקים ברקמות שונות ועשויות למלא תפקיד בוויסות התהליכים שמתרחשים בתוך התאיים [מקור1, מקור2].

סיבים מסיסיםשעועית שחורה, קמח קליפת בצלים, וסובין שיבולת שועל (b-glucan). מקור הצילום בצילום מסך מהמאמר: "Top 20 Foods High in Soluble Fiber"- כאן.

הוכח כי סיבים מסיסים (soluble fiber) כגון שעועית שחורה, ברוקולי, כרוב ניצנים, אבוקדו, לפת, זרעי פשתן, שיבולת שועל (b-glucan), שעורה, חילבה, סיבי מסטיק גלקטומנאנים שנקרא גם מסטיק חרוב, וכוסמת ירוקה, גם גזר, בטטות, או תפוחי עץ, תאנים, משמשים ואגסים, מגבירים את קצב הפרשת המרה ולכן מפחיתים את הכולסטרול הכולל בסרום ו-LDL

[מקור]. כדי שמרה תסונתז (נוזל המיוצר בכבד ומשמש בתהליך העיכול), חייבת להיות נוכחות של כולסטרול, ולכן על ידי מניעת ספיגה חוזרת של המרה, בעזרת הסיבים המסיסיים שהוכרו לעיל (קמח קליפות בצל) וסיבים צמיגיים: שעועית, אספרגוס, שיבולת שועל, כרוב ניצנים, זרעי פשתן Psyllium, קליפות פסיליום או husk, עדשים, גלקטומנן, קצח, נאטו וסולפורפאן

נקשרים למולקולות של כולסטרול במעיים ומונעים בכך את ספיגתו לזרם הדם.

הגוף נאלץ להשתמש ביותר כולסטרול כדי לסנתז את המרה הדרושה, מה שמסייע בתורו להורדת רמות הכולסטרול. עוד בנושא המרה כדאי לדעת כי רמות גבוהות של חומצות מרה הוכחו כמעודדות התפתחות של סרטן המעי הגס. ולאחר שהוכח כי

סיבים צמיגיים גם נקשרים למרה ומונעים ממנה להיספג מחדש בגוף. על ידי מניעת ספיגה חוזרת של המרה יורדות בהמשך הדרך גם רמות המרה עצמה בגוף, בהמשך להורדת רמות הכולסטרול ובהמשך מתפתחת הגנה מפני מחלת הסרטן

[מקור1, מקור2, מקור3].

בכוסמת ירוקה, רכיבים ביו-אקטיביים כמו פפטידים, פלבנואידים, חומצות פנוליות, d-fagomine, fagopyritols ו-fagopyrins מהווים יתרונות בריאותיים משמעותיים. מבין כל הדגנים, רוטין קיים רק בכוסמת, רוטין בעל תכונות  נוגדות חמצון, אנטי דלקתיות ואנטי סרטניות גבוהות ביותר. הרוטין כנזכר למעלה רגיש לחום ונהרס בחימום. רוטין מתחיל להתפרק ב-75 מעלות צלזיוס, וריכוזו יורד עוד יותר ככל שמעלים את הטמפרטורה עד שהוא כבר לא ניתן למעשה לשימוש (90 מעלות צלזיוס) ובהעדרו למעשה הכוסמת מיותרת [מקור1, מקור Zhou, Q, Sun, S, Du, D, Liang, X, and Yang, X. Real time monitor of rutin stability during heating by Fourier transform infrared spectroscopy. Guang Pu Xue Yu Guang Pu Fen Xi. (2000) 20:195–8.2]. הסיבים התזונתיים בכוסמת ירוקה מרוכזים בעיקר במעטפת הזרעים של הכוסמת (כוסמת איננה דגן, אלא זרעי פרי), אשר לאחר תהליך הטחינה פוחתת בה תכולת הסיבים [מקור], זו גם הסיבה שאני ממליץ למחלימי הכליה שמגיעים אלי ליטול זרעי כוסמת ירוקה מונבטת ולא להשתמש בקמח כוסמת כשמטרת המנה סיבי תזונה להחלמה. אני ממליץ לך להנביט את הגרעין החי (של הכוסמת הירוקה) ולהשתמש בו לאחר ההנבטה פרסמתי מתכונים ללחם כוסמת, בליני, וופל כוסמת במאמר על הכוסמת – כאן. הסיבים התזונתיים בכוסמת הירוקה (כוסמת ללא קלייה) מסווגים לסיבי תזונה מסיסיים (פקטין – 4.8%) ובלתי מסיסים (ליגנין ותאית – 2.2%). האיור למעלה הוא צילם מסך מהמאמר: "Nutritional and bioactive characteristics of buckwheat, and its potential for developing gluten‐free products: An updated overview" – כאן 

צריכה מוגברת של סיבים תזונתיים נחשבת לכ-25 עד 35 גרם ליום, מתוכם 6 גרם חייבים להיות סיבים מסיסיים.

מזון כתרופה למחלת הכליות הנפוצה – דלקת בפקעית הנפרונים מכונה נפרופתיה של IgA, וידועה גם כ"מחלת ברגר"

סיבי תזונה הוכחו כתרופה – DF (סיבי תזונה) מפחית ציטוקינים פרו-דלקתיים כגון אינטרלוקין-18 מה שעשוי להשפיע על יציבות הפלאק [מקור] לאזן כולסטרול, ולסייע בתהליכי ההחלמה ממחלת הכליות  נפרופתיה  IgA – דלקת כליות [מקור1, מקור2, מקור3]

למאמרי רוצה להחלים ללא תרופות ממחלת מחלת כליות נפרופתיה אימונוגלובולין איי?

נפרופתיה, IgA – דלקת כליות והמחלה הגלומרולרית (מחלות הקשורות לפקעיות הכליה) היא מחלה קשה מאוד ושכיחה ביותר מבין מחלות הכליה. נפרופתיה של IgA, היא נושא רחב שמכוון לאיתות פורינרגי. ATP חוץ תאי שנעשה כל הזמן יותר חזק (מוגבר) ויוצר דלקת בתיווך קולטן בכליות. מצב כזה מצביע על תפקיד פתוגני (ולא מסתגל) של איתות פורינרגי.במאמרי: "פורינים חוץ תאיים ותחזוקת הכליות" אני מסביר את התופעה ביסודיות. המאמר נמצא – כאן. איתות פורינרגי רע ומסכן את הכליות, אבל קיומו תלוי בריכוזם של הפורינים בתאים ובנוזל שנמצא ביניהם (המטריקס). נושא עליו פרסמתי מאמר – כאן, כאן, כאן, וכאן. המחלה הזו מובילה לאבדן חיים ומוות, אבל אפשר להחלים ממנה (מניסיוני) אם מטפלים בה ללא תרופות. בדרך כלל לממסד אין מענה לבעיה. לכאורה. המחלה מתאפיינת בשקיעה של נוגדנים מסוג IgA בתוך הגלומרולים.  Peyer's patches המחסום החיסוני שנמצא במעי. מחסום זה, בעיקרו, מכונה תאים על שם פייר מדובר בבלוטות לימפה זעירות, המהוות כ80% מכלל המערכת החיסונית של האדם בכללה. אלו הם קבוצה של זקיקים לימפואידים אשר ממוקמים ב- lamina propria שם ובתת-רירית של החלק המרוחק של המעי הדק – האיילאום והג'חנון ולעיתים גם בתריסריון [מקור]. תאי פייר (לוחיות) ממלאים תפקיד חיסוני במערכת העיכול, חומרים שנכנסים דרך המזון ונמצאים בתוך מערכת העיכול נבדקים. התאים האלו מאוד פעילים ומורכבים בעיקר מתאים (אשר מפרישי IgA (B. הם תאי החיסון אבל הם מפרישים גם תאי T, תאי פלזמה, תאי פיטום, אאוזינופילים, מקרופאגים ובזופילים וכולם פועלים כאן במטרה לשמור ולהגן על הבריאות. בנוסף להם נמצאים תאים מיוחדים, הנקראים תאיM (Microfold (M) cells) אשר מתמקדים בדרך כלל במחלות זיהומיות [מקור]. נחזור לסיבי התזונהתאי T מובילים בעזרת סיבי תזונה נכונים: בהם אצה אדומה, חילבה, תפוח אדמה חי, נבטי ברוקולי, כוסמת ירוקה, פסיליום, קסנטאנגאם, גומי ערבי, שעורה ושיבולת שועל גם בצל (הקליפות – קמח קליפות בצל) אשר

שומרים על איזון המערכת החיסונית, ומחלישים עד מדכאים את הפעילות הדלקתית החריפה של התאים מעוררי הדלקת

[מקור1, מקור2, מקור3]. פועלים בשטח הזה חוקרים שהצליחו לנבא את קצב מתקדמות המחלה ואפילו לשלוט על תסמיני המחלה [מקור]. אבל לאן שלא פונים הסיבים התזונתיים הם התרופה. נושא זה מצביע על הסיוע של הסיבים התזונתיים אשר מככבים בתפריט ההחלמה בקליניקה שלי בקרב חולי נפרופתיה  IgA – דלקת כליות. והם, סיבי התזונה שמדענים מוכיחים כי השימוש בהם או בשפתם עלייה בצריכת DF מפחיתה את רמות המחזור של חלבון C-Reactive (CRP), סמן מרכזי של דלקת ומנבא למחלות לב -CHD [מקור].יחד עם זאת מחקרים חדשים מגדילים אף את הכמות הזו ויש שמצביעים על כך ש

כל 10 גרם של סיבים נוספים שנוספו לתזונה הורידו את הסיכון לתמותה

[מקור1, מקור2]. יש לקחת בחשבון כי כמות הסיבים הכוללנית הזו (כל 10 גרם של סיבים נוספים) ככל שהיא מעודדת מחלימים ומבקשי החלמה איננה מדוייקת ולא מגוונת (דרוש גיוון של סיבים תזונתיים לתהליכי ההחלמה), כמות סיבים כללית איננה מכוונת מטרה ספציפית והיא בהחלט לא מהווה מזון כתרופה המשמשת תפריט החלמה כשלעצמה [מקור]. כך למשל נמצא כי פקטין תפוח עץ הביא להרחבה משמעותית של קהילת חיידקים מגוונת יותר מאחרים במעי הגס [מקור]. הסיבים המסיסים מסוג פרוקטו-אוליגוסכרידים (FOSs) מגדילים את ביטוי הגנים של חלבוני ה-Jejunal Tight junction occludin ו-ZO1, מה שמביא לחסינות והפחתה של חדירות המעיים נושא רב משמעות בבואנו להחלים אנמיה בנוסף תוספת זו יכולה להוריד את רמות האנדוטוקסין בפלזמה-LPS.  LPS הוא הגורם העיקרי לתגובת החום והמחלה של האדם המודבק בהם [מקור]. בעוד שעמילן עמיד (RS) שאין עוררין על חשיבותו בתהליכי החלמה, דווקא מקטין את המגוון המיקרוביאלי [מקור]. בנוסף לכך נושא ערכי הצמיגות משתנה [מקור] ו

ישנם סיבים תזונתיים, כפי שנזכר למעלה שהם אסורים למשל למחלת הכליות.

בנוסף לאמור לעיל חולים עם מדדי חומצת שתן גבוהים (Uric acid) מוחרגים. צריכה מוגברת של סיבים תזונתיים (DF) מניבה רמות מוגברות של נוגדי חמצון. שזה בסיס להחלמה, אבל, בקרב חולי חומצת שתן (גאוט) עשויה כמות הייתר להגביר גם את כמות האסטרוגן המופרשת בצואה עקב עיכוב ספיגת האסטרוגן במעיים [מקור], ולהקשות- כפי שאני מסביר במאמרי על דרכי החלמה ללא תרופות מיתר חומצת שתן – כאן על קצב ההחלמה מהמחלה. האסטרוגן דרוש להחלמה מגאוט.

… וכשהרופאים לא נתנו תקווה להשתקמות הכליות ולהורדת הקריאטינין, הגעתי אליך… ירון היקר, אני רוצה להודות לך תודה גדולה על הטיפולים וההנחיה שלך. תוך חודש מתחילת הטיפולים אצלך, הקריאטינין החל לרדת, האוראה ירדה לנורמה, והeGFR החל לעלות. מדהים! זה באמת אפשרי ולגמרי יש מה לעשות ואיך לשפר את המצב. כשהגעתי אליך, עם eGFR 27 ,קריאטינין 2.94 ואוראה 90, הייתה לי צריבה בשתן שלאף רופא שפניתי לא היה מענה על כך, והשינה שלי הייתה לא סדירה. הייתי קם הרבה לשירותים באמצע הלילה ולקח זמן עד שהייתי נרדם חזרה. וכשהרופאים לא נתנו תקווה להשתקמות הכליות ולהורדת הקריאטינין, הגעתי אליך. הייתי מודאג, עם הרבה ספקות אך עם הרבה תקווה ורצון אמיתי שזה יצליח. הצום חלבונים שנתת לא היה פשוט בהתחלה, אך בזכות אשתי שתמכה בי והצטרפה אלי לחוות את צום החלבונים שנתת, הצלחתי להיכנס לדיאטה הזו. בהדרגה התרגלתי , גיליתי שזה לא כזה נורא, שזה לגמרי אפשרי והתחלתי להרגיש יותר טוב עם כל שבוע של הצום. לאחר הטיפול הראשון אצלך, אמרתי לאשתי, אני מרגיש כאילו נולדתי מחדש. יום למחרת הטיפול הראשון אצלך, הופתעתי לגלות שהצריבה בשתן איננה, מה שלא קרה שנים. ישנתי רצוף, וכבר חודש מאז תחילת הטיפולים אצלך, אני ישן ברוב הימים שינה רציפה וככשקם נרדם יחסית מהר למה שהיה לפני הטיפולים אצלך. התחלתי לעשות גם הליכות כמעט כל ערב כ40 דקות. כיום, חודש אחרי שהתחלתי את הטיפולים אצלך וחודש וחצי מאז בדיקות הדם הקודמות, הeGFR עלה ל29, קריאטינין ירד ל2.75 ואוראה ירדה ל 42 ? אין מילים לתאר את גודל השמחה והתקווה שלנו כיום, לאחר קבלת תוצאות בדיקות הדם, חודש לאחר תחילת הצום חלבונים. אני מאמין שתוך חודש אני אוכל להוריד את רמות הקריאטינין ל2 ואולי אף להגיע לנורמה.? כוחה של טיפה החוצבת בסלע:)
נבטי ברוקולי: נוגד חמצון חזק, מוריד לחץ דם ותומך במערכת צנורות הדם, הלימפה וצנרת הסינון שבכליה. צרור נבטי ברוקולי ידוע במיוחד כמונע סרטן שלפוחית השתן ואנטי-דלקתי [מקור], כולל הפחתת דלקת במוח. הם יכולים למנוע היווצרות של חומרי פסולת הקשורים למחלות נוירולוגיות כמו אלצהיימר ופרקינסון [מקור]. נבטי ברוקולי הם תרכיז של חומרים מזינים, כולל ויטמין C, ויטמין K, חומצה פולית, ברזל, אשלגן וסיבים תזונתיים. הנבטים האלה מכילים רמה גבוהה של גלוקורפנין. גלוקורפנין+ מירוזינאז מפעילים בגופנו את חלבון הנעורים NRF2 באופן מלא. ברוקולי מאודה עשיר בנוגדי חמצון ובמה שנקרא גליקוזידים של שמן חרדל בעלי פעולה נוגדת זיהום. בנוסף לכך הגוף שלנו הופך את התרכובת המופלאה והאנטי אוקסידנטית גלוקורפנין לסולפורפן, המגן על התאים מפני דלקות ומגוון רחב של מחלות [מקור]. חופן קטן של נבטי ברוקולי טריים כמנה ביום מקל על כאבי מפרקים מכיוון שהסולפורפאן מעכב אנזימים שאחראים לדלקת מפרקים [מקור]. במנת נבטי ברוקולי (שאיננה מוגדרת בברור – כחופן נבטים) נמצאים בין 2 (נבטים) ל – 4 גרם של סיבים תזונתיים בפרח הבוגר. או במנה של 100 גרם יש 1.8 גרם של סיבי תזונה: 0.3 גרם מסיסים במים, ו1.5 גרם לא מסיסים הכמות הכוללת לפי 2 גרם היא 1.8 גרם בצרור נבטי ברוקולי [מקור]. יש לציין כי סיבים תזונתיים, גם אשלגן, חומצה פולית וויטמין C, שופעים במידה רבה יותר בברוקולי בוגר מאשר בנבטי ברוקולי [מקור]. ניתן לרכוש זרעי ברוקולי בחנויות הטבע. משרים שתי כפות במים למשך 8 שעות, מנביטים למשך 4 ימים במגשית – יתקבלו 2 כוסות של נבטים, באורך 3 ס"מ. להכנת מיץ נבטי ברוקולי או להוסיף לסלט.
סלט אצות יפני Japanese Seaweed Salad מתכון המצרכים 1 כוס אצות מיובשות (אני משתמש בתערובת של וואקמה ואצות) 1 1/2 כף שמן שומשום 1 1/2 כף חומץ אורז 1 1/2 כף רוטב סויה (או תמרי לגרסה ללא גלוטן) 1 1/2 כף אגבה 1 כף ג'ינג'ר טרי, טחון 1 כפית שומשום, לחולי כליה להפחית ואפילו להחסיר פריט זה בצל קפיץ 1 פרוס הוראות הכנה 1 משרים את האצות במים קרים למשך 10 דקות ואז מסננים. 2 בקערה, שלבו את שמן השומשום, החומץ, רוטב הסויה, האגבה, הג'ינג'ר, זרעי השומשום ובצל האביב ומערבבים יחד. 3 יוצקים מעל האצות וזורקים היטב. 4 מקשטים עם עוד בצל אביבי וצ'ילי. (אופציונאלי) הערות: סלט זה נהדר מוגש בטמפרטורת החדר או מקורר. Salade wakame סלט אצות וואקמה ( ワカメのサラダ ) – מקור הצילום בויקיפדיה

אצות ים – שיעור הסיבים התזונתיים באצות ים כמעט שאינו מוזכר במאמרים שדנים בסיבים תזונתיים. יודגש כי הוא נע בין 36% ל-60% מהחומר היבש שלהם. כלומר מדובר בכמות גדולה מאוד של סיבים תזונתיים  [מקור]. כאשר סיבים תזונתיים מסיסים באצות גבוהים מאוד (כ-55-70%) בהשוואה לירקות יבשתיים [מקור]. בתוך אצות הים, תכולת הסיבים המסיסים גבוהה יותר באצות אדומות (15-22% משקל יבש) כמו בכונדרוס ופורפירה (נורי) [מקור1מקור2]. מצד שני, לאצות חומות כמו שלחופית – Fucus או Laminaria/Saccharina, יש תכולת סיבים בלתי מסיסים גבוהה יותר (27-40% משקל יבש) [מקור1מקור2].  שיעור הסיבים המסיסים הממוצע באצות  [מקור1מקור2] בגרמים הוא של  24.5 גרם/לכל 100 גרם ו-21.8 גרם/100 גרם לסיבים בלתי מסיסים. לבסוף, היחס בין סיבים מסיסים/בלתי מסיסים בסיבים (S/I) גדול מהערכים שנצפו בירקות יבשתיים [מקור]. 

הערה: באוסטריה ובגרמניה משתמשים באצות להפקת לחם (יקר מאוד) – אלגנברוט (Algenbrot – מתכון), תערובת של דגנים שהרכבה הוא עד 3% אצות. בבריטני משתמשים בדולסה ובקומבו להכנת הבארה מור או "לחם הים", ואצות טחונות בחמאה (beurre des algues) משמשות לבישול דגים או למריחה על לחם לליווי רכיכות [מקור].

מקורות לסיבים תזונתיים מסיסים

תפוח-עץ, פירות הדר (החלק הלבן של הקליפה), בננות, אורז, תירס, קטניות יבשות (אפונה, פולי סויה, תורמוסים ושעועית), תסיסת פולי הסויה לנאטו, שיבולת שועל, שיפון, וחיטה. מרווה היספאנית (מכונה גם צ'יאה או) צ'יה, קצח, שעועית שחורהברוקוליכרוב ניצניםאבוקדולפתזרעי פשתן, שרף השיטה שמכונה גומי ערבי וכן גואר גאם גולמי מסטיקא. ברשימה זו מככבים סיבי תזונה משורש האגבה והם בעלי טעם עדין אך מתוק, הם מסיסים מאוד במים.

פירות : קליפות ענבים, תאנים, אבוקדו, פירות יער (אוכמניות, תותים, פתל), בננות בשלות וקליפת תפוחים, תאנים, חבושים ואגסים. חילבהסיבי מסטיק גלקטומנאנים שנקרא גם מסטיק חרוב כוסמת ירוקה ושעורה.

ירקות – ברוקולי, גזר וארטישוק ירושלמי גם כרישה – לוף

פקעות שורש – בטטה ובצל (הקליפות של אלה הם גם מקורות לסיבים בלתי מסיסים) וקונג'אק

קליפות זרעי פסיליום (סיב מסיס רירי) וזרעי פשתן

אגוזים, כאשר שקדים הם בעלי כמות הסיבים המסיסים הגבוה ביותר מבין האגוזיים.

אני מזמין אותך לקרא את מאמרי על יתר קורטיזול – כאן

סיבים בלתי מסיסים

סיבים תזונתיים בלתי מסיסיםפרה-ביוטיקה [מקור], הם אלו שאינם מתמוססים במים אך סופחים מים ומתנפחים, גם ממריצים את תפקוד המעיים. בנוסף לכך, ומאכילים את החיידקים הטובים (פרה-ביוטיקה) כמו חיידקי חומצת החלב בתהליך הפירוק של שאריות המזון הללו בקצה מערכת העיכול האנושית נוצרים חומרים שמיטיבים עם גופנו, כגון חומצות שומן קצרות שרשרת (SCFAs)שמזינות את תאי המעי שלנו ואפילו יכולות להשפיע על האופן שבו מערכת החיסון פועלת בגופנו [מקור]. נושא הייצור המיקרוביאלי של SCFAs או היעלמות של סיבים מהצואה משקף את מידת התסיסה של הסיבים התזונתיים הבלתי מסיסים במעי הגס [מקור1, מקור2]. [המונח "מיקרוביוטה של המעי" מתייחס לכל הארכיאה, החיידקים, האוקריוטים (כלומר, פטריות וטפילים), ווירוסים המצויים במעי [מקור].] שינוי מערך חיידקי המעי בעזרת הזנה קבועה של סיבי תזונה לא מסיסים [מקור] משפיע על מחסום המעי (על תפקוד מחסום המעי כלומר על ספיגת חומרים מזינים או מתן אפשרות לחומרים מיטיבים עם בריאות הגוף להיכנס לגוף תוך מניעה של חומרים מזיקים להיכנס אליו. [מקור1, מקור2, מקור3]), תגובות חיסוניות שנזכרו לעיל, גם על הפעילות ההורמונלית (אנדוקריניות) שפועלת במערכת העיכול, ועל מחזור החנקן והמטבוליזם המיקרוביאלי. שינויים אלה הקשורים למעיים ובהמשך הם יכולים לשנות את הפיזיולוגיה והביוכימיה של איברי ניהול וניקוי הרעלים העיקריים של הגוף: הכבד והכליות [מקור]. נושא זה הוליד מונחים כמו ציר המעי-כבד [מקור] וציר המעי-כליה [מקור]. נמצא שצריכת סיבי תזונה בלתי מסיסים כמגן על איברי מפתח רחוקים כגון הכבד והכליות מפחיתה את העלייה ברמת הגלוקוז בדם ובאינסולין [מקור]. ייצור גלוקוז במעיים מתאפשר ומגביר את חישת הגלוקוז בווריד השער, מה שמוביל לירידה בייצור הגלוקוז בכבד ולשינוי איתות למוח, וכתוצאה מכך להגברת השובע [מקור]. הכבד מקבל דם מהמעי דרך וריד השער, ולכן איבר זה הוא יעד לגורמים שמקורם במעיים ומושפעים משינויים שמתרחשים נוכח תזונה עשירת סיבים תזונתיים בלתי מסיסיםפרה-ביוטיקה היא אשר משפיעה על המיקרוביום [מקור]. לכן, DF נמצאת יותר ויותר כאפשרות טיפולית למחלות שהתרופות מזיקות לגוף המארח יותר משמנהלות את מחלתו [מקור]. NAFLD. כמו כן

החיידקים עוזרים לנו בספיגת סידן, מגנזיום וברזל ואף יכולים לייצר ויטמינים כגון B9 (פולאט), ביוטין וויטמין K ולהשפיע על ייצורו של האנטי אוקסידנט – נוגד חמצון רב העוצמה גלוטתיון.

הערה: גלוטתיון הוא טריפפטיד (ציסטאין, גליצין וחומצה גלוטמית) המצוי ברמות גבוהות ובאופן מפתיע בדומה לגלוקוז – 5 מילימולרי – ברוב התאים [מקור]. יש לציין שרמה זו של הגלוטתיון בתא ובמיטוכונדריה שלו קשורה באופן ישיר לבריאות האדם ואריכות ימיו [מקור]. גלוטתיון מיוצר בגופנו מחומצות האמינו ציסטאין, גליצין וחומצה גלוטמית. ציסטאין הוא הגורם הקובע את קצב הייצור (הביוסינתזה של גלוטתיון), שכן חומצת אמינו זו יחסית מעטה ותפריטי החלמה חייבים לקחת בחשבון את חסרונה בפריטי מזון. גלוטתיון קיים בתאים ב-2 מצבים: מופחת (GSH) ומחומצן (GSSG). גלוטתיון מחומצן הוא למעשה גלוטתיון מופחת הקשור לאטומי הגופרית [מקור]. בתאי הכבד, הסינתזה של גלוטתיון מתבצעת ב-2 שלבים התלויים ב-ATP [מקור]: בשלב הראשון חיבור בין L-glutamate וציסטאין ליצירת γ-glutamylcysteine בעזרת האנזים γ-glutamylcysteine synthetase הידוע גם כ–glutamate cysteine ligase (GCL), שהוא ה-rate-limiting factor בסינתזה של גלוטתיון. בשלב השני, מתחבר גליצין לקצה ה-C טרמינאלי של γ-glutamylcysteine על ידי האנזים

glutathione synthetase [מקור]. סיבי התזונה מובילים בנוכחותם את מערך החיידקים המשפיעים לטובה על הגוף, כך שהגדלת מספר החיידקים והתאמת מצב הקיבה משפיע על פעילות הכבד ובהמשך על ייצור גלוטתיון אבל גם על הכליה. הכליות הן איבר דינמי וידידותי לאברי הגוף. הן מקיימות מערכת יחסים הדדית עם אברים רחוקים בכלל זה המעי. מערכת זו משפיעה על הכליות שמושפעות מתכולת הסיבים בתפריט המזון. לדוגמה, DF עשוי להפחית את עומס החנקן ואת הפגיעה הדלקתית המובילה את רוב מחלות הכליותCKD ]מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. סיבי תזונה DF מגבירים את אוכלוסיית החיידקים שנקשרים בחנקן במעיים, וכתוצאה מכך הפרשת חנקן בצואה מתגברת כך שוריכוזו מופחת בדם. נטל חנקן שמכביד על הכליות מופחת – ירידה ברעלים היא מטרת העל בהחזרת הכליות לתפקודן כמטהרות דם מרעלים.

סקירה סכמטית של המנגנונים העיקריים שבאמצעותם סיבים תזונתיים משפיעים על המעיים, הכבד והכליות

תרשים מנגנונים מרכזיים של סיבים תזונתיים והשפעותיהם על המעיים, הכבד והכליות, צילום מסך מתוך המאמר: "השפעת סיבים תזונתיים על ניהול חומרים מזינים ואיברים ניקוי רעלים: מעיים, כבד וכליות" – Impact of Dietary Fibers on Nutrient Management and Detoxification Organs: Gut, Liver, and Kidneys – כאן.
ירון המלאך! אז אחרי שכבר חשבתי ששום דבר לא ירפא את הכאב שלי בגב, ושאולי לא אוכל להמשיך לשחק כדורעף- המליצו לי עליך.. אמרו לי שאתה עושה פלאים.. אז הגעתי בפעם הראשונה ורק מלראות אותך הבנתי שיש לי על מי לסמוך. אחרי 3 טיפולים הגב הפסיק לכאוב לגמרי! אבל פתאום היה למקומות אחרים בגוף מקום להתבטא, אז התחילו לי כאב בכתפיים, ברגל.. ידעתי שאחרי טיפול איתך זה יעבור- וכך היה..(כבר הזכרתי- מלאך!). עם כל השגעונות של המזג אוויר עשיתי אפצ'י ו.. נתפס לי הגב. ??‍♀️ החליט להתפס דווקא יום לפני גמר גביע האיגוד. מבכי לבכי כמובן שקיבלת אותי לטיפול בsos.. (רק אומר, לא הצלחתי ללכת ישר, כאבים מטורפים, בקושי להתכופף). יצאתי מהטיפול בן אדם חדש! אבל בעיקר- בהלם מוחלט!! אני הולכת, הגב ישר, אוכל לשחק מחר בגמר!!! ?? ירון, יש לך ידי זהב! תודה ענקית! ולא רק על הטיפול המדהים..תמיד מקשיב, תומך וזמין לכל דבר ודבר. תודההה!??

מקורות לסיבים תזונתיים בלתי מסיסים:
חיטה מלאה, שעורה, שיפון, סובין, סיבי תירס (סובין חיטה ותירס), משפחת המצליבים (כרובים,נבטי ברוקולי), סלרי, ריבס ונופאל (קקטוס בעל מראה דומה לצבר
), קיטניות (שעועית, שעועית ירוקה, כרובית, קישואים ואפונה), תפוח עץ (בקליפה), שזיפים. ירקות טריים, דגנים מלאים. קליפות תפוחי אדמה (אסורים לחולי כליה) קליפת השזיפים (אסורים לחולי כליה), ליגנאנים.

פירות -אבוקדו, ובננות בוסריות.

הקליפות של כמה פירות, כולל קיווי, שזיפים מיובשים ועגבניות [מקור]

כשמוסיפים לראשונה סיבים מחלימים או בריאים ותזונתיים לתזונה יש לעשות זאת בהדרגה. להוסיף מעט כל פעם כדי למנוע התכווצויות מעיים, נפיחות ועצירות. לאט צריך גם להגדיל את צריכת הסיבים אך תמיד יש להרחיב את צריכת המים והנוזלים בעת הגדלת צריכת הסיבים.

כשמוסיפים לראשונה סיבים מחלימים או בריאים ותזונתיים לתזונה יש לעשות זאת בהדרגה. להוסיף מעט כל פעם כדי למנוע התכווצויות מעיים, נפיחות ועצירות. לאט צריך גם להגדיל את צריכת הסיבים אך תמיד יש להרחיב את צריכת המים והנוזלים בעת הגדלת צריכת הסיבים.

סיבי תזונה בצורת תוספי מזון

תוספי סיבים מסיסים עשויים להיות מועילים להקלה בתהליכי ההחלמה ממחלות כרוניות קשות: על תסמינים של תסמונת המעי הרגיז, כגון שלשולים או עצירות ואי נוחות בבטן [מקור]. מוצרי סיבים מסיסים פרה-ביוטיים, כמו אלה המכילים אינולין או אוליגוסכרידים, עשויים לתרום להקלה במחלות מעי דלקתיות [מקור1, מקור2] כמו במחלת קרוהן. ידוע שהדלקת הכרונית של מחלת קרוהן, קוליטיס כיבית ודלקת פאוצ'יטיס כרונית נקשרות במחסור בסיבים שמוביל להיחלשותם של תאי פייר או לירידה במספרם [מקור], כמו כן הן תוצאה של תגובה חיסונית אגרסיבית מדי (נושא ששב ומצביע על תאי פייר) לפלורת המעי הקומנלית במארחים רגישים גנטית  [מקור1, מקור2], קוליטיס כיבית [מקור1, מקור2, מקור3] ו-Clostridium difficile,[מקור] בין השאר בשל פעילות קצרת שרשרת של חומצות שומן במעיים המיוצרות בעקבות [מקור] חומצות שומן דלקתיות שלאחר מכן. תוספי סיבים עשויים להיות יעילים בתוכנית תזונתית כוללת לניהול תסמונת המעי הרגיז על ידי שינוי בבחירות המזון [מקור].

הערה: סיבים מוספים למזון תעשייתי מופיעים בצורה: נפוצים כוללים סובין, מסטיק, אינולין, פסיליום, פקטין ובטא גלוקן [מקור]. ברוב המקרים לא רשום אם הם מסיסים או בלתי מסיסים.

אינולין

לאינולינים, המוגדרים כימית כאוליגוסכרידים ומופיעים באופן טבעי ברוב הצמחים, יש לאינולין ערך תזונתי כפחמימות, או ליתר דיוק כפרוקטנים, פולימר של סוכר הצמח הטבעי, פרוקטוז. אינולין מופק בדרך כלל על ידי יצרנים ממקורות צמחיים מועשרים כגון שורשי עולש או ארטישוק ירושלמי לשימוש במזון מוכן.[מקור] מתוק בעדינות, ניתן להשתמש בו כדי להחליף סוכר, שומן וקמח, משמש לעתים קרובות כדי לשפר את איכויות הזרימה והערבוב של תוספי תזונה אבקתיים, ויש לו ערך בריאותי פוטנציאלי כסיב פרה-ביוטי מתסיס [מקור].

פסיליום לקליפת הזרעים של Plantago ovata (פסיליום) יש היסטוריה ארוכה של שימוש כתוסף מזון חשוב של סיבים תזונתיים. ביכולתם של סיבי הפסיליום לקדם את הוויסות של תפקוד המעי הגס, להביא לייצור גלוטתיון ולהורדת רמות הכולסטרול בדם – עוד על כך במאמרים מאת ירון מרגולין מאסטר בהחלמת הכליות והפחתת כאב.

יצרנים שאפשר לסמוך עליהם לדעתי הם:

להלן רשימת החברות המומלצות, מניסיוני ומניסיון המטופלים והמחלימים הרבים, לרכישת תוספי התזונה האיכותיים:

  1. חברה Now
    ( ניתן להזמין באתר iherb.com , או now.com).
  2. חברה Piping Rock
    (PipingRock.com).

3. חברה Lindbergh
(ניתן להזמין באתר של Piping Rock).

  1. חברה EcoSupp,
    כל המוצרים של החברה
    הם נוזליים, יקרים יחסית לאחרים אך מעולים לספיגה.
    אתר: EcoSupp.co.il
  2. חברה California Gold Nutrition
    (ניתן להזמין באתר iHerb).

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.
    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כליות, מזון מחלים

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *