ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

תאי אנדותלהומוציסטאין הוא כימיקל בדם שתורם לסתימת כלי דם, כולל במוח ואת צנרת הכליות, הדם והורס את דופן המעי. הוא פוגע באנדותל (Endothelium) – מקורו של ההומוציסטאין לרוב בתזונה שגויה ועשירה בבשר והאנדותל הוא שם כולל לרקמת תאים המרפדים את פני השטח הפנימיים של כלי הדם, הכליות והלימפה ומגשרים בין תוכן הכלי לסביבתו.
תאי האנדותל נוכחים לכל אורך מחזור הדם, מהלב ועד הנימים, ותפקידם כולל סינון נוזלים, למשל בכליות ובכלי הדם, גיוס נויטרופילים והעברת הורמונים.
תאי האנדותל המצויים במשטחי פנים חדרי הלב נקראים אנדוקרדיום (Endocardium).
תאי אנדותל ייחודיים משתתפים בתהליכי הסינון בכליות ובמחסום הדם-מוח.
במקרים של דלקת כרונית באנדותל עקב יתר הומוציאסטין Hyperhomocysteinemia (HHcy), עלולה להוביל לבצקת ברקמות, עליה במדדי האלבומין, ולנפיחות גם למחלות כרוניות קשות בהן דלקת פרקים, אלצהיימר, סוכרת ואי ספיקת כליות. כאשר ההומוציאסטין פוגע בכליות  הוא פוגע בדרך כלל בתאי אנדותל ומסנגיאל (MC), ועלול לגרום ללחץ תוך-גלומרולרי מוגבר ו/או לירידה במדד הגלומרולרי ובגודל חריצי המסננת שבמחסום הסינון שבפקעית הכליה – על נושא זה אפשר לקרוא עוד כאן.הפגיעה של יתר הומוציאסטין (HHcy) בכליות היא שעומדת מאחרי מחלת המיקרואלבומינוריה במיוחד בקרב נבדקים שאינם חולי סוכרת [מקור]. 
ירון מרגולין

הומוציסטאין הוא כימיקל בדם שתורם לסתימת כלי דם, כולל במוח ואת צנרת הכליות הוא מחורר ומבטל את גמישותה, ההומוציאסטין ביתר גם הורס את דופן המעי. פקקת (טרומבוזה), קריש דם שגרם לחסימה של הווריד וכאבי שרירים עזים נגרמים לרוב במצבי עודף של הומוציאסטין (מקור) הוא פוגע באנדותל (Endothelium) פגיעה קשה שמכונה דיפונקציה = תִּפְקוּד שלילי, כגון תוצאות לא־צפויות, לא מכוונות ולא רצויות של האנדותל – ההומוציסטאין גורם להצטלקות, הקשיה והצרה של כלי הדם ומשום כך גם לטרשת עורקים ולאובדן גמישות העורקים. הוא מגביר את קרישיות הדם, ולכן מגביר את הסיכון להיווצרות של קרישים בכלי הדם. קרישי דם עשויים להפחית או לחסום את זרימת הדם בכלי הדם, גם חסימה של דרכי הניקוז של המרה, ובכך לגרום להתקף לב, לשבץ מוחי [מקור], ירידה בתפקודי הכבד ומערכת העיכול, לחסימות דם עמוקות בוורידים, ולחסימת כלי דם בעיניים ולכיווצי שרירים כרוניים עזים. פגיעה בתפקוד תאי האנדותל גורמת להאצת התהליך הדלקתי בדופנות כלי הדם, שהוא השלב הראשון בהתפתחות טרשת העורקים. עודף בהומוציסטאין (HHcy) גם מגביר את תהליך חמצון הכולסטרול "הרע" (LDL) ושומנים אחרים כמו טריגליצרידים, ובעקבות זאת הופך אותם למזיקים. מכל מפגעים שמקדם זיקנה, מחלות  הרס של תאים, ובטווח הארוך, להתהוותן של מחלות כרוניות רבות שהן בדרך כלל גם מאוד קשות וגם לרפואת הממסד אין להן מענה. הומוציסטאין (HHcy) נחשב לגורם סיכון עצמאי ולמעורר הפרעות נפוצות שנקשרות בלב ובכלי הדם, בכליות ובמערכת העצבים המרכזיים, כאשר תפקידו במטבוליזם של חומצה פולית (אבוקדוברוקולי, ואספרגוס, גם אפונה, עדשים וכוסמת ירוקה) וקטבוליזם (תהליך פירוק) של כולין הוא בסיסי במסלולים מטבוליים רבים [מקור]. ומה שמביא בסופו של דבר להפחתתו בשיטת המזון כתרופה בה מוגשת מנה שמכילה חומצה פולית בכמות הנכונה. כולין בדרך כלל נצרך על ידי בני אדם בצורת לציטין (הקרוי גם פוספטידיל כולין), הוא מצוי באבוקדו, עלי תרד, בתבלין הצִיפּוֹרֶן, בזרעי קימל, בתותים בבטטה, גם בכבד עוף, גרגירי חומוס, ובפולי סויה. כשכולין זוהה כחומר חיוני לבריאות הוא סומן ככוויטמין B4. מחסור של ויטמינים B6, B12 וחומצה פולית שאשר מעורבים במסלולי הייצור שלו עלולים להביא להתפרצות עודף הומוציאסטין [מקור].

ההומוציסטאין מהווה גורם סיכון חשוב למחלות לב, אפילו יותר מהמכולסטרול המחומצן [מקור].

Reactive oxygen speciesROS) נמנה על הרדיקלים המחמצנים והמזיקים ביותר בגוף האדם – הוא תוצר של יתר הומוציאסטיןהROS נמנה על האויבים העיקריים של צנרת הגוף בכלל והכליות בפרט. הוא בעל יכולת פגיעה בחלבונים תאיים, ליפידים, תאי האנדותל גם ברקמת החיבור של הפקעית – ובתאים המזנגיים – המזנגיום שמרכיבים אותה, ו- DNA, מה שמוביל לנגעים קטלניים שמתבטאים בירידה חמורה של ה-GFR. כולל פגיעה בתאי האנדותל שתורמת לדלקות, קשיות עורקים, דלקת עורקים, צנרת של הכליות העליונה (מיקרואלבומינוריה – מבטאת פגיעה זו ומובילה אל חשד בפגיעה במערכת חריצי הסינון בין הפודוציטים [מקור].), בנוסף לייצורם של חומרים מסרטנים וכן מי שמעודד שבץ מוח, התקפי לב, פגיעה בצנרת הדם – קרעים, פיצוצים, התרחבויות וירידה בחוזק העצם, גם ירידה בתפקוד הכליות. קשה להבין מדוע הוא נעדר מרוב בדיקות הדם בארץ [מקור].
במחקר שפורסם ביוני 2012 בעיתון המדע Bone התברר שרמות גבוהות של הומוציסטאין בדם מעלות באופן משמעותי את הסיכון לשברים בעצם הירך. המלצת החוקרים היא לבצע בדיקות שיגרתיות להומוציסטאין ובדרך זו לעזור בזיהוי הסיכון לשברים בעצמם הירך באוכלוסיה מבוגרת. (מקור)-

"כמו ברבור ששר את נשמתו ברגעיו האחרונים" כתב בגאוה הפסל פרנצ'סקו מסינה – על  הסוס הגווע – Francesco Messina 1999 – Cavallo morente – שיצר עבור קטניה. צילם ירון מרגולין

הבעיה שעומדת בפני ובפני כל אדם שמקדיש את זמנו לריפוי בני אדם שגם ההומוציסטאין וה-GFR מדד נוסף חשוב מכונה גם מדד הסינון הפקעתי, המדד המשמש להערכת התפקוד הכלייתי גם מדד קצב הסינון הגלומרולריGlomerular Filtration Rate (GFR נעדרים באופן קבוע מרוב בדיקות הדם בארץ (מקור). כיצד נחשוב על ROS, NO מחמצנים הרסניים (רדיקלים חופשיים) אם ההומוציאסטין נעדר? (מקור) וידאו קצר על חשיבות מדד ה-GFR – כאן

על בדיקת הומוציאסטין – כאן

מבנה העורקים – לעורקים שכבה פנימית מצופה ברקמה עדינה, שבנויה משכבה אחת של תאים – שכבה זו מכונה אנדותל. מתחתיה נמצאים השרירים (השרירים החלקים) – שכבה שנייה של שרירים. בין שתי השכבות הללו, מצוי חלל – המעבר שבין – החלל התת-אנדותליאלי.
האבחנה לירידה בתפקוד של האנדותל נעשית על ידי בדיקת תגובת העורק לחומרים המגרים הפרשת חנקן חמצני שסימנו NO מ​האנדותל (NO – Nitric oxide) מדובר בחומרים כגון:  אצטילכולין (משמש מוליך עצבי בין תאי העצב המוטוריים והשרירים, האצטילכולין משמש כמעורר הגורם לשרירים להתכווץ), L-Arginin, (ל-ארגנין מיוצר בעיקר בכליות, הוא יעיל בהזרמת דם לכלי דם קטנים בפריפריה ולכן מסייע בתפקוד מיני של גברים, ויש לו השפעות מיטיבות נוספות על בריאות לב וכלי דם) או ברדיקינין (BK). יש לזכור שהשריר החלק סביב כלי הדם יכול לעבור התכווצות או הרפיה, בהתאם לצורכי האיבר שאותו משרת כלי הדם: לב, ריאות, כלייה וכד'. ההתכווצות וההרפיה נעשות באמצעות מנגנון של הפרשת NO (חנקן חמצני) מ​האנדותל (שכבת התאים שמצפה את החלק הפנימי של כלי​​ הדם, צינורות הלימפה, העיכול והמרה) שמגרים הפרשת NO מהאנדותל. המנגנון הטבעי הזה נפגע בשלבים מוקדמים מאוד של אבדן גמישות העורקים, נושא שהרחבתי עליו במאמר נפרד "עורקים גמישים" הקישור אליו נמצא – כאן. בעקבות זאת ישנה הפחתה בהספקת הדם – מה שפוגע באיבר שמקבל את אספקת הדם המופחתת. זיהויו מוקדם מאפשר להקדים את הטיפול בגמישות העורקים טרם נוצר נזק לאברים.
בשיטה פשוטה יותר בודקים את תגובת עורק שקע המרפק (הברכיאלי בזרוע) ללחץ של שרוולית מדידת לחץ-דם על הזרוע (Flow mediated vasodilatation), משקפת גמישות של עורקים ואלסטיות, בעזרתה אנו רואים עלייה בהפרש בין לחץ הדם הסיסטולי (לחץ הדם הסיסטולי הוא הלחץ בפסגת הגל, למשל 120, תקין) ללחץ דם הדיאסטולי (תחתיתו או קרקעיתו של הגל).
הפרש הגדול מ-40 מלמד על מחלה של קשיות עורק, וירידה בתפקוד האנדותל גם על יתר הומוציאסטין. המספר 40 תקין ונובע מחיסור בין הערכים שנמדדו למשל,  120-80 =40.
מד זה מכונה גם לחץ הדופק.
לחץ דופק של 50, 60, 70 מצביע על פגיעה באנדותל וחוסך בדיקת תגובת העורק לחומרים המגרים הפרשת חנקן חמצני שסימנו NO. 
80 הוא לחץ הדם הדיאסטולי התקין).–אותו מכשור מאפשר לנו גם למדוד את מהירות הגל, שהיא ביטוי לקשיות העורקים, הוא גל של לחץ –Pressure Wave – במדידה בזרוע (הגל החוזר לא גורם לעליית הלחץ הדיאסטולי (הנמוך ממילא), אלא גורם לעלייה נוספת של לחץ הדם הסיסטולי [הגבוה ממילא בחולה מבוגר הסובל מאדיפל (אנדותל) פגוע וקשיות העורקים].
העורקים אלסטיים, והגל נע באטיות, משום שגל הלחץ נע לאט בעורקים גמישים (כי הוא יוצר גם תנועה רוחבית – התרחבות קוטר העורק האלסטי – ולא רק תנועה קדימה!).
באדם חולה ומבוגר הסובל מטרשת העורקים – ואנדותל פגום שבירת הגל והופעת הגלים החוזרים – Reflected Waves – מתרחשת מוקדם יחסית (טרשת עורקים, היצרות עורקים, אובדן גמישות העורקים), וגל הלחץ נע במהירות.
ככלל בעורקים קשיחים, שבהם הגל נע קדימה אך אינו גורם להרחבה של קוטר העורק, בשל קשיות עורקים הגל נע מהר יותרהשבירה המוקדמת והגל המהיר גורמים לגלים החוזרים לפגוש את הגל הנע קדימה, בעודו בתחילת הסיסטולה, ול"התנפץ" עליו. התזמון הזה מדיד. הוא תזמון בעייתי. הגל החוזר לא גורם לעליית הלחץ הדיאסטולי (הנמוך ממילא), אלא גורם לעלייה נוספת של לחץ הדם הסיסטולי (הגבוה ממילא בחולה מבוגר הסובל מ-Isolated Systolic Hypertension).
מבט במכשיר המדידה יראה לחץ דם של, למשל 74/150 = פגיעה באנדותל וקשיות העורקים. עוד על כך – כאן.הומוציסטאין [טווח הנורמה (4.3 -7)] מדד שמעל 7-10 מסוכן וגורר את הגוף לדלקת העורקים, טרשת עורקים ואבדן גמישות העורקים.
כמעט כל המחלות הכרוניות עומדות מאחרי אבדן גמישות צנרת ההובלה והניקוז בגוף: עורקים, לימפה, דרכי המרה, צנרת העיכול, השתן – צנרת הכליות, הריאות. פגיעה בשרירי הצנרת ובתאי האנדותל (איבר המורכב מתאי אפיתל שטוח חד־גרעיניים שמצפים את דפנות כלי־הדם והלימפה מצדן הפנימי ואפילו חלקי הלב וכיס המרה מצופים אפיתל- למעשה הוא ה"איבר" הגדול ביותר בגוף המשתרע על פני שטח נרחב ביותר ושוקל 3-2 ק"ג. תאי האנדותל פעילים ביותר בעיקר בקביעת טונוס (דרגת התכווצות) כלי הדם. פגיעת ההומוציסטאין בו היא מקור נרחב למחלות כרוניות רבות כולל תנגודת לאינסולין שהסוכרת משקפת אותה. (מקור, מקור). הבעיה הגדולה למעשה מתחילה כאן ביתר הומוציאסטין והמענה במיץ ירוק שמוכן בבית מעלים אורגניים טריים וירוקים, בהחלט איננו בתרופות שהממסד מנפק – כי מי בודק את מצב ההומוציסטאין בגוף כשאפשר לנפק מאות תרופות, לעשרות מחלות שהפתרון להן מתחיל בבדיקה פשוטה, זולה של הומוציסטאין? הלא אחד מהרופאים היה זה שאמר: "הם מרוויחים מרפואה, באמצעות טיפול בשלב האנוש והמתקדם של המחלה" (ד"ר קילמר ס' מק'קאלי Kilmer S. McCully, רופא הילדים האמריקני – ומי שנחשב למגלה הגדול של פתולוגיה קרדיו-וסקולארית הנגרמת מרמות מוגזמות של הומוציסטאין בדם, Kilmer McCully, פרסם את תצפיתו בשנת 1969 ב-Amer J Pathol. כאן).
Reactive oxygen speciesROS) מהרדיקלים המחמצנים המזיקים ביותר והעיקריים נוצר בדם בעקבות נוכחות יתר של הומוציאסטין. ROS הוא מבין הרדיקלים החופשיים הנגזרים מחמצן וככזה כמותם הוא בעל תפקידים מוגדרים היטב בתהליך הדלקתי (מקור). הROS הזה נמנה על  תוצרי ההומוציסטאין – ומוגדר: רדיקל חופשי מוגזם הוא בעל יכולת פגיעה בחלבונים תאיים, ליפידים, תאי האנדותל ו- DNA, מה שמוביל לנגעים קטלניים בתאים כולל באנדותל שתורמים לדלקות, קשיות עורקים, דלקת עורקים אבל גם לחומרים מסרטנים ועוד לא הזכרתי שבץ מוח, התקפי לב, פגיעה בצנרת הדם – קרעים, פיצוצים, התרחבויות וירידה בחוזק העצם, וירידה בתפקוד הכליות שסופה בדרך כלל מוות שמקדים לו התרסקות מתמדת של מדד הסינון הפקעתי הGFR (שנעדר מרוב בדיקות הדם בארץ). מקור

כשמדובר ב-ROS, מדובר בתהליך מורכב שיש לו גם צדדים חיוביים, שנוצר כתוצאה מהגברת ייצורם של גורמים מחמצנים (רדיקלים חופשיים) הפועלים במהירות ומתחברים לחלבונים, לרקמות ולדנ"א וגורמים לנזק במקום החיבור. בנוסף לכך ישנו קשר ברור בין ROS לאוטופאגיה [תהליך תוך תאי הקרוי עיכול עצמי. נושא זה עד כדי כך חשוב לתהליכי ההחלמה החדשים, שפרס נובל ליושינורי אוסומי (ביולוג של התא ומומחה באוטופגיה – Ohsumi) מיפן בשנת 2016 ניתן לו על הבנתו וחשיפתו את הגנים – 15 גנים שונים כבר נחשפו מאז שאחראים לאוטופאגיה] – מדובר בתהליך בו התא נפטר מחלקים לא מתפקדים שלו וגם יכול להשתמש שוב בחומצות האמינו שנוצרו בפירוק כדי לבנות חלבונים ומבנים חדשים. להומוציסטאין, נושא דיוננו תפקיד חשוב כאן, כי הוא בנוכחות ייתר נעשה למייצר הגדול של ה-ROS. והרוס פוגע בהארכת חיים. יצוין שפעילות תקינה של תהליך האוטופאגיה קיימת ומקושרת לעיכוב הזדקנות והארכת חיים. ה-ROS פוגע בה. (מקור)

הבעיה שעומדת בפני ובפני כל אדם שמקדיש את זמנו לריפוי בני אדם שגם ההומוציסטאין וגם מדד נוסף חשוב הוא מדד הסינון הפקעתי (GFR) נעדרים באופן קבוע מרוב בדיקות הדם בארץ.
מה אנחנו אמורים להבין מזאת?

הנושא המסוכן נקשר בסרטן – הוכח כי פגיעה באוטופאגיה על ידי ה-ROS מעודדת את יכולתם של תאים סרטניים ליצור גידולים, ושבמקרים אחרים תאים סרטניים משתמשים באוטופאגיה כדי להגביר את שרידותם. ומי שפוגע באוטופאגיה הוא  כאמור לעיל ה-ROS. (מקור)
מספר חוקרים טוענים שמתאם בין כמויות מופרזות דווקא של ROS המובילות לאפופטוזיס (סוג של מוות תאי מתוכנת). מאזן את האוטופאגיה בתא (הארכת חיים) והמעבר בין אוטופאגיה לאפופטוזיס (התאבדות או תכנון מות התא) המתווכת על ידי ROS הוא קריטי להישרדותו של התא ולתהליכי ההחלמה. למען האמת מעבר חוצה זה וקשר בין אוטופאגיה לאופטופטוזיס יכול להיות מנגנון החלמה בטיפולים במחלות שגמישות העורקים עומדת במרכז תהליך החלמתן כמו טרשת העורקים, פגיעה באנדותל (Endothelium) הגורמת לאנמיה גם מחלות מערכת העיכול, סוכרת, אי ספיקת כליות, שבץ מוחי, אלצהיימר וכמובן סרטן אם נלמד לאזן את ההומוציסטאין בדם סבירות ההחלמה גדולה. מובן שבתחום זה יש לי יתרון עצום והוא הסיבה לכל עשרות המכתבים ומסרוני התודה שאני מקבל. חלקם אני מעלה בעמוד "לחיצות ההחלמה" של הפייסבוק – כאן. יתרון יכולת פריצת הדמימות, כיווצי השרירים הכרוניים, זיהוי הכיווצים עקב יתר הומוציאסטין נובע מכור מחצבתי הריקוד. "לחיצות ההגמשה" ששימשו אותי בבואי לרקוד את "דוד" שתמונתו מתנוססת במאמר זה, מעט למטה, וקטע קצר בוידאו המצורף, הן שהיו ברבות הזמן ללחיצות ההחלמה ועד היום הן חלק מנשמתי.

לחיצות ההחלמה הן שיטה מיוחדת להגמשת שרירי הגוף, צנרת ההובלה ותהליכי החלמה – ככה הנושא הזה התחיל- כאן. מכל מקום ההבחנה בכיווצי שרירים כרוניים מסייעת לנושא זה מאוד מכיוון שישנם מקומות אופייניים ושכיחים להיווצרות הקשיות עקב יתר הומוציאסטין בגוף: עורקי התרדמה הוא העורק הראשי המספק דם מחומצן לראש ולצוואר באזור הפיצול הפנימי/החיצוני, עורקי הלב האפיקרדיאליים, בעיקר בחלקם הההחלתי, עורקים תת־בריחיים בנקודת המוצא, עורקי הכליות ועורקי המעיים בחלקם ההתחלתי, אבי העורקים בחלקו הבטני ועורקי הכסל, המפשעות והגפיים התחתונות – לכל אורכם. את כולם ניתן לזהות במגע.

ניתן להשתמש בשיטה זו בטיפול באי ספיקת כליות, באסטמה, במחלות סוכרת, לב כבד גם בסרטן עמיד מאוד. למרות כמה טענות של חוקרים מן הממסד הבעיה ללא ספק נמצאת בייתר ROS בהקשר זה הפחתת קלוריות נחשפה כתומכת בתהליך הארכת חיים (מקור), בשל צמצום הנזק שההומוציאסטין יוצר כאן. זאת גם הסיבה שתזונה מפוצצת חלבון מהחי מפחיתה ערכי גלוקוז בדם – לטווח הקצר. כמעט אף פעם, לא תשמעו מהרופא הממסדי על המחיר הגבוה שהתרופות שלו ידרשו מכם תמורת ההישגים המהירים כמו בדיאטה קטוגנית. נאמנותו של ההולך שבי אחר העצה המלומדת אינה מזכה אותו בחיים ארוכים ובתהליכי החלמה כפי שרואים בקליניקה שלי בקרב המחלימים מאי ספיקת כליות. אלו שמדד ה-GFR שלהם מעל ל- 50 עוד מאמינים לרפואת הממסד, אבל כשהוא מגיע ל GFR – 15 וזה קורה מהר, הם מתחננים לתור (ואין מקום) בבקשה אל תצלצלו זה לא יועיל, אבל יפריע למי שיש לו תור. הצורה הבטוחה לקבל תור או מענה לשאלה פשוטה. נא להשתמש בכפתור שליחת טופס בקשה אלי שנמצא בסוף המאמר. אני עונה לכל שאלה ובקשה.

ירון היקר בוקר טוב, תודה רבה על העצות באתר, creatnine ירד מ195 ל160, eGFR עלה מ35 ל-45, עדיין לא מעולה, אבל שיפור. שאלה איך להמשיך, חלבון תוסס בלבד?? וקצת רגיל??הרבה ירקות, והאם לחיצות החלמה שלך יכולות לעזור?? הרבה תודות אתה איש גדול מציל חיים.
שנה אזרחית טובה. אהוד דייגי

חשוב לדעת שהומוציסטאין הוא תוצר ביניים בתהליך חילוף החומרים של חומצה אמינית חיונית בשם מתיניוןמדובר בחומר גלם שבונה את הגוף.
בגוף האדם ישנן 22 חומצות אמינו בסיסיות, המשמשות לבניית החלבונים. רובן מיוצרות על ידי הגוף עצמו, אבל 8 מהן הנקראות חיוניות הן אלו שגוף האדם אינו מסוגל לייצר בעצמו. זאת גם הסיבה לכך שהגוף חייב לקבלן ישירות מן המזון. 
אחת מחומצות האמינו החיוניות הללו היא המתיונין Methionine. בתהליך חילוף החומרים הופכת המתיונין לחומצת אמינו אחרת בשם ציסטאין, שהיא אחת מאבני היסוד של הגלוטתיון, נוגד החמצון החשוב בגוף ואחד היסודות החשובים ביותר בתהליכי החלמה ממצבים של חולי קשה וכרוני. הגלותטיון הוא המרפא הגדול. 
רוצה לדעת עוד על הגלוטתיון – המאמר הזה שפרסמתי בבלוג שלי, יחכה לך כל מה שחשוב לדעת – להקליק כאן.
בתהליך הבריא כחצי מההומוציסטאין שנוצר חוזר להיות מתיונין, והיתרה הופכת לציסטאין. אין ייתר, ואין עודף. התהליכים הנכונים ובריאים של סינטוז המתיונין-הומוציאסטין-ציסטאין מתבצעים בתיווכם של חומצה פולית, מכונה גם ויטמין B9, וויטמין M (פולאט), וויטמין B12 וויטמין B6. גם ויטמין B2 ומגנזיום מעורבים בתהליך. במידה וקיים בגוף מחסור בויטמינים אלו, התהליך נתקע, הומוציסטאין נחלץ כתוצר ביניים בתהליך, ומתחילה רמת ההומוציסטאין בדם לעלות. זה הרגע שרפואת הממסד מתעלמת ממנו, נמנעת מלבדוק אותו ולחיצות ההחלמה חושפות אותו ומונעות ממנו להצטבר כתוצר לוואי הרסני.
ככל שהתפריט היומי מועשר יותר בחומצה פולית (RDA) – כך יורדות רמות ההומוציסטאין בדם. ללא ידיעת מדד ההומוציסטאין קשה מאוד לטפל בבעיה כי החומצה הפולית יודעת גם להרע.

מיץ ירוק – מעדן – ירקות עליים ירוקים: עלי חרדל, עלי ארוגולה (רוקולה) עלי קולרד, עלי לפת, עולש, כרובית וחסה ערבית (שמרכיבים בתהליכי המזון כתרופה את המיץ הירוק, שאני ממליץ להכין כל בקר), אספרגוס, ברוקולי, כרוב ניצנים, אבוקדו, פרי הדר, תפוזים הם מקור עשיר במיוחד לחומצה פולית, בוטנים, ודגנים מועשרים גם פפאיה, תותים ופתל וקטניות – כוס אחת של עדשים – 4 כפות מכילה = 358 מק"ג של פולאט (90%) שהוא הצורה הטובה ביותר, הזמינה והטבעית של חומצה פולית – ויטמין B9 הזמינה לגוף. השתמשו במיץ ירוק כתרופה נגד נזקי ההומוציסטאין – ירון מרגולין

חומצה פולית  – 5-MTHF – חומצה פולית (RDA) ויטמין B9 – מכונה גם ויטמין M (פולאט) היא המלאך המחלים – צבעה צהוב חיוור וקשה לאחסן אותה בשל רגישותה לאור, חום ואחסון ממושך הורס אותה. היא נעשית פעילה רק אחרי ספיגתה ורק אז היא מגנה על גמישות העורקים, על דופן המעי ועל האפיתל שמצפה את שניהם גם על הלב, הכליות והכבד. החומצה הפולית בעלת תפקיד חשוב ביצירת חלבונים ותפקיד מרכזי ביצירת החומר התורשתיDNA ו RNA. היא חשובה בזמן זיהומים קשים, מחלות סרטניות והריון. היא יעילה גם במניעת אנמיה ובטיפול בשלשול, פודגרה, דלדול העצם (אוסטאופורוזיס בשל השפעותיה על מח העצם), ואלצהיימר.
החומצה הפולית הופכת את ההומוציסטאין המזיק למתיונין וידועה כשומרת על עוברים (לנשים בהיריון) ואפילו על איכותם של תאי הזרע והביציות (כמגנה ומתקנת של ה- DNA) היא גם דרושה ביצירת כדוריות דם אדומות ואפילו מונעת סרטן וכאמור לעיל מנקה את הצנרת מנזקי ההומוציסטאין.
בשעה שהומוציאסטין פוגע בדופן המעי ובהעדרה ההומוציסטאין פוגע באפיתל שמצפה את מערכת העיכול ובהפגעותו מדלדלים במקביל, מאגרי החומצה הפולית, כך ששמירה עליה ובמיוחד במצבי יתר הומוציאסטין נעשית משימה מורכבת ביותר. הומוציאסטין ברמה שמעל 7-10 מסוכנת לך.
כל עלייה בת 5 יחידות מעל ל 7, מכפילה את הסיכון לסבל ממגוון רחב של בעיות בריאות, כולל מחלות לב וכלי דם, איבוד זיכרון, סיבוכי היריון, חולשת עצם, אי ספיקת כליות, ואפילו דיכאון, אלצהיימר ופרקינסון.

קליאופטרה רישום של מיכאלאנג'לו – כל עלייה בת 5 יחידות מעל ל 7 במדד ההומוציסטאין מכפילה את הסיכון שלך לסבל ממגוון רחב של בעיות בריאות, כולל מחלות לב וכלי דם, איבוד זיכרון, סיבוכי היריון, חולשת עצם, אי ספיקת כליות, לב, שבץ מוח, ואפילו דיכאון, אלצהיימר ופרקינסון. ירון מרגולין

החומצה הפולית מסיסה במיים ופשוט מסולקת מהגוף דרך הכליות בשתן) בנוסף ישנה בעיה חמורה במינונים המותרים לנטילה של חומצה פולית.
חומצה פולית נקשרת בחומרים טובים ומזינים הנמצאים בכמות זעירה (קורט), חוסר בחומצה פולית עשוי להוביל לבעיות נפשיות כגון דיכאון ושינה לא יציבה. אבל עודף חומצה פולית רע גם הוא. בעודף היא רומסת ופועלת להרע, למשל היא מסרטנת, בעודף נמצא שחומצה פולית הגדילה את הסיכון לגידולים במעי הגס ב-35% כלומר בעודף היא פועלת בדיוק הפוך מפעולתה במינון הנמוך. המחקרים מראים שלקיחת התוסף המקובל לחומצה פולית (RDA) דווקא הגדילה את הסיכון לממאירות סרטן למשל סרטן השד אבל לא נחשף נזק מצריכה ממזונות אורגניים. זאת אחת הסיבות לכך שאני מעדיף להשתמש במקורותיה מהתזונה. נטילתה של הRDA באמצעות מיץ ירוק – צורתה הטבעית – רק מחלימה.

מחולות בני-ברית דוד 1990. בשנות ה-70 של המאה העשרים אפשר היה להגיע לגמישות כזו רק הודות ללחיצות ההגמשה שהיו לחיצות ההחלמה. צילם שמיה לוי. רוקד – ירון מרגולין

מתברר שיש הבדל מהותי בין החומצה הפולית הפעילה בגוף, לעומת החומצה הפולית המוכנסת לתוספי התזונה כגון המולטי-ויטמינים ולדגני הבוקר שנמצאת ברוב רובם של תוספי החומצה הפולית. עוד על כך להלן,.
החומצה הפולית הטבעית הפעילה בגוף, קשורה קבוצת מתיל (CH3) וזוהי החומצה הפולית הפעילה. היא נקראת גם מתיל פולאט. כדאי לדעת שבחומצה הפולית ברוב רובם של תוספי התזונה אין קבוצת מתיל, כך היא למעשה חומצה פולית לא פעילה.

טינטורטו – סנט ג'ורג' המושיע – קטע, מוצג בלונדון, בגלריה הלאומית. צילם ירון מרגולין.
בבואנו לטפל בחידוש  תיקון ובנייה מחדש של הסחוס, יש לדעת שאין אספקת דם לסחוס, ולכן חומרי המזון שמגיעים אליו זקוקים לנקיונם של הנוזלים הבין-רקמתיים ולאיזונם בכל הקשור במאזן חומצה ובסיס אחד מתנאי ההחלמה שמירה על  (הומאוסטאזיס) ערך pH שווה ל-7.4. חומרי המזון עוברים אל התאים של רקמת הסחוס בדיפוזיה דרך מסב הסחוס (perichondrium), רקמת חיבור שמקיפה אותו ואחראית על הזנתו. במפרקים הנוזל הסינוביאלי הוא המזין את הסחוס והוא חייב להיות בלתי רעיל ומאוזן מבחינת ערכי ה pH. גם עצבים אין ברקמת הסחוס, אלא במסב הסחוס, והנשימה בו היא אל-אווירנית. בתאי הסחוס גליקוגן רב, הדרוש כמאגר סוכרים בשל הנשימה האל-אווירנית ובשל הפרוטאוגליקנים, אשר כאמור לעיל גלוקוז אמין סולפאט הוא מאבני הבניין שלו. רוצה לדעת עוד קרא את המאמר של ירון מרגולין – גם יש לאכול ג'לטין 3 פעמים בשבוע – אז כדאי לך.

המתילציה והחומצה הפולית – מדובר בתהליך שיוצר שינוי, ומפקח כמעט על כל ההתרחשויות בגוף בכלל זה על פרוק המתיונין, לצורכי הזנת הגוף. המתילציה היא מרכז הבעיה של ההומוציאסטין – כנזכר לעיל, הומוציסטאיןהוא תוצר ביניים בתהליך חילוף החומרים של חומצה אמינית חיונית בשם מתיניוןנוכחותו של ההומוציאסטין אומרת שתהליך סינתוז המתיונין בגוף, בתהליך רב שלבי, כשל, או נתקע. כזכור, בתהליך חילוף החומרים הופכת המתיונין לחומצת אמינו אחרת בשם ציסטאין, שהיא אחת מאבני היסוד של הגלוטתיון, ליקוי בתהליך המתילציה, מלבד היותו אחראי לרמות הומוציסטאין מוגברות, קשור גם לחלק מהמחלות הניווניות הכרוניות העיקריות, בייחוד לסוגי סרטן מסוימים ולמחלת אלצהיימרתורמי המתיל מייצרים חומרי מזון חשובים שהמוח צריך – הם שמסייעים להחלמתו. (מקור) שהרי המתילציה נקשר גם בהוספת קבוצת המתיל – ככלל מתילציה יכולה לשנות מתכות כבדות, לווסת את ביטוי הגנים, עיבוד RNA ואת תפקוד החלבון. תהליך זה הוכר כתהליך מפתח העומד בבסיס האפיגנטיקה (תחום בביולוגיה העוסק בשינויים תורשתיים ומתייחס לרוב לשינויים ברמת הכרומוזום המשפיעים על הפעילות והביטוי של גנים). מחזור המתילציה ברפואה מתייחס למטבוליזם של מערכות שונות כולל DN ובכלל זה ייצור גלוטתיון נוגד החמצון החשוב בגוף, שהוזכר לעיל. "תוכלו למדוד את איכות המתילציה שלכם באמצעות בדיקת רמת ההומוציסטאין בדם" אומר פטריק הולפורד בספרו : 10 הסודות של האנשים הבריאים. השמירה על רמה נמוכה של הומוציסטאין, מעידה שתהליך המתילציה בגופכם תקין ואתם מסוגלים להסתגל במהירות ללחצים היומיומיים, היא הסוד השלישי בדרך לבריאות מושלמת (מתוך 10 הסודות שמופיעים בספרו של הולפרוד).
האנזים MTHFR נמצא בגופנו ברוב המקרים. ה- MTHFR הוא שאחראי על פעולת המתילציה (הוספת קבוצת המתיל), הוספתו לחומצה הפולית,תהפוך את החומצה הפולית לצורה הפעילה. והיא שמורידה את ההומוציסטאין בגופנו ומשחררת אותנו אל תהליכי ההחלמה.
אנזים זה (MTHFR) יכול לשמש נקודת מפנה – הבעיה שאינו פעיל בצורה מספקת או שאינו פעיל כלל, כשהחומצה הפולית לא מתפקדת בגוף – זה הרגע בו עולה ההומוציסטאין אבל גם מחסורה ניכר וזאת למרות נטילתה בכדורים או בטיפות. בנוסף לנרשם כאן, החומצה הפולית הלא פעילה מצטברת בגוף ומפריעה לתפקוד הרקמות. היא גורמת נזק לתאי הגוף ומעודדת אותם, לצבור הומוציאסטין גם להפוך לתאים ממאירים או להקשיח את הצנרת ולהרוס את הכליות. המפתח לשמירה על בריאות נמצא ממש כאן אבל, גם לאחר קריאת דברים אלו, קשה לך נורא להכין מיץ ירוק הוא הוא התרופא שלך ליתר הומוציאסטין ומזון כתרופה והחלטה ליטול חומצה פולית כתוסף מזון בעינה עומדת, אז בבקשה 5-MTHF – וליתר ביטחון – כדאי לך ליטול חומצה פולית – בצורתה הפעילה 5 מתיל-טטרא-הידרו-פולאט = 5-MTHF.

הנער המנוצח – פסל ברונזה יווני, מ300 -100 לפנה"ס. מיוחס לפסל ליזיפוס, מגדולי האמנים יוון הקדומה באוספים של מוזיאון ג 'יי פול גטי, פסיפיק , קליפורניה. the Getty Bronze or Atleta di Fano, , or Victorious Youth is a Greek bronze sculpture, made between 300 and 100 BCE. Lysippos, a grand name in the history of Greek art in the collections of the J. Paul Getty Museum, Pacific Palisades, California. מקור הצילום ויקיפדיה.

האמוניה (או יוני האמוניום) נוצרת בכליות במהלך המטבוליזם של גלוטמין. הכליות מקבלות גלוטמין בעיקר מהכבד, ואת מלחי הנתרן מהפלסמה. הכליות מבצעות מטבוליזם לגלוטמין, בעיקר בטובול הפרוקסימלי, ומפרישות יוני אמוניה כתוצאה מכך, כאשר מכל מולקולה של גלוטמין נוצרות שתי מולקולות של אמוניה ואניון דו ערכי אחד. רגע – מה זה גלוטמין? כמובן שהוא חלבון, חומצה אמינית מאוד נפוצה בגוף אבל אחד מתפקידי הגלוטמין בגוף נקשר בגלוקוז הוא מדרבן ומקדם סנתזת חומצות אמינו וגלוקוז לאנרגיה, דלק לגוף (גליקוגן). למעשה הגלוטמין בא לעודד את האנזים השולט על אחסון הגליקוגן בשרירים ובכבד. כך מיעל הגוף  את פעילות מנגנון הגברת אחסון הגליקוגן. יתרונו הברור דווקא ביצירת גלוטתיון – אחד מיסודות קו ההגנה הראשון שנדרש להחלמת הכליות, אלא שכאן אנחנו מתבוננים בעודף ייצור הרסני שמצריך מהכליות ליצר אמוניה – נחזור לגליקוגן הוא דלק ביולוגי, על אף שכמות האנרגיה האצורה בו קטנה מזו שבמולקולות שומן, השרירים זקוקים לו – אבל מקורו בגלוקוז – בתזונה רבת פחמימות שאני מבקש מהמחלים לחדול ממנה. בניית גליקוגן, נקראת גליקוגנזה, מתבצעת כאשר יש בדם ובתאים רמות גלוקוז גבוהות וכאשר המקום מלא, האפסנאי המסור אינסולין ביצע את עבודתו. בכך לא סיים האינסולין את תפקידו כי הייצור והפירוק של גליקוגן (כשהגוף זקוק לאנרגיה) מתווכים על ידי האינסולין. וכאשר רמת האנרגיה הזמינה בתאים יותר ממספיקה עובר האינסולין לייצורו. התפלמרות הגליקוגן (עירבוב של תרכובת הבסיס עם הזרז – גליקוגן סינתאז, ליצירת החומר המבוקש) נעשית על גבי גליקוגנין. גליקוגנין הוא תוצר נהדר יש לו יכולת לקשור לפחות ארבעה שיירי גלוקוז, ומשזה מתבצע, יכול האנזים גליקוגן סינתאז לזרז הוספת שיירי גלוקוז נוספים. הגליקוגן שומר על ויסות ריכוז הגלוקוז בדם אבל עודפים ויתר מביאים את הכליות להתגונן ביצירת אמוניה שמחסלת אותן לאורך זמן.

סימני מחסור של חומצה פולית (RDA) מוכרת גם בכינוי באנגלית – Folic Acid: ירידה בתאבון, בחילה, שלשול ושלשולים מתמשכים, נשירת שיער, כאבים בפה ובלשון, עייפות, שינה לא יציבה, נדודי שינה, שינוי בכדוריות הדם האדומות; הפרעות נירולוגיות. – תחושת אי שקט או עצבנות, שכחה ובלבול,  גם דלקות חניכיים וקשיחות העורקים.

LE CHÂTEAU DE BEAUVOIS ערכת קו ההגנה הראשון של ירון מרגולין – קו ההגנה הראשון נחלש ומייצר מחלות ניווניות קשות שקשיות העורקים בבסיסן – תהליך ההחלמה מתחיל בהגמשת הצנרת מחדש כשבהמשכו הפחתת יתר לחץ דם, כולסטרול, גלוקוז וסופו בהחלמת אברי הגוף הפגועים כגון הכליות. – תהליך זה מתעצם בעזרת תמצית זרעי ענבים – (תוסף מזון רב עוצמה שעובר דרך מחסום הדם-מוח ומחזק את מערכת העצבים 200 מ"ג) במינון של 500 מ"ג לחולים שמדד גמישות עורקיהם דורש זאת ובמיוחד במצבי אנמיה מסיבה של אבדן גמישות צנרת העיכול – יש לקחת כל יום למשך 3 חדשים. יין אדום נטול סולפיד הוא תשובה מתאימה למקרה זה. תמצית זרעי ענבים יכולה לשנות את כל משק הברזל בגופם, ביחד עם תוסף קואנזים קיו- 10 (400 מ"ג) יכול להפחית כולסטרול, להוריד לחץ דם ולשפר את תפקוד הכליות והריאות. תוסף קואנזים קיו-10 מסיס בשומן ופעיל בתוך התאים, נטילה של 400 מ"ג ליום למשך 4 חודשים (שימוש בכמוסות שמכילות ג'ל, מאפשרות לקחת מינון מופחת) – ויטמין C הוא ויטמין מסיס במים, מינון של 500 מ"ג יעיל לעבודתו בזרם הדם, אך אינו מספיק – הכליות מחלימות כשזרם הדם שופע חומרי הזנה בריאים והוא עצמו נקי – לויטמין C תפקיד מאוד חשוב בתהליך זה. ויטמין C פועל גם להעשרת ייצור הגלוטתיון בגוף (בו ידובר במאמר שנושאו התרופות הטובות והרע). מינון מומלץ של ויטמין סי 3000 מ"ג – לחלק לאורך היום, וכשיש חשש להיחשפות לוירוס הקורונה להעלות אותו ל 5000 מ"ג), חומצה אלפא ליפואית הוא התוסף מזון הכי יעיל בתוך התאים, מעטים יודעים שמדובר ביסוד לאומגה 3 שבעזרתו הגוף משלים את חסרי האומגה 3 הנדרשים לו. חומצה אלאפא ליפואית לוקחים בהשגחה ויש להגיע שוב ושוב לקליניקה לבחון אם המינון מתפקד נכון. אין לקחת אותה מעל ל 3 חודשים וזו בעיה כי היא מגוננת על האברונים שבתוך התא מחימצון והחלמת הכליות יכולה להתארך מאוד. מומלץ ליטול ALA – חומצה אלפא ליפואית במינון של 600 מ"ג שפעילה הן בזרם הדם והן בקרומי התאים – כי חומצה אלפא ליפואית מיוחדת בכך שהיא מסיסה גם במים וגם בשומן.
וויטמין E מסיס בשומן, בטוח מאוד לשימוש, אבל לטווחים קצרים גם הוא נדרש למעקב, בעל השפעה גדולה על מערכת החיסון ונטילתו חשובה במיוחד בגיל המבוגר, אני ממליץ על מינון של 400 יב"ל ליום, ויטמין E יעיל בקרומי התאים – (מומלץ ליטול אותו רק כתוסף טבעי ומסוג די-אלפא-טורופרול), ויטמין E מסייע לתהליכי ג גמישות העורקים אבל יש לשקול אפילו יותר ממינון כמו למשל 500 – 800 יב"ל ליום (של ויטמין E). במקרי האנמיה היא אחת הצרות הגדולות בתהליכי החלמת הכליות הסוררות (מופיעה בדרך-כלל יחד עם שלב היציאה מסכנת חיים בטיפולי ההחלמה אך עלולה לדרדר את המצב, אם לא תטופל נכון, נושא שניכר בעליה במדד האוראה, עליה אני מרחיב בפרק ו' של התכנית שלי – כאן, ירידה של ברזל והמוגלובין). טיפול בהחלמת הכליות הסוררות כולל התמודדות עם מצבי אנמיה ויש לשקול גם נטילה במינון של 3,200 יב"ל ליום. יש לדעת שויטמין C וחומצה אלפא ליפואית יכולים למחזר ולהשיב לוויטמין E ולגלוטתיון את צורתם הפעילה ובכך להגביר את האפקט של ההחלמה והגמשת העורקים. בנוסף לכך אין הוכחה לטענה שויטמין C משפיע לרעה על אבנים בכליות! יש להקפיד על נוכחות מאוזנת של מינרל אבץ (נבט חיטה, עדשים), מגנזיום (400-500 מ"ג ליום) ושל הקרואטנואידים (מגוון פרות וירקות) וגם של הסיבים התזונתיים – ההמלצה שלי ליטול כפית פסיליום 100% ליום כשמדובר ב95% הנפוץ בארץ יש ליטול כף בבקר וכף בערב. כשהאוראה יורדת יש להוסיף כף פסיליום (הגענו ל 3 כפות ביום וליטול אותה עם לימון. במצב זה נוטלים גם גלוטמין – על הגלוטמין כאן) חומצה אלג'ית (Ellagic acid). משמשת לתיקון מערכת החיסון של דופן המעי ולניקוי אבר הכליות מכספית היא אחד הנזקים הגדולים ביותר לכליה. מינון 500 מ"ג. השימוש המוצע הוא ליטול 2 טבליות פעמיים ביום. בנוסף לאגוז ברזיל אחד שמכיל סלניום גם הוא מטהר את הכליות מחומרים כימיים הרסניים.  
ויטמין 3D קשור גופרית – נמצא שחשיפה לשמש (רבע שעה בבקר) גורמת בגוף ליצירת ויטמין 3D קשור גופרית, שהוא מסיס מים ופעיל. כך, ויטמין D מגיע ביתר קלות לכל חלקי הגוף ואין הוא זקוק לאמצעי הסעה שם, כמו למשל כולסטרול LDL. צרכו ירקות מכילי גפרית: נבטי ברוקולי, בצל, רוקט, חרדל וגרגרי חרדל – ולמי שמותר צנון או 3 שיני שום ביום, או אספרגוס כדי שתהיה די גופרית לשם כך.
גלוטמין (Gln) המגן הגדול על בריאות האדם –  הגלוטמין חיוני למטבוליזם ולתפקוד המוח. הוא חוצה בקלות את מחסום הדם-מוח שבו הוא הופך לחומצה L-גלוטמית. והחומצה הגלוטמית חיונית לתפקוד תקין של המוח [מקור1מקור2]. גלוטמין הוא חומר התזונה העיקרי לתאי רירית המעי, מהווה גורם קריטי בתפקוד הלב ובשמירה על תקינות מערכת הדם, מכאן חשיבותו העצומה לתחזוקת הכליות, להגנה בפני מצבי אנמיה, אסטמה, בצקות ומערכת העצבים – אני ממליץ על 500 מ"ג ליום.
פיטוסטרולים הם מגן רב עוצמה הפועל על ולמען שלמות דופן העורקים, הכוסמת הירוקה מכילה אותו, אבל יש להוסיפו 2 מ"ג ליום עד שאפשר להשתחרר מעט ממנו. אזהרה – הגם שאלו בטוחים לשימוש וניתן למעשה ליטול אותם כל החיים לא כן התוספים הבאים: ברזל – הברזל מחמצן יש ליטול אותו רק כשהוא קשור לתרכובת אורגנית הכי טוב ליטול אותו מהתזונה, כ-20 – 30 מ"ג ביום, במשך לא יותר מ 3 חודשים ורק תוסף ברזל ביסגליצינאט. אין לקחת תוסף ברזל לחולי כליה ללא בדיקה חוזרת אצל הרופא יתר ברזל יכול להביא לאסון חימצוני! ויטמין A (אסור ליטול כתוסף ויטמין A), ניאצין B3, B2, יוד, סלניום (מותר רק עד מינון 400-5000 מק"ג ליום, וויטמין D3 -20000 יב"ל פעמים ביום 10000 יב"ל בבקר ו 10000 יב"ל בערב. ישנה טענה שלויטמין D3 השפעה שלילית על אבנים בכליות ועל ספיגת ברזל משום שהוא מעלה את רמת הסידן בדם – מינון של 5000-8000 יב"ל של ויטמין D3 נחשב בטוח לחלוטין. השתמשו בעת הצורך בויטמינים, הכינו אותם לבד בבית למשל פקנוגנול כאן המתכון לפקנוגנול ביתי, והוסיפו מינרלים לתזונתכם הם מיטיבים עם העורקים מחזקים את קו ההגנה הראשון של הגוף גם אינם יקרים יש לצרוך כל אלו או אחד מהם אך ורק אם רופא שמכיר היטב את מצבכם הרפואי מאשר זאת!!! בצילום בצילום ירון מרגולין, פרוזדור רווי קריסטלים – עמק הלואר, צרפת. Yaron Margolin at the amazing LE CHÂTEAU DE BEAUVOIS.

התרופות הטובות והרע
תרופות, כגון אספירין, נגד היריון ואנטיביוטיקה, לצד כימותרפיה, תרופות שמכילות גופרית ותרופות אנטי-אפילפטיות ותרופות הרגעה מסוימות גורמות לפירוקה והורקתה מהגוף. כך גם אלכוהול וחוסר ויטמין B12 מדלדל אותה. בהקשר זה חשיפה לגז הצחוק (חמצן דו-חנקני) יכולה להעלות משמעותית רמת הומוציסטאין בדם על ידי חסימת הפעולה של ויטמין B12. שימוש ב-L-dopa יכול להעלות רמת הומוציסטאין בדם עד ל-30%, זאת כנראה בהגברת יצירת הומוציסטאין, הנובעת מחסר שיירי מתיל הנצרכים לצורך המתילציה של תרופה זו. methotrexate ,trimethoprim, חמצן דו חנקני nitrous oxide וכן metformin ,niacin ,theophyline ,L-dopa, אנדרוגנים, aminoglutethimide, ציקלוספורין, נגזרות של פיבראט, תכשירים מְשַתנים ו-phenytoin. המְשַתן hydrochlorothiazide יכול להעלות רמת הומוציסטאין ב-20% כתוצאה מהשפעתו על ה-GFR.  גם תכשירים נוגדי –פרכוסים כגון carbamazepine. תרופות אחרות יכולות להביא דווקא להורדת רמת הומוציסטאין בדם אל מתחת לטווח הנורמה (4.3 -7)כגון D-penicillamine, אסטרוגנים, טמוקסיפן, betaine, N-acetylcysteine, mesna וכן simvastatin.

ירון מרגולין – ייצור האריתרופויאטין מחייב תנאי ייצור תקינים. המרחב בין צינורות, גלומרוליות ונימים כבכל איברי ההולכה בגוף, כולל אלו שבתוך הכליה חייב להיות גמיש, נוזליו מאוזנים ובהחלט לא חומציים מכונה גם האינטרסטיטיום (Interstitium). האינטרסטיטיום נחשב אבר חדש שזה עתה נחשף. כאן נמצא תת-מרחב בין הדופן הקרומי והמרתף של תאי האפיתל (סוג של אנדותל) ושל נימי התזונה שמצופים באנדותל. מרחב זה חייב להיות נקי ממחמצנים (ומהומוציאסטין). נושא זה הוא יסודה של הרפואה החדשה שמחלימה את ייצור האריתתרופויטין ללא תרופות, מונעת אנמיה וקשיות עורקים.
בנוסף ללחיצות ההחלמה אשר בלעדיהן אין אפשרות להצליח במשימה זו – החומצה הפולית היא אחד המסייעים הטובים להצלחת התהליך – ערכת ההתנגדות להומוציסטאין – שמחבל בתפקוד צנרת הניקוז וההזנה של הגוף של ירון מרגולין באה לסייע לתהליכים כאלו ולשמירה על צנרת גמישה ומתפקדת. ערכת הגמישות כוללת "לחיצות החלמה" ו- 340 מק"ג של חומצה פולית היא למעשה התצרוכת היומית הנדרשת למי שנוטל מיץ ירוק כל בקר על מנת לשמור על ניקיון הצנרת מנזקי ההומוציסטאין. (המטרה להגיע ל-1 מ"ג ליום של חומצה פולית, אך לא לעבור אותו). נוטלים על קיבה ריקה עם ויטמינים- B3 מכונה גם ניאצין במינון זעיר של 2-5 מ"ג לצד ויטמין B12 ומינון גבוה של ויטמין C.

ערכת ההתנגדות להומוציסטאין – שמחבל בתפקוד צנרת הניקוז וההזנה של הגוף – של ירון מרגולין
אני ממליץ לך על כוס מיץ ירוק 500cc עם תפוח אדמה חיי סחוט בתוכה כל בקר. אבל, אם כוס מיץ ירוק אחת של חצי ליטר ליום לא מתאימה לך: 340 מק"ג עד 500 מק"ג (RDA), בתנאי שמנת סלט אחת ליום נמצאת בתפריט שלך, היא, למעשה התצרוכת היומית הנדרשת, כדי לשמור על ניקיון הצנרת מנזקי ההומוציסטאין בגופך (המשימה שעומדת לפנינו היא להגיע למנה של 1 מ"ג חומצה פולית ליום בסה"כ אך, בשום אופן לא לעבור אותה). נוטלים את התוסף על קיבה ריקה עם ויטמינים B3, B12 במינון קורט (2-3 מ"ג מכונה גם ניאצין ובארץ המינון שלו מופרז בדרך כלל) וויטמין C במינון גבוה (1000 מ"ג 3 פעמים ביום).

תפוח האדמה שייך למשפחת הירקות הסולניים, ממש כמו העגבנייה, הפלפל והחציל, והחלק שאנו אוכלים הוא פקעת, כלומר גבעול תת-קרקעי שהתעבה. תפוח האדמה מכיל תפוח אדמה בינוני אפוי בקליפתו מכיל כ-20% ממנת הויטמין C היומית המומלצת. תפוח האדמה מכיל שישה ויטמינים מקבוצת B, בהם ניאצין =B3, ויטמין 9B (חומצה פולית), גם מגנזיום ואשלגן.

ניאצין B3 מסיס במים. הניאצין נחושב מעורר אנרגיה, תורם למניעת לחץ ואף מעורר מינית. בנוסף הוא מועיל לשיפור מערכת הדם ולבריאות הלב.  הוא נמצא בתפוח אדמה חי, מבושל ובאבוקדו, באפונה ירוקה ובגרעיני חמניה הוא חיוני לצמיחה והוא מעורב ביצור הורמוני האדרנל והורמוני מין ויצירת DNA. ניאצין נספג במעיים ומאוחסן בכבד, ועודפיו מופרשים בשתן. ניאצין נדרש בתהליך שחרור האנרגיה מהפחמימות, והוא נדרש גם ליצירת שומן מפחמימות. ניאצין חיוני לפעילות תקינה של מערכת העצבים, משפר תנועת הדם, מפחית רמת כולסטרול, ומעלה את רמת HDL. הניאצין חיוני ביצירת שומנים ויצור חומצות שומן, וחיוני במטבוליזם של חלבונים הוא חיוני לעור בריא, ולמערכת העיכול. ניאצין נוגד תהליכי אלרגיה, נוגד עודפי שומנים בדם, מפחית לחץ דם גבוה, ומרחיב כלי דם. לניאצין גם תפקיד באריתרו-פויאזה.

אספרגוס מכיל מנרלים חשובים ללוקחי תרופות נגד יתר לחץ דם ביניהם אבץ. אבץ – הוא נוגד חמצון מצוין שתורם לחוסנה של מערכת החיסון, המינרל הזה חשוב לראייה תקינה, לשמיעה מיטבית, גם לחוש טעם מאוזן ולתקינות יחסי המין שלנו. האספרגוס מכיל גם חומצה פולית פעילה.

מקורות לחומצה פולית מהמזון
ירקות עליים ירוקים: עלי חרדל, עלי ארוגולה (רוקולה) עלי קולרד, עלי לפת, עולש, כרובית, שמיר, וחסה ערבית. הפולאט (חומצה פולית) נמצא גם בתפוח אדמה חי (כל הנזכרים הם מרכיבים בתהליכי המזון כתרופה שנמצאים במיץ הירוק, שאני ממליץ להכין כל בקר), אספרגוס, ברוקולי, כרוב, כרוב ניצנים, אפונה, שעועית ואבוקדו, פול מבושל מכיל חומצה פולית גם שמרים, שמרי בירה, גם סלק מבושל, פרי הדר, תפוזים הם מקור עשיר במיוחד לחומצה פולית, בוטנים, ודגנים מועשרים גם פפאיה, תותים ופתל וקטניותכוס אחת של עדשים – 4 כפות מכילה = 358 מק"ג של פולאט (90%) שהוא הצורה הטובה ביותר, הזמינה והטבעית של חומצה פולית – ויטמין B9 הזמינה לגוף.

הומוציאסטין יכול להוביל למחלות כרוניות קשות. קל לסלק את ההומוציאסטין בעזרת חומצה פולית שנמצאת במזונות רבים, טרם פרוץ המחלה. לשם כך, יש לדרוש שבכל בדיקת דם מעל גיל 38 נשים ו42 גברים בדיקת ההומוציסטאין תהייה נוכחת.

אני מזמין אותך לאתר החדש שלי – לחיצות ההחלמה

לעמוד הפייסבוק של לחיצות ההחלמהכאן

נשארו לך שאלות

אני מזמין אותך לאתר החדש שלי – לחיצות ההחלמה.

ליצור איתי קשר בטופס כאן למטה,

אשמח לשמוע ממך – ירון מרגולין

אשמח להשיב לכל שאלה.

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך). מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    קישורים ל10 המאמרים על התרפות הטובות והרע:

    למאמר הראשון בסדרה על התרופות הטובות והרעלחץ דם – והתרופות המרוקנות – כאן
    למאמר השני בסדרה זו – B12 – והסיבוכים שאפשר למנועכאן
    למאמר השלישי בסדרה זו- על שיקום הגוף שלך והגלוטתיון – כאן
    למאמר הרביעי בסדרה זו – תיאמין – B1 – כאן
    למאמר החמישי בסדרה – על ביוטין B7 – כאן
    למאמר השישי בסדרה – פרוזק וקפהכאן
    למאמר השביעי בסדרה – אבץכאן
    למאמר השמיני בסדרה – האשלגן – חיסול האוצר – כאן.
    למאמר התשיעי בסדרה – הברזלכאן
    למאמר העשירי על הויטמין של השמש – ויטמין די – כאן.

    Kidney Failure

    Taming the Rogue Kidneys

    Vital Information

    מבוא לפסיכותרפיה מכלולית והוליסטית

    הפסיכולוגיה הטיפולית וההוליסטית – תולדות הפסיכותרפיה

    יש פתרון כולל לבעיות הקשורות לדימוי עצמי, חוסר בטחון וערך עצמי נמוך – דופמין

    חרדה

    איך מורידים לחץ וחרדות באופן טבעי? התמודדות עם סטרס ולחץ נפשי

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    למה אני לא מצליח להתמיד – והסוכר

    גמישות היא מצב נפשי – אתגר בזרימה ושינוי –  אני מבקש להתגמש

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    איך לצאת ממצבי תקיעות בחיים – שיטת שלוש השאלות בגובה העיניים

    נמאס לי מהחיים מה עושים

    על היכולת להשתקם, לקום מאבק הדרך ומכאב הפרידה

    ריגוש רעיוני או התקווה והדופמין – יחשפו בפניך כל הסודות שבהתמכרות שבהמתנה – ריגוש, המתנה, תקוה ודופמין – המאמר כאן.

    מסלול ההתפתחות הנורמטיבי בחיי אדם ודמימותיו בטבלה – סדרת מאמרים.

    מאמרים נוספים:

    הערכות שונות במדידת אשלגן בפלסמה שוללות לפעמים שלא בצדק יתר אשלגן בה – היפרקלמיה פסאודו היפרקלמיה – Hyperkalemia

    אי ספיקת כליות – טיפול ללא תרופות

    אוראה – למה האוראה מוגברת ומופחת בדם Urea

    הקורטיזול וכאבים בבית החזה וביד שמאל

    להוריד קריאטינין, אוריאה ולהחלים ללא תרופות מאי ספיקת כליות

    וירוס הקורונה וגרון יבש

    -אי ספיקת כליות להחלים ללא תרופות – על הGFR ונזקי התרופות

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות – כל מה שחשוב לדעת – חלק ג

    אריתרופויטין (EPO) Erythropoietin

    התרופות והרע – ויטמין D3

    על בדיקות הדם

    אנמיה למה חסר לי ברזל?

    רוצה להחלים מפגיעה במערכת העיכול ללא תרופות?

    להחלים בפשטות ממחלת ריאות חסימתית כרונית

    רוצה להחלים בצורה מלאה מסוכרת

    שחיקת סחוס, למה לסבול? – ללא ניתוח ללא תרופות – טיפול להחלמה

    עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    פרנצ'סקו מסינה Francesco Messina אלהים באדם שחיפש אחר היופי

    ויטמין השמש ויטמין D-

    תרופות הרגעה שמשאירות אותך רעב וחרד – ציפּרָלֵקס, פּרוֹזַק, פלואוקסטין

    התרופות והרע – ביוטין B7 ויטמין H

    רוצה להחלים מיתר לחץ דם?

    שלושת המיצים

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    על לחם חוקם של העסקים

    למה אני לא מצליח להתמודד

    מגיע לי – העדר הכרה במאמץ של השועט קדימה, בהחלט יכול להוביל לכישלונה של קריירה מזהירה.

    סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

    כאבי גב – פתרון טבעי, עדין ופשוט לבעיה שלך

    כאבי גב לא דורשים ניתוח – רק מגע יד עדינה

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    אי ספיקת כליות – צום חלבונים

    צום חי – הוא תרופה טבעית. אזהרה לקטונים (Lactones) –

    אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים – צום חי

    אי ספיקת כליות – מתכונים לדיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע.

    אילוף הכליות הסוררות – איך להחלים מאי ספיקת כליות להקליק כאן

    "אילוף הכליות הסוררות" תחילת פרק א

    ההמשך לפרק א' של "אילוף הכליות הסוררות"- כאן.

    פרק ב'

    פרק ג'

    נשארו לך שאלות – כאן

    ;

    נשלח ב כללי, מזון מחלים
    2 comments on “ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים
    1. vorbelutr ioperbir הגיב:

      Hello There. I discovered your weblog the usage of msn. That is a really neatly written article. I will be sure to bookmark it and come back to read extra of your helpful information. Thanks for the post. I’ll definitely return.

    2. Sensaslot88 הגיב:

      Nice post. I was checking continuously this blog and I am impressed! Extremely useful info specifically the last part 🙂 I care for such information much. I was seeking this certain info for a very long time. Thank you and good luck.

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *