חומצה אורית Uric acid צום פורינים – מצב המכונה גם היפראוריקמיה וטופי

יתר חומצת שתן – להחלים ממחלה איומה ללא תרופות – בעיה שיתר פורין במזון יוצר ומניעת פורין יכולה לפתור. האיור בצילום מסך מהמאמר: " 7 days Indian Diet Plan for High Uric Acid and Gout (What to Eat and Avoid to reduce it) " – כאן

חומצת אורית (מכונה גם חומצת שתן) UA היא התוצר הסופי של חילוף החומרים של הפורין [מקור]. ברמות "נורמליות" היא טובה וקשורה בסילוק של רדיקלים חופשיים [מקור]. יתרה מכך חומצה אורית היא אחד מנוגדי החמצון החזקים ביותר שפועלים בפלזמה (נוזל הדם) שלנו, מה שהופך אותה לאחד מנוגדי החמצון העיקריים בבני אדם [מקור] אלא שברמות גבוהות הינה גורם סיכון קרדיווסקולרי [מקור] וזאת משום שהיא גורם מרכזי באבדן גמישות העורקים – פרסמתי על אבדן גמישות העורקים מאמר יסוד – כאן.

חומצת שתן היא תוצר קצה בחילוף חומרים של הפורינים גואנין ואדנין, מאבני הבניין של חומצות גרעין.

פורינים הם חלק מאבני הבניין של ה- DNA הנמצא בתאי הגוף.

בצום פורינים אסור סוכר פירות (Fructose ) ולכן התירס אסור – מעטים יודעים אבל הוא מכיל הרבה פרוקטוז, אומגה 3, לחם מדגנים מלאים, כל פירות הים אסורים בצום פורינים (יש להדגיש כי לא כל המזונות מן החי מעלים את הסיכון להתפתחות צנית-גאוט.), עופות, בשר, חזיר, ומשקאות קלים אסורים גם מים מנרלים, נאטו (פולי סויה מותססים), תפוחי אדמה, ואפילו כרובית. מקרב העלים הירוקים אסורים תרד, פטרוזיליה, גם גרגירי הקינואה באסורים וכן עדשים, אפונה, וגרגרי חומוס. פרג וגרעיני חמניה מכילים מעל 150 מ"ג פורינים (ל- 100 גרם) – להימנע מהם, ככלל מותרת אכילה רק של ירקות שמכילים פחות מ 50 מ"ג פורין ל 100 גרם. לחולי כליה שסובלים מגאוט אני מאשר בדרך כלל מנה של 4 כפות כוסמת ירוקה מושרת, שיבולת שועל מותססת (4 כפות במנת ארוחת הבקר – למתכון התססת שיבולת שועל כאן) וכן מנה של ברוקולי 3 פעמים בשבוע (ברוקולי מכיל 70 מ"ג פורינים ל 100 גרם). בנוסף לכך באצות ווקאמה נמצאים 262 מ"ג פורין בכל 100 גרם -אני מאשר לחולי כליה הסובלים מבצקות וגם לחולי ריאות ליטול כפית ווקאמה 3 פעמים בשבוע. להרבות כורכום וסלרי. (חולי כליה לכם אסור סלרי).

[מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5, מקור6, מקור7, מקור8, מקור9, מקור10, מקור11, מקור12]

אני כל כך אוהב לקבל הודעות ממחלימים שמתרגשים לראות שהכליות חוזרות לתפקד. אתם יודעים שזה ענק במיוחד נוכח העובדה שהנפרולוגים (רופאים שאמורים להחלים את הכליות) לא רואים דברים כאלה, דיאליזה, השתלה ומוות ובאמת שאין צורך בזה. אפשר להחלים מאי ספיקת כליות – אפשר. אני מזמין אותך להצטרף אל מסע ההחלמה –

מחקר שנערך באוניברסיטת ג'ונס הופקינס מצא כי לקיחת כדורי ויטמין סי מסייעת בהורדת רמת חומצת השתן בדם [מקור1, מקור2].

הטיפול ביתר חומצה אורית נקשר בטיפול נכון בכליה – ומשום שהנפרולוגיה נכשלה עד כה בתהליכי החלמת הכליה, היה והבעיה הזו מטרידה אותך מומלץ לעיין במאמר זה ביסודיות – הוא הדין לגבי סוגיית הפגיעה בדרכי העיכול גם להם תפקיד באיזון חומצת השתן (על הנושא האחרון כדאי לעיין במאמרי – כאן)

ובהערה שרשמתי מתחת לצילום של תפוחי האדמה – בהמשך – קריאה מהנה ומועילה.

הטיפול להורדת חומצה אורית בדם כולל תוספי מזון. ברשימת התוספים, מככב אגוז ביבהיטקי (Bibhitaka), עץ שדרה, נשיר שמגיע אלינו מהודו, שם מוגדר כבית של שדים ומסייע לנו להוריד את מדדי החומצה האורית (UA) בדם, Terminalia bellerica טרמינליה בלריקה – תמצית אגוז נפוץ מאד בהודו – 500 מ"ג ליטול אותו פעמים ביום עד להפחתת החומצה האורית (חומצת שתן) בדם. סה"כ 1000 מ"ג בשלב ההתחלתי. האגוז ידוע כבטוח לשימוש ולכן אם אין הטבה ברמות החומצה, ברעילות, בכאבים אפשר להעלות את המינון או לשלב טיפול נוסף. מקובל להשתמש בשורש עֹלֶשׁ ידוע גם בשם ציקוריה (בלטינית Cichorium) הוא צמח עם פריחה כחולה, שגדל בשדות עמק יזרעאל וברחבי הארץ. העלים משמשים למאכל. מיצוי שורש העולש ידוע כבעל אנרגיה נשית ומשמש בערכות רבות של תמציות צמחים – בערכת פרחי באך הוא תמצית מס' 8. מחזק עמוד שדרה רגשי, עצמאות וראיה אסטרטגית רחבה, נשית בהבדל מתפיסה גברית בה האדם רואה בעיקר את קו הסיום וחווה תסכול וחוסר סבלנות בהמתנה שנדרשת בדרכו. נחשף כמוריד חומצה אורית במינון של 1200 מ"ג ליום מהתמצית. נוטלים מתחת ללשון. אפשר ורצוי להשתמש גם באבקת תמצית שורשי עולש – כאן.
חומצה כלורוגנית היא שרף טבעי שנמצאת בקפה, או יותר נכון פולי קפה ירוקים ובעלת תפקיד חשוב בתהליך חילוף החומרים בצמחים. משתמשים במינונים מאד גבוהים של מיצוי פולי קפה ירוקים, למשל 3 גרם ביום שזה 3000 מ"ג תמצית. נוטלים בבקר. החומצה הכלורוגנית גם מגינה על הלב ועל המוח ועוזרת לירידה במשקל. החומצה הכלורוגנית מהווה אנטי-אוקסידנט רב עוצמה ומצויה גם בתפוחי-אדמה חי (בחלב תפוחי אדמה) ובעלי הארטישוק.
מחקר שבחן את השימוש בעלי הארטישוק במלחמה במחלת הסוכרת, מצא שהחומצה הכלורוגנית מסייעת גם בוויסות חילוף החומרים של הגלוקוזה ומונעת את סכנת הרמה הגבוהה של הגלוקוזה, המופיעה בחולי סוכרת ובמחלות שיתר חומצת שתן מקורן. בנטילת חומצה כלורוגנית משתמשים במינונים גבוהים – טלו 3 תפוחי אדמה חיים בינוניים ליום.
מקור הצילום ויקיפדיה

קבוצת הקטניות נמצאה במחקרים רבים כמי שמנבאת תהליכי החלמה והישרדות גם בטווחים הארוכים יותר בקרב אנשים מבוגרים ולכן מומלצת כתחליף לחלבון מהחי [מקור]. בהתחשב בפוטנציאל של הקטניות לייצר UA – חומצה אורית, מפרידים בתוך קבוצת המזון הזאת את הקטניות ה"טובות", במיוחד מוצרי פולי סויה שנכנסים לרשימת המותססים ללא התססה הסויה אסורה. נאטו או טמפה, הם פולי סויה מותססת. ככלל פולי סויה מספקים עומס פורין בינוני וגבוה [מקור]. חלב תפוחי אדמה מוגדר תרופה לחומצת שתן מוגברת.

הגוף אינו יכול לפרק את החומצה האורית ולכן היא חייבת להיות מופרשת בשתן דרך הכליות, או בחלקה גם דרך המעיים בצואה. אסור שרמתה בדם תעלה נושא כאוב, שעלול להביא למחלות לב וכליה מורכבות ומוגדרת קשות לטיפול. ומסיבה זו עלייתה של UA גם נקשרת במחלת הכליות. העליה במדד של החומצה האורית אומר גם שישנה ירידה בהפרשתה בשתן וזה דבר מסוכן – יש לבעיה זו כמה סיבות אפשריות לבד ממחלה כרונית קשה כאי ספיקת כליות, סרטן או צריכת אלכוהול מוגברת: (הפרעה באספקת הדם לכליה, מחלת כליה, השמנה, צום, ותרופות כמו תרופות משתנות להפחתת יתר לחץ דם גבוה – שמעלות אותה בדם).

עוד על נושא זה כאן – Jalal DI, Chonchol M, Chen W, Targher G: Uric acid as a target of therapy in CKD. Am J Kidney Dis 2013; 61: 134–146.

אפשרות נוספת ונדירה יותר גנטית. תפקוד לקוי של חלבונים שמעבירים את חומצת השתן בגוף בדופן המעי העליון או בנפרונים מונעים את יציאתה. על נושא זה ראו במאמרי – כאן

חומצת השתן Uric acid חוזרת לטווח הנורמה בתוך 3 חודשים בעזרת מזון כתרופה. אפשר להחלים מגאוט ללא תרופות.

למאמרי – גאוט הוא לא רק יתר פורין – החיים עם גאוט תלוי גיל ומין – האם אפשר לנצח גאוט בלי לבלוע הורמוני מין?

טווח הנורמה של חומצה אורית הוא:  Uric acid  4.4-7.6 מיליגרם לדציליטר; נשים-2.3-6.6 מיליגרם לדציליטר.  היפרוריקמיה הוגדרה כרמות חומצת שתן בסרום העולות על 6 מ"ג לד"ל [מקור].

אין תסמינים – מרבית האנשים שמאובחנת אצלם רמה גבוהה של חומצה אורית גבוהה בדם הם א-סימפטומטים, כלומר אינם חשים בעיה. לרוב הסיבה נטילת תרופות, בעיקר מורידי לחץ דם ממשפחת המשתנים כמו התיאזידים למשל הידרוכלורותיאזיד (שם מסחרי דיזותיאזיד) גם אינדפאמיד, מטולזון indapamide, metolazone. לכן, ללא "לחיצות החלמה" יקשה מאוד בתזונה לסלק את הנגע.

בנוסף לאמור עד כה יש לקחת בחשבון כי ייצור UA בסרום תלוי גם באיזון בין נטילה פומית (בליעת) של פורין, סינתזה (ייצור שלו) דה נובו [(ייצור עצמי) יש מאין lipogenesis] בתאים, מיחזור ותפקוד ההשפלה של קסאנטין אוקסידאז (xanthine oxidase) בקצה הדיסטלי של מסלול הפורין [מקור]. ושיטות הבישול או הכנת המזון. הקשר בין תזונה עשירה בפורין, הגדלת ה- UA בפלזמה והגאוט נקשר ללא ספק בתזונה עשירה בפורין [מקור]. ההשפעה של הפורינים התזונתיים על ריכוז ה- UA בפלזמה משתנה עוד יותר על ידי כמות ותדירות הצריכה, גם שיטות הבישול, נוכחותם של סיבים תזונתיים למשל פסיליום, זמינות ביולוגית, סוגי הפורינים, ונוכחותם של רכיבי מזון אחרים מהצומח כאנטי אוקסידנטים למשל הפיטוכימיקלים [מקור1, מקור2, מקור3]. לפיכך, תוכן הפורין התזונתי בלבד אינו מייצג את ההשפעה העיקרית (השלילית) שלו על ריכוז Uric acid בסרום.

על נזקי התרופות להפחתת לחץ דם נא להקליק כאן

תופעות לוואי של תרופות מסוג תאיזידים: חומצה אורית Uric acid מעל 8 אצל גברים ומעל ל 7 בקרב הנשים. ירידה ברמות האשלגן, הנתרן, והמגנזיום בדם אבל עליה ברמות הסידן בדם. עלייה ברמות הכולסטרול הכללי וכולסטרול מסוג LDL עליה ברמות הטריגליצרידים בדם, ברמות הגלוקוז בדם, עליה ברמות הקריאטינין בדם ופגיעה בכליות – הדבר מסוכן במיוחד לחולי הכליות.

תרצו לדעת על טיפולי חדשניים ביתר לחץ דם ללא תרופות – כאן, כאן, כאן וכאן.

גאוט – הסימן השכיח ביותר של יתר חומצה אורית מכונה שיגדון (גאוט) – התקפה לילית של נפיחות, רגישות, אדמומיות וכאב חד בבוהן, קרסול או ברכיים. פעמים רבות אחד מתסמיני ההתנפחות האלו, בעיקר בברכיים באים לקרוא לך להפחית את צריכת האלכוהול או אפילו לחדול ממנו.
המונח "שיגדון" (גאוט) נגזר מהמילה הלטינית גוטה, שפירושה "טיפה" (של נוזזל) המחלה הזאת מוכרת מאז ימי קדם. ומבחינה היסטורית היא כונה "מלך המחלות ומחלת המלכים" או "מחלת האיש העשיר". פפירוס אברס ופפירוס אדווין סמית ', (בערך משנת 1550 לפני הספירה) מזכירים את המחלה שם את כל אחד מפרקי המפרק המטאקרפופלנגלי הראשון כסוג מובהק של דלקת פרקים. כתבי היד ממצרים העתיקה מצטטים ככל הנראה מדבריו של היפוקרטס. דברים שרשם היפוקרטס בסביבות שנת 400 לפני הספירה באפוריזם שלו Aphorisms שם הוא רומז לכך שלא תועד גאוט אצל סריסים ונשים לפני גיל המעבר. [מקור] שם נמצא גם תיאר הקשר בין הגאוטם והאלכוהול, כולל הופעתן של בעיות בכליות. בנג'מין וולס, רופא אנגלי הוא שחיבר את הספר הרפואי הראשון בנושא השיגדון, רוע משותף, בשנת 1669. בשנת 1683 תיאר תומאס סידנהאם, רופא אנגלי, את התרחשותה בשעות הבוקר המוקדמות ואת נטייתו לתפוס גברים מבוגרים. הלילה עובר עליהם בעינויים, בחוסר שינה, הופך ומשנה את אבר הגוף הפגוע היציבה מצערערת; והטלטלה של הגוף הופכת להיות בלתי פוסקת כמו הכאב של המפרק המעונה [מקור].
המדען ההולנדי בתמונה למעלה – אנטוני ואן ליוונהוק תיאר לראשונה את הופעתם המיקרוסקופית של גבישי השתן בשנת 1679. [מקור] בשנת 1848, הרופא האנגלי אלפרד ברינג גארוד זיהה עודף חומצת שתן בדם כגורם לגאוט.
Antonie van Leeuwenhoek described the microscopic appearance of uric acid crystals in 1679.[100]
A portrait of Antonie van Leeuwenhoek (1632–1723) by Jan Verkolje מקור הציור ויקיפדיה.

הסיבוכים היכולים להיגרם על ידי רמת חומצה אורית גבוהה מאוד בדם הם מחלת מפרקים (gout  גבישי חומצת שתן שמצטברים במפרקים, בדרך כלל בבוהן [מקור]. גושים קשים אלה נמצאים מתחת לעור שלך, סביב מפרקיך ואפילו בראש (החלק העליון של האוזן). טופי (Tophiהיפראוריקמיה) יכול להחמיר את כאבי המפרקים ולאורך זמן לפגוע במפרקים או לדחוס את העצבים. (לעתים קרובות הם נראים לעין ועלולים להפוך למעוותים). תסמין שכיח ליתר חומצה אורית האבנים בדרכי השתן [מקור]. גבישי חומצת שתן עלולים לגרום להצטברות אבנים בכליות. לעתים קרובות, האבנים קטנות ומועברות בשתן. לפעמים הן יכולות להיות גדולות מכדי לעבור בזרם החוצה ולחסום חלקים בדרכי השתן וזה כואב. אחת הדרכים לאזן את המצב היא צום פורינים. מניעה ככל האפשר מכניסתם לגוף דרך המזון.

בצום פורינים אסור לגמרי לאכול סוכר פירות (Fructose) ולכן גם תירס אסור – מעטים יודעים אבל הוא מכיל הרבה פרוקטוז, לחם מדגנים מלאים – אזור, כל פירות הים אסורים גם אומגה 3,כי ככה זה בצום פורינים אסור בשר בכלל כל סוגי הבשר (יש להדגיש כי לא כל המזונות מן החי מעלים את הסיכון להתפתחות צנית-גאוט כלומר יתר חומצת שתן בדם.), עופות, בשר, חזיר, ומשקאות קלים לגמרי אסורים במיוחד אסור כבד חזיר תכולת הפורים במאה גרם כבד חזיר מאוד גבוהה – 285 מ"ג שמייצרים 331 חומצת שתן שמופקת ממנו מגיעה ל-331 יחידות מאוד דומה לפטרוזיליה (289 פורין ו 341 יחידות UA) אבל מדג מקרל חי היא מגיעה ל 400 יחידות של חומצת שתן, אבל אם אוכלים אותו עם העור. בקשר לכבד עוף שנמצא גם הוא באסורים כל 100 גרם של כבד עוף מכילים 312 מ"ג פורין וזה הרבה מאוד ובשיטאקי (פיטריות)  – 380 מ"ג פורין גם אנשובי מיובש אסור, סרדינים בשמן ושפרוט מעושן ומים מנרלים, ספירולינה נורי, ושמרי בירה באסורים [מקור], נאטו (פולי סויה מותססים) מותר, כוסמת – מותר, שעורה חייבים, גם שיבולת שועל – כרוב, אבוקדו, תפוחי אדמה, ואפילו כרובית כול האחרונים מותרים. מקרב העלים הירוקים אסורים תרד, פטרוזיליה, גם גרגירי הקינואה באסורים וכן שמרי בירה (שמכילים 2996 מ"ג פורין בכל 100 גרם). פרג וגרעיני חמניה מכילים מעל 150 מ"ג פורינים (ל- 100 גרם) – מומלץ להימנע מהם, ככלל מותרת אכילה רק של ירקות שמכילים פחות מ 50 מ"ג פורין ל 100 גרם.  תפוח עץ למשל מכיל רק 6 מ"ג פורין ל100 גרם ולכן הוא במומלצים) לחולי כליה שסובלים מגאוט אני מאשר בדרך כלל מנה של 4 כפות כוסמת ירוקה מושרת ללילה במים, שיבולת שועל מותססת (4 כפות במנת ארוחת הבקר – למתכון התססת שיבולת שועל כאן) וכן מנה של ברוקולי 3 פעמים בשבוע (ברוקולי מכיל 70 מ"ג פורינים ל 100 גרם) וכפית ווקמה יבשה 3 פעמים בשבוע. עד כה כל מדדי הגאוט ירדו פרט למקרה אחד הוא נושא מאמרי זה. באצות ווקאמה נמצאים 262 מ"ג פורין בכל 100 גרם – כאמור לעיל, אני מאשר לחולי כליה הסובלים מבצקות וגם לחולי ריאות ליטול כפית ווקאמה 3 פעמים בשבוע. להרבות כורכום וסלרי. (חולי כליה לכם אסור סלרי). כיכלל נגד גאוט טובים כל תוספי המזון האנטי אוקסידנטים וכל נוגדי הדלקת כולל שום וכורכומין – לא הכל מתאים לחולי כליות למשל מורינגה אסורה על חולי כליה וכן פתל שחור ודובדבנים שחורים.

כיום ידוע שיש מזונות שמכילים פורינים שהם מותרים בשל ההרכב התזונתי הכולל, למשל פולי סויה מותססים במקרים מסוימים יכולים להציל את המצב.

חומצה אורית נוכחת בקרב אנשים בעלי עודף משקל – היא הורסת את גמישות העורקים ומובילה למחלות כרוניות רבות.

אחד מתסמיני ההחלמה מיתר חומצה אורית ואבדן גמישות העורקיםהרזיה.

אנשים רבים נלחצים מהרזיה זו ומאבדים את מסלול ההחלמה עקב כך. אז אם אתם מרזים תמשיכו…. תמשיכו.

חומצת שתן מתרחשת בסדרה של תגובות אנזימטיות הכרוכות בסופו של דבר באנזים קסנטין אוקסידאז (the xanthine oxidase enzyme). תוצר ביניים של חילוף חומרים זה הוא אינוזין (inosin). האינזונין מומר על ידי הפורין נוקלעוזיד פוספוריאלאז (The purine nucleoside phosphorylas) להיפוקסנטין (hypoxanthin). קסנטין אוקסידאז ממיר את ההיפוקסנטין לקסנטין ובהמשך לחומצה אורית [מקור1, מקור2, מקור3]. הייצור והקטבוליזם (פרוק) של פורינים קבוע יחסית בין 300 ל -400 מ"ג ליום. הכליות מבטלות כשני שליש ממנו, ואילו דרכי העיכול מבטלות שליש מעומס חומצת השתן [מקור1, מקור2]. כמעט כל חומצת השתן מסוננת מהנפרון שבכליה, ואילו ספיגה מחדש והפרשתה מתבצעת מהפקעית – post-glomerular {רשת של כלי דם קטנים (נימים) מכונה פקעית, שנמצאת בתחילת נפרון בכליה [מקור]} הכליות מווסתות את כמות הפרשת חומצת השתן [מקור1, מקור2]. זאת אחת הסיבות שהטיפול ביתר חומצה אורית נקשר בטיפול נכון בכליה.

רמות מוגברות של חומצת שתן בסרום הן ממצא תכוף בקרב אנשים הסובלים מהשמנת יתר, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם וכליות, כמו גם אצל אלו הסובלים מתסמונת מטבולית לב-ריאה (CRS).

הצריכה המוגברת של תזונה מערבית עשירה בפרוקטוז (יתר פרות, סוכר פרות) תרמה לשכיחות הגוברת של ה- CRS (Cardio Renal Syndrome – תסמונת לב-כליה – בה האנמיה עולה בהתמדה), השמנת יתר וסוכרת מיוחד בקרב אוכלוסיות מתועשות. ישנן גם עדויות הולכות וגוברות לכך שיתר פרוקטוז תזונתי (סוכר פירות) מעורר מדדים של יתר חומצת השתן (חומצה אורית UA) בשיתוף עם ה- CRS. מחקרים בבעלי חיים מציעים מנגנונים פתופיזיולוגיים פוטנציאליים התורמים להתפתחות ה- CRS ולמחלות לב וכלי דם נלוות כמחלות כליות כרוניות [מקור]. עד כה נראה כי רמות מוגברות של חומצת שתן בדם רק תורמות לייצור תחמוצת החנקן / ופוגעות בתפקוד תאי האנדותל, מה שמביא לקשיחות מוגברת של כלי הדם, ואבדן גמישות העורקים – מה שמסביר מדוע אני מבקש ממך:

ליטול מנת נבטי ברוקולי 4 פעמים בשבוע וכוסמת כל יום במשך 21 יום ברציפות וכן שללא "לחיצות ההחלמה" התופעה רק בדיאטה לא נעלמת.

ג'יימס אנסור, השיכורים (1883) James Ensor, The Drunkards (1883)צילום מסך [מקור].
רמות גבוהות של חומצת שתן נקשרו לדלקת, לחץ חמצוני, עמידות לאינסולין, הפרעות באיזון הסוכר בדם – דיסגליקמיה, תפקוד לקוי של האנדותל, נוקשות כלי דם, אבדן גמישות העורקים, אי ספיקת כליות ולב, תפקוד דיאסטולי לבבי, היפרפילטרציה כלייתית וחלבון עודף.
המשמעות של תזונה מערבית, עשירה בפרוקטוז, תוספי צבע, ושימור על יתר חלבונים ושומן. [מקור – Sowers JR, Whaley-Connell A, Hayden MR: The role of overweight and obesity in the cardiorenal syndrome.
Cardiorenal Med 2011;
1: 5–12.]

המזון כתרופה – הוא יסוד ההחלמה מיתר שתנן

באופן כללי, מזונות עשירים בפורינים הם גם עשירים בחלבון ולכן צום מחלבונים הוא אחד מבסיסי ההחלמה. פורינים = לחומצת שתן בגוף. על הסובלים מגאוט להתרחק לחלוטין מבשר וגבינה בגלל המתאם שלהם עם חומצת שתן.
דָג מָלוּחַ
דג שמנוני
בשר אדום
סלמון
סרדינים
כבד עוף, כבד חזיר [מקור].

מיץ ירוק, טרי שנסחט הרגע בכל בקר חדש – זה נהדר

נראה שהפתרון למחלות שיתר חומצה אורית עומדת גם מאחרי

צום מאבץ ומעבר למיצים ירוקים 3 פעמים ביום.

יש לבדוק היטב שרמת האשלגן והזרחן בהם נמוכה. אל כוס המיץ השלישית והאחרונה יש להוסיף לימון 1 שלם למסחטת המיצים – בנוסף יש

להימנע ממזונות עשירים בפורינים ל 21 יום (אספרגוס, דגים, אצות כמו נורי, ספירולינה ווכלורלה), בשר, שמרי בירה, קמח סויה, מזונות מעובדים, מטוגנים, פרוקטוז על כל צורותיו, דבש, פטריות במיוחד משיטאקי, דובדבנים, נבט חיטה וסובין, מים מנרלים, בירה, וקפה גם כל המשקאות האלכוהוליים) ומכל צורה של שומן מהחי ובכלל זה שמנים (גם אומגה 3 – מהחי כמו מדגי סלמון, או הרינג, שמן חרדל מותר עוד על החרדל כאן) הימנעו למשך 3 חודשים ולעתים אף יותר מכך.

פורינים הם תרכובות המכילות חנקן וחנקות שנמצאות במים מנרלים לכן יש להימנע מהם ולשתות רק מי ברז בנוסף לכך החנקות האלו נוטות להתפרק לחומצת שתן, ובכך מגדילות את הרמות שלה בגוף. החנקות נמצאות בעיקר בחלבונים מן החי וזאת אחת הסיבות לצורך בצום מחלבונים – כלומר הימנעות ממזונות ותוצרי מזון כולל חלב מהחי למשך 21 יום ואם הבדיקות לא מיטביות להאריך את זמן צום החלבונים.

הערה: בבואך לבדיקה, יש להקפיד לשתות מים גם בצום לקראת הבדיקה (דבר זה מורשה). ואם התוצאה עדיין גבוהה, יש לשקול לחיצות החלמה בנוסף לצום מיצים ירוקים – על המיצים בכתבתי שלושת המיצים כאן.

הפרוקטוז אסור וכן פירות רבים יחד עם זאת קיימת כמות קטנה יחסית של פרוקטוז בפרי בודד והימצאותם של חומרים מזינים אחרים שנמצאים בו (כגון סיבים תזונתיים, ויטמין C ומטבוליטים משניים חשובים רבים) אלו עשויה להאט את ספיגת הפרוקטוז או לחסום חלקית את ההשפעה המטבולית שלו, והכי חשוב לבלום היווצרות UA – חומצה אורית, ועיכוב של ייצור הסופר-חמצני.

[מקור1, מקור2, מקור3]

הורמוני בלוטת התריס T3 ו T4

הורמוני בלוטת התריס בעיקר T3 ו T4 מופרשים מבלוטת התריס בתגובה ובפיקוח הורמון, חלק מחלבון (פפטיד) בשם TSH (Thyroid stimulating hormone ) כאשר הוא נמצא בפעילות יתר יש והאדם חווה יובש בעור, נשירת שיער ועייפות, גם שלשולים, הזעת-יתר, וקצב לב מוגבר כולל אי סבילות לחום. לפנינו גורם בעיה בשם T3 מופרש ישירות מהבלוטה (בלוטת התריס) אך זה מקורו של החלק הקטן שלו בגוף, רוב ה- T3 מומר ברקמות שונות מ- T4 [מקור]. T3 ה- גורם לעלייה ברמות החומצה האורית כאשר הוא יוצא משליטה, מאיזון ומופיע ביתר. כאשר ישנה רמה גבוהה, מצב שנקרא היפרתירואידיזם מזהים ניצול מוגבר של חלבונים שגורר אחריו עלייה בייצור החומצה האורית בדם. אבל במחסור הורמונלי של הורמוני התריס, מצב הנקרא היפותירואידיזם, סילוק חומצה אורית בכליה נהרס וישנה עליה במדד של החומצה האורית בדם בגלל זה. רוצה לומר כי חובה עלינו לאזן את תפקודה של בלוטת התריס בבואנו לטפל ביתר חומצה אורית כלומר בגאוט [מקור]. שימוש במנה זעירה של אצת ווקאמה יעילה לצורך זה וכן ישיבה בשמש בת 15-20 דקות כל יום.

הורמוני המין הנשיים, במיוחד אסטרוגן, עשויים למלא תפקיד בוויסות הביטוי או הפעילות של מעבירי UA, במיוחד ABCG2 ו- SLC2A9., או בפעילות של הובלת חומצת השתן UA טרנספורטר בכליות. אסטרוגן יכול לתווך וויסות שעתוק ישיר של הגנים הטרנספורטרים הנזכרים, או להפעיל גורמי שעתוק ספציפיים לטרנספורטר, כולל HNF4α. מהווה לכן סיבה לטיפול באסטרוגן כתרופה במקרים נדירים. לפיכך, שימוש במין כמשתנה ביולוגי עשוי לספק תובנות מפתח בהבנת הטיפול ב-UA, הבהרת מנגנוני הרגולציה הפיזיולוגיים הבסיסיים והדגשת צורך קריטי במחקרים עתידיים. הבעיה מחריפה כשמדובר בנערים מתבגרים – האם מורשים אנו לתת אסטרוגן לנער כזה? 
האין עלינו חובה מוסרית לחפש דרכי טיפול יותר אחראיות ומגוננות על חיי הבחורים שלקו בגאוט ואין ספק שתורשה עומדת מאחרי הקלעים של מדדי החומצת שתן המאיימים על הטרנספורטים שלהם הן בכליות והן בדופן המעי הדק העליון שם פועל ה – ABCG2 גם הוא מושפע שם, ופעילותו נבלמת בנוכחות האסטרוגן. האם אפשר לכנות שימוש כזה באסטרוגן טיפול? האין לכך השפעות מרחיקות לכת על התפתחות גופם ונפשם? בצילום האינטרסקס או Hermaphroditus הרמאפרודיטוס  בשנתו מאת
ג'ובאני לורנצו ברניני
  – הוא בנם של הרמס ואפרודיטה ושמו נובע מאיחוד שמותיהם. הפסל מוצג במוזיאון הלובר בפריז. מקור הצילום ויקיפדיה.

אסטרוגן תרופת האינטרסקס 

הורמוני המין, אסטרוגן, טסטוסטרון ופרוגסטרון נקשרים בגאוט ויתר חומצה אורית (UA) הורמוני המין בעיקר אסטרוגן כלומר מחסור באסטרוגן כמו בקרב נערים וגברים שטרם מלאו להם 60 שנים הם אחת הסיבות להפרעה ברמות החומצה האורית. זו גם אחת הסיבות שנשים צעירות כמעט שלא לוקות בתסמין זה שסיבתו אסטרוגן. טיפול באסטרוגן אינו מוסרי כשמדובר בנערים. הבעיה בהרס מארג ההורמונים כביכול "טיפול" והיא שמרגע שנותנים אסטרוגן לגבר צעיר הוא משפיע על שאר רמות הורמוני המין בגופו.

הקשר בין האנדרוגינוס והאינטרסקס לעולם ככלל ולבריאת היקום בפרט מופיע בפילוסופיה, בתרבות ובמיסטיקה לאחרונה חדר גם לרפואת הממסד ומי שמכיר את אופן מחשבותיה מאז השתלטותה של התעשייה על הכנת הכדורים אין בכך שום דבר מפתיע. מכל מקום מובן שטיפול ההורמונלי שונה בנשים ובגברים. הטיפול בנשים מבוגרות לאחר גיל 60 מתחיל עם פרוגסטרון אבל אחריו מוסיפים אסטרוגן ומעט טסטוסטרון בשלב הפרוגסטרון וכן בשלב השני מוסיפים I3C ידוע גם בשם Indole-3-carbinol שקיים ברמות גבוהות יחסית ברוב הירקות המצליבים כגון ברוקולי, נבטי ברוקולי, כרוב, כרובית, כרוב ניצנים, התוסף נחשב אנטי-אתרוגניות, נוגדות חמצון, אנטי-סרטני ואנטי-דלקתיות והוא אחת מסיבות השימוש בו [מקור]. אני מעדיף מנת נבטי ברוקולי והוספת כרוב למיץ הירוק אבל אני גם נגד השימוש באסטרוגן. החומר הזה שנמצא כאמור במיץ הירוק שמומלץ תומך במערכת הפינוי של ההורמונים בכבד שלנו ומקל על איזונם בשיטת המזון כתרופה – איכלו נבטי ברוקולי והוסיפו כרוב ירוק או אדום למיץ הירקות שלכם.

בגברים ובנערים הטיפול בהורמוני מין אחר

יתר חומצה אורית מופיעה בשני המקרים גם ביתר וגם בחסר הורמון הזכר – טסטוסטרון. עודף הורמון הזכר אינו תוצר רגיל בדרך כלל הוא נובע מגורם נדיר [מקור]. בקרב בחורים נועזים, לוחמי על, הרפתקניים, תחרותיים ישנה טענה שהם בעלי יתר טסטוסטרון – כנראה שזה לא נכון. יתר טסטוסטרון הוא מצב מאוד נדיר [מקור]. יש ונטילת סטרואידים אנבוליים, בקרב גברים שלעיתים מנוצלים לרעה על ידי מאמנים תחרותיים בתחומי ספורט ובניית גוף שרירי, אלו הם גרסאות סינתטיות של ההורמון הגברי טסטוסטרון אלא שבטווח הרחוק ירסקו אותו ויביאו להפחתתו. כאשר רמות טסטוסטרון נמוכות, בודקים את מצב האבץ. מקובל שחסר באבץ מפחית את רמת הטסטוסטרון. בנוסף ברמות נמוכות מופרש מההיפותאלאמוס ההורמון משחרר הגונאדוטרופינים- GnRH, המעודד את ההיפופיזה לשחרר FSH ו-LH, המעודדים ייצור טסטוסטרון באשכים. לעומת זאת, רמות גבוהות של ההורמון, משפיעות במשוב שלילי על ההיפותאלאמוס ועל ההיפופיזה באופן המעכב הפרשת בהתאמה, מה שיקטין ייצור טסטוסטרון באשכים [מקור]. הטיפול בגברים ובנערים עם פרוגסטרון או אסטרוגן מאוד נדיר. מקרים בודדים שזוהו ביפן או בקוריאה נזקקו לו ועל כך אני מפרסם – כאן. טיפול בגברים שמנים עם טסטוסטרון מעלה את רמות האסטרוגן אצלהם והטיפול הזה אינו שונה בפועל מדחיסה של הורמוני מין נקביים לגופם.

אסטרוגן – על השפעת הורמוני המין על יתר חומצה אורית תוכלו לקרוא כאן

למאמרי: גאוט הוא לא רק יתר פורין – החיים עם גאוט תלוי גיל ומין – האם אפשר לנצח גאוט בלי לבלוע הורמוני מין? – כאן

קורדיספס מיליטריס – ניתן להשיג אצל עידו פרס לכשל כלייתי, לאיזון חומצה אורית בגוף, לפרוק יתר פורינים.

קורדיספס מיליטריס

קורדיספס מיליטריס – Cordyceps הפטריה שמחלימה כשל בכליות. על נושא זה תוכלו לקרא עוד במאמר שפרסמתי כאן.

המיקרוביום האנושי מוגדר כאוכלוסיות כל החיידקים שגרים דרך קבע במעיים שלנו. יש לחידקים הטובים שם חלק חשוב בטיפול במחלת הגאוט. מזה זמן רב ידוע לחוקרים שקיימת ירידה במגוון המיקרוביאלי בחולים עם גאוט בהשוואה לאנשים בריאים הן בקבוצת הגילוי והן באימות [מקור]. מספר רב של מחקרים על היפראוריצמיה (HUA) התמקדו בנושא זה – חיידקי מעיים ותפקידם במחלת יתר חומצת השתן במגמה להבין את המתאם בין מיקרוביוטה של ​​המעי ל-HUA במחקרים אלו נמצא ששימוש באנטיביוטיקה שידועה ביכולותיה לדלדל את אוכלוסיית חיידקי המעיים הביא לעליה משמעותית בחומצת השתן [מקור]. מחקרים שמוכיחים שאין להשתמש באנטיביוטיקה כשהאדם סובל מיתר חומצת שתן. במחקר מסוג אחר עוררו היפוך – החוקרים נתנו את המינון המינימלי המומלץ להעשרת אוכלוסיית המעיים את הפרוביוטיקה (100 מיליון יחידות יוצרות מושבות). לאחר 10 ימים של טיפול פרוביוטי זה, מצבם הבריאותי של המתנדבים השתפר מבחינת נוכחותה של חומצת השתן בדמם [מקור]. מחקרים כאלו מעודדים את השימוש בזרעי צ'יאה ופסיליום כתרופה. אלו מזונם המיטבי של חיידקי המעיים הטובים. ככל שירבה מזונם תגדל אוכלוסיה זו ללא כל צורך בתוספים מלאכותיים. במעיים מתנהלת אוכלוסיה נוספת חשובה לבריאותנו במיוחד נוכח עליה במדדי החומצה האורית בדם. מדובר בפטריות לצד סוגים של יצורים, ווירוסים, ושמרים [מקור]. הקשר בין פטריות במערכת העיכול, למחלת הגאוט ויתר חומצה אורית בדם הולך ונחשף.

פטריות שחיות במערכת העיכול שלנו שורדות ומתגייסות לשם כך למלחמה במערכת החיסון המארחת אותם [מקור] תוך הסתגלות לשינויים דרמטיים בטמפרטורה וב -pH, וגם נדרשות לרכוש כוח לפעול – אנרגיה – מזון חומרים מזינים שנדרשים לפטריות, ונמצאים בריכוזים אמנם משתנים אך נגישים להן הם הפורינים [מקור]. הפתוגנים הפטרייתיים, מסכני חיים, יכולים לפרק פורינים, להציל ולסנתז פורינים דה נובו [(ייצור עצמי) יש מאין lipogenesis] באמצעות מספר שלבים אנזימטיים. בעוד אלה מאפשרים להם להסתגל לזמינות הפורין המשתנה בסביבתם, כאשר אנחנו משתמשים בתוסף של פטריות אנו מייצרים למעשה ביו-סינתזה של פורין דה נובו – חיונית שמעשירה את היכולת הגופנית להפחית יתר חומצה אורית בדם. בנוסף לכך קימים גם חיידקי מעי שחיים מעודפי החומצה האורית שם. היא מזונם. נטילתם בטיפול הוא חיזוק נוסף לפרוק החומצה האורית שיכול להוביל , לירידה ברמות החומצה, למרות שיש בגוף ייצור מוגבר. כך שאוכלוסיית איזון המיקרוביום היא מרחב חדש שקורא למחקר.

ויטמין סי

לויטמין סי במינון קטן יחסית תפקיד חשוב בהפחתת חומצה אורית בדם. ויטמין C יכול לעצור סינטזה של חומצה אורית בכבד. הכבד מייצר חומצה אורית מפרוקטוז. אחת הסיבות למניעתו בתזונה. כאשר פרוקטוז עובר חילוף חומרים, אדנוזין טריפוספט מתרוקן בכבד, מה שגורם לקידום סינטזה של חומצת שתן כמו גם לפירוק של נוקלאוטידים. פרוקטוז נספג במעיים ועובר חילוף חומרים בעיקר בכבד אך גם בכליות ובאדיפוציטים (תאי היצירה ופירוק של טריגליצרידים). [מקור]. מסתבר שויטמין C יכול לבלום או להפחית, יתכן שרק להאט ייצור זה של חומצה אורית מסוכר פירות. בכל אופן הוא מאט אותה באופן משמעותי [מקור]. כדי להשיג זאת יש ליטול 3000 מ"ג ויטמין סי כהמלצתי בטיפולי אי ספיקת כליות רגילים, אבל במינון קטן לאורך כל היום וההעדפה ליטול ויטמין סי בצורת אבקה. לצרף למים, לבקבוק קטן וללגום לאורך כל היום את סה"כ הכמות המתבקשת.

מלח שולחן – מכיל נתרן

מלח הוא תרופה – כמות החומצה האורית בדם תלויה באופן הפוך לכמות המלח שמכיל נתרן במזון. ככל שתיטלו יותר מלח בתפריט האוכל, תרד בדמכם החומצה האורית. המלח המתבקש כאן הוא תרופה ורק מלח שולחן רגיל (שמכיל נתרן) במקרה זה גם מלח אטלנטי או הימליה מתאימים. עם צריכת המלח יש לשתות הרבה מים כדי למנוע נזק על ידי ייצור פרוקטוז שדווקא אותו אנחנו מבקשים לסלק. השימוש במלח כתרופה מתאים רק למי שמדדי לחץ הדם שלו תקינים ולא על-ידי תרופות.

רפואת הממסד מטפלת במחלות כאלו עם תרופות נוגדות דלקות – התרופות הטובות והרע

תרופות לא סטרואידיות (NSAIDs), כגון נפרוקסן נתרן (Aleve) או איבופרופן (אדוויל). אלה עוזרות במיידי בהקלה מכאבים ודלקת הנגרמים כתוצאה מהתקפי צנית (עברית לחומצה אורית) ונזק למפרקים מטופי והיפראוריקמיה – מבלי לדווח לך בדרך כלל על הנזקים לטווחים הארוכים והם קשים מאוד.

סטרואידים נמנים על האריות שמפחיתים דלקות, הם מוזרקים ישירות למפרק או נלקחים כתרופה דרך הפה.

בשלב מאוחר יותר תגלה שגם חיסלו לך את רוב תפקודן של הכליות, אבל זאת ייחשף בפניך רק מאוחר הרבה יותר וכשזה כבר מאוחר מדי – כידוע למחלת הכליות לרפואת הממסד אין תרופה להחלמת הכליות הכל מנוהל לקראת המכשיר- או רק אל הדיאליזה, טוב גם להשתלה.

פרדניזון הוא אחד הקורטיקוסטרואידים הנפוצים ביותר.
מעכבי Xanthine Oxidase (XOIs) גם הם מפחיתים את כמות חומצת השתן שגופך מייצר ומפחית את הסיכוי שלך לפתח גאוט וטופי. אלה כוללים febuxostat (Uloric) ו allopurinol (Zyloprim) לגבי הנזקים שלהם אני ממליץ לך לבדוק באתר של סוזי כהן Suzy Cohenכאן

אוריקוזוריקה המסייעת לכליות שלך לסנן חומצת שתן מהדם שלך. אלה כוללים lesinurad (Zurampic) ו- Probenecid (Probalan) גם כאן כדאי לבדוק את כל רשימת הנזקים לבריאותך אצל הרוקחת המהוללת סוזי כהן.

תרופות סטרואידיות נועדות לדכא את המערכת החיסונית. כל הסטרואידים שבתרופות מחמצנות והופכות לרדיקלים חופשיים חזקים מאוד – מה שיכול לגרום לתגובה אוטואימונית בה הגוף תוקף את עצמו ודלקת פרקים אחת התופעות הנפוצות עקב כך – תקיפת המערכת את הגוף יכולה להגיע עד כדי קריסת איברים ומערכות, מה שנקרא בשפת הרפואה “סערת ציטוקינים”.

זכרו שמרגע שמתחילים בדרך רפואת הממסד אין לחדול מתרופות גם אם הן הרות אסון.. במהלך מחצית השנה הראשונה יתכן שנוטלי התרופות יחוו כאבים איומים, התקפים בלתי נסבלים – לטענת רושמי הרצפטים בשל הירידה במדדי היוריק אסיד UA. מניסיוני בטיפול בדרך טבעית לא נתקלים בכלל בהתקפים או במשהו דומה לנזכר.

מתחילים בטיפול תרופתי כבד כשמדד חומצת השתן עולה על 1200 מ"ג ליום באיסוף שתן של 24 שעות גם אם החולה לוקה באבנים בכליות. התרופות של הממסד נחלקות למדכאי ייצור חומצה אורית, מגבירי סילוקה או פינויה מהגוף, ומפרקי חומצה אורית.

אלופורינול (אלוריל) שייך לקבוצה הראשונה (מדכאי ייצור חומצה אורית) חומר פעיל שנמצא בתרופה אלוריל. האלופורינול שייך למעכבי האנזים קסנתין אוקסידז, אנזים זה אחראי על ייצור חומצה אורית (חומצת שתן) בגוף. התגובות האלרגיות לתרופה זו (עדין קוראים לזה תרופה) קשות. לכן מתחילים עם 100 מ"ג בכל כדור. לחולי כליה מפחיתים עוד יותר ל 50 מ"ג אחר כך זה מוגבר ואפילו עד 900 מ"ג אבל על תוספי ויטמין סי שיש להם תפקיד חשוב בהפחתת חומצה אורית בדם, יש להם מה לומר נגד, דברים שאין להם תמיכה מדעית. על ויטמין סי למעלה. עוד דבר, השימוש באלופורינול עלול לגרום לסחרחורת או לפגוע בעירנות, אז קחו מונית או לכו ברגל.

פבאוריק Feburic מכונה גם פבוקסוסטט נקשרת בקבוצה הראשונה של מעכבי הייצור של חומצת שתן (אך אינה משתייכת לקבוצת הפורינים). מחייבת נטילה יומית קבועה [מקור]

Uricosuric תרופה אוריקוזורית (uricosuric agent, uricosuric drug) שייכת לקבוצת התרופות השנייה של המגבירים את הפרשת חומצת השתן בשתן, ובכך מפחיתים את ריכוז חומצת השתן בפלסמת הדם [מקור] התרופה מתאימה לחיים ליד נהרות כי צריך ללגום 4 ליטרים של מיים כל יום עם נטילת הכדור הזה.

קריסטקסה – שייכת לקבוצה השלישית – מפרקי חומצת השתן. מכונה גם פגלוטיקאז (קריסטקסה) היא תרופה ביולוגית שניתנת בעירוי לווריד. מדובר באנזים (רכיב חלבוני פעיל) שמפרק את החומצה האורית. למרות יעילות הטיפול, הוא כרוך בבדיקות דם תדירות ומלוּוה לעיתים בתופעות לוואי משמעותיות וביצירת נוגדנים נגד התרופה עצמה, אבל אין מה לעשות הממסד הרפואי אדיש לצרות נוטלי התרופות לכאורה לכן ההתוויה לשימוש בה היא במצב של גאוט שעמיד לטיפולים האחרים.

לרשימת כל התרופות, הצרופים והמינונים תוכלו להגיע בקישור של שרה ברק – היא מקסימה והידע שלה רב, אבל מהר מאוד תגלו שמעט המשותף ביני ובינה – כאן

ירון מרגולין מאסטר בהחלמת הכליות והפחתת כאב – מייסד לחיצות ההחלמה בעת טיפול. צילם עופר ירושלמי.

טיפולים טבעיים בגאוט והפחתת חומצה אורית מאוד נדרשים כיום, אך לצערנו רובם בדומה לאסופת הדיאטות של הנטורופתיה לכליות – כשלו. כולם עד כה פשוט לא הועילו והאדם נאלץ לשוב לתרופות שגם הן לא בדיוק הועילו בטווח הארוך. לכן המאמץ שב אל ביצוע של

שינויים באורח החיים, כמו ירידה במשקל, פעילות גופנית קבועה ושתיית מים רבים (לפחות 64 גרם ליום) שימוש בצום חי, העדפה של חלבונים צמחיים מותססים (למשל טאמפה, נאטו) צום מאבץ, הרבה מיצים ירוקים מבוססי חסה, כרוב, ברומליין ביתי, ו"לחיצות החלמה"

התקבל בווטסאפ מספורטאי מקצועי.

טלו כף שמן זית אחת מיד על ההשכמה – לשמן הזית הרבה יתרונות ויש לו תכונות אנטי דלקתיות. 

יש לשתות שלוש פעמים ביום חומץ תפוחים הוא מנקה טבעי של רעלים מהגוף.

חומץ תפוחים יכול לעזור לנו להיפטר מפסולת כמו חומצת שתן מהגוף וכן צרור נבטי ברוקולי.

כדאי להוסיף כף אחת של חומץ תפוחים גולמי, אורגני ולא מפוסטר לתוך כוס מים (3 פעמים ביום) ולשתות כשאת הכוס הראשונה מיד לאחר ההשכמה ואת האחרונה לפני ההליכה לישון.

ברומלין – כשכלום לא עוזר טלו 3 כפיות ברומלין ליום.

הכינו ברומליין ביתי – פרסמתי את המתכון לברומליין – כאן.

ברומלין מכינים מקליפות אננס – המתכון כאן.

נאטו NATTO מזון על להגנה על רירית המעי. מספרים שהנסיך שוטוקו: שחי ביפן בתחילת המאה השביעית, סייר בעמק האומי ונח בכפר וראדו, האזור המפורסם בגידול פולי סויה ביפן. הנסיך נתן לסוסו כמה פולי סויה, עטף את שאר פולי הסויה בקש אורז ותלה אותו מעץ שהונח על גב הסוס. למחרת הפכו פולי הסויה לנאטו האגדי, שהנסיך טעם, טבל במלח, ואהב אותו מאוד. לאחר מכן  תושבי העיירה שבו על צעדיו והכינו הרבה מאד נאטו, ואף שינו את שם הכפר ל- Warazuto Mura ("כפר גלישת קש האורז"). נאטו הינו מאכל המופק מפולי סויה שעברו תהליך של התססה. מאכל יפני מסורתי הקיים למעלה מ-1000 שנה. הפופולריות של המאכל עלתה בעקבות תרומתו הרפואית הגדולה למעיים. לדוגמא נהוג לחשוב כי הוא מונע התקפי לב, שבץ מוחי, דלקת בריאות, גרדת, אבדן ראייה וסרטן וכל זאת משום שהוא מחזק את צנרת העיכול. הסיבה העיקרית לתכונות המרפא המיוחסות למעדן הזה, היא העובדה שבשעת התסיסה נוצרים אנזימים, ויטמינים חומצות אמינו ועוד תוצרים בעלי ערך תזונתי חשוב. כל אלה מעניקים לנאטו את היכולות הרפואיות והבריאותיות שלו. נאטו מכיל ויטמין B12, שחסר בתפריט של צמחונים, ולכן מתאים למתנזרים מבשר. בנאטו 114 מ"ג פורינים לכל 100 גרם. יחד עם זאת יתכן ותמצא אותו בתפריט המזון שאני נותן לך מסיבות שנזכרות כאן למעלה בהן יכולת ההגנה שלו על דופן המעי החשובה למשל במקרים של ירידה בתפקוד בלוטת התריס. עוד על הסיבות לאישור שלי להשתמש בנאטו – כאן.

נאטו – השתמשו במנת חלבון מותסס כגון נאטו או טמפה – témpé

איכלו תפוח אדמה אחד טרי ליום בשביל שהעמילן העמיד ירפא את תאי האפיתל במערכת המעי והדם שלכם וכן פסיליום.

תפוחי אדמה עשויים לתרום לאורח חיים בריא, כולל מניעת אוסטאופורוזיס, שמירה על בריאות הלב, הגנה על הכליות, דופן המעי, הם מסייעים להחלמה מקוליטיס, ולהפחית דלקות וסיכון לזיהומים והתפתחות של מחלות אוטואמוניות והפחתת שתנן (חומצה אורית) כשנוטלים אותו חי במינון נמוך. הם מקור מצוין לוויטמין C, אשלגן רב מצוי בקליפתן ולכן חובה על חולי כליה להסיר את הקליפה, תפוחי האדמה מכילים סיבים, ויטמינים מקבוצת B, טריפטופן, מנגן ואפילו לוטאין, עליו הרחבתי כשספרתי לך על יתרונותיה של החסה שם – הירק הזה פשוט מרפא פצעים הוא עובד פלאים למיגור דלקת בגוף ומשפר את החסינות ואת זרימת הדם שלך (מקור -ספר 'מזון מרפא' של הוצאת DK. Healing Foods: Eat Your Way to a Healthier Life). (בצילום למעלה זן חדש של תפוחי אדמה – – Red Duke of York Potato) עוד על תפוח האדמה במאמר העומק של ירון מרגולין – כאן.

פסיליום

פסיליום פסיליום הם תרופה למצב של עודף חומצה אורית בדם – פסיליום אלו סיבים תזונתיים, שמותר לחולי כליה (סיבחם רבים אחרים כגון צ'יאה – נמנים על רשימת האסורים לחולי כליה). ככלל  מזונות עשירים בסיבים תזונתיים עוזרים בהורדת רמות חומצת שתן על ידי ספיגתן ולאחר מכן הוצאתן מהגוף ויותר מכך הפסיליום. אני ממליץ על 3 כפות פסיליום ביום (שנרכש בארץ, הוא פשוט לא כל כך שווה, סליחה – וכפית אם נרכש בניו-יורק) ולשתות 2 כוסות מים עם כל נטילת פסיליום

צ'יאה – סיבי הצ'יאה מעולים. מעטים יודעים שב2 כפות זרעי צ'יאה נמצאת מנה יומית מצוינת של אומגה – 3 ברמה גבוהה ביותר.

למאמרי: אומגה 3 צמחית (שמן חרדל, שמן מרווה מרושתת) עולה על צורות אחרות של אומגה 3 ויש והן לבדן תורמות לבריאות בעוד האחרות עלולות להזיק יותר משלהועיל לך – כאן

באתרים פופולריים ממליצים ליטול אבקת סודה לשתייה – להימנע ממנה לגמרי היא מסכנת את בריאות דופן המעי שלך ואת מערכת החיסון כולל את הכליות שלך. ההמלצה לשתות את המזיק הזה רק מלמדת על איכויות ההחלמה של ה"נטורופתיה" המאומצת על-ידי ממסד הרפואה. ובהקשר להערתי זו בדקו גם את כל מה שאני ממליץ. אני בהחלט מדבר רק מניסיוני ומהתבוננות בתהליכי החלמה מרשימים, אבל מה שטוב לאחד לא הכרח שיהיה טוב לשתיים.

ברפואה העממית נמצא כי תפוח אדמה חי משמש תרופה נגד גאוט: לשתות 3 כוסות מיץ טרי של תפוחי אדמה ביום. תמצאו הרבה חומר על חלב תפוחי אדמה ברשת.

למי שקרא את מאמרי על תפוח האדמה והעמילן העמיד מובן שיש לתפוח האדמה – חיתכונות אנטי ראומטיות. לקריאה במאמר זה נא להקליק כאן.

מכתבו של מטופל שהחלים עצמו בעזרת המאמר של ירון מרגולין באינטרנט אילוף הכליות הסוררותעלי להודות לך כיוון שהצלת אותי. התאשפזתי לפני שנה עם אי ספיקת כליות. מדדים באשפוז הגיעו לקראטינין 3.5 / gfr 19 המוגלובין מסוכרר 7.1 . אוראה 125. בעקבות ההנחניות שלך כיום אני על קראטנין 2.0 , אוראה 54 המוגלובין מסוכרר 5.2 , מדד הסינון השתפר ל 36. חומצות השתן בדם נעות בין 6-10 ופיתחתי גאוט. אני כיום במשקל יעד תקין מבחינת bmi , עברתי לתזונה להבראת הכליות אני צורך מעט פורינים. לאחרונה הוספתי אסטר סי 500 עם ביופלבנואידים, מורינגה מכונפת אורגנית ודובדבנים שחורים. אני מרבה בשתייה: תה ער ומים עם לימון. הבדיקות דם בעוד 3 חודשים.

מים – שתו הרבה מים (כ 2 ליטר מי ברז ליום) מיץ ירוק הוא תרופה ובשום אופן אין לראות בו שתייה כגון מים דין זה חל גם על תה, מרק ושאר מיני שתייה שאינה מים – המים טובים לכליות. הכליות אוהבות הרבה מים ודם נקי. לכן אנו משתמשים לתהליכי ההחלמה במים והם מסייעים לדלל את חומצת השתן ומעוררים את הכליות להוצאת כמויות עודפות מהגוף דרך השתן וזה מה שצריך שיקרה. ויטמין C במינון גבוה נחוץ לניקוי הדם ודם נקי טוב לכליות ומצוין להפחתת חומצה אורית.

קציצות כוסמת ירוקה ופלפל אדום עם חוואייג' תימני – מתכון של מחלים – בבלנדר קוצצים דק 4 זוקיני, חבילת בצל ירוק ופלפל אדום. מעבירים לקערה. מוסיפים מעט מלח הימלאיה כפית חרדל אורגני 2 כפות שמן זית אבקת שום פלפל שחור וחוואייג' תימני מערבבים עם כחצי כוס קמח כוסמת ירוקה אורגני. מערבבים. נותניס לעיסה לנוח 5 דקות שהירקות יפרישו נוזלים. מערבבים שוב לקבלת עיסה במרקם טוב לקציצות.
יוצרים קציצות ואופים על ניר אפיה מרוח מעט שמן זית על 190 מעלות למשך 30 דקות. הופכים צד ואופים 12 דקות נוספות. מוציאים מהתנור ונותנים לקציצות להתקרר כ 10 דקות לקבלת הקראנצ'יות הנכונה. בתיאבון.

קפה הינו סוג של פורין (באנגלית: Purine) ויש להימנע ממנו לחלוטין.

ערכת קו ההגנה הראשון של ירון מרגולין – קו ההגנה הראשון נחלש ומייצר מחלות ניווניות קשות שקשיות העורקים בבסיסן – תהליך ההחלמה מתחיל בהגמשת הצנרת מחדש – תהליך זה מתעצם בעזרת תמצית זרעי ענבים – (תוסף מזון רב עוצמה שעובר דרך מחסום הדם-מוח ומחזק את מערכת העצבים 200 מ"ג) במינון של 500 מ"ג לחולים שמדד גמישות עורקיהם דורש זאת ובמיוחד במצבי אנמיה שמקורה, כמעט תמיד מסיבה של אבדן גמישות צנרת העיכול – יש לקחת תוסף מגרעיני הענבים כל יום למשך 3 חדשים. יין אדום נטול סולפיד הוא תשובה מתאימה למקרה זה. תמצית זרעי ענבים יכולה לשנות את כל משק הברזל בגופם, ביחד עם תוסף קואנזים קיו- 10 (400 מ"ג) שישנה לו יכולת פלאית להפחית כולסטרוללהוריד לחץ דם ולשפר את תפקוד הכליות והריאות. תוסף קואנזים קיו-10 מסיס בשומן ופעיל בתוך התאים, נטילה של 400 מ"ג ליום למשך 4 חודשים (שימוש בכמוסות שמכילות ג'ל, מאפשרות לקחת מינון מופחת) – ויטמין C הוא ויטמין מסיס במים, מינון של 500 מ"ג יעיל לעבודתו בזרם הדם- ויטמין C פועל גם להעשרת ייצור הגלוטתיון בגוף (בו ידובר בסדרת מאמרי שנושאם התרופות הטובות והרע כאן). מינון מומלץ של ויטמין סי 3000 מ"ג – לחלק לאורך היום), חומצה אלפא ליפואית הוא התוסף מזון הכי יעיל בתוך התאים, מעטים יודעים שמדובר ביסוד לאומגה 3 שבעזרתו הגוף משלים את חסרי האומגה 3 הנדרשים לו. מומלץ ליטול ALA – חומצה אלפא ליפואית במינון של 600 מ"ג שפעילה הן בזרם הדם והן בקרומי התאים – כי חומצה אלפא ליפואית מיוחדת בכך שהיא מסיסה גם במים וגם בשומן – לשלושה חודשים בלבדוויטמין E מסיס בשומן, בטוח מאוד לשימוש, בעל השפעה גדולה על מערכת החיסון ונטילתו חשובה במיוחד בגיל המבוגר, אני ממליץ על מינון של 400 יב"ל ליום כאמור לעיל רק ל 3 חודשים לאחר מכן להפחית ל 3 פעמים בשבוע בלבד! ויטמין יעיל בקרומי התאים – (מומלץ ליטול אותו רק כתוסף טבעי ומסוג די-אלפא-טורופרול), ויטמין E מסייע לתהליכי גמישות העורקים אבל יש לשקול אפילו יותר ממינון כמו למשל 500 – 800 יב"ל ליום (של ויטמין E). במקרי האנמיה היא אחת הצרות הגדולות בתהליכי החלמת הכליה (מופיעה בדרך-כלל יחד עם שלב היציאה מסכנת חיים בטיפולי ההחלמה אך עלולה לדרדר את המצב, אם לא תטופל נכון) טיפול בהחלמת הכליות הסוררות כולל התמודדות עם מצבי אנמיה ויש לשקול גם נטילה במינון של 3,200 יב"ל ליום.
טיפול ביתר חומצה אורית כולל אגוז ביבהיטקי (Bibhitaka),  Terminalia bellerica תמצית אגוז נפוץ מאד בהודו – 500 מ"ג ליטול אותו פעמים ביום עד להפחתת החומצה האורית (חומצת שתן) בדם. סה"כ 1000 מ"ג בשלב ההתחלתי. האגוז ידוע כבטוח לשימוש ולכן אם אין הטבה ברמות החומצה, ברעילות, בכאבים אפשר להעלות את המינון או לשלב טיפול נוסף. למשל ליטול 3 תפוחי אדמה חיים ביום אפשר בצורת חלב תפוחי אדמה.  בתפוחי-אדמה חי (בחלב תפוחי אדמה) ובעלי הארטישוק. נמצאת חומצה כלורוגנית מהווה אנטי-אוקסידנט רב עוצמה במינון של 3000 מ"ג ליום מפחית חומצה אורית בדם. בנוסף יש ליטול 5 כפיות כורכום שטוחות ליום. 
יש לדעת שויטמין C וחומצה אלפא ליפואית יכולים למחזר ולהשיב לוויטמין E ולגלוטתיון את צורתם הפעילה ובכך להגביר את האפקט של ההחלמה והגמשת העורקים. בנוסף לכך אין הוכחה לטענה שויטמין C משפיע לרעה על אבנים בכליות! ד"ר פאולינג, זוכה פרס נובל, היא הראשון שנטל בעצמו בין 10 ל-18 גרם ויטמין C ליום במשך כמה עשורים,
המליץ על נטילת מנה יומית של כחמישה גרמים (5000 מ"ג) של ויטמין C למניעת מחלות לב, ועל נטילת כמות גדולה מזו לטיפול בהן, בנוסף לנטילת תוספים אחרים.  וויטמין C לא חומצי, לבליעה שבא ממקור "טבעי" (מאסרולה או מפקעות ורדים) יש להקפיד על נוכחות מאוזנת של מינרל אבץ (נבט חיטה, עדשים), מגנזיום (400-500 מ"ג ליום) ושל הקרואטנואידים (מגוון פרות וירקות) וסיבים תזונתיים – ההמלצה שלי ליטול כפית פסיליום 100% ליום כשמדובר ב95% הנפוץ בארץ יש ליטול כף בבקר וכף בערבחומצה אלג'ית (Ellagic acid). משמשת לתיקון מערכת החיסון של דופן המעי ולניקוי אבר הכליות מכספית היא אחד הנזקים הגדולים ביותר לכליה. מינון 500 מ"ג. השימוש המוצע הוא ליטול 2 טבליות מחומצה אלג'ית פעמיים ביום. בנוסף לאגוז ברזיל אחד שמכיל סלניום גם הוא מטהר את הכליות מחומרים כימיים הרסנייםפיטוסטרולים הם מגן רב עוצמה הפועל על ולמען שלמות דופן העורקים, הכוסמת מכילה אותו, אבל יש להוסיפו פיטוסטרולים – 1000 מ"ג ליום. ההמלצה לצריכה עומדת על 1-3 גרם, פיטוסטרולים ליום, אלף מ"ג ליום הוא מינון טוב – ליטול עד שאפשר להשתחרר מעט ממנו. הוסיפו כפית אצה אדומה (מושרית) ליום ו- 4 כפות כוסמת מונבטת ליום – להחלמתכם. לסובלים מיתר לחץ דם כדאי להוסיף פיקנוגינול – 400 מ"ג – קוורציטין – 500 מ"ג (נוגד חימצון בעל השפעה אנטי-דלקתית חזקה)
ברומליין 500 מ"ג (מדלל דם) – בדרך כלל אני דורש ליטול רק באישורי ירון (לאחר פגישה 3) שעה שאני בודק את תהליך הגמשת צנרת העורקים ותיקון האנדותל.
אזהרה – הגם שאלו בטוחים לשימוש וניתן בהחלט ליטול אותם לאורך כל החיים, לא כן התוספים הבאים: ברזל – הברזל מחמצן יש ליטול אותו רק כשהוא קשור לתרכובת אורגנית הכי טוב ליטול אותו מהתזונה, כ-20 – 30 מ"ג ביום, במשך לא יותר מ 3 חודשים ורק תוסף ברזל ביסגליצינאטאין לקחת תוסף ברזל לחולי כליה ללא בדיקה חוזרת אצל הרופא יתר ברזל יכול להביא לאסון חימצוניויטמין A (אסור ליטול כתוסף ויטמין A), ניאצין B3, B2, יוד, סלניום (מותר רק עד מינון 400-500 מק"ג ליום, וויטמין D3 -2000 יב"ל פעמים ביום 2000 יב"ל בבקר ו 2000 יב"ל בערב. ישנה טענה שלויטמין D3 השפעה שלילית על אבנים בכליות ועל ספיגת ברזל משום שהוא מעלה את רמת הסידן בדם – מינון של 500-800 יב"ל של ויטמין D3 נחשב בטוח לחלוטין באסכולה זאת. השתמשו בעת הצורך בויטמינים והוסיפו מינרלים לתזונתכם הם מיטיבים עם העורקים מחזקים את קו ההגנה הראשון של הגוף גם אינם יקרים יש לצרוך כל אלו או אחד מהם אך ורק אם רופא שמכיר היטב את מצבכם הרפואי מאשר זאת!!! בצילום בצילום ירון מרגולין, פרוזדור רווי קריסטלים – עמק הלואר, צרפת. Yaron Margolin at the amazing LE CHÂTEAU DE BEAUVOIS.

כמות מחושבת כחומצת שתן (mg/100 g) ניתנה לאחר הכפלת המשקל המולקולרי של חומצת השתן (168.1) בכמות הפורין הכוללת (µmol/100 g) וחלוקה ב-1000.

כמות הפורינים הכוללת שמופיעה למטה סווגה לחמש קבוצות. הקבוצה הראשונה בה כמות הפורין מאוד נמוכה ומזונותיה נמצאים ברשימת המזונות המותרים: <50 mg/100 g, הקבוצה השניה בה כמות הפורין נמוכה וגם מזונותיה מותרים אך במידה קטנה יותר: 50–100 mg/100 g, הקבוצה השלישית בה כמות הפורין בינונית: 100–200 mg/100 g, מכילה מזונות שעדיף להימנע מהם. הקבוצה הרביעית בה כמות הפורין גבוהה נכנסת למזונות האסורים : 200-300 mg/100 g, וכן הקבוצה החמישית בה כמות הפורין הגבוהה מאוד: >300 mg/100 g. ויותר. שימו לב שיש הבדל ניכר בין מזון יבש או חצי מיובש ומותסס. כאשר מדובר במזון היבש, הווה אומר שלא ניתן לצרוך אותו ללא בישול. במזון כזה, כמות הפורינים עולה מהערך הגולמי המצוין בעת הבישול [מקור].

מוצרי סויה לרבות טופו וחלב סויה מכילים פחות מ-50 מ"ג/לכל 100 ג' פורינים למעט פולי סויה מותססים (נאטו). הגם שכמות הפורינים במצבם היבש גבוהה נאטו מורשה וכן טאמפה והם נמצאים ברשימת המותרים.

רשימה מפורטת לפי סוגי מזון וקבוצות שהוזכרו למעלה תמצאו כאן

ברשימת האסורים

שיטאקי (מיובש)

אצות נורי (מיובשות)

טופו סויה (מיובש בהקפאה)

אצות חיג'יקי (מיובשות)

אצת וואקמה (מיובשת)

פטרוזיליה

שיטאקי ( ותפטריות למרק, מיובש )

תרד (עלה צעיר)

פולי סויה מותססים (Natto)

נבט ברוקולי

כל הבשרים, כולל דגים, צלופחים, צפרדעים וחילזונות גם כל סוגי הביצים כולל קוויאר ומוצרי החלב – כולם!!!

כל הפירות פרט לפירות יער, צבר ואבוקדו או אפונה.

רשימת המותרים

אבוקדו

קולרבי

אספרגוס

אפונה ירוקה (משומרת)

גרגירי חומוס (מבושלים)

נאטו – פולי סויה מותססים

טמפה – פולי סויה מותססים.

בוטנים – אסורים לחולי כליה

אֱגוזי מלך – אסורים לחולי כליה

נצרי במבוק – החלק הצעיר והרך של הבמבוק

ברוקולי

כרובית

גזר

טופו מטוגן עמוק

– שעועית אזוקי (מיובשת) אסורה לחולי כליה

שעועית לבנה

שעועית אדומה, מבושלת

עדשים, מבושלות

שיבולת שועל, יבשה, להעדיפך מותססת

זרעי פשתן

תרד (עלה) – מאודים

קומצונה – עלים ירוקים

אפונה ירוקה (משומרת)

לחם לבן

קרקרים

מקרוני

אטריות

דגני בקר, קורנפלקס

אורז

סולת

טפיוקה

אבטיח

מיץ אבטיח

אוכמניות

אננס – אסור לחולי כליה, מעולה למבקשים להוריד לחץ דם גבוה

בננה – אסורה לחולי כליה

תותים – אסורים לחולי כליה

דובדבנים – אסורים לחולי כליה

פטל שחור (גם אדום מותר) – אסור לחולי כליה

תפוח עץ – מותר עד 3 תפוחים

כרוב

כרוב ניצנים

זוקיני

כרוב כבוש

תפוח אדמה

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    אני מזמין אותך לאתר של "לחיצות החלמה"

    For a direct application form to Yaron Margolin – please click here

    Recent Articles

    מאמרים אחרונים

    מבוא לפסיכותרפיה מכלולית והוליסטית

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    למה אני לא מצליח להתמיד – והסוכר

    גמישות היא מצב נפשי – אתגר בזרימה ושינוי –  אני מבקש להתגמש

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    איך לצאת ממצבי תקיעות בחיים – שיטת שלוש השאלות בגובה העיניים

    נמאס לי מהחיים מה עושים

    על היכולת להשתקם, לקום מאבק הדרך ומכאב הפרידה

    ריגוש רעיוני או התקווה והדופמין – יחשפו בפניך כל הסודות שבהתמכרות שבהמתנה – ריגוש, המתנה, תקוה ודופמין – המאמר כאן.

    מסלול ההתפתחות הנורמטיבי בחיי אדם ודמימותיו בטבלה – סדרת מאמרים.

    שלושת המיצים

    לחלק הראשון הבצל והפלפלים

    לחלק השני – החסה

    לחלק השלישי – תפוח אדמה והבוטיראט

    לחלק הרביעי – הכוסמת המופלאה

    לחלק החמישי – נבטי הברוקולי וחלבון הנעורים

    לחלק השישי – שיבולת השועל והבטא קלגן

     לחלק השביעי – על האצות והפוקוקסנטין

    עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה. 1 

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    הערכות שונות במדידת אשלגן בפלזמה שוללות לפעמים שלא בצדק יתר אשלגן בה – היפרקלמיה פסאודו היפרקלמיה – Hyperkalemia

    מדד חדש לבריאותך – ביטול האסרוסקלרוזים

    אי ספיקת כליות – טיפול ללא תרופות

    אוראה – למה האוראה מוגברת ומופחת בדם Urea

    הקורטיזול וכאבים בבית החזה וביד שמאל

    להוריד קריאטינין, אוריאה ולהחלים ללא תרופות מאי ספיקת כליות

    וירוס הקורונה וגרון יבש

    -אי ספיקת כליות להחלים ללא תרופות – על הGFR ונזקי התרופות

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות – כל מה שחשוב לדעת – חלק ג

    אריתרופויטין (EPO) Erythropoietin

    התרופות והרע – ויטמין D3

    על בדיקות הדם

    אנמיה למה חסר לי ברזל?

    רוצה להחלים מפגיעה במערכת העיכול ללא תרופות?

    להחלים בפשטות ממחלת ריאות חסימתית כרונית

    רוצה להחלים בצורה מלאה מסוכרת

    שחיקת סחוס, למה לסבול? – ללא ניתוח ללא תרופות – טיפול להחלמה

    עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    פרנצ'סקו מסינה Francesco Messina אלהים באדם שחיפש אחר היופי

    ויטמין השמש ויטמין D-

    התרופות והרע – ביוטין B7 ויטמין H

    רוצה להחלים מיתר לחץ דם?

    מזונות גבריים ובטן שטוחה

    שלושת המיצים

    על לחם חוקם של עסקים – מה באמת חשוב לדעת בכדי להצליח (פרק א')

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    על לחם חוקם של העסקים

    למה אני לא מצליח להתמודד

    מגיע לי – העדר הכרה במאמץ של השועט קדימה, בהחלט יכול להוביל לכישלונה של קריירה מזהירה.

    סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

    כאבי גב – פתרון טבעי, עדין ופשוט לבעיה שלך

    כאבי גב לא דורשים ניתוח – רק מגע יד עדינה

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    אי ספיקת כליות – צום חלבונים

    צום חי – הוא תרופה טבעית. אזהרה לקטונים (Lactones) –

    אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים – צום חי

    אי ספיקת כליות – מתכונים לדיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע.

    אילוף הכליות הסוררות – איך להחלים מאי ספיקת כליות להקליק כאן

    "אילוף הכליות הסוררות" תחילת פרק א

    ההמשך לפרק א' של "אילוף הכליות הסוררות"- כאן.

    פרק ב'

    פרק ג'

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *