עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה – שיבולת השועל וה β- גלוקנים חלק – 6.

שיבולת שועל  (שם מדעי: Avena sativa) – קערת שיבולת שועל חמה או חיה היא מעצמת תזונה. סיוע ללקוחותיה הנאמנים לרתום את היתרונות של ארוחה מלאה עם רעיונות טעימים והיסטוריה בת ארבעת אלפים שנים של מזון כתרופה. "מיתוס הורציו אלג'ר": סופר אמריקאי שמגולל שוב ושוב את סיפורם של נערים מתבגרים העובדים קשה כדי להימלט מהעוני. כמו גיבוריו של הורציו אלג'ר (Horatio Alger Jr) במובן של דגני בוקר, שהתקדמו, אם לא מסמרטוטים זנוחים הגדלים לצד הדרך לעושר. "לפחות מעשבים שוטים למזון בריאות שמסייע לתהליכי החלמת הכליות, סרטן המעי, הריאות, מחלות עור, דלקות, והחלמה מפצעים. הסופר והפילוסוף המפורסם של רומא העתיקה פליניוס הזקן כינה אותה סוג של חיטה חולה אבל כיום היא מנה שזכתה למקום של כבוד בשולחן ארוחת הבוקר. [מקור].

פרוביוטיקה טבעית משיבולת שועל מותססת כל הסודות של עירית רון דוד – במתכון שבסוף המאמר – שיבולת שועל היא מזון ממשפחת הדגנים בעלת הערך הבריאותי הגבוה ביותר ונחשב לבריא במיוחד, ובעלת ערכים תזונתיים טובים וחיוניים. השיבולת שועל מקדמת את שחרורו של כוליציסטוקינין, הורמון השולט בתיאבון וכן וויטמינים ומינרלים כגון : ברזל ומגנזיום, חלבונים מהצומח סידן וברזל ונוגדי חמצון, ונחשבת לדלה יחסית בקלוריות. נמצא כי שיבולת שועל היא אחד המקורות היחידים לנוגדי חמצון מסוג 'אבנתנתרמידים' – שנקשרו להגנה על תפקוד כלי הדם, תתאימהנלתהליכי הגמשת העורקים והפחתת לחץ דם.

עירית רון דוד מתגוררת כיום בעמק יזרעאל, עם בעלה שמוליק שהוגדר כאחד המושבניקים המוצלחים ביותר שידעה אדמת עמק יזרעאל. בילדותה היא גרה כמעט צמוד לאימי (חוה) אימה היא שושנה – בת תל -עדשים והחברה הכי טובה של חוה (אימי). סבתא של עירית (ציפורה) וסבתי (רחל) הקימו את המושב וגם היו בנות דוד. (ציפורה הייתה גם אחות של רוחמה שרמן, כך ששתיהן היו בנות דוד של רחל מרגולין – סבתי וממייסדי תל-עדשים) את שיבולת השועל עירית מעלה בכמה דרגות למעלה, נושא שנערץ עלי. אל תדאגו – את סודותיה במתכון הייחודי שלה אני מוסיף בסוף מאמר זה – מדובר במנה שהיא שיא הבריאות והיא מבוססת על שיבולת שועל ועל שיטת התססה חכמה ופשוטה. אני מודה שאת המתכון הסודי קיבלתי מעירית כשביקרתי אצלה לאחרונה ולא הפסקנו לדבר בשבחי הגבינות של אחותה מיכל רון (ברקין) בת כיתתי ואהבת ילדותי – כפר יחזקאל.

מאמרי על

בשנת 1997 שיבולת השועל עשתה היסטוריה כשהפכה בארה"ב למזון הראשון עם תווית בריאותית של ה- FDA. החלטה שהתבססה על סקירה של מחקרים רציניים שהוכיחו כי צריכת שיבולת שועל, סובין שיבולת שועל ואפילו קמח שיבולת שועל הביאו לשיפור ולירדה ברמת הכולסטרול הכולל וריכוז הכולסטרול ליפופרוטאין (LDL) בדם [מקור1, מקור2 מקור3]. שיבולת השועל נחשבת צמח מרפא. ברפואת ילידי צפון אמריקה היא שימשה לשיקום מערכת העצבים, טיפול בדיכאון, זירוז החלמה לאחר מחלה, שיפור התפקוד המיני וכן לניקוי והזנת העור.

 צריכת שיבולת שועל באופן רציף מאזנת אלבומין ואשלגן בסרום וכן קריאטינין בשתן בקרב חולי כיליה עם אי-ספיקת כליות חריפה – CKD מקור3 מקור1, מקור2 מקור]4]

שיבולת שועל היא "דגן על" מהרבה סיבות טובות היא מכונה כך. ה"סופרית" ממשפחת הדגנים מכילה חלבונים מהצומח, סיבים תזונתיים, פחמימות מורכבות ופיטוסטרוגנים שיכולים להפעיל פעולה אנטי-דלקתית, ופוליפנולים (נוגדי חימצון) לצד מינרלים כמו ויטמין B1 סלניום, כרום, מגנזיום, (תיאמין). שיבולת שועל מכילה גם ויטמין B2 (ריבופלבין) וויטמין B6 ואף חומצה פולית (ויטמין B9), ,ברזל (ב100 גרם נמצאים 4.72 מ"ג ברזל) ו429 מ"ג אשלגן. תכולת המנגן בה היא הגבוהה ביותר מבין הדגניים. אל תיבהלו מכמות האשלגן הזו היא אמנם מעט מעל למותר לחולי כליה, אבל נמצא לכך פתרון – אתם נדרשים להניח ללילה את הגרגירים במים, השריית הגריסים מוציאה את רוב המלחים מהם: אשלגן וזרחן – את המים לשפוך לאחר מכן, או להשקות עמם את העציצים. (לאחר קריאה במאמר תסכימו איתי, סביר להניח שהיתרונות האדירים של גריסים אלו לבריאות הכליה שלכם שווה את המאמץ הזה), שיבולת השועל מכילה מנגן בכמות יפה (4.916 מ"ג- שזה מעל לכמות הנדרשת ליום), סידן (54 מ"ג), (33,2 מ"ג) סלניום, זרחן (452.00 מ"ג וכמות זו גבוה לחולי כליה, אז, תניחו את הגריסים במים לכמה שעות בבקשה)  ומגנזיום (134 מ"ג). בנוסף, היא תורמת לתחושת השובע ולאורך זמן מסייעת למעוניינים בתהליך בניית מסת השריר. היא נחשבת לבעלת ערך גליקמי נמוך, ועל כן היא תורמת לשיפור רמת הסיבולת של הספורטאים והרקדנים המקצועיים. ד"ר ג'יימס באלך (M.D) וד"ר מארק סטנגלר (N.D) מזכירים לנו ברשימתם ב:אנציקלופדיה החדשה לריפוי טבעי" ששיבולת שועל יעילה נגד אבנים בכליות (Kidneey Stones).

במחקר שנבחן תחת שאלת מחקר: האם לאכילה קבועה של  שיבולת שועל ( 50 גרם/שיבולת שועל ביום)תרמה רפואית – מצאו שלשיבולת שועל ישנה השפעה חיובית הן על מדדי חנקן אוראה בדם (BUN), סרום קריאטינין (SCr), קריאטינין בשתן, והן על אלבומין בסרום, כולל על מדדי האשלגן בסרום. נבחרו 52 חולי כליה, מטופלים עם CKD באופן אקראי לקבוצת ביקורת באוניברסיטת איספהן שבאירן. החוקרים בהובלתה של ד"ר מוג'גן מורטזאבי נג'באבאדי Mojgan Mortazavi Najafabadi – נפרולוגית ומומחה לתזונה בשם ד"ר רוחני –  Mohammad Hossein Rouhani  למדעי הרפואה והתזונה (אירן), מראשוני החוקרים של סודותיה הרפואיים של שיבולת השועל, והם מצאו שלשיבולת שועל ישנה השפעה על מדדים משמעותיים להבנת מצב הכליות ותיפקודן: חנקן אוראה בדם (BUN), סרום קריאטינין (SCr), קריאטינין בשתן, אלבומין בסרום, אשלגן בסרום. החוקרים בדקו גם את מצב הורמון פרתירואידי (PTH), ריכוז קלוטו סרום ומצבי החלבון בשתן. כל המדדים נבחנו לפני ולאחר שמונה שבועות של שינוי תזונה בשתי קבוצות. יודגש שמדד הקריאטינין חושב באמצעות ריכוז הקריאטינין בשתן. התוצאות הראו שחולי הכליה שלא השתמשו בשיבולת שועל אבל קיבלו תזונה דלת אשלגן, זרחן וחלבונים במקביל, בכל זאת הראו עלייה משמעותית במדדי האוראה – BUN (P = 0,02) והאשלגן בסרום (P = 0.01) כולל עלייה משמעותית בסרום קריאטינין ב- SCr (P = 0.08). עם זאת, השינויים בקבוצת שיבולת השועל, הגם שרמת האשלגן בה גבוה, היו משמעותיים: "במודל מותאם רב משתנים צפינו בהבדל משמעותי בשינוי אשלגן בסרום (−0.03 מק"ק / ליטר בקבוצת שיבולת השועל ו -0.13 מק"ק / ליטר לקבוצת ביקורת; P = 0.01) והבדל קטן אך משמעותי במדדי אלבומין בסרום (0.01 g / dl בקבוצת שיבולת השועל. בין שתי הקבוצות לא היה שום שינוי בריכוז ה- PTH".

בסיכום שפורסם מציינים החוקרים כי צריכת שיבולת שועל עשויה להשפיע לטובה על אלבומין בסרום ואשלגן בסרום בקרב חולים עם מחלת אי-ספיקת כליות כרונית – CKD. (קוד הרשמה של המחקר IRCT.ir. IRCT2015050414551N2) [מקור].

שיבולת שועל היא גידולי דגנים השייכים למשפחת Poaceae (או Gramineae) [מקור]. שני מיני שיבולת שועל עיקריים גדלים באופן טבעי: Avena sativa ו- Avena nuda. הראשון, המכונה
שיבולת שועל נפוצה, הוא הסוג המטופח ביותר, במיוחד באזורים הקרירים והלחים של צפון אירופה וצפון
אמריקה [מקור]. הפנולים הם פיטוכימיקלים, כלומר, תרכובות הנמצאות בשפע במקורות מזון צמחיים טבעיים, ובעלי תכונות נוגדות חמצון. הם שתורמים לטעם המיוחד שלה, לארומה וליציבות החמצונית של המזון. עליה, הם מגנים מפני קרינה אולטרה סגולה, פתוגנים, נזק חמצוני ותנאי אקלים קשים. אבל, עלינו, בגוף האדם, לפוליפנולים תכונות ביולוגיות מגוונות הכוללות: לחימה בתאי הסרטן ועיכוב אנגיוגנזה (גדילה של כלי דם המזינים גידולים) הגנה על העור מפני קרינה אולטרה-סגולה. הם נלחמים ברדיקלים חופשיים ומפחיתים סימני הזדקנות. לפוליפנולים יכולת סיוע לבריאות המוח והגנה מפני דמנציה. הפחתת דלקת. תמיכה ברמות סוכר תקינות בדם. הגנה על הלב וכלי הדם שמירה על ללחץ דם תקין. מזהים בגריסי שיבולת השועל 10 מחלקות מולקולריות שונות שלהם. המבנה הכימי שלה עשוי לנוע בין המולקולה הפנולית הפשוטה (חומצות פנוליות, פנולים (Phenols) הוא שמה של קבוצת תרכובות אורגניות המבוססות על פנול) לזו של מתחם פולימר בעל משקל מולקולרי גבוה (פוליפנולים). תלוי במספר וסוג היחידות הפנוליות, מזהים כאן 10 מחלקות מולקולריות שונות, כולל פנולים פשוטים (חומצות פנוליות simple phenols), תיכוניים (intermediate) (למשל, פלבנואידים ואנתוציאנינים) ופנולים אציליים או מורמים (High Phenol – למשל, סטילבנים, קומומרים, וטנינים) פוליפנולים במשקל מולקולרי. לנושא זה חשיבות רבה, ידוע שכדי לייעל את היתרונות של הפנולים, חשוב לאכול מגוון רחב של מזונות עשירים בפוליפנולים והנודע והנחקר בהם יין אדום. מנקודת המבט הביולוגית הוכח כי קיומן של תרכובות פנוליות רבות מיעל ומאפשר לקיים פעילויות רבות, שהעיקרית בהן פעילות נוגדת חמצון, המונעת חמצן בשומנים בדם נזק חמצוני סלולרי (למרכיבי התא הזעירים) שמתפרץ לתא בתיווכם של רדיקלים חופשיים, שהם כמעט תמיד מזיקים

הדגן הותיק שהחל את דרכו כעשב בר בשימוש רפואת מצרים העתיקה שב ומסייע, והפעם לי לקדם את החלמת הכליות שלך ולסלק את הדלקת ובהמשך גם להרחיב את כושר הסינון של הרעלים מגופך על-ידי הכליותשיבולת השועל (Avena sativa) עשירה בסיבים מסיסים, במיוחד בטאגלוקן, שיכולים לעזור לך להוריד את רמות הכולסטרול בדם. בנוסף לכך היא נחשבת כפרה-ביוטיקה ובעלת אינדקס גליקמי נמוך, על כך להלן, [מקור] ומה שמאפשר לי להגן עליך, בעזרתה, מפני מחלות כרוניות שאבדן גמישות העורקים עומדת ביסודן: אי-ספיקת כליות, שבץ מוח, אי ספיקה לבבית, טרשת העורקים, סרטן המעים – פגיעה באפיתל שמרכיב את דופן צנרת הגוף: דופן הנפרונים שבכליה שלך ואפילו את דופן צנרת הנשימה .שלך ואנמיה.

תמצית קש שיבולת שועל ירוקה

אחד השימושים הנפוצים בשיבולת המצוייה/תרבותית כצמח למרפא מגיע מהגבעולים והעלים שלה, שנקטפים כאשר הם במצב של "דשא" ירוק. מהם מכינים תמצית, שנקרא תמצית קש שיבולת שועל ירוקה. (בעוד שתמצית קש שיבולת שועל נקשרה ליתרונות בריאותיים רבים, תמצית היא כ"תה").

תמצית קש שיבולת שועל ירוקה – תמצית שיבולת שועל ירוקה מכילה קבוצה ייחודית של נוגדי חמצון הנקראים אווננתרמידים, אשר הוכחו כמשפרות את בריאות הלב, זרימת הדם ועשויה להפחית דלקת. – בנוסף, מחקרים במבחנה מצביעים על כך שהאווננתרמידים משיבולת שועל עשויים להפחית את הייצור וההפרשה של ציטוקינים, שהם תרכובות פרו-דלקתיות הקשורות לסיכון מוגבר למחלות לב ולאי ספיקת כליות. תמצית קש שיבולת שועל עשויה לסייע בשיפור תפקוד המוח, שיפור משמעותי בזיכרון, וביכולת הקשב והריכוז. ע"י כך שהתמצית מסייעת בהגברת גלי המוח אלפא. היא מקדמת התרחבות עורקים מוחיים, ומעודדת את זרימת הדם הבריאה החיונית לבריאות המוח להם קשר עם יכולת למידה מהירה, זיכרון, דחיפה קוגניטיבית. בנוסף לכך התמצית הופכת את המשתמש לרגועים יותר. היא מעלה רמות הדופמין במוח החזרת הדופמין לטווחי גיל צעירים יותר חיונית ונקשרת בשיבת ההתלהבות והיזמות גם לאריכות חיים וכשררי הנאה. שימוש בתמצית שיבולת שועל מעכב את פעילות אנזים מונואמין אוקסידאז B (Monoamine oxidase-B) הידוע גם בשם MAO-B, מחקרים מצאו שפעילותו של MAO-B גדלה בקרב האוכלוסייה המבוגרת.

Müesli . מכינים אותו על בסיס גריסי שיבולת השועל המונבטת (מונחת במים ללילה) ופירות יער. קיימים שני סוגים של מיזלי, טרי ומיובש. גריסים הם גרעין שיבולת השועל המקולפת, הכוללים את נבט הדגנים, הסובין והאנדוספרם של הדגן. זהו הסוג שעבר עיבוד מינימלי לכן הוא גם הסוג הבריא ביותר (והגרעין הזה כמעט שאינו עובר תהליכי חימצון). גרעיני השיבולת בתצורה הזו עוברת תהליך ונמכרת במרכולים בשלוש צורות עיקריות:
• – Steel Cut oats שיבולת שועל גסה .תהליך בו נחתכים גרעיני שיבולת השועל בפלדה. זו הצורה המומלצת למנת שיבולת השועל כתרופה, אך אינה קלה להכנת מזון כתרופה חיה.
Rolled oats – (בצילום למעלה מגולגלים/מעורגלים) תהליך בו עוברים גרעיני שיבולת השועל אידו ושיטוח בעזרת רולים. הגריסים האלה הוכיחו עצמם כתרופה. אני ממליץ עליהם לחולי כליה, יתר לחץ דם וכולסטרול.
• – Instant oats ( אינסטנט, קוואקר מהיר הכנה) – אסורה לשימוש לחולי כליה, מערכת העיכול ויתר לחץ דם.

שיבולת שועל היא מנת בקר מוכרת בדרך כלל מדובר בדייסה שעשויה משיבולת שועל טחונה, שיבולת שועל "משוטחת" – הגרעינים של שיבולת השועל עוברים תהליך בו תחילה הם עוברים אידוי אחר כך הם מושטחים בעזרת רולרים. בצורתם זו השתמש בה הרופא השווייצרי מחלוצי התזונאים מקסימיליאן בירכןבנר Maximilian BircherBenner מאז למעשה היא  גם משמשת לרוב כחומר גלם להכנת גרנולה (נקראים Rolled oats באנגלית).

סובין שיבולת שועל הוא למעשה קליפת גרעין שיבולת השועל. הסובין של שיבולת השועל עשיר בזרחן, אשלגן ומגנזיום. אסור לחולי כליה.

חלבון שיבולת שועל מלא והוא כמעט שווה ערך לחלבון סויה, טף, או אפונה ובהבדל מחלבון שמקורו בבשר וחלבון ביצה כאן נשמרת ואף יותר מכך, מחלימה דופן האפיתל שנפגעת בדרך כלל מהשני

שיבולת השועל היא מזון תרופא שנמצא בשימוש במשך מאות שנים ועדיין נמצאת על שולחנות רבים בשוויץ מאז המהפכה שהכניס לשם הרופא והתזונאי מקסימיליאן בירכן-בנר עם ה"תערובת". מיזלי (בגרמנית: תערובת) מנה שפותחה על ידו לטיפול בחוליו. מורכבת משיבולת שועל לא קלויה, ופירות טריים שספוגים בנוזל. מאז ועד היום הבירכר-מוזלי מוגש באדיקות לארוחת בוקר כמעט בכל בית בשוויץ לפי המתכון שביסס. ומאז, ובכל העולם כל המבקשים להגמיש את דפנות עורקיהם כדי להמנע ממחלות כרוניות, מקפידים על אכילת שיבולת שועל טרייה בתזונה היומית שלהם.

חקלאי מצרים העתיקה (המוזיאון הלאומי הבריטי)

הממצאים הארכיאולוגיים מלמדים ששיבולת השועל הייתה בתפריט התזונה כתרופה כבר לפני 4000 שנים. העדויות הקדומות לכך מגיעות ממצרים העתיקה מממצאים ארכיאולוגיים שנמצאו בין שרידי השושלת ה -12, תור הזהב במצרים העתיקה ותקופת שלטונם של הפרעונים. שיבולת השועל שמשה במצרים למרפא עור ובעיות נפשיות. מאות שנים שמשה שיבולת השועל כחומר מרגיע שמביא להקל בפני עור מגרד, קשקשי או מרופט וגירויים שונים של העור –  מעניין לציין כי בשנת 2003  מנהל המזון והתרופות (FDA) הכיר בתרופת הקדמונים לעור והכריז רשמית כי שיבולת שועל היא תרופה ומגן העור [מקור].

רפואת מצרים העתיקה שבה ונחקרת ומפתיעה את המתבוננים בסודותיה בימנו. קח שתי מנות של אֲבַטִּיחַ הַפַּקּוּעָה, הידוע גם בשם חַנְדַל, (הוא צמח עשבוני רב-שנתי ממשפחת הדלועים הצומח באזורי ערבה ומדבר) וקרא לי בבוקר: רפואה מצרית עתיקה, פפירוס אדווין סמית', כמקור:, וטיפול בכאבי בטן, כאבי גב, דלקות עור ולטיפול בכאבים בכל הגוף עם חַנְדל.

בשנת 1945 שיבולת שועל שנטחנה דק והוּרְתְּחָה חילצה מתוכה את סודה – החומר הפעיל – הקולואידלי [מקור], חומר שמרכך או מרגיע את העור – מכיוון שהוא סופח שומנים, חלבונים, ויטמינים, ומינרלים. השימוש בשיבולת שועל קולואידלית כמגן על העור הוא שהוכר למעשה, על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) [מקור]. מרגע זה החלו לצוץ תכשירים להגנה וטיפול בעור הכוללים מינונים שונים של – קולואידל Colloidal עליו ידובר בהמשך המאמר, כי בנוסף למוכר, לקולואידל ישנה השפעה מבורכת גם על דפנות הנפרונים שבכליות. נמצא שהפרופיל הכימי הייחודי של שיבולת שועל קולואידלי (אבנתנתרמידס Avenanthramides) פועל כמו אנטיהיסטמין. מדובר בקבוצה של אלקלואידים פנוליים, והם בעלי יכולות אנטי דלקתיות, נוגדות חמצון, נוגדי גירוד, נוגדי גירוי ואנטיתרוגניים, אנטי אלגנים [מקור] האבנתנתרמידס מפחיתי פעילות ציטוקינים לא רצויה בגוף [מקור], בין הציטוקינים ישנם כאלה שהם פרו-דלקתיים וכאלה שהם אנטי דלקתיים [מקור]. האבנתנתרמידס מפחיתי פעילות של הגרועים שבהם נגד מעודדי הדלקת. קבוצת חלבונים יחודית זו כמעט אך ורק לשיבולת השועל (אבנתנתרמידס) [מקור] היא בין הגורמים הבודדים שפועלים נגד הדלקת בנפרונים. מכל מקום, ככל הנראה תרופת שיבולת השועל הייתה מבוססת בימי מצרים הקדומה על החומר הקולואידלי. ליקוט צמחי בר היה מקורו, לאחר טחינת הגריסים באבנים. עדויות אחרות מצביעות על כך, שהסינים הכירו אותה, ככל הנראה עוד קודם לכן [מקור]. בניגוד לחיטה ושעורה, שיבולת שועל לא הוכרה על ידי המצרים והשפים של ארמון המלוכה לא הכינו ממנה מנה עצמאית. [מקור1 מקור2]. הטיפול הנפוץ בשיבולת שועל מתוארך כבר לסביבות 2000 שנים לפני הספירה, אך התקיים, בתקופה זו, גם בחצי האי ערב [מקור].  גריסי שיבולת השועל כתרופה ניטלו בצורות שונות: מנת אכילה, תה, ובאמבטיות [מקור]. הטיפול בה שימש נגד אקזמה, שומות, כוויות והתפרצויות דלקתיות [מקור]. בתחום הנפש שמשה שיבולת השועל כתרופה וטיפול בנדודי שינה, וחרדה.

שיבולת השועל המעובדת העתיקה ביותר נמצאה במערות בשוויץ, ומתוארכת לתקופת הברונזה, לפני כ -3,000 שנה. בשוויץ ככל הנראה שימשה לא רק כתרופה, אלא גם כמנת מזון יום יומי רגילה

שיבולת שועל פשוט טעימה. דייסת שיבולת שועל, או בשמה המוכר בארץ דייסת קוואקר – היא לחלוטין פינוק הכי שווה שיש ביום חורף קר או אפילו קריר קלות. אני אכלתי ממנה במשך כל החורף בילדותי. נכון, אימי חווה מרגולין טבחית מעולה ושף קונדיטורית, אבל אפשר לגוון אותה עם כל כך הרבה תוספות: פירות, קינמון, אגוזים, דבש, סילן, או ללכת בכיוון המלוח עם חמאה ואפילו עם ציר ירקות. שיבולת שועל קלויה, זה כבר טעים להשתגע. בזכות יתרונותיה הרבים (אם כבר מדברים: טובה לעיכול, מסייעת בהורדת כולסטרול, נטולת גלוטן ואפילו טובה להרגעת העור, הנפש ולתיקון תאי האפיתל, היא מגוננת על המוח, ויכולה לסייע בסילוק אבנים בכליות, ודלקות גם אלרגיה) וגם משום שהיא פשוט קלה להכנה, זכינו בעונג דייסת שיבולת השועל בילדותנו. בקלייה היא מפיצה ריח נפלא. כן, כל מה שצריך לעשות זה להדליק את האש ולקלות חופן גריסים במשך כמה דקות על מחבת, תוך כדי ערבוב מתמיד, כדי שלא תישרף. כשהיא מתחילה להשחים והבית מתמלא ניחוח נפלא ועדין כשל מאפה עוגיות – זה מוכן. הקלייה מקנה לגריסי שיבולת השועל טעם עשיר יותר, מרקם קריספי וריח נהדר הוא להדליק את האש ולקלות אותה כמה דקות על מחבת, תוך כדי ערבוב כדי שלא תישרף. כשהיא מתחילה להשחים והבית מתמלא ניחוח נפלא ועדין של עוגיות – זה מוכן. תוכלו להוסיף לסלט, למוזלי, ואפילו לדייסת שיבולת השועל.

היא עשירה מאוד בנוגדי חמצון הכוללים טוקוטריאנולים (4 ממרכיביו של ויטמין E מהטבע), ויטמין E, חומצות ויטמין K, פנוליות וחומצה פיטית. ברבע כוס של שיבולת שועל נמצא את הכמות הדרושה ליום של מנגן (מינרל נוגד חמצון הדרוש לפעילות תקינה של המוח, לייצור עור תקין, לבניית עצמות וסחוס, נוגד חמצון חזק מאוד).
שיבולת שועל שחורה מלאה לא מעובדת. שיבולת שועל היא מקור מצווין של חלבון, סיבים תזונתיים, חומצה פולית, ויטמין B6 וניאצין. 

עור יבש ומגרד ומשוררי הנשגב

כמה מהסופרים העתיקים המפורסמים ביותר בעולם: המשורר הרומי פּוּבְּלִיוּס אוֹבִידִיוּס נָאסוֹ, חוקר הטבע פליניוס הזקן (שבתמונה למעלה) ככל הנראה היה הראשון להתעניין בשיבולת השועל ברומא העתיקה ורושם שיובאה מתורקיה של ימנו [מקור],

המשורר הנודע וירגיל, כתב על גריסי שיבולת השועל והרופא האגדי היפוקרטס ופדניוס דיוסקורידס (Pedanius Dioscorides Ovid, Pliny the Elder, Hippocrates and Dioscorides)כולם התייחסו לשיבולת שועל כתרופה [מקור].

Imhotep אִמחוֹתֶפּ הרופא הקדום קורא גליל פפירוס, פרט של פסל; במוזיאון המצרי, ברלין.

כול רופאי וחוקרי קדם מתייחסים לתכונות הרפואיות של שיבולת השועל, נראה שיוון הלכה בעקבות הרפואה של מצרים בנושא זה והתייחסה אליה כתרופה בתחום טיפוח העור, כאשר רק (אם בכלל) לעתים רחוקות נמצאת בכתבים התייחסות לשיבולת שועל כמקור תזוני [מקור].  Ovid אובידיוס, למשל, ממליץ בחום על שימוש בשיבולת שועל לטיפול בעור, ואילו פליניוס (הזקן) יעץ להשתמש בה כטיפול בשומות.  דיוסקורידס, הסופר היווני הקדום רשם במטריה מדיקה (על עניינים רפואיים) לראשונה על שיבולת השועל – מדובר בספר התרופות ונהלי הטיפול החשוב ביותר שהונהג בימי קדם (Materia medica), או באסופת מידע רפואי בשיא האיכות, שנכתבה מימי מצרים העתיקה – תורה פרמקולוגית עליונה (המסמך הקדום ביותר "על עניינים רפואיים" הידוע על הרפואה שמתבססת על צמחים, בוטניקה רפואית, כלשונם, ומי שנחשב יסוד המטריה מדיקה היה פפירוס מצרי בן 110 עמודים. תצלום ממנו למטה, ושמו Ebers. הספר קדוש ונכתב, על-פי האמונה, על ידי האל תות בכבודו ובעצמו, באמצע המאה ה – 16 לפני הספירה.  ה- Ebers – ספר מתכונים עתיק המתוארך לשנת 1552 לפני הספירה.  האברס מכיל תערובת של קסמים ותרופות עם הפניות למניעת מחלות וקטלוג של צמחי מרפא, מינרלים, קמיעות קסם ולחשים. [מקור]  

פפירוס אדווין סמית': העמודים השישי והשביעי. הטקסט עוסק בפגיעת פָּנים קשה.

הרופא המצרי המפורסם ביותר היה אִמחוֹתֶפּ (2600-2650 לפנה"ס Imhotep) שהיה גם הכהן הגדול לאל השמש רע רשם על רפואה. הוא חי בממפיס בסביבות 2500 לפני הספירה, בתקופת שלטונו של פרעה ג'וסר בן השושלת השלישית. ויש אף אלו המזהים את דמותו עם דמות יוסף המקראי. המטריה מדיקה של אִמחוֹתֶפּ נחשבת לטקסט הרפואי הקדום ביותר (על עניינים רפואיים), עוסק בניתוחי חירום, והוא מפרט לגבי פגיעות ראש, צוואר וגוף. [מקור]. הטקסט המקורי שלו לא נמצא רק העתק מאוחר יותר זה שנמצא בצילום למעלה ומתוארך ל-1700 לפנה"ס. המטריה מדיקה שלו כללה גם נהלים לטיפול בפגיעות ראש ופלג גוף עליון, נטיית פצעים ומניעה וריפוי של זיהומים, וכן עקרונות מתקדמים להיגיינה), נחזור למטריה מדיקה הרומית אותה חיבר דיוסקורידס (רופא וחוקר שפעל ברומא בתקופת נירון קיסר, והכיר רפואות מכל רחבי העולם היווני-רומי).

דיוסקורידס כתב ספר בן חמישה כרכים ביוונית בשם Περί ὕλης ἰατρικής (על עניינים רפואיים ( ובתרגום הלטיני של ספרו: De Materia Medica), שהיה אחד מספרי רפואת הצמחים המשפיעים בעולם, ונותר בשימוש מעשי עד המאה ה-17, הוא למעשה מה שמכונה רפואת הערבים. שלא כמו סופרים קלאסיים רבים, עבודותיו לא "התגלו מחדש" בתקופת הרנסאנס, כיוון שספרו מעולם לא אבד, והוא הועתק שוב ושוב בעותקים רבים לאורך הדורות, פעמים רבות עם הערות ותוספות.

ספרו של דיוסקורידס "על עניינים רפואיים" חשוב לא רק להיסטוריה של רפואת הצמחים; הוא נותן מידע רב על עשבי תיבול בהם השתמשו היוונים, הרומאים ותרבויות עתיקות אחרות. הספר כולל גם שמות של הצמחים בשפות תרקיה ודקיה, שבלעדיו היו אובדים. בסך הכל, מוזכרים בספר כ-600 צמחים שונים והוא אולי העדות האתנובוטנית הקדומה ביותר המוכרת כיום.

כמה עותקים מאויירים של De Materia Medica שרדו, חלקם מוקדמים מאוד – מן המאות החמישית והשביעית לספירה. השיבולת שועל מצויינת בה, בהרחבה. נרשם ששיבולת שועל בעלת חומר ריפוי ושהיא יעילה בטיפולים בעור [מקור]. 

Wickens,E. (2001) Economic Botany: Principles and Practices. North American Millers' association (2000). Oat foods: A smart choice. Retrieved April 14, 2006.

תיקון עצמי והתחדשות עצמית – הם בית ספר ליכולתו של הגוף להחלים

מרחיק לכת בנושא זה פאול מרתין (Paul Martin) שאומר "פיברוגנזה כלייתית (ידיעה מוקדמת וצפי של מהלכי התקדמותה של מחלה) עשויה להידמות לתהליכים המתרחשים במהלך ריפוי פצעים של העור" [מקור]. 

Paul Martin Department of Anatomy and Developmental Biology and Division of Plastic and Reconstructive Surgery, Department of Surgery, University College London

דלקת עור אטופית היא מחלת עור דלקתית המתבטאת בהתקפי אקזמהגרד ויובש בעור. במרכז נמצאים ליקויים בשלמות ובתפקוד עילית העור (אפידרמיס), השכבה החיצונית של העור מאבדת את אטימותה ועל ידי כך מאבדת מים ומאפשרת חדירה של אלרגנים וטוקסינים של חיידקים. מסתבר ששיבולת שועל תחת השם המסחרי של פייר פברה – Aderma exomega (צרפת) מסייעת ללוקים במחלה זו [מקור].

Nicu Horodniceanu ניקו הורודניצ'יאנו – פילוסוף, מעצב מחולות (עבור ירון מרגולין) ומחזאי, פרסם תחת שם העט נפתלי עירוני עד לחיבורו המונומנטלי ה"אני הגמיש" אשר פורסם תחת שם לידתו הורודניצ'יאנו.

אציג בפניך עתה הבנה עכשווית בריפוי פצעים והתחדשות כמדד להחלמה עצמית ויסוד בשיטת ההחלמה של  "לחיצות ההחלמה" את הכליות הסוררות שלך – שני היבטים מובחנים של התיקון העצמי הסלולרי – ביולוגיה סלולרית חוקרת את התכונות הפיזיולוגיות של תאים, כולל את המבנה שלהם, צרכיהם התזונתיים, מחזור חיים וחלוקה. כשהתיקון העצמי נקשר בפעולת המנגנון של החלקיקים הפנימיים, הזערוריים, שבונים את התא למען עצמו. על ידי בחינת כמה אורגניזמים מודליים שהציגו יכולת תיקון חזקה, כולל ביציות נפתחת בפנינו הזדמנות רפואית ופילוסופית חדשה הגם שנותרו שאלות פתוחות רבות, ללמוד על כוחות ההחלמה של הגוף שטרם הכרנו – הבהרת נושא התיקון העצמי כאפשרות שטרם הכירה בה רפואת הממסד (למעט צמרת החוקרים שבה) לצד האופן בו התאים מתקנים את עצמם, מאוד חשובה ולא רק לשם הבנתנו המכניסטית את הביולוגיה של התא. חלק זה כמובן נפוץ ומקובל, אלא ובעיקר את נושא ההחלמה ללא תרופות. מובן שנושא זה גם טומן בחובו פוטנציאל ענק ליישומים חדשים וגישות טיפוליות, שסדרת מאמרים זו היינה חלק ממנה לטיפול במחלות אנושיות. [מקור

פיליפ מאקרנניה, הרופא היווני המהולל של אלכסנדר הגדול וחברו. נודע כמי שנתן אמון מלא, בחברו הקרוב. לאחר שקיבל מכתב מהגנרל פרמניו בו עולה כי פיליפ מרעיל אותו, בחר לתת אמון ברופא ולא במסית נגדו. אלכסנדר השלישי לגם מהתרופה (ציור למעלה) והחלים. הוא מכונה גדול או מוקדון (356-323 לפני הספירה) היה מלך יווני. בשנת 334 לפני הספירה החל את הפלישה רבת ההשראה לאסיה הקטנה שהייתה אז בשליטת פרס והחל בסדרת מהלכים נועזים שנמשכו עשר שנים נגד הפרסים. אלכסנדר שבר את כוחה של פרס שהייתה באותם ימים האימפריה הגדולה בעולם, בסדרה של קרבות מכריעים. הוא גבר על והפיל את המלך הפרסי דריוס השלישי (בקרב גאוגמלה (331 לפנה"ס) ממנו נמלט הפרסי משדה הקרב. דׇרְיַיוַאוּש) אלכסנדר הגדול כבש את מכלול האימפריה הפרסית. הוא לא הובס בקרב ונחשב לאחד המפקדים המצליחים בהיסטוריה. המאבקים שלו חיזקו את המגעים והסחר בין מזרח למערב, ואזורים נרחבים ממזרח נחשפו באופן משמעותי לתרבות ולהשפעה יוונית. ביוני 323 לפני הספירה, אלכסנדר מת מוות כואב לאחר מותו של הפאיסטיון, בארמונו של נבוכדנצר השני, כנראה בשל שתיית יתר, כשהיה רק בגיל 33. בציור שלפנינו אלכסנדר לוגם מהמשרה המרפא כמי שבוחר ברופאו האגדי Philip of Acarnania . ציור שמן מאת צייר לא ידוע.

מגוון תאים די גדול הולך ומתגלה כיכולים לרפא פצעים שנפערו בהם בכוחות עצמם ולחדש בקרבם מבנים חסרים. ריפוי פצע הווה אומר שקיים מנגנון של סגירת הפצע ומעל לכך קיים מנגנון של השלמה ובניית חלקים חסרים: ב1986 בימים בהם יצאה ההפקה הנודעת שלי "נשים מקוללות" לאור העולם, תצלום למטה, במהלך החזרות, וים של ראיונות לתקשורת, התבקשתי לטפל במקרה קשה במיוחד שרפואת הממסד ראתה בו מקרה אבוד. זה לא היה הזמן המתאים במיוחד לפנות אלי עם "בעיות" ועוד בסדר גודל שכזה –

נשים מקוללות – הוידאו – באותם ימים (86) הכניסה להפקה הוגבלה בגיל שמעל ל- 16.

גבר כבן 30, חן (שם בדוי) – מהנדס שעבד בחברה גדולה, אב לשני ילדים נפל מגג של בניין בן 7 קומות. חן התרסק על משטח בטון שיועד לשמש חניה למכוניות לכשתסתיים בנייתו. כמו תמיד, טלפון מידידה קרובה הגיע אלי והבחורה פשוט התחננה שאגיע לטפל בחן. משהסכמתי להתגייס למשימה הזו ונסעתי אליו. הוא שכב במיטה מחובר לצינורות ולא יכל להזיז אבר, גם לא לסובב את הראש. לדבר חן יכל ושוחחנו. ניקו (מורי הגדול שפרסם תחת השם נפתלי עירוני) בדיוק הוציא באופן רשמי את תורת הדמימה שייסדנו ביחד, אבל ממש בהובלתו (אין דמימה בטבע, היקום כולו הוא מרחב של תנועה, השואף לנוע וכל מעצור בו – דמימה – הוא בלימה פיקטיבית, אשליה ואם היא ממשיכה לנוע בתוך עצמה הכרח שיש לה מענה – תנועתי והכרח שאפשר להתגבר עליה ולסייע לה לנוע במרחב). שוכנעתי בכל נימי נפשי על ידי תורתו של  Horodniceanu, Nicu ניקו הורודניצ'יאני שמקורותיה (תאיטיטוס אפלטון, פיידרוס, ו פרמנידס  לצד הפרק השלישי והנשגב של האתיקה לשפינוזה, משנתם של ברונר, באראז וניקו עצמו ב"אני הגמיש") כי אין אפשרות שאבר מאברי הגוף, כל אבר, גם אם הוא נראה למרפאי הממסד, כמקרה אבוד, שלא יוכל לשוב ולנוע. הרופאים קבעו שעמוד השדרה נחתך ואין מה לעשות. אני האמנתי שעצב יכול לחדש עצמו ושחן יוכל לנוע, לעמוד וגם ללכת. באותם ימים לא ידעו שנירונים יודעים לתקן עצמם. מאחר שאני לא רופא, וגם לא רוצה להיות אחד מהם, משום מה הם תמיד אחרונים לדעת, הלכתי אחר ההיגיון הבריא ולא עבר זמן רב וחן החל לאכול בכוחות עצמו, לשבת, להניע את זרועותיו ואפילו להגיע אל הקליניקה שלי בירושלים. חדר הטיפולים הראשון שלי פעל כבר, ובאותם ימים הוא היה בבית המחול עצמו שבמלחה. מרחק שעה נסיעה מביתו של חן. בהתחלה בנינו בשבילו מורד לכיסא הגלגלים שלו, אבל בהדרגה חן טיפס על המדרגות כשהוא נעזר במעקה ואחר כך הוא הצליח להניע את רגליו ונשען עליהם, שלא לדבר על כך שבישל ילדיו גם הסיע אותם לגן… וכששוטר ביקש לכנוס אותו כי חנה בחניה של נכה, כשיצא מהמכונית במרכז תל-אביב, היה חן המאושר באדם!

הדייג פסל מדהים נוסף של 1929 פרנצ'סקו מסינה – Francesco Messina (1900-1995) Pescatore

נוירונים מסוגלים לפעמים לתקן ולחדש אקסונים פגומים (האקסונים מקשרים בין תאי עצב לבין תאי מטרה אחרים damaged axons) [מקור1, מקור2, מקור3], וזה חשוב מכיוון שהם לא מתפשטים.  מיוציטים לבביים (תאי שריר הלב) סובלים באופן שגרתי מפגיעות מכניות כאשר הלב פועם, והם מסוגלים גם לשרוד וגם לרפא קרעים בקרום [מקור1, מקור2]. ככל שמתרחבת סקרנותם של המבקשים את ההחלמה, ואת השיבה אל תנועתם הטבעית של הדברים צומחות מול העיניים הזדמנויות מדהימות לידע ולעשייה. כך נחשפנו גם אל תהליך הריפוי הטבעי של הממברנה (קרום התא) ואני מכוון כמובן אל התא הפגום שבדופן הצנרת של גופך – אל המקום הדלקתי, אל היכן שהחלה המחלה הכרונית שלך – זהו אחד הנושאים החמים במחקר היום. הריפוי מתחיל כנראה משכבת ​​האפיתל החיצונית, עם ריפוי מאוחר יותר של השכבה הרירית [מקור]. 

הענקית יונת דלסקי וירון מרגולין ב"נשים מקוללות" 1986
"נשים מקוללות" שהייתה לאחת מהפקות המחול המדוברות ביותר בארץ עלתה על
הבמה ב 1986. גם בהפקה זו חבר מרגולין לעירוני והשניים החלו לעצב ב'נשים מקוללות' את תפיסת המחול המיוחדת שלהם. מחול שהוא דראמה ריגשית רבת עוצמה בתנועות גוף. "מרגולין שר שיר הלל לפואזיה של הגוף האנושי הערום. מה שזעזע כמה מהצופים, אלא שבמקרה זה לא מדובר כלל באטרקציה, כי התנועה משמשת אותו במחול כפי שמשמש החימר לפסל. האידיאה הראשונה שולטת כאן ומרגולין מגיע לצרופים אורגניים כך שהכל כאן מתרכב לשלמות אחת…" יוסי תבור
 פאנוראמה

התאים הם בדרך כלל רכים, קשוחים ונפגעים בקלות. עם זאת, רבים יכולים לתקן את עצמם לאחר שננקבו, נקרעו בגלל הבלאי הרגיל של הפיזיולוגיה התקינה או כתוצאה מפציעה או פתולוגיה, כפי שקורה בדופן המעי או בדופן של צנרת הכליה. דופן הנפרון הוא יחידת המבנה והתפקוד הבסיסית של הכליות.  "תא דומה לחללית: כאשר הוא מנוקב, הציטופלזמה נשפכת כמו חמצן הנמלט ממודול חלל פגום". מסביר סינדי ק. טאנג חוקר בנית התאים מחדש מאוניברסיטת סטנפורד Sindy K.Y. Tang, Stanford University "כמו החללית אפולו 13, תא פגום לא יכול לסמוך על אף אחד שיתקן אותו. עליו לתקן את עצמו בכוחותיו הוא, תחילה על ידי עצירת אובדן הציטופלזמה, ואז עליו לחדש עצמו על ידי בנייה מחדש של מבנים שנפגעו בתוכו או אבדו. ההבנה כיצד התאים מתקנים ומחדשים את עצמם יכולה להנחות טיפולים למצבים הכרוכים בנזק הסלולרי" [מקור].  נושא זה העלתי בהרחבה במאמרי על נבטי הברוקולי – כאן הקישור אליו – כאן.

זרם של יוני סידן Ca2 + (מסומנים בצבע ירוק באיור למעלה) הוא לרוב טריגר מפתח לתגובת הפצע שנוצר בתא [מקור1מקור2מקור3]. מבחינה פיזיולוגית, זרם של יוני סידן Ca2 + נמצא בסביבה – [סביבת התא (הנוזל הבין תאי, סטרומה – תאי המשתית – המטריקס או מטריצה) היא אחד הנושאים המרכזיים של הרפואה החדשה המשתמשת במזון כתרופה, אבל גם אחד התחומים המוזנחים ביותר ברפואה ובמחקר הממסדי ההולך בתלם] הוא – הסידן הנ"ל, שליח תוך-תאי חשוב ועומד בבסיס מסלולי איתות חשובים רבים. 
רמות Ca2 + תוך-תאיות מוגזמות שלו, יוצרת רעילות מסוכנת לתא עד כדי כך שהן יכולות להוביל למוות של תאים [מקור1מקור2]. אף ששום מחקר לא תיאר מסלול זה בברור, או את הגודל המינימלי של קרע בקרום שנדרש לעורר את זרם יוני הסידן להיכנס אל התא, כדי לסגור את החור או לעורר תגובה לפצע שנוצר, ניתן לצפות, כי הפתח צריך להיות גדול מספיק ובנוסף לכך להימשך מספיק זמן כדי לאפשר לשטף של יונים כמו (הסידן) Ca2 + לא לפגוע בסביבה התוך תאית. רוב החוקרים חושבים שקצב התיקון מאוד מהיר בן כמה שניות, אבל בניסוי שנערך בתאי אפיתל בבעלי חיים, סגירת דופן תא בעור התוף כלומר פצעו במעבדה את הקרום התופי שבאוזן במתכוון (בעזרת סיכת זכוכית זעירה) ומה שקרה היה מדהים – החל להתרחש תהליך החלמה בתוך 7-10 ימים לאחר הפציעה ותהליך הריפוי הושלם רק עד יום 14 [מקור]. נושא זה מאוד משמעותי לעבודתי בבואי לסייע לתהליך תיקון הנפרונים שבכליה ומסביר את דרישתי המוקפדת למשטר תזונה נוקשה למשך 15 יום. זיכרו ששיבולת שועל וגם כוסמת וברוקולי וכמעט כל המזונות המופיעים ברשימת המאמרים הזו יודעים כל אחד בדרכו לתקן את האפיתל בייצרו סביבה תומכת תהליכי החלמה, תיקון פציעה והשלמת חוסרים.

מרתין פאול Paul Martin

" ריפוי פצעים הוא הכרת האותות המפעילים" אותם תאים פצועים הקוראים אל החומרים שבמטריצה החוץ-תאית לסייע להחלמתם. אומר מרתין פאול, שהוזכר בפתיח, ממשיך ומוסיף: "ואז להניח מטריצה ​​מתוקנת בפתח של הפצע" (מרתין פאול). המטריצה היא מרחב נוזלי בו "שוחה" התא. מחקרים בעשור האחרון סיפקו רשימה של גורמי הצמיחה ורכיבי המטריצה ​​הזמינים לספק אותות "התחלה" כאלה, ואחת המשימות שעכשיו עלינו היא לקשר בין גורמים אלה באופן ספציפי ולסייע לפעילויות תאים שבאמצעותן הפצע נרפא [מקור]. פאול מרתין (Paul Martin).

דופן צנרת הכליהיכולה להחלים באופן ספונטני את עצמה – חלק ניכר מרקמת הכליה בנוי ממבנים מיקרוסקופיים הנקראים נפרונים. שמהווים את יחידת התפקוד הבסיסית של הכליות. הנפרונים מווסתים את כמות המים והמלחים השונים בגוף, משתתפים בבקרת לחץ הדם, שומרים על מאזן חומצה-בסיס בגוף ומסלקים חומרי פסולת.
כל נפרון מורכב מפקעית של נימי דם (גלומרולוס), העטופה בקופסית על שם באומן. מתוך פקעית נימי הדם יוצא צינור ארוך ומפותל, שנקרא אַבּוּבִית הַכִּלְיָה (טובול, שנראה באיור למעלה: tubulus renalis) היא מקטע תפקודי בנפרון האמון על ספיגת מים, מלחים וחומרים מומסים שמוחזרים אל הדם. יתרת הנוזלים, יחד עם חומרי הפסולת, מתנקזים אל תוך השופכן ומהווים את השתן. משמאל באיור למעלה (A) טובול תקין. מימין תאי אפיתל פגועים שנראים באיור למעלה (B) ובמרכז (C) תהליך החלמה ובניה מחדש של דופן אַבּוּבִית הַכִּלְיָה (טובול), הבנויה תאי אפיתל.

המטריצה החוץ-תאית (The Matrix) היא המיקרו-סביבה אשר הרכבה נקשר בריפוי או בחבלה בדופן התא. רקמה של יצורים רב-תאיים כמו רקמה שנמצאת בגוף האדם כוללת שני רכיבים עיקרייםהתאים עצמם, שבהם התמקד באופן מסורתי רוב המחקר הביולוגי, והחומר שנמצא מחוץ לתאים וביניהם שנקרא, ‘המטריצה החוץ-תאית’ המורכבות של המיקרו-סביבה של המטריצה החוץ-תאית משתדרגת באמצעות מולקולות מטריצה רבות המתפקדות כמאגר של מולקולות רבות אחרות, כולל, גורמי גדילה, ציטוקינים (חלבונים קטנים שמהווים את הבסיס לתקשורת בין תאי מערכת החיסון והתא אותו המטריצה סובבת) ואנזימים, אשר הזמינות היחסית שלהם מוסדרת כאשר מתעורר הצורך בשחזור נמרץ של המטריצה כמו בתהליך של ריפוי פצעים. חשיבותה של המטריצה מתוארת היטב על ידי מגוון רחב של תסמונות ותחלואים שנובעים מהצטברותם של רעלים ומחמצנים כאן, גם מליקויים גנטיים של חלבונים במטריצה. אוכל מרפא הוא תוכנית תזונתית בת שלבים שמטרתה סיוע בסילוק הרעלים והאותות המשובשים מהמרחב הזה בשל נוכחותם. ניקוי הסביבה הפנימית היא המטרה. ללא אפשרות להזין – להעביר חומרי בניה למטריצה או אנטי אוקסידנטיים חזקים ולחדש את מאגר החלבונים של ההחלמה כגלוטתיון (ייצור עצמי, בסיוע תזונה הולמת ומאפשרת, למשל: זרעי ההמפ Hemp, יוגורט, עדשים, צדפות, ובשר (חזיר, עוף, הודו, ברווז), גם נבט חיטה, חלבון מי גבינה, ושיבולת שועל. ובניגוד לזו שמסלקת אותו מהגוף למשל: ציפרלקס, פרוזאק, משככי כאבים – אוקסיקוד או אוקסיקודון שנמכר תחת שמות מסחריים רבים: פרקודן, פרקוסט, רוקסיפרין, אנדוסט, ואוקסיקונטין. אוקסיקונטין, אקטיק שנמצא בשימוש בצה"ל –הרשימה הזאת ארוכה… ) ובטא גלוקן (שיבולת שועל) מנגד לנקז, ולסלק את הרעלים המצטברים ומשנים את צבע ומדד איכות נוזל הסביבה, על ידי פתיחה מחודשת של המעברים לזרימה חופשית הן של סילוק הפסולת והרעלים והן של ההזנה ותוך כדי התגברות מתמדת על כיווצי השרירים – כולל השרירים החלקים שמתחת לשכבת האפיתל שבדופן צנרת הניקוז, הם כיווצי השרירים שתזונה רעלנית יוצרת, אפילו התזונה שמציפה את הגוף מחמצנים, לצד רגשות עזים וסטרס שמשפיע על הקורטיזול והכול קם ויוצר את הדמימה שמעכבת, ומעמידה הכול בדום. ושוב הכל עומד, ושוקע בבוץ העצמי, ופינוי הרעלים שב ועומד כמשאלה בלתי אפשרית להשגה. בלעדי שלב זה, רק הולכת ומחריפה הבעיה גם את הכיווץ וגם את הבוץ שנעשה לביצה. זה הנושא שנעמד מעל להכול. רבותי מדובר בתוכנית מורכבת להחלמה – תוכנית זו קלה ללמידה וליישום של הבראת הגוף, בגלל ההיגיון הפשוט ביותר שעומד מאחריה, ומוביל כעמוד שדרה רוחני וישנה עוד סיבה, טבעיות. תמוהה עד כמה אזור המושפע יותר מאיכות התזונה, וממרחב הרגשות והמחשבות, הנוזל הבן תאי, המטריקס – רשת חלבונים המקיפה ועוטפת את תאי הגוף [מקור], סטרומה – תאי המשתית, לצד חומרי הרעל והחימצון המיותר ושוב עודפי רעל, ובוץ, וסתימות ועמידות עד אין קץ, ומי מגיע לכאן כדי להוסיף נזק – התרופות שלהם. והרעל שבתרופות הגם שכולם נוטלים אותן ללא היסוס, שמעתם על מי מהם שמצבו לא התדרדר והמחלה הכרונית לא העמיקה. מכלול הדברים האלו מכווצים את השרירים ולא מרפים (דמימה) פשוט מצב שקם והורס ולא מניח לרפואה עצמה להגיע אל הפצע או לאפשר לו להיסגר בכוחות עצמו – בטבעיות. לא, תאמינו דווקא זה לא נחקר. ואף גרוע מכך – המטריצה החוץ-תאית (ECM) כמו קולגן (סוגים I, III ו- IV), פיברונקטין, למינינים וחלבונים אחרים, התגלו כישות נבואית שמתכתבת טוב יותר עם דרגת ההתרסקות של ה- GFR, שכל הנפרולוגים מתקשים להודות שכשלו כישלון מוחלט בבלימת כשרי הסינון הנהרסים של הכליות אבל הם נכשלו. כשכאן עומד בפנינו יותר מכל מנבא מחלה אחר או מדד צפי אחר מודל חדש: המטריצה הבהחוץ-תאית, שמנבאה טוב יותר מכל המדדים את קצב ההתקדמות לאי ספיקת כליות סופית במחלות כליות כרוניות (CKD) [מקור1מקור2מקור3]. וכל זה שב וקורא לך לערוך שינוי תזונה מיידי ולהציל את גופך. וכך ובנוסף לכך אפשר להקדים ולמנוע את המחלה על – ידי טיפול נכון במטריצה החוץ-תאית עם תזונה כתרופה. לכאן תזונת נבטי הברוקולי על הסולפורפאן, והגדלת הגלוטתיון כמפעיל Nrf2 ביחד עם הכוסמת, החסה, תפוח האדמה והעמילן העמיד, לצד הבצל והפלפלים שהוזכרו בפרקים הקודמים והבטא גלוקן (β-גלוקן) המופלא של שיבולת השועל מכוונים. ועכשיו נעבור אל שיבולת השועל

אבנתנתרמידס

Avenanthramides אבנתנתרמידס הם נוגדי החמצון המרפאים – הפוליפנוליים העיקריים בשיבולת שועל, (פיטוכימיקלים, שםגשנו במאמר שדיבר על הרוטין rutin שדובר בו רבות בפרק הקודם גם הוא פוליפונל. הרוטין נמצא, כזכור, בכמות יפה בכוסמת. הוא ידוע בפעולתו הנחושה לחיזוק דפנות כלי דם דקיקים קפילרים ובעברית נימים. הם כלי הדם הקטנים ביותר באורגניזם, ופועל על חיזוק והגמשתם בכליות שלך.) האבנתנתרמידס הם תרכובות מרפאות בעלות סגולות נדירות והשפעה מבורכת על הנוזל שנמצא מחוץ לתא ועוד ידובר בו בהמשך – מכונות פנוליותפוליפנולייםpolyphenolic) העיקריים. הוכח שהפנולים מסייעים לדלקת, במצבי רגישות יתר למגע ודלקת נוירוגנית והם גם מתקנים את העור ומפחיתים גם את השריטות הנגרמות על ידי פריטוגן במודל גירוד שנוצר במעבדה על עור של בעלי חיים [מקור]. מספר האבנתנתרמידס (Avns) שנחשפו בשיבולת שועל אדיר. שיבולת שועל מכילה למעשה כ- 40 סוגים שונים של Avns (אבנתנתרמידס) – ואלו נמצאים גם בעלים הירוקים וגם בגריסים שלה. [מקור1, מקור2 ה-Avenanthramides. פועלים כנוגדי חמצון תזונתיים. מבין ה-40 האלו נפוצים במיוחד פועלים שלושה: avenanthramide isoforms (Avn-A, Avn-C, and Avn-K) [מקור]. האבנתנתרמידס כאמור לעיל פנוליים {כלומר, מרכיבים צמחיים, פעילים. והם מורכבים מאלכוהול (הידרוקסיל). תכולת הפנול הכוללת נחשפה במחקר כמתואמת באופן משמעותי עם פעילות נוגדת חמצון. [מקור], ובניהם ה Avn-C נמצא כנוגד החמצון הגדול או החזק ביותר [מקור]}. תרכובות זו נמצאת בשיבולת שועל והוזכרו למעלה ברשימת השלושה. אבנתנתרמידס Avenanthramides הן תופעה ייחודית, שמגיעה אלינו למעשה רק משיבולת השועל. היא מורכבות מחומר שפועל כמו אנטיהיסטמין (שם כולל לקבוצת תרופות, אנטי אלרגניים, המעכבות את פעילות ההיסטמין על ידי חסימת קולטני ההיסטמין בגוף. מדובר למעשה בתרופה שמעכבת פעילות של היסטמין בגוף על-ידי חסימת הקולטנים להיסטמין (תרופה לאלרגיה). קיימים שני סוגי קולטנים כאלה: H1 , H2. כאשר קולטני H1 מגורים על-ידי היסטמין, הם מייצרים תגובות אלרגיות כמו קדחת השחת, גרד ואורטיקריה, חרלת. אנטיהיסטמינים שחוסמים קולטני H1 משמשים להקלת תסמינים אלה. לחלקם פעילות חזקה נגד הקאה. תופעת הלוואי העיקרית שלהם כתרופות מוכרת כנמנום, ומשמשת בכדורים לשינה – איננה בנטילתם כמנת שיבולת שועל. קולטני H2 מצויים בעיקר בקיבה, וגירוי שלהם על-ידי היסטמין גורם להפרשת חומצה. חוסמי H2 (כמו סימטידין ורניטידין) חוסמים קולטנים אלה ומפחיתים את הפרשת החומצה. משתמשים בהם לטיפול בהרס מוקדי של הרירית, גם בו מטפלים גריסי שיבולת השועל – ללא תופעות לוואי.). מדובר בקבוצה של אלקלואידים פנוליים, הגם שמעט מחקרים ביקשו לזהות את הפיטוכימיקלים הפעילים בשיבולת שועל ופועלים כמתווכים יעילים ביותר בפעילות אנטי דלקתית, דווח כי הן מציגות פעילות נוגדת חמצון בסוגי תאים שונים. [מקור1, מקור2, מקור3]. המבנה של
Avenanthramides דומה לזה של התרופה הסינתטית Tranilast, המשמשת בטיפולי אלרגיה של רפואת הממסד רק ללא תופעות לוואי (Sur et al. 2008 ו- Skoglund 2008b).

Gaetano Gandolfi: “Sogno di Giuseppe” 1790 הרעבה תאית, הגבלה של מערכת החיסון של צנרת העיכול, תאי פייר ויתר חלבונים בתזונה צמחית ניכרת בתופעות כגון מחלות עור, פגיעה ברירית דרכי הנשימה, רירית מערכת הרבייה, רירית מערכת העיכול, ורירית עיניים שמובילה לעיוורון. הדבר משתקף בבדיקת דם במדדים כחומציות דם שעולה מעט – ביתר הומוציאסטין, יתר BUN הווה אומר BUN מעל 70 ואוראה מעל 145. הפן החיובי בתנגודת לאינסולין אבל – אם תנגודת לאינסולין תקינה (טריגליצרידים: HDL) – זה רק נראה טוב לסכרתיים, בפועל תאי פייר (הלוחיות ע"ש פייר) פשוט תוקפים את הלקטינים ללא הבחנה (מקורם במזון) התוצאה חד משמעית: דלקת חריפה של רירית המעיים, פגיעה בדופן התריסריון, המעי הדק העליון וגם בחידקי המעיים הטובים שבמעי הגס, בספיגת הברזל ונפילה לאנמיה. בהמשך נוצרים פצעים, בדופן הצנרת. הציפוי הדק והעדין של המעיים נקרע. ויתר חלבון מהצומח – דולף דרך הדופן הפצועה ונרקב, הרקב רעלני ומשמש קרקע להמרה של היסטידין להיסטמין – תרכובת שמעורבת בתגובות מקומיות של מערכת החיסון, וגורמת להרחבת כלי דם ולכיווץ שריר חלק (בצנרת המעי אבל גם בריאות) ולאבדן גמישות צנרת המעי גם למדד קריאטינין גבוה – וזה לא הסוף! העומס שנוצר על תאי פייר מגיע לקו האדום העליון. הם עסוקים בהעמסת חלבונים מוגזמת על המעי בו הם מתפקדים וכשהם עסוקים בלמגר יתר חלבונים שמופיעים במערכת שלהם יום אחר יום שעה אחר שעה, והחיידקים האלה חיים שם והם גם אוכלים את המזונות שנערמים בצנרת של גופנו והמזון של החיידקים הטובים נעדר בשל חסר בפירוקו למרכיבי היסוד שלו – הם מורעבים ומתים מרעב ונערמים בבלילה הכוללת. נוצר מצב איום שדומה לזה שלאחר נטילת אנטיביוטיקה. האדם חייב בראש ובראשונה לשקם קודם כל את אוכלוסיית חיידקי המעיים במצב כזה ובעזרת גיוון בתזונה ורק לאחר מכן לנסות דיאטה שיוצרת למעשה רעב במעיים ובכל תאי הגוף (תזונה קבועה כגון שניצל וצ'יפס אינה מגוונת). כי כאשר החיידקים הטובים מורעבים והחיידקים הרעים הולכים ומתגברים כי אין מי שימנע זאת מהם והם שולטים על מרקם המזון שבצנרת העיכול שאין בה די להזינם הם עושים את שלא יאמן – הם פונים אל רירית דופן המעי ומתחילים לאכול אותה! כך מתחילה תזונה תאית גרועה. תזונה תאית גרועה הורגת.
רוצה לדעת עוד – איך להבריא ולהחלים מהמצב – שיבולת שועל ולבד מכך – הכל נמצא במאמר שלפניך ובסדרת עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה – ירון מרגולין

אבנתנתרמידס Avenanthramides (AVA) הן קבוצה של חומצות דיפנוליות שנמצאות (כנזכר לעיל,) אך ורק בשיבולת שועל, והAvn-C נמצא רב העוצמה ביניהם. בנוסף לכך חשוב לדעת שאין קליטה של​​ AVAs בבני אדם אלא פומית – oral usage כלומר באכילה. במספר ניסויים שנערכו בבעלי חיים ובבני אדם נמצא כי לאחר צריכה אוראלית של עוגיות שיבולת שועל שנאפו מקמח שיבולת שועל טבעית Avn-C הייתה הפחתת רמות של חמצן תגובתי (ROSReactive Oxygen Species) [מקור]. הוא אחד מגורמי הפציעות העיקריים של דופן צנרת הכליה. נושא שהוזכר בהרחבה בפרקים הקודמים כאן וכאן ואחזור על עיקרי הדברים מיד בשל חשיבותם לתהליכי הריפוי החדשניים של הכליות – הפגועות. [מקור]. יתר על כן, נמצא שנטילת ה- Avn-C (בעוגיות שיבולת השועל) הביאה לסופרוקסיד גבוה יותר ולפעילות יעילה יותר במפרקת בשריר העצם lateralis (DVL), בכבד, ושל הכליות, וכן לפעילות גבוהה יותר של גלוטתיון פרוקסידאז באזור הלב, בנוסף לכך תוסף האבנתנתרמידס Avn-C הקטינה את ייצור השומנים בלב הנוצרים בדרך כלל עקב מאמץ ותרגולת יתר [מקור]. לעומת קבוצת הביקורת. [מקור].

טרשת עורקים נחשבה במקור לחלודה העוטפת את נהור העורק. עם זאת, כעת ידוע כי דופן העורק הרגילה מורכבת מתאי שרירים חלקים עורקים ותאי אנדותל, וכאשר מתחיל להתפתח לוח "טרשת עורקים", דופן העורק מתקשה ומתחילה לארח לימפוציטים T ומקרופאגים. (נושא זה יורחב מיד תחת הכותרת: "האם הקשר בין שיבולת השועל ומערכת החיסון שלנו גורלי?"). להלן, המנגנונים המולקולריים של קרע הדופן של העורק, יצירת הרובד, כמו גם המנגנונים האחראיים על השפעות וטיפול בהתחמצנות שומנים, וכוסמת שהוזכרה אחד מהם.

"אין תרופה יעילה מלבד השתלת כליה, בנוסף לכך אנו מתמודדים עם מעט מדי תורמים ותחלואה ותמותה גבוהים הקשורים לדיאליזה שהטווח שלה ארוך" אומר פרופסור לביולוגיה של תאי גזע ורפואה רגנרטיבית וחוקר אנדו מקמהון  Andrew McMahon מUniversity of Southern California [מקור].

עודף גלוקוז עובר מטבוליזם ( חילוף חומרים) דרך מסלול שממיר את הגלוקוז לסורביטול (סוג של סוכר אלכוהולי), שמחסל את כמות נוגדי החמצון החשובים כמו גלוטתיון (GSH), ומשחרר בכך את הרדיקלים החופשיים לפעולה ונדליסטית דבר שגורמים לנזק אדיר למערכות. כתוצאה מכך עולה בראש ובראשונה המזיק הגדול: החמצן התגובתי ROS – Reactive Oxygen Species (ROS) [ מקור1 מקור2]. בנוסף, גלוקוז מוגבר בדם עובר עיבוי עם חומצות אמינו חופשיות ליצירת מוצרי קצה גליקציה מתקדמים (תהליך בו נקשרת מולקולת גלוקוז למבנה חלבוני – AGEs), שמווסתים בהמשך מספר אירועים חשובים שהולכים ומגבירים את הלחץ החמצוני והלחץ החמצוני בתורו מחמיר את המצב [מקור]. ומעודד אותנו להגן בכול הכוח על הגלותטיון (פלפל אדום וירוק ,כרוב, אבוקדו, שיבולת שועל, וברוקולי כולם משמשים אותי למקרה זה כתרופה) השימוש המתמיד בכוסמת ושיבולת שועל שב ומוכיח עצמו בקליניקה של לחיצות ההחלמה כשמדדי האלבומין מעוררים דאגה ומדדי ההיפר-אינסלינמיה מאימים על התהליך. בשביל להפחית את זליגתם של החלבונים אל השתן כמדד – כפי ששבים ורואים בקליניקה של לחיצות ההחלמה, ולהגן על תאי האפיתל בכליה טלו 3 כפות שיבולת שועל כל בוקר.

הכישלון קולוסאלי של הרפואה שאמורה להחלים את הכליות ונראה יותר כמי שפועלת להפך, העלה את הביקוש להשתלות כליה בארץ ובעולם. בעולם המערבי, לחץ דם גבוה וסוכרת מסוג II נמצאים במגמת עלייה רק תורמים לשיעורים גבוהים יותר של מחלות כליות ואבדן גמישות העורקים. אך אין מספיק איברי תורם כדי לענות על הצורך ההולך וגובר הזה. טיפולים בתזונה מאימים על הממסד שמתנגד להם בחרוף נפש למרות תוצאות מרשימות לטובת החולים.

Edward von Grützner אדוארד ון גרוזנר

בייאושם ואזלת ידם מחפשת רפואת הממסד, טיפולים מבוססי תאי גזע (PSCs) שמרתקים, שבים ומציעים פתרון חלופי, שעד כה נכשל. [מקור]. מה אנחנו יודעים?

הכליות מונחות בגוף מעט לאחור, בערך 10 ס"מ מעל עצמות הירך שבגב התחתון, וממש מתחת לצלעות. הן יחידות הסינון של הגוף. השומרות על האיזון הבטוח של הנוזלים, המינרלים, והמלחים בדם. הכליות מייצרות שתן באמצעותו הן מסלקות פסולת וחומרי רעל, וחומרים מזיקים מהגוף. הכליות גם מייצרות גם מספר הורמונים: אריתרופויטין (EPO), הפועל על מח העצם ומנחה אותו להגביר את ייצור כדוריות הדם האדומות; קלציטריול (ויטמין D3 פעיל), המקדם ספיגה ושימוש בסידן ופוספט (זרחן) לעצמות ולשיניים בריאות; והאנזים רנין, העוסק במעקב ובקרה על לחץ הדם.
המרכיב הפועל במפתח הכליה הוא הנפרון. כשמדברים על ירידה בתפקוד הנפרון מדברים על אי-ספיקת כליות ועל מדד ה-GFR.

בבואנו לעודד תהליך של שיקום נפרונים או תאי כליה [שעברה פגיעה חריפה בכליות  (AKI)] אנחנו מדברים על תאי גזע – הם בעלי פוטנציאל קליני גדול בשל יכולתם להתרבות לאורך זמן רב, ולהתמיין ולהתפתח לכל סוגי התאים בגוף. בהקשר לשיקום עצמי של כליה פגועה מדברים על 3 תאי יסוד – תאי אבות, מוכרים בשם תאי גזע עוברי – pluripotent stem cells (PSCs)- תאי נפרון, ניצן השופכה, (תאי עמוד השתן – למטה בכחול) ותאי סטרומה – משתית (בעברית) (nephron progenitors, ureteric bud, and stromal progenitors סטרומה – התווך התומך (לכל איבר ורקמה משתית – סטרומה – משלהם, אך בדרך כלל המשתית בנויה מרקמת חיבור כלשהי.) [מקור].

תאי הגזע ועמוד השתן – באיור למעלה הנפרון – היחידה התפקודית של הכליה: העדויות הטובות ביותר עד כה לתאי גזע בכליה הבוגרת מצביעות על כך שהם עשויים להימצא באזור המסומן למעלה בכחול, המכונה עמוד השתן.
שלושת תאי הגזע: תאי נפרון, ניצן השופכה (תאי עמוד השתן), ותאי סטרומה – משתית (בעברית) (nephron progenitors, ureteric bud, and stromal progenitors) התווך התומך (סטרומה) – (לכל איבר ורקמה משתית – סטרומה – משלהם, אך בדרך כלל המשתית בנויה מרקמת חיבור – רטיקולרית כלשהי.) [מקור].

אחד הקשיים העומדים בפנינו היא התפיסה שכל הנפרונים נוצרים במהלך התפתחות עוברית [מקור]. הנושא שאני מבקש להתרכז בו כרגע הוא תאי הגזע של הנפרונים – אבות המייסדים של הנפרון בתהליך היווצרותם הם עוברים מהמזנכימהרקמת חיבור מזנכימלית, מתאפיינת בריכוז רב של חומר בין-תאי, הכולל סיבים רטיקולריים (רקמות חיבור) שונות ותאים חסרי-התמחות. (mesenchymal) לאפיתל ויוצרים בהמשך התהליך את הצינורות הגלומרולים (glomeruli) כלומר את הפקעית ואת הכליות; [מקור] בהקשר לזאת אני מבקש להפנות את תשומת לבך למלאכת מחשבת שצלחה בבניה מחודשת של נפרונים במעמדהכאן.

In vivo – במציאות בַּחַיִּיםאִין וִיווֹ  In vivo ,כמו שרושמים זאת במאמרים המפרסמים מחקר, התהליך היקר הזה נכשל. האתגר שאני מבקש הוא שיקום הכליה באמצעות התחדשות גופנית ומזון כתרופה לצד סדרה של "לחיצות ההחלמה". תהליך זה זול, רחוק מעלויות אסטרונומיות, אישי, אנושי ומותאם – רחוק מהסרט נע של מחלקות ממסדיות, אבל עובד! בהדרגה, מומחים מכל קצוות ההחלמה החלו להבין כי כל מחלה זיהומית מלווה בהפחתת צריכת המזון ודרישה לשינויים בתפריט. בסופו של דבר הכרחי שהרכב המזון יראה שינויים, כאשר שניהם גורמים לשינויים מהותיים או אפילו לעיכוב תפקודי חיסון רבים בגוף החולה [מקור]. מוטל עלינו בבואנו להחלים, בראש ובראשונה לחדול מאווירת הנזק לסביבה הפנימית. תוהו שהביא עלינו, במו פינו, את התגייסותה של מערכת ההחלמה, ואחרי שכשלה מרוב עמל, בנסותה להשיב את הסדר על מקומו, גם את המחלה. צום מחלבונים, הוא שינוי כמותי מבורך. צום חלבונים מאפשר לנו לטהר את הסביבה מיצירת גורמים שמפריעים לנו (ROS) (צום מסוכרים (מפחית את הצורך ליצר יתר אוראה), במקרים אחרים, המנעות מקפה, ממלחים… הנושא שב, עולה, ומשתנה מאדם לאדם, אבל חשיבותו, אם לא מהותו ודרכי השימוש בו מוכרים כבר לכול). שינוי בתפריט נועד לאפשר ל-, ולהעצים את המסייעים הגדולים (גלוטתיון) עליהם הרחבתי בבואי לספר לך על נפלאות התזונה בסדרת מאמרים זו "עשרת המזונות" – שראשיתה כאן, אפשר לקרוא על ה גלוטתיון במאמרי עליו גם כאן. כשמדברים על לאפשר בנייה מחדש של תאים שנקרעו, נפצעו ונהרסו – מדברים על בַּחַיִּים, (אִין וִיווֹ In vivo) (לא על השתלה מחומרים שאולים מהמעבדה, מהמת או מתרומה חייה) ועל החסינות הסלולרית (cellular immunity). ישנן בתוך מערכת התא תגובות רגישות חלקן אפילו רגישות יתר על המידה, אחרות מעוכבות ומושהות, ירידה במספר הלימפוציטים T ותפקוד לקוי של הפגוציטים (כולם תאים וחלק ממערכת החיסון). ההשפעות על חסינות הגוף נצפו כירידה בהפרשת IgA ונוגדנים עם השפעות משמעותיות על הזיקה שלהם, וגם כפעילות נמוכה יותר של מרכיבי מערכת המשלים The complement system [ מקור] היא מערכת לחימה בגוף שמשמשת לזיהוי חיידקים ולחיסולם – אחת מזרועותיה של מערכת החיסון וקו הגנה ראשון של מערכת ההגנה של הגוף שלנו. שפע של אוכל יכול להשפיע לרעה על החסינות עליה מדובר כאן ועלייה, אחר כך ההשפעה עוברת אל הרגישות ומאפשרות למחלות זיהומיות שפגיעה בדופן צנרת הגוף עומדת מאחריהן ואחרות כרוניות כאלצהיימר ופרקינסון. לעניננו, מזה זמן רב גם זאת נתפסה כקשורת תזונה [מקור]. לשיבולת שועל השפעה מבורכת על איזון מערכת החיסון שלנו. למידע מפורט ועשיר על השפעות הגלוקן שבשיבולת השועל על התגובה החיסונית ראו Vetvicka V., Novak M. Biology and Chemistry of Beta Glucan. Volume 1 Bentham Science; Sharjah, UAE: 2011 [מקור].

המבורג צלמיתה של היגיאה – אלת הרפואה, כמזרקת מים, בת האל המנוח של הרפואה במסירות יוצאת דופן למטופליה ולרעיון הרפואה. The figurines at the statue of Hygieia the goddess of health and hygiene n the courtyard of Hamburg City Hal

השפעות הגלוקן ß-glucan בדרמטולוגיה (ענף ברפואה העוסק באבחון ובטיפול של מצבים ומחלות בעור, בקרקפת, בשיער ובציפורניים) שלא יאמן, דווקא כאן, נבדקות פחות, ככל הנראה בשל העובדה שגלוקנים מסחריים לרוב אינם מסיסים והטבעיים נמצאים בשימוש מאז הפרעונים והם כל כך נגישים וזולים, אבל הראשונים נמכרים ואפילו מומלצים על ידי הממסדיים. רוצה לומר לא מסיסים – שאין אפשרות למעשה לגוף להשתמש בהם. זה כמו להאכיל את אדמת הירח עם ג'וקים ולדרוש תשלום – לחשוב שרופא מסוגל לכך. ברוב המקרים משתמשים בגלוקן – ß-glucan, לריפוי פצעים. כשהוא מטפל ישירות בפציעה, – ß-glucan שיפר משמעותית את ריפוי הפצע בעכברים סוכרתיים, ככל הנראה באמצעות גירוי מקרופאגים [מקור]. תוצאות דומות נמצאו במודל חולדה [מקור]. בנוסף לריפוי פצעים, – ß-glucan משמש גם בניסוח קוסמטי, בו הוא יכול לפעול בסטרס חמצוני ובשיפור מצבי עור שונים, במיוחד משפיע על לחות עור ובמיקרו בעור [מקור]. שימוש לטווח הארוך בגלוקן הראה צמצום עומק הקמטים, הגובה והחספוס הכללי שלו [מקור], כל אלו רק מחזקים את הדעה שהסיבה בגינה אנו רואים בבדיקות האולטרסאונד של מטופלים שהגיעו עם דלקת בנפרונים, לאחר 8 חודשים ויותר, בקליניקה של לחיצות ההחלמה" נפרונים שלמים ונקיים -" קשורה גם בתזונת שיבולת השועל,- ß-glucan הגם שאין כנזכר לעיל, אפילו חוקר אחד שבדק את הנושא הזה. נושא הסרטן והשפעתו המבורכת של הבטא גלוקן נחקרו רבות, אבל כמעט ולא בהקשר תיקון עצמי של פציעה. כאן המקום להדגיש שהגם וכהרגל כמעט כל נושא התחליפים (דיאליזה, תאי גזע ובניית חלקים במעבדה, תרופות, תרומת אברים) שבים נחקרים ונכשלים. החלמת הכליות, שהיא לכל הדעות חלק מהמכונה רפואה, מוזנח הגם שמדובר במחלה סופנית חסרת מרפא וברוב המקרים המוות רק נדחה בכמה שבועות. לא הכל רע בממסד, בכל זאת, התבצעו מחקרים וניסויים רפואיים בבני אדם (אין ויוו) עם גלוקן שמקורו באכילת שיבולת השועל, אבל לא על הכליות, כן על תחלואים אחרים – מחקרים אלה אפשרו להסיק כי תוסף – ß-glucan הוא שיטת טיפול מבטיחה וזולה ביותר לבעיות נשימה כרוניות אצל ילדים [מקור]. ניסויים קליניים ב– ß-glucan, בעיקר בקרב חולי סרטן, טיפול במערכת העיכול, הורדת כולסטרול ושיפור התגובות החיסוניות הראה תוצאות טובות ביותר [177 מחקרים בנושאים אלו נמצאים לך כאן – מקור].

פגיעה חריפה בכליות  (AKI) היא סיבוך תכוף של מחלה קריטית ונושאת סיכון משמעותי לתמותה בטווח הקצר והארוך, מחלת כליות כרונית ב (CKD) ובאירועים קרדיווסקולריים. מידת ההחלמה הכלייתית מ- AKI עשויה להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים כמו גם על נקודות הקצה לטווח הארוך. לכן התאוששות מקסימאלית של תפקודי הכליה צריכה להיות המטרה של כל פגיעה חריפה בכליות. אסטרטגיית מניעה וטיפול ב- AKI. היא הכרח שקשה להבין מדוע נעדר במקרים רבים במיוחד משום שרבים מהרופאים יודעים שמדובר בסיבוך תכוף של מחלה קריטית ונושאת סיכון משמעותי בתמותה לטווח הקצר והארוך כשמדובר במחלת כליות כרונית (CKD) ואירועים קרדיווסקולריים. 
מידת ההחלמה הכלייתית מ- AKI שכיחה בקליניקה של לחיצות ההחלמה ועד כה לא נרשמו מקרי תמותה כמקובל במחלקות הנפרולוגיות בכל אחד מבתי החולים בארץ. תהליך זה עשוי להשפיע באופן משמעותי על נקודות הקצה גם במרפאות הממסדיות בלעדיו נראה יותר ויותר אנשים מגיעים לדיאליזה ומאבדים את איכות חייהם גם בטווח הקצר ובוודאי בטווח הארוך. לכן התאוששות מקסימלית של תפקודי הכליה צריכה להיות המטרה של כל אסטרטגיית מניעה וטיפול ב- AKI [מקור].

פרופ' מוקדש אסרפוגולו וצוות החוקרים מצילים, מעט את כבודה של רפואת הממסד –

Mukaddes Eşrefoğlu
פרופ' מוקדש אסרפוגולו: בטא-גלוקן יעיל להגנה על הכליות מפני נזק חמצוני הנגרם על ידי חימצון או-הגבלה בזילוח דם לרקמה.

החוקרים מ Bezmialem Vakif University Faculty of Medicine, Dept. of Histology and Embryology, Istanbul, Turkey שהעלו בהקדמה שלהם את נושא הפגיעה הנפוצה – איסכמיה-ריפרפוזיה וכך הם פרסמו: "פגיעת איסכמיה-ריפרפוזיה הינה אחד הגורמים המובילים לאי ספיקת כליות חריפה המהווה אירוע קליני שכיח המוביל להתפתחות מחלת כליות כרונית ותמותה גבוהה. בניסוי שנערך בו השתמשו בשיבולת השועל וכך סיכמו החוקרים:

אנו מסיקים כי β- גלוקן יעיל להגנה על הכליות מפני נזק חמצוני הנגרם על ידי איסכמיה-הגבלה בזילוח דם לרקמה reperfusion, [מקור].

פגיעה חוזרת, המכונה לעיתים פגיעה באיסכמיה-reperfusion (IRI) או פגיעה חוזרת בחמצון חוזר, היא הנזק ברקמות שנגרם כאשר אספקת הדם חוזרת לרקמות (מחדש + זלוף) לאחר תקופה של איסכמיה (הגבלה בזילוח דם לרקמה) או חוסר חמצן (אנוקסיה או היפוקסיה). היעדר חמצן וחומרים מזינים מהדם בתקופה האיסכמית יוצר מצב בו שחזור זרימת הדם גורר דלקת ונזק חמצוני. החוקרים מאיסטנבול Mehmet Şerif Aydin, Mukaddes Esrefoglu, Olgu Enis Tok. חשפו שה-β- גלוקן יעיל להגנה על הכליות גם במצבים כאלה –

מחלות הקשורות בתזונה לקויה כוללות דלקת בקטריאלית, נגיפית ופרוטוזאית, הלמינאזיות ומחלות קדחתניות, אשר בכל המקרים גורמות לספיגת מחלבון, ויטמינים, ויסודות קורט ואובדן קטבולי לאחר מכן. חשוב לציין כי התגובה הראשונית של הגוף ההגנתי לזיהום נובעת מהיווצרות ציטוקינים אנורקסיים. יתר על כן, ציטוקינים (IL-1, IL-6, IL-8 ו- TNF-α) הם מולקולות שיכולות להפחית את צריכת המזון [מקור]. מחוללי החיסון והעצמת מערכות הבריאות שלנו כוללים: כורכומין, טימין, עלה דפנה, רזברטרול, חומצה אלגית, ג'ינסנג, אכינצאה, אלוורה, שום, בצל, עמילן עמיד שמקורו בתפוח אדמה חי, אסטרגלוס, גולדנסיל, פלבנואידים ושמנים אתריים, למעט רק כמה, אך הגלוקנים נושא דיוננו שבו והראו בעקביות את ההשפעות הביולוגיות הגבוהות ביותר [מקור]. מעל 20,000 מחקרים שפורסמו כבר על הגלוקן מוכיחים כי ה– ß-glucan זכה במיקום הטוב ביותר בקרב המחסנים [מקור].

הנפרון מורכב מרשת צפופה של נימים המסננים את הדם – גלומרולוס, קופסית באומן – שמקיפה את הגלומרולוס, לוכדת את הנוזלים שסוננו מזרם הדם ומרוקנת אותו לתוך הצינורות. הצינורות – צינורות זעירים שמרופדים בשכבה אחת של תאים מיוחדים שתפקידם העיקרי לספוג מחדש מים ואלקטרוליטים (למשל נתרן, אשלגן, כלוריד וביקרבונט) ולהעביר אותם חזרה לשימוש הגוף דרך זרם הדם. בסופו של שלב זה נותר נוזל פסולת שעוזב את הגוף כשתן [מקור].

החוקרים זיהו תאי אפיתל של צינור הפרוקסימלי בכליה ירודה בכושר הסינון שלה ניכר שהם פגועים לאחר פציעה. באבובית המקורבת (הצינור הפרוקסימלי) נעשית מרבית הספיגה החוזרת של חומרים מהתסנין שנכנס לנפרון. פגיעה בה היא פגיעה בכשרי הסינון של הכליה. השאלה המידית שהתעוררה בקרבם היא אם הצינור הפרוקסימלי של הכליות מאכלס אוכלוסייה מפוזרת של תאי גזע אפיתליים, ואם אפשר יהיה לנצלה לשיקום תאים אלו [מקור]. תוצאות גם לכך בנתיים אין. אבל נמצא בדרך דבר מעניין אחר: סטרומה – תאי המשתית – המטריקס הנוזל שמחוץ לתאים – כפי שקראתי לו בפרק על נבטי הברוקוליכאן, מייצגי אוכלוסיית תאי גזע. הם נחשפו כבעלי יכולת לחדש בעצמם רקמות סטרומליות. [מקור]. רפואת הממסד ממשיכה לחקור גם נושא זה שכשל אין ויוו – אך מתמידה בהתעלמותה מתוצאות שניכרות במכשירי המעבדה שלה עצמה, ובחיים שמלמדות על תהליכי החלמה. מחקרים וטיפולים ששבים ומוכיחות ששימוש ב- ß-glucan, כוסמת ונבטי ברוקולי מוכיחים שוב ושוב, בהווה, במציאות בפועל – את השפעתם החיובית על בנית דופן תאי אפיתל שנפגעו מחדש.

כיצד אפשר להסביר זאת?

β-גלוקן, הוא נוגד חמצון חזק שתורם להפחתת הכולסטרול בפלסמה, ומשפר את ויסות הגלוקוז והאינסולין נושא שעומד במרכז המאבק במחמצנים רבי עוצמה, – ß-glucan הוא בעל יכולת מוכחת לשקם את דופן המעי, מערך החיסון ואת אוכלוסיית חיידקי המיים [מקור] מה שמאפשר ייצור רחב של גלוטתיון – לאחרונה הוכח כי ה βגלוקן הוא אנטי-ציטוטוקסיים, אנטי-מוטגניים ואנטי-tumorogenic, מה שהופך אותו למועמד מבטיח לא רק כמזון-תרופה אלא גם כמועמד מקדם תרופות בתחום רפואת הממסד [מקור] ההערכה היא כי β- גלוקנים מעוררים את מערכת החיסון, משפיעים לטובה במלחמה במחלות זיהומיות, כמו מחלות חיידקיות, נגיפיות, פטרייתיות וטפיליות [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4].

בית מרקחת במאה ה-19, אפשר לקבל שיבולת שועל בבקשה?
 במהלך ראשית המאה ה -19 כמעט כל שיבולת השועל הקיימת בבריטניה יובאה מסקוטלנד וקנדה ונמכרה כמעט אך ורק בבתי מרקחת.  בשנות השלושים של המאה העשרים שבה והתפרסמה ספרות על היתרונות הקוסמטיים של שיבולת שועל שהוכנסה הפעם במסכות פנים ושמני אמבטיה, כולל מידע חוזר על כשריה בהקלת גרד, ניקוי והגנה על העור

לא כולם חיבבו את הארוחה הכבדה של הביקון, נקניקיות, תפוחי אדמה והרבה ביצים שהונהגה בארה”ב על הבקר, הגם שדרשה זמן רב להכנתה. המהגרים, בעיקר הסקוטים, הגרמנים והאירים, נותרו נאמנים לשיבולת שועל של מולדתם. הנושא הזה הפך אותם למטרה של בדיחות עד שפרדיננד שומאכר מאקרון (Ferdinand Schumacher of Akron) אוהיו, חלוץ בייצור והפצת שיבולת שועל, ייסד את חברת "שיבולת השועל" האמריקאית "מילס" האמריקאית בשנת  ( the German Mills American Oatmeal Company in 1856.)1856 על פי האקדמיה למדע באוהיו, שומאכר הצהיר כי דגני בוקר שיבולת שועל מכילים כל חומר תזונה הדרוש כדי לשמור על בריאותם של האדם והילד – בזול או בחיסכון משמעותי לעלות הבשר – כשגריסי השיבולת שועל נמצאים עדין בעדיפות כשמדובר על מערכת העיכול עצמה. דבריו של שומאכר היוו נקודת מפנה בהיסטוריה של שיבולת שועל והעלו אותם ביעילות לקטגוריית מזון בריאות [מקור].

colloidal oatmeal – עד 1945 שיבולת שועל פרצה בארה"ב, ניכרה צמיחה משמעותית של השימוש בה בתזונה ובקוסמטיקה, ושיבולת שועל קולואידלית החלה לגדול שם בקנה מידה מסחרי [מקור]. 

המאפיינים הקליניים הרבים של שיבולת שועל נובע מהריכוז הגבוה בעמילנים ובסיב התזונתי בטא-גלוקן שאחראי לתפקודי ההגנה והחזקת המים של שיבולת שועל. β- גלוקנים הם קבוצה של סיבים פעילים ביולוגית או פוליסכרידים טבעיים רובם משיבולת שועל והם בעלי משמעות רפואית מוכחת. ידוע כי ל- ß- גלוקנים פעולות אנטי-גידוליות, אנטי-דלקתיות, אנטי-השמנת יתר, אנטי-אלרגיות, אנטי-אוסטאופורוטיות והעצמה של מערכת החיסון – נוטלים אותם דרך הפה והם נחשבים לבטוחים לשימוש. [מקור].

שיבולת שועל – צילם ירון מרגולין

הבטא גלוקן β-Glucans) – פוליסכריד ארוך שרשרת

βגלוקנים ויש הכותבים: גלוקוזיים (בטא-גלוקנים 1-3) הם חלבוני מבנה כמו הקראטין [מקור]. הם כוללים קבוצה של פוליסכרידים β-D (D-glucan) הגדלת סיבי שיבולת שועל תזונתית מורידה את החדירות של ריר המעיים[מקור, מקור2, מקור3]. גלוקנים β מהווים מרכיב אינטגרלי בדפנות התא של גריסי שיבולת השועל אך נמצאים גם בדפנות תאים של חיידקים, פטריות (לינג-ג'י, שייטאקה, צ'אגה ומיטאקה), שמרים ואצות [מקור]). בשמרים למשל נמצא את ה – D גלוקן.-גלוקוזיים המתרחשים באופן טבעי בדפנות התא של דגנים, בעיקר בשיבולת השועל גם בחיידקים ופטריות (מאיטקה) ובשמרים, עם תכונות פיזיוכימיות שונות באופן משמעותי, התלויות במקור.

ברמת צריכת תזונה של לפחות 3 גרם ליום, סיבי שיבולת שועל βגלוקן מורידים את רמות הדם של כולסטרול LDL וכך עשוי להפחית את הסיכון למחלות כלי דם וגרורותיהן: אי ספיקת כליות, לב, אלצהיימר, שבץ מוח. [1מקור, מקור2].

נצפו השפעות חיסוניות המצמצמות פגיעה בתאי פיטום ( mast cell) המהווים חלק ממערכת ההגנה על הגוף ופגיעה בהם נובעת מפגיעה בתאי האפיתל שמצפים את צנרת המעי הדק העליון, גורמת לדליפה של הדופן ולסדרה של פתולוגיות המקושרות עם מחלות אוטואימוניות כדוגמה: קרוהן, טרשת נפוצה ודלקת מפרקים שגרנית, אבל גם לאנמיה. עוד על נושא זה במאמרי על החלמת צנרת העיכול ללא תרופותכאן

הבטא גלוקן יעיל בטיפול בדופן המעי, פועל נגד התהליך הדלקתי בדופן המעי, מחזק את תאיפיטום ומשפר את הספיגה של ויטמינים ומינרלים מן המזון [מקור]. 

שיבולת שועל – תפזורת גרעינים שלמים.

האם הקשר בין שיבולת השועל ומערכת החיסון שלנו גורלי

הוכח כי ל- ß- גלוקנים יש תכונות ביולוגיות מעניינות, כולל פעילות אנטי-דלקתית וחיסונית אשר יכולה להיעשות ביעילות בתהליך ריפוי הפצע. נראה שגלוקנים מאיצים את תהליך הריפוי גם בפצעים כרוניים ואפילו במקרים חריפים [מקור1, מקור2]. ממצאי מחקרי המעבדה סיפקו ראיות משכנעות לכך ש- גלוקנים β יכולים להאיץ את תהליך ריפוי הפצעים ולעכב את צמיחתם של חיידקים פתוגניים [מקור]

ריפוי פצעים הוא תהליך מורכב הכולל מרכיבים ותאים שונים של תאים ומטריצות תאיות (קרטינוציטים, פיברובלסטים, תאי אנדותל, תאי מאסט, תאי עצב ותתי סוגים לאוקוציטים) שמשתתפים באופן שונה בשלושת השלבים החופפים (דלקת, ריבוי תאים ושיקום רקמות) [מקור]. מקרופאגים ומונוציטים הם חלק ממערכת החיסון שלנו שניהם בולענים והם מייצרים או ממריצים ייצור של ציטוקינים [מקור], שהם חלבונים קטנים שמהווים את הבסיס לתקשורת בין תאי מערכת החיסון ובין תאים השייכים לרקמות הגוף והם גליקופרוטאינים. הסבר קצר: לעיתים קרובות, מוצמדת מולקולת סוכר לחלבון בתהליך הנקרא גליקוזילציה (Glycosilation), לרב באברוני הגולג'י בתא. "חלבון מסוכר" מעין זה נקרא גליקופרוטאין (Glycoprotein). השייר הסוכרי המוסף לחלבון בעל מבנה קטן ופשוט, או לחלופין, יש והוא מורכב ומסועף ביותר. בין הגליקופרוטאינים המוכרים ניתן למנות את הנוגדנים וכן את הקולטנים (רצפטורים ,Receptors) המצויים על קרום התא (Membrane) [מקור]. על פני השטח שלהם, של המקרופאגים – הם תאים לבנים במערכת החיסון שלנו קיימים קולטנים לבטא-גלוקן. ותפקידם להפעיל תאים הקשורים לדלקת, כגון, נויטרופילים (גם הם בולענים – מתמחים בבליעה וחיסול חיידקים), מקרופאגים ותאי פיטום (מערכת החיסון של המעיים) [מקור]. כאן אנו רואים את היכולת והנכונות של גלוקולי β לקבל על עצמם תפקיד של פיברובלסט (Fibroblast), הוא תא ברקמת החיבור המייצר ומפרישה החוצה את אבני הבניין היוצרות את המטריצה החוץ-תאית של הרקמה – אשר שולחת מקרבה את היסודות שסוגרים את הפצע. או במקרה שלפנינו לעורר ייצור של פרוסטגלנדינים (מהמילה פרוסטטה, מולקולות טבעיות שמסיסות בשמן (ליפופיליות) ממשפחת ההורמונים שמעלה את טמפרטורת הגוף כאשר יש דלקת וכן וויסות לחץ הדםקרישת דם, וויסות מערכת החיסון ולוויסות מעגל השינה והערות). על פני השטח של תאי הדם הלבנים הנזכרים לעיל ראשונים (מקרופאגים – הם חלק ממערכת החיסון. יושבים ברקמות ספציפיות, כמו הריריות, הכבד, הטחול ובלוטות הלימפה.) קיימים קולטנים לבטא-גלוקן. הקולטנים האלה הם ספציפיים למבנה הייחודי שלו וכאשר הבטא-גלוקן מתחבר לקולטן הזה, הוא מפעיל את תאי הדם הלבנים כך שהם עוזרים לגוף להילחם באורגניזמים שפלשו לגוף ומאיימים להדליק אותו. גלוקולי β משפרים את תיקון הפצעים על ידי הגברת החדירה של מקרופאגים, מה שמעורר גרנולציה – גרעון של רקמות, הוא תהליך שבשוליו מתחדשת רקמת אפיתל. תחילה מזהים הצבת קולגן ולאחריו פייטליאליזציה מחדש. תחבושות פצע גלוקיות β-מייצגות חומר מתאים לריפוי פצעים, עם יציבות רבה ועמידות בפני פרוטאזות. סקירה זו מסכמת את הידע הנוכחי וההתקדמות שנעשתה באפיון תכונות ריפוי הפצעים של β-גלוקנים במבחנה וב vivo ובבטיחותם ויעילותם בניהול פצעים שאינם ריפוי או מצבים ומחלות דרמטולוגיות כרוניות אחרות [מקור]. כשמתבוננים בקשת יכולותיו שבה ועולה ההבנה כיצד צלחת שיבולת שועל מסייעת גם לשינה טובה ורגועה יותר. לצידה צצה שאלה נוספת האם הקשר בין שיבולת השועל ומערכת החיסון שלנו גורלי?

הממצאים הקליניים של הניסויים עם בטא-גלוקןהסיב תזונתי שנמצא בשיבולת השועל  – הדגימו מגוון השפעות שעוזרות גם למנוע זיהומים בדרכי הנשימה העליונות (הצטננות ושפעת). הם משמשים כמעין "אוספי פסולת", בכך שהם קולטים חלקיקים זרים, כולל חיידקים ופסולת תאית, באמצעות פגוציטוזיס (בולעניים), תהליך שבו הם מקיפים את החלקיקים הזרים ובולעים אותם. בתהליך הזה המקרופאגים מעריכים את מידת הסיכון למערכת החיסון, ולפי הצורך שולחים מסרים כימיים לתאי דם לבנים אחרים [ נויטרופילים (גם הם בולענים – מתמחים בבליעה וחיסול חיידקים), מקרופאגים ותאי פיטום (מערכת החיסון של המעיים)] כדי להפעיל תגובה חיסונית ( לעורר ייצור של פרוסטגלנדינים) כך, בטא-גלוקן ]למעשה מכין את כל מערכת החיסון לתפקוד מיטבי [מקור.

נראה כי האפקט של הורדת כולסטרול ושמירה על שלמות תאי האפיתל שמצפים את צנרת תאי הגוף קשור כמעט אך ורק לתכולת הβ-גלוקן, שבשיבולת השועל (צריכת 3 גרמים ביום לפחות של הבטא-גלוקן יכולה להוריד את רמת הכולסטרול מסוג LDL בעד 10%, מה שיפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם בלא פחות מ-20%. מנה מומלצת שלי של שיבולת שועל מספקת רק כ 0.75 גרם מ -3.0 גרם סיבים מסיסים β-גלוקן הנחוצים ליום בכדי להשפיע על כך, יש להתמיד בצריכתה ולהרחיב את תפריט התזונה) [מקור1, מקור2].

סיבי הβ-גלוקן הם ללא ספק פרוביוטיקה. תרכובות במזון שמעוררות צמיחה או פעילות של מיקרואורגניזמים מועילים לבריאות הגוף כמו חיידקים ופטריות "טובים". [מקור]. הדוגמה הנפוצה ביותר לכך נמצאת בדרכי העיכול, שם הפרביוטיקה יכולה לשנות את הרכב האורגניזמים במיקרוביומה של הבטן. סיבי השיבולת שועל הם גם פרה-ביוטיקה תזונתית הכללת תרכובות של סיבים בלתי ניתנים לעיכול. סיבים שעוברים ללא עיכול דרך החלק העליון של מערכת העיכול ומעוררים את צמיחתם או את פעילותם של חיידקים מועילים המיישבים את המעי הגס. הם מזינים אותם על ידי הפעלת מצע ומאגר מזון עבורם. [מקור]. תזונת החיידקים הטובים – היא מזון מרפא. בשנת 1995 זיהו לראשונה מרסל רוברפרויד (Marcel Roberfroid) וגלן גיבסון (Glenn Gibson)  [מקור] את  החיידקים ועמד על חשיבותם לבריאותנו. [מקור1 מקור2]  ככלל הפרביוטיקה, ובכלל זה סיבי הβ-גלוקן הם בהתאם לתחום השיפוט, נעים בין תרופה ומזון כתרופה, למזון – תלוי את מי אתם שואלים.

Jean-François Millet 1814-1875 המלקטות Gleaners.
ז'אן פרנסואה מילה, 1857, מוזיאון ד'אורסיי פריז

לאחרונה, הולכת וזוכה המיקרוביוטה במעי בתפקיד מפתח בפתוגנזה של דלקת כרונית הקיימת בשני מצבי המחלה, והקשר שלהן לדלקת כרונית ותחלואה כלייתית במקרים של אי ספיקת כליות CKD היא שמפנה את תשומת ליבנו במאמר זה אליה [מקור1 ]. 

אנדוטוקסמיה – (נוכחות אנדוטוקסינים בדם) – רעלנות –   מסתבר שעלייה במיקרובים (חיידקים) פרוטאוליטיים (microbes proteolytic שממלאים תפקידים מרכזיים בפרוק של חלבונים, הן בדרכי העיכול העליונות והן בתחתונות) מהווה גורם דלקתי רב עוצמה. חיידקים אלו פועלים במערכת העיכול לצד מפרקי פחמימות microbes saccharolytic, כאשר הפרוטאוליטיים – מתסיסי החלבונים, פועלים במעי הדיסטלי (חלק המעי הקרוב יותר לרקטום). פרוטאזות אחרות: סרין, טרונין, ציסטאין, אספרטיים או מתכות פרוטוזיות  נקשרים ברעלנות ואי-ספיקת כליות [מקור1, מקור]). סרין שהוזכרו כאן, למשל, הם אנזימים שידועים בעיקר בתפקודם בהריגה תוך תאית של פתוגנים. שחרורם החוץ תאי לאחר הפעלת נויטרופיל נחשב באופן מסורתי לסיבה העיקרית לנזק לרקמות באתרי הדלקת [מקור]. ולאפופטוזיס תאי אנדותל (Pendergraft et al., 2004)  מדובר ב6 קבוצות של מיקרואורגניזמים רעילים –  חיידקים שאינם תאיים, שפתחו יכולת לגדול על גבי פוליסכרידים מסיסים (רב-סוכר) שמשתחררים במקרה שלפנינו במעי הגס האנושי. החוקרים סבורים כיום שהם קשורים לרעילות האורמית, עקב מגוון התרופות שקיים במחלת כליה, בד בבד עם הפחתה של חיידקים סכריוליטיים (מרשימת חיידקי המעיים הטובים. חיידקים  שמעכלים פחמימות, ועיקר מושבם במעי הגס, במרחב ששופע בפחמימות שלא זכו לטיפול במעיים העליונים ועוברות כאן תסיסה מיקרוביאלית.  [מקור1, מקור2, מקור3]). פרופ' לתזונה  (Rowett Institute of Nutrition and Health; University of Aberdeen; Bucksburn, Aberdeen UK) Harry J. Flint מצויין שלמיקרוביאליות של המעי שלנו השלכות חשובות על מערכת הבריאות והידועה שבהן הרכבן ופעילויותיהן של הבקטריות במעי הגס שמושפעת מאוד מתכולת הפחמימות בתזונה

מצב זה פתולוגי – חולני: דיסביוזיס  (דלקת מעיים) שמאופיין בחוסר איזון חיידקי בגוף, במקרה שלנו חוסר איזון כמותי ואיכותי בין החיידקים הרעים לטובים. כאן הוא  מורכב ונקשר ביתר פחמימות לצד יתר חלבונים שמביאים ליתר פרוטאוליטיים (microbes proteolytic שמתסיסים חלבונים במעי הגס הדיסטלי. שקם על האדם ומבשר רעות והתקדמות של מצבי אי-ספיקת כליות ואפשר למנוע אותו ולהתגבר עליו בעזרת הזנה נכונה של מערכת החיידקים הטובה על-ידי מענקי סיבי הβ-גלוקן  להם. סיבים מסיסים שנמצאים בשפע בשיבולת שועל שנהפכת לפנינו שוב מזון כתרופה. 

לאוהבי בדיקות המעמבדה – אוסיף עוד כי סימן ההיכר של מצב זה ה"דיסביוזיס" מעיים הוא הפחתה של חיידקים סכריוליטיים בעיקר בייצור חומצות שומן קצרות שרשרת (SCFA), ובמקרה של CKD / ESRD, עלייה במיקרובים פרוטאוליטיים המתסיסים כאמור לעיל חלבונים.

לאחרונה, זוהו צורות של פרוטאזות מופרשות באפיתל המעיים: mRNA mesotrypsin  [מקור]. נמצא בתאי אפיתל מעיים אנושיים תאים דלקתיים במעיים הם מקור עיקרי נוסף לפרוטאזות, בהן הם משתמשים כדי להרוס רקמות חוץ-תאיות וחלקיקים תאיים, ובכך מגדילים את תכונותיהם הפגוציטיות (הבולעניות) [מקור]. על נושא זה הרחבתי במאמרי רוצה להחלים מפגיעה במערכת העיכול שלך ללא תרופות – כאן.

↵Vergnolle N, Chignard M, edsPederzoli-Ribeil M, Gabillet J, Witko-Sarsat V. Proteases from inflammatory cells: regulation of inflammatory response. In: Vergnolle N, Chignard M, eds. Proteases and their receptors in inflammation. Basel: Springer, 2011:73–100.Google Scholar

נוכחותם של סוגים שונים של פנולים מקנה פעילות נוגדת חמצון ואנטי דלקתית. חלק מפנולי שיבולת שועל הם גם סופגים אולטרה סגול חזקים. פעילות הטיהור של שיבולת שועל נובעת ברובה מספונינים [מקור].

בשנת 1999, חוקרים מהיחידה לחקר גידולי דגנים במעבדה לשירות המחקר החקלאי של USDA במדיסון, ויסקי (he Cereal Crops Research Unit at the USDA’s Agricultural Research Service lab in Madison, Wis., established), קבעו כי מוצרי שיבולת שועל מלאים מכילים סוג של פיטונוטנטים (phytonutrients ) המכונים פנולים (phenols), בעלי פעילות נוגדת חמצון משמעותית [מקור].

מקור – Emmons CL, Peterson DM, Paul GL. Antioxidant capacity of oat (Avena sativa L.) extracts. 2. In vitro antioxidant activity and contents of phenolic and tocol antioxidants. J Agric Food Chem. 1999;47(12):4894-4898.

הקוצרים – 1565, קטע, פיטר ברויגל האב.

קבוצה של תרכובות פנוליות הייחודיות לשיבולת שועל הן האווננתרמידס -avenanthramides, המופיעות בריכוזים גבוהים יחסית בקליפה – אזורים החיצוניים של גרעין שיבולת השועל. תרכובות אלו התברכו בכוחות אנטי-דלקתיים בזכות הכימיקלים האלו האווננתרמידס, שהופכים את שיבולת השועל לטיפול נפלא לכל מיני מצבי עור, כולל אקנה, אקזמה, כוויות שמש, וכן, פריחות עקב מגע בצומח רעיל כגון קיסוס החורש (הקיסוס נחשב סמל לנאמנות אבל, העלים שלו עלולים לגרום לדלקת עור ולאלרגיה מפני שהם מכילים פלקרינול) [מקור].

ז'אן-פרנסואה מילה, The Hay Bundlers מייה או מילה לא נכנע ומראה מראה את אנושיותם, נוכח עבודתם הקשה. הצייר מציג הרמוניה עמוקה בין האדם לטבע במקום בו מחוות האיכרים מוצאת את המשמעות האמיתית שלה. הדממה, העמל הנובע מציוריו הם מעלים את ערכי העולם הכפרי אל הדרגה שהכרנו עם ראשית הציונות בארץ ישראל.

אמבטיית שיבולת שועל משלכם בבית עם כוס אחת של שיבולת שועל לא מבושלת: טוחנים היטב את שיבולת השועל בבלנדר ושופכים לאמבט מלא במים חמים. יש לשבת באמבט במשך 15 דקות לספיגה מרגיעת עור [מקור1, מקור2].

מכיוון ששיבולת שועל נצרכת בדרך כלל כדגנים מלאים, כלומר כוללת את הקליפה הרי שתרכובות פנוליות אלו מוצאות את דרכן אל קערת ארוחת הבוקר. קבוצה ייחודית זו של פוליפנולים, האווננתרמידס, אשר הצליחו להגן על העור מפני חמצון השומנים, הוא המקל על גירוד, אדמומיות ומה שמפחית דלקת ונפיחות [מקור].  פוליסכריד ארוך שרשרת, בטא-גלוקן שיבולת שועל, זוהה כחומר לחות עמוק, המסוגל להפחית קווים וקמטים עדינים, לשפר את גמישות העור ולהאיץ את ריפוי הרקמות

[ Hart, J. Polla, C. and Hull J. Oat Fractions: Their rejuvenating effects on skin and hair. Cosmetic and Toiletries Magazine (1998), Vol. 113 pp.45-52.

  נמצא כי פפטידים משיבולת שועל מעניקים הגנה על מחסום סרט דק, מעוררים סינתזה של קולגן '1' ומפחיתים את חספוס העור [ [מקור].

 מרכיבים רב תפקודיים למוצרי העור של ימינו חייבים לבצע שתי פונקציות עיקריות.  ראשית, לרפא ולתקן עור פגום כתוצאה מסימני הזדקנות מהותיים (גנטיקה, הזדקנות כרונולוגית), סימנים חיצוניים כמו גירויים כימיים (סבונים, גלולות כימיות, צבעים) או גורמים סביבתיים (חשיפה לקרינת UV, אלרגנים).  שנית, כדי לשמור על בריאות עור טובה באמצעות שליטה על הידרציה של העור, הפחתת קמטוטים וקמטים ושיפור גמישות העור.  לרכיבי שיבולת שועל יש יכולת טובה לעשות את שניהם.

לאחר הקציר, נלקחת שיבולת השועל למפעל שבו הגרגרים עוברים תהליך של חיתוך ע"י סכיני פלדה, החותכים אותם לפיסות הדקות שאנו מכירים. כך נוצר המרקם הצפוף והלעיס.

חלבון שלם

החלבון בשיבולת שועל שלם – ולמזלם של חולי הכליה הוא מועט 2.4 g חלבון בכל 100 גרם של גריסי שיבולת שועל. הוא 7 גרם לרבע כוס (39 גרם). כשהיא לא מבושלת, לאחר הבישול מקבלים כמעט 1/2 כוס שיבולת שועל מבושלת.

האיכות התזונתית של חלבון קשורה לריכוז חומצות האמינו החיוניות כלומר, לאלו שהגוף שלנו לא מסוגל לייצרן בכוחות עצמו, בהשוואה לדרישות התזונה שלהם בגוף. שיבולת שועל מכילה את כל תשעת חומצות האמינו החיוניות ובכך היא משתווה לגרגירי האפונה, הטף והסויה. הדו"ח המקיף ביותר על הרכב חומצות האמינו של שיבולת שועל הוא זה של שנת Pomeranz et al. (1971), אשר סקר 289 גרעינים "שגדלו באופן מסחרי בארצות הברית ובקנדה בין 1900 ל -1970. המחברים דיווחו כי הניתוח הכימי של הידרוליזאט שיבולת שועל הצביע על כך שלחלבוני שיבולת שועל יש איזון חומצות אמינו מצוין, מבחינה תזונתית והוא אף עדיף על גרעיני הדגנים האחרים (Pomeranz et al., 1973; Jensen and Martens, 1983). החלבונים של שיבולת שועל מורכבים בעיקר מגלובולינים ופרולמינים כאשר סוג הגלוטן או חלבוני גלוטנין בשיבולת שועל, אם קיים, הוא מרכיב זעום. [מקור]. הגלובולין מהווה כ 75% מכלל חלבון הזרעים  בשיבולת שועל (Robert et al., 1983; Colyer and Luthe, 1984) בגלובולין מזהים  3S, 7S ו- 12S, מהם ה- 12Sהוא המרכיב העיקרי [מקור].

ז'אן פרנסואה מילה, Afternoon Nap
Jean-François Millet מנוחת אחה"צ – מתוך הסדרה הכפרית שלו. "אנו תופסים את התנועות שלהם, את העבודה היומיומית והרגילה שלהם." אמר מייה.

לגלובולין 12S, חלבון אוליגומרי בעל מבנה ריבועי, בשיבולת השועל יש את אותו מבנה ופוליפפטידי (מולקולה שמורכבת משלוש חומצות אמינו או יותר שקשורות יחד בקשרים פפטידיים – פפטיד הוא חלק מחלבון ומבצע משימות מסוימות במקום החלבון הארוך ממנו בהרבה)  כמו בחלבוני קטניות ואם לדייק ב 11 קטניות (legumins) ואותה חומצה ואופי בסיסי של קבוצות המשנה היחידות של פוליפפטיד (בריניגר ופיטרסון, 1982). 

החלבונים הבולטים בה הם: ליזין ותראונין (Threonine) [מקור]. תכולת הליזין של שיבולת שועל גבוהה מזו של חלבוני חיטה אך עדיין מתחת לתקן ההתייחסות המומלץ של FAO של 4.5% (FAO / WHO / UNU, 2007) ואילו החומצה הגלוטמית (גלוטמין) ותכולת הפרולין נמוכה יחסית. 

מחסור בליזין המגיע דרך המזון מביא למחסור בניאצין שיכול לגרום לחוסר בוויטמין B. סיבוכים בריאותיים נוספים כתוצאה מחוסר ליזין בתזונה הם אבנים בכליות, עייפות, חוסר תיאבון. רבות מתופעות אלה נקשרות לצורך בליזין לייצור נוגדנים. ומחסור בתראונין מסוכן אף הוא ונקשר למחלות עצבים כאלצהיימר[3][4]ופרקינסון[5].

בנוסף לכך, תכולת החלבון של גריסי שיבולת השועל היא הגבוהה ביותר מבין כל הדגנים (מעל 30%).  לחלבון שיבולת שועל יש כאמור לעיל, הרכב חומצות אמינו טוב מבחינה תזונתית. והוכח גם לאחרונה שהוא גם כי משפר את העמידות ומסלק את העייפות הנגרמת על ידי התעמלות מאומצת [מקור]. הגלובולין (Globulin) הוא החלבון המרכזי שמאוחסן בגרעיני שיבולת השועל (חלבון זה משובח גם בשל העובדה שזכה להרכב טוב יותר של חומצות אמינו מבחינה תזונתית בגלל תכולת הליזין lysine הגבוהה ואילו פרולמין prolamin, חלבון ששולט ברוב הדגנים האחרים, קיים בה ברמה נמוכה.) במקרה של שיבולת שועל, הפרולמינים מייצגים רק 10-15% מכלל החלבונים (Brohult ו- Sandegren, 1954).

 שמן שיבולת שועל
 Oat Lipid e הוא שמן עשיר ונספג בקלות בעור, משאיר תחושה לא שומנית, מופק מגרעיני שיבולת השועל ומשמש למוצרי עור, קוסמטיקה וגם לשיער.

שיבולת שועל מעובדת נמצאה לראשונה במערות בשויץ ומתוארכת לתקופת הברונזה (תקופת הברונזה היא התקופה בה מזהים הארכיאולוגים את הרחבת האדמות הפרה-היסטוריות באלפים [מקור]). שיבולת שועל המעובדת הוזכרה לראשונה גם בספרות במאה הראשונה לספירה [מקור1, מקור2]. איננו יודעים מאיפה מקור הצמח אך מדענים חושבים שמקורו באסיה הקטנה. הגריסים האלו הפכו פופולריים מאוד בסקוטלנד במאה ה -15. ברור שהסקוטים לא היו הראשונים שגידלו שיבולת שועל מבחינה היסטורית, אך מסיבות גיאוגרפיות ואקלימיות הם היו הראשונים שהעריכו אותה והדברים הגיעו לידי כך שבכפר קרברידג (Carrbridge) שבסקוטלנד דייסת שיבולת השועל הייתה למנה קדושה. מדי שנה נחגגת שם אליפות העולם להכנת דייסות בכפר קרברידג' [מקור]. עם הבאת תפוח האדמה בשלהי המאה השש עשרה, לאירלנד נפגעה שכיחות דייסת שיבולת השועל שם [מקור].

שיבולת שועל הגיעה לאמריקה על-ידי הספרדים בשנת 1516 היא נזרעה באיים הקריביים ב"היספניולה" האזור המכונה כיום האיטי והרפובליקה הדומיניקנית [מקור]. לצפון אמריקה עלתה השיבולת בראשית המאה ה -17. בשנת 1602 נרשם הגידול הראשון בחוף של מַסָּצ'וּסֵטְס באזור של איי המלכה אליזבת [מקור].

מחקרים אפידמיולוגיים הראו כי רמות כולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה (HDL) יכולות לתרום לאנטי-אטרוגנזה, כולל עיכוב חמצון LDL כדי להגן של תאי האנדותל מההשפעות הציטוטוקסיות של LDL מחומצן [מקור1, מקור2]. מלבד טיפול תרופתי, שפוגע בעקביות בבריאות הכליות והכבד, מומלץ לבצע מאמצים אחידים כדי להביא לביטחון רפואי בעזרת שינויים באורח החיים והרגלי התזונה לשלוט במחלה ולמנוע אותה עם מנת שיבולת שועל בבקר. [מקור].

ד"ר יו טרואל (Dr. Hugh Trowell) היה ככל הנראה הראשון שיצר קשר בין צריכת סיבים למחלות הקשורות באבדן גמישות העורקים: אי-ספיקת כליות, שבץ מוחי, סוכרת, מחלות לב וכלי דם. 30 שנה עסק ברפואה באפריקה והעלה בדעתו כי הצריכה הגבוהה של האפריקאים של תירס, דוחן, בטטות, ירקות ושעועית היא הגנה עליהם מפני מחלות כרוניות. סקרנותו הובילה לגילוייו ולמה שמכונה "השערת הסיבים", אך טרוול לא חשב שזה הסיב עצמו, אלא המזונות עתירי הסיבים הם המגנים. עבודתו של טרואל השפיעה מאוד על ד"ר דניס בורקיט (Dr. Denis Burkitt. See Dr. Burkitt’s F-Word Diet.). ראה דיאטת F-Word 1של ד"ר בורקיט, או דרכה של שיבולת השועל לסייע לך במחלות כבד שומני [מקור [מקור]. 

כשאתם אוכלים סיבים מסוג הבטא גלוקן הדבר מפריע לספיגתו מחדש של חומצות המרה במעי. חומצות המרה עשירות כולסטרול ומשתחררות למעי על ידי כיס המרה כדי לעזור בעיכול השומן. חומצות המרה "נתפסות" על ידי הסיבים לפני שהגוף שלך סופג אותן מחדש. לאחר מכן הן מופרשות יחד עם הסיבים בצואה. גופך מחליף חומצות מרה ספוגות בסיבי שיבולת השועל – אבודות, אלו על ידי סילוק הכולסטרול מהדם בכדי לייצר חומצות מרה חדשות בכבד. כתוצאה מכך יורדת גם רמת הכולסטרול בדם [מקור].

לדוגמא, הסיבים בשיבולת שועל יכולים אמנם להוריד את רמות הכולסטרול בדם הגם שזו לא עיקר המשימה חשוב יותר למנוע מהם להתחמצן כפי שהסברתי במאמרי התזונה הקודמים למשל כאן – אך ישנם גם פיטונוטריאנטים אנטי דלקתיים ונוגדי חמצון בשיבולת שועל והם שיכולים למנוע תהליך קריעת הדופן של צנרת הדם הוא שיוצר את ההצטברות האיומה: טרשת עורקים וכך לסייע לך אף יותר משעושות זאת התרופות של הממסד.

אכילת שיבולת שועל באופן קבוע מגבירה את תפקוד האנדותל בקרב אנשים. המחקר מוכיח זאת ומראה שאכילת שיבולת שועל גולמית הינה דרך מפוארת לאפשר לעורקים לשוב ולהתרחב ולאפשר לדם לזרום בהם בחופשיות אל הלב ולכל חלקי הגוף האחרים. לרוע המזל תפקוד האנדותל מתדרדר לעיתים קרובות בקרב אנשים הסובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר או הסובלים מאי סובלנות לגלוקוז ועמידות לאינסולין. אולם במחקר שנערך במשך שישה שבועות בקרב מבוגרים עם עודף משקל, קערת שיבולת שועל יומית סייעה לשפר את האופן שבו האנדותל הפגוע אצלם מתפקד. החוקרים משערים כי לפיטואסטרוגנים ולבטא-גלוקן שבשיבולת שועל היה קשר להשפעה זו.
שיבולת שועל נמצאה בטוחה לאכילה אצל מרבית האנשים. תגובות אלרגיות נדירות. למעשה, דיווחו על אפס תגובות אלרגיות על ידי 445,820 צרכנים של מוצרי טיפוח אישיים המכילים שיבולת שועל בתוך פרק זמן של שלוש שנים (2Trusted Source). יתר על כן, במחקר גדול בקרב 2,291 מבוגרים, רק 1% מהמשתתפים דיווחו על גירוי ברמה נמוכה לאחר שלבשו טלאי שיבולת שועל במשך 24 שעות. בנוסף, מרבית האנשים חוו לחות ממושכת במשך שבועיים מרשימים לאחר שלבשו את התיקון (2Trusted Source). עם זאת, אלו הסובלים מאלרגיה ידועה לשיבולת שועל אינם צריכים להשתמש בשיבולת שועל שיבולת שועל. אם אתם חווים תסמינים לא רצויים לאחר השימוש בשיבולת שועל קולואידלית, כמו צריבה, פריחה או עקיצה, הפסיקו את השימוש בה ושיחו עם הרופא המטפל. לסיכום: בעוד ששיבולת שועל קולואידית בטוחה לרוב האנשים, הפסיקו להשתמש בה אם אתם מפתחים תסמינים כמו פריחה.

מנת שיבולת שועל לארוחת בקר

3 כפות שיבולת שועל, 1 כף חמוציות ללא סוכר, ריבוע ג'ל אלוורה (שטוף ונקי מנוזל האלואין) 1/4 כפית אבקת קינמון, 1/2 כפית אבקת כורכום להניח בקערית ולערבב עם מעט מיץ ירוק/תה סרפד או חלב קוקוס. להמתין 2 דקות ולאכול.

הכינו לכם – מנת פרוביוטיקה עם פרה-ביוטיקה. נוהגים גם לכנות את החיידקים הפרוביוטיים חיידקים “טובים” אלא שמעטים יודעים שהם זקוקים לפרה-ביוטיקה הם סיבים המורכבים למשל משיבולת השועל המשמשים להם מזון ומשפיעים על הרכב החיידקים הטובים בכול מערכת העיכול . הרעיון הוא שתערבבו את השיבולת שועל עם מים ותשאירו בטמפרטורת החדר, חשופה במשך כמה ימים לתסיסה. צריך לערבב שיבולת שועל עם כמות גדולה יותר של מים. בסביבות 1 + 1/4 כוסות מים לכוס שיבולת שועל. במזג אויר קר התהליך מואט. כאשר מתחילות להיווצר בועות ועולה ריח שמרי מעט חמוץ – המשקה מוכן. [מקור]. צילום עירית רון דוד.

שיבולת שועל מותססת היא פרוביוטיקה טבעית
פרו – למען, ביו – חיים (נחשפה כתרופה מעולה לכל הבעיות שמכונות בעיות בבטן)

2 כפות גדושות שיבולת שועל גסה
1 ליטר מים מהברז
צנצנת מפוסתרת ללא מכסה
(ראו אופן ההכנה למטה) כמוסת פרוביוטיקה, מי גבינה או קפיר לא חובה. יש לקחת בחשבון כי בדרך כלל תוספים אלו אינם הכרחיים והגרגירים של שיבולת השועל מתסיסים את המשרה בלעדיהם.
אופן הכנה.
מכניסים את פתיתי שיבולת השועל (יבשים) למים + הפרוביוטיקה. מעמידים על השיש את הצנצנת המפוסתרת פתוחה כמופיע בצילום למעלה – לא סגורה.
24 שעות לאחר מכן מוזגים 1 כוס (200 מ"ג) ושותים. זאת תרופת הבסיס. בהמשך אפשר לעצב גיוונים למשקה הפרוביוטי הזה. למשל, אפשר להוסיף לצנצנת זו מיד לאחר שרוקנו ממנה כוס משקה וחיסלנו אותה מיד, 1 כוס מים מהברז.
בתום 4 ימים בהם מניחים לחיידקים להתסיס את המשקה מוזגים מהצנצנת הזו 1 כוס משקה פרוביוטיקה ומניחים אותה לשמירה בצד. את שאר תכולת הצנצנת שופכים. רוחצים את הצנצנת ומכינים שוב את הכל מחדש + הכוס שהשארנו בצד (כוס זאת כבר עשירה מאוד בחיידקים ומזרזת התסיסה)
בשלב זה הגענו לבסיס – יש לנו התססה מיטבית. מכאן ישנן כמה אפשרויות חדשות וכולן רצויות ובריאות.
1.1 כוס מהתמיסה + 1 בננה ואו תפוח ואו תפוז או מנדרינה. או תמרים חצי כוס יוגורט (עדיף יוגורט עיזים)
מערבלים והרי לכם משקה גן עדן של עירית רון דוד – אבל לא סימנו
2. שואבים שוב 1 כוס מהתמיסה שבצנצנת, מוסיפים חצי כוס יוגורט + נענע, מלפפון ירוק, קורט מלח, כף שמן זית, 1 שן שום. נו, הרי לפניכם משקה צזיקי טעים ובריא מאוד משדות עמק יזרעאל

3.מרגע שיש לך את המשרה התוסס ושיבולת השועל המוחמצת שמניעה אותו, אפשר להשתמש בה כחלק ממתכון שיבולת השועל הרגיל שלך, גם להכנת דייסה מבושלת או מנת הבקר הנודעת משוויץ

במהלך העבודה מומלץ להשתמש בכף עץ או בזכוכית
בתאבון.

דייסת מחמצת שיבולת שועל – מתאים למי שאסור חומצה פיטית
המרכיבים
½ כוס שיבולת שועל פתיתים עבים
½ כוס פתיח שיבולת שועל מותססת – מתכון למעלה
⅔ כוס נוזל (חלב לפי בחירה, מים, חלב סויה)
1 כף ממתיק לבחירה (מולסה, דבש, סירופ מייפל)
¼ כפית מלח
אופן ההכנה
שלבו את כל המרכיבים בסיר קטן, הביאו לרתיחה ובשלו על אש נמוכה במשך עוד כ 10 – 15 דקות עד לקבלת קרם. אפשר לצרף אגוזים כתושים או זרעים, פירות טריים, יוגורט ופירות יבשים. הערה: לאחר שהוצאתם חלק מה"סטרטר" במתכון למעלה לשימוש בהכנת דייסת מחמצת שיבולת השועל , יש להוסף בערך אותה כמות של שיבולת שועל יבשה ומים לצינצנת המקורית וערבב היטב. מכסים, או משאירים פתוח ומניחים בשמש או בארון מוצל למשך 24 – 48 שעות להתססה ולשימוש חוזר. לנועזים אפשר לבשל את שיבולת השועל עם תבלין פאי דלעת, תבלין צ'אי או קינמון. גם להוסיף למנה המוכנה צ'אטני תפוחים, רוטב או חמוציות או קפיר קר לקערת הדייסה החמה וגלו שהוא נוטה להצטמצם.

לחלק הראשון הבצל והפלפלים

נשארו לך שאלות?

אשמח להשיב על כל שאלה

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק –כאן

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    לאתר הרשמי של "לחיצות ההחלמה"

    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך). מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    "אילוף הכליות הסוררות" תחילת פרק א

    ההמשך לפרק א' של "אילוף הכליות הסוררות"- כאן.

    פרק ב'

    פרק ג'

    הוסף מעבד שיבולת שועל לא מבושל למעבד מזון, מטחנת קפה או בלנדר.

    דופק אותו עד שהוא דומה לאבקה עדינה ולבנה-לבן.

    כדי לבדוק אם הטחון שלו מספיק טוב, מערבבים כ 1 כף (15 גרם) לפינה (16 גרם או 473 מ"ל) מים. המים צריכים להפוך לבן חלבי. אם לא, פשוט טוחנים את שיבולת השועל עוד יותר.

    להכנת אמבטיה, מפזרים כ -1 כוס (237 גרם) מהאבקה במים פושרים ומשרים אותה למשך 10-15 דקות.

    וודא שהאמבטיה שלך לא חמה מדי, מכיוון שהדבר יכול לגרום ליובש או גירוי רב יותר. לאחר הרחצה, טפיחה או יבשה באוויר במידת האפשר, לאחר מכן מרחי קרם לחות ללא ניחוח שנוסח לעור רגיש.

    אמבטיה זו מתאימה לילדים ולמבוגרים ללא אלרגיות עדכניות לשיבולת שועל.

    אם מכינים אמבטיה זו לילד, וודאו שהמים לא חמים מדי. טמפרטורת מים טובה לתינוקות וילדים נע סביב 38 מעלות צלזיוס. אם מכינים את האמבטיה לתינוק, תצטרך פחות שיבולת שועל – רק כשליש כוס (43 גרם).

    בנוסף, אם זו אמבטיית שיבולת השועל הראשונה שלהם, כדאי לבצע קודם בדיקת טלאים. לשם כך, פשוט הניחו מעט מתערובת המים הקולואידיים-שיבולת שועל על חלקת עור קטנה, כגון זרוע או גב יד, ואז שטפו לאחר 15 דקות, והקפידו על סימנים של תגובה אלרגית כמו אדמומיות.

    שיבולת שועל יכולה לגרום לאמבטיה שלך להיות חלקלקה, אז יש לנקוט בזהירות יתרה כשאתה או ילדך יוצאים מהאמבטיה. . [מקור]

    זהירות: אל תשתמש במרכיבים שאתה אלרגי אליהם. בדוק מסכות בחלק הפנימי של המרפק כדי לוודא שהמרכיבים לא יגרמו לגירוי או תגובה. אם יש לך בעיות עור חמורות, התייעץ עם רופא עור לפני שתנסה להשתמש במתכונים טבעיים לטיפול בעור. [מקור

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *