עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה – החסה והלקטוקריום

חלק שני – החסה

3. החסה

החסה – היא פריכה, טעימה, מלאה במים ומתאימה להרבה מנות. בן מיני החסה שכיחה החסה הערבית, באירופה הם מכנים אותה חסה רומית והעלים שלה בעלי צבע ירוק עמוק ויפיפה. לחסה גבעול קצר ולקראתו העלים נעשים קשיחים יותר ויש להם מעין צלעות לבנות ועבות המכילות נוזל מעט מר ה- Lactucarium לקטוקריום. הוא שנותן לחסה את טעמה הייחודי. הלקטוקריום הוא חומר חלבי ואחד מאוצרותיה. הלקטוריום הוא חומר מרגיע לכן, יש אנשים שמעדיפים דווקא את החלק העבה ביותר של העלים כדי להתענג על המרירות המרגיעה הזו. בסין נמצא זן של חסה: חסת הגבעולים שהסינים אוכלים דווקא את הגבעול שלה ולא את העלים מסיבה זו. אני ממליץ להכין מיץ ירוק מחסה. מיץ ירוק זה דבר נהדר ובהחלט מתאים לארוחת הבקר ולקראת הערב דווקא כדאי להוסיף למיץ הירוק את הצלעות החלביות למשקה.

הרומאים, העריכו מאוד את הלקטוקריום, שבחסה, החלב הלבן שלה. החסה אשר הייתה מצויה כבר בתקופתם, הכילה את החלב היקר הזה: לקטוקריום, הדומה בתכונותיו לאופיום, גם הוא חלבי ונוזל מגבעולי הצמח – הפעם של הפרגים. הרומאים נהגו לאכול את החסה בסוף ארוחה כדי להירדם קלות ולהיכנס אל תענוגות הסיאסטה. המצרים לעומת זאת, בשל חלב החסה הפורץ ממנה כשהיא נחתכת, קישרו אותה עם האל מין, גבריות וראו בה מאכל תאווה שמעוררת חשק מיני. 

קלאודיוס גָלֶנוֹס, הידוע יותר בשם גלנוס המליץ לאכול חסה וידע כבר בימים ההם שהחסה תומכת ביכולת שלנו לזכור. גאלן נמנה על גדולי הרופאים בהסטוריה זה הוא שהמציא את האבחון באמצעות הדופק של המטופל, המשמש עד היום. הוא השפיעו על הרמב"ם שמצטט מכתביו. משנתו בהחלט קידמה את תורת הרפואה. תורתו בעצם היא ששלטה על העולם עד לרנסנס האיטלקי. ורק לאחר 1540, במיוחד עם פרסומם של המחקרים האנטומיים של אַנְדְרֶיאַס וֶסַאלְיוּס, הרופא הפְלֶמִי שהפך את הרפואה למדע החל מעמדו הבלתי מעורער לרדת.

קלאודיוס גָלֶנוֹס, (נולד בפרגמון – 129 לספירה – מת ברומא 199 לספירה), הידוע יותר בשם גלנוס, Γαληνός רופא מפורסם שחי בפרגמון העשירה (כיום ברגמה Bergama, שבטורקיה) מרכז תרבות חשוב באותה תקופה. ספריית פרגמון, למשל, הייתה הספרייה השנייה בחשיבותה בעולם העתיק (אחרי הספרייה הגדולה של אלכסנדריה), אבל הודות להון שירש מאביו הוא שה גם בספריה שבאלכסנדריה. הביטוי העברי "מזג" כתיאור אופיו של האדם (אדם בעל מזג חם, אדם בעל מזג נוח) נלקח מתורתו של גלנוס. הוא היה הרופא המהולל, הרופא הגדול של הימים המפוארים ההם ולמעשה תורתו שלטה על העולם עד לרנסנס האיטלקי. גלנוס ביקר בארץ, בים המלח הוא היה ואפילו פרסם את איכויותיו התרופתיות של הבוץ השחור שלו. הוא גם היה בין הראשונים להבין שלחסה יכולות מדהימות בשיפור הזיכרון וטען שהוא אוכל את החסה בסוף הארוחה כדי לחזק את הזיכרון שלו.  כיום המחקרים מגלים שהרופא החכם צדק. בחסה נמצאים 2312 מיקרוגרם לוטאין בכל 100 גרם ו 60.25 מ"ל גלוטמין על כל 100 גרם חסה.

חסת "גבעול"

גלוטמין – ב100 גרם חסה יש 60.25 מ"ל גלוטמין. הגלוטמין עליו אוסיף פרק מיוחד בסוף הוא עולם שלם של בריאות, החשוב ביותר לחולי כליה, נוגד דלקות בגוף הכליה, שפורצות אל צנרת הנפרונים, מונע אנמיה וירידה ביצירה של המוגלובין, ואריתרופויאטין. הם מהתופעות הקשות במצבי אי ספיקת כליות. איכלו חסה כל יום והינצלו. חסה אחת שלמה – בתיאבון.

למרות שלוטאין אינו היסוד התזונתי העיקרי בתזונה היומיומית שלנו, הוא הקרטנואיד (קבוצת פיגמנטים אורגניים) שנמצא בריכוז הגבוה ביותר ברקמות המוח שלנו (מקורות: א' ו – ב'). הצטברות זו חיונית לתפקודו התקין של המוח ומוגדרת כיום כנובעת מנוכחות חלבון ספציפי המחייב לוטאין הקיים במזון [מקור]

במחקר שנערך לאחרונה גילו החוקרים במרכז הרפואי של אוניברסיטת רוש בשיקגו (Rush University Medical Center) כי אכילת מנה אחת (1/2 כוס מבושלת או כוס גולמית של עלי חסה ואפילו תרד) של ירקות עליים ירוקים ביום עשויה להפחית משמעותית את אובדן הזיכרון ולשמור טוב יותר על התפקוד הקוגניטיבי. תוצאות המחקר העלו כי הירקות גדושים בלוטאין, מה שמפחית את הדלקת במוח, ואת הפולאט, שמעכב את רמות הבטא עמילואיד במוח, סימן ההיכר של מחלת האלצהיימר, מסייעים למנוע את המחלה ואף בתהליכי החלמתה. בחסה נמצא 2312 מיקרוגרם מיקרוגרם על כל 100 גרם חסה – שזה המון. 

כאשר הכליות נפגעות ואינן מסוגלות לתפקד כראוי, נוזל יכול להצטבר בגוף, מופיעות בצקות ופסולת יכולה להצטבר בדם. אצל אלו הסובלים ממחלת כליות כרונית, הכליות אינן יכולות להסיר מספיק נתרן עודף, אשלגן וזרחן. כתוצאה מכך, הם נמצאים בסיכון גבוה יותר לרמות גבוהות בדם של מינרלים אלה ומזונות שמכילים מינרלים אלו נמנים על רשימת האסורים. מעטים יודעים שלפלפלים למשל כוח ריפוי ואפיתליזציה (epithelization) הם יודעים לשמור על תאי האפיתל המצפים את צנרת הגוף: עורקים, לימפה, אויר, עיכול ואת האיברים הפנימיים. הם אנטידלקטיים ובעלי יכולת לרפא פצעים של רקמת הכליה, בנוסף ליכולת מדהימה לתקן את נזקי צנרת הדם. בשמירה על תאי האפיתל לחסה תפקיד חשוב ביותר.

לוטאין Lutein  היה ידוע בעיקר כרכיב תזונה חשוב לבריאות עיניים תקינה. עם זאת, מחקרים חדשים מראים כי הוא משחק תפקיד חשוב בפיתוח ובתחזוקה של תפקודים שכליים ותורם לשיפור יכולות למידה וזיכרון. לוטאין נמצא בעלים ירוקים רבים: קייל, תרד, בעלי קולרד, ברוקולי, באספרגוס, בכרוב ניצנים וכמובן בחסה וברוקט הוא ידוע כנוכח בכתומים ומכאן שהוא נמצא בתירס, בדלעת, בטטה ובביצה גם בפיסטוקים. מעטים יודעים שה לוטאין נמצא גם באבוקדו. הוא פיגמנט צהוב-כתום ממקור צמחי, משמע ממשפחת הקרוטנואידים; תורמים להפחתת הסיכון למחלות לב, עיוורון וסוגים מסוימים של סרטן. הם עשויים גם להאט תהליכי הזדקנות, להפחית סיבוכים הקשורים בסוכרת ולשפר את תפקוד הריאות. לוטאין נספג בצורה מיטבית כשהוא נצרך עם מזון שומני כמו חצי אבוקדו או כף שמן זית. צריכה של 5 עלי חסה ליום מספיקה כדי לישר קו עם רעיונותיו של גָלֶנוֹס, המרפא הגדול, אך באשר לחולי הכלייה הכרח לשקול ראש חסה ליום או שניים.

החסה מלאה במינרלים וויטמינים ויש לה יתרונות מוכחים בהפחתת הסיכונים למחלות כרוניות שונות והיא גם מקור מעולה לוויטמין A – כוס אחת של חסה מכילה 81 אחוזים מהצריכה היומית המומלצת של הוויטמין הזה, נוסף על כמה ויטמיני B וכמות יפה של ויטמין K ו-C. עוד לא סיימנו – היא מכילה חומצה פולית ובטא קרוטן, שניהם נוגדי חמצון חזקים.

חסה מלאה בחומצה פולית וביחד עם הגלוטמין שנמצא בה בשפע, היא מפחיתה את הסיכוי לפתח אנמיה והודות ללוטאין החסה גם מסייעת בריפויה אצל חולי הכליה. חומצה פולית, הינה ויטמין מקבוצה B וחומר הזנה חזק שמסייע לשמירה על גמישות העורקים,  מפחיתה את הסיכון למחלות כליה, לב וכלי דם.

בנוסף, חסה יכולה לעזור להילחם באנמיה בעקבות מחסור בוויטמין B12.

חסה ציור של רוברט פאפפ – Robert Papp הכליות הסוררות – אחד האתגרים היותר גדולים בבואנו להחלים כליות – ובפניתנו אל החסה לסיוע נקשר בלחץ חמצוני נושא רגיש במצבי אי ספיקת כליות כרונית. רוצה לומר שהכליות חשופות פוטנציאלית לריכוזים גבוהים של חומרים חמצוניים ואלקטרופילים תגוביים עקב תזונה שגויה שמאפשרת לרעלים להצטבר באברים אלו. עדויות משכנעות הראו כי לחץ חמצוני, הנובע מחוסר איזון בין מערכות פרוקוקסידנטים ונוגדי חמצון לטובת הראשונים, תורם במידה רבה לניוון של מערכת החיסון ולסיבוכים שנצפו בקרב חולי מחלת כליות שהגיעו נוכח ה"טיפולים" הרגילים בהם לדיאליזה, מיקרוגלובולין, .ארתרופתיה, עמילואיד, אנמיה וטרשת עורקים מואצת האחראים לשיעור התחלואה והתמותה הגבוה בקרב חולים אלה. מעניין לציין בהקשר זה כי סמני לחץ חמצוני אלו ירדו עקב מתן נוגד החמצון N-אצטיל-ציטאין הוא הגלוטתיון. הגלוטתיון שנוצר בגופנו בכמויות טובות בעזרת חסה, בעל פונקציות פיזיולוגיות רבות הכוללות ניקוי רעלים. יצויין שהגלוטמין (Glutamine) היא אחת מ-20 חומצות האמינו הנפוצות בטבע. סינתזת הגלוטתיון – אחד מאנטי אוקסידנטים החזקים ביותר – תלויה בפעילות הגלוטמין והגלוטמינז הזמינים לגוף והחסה מכילה כמות טובה שלו (מקור). בנוסף לכך החוקרים מצאו שנוכחות הגלוטמין הכרחית ליצירתו של הגלוטתיון אכלו חסה בדרככם להחלמת הכליות הסוררות שלכן. למאמרי על הדרך להחלמת הכליות כאן

ה- Lactucarium לקטוקריום שבחסה פשוט מרגיעים אותך, החומר הזה מצוין. הוא משפיע על איזון המוח הרגשי, וכאשר אתם חותכים חסה לסלט הירקות של ארוחת הערב מופרש ממנה חומר חלבי זה שנקרא Lactucarium. לחומר הזה יש השפעה שמזרזת שינה, הירדמות וההשפעה הדומה לאופיום רק מעלה את קרנו וזאת כשאין לו תופעות לוואי. פשוט שתו מיץ חסה בלילה התכונות מרגיעות שלו יסייעו לשנה ערבה. ויש הטוענים שההשפעה שלו על המוח דומה לאופיום כך שהוא יעיל לא רק לנדודי שינה אלא גם נגד חרדות. הן מהרגשות הנוקשים החזקים ביותר. החרדות הן גם שפוגעות בכליות שלך.

בעלי החסה ישנה כמות נדיבה של סיבים תזונתיים הם מזונם של חיידקי המעי הטובים שלנו, ולכן, אם אתם סובלים מעצירות, אנמיה או שלשולים החסה טובה בשבילכם.

אומגה – 3, מעטים יודעים שבנוסף לכך שבחסה מצויים גם אנזימים שתורמים לתכונות האנטי בקטריאליות שלה. החסה מכילה גם כמות יפה של אומגה 3, בחסה יש למעשה 0.11 גרם של אומגה 3 ל-100 גרם של חסה, העוזר לאיזון האינסולין בדם. לכן, טוב ובמיוחד לחולי הכליה להחליף את שמני הדגים בעלים הירוקים של החסה. חומצת שומן זו חשובה שמעכבת את הזדקנות העור ואף מוסיפה לו לחות ומגנה על צנרת ההובלה בגופך גם על הכליות, המוח והלב שלך. 

הומוציאסטין – החומצה הפולית שבחסה נמנת על קבוצת ויטמין (B9) B אשר ממלא תפקיד מפתח בהמרת הומוציסטאין. כאשר הוא לא מומר, הומוציסטאין הוא האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים. הוא משפיע לרעה על בריאות העצם מעודד אוסטיאופרוזיס ושברים בעצם הירך הוא כימיקל שזורם בדם ומפריע בכך לזרימתו וגם תורם לסתימת כלי דם, כולל אלו שנמצאים במוח ובצנרת הכליות. ההומוציאסטין גם הורס את דופן המעי וגורם מרכזי בכאבי שרירים כרוניים לא מוסברים. הוא גורם להצטברות לוחיות והורס את בריאות הכליות באופן כללי. צריכה של חומצה פולית הכרחית לתהליכי החלמת הכליות וזאת סיבה נוספת להמלצה החוזרת שלי: שתו מיץ חסה בבקר ואם אתם רוצים לזרז את החלמת הכליות שלכם גם בערב.

ירון מרגולין – ייצור האריתרופויאטין מחייב תנאי ייצור תקינים. המרחב בין צינורות, גלומרוליות ונימים כבכל איברי ההולכה בגוף, כולל אלו שבתוך הכליה חייב להיות גמיש, נוזליו מאוזנים ובהחלט לא חומציים מכונה גם האינטרסטיטיום (Interstitium).
 האינטרסטיטיום נחשב אבר חדש שזה עתה נחשף (ד"ר ניל תאייס, פרופסור לפתולוגיה בבית הספר לאנגון באוניברסיטת ניו יורק). כאן נמצא תת-מרחב בין הדופן הקרומי והמרתף של תאי האפיתל (סוג של אנדותל) ושל נימי התזונה שמצופים באנדותל. מרחב זה חייב להיות נקי ממחמצנים (ומהומוציאסטין). נושא זה הוא יסודה של הרפואה החדשה שמחלימה את ייצור האריתתרופויטין ללא תרופות, מונעת אנמיה וקשיות עורקים. בנוסף ללחיצות ההחלמה אשר בלעדיהן אין אפשרות להצליח במשימה זו – החומצה הפולית שנמצאת בחסה היא אחד המסייעים הטובים להצלחת התהליך – ערכת ההתנגדות להומוציסטאין – שמחבל בתפקוד צנרת הניקוז וההזנה של הגוף של ירון מרגולין באה לסייע לתהליכים כאלו ולשמירה על צנרת גמישה ומתפקדת, בתנאי שתשתמשו במזון כתרופה דוגמת עשרת המזונות שמוזכרים במאמר זה. ערכת הגמישות כוללת "לחיצות החלמה" ו- 340 מק"ג של חומצה פולית היא למעשה התצרוכת היומית הנדרשת למי שנוטל מיץ ירוק כל בקר על מנת לשמור על ניקיון הצנרת מנזקי ההומוציסטאין. (המטרה להגיע ל-1 מ"ג ליום של חומצה פולית, אך לא לעבור אותו). נוטלים על קיבה ריקה עם ויטמינים- B3 מכונה גם ניאצין במינון זעיר של 2-5 מ"ג לצד ויטמין B12 ומינון גבוה של ויטמין C.

מגן המוח – כל פגיעה בתפקוד המוח עלולה לגרום למוות של תאים עצביים, מצב שמעלה את גורמי הסיכון לפתח מחלות מוח חמורות, כולל מחלת האלצהיימר. מספר מחקרים הציעו כי תמציות חסה מסייעות להשתלט על המוות של תאי העצב בכך שיש בה מחסור בגלוקוז/סרום. יחד עם זאת אין צורך לזקק את החסה שהרי בכוס מיץ ירוק של חצי ליטר ישנם המרכיבים שנדרשים לשם כך.

תאי אנדותלהומוציסטאין הוא כימיקל בדם שתורם לסתימת כלי דם, כולל במוח ואת צנרת הכליות, הדם והורס את דופן המעי. הוא פוגע באנדותל (Endothelium) – מקורו של ההומוציסטאין בתזונה שגויה ועשירה בבשר והאנדותל הוא שם כולל לרקמת תאים המרפדת את פני השטח הפנימיים של כלי הדם והלימפה ומגשרת בין תוכן הכלי לסביבתו. תאי האנדותל נוכחים לכל אורך מחזור הדם, מהלב ועד הנימים, ותפקידם כולל סינון נוזלים, למשל בכליות ובכלי הדם, גיוס נויטרופילים והעברת הורמונים. תאי האנדותל המצויים במשטחי פנים חדרי הלב נקראים אנדוקרדיום (Endocardium). תאי אנדותל ייחודיים משתתפים בתהליכי הסינון בכליות ומחסום הדם-מוח. במקרים של דלקת כרונית באנדותל עקב יתר הומוציאסטין, עלולה להוביל לבצקת ברקמות ולנפיחות ולמחלות כרוניות קשות בהן דלקת פרקים, אלצהיימר, סוכרת ואי ספיקת כליות. ירון מרגולין

אנטי דלקתיתחסה מכילה חלבונים: חשובים כגון קרגינן ו-ליפוקסיגנאז, שתורמים למניעת דלקת כרונית. בעזרתם החסה מסייעת במאבק בכאבים ודלקות בעצמות. בהקשר זה אזכיר לך שאיגוד מרפאי דלקת הפרקים טוען כי ירקות עשירים בוויטמין K כמו חסה יכולים להפחית באופן דרסטי את התהליך הדלקתי שעומד במקביל לאבדן גמישות העורקים בבסיס המחלה הזו.

הויטמין K שנמצא בחסה גם הצורן (סיליקון) מחזקים את השערה ועוזרים למנוע נשירת שיער.

חסה אורגנית שגדלה על קרקע טובה, סופגת לתוכה היטב את המינרלים מהקרקע ולכן היא עשירה בבידן, מגנזיום, צורן, וברזל. החסה מכילה גם כמות אשלגן מותרת לחולי כליה. היא מכילה ביטא-קרוטון וויטמין E. 

רשימת חומצות האמינו שמופיעות בחסה מרשימה ביותר: חומצה אספרתית (11.42 מ"ג בתוך 100 גרם חסה), טראונין (13.23 מ"ג), סרין (16.25), אספרגין (87.30), גלוטמין (60.25 מ"ג) חומצה גלוטמית (11.80 מ"ג), פרולין (7.70 מ"ג),גליצין (0.72 מ"ג), אלנין (13.24 מ"ג בכל 100 גרם חסה), ולין (15.65 מ"ג), איזולאוצין (14.00 מ"ג), לאוצין ( 12.42מ"ג ), טירוזין (6.77 מ"ג), פניל-אלנין (8.22 מ"ג), גמא-אמינו-בוטירית (4.76 מ"ג), ליזין (3.59 מ"ג), היסטידין (4.80 מ"ג), ו – ארגינין (9.08 מ"ג).

מומלץ לצרוך לפחות 2 כוסות של עלים ירוקים טריים ביום כדי למנוע דלקת כרונית. תערבבו חסה עם ירקות אחרים שיש בהם ויטמין K כמו ברוקולי, כרוב, קייל, תרד ותקבלו סלט עוצמתי ואנטי דלקתי.

נמצא שנוגדי חמצון הנמצאים בזנים הכהים של חסה, כמו אומגה-3 בהם מסייעים גם הם ביכולות האנטי דלקתיות שלהם. כלומר, חסה יכולה לעזור במניעת דלקת פרקים.

מעטים יודעים שלחסה יכולת לסייע לגברים שסובלים מפליטת זרע מוקדמת, ואף להגברת החלב למניקות. מומלצץ לאכול ראש חסה בכל יום, ולשלב כמה שיותר זנים כדי להתגבר על פליטת זרע מוקדמת.

כמו כן, חסה מכילה ביטא-קרוטן שהופך בגוף לויטמין A וויטמין C, אשר מסייעים לתמוך בעורקים ולחמצן כולסטרול. בנוסף שני הוויטמינים עוזרים לשפר את זרימת הדם ולהפחית את הסבירות להתקפי לב. החסה מונעת בעיות ראייה הלוטאין שהוזכר לעיל ביחד עם נוגד החמצון זאקסנטין, וויטמין A, וויטמין C מסייעים בהגנה על העיניים ומונעים  ניוון מקולרי – מחלה הגורמת לירידה חדה בראייה.

מיץ ירוק הסחיטה של החסה וההכנה המיטבית של המיץ הירוק מתבצעת באמצעות מסחטת מיצים אטית. מנגנון הסחיטה שלה פועל אחרת מזה של המסחטות הצנטריפוגליות. באמצעות מנגנון לחיצה של בורג אשר מסתובב במהירות נמוכה כדי למנוע נזקי חום, ומחקה למעשה את תנועת הלעיסה של אדם אשר מוחצת את הפרי ומאפשרת לחלץ את המיצים תוך שמירה מקסימלית על הוויטמינים והמינרלים שבהם. גיר אנכי במסחטה מהדור החדש מתאים לסחיטת אגוזים או קטניות מושרים במים, הכנת חלב שקדים או חלב סויה (מאוד רלוונטי למטבח הטבעוני) וגם סחיטת שאר הפירות והירקות כולל עלי החסה. אני משתמש בה (Kuvings Big Mouth C7000). אבל, המסחטה הטובה ביותר לסחיטת פירות וירקות בעלי טקסטורה סיבית קשה או אפילו למיץ חסה בשיא האיכות גם למיץ עשב חיטה, שעורה או סחיטת מגוון ירקות עלים, אני ממליץ על מסחטות מיץ אטית בעלות גיר אופקי.

הכלורופיל – (מיוונית: כלורוס – "ירוק", פילון – "עלה") שנקרא לאחרונה 'המולקולה של החיים', הוא מולקולה פעילה הסופגת אור שמש ומשתמשת באנרגיה שלה לסינתזה של פחמימות מ- CO2 ומים. הוא צבען (פיגמנט) ירוק הנמצא ברוב הצמחים והאצות ובכמה סוגים של חיידקים. הכלורופיל נמצא בגופיפים קטנטנים הקרויים כלורופלסטיים, בתוך התאים בעיקר בעלים ובהם ארבעה פיגמנטים (כלורופיל A, B, קרוטן וקסנתופיל). מה שמעניין אותנו, כבני אדם, הוא שהמבנה המולקולרי של הכלורופיל (מה שנותן את הצבע הירוק לצמחים) דומה מאוד לזה של תאי הדם האדומים שלנו, אבל עם מגנזיום במרכזו במקום ברזל. ממש כמו בהמוגלובין, על מנת לבצע את עבודתו (סינתזת פחמימות) הוא צריך להיות מחובר אל עמוד השדרה של חלבון מסובך מאוד. לחלבון זה יש את המבנה הנכון בדיוק כדי למקם את מולקולות הכלורופיל במצב האופטימלי כדי לאפשר להם להגיב עם מולקולות CO2 ו- H2O סמוכות ביעילות רבה. [מקור] ככלל הכלורופיל דומה במבנה שלו להמוגלובין שבדם. והוא מעודד לכן יצירת המוגלובין, במקרי אנמיה. חנק איטי שכיח במצבים בהם חלה התדרדרות במדד ה-GFR של חולי הכליה. המחקרים בנושא זה רבים וככל שנעמיק רק תלך ותיחשף חשיבותו של המיץ הירוק: מיץ חסה, מיץ כרוב, מיץ עשב חיטה ומיץ נבטים. למי שמותר (בשל תכולת האשלגן שבו. לחולי כליה למשל אסור יותר מ 2 חסות ביום, מסיבה זו) לאחרים אין השפעות לוואי שליליות, כפי שיש לעתים קרובות לתרופות מסבירה ד"ר פנינה בר-סלע, מגדולי המרפאים שלנו ומייסדי המזון כתרופה בארץ. 

מיץ ירוק – מעדן – ירקות עליים ירוקים: עלי חרדל, עלי ארוגולה (רוקולה) עלי קולרד, עלי לפת, עולש, כרובית וחסה ערבית (שמרכיבים בתהליכי המזון כתרופה את המיץ הירוק, שאני ממליץ להכין כל בקר), אספרגוס, ברוקולי, כרוב ניצנים, אבוקדו, פרי הדר, תפוזים הם מקור עשיר במיוחד לחומצה פולית, בוטנים, ודגנים מועשרים גם פפאיה, תותים ופתל וקטניות – כוס אחת של עדשים – 4 כפות מכילה = 358 מק"ג של פולאט (90%) שהוא הצורה הטובה ביותר, הזמינה והטבעית של חומצה פולית – ויטמין B9 הזמינה לגוף. השתמשו במיץ ירוק כתרופה נגד נזקי ההומוציסטאין – ירון מרגולין

הכלורופיל הורס בקטריות, יש לו יכולת לעכב התפתחות של בקטריות בגופנו, הוא מעין תחבושת, דרך הפה, המונחת מבפנים על פצעי הכליה ועל הדלקות שהתפתחו בנפרונים שלה. מיץ החסה (מיץ ירוק שכולל גם סלרי, חרדל, כרוב, ברוקולי, קולרבי כוס גדולה עד חצי ליטר לפחות פעם ביום – אפשר גם 3 פעמים ביום) מרפא ומפחית דלקות כבר מהיום השלישי בתאי האפיתל המצפים את כל צנרת הגוף כולל את האיברים הפנימיים. לנקודה זו חשיבות רבה מפני ש-85% ממקרי הסוכרת, כבד שומני, דלקת ריאות, כליות ומחלת הסרטן מתחילים בתאים הללו אבל, ואפילו חשוב מכך לחולי הכליה הוא בעל יכולת ריפוי של הדלקות והפצעים המוגלתיים שבמרחב שבין הנפרונים בתאי האינטרסטיטיום (Interstitium) שם נוצר האריתרופויאטין שאין לרפואת הממסד תרופה לבעיה הזו. 

הכלורופיל מעודד צמיחה של תאים פיברובלסטים – כבר בשנת 1944 דווחה השפעת הכלורופיל [מקור] על התפתחות תאים פיברובלסטים בתנאי מעבדה משנוסף אליהם כלורופיל. 

היפנים היו הראשונים לגלות שהכלורופיל בולם הזדקנות [מקור] בשל השפעותיו החיוביות על מערכת החיסון. 
ישנם חמישה סוגים עיקריים של חסה

חסה אייסברג, בעלת טעם עדין, מרקם חד והיא לבנה מבפנים.

חסה ערבית, היא פריכה ומתוקה ולעיתים קרובות מערבבים אותה עם גרגר הנחלים או ארוגולה. היא זו שמרגיעה ביותר ומיטיבה עם המוח שלנו יותר מכולן.

חסה עם עלים ירוקים ואדומים בעלת טעם עדין ומזין.

חסה תרבותית וחסה ראש בעלות עלים ירוקים רכים, גדולים ומתוקים.

וחסת הגבעולים – או חסת "גבעול" שאיננה בארץ ונפוצה במטבח הסיני – היא המרירה והטובה ביותר מבחינת הרגיעה.

ככל שהחסה בוגרת יותר, יכולת הריפוי שלה – פוחתת. כדי לשמר את החסה לאורך זמן רצוי לשטוף אותה היטב, אם איננה ממקור אורגני להניח אותה ל6 שעות לפחות בכלי מלא מים עם כף חומץ, לייבש אותה היטב, לצרור את העלים יחדיו בצורה רופפת ולא הדוקה, לעטוף את הצרור בנייר סופג ולאכסן בתוך קופסה אטומה במקרר.

נספח חסה או הרופא הגדול של הכליות, הגלוטמין שנמצא למעשה בשפע בחסה – מרפא צ'יסטות , קליפת הכליה גם מבנה פגום של המערכת הגלומרולרית

הגלוטמין (Glutamine) היא אחת מ-20 חומצות האמינו הנפוצות בטבע. סינתזת הגלוטתיון אחד מאנטי אוקסידנטים החזקים ביותר תלויה בפעילות הגלוטמין והגלוטמינז הזמינים לגוף [מקור]. החוקרים מצאו שנוכחות הגלוטמין שהוזכר בתחילת המאמר, הכרחית ליצירתו של הגלוטתיון – נציגו הישיר, אולי, של מלאך הרפואה (רפאל) בגופנו [מקור] למשל במצבים בהם נמצאות בכליות צ'יסטות – מסתבר שהגלוטתיון הנוצר בגוף בעזרת החסה מפחית באופן משמעותי את התקדמות הציסטה בכליות [מקור]. כבר כמה מחקרים הראו כי גלוטמין יכול למנוע את מחלת הכליה, כך למשל טיפול לטווח הקצר (15 יום) עם גלוטמין שנמצא כאמור לעיל, בשפע בחסה ובכרוב השפיע במצבים פרו-דלקתיים: 1 betaו- IL-6 בקליפת הכליה, הראה שינויים חשובים לטובה שכללו שינויים חשובים במורפולוגיה הגלומרולרית, ובלימה של התדרדרות מחלת הכליה [מקור].  הכליות תלויות מאוד באספקה ​​מספקת של גלוטתיון (GSH) לשמירה על תפקוד תקין. מיץ החסה מאפשר זאת. דבר זה נובע, בחלקו, משיעורים גבוהים של חילוף חומרים אירובי, במיוחד בצינורות הפרוקסימליים (מקורבים) של הכליה. לחץ חמצוני ממושך חושף את הכליות ומעודד תגובות פרו-דלקתיות [מקור], מה שעלול להחמיר את הנזק במצבי אי-ספיקת כליות וכתוצאה מכך ליצור מיני חמצן תגוביים יותר[(מקור]. לולאת המשוב שנוצרת כך מביאה את הכליות בהעדר לוטאין שנמצא בחסה –  לנזק המצטבר שבא לידי ביטוי באי-ספיקת כליות ובמספר מחלות הקשורות למזון שגוי, רב חלבונים, סוכר, נתרן ואשלגן גם לגיל, כמו AMD [מקור], טרשת עורקים [מקור] וסוגים מסוימים של סרטן [מקור]. בנוסף הכליות חשופות פוטנציאלית לריכוזים גבוהים של חומרים חמצוניים ואלקטרופילים תגוביים והגלוטתיון מהעוצמתיים שבנוגדי החמצון המיוצרים בגוף נלחם בהם את מלחמתנו [מקור]. מלבד פעילותו הנוגדת חמצון, יש לגלוטתיון שנוצר בגופנו בכמויות טובות בעזרת חסה, כרוב וברוקולי פונקציות פיזיולוגיות רבות הכוללות ניקוי רעלים מ- xenobiotics, מודולציה של הולכת אות מבוקרת redox, אחסון והובלה של ציסטאין, ויסות של התפשטות תאים, סינתזה של deoxyribonucleotide, ויסות התגובה החיסונית, ויסות חילוף החומרים של הלוקוטרין והפרוסטגלנדין. .GSH מסוגל להגביר את ההפעלה של תאי T ציטוטוקסיים in vivo. תפקודם התקין של לימפוציטים T תלוי באספקת התא של ציסטאין. התאים רוכשים את חומצת האמינו בעיקר על ידי ספיגת GSH על ידי מקרופאגים ולימפוציטים. תגובות חיסוניות לקויות קשורות להפחתה בריכוז הגלוטתיון של רקמת החיסון  עוד על כך במאמר למטה. לאן שלא מסתכלים וככל שמעמיקים בנושא השורה התחתונה, היא שורת הפתיחה: שתו מיץ חסה.

[Droge W, Eck HP, Gmunder H, Mihm S. Modulation of lymphocyte functions and immune responses by cysteine and cysteine derivatives. Am J Med 1991; 91: 140S–144S]

התכנית הבריאותית כוללת 70 אחוזים של ירקות, 10 אחוזים של שומן מהצומח כמו אבוקדו, אגוזי מלך ואצות, 10 אחוזי חלבון, ו10 אחוזים של פרות נבחרים: חמוציות, ענבי יער ואוכמניות גם בלו-ברי.

לחלק הראשון הבצל והפלפלים

לחלק השני – החסה

לחלק השלישי – תפוח אדמה והבוטיראט

נשארו לך שאלות?

 לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק –כאן

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך). מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים:

    עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה

    הערכות שונות במדידת אשלגן בפלסמה שוללות לפעמים שלא בצדק יתר אשלגן בה – היפרקלמיה פסאודו היפרקלמיה – Hyperkalemia

    אי ספיקת כליות – טיפול ללא תרופות

    אוראה – למה האוראה מוגברת ומופחת בדם Urea

    הקורטיזול וכאבים בבית החזה וביד שמאל

    להוריד קריאטינין, אוריאה ולהחלים ללא תרופות מאי ספיקת כליות

    וירוס הקורונה וגרון יבש

    -אי ספיקת כליות להחלים ללא תרופות – על הGFR ונזקי התרופות

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות – כל מה שחשוב לדעת – חלק ג

    אריתרופויטין (EPO) Erythropoietin

    התרופות והרע – ויטמין D3

    על בדיקות הדם

    אנמיה למה חסר לי ברזל?

    רוצה להחלים מפגיעה במערכת העיכול ללא תרופות?

    להחלים בפשטות ממחלת ריאות חסימתית כרונית

    רוצה להחלים בצורה מלאה מסוכרת

    שחיקת סחוס, למה לסבול? – ללא ניתוח ללא תרופות – טיפול להחלמה

    עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    פרנצ'סקו מסינה Francesco Messina אלהים באדם שחיפש אחר היופי

    ויטמין השמש ויטמין D-

    תרופות הרגעה שמשאירות אותך רעב וחרד – ציפּרָלֵקס, פּרוֹזַק, פלואוקסטין

    התרופות והרע – ביוטין B7 ויטמין H

    רוצה להחלים מיתר לחץ דם?

    שלושת המיצים

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    על לחם חוקם של העסקים

    למה אני לא מצליח להתמודד

    מגיע לי – העדר הכרה במאמץ של השועט קדימה, בהחלט יכול להוביל לכישלונה של קריירה מזהירה.

    סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

    כאבי גב – פתרון טבעי, עדין ופשוט לבעיה שלך

    כאבי גב לא דורשים ניתוח – רק מגע יד עדינה

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    אי ספיקת כליות – צום חלבונים

    צום חי – הוא תרופה טבעית. אזהרה לקטונים (Lactones) –

    אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים – צום חי

    אי ספיקת כליות – מתכונים לדיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע.

    אילוף הכליות הסוררות – איך להחלים מאי ספיקת כליות להקליק כאן

    "אילוף הכליות הסוררות" תחילת פרק א

    ההמשך לפרק א' של "אילוף הכליות הסוררות"- כאן.

    פרק ב'

    פרק ג'

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *