למה יש לי מחסור בוויטמין B12

התרופות והרע – ויטמין B12

טיפול תרופתי מניב בדרך כלל הקלה מבורכת בתסמינים, ברוב המקרים הוא לא מביא מרפה והמחלה נשארת. אחת הסיבות לכך בתרופות עצמן. הן מרוקנות את המערכת ממרכיבים תזונתיים חיוניים, או מונעות את ספיגתם-סדרת כתבות על תרופות טובות ורע שמעוררות. ירון מרגולין, צילם יורי מרגולין.

מחסור בוויטמין B12 מתילקובלאמין – בגלל תרופות.

טיפול תרופתי מניב בדרך כלל הקלה מבורכת בתסמינים, ברוב המקרים הוא לא מביא מרפה והמחלה נשארת. אחת הסיבות לכך בתרופות עצמן. הן מרוקנות את המערכת ממרכיבים תזונתיים חיוניים, או מונעות את ספיגתם-

סדרת כתבות על תרופות טובות ורע שמעוררות. לכתבה הראשונה בסדרה שנושאה לחץ דם גבוה ומחסור בגלל התרופות המרוקנות – כאן
ללמאמר הראשון בסדרה על התרופות הטובות והרע – לחץ דם – והתרופות המרוקנות – כאן
למאמר השני  בסדרה זו – B12 – והסיבוכים שאפשר למנוע – כאן
למאמר השלישי בסדרה זו- על שיקום הגוף שלך והגלוטתיון – כאן
למאמר הרביעי בסדרה זו – תיאמין – B1 – כאן
למאמר החמישי בסדרה – על ביוטין B7 – כאן
למאמר השישי בסדרה – פרוזק וקפה – כאן
למאמר השביעי בסדרה – אבץ – כאן
למאמר השמיני בסדרה – האשלגן – חיסול האוצר – כאן.
למאמר התשיעי בסדרה – הברזל – כאן

ויטמין B12 מתילקובלאמין (Methylcobalamin) טווח תקין 200-900

תרופות להורדת כולסטרול גם אינסולין להזרקה ותרופות להפחתת לחץ דם נועדו לשמירה על הבריאות גם תרופות להרגעת הנפש (פסיכיאטריות) אבל כשהן פוגעות במאגרי ויטמין B12 בגוף האדם – חייבים לדעת איך להתגונן מפניהן. 
האם התלוננתם בפני הרופא שלכם על תסמינים שהבדיקות לא גילו את סיבתם?
יש לדעת, שהחסרים הללו פעמים רבות נסתרים מבדיקות דם ושתן, למשל, תזונה צמחונית עשירה מאוד בחומצה פולית (B9), שמוכרת כתוסף תזונה המיועד לנשים בהריון או לקראת הריון, כי היא מונעת מומים מולדים במוח ובעמוד השדרה. עבור כל שאר בני האדם חומצה פולית מסייעת בבניית תאים חדשים. אין ספק בנחיצותה אלא שנוכחותה הבריאה של החומצה הפולית (ויטמין – B9 שנמצאת בעלים ירוקים כמו ברוקולי ותרד גם בפירות, שעועית יבשה, אפונה, אגוזים, לחם מועשר ודגנים.) בבדיקות הדם, דווקא היא (B9) עלולה למסך את החוסר ב-B12. כתוצאה מכך יש סכנה שתוצאות החסר לא יאובחנו דווקא אצל האוכלים ברוקולי למשל, או אם האפונה שהיא חלבון מלא אהוב עליך, אבל מחסור ב-B12 גורם לבעיות בריאותיות ממשיות.

לחיצות ההחלמה – ירון מרגולין מטפל בבנו יורי. רישום בן טריט.

אבחון רמת ב-B12 בעזרת לחיצת החלמה – במקרה שנזכר לעיל, (מחסור אמיתי ב-B12 שנסתר בבדיקה בגלל חומצה פולית) ניתן לבחון במגע גופני. מישוש ולחיצה מסוג לחיצות ההחלמה באזור הכתף הימנית – חושפים את רמת הוויטמין: חסר מכווץ, מאוזן – משתחרר בקלות, רך מדי (קיו) עודף. יש לבצע את הלחיצה בקדמת הכתף הימנית – בשריר הדלתא (Musculus deltoideus) באזור חיבורו לעצם הזרוע – ראו צילום למטה.

כששריר, כל שריר לא רק שריר הדלתא הקדמי מכווץ בכיווץ שרירים כרוניים ומסרב להשתחרר בנשיפת אוויר במהלך לחיצת ההחלמה – מדברים על דמימה. דמימה היא תופע שכוללת כיווץ שרירים כרוניים ומקורה הצפה רגשית, המשגה לא נכונה, טעות במחשבה, קליטה מעורפלת של המציאות (תסכול ואכזבה) גם תזונה לקויה ומכה חזקה (או תאונה) ותחושה של העדר שייכות. הכיווץ שמתרחש עקב חוויות אלו עוצמתי ומשמש כמשענת מגוננת ולכן הוא גם מסרב להשתחרר, אפילו כשהוא מעורר כאב כרוני.

כאשר שריר הדלתא הקדמי בחיבור לזרוע שבכתף הימנית מכווץ בחלקו האמון על – כיפוף וסיבוב פנימי של הזרוע, כנראה בצילום למעלה, לא מדובר על דמימה רגילה אלא על מחסור בויטמין B12. יש להוסיף ויטמין B12! אבל מהסוג הבריא! -בצילום ירון מרגולין מדגים את הבדיקה על כתפו הימנית.

כאשר שריר הדלתא הקדמי בחיבור לזרוע שבכתף הימנית מכווץ בחלקו האמון על – כיפוף וסיבוב פנימי של הזרוע, כנראה בצילום למעלה, לא מדובר על דמימה רגילה אלא על מחסור בויטמין B12. יש להוסיף ויטמין B12! אבל מהסוג הבריא!
רוצה לברר אם בחינת מצב הויטמין במגע מדויקת? בבדיקת שתן פשוטה שנקראת 'בדיקת חומצה מתיל-מלונית' (או בקיצור בדיקת MMA), ניתן לבחון את רמת החומצה המתיל-מלונית בדגימת שתן אקראית אחת, באמצעות טכנולוגיה חדשנית של כרומטוגרפיה. כשחומצה מתיל-מלונית מצטברת בשתן ברמה מסוימת, היא מעידה על מחסור אמיתי בויטמין B12, כפי שבא לידי ביטוי בתאים וברקמות עצמם והיא חיונית בדיוק באותם מקרים בהם רמת B12 נמצאת בבדיקת דם תקינה, אך בבדיקת המגע ברור שישנו מחסור ובנוסף לכך גם ישנם תסמינים קליניים המצביעים על חוסר בויטמין B12.

רוצה להוסיף ויטמין B12 – זה הזמן להכין כרוב כבוש ולהוסיף מעט ממנו בכל יום לסלט, לצרוך אצות נורי ואפילו לאכול פטריות חצוצרה שחורות, שנטרל ופטריות שיטאקי מיובשות, גם לשקול מנת ביצה לארוחת הבקר עם מעט גבינה לבנה או פירות ים ובשר אדום – סטיק, צלעות כבש או המבורגר בכולם (פרט לכרוב הכבוש) יש שפע של ויטמין B12!

רוצה להוסיף ויטמין B12 – זה הזמן להכין כרוב כבוש, לצרוך אצות נורי ואפילו לאכול פטריות חצוצרה שחורות, שנטרל ופטריות שיטאקי מיובשות, גם לשקול מנת פירות ים וצלעות כבש או המבורגר בכולם (פרט לכרוב הכבוש) יש שפע של ויטמין B12!

מיליוני אנשים חולים ומתים מדי שנה עקב חוסרים חמורים ומתמשכים בחומרי מזון בסיסיים: סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון, הורמונים ושלל חומרים אחרים. אנשים אלו חולים במחלות לב, סרטן, סוכרת, שומנים בדם, כולסטרול, מחלות כליה, אובדן ראייה, ואלצהיימר. הם אמנם מקבלים באופן שוטף תרופות, אנטיביוטיקה וטיפולים שונים – אבל החוסר הולך וגדל. הוא נושא מאמר זה –

כתבה שנייה בסדרה – והפעם על מחסור בוויטמין B12 מתילקובלאמין – בגלל תרופות. לכתבה הראשונה שנושאה לחץ דם גבוה נא להקליק כאן

ויטמין B12 הוא ויטמין מסיס במים. הוא בעל חשיבות רבה בחלוקת התאים, שימור תאי העצב, ייצור מלונין (הורמון השינה) ובחיזוק מערכת הדם. ולכשהתגלה שימש תרופת פלא למחלת האנמיה הממאירה. B12 מכיל מינרל שנזכר בשמו המינרל קובלט Cobalt (מתילקובלאמין) החשוב לפעילותם של אנזימים מסוימים. מחסור בוויטמין B12 עלול לגרום הן לאנמיה (מגבלסטית) לבעיות שינה, והן לבעיות נוירו-פסיכיאטריות וכן להגביר את הסיכון לבעיות כלי דם ועצבים כולל למחלת האלצהיימר, פרקינסון ובעיות איכול.

אניבאלה קאראצ'י – גאון נוסף. קראצ'י מציג ברומא, בארמון פרנזה – בו אפשר לחזות בהרקולס -Annibale Carracci- Galerie Farnèse, Hercule et Ioie, 1597-1602, Fresque, Rome, Palais Farnèse – בבכחוס המנצח (Triumph of Bacchus and Ariadne (detail) פרטים שמשקפים יכולת ותמצית מיטבית של ההשפעות האדירות של ענקי הרנסנס הונציאני- עוד על כך כאן.

אנשים רבים אינם יודעים שהתזונה שלהם לא מספקת B12, ביניהם מטופלים בצום חלבונים (אי ספיקת כליות) ואפילו מחלימים מסוכרת, דלקת פרקים וכבד שומני בעזרת צום חי גם חלק מהטבעונים והצמחונים לכן הם נדרשים להקפיד על צריכה מספקת של B12 כתוסף מזון או להוסיף לתפריט מזונות מתאימים ואפילו מועשרים בוויטמין זה כמן דגני הבוקר הגם שטבולים בסוכר. או להוסיף ויטמין B12 מתילקובלאמין כתוסף מזון גם זו אפשרות.

אלת השפע הרומית אָבּוּנדַנטיָה (Abundantia) ובידה קרן שפע, מאת רובנס (סביבות 1630 אובידיוס חושף שקרן השפע הייתה במקור קרנו של אל הנהר אכלויוס, שלבש צורת שור. במהלך מאבק עם הרקולס, תלש הגיבור את קרנו של אל הנהר אכלויוס במהלך הקרב.
קרן השפע הופיעה על מספר מטבעות של ממלכת יהודה החשמונאית ובעידן המודרני על מטבע ישראלי שערכו 5 שקלים ישנים, ומופיעה על המטבע בן 2 שקלים חדשים.

ויטמין B12 נמצא בגוף בצורת שני קו-אנזימים, שתפקידם לסייע לאנזימים בסינטזה של חומרים שונים הדרושים לגוף. הקו-אנזימים האלה הם מתילקובלמין ואדנוסילקובלמין. (Adenosylcobalamin and Methylcobalamin) ויטמין B12 בצורת ציאנוקובלמין (Cyanocobalamin) הוא תוסף B12 הנפוץ ביותר והוא נמצא במזונות מועשרים (הוא פשוט ניתן לבעלי החיים בתעשייה). הוא לא נוצר מעצמו בטבע – הוא מוצר תעשייתי – סינתטי אבל זאת הצורה הזולה ביותר.

כשהבורות, ונכשלות נכנסות לתמונה הטוהר נעדר וגם אסטראה Ἀστραῖα) Astraia, virgulina d ציור של Salvator Rosaאסטראה היא האלה האחרונה שחייתה לצד בני האדם במהלך תור הזהב של האנושות. לפיכך, אסטראה מהווה לעיתים דמות סמלית לאדם טהור שמביא עמו תקופה של שגשוג, או לחילופין, שעזיבתו מביאה תקופה נחשלת של נבילה.
הבתולה של הצדק, אסטראה, במיתולוגיה,היוונית היא מתוארת לעיתים כאוחזת במאזניים.

בציאנוקובלמין כמו שמעיד שמו יש מולקולה של ציאניד, והיא הורגת. הגוף מסלק אותה החוצה. שהרי זו תרכובת כימית רעילה, כשלוקחים ציאניד, כמו כל חומר רעיל אחר, לאורך זמן זה עלול לגרום לנזקים גם לכליות בפינוי הציאניד וגם למערכות שונות בגוף. מדובר בכמות של 20 מיקרוגרם ציאניד בתוסף B12 שמכיל -1,000 מיקרוגרם (הכמות שישנה בטבליית B12 ממוצעת).
יש אנשים שיש להם פגם במטבוליזם של ציאנד ואסור להם ליטול ציאנוקובלמין. ציאנוקובלמין פוגע בתפקוד הכליות לכן גם לאנשים עם בעיות כרוניות בכליות ולמטופלים שרוצים להחלים מאי ספיקת כליות מוטב להתרחק מהצורה הזולה של B12 – הצורה שמכילה את הציאניד.
ישנה גם השערה שלמעשנים עדיף ליטול תוסף בצורה השנייה לא ציאנידית, כי הם עלולים לבנות מאגר ציאניד בגוף שלהם. זו גם הסיבה שמעשן או בעל מחלת כלייה ואי ספיקה כרונית סובל מחוסר B12 על בסיס נטילת ויטמין B12 ציאנוקובלמין.
B12 בצורת מתילקובלמין הוא אחד משני הקו-אנזים שויטמין B12 מופיע בהם אדנוזילקובלמין הוא הקו-אנזים השני שנחוץ לנו. אדנוזילקובלמין הוא זה שאחראי על מטבוליזם של חומצות שומן מסוימות, כאשר עיכוב בפירוקן הוא זה שגורם לבעיות נוירולוגיות שמוכרות ממחסור בויטמין B12.  בנוסף לכך האדנוזילקובלמין מפחית רמות של חומצה מתילמלונית בגוף, חומצה זו יכולה למנוע סינטזה תקינה של חומצות שומן. ללא הפחתת החומצה הזו (Methylmalonic acid) היא יכולה להצטבר בגוף ולהוביל לנזקים חמורים למערכת העצבים לאורך זמן. נמצא שלאדנוזילקובלמין תפקידי מפתח בייצור האנרגיה בכל תאי הגוף. לכל אחד משני הקו-אנזימים יש פעולה אחרת בגוף, ושניהם נחוצים.
מתילקובלמין למשל נחוץ לשכפול ה-DNA. תוסף זה בא מוכן בצורת אחד מהקו-אנזימים של B12 הדרושים לגוף. המעודדים את הצורה הציאנידית טוענים שהגוף הופך בלי קושי את הציאנוקובלמין לקו-אנזים מתילקובלמין, אבל הם מסכימים שלחולי הדיאליזה אסור להשתמש בו.
גם את המתילקובלמין הגוף צריך להפוך לאדנוזילקובלמין, הקו-אנזים השני שנחוץ לנו, והוא עושה זאת בלי קושי.
(צורה נוספת של הויטמין החשוב הזה, גם זוהי צורה סינתטית מכונה הידרוקסוקובלמין (hydroxocobalamin), משמשת כתרופה נגד הרעלת ציאניד. ההידרוקסוקובלמין הופך ציאניד לציאנוקובלמין הרבה פחות רעיל. והציאנוקובלמין מתנקה בכליות. ההידרוקסוקובלמין נמצאת במוצרים מהחי ובזריקות B12. התרופה גורמת לשינוי צבע אדמדם של השתן (כרומטוריה), שיכול להיראות כמו דם בשתן.[מקור] גם אותה הגוף צריך להפוך לצורות הקו-אנזימיות.).

תוספי הצורה הציאנידית נפוצים, זולים, אך מרוקנים את הגוף ממאגרי יסוד חשובים בהם גם את הויטמין B12 עצמו.

היגיאה או היגיה מזינה את הנחש הקדוש – פיטר פול רובנס (1577-1640).Hygieia by Peter Paul Rubens היגיאה הוא אחד הציורים המפורסמים ביותר השייכים לאוספי Lobkowicz בפראג (The Lobkowicz Palace at Prague Castle) היגיאה מזינה כאן את הנחש הקדוש על ידי פיטר פול רובנס (1577-1640). היצירה, מתוארכת לסביבות שנת 1614, ועד אז רובנס כבר היה צייר נחשב.
היגיאה היתה בתו של אסקלפיוס Aesculapius, אל הרפואה, בפולחן אסקלפיוס, שרווח מאוד ביוון העתיקה, היה חלק נכבד גם לבתו היגיאה, שבציור למעלה, היא אלת הבריאות, הניקיון, ומאוחר יותר גם אלת הירח. אחיה טלספורוס נהג להתלוות אליה. ידוע שהיו קיימים כמה מאות היכלי אסקלפיוס שאליהם נהרו מאות חולים אשר ביקשו תרופות מכוהניו. מילותיו האחרונות של סוקרטס (על פי אפלטון) היו "העלו קורבן לאסקלפיוס" (מנהג יווני היה להקריב תרנגול לאל זה, אם אדם לא חלה או מיעט מאד לחלות במהלך חייו).
בציור זה של רובנס, היגיאה מתוארת כאימהית ודמות מטפלת מסורה שמאכילה נחש הוא סמל הרפואה שצמוד (בפסלים היוונים העתיקים) לדמות אביה, האוכל מוגש לנחש כאן מצלחת. על פי המיתולוגיה היוונית, אסקלפיוס הרופא טיפל בחולים, ניצל את האוויר הנקי שבמרומי ההרים על פסגתם נבנו מקדשיו להחלמתם – אבל יותר מכך בכוחו היה גם החזיר את המתים לחיים, יכולת שהרגיזה במיוחד את אלוהי העולם התחתון, האדס אל השאול, שבסופו של דבר הביאה למותו של המרפא הדגול ואל הרפואה היה לאל המנוח של הרפואה, והרפואה כפי שנראה מתהליכי החלמת הכליות ואי-ספיקת כליות כיום ליתומה..

בדיקות רפואיות חשובות מאוד אבל הן עלולות "לפספס" רשימה ארוכה של תסמינים שנובעים מחסר בהורמונים (בלוטת התריס) מינרלים (אשלגן), חיידקים (פרוביוטיקה) וויטמינים (B12) – שנגרמים מהטיפול הרפואי.
מבט בפני אדם, אפילו מתוך תצלום פורטרט, בלשון, ובציפורניים, גם ברישתית העין (בעזרת זכוכית מגדלת ופנס), בעור, ובשערות הראש, ובבדיקת הדופק או במגע בטונוס כיווצי השרירים כבדוגמא שהוזכרה למעלה (שריר הדלתא) כולם יכולים ללמד אתנו מהם החוסרים שלכם, כדי לדעת איזה מזון עליכם להוסיף, או להסיר מהתפריט בכדי להחלים.

המבורג צלמיתה של היגיאה – אלת הרפואה, כמזרקת מים, בת האל המנוח של הרפואה במסירות יוצאת דופן למטופליה ולרעיון הרפואה. The figurines at the statue of Hygieia the goddess of health and hygiene n the courtyard of Hamburg City Hal

תרופות רבות מצילות חיים ואחרות יעילות מאוד בהפחתת תסמינים, אבל חלקן מרוקנות את מאגרי הוויטמינים והמינרלים מגופנו וכתוצאה מכך גורמות התרופות עצמן לתופעות לוואי חמורות כך מעכבי וסותרי חומצה, תרופות נוגדות דלקות, כדורים להורדת לחץ דם גבוה, הזרקות אינסולין וכדורים נגד סוכרת, ואפילו תרופות פסיכיאטריות וכדורים למניעת הריון.
תרופות טובות עלולות גם לרוקן את מאגרי ויטמין B12 מהגוף וגם להביא למחלות איומות. מחסור בוויטמין B12 למשל, יכול במקרי קיצון להביא לשיתוק, פגיעה במערכת העצבים, דיכאון, חרדה, והרס איכות השינה ועל כך בהמשך.

Man lying on his back' Jean-Jacques Bachelier, 1764

לא יאמן יש לך כולסטרול גבוה, קח תרופה ועכשיו מופיעים אצלך כבר גם שיתוק, זרמים בידיים, רפלקסים לא תקינים, חולשת שרירים, בלבול, תחושת חוסר התמצאות, ראיה חלשה, ויתכן שתכנס לסדרת ניתוחים וכל מה שאתה צריך זה קצת כרוב כבוש או תוסף מזון ויטמין B12 מתילקובלאמין – לצד הכדורים נגד הריון או הצרבת. Man lying on his back' Jean-Jacques Bachelier, 1764 מקור הרישום כאן

לא יאמן יש לך כולסטרול גבוה, קח תרופה ועכשיו מופיעים אצלך כבר גם שיתוק, זרמים בידיים, רפלקסים לא תקינים, חולשת שרירים, בלבול, תחושת חוסר התמצאות, ראיה חלשה, ויתכן שתכנס לסדרת ניתוחים וכל מה שאתה צריך זה קצת כרוב כבוש או תוסף מזון ויטמין B12 מתילקובלאמין – לצד הכדורים נגד הריון או הצרבת.

חולטת הצמחים של פייר רוברט סובלירא – Circle of Pierre Hubert Subleyras.

פרוביוטיקה – אנשים מעטים יודעים שצמחים ובעלי חיים אינם יכולים לייצר ויטמין B12 (מתילקובלאמין) בעצמם הגם שהוא נמצא בגופם. בעוד שרוב הויטמינים מיוצרים על ידי צמחים או בעלי חיים הויטמין החשוב: B12 מיוצר רק על ידי מיקרואורגניזמים כמו שמרים, עובש, אצות, וחיידקים בהם חיידקי מעיים ידידותיים – פרוביוטיקה. הוא עובר מהם לבעלי חיים קטנים הניזונים מהם, ובסופו של דבר ריכוזו גבוה במיוחד אצל טורפים שנמצאים במעלה שרשרת המזון. או בגופנו אם נטפח חיידקים בריאים וזו גם הסיבה לחשיבותם של חיידקי מעיים ידידותיים ולפטריות שנמצאות בגוף ומייצרות את הויטמין החשוב הזה לבריאותנו גם הנפשית. ברוב המקרים אם לוקחים תרופות שמרוקנות את הגוף מוויטמין B12 הפטריות וחיידקי מעיים ידידותיים מספקים את B12 לגוף ועל הדרך משפרים את מצב הרוח. עדויות חדשות מלמדות שחיידקי המעיים משנים את מבנה המוח ואת הכימיה של המוח ומשפיעים על מצב הרוח וההתנהגות שלנו. אבל, מחסור בחיידקי מעיים אפשרי וכשאוכלוסיית החיידקים הזו נהרסת נהרס גם ייצור ויטמין B12 בגופנו – מחסור בוויטמין B12 ניכר כאיבוד זיכרון, עייפות, הזיות הרגשת קור, וטרטרת במוח – תסמינים נוספים קשורים בתשישות רגליים וגם בידיים גם טרשת עורקים, אוסטאופורוזיס, מחלות לב וכלי דם (שנגרמים עקב הומוציסטאין גבוה), טרשת נפוצה, פרקינסון, פיברומיאלגיה, ALS, ואלצהיימר.

Gesina modelled for his painting Sitting Young Woman (c. 1650) – Gerrit ter Borch מקור ויקיפדיה.

דיכאון יכול להיגרם בשל B12 נמוך ואפילו בטווח ה-200, גם חרדה וכיבים בלשון, בפה ובחניכיים אפילו חיוורון בעור ובשפתיים. תיאבון ירוד ותחושת בלבול זכרו שגם רעידות ברגליים ותחושת נימול או עיקצוץ בכפות הידיים והרגליים יש ומקורו בריקון מאגרי ה- B12 על ידי תרופות מרקנות ראו רשימה חלקית שלהן בסוף המאמר.

למעונינים ברשימת התרופות המלאה אני ממליץ לפנות לאתר של הרוקחת המוסמכת סוזי כהן, או לספריה בהוצאת פוקוס – כאן.

מחסור בויטמיןB12 יכול להיגרם מתפריט תזונה שחסר אותו אבל גם מפגיעה במערכת העיכול. פגיעה בדופן המעי הדק, באזור שמכונה –ileum, המעי העקום או אִילֶאוּם (מלטינית) הוא החלק השלישי והאחרון של המעי הדק, (לפני המעי הגס) מונעת מספיגת ויטמין B12, והעברתו אל מחזור הדם. תחרות על ויטמין B12 של טפילי מעיים או חיידקים עלולה להביא לחסרונו לגוף גם הימצאותה של תולעת הסרט מדגים לא מבושלים (Diphyllobothrium latum) כולל מסשימי סלמון סופגת כמויות עצומות של ויטמין B12 (התולעת סופגת כ-80% מה-B12 התזונתי), ולמטופלים נגועים בה יש לעתים קרובות ניוון קיבה שנקשר בתסמונת הלולאה העיוורת, אנמיה מגלובלסטית, מחסור בברזל ועלולה לייצר מחסור בויטמין B12 או בחומצה פולית.  מחסור בויטמין B12 עלול לגרום לחוסר איזון בתפקוד של איברים ומערכות רבות בגוף. משום שויטמין B12 נחוץ לייצור DNA בתאים. ליצירת תאי דם על ידי מח העצם. כמו כן, הוא חשוב מאוד למערכת העצבים ולעידוד הפרשת הורמון השינה מלטונין, במיוחד בצורת המתילקובלאמין. התוצאה ממחסור זה מסוכנת כי המחסור ב- B12, עלול להוביל לאנמיה, לתופעות נוירולוגיות ופסיכיאטריות, לשכיחות גבוהה של מחלות לב וכלי דם, ולתחושת מותשות כי מחסובר ב- B12 גורם לבעיות בשינה (מלטונין ההורמון שאחראי על השינה, תלןי בוויטמין הזה).
מחסור ב B12 מזיק לנשים בהריון – המחסור גורם לשכיחות גבוהה להיווצרות פגמים מולדים אצל הילודים, ובעיקר פגמים בתעלה העצבית ושיעור גבוה של הפלות טבעיות.

יאן ורמיר – "נערה עם עגיל פנינה" או ילדה חובשת מצנפת הוא ציור שמן. הציור, נחשב לאחת מיצירות המופת ומהבולטות של האמן, מוצג כיום בגלריה המלכותית מאוריצויס (Mauritshuis) בעיר האג שבהולנד. הציור צויר במאה ה -17, בערך בשנת 1665. הוא הוכן בטכניקה של צבעי שמן על בד קנבס. השימוש בצבע כחול לצללים הנופלים על הגוף מלמד שורמיר משייך עצמו לאסקולה הוונציאנית. ממדיו של הציור הם: 45 על 40 ס"מ. מקור הציור בויקיפדיה.

ויטמין B12
תהליך הספיגה של B12 מורכב מאוד. במזון הוא קשור בדרך כלל לחלבון ומשתחרר ממנו בקיבה בשל הסביבה החומצית והפעילות של אנזימי עיכול. הוויטמין החופשי נקשר לחלבון אחר והם נספגים ביחד בחלק האחרון של המעי הדק, דרך קולטנים מיוחדים בתאי המעי. אדם בריא שאוכל מיקרוגרם אחד של B12 יגיע לכ-56 אחוזי ספיגה, אך ככל שנאכל יותר ויטמין שיעור הספיגה יירד, משום שהיא מותנית בכמות החלבון הקושר. לכן, כל כך חשוב לאפשר את ייצורו במעיים על ידי החיידקים הבריאים.
ויטמין B12 (ובמיוחד צורת המתילקובלאמין) מעודד הפרשה מהירה יותר של הורמון השינה מלטונין, ולכן, הוא מקל עלינו להירדם והוספה של B12 בצורת המתילקובלאמין מקנה שינה ערבה ובנוסף, הויטמין הזה מאפשר לנו להתעורר מוקדם יותר, שכן הוא גורם לירידה ברמת המלטונין עם זריחת השמש. חלק מהאנשים הסובלים מבעיות שינה, חייבים לבדוק את התרופות שלוקחים אם אינן מרוקנות את ה- B12 מהגוף והוא הסיבה להעדר מלטונין בגופם ולשיבוש סדרי שנתם.

הצדק והחסידות – מות הקדושים של סנט היפוליטוס הולם צורות חשיבה דתיות מאוד – ציור של פייר הוברט סובלירא – המסורות מדווח כי לאחר מות הקדושים של לורן, היפוליט (חייל רומאי Hippolytus (c. 170–235 AD הלך לקבור אותו בחשאי בחברתו של הכומר ג'סטין. הוא הוקע ונעצר עד מהרה על-ידי הרשויות (רומא), אבל מלאך בא לסייע, ונשא אותו אל ביתו, שם סעד החייל הנועז בחברת חבריו, הוריו ומשרתיו. במהלך הסעודה פרצו החיילים ותפסו אותו שוב והפעם כדי להוביל אותו כבול אל הקיסר הרומי, בתקווה לשכנע אותו לשנות את החלטתו. הקיסר ציווה על  החייל היפוליט או היפוליטוס ללבוש את פאר מדי הצבא שלו הוסיף והבטיח לו כבוד רב. אבל היפוליט אחוז התזזית, לא הסתפק בניצחונו והכריז מתוך שכרון ההצלחה שהוא רוצה רק הכבוד אחד: לשרת את האסור, את המשיח היהודי שנצלב בירושלים על ידי הרומאים עצמם. הצהרה שהייתה כבגידה ויריקה בפרצופו של הקיסר.
התוצאה של שיגעון הגדלות מהרה לבוא והיפוליטוס מצא עצמו כבול בשלשלאות כשווים בקצותיהם, קשור לסוסי פרא שגררו אותו על הקרקע. החייל הנאמן לנצרות לא שרד את הטיפול הקיסרי, ומת ממנו. מוות זה הוא מות הקדושים של סנט היפוליטוס שמופיע בציור למעלה Hippolytus of Rome הוא אחד השיאים באמונה הנוצרית ואולי אחד מעמדות המפתח להבנת שיגעון הגדלות בדורות הבאים ובתקופתנו. Pierre Hubert Subleyras, The Martyrdom of Saint Hippolyte, 18th century.Fontainebleu Palace, France

לאחרונה נחשף שמחסור בויטמין B12 משפיע לרעה על איזון המערכת החיסונית (אימונומודולטוריותהגברה או דיכוי של תגובה חיסונית.).

קיבלתם מרשם לתרופה – דרשו מהרופא לדעת אם היא מחסלת חיידקים טובים, וויטמינים או מינרלים כדי להשלימם ולא תחלו עוד יותר בגללה.

משה מכה בסלע לטינטורטו יצירת מופת בסקולה גרנדה די סן-רוקו (Scuola Grande di San Rocco) מוקדשת לרוקו הקדוש המגן מפני מחלות ומגפות.

כאבים כרוניים – מתילקובלאמין – ויטמין B12 פועל נגד נוכחותה של חומצה הרסנית בגוף בשם מתילמלונית  ומונע כאבים.
החומצה מתילמלונית מצטברת בדם ובשתן במצבי חסר תאים של ויטמין B12, מצבה האמתי בגוף יכול ללמד אתכם מה רמתה וזו גם הבדיקות הרפואיות החיוניות שעליכם לבקש מהרופא שלכם אם אתם חשופים לכאבים וסובלים מכאבים כרוניים לא מוסברים או אפילו מטרשת נפוצה. נא למדוד את רמתה של החומצה המתילמלונית בדם ובשתן. מדד חסר חייב להתפרש רק כחוסר "אמתי" של הוויטמין B12. בו יש לטפל – איכלו כרוב כבוש – מותסס – המתכון למטה.

לענייננו החומצה הזו מתילמלונית היא תרכובת שהורסת את המיאלין בגוף וגורמת עקב כך לכאבים כרוניים.

המיאלין הוא החומר העוטף את תאי העצב. ידוע שבסיבים מצופי מיאלין מהירות הדחף העצבי גדלה (ביחס ישר לקוטר הסיב). הודות למיאלין, סיבי עצב עטופים בו מסוגלים להעביר דחפים עצביים במהירות דומה לזו של סיבים חשופים עבים הרבה יותר. חשוב לדעת, שמיאלין ממלא תפקיד חשוב בהולכת תחושת כאב בבני אדם. כאב "חד" מועבר על ידי סיבים "מהירים" המצופים מיאלין (Aδ fiber) ואילו כאב עמום ומתמיד מועבר על ידי סיבים "איטיים" שאינם מצופים מיאלין (C fiber). זהו המקרה היחיד המוכר בבני אדם של סיבים עצביים תחושתיים (סנסוריים) שאינם מצופים במיאלין.
דה-מיאליניזציה הוא תהליך רע, מחלה ולעתים מחלה קשה למשל, טרשת נפוצה (MS) [מחלה נוירולוגית (מחלת עצבים) נפוצה ביותר] בה פוגשים בפגיעה בציפוי הדק שעוטף את סיבי העצב. הצלקות אשר נוצרות בעקבות פגיעה זו נקראות: "טרשות" ולעיתים גם "לזיות", "נגעים" או "פלקים ". כבר בשנת 2009 מצאו בישראל (Journal of the Siences) שהתסמינים של המחלה דומים מאוד לתסמיני המחסור בוויטמין B12 ולכן קשה לזהות אם יש לך טרשת נפוצה או רעב לכרוב כבוש – בעיות נוספות שנובעות מדה-מיאליניזציה הן כאבים כרוניים, כיווצי שרירים כרוניים שגם הם נקשרים בכאבים כרוניים, ירידה בתחושה, עקצוץ, צריבה ותחושות מוזרות אחרות של מערכת העצבים כגון אלצהיימר. גם מחלת לב נקשרת בB12, על ידי כך, שהויטמין B12 מסייע להורדת ההומוציסטאין, חומר דלקתי שמעלה את הסיכון להתקף לב גם בבעיות של מיקוד הראייה, כיבים מכאיבים בפה, איבוד זיכרון, ומחלות אוטואמוניות.
כרוב כבוש (זאורקרוט) – לא יאמן, אבל מעט כרוב כבוש תוצרת בית שמכונה זאורקרוט יכול לשמש תרופת פלא לבעיות קשות אלה וזאת משום שהכרוב מייצר חיידקים ידידותיים שמייצרים עבורנו את הויטמין הנפלא B12 במעיים.
כרוב שגידלו איכרים ברחבי פולין למשל, היה מבשיל בבת אחת, ובלי אמצעי קירור באותם זמנים, הכרוב היה מתקלקל. לכן, הכנת כרוב כבוש הייתה פתרון פרקטי מאוד, מכיוון שלמותססים יש חיים ארוכים הרבה יותר, הם יכולים להישאר אכילים במשך שנים.
הרווח הגדול בכיבוש הכרוב נמצא בערכים התזונתיים, למשל פרוביוטיקה – מהזן הכי טוב שהוא תמיד ממשפחת הלקטיים, בכרוב יש סידן ובכרוב הכבוש למעשה יש גם B12.
הערה על הלקטים – לקטיים משום שכשהם נתקלים בסוכר, הם נזונים ממנו ומפיקים חומצה לקטית, שלה טעם מובהק ושונה מהחמיצות של הלימון (שנגרמת מחומצה ציטרית) או מחמיצות של חומץ (שנגרמת מחומצה אצטית). כך ובזכותם אנו יוצרים תהליך מותסס, כמו כרוב מותסס שמכונה כרוב כבוש – החומצה הלקטית שנוצרת הופכת אותו למוצר לא ידידותי למיקרובים וחיידקים, שחומציות הורגת אותם ומסיבה זו הוא עבורנו חומרי משמר שמאפשר לירק תוחלת חיים ארוכה במיוחד.
פרוביוטיקה – מדובר במזון ובתוספי מזון המכילים חיידקים ידידותיים (Friendly Bacteria), דוגמת Lactobacillus casei או Lactobacillus acidophilus, התורמים לאיזון החיידקים המזיקים במעיים ובפה שאחד הכשרים החשובים שלהם יצירת ויטמין B12. כשמחמיצים בבית נכון – למשל כרוב, מקבלים כמות גדולה של חיידקים פרוביוטיים שמחזקים את מערכת העיכול ואת המערכת החיסונית, משפרים את מערכת העצבים, ומחדשים את מאגרי ויטמין B12 שהתרופות רוקנו.

איך מכינים זאורקרוט -המתכון למטה

רופאים נוטים לרשום תרופות נגד פרכוסים, משככי כאבים נרקוטיים ואינטרפרון כטיפול בבעיות נוירולוגיות, נוירלגיה וכאבים עצביים. אולם תזונה מתאימה וטוב מכך הקפדה על שימוש נכון בתרופות שמרוקנות את מאגרי ה-B12 ולעתים הספקה פשוטה של ויטמין B12 (במיוחד מתילקובלאמין) על ידי כף כרוב כבוש כדי להעשיר את נוכחותו בגוף פעמים רבות יכולה לעזור לשקם את המיאלין העוטף את העצבים ולפתור את הבעיה. בשנת 1976 כבר פרסמו היפנים בכתב העת Nippon Yakurigaku Zasshi שטיפול ב-B12 הוביל לשיקום עצבי. אני שאינני רופא, משוחרר ומסתפק, כאמור לעיל, במרשם כרוב כבוש ומשיג תוצאות מופלאות. זאת אחת הסיבות מדוע בתפריט להחלמת הכליות שיצרתי  ובמרכזו צום חלבוניםאני מחייב כף כרוב כבוש ביתי (זאורקרוט) לפחות פעם אחת ביום. אנשים שסובלים ממחלת הטרשת הנפוצה מתבקשים גם להימנע מגלוטן. לתפריט הנ"ל להקליק כאן

הערה – אין כל נזק בהוספה של ויטמין B12 במיוחד מהסוג מתילקובלאמין. הוא בטוח לשימוש.

יש לדעת – מתילקובלאמין הוא הצורה הטובה ביותר של התוסף B12, שנקראת גם צורת המתילציה של B12. זו הצורה הפעילה שעושה את דרכה אל המוח ומערכת העצבים, ולכן עוזרת לטיפול בבעיות נוירולוגיות שונות.
טבליות מתילקובלאמין למציצה מתחת ללשון מעבירות את הוויטמין ישירות מהפה אל הדם וחוסכות סיבוכים בקליטתו על ידי המעיים, במקרה של חסר בגורם האינטרינזי במערכת העיכול.
מתיל – קבוצות מתיל הן אלה שאחראיות על תיקון נזקים במולקולת ה-DNA. תוסף B12 מסוג מתיל קובלאמין נספג ישירות מבלי שהגוף יצטרך "לגנוב" קבוצת מתיל ממולקולות חיוניות כמו הגלוטתיון, שהוא נוגד חמצון חשוב. המתיל קובלמין חשוב לחילוף החומרים של הומוציסטאין (שעודף שלו קשור בקרישתיות יתר) ובייצור של SAMe – חומר בגוף העוזר להתמודד עם חרדה ודיכאון. כמו כן לקבוצות מתיל יש קשר ישיר לאדרנלין ולהפקה וייצור של מלטונין – הורמון השינה. המתיל חשוב גם לעיבוד רעלים בגוף בנוסף לכך חשוב לשלב ויטמין B12 מתילקובלאמין עם חומצה פולית במידה נכונה גם בשביל לשפר את הליך הספיגה בגוף וגם בגלל שיתוף הפעולה ההדוק בניהם. אחד הדברים החשובים במערכת היחסים הזו הוא שהם יחד מייצרים תאי דם חדשים שמסייעים בספיגת הברזל בגוף, מורידים את הסיכון למחלות לב, וגם תורמים לתהליך המתילציה.

.

File:Jacopo Tintoretto - Mercury and the Graces - WGA22621.jpg

Jacopo Tintoretto – Mercury and the Graces מקור ויקיפדיה

אנשים רבים שמחפשים תוסף B12 טועים וקונים את צורת הציאנוקובלאמין, שאינה מומלצת כי היא לא טבעית. זו גרסה סינתטית למחצה של הדבר האמיתי. היא נחשבת לבטוחה ומצויה במאות תוספים ברחבי העולם. כפי ששמה מעיד עליה, צורת הציאנוקובלאמין מורכבת מקבוצת ציאניד מסיס במים הצמודה למבנה הכימי שלה, בעוד שלצורת המתילקובלאמין יש קבוצת מתיל. זהו הבדל חשוב ביותר. המאגר הטבעי של B12 בגוף הוא בצורת אדנוזילקובלאמין, ולא בצורות המתיל או הציאנו. המתיל שבמתילקובלאמין עוזר להוריד את רמת ההומוציסטאין בגוף, חומר כימי דלקתי שמגביר את הסיכון למחלת לב. כמו כן, מתילקובלאמין הוא הצורה היחידה שיכולה לסייע בייצורו של חומר כימי נוגד דיכאון ומשכך כאבים שנקרא (SAMe S-אדנוזיל-מתיונין).
חסר בויטמין B12  גורם ככל הנראה, ליצור מוגבר של ציטוקינים (Cytokines) כאן הקישור למאמר שפרסמתי בנושא הציטוקינים חרדה, סטרס, מצב רוח שלילי ותרופות פסיכיאטריות שלא עוזרות בכלל – רוצה לסלק את מצב הרוח השלילי שלך – סלק את הציטוקינים שהצטברו בגופך – כאן הציטוקינים הם גם חומר נזק לעמוד השידרה הם תוקפים את המיאלין שעוטף ומגן על תאי העצב. נכות וניוון עקב פגיעתם בעמוד השידרה יכולה להיעלם לפעמים בשינוי תרופה מתרופה שמרוקנת את הגוף ממאגרי ויטמין B12 – לתרופה ידידותית יותר. אם אין בנמצא תרופה ידידותית – תכינו כרוב כבוש בבית – מתכון למטה
הציאנוקובלאמין זוכה לפופולאריות רבה ונמכר ברחבי העולם. המתילקובלאמין נספג טוב יותר ונשאר ברקמות זמן רב יותר. אם כך, כשאתם קונים תוסף ויטמין B12, קחו אתכם זכוכית מגדלת, קראו את האותיות הקטנות שעל התווית וודאו שמדובר במתילקובלאמין ולא בציאנוקובלאמין.

Lorenzo Lotto - The Mystic Marriage of St Catherine - WGA13684.jpg

The Mistic Marriage of Saint Catherine of Alexandria, with Nicolo Bonghi, Lotto לורנצו לוטו – צייר גדול. מקור הציור בויקיפדיה

בניגוד לדעה הרווחת, פולי סויה וטופו מכילים כמויות אפסיות של B12. לעומת זה, טמפה (témpé), המיוצר מפולי סויה מותססים, יכול להכיל כמויות נכבדות של B12 בהתאם לסוג החיידקים ששימשו להכנתו.
רוב פטריות המאכל הנפוצות מכילות כמויות זניחות של B12, פרט לפטריות חצוצרה שחורות, שנטרל ופטריות שיטאקי מיובשות. צריכה יומית של 50 גרם פטריות שיטאקי מיובשות תספק את הכמות המומלצת של B12, אך כמובן לא מעשי לצרוך כמויות כאלה על בסיס יומיומי.
מבין האצות האכילות רק מעטות מכילות כמויות נכבדות של B12 פעיל, ביניהן אצות סגולות מיובשות (הנפוצה ביניהן היא הנורי [Porphyra] המשמשת בהכנת סושי) ואצות ירוקות מיובשות (Enteromorpha). המיקרו-אצה החד-תאית כלורלה (Chlorella) נמכרת כתוסף מזון המכיל B12 פעיל. אולם חוקרים מיפן מצאו הבדלים ניכרים בתכולת ה-B12 בין תוספי כלורלה שונים, לכן יש לוודא שמוצר מסוים אכן מכיל כמות מספקת של הוויטמין.
כמו כן יש בשוק תוספי תזונה של חיידקים המכונים "אצות כחוליות" (ציאנובקטריה), כגון ספירולינה או נוסטוק, שמבטיחים רמות גבוהות של B12. אולם מחקר שבדק את המוצרים האלה מצא שהם מכילים כמויות גבוהות של פסאודו-ויטמין B12 שאינו פעיל ביולוגית בבני אדם. לכן אין לראות בתוספים האלה מקור מהימן ל-B12 עבור טבעונים וצמחונים.

Artemisa Susanna 1622.jpg

ארטמייז'ה דנטליסקי (1593 – 1656, או ארטמיסיה גנטילצ'י, "סוזאנה והזקנים", 1622, שמן על בד, בית בורגי, סטמפורד, אנגליה. Artemisia Gentileschi, "Susanna and the elders", 1622. – מקור ויקיפדיה

התרופות הנפוצות ביותר שגורמות למחסור חמור בויטמין B12, הן התרופות לצרבת מעכבי משאבת הפרוטונים, חוסם קולטני היסטמין מסוג H2, הסיבה לכך היא שכדי שויטמין B12 יספג במעיים, הוא חייב להתנתק מהחלבון שהוא קשור אליו במזון ומי שמנתק את ה– B12 מהחלבון, זו החומצה ההידרו-כלורית של הקיבה [מקור]. התרופות לצרבת שמאוד נפוצות, מעכבות ייצור חומצת קיבה וכך פוגעות בספיגה של ויטמנים רבים, בינהם גם ויטמין B12. גם צריכת אלכוהול רבה גורמת לפגיעה בספיגה של ויטמיןB12 וכן לאיבוד מוגבר שלו בשתן.

תרופות מרוקנות את מאגרי הוויטמין B12

תרופות לטיפול בלחץ דם – מסוג מתילדרופה (אלדומין).

אנטיביוטיקה

תרופות להורדת כולסטרול מסוג – אזטימיב (איזיטרול) תרופות ממשפחת הפיבראטים. דופלקס DUPLEX שמכילה אמולדיפין.

תרופות לטיפול בסוכרת – אקרוס – Acrose, פרנדאז – Prandase, כלורופרופמיד – Chlorpropamide, בייטה – Byetta, אמריל – Amaryl, ויקטוזה – Victoza, גלוקומין – Glucomin, גלוקופאג' – Glucophage, גלופור – Glufor, אבנדיה – Avandia, אבנדמט – Avandamet, ג'נוביה – Januvia, ג'נואט – Januet, גלבוס – Galvus, אוקריאס – Eucreas, אינסולין להזרקה כגון: Humalog, Lantus, Novolog ועוד.

מעכבי חומצה – חוסמי H2: גסטרו Gastro, זארידס Zaridex, זנטק – Zantac) Ranitidine) , סמידין)Cemidin) Cimetidine), פמו Famo, פמוטידין Famotidine רוגסטי Rogasti.

מעכבי משאבת הפרוטונים ( PPI): אופראזול כגון: לוסק, ואומפרדקס, אזופרזול כגון: נקסיום. לסופראזול כגון: לנטון ופנטופראזול כגון: קונטרולוק.

גלולות למניעת היריון – אורטוציקלן Ortho-cyclen, אנג'ליק Angeliq, דפו-פרוברה Depo-prkvera, יאז Yaz, יסמין Yasmin, נוברינג Nuvaring, נורדט Nordette – ועוד

טיפול הורמונאלי חלופי – אבורל Evorel, Aviana, אוסטרוג' ל Oestrogel, אסטרופם Estrofem, אקטיבל Activelle, וג'יפאם Vagifem, טריסוקאנס Trisequens, נובופם Novofem, פרוגילוטון Progyluton, פרוגינובה Prigynova, קליוג'סט Kliogest.

תרופות נגד נגיפים – דלווין, זידוודין, (רטרויר), לאמיוודין, (קומביויר, אפיויר, טריזיור, זפיקס, קיוקסה), נביראפין (ויראמין), פוסקרנט (פוסקויר)

תרופות נגד פרקינסון– לבודופה/קרבידופה (סינמט, דופיק)

תרופות פסיכיאטריות– דרופרידול, הלופרידול (הלדול), כלורפרומאזין, פלופנאזין (פלודקייט), תיורידזון (רידזין).

תרופות נגד סרטן השד – מודולטורים סלקטיביים של קולטי אסטרוגן SERMs – טורמיפן, טמוקסיפן, (טמופן), רלוקסיפן (אביסטה).

אל הבלוג של לחיצות ההחלמה ברשת החברתית – כאן

למאמר הראשון בסדרה על התרופות הטובות והרע – לחץ דם – והתרופות המרוקנות – כאן
למאמר השני  בסדרה זו – B12 – והסיבוכים שאפשר למנוע – כאן
למאמר השלישי בסדרה זו- על שיקום הגוף שלך והגלוטתיון – כאן
למאמר הרביעי בסדרה זו – תיאמין – B1 – כאן
למאמר החמישי בסדרה – על ביוטין B7 – כאן
למאמר השישי בסדרה – פרוזק וקפה – כאן
למאמר השביעי בסדרה – אבץ – כאן
למאמר השמיני בסדרה – האשלגן – חיסול האוצר – כאן.
למאמר התשיעי בסדרה – הברזל – כאן

מאמרים נוספים:

אשמח לשמוע ממך –

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן

נשארו לך שאלות

מאסטר ירון מרגולין מייסד לחיצות ההחלמה. צילם יורי מרגולין
Yaron Margolin

אני מזמין אותך ליצור קשר בטופס כאן למטה,

אשמח להשיב לכל שאלה.

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך).

    מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן

    * למעוניינים ברשימת התרופות המלאה אני ממליץ לפנות לאתר של הרוקחת המוסמכת סוזי כהן, או חספריה בהוצאת פוקוס – כאן.

    מאמרים אחרונים

    ולנטין דה בולון צייר גאון – ירון מרגלין בפתח התערוכה בפריז של ולנטין דה בולון

    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    נשלח ב כללי, מזון מחלים, תורת הדמימות

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *