היפרפוספטמיה – Phosphorous זרחן גבוה, והאם מוכרחים להתחיל בדיאליזה טרם נבחנה רמתו של גורם צמיחה פיברובלסט 23

זרחן הוא מרכיב חיוני של ממברנות התאים [מקור], מערכות האנזים, חומצות הגרעין והנוקלאופרוטאינים השונים (שילוב של חלבון וחומצה גרעין. למשל, הכרומוזומים –  הם צורה שבה מופיע החומר התורשתי – הם נוקלאופרוטאינים) [מקור]. לכן תפקוד הסלולר האופטימלי (פעילות האברונים הקטנים שנעים בנוזלי התא, בגרעין בקרום וכן בנוזלים שמחוץ לתא) תלוי בשמירה על ריכוז זרחן תקין בסרום [מקור]. יש לזכור כי כל התרופות נחשבות כגורם שכיח להפרעות באלקטרוליטים, היסטוריה קפדנית של תרופות חיונית לכן גם כדי להבין את המיצגים של ההפרעות האלה וגם להישמר מלתת אותן טרם עת או בכלל. הרכב קרום, מבנה נוקלאוטיד, שמירה על pH פלזמה ואיתות תאי כולם קשורים בתרופות או במצב הזרחן בגוף [מקור1, מקור2].

יש להדגיש כי מאמר זה מתמקד ביתר זרחן אבל מעבר להיפופוספוטמיה בינונית או כרונית כלומר היפוכו של נושא המרכז במאמר זה – אלו ריכוזי זרחן נמוכים בסרום = נמוכים מ – 2.5 -2 מ"ג/ד"ל (טווח הנורמה של זרחן בסרום אצל נערים: 4 – 7, מבוגרים הערך התקין של רמת סידן בדם היא 2.5 עד 4.5 mg/dl (מיליגרם בליטר). אלו יכולים להוביל לסיבוכים רציניים, כגון ראבדומיוליזה, אי ספיקה נשימתית, אנמיה המוליטית חריפה והפרעות קצב [מקור]. הוא נושא למאמר אחר.

לכליות תפקיד מרכזי בהומאוסטזיס של פוספט (זרחן) כאשר שלושה הורמונים ממלאים תפקידים חשובים בטיפול בפוספט הכלייתי: הורמון הפאתירואיד (PTH), גורם גדילה של פיברובלסטים 23 (FGF23) ו- 1-25 דיהידרוקסי-ויטמין D) [מקור].

על ויטמין D פרסמתי מאמר נפרד כאן

למאמר העומק שלי על ויטמין D – כאן

במדד זרחן גבוה – בהיפרפוספטמיה – כאשר GFR יורד מתחת ל – ,50 ונע בין -40-25 מ"ל לדקה, מתפתחת היפרפוספטמיה – היא מצב שבו רמת הזרחן בדם גבוהה. תבדקו אם נמצא מדד זה לפניכם.

אזהרות – זרחן נקשר בשעון ביולוגי

לזרחן יש קשר חזק מאוד לשעון הביולוגי. נושא שפרסמתי עליו מאמר בפני עצמו "השעון הביולוגי של תאי הגוף" כאן. הערכים הנמוכים ביותר הם תמיד בהקשר זה בבוקר, השיא הראשון שלהם מגיע בשעות אחר הצהריים המאוחרות והשיא השני בשעות הערב המאוחרות. כאשר השיא השני גבוה למדי והתוצאות עשויות להיות מאוד שונות משניכר בבדיקה. שעת הבדיקה של הזרחן כן קובעת!

פעולות פליאוטרופית של גורם גדילה פיברובלסט 23FGF23 [מקור]. לפניך תרשים של פונקציות פיזיולוגיות של גורם צמיחה פיברובלסט 23 – Pi חיוני לתפקודים ביולוגיים רבים, כולל מטבוליזם אנרגיה, איתות תוך-תאי, הרכב מבני של רכיבים תאיים רבים ומינרליזציה של העצם. איזון הפוספט Pi נשמר על ידי זרם וזרם דרך המעיים, הכליות, העצם והרקמה הרכה, הכוללים מעבירי תנועה מרובים של נתרן / פוספט (Na + / Pi), כמו גם ויסות על ידי מספר הורמונים. שינויים ברמות הפוספט החוץ-תאי משפיעים על רקמות השלד ועל רקמות חוץ-שלדיות, וראיות מצטברות הראו כי הפוספט עצמו מעורר התמרה של אות כדי להסדיר את ביטוי הגנים והתנהגות התאים. הומיאוסטזיס של פוספט (Pi), מוסדר על ידי יחסי גומלין מתואמים של איברים שונים, כולל מעיים, כליות ועצם, ורשתות אנדוקריניות המורכבות מ- PTH, 1,25- (OH) 2D, FGF23 ו-נושא מרכזי במאמר זה: Alpha-Klotho (αKlotho) (החלבון αKlotho הטרנסממברני – מתבטא בעיקר בצינוריות מפותלות דיסטליות בכליות ברמות נמוכות יותר בצינוריות מפותלות פרוקסימליות, ובתאים ראשיים של בלוטת התריס, מה שהופך את הכליה ובלוטת התריס לאיבר היעד העיקרי FGF23 למטבוליזם מינרלי [מקור1, מקור2, מקור3]). מקור הרישום בצילום מסך מהמאמר "Role of αKlotho and FGF23 in Regulation of Type II Na-dependent Phosphate Co-transporters" – כאן.
FGF23 מיוצר בעיקר בעצם על ידי אוסטאובלסטים ואוסטאוציטים בתנאים פיזיולוגיים מאפשרים. הפרשת FGF23 מגורה על ידי פוספט, הורמון הפרתירואיד (PTH) [מקור], ציטוקינים דלקתיים, ועל ידי הורמון ויטמין D, ששמו: 1a, 25-dihydroxyvitamin D 3, 1a, 25(הצורות הפעילות של ויטמין D) (OH) 2 D 3. FGF23 פועל באופן עצמאי על הכליה הפרוקסימלית (האבובית המקורבת) והדיסטלית (אבובית מרוחקת) ). בצינוריות הכליה הפרוקסימליות (PT – באיור מימין בצבע חום), FGF23 מעכב ספיגה חוזרת של פוספט וביטוי של 1a-hydroxylase, האנזים המגביל את הקצב להורמון ויטמין D, 1a, 25 (OH) 2 D 3, סינתזה. בצינוריות דיסטליות (DT – באיור למעלה מימין בצבע ירוק), FGF23 מגביר ספיגה חוזרת של סידן ונתרן. ספיגת נתרן כלייתית מוגברת עשויה להעמיס על הלב על ידי שמירת נפח ויתר לחץ דם שלאחר מכן.
הוכח כי FGF23 משמש כגורם פרו-היפרטרופי ישיר בלב (pro-hypertrophic factor). בנוסף, הלב עשוי להפוך למקור למחזור FGF23 בתנאים פתולוגיים כגון אוטם שריר הלב או היפרטרופיה של חדר שמאל. עדויות עדכניות מצביעות על כך ש- FGF23 משמש כווסת אוטומטי / פרקרין למינרליזציה של העצם על ידי דיכוי פוספטאז אלקליין, אלקליין לא-ספציפי באוסטאוציטים. עדיין לא ברור אם למחזור FGF23 יש השפעות ישירות על כלי הדם. יתר על כן, ראיות מתפתחות מעלות אפשרות כי FGF23 יכול לשנות את תפקודם של תאי מערכת החיסון המולדת. פעולות הכליה של FGF23 מחייבות נוכחות של הקולטן המשותף aKlotho בקרום תאי היעד, ואילו פעולות ה- FGF23 על קרדיומיוציטים, עצם, כלי דם ותאי חיסון אינן תלויות בקולטן ולכן עשויות להפוך לפעילות רק במינון גבוה.
מקור האיור בצילום מסך מהמאמר: Pleiotropic Actions of FGF23 כאן

טרם כניסתך לדיאליזה חשוב מאוד לדעת – (FGF23) הוא גורם משמעותי לבריאותך ושותף לצירFGF23-αKlotho  שמחזיק כמנצח תזמורת בכלי הנגינה בה, הוא שמחזיק במתג הראשי של הומאוסטזיס של גופך כולל ויסות מטבוליזם של פוספט (זרחן) והוא שמנבא עליה של זרחן (גורם חשוב להבנת מחלת הכליות והטיפול בה באופן כללי). הוא שיכול לחשוף בפניך את התמונה הנכונה לגבי דחיפות הדיאליזה: כן דיאליזה או לא דיאליזה (בריאותך מצדיקה התעניינות בנושה הזה אחרי הכל, אין לדעת, אולי אינטרסים זרים לוחצים עליך להתחיל לחיות עם המכונה. שלא נדע אולי איזה טיקון זקוק לשימוש במכונה למטרות רווח – לכאורה) יש לדעת אם המדדים האלו נמצאים אצלך ואם לא אז מותר לחשוד בדרישות כלכליות, לחשוד… – זאת סקרנות, ולברר זאת, ובמיוחד עכשיו, כשאין זמן, ומשום שכן נותר, ברוב המקרים, עוד מה לעשות -אבל, טרם כניסתך לדיאליזה. אני, למשל, לא מקבל, לאחר כניסתך לדיאליזה לטיפול. וזאת בשל נזקיה האיומים לאיזון הגוף ולחומרי התזונה החיוניים לו ביותר. מי שהחל בדיאליזה לא יתקבל אצלי.

FGF23 מיוצר בעיקר בתאי עצם, אוסטאובלסטים ואוסטוציטים. אחד מאברי המטרה העיקריים של ההורמון FGF23 הוא הכליה – כנראה בשרטוט למעלה.  בכליה FGF23 פועל על אבובית המקורבת proximal tubules או הטובול הפרוקסימלית (בשרטוט אוייר מימין, באמצע בצבע חום). היא אבר המטרה בתהליכי ההחלמה שאני מעודד בקליניקה של "לחיצות ההחלמה". אפשר ללמוד על כך במאמר עומק על אחד מיסודות התזונה כתרופה – כאן.
FGF23 גורם צמיחה פיברובלסט 23 רע כשהוא עולה. וכשהוא מאוזן הוא מפחית את רמת הפוספט בסרום. החלבון מדכא ספיגה חוזרת של פוספט באבובית המקורבת proximal tubules או הטובול הפרוקסימלית וספיגת פוספט במעי באמצעות הורדת רמת 1,25-דיהידרוקסיוויטמין 1,25-dihydroxyvitamin D) D.
פיברובלסט (Fibroblast), או תא סיב, הוא תא ברקמת החיבור המייצר ומפריש החוצה את אבני הבניין היוצרות את המטריצה החוץ-תאית של הרקמה, הנוזל הבן תאי. 

מעטים יודעים שההורמון FGF-23 עולה עוד לפני שמתחילה עלייה ברמת הזרחן בגוף ובכך הוא מנבא ומצביע על הצורך המוקדם להתגונן ולהתחיל בצום זרחן.

כך הגענו להנחיית תזונה שלישית שמופיעה במאמר היסוד שפרסמתי "אילוף הכליות הסוררות" והקישור אליו נמצא כאן. התרחקו מכל האגוזים מרגע שגורם צמיחה פיברובלסט 23 החל לעלות בדמכם.

ככל שרמת ההורמון FGF-23 עולה, כך יכולת הכליה לטפל בזרחן יורדת (התופעה ניכרת בהפרשה מוגברת של זרחן בשתן, וזאת כי ה FGF-23 מוביל לעיכוב של ספיגה חוזרת של פוספט (זרחן) בצינורית של הכליה. יתר על כן, הוא גם מעכב את פעילות 1α-hydroxylase בעוד שהוא מעורר את פעילות ההידרוקסילאז 24, ולכן מוביל לירידה ברמת הסרום גם של 1,25 dihydroxyvitamin D [מקור]) והצורך בדיאליזה עולה. אבל

אם ה-FGF–23 לא עלה רק ה-GFR ירדאין צורך בדיאליזה בוודאי לא צורך להתחיל בה במיידי ועדין אפשר להחלים.

אם ה-FGF–23 לא עלה רק ה-GFR ירדאין צורך בדיאליזה בוודאי לא צורך להתחיל בה במיידי ועדין אפשר להחלים.

פולי סויה עשירים בזרחן במאה גרם תמצאו 421 מ"ג זרחן ובשקדים תמצאו 532 מ"ג היא הכמות היומית שמותרת ליום בצום מזרחן כשמדד ה -GFR שלכם ירד מ 45.

זרחן, יון מינרלי חשוב שמגיע אלינו באופן שגרתי דרך המזון, קשור בדרך כלל לחמצן בצורה של פוספט. הפוספט מופץ באופן נרחב בגוף והוא גורם חשוב ביצירת העצמות, אך מעורב גם באיתות תאים, חילוף חומרים אנרגטיים, סינתזת חומצות גרעין ושמירה על איזון חומצה-בסיס [מקור].

מכתבו של מטופל שהחלים עצמו בעזרת המאמר של ירון מרגולין באינטרנט לירון מרגולין. נשלח באמצעות תוכנת ההודעות של פייסבוק – עלי להודות לך כיוון שהצלת אותי. התאשפזתי לפני שנה עם אי ספיקת כליות. מדדים באשפוז הגיעו לקראטינין 3.5 / gfr 19 המוגלובין מסוכרר 7.1 . אוראה 125. בעקבות ההנחניות שלך כיום אני על קראטנין 2.0 , אוראה 54 המוגלובין מסוכרר 5.2 , מדד הסינון השתפר ל 36. חומצות השתן בדם נעות בין 6-10 ופיתחתי גאוט. אני כיום במשקל יעד תקין מבחינת bmi , עברתי לתזונה להבראת הכליות אני צורך מעט פורינים. לאחרונה הוספתי אסטר סי 500 עם ביופלבנואידים, מורינגה מכונפת אורגנית ודובדבנים שחורים. אני מרבה בשתייה: תה ער ומים עם לימון. הבדיקות דם בעוד 3 חודשים.

האיזון הפיזיולוגי של הפוספט חשוב ונשמר על ידי האינטראקציות מתואמות של המעי הדק, העצם, בלוטת התריס והכליות [מקור]. ליקויים תפקודיים באחד מהאיברים הללו יכולים להוביל לרמות פוספט לא תקינות כמו לדוגמה, ברוב מחלות הכליות הכרוניות, תפקוד לקוי של הכליות מפריע להומאוסטאזיס של פוספט (זרחן) ועלול להביא לזיהומים, המוליזה – מצב בו תאי הדם האדומים מתפרקים, מחסור במגנזיום, ליקוי בהפרשת הורמון התריס (תת-בלוטת התריס או פסאודו-היפופרירואידיזם), ריח רע, וסרטן (לוקמיה, לימפומה, גידולים בעצמות).

התבוננו בזרחן – הזרחן מתחיל להצטבר כבר בשלבים המוקדמים של CKD אי ספיקת כליות – הצטברותו גוררת את המחלה למקומות הקשים ביותר ולכן יש לנסות להוריד זרחן מהר ככל האפשר לטווח התקין, אבל מדד אחר מנבא את עלייתו ומסייע לנו במשימה זו. זאת גם הסיבה לכך שהוא מוגדר כיום מדד חשוב מהזרחן. הוא מאפשר טיפול מדויק, טבעי ונכון לבעיה מורכבת וקשה ביותר לטיפול והחלמה – FGF23, עליו מאמרי זה.

אני כל כך אוהב לקבל הודעות ממחלימים שמתרגשים לראות שהכליות חוזרות לתפקד. אתם יודעים שזה ענק במיוחד נוכח העובדה שהנפרולוגים (רופאים שאמורים להחלים את הכליות) לא רואים דברים כאלה, דיאליזה, השתלה ומוות ובאמת שאין צורך בזה. אפשר להחלים מאי ספיקת כליות – אפשר. אני מזמין אותך להצטרף אל מסע ההחלמה –

הטיפול הנכון ליתר זרחן בגוף מוסכם על הכול – הימנעות ממאכלים עשירים בזרחן – כאשר כמות הזרחן הרצויה בתזונה זו שמכונה צום מזרחן היא  1000-600 מ"ג ליממה. תזונה זו יכולה להחלים אותך אם תבוצע נכון ותאפשר לך לשמור על רמת זרחן של לפחות מתחת ל- 5.6 mg/dl (מיליגרם בליטר) כאשר הערך התקין של רמת זרחן בדם מגיל 12 עד גיל 60 שנה, 2.7-4.5 מיליגרם לדציליטר; גברים מעל גיל 60 שנה, 2.3-3.7 מיליגרם לדציליטר; נשים מעל גיל 60 שנה, 2.8-4.1 מיליגרם לדציליטר, כמות של 5.6 אינה אידאל, אבל היא מאריכת חיים. יחד עם זאת כאשר צום זרחן מבוצע נכון ומשולב ב"לחיצות החלמה" – פעמיים בשבוע אפשר להגיע למדדים טובים בהרבה) מרגע שמדד הסינון (ה-GFR) מתחיל לרדת מ 70 אני ממליץ לך להתחיל בצום זרחן. בשלב בו ה – GFR יורד ל-40-25 מ"ל לדקה, מתפתחת היפרפוספטמיה (מצב שבו רמת הזרחן בדם גבוהה) רמה אשר מגבירה תמותה של חולי דיאליזה ואפשר למנוע אותה אם מטפלים בה נכון, בזמן בעזרת צום מזרחן. אחד מהתפקידים של הכליות הוא לשמור על מאזן תקין של סידן וזרחןסידן (Ca – Calcium) הוא מינרל הנמצא בכל הגוף בצורת מלחי סידן. הסידן גם יוצר עם הזרחן, את החוזק שבעצמות.

הערך התקין של רמת סידן בדם היא 2.5 עד 4.5 mg/dl (מיליגרם בליטר). 

למאמרי: אוראה – למה האוראה מוגברת ומופחת בדם Urea

בשלבים מתקדמים של אי ספיקת כליות, הכליות אינן מצליחות להפריש את עודפי הזרחן ולאגור מספיק סידן, וכתוצאה מכך רמת הסידן בדם יורדת, ובלוטות יותרת התריס יוצרות יותר הורמון PTH.

 PTH הוא הורמון או כימיקל הנמצא בדם ונקרא הורמון יותרת בלוטת התריס – ParaThyroid Hormone, המופרש מ- 4 בלוטות קטנות בצוואר, היושבות בצמוד לבלוטת התריס. ככל שרמתו של הורמון זה עולה הוא מוציא יותר סידן מהעצמות אל הדם, כדי לשמור על רמתו בדם, אבל המחיר גבוה – חולשת עצמות. לרוב בבדיקות הדם נראה גם רמות תקינות או גבוהות של זרחן ורמות נמוכות של סידן בדם.

ככל שהרמה של ה- PTH גבוהה יותר, בדרך כלל ניכרת ירידה משמעותית בתפקוד הכליות.

כאשר מצב זה אינו מטופל כראוי, וזה דבר שכיח הוא יכול בהחלט להשפיע על העצם לרעה, ולגרום להיחלשותה, מכיוון שהעצם משמשת לאגירת סידן וזרחן. ההורמון PTH עולה וגורם ליציאה של סידן מהעצמות וכך העצם הולכת ונחלשת.

כדי להוריד את רמת ה- PTH צריך בשלב הראשון להפחית את כמות הזרחן שצורכים בתזונה – צום מזרחן הוא תרופה לכך. דבר זה נעשה על ידי התאמה של התזונה לאי ספיקת כליות, כולל הפחתה של מזונות עשירים בזרחן ואימון גוף לגמישות והרפיה כולל שחרור כיווצי שרירים כרוניים.

מטבוליזם של ויטמין D
סינתזת ויטמין D בבני אדם מתחילה באפידרמיס, עילית העור, שם מיוצר ויטמין D3 ‏(D3‏, Cholecalciferol)  בגוף. תהליך זה כולל ההמרה המתווכת באמצעות UVB של 7-dehydrocholesterol (איור למעלה). ולאחריה מומר ויטמין D3 ל- 25 (OH) D3 בכבד, ככל הנראה על ידי האנזים ציטוכרום בעל זיקה גבוהה CYP2R1. וכל זאת כדי על מנת שויטמין D יהפוך פעיל [מקור].
סינתזה של ויטמין D ביו-אקטיבי מחייב הידרוקסילציה – מעבר לנגזרת הפעילה של ויטמין D – תהליך זה מתרחש בכבד, שם עובר הוויטמין הידרוקסילציה, בעמדה 25, על ידי אנזימים ציטוכרומיים בתהליך בלתי מבוקר (במיקומים 1α ו- 25 על ידי אנזימים ציטוכרום P450 בכליות ובכבד, בהתאמה). הנגזרת העיקרית הנוצרת, הקרויה קלצידיול, (או 25 הידרוקסיויטמין D) היא הנגזרת העיקרית של ויטמין D במחזור הדם ובמאגרים השונים של הגוף. לצורך הפיכת הקלצידיול להורמון הפעיל, הקלציטריול, נחוצה פעולת הידרוקסילציה נוספת, המתרחשת בכליה. הקלצידיול מגיע לתאי אבובית הכליה ונקשר לקולטן megalin בדופן תא האבובית המקורבת. לאחר אנדוציטוזיס של קלצידיול לתוך התא, ניתן לבצע פעולת הידרוקסילציה נוספת, על ידי האנזים 1 אלפא הידרוקסילאז, מדובר באנזים המיטוכונדריאלי CYP27B1 מזרז 1-הידרוקסילציה שנמצא כאמור לעיל בכליה והיה מוכר לחוקרים לא כן זהותו של 25-הידרוקסילאז שהוזכר ראשון ופועל בכבד. זהותו נותרה לא ברורה במשך קרוב  ל – 30 שנה. לאחרונה הסתבר שמוטציה הומוזיגוזית של גן CYP2R1 (נושא שני עותקים של אותו אלל, האחד מקורו באב, והשני – באם.) קשורה לריכוזי D3 נמוכים של D3 (OH) [מקור]. מוטציה הומוזיגוזית של גן CYP2R1 קשורה לריכוזי D3 נמוכים של D3 (OH) [מקור]. שלב זה אינו מוסדר על ידי הורמונים. 25 (OH) D3 משתחרר לפלזמה ומסתובב בעיקר בחלבון המחייב ויטמין D (DBP). הזיקה של DBP ל- 25 (OH) D3 היא גבוהה מאוד, ו- DBP קיים בעודף גדול בפלזמה. כתוצאה מכך, כמעט כל 25 (OH) D3 קשורים למוביל זה.
ריכוז הפלזמה של 25 (OH) D3 נחשב לאינדיקטור טוב של מאגרי ויטמין D.
25 (OH) D3 מתפקד כפרה-הורמון שאינו יכול להפעיל VDR הידוע גם כקולטן של קלציטריול – קלציטריול, הצורה הפעילה של ויטמין D. קומפלקס D3-DBP 25 (OH) נלכד בכליה על ידי תאים צינוריים פרוקסימליים כלייתיים דרך קשירה למגאלין וקובילין [מקור]. ואז 25 (OH) D3 מומרים לקלציטריול על ידי האנזים הציטוכרום CYP27B1, הנקרא גם 25 (OH) D-1α-hydroxylase. אנזים זה בא לידי ביטוי חזק בצינורית הפרוקסימלית הכליתית, המייצרת את מרבית רמות הקלציטריול המסתובבות בגוף. CYP27B1 קיים גם ברמות נמוכות יותר ברקמות לא-אנאליות. זה מאפשר ייצור מקומי של קלציטריול שאינו תורם משמעותית להפצת רמות קלציטריול אך הוא בעל פעולות פרצרין ואוטוקריניות ויכולות לווסת את ביטוי הגנים.
הורמונים שונים, כולל PTH ו- FGF23, שולטים בביטוי CYP27B1. נושא זה מקבל ביטוי שונה בין הרקמות השונות. קלציטריול מופעל על ידי 24-הידרוקסילאז (CYP24A1). הפעילות של אנזים זה חשובה לבקרת ריכוז הקלציטריול: הפרעה בגן CYP24A1 בעכברים מביאה לרמות גבוהות של קלציטריול במחזור הדם [מקור]
יצוין כי מלבד ייצורו (העיקרי) בכליה, מיוצר קלציטריול גם ברקמות שאינן כלייתיות כגון רקמת עצם, מקרופאגים ואף לימפוציטים. עם זאת, ייצורו ברקמות אלו אינו תורם לרמת קלציטריול גבוהה יותר בדם, ובאופן כללי אינו פעיל בוויסות המינרלים בגוף במצב תקין. עם זאת, כאשר קיימות מחלות שונות כגון מחלות גרנולומטיות או לימפומות, מיוצר קלציטריול בעודף (בעיקר לימפומה מסוג B) וגורם לספיגה מופרזת של סידן במערכת העיכול, לתופעות של היפרקלצמיה– יתר סידן בדם, וכן הפרשה מוגברת של סידן לשתן, מכונה גם היפרקלצמיה משנית [מקור].

ויטמין D הוא שחקן נוסף חשוב – ויטמין D דרוש לקליטת הסידן מהמזון בגוף. כמות קטנה של ויטמין D מגיעה מהמזון. אך מרביתו נוצרת ברקמת העור בהשפעת אור השמש לכן יש להקפיד על חשיפה של כ 20 דקות ליום בשמש כשהמיטבי בשעה 11 בבקר. יש לקחת בחשבון שויטמין D צריך להפוך לצורתו הפעילה בכליות. רמת הויטמין D בדם אינה נבדקת באופן סדיר אבל זו לא הבעיה היחידה שעומדת בפני מחלימי הכליה בשיטה הממסדית.

למאמרי – גלוטמין (Gln) המגן הגדול על בריאות האדם – כל מה שחשוב לדעת

ככל שישמע הדבר תמוה ולמרות חשיבותו המכרעת של מדד הזרחן לתהליכי החלמה של חולי כליה קיימת שונות רבה בטיפול במשק הזרחן, ובמשק הסידן והורמון יותרת בלוטת התריס (PTH,‏ Parathyroid hormone) בין יחידות הדיאליזה השונות בארץ, שנובעת מהגדרה לא אחידה של יעדי הטיפול והיכולת להשיג אותם בנוכחות סוגי טיפול שונים ולכן עליך להתבונן במדד זה אבל זה לא הכול – קיים גורם נוסף שרבים לא ערים לחשיבותו תכירו אותו: קלוטו Klotho.

Klotho האלה שאוחזת בחוט הגורל שלך (κλωθ′ω). ההורמון קלוטו נקרא על שם אחת משלוש בנות הגורל במיתולוגיה היוונית, שהייתה אחראית על טוויית חוט החיים של בני האדם ובזאת קבעה גורלות ומשך חיי אדם.
ההורמון, שקיבל את שמה של טוות חוט החיים המיתולוגית, מבקר בין היתר תהליכים של חילוף חומרים בגוף, ופעילותו באה לידי ביטוי במוח, בכליות, וברקמות אנדוקריניות האחראיות על הפרשת ההורמונים למחזור הדם. מקור הציור ויקיפדיה – כאן.

הקלוטו הוא גן שקובע למעשה בפועל אם ומתי יש להתחיל בדיאליזה וכן עליה במדד הורמון גדילה פיברובלסט 23 – כך – אם ההורמון הזה הורמון גדילה פיברובלסט 23 – יורד בהחלט יתכן שלא נדרשת לך עדין דיאליזה. יש עוד מה לעשות כשהמדד של הקלוטו יורד ומאמר זה בא להראות לך את הדרך.

לפעמים אני פוגש בנפרולוג שלוחץ על המטופל להתחבר כבר לדיאליזה, האמת שאני לא מבין את זה, רוצה לעקוב אחר מה שצריך כדי לעזור לרופא שלך לרפא ולא להיחשד כמשהו שנסתר מחושינו –

אני ממליץ לך להכיר מספר מדדים מסייעים לרפואה וגם כדי להגן על בריאותך במערכת שלא הוכיחה עצמה עד כה לכאורה, והעיקרי בהם: גורם צמיחה פיברובלסט 23 (הורמון FGF-23 ) לצד זרחן או פוספט, סידן, ויטמין D, והגן המאוד חשוב לאריכות חיים קלוטו

אשר נחשף על-ידי החוקרים לאחרונה וארחיב עליו מיד את הכתיבה. הנושא המורכב יובהר בהדרגה –

מסלולי הרגולציה העיקריים של FGF23 במטבוליזם של פוספט וויטמין D. Ca, סידן; פי, פוספט; iFGF23, FGF23 שלם; cFGF23, C-terminal FGF23; PTH, הורמון פרתירואיד. מקור האיור בצילום מסך מתוך המאמר: FGF23 in Cardiovascular Disease: Innocent Bystander or Active Mediator?
גורם צמיחה פיברובלסט 23 (FGF23) הוא הורמון אוסטאוציטי כלומר הוא בעיקר נוצר בעצמות אחת מהשפעותיו המרכזיות קשורה בהגברת הפרשת הפוספט (זרחן) מהגוף על-ידי הכליה ובנוסף הוא מפחית את הסינתזה של קלציטריול ויטמין D בצורתו הפעילה. [מקור].
התמותה הגבוה בקרב חולי כליה מוכרת לחוקרים, גם סיבותיה: עלייה עצומה בשיעור אירועי הלב וכלי הדם. [מקור]. הסיבה לכך נעוצה, לדעת החוקרים, בהפרעת מינרלים ובעיות בעצמות (CKD-MBD) [מקור]. CKD-MBD, כלומר או בלשון המחקר מחלות כליתיות, שלד וכלי לב והיפרפוספטמיה (מצב שבו רמת הזרחן בדם גבוהה) [מקור].
לאחרונה נחשף כי גורם צמיחה פיברובלסט -23, FGF23 הוא שחקן חדשני ומפתיע, שלא היה מוכר עד כה במרחב הקשת הרחבה של תסמונת CKD-MBD מקור1, מקור2, מקור3][.
המאפיין המרכזי של מחלות הכליות-שלד-לב CVD הקשור ל- CKD הוא התפתחות היפרטרופיה שמאל-חדרית (LVH היא עיבוי של שכבת השריר שבדופן חדר שמאל של הלב. [מקור]) [מקור]. כאשר עד 74% מחולי הכליה מראים צורה כלשהי של פגיעת לב פתולוגי זו (51–53). וככל הנראה היא בין הכוחות המשפיעים ביותר על תמותת לב פתאומית (SCD) [מקור]. יצוין כי ה SCD הוא בין הגורמים המובילים לתמותה בקרב חולי CKD .הרבה הנחות הונחו על שולחן המלומדים לסיבת התופעה העגומה, נכון להיום מתרחש שינוי דרמתי גם בתפיסה זו והאצבע המאשימה מופנת אל העליה הדרמטית של ה- FGF23 [מקור1, מקור2]. – ה FGF23 נוצר בגוף כנזכר לעיל, בעיקר על ידי אוסטאוציטים – תאים שנמצאים בתוך הרקמה הגרמית ממש, ואוסטיאובלסטים תאים שאחראים לבניית עצם. FGF23 מכוון את פעילותו בעיקר אל התאים שבצינוריות הכליה ובלותת התריס. הפעילויות שלו וההשפעות המוכרות שלו כגון ויסות פוספט, חילוף חומרים של ויטמין D ו- PTH תלויות באינטראקציה שלו עם קולטני FGF23 וחייבים את שיתוף הפעולה שהוא בהחלט ייחודי עם הקולטן לשיתוף הפעולה הכלייתי קלוטו.
בתוך התאים שבכליה, בתאי הצינוריות שלה, ולאחר השילוב עם קלוטו ויצירת הציר alpha-klotho – FGF23 [מקור] מתחילה פעילותו הידועה ביותר, זו שעיקר ענינו של מאמר זה בה: גירוי הפרשת הפוספט [מקור], בנוסף לנאמר כי הוא מפחיתה את הפעלת הקלסידיול לקלציטריול וכולל גירוי של ספיגת נתרן וסידן צינורי דיסטלי לצד עיכוב של הפרשת PTH [מקור]. נראה כי Klotho שנחוץ לפעילויות ההרסניות בכליה נגד ויטמין D, ובלוטת התריס ומאזן את הזרחן לא משפיע ואינו נדרש להשפעות ההרסניות על הלב של FGF23 [מקור] הסברה שמובילה את המחקר כיום היא היווצרות עצמאית של FGF23 באבר הלב עצמו.
יש קשר בולט בין הקטסטרופה שבירידה בקצב הסינון הגלומרולרי (GFR) לבין העלאת רמות FGF23 [מקור] בבני אדם [מקור]. רוב הדברים טרם נחשפו והמחקר בנושא זה נמצא ממש בתחילת דרכו ומסביר את מיעוט המידע שמגיע אל הקליניקה שבממסד העייף, אולם כבר עתה ברור שעומס הזרחן ופגיעה בויטמין D פעיל [1,25 (OH) 2D3] הנראים כממריצים עיקריים לסינתזת FGF-23 מקור1, מקור2] בשלב זה אני ממליץ על צום מזרחן, מפחממות ושומן מהחי לצד הרחב סינטזת ויטמין די פעיל על ידי חשיפה לשמש ותוספת של מעט אצות לסלט. אצות מסוג ווקמה נמצאים כרגע בקו ההגנה הראשון לאיזון FGF23 ומניעת עלייתו. על נושא השומנים והפחתת הפחמימות ועל הסיבות לכך אני רושם בגוף המאמר. ירון מרגולין

גורם צמיחה פיברובלסט 23 (FGF23) גורם לאיזון זרחן שלילי ותמיד יש לבדוק את מצב הזרחן בשתן לפני שמחליטים להתחיל בדיאליזה

עליך לבדוק את מצב הזרחן בשתן טרם דיאליזה – ואת מדד הפפטיד גורם צמיחה פיברובלסט 23. מדד גורם הצמימה טוב כשהוא יורד ורע כשהוא עולה, ואם הוא לא עולה טרם כניסתך לדיאליזה עצור וחשוב, ואם הנפרולוג לוחץ להתחיל בדיאליזה ברר אם אי פעם הוא הצליח בשיטות כאלו לרפא או לבלום התדרדרות של מחלת הכליות, שהרי דיאליזה אינה ריפוי כלל וכלל, אלא הודעה בכישלון הריפוי.

FGF23 מגיב עם קולטן ספציפי על תאי האבובית הכלייתית, מה שמפחית את הביטוי של קו-טרנספורטרים מסוג type IIa sodium/phosphate, ובדיעבד מפחית את הספיגה מחדש של פוספאט. בנוסף, מופחת השעתוק של הגן המקודד ל-α-hydroxylase‏-1 מה שמפחית את הריכוז של dihydroxy vitamin D‏-1,25, וכך יש הפחתה נוספת בספיגה מחדש של פוספאט. בסופו של דבר,

נפילה בריכוזי פוספאט בנסיוב, מפחיתה את הפרשת FGF23 ובכך נסגרת לולאת המשוב

[מקור]. לאחרונה הוכח שכמות FGF23 במחזור מווסתת במדויק על ידי תהליכים שלאחר תרגום. כדי למנוע את הביקוע התוך-תאי של FGF23, יש לבצע אותו O-glycosylated ב-threonine ( אחת מ-20 חומצות האמינו הנפוצות בטבע). נושא זה חשוב מבחינה קלינית, מכיוון שרק המולקולה השלמה והלא מבוקעת מפעילה פעולות מערכתיות; לפיכך, כישלון הגליקוזילציה הזו מוביל למצב דמוי מחסור ב-FGF23 [מקור1, מקור2]. יתרה מכך, ה-O-glycosylation שהוזכר לעיל חייב להיות מאוזן על ידי זרחון של סרין (אחת מ-20 חומצות האמינו המצויות בטבע). היעדר התהליך המוזכר לעיל מוביל לעלייה בריכוז שלם-FGF23 (iFGF23) במחזור, מה שגורם לפנוטיפ דמוי רככת היפופוספטמי [מקור].

מבחינה קלינית, האתר החשוב ביותר של פעולת FGF23 (לפחות בתנאים פיזיולוגיים) הוא הכליה. ללא ספק

ריכוז FGF23 בפלזמה עולה פיזיולוגית על מנת להפחית את עודף הפוספט בסרום [מקור].

גם כשגורם הצמיחה (גדילה) פיברובלסט 23 – FGF23 מאוזן הוא מפחית את רמת הפוספט בסרום. [מקור]

וזה הכלל: ככל שרמת ההורמון FGF-23 עולה בזרם הדם, כך יכולת הכליה לטפל בזרחן משתפרת (התופעה ניכרת בהפרשה מוגברת של זרחן בשתן [מקור]) והצורך בדיאליזה יורד. אבל

אם ה-FGF–23 לא עלה רק ה-GFR ירד, גם אז אין צורך בדיאליזה בוודאי לא צורך להתחיל בה במיידי ועדין אפשר להחלים.

הירידה של מדדי הזרחן בסרום אשר נגרמת על ידי FGF23 מושגת בעיקר באמצעות הגברת הפרשה של הפוספט בשתן. הסיבה לכך היא דיכוי הביטוי של קוטרנספורטרים NaPi-2a ו-NaPi-2c נתרן-פוספט בממברנה האפיקלית של תאי האפיתל של האבובות הפרוקסימליות של הכליה [מקור1, מקור2, מקור3].

בהחלט הירידה של ה-GFR בשלבים האחרונים לא תמיד קובעת נושא שיוסבר לך מיד. 

חילוף חומרים הוא הסכום של כל התהליכים והשינויים הכימיים המתרחשים בתוך הגוף והמאפשרים את תפקודו, התפתחותו ולמעשה את קיומו. תהליכים אלה משפיעים על כמות האנרגיה הנדרשת הן לשם הקיום והן לתהליכי ההחלמה. וכשמדובר בהחלמה באמצעות כוחות ההבראה של הגוף – ללא תרופות ועם מזון כתרופה שמאפשר זאת נחוצה פעילות גופנית עדינה והיא כוללת תרגילי גמישות ומתיחות – 5 דקות בהחלט מספיקה אחת ליום ו"לחיצות החלמה" לשחרור כיווצי שרירים כרוניים (לפחות פעם בשבוע). פעולת חילוף החומרים הנוכחת ופעילה למעשה באופן תמידי פועלת על בסיס סידן פוספט וויטמין D. היא הסיבה לצורך להקפיד גם על עצם חזקה וגם על היחשפות לשמש.

למאמרי מזון למוח – המזון הבריא למוח תומך בגמישות מערכת העצבים שלו וביכולת הלמידה, שומר על הזכרון, ומונע מחלות כגון אלצהיימר.

הדרך אל גמישות העורקים וההחלמה שלך עוברת דרך השמש והסידן

סידן וויטמין D קשורים לחוזק העצמות, אבל הם גם בעלי תפקיד בוויסות חילוף החומרים של שומן הגוף שלנו. צריכה גבוהה של סידן וויטמין D, מאפשרת לאדם במצבו הבריא לשרוף יותר שומן ולהגן על גמישות העורקים שלו. יחד עם זאת הסידן לבדו לפעמים אינו מספיק. בלי מגנזיום, הסידן עלול שלא להיספג כראוי, היות ויש צורך במגנזיום לשם ספיגת הסידן בגוף. כשמדובר בתהליכי החלמה ממצבים קשים קמה בפנינו דרישה לגורם הצמיחה הפיברובלסטית (FGF) – והפעלה של רשתות אנדוקריניות, כלומר של רשת בלוטות בגוף המייצרות את ההורמונים שמסייעים לתאים ל"דבר" זה עם זה, ובאופן ספציפי מדובר בהפעלה של הציר: FGF23-αKlotho הוא המחזיק במתג הראשי של הומאוסטזיס כולל ויסות מטבוליזם של פוספט (זרחן) [מקור] ולא איבר מטרה פסיבי זה או אחר כפי שחשבו החוקרים עד כה [מקור].  לא כלי זה או אחר מתזמורת אלא המנצח – והמנצח הזה הוא האלפא-קלוטו (αKlotho) וגורם הצמיחה של פיברובלסט23 (FGF23) אשר התגלו באופן עצמאי בשנת 1997 [מקור]. 

מחלת כליות כרונית היא מצב די גרוע מבחינת ציר –FGF23-αKlotho, כאשר הרשת האנדוקרינית מולטי-אורגנית, מופרת במערבולת המגבירה את עצמה וגורמת לתפקוד לקוי של האיברים בדרגת חומרה מירבית ותורמת לתחלואה ותמותה [מקור] ובהקשר זה יש לזכור כי

התפקיד הישיר של αKlotho ו- FGF23 בשמירה על הומאוסטזיס של פוספט

– עליו כמדד וסיוע להחלטה כן דיאליזה, לא דיאליזה להלן. יצוין כי αKlotho ו- FGF23 הם הורמונים פוספטרופיים עיקריים ו

המניפולציה של ציר αKlotho-FGF23 הינה אסטרטגיה טיפולית חדשה להפרעות פוספט גנטיות ונרכשות,

ולמצבים עם עודף FGF23 ומחסור ב- αKlotho כמו מחלת כליות כרונית – [מקור]. 

חלבון α-Klotho הוא הקולטן ל- Fibroblast Growth Factor-23 (FGF23) – מתבטא בעיקר בכבד, אך נמצא גם בכליות, במעיים ובטחול. עוד על קלוטו – כאן.

המניפולציה של ציר αKlotho-FGF23 כוללות מתן exogenous Klotho [מקור] אגוניסטים אקסוגניים של קלוטו, אלו חומרים שנקשרים לקולטן מסוים, כאן לקלוטו, ומפעילים אותו. נחקרו גם אגוניסטים סינתטיים וטבעיים וגישות עקיפות, שמקובלות יותר בקליניקה שלי והובילו לתוצאות מרשימות, באמצעות אפנון של המזון והמיקרוביוטה של ​​המעיים. בולט בהן המזון כתרופה ושימוש במגוון סיבים תזונתיים לדוגמא בצילום למעלה – פיקנוגנול. עדויות עולות ממחקרים קליניים ובסיסיים שמראות את שנרשם לעיל, כי מחלת כליות כרונית היא למעשה מצב של מחסור קלוטו אנדוקריני (בבלוטות שמייצרות ומפרישות הורמונים אל מחזור הדם) וכלייתי, שעשוי לשמש כסמן ביולוגי מוקדם ו/או זה שתורם להתדרדרות המחלה למצביה הכרוניים כולל אותם סיבוכים שמובילים במחלות כליות כרוניות, להסתיידות בכלי הדם, היפרטרופיה לבבית והיפרפארתירואידיזם משני. השלמה של Klotho ושל ה-אקסוגני (שבא ממקור חיצוני) ו/או הסדרת ייצורו של ה – Klotho האנדוגני (שנוצר או מתפתח מתוך הגוף עצמו) באמצעות מעכבי מערכת רנין אנגיוטנסין, מעכבי HMG CoA רדוקטאז, אנלוגים של ויטמין D, קולטנים המופעלים של פרוליקסאטור, אגוניסטים גמא או נוגדי חמצון כל אלו כולם או חלקם יכולים להעניק כאן הגנה מתחדשת מפני חמצון ודיכוי של פיברוזיס כלייתי (דלקת ברקמת הכליות), וגם להגיע למניעה או תחילה להקלה בסיבוכים במחלת כליות כרונית, כפי שנראה בקליניקה בה משתמשים בישיבה בשמש במשך 20 דקות כל יום כתרופה, בפקנוגנול תוצרת בית – כאן המתכון הסודי להכנתו. לכן, Klotho הוא מועמד מבטיח לישיבה בשמש, שימוש בסיבים תזונתיים (במינון וסוג נכון, למשל נבט חיטה אסור, שיבולת מותססת – מותר) יחד עם היותו כסמן ביולוגי מוקדם, וסוכן שמבשר על טיפולים חדשניים [מקור], טבעיים, ללא תרופות למחלות כליות כרוניות. אפילו וגם כשהמועמד להשתלת כליה – כלומר כישלון רפואי מוחלט של החלמה ודיאליזה נואש. כל הגישות הללו מקנות חוסן שמתנגדיו רק מעודדים תהליכי ניוון וזקנה איומה ונואשת. עוד אזכיר את שנרשם בפתיח: כל התרופות נחשבות כגורם שכיח להפרעות באלקטרוליטים.

תפקוד הסלולר האופטימלי בגוף תלוי בשמירה על ריכוז זרחן תקין בסרום [מקור], ועל הימנעות מנטילת תרופות.

שלוש אלות הגורל וקלוטו משמאל. צייר Pieter ThijsPeter Thijs or Pieter Thys[ – מקור הציור ויקיפדיה

הגן klotho (KL) Klotho הוא אנזים שנמצא בבני אדם וייצור מופחת של חלבון זה נצפה בקרב חולים עם אי ספיקת כליות כרונית (CKF) ועשוי להיות גם אחד הגורמים העומדים בבסיס התהליכים הניווניים של גמישות העורקים ומקורן של מחלות כרוניות רבות מטרשת עורקים, אוסטאופורוזיס ואטרופיה של העור ועד לאי ספיקת כליות כרונית, סוכרת והתמכרות לאלכוהול, רוצה לומר שאזון של קלוטו יכול לשרת אותנו לא רק באיזון זרחן בגוף אלא גם בציר אנדוקריני (אוסף של בלוטות שמייצרות ומפרישות הורמונים אל מחזור הדם.) בכבד-מוח על מנת למלא תפקיד חשוב בוויסות התנהגות שתיית האלכוהול ולספק יעד תרופתי ייחודי להפחתת צריכת האלכוהול. [מקור] כאשר מעבר ממשקה אלכוהולי כבד לבינוני אפילו יכול להשפיע לטובה על הסיכון למחלות לב וכלי דם, על אחת כמה וכמה הפסקת ההתמכרות לגמרי [מקור].

צוות חוקרים מהרוורד מצא כי לקלוטו, תפקיד מרכזי גם בהרזיה וברמות הסוכר בדם (בעכברים) ובהעדר קלוטו לא רק מגיעים לאי ספיקת כליות כרונית ודיאליזה גם אפשר להרזות – רוצה להגיד ש

לא תמיד נדרשת בדיקת קלוטו. די לראות שהמטופל מרזה – הווה אומר חסרון בגן חשוב זה.

העכברים של הרוורד אמנם לא השמינו אבל חשוב מכך רמות הסוכר בדם שלהם לא היו גבוהות, כולל גם לאחר שאכלו תזונת עתירת שומן הידועה כמעלה את רמת הסוכר בדם גם נושא זה עומד לפנינו בבואנו להחלים את הכליות הסוררות. ממצאים אלו אמנם מזרזים מחקר בסוכרת 2 באנשים והגן קלוטו עומד במרכזו [מקור]

מקורו של השם קלוטו – כמאריך חיים (עד 30%, במחקר שנערך בעכברים) נובע משם של אלה יוונית שסובבה את חוט החיים. 

בני-אדם בעלי גרסה פגומה של הגן הזה הם שנראים כמזדקנים טרם זמנם ונשאי מחלות כרוניות. לא רק העדר גם פגם בגן לא טוב לבריאות הכללית. עוד אנו מצטערים על הפגמים וההעדר, הראו החוקרים כי להיפך מנזכר לעיל, באמצעות האצת הפעילות של הגן, הם יכולים להאריך את החיים של עכברים זכרים משנתיים לשלוש שנים (30% כנזכר לעיל,). לגן אין השפעה דומה על נקבות עכברים, אך גם אם המחקר הזה נותן תקווה רבה לבני האדם ממין זכר לדעת ד"ר מאקאטו קורו, פרופסור לפתולוגיה במרכז הרפואי הדרום מערבי של אוניברסיטת טקסס ושותף בכיר במחקר, הרי שהוא שוכח שהעדרו של הגן האנטי אייג'ינג הזה עלול גם להיות גורם לסכרת ולהשמנת יתר ולזרוז דיאליזה, וטרם דברנו על סנטזה של ויטמין די, כלומר לחיסולה של יכולת הכליה לאזן זרחן. אובדן כלייתי של α-Klotho עלול גם להשפיע על הפרשת יתר של הסידן בשתן אפילו בנפרופתיה סוכרתית מוקדמת. [מקור]. 

המדד שמצביע על הכליות הוא ה-GFR (מדד קצב הסינון הפקעתי (Glomerular filtration rate – ‏GFR). רושמים אותו גם eGFR – הוא המדד הכי חשוב בשלב הגעתך לטיפול החלמה של הכליות הסוררות. 

כולם מדברים על הקריאטינין כמדד חשוב להבנת המחלה וקצב התדרדרותה הרצחני, אבל לא מדברים על יכולתו לעלות בקצב מהיר – אם מטפלים בבעיה נכון. השאלה העומדת למה הרופאים נותנים ומציעים לחולי כלייה כל מני כדורים, תרופות נגד קריאטינין וה-GFR יורד! בהבדל מהניכר בצילום מסך של היסטוריה של עליית ה- GFR למעלה. (לכאורה המדד יורד אך הנושא אינו כה פשוט, כי תרופות רבות, כולל תרופות ליתר לחץ דם מעלות את הקריאטינין, אבל חלקן מעלות גם את הטריגליצרידים בדם, כך שהנוסחה הכוללת בתוכה קריאטינין לחישוב ה-GFR, נותנת למעשה מדד של לכאורה השתקפות של התרופות על הכליות, ולא כנדרש שיקוף של תפקוד הכליות נטו וכל זאת כשהממסד דוחף ומכוון דיאליזה. כאן נדרש עיון מדוקדק במדד האוראה, הסידן והזרחן כדי לדעת מה באמת קורה בגוף יש לדרוש את אחד המדדים המרכזיים – הביטו בציר המופיע כאן למעלה – הציר: FGF23-αKlotho הוא המחזיק במתג הראשי של הומאוסטזיס כולל ויסות מטבוליזם של פוספט והוא שיכול לחשוף בפניכם את התמונה הנכונה. רוצה לחשב לבד את מדד ה- GFR שלך – כאן.

למאמרי – אילוף הכליות הסוררות – כיצד להחלים ממחלת הכליות שאין לממסד דרכים לבלום אפילו את התדרדרותה – אי ספיקת כליות, להקליק כאן

כולם מדברים על הקריאטינין כמדד חשוב להבנת המחלה וקצב התדרדרותה הרצחני – לא מחלימים מאי ספיקת כליות אף אחד לא הצליח לרפא זאת, בכל אופן בממסד הרפואי – הכל מוביל שם לדיאליזה, שאינה ריפוי, לדעתי על הרופא לרפא. אפשר להחלים מאי ספיקת כליות. הרופאים נותנים ומציעים לחולי כלייה, תרופות נגד קריאטינין וה-GFR יורד! כלומר המדד המרכזי מלמד על כשלון מוחלט. (לכאורה המדד שמצביע על ירידה של הקריאטינין מזוייף, כי תרופות רבות, כולל תרופות ליתר לחץ דם לרוב מעלות את הקריאטינין, וקריאטינין גבוה מוריד בנוסחא את ה GFR כך שהנוסחה הכוללת בתכוה קריאטינין לחישוב ה-GFR, נותנת למעשה מדד של ההשפעה ההרסנית של התרופות על הכליות, וזה מדד שגוי מבחינת התפקוד של הכליות נטו וגם ובמיוחד כשהוא זה שכוון דיאליזה – לכאורה מבט שגוי או אפילו בדרך רמיה. לכן כאן נדרש עיון מדוקדק במדד האוראה, הסידן והזרחן כדי לדעת מה באמת קורה בגוף.

בצילום למעלה אפשר לראות בדיקת דם אמיתית, והיא מצוינת, אבל רק לכאורה. האמת שהיא מבשרת אסון קרב. הבדיקה הזו היא של גבר בן 73 מיום ה 28.07.2020. במבט על כל הנתונים פרט לאחד, מלמדים שהאדם בריא, לכאורה הכל מאוזן: הסוכר, האוראה – מאוזן כביכול זנ נער בן 17. הביטו על ה-GFR 13.6, כיצד אדם בריא מגיע למדד סינון פקעתי כל כך קשה? אלו הכדורים, והתרופות. הכל אחיזת עיניים. אדם שמגיע ל GFR 13.60 הוא אדם שמדברים אתו על דיאליזה! כשאין כאן ולא בשאר הדפים מדד של גורם צמיחה פיברובלסט 23! בקשו אותו!

שני המדדים המרכזיים – להבנת תמונת מצב המחלה/הבריאות (נושא מאמרי זה) הם קלוטו וגורם צמיחה פיברובלסט 23 – האחרון הוא הורמון מרכזי להבנת מצבך – בפרט אם השאלה שעומדת על הפרק כן דיאליזה או להזדרז ולמצוא דרכי החלמה אחרות, שמאריכות חיים ואף יותר מכך. המדד השני נקשר אליו ומסייע לו לעשות את העבודה. למעשה די בנתון האחרון בגורם צמיחה FGF23פיברובלסט 23 – בשביל להחליט. FGF23 נקשר בהומאוסטאזיס של פוספט, סידן וויטמין D) אז בעומדך לפני הנפרולוג הלוחץ על דיאליזה – מה בנוגע להורמון FGF-23 (אשר מקורו בעצמות, הוא מיוצר שם כפפטיד עם 251 חומצות אמינו [מקור1, מקור2], ותפקידו העיקרי של FGF23 הוא דיכוי ספיגה חוזרת של פוספט (זרחן) או ויסות ריכוז הפוספט/זרחן בפלזמה (בדם)  Fibroblast growth factor 23) – FGF23 גורם צמיחה פיברובלסט 23 רע כשהוא עולה. וכשהוא מאוזן הוא מפחית את רמת הפוספט בסרום על ידי דיכוי ספיגה חוזרת של פוספט באבובית המקורבת proximal tubules או הטובול הפרוקסימלית וספיגת פוספט במעי באמצעות הורדת רמת 1,25-דיהידרוקסיוויטמין 1,25-dihydroxyvitamin D) D. אחד משני ההורמונים מווסתי הסידן. [מקור].

עד לאחרונה לא היה ברור אם יש מנגנון הדוק של רמת פוספט בסרום המווסת על ידי הורמון ספציפי שמווסת פוספט. עד כה היה ידוע שרמת הסידן (Ca) בסרום (בדם) מוסדרת בטווח צר על ידי פעולות של שני הורמונים מווסתים סידן, הורמון פרתירואידי (PTH) ו- 1,25-דיהידרוקסיוויטמין D [1,25 (OH) 2D].  לעומת זאת הזרחן היה יתום. זיהוי גורם הגידול פיברובלסט 23 (FGF23) הוא חידוש ותפנית מדהימה בנושא ויש לזה השפעה מכרעת על חיי הפונה לדיאליזה [מקור].

דיסהרמוניה ואבדן דרך של מנצח על תזמורת – עליה במדד של FGF23 עלול לפגוע בגיוסם של תאים פולימורפיים גרעיניים (אזור בדנ"א) (PMNs) על ידי פגיעה בהפעלת האינטגרנים (קולטנים המתווכים בחיבור תאים לרקמות הסובבות אותם, כולל הנוזל הבן תאי – מטריקס, דיסהרמוניה זו עלולה להקשות מאוד על שיקום אבר הכליות שנפצע AKI) והגירה לאתר ההדבקה, מה שמרחיב דלקת ומשפיע על הדלקת בכליות לרעה.
השפעות כאלו נמצאו בכליות פצועות במודלים של AKI – מחלת אבר הכליה כולל פציעות בדופן הנפרונים, מה שנחשב כקשורות ליציאה מאיזון של מערכת החיסון [מקור] ועליה במדד הFGF23. במחקרים קליניים, יש עדויות גוברות שמצביעות על קשר בין רמות גבוהות של FGF23 לרגישות לזיהומים, מה שמאשר את נושא הפגיעה באבר הכליות ודלקת. לדוגמה, רמות FGF23 גבוהות במחזור הדם נקשרו באופן עצמאי לעליה בצורך באשפוז שהיה קשור בזיהום בקרב קבוצת מחקר של קשישים [מקור].
השפעות אחרות ('מחוץ למטרה') של FGF23 נצפו ברקמות שונות כפי שמתאר האיור למעלה. כך עלייה בסרום של FGF23 נקשרה במצבי אנמיה, מחסור בברזל תפקודי, במצבי דלקת, וירידה בקצב מדד הסינון הגלומרולרי (GFR) .וסינתזה חוץ-אוסיאוסית. [מקור]
מקור האיור בצילום מסך של המאמר: The Role of FGF23 in AKI and CKD: Beyond Phosphorus Regulation.

גורם הגידול פיברובלסט 23 (FGF23) הוא פפטיד עם חומצה אמינית-גליקוזילציה 251 [מכיל עד מספר מסוים (למשל 50) של חומצות אמינו בעוד חלבון מורכב מיותר מ-50 חומצות אמינו.], אשר זוהה בתחילה בחולים עם היפופוספטמיה דומיננטית אוטוזומלית או אוסטאומלקציה אונקוגנית.

FGF23 בגלל ה- AGEs  נמצא שלם באדם בריא ושבור בחולי

AGEs  מכונה גליקציה ו גליקוזילציה [Advanced glycation end products (AGEs)] גלוקוז מוגבר בדם, עובר תהליך של עיבוי עם חומצות אמינו חופשיות (חלבונים) בתהליך שמכונה גליקציה (AGEs-תהליך בו משתנה מבנה החלבון בהשפעת מולקולת סוכר). תוצאות הגליקציה אירועים  שהולכים ומגבירים את הלחץ החמצוני והלחץ החמצוני בתורו מחמיר את המצב של מחלת הכליות שלך [מקור]. המצב הולך ומתדרדר וככל שנזקיו גדלים כך עולה הצורך להגן על הגוף ולעודד ובכול הכוח ייצור של גלותטיון והגנה על תפקודו של ה- Nrf2 אבל לשם כך יש להפחית פחממות וסוכרים . אחת הרעות הגדולות של הגליקציה הרס ה FGF23 והפיכתו מפפטיד שלם (חלבון קצר שרשרת) לפפטיד שבור.

הפפטיד הזה קיים בפלזמה של אנשים בריאים כפפטיד שלם, שהוא צורתו הפעילה של FGF23 [מקור1, מקור2]. בהפרעות שהגליקוזילציה מייצרת, תהליך בו הסוכר שאנו צורכים, נקשר לחלבון קולגן, הפפטיד FGF23, השלם נקטע בתוך התאים. דבר זה מביא לשבירתו ולשחרור שברים שלו לדם [מקור]. ריכוז ה-FGF23 השלם בפלזמה יורד עקב כך והמדד שלו נמוך, ואילו ריכוז השברים של ה- FGF23 מוגבר; זה מה שמביא את החולים לפתח היפרפוספטמיה – היא רמת הזרחן הגבוהה בדם, וכן לתופעות דלקתיות ופגיעה ביצירה של ויטמין D. כלומר הפפטיד הזה בתזונה רבת פחמימות וסוכרים לצד תזונה רבת שומנים וחלבון מהחי הופך מהורמון לשמירה על בריאותנו להורמון הגורם להפרשה מוגברת של זרחן. והזרחן בשתן (phosphaturic) עולה. ככל שרמת ההורמון FGF-23 עולה, כך יכולת הכליה לטפל בזרחן יורדת (הוא שנרשם: התופעה ניכרת בהפרשה מוגברת של זרחן בשתן) זה הרגע וזה המדד שמדבר על הצורך בדיאליזה שרק עולה. אבל אם ה-FGF23 לא עלה רק ה-GFR ירד, אין צורך בדיאליזה !!!

אם ה-FGF23 לא עלה רק ה-GFR ירד, אין צורך בדיאליזה ועדין אפשר להחלים.

אז אם הרופא במצב זה לוחץ עליך להיכנס לדיאליזה, יש לדעת, שמדובר בתהליך שאין ממנו חזרה, מסלול לכיוון אחד – בעצם למה הוא מבקש לזרז את ההכנות לדיאליזה? מוטל עליך לדרוש בדיקה של הורמון זהFGF-23 ואם הוא לא עלה, ויש לי במקרה מקום בקליניקה, עליך, מכל מקום כדאי לך, לפנות מיד, וכל דקה כאן קובעת, יש לדעת כי ההורמון FGF-23 עולה עוד לפני העלייה ברמת הזרחן ובכך מצביע על הצורך המוקדם בצום זרחן. כך הגענו להנחיית תזונה שלישית שמופיעה במאמר היסוד שפרסמתי "אילוף הכליות הסוררות" והקישור אליו נמצא כאן. וככל שנושא הזרחן מורכב נתחיל הפעם רק מכך שעליך להימנע ממוצרי חלב, סובין חיטה, ואגוזים, גם משמרי בירה.

צום מזרחן יכול כצעד ראשוני פשוט להציל אותך! מצער שבבתי הספר לרפואה משקיעים במדע התרופות (פרמקולוגיה) אבל אין למעשה קורסים בנושאים דוגמת המזון כתרופה – בנוסף, רמה גבוהה של FGF-23 מקשרת בין חולי דיאליזה למחלות לב, ולכן יש צורך טרם הכוונה לדיאליזה בטיפול תומך גם ללב ואם ההורמון Fibroblast growth factor 23 עולה, יתכן שגם אני כבר לא אצליח לסייע לך. מחקרים מראים על יתר תמותה בדיאליזה כשה-FGF-23 עולה וסיבת המוות שבץ לב

הבדיקות הנעדרות – נושא נוסף שבדיקת הדם שלך לא מתייחסת אליו נקשר בגן קלוטו (Klotho) שבא לידי ביטוי בעיקר בכליה ונחשב למדכא הזדקנות, ונוכחותו מעניקה תקוה לחולים. בדיקת קלוטו מוקדמת ככל האפשר וכשמדד ה-GFR שלך עומד על 70 – בשתן הכרחית לדעתי כיום כי

ירידה ברמות חלבון הקלוטו בשתן זוהתה על-ידי החוקרים כאחד הסמנים הביולוגים המוקדמים ביותר שמנבאים ירידה בתפקוד הכליות והתקדמות CKD – מחלת הכליות

[מקור], יוצא כך שהתעלמות ממדד זה טרם החלה הכליה שלך להתדרדר ויותר מכך בשלבי הסוף, לאחר חודשים של טיפול בתרופות שכשל בשלב הכנסת החולה לדיאליזה תמוהה בעיני, כי האמת חייבת להאמר בהחלט יתכן שעדין לא הכל כשל ולא צריך עדיין את המהלך שאין ממנו למעשה חזרה. בקישור הבא אפשר לראות שהחוקרים מזהים נושאים אלו: גורם צמיחה פיברובלסט 23 והגן קלוטו כמרחב ופתרון חדש לבעיה מורכבת זו ואם הרופא שלך לא שמע על כך זה הזמן להראות לו את הקישור שנמצא כאן, כאן, כאן, גם כאן וכאן–  
פיברובלסט (Fibroblast), או תא סיב, הוא תא ברקמת החיבור המייצר ומפריש החוצה את אבני הבניין היוצרות את המטריצה החוץ-תאית של הרקמה, הנוזל הבן תאי. הרפואה החדשה חוקרת את הנוזל הבן תאי וחושפת בו יכולות ייחודיות לסייע לגוף להחלים את עצמו מפציעות של דופן התאים – נושא שחשוב במיוחד בבואנו להחלים את צנרת הכליה –

המטריצה ​​החוץ תאית (ECM) מחוברת ישירות לתאים שהיא מקיפה. למעשה היא המיקרו-סביבה אשר מדביקה ומאחדת את התאים והאיברים שלנו. חלק ממחברי המפתח הם חלבונים הנקראים אינטגרינים, המוטמעים בקרום הפלזמה. חלבונים במטריקס החוץ תאי, כמו מולקולות הפיברונקטין המוצגות בירוק בתרשים למעלה, יכולים לפעול כגשרים בין אינטגרנים וחלבוני מטריקס חוץ תאיים אחרים כמו קולגן. בצד הפנימי של הממברנה, האינטגרנים קשורים לשלד הציטוס – שלד התא [מקור] אחד הייצרנים המרכזיים של .
המטריצה החוץ-תאית הוא תא פיברובלסט [מקור]
הצטברות חומרים רעילים ב- ECM תביא למחלה תאית והתבדלות מכיוון שרעלנים במטריקס החוץ-תאי יכולים לשבש את המטריצה ​​התוך תאית ואף משבשים אותה במחלות כרוניות עד כדי העדר יכולת לסייע ולהחלים את האדם ללא ניקוי רעלים אלו משום שהרעלנות חודרת בהמשך אפילו את המטריקס האינטר-גרעיני, כך שמחלה יכולה להתפתח גם אם הרעלן לא מזוהה. קל להבין שאנשים החיים בסביבה מזוהמת מאוד מועדים יותר ויותר למחלות שונות, כולל סרטן (התבדלות סלולרית), דלקות כרוניות, ואי ספיקת כליות. הדבר נכון גם לגבי התאים שלהם. [מקור] המטריצה החוץ-תאית (ECM) מכילה חלבונים שונים כמו קולגן (סוגים I, III ו- IV), פיברונקטין, למינינים וחלבונים אחרים, אלו התגלו כישות נבואית שמתכתבת טוב יותר עם דרגת ההתרסקות של ה- GFR, ומשום שמדד התרסקות ה- GFR מבשר מוות כולם רוצים לנקות את המטריצה ומשתמשים לשם כך כיום במזון כתרופה להפעלתו של גורם גרעיני erythroid-2-גורם-2 (Nrf2 או NFE2L2)  [מקור]. האותות המשובשים מהמרחב הזה מתחילים להתייצב במהלך של ניקוי הסביבה החוץ תאית שמאפשרות לחדש את מאגר החלבונים של ההחלמה כגלוטתיון במרחב הזה  [מקור1מקור2מקור3].  
כאשר מדברים על מזון כתרופה למטריצה מדברים תחילה על הסולפורפאן – מהמרכיבים החשובים ביותר שבנבטי הברוקולי – פרסמתי על כך מאמר שלם שהקישור אליו נמצא כאן. בנוסף לכך חייבים את עמילן העמיד, והכוסמת כולם מפעילים מצוינים של ה- Nrf2 המכונה גם חלבון הנעורים, וממלא תפקיד מפתח בהגנה . Nrf2 קשור קשר הדוק לעיכוב ההידרדרות של המטריצה ​​החוץ תאית (ECMוהדלקת [מקור]. מקור האיור במאמר: המטריצה ​​החוץ תאית

הנוזל הבן תאיהמטריקס – על רשת חלבונים המקיפה ועוטפת את תאי הגוף [מקור], סטרומה – תאי המשתית, לצד חומרי הרעל והחמצון תאמינו דווקא -לא נחקר. ואף גרוע מכך – המטריצה החוץ-תאית (ECM) כמו קולגן (סוגים I, III ו- IV), פיברונקטין, למינינים וחלבונים אחרים, התגלו כישות נבואית שמתכתבת טוב יותר עם דרגת ההתרסקות של ה- GFR. כשכאן עומד בפנינו מודל חדש: המטריצה החוץ-תאית, שמנבאה טוב יותר מכל המדדים את קצב ההתקדמות למחלות כרוניות ודלקות חריפות [מקור1מקור2מקור3].

האצה בעזרת יכולותיה בהפעלת ה Nrf2 מסוגלת לטהר את הנוזל הבן תאי גם ממהרסי הכליה ויותר מכך לאפשר לחומרים המיטבים עם הכליה שבנוזל הבן תאי לבוא לעזרתה.

הטיפול הנכון במטריצה החוץ-תאית כולל לחיצות החלמה שמסייעות לתהליכי הניקוז כאשר כיווצי השרירים הכרוניים משתחררים לצד מזון כתרופה. בו לתזונת נבטי הברוקולי בעלי המרכיב הייחודי –הסולפורפאן, אשר ביכולתו, ובסיועו של הגלוטתיון להפעיל את Nrf2 (Nuclear factor erythroid 2-related factor 2) .הנחשב לסוכן העיקרי המעניק הגנה לתאי הגוף מפציעות [מקור] מתקן הממברנה הגדול [מקור]. יסוד תזוני נוסף להחלמה – אצה מסוג ווקאמה Wakame

האצה האדומה והחומה מכילות פוקוקסנטין חומר החלמה שנמצא כבעל מסוגלות להפעיל את מערכת Nrf2 ARE (Nuclear factor erythroid 2-related factor 2), מדובר בנושא רב חשיבות לתהליכי החלמת פגעים בתאי האפיתל. תאים שהדופן שלהם נקרעה – נהרסיםוהנוזל התוך תאי נשפך מהם – אבל הם יכולים להחלים כולל אלו שנקרעו בנפרונים של הכליות כשהן פגועות וכן אלו שנמצאים בדופן העורקים ומעלים את הסיכון למחלות לב ומוות – נושא זה מסביר מדוע הפוקוקסנטין מחלים עורקים, מרחיב את גמישותם, מפחית כולסטרול ויתר לחץ דם, מסייע לסלק את הדלקת מהנפרונים ואת כאבי השרירים הלא מוסברים – מציל חיים. פוקוקסנטין או אצה בעלי יכולת מופלאה להגן ולהפעיל את השומר הפנימי והמגן שלנו ה- Nrf2 מפני נזק לתאי המטריקס (הנוזל שנמצא מחוץ לתאים) (ECM).הפעלתו של ה – Nrf2 קשורה קשר הדוק לעיכוב ההידרדרות של המטריצה ​​החוץ תאית (ECM) ושלילת הדלקת [מקור]. בלעדי הגנה על הנוזל הבין תאי (מטריקס) הגוף שלנו פשוט לא יוכל לבנות מחדש ולא יכול לתקן מפגעים פנימיים ופציעות שנוצרות באופן טבעי, או מתאונה במהלך הפעילות היום יומית שלנו, ופצעו את דופן התאים ובמיוחד את הקרום החיצוני של תאי האפיתל (את הממברנה). חומרי התיקון נמצאים במטריצה וכשהיא מורעלת הם לא יכולים להגיע לאזור הפצוע. אצה מסוג וואקאמה מאפשרת זאת וכן נבטי הברוקולי בהפעלת ה- Nrf2 


בלעדי הגנה על המטריקס (הנוזל שנמצא מחוץ לתאים) הגוף שלנו פשוט לא יוכל לבנות מחדש ולתקן פציעות שנוצרות במהלך הפעילות היום יומית, לא יועילו כל תוספי המזון המיועדים לפעול בתוך התא להגן על הממברנה ולתקן את פצעיה. כי המעבר אל התא נמצא במטריצה – בנוזל הבן תאי. והמגן הגדול עליה המטריקס – גורם גרעיני erythroid-2-גורם-2 (Nrf2 או NFE2L2) הוא ווסת מאסטר לתגובת הלחץ האנטי-חמצוני, המעורב בהגנה מפני מחלות חמצוניות / מתווכות דלקת רבות, כולל השפעות נגד סרטן שמקורן רק הולך ומחריף ופצעי דופן התא בייסודן [מקור].

לצורך ניקוי רעלים בטוח ויעיל, על הרעלנים לעבור באופן אידיאלי תגובה איטית יחסית מציינים אותה כשלב I ולאחריו שלב II מהיר יותר. זאת על מנת למנוע הצטברות של מטבוליט (תרכובת המיוצרת בתהליך של חילוף חומרים – מטבוליזם). שלב I, שיכול להיות רעיל יותר מקודמו [מקור] ללא תגובה אטית יחסית. האנזימים של שלב II לא מופעלים כראוי על ידי הרכיב שמכונה"מגן הנעורים", וסולפורפן בנבטי ברוקולי או פוקוקסנטין שנמצא באצה מסוג וואקאמה – שניהם גורמים ממריצי תהליך, ממריצים רבי עוצמה של החלבון האגדי מגן הנעורים – Nrf2 שמאפשרים לשלב גורלי זה – המכונה שלב II לעמוד במשימה בהצלחה – לנקות את המטריקס מרעלים. עוד על תהליך זה כאן.

מקורו של הפיברובלסט הוא במזנכימה, רקמת החיבור העוברית, סוג של רקמת חיבור, ככלל כל רקמת חיבור בנויה משני מרכיבים עיקריים: תאים ומטריצה חוץ-תאית, ומתאפיינת בריכוז רב של חומר בין-תאי, מצע בין תאי (matrix) הכולל סיבים רטיקולריים שונים (או הסיבים הרשתיים – סיבי קולגן מסוג III המתארגנים במבנה של רשת תחוחה, נפוצים בשכבה הבסיסית של האפיתל, ברקמת חיבור עוברית, בטחול ובאיברים לימפטיים אחרים, במח העצם, בשריר חלק, ברחם, בכבד, בכליות, בבלוטות אנדוקריניות מסוימות ובאנדונויריום) ותאים חסרי-התמחות. על כולם באופן שטרם נחקר משפיע המנצח הגדול על התזמורת FGF23 גורם צמיחה פיברובלסט 23 עליו נסב מאמרי זה ידוע כיום שמהלך זה מתבצע בהשפעת גורמי גידול נוספים, כמו למשל FGF, אשר מתחלק ומתמיין. באדם הבוגר הפיברובלסטים כמעט שאינם מתחלקים, אם כי חלוקה כן נמשכת כאשר יש צורך בפיברובלסטים נוספים בעת ריפוי פצעים. חובה עלינו לסייע כמרפאים למהלך זה ולא לקבור אותו עם דיאליזה טרם עת.

 Klotho מתבטא גם בבלוטת התריס, בה הפיברובלסט FGF-23 מקטין את הביטוי וההפרשה של הורמון הפרתירואידי, מה שמדכא עוד יותר את סינתזת הוויטמין D בכליות. לפיכך, גורם גידול פיברובלסט 23 FGF-23 מתפקד כהורמון זרחן, כמו גם הורמון נגדי לוויטמין D, ובכך גורם לאיזון פוספט שלילי. עכברים חסרי FGF-23 או klotho מראים היפר-פוספטמיה בנוסף לפיתוח פנוטיפים דומים להזדקנות, הניתנים לחילוץ על ידי החלטת שמירת הפוספט. ממצאים אלה חשפו קשר בלתי צפוי בין הזדקנות לפוספט. בקרב חולים עם מחלת כליות כרונית (CKD) ניתן לראות באופן כללי אוניברסיטת פוספט וקשורה לעלייה בסיכון לתמותה. חולי CKD מראים רמות FGF23 גבוהות בסרום יחד עם ביטוי קלוטו מופחת בכליה ובפרהירואידית, מה שהופך את FGF23 וקלוטו כסמנים ביולוגיים פוטנציאליים ויעדים טיפוליים ל- CKD. חלבון הקלוטו משמש לא רק כקולטן משותף ל- FGF23 אלא גם מתפקד כגורם הומורלי. התחום החוץ תאי של Klotho משתחרר לדם ולשתן על ידי שפיכת ectodomain ומפעיל פונקציות שונות ללא תלות ב- FGF23, כולל ויסות של תעלות יונים מרובות ומובילים.

ירידה ברמות חלבון קלוטו בשתן זוהתה כאחד הסמנים הביולוגיים המוקדמים ביותר להתקדמות CKD.

המחקרים השונים מראים כי קלוטו נחוץ להפחתת פוספט בסרום ורמות 1,2 (OH) 2D מהווה מולקולה הכרחית לאיתות FGF23 

הוכח כי FGF23 קשור קשר הדוק למחלות היפופוספטיות כגון: רקטים ואוסטאומלציה שמאופיינות במינרליות לקויה של מטריצת העצם (אצל ילדים) וכן פיגור צמיחה ועיוות עצם הם התכונות העיקריות של רככת בעוד שחולשת שרירים קשה וכאבי עצמות הם תסמינים נפוצים של אוסטאומלציה אצל מבוגרים, גם רככת היפופוספטית [מקור].  בנוסף למחלות אלה, דווח לאחרונה כי עירוי של תחמוצת ברזל הנותרת (פולימלטוזה מברזל) יכול להוביל גם להפחתת פוספט בכליות בתיווך מוגבר של FGF23 [מקור1, מקור2 ]. לא נחשפתי לנתונים על תסמינים ונזקים ויש לבחון אותם טרם שימוש בתרופה זו.

מחלת כליות כרונית (CKD) כוללת מצב של ירידה מתקדמת של תפקוד הכליות לאורך חודשים או שנים הנגרמת כתוצאה מתהליכי מחלה שונים או כתוצאה מהתמכרות למזון רעלני, יתר חלבונים, יתר זרחן כמו במוצרי חלב ויתר אשלגן כמו באגוזים ותפוחי אדמה. שכיחות CKD מתקרבת לממדי מגיפה ברחבי העולם. יותר מ- 26 מיליון אמריקאים, או 13% מכלל האוכלוסייה, סובלים מ- CKD.1. יש לציין כי הרוב המוחלט של חולי CKD-מתים בטרם עת לא מאי ספיקת כליות, אלא בגלל הופעה מוקדמת של מחלות שעליה במדד ה FGF23 , ניכר בהן אך הוזנח בבדיקות השוטפות ולא טופל, כמו מחלות לב וכלי דם, סרטן, וכן זיהום ודלקות. לעתים מזהים גם ניוון עור, אוסטאופניה וליקוי קוגניציה.

גרד בעור משמש לאבחון יתר זרחן

היפר-פוספטמיה – כאשר אין די בדיקות שחושפות את המחלה באמת יש להכיר תסמינים שמסייעים להחלמתך בזמן. רמת הזרחן בדם גבוהה, האדם מתגרד, ובבדיקת דם (בבדיקה הביוכימית של הדם) מזהים יתר זרחן ו או עליה ברמת ה-PTH (ודקים את ריכוז הזרחן ובנוסף חיוני מאד לבדוק את ריכוזם של יונים נוספים כמו מגנזיום וסידן. גם רמות  האוריאה והקריאטינין בדם חיוניות לבדיקה של תפקוד הכליות.

עליה ברמת הזרחן בעקבות כניסה מוגברת לדם נגרמת על פי רוב בעקבות שימוש מוגבר בתרופות משלשלות, מתן מוגזם של זרחן דרך העירוי התוך ורידי או הרעלה של ויטמין D, על גורמים אלו אחראי הרופא שלך. אגב, גם מצבים של חמצת (רמות סוכר גבוהות בדם – בעיקר עקב יתר חלבונים ושומן רווי) יכולים אף הם לגרום לעודף זרחן בדם. הגלוקוז, שמגיע מהמזון משמש כרכיב חיוני בייצור אנרגיה בתוך התא וכאשר הגלוקוז אינו מגיע לתא, כמו במצב של יתר חלבונים – הגוף מחפש מקור אנרגיה חלופי, אנרגיה זו מגיעה מפירוק השומנים. היווצרות הקטונים באופנה כיום אבל היא תוצר הלוואי מפירוק השומנים אשר משבשת את המאזן הכימי בגוף והופכת את הדם לחומצי, מכאן בא השם חמצת

שלב זה דורש צום זרחן (נושא שהתקבל אפילו על דעת רפואת הממסד) וזאת משום שאפילו דיאליזה אשר מחליפה את עבודתן של כליות חולות, ומסלקת חומרי פסולת כגון עודפי זרחן, מלח ונוזלים. לרוב, אינה יכולה לסלק את כל עודפי הזרחן מגופו של חולה הכליה. בכך שבנו להתחלה – מהראוי למצוא פתרון חדש לבעיה וזה ככל הנראה הגם שמצער ביותר, לא נמצא בנפרולוגיה.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק המידע באתר ובמאמרים הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים של ירון מרגולין תחליף להיוועצות עם רופא או רוקח.  מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך המכיר את פרטי המקרה או רוקח בכל הנוגע למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות אפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    If you have any questions left –

    I'd be happy to answer any questions.

    מאמרים אחרונים

    For a direct application form to Yaron Margolin – please click here

    Recent Articles

    מאמרים נוספים

    Kidney Failure

    Taming the Rogue Kidneys

    Vital Information

    מבוא לפסיכותרפיה מכלולית והוליסטית

    הפסיכולוגיה הטיפולית וההוליסטית – תולדות הפסיכותרפיה

    מגילת רות האלמנה שיצאה ממרחב הנוחות

    יש פתרון כולל לבעיות הקשורות לדימוי עצמי, חוסר בטחון וערך עצמי נמוך – דופמין

    חרדה

    מעגל המוזר – התפתחות ה"אני" בשנה התשיעית לחייו

    איך מורידים לחץ וחרדות באופן טבעי? התמודדות עם סטרס ולחץ נפשי

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    למה אני לא מצליח להתמיד – והסוכר

    גמישות היא מצב נפשי – אתגר בזרימה ושינוי –  אני מבקש להתגמש

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    איך לצאת ממצבי תקיעות בחיים – שיטת שלוש השאלות בגובה העיניים

    נמאס לי מהחיים מה עושים

    על היכולת להשתקם, לקום מאבק הדרך ומכאב הפרידה

    ריגוש רעיוני או התקווה והדופמין – יחשפו בפניך כל הסודות שבהתמכרות שבהמתנה – ריגוש, המתנה, תקוה ודופמין – המאמר כאן.

    מסלול ההתפתחות הנורמטיבי בחיי אדם ודמימותיו בטבלה – סדרת מאמרים.

    שלושת המיצים

    לחלק הראשון הבצל והפלפלים

    לחלק השני – החסה

    לחלק השלישי – תפוח אדמה והבוטיראט

    לחלק הרביעי – הכוסמת המופלאה

    לחלק החמישי – נבטי הברוקולי וחלבון הנעורים

    לחלק השישי – שיבולת השועל והבטא קלגן

     לחלק השביעי – על האצות והפוקוקסנטין

    עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה. 1 

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    הערכות שונות במדידת אשלגן בפלזמה שוללות לפעמים שלא בצדק יתר אשלגן בה – היפרקלמיה פסאודו היפרקלמיה – Hyperkalemia

    מדד חדש לבריאותך – ביטול האסרוסקלרוזים

    אי ספיקת כליות – טיפול ללא תרופות

    אוראה – למה האוראה מוגברת ומופחת בדם Urea

    הקורטיזול וכאבים בבית החזה וביד שמאל

    להוריד קריאטינין, אוריאה ולהחלים ללא תרופות מאי ספיקת כליות

    וירוס הקורונה וגרון יבש

    -אי ספיקת כליות להחלים ללא תרופות – על הGFR ונזקי התרופות

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות – כל מה שחשוב לדעת – חלק ג

    אריתרופויטין (EPO) Erythropoietin

    התרופות והרע – ויטמין D3

    על בדיקות הדם

    אנמיה למה חסר לי ברזל?

    רוצה להחלים מפגיעה במערכת העיכול ללא תרופות?

    להחלים בפשטות ממחלת ריאות חסימתית כרונית

    רוצה להחלים בצורה מלאה מסוכרת

    שחיקת סחוס, למה לסבול? – ללא ניתוח ללא תרופות – טיפול להחלמה

    עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    פרנצ'סקו מסינה Francesco Messina אלהים באדם שחיפש אחר היופי

    ויטמין השמש ויטמין D-

    התרופות והרע – ביוטין B7 ויטמין H

    רוצה להחלים מיתר לחץ דם?

    מזונות גבריים ובטן שטוחה

    שלושת המיצים

    על לחם חוקם של עסקים – מה באמת חשוב לדעת בכדי להצליח (פרק א')

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    על לחם חוקם של העסקים

    למה אני לא מצליח להתמודד

    מגיע לי – העדר הכרה במאמץ של השועט קדימה, בהחלט יכול להוביל לכישלונה של קריירה מזהירה.

    סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

    כאבי גב – פתרון טבעי, עדין ופשוט לבעיה שלך

    כאבי גב לא דורשים ניתוח – רק מגע יד עדינה

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    אי ספיקת כליות – צום חלבונים

    צום חי – הוא תרופה טבעית. אזהרה לקטונים (Lactones) –

    אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים – צום חי

    אי ספיקת כליות – מתכונים לדיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע.

    אילוף הכליות הסוררות – איך להחלים מאי ספיקת כליות להקליק כאן

    "אילוף הכליות הסוררות" תחילת פרק א

    ההמשך לפרק א' של "אילוף הכליות הסוררות"- כאן.

    פרק ב'

    פרק ג'

    נשלח ב כללי, מזון מחלים

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *