עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה – קסמי הכוסמת – המטפלת של דפנותה העורקים – 4

חלק רביעי – קסמי הכוסמת או הכוסמת המופלאה

לחלק הראשון הבצל והפלפלים

לחלק השני – החסה

לחלק השלישי – תפוח אדמה והבוטיראט

לחלק הרביעי – קסמי הכוסמת

לחלק החמישי – נבטי הברוקולי וחלבון הנעורים

לחלק השישי – שיבולת השועל

לחלק ה- 7 על האצות

עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה – קמח קליפת רימונים (PPF) .9

על השעורה

תקציר

הכוסמת המופלאה Buckweat
שיפור מעורר השראה במדדי מחלת בכליה (קריאטינין, אוריאה, GFR ותקינות האבר) נראים בקליניקה של לחיצות ההחלמה (מרכז טיפולי שייסדתי – בשנות ה 80 בירושלים, ופעל לצד בית המחול ירון מרגולין. ראו על כך כאן, כאן, וכאן) הרבה מכך הודות לשימוש בירק כוסמת ירוקה – נושא הפרק הרביעי.
המחקר הראשון שהביא לפריצת דרך בשימוש בכוסמת במערב כתרופה לחולי כליה וטרשת העורקים התקיים בבית החולים פינגגו לרפואה סינית מסורתית, בייג'ינג, סין (Pinggu Hospital of Traditional Chinese Medicine, Beijing, China) פרוטוקול המחקר אושר על ידי ועדת האתיקה הסינית לרשום ניסויים קליניים (chiECRCT-20160001) והיה בהתאם להצהרת הלסינקי משנת 1975 כפי שעודכנה בשנת 1983. [מקור]. מחקר נוסף (2002) השתמש בחלב כוסמת ירוקה – והראה שיפור בתפקוד הכלייתי, מה שהשתקף בירידה של הקיראטינין ברמת הסרום של הנבדקים.
מדד הסינון ה- GFR עלה בעקבות נטילת כוסמת – נושא ששב ומשתקף במחקר הזה משנת 2002 – [מקור]
מחלת כליות קשורה לתפקוד לקוי של כלי הדם.
באתרים אנטומיים ופונקציונליים מרובים שבים ומראים מחקרים שמועלים בהם כי בעיה במערכת העורקים, כולל נוקשות עורקים גדלה ככל שמתדרדר תפקוד הכליה. נוקשות עורקים ושיקומם מחדש תועדו היטב בחולים עם מחלת כליות, באמצעים שראוי ומתבקש שמאמר זה יחושף בפניך ואחד מהם הוא השימוש בירק הכוסמת או בקליפות שלו כתוסף מזון ותרופה.
בהחלט אפשר לראות ירידה בינונית בשיעור הסינון הגלומרולרי – ה- GFR  מסבירים Briet M, Bozec  ושותפיו [מקור].
דבריו של פרופסור איאן וילקינסון חשובים להבנת הטיפולים החדשים (Professor Ian Wilkinson) מדובר במנהל היחידה לניסויים קליניים בקיימברידג ורופא יועץ כבוד שמצא והגיע למסקנה ש“איתור שינויים בקשיחות העורקים עשוי לאפשר זיהוי מוקדם של אנשים שנמצאים בסיכון, בשלב בו התערבות עשויה להועיל להם מאוד [מקור]”.עוד על כך ראו כאן.  
: "הוכח כי לתמצית כוסמת השפעה מגינה על תאי צינורית פרוקסימאליים (המקרבת) מתורבתים שהיו נתונים להיפוקסיה-reoxygenation (מחסור בחמצן שבא למנוע חימצון הגם שהוא מעמיד את התאים החשופים לו בפני סכנה קיומית.),  ככל הנראה על ידי מניעת רדיקלים חופשיים של חמצן לתקוף את קרומי התא. [מקור]. 
המטרה שעומדת לפניך היא להפחית או לחסל את כל הגורמים לדלקת בעורקים, בלעדי מהלך זה לא יתכן להחלים מאי ספיקת הכליות שלך/ פסים שומניים נמצאים, דבוקים על דופן העורקים שלך, רבים נוטים לחשוב שהם מקור הבעיה ומנפקים נגד התופעה תרופות (שמדרדרות את בריאותך) בשעה שהם בכלל לא גורמים לסיבוכים קליניים אלא הסיבה להיווצרותם שהטיפול בה, לצערנו נעדר בטיפול תרופתי [מקור] מכל מקום כך טוענים חוקרים מאוניברסיטה בניו יורק (ביה"ס לרפואה) ומהקליניקה של קליבלנד במאמר פונקצית HDL, תפקוד לקוי והובלת כולסטרול שהתפרסם בדצמבר 2013. ויותר מכך ומה שעומד בראש מעיננו הם אף יכולים לעבור ולהימצא בתהליך של נסיגה. [מקור]. כדבריהם, כלומר להחלים בהדרגה.

"סטטינים יכולים לסייע" לך בתהליך הגמשת העורקים הם יודעים "לעכב את התקדמות טרשת עורקים כלילית" [מקור]. הבעיה בתופעות הלוואי הנוראיות של הסטטינים ועליהם ימצא לך מידע ב- מקור הזה [מקור], ובהקשר לנורא שבתרופה הזו, מחקר חשוב שהתפרסם [Ann Intern Med. Published online February 20, 2018] הראה כי מתן של 2 גרם בתוסף מזון של פיטוסטרולים בכל יום, עשוי להביא להפחתת רמות LDL ע"י עיכוב HMGCR במנגנון דמוי-סטטינים [מקור]. במהלך המאמר אני מביא דוגמאות נוספות שמאשרות זאת וכן, כמובן שימוש בכוסמת – ואשר לכוסמתהאם הכוסמת היא מקור עשיר לפיטוסטרול בעצמה – אני מבטיח לספר לך הכל בגוף המאמר.

לחיצות ההחלמה – רישום בן טריט

השימוש במזון כתרופה הוא אחד מיסודות ההחלמה לצד לחיצות החלמה ובדיקה מחזורית של השתפרות מצבך ושינויים בתפריט שלך. הכוסמת הירוקה בהחלט מככבת בו. כוסמת ירוקה, חלב כוסמת וגם כוסמת מותססת ניתנים על פי מדדים שנבחנים בכל פגישה מחדש.  אך לפני שנפנה את כולם להוסיף 4 כפות כוסמת ירוקה לסלט, או לצרוך 2 פרוסות לחם כוסמת בארוחת הצהרים, המתכון להכנתו נמצא בסוף המאמר, כדאי לדעת שהכוסמת היא ירק שמכיל רוטין  (Rutin).

רוטין הכוסמת הוא הכתובת שלך

רוטין הוא ביו-פלבנואיד, או פיגמנט צמחי, שנמצא בירקות ופירות מסוימים. תפוחי עץ למשל מכיל כמויות נאות של רוטין, גם כוסמת, ותה ירוק. במקרה של אי ספיקת כליות התפוח בדרך כלל לא רלוונטי כתרופה. רוטין הכוסמת הוא הכתובת שלך. הינו ביופלבונואיד פעיל, שידוע בפעולתו החזקה לחיזוק דפנות כלי דם דקיקים קפילרים בעברית נימים (תרשים למטה). הצנרת הדקיקה הזו מאופיינת בקוטר ממוצע בין 8 ל 10 מיקרומטר, שנמצאת בצמתים בין תאי האנדותל בהם ידובר בהרחבה במאמר שמובא לפניך,.  היווצרות קרום מרתף וכיסוי על ידי פריקטים (לא מוצג) מתרחשת בפיתוח כלי דם בוגרים. הכוסמת מצליחה לסייע בפינויים. יתרונותיה הרבים יובאו בהמשך.

כוסמת- Buckwheat- ב- 100 גרם זרעי כוסמת (חיה) נמצאים כ – 13 גרם חלבון, 71.5 גרם פחמימה ו – 3.5 גרם שומן. חלבון הכוסמת הוא חלבון מלא, והוא מכיל את כל 8 חומצות האמינו החיוניות, ובמיוחד ליזין, תראונין וטריפטופן . הכוסמת עשירה גם בברזל, אבץ וסלניום. בכוסמת נמצאים גם ביופלבנואידים בשם רוטין וקוורציטין להם השפעה חיובית על איזון לחץ הדם.

ולפני שנתחיל בפרק עצמו עלינו לקבל כפשוטו שמספר ערכי יסוד עליהם מתבססת רפואת הכליות והנפרולוג שמטפל בך טרם התענינה, הסתקרנה או עלתה אל מחוזות הכוסמת שלנו, ואיך שלא ארשום זאת מוטב להגיד זאת בצורה עדינה באמצעות ציטוט מדברי פרופ' ג'וזף כורש כפי שמובאים גם בפתיח לפרק השלישי על תפוח האדמה: …" ( Josef Coresh Professor)  [מקור] "

: טיפולים עכשוויים פשוט לא מכוונים ישירות לטיפול במנגנוני המחלה עצמה: כלומר בקריטריונים להתדרדרות המחלה שכוללים את קצב הסינון הגלומרולרי המופחת (ירידה של מדד ה-GFR) נוכחות של אלבומינוריה (השלב בו ריכוז אלבומין בשתן עולה על 500 מיליגרם) או חריגות במבנה הכליות עצמן. כולל התקשות הצנרת בכליה וזו שמובילה אליה). ואלו דבריו כפי שמובאים שם:

פרופ' ג'וזף כורש Josef Coresh, MD

"חוסר היעילות של הממסד הרפואי, ניכרת על ידי החולים כאשר המחלה שלהם רק מתקדמת ללא השתהות או התייצבות אל תוך החלק הבאמת קשה של המחלה – אי ספיקת כליות כרונית, ואילו מספרם של הניסויים הקליניים רק גדל ונחשף ככושלים ומדגישים את הצורך ההולך וגובר בשינוי פרדיגמה (השקפת עולם). [מקור].

ירון מרגולין – אני מבקש להביא בפניך במאמרי על הכוסמת הנפלאה מידע רחב ומבוסס ככל הניתן על חשיבותה של הכוסמת המשמשת אותי בבואי לסייע לבלימת מחלת הכליות ללא תרופות ואף לסייע לשיקום הכליה שלך ולשיקום כלי הדם שלך.
עשרות המבואות והמקורות מובאים בעיקר ממחקרים מרכזיים שפורסמו בעיתונות המקצועית ומיועדים להרחבת הדיון גם במרחב הרפואי העייף. צילם יורי מרגולין

קריאה נעימה, ירון מרגולין 18.4.2020 – ירושלים.

לטופס פנייה ישירה אלי – נא להקליק –כאן

עולם הכוסמת והשפעותיה על תהליכי הבראה ושמירה על בריאות תקינה

הפחתת כולסטרולשדה כוסמת פורחת – הכוסמת מלכת הפיטוסטרולים, עשירה בסיבים תזונתיים, ויטמינים מקבוצה B ו-E ומינרלים כגון מגנזיום, נחושת, מנגן, אשלגן ואבץ. בנוסף היא מכילה נוגד חימצון הנקרא רוטין שעוזר להגמשת כלי הדם ובכך משמש כתרופה למניעת לחץ דם גבוה.
הכוסמת מכילה ביופלבנואיד [(בלטינית: flavus, צהוב), שנודע בעבר גם בשם כולל "ויטמין P."] בשם קוורצטין. הקוורצטין (הוא פיטוכימיכל, אנטי-דלקתי וידוע כאנטיאוקסידאנט, מסיס במים) נמצא כמפחית לחץ דם בקרב בעלי לחץ דם גבוה. הרמה הגבוהה של הפיטוסטרולים שנצפתה בליפידים שחולצו מקליפת כוסמת קלויה ומקליפות כוסמת ירוקוה או גולמית שימשה מדענים במחקר שעסק בהפחתת רמות הכולסטרול הרע בדם, וכמו כן גם בהפחתת רמות גבוהות של סוכר בדם, כדי להביא לשיפור דלקת בעורקים ולהגמשתם מחדש. מחקר דומה הראה כי מתן של 2  גרם בתוסף מזון של פיטוסטרולים בכל יום, עשוי להביא להפחתת רמות LDL ע"י עיכוב HMGCR במנגנון דמוי-סטטינים כמו שנמצא בקליפת הכוסמת [מקור]. הכוסמת היא אחת הפחמימות הטובות והבריאות לצריכה שוטפת וקבועה בתזונה. חלק מהעמילן שלה הוא עמילן עמיד, נושא עליו עמדתי בהרחבה בפרק השלישי על תפוח אדמה חי והבוטיראט. תמיד מומלץ לאכול מהכוסמת על בסיס יומיומי. (וככל דבר – גם כאן טוב לגוון, אך מבחינת הרעילות – אין חשש).

הכוסמת מכילה חומר בשם פגופירין. הפגופירין (fagopyrin), נמצא בעיקר בעלים ובנבטים הירוקים של הכוסמת. לא בנבטוטים – כלומר בהנבטה אחרי יומיים שלושה אשר משמשת את מחלימי הכליה.

הצטברות החומר בגוף גורמת לכך שבישיבה חשופה בשמש העור גם מול זכוכית של חלון נהיה רגיש.
התופעה שנוצרת נקראת: fagopyrism
היא מתרחשת רק בעת אכילת כמות גדולה של נבטי כוסמת או עלים [מקור]. שלא נמצאת כלל ב"מזון כתרופה". תמצאו הרחבה על הנושא הזה בקרב אנשי הממסד שמתנגדים להחלמה ללא תרופות, או שלא הביאו להחלמתה של כליה אחת בכל הקריירה שלהם. בנוסף יש לציין כי אפשר לאכול גם נבטים ירוקים של כוסמת. הרעילות הנ"ל תלויית מינון

עולם הכוסמת והשפעותיה על תהליכי הבראה ושמירה על בריאות תקינה 
מספרים שהצאר הרוסי  אלכסנדר השלישי (בצילום למעלה) אירח את שגריר צרפת ברוסיה בארוחה בה הוגשה מנת כוסמת כמעדן.  כבוד הצאר, פנה הצרפתי שראה עצמו נציגה של התרבות המערבית – האם אתם אוכלים ברוסיה כוסמת? 
כן – השיב הצאר לשגריר. ומה דעתך על כך?
השגריר לא היסס ועונה לו את "הדבר הזה", אנחנו מגישים רק לפרות. 
אלכסנדר השלישי שהכיר בחשיבותה של הכוסמת זקף את גבו וענה לו: מסייה, תגיד לי בבקשה, האם זה נכון, כי ככה אומרים אצלנו, שאתם אוכלים צפרדעים?
כן הודה השגריר הצרפתי והוסיף ומה בכך אדוני?
.[אצלנו ברוסיה, השיב הצאר, אנחנו לא מגישים את "הדבר הזה", אפילו לפרות [מקור

כוחות חברתיים, כלכליים וטכנולוגיים הם שקובעים במשך דורות מה שאנשים אוכלים (או לא אוכלים). הרפובליקה הרומית הקדומה הוזנה על ידי אזרחיה; האימפריה הרומית, על ידי עבדיה. במהלך תקופה קצרה יחסית, במקרים אחרים תעשיית המזון נקבעה על-ידי סוחרים, למשל, הבאת הסוכר על ידי סוחרי ונציה במאה ה-10 שינתה את המטבח האיטלקי. איסורים של כהני דת קבעו ועדין מכריעים את התפריט פעמים רבות. בצרפת קבעה את התפריט, אם ההמחולות היפים באמת, ילידת איטליה לבית מדיצ'י, קתרינה תאבת הכוח והשררה היא שהביאה את הרטבים המופלאים ואת סוד העוגות גם את הגלידה לצרפת (לרגל חתונתה עם אנרי ה-2, לימים מלך צרפת). תזונה מענגת זו הביאה לשינוי של ממש, אם לא כיבוש צרפת כולה, אבל דרך שליטה במטבח שלה. התזונה הבסיסית והסגפנית הייתה לבידור מלכותי, תפארת שולחן וצורת ההגשה הייתה חלק מהבנה ומדד של טוב טעם ודרג של אצולה. למיטב ידיעתי למעט המקרה שהתרחש בשוויץ, מעולם לא מביני התזונה הכריעו הרגלי אכילה. בראשית שנות ה-90 של המאה העשרים (1897) התפריט הוכרע, ונקבע בשוויץ כארוחת בקר בריאה, מסורתית על ידי מומחה לתזונה. הרופא השווייצרי מחלוצי התזונאים מקסימיליאן בירכן-בנר Maximilian Bircher-Benner (1867-1939) יצר את מנת ה"מוזלי" הראשונה שלו. מנה שהוגשה בבית החולים שייסד בציריך ("כוח חיוני" "Vital Force"). מזון כתרופה למטרות החלמה. המזון כתרופה נולד והחל לצאת אל הדרך ששינתה את תפיסת התזונה באירופה, למורת רוחם של רופאי התקופה. ה"מוזלי" כבש את התפריט הישן והלא בריא ומאז הוא שב ונאכל שם כמנה של ארוחת בוקר מקובלת. בשוויץ בה משמשת מנה זו המורכבת משיבולת שועל לא מבושלת, מעורבת בפירות גולמיים ואגוזים שונים היא מוגשת פעמים רבות גם כארוחת ערב שנקראת Birchermüesli complet.

Müesli אני מכין אותו על בסיס כוסמת ירוקה מונבטת ופירות יער. קיימים שני סוגים של מיזלי, טרי ומיובש.

בשנים האחרונות תעשיית המזון המהיר משנה את הנוף, הכלכלה, כוח העבודה והתרבות התזונית השכיחו מרובנו את החשיבות של המזון הגולמי והכריעו את הכיוון של רובנו. מזון מהיר והשלכותיו הפכו, בין אם אוכלים אותו פעמיים ביום או מעולם לא, לדבר שאי אפשר שלא לחוש בו בימנו. בחלק מהמקרים תעשיית המזון המהיר היוותה זרז וסימפטום למגמות כלכליות גדולות יותר. במקרים אחרים (כמו עליית הזכייניות והתפשטות השמנת יתר), למזון המהיר קמה תעשייה מקבילה של תרופות המגיבות על נזקיו. מדובר בתסמינים, לפעמים ממש נוראיים כמו אבדן יכולת הראיה, והם שבים ומתרחשים מדי יום, אבל התרופות ניתנות ומבלי להתייחס אל מקורות הנזק שנמצאים למעשה לא במחלה כלשהי אלא במזון הרעיל. לעתים רחוקות תשמעו מי מהם עוצר ואומר זה טעים לי בגלל שזה לא טבעי.

:"אני חושב שאנשים צריכים לדעת מה מסתתר מאחורי המשטח המבריק והמאושר של כל עסקת מזון כיום. אתם צריכים לדעת מה באמת אורב בין לחמניות השומשום עם הנקניקיות, צ'יפס או המבורגר שלכם: (אתה משתקף במה שאתה אוכל). אומר חוקר תעשיית המזון ומזונות העל ב"האמת המרה על אוכל מהיר" אריק שלוסר (The bitter truth about fast food (Eric Schlosser 

תזונה המכילה בתוכה כוסמת יכולה להוריד את הסיכוי לפתח כולסטרול גבוה, לחץ דם גבוה ומחלת כליות. הכוסמת היא מקור טוב למגנזיום, מינרל זה מרגיע את כלי הדם, משפר את זרימת הדם. כוסמת היא המתכון המושלם לכליות בריאות יותר ולאיזון לחץ הדופק ומהירותו של גל הדופק.

מחוזק מההצהרה המדעית האחרונה של איגוד הלב האמריקני בנושא סטנדרטיזציה של מדידות קשיחות עורקים, כהתערבויות ולא רק על-מנת להפחית יתר לחץ הדם (על-ידי תרופות, שמעלות קריאטינין והורסות את הכליות) אלא גם כדי להועיל ולשפר את תפקוד העורקים כנושא בפני עצמו. [מקור]. אני שב להאזין להצהרה המהדהדת מטענתו של פרופסור לטיפולים, איאן וילקינסון (Professor Ian Wilkinson) מנהל היחידה לניסויים קליניים בקיימברידג ורופא יועץ כבוד שאמר: “איתור שינויים בקשיחות העורקים עשוי לאפשר זיהוי מוקדם של אנשים שנמצאים בסיכון, בשלב בו התערבות עשויה להועיל להם מאוד [מקור]”.עוד על כך ראו כאן

ריימונד ר. טאונסנד, ד"ר פרופסור לרפואה בבית החולים באוניברסיטת פנסילבניה (Raymond R. Townsend, MD) אומר: שמהירות גל הדופק  Pulse wave velocity – (PWV), גם (PWV Wave Speed ​​Speed) (PWV) הוא מדד ישיר ובדיקה מצוינת לקשיחות אבי העורקים, שהפכה חשובה יותר ויותר לאומדן הסיכון הכולל של כלי דם (CV) [מקור1]. [מקור 2] בבקשה השתמשו בה גם אם הכל אצלכם בסדר.

בשנת 2010 פורסמו ערכי הנורמה המתייחסים למהירות גל הדופק (PWV), תקן הזהב הלא פולשני למדידת קשיחות העורקים [מקור]. יש להרבות להשתמש בו. בנוסף למהירות גל הדופק כמדד לקשיחות העורקים, נושא שאני מדבר עליון כאן ועומד על מהותו במאמרי “מדד חדש לבריאותך – ביטול האסרוסקלרוזים (Atherosclerosis), והקישור אליו כאן.  

יש להכיר ולבדוק גם את עובי השכבות הפנימיות של צנרת הגוף ובמיוחד של העורקים כדי לאתר את הצטברות הרובד השומני ולהבין את השפעות ירק הכוסמת על בריאותם של העורקים, תאי האפיתל שבמעיים, ובכליות שלנו.
לפני שנפנה את כולם להוסיף 4 כפות כוסמת ירוקה לסלט. היא הירק המעולה בתכולת הרוטין שבו, (Rutin) עלינו להבין מספר ערכי יסוד עליהם מתבססת רפואת הכליות כיום וטוב שהציבור יוודע אליה.

נימי הדם (Capillaries) – תרשים. נימי הדם, הם כלי הדם הקטן ביותר באורגניזם. מחברים בין העורקיקים (אדום בציור למעלה) לורידונים (בכחול), כנראה בתרשים למעלה. הם מורכבים משתי שכבות של תאים בלבד; שכבה פנימית של תאי אנדותל ושכבה חיצונית של תאי אפיתל. הקוטר שלהם פצפון: בממוצע של בין 8 ל 10 מיקרומטר, כגודלן של כדוריות הדם, מה שגורם להן לעבור שם בתור.
בין תאי האנדותל לאפיתל (גודל הפערים משתנה כפונקציה של האיבר בו הנימים מזרימים דם). מזהים קרום מרתף [(basement membrane) BM] מסתבר ששינויים במבנה קרום המרתף בוא ידובר להלן, אפשריים והם כנראה בן מחוללי המחלות הקשות, בהן יתר אלבומין – הוא אחד המדדים לאי ספיקת כליות. [מקור]. תפקידם בתזונה ותחזוקה שוטפת של התא להעביר את המזון מהדם לתאי הגוף ולהפך לפנות ממנו את הפסולת מהתאים.

חיזוק דפנות כלי דם דקיקים – על-ידי כוסמת – רוטין הוא ביו-פלבנואיד, או פיגמנט צמחי, שנמצא בירקות ופירות מסוימים. תפוחי עץ למשל מלאים ברוטין, גם כוסמת, ואפילו תה ירוק.

רוטין נמצע בכמות יפה בכוסמת. הוא ידוע בפעולתו הנחושה לחיזוק דפנות כלי דם דקיקים קפילרים ובעברית נימים. הם כלי הדם הקטנים ביותר באורגניזם.

חוקרים רבים מצביעים על אזור זה כאחד המקורות למחלות הניווניות הכרוניות בהן סוכרת (2) ואי-ספיקת הכליות. רוצח גדול ביותר שעלינו להתמודד אתו כיום הוא מחלות כלי דם, הכרוכות בתהליך של טרשת עורקים או "התקשות העורקים". אומר  ד"ר ריי סטראנד [מקור]. המצב שלנו תלוי בהצלחתנו במלחמה על בריאותם של העורקים. למעשה "זה פשוט תלוי באיזה חלק בגופנו הוא המושפע ביותר", מוסיף סטראנד ואומר שאם בעיקר העורקים הכליליים מעורבים בהתקשות העורקים, מיד עולה הסיכון להתקף לב. "כאשר כלי הדם של המוח מושפעים, עולה הסיכון לשבץ מוחי. כלי פריפריה עשויים להיות מעורבים גם בסכנת הגפיים, כמו גם אפשרות למפרצת.

נוקשות עורקים נקשרת גם באובדן מתקדם של תפקודי הכליות מרגע שהחלה להתפתח נוקשות בעורקים של הכליה ובנימים שבכליה למעשה קמה מחלת כליות כרונית (CKD). [מקור] וזאת גם הסיבה שאני מבקש לדון אתך גם על נושא זה ובמיוחד בהקשר לנטילת כוסמת באופן קבוע.

Eduard von Grützner 1846. הנזיר שנהנה מארוחה עם לחם, והרבה בירה, הוא טרם קיבל את תוצאות בדיקות הדם שלו – אדוארד פון גראטזנר, צייר מצליח ממינכן בתחילת המאה ה-20. הצייר הצליח לתאר בקשת גוונים מופלאה של צבעי חום את חיי הנזירות במרתפי היין, במטבחים ובפאבים של גרמניה. לכן התכונה העיקרית של הציור שלו מתארת את חיי הרגש וההנאה, בהחלט לא סגפנות שכיחה ומקובלת – מקור הצילום ויקיפדיה

מחלות כלי דם היקפיים הם מחלות של דלקת בעורקים, ולא מחלת לב, סורת, כבד, או כליות גם לא מחלה של יתר כולסטרול .

הכוסמת שבתפריט שלך פשוט מסייעים לבלום מצב של התקפת האפיתל שמרכיב את דופן הצנרת הפנימית ביותר, מסייעים לשמירה על תאי הדופן שלה. הצנרת עשויה תאי האפיתל. לא להאמין, אבל שערי הגיהינום שלך נמצאים למעשה כאן: בין שתי השכבות שמרכיבות את דופן הצינור המוביל מזון בעזרת זרם הדם, שם, מצוי חלל – המעבר שבין – החלל התת-אנדותליאלי (בשרטוט למעלה – בריבוע הכתום). זו למעשה הנקודה הרגישה ויסודה של תחלואת הכליה. נקודה זו מקשרת אותנו להיבט תזונתי, אורח חיים וגם להיבט הנפשי של אבדן גמישות פנים הגוףכאן המעבר, מכאן מתחיל הגיהינום של החולי אובדן גמישות הצנרת שלך. בשרטוט למעלה במרובע הכתום – כל הנזק שמכונה חמצון מתחיל ומשתקף תחילה כדמימה. מדובר במצב נפשי מורכב שמשתקף בדמימת המעברים שבכתף שמאל, כך ובמגע בכתף שמאלך, אני יכול לאבחן את התקדמות מחלמתך, או לעקוב אם החלה נסיגה, להזדרז ולבלום אותה. עוד על כך במאמרי על גמישות העורקים. כאן לצד הכוסמת שמככבת במאמר הזה. צרכו פלפלים באופן קבוע בכדי להחלים מהמצב. הפלפלים מסייעים לבלום שטפי דם פנימיים, מסייעים לשמירה על תאי הדופן של הצנרת.

 במאמר סקירה שהופיע בגיליון 14 בינואר 1999 של כתב העת הרפואי New England Journal of Medicine, יוחס הגורם להתקשות העורקים בבירור לדלקת בעורקים שתחילתה ברדיקלים החופשיים. רדיקלים חופשיים מוגזמים הנוצרים כתוצאה מארוחות שומניות, עלייה ברמות האינסולין עם כולסטרול LDL מחומצן, הומוציסטאין מוגבר, ואולי גם כמה גורמים זיהומיים נוספים הם שיכולים לגרום לדלקת ברירית הפנימית של העורקים המכונה האנדותל (Endothelium). זה הגורם לקרע בפועל של האנדותל או שגרום לאנדותל לתפקד בצורה לא תקינה. מסביר ד"ר ריי סטראנד [מקור]. 

החלל התת אנדותלי מסומן במרובע הכתום. הקצה החיצוני (מהנהור בו זורם הדם המוגדר פנימי, יוצאים החוצה בכיוון הגוף) בו נתן למצוא רקמת חיבור תחוחה ומתחתיה שכבה של רצועות גמישות – תת אנדותל צרה, מכילה מעט תאי שריר וביניהם סיבים רטיקולריים ואלסטין. בורידים נראה כאן את שכבת הרירית המיוחדת הלמינה פרופיה (The lamina propria) – המשמשת גבול לגלימה הפנימית. בנימים כאן מתחיל האנדותל. נמצאת מתחת לאפיתל, ויחד עם האפיתל וממברנת המרתף מהווה את הרירית

ככלל רדיקלים חופשיים זה אסון – התפרצות של ילד שובב חסר רסן לבית שלכם ואין לדעת מה זה יעולל – וכאשר נמצאת התזונה שלנו במצבים של יתר יסודות חמצון (בצורת רדיקלים חופשיים) ובכמות מוגזמת (כמו אחרי ארוחה רבת חלבונים, או מזון תעשייתי) מתקרבים הילדים השובבים (המחמצנים) לאזור הרגיש של דופן העורקים ומדליקים אותה או קורעים אותה כנזכל לעיל, זה הדבר שמאפשר לכולסטרול LDL לחדור ולהיכנס לחלל התת-תאי Subendothelial space או The subendothelial layer, (אזור תת- אנדותלי [מקור1, מקור2]החלל התת אנדותלי [מקור]- האזור הזה מצוין ברישום נוסף שאני מציג יותר למטה – ומקורו מהספר של ד"ר ריי סטראנד "מה שהרופא שלך לא יודע עלול להרוג אותך") ממש מתחת לרירית העורק שם הכולסטרול LDL שהיה עד רגע זה טוב, מתחמצן עובר לשלטון הרע ומתחיל לבנות רובד.

טרשת עורקים נחשבה במקור לחלודה העוטפת את נהור העורק. עם זאת, כעת ידוע כי דופן העורק הרגילה מורכבת מתאי שרירים חלקים עורקים ותאי אנדותל, וכאשר מתחיל להתפתח לוח "טרשת עורקים", דופן העורק מתקשה ומתחילה לארח ללימפוציטים T ומקרופאגים. להלן, המנגנונים המולקולריים של קרע הדופן של העורק, יצירת הרובד, כמו גם המנגנונים האחראיים על השפעות וטיפול בהתחמצנות שומנים, וכוסמת שהוזכרה אחד מהם.

(תרשים של שבר דופן העורק נמצא למעלה).

אפופטוזיס – – דופן העורקים אותה קורעים ומדליקים התהליכים המזיקים ומאפשרים לכולסטרול המחומצן לחדור אל המרחב התת-אנדותלי מאפשרים נזקים נוספים כנצפים כאן מפל של צבירת טסיות דם – פלטלטס שנדבקות בהמוניהן אל דופן העורק. [מקור1, מקור2, מקור3]

הכולסטרול מגיע למעשה ככלי עזר לפסים וסמני נזק שנוצרו. הוא בא ומנסה לתקן את הנזק שנוצר לעורק. נזק שנגרם כתוצאה מהדלקת. וזה מה שיוצר התקשות של עורקים.

יתר קורטיזול הוא בעיה בשלושה שלבים, כאשר בשלב השלישי והאחרון רמות הקורטיזול יורדות באופן משמעותי, קשה לישון – מופיעה צרבת – היא עולה כשאתם שוכבים לישון, כשאתם עולים במדרגות, אוכלים לחם, והעייפות היא תמידית אבל אתם לא נרדמים. בנוסף, הגעתם לנקודה שבה גופכם מנסה לפצות כמעט על פעולות רבות, כדוגמת עיכול, מה שגורם ללקיחת משאבים מאיברים ומערכות שונים ולגרום להם לקרוס. לגוף בשלב זה אין דרך להפריש את ההורמונים שנחוצים לו כדי להתמודד עם הלחץ, ואתם מרגישים שחוקים לגמרי. מעבר לעייפות ולמחסור בחשק המיני, אתם עשויים לסבול גם מדיכאון, חרדה, רצון להתאבד או מאפתיה, לפעמים מערכת העיכול קורסת ואתם סובלים מעצירות, פעילות מנטאלית לקויה, שוכחים, הזיכרון משתבש, חוסר איזון הורמונלי וכאבים שונים ומוזרים מופיעים בגוף, בעיקר במפשעה השמאלית ובצוואר (נוקשות צווארית שמקשה על סיבוב הראש) כיווץ שרירים כרונידמימה-פורצת אל שריר בית החזה הקטן. הוא מתכווץ אל מה שנקרא: תסמונת מוצא בית החזה – Thoracic Outlet Syndrome חשים כאבים בחזה, תעוקת חזה, שגוררת פחד, בהלה וריצה לחדר מיון ורפואת הממסד לא נשארת אדישה לסבל הזה ומטפלת בו עם תרופות – פגישה אחת, מקסימום שתיים בקליניקה של לחיצות ההחלמה וזה נעלם.

הספרות הרפואית, כמו גם אמצעי התקשורת המשולבים, מכירים כבר בעובדה ש"התקשות העורקים "היא תוצאה של דלקת זו בדרגה נמוכה (למשל, כאן). עם זאת, הם עדיין לא חושפים את הגורם הבסיסי לדלקת. במקום זאת, הם פשוט קובעים ועומדים על כך שקיים צורך ליטול תרופת במקרה זה: "סטטינים." הם שיורידו לא רק את רמת הכולסטרול שלך, אלא גם יפחיתו את הדלקת.

ד"ר ריי סטראנד – כמרפא אני רוצה להפחית או לחסל את הגורמים בפועל להיווצרות הדלקת.

כמרפא, (RAY D. STRAND, M.D) אני רוצה להפחית או לחסל את הגורמים בפועל לדלקת זו, כך שהתהליך לא יתחיל מלכתחילה. מעטים יודעים שניתן להשיג זאת על ידי אורח חיים בריא [מקור]. זאת גם הסיבה שבפתיח הצגתי את הגורמים שמובילים את התפריט שלך. "לעתים רחוקות תשמעו מי מהם עוצר ואומר זה טעים לי בגלל שזה לא טבעי". לכוסמת תפקיד מרכזי בתהליך זה. יש לה טעם טבעי, היא לא עולה הרבה כסף ומכילה אוצר של בריאות והגנה עליה. כדאי, הגם שרק הצאר הרוסי הגיש אותה כמעדן, לצרף אותה אל התפריט היומי שלך.

הכוסמת אינה עשב, אלא צמח המייצר זרעים המשמשים כמו חיטה, מכאן השם. היא נטולת גלוטן לחלוטין ועם מעט דמיון אפשר להשתמש בה במטבח הגבוה.
כוסמת היא אחד המצרכים היותר עתיקים. והייתה אחד הגידולים הראשונים שגדלו באסיה. מוצאים יזכורים לשימוש בכוסמת כבר מלפני ארבע עד ששת אלפים שנה. אבקת כוסמת שמופיעה במתכון הוופל מתוארכת לשנת 4000 לפנה"ס ונמצאה בבלקן. לפני אלף שנה, כשהיוונים הביאו את הנצרות שלהם לרוסיה, הם הביאו איתם גם את הכוסמת שהפכה לאבן יסוד במטבח הרוסי. ברוסיה, כוסמת – מתכון לבליניכאן. היא נקראת גרצ'קה. בליני רוסי (Russian Blini) : אותן לביבות הזעירות, מעדן שמוגש עם קוויאר קלאסי, עשויות באופן מסורתי מקמח כוסמת.
כדי להכין ממנה פנקייק ברמה הגבוה ביותר – עליך להנביט אותה ולהכניס למעבד מזון עם 1 כוס חלב סויה או קרם קוקוס, 1 כף רסק תפוחים (להמתקה) + (למי שמותר) 1/2 כפית מלח, 1 כף של קמח כוסמת (על פי הצורך לפעמים צריך מעט יותר), 2 כפות שמן קנולה/שמן זית בתוספת מעט שמן לטיגון על המחבת.
הכוסמת מלאה בויטמינים. במאה גרם כוסמת אפויה כמו בוופל הזה תמצאו – ויטמין B1 (תיאמין) – כ 0.04, ויטמין B2 (ריבופלבין) – כ 0.039 מ”ג, ויטמין B3 (ניאצין) – כ 0.94 מ”ג, ויטמין B9 (חומצה פולית) – כ 14 מק”ג, ויטמין B5 – כ 0.359 מ”ג, ויטמין B6 – כ 0.077 מ”ג (סך הכול 1.539 מ”ג ויטמינים מקבוצה B), ויטמין K – כ 1.9 מק”ג וויטמין E – כ 0.09 מ”ג.
מינרלים – 88 מ”ג אשלגן, 0.61 מ”ג אבץ, 70 מ”ג זרחן, 51 מ”ג מגנזיום, 0.8 מ”ג ברזל, 4 מ”ג נתרן ו-7 מ”ג סידן.
 במערב צרפת נעשה שימוש אינטנסיבי יחסית בקמח המיוצר מזרעי הכוסמת ואילו במזרח אירופה משתמשים בכוסמת לצורך הכנת דייסה מלוחה, הנקראת קאשה. גריסי כוסמת קלויים והם מוגשים במתכונים מתוקים או מלוחים. ביפן משתמשים בכוסמת לצורך הכנת אטריות הסובה המפורסמות (מתכון). מתחילים עם גריסים שלמים, טוחנים אותם לקמח ואז הופכים את הבצק לאטריות מושלמות דקות תוך דקות. ובאיטליה הכוסמת משמשת להכנת סוג מיוחד של פסטה הנקרא פיצוקרי (Pizzoccheri). ואפשר לייצר ממנה גם ופל פריך מבחוץ, רך מבפנים, עם 100% קמח כוסמת ללא גלוטן. אז איך אתם רוצים את הוופל כוסמת שלכם? כדי ל קבל אותם רטובים יש למבשל את הוופלים במכונת הוופל לצבע חום בהיר. כשמבשלים אותם יותר זמן, החלק החיצוני יתחיל להיות שחום ופריך יותר בפנים – לדעתי זה השלב היותר מבוקש. אני אוהב מרנג קצף חלבונים מוקצפים. הם תמיד רק מוסיפים טעם, אבל מורידים את יסוד הבריאות (חבל – ותזכורת לטעם המלאכותי). חבל שלחולי כלייה אסורים מרנגים, הגם שהמרנג עוזר למבנה היפה של הוופלים. תוכלו לדלג על שלב זה, והתוצאה תהיה מעט צפופה יותר, אבל הרבה יותר בריאה.
אז איך להכין וופל כוסמת
התחלו עם גריסי כוסמת גולמית. הנביטו אותם, לאחר יום, יומיים או אפילו שלושה – טחנו אותם לעיסת קמח בבלנדר. תוכלו גם להשתמש בקמח כוסמת אם זה מה שאתם מעדיפים.
את קמח הכוסמת הכניסו לקערה יחד עם שאר החומרים היבשים וערבבו הכול יחד.
אתם מוזמנים להקציף יחד את החומרים הרטובים את החומרים היבשים וערבבו עד לאיחוד התערובת מחליקים את בלילת הכוסמת למגהץ וופל מחומם מראש. מבשלים 3 דקות ונהנים!
המצרכים
1 וחצי כוסות גריסים של כוסמת ירוקה שהונבטה מראש או קמח כוסמת
3 כפות סוכר קוקוס, או רסק תפוחי עץ, אפשר גם סילן ואפילו דבש.
2 כפיות אבקת אפיה
כפית סודה לשתייה – (אסור לחולי כליה, פגועי דופן המעי וחולי אנמיה)
1/4 כפית מלח
1/4 כפית קינמון, לא חובה
1 וחצי כוס חלב סויה/אורז (לא שקדים), טמפרטורת החדר
1 כף חומץ תפוחים
כפית תמצית וניל
ביצה אחת, טרופה למי שמותר או להוסיף שתי כפות נוזלים, מבלי שהוופל יתפרק – (קמח ומים יוצרים אפקט מדביק).
1/4 כוס שמן קוקוס, מחומם

מספר מחקרים קליניים הראו כי אנשים שנוטלים רמות גבוהות של נוגדי חמצון (ויטמין C, ויטמין E, בטא קרוטן קואנזים Q10  גם חומצה אלג'ית  (Ellagic acid)  שמשמשת כמסייעת לשיפור מערכת החיסון של דופן המעי. חומצה אלפא ליפואית לצד מורידי ההומוציאסטין: חומצה פולית, ויטמין B6 וויטמין B12.) סובלים מהדרגה הנמוכה ביותר של מחלות לב. כעת, הספרות הרפואית מוסיפה על כך ומוכיחה כי בקרב אנשים הנוטלים נוגדי חמצון משלימים. ניכרת שכיחות נמוכה משמעותית של מחלות כלי דם בכלל. [מקור].

בגיליון ה- 7 באוגוסט 1997 של ה- NEJM, מרקו דיאז, Marco Diaz, M.D., ,פרסם מאמר שסוקר את השימוש בנוגדי חמצון והראה כי נוגדי חמצון בחולים עם מחלות עורקים כליליות מתקדמות – מקנים להם יתרון משמעותי. מחקר על נוגדי חמצון שנקשרים בהגנה על הלב כמו Q10, בקיימברידג הראה אנשים שסבלו ממחלת עורקים כלילית מתקדמת, וצרכו לפחות 400מ"ג I.U. של ויטמין E נצפו 77% פחות התקפי לב לא קטלניים לעומת אלה שלקחו פלסבו. ד"ר דיאז הגיע למסקנה כי נוגדי חמצון מייצבים את הרובד האטרומטי על ידי הפחתת הדלקת בעורק, ובכך הפחיתו את הסיכון לקריעת רובד זה.

משמעות הדבר היא כי גם אותם חולים הסובלים ממחלות עורקים כליליות מתקדמות היו מרוויחים לו היו קוראים מאמר זה.

ב־6 כפות של כוסמת יש 5 גרם סיבים, 160 קלוריות, 1 מיליגרם ברזל, 116 מיליגרם מגנזיום ו־1.2 מיליגרם אבץ. הסיבים וגם המגנזיום והאבץ שיש בכוסמת הופכים אותה לדגן המלא האולטימטיבי.

בהמשך נראה שצריכת כוסמת מקנה הזדמנויות דומות לשמירה על העורקים ואף אולי תדהמו לדעת שגם על צנרת הכליה שעיקר עיסוקה סינון הדם. אבל, על כך בהמשך.

ירון מרגולין קו ההגנה הראשון נחלש ומייצר מחלות ניווניות קשות שקשיות העורקים בבסיסן – תהליך ההחלמה מתחיל בהגמשת הצנרת מחדש – תהליך זה מתעצם בעזרת – תמצית זרעי ענבים – (שעוברת דרך מחסום הדם-מוח ומחזקת את מערכת העצבים) במינון של 500 מ"ג לחולים באנמיה מסיבה זו – ל3 חדשים יכולה לשנות את כל משק הברזל בגופם, ביחד עם תוסף קואנזים קיו-10 מסיס בשומן ופעיל בתוך התאים 400 מ"ג ליום למשך 4 חודשים (כמוסות שמכילות ג'ל, ניתן לקחת מינון מופחת) – ויטמין C (3000 מ"ג) יעיל בזרם הדם –  גם להעשיר את ייצור הגלוטתיון בגוף (בו ידובר להלן) הכי יעיל בתוך התאים, ליטול חומצה אלפא ליפואית. ALA 600 מ"ג שפעילה הן בזרם הדם והן בקרומי התאים.  וויטמין E  מסיס בשומן, בטוח מאוד לשימוש, בעל השפעה גדולה על מערכת החיסון ונטילתו חשובה במיוחד בגיל המבוגר, אני ממליץ על מינון של 400 יב"ל ליום, אבל רק לחודש וחצי, לאחר מכן יש להתייעץ על האופן שכדאי לך ליטול ויטמין E. כאמור ויטמין E יעיל בקרומי התאים –  (וההמלצהנשלי לגביו, ליטו רק טבעי ומסוג די-אלפא-טורופרול), מסייע לתהליכי גמישות העורקים אבל יש לשקול אפילו יותר ממינון זה למשל 500 – 800 יב"ל ליום של ויטמין E. במקרי האנמיה המוזכרת לעיל ובטיפול בהחלמת הכליות הסוררות במצבי אנמיה יש לשקול גם נטילה במינון של 3,200 יב"ל ליום. יש לדעת שויטמין C וחומצה אלפא ליפואית יכולים למחזר ולהשיב לוויטמין E ולגלוטתיון את צורתם הפעילה ובכך להגביר את האפקט של ההחלמה חסרת והגמשת העורקים. בנוסף לכך אין הוכחה מדעית לטענה חסרת הבסיס העובדתי, שויטמין C משפיע לרעה על אבנים בכליות! יש להקפיד על נוכחות מאוזנת של מינרל אבץ (נבט חיטה, עדשים. נבט חיטה אסור לאלו שמשקמים את דופן המעי), מגנזיום (400-500 מ"ג ליום) ושל הקרואטנואידים (מגוון פירות וירקות) וסיבים תזונתיים – ההמלצה שלי ליטול כפית פסיליום ליום או 4 כפות כוסמת – הקליפה שלהן מכילה פסיליום משובח.  אזהרה – הגם שאלו בטוחים לשימוש וניתן ליטול אותם כל החיים  [פרט לתוסף ברזל – הברזל מחמצן יש ליטול אותו רק כשהוא קשור לתרכובת אורגנית הכי טוב ליטול אותו מהתזונה, ויטמין A (אסור ליטול כתוסף ויטמין A), ניאצין B3, B2, יוד, סלניום (מותר כתוסף מזון רק עד מינון 400-500 מק"ג ליום, ויטמין D3 – לאחרון במינון מעל 800 יב"ל השפעה שלילית על אבנים בכליות וספיגת ברזל משום שהוא מעלה את רמת הסידן בדם – מינון של 2500-8000 יב"ל של ויטמין D3 מחלים אותך ונחשב בטוח לחלוטין] הם גם אינם יקרים יש לצרוך כל אלו או אחד מהם אך ורק אם רופא שמכיר היטב את מצבכם הרפואי מאשר זאת!!!

הפחתת גמישות עורקים גדולה וקטנה בהחלט יכולה לשמש תמרור אזהרה בתהליך הבראת כלי הדם ויותר מכך, עשויה לשמש מנגנון שמחבר וקושר בין מחלות כליות כרוניות למחלות לב וכלי דם שהמחקר שלהם, במיוחד סביב אבדן גמישות העורקים, רחב ממדים. [מקור]

בשנים האחרונות אנו רואים מחקר אחרי מחקר, המצביע על כך שהומוציסטאין (שמקורו בתזונה עודפת חלבונים) הוא גורם סיכון עצמאי למחלות כלי הדם (התקשות העורקים). רמות הומוציסטאין מוגברות בדם שלנו ומייצרות דלקת בעורקים שלנו. [מקור]. 

 נוקשות עורקים ושיקום מחדש תועדו בחולים עם מחלת כליות סופנית CKD, אך מעט מאוד ידוע על פנוטיפ עורקי בחולי כליה עם ירידה בשיעור מדד הסינון הגלומרלי ה- GFR. (כלומר על גלויים יש/אין גנוטיפ, או גן המאפיינים את המחלה כמובאת או עוברת בתורשה [מקור1, מקור2, מקור3], אבל ובהקשר זה אינסולין מחומצן מתחיל להיחשף בימנו כאחד הדברים שהורס את דופן צנרת הסינון בכליה ולאו דווקא בהקשר המקובל עד כה כנקשר במדד גלוקוז גבוה בדם – על כך לקראת סוף המאמר. [מקור1, מקור2]) הפחתת גמישות עורקים גדולה וקטנה בהחלט יכולה לשמש בתהליך הבראת כלי הדם ויותר מכך, עשויה לשמש מנגנון שמחבר וקושר בין מחלות כליות כרוניות למחלות לב וכלי דם שהמחקר שלהם במיוחד סביב אבדן גמישות העורקים אדיר.[מקור] נושא שיש בכוחו לשנות את כל האסטרטגיה הטיפולית במחלת כליות. בהחלט הוא שמהווה השראה לתפיסתו של כותב המאמר בבואו להחלים את הכליות שלך (עוד על כך – כאן). ובנוסף לכך בכוחם של דברים אלו להביא לשימוש המתמיד במזון כתרופה לחולי הכליה ובמקרה שלפנינו המזון ה- 5 בסדרת המזונות הטובים ביותר להחלמת הכליות: כוסמת. בהקשר זה גם שיפור ותפקודו של האנדותל במצבי חולי, הפרעה בתפקוד אנדותל, וירידה בתפקודו גם "לאלבומינוריה ודלקת חוזרת …" טוען פרופ' מוחמד סולימן (Mohamed E. Suliman) מאוניברסיטת שטוקהולם Hospital Huddinge, Stockholm, Sweden; and Departments of †Nephrology, ‡Radiology, and Biochemistry, Gülhane School of Medicine, Etlik-Ankara, Turkey [מקור]. שעומד גם הוא על תפקוד לקוי של העורקים בהקשר למחלת הכליות. מחקרים נוספים הקושרים קשיחות גבוהה יותר של העורקים עם, שלבים מוקדמים של תפקוד כליות מופחת, מוסכמים גם על Sophie Laurent  שאמרת: "נוקשות עורקים ושיקום מחדש תועדו היטב בחולים עם מחלת כליות" [מקור]. קשיחות עורקים מוגברת וסמנים של תפקוד לקוי של האנדותל היו קשורים גם הם להתקדמות מהירה יותר בהגדרת CKD מתקדם. [מקור] (מחקר מעניין בהקשר זה של שיפור האורמיה (מיעוט טסיות בדם, ירידה חדה של ה-GFR) לאחר התחלת טיפול בחולים עם אי ספיקת כליות שהביא לשיפור במצב העורקיםכאן

פיליפ של אקארניה היה רופא וידידו של אלכסנדר הגדול. כאשר נתקף אלכסנדר הגדול בחום גבוה, היה זה פיליפ של אקארניה שהציל את חיו. הרופא השתמש באמצעי טבעי, פשוט ומדויק – מים – על ידי רחצה במים קרים של נהר סיידנוס בקיליקיה והציל בכך את חייו. אלכסנדר הגיבור לא פחד מהרופא המהפכני וגם לאחר שפרמניון שלח להזהיר אותו מהרעלה – הרופא פיליפוס שוחד על-ידי דריוס השלישי להרעיל אותך אמר השליח – בטח אלכסנדר במי שיודע לרפא.
הציור הזה מתאר את המקרה הזה; ומראה את שלב ההחלטה של המלך לתאוששות ולהחלים מה שהביא בסופו של דבר להחלמתו המהירה של המלך.
פיליפ של אקארניה היה עדיין רופאו של אלכסנדר כשצר על עזה בשנת 332 לפנה"ס, כפי שקרטיוס מדווח.
צייר – ז'אן ה-2 רסטו צייר צרפתי (מוצג כיום בלובר) ותלמידו של הצייר הידוע דאז ז'אן ז'ובנאט. בנו, ז'אן-ברנרד רסטאוט (1732–1797), זכה בפרס דה רומא בשנת 1758 Alexander of macedon trust's the doctor Philip, Jean II Restout (1692 -1768)

תפקוד לקוי של כלי הדם התת-קליניים נמצא גם במחקר ביפן, ראו [מקור], כקובע את הירידות המוקדמות בתפקוד הכליות בקרב אנשים עם eGFR> 60 מ"ל / דקה / 1.73 מ"ר. (GFR פחות מ-70 הוא תחילת מחלת הכליות) המחקר התבצע על קבוצה תעסוקתית יפנית עם תפקוד כלייתי תקין / מחלת כליות כרונית מוקדמת, (GFR שהחל לרדת ב GFR 90 מצב הכליות מוגדר תקין.) כאשר קשיחות עורקים מוגברת הייתה גורם הסיכון העצמאי לירידה בתפקוד הכלייתי [מקור].

הבנת תפקידם הלקוי של כלי הדם התת-קליניים (אלו שיכול להיות לנו חשד לגבי מחלה שהגם אם לא התפתחה עדיין הם מועדים ליצור סימנים ותסמינים ברורים בהקשר), בהתחלת מחלת כליות, חשובה לאור נתונים עדכניים ממחקרים אקראיים המצביעים על כך שלחץ דם מרכזי (סמן לקשיחות).

"לחץ דם מרכזי הוא שבמוצא החדר השמאלי ובאורטה (אבי העורקים) ובעלייתו הוא מודיע על התפתחות נזק בעורקים ואברי המטרה: לב, ריאות, כליות. עלייתו תתרום להתקדמות טרשת עורקים, הצרויות וירידה בזרימת דם כלילית [מקור1 מקור2], עשוי להיות מדד לירידה בתפקוד הכליות, ללא תלות ברמת לחץ הדם הסיסטולי או הדיאסטולי עצמם. [מקור] יש מקום לממצא זה, בבואנו למנוע חולי, או להביא לשיפור מצבך כחולה כליה. לכן, הרופאים שגורסים כך ומצער שהם בודדים בקהילת הנפרולוגים הישראלים בשנת 2020, ולשמחתנו הם קיימים בעולם ומובילים דרכים חדשות. הם שבחנו את הנושא ופתחו מחקר להצגה והבנת הקשר בין מדדים של תפקוד לקוי של כלי הדם התת-קליניים עם ירידת תפקודי הכליות בקרב אנשים עם eGFR> 60 מ"ל / דקה / 1.73 מ"ר בתחילת הדרך הצליחו להשפיע על תהליכי החלמה חדשים. 

"בדקנו באופן ספציפי לחץ דופק ומדדים וסקולריים המשקפים אתרים אנטומיים שונים ומייצגים פונקציות שונות של עץ העורק": [מקור] "בחנו קשיחות עורקים על ידי לחץ דופק", [מקור] גמישות עורקית קטנה וגדולה על ידי טונומטריה [מקור] תפקוד אנדותל על ידי זרימה מתווכת התרחבות. שיערנו כי תפקוד תת-קליני בכל אתרי עץ העורק יהיה קשור באופן עצמאי לירידה בתפקודי הכליות [מקור]. 

בקליניקה של לחיצות ההחלמה שבים ורואים תוצאות מפעימות במדדי מחלת הכליה בקרב הפונים לטיפול בשלבים הראשוניים. הודות לשימוש בכוסמת בתפריט המזון כתרופה ול"לחיצות ההחלמה" גם להן חלק חשוב בכך.

רובנס – מרים ממגדל – יש לדעת התעוררות פתאומית בבהלה מסיוט בלילה יכולה להיות צורך דחוף בקצת שיבולת שועל או מעט כבד עוף שימלאו מחדש את מאגרי הויטמין B1 בגופכם.

המטרה שעומדת לפניך היא להפחית או לחסל את כל הגורמים לדלקת בעורקים, בלעדי מהלך זה לא יתכן להחלים מאי ספיקת הכליות שלך/ פסים שומניים נמצאים, דבוקים על דופן העורקים שלך, רבים נוטים לחשוב שהם מקור הבעיה אבל הם אינם גורמים לסיבוכים קליניים. [מקור]

"המטרה שעומדת לפניך היא להפחית או לחסל את כל הגורמים לדלקת בעורקים" טוענים חוקרים מאוניברסיטה בניו יורק (ביה"ס לרפואה) ומהקליניקה של קליבלנד במאמר פונקצית HDL, תפקוד לקוי והובלת כולסטרול הפוך שהתפרסם בדצמבר 2013. ויותר מכך הם  אף יכולים לעבור תהליך של נסיגה. [מקור]
Pietro Da Cortona. St Martina Refusing to Workship Idols"

ישנם דברים שנחוצה למימושם מידת המידיות לשם הפחתת או חיסולם של כל הגורמים לדלקת בעורקים מוטל עליך לשנות את כמות החלבונים שבתפריט שלך ולצרוך רק את סוג החלבונים המתאימים למצבך. לבשלנים שימו לב שבמתכונים המכילים ביצה אחת, כמו בפנקייק מקמח כוסמת, לעתים ניתן לוותר עליה או להוסיף שתי כפות נוזלים, מבלי שהמאפה או הקציצה למשל בקציצות ירק יתפרקו – במיוחד במתכונים שמכילים קמח כלשהו (קמח ומים יוצרים אפקט מדביק). על נושא הפחתת חלבונים כתבתי בהרחבה תחת המושג "צום חלבונים (צום מחלבונים) ובו אני מפרט מספר דרגות של החמרה בצום, ובכדי לסבר את האוזן אחד המצרכים המורשים לצורך זה של חלבון מקורו בלבבות עוף כמקובל במנה המסורתית "מעורב ירושלמי", הוא גם אחד המזונות שמופיעים בהמשך רשימת עשר המזונות הבריאים ביותר לחולי כליה, אבל כל אחד מהם במידה, בזמן הנכון ובצירוף המתאים למטרתנו. זה שמצבך הכולל קובע ומאפשר לך. זה שאליו אנו שואפים להגיע. בהקשר זה מחקר חשוב שהתפרסם [Ann Intern Med. Published online February 20, 2018] הראה כי מתן של 2 גרם בתוסף מזון של פיטוסטרולים (Sterol) בכל יום, עשוי להביא להפחתת רמות LDL ע"י עיכוב HMGCR במנגנון דמוי-סטטינים [מקור]. ו"סטטינים יכולים לעכב את התקדמותה של טרשת עורקים כלילית" [מקור]. הסטטינים לכשעצמם מעניקים תוצאות די טובות – הבעיה בתופעות הלוואי של הסטטינים והן איומות {מקור]. הבצל טוב – בהקשר זה הבצל, אותו ירק בו פתחתי את סדרת "עשר הירקות המיטיבים עם חולי הכלייה" יעיל בהפחתת רמות הכולסטרול הרע בדם, וכמו כן גם בהפחתת רמות גבוהות של סוכר בדם ואין תופעות לוואי בכלל. אך יותר מכך, בצל (שהוזכר בפרק א' – כאן) עשוי להעלות את רמת הכולסטרול הטוב בדם, ה-HDL, נושא הדיון למעלה, והוא שמסייע לסלק את השומנים מדפנות העורקים ומחזיר את הכולסטרול הרע בחזרה אל הכבד.

ירון היקר בוקר טוב, תודה רבה על העצות באתר, creatnine ירד מ195 ל160, eGFR , עלה מ35 ל,45, עדיין לא מעולה, אבל שיפור. שאלה איך להמשיך, חלבון תוסס בלבד?? וקצת רגיל?? הרבה ירקות, והאם לחיצות החלמה שלך יכולות לעזור?? הרבה תודות אתה איש גדול מציל חיים. שנה אזרחית טובה. אהוד דייגי

ואשר לתחליפי הסטטינים = הפיטוסטרולים שאין להם תופעות לוואי אבל יעילותם דומה לשל הסטטינים; תרשו לי להוסיף שב‭100-‬ גרם שמן זית: נמצאים 221 מ"ג פיטוסטרולים, אבל בשמן תירס (!) נמצאים 968 מ"ג פיטוסטרולים. ‬ ואשר לכוסמת– בודדים יודעים שכוסמת היא גם מקור עשיר לפיטוסטרול בעיקר סיטוסטרול וקמפסטרול

[Dziedzic, K., Górecka, D., Marques, A., Rudziñska, M., Podolska, G. 2015. Content of phytosterols in raw and roasted buckwheat groats and by-products. Czech Journal of Food Sciences, 33 (5),  424–430.] 

כוסמת ורודה (בדרך כלל הפרחים לבנים) – Buckwheat – חלבון הכוסמת הוא חלבון מעולה להגמשת העורקים. כוסמת– בודדים יודעים שכוסמת היא גם מקור עשיר לפיטוסטרול בעיקר סיטוסטרול וקמפסטרול.
.יחד עם זאת הכוסמת מכילה חומר בשם פגופירין. חסה כוסמת: עלי הכוסמת נאכלים או אפילו יש שמגדלים אותם בבית בחורף עבור סלטים מחוץ לעונה. אבל יש להיזהר (fagopyrin), הנמצא בעיקר בעלים ובנבטים הירוקים שלה ונמצא בעלים הירוקים שלה – הוא לא חומר טוב. לכן, לא מומלץ לשתות מיץ ירוק שהופק מנבטי כוסמת ירוקה. במיץ שכזה, כמות הפגופירין עלולה להיות גדולה מידי. ולהופיע כתופעת רגישות יתר לשמש. בצורת גירודים, רגישות לקור. אלו ייעלמו לאחר הפסקת מנהג זה. נושא זה לא כולל עלי כוסמת מיובשים כמו אלו שנמכרים באירופה ומשמשים לחליטת צמחים.

הרמה הגבוהה ביותר של פיטוסטרולים (תרכובת של מולקולות טבעיות המסיסות בשמן ומרכיבות את הפיטוסטרולים) נצפתה בליפידים (כל המולקולות הטבעיות המסיסות בשמן) שחולצו מקליפת כוסמת קלויה ומקליפות כוסמת ירוקוה או גולמית (51.7 מ"ג / גרם ליפידים ו -40.9 מ"ג / גרם ליפידים, בהתאמה). מחקר נוסף בנושא זה: " רמת ה-LDL בפלסמה ירדה ב 7.8% וב-9.5% לאחר 3 ו-6 שבועות בהתאמה, בקרב הקבוצה שצרכה סטרולים צמחיים בכמות יומית של 1.6 גרם" כאן ועוד מחקר כאן [גם כאן מקור] סיטוסטרול וקמפסטרול (קמפסטרול הוא פיטוסטרול, כלומר הוא סטרואיד שמקורו בצמחים. [מקור]) נמצאו בכמויות הגדולות ביותר בכל אחד מהם. כאשר שכללו האיכרים את התהליך הטכנולוגי של ריסוק הקליפה וטחינתה עלתה כמות החומרים הנבדקים של הפיטוסטרולים. נצפתה עלייה בתכולת הפיטוסטרול בדגני כוסמת (ב -107.5%), ואילו בתכולת הפיטוסטרול בגרעיני כוסמת נצפתה ירידה (ב -75.5%) [מקור]

הכוסמת – נוסף להיותה מרפאה של דלקת העורקים היא גם חלבון מלא. אבל עומדת בפנינו כמובן גם בדיקת המעבדה שתאבחן את הצורך ואת המינון בכוסמת שנדרשת לך והיא לבדה לא תעשה את העבודה.
מעטים יודעים שחלבון הכוסמת הוא חלבון מלא, שמכיל את כל 8 חומצות האמינו החיוניות, ובמיוחד ליזין, תראונין וטריפטופן. הכוסמת מכילה ביופלבנואיד בשם רוטין שנמצא בקו ההגנה הראשון על דפנות העורקים הוא אנטי-אוקסידנט רב עוצמה שמחזק את דפנות כלי הדם, הוזכר בתקציר למעלה וידובר בו להלן, הרוטין מונע דימום ועוזר להגמשת כלל צנרת הדם ומשמש משום כך למניעת לחץ דם גבוה. הרוטין נמצא במקורות נוספים, אבל בכוסמת הוא נמצא במינון גבוהה בהרבה.
הכוסמת מכילה חלבון נפלא וגם מסיבה זו אני משתמש בכוסמת כתרופה בתהליכי החלמת הכליות וצום חלבונים. הכוסמת מסייעת לנו לחזק את קו ההגנה הראשון על דפנות מערכת העיכול.
ב150 גרם כוסמת תוכלו למצוא את כמות החלבון המספיקה ליום (ב – 100 גרם כוסמת נמצאת תכולת חלבון בת כ13 גרם חלבון. זו כמות נפלאה בצום חלבונים בתקופת ההחלמה השלישית ממצבי אי ספיקת כליות ומדד GFR נמוך מ30. צרכו כוסמת מבושלת / מושרת / נבוטה (הנבטה רגילה מספיקה אין צורך להגיע לנבט ירוק!). הכוסמת טובה לחולי סוכרת ואפשר לאכול מהכוסמת, מושרת במים לכמה שעות או מונבטת, גם על בסיס יומיומי. (4 כפות ליום – בלבד)

בדיקות שכדאי להכיר

על מנת לדעת מה המינון של כוסמת שמתאים למצבך יש לדעת למה עוד אנחנו נדרשים כאן.

The Anatomy Lesson.jpg
"שיעור האנטומיה של ד"ר טולפ" (הולנדית: De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp) הוא ציור שמן מאת הצייר ההולנדי רמברנדט משנת 1632. מקור הצילום ויקיפדיה – כאן. ציור זו הוזמן על-ידי קבוצת גילדת המנתחים באמסטרדם בטיווחו של רופאו האישי וידידו של רמברנדט עצמו. הטענה נגדו הייתה כי במקום לצייר את הרופאים והסטודנטים לרפואה, מתעד רמברנדט אירוע נדיר ביותר שהתרחש כנראה בינואר 1632 – נתיחה פומבית של גופה על-ידי ד"ר טולפ, רופא האנטומיה הרשמי של העיר אשר הורשה לנתח גופות פושעים שהוצאו להורג רק פעם בשנה. האדם המנותח היה פושע בשם אריס קינט אשר הוצא להורג בעוון שוד מזויין. מימין, 
מוצגת דמותו של דוקטור ניקולס טולפ אשר מונה להיות המרצה הראשי של אגודת המנתחים באמסטרדם. רמברנדט מציג את טולפ כיחיד שחובש מגבעת שחורה. כל הקבוצה כולה, היא למעשה אסופת דיוקאות מפורטים (מַרְאֵה הַפָּנִים) של דמויות חשובות בגילדה אשר הוצבו ביחד לדיוקן קבוצתי. יצוין כי הצייר בהחלט מתבונן במת, בשעה שכל שאר הנוכחים מתעלמים ממנו. דומה שרמברנדט הנאמן לאמת ועוד בכל מחיר, כפי שיעידו על כך חייו הוא, זועק נגד ההתייחסותם של הרופאים לאדם הפשוט שגם ביטלו את ההזמנה של הציור והוכיחו גם בכך, בפועל את יחסם זה כלפי הצייר כאדם פשוט, או מוחלש. הציור הזה הסתיים, בעת ההיא הצייר היה זקוק לעבודה וגם בכך שסיימו ונמנע ממנו כספו עולה האשמה נוספת כלפי ממסד הרפואה. גדול הציירים רמברנדט מעלה כאן שאלה קשה, כבדת משקל לגבי הפשע: הגנב שנטל סחורות של זולתו, או החברה שהופכת אותו בכזו קלות לסחורה וחפץ לניסוי רפואי – מי הוא כאן הפושע ? אינני מצליח לדמיין כיצד היה מציג רמברנדט בימנו את הנפרולוגיה שלא מרפאה ולא מודה בזאת ובמקרים רבים מונעת ריפוי במניעת מידע מהמטופלים לגבי מדד ה – eGFR. עוד על הציור הזה כאן.

הבדיקות שלך צריכות לכלול גם כמובן את מהירות גל הדופק  Pulse wave velocity – (PWV), שהוזכרה בפתיח, בדיקת CRP מדד רגיש מאוד (חלבון מגיב עם סי C-reactive protein, המודד את הדלקת בעורקים, למעקב אחר תהליך דלקתי רב-מערכתי, או מקומי), יש לבדוק כמובן את המדד שלא ניתן לבצעו דרך קופות החולים, אלא אם התוספת תשלום – בחינת רמת הומוציסטאין בדם (הרמה הזו חשובה וצריכה להישאר מתחת ל 7 – מעל ל 8 חובת הכוסמת הגיעה), ורמת הפיברינוגן. גם fibrinogen . במדור הכימיה בדם כדאי לבדוק את מכלול הבדיקות שבוחנות חשש לסוכרת, כליות, כבד וירידה בתפקוד בלוטת התריס, יחד עם פרופיל שומנים. מומלץ לבצע בדיקת מאמץ עם בדיקת לב, למי שחש תחושות אי נוחות בחזה (פנו לייעוץ רפואי מטעם הרופא המטפל – הוא לבדו שקובע, כמובן!!!). בנוסף קיימת בדיקה מוכרת לציון הסתיידות לב – (cardiac CT) – טומוגרפיה ממוחשבת של הלב – Cardiac CT Angiography) הנקראת לעתים בשם המטעה "צנתור וירטואלי" – היא בדיקת CT המבוצעת בהתאמה עם תנועתיות הלב (ECG- gated). זו בדיקה שיכולה לקבוע כמה מיקרו הסתיידות קיימת בעורקים הכליליים. זה נותן אינדיקציה עקיפה לכמות הפלאק שכבר קיימת על דופן העורקים הכליליים של האדם. מכיוון שהסימן הראשון למחלות לב (יותר משליש מהזמן) הוא מוות פתאומי, אני רוצה לגלות כבר בפגישתנו הראשונה, ואפילו בהכנות אליה דרך שיחת וידאו, אם הזמן אוזל, ולמעשה לא נמצא בידנו. כאשר גורמי הסיכון למחלות לב, שדלקת העורקים עומדת מאחוריה, הם שמנהלים את קצב חייך, אין זמן. אבל, כשיש זמן הדמיית CT מהירה במיוחד של הלב יכולה לתת לך עדות כלשהי על טרשת בעורקים ועל הדחיפות לעבור למזון כתרופה: פלפלים, בצל וכוסמת.

מבחן הישיבה והישג יד הוא בדיקה פשוטה ותוצאותיה מיידיות. היא נועדה למדוד את הגמישות של העורקים שלך ולא את הגב התחתון שלך. מבחן הישיבה והישג יד שימש זה מכבר כמבחן מוכח, ויש לו מספר גרסאות. Sit and Reach, הסירו את הנעליים התיישבו על משטח שטוח, כמו ריצפה, ברגליים ישרות, מורחבות בפיסוק קל לפני הגוף, בהונות כפות רגליים כלפי מעלה, הניחו יד אחת על השנייה, והושיטו אותן לאט קדימה. המטרה להתקרב ככל האפשר אל בהונות הרגליים, כנראה בציור למעלה. בנקודת ההגעה הגדולה ביותר שלך, יש להחזיק מספר שניות. היא למעשה המודד שלך. ירון מרגולין

כשאין זמן המתנה לתוצאות הבדיקות. אנשים פונים דרך האתר גם במצבים קשים מאוד. בחלק מהמקרים הפניה כה מאוחרת שעד שמבינים שהרופאים יתכן ולא העריכו נכון את המצב ולא פרשו נכון את הבדיקות או שלא החליפו בזמן את התרופות, ובדרכם לקליניקה הם משתהים, עוצרים למחשבה נוספת, אולי בכל זאת מדד הסינון (כדברי הרופא) לא חשוב, והאסון בא, וחלקם ממשיך, במקרה הטוב, הישר לחדר המיון ולא שומעים מהם יותר. זו גם אחת הסיבות לכך שאני ממליץ לעקב אחר מדד ה-GFR, כבר מגיל 45, כדי לא להגיע למצבים כאלו בכלל. ולקחת את ה-90 כמד הנמוך ולא ה-50 כעצת הרופאים. יש להתחיל בטיפול כשמדד ה-GFR יורד את ה- 70 ואפילו כשהוא עומד על GFR-90. ברגעים שהזמן לא בידנו, אני חייב לדעת מה המצב של הפונה. ומשתמש לשם כך במבחן "sit and reach test"  עליו הרחבתי גם כאן – במאמרי: "מדד חדש לבריאותך – ביטול האסרוסקלרוזים" – כאן. צורת בדיקה נוספת שחשפתי לאחר שנות עבודה ארוכות ועם עשרות מטופלים נקשרת בתורת הדמימות – מדובר בכיווץ שרירים כרוני שמשתקף תחילה כדמימה בדמימת המעברים שבכתף שמאל. אוסיף ואומר שקשיים בהפעלת יד שמאל, במיוחד הרמתה למעלה נקשרים באבדן גישות העורקים – ועל כך אפשר לקרוא עוד – כאן.

מבנה העורקים – לעורקים שכבה פנימית מצופה ברקמה עדינה, שבנויה משכבה אחת של תאים – שכבה זו מכונה אנדותל. מתחתיה נמצאים השרירים (השרירים החלקים) – היא שכבה שנייה שכבת השרירים. בין שתי השכבות הללו, מצוי חלל – המעבר שבין – החלל התת-אנדותליאלי (subendothelial space).  האבחנה לירידה בתפקוד של האנדותל נעשית על ידי בדיקת תגובת העורק לחומרים המגרים הפרשת חנקן חמצני שסימנו NO מ​האנדותל (NO – Nitric oxide) מדובר בחומרים כגון:  אצטילכולין (משמש מוליך עצבי בין תאי העצב המוטוריים והשרירים, האצטילכולין משמש כמעורר הגורם לשרירים להתכווץ), L-Arginin (ל-ארגנין מיוצר בעיקר בכליות, הוא יעיל בהזרמת דם לכלי דם קטנים בפריפריה ולכן מסייע בתפקוד מיני של גברים, ויש לו השפעות מיטיבות נוספות על בריאות לב וכלי דם) או ברדיקינין (BK). יש לזכור שהשריר החלק זה שנמצא סביב כלי הדם (השכבה השנייה – זו שמתחת לאנדותל) יכול לעבור התכווצות או הרפיה, בהתאם לצורכי האיבר שאותו משרת כלי הדם: לב, ריאות, כלייה וכד'. ההתכווצות וההרפיה נעשות באמצעות מנגנון של הפרשת NO (חנקן חמצני מ​האנדותל (שכבת התאים שמצפה את החלק הפנימי של כלי​​ הדם, צינורות הלימפה, העיכול והמרה) שמגרים הפרשת NO מהאנדותל. המנגנון הזה נפגע בשלבים מוקדמים מאוד של אבדן גמישות העורקים, נושא שהרחבתי עליו במאמר נפרד "עורקים גמישים" הקישור אליו נמצא – כאן. בעקבות זאת ישנה הפחתה בהספקת הדם – מה שפוגע באיבר שמקבל את אספקת הדם המופחתת. זיהויו מוקדם מאפשר להקדים את הטיפול בגמישות העורקים טרם נוצר נזק לאבר המטרה.
בשיטה פשוטה יותר, בודקים את תגובת עורק שקע המרפק (הברכיאלי בזרוע). תגובה ללחץ של שרוולית מדידת לחץ-דם על הזרוע, שנמצאת כמעט בכל בית כיום, (Flow וגם היא mediated vasodilatation), משקפת גמישות של העורקים ואלסטיותם, לשם הבנת מצב העורקים מתבוננים בהפרש בין לחץ הדם הסיסטולי (לחץ הדם הסיסטולי הוא הלחץ בפסגת הגל, למשל 120, תקין) ללחץ דם הדיאסטולי (תחתיתו או קרקעיתו של הגל). כשמחסירים 80 מ120- מקבלים 40. הוא המדד התקין = 40. הפרש הגדול מ-40 מלמד על קשיות עורק, ופגיעה באנדותל, אבל גם על יתר הומוציאסטין. מדד זה מכונה מד לחץ הדופק. לחץ דופק של 50, 60, או 70 מראה בדרך כלל מדדים במכשיר (מד לחץ ביתי) כמו 170/74, המספר הנמוך נראה מעודד ומרגיע. וכאן טעות כי יש לחשב את הפער ביניהם. הוא שמצביע על פגיעה באנדותל וקורא לך לעבור לכוסמת. מדד זה פשוט וחוסך לך למעשה בדיקת תגובת העורק לחומרים המגרים הפרשת חנקן חמצני שהוזכר לעיל,. מכשור זה מאפשר לנו גם למדוד את מהירות הגל, שהיא ביטוי נוסף לקשיות העורקים. מדובר בגל של לחץ –Pressure Wave.
בעורקים אלסטיים, הגל שנוצר בצנרת הדם עקב דחיסתו על-ידי הלב קדימה והלאה נע באטיות, משום שגל הלחץ נע לאט בעורקים שמתרחבים. אין הוא מזורז (כי הוא יוצר גם תנועה רוחבית – בשל התרחבות קוטר העורק האלסטי במצב הבריא – ולא רק תנועה קדימה!). באדם חולה ומבוגר הסובל מטרשת העורקים – ואנדותל פגום שבירת הגל והופעת הגלים החוזרים – Reflected Waves – מתרחשת מוקדם יחסית (טרשת עורקים, היצרות עורקים, אבדן גמישות העורקים), וגל הלחץ נע במהירות. ככלל בעורקים קשיחים, שבהם הגל נע קדימה אך אינו גורם להרחבה של קוטר העורק, בשל קשיות עורקים הגל נע מהר יותרהשבירה המוקדמת והגל המהיר גורמים לגלים החוזרים לפגוש את הגל הנע קדימה, בעודו בתחילת הסיסטולה, ול"התנפץ" עליו. התזמון הזה מדיד. יש לדעת, הגל החוזר לא גורם לעליית הלחץ הדיאסטולי (הנמוך ממילא), אלא גורם לעלייה נוספת של לחץ הדם הסיסטולי (הגבוה ממילא בחולה מבוגר הסובל מ-Isolated Systolic Hypertension). מבט במכשיר המדידה יראה לחץ דם של, למשל 180/68 גם 74/150 = פגיעה באנדותל וקשיות העורקים – אין התרחבות של עורק. עוד על כך – כאן. הצילום לקוח מספרו של ד"ר ריי סטראנד [מקור].

לחץ חמצני – מצב בו הגוף אינו מסוגל להתמודד עם כמות הרדיקלים החופשיים, נקשר למחלת "טרשת עורקים" ומחלות עורקים כליליים ( עורקים המובילים דם לשריר הלב עצמו), אבל גם ליתר חלבון בשתן והרס של תאי האפיתל בנפרונים שבכליות, אבל על כך בסוף המאמר.

מדובר על מצב (לחץ חמצוני) בו כמותם של הרדיקלים החופשיים מתגברים, על היסודות שמבטלים את השפעתם ההרסנית (האנטי אוקסידנטיים Antioxidant) דוגמת הגלוטתיון שנוצר בגוף האדם או הרזברטרול שבגרעיני ענבים וויטמינים כויטמין C, E ו-A. במצב אידיאלי, תאי הגוף מסוגלים להתמודד עם מתקפת הרדיקלים, אולם בעקבות תזונה שגויה, העדר יד מכוונת ולהפך הצפה של מידע שמעודד אורח חיים שמציף את הגוף ברדיקלים חופשיים. הולכים וגוברים הרדיקלים המתרוצצים בחופשיות בגוף על נוגדי החמצון, והתוצאה היא עקה חמצונית או לחץ חמצוני.

רדיקלים חופשיים הם חומרים שנוצרים באופן טבעי בתאי הגוף, למשל כתוצרי נשימה תאית או כחומרים שמערכת החיסון מייצרת כדי להילחם בחיידקים, ובכמות קטנה הם מועילים ורצויים. אלא שבייצור יתר הם נוטים לתקוף ולהגיב עם חומצות שומן, כמו במצבים של דלקות כרוניות, עקב חימצון ה כולסטרול – LDL, הם מתרבים והתוצאה מממצאים שהציגו את הלחץ החמצוני במחקרים רק אסון ולחלופין, מחקרים שהתמקדו בנוגדי חמצון תזונתיים, כמו ß-קרוטן, ויטמין E מסוג  α-tocopherol (α-tocopherol נספג טוב יותר מכל אחת מארבע צורות ויטמין E וגם מצטבר בבני אדם), וויטמין C, שנקרא גם חומצה אסקורבית, שהראו קשר הפוך בין צריכת נוגדי חמצון כאלה לבין אירועים חמורים קרדיווסקולריים שליליים שמחלות של עורקים עומדת מאחריהם. [מקור]. עד מהרה החל מרוץ אחר תוספי מזון.

נבדקים שבדמם נמצאו רמות גבוהות של נוגדי חמצון, לקו פחות במחלת לב כללית טען [מקור] ד"ר מרקו דיאז 1997 [מקור] אשר נמנה עם ראשוני הרופאים להשתמש בתוספי מזון וויטמינים.

רק לאחרונה החלה מגמה חדשה לבחון את הנושא בהקשר לויטמינים וכליות. הגם שלא פגשתי גם מקרה אחד בקליניקה שלי בו נפרולוג הציע למטופל להשתמש בויטמינים, אולי להפך, קם והתנגד לכך, אלפי מחקרים מקשרים את הפגיעה החימצונית של דופן העורקים עם מחלות לב, סוכרת ולאחרונהנגם אי ספיקת כליות. העורק שמעניין אותנו במיוחד הוא העורק שפחות נחקר בהקשר זה – העורק שמוביל את הדם מהלב לכלייה. ללא ספק מחלת כליה רבות מתחילות פעמים רבות בהתפרצותם של הרדיקלים החופשיים אל דפנותיו.

התעבות של דופן העורק של הכליה – renal artery stenosis – אבדן גמישותו תבטא ביתר לחץ דם בקרב צעירים – והסיבה כ לדעת החוקרים יתר חלבונים, תזונה שגויה, יתר אלכוהול, והורמונים מיותרים בזרם הדם. מתח שמקורו בצורת חיים וגורם להפרה מופרזת של קורטיזול, והקורטיזול עולה בזרם הדם לאורך זמן (נושא שעליו פרסמתי מאמר בקישור הזה –כאן) ובמדדים גבוהים שנמשכים לאורך זמן הוא מייצר בין שאר הנזקים כגון סחרחרות – דלדול שרירים. עישן ואפילו עישון קל של כשלוש סיגריות ביום או מגורים בעיר סואנת בה האוויר מלא בעשן ושתייה חברתית של אלכוהול – מסתבר שצורת חיים זו, הגם שהיא שכיחה יוצרת הקשחה של דופן עורק הכליה.

– התנועה ההרסנית שדואגת רק לעצמה "רדיקלים חופשיים" מופיעה בכמויות מוגזמות כיום בגופנו, כוסמת לבדה לא תוכל נוכח עלייות מבהילות ברמות האינסולין עם כולסטרול LDL מחומצן, לצד יתר הומוציסטאין, ואולי גם כמה גורמים זיהומיים נוספים שיכולים לגרום לדלקת ברירית הפנים של העורקים המכונה האנדותל, בשלב הראשון. רירית האנדותל של העורקים היא אבר רגיש ביותר והיא המגיבה לגירויים מכניים ומולקולריים לוויסות הטון ההרסני שנוצר, [מקור] – אנו עומדים כרגע בפני הגורם שיכול לקרע את האנדותל או לגרום לאנדותל להפסיק לתפקד בצורה תקינה. [מקור]. 

מבנה של דופן עורק גמיש. שלוש שכבות המכונות גלימות: הגלימה הפנימית, הגלימה האמצעית והגלימה החיצונית מרכיבות, אנטומית את דופן הצנרת.
הגלימה הפנימית tunica interna מכילה שכבת תאי אנדותל. היא שמצפה את נהור העורק. מתחתיה רקמת חיבור רפה עדינה – החלל התת אנדותלי. הגלימה האמצעית כוללת שריר חלק ורקמה אלסטית, העשויה בין היתר מסיבי אלסטין ומשתנה בהתאם לגודל העורק. ככל שהעורק גדול יותר כך הגלימה האמצעית (השרירית, בעיור למעלה tunica Media) עבה יותר והרכיב האלסטי בה גדל. הגלימה החיצונית מכונה שלישית (tunica Externa) ומורכבת מרקמת חיבור הכוללת בעיקר סיבי קולגן ואלסטין. הגלימה החיצונית המשכית ומחוברת אל רקמת המשתית של האיבר הסמוך.
התהליך המתרחש בדרכם של העורקים העוברים בגופנו ממצב של גמישיות לאבדנה שמייצר את ההתקשחות ההרסנית שלהם, גורלי וחשוב להבנה, והכרה ובמיוחד בבואנו לבקש להשתמש בכוסמת ירוקה לתיקון המצב, ועוד בהתקלקלותו כשכל כולך "רגיל" למזון הטעים, שהרס אותה. עליך ליטול מעכשיו כוסמת ירוקה ובנוסף לכך גם לא מבושלת – ובעדיפות לכוסמת ירוקה שהושרתה למשך כל הלילה במים. בסוף המאמר אציג בפניך מתכון ללחם כוסמת. מאוד טעים ממנו תוכל לקחת שתי פרוסות ליום (בלבד). ירון מרגולין

קרום המרתף שבצנרת הכליות הוא השכבה המדאיגה ששוכנת מתחת לשכבת האפיתל

השכבה הפנימית ביותר של צנרת גופנו, הגלימה הפנימית ובשמה האנטומית הטוניקה אינטימה (tunica interna), היא שעשויה תאי אפיתל. תאים אלו תחומים בקרום תת אנדותליThe basement membrane רקמת חיבור עם סיבים אלסטיים, שהוזכרה לעיל. בצנרת מסוג צנרת המעי, השתן מערת הנשימה והמין נמצאת כאן: שכבת הרירית המיוחדת (בלטיניתlamina propria mucosae), או בקיצור השכבה המיוחדת (lamina propriaלמינה פרופריה), שנמצאת מתחת לרקמת אפיתל ומרכיבה יחד אתה את הרירית. ממברנות המרתף גם קרום המרתף נמצאת בכליות ושוכנת באזור זה בנפרונים, מתחת לשכבת האפיתל שם; מדובר בשכבה בודדת של תאים המפרידה בין שכבת האפיתל לרקמת החיבור הרפה שהוזכרה לעיל כלמינה פרופיה, ויש לה תפקיד עצום בהרס גמישות צנרת הכליה – הנפרונים. יחידת הפעולה הבסיסית של הכליה בה (בנפרון) מתרחש סינון הדם וייצור השתן. יצויין שהפרשה של חומרי פסולת וחומרים אחרים שאינם נחוצים לגוף עוברים מכלי הדם אל האבובית (מחלקי הנפרון) ומופרשים בנוזל השתן.[מקור]. ככל שישמע לך תמוה הדבר: לא נמצאו מחקרים שמסייעים להבנה של ירידת קצב הסינון הגלומרולרי  (ה-GFR) בהקשר זה. הגם שאין לי הוכחה לכך שאחד ממקורות הבעיה, הלא נחקרת הזו, נמצא ממש כאן, אי אפשר להתעלם מכך שמטופלים בקליניקה של לחיצות החלמה, ששבו ונבדקו לאחר שנה וחודשים מתחילת הטיפולים אצלי ועברו בדיקת אולטרסאונד טרם החלו את הטיפול שהצביעו על דלקת בנפרונים ואלבומין גבוה. כששבו אליה פעם נוספת לאחר שימוש קבוע (אחת לשבוע) בלחיצות החלמה לצד מזון כתרופה (שמשתנה כל הזמן אך, הכוסמת מככבת בו) נמצאו בבדיקה זו נקיים לגמרי.

חדירות קרום המרתף משתנה מאוד בגוף. בכליה היא מתפתחת, בשני ממברנות המרתף – האחת הקשורה לאנדותל כלי הדם ואחרת עם אפיתל הפודוציטים (רגלי הפודוציטים מהווים חלק ממחסום הסינון {מקור] הקופסית – Bowman's capsule – מורכבת משתי שכבות תאי אפיתל. השכבה הפנימית היא התאים הפודוציטים שנזכרים, והחיצונית היא השכבה המרכיבה את השק. בין שתי השכבות נמצא החלל המפורסם על שם באומן.) – מתמזגות ליצירת קרום המרתף הגלומרולרי (איור למעלה). קרום המרתף הגלומרולרי משמש כמחסום הסינון של הכליה עם חדירות מולקולרית סלקטיבית. [מקור] עם נקבוביותו המבוקרת על בסיס גודל ומטען, קרום המרתף הגלומרולרי אטום לחלבוני פלזמה תוך מתן אפשרות לחומרים בעלי משקל מולקולרי לעבור בקלות. (Rodeck and Whittle, 2009).

קרום המרתף הגלומרולרי (GBM – The glomerular basement membrane) של הכליה הוא שמשמש כמחסום הסינון של הכליה עם חדירות מולקולרית סלקטיבית. [מקור]. מדובר בשכבת הלמינה הבסיסית של הגלומרולוס והאזור הרגיש מבחינת פגיעות יכולת הסינון של הכליה (מוזר שלא נחקר כמעט) הוא מטרת השימוש בכוסמת – הכוסמת יכולה להועיל לשמירה על תפקודו התקין.

[הלמינה הבסיסית היא שכבה של מטריצה חוץ-תאית המופרשת על ידי תאי האפיתל, עליהם הוא יושב. לעתים קרובות מכונה באופן שגוי קרום המרתף, אם כי הוא מהווה חלק מממברנה המרתף. (הלמינה הבסיסית נראית רק באמצעות מיקרוסקופ אלקטרוני, שם היא מופיעה כשכבה צפופה אלקטרונית בעובי של 20–100 ננומטר).]

אי האנדותל הגלומרולרי, ה- GBM וחריצי הסינון בין הפודוציטים (שמהווים את רירית האפיתל של הקפסולה של באומן), והשכבה השלישית של הדופן בנפרון דרכם מתרחש מלאכת סינון הדם של הכליה. כאן מתבצעות פונקציות הסינון של הנפרונים (גלומרולוס), שבקפסולת באומן. והם שמהווים את נקודת האכילס שלפנינו [מקור]. (הערה: תסנין שתן. הגלומרולוס מתחיל את תהליך יצור השתן הראשוני, התסנין הזה מצטבר בקופסית באומן) לכאן מגיע (על-פי מחקרים חדשים) הכולסטרול ומתחמצן כפי שהוסבר למעלה [מקור]. קרום המרתף הגלומרולריGBM הוא מיזוג של תאי האנדותל והגלימות העדינות (למינציות) הבסיסיות של הפודוציטים שהוזכרו כחלק מקופסית באומן, [מקור] זהו האתר העיקרי להגבלת זרימת המים. כאן מנקים ומפרידים את הדם מהפסולת שבו [מקור]. The basement membrane קרום המרתף קיים באברים רבים בגוף ומובדל בנפרונים בשם "קרום המרתף הנפרוני" (GBM) הוא המרחב הפגיע והנפגע מהרדיקלים החופשיים (סטרס, קציצות בשר, על האש, סטייקים, צלעות כבש, דגים, קציצות דגים, שרימפס, סלט ביצים, נקניקיות, בירה, צ'יפס וגלידה גם גבינות: קממבר, גרוייר, גאודה, גורגונזולה, וקשקוול = תזונה שגויה, פיח ואלכוהול לצד סרטי זוועה ואלימות – התרבות שנדחסת לחיינו בכל הכוחות האפשריים) בנפרון שבכליה הוא עומד על בסיס תאי אפיתל ואנדותל ועוטף תאי שריר, תאי שומן ותאי שוואן. [מקור] קרום זה מספק לרקמות מגוון רחב של פונקציות הכוללות הפרדת רקמות, מחסום, אספקת מצע דבק ופלטפורמת איתות לנדידה, קיטוב, בידול, עיצוב רקמות וצמיחה [מקור]. בנוסף לכך ה (basement membrane) – BM ה- אינו מבנה סטטי, אלא כזה המתחדש ומתחדש ללא הפסקה (באורגניזם הבוגר). השינוי של חלבוני המטריצה ​​החוץ תאית עשויים לתרום לאבדן שלמות מבנית [מקור]. הוא שולח אותות לתאי האפיתל אודות המקרו-סביבה החיצונית. ה- BM , מהווה חיישן מיקרו-סביבתי חוץ-תאי לתאי אנדותל (סוג של אפיתל) ולפריציטים. BM [מקור] לאחרונה נמצא כי רכיבי תאי האפיתל מעליו, הם שרגישים ופגיעים ל/ו/מכולסטרול LDL מחומצן, ההומוציאסטין וכמות מופרזת של רדיקלים חופשיים, שפוגעים בשלמות האנדותל שם. נוצר ברבות הזמן פגע, פגיעה בתאי האנדותל הופכת אותם למחוספסים ודביקים. רגע, אם הכולסטרול הוא הבעיה, למה שלא נלך בדרך הממסד, ניסיתם להתמודד מול אדם שמתבקש לותר על מנת דגים מרוקאים ביום שישי, או סטיקים ביום שבת וגבינות? דרכו של הממסד מובטחת להיות קלה. נלך דרכה וניטול תרופות נגד הכולסטרול ונחסל את הבעיה. (האם הממסד הצליח לפתור את הבעיה בשיטה זו?) כולסטרול איננו אויב הבריאות. להפך, הגוף שלנו חייב לנפק כולסטרול והוא מייצר אותו בשפע כ 3000 מ"ג ליום, (אגב בביצה יש רק כ 300 מ"ג כולסטרול) ללמדך עד כמה הוא נחוץ ודרך אגב להבין עד כמה חיסול ייצורו הרסני לך. מכל מקום מדובר במשהו נדרש, נוצרים ממנו הורמונים, ויטמין D, וכאשר הוא איננו מתחמצן ולא מתקלקל עקב החמצון הוא רק דבר נהדר. הגיע הזמן לאפשר לכולסטרול לעבוד בשבילנו ולהגן גם על דופן הנפרונים שבכליות שלנו. כי, בלעדי זאת, הדבר הנהדר הזה ה LDL טרם חמצונו, לא ינוע אל המחוזות שנזקקים לו בעזרת זרם הדם. יש לזכור, התאים הדביקים שבצנרת הנפרונים הם רק ביטוי לפגעי הכולסטרול המחומצן. והוא, לא לבד מותקף.

בשנים האחרונות, הראו מחקרים שונים שגם הכליות משחקות תפקיד מכריע בויסות הסוכר. הכליות אחראיות על ספיגה של הסוכר מהשתן בחזרה לזרם הדם, ובכך מונעות אובדן של הסוכר בשתן.  נראה שלגוף מנגנון שימור של סוכר בתחנה האחרונה לפני הפרשתו בשתן באמצעות חלבוני ה- SGLT. קיימים 2 סוגים של חלבונים: SGLT: SGLT1 — SGLT2 – הראשון (SGLT1) נשא שנמצא הן במעי והן בכליות, אך אחראי על ספיגה של רק 10% מהסוכר מהשתן לדם. ה-SGLT2 הוא נשא שקיים רק בכליה. שם הוא הנשא העיקרי של הסוכר. נשא זה אחראי לספיגת כ- 90% מהסוכר שמגיע לשתן בחזרה לדם. 'נוקאאוט' של המובילים הללו SGLT2 מביא להפרשת הגלוקוזה המסוננת בשתן. ואחוז הגלוקוזה המסוננת והנספגת מחדש יורדת וחלקו של הסוכר שמופיע בשתן רק עולך ועולה [מקור]. מצב זה הוא הגלוקוזוריה. ניתן לטפל ב"עיגול "של עקומת הטיטרציה (גרף המציג את ריכוז החומרים, כאן הגלוקוז) הנראית סביב המעבר מספיגה חוזרת מוחלטת כמייצגת את המצב התקין להפרשת שתן של עודף גלוקוז על ידי הרמה של מדד קצב הסינון הגלומרולרי ויכולת הספיגה הגלוקוזית של הנפרונים [מקור]. לשם כך דרוש טיפול מורכב עליו פרסמתי במאמרי "אילוף הכליות הסוררות", שהקישור אליו נמצא כאן. אך הרמת מדד ה- GFR, לא אפשרית כאשר האינסולין שמתגלה באחרונה כידיד לנפרונים, מתחמצן כאן. הרדיקלים החופשיים מחמצנים את הכולסטרול שהוזכר והורסים עקב כך את דופן הנפרון וזה גם מה שמתרחש עם האינסולין בנפרונים – נושא זה ברוב המקרים מוזנח לגמרי. הוא הנושא החשוב ביותר והאחרון שאני עומד לספר לך עליו בהקשר לחשיבותה של הכוסמת הירוקה בתזונה [מקור]. [מקור] כל מה שנדרש מאתנו זו אחריות, עוז רוח והתמדה. בלעדיהם לא תחלימו וכנראה שלא תצליחו לאפשר לכולסטרול ולאינסולין לסיים את העבודה שלהם. אם תחליטו לטפל בבעיה זו בעזרת תרופה מסוג SGLT2  כאן תוכלו ללמוד על הסכנות כולל סכנת מוות עקב נטילתה [מקור]. לדעתי מבלי למנוע התקפה (של הרדיקאלים החופשיים) על האינסולין לא תגיעו להחלמה המיוחלת. חובה לאפשר לגופנו ליצר גלוטתיון שיודע להגן על הנפרונים ולבנות מחדש את הדופן שנפגעה. חייבים 4 כפות כוסמת מונבטת (ירוקה) בבקשה הוסיפו אותה כבר לסלט ותופתעו כמה אחריות נמצאת בתוך הסלט הנהדר הזה.

גברים כוסמת יכולה לסייע במניעה של אימפוטנציה אימפוטנציה, סוכרת והסיבוכים באפיתל שבנפרונים – ובאופן ספציפי בחומר החוץ תאי שבקרום המרתף הנימי, בלעדי הכוסמת הוא פשוט לא מצליח לתפקד כראוי בסיבוכים המרובים שמחלת התזונה התעשייתית יוצרת שם [מקור]. זו גם סיבה נפוצה לאימפוטנציה ולפגיעה במנגנון הזקפה בגברים, בשל הפגיעה באספקת הדם לאיבר המין. היא גם הסיבה לצליעה לסירוגין, הבאה לידי ביטוי בכאבי רגליים עזים המופיעים בזמן ההליכה ומאלצים את הסובל מהם לעצור ולנוח [מקור]. בצילום למעלה גרסה אחרונה שנמצאה להרקולס פרנזה – Late Classical Greek bronze version, found at Foligno (Musée du Louvre) מקור הצילום ויקיפדיה
– The Farnese Hercules signed by Glykon 15TH CENTURY but it is a copy or version of a much older Greek original that was well known, in this case a bronze by Lysippos הרקולס פרנס או פרנזה 216 לספירה, הוא אחד הפסלים היותר מפורסמים מיוון הקדומה – רוב החוקרים חושבים שהמקור היה יציקת ברונזה של ליסיפוס. מן הראוי לבחון שאחד מסמני הגבריות ניכרים תמיד בפיסול הקלאסי באשכים רחבים. הם סמלה של גבריות בריאה וחסונה

מחפשים את הנס – הרפואה העכשווית שבה ונשענת על מודל ישן של גורם אחד כביכול למחלה זאת כדי להמשיך ולחפש או לייצר את כדור הפלא שיפתור את החולי.
במקום החיפוש את "תרופת" הנס, יש להבחין שרבות מהמחלות הכרוניות תלויות הרגלי חיים, סביבה ותזונה ומגורמים תרבותיים מעוררי סטרס כבידור. ללא שינוי בהם לא יצמח גם הפתרון להחלמת הכליות. מחלה שסופה מוות.

פרסאוס לבנבנוטו צ'ליניהגלוטתיון ופעולתו למען בריאות האדם מזכירים לי את פרסאוס ואת הפסל הגאון צ'ליני שיצר. אותו. בשעה שצעירנו נטרפים בקרירה ובפקקים או בזוגיות והבירה או התזונה המלוחה ומשמינה מרגיעים את הלוחמים על הקרירה שלהם, ודבר זה מובן לנו, הרי שאחת מתוצאותיה פגיעה במערך ייצור הגלוטתיון בגוף. יש ונדרש אקמול לאחר בידור תזוני, הבעיה עם האקמול וגם עם הדקסמול בהורקת האנזים הנהדר הזה. הגלוטתיון שמיוצר באופן עצמי וחסרונו בגוף עלול להגביר את העייפות, כי יסודות הרכבתו בגוף נעדרים, ואז גם המתח והלחץ הנפשי עלולים להוביל בנוסף למצב רוח מתדרדר גם לחרדה ולדיכאון ולפגיעה בכבד, ואפילו לעליה בחומציות נוזלי הדם, ולירידה במאגרי החיידקים הטובים שמייצרים עבורנו B12 הגלוטתין – הוא מגן הכליות ושומר על דופן הנפרונים בהן. פגיעה במדד הגלוטתיון ובתהליכי היווצרותו במעי שלנו הוא הרגע שמדד הסינון בגוף מתחיל לרדת, העייפות עולה וקריסת הכליות מתחילה – עוד על כך במאמר שהקישור אליו – כאן. ירון מרגולין

לצערי הרב, לא תמצאו בשום מחלקה נפרולוגית, גם לא מקרה אחד של החלמה ואם תעברו את כל המרפאות בכל כדור הארץ ותמצאו אחד כזה, סביר להניח שמדובר בלקוח של לחיצות ההחלמה. בהקשר זה שבה ועולה התנגודת לאינסולין – ההיפר-אינסלינמיה וההיפראינסלינמיה הכרונית כבעיה מרכזית, כלומר שיבוש בבקרת האינסולין כגורם מוביל משותף לפגיעה בדופן האפיתל ולמחלות כרוניות [מקור]. מדובר בתנגודת יתר לאינסולין או "תסמונת העמידות לאינסולין" (insulin resistance syndrome) כלומר ירידה בתגובה של רקמות הגוף לאינסולין המופרש או בירידה ברגישות לאינסולין כמדד חדש לקריסת הכליות.

הרפואה של הממסד מאוד עקשנית על דרכה. אבל לפעמים גם היא רצה קדימה מהר מדי ומבלי לחשוב פעמיים. נושא זה כמחלה יוחס על-ידה במשך שנים רבות כמחלת כליות כרונית משנית לסוכרת, ולחשיפה מתמדת לרמות גבוהות של גלוקוז בדם, ומדד המוגלובין מסוכר שנמצא מעל ה – 6, A1C או HbA1c. ההצעה שהולכת ומתגבשת כיום שונה מכך.

שומנים בדם – לא להגדיר את החולי על פי רמת ההיפר-אינסולינמיה ולא על פי רמת הגלוקוז וה- HbA1c. אלא על-פי מדד השומנים בדם. זאת משום שתנגודת לאינסולין מלווה ברמה גבוהה של טריגליצרידים בדם עם רמה נמוכה של HDL וירידה בגודל החלקיקים של LDL. הפרעה משולשת זו בשומני הדם היא אופיינית למצב ששמו תנגודת גבוהה לאינסולין, וכל שלושת המרכיבים שלה הם גורמי סיכון עיקריים להתפתחות קשיות העורקים ופגיעה באפיתל.

כדי להוביל לשינוי דרמטי בבריאות, שכן הרבה שנים יכול הגוף לפעול עם יתר אינסולין לפני שתיחשף המחלה הכרונית של צנרת הכליה או שיופיעו סימפטומים קשים, חייבים לקחת בחשבון גם את מדד התנגודת לאינסולין. הוא חייב להיות מתחת ל-2, וגם את מצב הלקטינים בדם (לקטינים lectin , הם חלק רע שנובע מתזונה מופרזת של קטניות) וישנה להם בהחלט השפעה גרועה על הכליות [מקור] האינסולין. הלקטין מחליש את פעולת האינסולין. מסתבר שנושא זה לעתים פשוט גורר את הכליות לנזק שתחילתו בפגיעה הדרגתית, מזערית, בכלי הדם הקטנים שבה. ומובילה לאובדן חלבון בשתן (מדד האלבומין עולה) והתפתחות של אי ספיקת כליות מתקדמת שסופה בדרך כלל מוות טרם עת.

מדד התנגודת לאינסולין – ואשר למדד תנגודת לאינסולין HDL 78 למשל גלוקוז מחלקים בין מדד הגלוקוז שמתקבל בבדיקות דם. למשל מדד גלוקוז של 87. ומדד של כולסטרול הטוב (HDL) עומד על 78. מחילוק הנתונים כך=:87:78 מתקבלת תוצאה של 1.11 תוצאה כזו מעולה. – אם היחס בין רמת הטריגליצרידים לכולסטרול הטוב (HDL) קטן מ-2, כנראה אין התקפה של אינסולין מחומצן על דפנות הנפרונים ועל יצורו של הגלוטתיון.

במחקר החדש מוצע הסבר חדש שמשתלב היטב עם תפיסתנו את גמישותה של הצנרת לצד התוצאות שרואים בקליניקה של לחיצות ההחלמה בעקבות השימוש במזון כתרופה תוך מתן דגש על כוסמת כתרופה וחיזוקו של הגלוטתיון – הוא מהעצמתיים שבנוגדי החמצון המיוצרים בגוף, כיוון שהוא היחיד שמסוגל לעבוד עם אנזימים שונים. ובלעדיו לא ניתן להביא להחלמת הנפרונים שבכליה, ובהקשר זה חובה להכיר את התרופות שמרוקנות את הגלוטתיון – כי כאמור בלעדיו ההחלמה תיכשל, ועל כך מייד.

רשימה חלקית של תרופות שמרוקנות את הגלוטתיון מהגוף: חוסמי H2 – גסטרו, זארידקס, זנטק, סמידין, פמו Famo, פמוטידין, רוגסטי. פמוטידין (Famotidine תרופה המונעת הפרשת חומצה בקיבה ומפחיתה את חומציותה) הוא חומר פעיל הנמצא בתרופות גאסטרו, חוסם קולטני היסטמין מסוג H2. חסימת הקולטנים מעכבת את הפרשת החומצה בקיבה ומקלה על הכאב מצרבת למשל.

אופראזול  שמכונה גם התרופה המסוכנת כאן כגון: לוסק, ואומפרדקס, אזופרזול כגון: נקסיום Nexuim . לסופראזול כגון: לנטון ופנטופראזול כגון: קונטרולוק. יש לדעת שהאופרזול – נמכרת בישראל גם כ"אומפרדקס" ו"לוסק" נמצאה כמעלה פי 2.5 את הסיכון לחלות בסרטן קיבה, ועד פי 8 כשהיא נלקחה יותר משלוש שנים.

משככי כאבים – אוקסיקוד או אוקסיקודון נמכר תחת שמות מסחריים רבים: פרקודן, פרקוסט, רוקסיפרין, אנדוסט, ואוקסיקונטין.  אוקסיקונטיןאקטיק שנמצא בשימוש בצה"ל – האקטיק משמש לטיפול בכאבים חזקים כתוצאה מטראומה, זלדיאר או זאלדיאר – Zaldiarטרגין והחומר הפעיל העיקרי בו Oxycodone, טרמאל, טרמדקס, נורופון, פנטה, פרקוסט, קוד-אקמול, קודברול, רוקסט (Roxette) החומר הפעיל בה Codeine הוא הבעיה המרכזית כאן, ריקוד – Eekod

סותרי חומצה – אלומיניום ומגנזיום הידרוקסיד (מאלוקס), סודיום ביקרבונאט – המכונה סודה לשתייה גם קלציום קרבונאט (טאמס)

תרופות אנטיביוטיות

נוגדי דיכאון טריציקליים – לרשימה המלאה כאן.

הגנה על הפודוציטים ומניעת התקדמות, הגלומרולוסקוליוזיס glomerulosclerosis קובע את התקדמות מחלת הכליה או את החלמתה

תפקוד, פציעה או אובדן של פודוציטים הוא גורם שכיח וקובע את גורל התקדמותה של אי ספיקת הכליות טוענים במחלקה לנפרולוגיה, המחלקה לרפואה פנימית, אוניברסיטת מישיגן, אן ארבור, מישיגן, ארה"ב. [מקור] ומוסיפים: "כל תוכנית לאומית שמטרתה להפחית את עלויות הטיפול הבריאותי תצטרך למקד מאמץ מדעי בסיסי בהבנת הביולוגיה של הפודוציטים והמחקר הקליני על הבנה כיצד אפשר למנוע ולפקח על פגיעות והידלדלות הפודוציטים כיעדים מרכזיים להתערבות"

החוקרים התבוננו בתאי האפיתל בכליה ששמם פודוציטים, מאוירים בצבע תכלת באיור למטה, והוזכרו למעלה, שם סומנו בצבע אוכר. יש להם תפקיד חשוב בשמירה על סינון החלבונים מן הדם המגיעים לכליה, ומניעת אבדנם בשתן. במחקר שלפנינו הגיעו למסקנה כי מחסור באינסולין גרם לנזק בצורת עלייה בחדירות אלבומין. כלומר אובדן חלבון – כנראה שזה קורה ככה: האינסולין (חוסרו או חמצונו) מגביר את ההפעלה של תת יחידות חלבון קינאז G מסוג I (PKGIα), מה שמוביל לפגיעה בפודוציטים (דופן הנפרון). [מקור] לירידה בקצב הסינון הגלומרולרי (GFR) [מקור].

החוקרים בדקו את פודוציטים – תאי הכליה האלו, והראו כי המחסור באינסולין הוביל לשינויים במבנה של התאים האלו. דבר שהביא להשארה כי לאינסולין תפקיד חשוב בשמירה על תפקודם התקין של הפודוציטים בכליה. מחקר נוסף קם והראה שקיים קשר בין עמידות לאינסולין/היפר-אינסולינמיה (כמות גבוהה מדי של הורמון אינסולין בדם – מדד התנגודת לאינסולין – הוזכר למעלה) נוצר לחץ חמצוני, כלומר הצטברות של מזיקים בצורת רדיקליים חופשיים ופגיעה גלומרולרית המתבטאת כאלבומינוריה. [מקור] מחקר שתומך בגישה זו טוען ש"בן מספר המנגנונים שמעורבים בגרימת נזק לפודוציטים, נמצא מתח חמצוני מוגבר" והיסוד החמצוני הזה "מתגלה כמנגנון החשוב ביותר." [מקור]

חסר של אינסולין, או חוסר תגובה לאינסולין, ואינסולין מחומצן כפי שקורה בסוכרת 2, הוא שפוגע בתפקודם של הפודוציטים ישירות, ומוביל להפרשת חלבונים בשתן, המאפיינת את מחלת הכליות בסוכרת [מקור].

חדירות קרום המרתף, שכבה מרכזית שאינה תאית, של מחסום הסינון הגלומרולי [מקור] משתנה מאוד בגוף. בכליה מזהים שתי ממברנות מרתף – האחת הקשורה לאנדותל כלי הדם ואחרת עם אפיתל הפודוציטים (בקופסית – Bowman's capsule – מורכבת משתי שכבות תאי אפיתל. השכבה הפנימית היא התאים הפודוציטים שנזכרים גם למעלה, והחיצונית היא השכבה המרכיבה את השק.) הן מתמזגות ליצירת מרחב משותף הוא קרום המרתף הגלומרולרי (איור למעלה ולמטה). קרום המרתף הגלומרולרי משמש ככל הנראה כמכשול סינון בפני האלבומין [מקור] באיור למעלה האלבומין מופיע במרחב הצהבהב כנקודות ירוקות. מחסום הסינון של הכליה בעל חדירות מולקולרית סלקטיבית. [מקור]  עם נקבוביותו המבוקרת על בסיס גודל ומטען, הקרום אטום לחלבוני פלזמה (דם) תוך מתן אפשרות לחומרים בעלי משקל מולקולרי לעבור בקלות. מחקרים החדשים בתחום זה, הגם שהם בודדים, מלמדים כי הוא זה שנפגע.

באחרונה חלו התקדמויות מרגשות בהבנתנו את הביולוגיה המבנית והמולקולרית של דיאפרגמת החריץ הגלומרולרית, כמתואר בדו"ח בגיליון זה של ה- JCI. ממצאים אלה, בשילוב עם נתונים על חדירות מאיימות על קרום המרתף ועל שלמות אבר הכליות שלנו כולל הוכחות לכך שהאנדותל עשוי להוות מחסום חשוב יותר ממה שחשבו הרופאים בעבר, מאפשרים להבנה ברורה יותר כיצד 3 החלקים של קיר הנימי הגלומרול קובעים יחד את תכונותיו התפקודיות [מקור].

עודף גלוקוז עובר מטבוליזם ( חילוף חומרים) דרך מסלול שממיר את הגלוקוז לסורביטול (סוג של סוכר אלכוהולי), שמחסל את כמות נוגדי החמצון החשובים כמו גלוטתיון (GSH), ומשחרר בכך את הרדיקלים החופשיים לפעולה ונדליסטית דבר שגורמים לנזק אדיר למערכות. כתוצאה מכך עולה בראש ובראשונה המזיק הגדול: החמצן התגובתי ROSReactive Oxygen Species (ROS) [ מקור1 , מקור2]. בנוסף, גלוקוז מוגבר בדם עובר עיבוי עם חומצות אמינו חופשיות ליצירת מוצרי קצה גליקציה מתקדמים (תהליך בו נקשרת מולקולת גלוקוז למבנה חלבוני – AGEs), שמווסתים בהמשך מספר אירועים חשובים שהולכים ומגבירים את הלחץ החמצוני והלחץ החמצוני בתורו מחמיר את המצב [מקור]. ומעודד אותנו להגן בכול הכוח על הגלותטיון (פלפל אדום וירוק ,כרוב, אבוקדו, שיבולת שועל, וברוקולי כתרופה) ולהמשיך ולהשתמש בכוסמת גם כשמדדי האלבומין מעוררים דאגה ומדדי ההיפר-אינסלינמיה מאימים על התהליך בשביל להפחית את זליגתם של החלבונים אל השתן כמדד – כפי ששבים ורואים בקליניקה של לחיצות ההחלמה, ולהגן על תאי האפיתל בכליה.

ויטמין E שנמצא בתפוח אדמה ועלי חסה שנדונו בחלקים הראשונים של מאמר זה – נמצא גם בברוקולי הנמנה על רשימת עשר מזונות ההחלמה לחולי כליה. בכוס של ברוקולי מבושל (כוס) 2.43 מ"ג  ותמצאו אותו בתותים, באבוקדו, כרוב, כרוב ניצנים, בכרובית, בזיתים ובאספרגוס גם בצנון ולפת. ויטמין E הוא נוגד החמצון הטוב ביותר לעיכוב ומניעה של טרשת העורקים. הוא מסיס בשמן ומסוגל לכן לפעול בקרום התא ולהתרכב שם עם הכולסטרול השומני מסוג LDL, בנוסף לכך ויטמין E, מונע ממנו לחדור לחלל התת אנדותלי, רק שם הוא מתחמצן. ויטמין E, מגן על הכולסטרול הזה מהרע. המונוציט הוא הרכב שמסיע בדם את ה-LDL, (Monocytes LDL), נציגה של מערכת החיסון, מפני חמצון, וכשאינו מחומצן איןבו כנזכר לעיל, שום נזק, או יכולת להזיק. כחובה עלינו בפני המונוציט, לסייע לו בעזרת תזונה מיטבית ושמכילה בתוכה ויטמין E, כדי שלא יהפוך לתא קצף ועקב כך לרובד השומני וההרסני שמקשיח את דופן העורקים. הכולסטרול הזה מוגן בזרם הדם, כך שויטמין E, יכול לפגוש בו שם ולהגן עליו בפני חמצון וגם למנוע ממנו לחדור אל החלל התת-אנדותלי רק שם הוא יכול להתחמצן. הערה: נטילת 400 יחידות ויטמין E ליום או יותר מכך לזמן ממושך, עלולה להגביר את הסיכון לתמותה. מחקרים אחדים לא מצאו כל נזקים אפשריים מצריכת ויטמין E מהמזון

עוזרד – תרופה טבעית לגמישות עורקים והפחתת לחץ דם. הצמח נזכר כבר במשנה בצורת "עֻזרד", בערבית שמו זערור. הוא מכיל פלבנואידים הפועלים לשיקום פעילות הלב וכלי הדם. ניתן לצרוך אותו כעלים לחליטה או כתוסף תזונה – למי שזקוק לו להשלמת מאגרי האשלגן. לחולי כליה אסור.

כוסמת נמנת על הדגנים המלאים, הם גרגרים לא מעובדים שנותרו שלמים. הם עשירים בסיבים תזונתיים, ויטמיני B, ברזל, מגנזיום ורוטין Rutin בעלי תכונות נוגדות חמצון חזקות. ישנם יתרונות רבים לאכילת שמקורו בדגנים מלאים. הרוטין שבכוסמת נמצא כבעל תכונות נוגדות חמצון חזקות בשילוב עם והוויטמינים שמסייעים ונמצאים בה יכולים להעלים את כל הגורמים לדלקת בעורקים ובנימים, או לפחות לסייע ולצמצם אותם. הם שמחזקים ומסבירים את עמדתי מדוע הכוסמת מצליחה לסייע לכל כך הרבה מחלימים מאי ספיקת כליות כרונית כפי שנראה בקליניקה שלי.

 הערה לגבי תוסף מזון – רוטין. הרוטין נחשב בדרך כלל כבטוח אבל רק כאשר הוא נצרך בכמויות הנמצאות באופן טבעי במזונות כמו הדר, בצל, כוסמת ותפוחים.  עם זאת, תוספי רוטין עשויים לגרום לתופעות לוואי מסוימות, כולל כאב ראש, פריחות, מתח שרירים, שינויים בדופק הלב, ספירת תאי דם לבנים גבוהה, ראייה מטושטשת, הצטברות נוזלים בברכיים ובטן כועסת.
מהמחקר

נבדקה ההשערה כי צריכה יומית של כוסמת תשפר את גורמי הסיכון ל- DKD. כדי לתמוך בהשערה זו, נמדדו התוצאות העיקריות בחולי סכרת סוג 2 (T2DM) כולל יחס אלבומין לקריאטינין בשתן (UACR), חנקן אוריאה (UN), סרום (דם) קריאטינין (SCr), חומצת שתן (UA) ,והערכה של שיעור סינון גלומרולרי (eGFR) – כל הנבדקים קיבלו חינוך תזונתי אינטנסיבי בתחילת הדרך ובכל שבוע במהלך המעקב, בן 4 שבועות היו אמורים לצרוך אורז לבן או קמח חיטה כמנת דגנים יומית, בעוד שקבוצת הכוסמת נדרשה להחליף את האורז והחיטה בכוסמת – מנדת דגנים עם אנרגיה שווה ערך (100 גר '/ ד'). מנת הכוסמת הייתה עשוי מ- 100% כוסמת מ- Guiyang Winner Hi-Tech Development Ltd. בע"מ [מקור] פרופיל הכליה הראה לאחר 4 שבועות הבדל משמעותי בן שתי הקבוצות: יחס אלבומין לקריאטינין בשתן (UACR), לא השתנו בקרב קבוצת האורז אבל בקבוצת הכוסמת היה הבדל רציני שחזר על עצמו בכל המדדים שנבחנו והראה ירידה של 0.016. במדד החנקן אוריאה (UN) נרשמה ירידה של 0.025. בחומצת שתן (UA) נרשמה ירידה של 0.049 וירידה של קריאטינין בסרום (SCr) של 0.900 במדד הסינון ה-GFR נרשמה עליה של 0.325 – במסקנות המחקר רשמו החוקרים: "תפקוד לקוי של הכליות בשלב הראשון (מיקרו אלבומינוריה) של DKD הוא ככל הנראה הפיך, כך שניהול הטיפול בתזונה או התערבויות תזונתיות חשוב הרבה יותר. והוסיפו במסקנות הסופיות: צריכת כוסמת מראה ככל הנראה דרך פוטנציאלית למנוע תפקוד לקוי של כליות בקרב חולים ומשפרת את תפקוד הכליה בשלב המוקדם של DKD אי-ספיקת כליות [מקור].

אף אחד לא צריך להפסיק ליטול את התרופות שהמומחה רשם לו או לה. כמעט כל הרופאים רוצים להיפטר מהחולים שלהם מתרופות עוצמתיות ומסוכנות אלה. עם זאת, החלטה להשתמש במזון כתרופה חייבת לערב את הרופא האישי שלך.

לחם מכוסמת ירוקה – מתכון למטה

לחם כוסמת ירוקה – שמכיל חלבון מותסס מהצומח. מושלם לחולי כליה ולשומרי בריאות הצנרת שבגוף. כאשר הכוסמת עוברת מההנבטה לאפיה היא גם מתאימה כתוסף מעולה לסלט והתוסף הזה מכיל כמות אדירה של פרוביוטיקה – באפיה החיידקים הטובים נכחדים, אבל הלחם מהכוסמת המונבטת נמנה עדיין על המאכלים הבריאים ביותר.
המרכיבים:
3 כוסות כוסמת ירוקה (לא קלויה), לא חומה
כוס מים
מעט שמן קוקוס
1/2 כפית מלח
חופן שיבולת שועל.
כפית סומק/זעתר (לא חובה)
אופציונלי – חופן חמוציות ללא סוכר (לגיוון) גם זיתים קצוצים, שום קצוף או זרעים לתיבול- שומשום, קצח,
צמחים לתיבול- כגון זעתר, טימין, ואורגנו. כפית רסק תפוחי עץ למי שרוצה מעט המתקה
אופן ההכנה:
משרים את הכוסמת במים למשך שעתיים עד לילה שלם.
שוטפים היטב ומסננים, מניחים להנבטה….
בבקר (או כשמתחשק – מוסיפים כוס מים ומעבירים למעבד מזון. מפעילים עד למרקם של שמנת.
שמים את התערובת בכלי זכוכית ונותנים לה לנוח במשך כמה שעות.
מחממים תנור לחום של 180 מעלות.
אל תערובת הכוסמת מצרפים מעט מלח, סומק, אפשר גם החמוציות, או אפילו חצי כוס שיבולת שועל(כל התוספות אינן חובה).
משמנים תבנית חד פעמית או אחרת במעט שמן קוקוס ומוזגים לתוכה את התערובת.
אופים למשך 45-50 דקות.
מניחים ללחם להתקרר. ותופתעו ילדים ממש אוהבים את הלחם הזה.

לחלק הראשון הבצל והפלפלים

לחלק השני – החסה

לחלק השלישי – תפוח אדמה והבוטיראט

לחלק הרביעי – הכוסמת המופלאה

לחלק החמישי – נבטי הברוקולי וחלבון הנעורים

לחלק השישי – שיבולת השועל

לחלק ה- 7 על האצות

נשארו לך שאלות?

אשמח להשיב על כל שאלה

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק –כאן

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך). מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    לחלק הראשון הבצל והפלפלים

    לחלק השני – החסה

    לחלק השלישי – תפוח אדמה והבוטיראט

    לחלק הרביעי – הכוסמת המופלאה

    לחלק החמישי – נבטי הברוקולי וחלבון הנעורים

    עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה. 1 

    הערכות שונות במדידת אשלגן בפלזמה שוללות לפעמים שלא בצדק יתר אשלגן בה – היפרקלמיה פסאודו היפרקלמיה – Hyperkalemia

    מדד חדש לבריאותך – ביטול האסרוסקלרוזים

    אי ספיקת כליות – טיפול ללא תרופות

    אוראה – למה האוראה מוגברת ומופחת בדם Urea

    הקורטיזול וכאבים בבית החזה וביד שמאל

    להוריד קריאטינין, אוריאה ולהחלים ללא תרופות מאי ספיקת כליות

    וירוס הקורונה וגרון יבש

    -אי ספיקת כליות להחלים ללא תרופות – על הGFR ונזקי התרופות

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות – כל מה שחשוב לדעת – חלק ג

    אריתרופויטין (EPO) Erythropoietin

    התרופות והרע – ויטמין D3

    על בדיקות הדם

    אנמיה למה חסר לי ברזל?

    רוצה להחלים מפגיעה במערכת העיכול ללא תרופות?

    להחלים בפשטות ממחלת ריאות חסימתית כרונית

    רוצה להחלים בצורה מלאה מסוכרת

    שחיקת סחוס, למה לסבול? – ללא ניתוח ללא תרופות – טיפול להחלמה

    עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    פרנצ'סקו מסינה Francesco Messina אלהים באדם שחיפש אחר היופי

    ויטמין השמש ויטמין D-

    תרופות הרגעה שמשאירות אותך רעב וחרד – ציפּרָלֵקס, פּרוֹזַק, פלואוקסטין

    התרופות והרע – ביוטין B7 ויטמין H

    רוצה להחלים מיתר לחץ דם?

    שלושת המיצים

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    על לחם חוקם של העסקים

    למה אני לא מצליח להתמודד

    מגיע לי – העדר הכרה במאמץ של השועט קדימה, בהחלט יכול להוביל לכישלונה של קריירה מזהירה.

    סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

    כאבי גב – פתרון טבעי, עדין ופשוט לבעיה שלך

    כאבי גב לא דורשים ניתוח – רק מגע יד עדינה

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    אי ספיקת כליות – צום חלבונים

    צום חי – הוא תרופה טבעית. אזהרה לקטונים (Lactones) –

    אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים – צום חי

    אי ספיקת כליות – מתכונים לדיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע.

    אילוף הכליות הסוררות – איך להחלים מאי ספיקת כליות להקליק כאן

    "אילוף הכליות הסוררות" תחילת פרק א

    ההמשך לפרק א' של "אילוף הכליות הסוררות"- כאן.

    פרק ב'

    פרק ג'


    נשלח ב מזון מחלים

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *