עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה – תפוח האדמה והבוטיראט. 3.

חלק שלישי תפוח אדמה

מגדלי תפוחי האדמה, ז'אן-פרנסואה מילה 1861, עבודה ששימשה היה מקור השראה לוינסנט ואן גוך, הצעיר. . -The potato growers
Jean-Francois Millet

מבוא

המזון כתרופה ותפוח האדמה החי הוא אחד המזונות החשובים ביותר ברשימה זו ולאו דווקא בגלל שהוא מכיל את כל חומצות האמינו החיוניות – מיד תבינו למה –

פרופ' ג'וזף כורש מסביר: אחד מכל עשרה אנשים ברחבי העולם חולה במחלת כליות כרונית (CKD), שעלולה להתקדם למחלת כליות סופית (ESRD) ולהגדיל את הסיכון הקרדיווסקולרי [מקור] הקריטריונים להתדרדרות המחלה כוללים את קצב הסינון הגלומרולרי המופחת (ירידה של מדד ה-GFR) נוכחות של אלבומינוריה (השלב בו ריכוז אלבומין בשתן עולה על 500 מיליגרם)  או חריגות במבנה הכליות עצמן. ( Josef Coresh Professor)  (מקור) פרופ' כורש מוסיף ומנכיח את מה שכל חולה כליה בסופו של דבר פוגש: טיפולים נפוצים פשוט לא מכוונים ישירות למנגנונים המחלה האלה. חוסר היעילות שלהם ניכר על ידי החולים כאשר המחלה שלהם רק מתקדמת. היא מואצת, לא ניכרת השתהות או התייצבות שלה. היא רצה היישר אל תוך החלק הקשה של המחלה – אי ספיקת כליות כרונית, (CKD) ואילו מספרם של הניסויים הקליניים גדל במקביל, אבל לצערנו הם שבים ונחשפים ככושלים ומדגישים את הצורך ההולך וגובר בשינוי פרדיגמה (השקפת עולם). [מקור].

אסטרטגית הטיפול שעומדת כרגע על הפרק, נקשרת למעשה במזון כתרופה –  במערך המטבולי שבין המיקרוביומה (אוכלוסייה ייחודית של חיידקים,) שמערכת העיכול שלנו מארחת בגופנו. עדויות הולכות וגוברות מצביעות על כך שמיקרוביומה של המעיים ממלאת תפקיד חשוב בניסיון של הגוף לפצות על השפעה שלילית של חומר שמביא לשינוי במערכות שלו (הומואסטזיס ) [מקור]., אנחנו מדברים בפשטות על בריאות והחלמה ממחלות [מקור]. לתפוח האדמה – נושא פרק זה ברשימת עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כליה תפקיד חשוב ומרכזי. [מקור].

חיידקים, כאורגניזמים חיים, חיים במעיים שלנו, הם זקוקים לחומרים מזינים ולמקורות אנרגיה כדי לתפקד. ההתקדמות והמאמצים הטכנולוגיים האחרונים, כולל אנליזות מטגנוטיות ומטרטרסקריפטומיות עוצמתיות, הביאו לצמיחה אדירה בהבנתנו את קהילות המיקרוביאליות [מקור]. שינויים בשפע או בהרכב החיידקים שמשפיעים על בריאות האדם או על מצב המחלה שתלויה כל כך בתזונה נכונה.

"עכשיו אנו בודקים את הקשר הדו-כיווני בו שינויים במיקרוביומה משפיעים על התקדמות מחלות הכליות וכיצד מחלת כליות עלולה לשבש מיקרוביומה מאוזנת בגוף האדם". [מקור], הנושא שאני מבקש להציג לפניכם בפרק השלישי שלי על "עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה" נקשר בפתיח זה ובתפוח האדמה שהולך ומתגלה כאוצר בלום שמייצר בוטיראט (butyrate) מתפוח אדמה גולמי ועל כך להלן,. (butyrate) רק עוד אוסיף מדברי פרופ' הואנג Personal W HUANG, שפועל באוניברסיטת אברדין השוכנת בעיר אברדין שבסקוטלנד: הוכח כי SCFAs הוא חומצות קרבוקסיליות אליפטיות בעלות מספר פחמן נמוך (C2–6) המיוצרים בעקבות תסיסה של עמילן שנמצא בתפוח אדמה חי (ובמקרים מסוימים גם בעקבות סיבים תזונתיים מסוימים ואפילו עמילן עמיד מתירס ושורש מפרח העולש שמייצרים במעיים שלנו: פרופיונאט) שהם בעלי יכולת להפחית לחץ דם-גבוה ולתקן את מערכת התאים שמצפה ומקשיחה בהתנוונותה את דופן צנורות הדם. ובוטיראט (מרפא האנדותל ודלקות – butyrate ) אשר ידובר בהם במהלך המאמר הזה. יצוין שהם נקשרים לקולטנים (צמודי חלבון G) ומשפיעים, כך, לטובה על מערכת החיסון שלנו, מפחיתים לחץ דם, דלקות וכן משפיעים לטובה על גורמים פיברוטיים ואפיגנטיים במודלים שנחקרו בקשר למחלת כליות [מקור]. בנוסף הפרופיונט גם הוא כבוטיראט (מרפא האנדותל, תאים שמצפים את כלל צנרת הגוף מעורקים ועד מערכת העיכול) חומצת שומן בעלות שרשרת קצרה שמיוצרת על ידי מיקרוביוטה של מעי האדם, בתגובה לעמילן עמיד שנמצא בבשר תפוח אדמה חי ועומד במרכז חיבורי על תפוח האדמה כמזון בריא לחולי כליה- ועליו ארחיב את הדיון להלן, עמילן עמיד זו פחמימה שנמצאת בתפוח אדמה גולמי והיא בלתי ניתנות לעיכול (בדומה לסיבים תזונתיים) על ידי מערכת המעיים שלנו הגם שניתנת לגוף בתזונה. [מקור] מחקר חדש מעלה כי הפרופיונאט (propionate) מיוצר על ידי החיידקים של הסוג בקטריואידים במעיים, וכי הוא מציע הגנה מסוימת מפני נזקי חיידק הסלמונלה. [מקור] מחקר אחר מגלה שחומצות שומן פרופיונאט יכולות להרגיע את תאי החיסון המניעים את לחץ הדם, ובכך להגן על הגוף מפני השפעות פוגעות של לחץ דם גבוה. מקור]. [,מקור מקור

 פרופיונאט ובוטיראט התגלו כבעלי השפעה על תפקוד הכלייתי בעקבות איסכמיה (היצרות או סתימה בכלי דם,). במחקר שנערך לאחרונה – ניתן תוסף עם כל אחד מ- SCFAs (חומצות שומן מיקרוביאליות שנוצרות במעי עקב נוכחות עמילן של תפוח אדמה גולמי – מדובר בתרכובות בעלות שרשרת קצרה (ששבה והוזכרה: SCFAs) תוצר הלוואי של חילוף חומרים מיקרוביאלי שמתבצע ב"מעבדת" המעיים שלנו, אשר ניתנת לספיגה בזרם הדם של המטופל בדומה לאדם שאוכל תפוח אדמה חי. מסתבר שהתוסף הזה (תפוח אדמה בריכוז) משפיע על תהליכים משמעותיים, דלקתיים, ועל תחיית תאים חשובים, חיזוק מערכת החיסונית וממצאים כלליים שמראים בפועל על הבראת כליה.) המחקר הזה תומך בראיות שניכרות בקליניקה שלי והן שתוספת של תפוח אדמה חי, למיץ הבקר – הירוק – שב ומשפר את דרגת הפגיעה בכליות, הפחית דלקת והופעת חלבון בשתן כשניתן במיץ הירוק וביחד עם פסיליום וחסה. תפוח האדמה החי במרחב זה שב והוריד קריאטינין, אוריאה והעלה את מדד הסינון. ובאחד המקרים שיקוף מצב הנפרונים בבדיקת אולטרסאונד בבית חולים במרכז הארץ הראתה תקינות מלאה. גם התוצאות של המחקר הזה, מקורות למטה, כללו הפחתת רמות קריאטינין בסרום (בדם), ייצור ציטוקין / כימוקין פרו-דלקתי בוטה וירידה בציונים הנקרוטיים בתאי האפיתל הצינורי של הכליות. תופעות אלה היו הבולטות ביותר לאחר תוסף אצטט (הוא אחד משלוש חומצות השומן העיקריות שמכונות: SCFAs) ונצפו גם כאשר ניתנו תוצרי מזון המייצרים אצטט על ידם במקום תוסף כימי. יתרה מזאת, הוכח כי שימוש בתזונה עשירה בחומרים מהסוג: סיביים מותססים (למשל עמילן עמיד שמקורו בתפוח אדמה גולמי, בתירס או HAMRS2 ואינולין משורש עולש) ביטלו את ההשפעות של מחלת כליות על האדם, והתקבלה הקלה כמו שנראתה במחקר בו נתנה לחולה תוספת SCFA (שהורכבה מעמילן עמיד שנלקח מתפוחי אדמה וניטל במחקר הנ"ל, בצורת תוסף (קפסולה) – ניכרה ירידה בפיברוזיס (צלקות ברקמת הכליה) בין-צנרת הנפרונים כשגם נזק צינורי פחת, בנוסף להפחתה של דלקת) [מקור]. לצד השיפורים הקליניים האלו, תזונה מרפאה (עשירה בסיבים תזונתיים ועמילן עמיד מתפוחי אדמה) הביאה לירידות בתרופות p-cresol, indoxyl sulfat ו- TMAO [מקור, מקור].

תפוחי אדמה הם פקעות שניתנות לאכילה, וזמינות ברחבי העולם ובכל ימות השנה. הפקעות זולות, עשירות בחומרים מזינים, והן נקשרות אפילו בחטיפי מזון טעימים. העניין בתפוח האדמה ירד בשנים האחרונות, בגלל תזונה דלת פחמימות. שנכנסה לאופנה. עם זאת, הסיבים, הוויטמינים, המינרלים גם הפיטוכימיקלים שהם מספקים יכולים לעזור להדוף את המחלות ולהיטיב עם בריאות האדם. מחקרים רבים נערכו לאחרונה שמראים כי נוגד חמצון פלבנואיד, קוורצטין המצוי בתפוחי אדמה ונמצא שהוא בעל תכונות נוגדות סרטן, הוא מגן על הלב, אבל עיקר העניין בתפוח האדמה נקשר בעמילן העמיד, resistant starch שנמצא בקו הראשון של המחקר של רפואת הכליות כיום.

תפוח אדמה

היתרונות המדהימים של תפוחי אדמה הופכים אותם לתרופה חשובה לחולי כליה ולירק סופר מזין והדברים הגיעו עד לידי כך שמדברים כיום על תפוחי אדמה כתרופה שמורכבת מעמילנים עמידים בהם ידובר להלן שהוצאו מפקעות תפוחי אדמה (RPS) ויתכן שרוב הסיבות לכך מייד יתגלו בפניך.

תפוחי אדמה עשויים לתרום לאורח חיים בריא, כולל מניעת אוסטאופורוזיס, שמירה על בריאות הלב, הגנה על הכליות, דופן המעי, הם מסייעים להחלמה מקוליטיס, ולהפחית דלקות וסיכון לזיהומים והתפתחות של מחלות אוטואמוניות. הם מקור מצוין לוויטמין C, אשלגן רב מצוי בקליפתן ולכן חובה על חולי כליה להסיר את הקליפה, תפוחי האדמה מכילים סיבים, ויטמינים מקבוצת B, טריפטופן, מנגן ואפילו לוטאין, עליו הרחבתי כשספרתי לך על יתרונותיה של החסה – שם – הירק הזה פשוט מרפא פצעים הוא עובד פלאים למיגור דלקת בגוף ומשפר את החסינות ואת זרימת הדם שלך (מקור -ספר 'מזון מרפא' של הוצאת DK. Healing Foods: Eat Your Way to a Healthier Life). ). (בצילום למעלה זן חדש של תפוחי אדמה – – Red Duke of York Potato)

תפוחי אדמה טריים נדירים בתפריט שלנו. תופתעו עד כמה שתפוחי אדמה גולמיים (לא מבושלים) הכרחיים להחלמת הכליות שלכם. כן, אני כבר שמעתי בקליניקה שלי שזה מוזר, ובכל זאת אני מבקש ממך לשנות, באופן משמעותי, כמה מההרגלים הישנים שלך, אם אתה מיואש כרוב מטופלי מהנפרולוגיה ורוצה להיחשף לתוצאות מרגשות של מדדי בלימת מחלה ואפילו של החלמה. אם הבעיה שלך החלה מלחץ דם גבוה – הוא אחת הסיבות השכיחות למחלות הכליה – תפוח אדמה (אחד, טרי ליום, בהתמדה!) הוא תרופה נפלאה נגד יתר לחץ דם במקרה כזה. ויותר מכך אם המחלה שלך החלה כ"יתר לחץ דם משני" כלומר, בפגיעה במערך צינורות הדם בגוף שמתמלאים בפלאק, אבל, בעורק הכליה (renal artery stenosis).  היצרות עורק הכליה יכולה לגרום לא רק ליתר לחץ דם לא מאוזן אלא גם לאי ספיקת כליות בעיקר כשההיצרות היא דו-צדדית. מה שכדאי לך לדעת, ובמיוחד אם זו הבעיה שלך, שהעורק הבעיה ולא הכליה חולה. לנושא זה בבואנו להחלים חובה לדבר על גמישות עורקים, עליו פרסמתי כאן, על ריפוי האנדותל (שמצפה אותם) על עמילן עמיד – שנמצא בתפוח אדמה חי.

התעבות של דופן העורק של הכליה – renal artery stenosis מביאה לאבדן גמישותו שתבטא ביתר לחץ דם בקרב צעירים – והסיבה לכך, לדעת החוקרים יתר חלבונים, תזונה שגויה והורמונים מיותרים בזרם הדם. מתח שמקורו בצורת חיים וגורם להפרה מופרזת של קורטיזול, והקורטיזול עולה בזרם הדם לאורך זמן (נושא שעליו פרסמתי מאמר בקישור הזה – כאן) בנוסף לכך גורמים לזאת מדדים גבוהים שנמשכים לאורך זמן של קורטיזול, ומחסור בעמילן עמיד בתזונה. מצב כזה מייצר בין שאר הנזקים סחרחרות דלדול שרירים. עישן ואפילו עישון קל של כשלוש סיגריות ביום או מגורים בעיר סואנת בה האוויר מלא בעשן ושתייה חברתית של אלכוהול – מסתבר שצורת חיים זו, הגם שהיא שחיכה יוצרת הקשחה של דופן עורק הכליה.

חומצות שומן בעלות שרשרת קצרה – SCFAs Short-chain fatty acids

חומצות שומן בעלות שרשרת קצרה נושא פרק זה, מיוצרות על ידי החיידקים הידידותיים במעי שלך. הן המקור העיקרי לתזונה לתאים במעי הגס. מגוננות עליהם ועקב כך על בריאותך. שימוש נכון בהן מלמד שהן עשויות להפחית את הסיכון למחלות דלקתיות, אבדן גמישות העורקים, סוכרת מסוג 2, השמנת יתר, מחלות לב, יתר לחץ דם, ומצבים של התדרדרות מערכת הסינון ומחלת הכליות (מקור).

ישנם הרבה סוגי תפוחי אדמה בשוק (למבחר העצום אפשר ללחות כאן) עד לאחרונה בודדים ידעו שתפוח אדמה קטן, טרי – הוא התרופה שלך אם הכליות שלך סוררות ויש לך סוכרת ומצבים כרוניים של מחלת כליות. בשל נוכחותן של חומצות שומן בעלות שרשרת קצרה במערכת העיכול שלך אם תפוח האדמה (החי) נמנה על תפריט יומי שלך.

לחולי הכליות התרופה "תפוח אדמה חי" נמצאת בעיקר בבשרו הלבן. האמת שעד כה נחשפו שלוש חומצות שומניות עיקריות של השרשרת הקצרה SCFAs : אצטט, פרופיונאט  ובוטיראט, שתפוח האדמה מייצר. [מקור] כ- 95% מחומצות השומן הקצרות שרשרת בגופנו הן: אצטט (שמופיעה במחקרים כ – C2). פרופיונאט שמעורב בלחץ דם ועל כך להלן, (מופיעה במחקרים כ – C3). בוטיראט (מופיעה במחקרים כ – C4).
פרופיונאט מעורב בעיקר בייצור גלוקוז בכבד ואילו אצטט ובוטיראט משולבים בחומצות שומן אחרות וכולסטרול. [מקור] על נושא זה אני מרחיב בחלק השלישי של המאמר הזה, אבל בקשר ללחץ הדם דווקא הפרופיונאט, הוא המטרה שלך. וזו רק אחת הסיבות לכך, שאני מבקש ממך לצרף תפוח אדמה בינוני חי אל מיץ החסה – עליו ספרתי לך בחלק 2 – כאן (גם במאמרי: שלושת המיצים – כאן). אני מדבר על תפוח אדמה בינוני טרי אחד בלבד, מקולף, חתוך לקוביות. בנוסף לכך תפוח האדמה עשיר בטריפטופן, חומצת אמינו עם תכונות הרגעה טבעיות המסייעות בהרגעת העצבים, משחק תפקיד קריטי בייצור סרוטונין, ומורידה לכן חרדה. רושמים אותה גם L-tryptophan. טריפטופן היא חומצת האמינו הנדירה ביותר וחמור מכך תאי גוף האדם אינם מסוגלים לסנתז אותה בכוחות עצמם. טריפטופן מהווה חומצת אמינו חיונית. יש לספק אותה לגופנו וכדאי מאוד דווקא מתפוחי אדמה אבל אפשר לקבל אותה גם מפולי תורמוס, פולי סויה, עדשה תרבותית, כל סוגי העדשים שבשוק, כוסמת, שיבולת שועל, שעועית, חומוס, פול ואפונה. ההמלצה שלי: תפוח אדמה חי, אפונה מונבטת, שיבולת שועל מושרת במיץ תפוחי אדמה וחסה ונאטו. הכמות היומית שנדרשת לאדם מבוגר בריא נעה בין 3.5 מ"ג ל-6 מ"ג טריפטופן לכל ק"ג משקל גוף. אם משקלך 68 למשל עליך לצרוך כ 275 מ"ג L-tryptophan ליום. בגוף האדם היא הופכת בין השאר למלטונין (Melatonin, ‏5-methoxy-N-acetyltryptamine) נוגד חמצון רב עוצמה, הוא נמכר במדינות רבות כתוסף או כתרופה לשיפור איכות השינה ובעל אפקט אנטי-דלקתי שזכה לתשומת לב ותיעוד רב בספרות הרפואה [מקור]. יוצא מכך שלא רק החסה מעניקה לך שינה ערבה ומתוקה גם תפוח אדמה חי.

אשלגן נמצא במזונות רבים, כמו תפוחי אדמה, בננות, ואגוזים, אך יכול להיות דבר טוב מדי כשמדובר בצריכת אשלגן בקרב חולי כליה. כפי שניסחה זאת ליזה ספרי, Leslie Spry, MD, רופאה וחוקרת מהמרכז לדיאליזה של לינקולן, נברסקה, ארה"ב. "אשלגן הוא אלקטרוליט בדם שלך ומעורב באופן אינטימי בחשמל שנוצר בגופך", מסבירה הנפרולוגית ומוסיפה שכל שינוי באשלגן בדם יכול להוביל לסיבוכים בתחום החשמלי כמו בעיות לב, חולשת שרירים והתכווצויות חריגות. [מקור] "אשלגן גבוה בדם, במיוחד בקרב חולה הכליות, יכול להשפיע לרעה על גופך, במיוחד על שריריך, כולל על שריר הלב שלך, על לחץ הדם שלך ועל תפקודן של הכליות" – בהקשר זה ראה מאמרי על האשלגן שהקישור אליו נמצא כאן. ומסיבה זאת היא מוסיפה: "חשוב לשלוט בצריכת אשלגן ולעיין ביסודיות בערכי המזונות שלך". חשוב כמובן גם לדעת שבהקשר לתפוח אדמה רוב האשלגן נמצא בקליפה.  

הפחתת האשלגן לחולי כלייה הכרחית וחיונית. יש לבצע הפחתה זו לכל הירקות – לשם כך ניתן להשרות את כל הירקות והפירות אשר תכולת האשלגן בהם מסכנת אותך, במים לכמה שעות. וזה בדיוק מה שאני ממליץ לך לעשות עם תפוחי אדמה, כדי להפחית את תכולת האשלגן שלהם עבור המיץ הירוק שלך בבקר. בצילום ירון מרגולין משרה תפוח אדמה מקולף, וחתוך במים.

יש לדעת שתפוח אדמה קטן יכול בהחלט להכיל יותר מ- 700 מיליגרם אשלגן. וזו כל כמות האשלגן המותרת לך כחולה כלייה. הורדת הקליפה וחיתוך הירק הנפלא הזה לקוביות והשריתן בכמות גדולה של מים ובטמפרטורת החדר ללילה הכרחית עבורך. בנוסף לכך נמצא שתכולת המינרלים האסורים בתפוחי האדמה הופחתה בצורה דרסטית על ידי גריסתם כמו שאני מבקש ממך לבצע באמצעות מכונת המיצים שלך [מקור]. תפוחי אדמה כאלו הם נהדרים לבריאותך והטיפול הזה גם הופך אותם למזון כתרופה עבורך. כך הם עדיין יכילו 100 עד 200 מיליגרם של אשלגן אבל בכוס של 1/2 ליטר, ובמצב זה כקוביות של תפוחי אדמה מושרות יכנסו אל מכונת הסחיטה של מיץ הבקר שלך. אפשר להניח שכמות האשלגן בו כבר תהיה מזערית.

תפוח אדמה הוא מקור מצוין לוויטמינים B6 ו- C וגם למינרלים אשלגן, נחושת, ברזל ומנגן. ויטמין B6 חיוני למערכת העצבים של גופנו, הוא מסייע לפעילות של תאי המוח. זכרו שכיוון שטמפרטורות גבוהות הורסות את ויטמין C הבישול מפחית אותו. לא כך הדבר כשתפוח האדמה מוגש לך גולמי.

לפני 10,000 שנה בין 8000 לבין 5000 לפני הספירה, שבט האינקה בפרו החל לטפח את תפוחי-האדמה באדמה שסבבה את אגם טיטיקקה שנמצא גבוה בהרי האנדים – רכס ההרים היבשתיים הארוך בעולם שנמצא בדרום אמריקה. נציגים של הכובשים מספרד שכבשו את פרו בשנת 1536, הציגו אותם בפני אירופה בראשית המאה ה -16.

סר וולטר ראלי (סופר, משורר, חייל, חצרן ומגלה ארצות אנגלי. Sir Walter Raleigh) העלה ככל הנראה את תפוחי האדמה לאירלנד בשנת 1589 וגידל אותם שם על שטח של 40,000 דונם ליד קורק (Cork). הסיפור הנודע על הבאתם לארמון נקשר בשנת 1589 זו, כנראה לאחר שראלי שתל את הפקעות של תפוחי אדמה באחוזתו האירית שבקורק הציע מהתוצרת למלכה אליזבת הראשונה. (ההיסטוריה של תפוחי האדמה – כאן) רק אחרי כארבעה עשורים החל תפוח האדמה להתפשט לאירופה. במאה ה- 16 הומשג המונח 'תפוח-אדמה' (potato) שבא מהמילה הספרדית patata, ומקורו בטעות שעשו הספרדים בהבחנה כאשר המילה bapapa בשפת האינקה פרושה "תפוח מתוק", מה שנהוג לכנות כיום בטטה. מספרד התפשטו תפוחי-האדמה לאסיה, לאפריקה ולאיי האוקיינוס השקט באמצעות מלחים.

כנזכר לעיל, תפוחי האדמה מהווים מקור טוב לויטמין C, (תפוח-אדמה בינוני אפוי מכיל כ-19 מיליגרם),  כמות זו כמובן מזערית בתהליכי החלמה ממחלות כרוניות. הם גם מהווים מקור מזון טוב לויטמין B6, שהוזכר לעיל, וויטמין חיוני גם לתפקוד התקין של כדוריות הדם האדומות, וחשוב להוסיף תפוח אדמה גם מסיבה זו לתפריט במקרי אנמיה. בנוסף לכך הם מכילים תרכובות פנוליות, שנוצרות באופן טבעי בצמחים; (נוגדי חמצון ותרכובות שיש להם חשיבות משמעותית מנקודת המבט של תעשיית התרופות). בתפוחי-האדמה הן מצויות גם בקליפה וגם בבשר שלהם, אם כי התכולה בקליפה גבוהה יותר; ריכוזיהן משתנים בהתאם לצבע תפוחי-האדמה, בגרותם של תפוחי-האדמה, משך אחסונם, וצורות הכנתם; התרכובות הפנוליות המצויות בתפוחי-אדמה הן: פלבונואידים ("ויטמין P" ) וחומצות פנוליות. מדובר בקבוצת נוגדי חמצון שנמצאים בתפוחי אדמה אבל גם ביין אדום ושוקולד שמכיל מוצקי קקאו באחוזים גבוהים ללא חלב/אבקת חלב. הם מסיסים בשומן. זה אומר, שיש לצרוך אותם יחד עם שומן, כף שמן זית למשל, אחרת הם לא ייספגו בגוף היטב. הם עוזרים להגן על התאים בגוף מנזקים של רדיקלים חופשיים, הם אנטי דלקתיים, בעלי כושר לחימה בתאי הסרטן ומעכבי אנגיוגנזה (גדילה של כלי דם המזינים גידולים רעים). בנוסף לכך הם מגנים על צנרת הגוף, שומרים על גמישותה גם מסייעים להפחית יתר לחץ דם ושומרים על מצב תקין ואפילו על המוח הם שומרים מפגעים כולל מפני דמנציה. אם עדיין קיימת בך התנגדות להוסיף תפוח אדמה חיי אחד קטן למיץ הירוק שלך, אני מבקש ממך להמתין לפרק הבא "אכילת תפוחי אדמה גולמיים" שיגיע מיד. עד אז אני רוצה להוסיף לך מידע על החלבון שבתפוח האדמה.

מעטים יודעים ש בתפוח אדמה נמצא חלבון ברמה מאוד גבוה – מדובר בחלבון בעל ערך ביולוגי גבוה – כלומר חלבון מלא זה שמספק את כל חומצות האמינו החיוניות שהגוף שלנו זקוק להן אבל לא יכול לייצר.

עמילן עמיד resistant starch

העמילן של תפוח האדמה ידוע ומדאיג את מי שמבקש לשמור על משקלו. אכן, העמילן הוא הפחמימה השלטת בתפוחי-האדמה.  יחד עם זאת כדאי לדעת שחלק ממנו הוא עמילן עמיד לעיכול (resistant starch), ותכונותיו חשובות לבריאותך כי הן בדומה לאלו של סיבים תזונתיים מסיסים, אשר אינם נעכלים במעי הדק- ומפורקים על ידי החיידקים במעי הגס לחומצות שומן קצרות-שרשרת אשר השפעתן על הבריאות עצומה: מאזנות כולסטרול, מאפשרות ייצור ויטמין B12, גלוטתיון ומחזקות את מערכת החיסון של המעיים כמו מסייעות לשמירה על דופן גמישה של העורקים. בנוסף לכך הם מגדילים את זמן המעבר במעי באמצעות יצירת תמיסה צמיגה, ועל ידי כך מאטים את ספיגת הגלוקוז, ומגדילים את זמן המעבר במעי באמצעות יצירת תמיסה צמיגה. (ראה כתבה 'יתרונותיהם הבריאותיים של הסיבים התזונתיים'). כך תפוחי אדמה גולמיים מגדילים את ניצול המזון שנאכל, על-ידי העברתו המיטבית לדם. נושא זה כה חשוב שבמחקר המדעי הוא הומשג כעמילן עמיד מתפוחי אדמה (RPS).

עמילנים הם שרשראות ארוכות של גלוקוזה שנמצאות בדגנים, תפוחי אדמה ומזונות שונים. אבל לא כל עמילן שאנחנו אוכלים מתעכל בגופנו. קיים מצב בו חלק מהעמילנם עובר בדרכי העיכול שלנו ללא שום שינוי. במילים אחרות, העמילן הזה עמיד לעיכול. סוג זה של עמילן נקרא עמילן עמיד, resistant starch המתפקד כסיבים מסיסים לכל דבר. מחקרים רבים בבני אדם, מראים כי עמילן עמיד יכול להיות בעל יתרונות בריאותיים חזקים [מקור]. כהערת אגב, אחד הנוהגים המוכרים בקרב עמים שונים הוא לאכול את הפירות במצב בוסר – הסיבה לכך שההבשלה הופכת את העמילן העמיד לעמילן רגיל שפחות בריא – עוד על כך כאן. הוספת עמילן עמיד לתזונה שלך נקשרת במגוון יתרונות בריאותיים: העמילן העמיד מקנה תחושת שובע, שיש לה תפקיד משמעותי בתהליך הירידה במשקל בעיקר הפחתת שומן בטני שסילוקו מסמן את תהליך הגמשת העורקים שלך והוא אחד המדדים החשובים להחלמת הכליות שלך.

תהליך ההכנה של תפוחי-אדמה משנה את המיקרו-מבנה שלהם, כאשר בעת בישול במים מבנה התאים שלהם נהרס כליל והעמילן הופך לפודינג הקל יותר לעיכול. תכולה גבוהה של עמילן עמיד לעיכול לא נמצאת במצב הזה. הוא שמוריד את האינדקס הגליקמי שלהם, מה שמביא להאטה בשחרור הגלוקוז לדם ובהמשך גם את רמות הסוכר בדם, הוא משפר את הרגישות לאינסולין. תפוחי-אדמה מבושלים במים או פירה מתגלים כבעלי אינדקס גליקמי יותר גבוה, גבוה מזה של תפוחי-אדמה מטוגנים, אפויים או מבושלים במיקרוגל.

מאכל העם – בעמק קוזקו (the Cuzco valley) כנראה בשנת 1400, הכינו בני האינקה מתפוחי אדמה  chuño, שתויג עד מהרה כמזון ה"עם".  מיד לאחר האסיף השאירו התושבים את תפוחי-האדמה לקפוא בלילה על משטח האדמה; ביום שלמחרת הם נחשפו לקרני השמש;  שלב הוצאת המים מהם בא לאחר מכן. האינדיאנים דרכו עליהם כנהוג בתעשיית היין לצורך הוצאת המים במקרה זה; תהליך שנמשך במשך 5-3 ימים. הצ'וניו דורש הסרת קליפה לשם כך האינדיאנים שטפו או טבלו את תפוחי-האדמה במי-נהר זורמים, אשר הרחיקו בהדרגה גם את הטעם המר של הגְליקוֹאַלְקָלוֹאידים (גליקואֵלְקָלוֹאידים – תרכובות אורגניות חנקניות הנוצרות באופן טבעי בצמחים ממשפחת הסולניים, שתפוחי האדמה נמנים עליה). בשלב הסופי האינדיאנים  ייבשו את תפוחי-האדמה בשמש. מצב בו תפוחי-האדמה קלים לאחסון, ונשמרים היטב לאורך שנים במחסנים תת-קרקעיים קפואים ללא אובדן ערכם התזונתי. [מקור].

the Transfiguration ההשתנות – יצירת המופת של רפאל. בחדר השמיני של הוותיקן, פינוקוטקה, בגלריה המדהימה לציור, רפאל מציג אוסף של 3 יצירות גדולות. כל אחת מנכיחה את אמן הרנסאנס האיטלקי הגבוה – רפאל : משמאל, "מדונה מפוליניו" (1511-1512), מימין, "כתיבת הבתולה" (1502-1503 ), ובמרכז, עבודת המאסטר של רפאל ויצירת מופת בעלת כוח רוחני ענק , "ההשתנות – the “Madonna of Foligno” (1511-1512), on the right, the “Crowning of the Virgin” (1502-1503), and in the center, Raphael’s final work and ultimate masterpiece, the Transfiguration, למעלה קטע מההשתנות.

אכילת תפוחי אדמה גולמיים עשויה להיות קשורה לכמה יתרונות בריאותיים, ישנם גם כמה חששות הקשורים לבטיחותם וערכם התזונתי.

תפוחי אדמה גולמיים מאוד בסיסיים,  הם נשברים בגוף שלנו והופכים לצורת האלקליין שלהם (בסיסיות) ומסייעים בכך לאיזון חומציות הגוף, בעיקר לאחר מנוחה ארוכה מדי, כמו שנת הלילה. לכן מתאימים כל כך למיץ הבקר שלך.  בדרך כלל הם בעלי טעם מריר והמרקם העמילני שלא מושך את רוב האנשים, מקשה לשווקם לחולים. אבל הם שמלאים בעמילן עמיד. מכל מקום צמח תפוחי האדמה בהחלט מייצר מספר חומרים רעילים שמשמשים להגנתו. אבל הם נמצאים רק בחלקי הצמח העליוניים: בעלים, גבעולים ופירות שמעל האדמה, בהחלט לא בתוך פקעות האדמה, שהם "תפוחי האדמה" שאנו מכירים. עם זאת תפוח אדמה (פקעת) שנפגע, נחשף לאור שמש או נאגר במשך תקופה ממושכת עשוי להתחיל להנביט או לפתח כתם ירוק. במצב זה הפקעת רעילה ואסורה למאכל. בנוסף לכך יש להסיר את הקליפה – היא גם מלאה באשלגן ואסורה לחולי כליה וגם מכילה על-פי המהדורה של אוגוסט 2006 של כתב העת למדעי המזון (the Journal of Food Science) שלושה מעכבי האנזים שנמצאו בתפוחי אדמה גולמיים ופחתו במהלך הבישול. חומרים אלה נמצאים בקליפה, לכן כדאי לשקול להסיר את הקליפה גם מסיבה זו [מקור]. 

פיליפ מאקרנניה, הרופא היווני המהולל של אלכסנדר הגדול וחברו. נודע כמי שנתן אמון מלא, בחברו הקרוב. לאחר שקיבל מכתב מהגנרל פרמניו בו עולה כי פיליפ מרעיל אותו, בחר לתת אמון ברופא ולא במסית נגדו. אלכסנדר השלישי לגם מהתרופה (ציור למעלה) והחלים. הוא מכונה גדול או מוקדון (356-323 לפני הספירה) היה מלך יווני. בשנת 334 לפני הספירה החל את הפלישה רבת ההשראה לאסיה הקטנה שהייתה אז בשליטת פרס והחל בסדרת מהלכים נועזים שנמשכו עשר שנים נגד הפרסים. אלכסנדר שבר את כוחה של פרס שהייתה באותם ימים האימפריה הגדולה בעולם, בסדרה של קרבות מכריעים. הוא גבר על והפיל את המלך הפרסי דריוס השלישי [בקרב גאוגמלה (331 לפנה"ס) ממנו נמלט הפרסי משדה הקרב.  דׇרְיַיוַאוּש] אלכסנדר הגדול כבש את מכלול האימפריה הפרסית. הוא לא הובס בקרב ונחשב לאחד המפקדים המצליחים בהיסטוריה. המאבקים שלו חיזקו את המגעים והסחר בין מזרח למערב, ואזורים נרחבים ממזרח נחשפו באופן משמעותי לתרבות ולהשפעה יוונית. ביוני 323 לפני הספירה, אלכסנדר מת מוות כואב לאחר מותו של הפאיסטיון, בארמונו של נבוכדנצר השני, כנראה בשל שתיית יתר, כשהיה רק בגיל 33. בציור שלפנינו אלכסנדר לוגם מהמשרה המרפא כמי שבוחר ברופאו האגדי Philip of Acarnania . ציור שמן מאת צייר לא ידוע.

בוטיראט

בוטיראט – ביוונית חמאה – βουτυρος חיידקי המעיים הטובים מעכלים מזון על ידי תסיסה. כאשר הם מתסיסים סוגים מסוימים של סיבים, וכן את העמילן העמיד שבתפוחי אדמה טריים וגולמיים, הם ובמיוחד ר 'ברומי (R. bromii)  יוצרים במעיים שלנו, בוטיראט (החשוב, לבריאות הכליות שלנו מבין חומצות השומן קצרות השרשרת SCFAs שהוכרו לעיל,). במילים אחרות עמילן עמיד שהוזכר לעלה, מומר בגוף לבוטיראט butyrate: שנמנה על ה- SCFAs עם ארבעה אטומי פחמן, שרשרת קצרה, אשר יכולה לשפר את בריאות מערכת העיכול, תאי האפיתל ולטפל בעורק הכליה שהוזכר למעלה כגורם מספר אחד לאי ספיקת כליות בגיל הצעיר וללחץ דם גבוה בגיל הצעיר (אחרי שנות ה-20). (מקור, מקור2)

נחשפו עד כה שלוש חומצות שומניות עיקריות שלה-SCFAs: אצטט, פרופיונאט  ובוטיראט

לאחר שנוצרו השלוש (SCFAs) במעיים שלנו הן עוברות בזרם הדם ומתחילות להתקשר עם חלבונים שבגוף האדם ולהשפיע על הפיזיולוגיה שלנו לטובה. כך ובעזרת הבוטיראט (תפוח אדמה גולמי) צומחת ומתפתחת מערכת תאים (התאים האפיתליאליים והם שאחראים לספיגה) שמצפים את המעיים שלנו. הבוטיראת מספק אנרגיה להתפתחותם – ולמעשה בלעדיו התאים הללו, רירית המעיים, המאפשרת למזון להחליק על הדופן של המעי, ימצאו תאים אלו תחת מחסור ולא יתפתחו.

בוטיראט הוא מקור האנרגיה העיקרי גם לקולונוציטים, או לתאים היוצרים את קיר המעי הגס. הם מתחלפים כל כמה ימים – והתאים הישנים, מתים ומסתלקים מהגוף דרך הצואה (שבה, דרך אגב, המרכיב העיקרי: חיידקים). מדובר בתאים האפיתליאליים ברירית שמצפה את הצינור של העיכול.

התאים האלו חשובים מאוד לאיזון בריאותנו. כל פגיעה בהם מחבלת בכושר ספיגת ערכי התזונה בדם דרכם המזונות שלנו עוברים תחילה אל הדם ובאמצעותו לכל הגוף. כאן מתפתחים וקיימים גם תאי פייר, שהוזכרו ברשימתי על הבצל – כאן וברשימתי על דרכי ההחלמה של מערכת העיכול – כאן.

לא תמיד קצב תחלופת התאים במעי מדביק את קצב התמותה שלהם כאן נכנס הבוטיראט לתמונה – כמקור האנרגיה החשוב ביותר עבור תהליך לידתם ויצירותם. 

בהעדר בוטיראט הציפוי הדק והעדין של המעיים מסתכן בשלמותו ובדרך כלל הוא נקרע. הוא שמכנים: "תסמונת המעי הדליף".

מערכת החיסון שנמצאת שם – תאי פייר מהיותם קו הגנה ראשון לדופן הצנרת הופכים בעל כורחם למי שקם עליה ופוגע בה.

יש לזכור שתפקוד מחסומי המעיים עצום לבריאות החיסונית הוא מקנה לך חיסון אוטומטי. אבל, בהעדר בוטיראט (תפוח אדמה חי) שלב רע נוסף מתרחש כשהשרירים מאבדים מגמישותם. מצב זה המעי דליף, זורע הרס במערכת החיסון של המעיים, מפעיל יתר על המידה את תאי פייר, ופוגע ביצירת הויטמינים B12 ו K, משבש את ייצור הבוטיראט והגלוטתיון. לבוטיראט פעולה אנטי-דלקתית, הוא פועל על תנועתיות מעיים (ומשפיע באטיות על עצירות ובמהירות תנועתם על שלשול). הוא מגרה את ספיגת המים והנתרן ומסייע לשמור כאמור לעיל, על שכבת הריר המגן של המעי [מקור]. ההרס ממשיך ופוגע בספיגת הברזל, שרוב הספיגה שלו מתבצעת בחלקו העליון של המעי הדק (דואודנום) ובהזנה שמתרחשת בעיקר בחלקו השני של המעי הדק (ג'רונום) והדבר הזה כבר מוביל להשלכות קשות על תהליכי ההחלמה של חולי הכליה. לאן שלא נסתכל הבוטיראט ההופך מעמילן עמיד בתפוח אדמה ללוחם חשוב בשם בוטיראט עומד על משמר קו ההגנה הראשון שעל מערכת העיכול שלך ומונע מחלות הקשורות במעיים: החל מאלרגיה, דרך אנמיה, יצירת הומוציאסטין (המזיק הגדול לגמישות העורקים), מחסור בויטמינים וגלוטתיון, דרך השמנה השפעה על השרירים החלקים שבעורקים – [מקור] לסרטן המעי הגס. 

ירידה בתפקוד מחסום המעיים נקשר במחלת כליות כרונית (CKD) חילת המחלה של הכליה שלך, כנזכר לעיל, בהחלט יכולה להיות בתגובה גרועה זו של חיידקים על דופן המעי שמפעילה בו תגובה דלקתית מערכתית. בוטיראט, נחשבת ככלי עזר לשמירה על מחסום מעיים בריא, ומונעת דלקת. ואם כאן החלה המחלה הרי שיתכן שכאן ובסיוע תפוח אדמה גולמי אחד ליום (בהתמדה) היא גם תתתחיל להסתיים אם נצליח לתקן את ייצור הבוטיראט עם תזונה כתרופה. דלקת מערכתית נמצאה כקשורה להתקדמות של CKD והיא מתווכת של מגוון סיבוכים ב – CKD כמו אנמיה, ליקוי קוגניטיבי, עמידות לאינסולין ומחלות לב וכלי דם, ( מקור,מקור2, מקור3) שמצביעים על חשיבותו של מחסום מעיים תקין ובריא. נראה כי למיקרובים של מערכת המעי ישנה פונקציות מרכזית בשמירה על תפקוד מחסום מעיים זה. כשאחת הפונקציות הללו היא ייצור בוטיראט. כימות הגן BCoAT צוין ככלי תקף להערכת יכולת ייצור הבוטיראט של מיקרוביוטה במעי ובכך כל המינים המייצרים בוטיראט

קיימים בעולם כ-5,000 זנים של תפוחי אדמה. יש תפוחי אדמה חומים, צהובים, ורודים וסגולים (הקרויים לעיתים כחולים). תוכם עשוי להיות לבן או דומה לקליפתם. תפוחי אדמה גדולים יותר ניתנים לאחסון לזמן ארוך יותר. זני תפוחי האדמה נבדלים בעמידותם לתהליכי עיבוד שונים. יש שיחזיקו מעמד בצורה הקרובה למקורית תחת הרתחה, יש שישמרו על צורתם רק באפייה, יש שטעמם משופר כשהם נצלים בתנור, יש שמתאימים לסלט (זנים כאלה הם בדרך כלל קשיחים ומזכירים שעווה כאשר מרתיחים אותם) ויש אשר יוצרים מחית אחידה (פירה), אני ממליץ לך על תפוח אדמה חי על סיביו והעמילן העמיד בו שהופך בגופך לבוטיראט. צילם ירון מרגולין

תפוחי אדמה גולמיים עמוסים בעמילן עמיד, סוג עמילן שגופך מעכל או סופג. במקום זאת, השתמש בו כדי לספק אנרגיה לחיידקי הבטן המועילים שלך [מקור, מקור 2].

מעטים יודעים שריקוד מקצועי, ספורט אתגרי מייצרים רדיקלים חופשיים ובכוחם להתגבר על כוחותיה המיטיבים של מערכת החיסון לתקן פגמים. על רקדנים, ספורטאים לשקול להשתמש בערכת המבוגרים האחראים: תזונה מרפאה, מזינה להרגעתם. ויטמין C, D3, וE הם חלק ממנה גם בטא קרוטון וקואנזים קיו-10 לצד חומצה אלפא ליפואית וביופלבנואידים לצד תפוח אדמה גולמי וראש חסה ליום הם עיקרי ה"מבוגר האחראי", זה שיודע להרגיע את הפרא שברדיקל החופשי המשתולל בגופו. למעלה קטע מתוך התקרה .בארמון ברבריני של פייטרו דה קורטונה האלגוריה של ההשגחה העליונה וכוחה (של משפחת) ברבריני

האנדותל שבנפרונים עובר תהליך החלמה בעזרת עמילן עמיד מתפוחי אדמה

ירידה בכמות של בוטיראט בגוף יכולה להיות חלק מהגורם לירידה בתפקוד מחסום המעיים ובכך להרחיב את נושא הדלקת המערכתית והשיעור הגבוה של מחלות לב וכלי דם ב- CKD. מחקרים באוכלוסייה הסינית הצביעו על ירידה בכמות של מינים המייצרים בוטיראט ספציפיים בשלבים שונים של CKD (ללא דיאליזה), שנראה גם כי הם מתואמים עם סמנים דלקתיים ואף היו קשורים להתקדמות CKD.מקור, 2 מכאן החל למעשה שרשרת ארוכה של מחקרים ונושאם העמילן העמיד ויכולתו של בוטיראט שנוצר בעקבותיו במעיים שלנו להוות מטרה טיפולית להפחתת התגובה הדלקתית המערכתית. הגם שמדובר באחד המחקרים הראשונים ובעמילן עמיד מאורז, וכיום בידנו עשרות מחקרים חדשים שמנכחים את שיקום מחסום המעיים והמערכת החיסונית, גם את האנדותל שבנפרונים (למשל זה) בעזרת עמילן עמיד מתפוחי אדמה, ההתבוננות במחקר זה הגם שהוא אחד מהראשונים פשוט מרעננת את הנפש שלי. אני כל כך אוהב דרכי מחשבה מיוחדות.

מקור 2. Jiang S, Xie S, Lv D, et al. A reduction in the butyrate producing species Roseburia spp. and Faecalibacterium prausnitzii is associated with chronic kidney disease progression. Antonie Van Leeuwenhoek. 2016;109(10):1389–1396. doi:10.1007/s10482-016-0737-y [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar

בוטיראט, נחשבת ככלי עזר לשמירה על מחסום מעיים בריא, ומונעת דלקת. ואם כאן החלה המחלה הרי שיתכן שכאן ובסיוע תפוח אדמה גולמי אחד ליום (בהתמדה) היא גם תתחיל להסתיים אם נצליח לתקן את ייצור הבוטיראט עם תזונה כתרופה. דלקת מערכתית נמצאה כקשורה להתקדמות של CKD והיא מתווכת של מגוון סיבוכים ב – CKD דלקת בעורקים, פגיעה באנדותל, כמו במצבי אנמיה, ליקויי נשימה, בצקות, מדד ה-ph, אוראה וקריאטינין שרק עולים, ירידה חדה במייצרי הבוטיראט. אבל שינוי מגמה בעזרת תפוח אדמה חי עמילן עמיד כתרופה ששב ומוכיח עצמו. וכשהמטרה טיפולית להפחתת התגובה הדלקתית המערכתית, השתמשו במזון כתרופה והביאו, כמוני, בעזרת מזון כתרופה ו"לחיצות ההחלמה": תפוח אדמה חי ופגישות פרונטליות את האנדותל שבנפרונים להחלמה.

חוסר איזון במיקרוביוטה במעיים נחשב לגורם סיכון קרדיווסקולרי חדש לחולי מחלת כליות כרונית (CKD), מכיוון שהוא קשור ישירות לעלייה בייצור רעלים אורמיים (מגוון רעלים שרפואת הממסד אובדת עצות נוכחותו שמתוארים על ידה כחוסר תפקוד של הכליות ונזקקות מידית להתחלת תהליך הדיאליזה uremic toxin), דלקת ולחץ חמצוני (התקפה של מחמצנים – אוקסידנטים, כמזון תעשייתי ויתר חלבון מהחי). אסטרטגיות כמו תוסף פרה-ביוטי הוצעו כדי להקל על הסיבוכים הללו, ללא הועיל מכיוון שהחיידקים שחיים במעי זקוקים למזון כדי לשגשג ולא להגירה. שיערנו רושמים החוקרים, כי עמילן עמיד בפני פריביוט יכול להקל על רמות הרעלים האורמיים, לחץ חמצוני ומצבים דלקתיים בחולי המודיאליזה (HD). מחקר זה דגם31 חולי HD אשר קיבלו במהלכו תרופה: לעמילן עמיד (16 גר 'עמילן עמיד Hi-Maize® 260) או לתוספת פלצבו (manioc flour קמח מניוק), שקיבלו במשך 4 שבועות באמצעות עוגיות בימי דיאליזה ובצורת אבקה בתוך שקית בימים שאינם נמצאים תחת חסות המכונה: דיאליזה. נמדדו רמות של אינטרלוקין (IL) -6, חלבון ריאקטיבי C גבוה-תגובתי, פלסמה של חומרים תגוביים חומצה תיברביטורית (TBARS), חמימילציה של חלבון, אינדוקסיל סולפט (IS) ו- p-cresyl sulfat. פרמטרים אנתרופומטריים וביוכימיים כמו גם צריכת מזון כולם הוערכו. כצפוי, קבוצת העמילן עמיד הגבירה את צריכת הסיבים (p> 0.01), בנוסף, התוספת הפרה-ביוטית הפחיתה את IL-6 (p = 0.01), TBARS (p> 0.01) ו- IS (p> 0.01) והורידה את רמתם בפלזמה. תוסף העמילן העמיד פשוט נראה כאסטרטגיה תזונתית מבטיחה לשיפור דלקת, לחץ חמצוני ולהפחתת רמות פלזמה של IS בקרב חולי CKD ב- HD – הגיע הזמן שהנפרולוגים ידעו מה קורה בשטח ההחלמה!!! (הקישור למחקר של רונאן לורדן, שיין רדפרן, אלכסנדרוס צופרס ויואניס זבטאקיס – Ronan Lordan, Shane Redfern, Alexandros Tsoupras and Ioannis Zabetakis – המצוטט כאן נמצא כאן)

עמילן עמיד הופך תרופה 

עלייה של R. bromii הייתה קשורה לרמות גבוהות יותר של butyrate,

המחקר שאני מבקש עכשיו לצטט ממנו ביקש לבחון אם לחולים הולנדים הסובלים ממחלת כליות סופית (ESRD) ישנה גם ירידה בכמות החיידקים שמייצרים בוטיראט במעיים (R. bromii) ואם כושר ייצורם את הבוטיראט תאם לממצאי הדלקת המערכתית שלהם [מקור].

לחץ חמצוני – בהחלט גורם להפעלה שלילית של רירית המעיים – בעזרת הבוטיראט – נוצרה תמורה חשובה דיה, אך לבוטיראט השפעות אנטי-דלקתיות עוצמתיות החורגות מהמעי. בסופו של דבר, היתרונות האנטי-דלקתיים כאן מועילים לבריאותך בשל כושרם להפחית לחץ חמצוני מה שעוזר לגופך לשלוט על נזקי הרדיקלים החופשייםלחץ חמצוני נקרא גם "עקה חמצונית". נוצר כתוצאה מהגברת ייצורם של גורמים מחמצנים (רדיקלים חופשיים) הפועלים במהירות ומתחברים לחלבונים, לרקמות ולדנ"א וגורמים לנזק במקום החיבור שלהם בגופך. וכשהלחץ החמצוני מגיע לדופן המעי ועובר למצב של לחץ חמצוני ממושך הוא חושף את גופך לסיבוכים מאקרו-וסקולריים [פגיעה בעורקים הכליליים, מחלת עורקים פריפריים ופגיעה צרברו-וסקולרית כלומר לפגיעה בכלי הדם במוח וכתוצאה מכך להפרעה בהספקת הדם למוח – מה שעלול לגרום לאירועים מוחיים (שבץ). ועכשיו הגענו גם אל צנרת הכלייה שלך, גם בה הוא פוגע] הסיכון להופעת סיבוכים כרוניים בכליות שלך נמצא ביחס ישר למשך החשיפה ללחץ החמצוני במערכת העיכול שלך. נושא זה חמור ומעודד תגובות פרו-דלקתיות בכליות שלך [מקור], מה שעלול להחמיר את הנזק במצבי אי-ספיקת כליות וכתוצאה מכך ליצור מיני חמצן תגוביים אף יותר חריפים. [מקור]. לולאת המשוב שנוצרת כך מביאה את הכליות בהעדר תפוח אדמה טרי (עמילן עמיד שהופך בגוף לבוטיראט)  – לנזק המצטבר שבא לידי ביטוי באי-ספיקת כליות ובהתדרדרות קבועה של מדד הסינון הפקעתי ה- GFR שלך. ההשפעות הכוללות והאנטי דלקתיות של תפוח אדמה גולמי הן כבר יתרון חיסוני – דלקת היא תגובה חיסונית, ושליטה בדלקת אומרת שמשהו טוב קורה, בהחלט מסייעת לשמור על התגובה החיסונית כנדרש. לבוטיראט עשויים להיות גם יתרונות חיסוניים אחרים. לדוגמה, הבוטיראט מסייע בוויסות הייצור והפיתוח של תאי T רגולטוריים במעי הגס. תאי T רגולטוריים מסייעים לגופך להבדיל בין עצמם לבין כל השאר. אם יכולת זו תתקלקל, והיא מתקלקלת אצלך אם כבר הגענו לאי ספיקת כליות, מערכת החיסון שלך עשויה בסופו של דבר להתקיף את עצמה: לתקוף את  הלבלב שלך (סוכרת מסוג 1 – זה הרגע להעיר כי מחקרים חושפים שאנשים עם סוכרת אוטואימונית (סוג 1) סובלים ממחסור בחיידקים המייצרים בוטיראט במעי) או על בלוטת התריס שלך – תסמין שכיח אצל חולי כליה. זו עבודה די חשובה, ובויטראט מסייע לתאי ה- T להישאר על המסלול התפקודי שטוב עבורך [מקור]. 

רגע – חדשות טובות! מחקר שנערך לאחרונה מצא כי תוספי בוטיראט דרך הפה (4 גרם ליום במשך 8 שבועות) שיפרו את הסימפטומים של מחלת קרוהן בקרב 9 מתוך 13 חולים: 2 השתפרו באופן משמעותי ו -7 למעשה נכנסו להפוגה. כשההסבר של החוקרים היה ההשפעה האנטי דלקתית של בוטיראט [מקור].

חשיפה קבועה, יומיומית לתפוח אדמה גולמי משרתת אותך – כשהשילוב של תפוח האדמה החיי עם המיץ הירוק הוא תרופה יקרת ערך לדלקת של הכליות שלך. עוד על כך ראה בנספח שבכתיבתי על החסה כאן.

כולין הוא חומר מזין חשוב ורב תכליתי שנמצא בתפוחי אדמה. הכולין מסייע בשמירה על מבנה הממברנות (דופן התא) התאיות, מונע דלקות ויחד עם הבוטיראט  וויטמין C, הרי שלפנינו תרופה כמעט מושלמת לדלקות שמתפתחות בכליות שלך. בנוסף עוזר בתנועת שרירים, מסייע להגמשת צנרת ההולכה, שומר על עבודת הנפרונים בכליה ואפילו מסייע במצב רוח, בתהליכי למידה ולזיכרון.

תפוח אדמה גדול אחד מכיל 57 מ"ג כולין. שהוא רק כעשרה אחוז מכמות הכולין הנדרשת לבריאותך ליום גברים זקוקים ל -550 מ"ג, ליום ונשים ל 425 מ"ג ביום.

תפוח אדמה ברפואה העממית

גאוט: לשתות 3 כוסות מיץ טרי של תפוחי אדמה ביום. שהר כבר מובן לך שיש לתפוח האדמה – חי – תכונות אנטי  ראומטיות.

כאבי פרקים: כנ"ל. לשתות מיץ תפוחי אדמה.

כאבי גב: לשתות מיץ תפוחי אדמה גולמיים, אבל, עם הקליפה. במקביל להניח תפוחי אדמה מרוסקים על המקום הכואב ולחבוש, או לעשות קומפרס לשעה.

נפיחות בעיניים: למעוך ולהניח תפוח אדמה אדום לא מבושל מסביב לעיניים.

דלקות עיניים:   למעוך ולהניח תפוח אדמה אדום לא מבושל מסביב לעינ

צרבת: לאכול תפוח אדמה לא מבושל.

טחורים: ליצור נר מתפוח אדמה לא מבושל ולהכניס אל תוך הרקטום למשך כל הלילה.

כבד נפוח: לבשל תפוח אדמה אדום, למעוך לחמם, להניח על בד כותנה ולשים על אזור הכבד.

קרסוליים נפוחות: למעוך תפוחי אדמה להניח באזור הנפיחות ולחבוש למספר שעות.

ולסיכום גם אם מדובר באדם בך, כאדם בריא אני ממליץ לך ליטול תפוח אדמה גולמי אחד קטן כל יום למען יאריכו חייך והעור שלך יישאר בריא וחלק. ואם מדובר בחולה כליה, אנא עבור על כלחלקי המאמר ועזור לעצמך להחלים.

לחלק הראשון הבצל והפלפלים

המשך יבוא

נשארו לך שאלות?

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק –כאן

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך). מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים:

    שחיקת סחוס, למה לסבול? – ללא ניתוח ללא תרופות – טיפול להחלמה

    עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    פרנצ'סקו מסינה Francesco Messina אלהים באדם שחיפש אחר היופי

    ויטמין השמש ויטמין D-

    תרופות הרגעה שמשאירות אותך רעב וחרד – ציפּרָלֵקס, פּרוֹזַק, פלואוקסטין

    התרופות והרע – ביוטין B7 ויטמין H

    רוצה להחלים מיתר לחץ דם?

    שלושת המיצים

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    על לחם חוקם של העסקים

    למה אני לא מצליח להתמודד

    מגיע לי – העדר הכרה במאמץ של השועט קדימה, בהחלט יכול להוביל לכישלונה של קריירה מזהירה.

    סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

    כאבי גב – פתרון טבעי, עדין ופשוט לבעיה שלך

    כאבי גב לא דורשים ניתוח – רק מגע יד עדינה

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    אי ספיקת כליות – צום חלבונים

    צום חי – הוא תרופה טבעית. אזהרה לקטונים (Lactones) –

    אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים – צום חי

    אי ספיקת כליות – מתכונים לדיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע.

    אילוף הכליות הסוררות – איך להחלים מאי ספיקת כליות להקליק כאן

    "אילוף הכליות הסוררות" תחילת פרק א

    ההמשך לפרק א' של "אילוף הכליות הסוררות"- כאן.

    פרק ב'

    פרק ג'


    נשלח ב מזון מחלים
    2 comments on “עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה – תפוח האדמה והבוטיראט. 3.
    1. vorbelutrioperbir הגיב:

      You are my aspiration, I own few blogs and infrequently run out from to post : (.

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *