גודש נוזלים בריאות – בקרב חולי כליה

בצקת ריאתית מתרחשת כאשר נוספים נוזלים לריאות, ובדרך כלל הם נאגרים בשקי האוויר.  מצב זה מקשה מאוד על הנשימה ומעלה את לחץ הדםבצקת ריאתית היא מצב מוקצן שמופיע כגודש נוזלים בריאות והוא יכול להופיע מסיבות שונות, אך בדרך כלל הבצקת הזאת מתרחשת מבעיות בלב (חדר שמאל, ראו להלן,) או מדלקת ריאות והצטברות רעלים, למשל מנטילת תרופות כמו תרופות להפחתת כולסטרול ומיתר חלבונים מהחי בתפריט. הבצקת יכולה להופיע גם עקב צימאון ואבדן גמישות העורקים. רופאים בודדים מתייחסים לשאלה האם האדם שותה מספיק מים, או לאבדן גמישות צנרת הריאות, ולפגיעה באפיתל חשיבות, הגם שכל רופא לומד, שנוזל בצקת כזאת פורץ דרך אפיתל הריאות, ומציף את הכליות בנוזל דל חלבון בשל מחסור באלבומין.
מאמר זה נועד להאיר על נקודה זאת ולהוסיף על המקובל וידוע.  בצקת ריאתית יכולה להתרחש מהר מאוד ויש לטפל בה באופן מיידי. ובמקרים רבים התרופה לשתות מי ברז [מקור], לצעוד בשמש להגברת ויטמין D בגוף ולקחת תוסף מזון Q10 במינונים גבוהים. ככל שרמת ויטמין D נמוכה יותר- יש יותר נטיה לחלות בזיהומים בדרכי הנשימה.
מבחינים בשלושה סוגים של בצקת ריאתית, הכוללים: פתאומית, כרונית או בשל נוכחות האדם בגובה רב או במקום בו נמצא חוסר בחמצן למשל בגלל זיהום האוויר. בכשל ריאתי מתמשך נוכח גם יסוד פסיכולוגי חריף שנקשר במערכות יחסים עם נשים, מקום עבודה, מרחב ארץ ותרבות – מופיע יחד עם יתר לחץ דם (יל"ד).
במחלות  ריאה ווסקולריות – כלי הדם הריאתיים הם מקור הבצקת האיומה. ככל שכלי דם אלו מאבדים את גמישותם, הצנרת מוצרת, הלחץ בה גדל, השרירים העוטפים אותה מתכווצים, ופעמים רבות נוצרת עקב כך בצקת באזור הנוקשה. הבעיה שהבצקת בריאות, מתפתחים תסחיף ריאתי, בו האדם "טובע". יש והבצקת חודרת אל חלל הבטן וכמובן האלבומין מככב כאן והופעתו נחשפת גם בשתן וגם כמחסור בנסיוב (בדם). עלייה ברמתו של האלבומין בדם מעניינת בהקשר זה, גם היא קשורה במים ומבטאת לרוב מצבים של התייבשות קשה. ככלל בבצקת מתבקשים להתחיל מיד בצום (מ)פחמימות ובצום מחלבונים, להפחית תרופות בעזרת מזון כתרופה (שיבולת שועל במקום תרופה להפחתת כולסטרול), להגביר נטילת ויטמין די – מסוג D3 – קלציטריול ובמצבים כאלה מדברים על 4000 יחב"ל, בהחלט מינון חריג, ליטול Q10 במינון גבוה גם כאן המינון חריג וכן תמציות צמחים (פרסאוס, שאוסינט ואם אין אז רסקיו) להרגעת הסטרס שנוצר נוכח תחושת אי נוחות במרחבי חיים ולשתות מים (אני יודע שהרופאים מבקשים ממך להתייבש ולהימנע מנוזלים – אבל אני לא שייך להם, אני שיך למרפאי הכליות בהווה בפועל). צילום מסך שמקורו מכתבה בתאילנדית [מקור].

הצטברות נוזלים בתוך הריאות מוכרת למומחי הכליות (נפרולוגים) ומטופלי רפואת הממסד שחווים כשל בתפקוד הכליות שלהם הם נדרשים לתרופותיה ולמכשירים דוגמת דיאליזה – וחווים גודש נוזלים בריאות. מצב שמקשה על הנשימה ומוגדר כאירוע בו מצטברים נוזלים ברקמת החיבור ובכלי הדם שבריאה, אשר מקשים על שיחלוף הגזים. 

 הכליה בעלת תפקיד חשוב בוויסות ורגולציה של לחץ הדם והנוזלים השונים שבגוף האדם. כאשר אבר הכליות לא מתפקד כראוי מזהים ירידה במדד שמכונה GFR ובמספר תופעות כגון שינוי בקצב מתן שתן, העייפות גדלה,  בנוסף להשלכות על מערכות שונות בגופנו בהן הנוזל הבן תאי – והמטריצות השונות משנות את הרכבן הכימי, משתנה הספקת ההורמונים משתבש מדד האוראה וגם תפקודו של חלבון אשר שומר על הנעורים Nrf2. במערכת העיכול חדל יצור גלוטתיון ומערכות שונות ביניהן גם הריאות משתבשות. 

הריאות ממוקמות בבית החזה ומחוברות אל החלל שנמצא מחוץ לגוף על ידי קנה הנשימה. קיימות שתי ריאות ובהן  אזור המכונה המיצר. המיצר מכיל בעיקר את הלב ואת כלי הדם הגדולים שלו, את קנה הנשימה והוושט ובלוטות לימפה.

הריאה הימנית נחלקת לשלושה חלקים – אונות. הריאה השמאלית לעומת זאת, נחלקת לשתי אונות בלבד. האוויר הנכנס לריאות בתהליך השאיפה מכיל את החמצן. תפקידן של הריאות הוא לדאוג להכנסה של החמצן הזה אל תוך זרם הדם, והוצאה של פחמן דו חמצני ממנו (דרך הסמפונות) החוצה [מקור].

תפקוד זה של הריאות מתאפשר הודות לקיומם של מיליוני שקיקים זעירים בשם נאדיות, שכל אחד מהם עטוף ברשת של כלי דם דקיקים בשם קפילרות. החמצן הנשאף מהאוויר, עובר דרך הקרום הדק של הנאדית והקפילרה ומגיע אל זרם הדם. במקביל, הפחמן הדו חמצני שנוצר בגוף עושה מסלול הפוך מהדם אל חלל הנאדית ומשם יוצא אל מחוץ לגוף.

בצקת ריאות היא מצב בו חללי האוויר שבנאדיות חסומים על ידי תוכן נוזלי – לרוב מים. הנוזל הזה מגיע לתוך הנאדיות דרך כלי הדם הזעירים שעוטפים אותם. כאשר הסיבה הנפוצה ביותר לבצקת ריאות היא כשל לבבי שמוביל לעלייה בלחץ הדם בכלי הדם הריאתיים. עלייה זו גורמת לעלייה בלחץ ההידרוסטטילחץ הידרוסטטילחץ הנוצר על ידי נוזל (או גז), המצוי במנוחה (שיווי משקל סטטי), הלחץ הידרוסטטי הפועל על דפנות הכלי גובר ככל שהעומק גדל –  מדובר בכוח פיזיקלי שגורם למים לצאת מתוך כלי הדם אל החלל שסביבם, אל הריאות. במקרה של הצפה החלל הסובב הוא חלל הנאדית. המים מצטברים בחלל הנאדית – מה שמכונה בצקת – גודש נוזלים או (Pulmonary edema) והם שלא מאפשרים לנשום: חילוף גזים משתבש ואינו תקין. אדם חווה חנק כמו מטביעה, ודורש טיפול מיידי שכן ללא טיפול יטבע מה שעלול להוביל למוות. את המצב הזה מוטל עלינו לתקן ללא תרופות. [מקור].

הלב והכליות קשורים זה בזה בקשר הדוק. במצב תקין חדר הלב הימני מקבל דם דרך הורידים מכל הגוף ודוחף אותו לריאות, הדם על החמצן שניקלט בריאות עוברים לחדר הלב השמאלי. מכאן הוא עובר דרך אבי העורקים לכל הגוף. כאשר החדר השמאלי כושל, יורדת היכולת שלו להעביר דם מהריאות לאבי העורקים. אבל, הדם ממשיך להגיע לריאות באותו קצב כיון שהחדר הימני תקין. נוצר מצב בעייתי מאוד, בו כלי הדם בריאות מתמלאים דם בקצב מהיר יותר מאשר החדר השמאלי מסוגל לפנות ולכן לחץ הדם בכלי הדם הריאתיים עולה. עליה בלחץ הדם בכלי הדם שבנימיות הריאה גורמת ליציאת נוזלים דרך דופן כלי הדם לתוך חלל הבועיות דבר המוביל לבצקת ריאות. לא מוסברת עדיין הצפת הריאות כפי שנחשפה לאחרונה כשהלב תקין. קשרי הגומלין בין שתי המערכות כליה, ריאות בהחלט מורכבים, מסועפים ופועלים בשני הכיוונים [מקור] לכן, הפרעה ראשונית באחד מהאיברים האלה מעוררת לעתים כשל תפקודי של האבר השני. מקובל כדי לברר אם מקור הבצקת נוצרה עקב בעיה בלב לעבור בדיקת אקו לב. במקרה שנמצא במרכז מאמרי הבדיקה הזאת ויותר מכך כל בדיקות הלב נמצאו תקינות שהרי חיזקתי מתחילת התהליך את מערכת הלב עם בן השאר תוסף קו אנזים Q10.

החולים עם CKD מתים ברוב הפעמים ממחלות לב וכלי דם לא עקב התפתחות מחלת הכליות – למחלת כליות סופנית (ESRD). מחלות לב וכלי דם כגון CAD (מחלת עורקים כלילית), HF (אי ספיקת לב), הפרעות קצב ומוות לב פתאומי הם ולא מחלת הכליות נמנים על הגורמים העיקריים לתחלואה ולתמותה בקרב חולי CKD. לכן אי מתן תוסף קו אנזים Q10, כבר בתחילת הטיפול מוזר בעיני. מכל מקום אני מקפיד עליו מאוד. אם לא די בכך הפרעות קצב ומוות לב פתאומי עולים באופן חד ככל שהמטופלים מתקרבים ל- ESRD כלומר מדד ה- GFR מתחת ל 20. במאמרי על  גורם צמיחה פיברובלסט -23 (FGF23) תחת הכותרת "זרחן – Phosphorous, והאם מוכרחים להתחיל בדיאליזה טרם נבחנה רמתו של גורם צמיחה פיברובלסטפ 23" אני זועק לבחון את רמתו בדם – אם נחזור לנושא הדיון מחלות לב כגורם המוות במחלות שמכונות אי ספיקת כליותCKD, הפתופיזיולוגיה כוללת אינטראקציה מורכבת, דו כיוונית בין הלב לכליות והיא כונתה כתסמונת לב וכליה מסוג  .4 [מקור1, מקור2]. היא תסמונת לב וכליה (CRS). CRS Type 4 סוג 4) כלומר שלב חולי שמתייחס להתפתחותה של אי ספיקת לב בחולים עם CKD. כלומר חוסר תפקוד חריף או כרוני של איבר אחד מוביל להפרעה בתפקוד חריף או כרוני של האחר – [מקור1, מקור2, למצגת של אמיר גל-עוז].

ככל הידוע הבצקות בריאות נגרמות עקב כשל בתפקוד הלב ואבדן גמישות הצנרת שמובילה את הדם והאוויר אל הריאות – לכן בדיקות מקיפות שאמאל'ה עברה – אחת המטופלות היותר אהובות עלי ומהותיקות שבקליניקה שלי, לאחר אירוע מפחיד של בצקת ריאתית (ימנית) והוצאה של 2.200 ליטר מים מהריאה הזאת – הדהימה את כל הרופאים, משהתגלה שגם אבר הכליה שלה תקין וגם אבר הלב. לא, לא נעשתה לה בדיקת ריכוז ה – FGF23 בנסיוב הגם שיתכן שעלה כדי לשמר את שווי המשקל של הפוספט/זרחן אבל ערכים גבוהים שלו קשורים בתמותה מוגברת ותוצאות שנראות רע בבדיקות ה – Cardiovascular (CV)  (הקרדיו-וסקולריים). ערכים גבוהים של FGF23 קשורים גם עם מצבים של אי ספיקת לב באוכלוסייה הכללית ללא כל קשר לתפקודי הכליות או הלב.

[מקור].

אבל ערכים גבוהים של FGF23 קשורים בנושא משמעותי נוסף – בעליה של ה- FGF23 מופחתת יצירת הקלציטריול !

ערכים גבהים קלים של לחץ פרוזדורי שמאלי (18 עד 25 מ"מ כספית) גורמים לבצקת במרחבים הבין-פרצופיים הניתנים למיקרו-כלי הדם והסימפונות.  כאשר לחץ הפרוזדורים השמאלי עולה עוד יותר (> 25 מ"מ כספית), נוזל בצקת פורץ דרך אפיתל הריאות, ומציף את הכליות בנוזל דל חלבון. אני מבקש למנוע זאת גם בקרב מטופלים עם יל"ד שמקורו נראה מאבדן גמישות העורקים שבריאות. נושא שהוצג למעלה.

 חולים עם בצקת ריאות קרדיוגנית עוברים לרוב בדיקת לב שמתגלה כלא תקינה. הבדיקה תכלול S3 היא בחינה ממוקדת של לחץ מוגבר בקצה השמאלי של החדר השמאלי של הלב ותפקוד לקוי של החדר השמאלי אלו שמקובל כמרמזים על הסיבה המרכזית לבצקת ריאות קרדיוגנית [מקור]. הכרח להוסיף בדיקות של גורם הצמיחה פיברובלסט 23 (FGF23) אשר בעלייתו מפחית את יצירת הקלציטריול הוא שמכונה גם ויטמין די. ולכן יש לבדוק גם אותו – כלומר את הקלציטריול – זה שתפקידו להגביר ספיגת סידן ממערכת העיכול. אנחנו מדברים כרגע על ישיבה בשמש, למעשה אם תרצו על תוסף ויטמין D ועל הפרעות במטבוליזם מינרלים אבל על כך בהמשך המאמר – נעבור עתה אל הלב – הגם שבמקרה שלפנינו לתדהמת רפואת הממסד נחשף כתקין – וכך גם צריך שיהיה.

אי ספיקת לב גדשתית. הלב הולך וגדל רוצה לדעת למה?

הלב הוא אבר פשוט בעיקרו – שריר שתפקידו להזרים את הדם לכל פינה ופינה בגוף שלנו. יש לו לשם כך מערכת חשמלית עצמונית,. מסתמי הלב נפתחים נסגרים המיוחד כאן האנרגיה האדירה שהלב זקוק לפעולתו המתמדת. יש ושריר הלב נחלש, אספקת הדם, לה הלב אחראי, נפגמת. אלא שלא הלב הוא זה שיחדל ממשימתו והוא ינסה להתגבר ולפצות על הבעיה שמפריעה לו לספק את הדם הנדרש – באמצעות התרחבותו והגברת קצב פעימותיו. הבעיה שעקב כך הדם חוזר לאחור – אל הריאות וגודש אותן במים. הוא שמכונה אי ספיקת לב גדשתית Congestive heart failure. כאשר הכשל מתרחש בצד הימני של הלב מדברים על הכבד הכבד גדוש בדם כלומר דלקת כבד – כבד עייף, גדוש ושומני. התזונה לקויה ויש לשנותה מידית, קל לטפל בכבד – מאמרי בנושא זה – כאן.

מזהים כבד גדוש בדם בשל ירידה בתפקוד חלקו הימני של הלב בהתנפחותה של כף הרגל הימנית

בצקת בחלק הימני התחתון של הגוף – דורשת התייחסות ללב ומתן תוסף מזון מסוג קו אנזים קיו 10. זכרו – הבצקת בקרסול של הרגל הימנית שקלו Q10.

קרדיומיופטיה היפרטרופית (HCM) ‏ (Hypertrophic cardiomyopathy) היא מחלה שטיפלתי בה בשנות ה- 90 בהצלחה והגם שאני לא רופא בכלל הוזמנתי עקב הצלחתי לרפא אותה לפריז כדי לדבר על הדרך בה עשיתי זאת – פעם אפרסם מאמר על מקרה זה אוביקווינון – מכל מקום מדובר בתהליך בו הלב גדל בהתמדה עד שהאדם מוצא את מותו. יצוין שהמקרה בו טיפלתי החלים וחי עד היום. באותה תקופה חיו 9 אנשים בעולם עם מחלה זאת פרט למטופל בקליניקה של "לחיצות ההחלמה", כולל החולה ששכב בפריז – כולם מתו.

בצקת בקרסול ובכף רגל שמאל

האבחון של תפקוד לקוי של שריר הלב ככלל מופיע כבצקת בכף רגל שמאל. יותר מכך התנפחותה של כף רגל שמאל שלא במקרה של צמא – מבשרת על כמה דברים כמו הצפת הריאות, אלא שעבורי מדובר בשינוי תזונה מיידי שכולל תוספי אצות אדומות – על נושא זה כתבתי כאן. תוסף מזון קו אנזים קיו 10 מתאים גם כאן (בשל ירידה בתפקוד הלב).

אוביקווינון

בשנת 1992 פרסמו שני חוקרים בשם פוקרס ולאנגסג'ון מחקר ששינה את פני רפואת התוספים – השניים הציגו הוכחה חד משמעית לכך שהשימוש בתוסף Q10 – שהוא החומר החשוב ביותר לייצור אנרגיה – יעיל ובטוח עבור חולים, שנמצאים בשלב הקשה של מחלת שריר הלב. יש ליטול אותו זמן רב. הסיבה לכך מוזרה, נראה שמאגר הקיו 10 מתדלדל אוביקווינון – רושמים גם וביקווינון הוא קוֹ אֵנְזִימים כלומר מולקולות שגורמות לאנזימים לעבוד ובעצם "מתניעות" את האנזים. כל תא (למעט תאי זרע) בגוף מכילים אברון שנקרא מיטוכונדריה, היא כור חשמל טבעי אנרגיה ירוקה ותחנת הכוח של התא, מפעל שאחראי על ייצור האנרגיה של הגוף.
הקו אנזים Q10 מסיס בשומן ולכן גם יכול להיכנס לתוך המיטוכונדריה, לעודד ייצור של מולקולת ה- ATP ולסייע בתעשיית האנרגיה- נמצא שהוא בעל חשיבות קריטית לתפקוד תקין של המיטוכונדריה בייצור האנרגיה של גופנו [מקור]. הקו אנזים Q10 משפר את תפקוד הגוף, בכך שמסייע לעשרות תגובות אנזימתיות. מעטים יודעים שלתוסף הזה: Q10 השפעה דומה לתרופות להפחתת יתר לחץ דם (וביקווינון נוטלים מדי יום, רצוי בשעות הבוקר או אחר הצהריים. לחולי כליה אני ממליץ על 400 מ"ג בערב ועל 200 בבקר, לגבי הצהרים הנטילה תלויית מצב ה-GFR) והוא כשלעצמו גם נוגד חמצון רב עוצמה ומי שמגן על מעטפת התאים ומונע דלקות – בנוסף ליכולתו להגן על ה- DNA בפני נזקים חימצוניים הנוצרים בתהליך הנשימה התאית – תהליך שנוצרים בו לצערנו רדיקלים חופשיים. חומר זה הוא דמוי ויטמין והוא מסיס בשומן – גם ירידה חלקית ברמתו תוביל לעייפות וירידה ברמת האנרגיה. ידוע שתרופות להורדת כוסלטרול – הסטטינים – גורמת לפגיעה קשה בייצור קו-אנזים Q10. מחקר מ- 2015 טוען שגם אם תרופות הסטטינים יעילות בהורדת רמת הכולסטרול, הם בעצם תורמות למגיפת מחלות הלב עקב הפגיעה המשמעותית בייצור קו אנזים Q10 ובעקיפין לבצקת ריאתית (נושא מאמרי זה) [מקור], הגם שהגוף יכול לסנטז אותו בעצמו (מטירוזיןאבוקדו) נהוג במצבים שעומדים לפנינו, עד כה להוסיף אותו כתוסף מזון – [מקור]. במזון שבדרך כלל נמצא ברשימת המזונות המותרים בקליניקה של "לחיצות ההחלמה" נמצא אותו ב- בעלים ירוקים כמו תרד וברוקולי ובזרעים כמו סויה, עדשים, סויה ובאבוקדו. תופתעו אבל כל המזונות שמכילים קו-אנזים Q10, הוא נמצא בצורת היוביקווינון! זאת הצורה שעדיין איננה פעילה בגוף והיא הצורה המומלצת. סוזי כהן בספרה "האמת על התרופות" מציינת (בעמ' 115 – פוקוס, 2014) שחולי הלב סופגים טוב יותר את צורתו הטבעית – היובקווינון וחולי לב אינם סופגים כלל את צורתו המחומצנת – ההמלצה שלי ליטול מהיובקווינון 400 מ"ג בערב ו 200 מ"ג בבקר הוזכרה לעיל, נהוג ליטול עם ארוחה – לא ידוע על מינונים שמעל ל 600 מ"ג כמסכנים את בריאותך, אם כי במקרים חריגים נמצאו הפרעות שונות במערכת העיכול: שלשולים, בחילות, הקאות, ובמקרים חריגים פריחה בעור – אם אחד מהתסמינים האלו מופיע אצלך נא להוריד מינון. כהערת אגב לא קיים מינון מומלץ ה – RDA או ה – ODA.

חום הגפיים קובע

לחץ ורידי מרכזי מוגבר

ורידי צוואר מוגבהים, כבד מוגדל ונימוח ובצקת פריפריאלית מצביעים על לחץ ורידי מרכזי מוגבר.  עם זאת, הערכה של לחץ ורידי מרכזי על ידי בדיקה גופנית בחולה קשה ומקשה על המטפלים. היא קשה במיוחד לחולים עם בצקת לא קרדיוגנית זאת גם הסיבה לכך שהתפתחו בקרב המטפלים החוץ ממסדיים בדיקות שהתקבלו ברבות הזמן גם בקרב רפואת הממסד, בחלק המזערי בה החלונות לעתים נדירות פתוחים אל המציאות – מסתבר שחום הגפיים קובעחום הגפיים קובע!

במקרי בצקת לא קרדיוגנית הגפיים חמות

בצקת לא קרדיוגנית מזוהה על ידי מגע בגפיים – מסתבר שיש לעיתים קרובות לחולים אלו גפיים חמות, גם בהיעדר אלח דם, ואילו לחולים עם בצקת קרדיוגנית ותפוקת לב ירודה בדרך כלל יש גפיים קרירות. בנוסף לכך מזהים בצקות ברגליים. יחד עם זאת בצקת ברגלים (הצטברות של נוזלים ברגליים) היא אחת ההשלכות של מחסור באלבומין – לאלבומין שני תפקידים עיקריים בגוף האדם: 1. מהווה גורם עיקרי במניעת היציאה של נוזלי הדם מכלי הדם לרקמות הגוף (יוצר לחץ אונקוטי חיובי). לפיכך, הביטוי העיקרי של ירידה ברמות האלבומין הוא הצטברות נוזלים ברקמות והסתמנות של בצקות: ברגליים (בעיקר סביב הקרסוליים), בריאות ובחלל הבטן (מיימת).

 2. תפקידו החשוב השני של האלבומין הוא בקשירת רכיבים חיוניים בזרם הדם, והובלתם לאיברי הגוף. רכיבים כגון: הורמונים, חומצות שומן, יסודות קורט, ובילירובין.

מצב הקרוי תסמונת נפרוטית. הוא אחת הסיבות לירידה בערכי האלבומין בגוף. במחלות שקיימת בהן פגיעה בכושר הספיגה של המעי כגון מחלת קרוהן או מחלת הכרסת (Celiac sprue) יימדדו לרוב רמות נמוכות של אלבומין, וריכוזו יהווה מדד לחומרת תת-הספיגה הקיימת – במחלות אלו או בחשש להן אסור לאכול נבט החיטה. מחלות נוספות כגון אי-ספיקה בלב ופעילות-יתר של בלוטת התריס, עלולות אף הן לגרום לירידה ברמת האלבומין בנסיוב.

זכרו – בצקת בחלק הימני התחתון של הגוף – מצביעה על בעיה בכבד – כבד שומני – והיא דורשת התייחסות ללב ומתן תוסף מזון מסוג קו אנזים קיו 10 כאשר הרגליים קרות אבל, כאשר הבצקת בקרסול של הרגל הימנית חמימה אין צורך בתוסף – Q10. שהרי במקרי בצקת לא קרדיוגנית הגפיים חמות כלומר אין בעיה בלב כמו במצב של אמאל'ה שריאותיה הוצפו מסיבה אותה אני מבקש להבהיר במאמר זה.

ירון מרגולין נוכח העבד המשתחרר של מיכאלאנגלו. פריז.

נטילת תרופות כגון סטרואידים, הורמונים גבריים (אנדרוגנים) ונשיים (גלולות למניעת הריון) ואינסולין הן מהסיבות העיקריות לירידת האלבומין בנסיוב ולהצפת הגוף כולל הריאות במים.

זהירות  סטרואידים – הבעיה הרצינית ביותר עומדת לפנינו – נטילת תרופות כגון סטרואידים, הורמונים גבריים (אנדרוגנים) ונשיים (גלולות למניעת הריון) ואינסולין הן מהסיבות העיקריות לירידת האלבומין כך שאם החלת לטבוע בשל גודש ריאתי – בדוק אם רפואת הממסד המליצה לך על תרופות אלו – קורטיזול שמתפרץ אל הגוף עקב מצבי סטרס – מצבי דחק, חשש, דאגה וחרדה הוא אחד מהסטרואידים – הקורטיזול הוא אחד ההורמונים החשובים ביותר, והוא משפיע כמעט על כל רקמה בגוף. הוא משתתף בפירוק חלבונים, מסייע לאזן את משק הפחמימות והשומן ומשפיע השפעה נרחבת על מערכת החיסון. קורטיזול, הוא מולקולה מסיסה בשומן וניחן ביכולת מיוחדת לחדור את המחסום הבררן: מחסום הדם-מוח. הודות לכך הקורטיזול מגיע אל המוח, שם הוא נע עד אל אחד משני סוגי הרצפטורים שלו (אם הם פנויים) ובכך הוא יכול, למשל לעודד הפרשת יון אמוניום בכליות. או גם (במצבי חסר בקורטיזול) להביא לאגירה של יוני אשלגן, מה שמפריע לכליות לרכז את השתן. שיבוש בריכוז שתן, יגרום לחולה השתנה מופרזת וסכנת התייבשות. יש לציין שקורטיזול מפחית את ספיגת הסידן במעי. ככלל יתר קורטיזול פשוט מסכן את בריאותן של הכליות.על הקורטיזול ראה במאמרי – כאן.

עלייה (של 20 מ"מ כספית) בלחץ שנמדד על ידי מכשיר למדידת לחץ דם, בזמן שהלב מתכווץ ומזרים דם לגוף, מה שמכונה הלחץ הסיסטולי מלמדת על אובדן הגמישות העורקים. מדד של 140 מראה על עלייה כזאת. מדד זה בהחלט מחשיד באבדן גמישות העורקים ובפגיעה באנדותל שבצנרת גופך – הוא שנקשר בנפיחות ובבצקות – כל נפיחות מלמדת על בעיה באנדותל Endothelium סוג של רקמת חיבור. ולשם כך פרסמתי את המאמר על אובדן גמישות העורקים בו אני מתאר גם את מבנה העורקים – ממליץ לך לעיין בו – כאן. בנוסף לכך כדאי לך לדעת כי ויטמין סי יכול לפעול גם בחלל התת-אנדותליאלי – הוא שקובע את מדד הגמישות של העורקים והחלמתם וכתזכורת יש לזכור שתוסף קו אנזים Q10 וקמח קליפת רימונים יכולים להפחית לחץ דם כזה. יתרון נוסף לויטמין C כ"מחייה מתים" – יכולתו למחזר את הויטמין E  את הגלוטתיון (נוגד החמצון היעיל ביותר בתוך התאים) בתוך התא, ובכך הוא מאפשר לתהליכי ההחלמה להיכנס כדי להפעיל את התאים שנפגעו והם, תופתעו לדעת, פשוט מתחילים לפעול מחדש ומחלתך נעלמת. על הגלוטתיון כתבתי כאן. על הדרכים המופלאות להחלמת תאים פצועים ויותר מכך על שינוי הוראת הגנים למחלה – פרסמתי כאן – וכן שבתי והמלצתי על נטילת PPF – שאין לו מתחרה בתהליכי ההחלמה של מצבים אלו – כאן. מה שאני רוצה להגיד לך זה שחייבים להחלים ללא תרופות משום שתרופה יודעת להושיע במיידית מבעיה אחת אבל עד מהרה נחשפת בעיה חדשה, קשה ממנה שיצרה זאת. רפואת הממסד שונה מ"לחיצות ההחלמה" (טיפול טבעי, פשוט ואפקטיבי בכאב שלך) בכך שאין אנו מורשים, השבח ליקום לתת לך מרשמי תרופות – כי אנחנו לא "רופאים" – אז אם להירפא מיתר לחץ דם רצונך – יש לדעת שאפשר.

חדירות קרום המרתף, היא שמשתקפת בסופו של דבר באבדן גמישות העורקים – מדובר בשכבה מרכזית בדופן הצנור שאינה תאית, קיימת גם בצנרת הכלייה ושם משמשת גם כמחסום הסינון הגלומרולי [מקור] והיא משתנה מאוד בצנרות הגוף. בכליה מזהים שתי ממברנות מרתף – האחת הקשורה לאנדותל כלי הדם ואחרת עם אפיתל הפודוציטים (בקופסית – Bowman's capsule – מורכבת משתי שכבות תאי אפיתל. השכבה הפנימית היא התאים הפודוציטים שנזכרים גם למעלה, והחיצונית היא השכבה המרכיבה את השק.) הן מתמזגות ליצירת מרחב משותף הוא קרום המרתף הגלומרולרי (איור למעלה ולמטה של צנרת בכליות). קרום המרתף הגלומרולרי משמש ככל הנראה כמכשול סינון בפני האלבומין [מקור] שהוזכר לעיל, כמקדם בצקות במחסור בסרום, באיור למעלה האלבומין מופיע במרחב הצהבהב כנקודות ירוקות. מחסום הסינון של הכליה בעל חדירות מולקולרית סלקטיבית. [מקור]  עם נקבוביותו המבוקרת על בסיס גודל ומטען, הקרום אטום לחלבוני פלזמה (דם) תוך מתן אפשרות לחומרים בעלי משקל מולקולרי לעבור בקלות.
מחקרים החדשים בתחום זה, הגם שהם בודדים, מלמדים כי הוא זה שנפגע חדירות קרום המרתף, היא כנרשם בפתיח, שמשתקפת בסופו של דבר באבדן גמישות העורקים – שכבה מרכזית שאינה תאית, של מחסום הסינון הגלומרולי- אותה אנו מבקשים לתקן בבואנו להחלים אותך מבצקות בעזרת קמח קליפת הרימון, כוסמת ירוקה מונבטת ונבטי ברוקולי.

מטבוליזם עצם ומינרלים במחלת כליה כרונית

התדרדרותה של אמאל'ה והצפת הריאה הימנית שלה ארעה בתקופת קורונה – בסגר השני ולאחר כחצי שנה שלא צעדה, למעשה בשמש. מדי פעם ישבה אמאל'ה במרפסת והמתינה שמי מנכדיה יעבור מתחת למרפסת שלה – נושא זה הביא ככל הנראה להפרעות במטבוליזם ויטמין D מטבוליזם הסידן ובהמשך לכיווץ שרירים כרוני – דמימה עקב חוסר איזון של מלחי הגוף בחלקו העליון, אמצעי, שמאלי של הגב וכן דמימה בשריר העגול הגדול (Musculus teres major). חוזק העצם עולה במצבים כאלו וזאת משום שהוא תלויים בבקרת שתי מערכות הורמונאליות: PTH – parathyroid המופרש מבלוטות יותרת התריס וויטמין Dקלציטריול (Calcitriol) או בשמו האחר- 1,25 דיהידרוקסיויטמין D, היא הנגזרת הפעילה של ויטמין D או הנגזרת העיקרית של ויטמין D במחזור הדם.

הקלציטריול משמש כהורמון הסטרואידי העיקרי אשר מעורב בוויסות משק המינרלים בגוף – אחראי לספיגת סידן במעי, מגביר את ביטויו של הקולטן לסידן בכליה ומעצים את פעילותו של PTH להגברת ספיגה של סידן בכליה. הוא בעל תפקידים נוספים הקשורים בתהליכי בנייה ופירוק של העצם.

לצורך הפיכת הקלצידיול להורמון הפעילהקלציטריול, נחוצה פעולת הידרוקסילציה נוספת, המתרחשת בכליה. הקלצידיול מגיע לתאי אבובית הכליה ונקשר לקולטן megalin בדופן תא האבובית המקורבת. לאחר אנדוציטוזיס של קלצידיול לתוך התא, ניתן לבצע פעולת הידרוקסילציה נוספת, על ידי האנזים 1 אלפא הידרוקסילאז, וכך מתקבל ההורמון הפעיל- קלציטריול. יצוין כי מלבד ייצורו (העיקרי) בכליה, מיוצר קלציטריול גם ברקמות שאינן כלייתיות כגון רקמת עצם, מקרופאגים ואף לימפוציטים. עם זאת, ייצורו ברקמות אלו אינו תורם לרמת קלציטריול גבוהה יותר בדם, ובאופן כללי אינו פעיל בוויסות המינרלים בגוף במצב תקין. כאשר קיימות מחלות שונות כגון מחלות גרנולומטיות או לימפומות, מיוצר קלציטריול בעודף (בעיקר לימפומה מסוג B) וגורם לספיגה מופרזת של סידן במערכת העיכול, לתופעות של היפרקלצמיה – יתר סידן בדם, וכן הפרשה מוגברת של סידן לשתן, מכונה גם היפרקלצמיה משנית. שמירה על חילוף החומרים המינרלים מצריכה מספר איברים והורמונים. 

גורם הצמיחה פיברובלסט 23 (FGF23) הוא פוספטונין המיוצר על ידי תאי עצם שמפחית את ייצור הכליות של קלציטריול – 1,25 (OH) 2D 3 – ומעורר זרחן.  ההשלכות של ירידה ב- 1,25 (OH) 2D 3 כרוכות בשינויים בהומאוסטזיס של הסידן

ישנם מספר גורמים המווסתים את ה- FGF23: זרחן, ויטמין D והורמון parathyroid (PTH).  לאחרונה, מספר מחקרים הוכיחו כי סידן גם מווסת את ייצור FGF23.  במצב של מחסור בסידן, נוכחות של 1,25 (OH) 2D 3 נחוצה כדי לייעל את ספיגת המעיים של הסידן, ו FGF23 פוחתת בכדי למנוע ירידה ברמות 1,25 (OH) 2D 3. [מקור]
היפוך 25-OH-D למטבוליט ההכרחי משום שהוא זה שפעיל קלציטריול (1,25-(OH)2-D3) מתרחש בכליות ע"י האנזים 1 α-Hydroxylase [מקור]. מקובל שבמהלך מחלת הכליה הכרונית, מתרחשת ירידה בייצור קלציטריול. זה לא המצב שלפנינו כי כנזכר לעיל נמצא שהכליות של אמאל'ה תקינות לגמרי. מכול מקום תופעה שכיחה במחלת הכליות כאשר הן נפגעות אצל חולים רבים עם מחלת כליה כרונית, ירידה גם ברמות 25-OH-D [מקור]. רמות קלציטריול יכולות להיות תקינות במחלת כליה כרונית בשלבים המוקדמים, אולם רמות גבוהות של הורמון פאראתירואיד – Parathyroid hormone – PTH, הן אלו המובילות להגברת הייצור של קלציטריול ותחושת גרד בגוף שמהווה סמפטום מקדים לבעיה. משמעות הדבר, שרמות תקינות של קלציטריול בפועל נמוכות יחסית לרמות ה-PTH. רמות נמוכות של קלציטריול מגבירות הפרשת PTH, דרך פעילות הקלציטריול על ה-(Vitamin D Receptor) VDR ע"ג בלוטות ה-PTH. היא תמיד מעוררת סקרנות כאשר מבקשים למצוא את הסיבה לרמות סידן או זרחן לא תקינות. כהערת אגב ארבעת בלוטות הפאראתירואיד שגודל כל אחת מהן כגודל אפון, ממוקמות באזור הגרון, מאחורי בלוטת התריס, והן אחראיות על ייצורו של הורמון הפאראתירואיד, שחשיבתו במשק הסידן והזרחן בגוף הוסכר למעלה, ובהתאם בחילוף החומרים בעצמות [מקור]. תפקידו העיקרי של הורמון זה הוא לסייע בספיגת סידן ובהפרשת זרחן. ככל שמחלת הכליה הכרונית מתקדמת והיפרפלזיית בלוטות ה-PTH מחמירה, יש ירידה בריכוז ה-VDR ע"ג הבלוטות וירידה ברגישות הבלוטות לפעילות הקלציטריול [מקור]. רמות נמוכות של קלציטריול מפחיתות ספיגת סידן במעי, עם התפתחות היפוקלצמיה Hypocalcemia – תת-סידן, שמהווה גירוי להפרשת PTH מוגברת. חסר קלציטריול משרה גם תנגודת של העצמות לפעילות הקלצמית של ה-PTH, שתורמת אף היא ל היפֶר-פאראתירואידיזם (Hyper-parathyroidisim) – פעילות יתר של בלוטת יותרת התריס [מקור]. בנוסף אשר מופיעה עלייה משמעותית למשל, מכפלת סידןXזרחן – נושא שכאמור לעיל, לא נבדק. הממצא השכיח ביותר הוא הסתיידויות וסקולריות, אולם ייתכנו הסתיידויות בכל אתר, כולל ריאות, מיוקרד ומפרקים [מקור1, מקור2, מקור3] במקרה שלפנינו נותרה הסתיידות שמתחילה להתבהר בריאות שהובילה להצפה -. יצוין שעליה ברמות הקלציטריול, קשורה בהפחתת שומנים בגוף או בשריפתם ובירידה במשקל. כאשר ההורמון הזה הקלציטריול חסר ורמת הקלציטריול נשארת נמוכה הגוף שורף שומן במקום לאגור אותו ובמקרה שלפנינו אמאל'ה אכן עלתה מעט במשקל כ 2 ק"ג מה שהדליק מנורה אדומה – שמש!!!.

שמש – Shamash – או הנר המדליק את הנרות האחרים בחנוכיה נקרא ה'שַׁמָּשׁ'  (Shamash), כשמו של אל השמש הקדום של האכדים, האשורים והבבלים. האל הזה מוזכר גם בתנ"ך. הנביא ירמיה מעיד שמלכי יהודה עבדו את השמש, וגם יחזקאל רואה בחזונו פולחן לאל השמש בתוך בית המקדש: "וַיָּבֵא אֹתִי אֶל חֲצַר בֵּית אדני הַפְּנִימִית וְהִנֵּה… כְּעֶשְׂרִים וַחֲמִשָּׁה אִישׁ… מִשְׁתַּחֲוִיתֶם קֵדְמָה לַשָּׁמֶשׁ". וכן "הַלְלוּהו שֶׁמֶשׁ וְיָרֵחַ הַלְלוּהוּ כָּל-כּוֹכְבֵי אוֹר" (תהילים קמח, ג)  הליוס – אל השמש ביוון הגיע לבתי הכנסת שלנו. בתי כנסת – מתקופת המשנה והתלמוד – רובם בגליל מזוהים כמקום פולחן לשמש. בשבעה בתי כנסת נחשפה עד כה רצפת פסיפס הכוללת תיאור של גלגל מזלות שבמרכזו אל השמש (הליוס), 12 מזלות ו-4 עונות השנה. בתי הכנסת הם: חמת טבריה, ציפורי, עוספיא, בית אלפא, חוקוק וסוסיא [מקור]. למעלה צילום שמתאר הליוס  ("שמש" ביוונית),  על רצפת בית הכנסת בבית אלפא. מקור הצילום ויקיפדיה.

לפי המיתולוגיה הפרתית, ה'שַׁמָּשׁ'  הוא גם האל מיתרה (אל חשוב במיתולוגיה הפרסית ובמיתולוגיה ההינדואית.) הוא אל השמש אשר נולד לאם בתולה במטרה להציל את העולם, ב-25 בדצמבר. כל שנה אל השמש מסתתר במערה והוא גווע ב-22 בדצמבר הוא היום הקצר ביותר בשנה, וב-25 בדצמבר קם וחוזר לתחייה, ויוצא מן המערה על מרכבתו הרתומה לארבעה סוסים, ולכן בתאריך זה חוגגים את תחייתו המחודשת [מקור]. תאריך זה נחגג וקשה להתעלם מכך שהוא מקביל לחנוכה שלנו בה מוזכר שם האל הקדום בשמו של הנר המדליק. האל מיתרה נכנס לפנתיאון האלים הרומי, כנראה על ידי החיילים הרומיים, שנלחמו ממושכות ובמשך מאות שנים נגד הפרתים, ולעיתים אף כשכירי חרב בשרות המלכים הפרתיים, נראה שבהתלהבותם הם החלו להצטרף לפולחן אל השמש, שנקשר כאמור למושגים: רעות ונאמות בהמשך מיתרה קיבל גם את הכינוי "האל של החיילים". תחת השם סול אינוויקטוסSol Invictus ( אל השמש הבלתי מנוצח), היה לאל רומי חשוב בזמן שלטונו של הקיסר אאורליאנוס (Aurelianus). הפולחן של מיתרה המשיך תחת הקיסרים שבאו אחריו, וחגו היה לחג אהוב בן 8 ימים. יום ראשון הקדוש נשא ונושא עד היום את שמו [מקור]. בתי כנסת ברחבי הארץ – מתקופת המשנה והתלמוד – רובם בגליל חושפים את הליוס ומעוררים תדהמה. הושפעו בצורה עמוקה ביותר מפולחן אל השמש, שהגיע בארץ כנראה לשיא בהקמת בתי כנסת לכבוד אל השמש עצמו, הליוס, בשבע מהם נמצאו רצפות פסיפס מרהיבות בהן מככבת דמות אל השמש במרכזן עם מרכבתו הפרתית, הרתומה לארבעה סוסים, כאשר על הרצפות מופיע לתיפארה הכיתוב בברור: שמש או הליוס (שמו של אל השמש ביוונית). רצפות הפסיפס האלו קיימות עד היום בשרידי בתי הכנסת בשישה אתרים: עוספיה, סוסיא, נערן, חמת טבריה, בית אלפא וציפורי ללמדך את חשיבותה של השמש לאדם הקדמון. חשיבות שנחשפת במאמר זה כלא מבוטלת לתהליכי החלמה ושמירה על הבריאות.

פסל של קיניץ' אג'או -Kinich Ahau אל השמש של המאיה המיתולוגיה המאיה (האחרונה) רואה בו אלהים ועוסקת בעיקר בילדותו – הוא השמש העוברת שינויים בשל סכסוכים שעבר בילדותו. בהם הדימויים: השמש הנישאת דרך העולם התחתון על כתפי אדונו. אין כמעט היסטוריות הנוגעות לאל השמש הבוגר, למעט לאקנדונים הדרומיים. לדבריהם, קיניץ אהאו, אחיו הבכור של האל העליון, ישים קץ לעולם זה על ידי ירידה מהשמיים ויגוארים זריזים שנקשרים בו יטרפו את האנושות. כיום אנו קושרים נוכחותו של ויטמין D בנוכחותה של השמש. ובמיוחד של הקלציטריול – ויטמין D – בצורתו הטבעית וויטמין Cholecalciferol D3, מסיס בשמן, מונע סרטן (העור, השד, הערמונית והמעי הגס), משפר את הרגישות לאינסולין, מקנה תחושת שובע ומפחית תשוקה לפחמימות. הוא גם מסייע למאזן תקין של משק הסידן והזרחן בגוף האדם. הויטמין D3 מגן על דופן המעי, ועל חולי לב וכליה מהצפה של ריאותיהם במים. הויטמין מיוצר בגוף מכולסטרול בעזרת השמש. הכמות שניתנת בארץ על ידי רפואת הממסד הגם שמגוחכת מוצדקת ויש להקשיב רק לה, שהרי רק הרופאים מחלימים אותנו ובכל זאת המציאות בהווה בפועל לא תמיד מסכימה עם הנחת יסוד זאת. לכן, ויחד עם זאת העדויות שקמות עליה. מסתבר שכדי להגן על משק המים בריאות מוטל עליך לייצרו ולהגיע ל 10,000 או אפילו ל 20,000 יחב"ל, אבל לשם כך יש להימצא בשמש במשך עשר עד שלושים דקות בין שלוש לשבע פעמים בשבוע בשעות שלפני הצהרים החל מ10:30, לבעלי עור בהיר (ולמשך זמן ארוך יותר לבעלי עור כהה), 
מקור התמונה צילום מסך בעמוד ויקיפדיה המיתולוגיה של המאיה.

ויטמין E – מחסור בויטמין E ידוע כמשתקף בחולשת שרירים – תכירו הוא גם מופיע בבצקות  

ויטמין E 400 mg, מסייע להיווצרותם של הורמוני הכליה – ידוע כמשתן עדין וכמי שמפחית בצקות ויתר לחץ דם. הוא חשוב לנשימה התאית בתאי השרירים, וגם מסייע למערכות הרבייה בקרב נשים וגברים. הסינתטי נמכר בארץ ורפואת הממסד לא מזהירה מפניו – אני כן, הוא מופק מנפט (מופיע DL/ לא ליטול אותו. טוב אם הרופא שלך מתעקש – רק הוא קובע, יש לו חלוק לבן וגם תעודה – לא של מוכר תרופות או ויטמינים אלא כמי שמרפא – אין לחשוד בו – מכל מקום הצורה הסינתטית נספגת ביעילות של 50%, לכן יש צורך במינון כפול כדי להשיג השפעה זהה לזו של צורת האלפא טוקופרול. וכידוע דווקא כאן לא מומלץ מינון גבוה. התוסף הטבעי יופיע עם -D- למשל D-alpha. הוא נספג במעי אבל גם דרך העור הוא מתקבל בברכה. ויטמין E פועל נגד אנמיה, לאחר נטילת ברזל (כדורים, זריקה) הוא חשוב, וירידה ספיגת הברזל גם במחלות מעיים דלקתיות, במצבים של חולשת שרירים של העין ובמצבים של עכירות של עדשת העין. כמו גם לאחר שתיית אלכוהול מופרזת, וזיהום סביבתי/עישון ובמצבי סטרס ויתר קורטיזול, במחלת אלצהיימר, כאמור אנמיה, חולשת עצם בה ידובר להלן, הוא משמש לתהליכי החלמה. ויטמין E נמצא בערכת הגמשת העורקים שלי.

אזהרה – מינון של 400 יחב"ל לאורך זמן רב (3 חודשים) בלבד מותר לאחר מכן יש להפחית ולקחת רק 3 פעמים בשבוע. וכן יש לשים לב כי במינונים של 1000 ו-2000 גם של 3000 יחב"ל הדבר עלול להביא לראיה מטושטשת, כאבי ראש, שלשולים, עייפות ואפילו דימומים ושבץ מוחי. 

ויטמין E פועל מצוין עם ויטמין C, כמגן לב ועם סלניום (אגוז ברזיל 1 בנטילתו ליום) 

אזהרה לחולי סוכרת, שעברו שבץ לב או בצקת ריאות אסור ליטול מינון של 4000 יחב"ל
מקורות מזון עתירים ב-אלפא טוקופרול – הם מקור טוב לויטמין E בנטילתו דרך המזון אין הגבלת כמות – דגנים ‏מלאים: שיפון, שעורה, אורז, נבטי חיטה (אסור בבצקת ריאתית, במצבים של אי ספיקת כליות וכשל בתפקוד המעיים), תירס, כותנה, שמן חריע, קמח מלא. ההמלצה שלי ליטול אותו מהקטניות: שעועית, סויה.

ערכת קו ההגנה הראשון של ירון מרגולין – קו ההגנה הראשון נחלש ומייצר מחלות ניווניות קשות שקשיות העורקים בבסיסן – תהליך ההחלמה מתחיל בהגמשת הצנרת מחדש – תהליך זה מתעצם בעזרת תמצית זרעי ענבים – (תוסף מזון רב עוצמה שעובר דרך מחסום הדם-מוח ומחזק את מערכת העצבים 200 מ"ג) במינון של 500 מ"ג לחולים שמדד גמישות עורקיהם דורש זאת ובמיוחד במצבי אנמיה מסיבה של אבדן גמישות צנרת העיכול – יש לקחת כל יום למשך 3 חדשים. יין אדום נטול סולפיד הוא תשובה מתאימה למקרה זה. תמצית זרעי ענבים יכולה לשנות את כל משק הברזל בגופם, ביחד עם תוסף קואנזים קיו- 10 (400 מ"ג) יכול להפחית כולסטרול, להוריד לחץ דם ולשפר את תפקוד הכליות והריאות. תוסף קואנזים קיו-10 מסיס בשומן ופעיל בתוך התאים, נטילה של 400 מ"ג ליום למשך 4 חודשים (שימוש בכמוסות שמכילות ג'ל, מאפשרות לקחת מינון מופחת) – ויטמין C הוא ויטמין מסיס במים, מינון של 500 מ"ג יעיל לעבודתו בזרם הדם- ויטמין C פועל גם להעשרת ייצור הגלוטתיון בגוף (בו ידובר במאמר שנושאו התרופות הטובות והרע). מינון מומלץ של ויטמין סי 3000 מ" ג – לחלק לאורך היום), חומצה אלפא ליפואית הוא התוסף מזון הכי יעיל בתוך התאים, מעטים יודעים שמדובר ביסוד לאומגה 3 שבעזרתו הגוף משלים את חסרי האומגה 3 הנדרשים לו. מומלץ ליטול ALA – חומצה אלפא ליפואית במינון של 600 מ"ג שפעילה הן בזרם הדם והן בקרומי התאים – כי חומצה אלפא ליפואית מיוחדת בכך שהיא מסיסה גם במים וגם בשומן. וויטמין E מסיס בשומן, בטוח מאוד לשימוש, בעל השפעה גדולה על מערכת החיסון ונטילתו חשובה במיוחד בגיל המבוגר, אני ממליץ על מינון של 400 יב"ל ליום, ויטמין E יעיל בקרומי התאים – (מומלץ ליטול אותו רק כתוסף טבעי ומסוג די-אלפא-טורופרול), ויטמין E מסייע לתהליכי גמישות העורקים אבל יש לשקול אפילו יותר ממינון כמו למשל 500 – 800 יב"ל ליום (של ויטמין E). במקרי האנמיה היא אחת הצרות הגדולות בתהליכי החלמת הכליה (מופיעה בדרך-כלל יחד עם שלב היציאה מסכנת חיים בטיפולי ההחלמה אך עלולה לדרדר את המצב, אם לא תטופל נכון) טיפול בהחלמת הכליות הסוררות כולל התמודדות עם מצבי אנמיה ויש לשקול גם נטילה במינון של 3,200 יב"ל ליום. יש לדעת שויטמין C וחומצה אלפא ליפואית יכולים למחזר ולהשיב לוויטמין E ולגלוטתיון את צורתם הפעילה ובכך להגביר את האפקט של ההחלמה והגמשת העורקים. בנוסף לכך אין הוכחה לטענה שויטמין C משפיע לרעה על אבנים בכליות! יש להקפיד על נוכחות מאוזנת של מינרל אבץ (נבט חיטה, עדשים), מגנזיום (400-500 מ"ג ליום) ושל הקרואטנואידים (מגוון פרות וירקות) וסיבים תזונתיים – ההמלצה שלי ליטול כפית פסיליום 100% ליום כשמדובר אלג'ת ב95% הנפוץ בארץ יש ליטול כף בבקר וכף בערב. חומצה (Ellagic acid). משמשת לתיקון מערכת החיסון של דופן המעי ולניקוי אבר הכליות מכספית היא אחד הנזקים הגדולים ביותר לכליה. מינון 500 מ"ג. השימוש המוצע הוא ליטול 2 טבליות פעמיים ביום. פיטוסטרולים – 1000 מ"ג ליום. הפיטוסטרולים הוכחו כיעילים להפחתת רמות הכולסטרול, ומוגדרים כמגינים מפני מחלות לב וכלי דם. קמח קליפת הרימונים עולה על תוסף מסוג חומצה אלג'ית ומכיל אותה – ההמלצה שלי 2 כפיות שטוחות ליום של קמח קליפת הרימונים – PPF. בנוסף לאגוז ברזיל אחד שמכיל סלניום גם הוא מטהר את הכליות מחומרים כימיים הרסניים. פיטוסטרולים הם מגן רב עוצמה הפועל על ולמען שלמות דופן העורקים, הכוסמת מכילה אותו, אבל יש להוסיפו 2 מ"ג ליום עד שאפשר להשתחרר מעט ממנו. אזהרה – הגם שאלו בטוחים לשימוש וניתן ליטול אותם כל החיים לא כן התוספים הבאים: ברזל – הברזל מחמצן יש ליטול אותו רק כשהוא קשור לתרכובת אורגנית הכי טוב ליטול אותו מהתזונה, כ-20 – 30 מ"ג ביום, במשך לא יותר מ 3 חודשים ורק תוסף ברזל ביסגליצינאט. אין לקחת תוסף ברזל לחולי כליה ללא בדיקה חוזרת אצל הרופא יתר ברזל יכול להביא לאסון חימצוני! ויטמין A (אסור ליטול כתוסף ויטמין A), ניאצין B3, B2, יוד, סלניום (מותר רק עד מינון 400-500 מק"ג ליום, וויטמין D3 -2000 יב"ל פעמים ביום 2000 יב"ל בבקר ו 2000 יב"ל בערב. ישנה טענה שלויטמין D3 השפעה שלילית על אבנים בכליות ועל ספיגת ברזל משום שהוא מעלה את רמת הסידן בדם – מינון של 500-800 יב"ל של ויטמין D3 נחשב בטוח לחלוטין באסכולה זאת. ככל שרמת ויטמין D נמוכה יותר- יש יותר נטיה לחלות בזיהומים בדרכי הנשימה.
השתמשו בעת הצורך בויטמינים והוסיפו מינרלים לתזונתכם הם מיטיבים עם העורקים מחזקים את קו ההגנה הראשון של הגוף גם אינם יקרים יש לצרוך כל אלו או אחד מהם אך ורק אם רופא שמכיר היטב את מצבכם הרפואי מאשר זאת!!! אם יורשה לי לדעתי הכמות הנדרשת הינה – 4,0005,000 יב"ל ויטמין D3 (αD3) ליום למי שלא יוצא לשמש – יש לראות בהערה זאת חומר למחשבה בלבד – לא המלצה לנטילה. בצילום בצילום ירון מרגולין, פרוזדור רווי קריסטלים – עמק הלואר, צרפת. Yaron Margolin at the amazing LE CHÂTEAU DE BEAUVOIS.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    If you have any questions left –

    I'd be happy to answer any questions.

    For a direct application form to Yaron Margolin – please click here

    Recent Articles

    מאמרים אחרונים

    Kidney Failure

    Taming the Rogue Kidneys

    Vital Information

    מבוא לפסיכותרפיה מכלולית והוליסטית

    הפסיכולוגיה הטיפולית וההוליסטית – תולדות הפסיכותרפיה

    מגילת רות האלמנה שיצאה ממרחב הנוחות

    יש פתרון כולל לבעיות הקשורות לדימוי עצמי, חוסר בטחון וערך עצמי נמוך – דופמין

    חרדה

    מעגל המוזר – התפתחות ה"אני" בשנה התשיעית לחייו

    איך מורידים לחץ וחרדות באופן טבעי? התמודדות עם סטרס ולחץ נפשי

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    למה אני לא מצליח להתמיד – והסוכר

    גמישות היא מצב נפשי – אתגר בזרימה ושינוי –  אני מבקש להתגמש

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    איך לצאת ממצבי תקיעות בחיים – שיטת שלוש השאלות בגובה העיניים

    נמאס לי מהחיים מה עושים

    על היכולת להשתקם, לקום מאבק הדרך ומכאב הפרידה

    ריגוש רעיוני או התקווה והדופמין – יחשפו בפניך כל הסודות שבהתמכרות שבהמתנה – ריגוש, המתנה, תקוה ודופמין – המאמר כאן.

    מסלול ההתפתחות הנורמטיבי בחיי אדם ודמימותיו בטבלה – סדרת מאמרים.

    שלושת המיצים

    לחלק הראשון הבצל והפלפלים

    לחלק השני – החסה

    לחלק השלישי – תפוח אדמה והבוטיראט

    לחלק הרביעי – הכוסמת המופלאה

    לחלק החמישי – נבטי הברוקולי וחלבון הנעורים

    לחלק השישי – שיבולת השועל והבטא קלגן

     לחלק השביעי – על האצות והפוקוקסנטין

    עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה. 1 

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    הערכות שונות במדידת אשלגן בפלזמה שוללות לפעמים שלא בצדק יתר אשלגן בה – היפרקלמיה פסאודו היפרקלמיה – Hyperkalemia

    מדד חדש לבריאותך – ביטול האסרוסקלרוזים

    אי ספיקת כליות – טיפול ללא תרופות

    אוראה – למה האוראה מוגברת ומופחת בדם Urea

    הקורטיזול וכאבים בבית החזה וביד שמאל

    להוריד קריאטינין, אוריאה ולהחלים ללא תרופות מאי ספיקת כליות

    וירוס הקורונה וגרון יבש

    -אי ספיקת כליות להחלים ללא תרופות – על הGFR ונזקי התרופות

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות – כל מה שחשוב לדעת – חלק ג

    אריתרופויטין (EPO) Erythropoietin

    התרופות והרע – ויטמין D3

    על בדיקות הדם

    אנמיה למה חסר לי ברזל?

    רוצה להחלים מפגיעה במערכת העיכול ללא תרופות?

    להחלים בפשטות ממחלת ריאות חסימתית כרונית

    רוצה להחלים בצורה מלאה מסוכרת

    שחיקת סחוס, למה לסבול? – ללא ניתוח ללא תרופות – טיפול להחלמה

    עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    פרנצ'סקו מסינה Francesco Messina אלהים באדם שחיפש אחר היופי

    ויטמין השמש ויטמין D-

    התרופות והרע – ביוטין B7 ויטמין H

    רוצה להחלים מיתר לחץ דם?

    מזונות גבריים ובטן שטוחה

    שלושת המיצים

    על לחם חוקם של עסקים – מה באמת חשוב לדעת בכדי להצליח (פרק א')

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    על לחם חוקם של העסקים

    למה אני לא מצליח להתמודד

    מגיע לי – העדר הכרה במאמץ של השועט קדימה, בהחלט יכול להוביל לכישלונה של קריירה מזהירה.

    סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

    כאבי גב – פתרון טבעי, עדין ופשוט לבעיה שלך

    כאבי גב לא דורשים ניתוח – רק מגע יד עדינה

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    אי ספיקת כליות – צום חלבונים

    צום חי – הוא תרופה טבעית. אזהרה לקטונים (Lactones) –

    אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים – צום חי

    אי ספיקת כליות – מתכונים לדיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע.

    אילוף הכליות הסוררות – איך להחלים מאי ספיקת כליות להקליק כאן

    "אילוף הכליות הסוררות" תחילת פרק א

    ההמשך לפרק א' של "אילוף הכליות הסוררות"- כאן.

    פרק ב'

    פרק ג'

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *