תוסף מזון על האסטקסנטין astaxanthin

אסטקסנטין (AST) הוא אחד מתוספי העל להגמשה מחדש של העורקים, מוביל בהפחתת חומצת שתן והחלמת הכליות. תוסף מזון ורכיב טבעי מסיס בשומן שמקורו במיקרו אצה ירוקה חד תאית בשם המטוקוקוס פולאביס (Haemafoccous Pluvialis).  צילם ירון מרגולין.

אסטקסנטין הוא צבע – פיגמנט קרוטנואיד המופיע בדג פורל, בעיקר נלקח ממיקרו אצות, נוכח בשמרים ושרימפס, בסרטנים וביצורי ים נוספים. אסטקסנטין נמצא לרוב בסלמון שמגיע מצייד ומקורו באוקיינוס השקט. הוא הצבע שמעניק לו את צבעו הורדרד. בדגי סלמון שמגיעים ממחלאות הצבע מגיע מחומרי צבע לא טבעיים.

האסטקסנטין (AST)  דומה במבנה שלו לקרוטנואיד בטא קרוטן (β-קרוטן), זאקסנטין ולוטאין (נוגד חימצון אשר בריאות העין), ונחשב לרכיב החזק ביותר במשפחת הקרוטנואידים. 

אסטקסנטין לצד קמח קליפות רימונים, קמח קליפות אורן הצנובר וקליפות אננס נחשב לאחד מתוספי המזון האנטי אוקסידנטים החזקים ביותר ויחד עם שמן גרעיני החרדל וצרור נבטי הברוקולי הוא אחד מתוספי העל של תוספי המזון.

האסטרים שבאסטקסנטין (astaxanthin) מגיע מאצה אדומה שהיא חד תאית וזעירה – (אסטרים של אסטקסנטין) החומר הזה פועל כסוכן נוגד חמצון ולחץ חמצוני בתאי האצה [מקור1, מקור2].כשהוא מגיע אל גופנו מהמזון (בבליעה) הוא פועל נגד דלקת ופצעים פנימיים בשל יכולתו המרשימה לתקן פצעים [מקור]. הביוסינתזה של אסטקסנטין מלווה בדרך כלל בהפיכה של תאים צמחיים ירוקים לציסטות אדומות. תהליך זה טבעי ומתרחש כשהצה הזעירה נכנסת לתנאי לחץ (מחסור בחומרים מזינים, מליחות וטמפרטורות גבוהות, בשילוב עם עליה בקרינה מהשמש), אזהרה רק המוצר הטבעי, שמקורו מאצה הוא המוצר הנכון הוא טבעי. גם בתחום זה התעשיה פלשה וייצרה משהו בעל שם דומה אבל סינטטי [מקור]. כיום השוק המסחרי מוצף ונשלט על ידי המוצר הסינטטי דווקא. שוק הסחר של אסטקסנטין (AST) עולה בשנה שעברה 2021 עמד על -647 מיליון דולר ומוערך לשיא עד 965 מיליון דולר שיגיע לקראת שנת 2026 [מקור]. המבנה שלו מורכב מעמוד שדרה ארוך מצומד פוליאן לא קוטבי ושתי טבעות β-ionone קוטביות בכל צד [מקור]. כל טבעת מכילה קבוצת הידרוקסיל (-OH) אחת וחלק קטו (C=O) אחד למעשה מעניקה לה תכונה טובה של נוגד חמצון. המערך המבני הליניארי הקוטבי-לא-קוטבי-קוטבי של האסטקסנטין מאפשר לו לקשור ולהשתרע על קרום התא. לפיכך, המבנה הכימי של האסטקסנטין (AST) והכיוון שלו בממברנת הפלזמה (אפשר לראות זאת באיור 1) מעדיפים איזון נגד חמצן תגובתי (ROS) וכן מיני חנקן תגובתיים (RONS) [מקור].התפלגות האיזומרים באסטקסנטין טבעי שונה מזו של המוצר הסינטטי. זיכרו כי קיימת דאגה לגבי נטילתו יש הסוברים שהוא לא ראוי למאכל אדם, של החומר הסינטטי, מה שהופך את האסטקסנטין הטבעי לבחירה מועדפת או יחידה שמומלצת, זו גם הסיבה לכך שהוא יקר [מקור].

ניסוי קליני בבני אדם גילה כי 6 מ"ג אסטקסנטין (AST) ליום מתמצית מאצות אדומות מסוג Haematococcus pluvialis יכולות להאכל בבטחה על ידי מבוגרים בריאים. כשטיפול זה הראה יכולת להפחתתת רעילות לגלוקוז.

המטוקוקוס

המטוקוקוס aematococcus pluvialis הוא המוצר הטוב ביותר ובמקורו הוא מגיע אלינו ממיקרו אצה ירוקה חד תאית שחיה במים מתוקים. aematococcus pluvialis הוא צבע טבעי –  ביו-פיגמנט. ככלל ביו-פיגמנטים נמצאים בצמחים, אצות, פטריות, בשמרים האדומים, Phaffia rhodozyma, וכן תוצרי לוואי של בסרטנים, גם בחיידקים ושרימפסים. גווני הצבעים שנקשרים בהם הם הצהובים, הכתומים, והרודים גם האדומים. מחקרים רבים שבו והראו תפקיד משמעותי של קרוטנואידים על בריאות האדם ובעלי החיים [מקור]. אחת הפונקציות הידועות של הקרוטנואידים היא המרת ויטמין A וחיזוק חסינות. משמש בהגנות על הגוף (על ידי ניקוי רדיקלים חופשיים) בכמה מחלות קטלניות שאינן מדבקות, כלומר, במחלות שבהן מאבדים העורקים את גמישותם כמו במחלות לב וכלי דם, סרטן, מחלות בדרכי הנשימה, דלקת פרקים, אסטמה, אלרגיה, סוכרת, יתר חומצת שתן, ואי-ספיקת כליות [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. האסטקסנטין מגביר פעילויות גלוטתיון פרוקסידאז וקטלאז בנטילה פומית [מקור].

בינואר 2008 יצא אחד המחקרים הראשונים שהראה באופן מרשים כי האסטקסנטין (ASX), אותו קרוטנואיד בעל התכונות נוגדות החמצון החזקות, שצובע בפועל את בשר פירות הים בורוד ואת האצות באדום – העלה בתוך זמן קצר את הפעילות של הגלוטתיון פרוקסידאז GPx וקטליז ומנע בתוך זמן קצר את עליית חמצון השומנים והחלבונים (LPO) ואת השינויים ההיסטופתולוגיים (אלו שנבחנים תחת מיקרוסקופ שמראה מה מתרחש בתוך הרקמות לצורך אבחון וחקר ביטויי המחלה והחלמתה.) המחקר הראה שנטילת אסטקסנטין – הצבע האדום שבאצה, הביא לערכים נמוכים של כלוריד כספית (HgCl2) בכליות [מקור].

במאמרי על האצות האדומות במסגרת סדרת הכתבות על עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כליה הצגתי את המחקר של ד"ר יוז'י נאיטו Yuji Naito האצה האדומה (משנת 2004 – כאן) ממחוז קיוטו והאוניברסיטה לרפואה, קמיגיו-קו, קיוטו יפן – כאןיוז'י נאיטו חקר אם האסטקסנטין יכול למנוע את התקדמותה של מחלת הכליות אשר הסוכרת עומדת בבסיסה – נפרופתיה סוכרתית. מדובר במחלה זו סופנית ומאופיינת בהתפלגות גלומרולרית והגדלה של mesangium glomerular האזור המרכזי של גלומרולוס הכליה בו מתרחשת פעולת הסינון (פקעית). הפגיעה הזו מתרחשת שם בגלל הצטברות חלבוני מטריקס חוץ-תאיים, ומהווה גורם מוביל למחלת כליות חשוכת מרפא [מקור1, מקור2]. מאחרי מחלה סופנית זו עומד הלחץ החימצוני ורמות האלבומין גבוהות מה שניכר כבועות בהטלת שתן או צריבה, ככלל יתר אלבומין מצביע על דלקת בנפרונים [מקור] לאחר 12 שבועות של טיפול ב האסטקסנטין (AST)  שמציל את האצה מקרינה עודפת בטבע, הקבוצה שטופלה באסטקסנטין (ASX), הראתה רמה נמוכה יותר של גלוקוז בדם בנוסף לכך אסטקסנטין הקטין את ההתקדמות מחלת הכליות נפרופתיה סוכרתית והוריד את מדדי האלבומין. התוצאות הראו כי הפעילות האנטי-חמצונית של אסטקסנטין הפחיתה את הלחץ החמצוני על הכליות ומנעה נזק לתאי כליות [מקור].

קרוטנואידים הם פיגמנטים טבעיים המצויים ברוב הפירות והירקות כמו גזר, עגבנייה, מנגו ושסק, בצמחים, באצות אדומות ובחיידקים פוטוסינתטיים. יש לצרוך את החומר הזה מהם או מהאצה משום שהגוף שלנו לא יודע ולא יכול לייצר קרוטנואידים בעצמו (לסנתז קרוטנואידים הוא הדין גם לגבי  בעלי חיים אחרים) [מקור].

 מחזור חיי האצה מוגדר מורכב למדי. היא כלורופיטה ממשפחת ה-Haematococceae הידוע בתכולתה הגבוהה של אסטקסנטין (AST) שהוזכר לעיל – ונוגד חמצון חזק, הוא יסוד חשוב בחקלאות ימית, בתהליכי החלמה, ריפו פצעים ובקוסמטיקה [מקור]. הכמות הגבוהה של אסטקסנטין מצטברת בתאי הזן הזה כאשר התנאים הסביבתיים נהרסים והופכים עבור האצה המטוקוקוס מאיימים או בלתי נוחים לצמיחתה. דוגמאות לתנאים כאלה כוללים אור בהיר, מליחות גבוהה וזמינות נמוכה של חומרים מזינים [מקור].

האסטקסנטין שמגיע אלינו מהתזונה או כתוסף מזון נספג בגוף בצורה מושלמת, לוכד רדיקלים חופשיים באפקטיביות רבה, מסייע להאיץ את הפעילות של נוגדי חמצון אחרים שמשתוללים בגופנו ויוצרים נזקי ענק, הוא פעיל 550 פעמים יותר מוויטמין E [מקור] ו- 6000 פעמים יותר מוויטמין C [מקור1, מקור2, מקור3]

אסטקסנטין חזק, פעיל ונחשב לרכיב החזק ביותר במשפחת הקרוטנואידים. הוא חזק פי 800 מ-Q10, מסביב למולקולות שלו יש “ענן” אלקטרוני,כך שכל רדיקל חופשי שנכנס לענן זה מנוטרל עד מהרה וזו גם סיבת עוצמתו הרבה [מקור]. חשיבותו באיזון משק האנרגיה בגוף, בתהליך החלמת הכליות וגמישות העורקים בגוף עצומה. אסטקסנטין הוכח כבעל טווח רחב של יתרונות בריאותיים.

אסטקסנטין הוא בעצם קרטנואיד בעל פיגמנט אדמדם שמספק לתאים הגנה מעולה מפני חמצון ודלקת, ובכך מפחית את הסיכוי לפתח מחלות רבות. הוא מופק מאצה שנקראת המטוקוקוס פולאביס (Haemafoccous Pluvialis), דומה במבנה שלו לקרוטנואיד בטא קרוטן, ונחשב לרכיב הטבעי החזק ביותר במשפחת הקרוטנואידים!

לאסטקסנטין יכולת לעבור את המחסום דם-מוח (BBB) ועל כן הוא מסוגל לפעול באופן ישיר על תאי עצב. היכולת לעבור את המחסום דם-מוח (BBB) מקנה לו חשיבות רבה בסיוע בטיפול בבעיות עיניים שונות. לדוגמה, ניוון מקולרי גילי (נק”ג) הוא מחלת עיניים הקשורה לגיל, אשר מאופיינת עם פגיעה במרכז הרשתית וכפועל יוצא מכך – פגיעה בראייה. זוהי מחלה הנחשבת, ביחד עם קטרקט, לסיבה השכיחה ביותר לאיבוד ראייה באוכלוסייה מעל גיל 50. מחקרים מראים כי נטילת אסטקסנטין עשויה לשפר את הנזק במרכז הרשתית בקרב אנשים הסובלים מאיבוד ראייה המקושר לגיל מחמת ניוון מקולרי. 

תכונות אנטי דלקתיות ונוגדות חמצון של האסטקסנטין מובילות לאפקט מגן על המוח ומערכת העצבים. אסטקסנטין נמצא בשימוש במחלות ניווניות של המח כמו אלצהיימר ופרקינסון, ויש בו כדי לסייע בשיפור בהפרעות קוגניטיביות בקרב מבוגרים שהתלוננו על שכחה הקשורה לגיל.

האסטקסנטין גם מסייע להגנה על הכבד ומפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת.

מחקרים מצביעים על כך שנטילה של אסטקסנטין מפחיתה שומנים הנקראים טריגליצרידים ומגבירה רמות כולסטרול מסוג HDL (כולסטרול טוב) באנשים עם כולסטרול גבוה. נטילת אסטקסנטין מפחיתה את רמות הכולסטרול הכלליות, את רמות כולסטרול LDL (כולסטרול רע) ורמות הטריגליצרידים באנשים עם שיעורי כולסטרול לא תקינים ובלתי מאוזנים. כמו כן, אסטקסנטין משפר את תפקוד שריר הלב, את האלסטיות של כלי הדם ואת זרימת הדם. תודות לכך, הוא מסייע בהורדת הסיכון למחלות לב וכלי דם.אסטקסנטין מסייע להתאוששות לאחר פעילות גופנית על ידי תמיכה בתהליכי תיקון שריר וייצור אנרגיה.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *