על הקורוציונה – ניתוק רגשי והעדר מעורבות

שחיתות הנפש
הקורוציונה (איטלקית) – מונח שמתאר חיץ החוצץ בן מרחבי הנפש ומשתקף כדמימה בכאב, דלקת שמקורם כיווץ שרירים כרוני באמות הידיים.
רוצה לדעת עוד על כאב באמות הידיים – הוידאו שמצורף למטה חושף בפניך הכול

כשאדם לא מצליח להפריד בין עיקר לטפל חיץ קם בנפשו ומשבש בין הרמוניות היסוד של החיים שלו. המשגתו הראשונה של המושג קורוציונה – מקיאווליסטית. המשגה שבאה לתאר העדר מעורבות רגשית, והיפוכה מעורבות רגשית מוקצנת, קוטבית (לה-פמיליה, להב״ה, נער גבעות, מצפן, מק״י, אנרכיסטים נגד הגדר, חד"ש היהודית-ערבית) אי אכפתיות והיפוכה הזדהות מלאה עם המנהיג (החולצות השחורות, הזדהות השלכתית ע״פ מלאני קליין), ניכור ושיבוש מערכות שלטוניות (והיפוכה, קיצוניות בשמירה על החוק, הפרעת אישיות כפייתית – טורדנית – משמרות הצניעות בחברה החרדית דוגמה לה).

המונח קורוציונה משמש לאבחון העדר מעורבות בחברה ופעולה מגוייסת בעיוורן למען מטרה (נער הגבעות, להב״ה, לה-פמיליה) שיוצרת בעיות חברתיות, תעסוקתיות. העדר, ריק (ראה מעגל המוזר, מאמרי וכן טבלת הדמימות של השנה התשיעית) בעל השלכות מרחיקות לכת. השלכותיה מקרינות על העדר יוזמה, חוסר עניין, שעמום, השתקה, ניכור, שחיתות של הנפש וחוסר משמעות בחיים (הקורוציונה מכונה בתורת הנפש המודרנית גם דה-פרסונליזציה, דה ריאליזציה) והיפוכה בפעילות מסיונרית אדוקה.

העדר מעורבות רגשית – הקורוציונה מוגדרת כבעיה של הנפש שמביאה אדם לחיים חסרי משמעות, וחוסר מעורבות, או עשיה פיקטיבית קוטבית כתחליף למשמעות החיים שנעדרת – על כך בהמשך.

הקורוציונה זוהתה תחילה במרחב המדיני בו היא מתוארת כאויב פנימי שפועל נגד שלטון הגון וישר באמצעות אנשים מורשים שמועלים באמון הציבור – מושחתים.

התופעה של העדר מעורבות רגשיתהקורוציונה מתגלית בתהליכי ההבראה בשיאי האכזריות של הרע – החולה מסרב להבריא את עצמו, את המרחב החולה בו הוא נמצא ונלחם בכול גורם שעלול להבריא אותו מהמחלה. בתוך המרחב החולה קיימת הרמוניה מלאה בן מרכיביה – החלקים מתאחדים נגד הבריא. חלקי החולי מייצגים את האינטרס החולה של השלם וכל אחד מהם מעורב במעורבות שלמה למען שלטון החולי והמשכה של המחלה.

בפסיכולוגיה המודרנית העדר מעורבות משקפת פועלת הרס עצמי (אוטואימוניות) של מרחב השכל הישר. בהבדל מהתודעה השלילית שפוגעת במרחב החושב ומהווה מחלה של השכל עצמו בהביאה אותו להתמקד בטפל גם אם הוא משתוקק לעסוק בעיקר. אנשים שמחויבים להגיש עבודת גמר, למשל, ומוצאים עצמם יושבים מול המחשב בצ'טים חסרי משמעות במקום לסיים את עבודתם באמצעותו גם הגיעו לטיפולי וגם מכירים נושא זה היטב וגם את מחירו. כאן הקורוציונה – הבעיה שונה אבל נקשרת בשכל הישר. הפגיעה במחשבה נוצרת עקב ניתוק המערכת המרגישה מהחושבת. קם חיץ שמפריד בין ההרמוניה הרגשית, השכלית וזו שאמורה להיווצר ביניהם.

הקורוציונה משליכה על האינטרסים החיוניים לאדם: רוע, עוינות קמה, מככבת שם, ומשתלבת עם תפיסות דרך הישר ומשבשת כך בין השאר ניהול תקין של קרירה, משפחה ומרחב עסקי.
מדובר בחלל ריק, פנימי שנוצר בנפש הרגישה ויוצר חציצה שמעבירה תחושה של העדר והזנחה. חור שחור שהופך בשיאי המחלה, אדם למעין רובוט מכני (זומבי) ובתוכו ריקנות, וואקום שמתמלא עצמו בחומר משבש מציאות, מסוג העדר אישיות (דה פרסונליזציה, וכריזמה שמשפיעה לרעה על המושפעים ממנה). העדר אישיות זו מכונה אילוסונציות, פנטזיות, ססמאות ובעברית אשליות שווא, עקשנות, העדר גמישות, חזרתיות, הרגל ואמונת שווא.
האשליה משתלטת על בהירות המחשבה ומקשה על תהליכי הריאליזציה והחיבור הרגשי בן האדם למציאות.

דמימת הרגש לקורוציונה
בקורוציונה מערכת החושים נשארת תקינה – האדם יכול לזהות את הנוכח סביבו את שאבד, נקשר ביכולתו להרגיש אותה, להזדהות אייתה, להיקשר אל המציאות הרגשית ומצב זה הוא מקור לקונפליקט נורא שמוגדר נוכח-נעדר הוא ער לאסונו וערנותו זו מכאיבה לו מאוד.
ההרמוניה נמצאת במרכיבי המחלה וכל אחד מהם מגוייס להישרדותה. משל כל אחד מהרכיבים מעורב רגשית נגד תהליכי ההבראה.
העדר חיבור למציאות מסוג הקורוציונה  נקשר בכמה גורמים: במרחב החושב נעלמת הסקרנות, בתפיסת הזמן תפיסת העתיד מתערערת ואת התקווה מחליף שם פחד. האדם רואה לפניו שחורות. במרחב הרגשי – ריגוש מניע פעולה שאין לה המשך – אימפוטנציה. במרחב הפעולה –  מתפתחת עצלות, רגשנות ומערך ריגושים עולה ממרחב הרגש כדי להלהיב ומסתיים בתסכול. רבים מקשרים תופעות אלו עם ׳מרחב נוחות׳ שעליו הרחבתי במאמרי על רות המואביה (ראה/י שם) ובמרחב הרגשי דמימה: הקורוציונה היא שחיתות הנפש.

דמימת הרגש לקורוציונה מדכאה את המוטיבציה, משבשת את היזומה ואת התפתחותם של כישורי החיים או מעוררת ריגושים והתלהבות שאין ממנה עשיה בפועל וכל הנקשר בפיתוח כישורי חיים נדחק הצידה.

אל ההישגים המיוחלים האדם הלוקה בקורוציונה מגיע בחלומותיו. אלו באים אליו כגלי ענק וברצף מתמיד בן ירצה בם ובין לא. החלומות שולטים במחשבתו והוא נמצא עקב כך בהרהורי שווא ובחלומות בהקיץ.
בחלומותיו הוא חוזה הישגי ענק והם מושגים על-ידו כהרף עין, במכה אחת וללא מאמץ או קשיים. בהמשך הקורוציונה מחבלת במשמעותם של החיים ובאיכויותיהם והופכת אותם לרדודים ומשעממים.

דמימות הקורציונה בגוףמחלות עוריות, גב תחתון ברך וליקויי נשימה.
ילד שסובל מאביו או מאימו מסתיר זאת מעצמו ומסביבתו ומכאוביו פורצים אל הגב התחתון באזור חוליות L4-L5, ברך ימין (מדיאלית) קריסה של מערכת הנשימה, שיעול כבד, קשיי נשימה וגרדת עורית ומחלות עור שונות בניהן פסוריאזיס. כמו כן הבעיה משתקפת במאגר של פחדים, חרדות, חלומות זוועה ואלימות כלפי בעל-חיים וילדים חלשים בסביבתו. כאמור לעיל העדר ביטוי רגשי ומעורבות בחברה ובסביבה. ילד שסובל מאביו או מאימו מסתיר זאת מעצמו ומסביבתו ומכאוביו פורצים אל הגב התחתון באזור חוליות L4-L5, ברך ימין (מדיאלית) קריסה של מערכת הנשימה, שיעול כבד, קשיי נשימה וגרדת עורית. כמו כן הבעיה משתקפת במאגר של פחדים, חרדות, חלומות זוועה ואלימות כלפי בעל-חיים וילדים חלשים בסביבתו. כאמור לעיל העדר ביטוי רגשי ומעורבות בחברה ובסביבה.

הקורוציונה
חיי שעמום וחוסר משמעות. לרוב, הקורוציונה נגרמת כתוצאה מהזנחה בילדות, מהתעללות רגשית, פיזית ו/או מינית מצד האב. יש ונקשרת באם אז השלכותיה שונות ופוגעות פעמים רבות במערכת הנשימה.
הקורוציונה היא, ברגיל, הפרעת העדר מעורבות אב ההופכת להפרעת הזנחה בילד. אב מזניח לא מתעניין בילד או שאינו שם לב לכישוריו ומזניח את התפתחותם.
התופעה עצמה: העדר מעורבות (לקורוציונה) יכולה להיות רגעית, זמנית, חוזרת על-עצמה, חולפת לעד אבל גם שכיחה.
לעתים אנשים חווים רגעים ארעיים של העדר מעורבות רגשית בחייהם (לקורוציונה, דה-פרסונליזציה,- דה ריאליזציה ויש לכך עוד מושגים פסיכולוגיים) המוגדרים כמצבים בריאים או רגילים.

כל אדם יכול לפגוש בהעדר מעורבות רגשית ונפילה לאשליות וחוויות שווא. הבעייתיות מתעוררת כשרגעי הנתק מהמציאות, מהראליות מתמשכים או חוזרים על עצמם והאדם חי בסרט שמורכב מאשליות.

עמוד שידרה רגשי מעגן ומקנה חיים יציבים.
ילד זקוק לסביבה יציבה, אהבה, להתפתחותו וזה שסובל מהתעללות הורה מורגל מימי ילדותו להגן על דמות האב ולהציגה כמושלמת. התצוגה הזאת באה כדי שיוכל להמשיך ולאהוב אותו ולבנות בהמשך, באמצעות אהבתו אותו, עמוד שידרה רגשי שיבסס ויגונן על חייו בהמשך התפתחותו.
חשיבות התפתחות היציבות לחיים הישרדותית – כלומר טבע האדם יפעל בכל האמצעים כדי לבנות עמוד שידרה נפשי בנפש הילד.
יוצא מכך שהילד הסובל מהזנחה משתדל להסוות את צל חייו, את ההזנחה מצד האב ויותר את ההתעללות ולהיראות בסביבתו כאילו הכל בחייו מתנהל כשורה. ההסתרה הופכת חלק מתחושת היציבות בהמשך ההסתרה והסודיות נעשים חלק מהרגליו, משל היו באופיו.

ירון מרגולין נוכח שפרנגר – הגלריה הלאומית, לונדון 2018

ההסתרה המגוננת על הילד בבגרותו לאחר גיל 26 הופכת לאויבו הגדול שפועל מבפנים ומבודד אותו רגשית מהמציאות. המבוגר נמנע בשל ההסתרה הזו להגיע לטיפול.
התסמינים הבסיסיים של ההעדר רגשות חוברים להסתרה כדי להגן על הילד הסובל מרגשות קשים.
ילד קטן לא יכול לחוות רגשות קשים, אך מבוגר כן ותפקידו של טיפול טוב לסייע לו לחזור ולהרגיש אותם רגשות כדי להתמודד מולם ולסלקם, אבל ההסתרה כאן חזקה ומשמשת כוח פנימי משחית.
הילד זכה בזכות ההסתרה להמשיך ולחיות את חיי הילדות באושר.
המחיר קיים – הילד מעביר את הרגשות לחלומות זוועה שמדירים את שנתו והמבוגר אל הקו האסטרטגי שהורס התמד ותכנון בחיי בגרותו ובקרירה. הלהט וההתרגשות לצאת לדרך נשמרים, אבל המשך מעשי אין להם.

בתחילת הדרך קם עליו איש האמון ומי שאמור היה לקחת עליו אחריות ולהשגיח עליו הושחת ובגד באמונו. משדמות האמון בוגדת בילד אהבתו אליו ממשיכה אבל חווית הזעזוע מתחילה לצמוח תחתיה.

דמות אמון כדמות אב, מנהל עבודה, רופא, מפקד, ראש מדינה ולעתים מדובר באל עצמו משמשות דמות ייצוג לתחושת ביטחון ויציבות. כאשר הריאלי המגונן נעדר או מאכזב, מזניח הוא יוצר נזק נפשי. הדבר משתקף בתחושת אי אמון עמוקה, בנפש בלתי יציבה וגם סוערת ובהשענות על דמויות מפוקפקות ולא אמינות כולל התאהבות ברמאי ובגנב הלבבות.
דמות האמון שנמצאת מבחוץ לנפש הושחתה וחדלה להגנן. בהמשך, נולד בה ייצוג פנימי לא יציב, מושחת ובוגדני.
דמות שלילית מושחתת ובוגדנית נושאת אליה (מעתה) את כוחות אהבתו ובעל רגש נעדר (לקורוציונה) מוצא עצמו נמשך אל דמויות מושחתות.

מרגע שחדרה אל הנפש הדמות הייצוגית המושחתת – לקורוציונה – קמה בה ההתנהלות החוצצת בן מרכיביה. כך קורוציונה מונעת מהמרכיבים של האחדות הטבעית, להתאחד בעזרת אהבה. אהבת האמת נדחת, קרבת אמת מאיימת, והנפש הכואבת נמשכת ומשתוקקת דווקא אל הכוח המשחית, כוחו של הנבל יכול אז לשלוט בה (על כוחו של נבל פרסמתי כאן) את שלמותה החיונית של הנפש ממלא כוח אלים, מיניות מתפרצת, לא מרוסנת, ובהמשך הדרך, נעדרת האחדות בינה ובין יכולותיה להניע ולפתח אדם מרגיש לעשייה שמולידה הגשמת משאלות. את ריק הגשמת המשאלות ממלא חולי וממלאת השנאה.

לקורוציונה עסקית
הקורוציונה מופיעה גם במרחבי חיים שונים ואחרים לא רק בנפש, היא מופיעה בעסקים, במפעלי תעשייה ובארגונים גדולים כבקטנים ואפילו במדינה.
הקורוציונה חברותית והלוקים בה מוצאים זה את זה ואת זו ומקימים חבורות מושחתות כך בעיה נפשית פרטית – קורוציונה גדלה לתופעה של אבדן ערכים הקשורים בהעדר מעורבות רגשית עם מטרות החברה, העסק או הארגון שהולך ונהרס.

הרצח של התמימים – Jacopo Tintoretto – The Massacre of the Innocents. מקורות בני התקופה, ובמיוחד מכתביו של הבוגד יוסף בן מתתיהו, מזכירים פעמים רבות מעשי אכזריות של הורדוס, המלך האגדי והחכם שמשל בירושלים. גם אז שלטו ביביסטים שהעדיפו את השקר ולא האמינו לאמת. מקור, אחד, בן התקופה מאזכר אירוע הדומה לטבח החפים מפשע, שמתואר בסיפורי המייסס על יהושע מנצרת ב 4 הספרים הנודעים (Protoevangelium of James \ Codex_Tchacos שנת 145 לספירה). הסיפור מבקש לבאר כיצד נולד ישוע בבית לחם, כראוי למי שמגשים את הנבואה, בירמיהו, אחד מגדולי הנביאים של ישראל. לא שמעו לו אז ותורת המוסר שלו נדחתה על ידם גם כיום. בבשורה על-פי לוקס נדרשו יוסף ומרים, ארוסתו ההרה, לעבור מנצרת לבית לחם כי מוצאו של יוסף היה מעיר זו. אחרי לידתו של הנביא שם ("כאשר היו שם מלאו ימיה ללדת והיא ילדה את בנה הבכור") מתבשרים רועים בשדה ממלאך ה' כי עליהם לחלות את פניו של "המשיח האדון" וניתן להם סימן לזהותו: "תמצאו תינוק מחותל שוכב באבוס"..[מקור]. הורדוס הגדול רכש גם אויבים, הוא לא ראשון גם גלילאו וגם שפינוזה רכשו אויבים ותמיד הם משורות הביביסטים של התקופה. המשותף הרג התמימים, אהבת השקר והסיפור הנוצץ ושנאה לאמת וגדלות הרוח. בית לחם באותם ימים היה רק כפר קטן, אפשר שמעשה הטבח, היה אך לא עורר הד רב. עוד יצוין כי רוב כתביו של יוסף בן מתתיהו על שלטונו של הורדוס לא נכתבו ממחקרו הוא אלא מבוססים על ספריו של ניקולאוס איש דמשק, שהיה ידידו של הורדוס ולכן סביר שהשמיט ידיעות קשות, למשל על מעשי הזוועות שלו.[מקור] לפי הבשורה על-פי מתי, כאשר נולד הנביא האחרון יהושע בבית לחם [(מתי ב' 16-18)] הגיעו לירושלים "חכמים מן המזרח" שבאו לחלות את פניו של "מלך היהודים הנולד". כשנודע הדבר להורדוס, הוא כינס את הכהנים ואת החכמים ושאל היכן ייוולד המשיח, ואלה אמרו לו כי הוא ייוולד בבית לחם. הורדוס קרא לחכמי המזרח וביקש מהם ללכת לבית לחם ולחפש את הנער. "וכאשר תמצאו אותו", הכריז, "הודיעו לי כדי שאבוא ואשתחווה לו גם אני". חכמי המזרח אכן הלכו לבית לחם והונחו בדרכם על ידי כוכב שראו במזרח, עד לביתם של מרים ויוסף. כשראו את ישוע התינוק הם נפלו על פניהם, השתחוו אליו, והגישו לו מתנות: זהב, לבונה ומור. אחרי שהוזהרו בחלום שלא לחזור אל הורדוס, הם שבו לארצם בדרך אחרת. הימים היו ימי הניסם האחרונים. מלאך ה' נגלה ליוסף אבי יהושוע עוד באותו הלילה בחלומו, הוא שהורה לו להימלט למצרים ולמלט איתו את האם והרך הנולד. כאשר הבין הורדוס שהחכמים הערימו עליו, שלח את אנשיו לרצוח את כל הפעוטות בבית לחם ובסביבותיה כך שכל מי שהיה מתחת לגיל שנתיים נרצח. בכל הזמנים הרגו תמימים, אך התמימים של היום לא זועקים, לא בוכים רק משתפים פעולה בהתלהבות, אפילו לא כצאן לטבח. מקור הצילום בצילום מסך מויקיפדיה – כאן.

הקורוציונה ניכרת בפלישה של אינטרס חיצוני, אוין למטרות המרחב העסקי או הארגון. בעל הקורוציונה שבמפעל, העסק, המשפחה הוא שמביא אותה ונותן בה אמון ומשכנע את כולם להאמין בדמות המושחתת הזו.
אנשים פועלים בשחיתות נפש פסיכולוגית (קורוציונה) בתוך המרחב עצמו ומפעילים מנגנון של ״ראש קטן״ והעדר לקיחת אחריות. מרגע שתהליך כזה נוצר מתחילה התדרדרות של תפקוד המרחב העסקי, מערכות הבקרה מנוטרלות, מערכות קבלת ההחלטות מערבות שיקולים זרים עם טובת המשפחה, המפעל, רווחיו הכספיים מתדרדרים ובסופה של הקורוציונה העסק, (הארגון, המפעל) בא לקריסה עקב הפסדים כספיים גדולים.
במהלך הפיטורים, הראשונים זה שהביא את הדמות המושחתת נאבק על הישארותו ולעתים רחוקות גם מצליח – הראשונים לפטורים הם העובדים הנאמנים, הלוחמים על טובת הכלל וטובת העסק שרגשית מעורבים עם מטרותיו.
הטוב נשחט ומסולק – והקורציונה משתרשת.

במשפחה
ההתנהלות השגרתית בחיי המשפחה, בחברה ובעבודה זקוקה ללקיחת אחריות למעורבות רגשית, למעורבות רעיונית, ולראיה כוללת של מוטיב מרחב הפעולה וההשלכות של החלטותיו על המכלול והתוצאה. התפרצות המחלה הרסנית לחיי המשפחה ומדרדרת את הילדים לחוויות של הזנחה.

אבחון הקורוציונה
להעדר מעורבות רגשית, לקורוציונה תסמינים מרכזיים: האוכל מאבד את טעמו, זיכרונות מהעבר עולים ונראים כאילו האדם לא היה מעורב בהם. שכחה של אירועי תקופת הילדות.
תחושה מתמשכת או חוזרת של נתק או ניכור (סילוק רגשותיו) מתהליכים מנטליים, מאופן דיבורו, הם סימפטום נוסף וכן פעילות גופנית לא מורגשת כולל בקיום יחסי מין (האורגזמה נעדרת, אין הנאה) או כששורת הרווח בעסק משתנה לרעה וכשהבן זוג שב ומתלונן על העדר תקשורת, העדר קשב, אין לקיחת אחריות והזנחה או התעלמות גם אז ראוי לבחון ולאבחן: לקורוציונה.

הסימפטומים כוללים תחושה ש"העצמי" אבד או השתנה עד שהאדם עצמו לא מכיר את עצמו. אחרים מתלוננים שהראי משקר או שהם מרגישים כזרים לבבואת עצמם. הדרך של חייהם נעדרת או השתנתה ואין זו עוד דרכם.
תסמינים אחרים שהמטפל פוגש במקרי העדר מעורבות רגשית (לקורוציונה) הן של תחושת אוטומטיות, ניהול שגרה יומיומית ללא יכולת לחוות את החיים במלואם, תחושה של רובוט חי, זומבי, העדר משמעות לחיים והרגשה שהאדם נמצא בהרהור מתמשך בו הוא מרחף כבתוך סרט או חלום.

בהייה באוויר העולם
האדם אינו חווה את חייו וחש כמי שנמצא מחוץ לתהליכי החשיבה של הנפש שלו. במקרים אחרים נפגוש אדם שחש נתק מהגוף, כאב לא מורגש על-ידו, אלא אם הכאב קיצוני (כוויה מסיגריה, חתך בסכין גילוח) ויש והוא מופעל עליו נוכח מעשי זוועה וקטעי סנאפ. יש והוא נתקף באבדן ראיה זמני או סחרחורת ואפילו רק באיום שהיא עומדת להגיע כל רגע ותחושה של בהייה במשהו

הקורוציונאי מסוגלת להחזיר לעצמו חוויות-גופיות ואחדות עם גופו כמעט רק נוכח כאב פיזי חזק או בהתאהבות במצבי הערצה משפילים וסגידה לשטן, לאדם מושחת, סדיסט ולפסיכופט.

פחד מאבדן השפיות
לעתים קרובות אדם, שלוקה בהפרעת העדר מעורבות רגשית (תסמונת הראש הקטן והקורציונה), חש כמי שמאבד את השפיות, למרות שלרוב נפשו בריאה. במצבי הקורוציונה האדם מזהה את המציאות, ותשובותיו לגבי הנמצא מולו מדויקות.
הוא יכול לעבוד, לתקשר בצורה נורמלית עם סביבתו ובמבחני המציאות הוא כאמור לעיל, מצליח. התופעה לא קשורה עם אבדן השפיות אבל הפחד מכך משבש את התפקוד היומיומי.

ההסתרה
״בוער אני, אבל השרפה לעולם לא תראה מבחוץ״ – (ניקולו מקיוואלי, מן העיזבון, תרגם הרסגור)
אדם שלוקה בקורוציונה סובל מהסתרה. תסמונת הניתוק הרגשי נסתרת, המשפחה על החברים הקרובים לא מרגישים שמשהו לא בסדר במרחב הרגשי שלו.

ההפרעה הולכת ונעשית מורכבת כשההרגל להסתיר את ההזנחה ותיקה עד שמנהלת אותו ופועלת כגורם מרכזי בהזנחת הטיפול בבריאותו הנפשית.
ההסתרה הולכת וגדלה הקורוציונה מוקצנת, רגשות מזויפים, החיוך מלאכותי, אבדן דמעות ויכולת לבכות וכך המצב ממשיך להתדרדר עד שההפרעה בכללותה נעשית למשימה קשה מאוד למתמודדים המבקשים לטפל בה ולמגר אותה.
ניסיוני בטיפול בקורוציונה מלמד שדי ב 2-5 פגישות הכוללות סדרה של לחצות עומק על שרירי הגוף ובאיזון גופ-נפש (שכולל סדרת מניפולציות המביאות להורדת המתח במוח הרגשי) כדי להוכיח לאדם שנפשו בריאה מיסודה והקורוציונה ניתנת לטיפול גם אם האדם הסובל נזקק להסתרתה.
פגועי העדר מעורבות רגשית סובלים, ביסודם אינם אנשים רעים, או מושחתים. הקורוציונה מאפשרת לנבל למשוך אותם אל דרכו בפיתויים שונים ולנבל כוחות של ראיית מעמקים ובבחנו את נפשם. מממצאיו הוא לומד כיצד ישחד אדם זה וכיצד ישחית את האחר.
עקב צו ההסתרה שלקחו על עצמם מרגע שעברו לצד המושחת מתחילה רק התדרדרות בנפשם.
ההסתרה מפתחת מערכות של סודיות ובריתות שטניות והטיפול בבעיה שוב נדחה.
ההסתרה חוברת לדחייה, לעצלות ונוכחת כהזנחה ודווקא משום כך הטיפול הגופני כה יעיל למקרי העדר משמעות בחיים, שיעמום ואבדן משמעות בחיים.

הראשון

הראשון לזהות בהעדר מעורבות, תסמונת ׳הראש הקטן׳ את הסכנה הגדולה לחברה ולעצמי היה מדינאי מבריק, בחור צעיר, צנום, ממשפחה ענייה, בחור פלורנטיני בשם נִיקוֹלוֹ מַקְיַאוֶולִי .
נִיקוֹלוֹ מַקְיַאוֶולִי היה זה שהמשיגה לקורוציונה. הוא שפעל נגדה והתריע נגדה ראשון. כיום היו רואים בו מייסד הלוחמה נגד השחיתות ואני רואה בו פסיכולוג חברתי ראשון ממעלה שזיהה את הכוח המשחית בנפש האדם.
מַקְיַאוֶולִי פעל נגד המנעות ממעורבות מדינית, כלכלית, חברתית (הפרטה).
מַקְיַאוֶולִי הוא שטבע את שמה ״השחיתות״ והזהיר מפניה – בלקורציונה ראה את האויב הפנימי שקם לחסל את המרחב כולו.
מקיאוולי נהג בשחיתות כרופא – הוא לא האמין שתמוגר היא מגפה מדבקת, אבל הוא היה בטוח שיש לגמד אותה ככל האפשר והביא כדוגמא לגישתו האופטימית, את רומא מלפני תקופת יוליוס קיסר.
רומא בתקופת הרפובליקה היא הדוגמה שלו למרחב של מעורבות ומינימום של הפרטה, סילוק השחיתות עידוד מעורבות שלטונית – וראש גדול. עיר שלזכות מוסריות מנהיגיה ואזרחיה הייתה לאימפריה.
מקיאוולי קרא לאדם מעורב ובעל אחריות – לאיש אכפתניק אדם מוסרי והגון.
ברומא הוא ראה רפובליקה מוסרית, כלומר מדינה קשובה לאזרחים ומנוהלת על ידי האזרחים (רפובליקה היא מדינה שמנוהלת על ידי אזרחים – בהבדל מדמוקרטיה בה כל התושבים מגיל מסוים מקבלים אזרחות ומצביעים ברפובליקה, למשל בישראל לא כל התושבים אזרחים ולא כולם מנהלים את המדינה רק חלק מתושביה משתתפים ומעורבים (למשל בגיוס לצבא). המדינה הרומאית הייתה עד ימי יוליוס קיסר מוסרית לדעתו, כלומר לקחה אחריות על תושביה והם שזכו להיות בני חורין, אחראיים, אכפתיים, אוהבי רומא, ומעורבים וכתוצאה מכך גם פעילים ופועלים למענה.
ישראל של בן גוריון וראשית הציונות מאזכרת מודל זה. עד 1977 הייתה ישראל מדינה מוסרית, בה האזרחים פעילים, ערבים זה לזה ומעורבים במרחביה, גם צה״ל הוא ארגון מוסרי.
ישראל של אחרי 77 ושל היום אינה מוסרית, היא מדינה מופרטת, חלק מתושביה לא מעורבים ורבים בורחים מנטל – האכפתניות והעשיה מתמקדת בקבוצות קטנות ושוליות השחיתות שכיחה והאליטה השלטת בורחת מלקיחת אחריות כשהמעורבים בהחלטות הם בעיקר בעלי הון רבי עצמה שדואגים כמדיצ׳י הזקן לעצמם בלבד.

שוויץ
שוויצריה של תקופתו של ניקולו מַקְיַאוֶולִי שימשה מודל נוסף לשלטון מוסרי ונטול שחיתות. הוא מצא בה מדינה מעודדת מעורבות רגשית של אזרחיה.
הגדרת שוויצריה של אותם זמנים כללה מושגים שמשמשים כיום בטיפול בהעדר מעורבות ולקורציונה:
חרות, שוויון ואחווה, כיום נאמר ערבות הדדית -אחד מערכי הציונות.
לאחר נסיעתו של מַקְיַאוֶולִי לשוויצריה ולגרמניה הוא חיבר דו״ח סודי שנמצא בארכיב העיר (לאחר מותו) בו מַקְיַאוֶולִי כתב:
״המחירים זולים, השכר נמוך, המדינה עשירה. אף אחד אינו חושב על מה שאין לו (אין טיפוח של אשליות) אלא נהנה ממה שיש לו. חייהם כה מוסריים עד כדי-כך שאין כסף יוצא ממדינתם. הם חיים אך ורק על מה שארצם מייצרת. אולם כסף נכנס תמורת הסחורות שאותן מותר להם לייצא. הם חיים בחירות ובצניעות וזו גם הסיבה ששונאים את השוויצרים בגרמניה כי השוויצרים לא רק אויבי הנסיכים הם גם אויבי האצילים״. (שם).
ערבות הדדית, איזון, איפוק ומעורבות אלו הם יסודות ההחלמה שמציע מַקְיַאוֶולִי למדינה מושחתת כלומר מדינה שאיבדה את המעורבות הרגשית של כלל אזרחיה בניהול ענייניה.

הפתרון
הפתרון מעורבות רגשית ואינטלקטואלית של כלל האוכלוסיה בנעשה. מקיאוולי קורא לכול בני-הנעורים להתגייס הוא מאמין בצעירים – הם העתיד. הם נועזים ופעלתנים. הוא מבקש להנהיג את בני הנעורים וקורא להם לפעול, לשאול שאלות, לפתח סקרנות ומעורבות כי העדר סקרנות ומעורבות יוצרים לדעתו עצלות ואדישות – הוא קורא לבקש את שאפשר להשיג, להתרחק מאשליות שווא – להסתפק בשניתן להגיע אליו (צניעות) ולסייע זה לזה הדדית.
התרדמת, התבודדות מול משחקי מחשב, צ׳אטים, סרטים, תכניות בידור בטלוויזיה מרדימים את הנפש. האדם נעשה עצלן. התרדמת והעצלות משמשים את אויבי האחדות ושיתוף הפעולה את הקורציונה. יסודות שמשחיתים את הנפש ומעבירים אותה על דעתה מנוצלים על ידי נבלים וכשנפש הצעיר נשחטת התקווה אובדת.
מקיולי כמנהיג הצעירים מעודד את הסקרנות שלהם גם כשהם מוצפים בתזזית נעורים ותשוקה דיוניסטית. הוא בעד טבעם ובלבד שיפתחו ערנות מעורבות וכישורי חיים.

כאן אני מדבר על דרך עבודתי גם על הקורוציונה של מַקְיַאוֶולִי

אפלטון
היזהרו מאנשים תאוותנים קרא מַקְיַאוֶולִי
והמטפל בנפש יאמר בעקבותיו הישמרו מתאוות ורדפו אחר האיפוק וחיו בצניעות – השיגו את שניתן להשיג, כך ציווה לפניו אפלטון.
אפלטון דרש מתלמידיו, שביקשו להגיע ולהתפתח לדרגת המנהיג והשומר, איפוק.
מַקְיַאוֶולִי הזהיר בעיקר מתאוות הממון – מבעלי ההון. המדינאי הצעיר – מייסד מדע המדינה הזהיר את הצעירים המוכשרים מהעשירים שבלהיטותם אחר המשאבים דווקא הם, שיש להם הכול, ישעבדו את המעורבות שלהם ואחר כך של כולנו למען גזלת המשאבים לעצמם בלבד.

הסכנה

הסכנה באשליה שניתן להשיג באמצעים טבעיים, פיתוח כישורי חיים, אכפתיות, ועזרה הדדית עושר אדיר. האשליה הזו הופכת לתכונה מסוכנת של תאווה גדולה לכסף ולרדיפת בצע.
האדם שוכח את עצמו ומתנתק מטבעו, מכוחותיו ובהתחברותו אל יריביו הטבעיים הוא צועד אל השפע הכספי במקום אל ידידיו.
תחילה הוא מנתק את המעורבות של החלקים הנעלים והידידותיים בו על ידי קבלת סיפורי מרמה ואשליות שווא, בהמשך משתכנע לבגוד בערכיו, יש והוא לוקח שוחד, גונב, פורץ, פוצע… ומשהשתלת המושחת עליו ועל ידידיו הוא מתחיל לרכוש בכסף, מניפולציות וחנפנות מזויפת גם את היריבים ההיסטוריים שלו בנצלו את חולשותיהם.

קוזימו הזקן הוא הדוגמה הבולטת במשנתו של מַקְיַאוֶולִי לאדם מושחת – האיש שמכונה בפי רבים המפואר הוא זה שקנה בדרך זו תחילה את חבריו ואחר-כך גם את יריביו עד שרכש בסופו של המהלך, בכספו הרב את כל מדינת פירנצה.
שלושה דורות שרדה המשפחה העשירה הזו והתאדתה כלא הייתה.
הצעירים זקוקים למנהיג ועל תכונותיו של המנהיג מַקְיַאוֶולִי מלמד בהרחבה:

המנהיג שלו הוא דמות מוסרית מאופקת הצומחת בנסיבות מסוימות, המנהיג משמש דוגמא באורח חייו ובמהלכי מחשבתו.
הנסיבות, הכאב, ההשפלה דורשים אותו. כאב זה הוא כוח מַקְיַאוֶולִי קורא לו כורח.
כורח הוא המצב (הרע מאוד, בדרך כלל) שמביא לעלייתו של שינוי מה שקרה באיטליה קרה גם ברוסיה, באירן, בגרמניה ובישראל (77) השינוי היה לרעה אבל יש והשינוי לטובה כמו בצרפת בתקופת המהפכה הצרפתית ותחת הנהגתו של הרצל וייסודה של תנועת הציונות.
אדם בריא אבל כואב מאבד, בשל העדר רגש, עולמות יקרים, פוגש בכורח ובנסיבות הקשות. הכאב מעורר אותו להתקומם. לרסק את האדישות, להתנתק מהתרדמת, ומאבדן משמעות בחיים.
הכאב מנער אותו וקורא לו לשוב ולהיות צעיר ולחפש דמות מופת, רעיון להתלכד סביבו ולצאת לדרך חדשה – כורח הופך לכוח של שינוי.
השינוי מוביל לדרך חדשה שמנהיג מוסרי ראוי שיבחר להובילה. המנהיג המוסרי נוכח ונפוץ (בן גוריון, יצחק בן-צבי, רפאל איתן, שלי יחימוביץ, ירון זליכה…) משה רבנו מסמל עבור מייסד תורת הקורציונה סמל למנהיג מוסרי וראוי. החיפוש אחר יציאה מסבל וכאב בצד הרגשי מובילה את הקורציונאי אל המנטור אל המטפל המסור.
במרחב הנפשי האיפוק האפלטוני מסייע לאיזון בין הלהט הדיוניסי (תאוות ויצרים שהם חלק טבעי מחיי הנעורים) וההמשגה הנכונה (תיקון השכל לשפינוזה) שומרת על רעננות המחשבה ועל הכיוון הכללי של הצעידה בדרך. הצועד מכורח פוסע וזוכר ונזכר ביעדיו החדשים ובמטרות העל שלו ובעזרת הכוחות המתחדש בו הוא מתרענן, מצעיר סקרנותו שבה לתפקד והוא צועד ומפתח כישורי חיים, ומעורבות בנעשה.

שיבת המשמעות לחיים
פורמולה לשיבת המשמעות לחיים מערכת פרחי האבנגורי– מסייעת לי בנוסף ללחיצות גוף (בשיטה שפתחתי) לטפל בבעיית העדר מעורבות וקורציונה.

הפורמולה מורכבת מערכת תמציות מפרחי פאוניס, כותנה, שן הארי, שרף אורן קנרי, אצטרובל קטן ופריחה של אלון התבור – פורמולה כזו במינונים משתנים כוללת מעט אלכוהול השומר על התמצית לאורך זמן היא שמסייעת לחיבור מחדש בן הרגש והמציאות.

מבט אל שיטת הלחיצות שפיתחתי – אין דומה לה בפריצת דמימה, הוכחה כמשחררת כאבי גוף, יעילה בתהליכי החלמה ומרגיעה את הנפש.

רוצה סיוע בסילוק הכאב שלך – אשמח לעזור, לשמוע ממך.

אשמח לשמוע ממך – ירון מרגולין

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    במאמר "נמאס לי מהחיים מה עושים" – נגלה אפשרויות פשוטות ומדויקות לזיהוי וטיפול טבעי ועדין בבלמים שפרצו אל חייך ומעקבים את התוצאות הנחשקות, מייסרים אותך ומעצבים בך כאבים נפשיים, תסכולים ומצוקות. הזמנה לקריאה – להקליק כאן

    במאמר "למה מצב בריאותי מתדרדר כשאני באשפוז ועוד בהשגחת הרופאים"? ייחשף מידע שיכול להציל את יקיריך או אותך – להקליק כאן.

    הערה: כל הנאמר למעלה ובכל מאמרי הבלוג הוא חומר למחשבה בלבד ולא המלצות לטיפול, הימנעות מטיפול אלא רק חומר למחשבה בלבד. למען הסר ספקחובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך).
    מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    .נשארו לך שאלות

    אשמח להשיב על כל שאלה

    בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

    לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן

      שמי Name:


      טלפון phone:


      דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


      איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


      אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


      למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך). מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

      מאמרים אחרונים

      נשלח ב העצמה אישית, כללי, תורת הדמימות
      3 comments on “על הקורוציונה – ניתוק רגשי והעדר מעורבות
      1. Lainey הגיב:

        You're a real deep thnerik. Thanks for sharing.

      2. vorbelutr ioperbir הגיב:

        It?¦s actually a great and helpful piece of info. I?¦m glad that you shared this helpful info with us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing.

      3. Betwing88 הגיב:

        I appreciate, lead to I discovered exactly what I used to be looking for. You've ended my four day lengthy hunt! God Bless you man. Have a nice day. Bye

      כתיבת תגובה

      Or

      האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

      *