שימושים מהפכניים בגלעיני תמרים במזון, בקפה וכתרופה

עצי דקל ותמרים נקראים גם "עץ החיים" ו-"לחם המדבר". כששמו המדעי של התמר הוא "עץ מפיניקה", כלומר עץ אשר נושא פירות. העץ זכה בשל היכולת להתחדש אחרי שריפה, בדומה לעוף החול – הפיניקס לשירי הלל ולהערכה על מי שנשרף ושב או קם לתחייה. התמר הוא עשב (לא עץ) ולא נזכר במקרא. במקורות ההמשגה תמר לפריז והעשב שנראה כעת מכונה שם דקל. התמר הוא היחידי אשר נכלל גם בין ארבעת המינים אשר נוטלים בסוכות וגם בין שבעת המינים אשר השתבחו בארץ ישראל. במשך אלפי שנים, הפירות (תמרים) של התמר נצרכו כמזון בסיסי והאמינו שיש להם ערך תזונתי, בריאותי וכלכלי יוצא דופן [מקור] המחקר מלמד שהנחת יסוד זו הייתה מוצדקת. 

Espressodate אספרסודאטה כאשר המודעות להזנה בריאה הולכת וגוברת לגבי מזונות בעלי חומרי הזנה מיטביים, משקה חרצני פרי התמר (המצאה ישראלית) הוא תחליף לקפה שהולך ונעשה אופנתי בקרב מביני דבר וזאת משום שהוא יכול לספק נוגדי חמצון ברמה גבוה תוך כדי צריכת קפאין נמוכה, אבל על כך בהמשך המאמר. הצילום לקוח מצילום מסך מאתר החברה: Espressodate – כאן.

עץ התמר כעץ הקוקוס נמנים על משפחת הדקליים. ישנם סוגי תמר רבים, ומונים כ – 14 מיני תמר שונים. תפוצתם משתרעת כיום ממזרח אסיה עד חופי האוקיינוס האטלנטי. חלקם ממינים טרופיים וחלקם הסתגלו לתנאים של המדבר. את עץ התמר תמצאו בעיקר בנאות המדבר בארץ ובעולם [מקור]. שרידי תמרים נמצאו במספר אתרים נאוליתיים, במיוחד בסוריה ובמצרים, מה שמצביע על כך שהם נאכלו כבר באזור מצרים העתיקה וסוריה לפני 7000  או אפילו – 8000 שנים [מקור]. ישנן עדויות לקיומם גם במפרץ הפרסי. קיימים כמה סוגים של תמרים שמקטלגים אותם בשלוש קבוצות על בסיס תוכן הסוכר שלהם, מידת הרכות, תמרים יבשים למחצה ותמרים מיובשים [מקור].

בעוד שתמרים יכולים להיות מעצימים יוצאי דופן למערכת החיסונית, כמות הסוכר גם אם לא גדולה מאוד היא גדולה דיה כדי להכניס אותם למסגרת האסורים עבור חולי סרטן, כליות, בעיות בטחול, גם לחולי סוכרת שצריכים לשמור על רמות הגלוקוז שלהם.

התמרים גם מכילים ריכוז גבוה יחסית של חלבון בהשוואה לרוב הפירות האחרים

וזו סיבה נוספת מדוע הם אסורים לחולי הכליות. כל הסוגים של התמרים זהים בדרך כלל מבחינת ערכיהם התזונתיים, מלבד הניגודים בטעם ובגודל [מקור].

פרי תמר ברהי (צהוב). הברהי נחשב לאחד מ-9 הזנים הישראלים, ומהווה מקור למינרלים רבים ומגוונים, כמו: סידן, זרחן, אבץ וברזל. הוא עשיר במיוחד באשלגן ומגנזיום אשר תורמים רבות לבריאות הלב, אך גם הם אסורים לחולי כליותהברהי, כמו גם התמרים האחרים – מהווים מקור נפלא לוויטמינים מקבוצה B כגון: פירידוקסין (ויטמין B6), ניאצין, ויטמין 5B, ויטמין 2B וגם ויטמין K [מקור]. ב-100 גרם תמר יש 149 יחידות בינלאומיות (IU) של ויטמין A בנוסף לנוגדי חמצון רבים [מקור]. צילום ירון מרגולין

בפרי התמר תכולה גבוהה של סיבים תזונתיים (כשמונה גרם סיבים ב־100 גרם תמרים מזן מג'הול, למשל), לכן הסוכר מהתמרים מגיע לאט יותר לדם לאחר אכילתם. מומלץ ליטול תמר עם אגוז ואז האינדקס הגליקמי שלו נחשב עוד יותר נמוך.

התמרים מכילים פוליפנולים, נוגדי החמצון שיכולים לסייע במניעת תהליכים סרטניים במעי הגס.

תמרים מכילים עוד מרכיבים מזינים רבים: ויטמינים, כגון, תיאמין, ריבופלאבין, ניאצין, חומצה פולית, ויטמין A וויטמין K. ניתן למצוא בתמרים מינרלים חיוניים, כגון, סידן, ברזל, זרחן, נתרן, אשלגן, מגנזיום אבץ וסיבים תזונתיים.

למאמרי "אילוף הכליות הסוררות – כאן.

חלבונים ושומן: בתמרים יש 2.5 גרם חלבונים ל-100 גרם אך הם גבוהים בסוכרים, הכוללים בעיקר פרוקטוז וגלוקוז ולכן הם

אסורים גם לסובלים מכאבים בכפות הרגליים, מבצקות ויתר חומצת שתן.

מג'הול התמרים גדלים לאורך חופי ים המלח, מיועדים ברובם ליצוא וידועים כתמרים הטובים בעולם – מקור הצילום מצילום מסך מכאן

חרצני התמרים

מחקרים עדכניים מצביעים על כך שגם בגרעיני התמרים נמצאות רמות גבוהות של פנולים, נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים, ואלו אפילו גבוהות מאלה הקיימות בבשר התמר עצמו [מקור1, מקור2]. נושא זה מאפשר לחולים רבים ליהנות מההזנה המעולה של יסודות אלו ולהעניק אותם לתאי הגוף מבלי להסתכן ביתר סוכר במזון [מקור1, מקור2, מקור3].

התוצאות מראות שגלעיני תמרים, בהתאם לזן, מכילים כמויות משמעותיות אך משתנות למדי של מאקרו-נוטריינטים ומיקרו-נוטריינטים, אך כל הזנים הם מקורות מצוינים לסיבים תזונתיים ולכן עשויים לשמש מרכיבים חשובים של מזון פונקציונלי [מקור].

תמר חלאווי גדל בישראל. בטעמו מזכיר טופי קרמל. החלאווי רך ונמס בפה, מראהו מאורך והינו מכיל רמות גבוהות של מגנזיום, ברזל, אשלגן ואבץ

תכונות בריאותיות של גרעיני תמר

הרדיקלים החופשיים מעוללים נזקים אדירים לגוף ואחת הסיבות להזדקנות טרם עת, מזונות המכילים נוגדי חמצון כגון ויטמינים או תרכובות פוליפנוליות יותר ויותר נדרשים כתרופה משום שהם מאטים את תהליכי הנזק של הרדיקלים החופשיים, כלומר הם פועלים נגד תהליכי חמצון שאלו מייצרים בגוף וסותרים את נזקי הרדיקלים החופשיים שיכולים לתרום לניוון ולהתפתחות של מחלות הקשורות למה שמכנים זקנה מוקדמת [מקור]. מחקרים עדכניים (על ידי נבדקים בריאים) מראים שצריכת פירות תמרים (ובעיקר מזן החלאווי, שבצילום למעלה – תמר שמקורו בעיראק, ומוגדר כתמר חצי יבש.) מעניקה השפעות טובות על השומנים בדם. על טריגליצריד או טריאצילגליצרול – Triacylglycerol בדם ועל לחץ חמצוני ואינה מזיקה או מעלה את מדדי הגלוקוז והליפידים/ליפופרוטאין בסרום, ולכן התמר שב ומוגדר anti-atherogenic nutrient כלומר מי שעשוי

להפחית התפתחות של טרשת עורקים כולל עיכוב של חמצון ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL), חמצון שומנים תאי וחמצון מתווך תאי של LDL, ומי שעלול להביא להפחתה ברמות הכולסטרול בדם

[מקור1, מקור2, מקור3]. בשל רמתם הגבוהה של נוגדי חמצון [מקור]. 

הרכב תכולת ההזנה  (נוּטְרִיֵּינְט או נוטריאנט) של גרעיני תמרים

 הרכב החרצני תמרים תלוי בזן התמר אבל בעיקרון הגרעין של עץ התמר מכיל כ-8-10% לחות, 4.0-5.6% חלבון, 6.0-8.5% שמן, 1% אפר ו-75-81% פחמימות כולל סוכרים מסיסים ובעיקר סיבים תזונתיים [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. הסוכרים המסיסים כוללים גלוקוז, פרוקטוז, רפינוז, סטכיוז, סוכרוז וגלקטוז בריכוזים ממוצעים של 3.5, 3.8, 3.2, 3.7, 3.5 ו-2.2 גרם/ק"ג בהתאמה [מקור1, מקור2]. זרעי התמר עשירים באשלגן 350-400 מ"ג/100 גרם, זרחן 200 מ"ג/100 גרם, מה שמשאיר אותם ברשימת האסורים לחולי כליה, ולהפך במקרה של חולי לב, כמות המגנזיום בהם יפה של 70 מ"ג/100 גרם, וסידן 40 מ"ג/100 גרם ובמידה קטנה יותר ברזל-10-20 מ"ג/100 גרם [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4].

שמן חרצני התמרים

שמן חרצני התמרים (בטמפרטורת החדר) צהוב הודות לקרוטנואידים שנמצאים בו בכמויות נכבדות (5.5 מ"ג/100 גרם שמן) והוא בעל מקדם שבירה של 1.456 [מקור]. הרכב חומצות השומן של שמן גרעיני התמרים כולל כמעט 50% מחומצות שומן חד בלתי רוויות, והבולטת בהן היא החומצה האולאית. חומצות שומן רוויות מהוות 40%, כאשר לחומצה האוריתחומצת שתן C5H4N4O3 – היא טובה וקשורה בסילוק של רדיקלים חופשיים [מקור]. יתרה מכך חומצה אורית היא אחד מנוגדי החמצון החזקים ביותר שפועלים בפלזמה (נוזל הדם) שלנו, מה שהופך אותה לאחד מנוגדי החמצון העיקריים בבני אדם [מקור] (C12:0, 18%), מיריסטית על שם (Myristica fragrans) הוא אגוז מוסקט והיא חומצת שומן רוויה, מסיסה היטב במים ומעכבת התפתחות חידקים רעים במעי וצמיחה של פטריות שמרים (C14:0, 10%), ולפלמיטית או חומצה הקסאדקנואית, היא אחת מחומצות השומן הרוויות הנפוצות חומצה פלמיטית מהווה מרכיב מרכזי בשמן דקלים (פאלם הוא שמו של עץ הדקל בשפות רבות), ובגרעין התמר (C16:0, 12%) ממנה מיוצרות חומצות השומן הארוכות יותר בגוף. רמה גבוהה של חומצה פלמיטית בתאים אדומים קשורה בתזונה עשירה בפחמימות (עודף פחמימות הופך בכבד לשומן), בתסמונת המטבולית ובסוכרת סוג 2 אלו הן החומציות השומן הרוויות הבולטות ביותר, כשחומצה לינולאית (C18:2) מהווה את 10% הנותרים בשמן גרעיני התמר [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5, מקור6]. 

ככלל שומן היא מולקולה אורגנית שבנויה מתרכובת של שני חומרים: גליצרין וחומצות שומן. כשאנשים אוכלים שומן, מערכת העיכול מפרקת את הקשר שבין חומצות השומן לבין הגליצרין ומאפשרת להם להיספג בדם בנפרד. כשהחלק העיקרי  של מולקולות השומן הן חומצות השומן, והן מה שמבדיל מבחינה כימית בין שומן אחד לאחר.

חומצות השומן חיוניות לגוף ומשמשות כמקור אנרגיה, כאבני הבניין של קרומי התא ושל הורמונים וויטמינים מסיסי שומן. חלק מחומצות השומן מיוצרות בגוף וחלקן מתקבלות מהמזון. חומצת השומן מורכבת משרשרת ארוכה של אטומי פחמן (חמישה פחמנים, עשרה, שמונה-עשר ולעתים אפילו יותר), שבקצה אחד שלה ישנו קצה קרבוקסילי (הבנוי מאטומי חמצן ומימן). הוא קבוצה של חומצה (-COOH), ומכאן נובע השם.

חומצות השומן נחלקות לשני סוגים עיקריים:

חומצות שומן רוויות המצויות במצב צבירה מוצק בטמפרטורת החדר. מזונות עשירים בשומן רווי כוללים בשר, גבינות שמנות, טוגנים ומאפים.

חומצות שומן בלתי רוויות שמצויות במצב צבירה נוזלי בטמפרטורת החדר. דוגמאות כוללות שמנים מעולם הצומח לרבות שמן זית, שמן סויה וכן אומגה 3 המצויה בשמן זרעי חרדל, פשתן ובדגי ים צפוני.

במותג Allig לשמן גרעיני תמרים למשל נמצא רק 27% חומצות שומן רוויות ו-23% חומצות שומן רב בלתי רוויות [מקור].

סטרולים – סטרולים צמחיים קרויים פיטוסטרולים או סטנולים; הם נמנים על החומרים האורגניים החשובים ביותר לתזונת האדם. הם מהווים חלק חיוני בקרומי התאים של הצמחים. ומשום שהמבנה שלהם דומה לזה של הכולסטרול, הם יכולים למנוע את ספיגת הכולסטרול מהמזון, להוריד את רמת הכולסטרול הכללי וה-LDL ולהפחית דלקת. אחד הפיטוסטרולים החשובים מכונה sitosterol, – שהוא דומה במבנה שלו לכולסטרול. Ergosterol והסטרול המצוי בממברנות תאי פטריות. תפקידו דומה לזה של כולסטרול בבע"ח. יוצא מכך שהסטרולים בגוף שלנו הם קבוצה של הורמונים שמיוצרים מכולסטרול, ביניהם הורמני המין: טוסטסטרון ואסטרוגן, וכן הורמונים קורטיקוסטרואידים – כמו גלוקוקורטיקואידים  (Glucocorticoids – קורטיזול), מינרלוקורטיקואידים (אלדוסטרון) והורמונים מקומיים (פרוסטגלנדינים – השם נגזר מהמילה פרוסטטה, היות שכאשר בודד לראשונה מנוזל הזרע, בשנת 1935, האמינו כי הוא חלק מהפרשת בלוטת הערמונית [מקור]). בשמן התמר הם מהווים את החלק העיקרי עם רמה של 300-350 מ"ג/100 גרם שמן [מקור]. הבדלים בהרכב הסטרולים הופכים אותם למתאימים לקביעת המקור הבוטני של השמנים ומכאן גם לזיהוי אם מדובר בזיוף. הסטרול העיקרי בשמן זרעי תמרים הוא βsitosterol (75%) ואחריו קמפסטרול ו-Δ5-avenasterol (10% כל אחד) כמות זו דומה לנמצא בשמנים צמחיים אחרים כגון שמן זית ושמן זרעי ענבים [מקור]. שמן זרעי תמרים מכיל גם 50 מ"ג טוקופרולים וטוקוטריאנולים ל-100 מ"ג שמן [מקור]  עם פרופיל דומה לשמן דקלים [מקור]. הטקולים העיקריים הם αtocotrienol, γtocopherol ו-γ-tocotrienol ב-34.01, 10.30 ו-4.63 מ"ג/100 גרם, בהתאמה. תרכובות אלו בעלות תכונות נוגדות חמצון והן פעילות כוויטמין E, אם כי בהיקפים שונים, מה שהופך אותן לחשובות במיוחד לבריאות האדם [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4].

שי כהן, מנכ"ל Green Life Café החברה, מציג את ה: Espressodate – כקפה ירוק, ראשון מסוגו בעולם. הקפה הזה מיוצר מגלעיני תמרים, הוא בעל טעם מעודן ועל יתרונותיו הבריאותיים להלן,. את החברה שי כהן ייסד יחד עם רום קשוק וגיל הברמן ולדבריו, הצודקים לדעתי – המוצר שלהם "ניצב בשורה אחת עם רוח היזמות והחדשנות המאפיינת את ישראל". לאתר החברה – כאן.

קפה חרצני התמר האספרסודאטה

קלייה של גרעיני תמר וגריסה בהמשך, מתקבלת תערובת שמשמשת להכנת משקאות חמים כמו קפה כמו חליטה. משקה כזה, נצרך באופן מסורתי בעולם הערבי [מקור]. כאשר המודעות להזנה הבריאה הולכת וגוברת לגבי מזונות בעלי חומרי הזנה מיטביים, משקה זה כתחליף לקפה נעשה אופנתי משום שהוא יכול לספק נוגדי חמצון ברמה גבוה וזאת תוך כדי צריכת קפאין נמוכה. לאחרונה, משקה חם מבוסס על חרצני התמר החל משווקת על ידי המותג Espressodate ® בישראל. קפה התמרים הישראלי פורץ דרך ומבוסס על חרצני תמר קלויים, ונמכר כשהוא מעורבב עם 5% פולי קפה וסוכר, ומאפשר להפיק ממנו קפה או אספרסו. במאמר Antioxidant Properties and Health Benefits of Date Seeds משנת 2016, שהוא פרק מהספר the Integrating Food Science and Engineering Knowledge Into the Food Chain book series (ISEKI-Food,volume 12) מורן ברוק ואיילת פישמן הכותבים Moran Brouk & Ayelet Fishman בדקו את המשקה הזה על מנת להעריך את הצריכה בפועל של נוגדי חמצון על ידי צרכנים בהשוואה לקפה. התוצאות שהשיגו המחברים הצביעו על כך ש

משקה חרצני תמרים שנעשה במכונת אספרסו מכיל יותר פנולים מ"קפה בוץ" שמכיל אבקת חרצני תמרים קלויים במים חמים ויותר מחליטת מסנן, כמקובל בקפה בלגי.

מסתבר שהתכולה שלהם הולכת ויורדת מ-10.5 > 4.5 > 2.28 מ"מ. זאת למרות שכמות אבקת הקפה המשמשת להכנה של כל אחת מכוסות הקפה האלו: אספרסו, בוץ, ובלגי היא בסדר הפוך (14 גרם לאספרסו, 20 גרם לקפה תמרים בשיטת הקפה בוץ על בסיס מים חמים, ו- 16 גרם לחליטה של קפה פילטר).  ככל הנראה, מכונת האספרסו מוציאה יותר נוגדי חמצון מאשר השיטות הידניות. יש לציין שבהשוואה לקפה האמיתי יש הבדל לטובת הקפה. כי בקפה זרעי התמרים היו פחות פנולים מבקפה מפולין קפה. ובקפה בוץ הכמות הייתה של רק 50% ביחס לקפה אמיתי. (4.5 ± 0.16 לעומת 9.1 ± 0.8), ו-27% להכנת אספרסו. עם זאת, בהשוואה לקפה נמס מסיס (Taster's Choice®) הערכים היו דומים. נבדקו עוד "כוסות קפה" וכאן נמצא כי תחליפי קפה אחרים, כמו משורש העולש או משעורה נמסה – אורגנית, מכילים רק 29% ו-73% פנולים, בהתאמה, ביחס לזה של משקה גרעיני תמרים שהוכן על ידי השהייה במים חמים, בסגנון קפה בוץ.

חומצה גאלית – נוגדת חמצון חזקה, ונחשבת כמי שיכולה לפעול כמנגנון הגנה טבעי מפני זיהומים מיקרוביאליים. חומצה גאלית נחשפה כמי שנלחמת בפתוגנים שנישאים במזון כגון קמפילובקטר, E. coli, ליסטריה и Staphylococcus aureus, כמו גם בחיידקים שנמצאו בפה, הנקראים סטרפטוקוקים [מקור1 מקור2 מקור3]. כאשר בוצעה השוואה גם לגבי תחולתה של החומצה הגאלית במשרה התמר (האספרסודאטה) מול מיץ תפוזים, להפתעת הכל, נמצאה יותר חומצה גאלית באספרסודאטה.

26 גרם ליום אבקת זרעי תמרים –  date seed powder 

אבקת זרעי תמרים נמצאה ככלי עזר יעיל שעלול להפחית טריגליצרידים ורמות כולסטרול (LDL) בדם. יעיל במניעת סרטן הבטן, מחלות בטן, הפרעות במעיים, ועלולה להביא לחיסולם של תולעי הבטן ולהקל על עצירות.האבקה הזו מפליאה ככל שמדובר בה כמזון על לספורטאי צמרת וזאת בשל הפחתת מתח חמצוני, מצב אנטי/דלקתי, איזון נפשי וזרוזה של בריאות נפשית (בשל תכולת האשלגן שבה) ושיפועל של ביצועים של אנשי מחול וספורט מאוד פעילים במינון מומלץ של 26 גרם ליום אבקת זרעי תמרים –  date seed powder  [מקור1, מקור2]. בנוסף אנשים הסובלים מבעיות לחץ דם גבוהות ומעשנים, ראוי שישקלו להשתמש באבקת גרעיני תמר מדי יום בבוקר [מקור].

יצירת האבקה פשוטה – שימו את גרעיני התמר במטחנה ייעודית וליחצו על מתג הפעל. עד שתראין אבקה חומה במטחנה, כאשר רואין אבקה חלקה, קמח גרעיני התמר שלך מוכן. מוציאין את האבקה ושומרין בצנצנת אטומה.

נטילת כפית אחת מדי יום בבוקר היא ההמלצה שלי לשמירה על הבריאות הכללית.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *