צום חי – הוא תרופה טבעית, מדויקת שמחלימה אותך

ירון מרגולין – טאורמינה.  יתר חלבונים – מזיק לבריאותך – ירון מרגולין מסביר שהעודף נדחס לדפנות הצנורות של הגוף: דם, אויר, שתן עיכול והם מאבדים את גמישותם בהדרגה.

תרופות מרמות ומראות מדדים טובים בבדיקת הדם, או השתן אבל, יתר החלבון במזון והנזק לגמישותם של העורקים ממשיך ואחריו מופיעות מה שמכונה מחלות ניווניות והגענו לאוראה
בדיקות הדם מראות אוראה, שתנן ואלבומין – גם BUN כשהאלבומין מלמד על דלקת בצנרת (פלאק) והBUN (שניכר בבדיקת הדם) על דלקת במעי הדק העליון. כאן מתיל מסע אסון יתר החלבונים ונמשך. חומרי יתר אחרים (ממזון מופרז, מעובד, רב סוכר) מתאכסנים בצורת רדיקלים חופשיים. נגד אותם חומרים קם קו ההגנה הראשון של הגוף, ולעזרתו אני מגייס תזונה עשירה בוויטמינים אבל על כך ארשום לך במאמר נפרד – רק אבהיר שלחיזוק קו הגנה ראשון אני נעזר במינרלים וויטמינים כגון ויטמין C וחומצה אלפא ליפואית (ALAויטמין E, פוקוקסנטין תוסף מזון מאצה אדומה מכונה גם תמצית אצות חומות 500 מ"ג וגלוטתיון וכמובן B12 מתיל קובלמין-
הרדיקלים החופשיים מחפשים תשומת לב. הם נוהגים כילד היפראקטיבי, שובב אבל הם מסוכנים, בלתי צפויים שחייבים להרגיע אותם והוויטמינים גם המינרלים עושים זאת מצוין – בלעדיהם הצנרת נפגעת ושריריה מתכווצים והכליות קורסות.
כשאני מדבר על צום חי, צום (מ)חלבונים, צום חלבונים חי וגם צום חלבונים מותססים ואפילו על צום מיצים ירוקים כל זאת נועד לתקן את המצב שנוצר בעקבות שנות עודף חלבונים שנדחסו ושקעו בצנרת הגוף והעמיסו את הכליות במגע יתר עם אמוניה.
רוצה להחלים מבעיות אלו ועוד כיתר לחץ דם, תנגודת אינסולין גדולה ועודף שומנים בדם – מאמר זה יראה לך את הדרך להחלמה-
צילום: ירון מרגולין, צילם יורי מרגולין קיץ 2019

צום חי – נמצא בשימוש הרפואה המחלימה והלא ממסדית שנים רבות ומסייע להחלים איברים פנימיים ובתהליכי הגמשת עורקים. צום חי יעיל במקומות בהם כשלה הרפואה הממסדית. יש לו השפעה מרשימה ביותר – ראה כאן, (אני חייב לספר לך – אחרי שבועיים של צום חי וסדרת לחיצות ההחלמה, היא בת ה-73, התיישבה לפני בפעם השלישית עם סוכרת מתמשכת שהובילה לכשל בתפקוד הכליות, ואמרה: "אני חייבת לספר לך, מזה 7 ימים שאני לא מזריקה אינסולין, כי פשוט אין בו כל צורך. אתה נותן לי חיים חדשים" כאן ) אבל לא מומלץ להיכנס אליו ללא ייעוץ, הכוונה ומעקב צמוד – 

נעלם לי יתר לחץ דם – התוודה יבגני בתחילתה של פגישתנו השנייה. בגיל 25 יבגני אבד את מאור עיניו בגלל התרופות, 3 שנים אחר כך יבגני אבד גם את תפקוד כליותיו אלי הגיע עם GFR 27 – ל עלה התפריט השני שהכנתי ליבגני לאחר שהתאזן לחץ הדם שלו בתוך 7 ימים בלבד.

צום חי הוא משימה תזונה אחרת, חכמה, נועזת שדורשת הבנה, חשיבה מרחבית, וירטואוזיות ויצירת הרמונה ממצב של חוסר הרמוניה, רגישות, מיומנות ושאיפה רבה להחלמה – כדי לעזור לתלמיד היוצא לדרך אפרט בהמשך, ככל האפשר על הבעיות השכיחות שמזדמנות בדך וצום חי בנוי לסייע להן וגם על סכנות שהצום חי יוצר ודרכים לעקוף אותן. ובהמשך המאמר אני גם מאפשר לך להבין מתי אין ברירה וחובה עליך להגיע לקליניקה כדי להצליח בכל זאת.

קריאה נעימה ומלמדת –

… וכשהרופאים לא נתנו תקווה להשתקמות הכליות ולהורדת הקריאטינין, הגעתי אליך… ירון היקר,
אני רוצה להודות לך תודה גדולה על הטיפולים וההנחיה שלך.
תוך חודש מתחילת הטיפולים אצלך, הקריאטינין החל לרדת, האוראה ירדה לנורמה, והeGFR החל לעלות. מדהים! זה באמת אפשרי ולגמרי יש מה לעשות ואיך לשפר את המצב.
כשהגעתי אליך, עם eGFR 27 ,קריאטינין 2.94 ואוראה 90, הייתה לי צריבה בשתן שלאף רופא שפניתי לא היה מענה על כך, והשינה שלי הייתה לא סדירה. הייתי קם הרבה לשירותים באמצע הלילה ולקח זמן עד שהייתי נרדם חזרה.
וכשהרופאים לא נתנו תקווה להשתקמות הכליות ולהורדת הקריאטינין, הגעתי אליך.
הייתי מודאג, עם הרבה ספקות אך עם הרבה תקווה ורצון אמיתי שזה יצליח.
הצום חלבונים שנתת לא היה פשוט בהתחלה, אך בזכות אשתי שתמכה בי והצטרפה אלי לחוות את צום החלבונים שנתת, הצלחתי להיכנס לדיאטה הזו.
בהדרגה התרגלתי , גיליתי שזה לא כזה נורא, שזה לגמרי אפשרי והתחלתי להרגיש יותר טוב עם כל שבוע של הצום.
לאחר הטיפול הראשון אצלך, אמרתי לאשתי, אני מרגיש כאילו נולדתי מחדש. יום למחרת הטיפול הראשון אצלך, הופתעתי לגלות שהצריבה בשתן איננה, מה שלא קרה שנים. ישנתי רצוף, וכבר חודש מאז תחילת הטיפולים אצלך, אני ישן ברוב הימים שינה רציפה וככשקם נרדם יחסית מהר למה שהיה לפני הטיפולים אצלך.
התחלתי לעשות גם הליכות כמעט כל ערב כ40 דקות.
כיום, חודש אחרי שהתחלתי את הטיפולים אצלך וחודש וחצי מאז בדיקות הדם הקודמות,
הeGFR עלה ל29, קריאטינין ירד ל2.75 ואוראה ירדה ל 42 ?
אין מילים לתאר את גודל השמחה והתקווה שלנו כיום, לאחר קבלת תוצאות בדיקות הדם, חודש לאחר תחילת הצום חלבונים. אני מאמין שתוך חודש אני אוכל להוריד את רמות הקריאטינין ל2 ואולי אף להגיע לנורמה.? כוחה של טיפה החוצבת בסלע:) עוד על כך כאן

אני משתמש בצום חי רק כאשר אני פוגש את הנרפא כל שבוע ועוקב אחר מצב גופו, תהליך גמישות העורקים בגופו, מצב נפשו והתנהגותו – אני שב ובוחן במגע את מרקם שריריו – בודק את טונוס שריריו באמצעות לחיצות ההחלמה -משנה תפריט, מתאים ומטפל במתרפא שוב ושוב בפריצת דמימה ושחרור כיווצי שרירים כרוניים. שוב משנה תפריט, מוסיף, מוריד, מאפשר מונע – החל מהיום העשירי חייבים לשלב גם הליכה קלה או שחייה. ולאחר 60 יום גם תרגילי גמישות להגמשת העורקים יש להקפיד על משטר שתיית מים נכון. רוצה לדעת עוד על גמישותם של העורקים – כאן הקישור למאמרי על העורקים והדרך להגמשתם גם על המחלות שהעדר גמישות של עורקים יוצרת – להקליק כאן

למאמרי על ארוחת הבקר שלי והתססת שיבולת השועל

סוד המים כיווץ השרירים מצמיא ומסכן את המשך הצום החי

בצום חי יש להקפיד על שתיית מים – מי ברז עדיפים – במפגשים אני נוגע בגוף ואומר: אין מספיק מיים. קל לאבחן במגע צימאון של תאי הגוף. כשעור הידיים ייבש כל אחד יכול לאבחן זאת – הוא אחד מסמני הצמאון. –  כל הנוזלים שבגוף מתקבלים דרך מערכת העיכול בשתייה וגם באמצעות אכילת מזונות. הנוזלים ממשיכים אל מחזור הדם – לנוזל הדם שמכונה פלזמה, חלק מהמים נשארים במחזור הדם וחלקם מפונים ע"י הכליות ובלוטות הזעה. חלק אחר מהנוזלים עוברים מהפלזמה אל החלל הבין תאי ובהמשך הם נכנסים לתוך התאים ומזינים אותם, שהרי תאי הגוף שלנו הם למעשה בעלי חיים זעירים שזקוקים למים. עודפי המים מסולקים. הם יכולים להיפלט בשלושה דרכים מרכזיות: באמצעות המסננת הגדולה – הכליות, בייצור שתן, ע"י העור בנידוף זיעה, וכן בעזרת הריאות – בנשיפת האדים. חשוב לדעת שרוב הנוזלים מגיעים קודם כל לפלזמה ורק לאחר מכן לתוך התאים. ריכוז הנוזלים בפלזמה הוא קטן יחסית ועומד רק על 4% מכלל הנוזלים בגוף אולם ירידה בכמות הנוזלים בפלזמה מסוכנת כי כשאין נוזל אין זרימה של דם בצורה טובה ורגילה וזה בעצם מה שקורה במצבים של כיווץ שרירי כרוני שמקרב את החולי אליך מרעב וצמא.
במצב לחוץ וחסום – הגוף מתקשה לשנע את ממשאיות הובלת המזון בגוף (חלבונים, כדוריות הדם האדומות) ואת עגלות האשפה שמפנות את הטינופת. מערכת החיסון נחלשת או חדלה לפעמים לתפקד ולבנות מחדש אזור שנפגע – כך פורצת דלקת. גם מערכת הקרישה מתקשה לעבוד כמו שצריך והאדם חש צמא, יובש בפה כסמן אזהרה. למעשה מדברים על דמימותכיווץ שרירים כרוני, חוסר איזון רגשי אבל הגוף נכנס למצב של התייבשות פתירה. הגוף חכם ולא ימות מצמא, אבל הפתרון שלו למצב זה רע לך – הוצאת הנוזלים מתוך התאים. הווה אומר ירידה בנפח הדם שגורמת בהמשך לירידה בלחצי הדם שמשתקף ביובש בפה ובלשון לבנה. במגע בגופך, קל לי לאבחן את המצב הזה כבר בתחילתו – אז לשתות מים – אני מבקש ממך. יש לזכור שבחורף יש לשתות לפחות ליטר וחצי של מי ברז – ובקיץ אפילו 2 ליטרים (ביותר מכך אין צורך) ובעזרת צום חי ולגימה מדויקת אפשר גם להוריד לחץ דם.

File:Alexandre Falguière-Caïn et Abel.jpg - Wikimedia Commons

Alexandre Falguière- Caïn Et Abel קין והבל מקור תמונה ויקימדיה

אם החלטת מסיבה כלשהי להתחיל בצום חי לבדך חובה עליך לזכור שתזונת צום החי מבוססת צמחים, נעדרת בישול ויכולה לעורר תגובות שיחייבו אותך, לפעמים, לפנות לעזרתי, לעזרת רופא המשפחה שלך או אפילו לפנות למיון. אם נתקלת בתופעות שיפורטו בהמשך וחלקן דומות לתגובה על שתייה מופרזת של אלכוהול – כשברור לך לחלוטין שאין כל אלכוהול בתפריט שלך. פנה מיד למיון או צור קשר עם הרופא שלך אפשר גם להיוועץ בי

Tizian 091.jpg

Imprimir Adán y Eva, de Rubens (1628 – 1629) קטע, בעקבות טיציאן – רובנס אדם וחוה. מקור תמונה ויקימדיה

צום חי הוא תרופה שנועדה להחלים את האברים הפנימיים שלך

צום חי הוא תרופה – שפועלת מהר – אבל הוא לא שינוי דרך חיים. צום חי גם לא נועד להרזיה – הוא תרופה!!! יש לדעת כי צום חי לאיבר הכבד שונה מצום חי לכליות, ללַבְלַב (Pancreas) או לטחול (The spleen) – בצום חי ללבלב למשל, אין להשתמש בכלל בפחמימות. האיסור הזה  כולל דגנים מלאים שמוגדרים גם הם כפחמימות – כשמדברים על כליות חובה להשתמש בפחמימות אבל במידה הנכונה.

מרק לימונים – בא לי מרק לימונים להקפיץ בצל וחצי ו2 שיני שום עם למון גראס גזר1, ו3 עלי דפנה, להוסיף 1/2 קלח תירס, 2 קישואים ו10 לימונים חתוכים לרבעים – ומשהכול מוכן לשפוך קרם/חלב קוקוס לפי הטעם לערבב עם מיים – לתבל (אגוז מוסקט,פפריקה, ציפורן, הל.-) לקרר להמתין חצי יום לחמם מעט ולהגיש – יו איך בא לי. אני הולך לקנות לימונים.

הלימון הוא אחד מהפירות הכי בריאים לגוף שלנו. מעיכוב תהליכי הזדקנות, דרך עזרה בשמירה על המשקל ואפילו העלאת מצב הרוח וכתרופה נגד דלקות. הפרי החמוץ הזה עושה לכם טוב ומסייע בספיגת הברזל בגוף. מומלץ לצרוך את הלימון סמוך לאכילת מזונות העשירים בברזל, שכן הוא מעודד את ספיגתו.
הלימון חשוב בחיזוק מערכת החיסון. הלימון עשיר בסיבי פקטין הגורמים לנו לשובע לאורך זמן ומורידים חשק לסוכרים. הלימון מאזן חומציות יתר – הוא שעוזר לשמור על מצבו הבסיסי של הגוף. הספרידין (Hesperidin) שמצוי בעיקר בקליפה הלבנה של לימונים וכן חומצה אלגית (פנול צמחים טבעי שנמצא בקליפה של פרי עץ הרימון) משפיעים על המבנה הכימי של תאי הכליה לטובה (במודלים סלולריים) על ידי הפחתת לחץ חמצוני ומניעה של הרס האינסולין. הטיפול בהספרידין (לא ליטול כתוסף ללא יעוץ) ובחומצה אלג'ית במינון של 5 מ"ג (5 מ"ג / ק"ג BW) ברקמת הכליה הראה ירידה משמעותית ברמת תכולת החמצון ובו זמנית רמה מוגברת של תכונות נוגדות חמצון בדרך להחלמה ברקמות הכליות [מקור]. הלימון מכיל גם כמויות יפות של ויטמין C.

צום חי לתיקון הכבד

תפריט מתבקש ינתן לך בפגישה בקליניקה – נא לקבוע תור באמצעות הכפתור בסוף מאמר זה למטה.

צום חי לתיקון הכליות הסוררותאי ספיקת כליות או תסמונת נפרוטית (Nephrotic Syndrome)הבסיס לתיקון הכליות באמצעות צום חי –  הווה אומר: מעט חלבונים – בתיקון הכליות אסור חלבונים והנושא הזה רגיש במיוחד כי אי אפשר לחיות בלי הספקת חלבונים מסוימת לגוף. מכל מקום יש להשתמש כאן בצום חלבונים (ראו כאן) במעט חלבונים ככל הניתן ולגוון אותם כל הזמן עם חלבון מלא שאינו בא מקטניות כגון כוסמתגרגרי אמרנט, אפונה (לא יותר מכף 1 ליום כי האפונה מלאת אשלגן) קנואה ואפילו טף וכוסמת גם פולי סויה מכילים חלבון מלא. בתיקון כליות אני נעזר בצום חי, צום חלבונים ומשתמש בעת הצורך גם בעזרת הסשימיחלבון נא מדגים כגון סלמון, קלמרי ואפילו טונה וסרדינים או הרינג. מותר כרוב כבוש וחימום עד טמפרטורת חום הגוף. חובה לצרוך פחמימות ובהקשר זה ישנם בשוק קריקרים נאים. הם מיובשים בחום נמוךלא אפויים – מותר גם שבולת שועל וכוסמת בכמויות קטנות. 

File:Hans von Aachen - Bacchus, Ceres and Amor (?) - Google Art Project.jpg

צום חי – במקרה של מחלת הסרטן באחד מהאיברים הפנימיים שונה אף הוא בדומה לצום חי לתיקון הכבד אסור להתקרב לפחמימות, בננה מוגדרת פחמימה, אך אסור גם לצרוך פרות – למעט אבוקדו ואפונה שמוגדרים כפירות. 7 לימונים ליום בצום חי נוגד סרטן חובה. למעשה כל כמות הפרי המותרת היא 7 לימונים. אסור חלבון מהחי ויש להגביל חלבונים כדי להפחית את רמת ההומוציסטאין בגוף. 

שעועית חייה שהושרתה במשך 48 שעות בסודה לשתייה.

בצום חי אסור לבשל, לאדות, לשרוף, לחמם או לטגן ולאפותמותר לייבש בשמש או במייבש שלא עולה על 30 מעלות. במקרים מסוימים מותר להמליח, להתסיס במיץ לימון, בחומץ תפוחים ואפילו במלח כמו בכרוב כבוש, או בכבישת נתח סלמון גם הקימצ'י מותסס וכן פולי סויה למעדן הנאטו, ומלפפונים, סלק, שום, כרובית ובצל כולם טובים לך. התסיסה מקנה לירק תכונות בריאותיות חדשות כמו חיידקים מועילים וויטמינים, וגם מוסיפה טעמים מדהימים למנה שאליה הם מתווספים כתבלין. מותר להשתמש בתבלינים חיים או מיובשים בעלי טעם חזק ווסגולות רפואיות שונות, משתמשים גם באצות ים משרות,.בצום חי אפשר לחתוך, לפרוס, לגרד, למעוך, לרדד, לגרוס, להשרות, להקפיא, לערבב, לייבש, להניח בשמש, וכאמור לעיל, לחמם עד חום הגוף ולהתסיס.

File:Rembrandt - The Flayed Ox - WGA19252.jpg

The Slaughtered Ox – Rembrandt Harmenszoon van Rijn השור הנשחט רמברנדט – מקור הצילום ויקיפדיה

צום חי הוא אוכל נא ( RAW FOOD ) מזון שמאט, באופן דרמטי, את תהליך ההזדקנות של הגוף, הוא מחזק את מערכת החיסון, משפר את מערכת העיכול וגם מספק כמויות עצומות של אנרגיה לגוף. 

תותים, פטל ואוכמניותמותרים בצום חי גם זרעי צ'יה, וקליפת זרעי לחך – פסיליום, פטריות שאגה, פטריות ריישי ואפילו שורש בשם הו שו ווו ובשר נא.

סשימי טורו - צילם יורי מרגולין

סשימי טורו הוא הבטן של הדג הפראי – טונה, והחלק הרך, המובחר ביותר וגם החמאתי ביותר. הוא טעים באופן בלתי רגיל – אוכל האלים. צורתו היא צורת סנפיר, מעין משולש עם דופן אחת מוגבהת וכשהוא יפה, הוא מרטיט את מביני הדבר. עם נתח זה נוהגים להכין את סוגי הסושי למיניהם – שכן אין להוסיף ואין לגרוע מטעמו שהוא כנזכר לעיל טעם האלים. מניחים את פרוסות הטורו על מצע קרח יחד עם קיסמי צנון, ג'ינג'ר, ווסאבי, עלה שיסו ופנכת סויה ליד, ומגישים. הטונה שייכת למשפחת הקוליסיים, ומונה כחמישים מינים ככלל, וביניהם גם הבוניטו אטלנטי, הטונית אטלנטית והפלמידה ים תיכונית, שלושה מינים הנמצאים בים שלנו. הטונה אלבקור, מין מעט גדול יותר ממשפחת הקוליסיים, מגיחה אלינו מדי פעם, אבל כשמדברים על טונה, וטורו, מדברים בעיקר על טונה כחולת הסנפיר,  (Thunnus thynnus), פסגת הטונות בעולם כולו. הטונה הזו אטלנטית. הפיניקים – בוני קרתגו, הבינו את חשיבותה וטעמה של הטונה, ולכבודה תעשו את ייבוש המלח. בעונת הרבייה באביב, כאשר טמפרטורת המים הגיעה ל- 24 מעלות, צדו את הטונה בכמויות גדולות באזור סיציליה, ולאחר מכן כבשו אותה במלח אשר ייבשו בבריכות מיוחדות – גם טונה במלח נקשרת בצום חי.- טורו צילם יורי מרגולין

הם חשובים ולא נהרסים על ידי הבישול. המזונות החיים דורשים אנזימים מהגוף שלך לתהליך העיכול שלהם למעשה הם דורשים רמה נמוכה מאוד של אנזימים כדי לעכל אותם. לשם דוגמה ילדים או נערים שאוכלים אוכל מבושל, זקוקים  לכמות גדולה מאוד של אנזימים לעיכול המזון, אפשר לומר שהם זקוקים לכמות של פי 30 אנזימים ברוק – למשל – מאשר ילדים או נערים  שניזונים מאוכל נא/חי.
ככל שאדם מתבגר היכולת הזו הולכת ונעלמת, כך שהאוכל החי/נא שביסוד הצום החי בעצם עוזר לאדם לשמור על רזרבת האנזימים הקיימים בגופו. מה שמסביר החלמה מסוכרת מסוג 2 בתוך שבועיים ואי צורך בנזרקת אינסולין לאורך כל חייו, שהוזכרה למעלה.

File:Peter Paul Rubens - Hercules and Cerberus, 1636.jpg

Peter Paul Rubens – Hercules and Cerberus, 1636 מקור ויקיפדיה

יין מותר בצום חי – רק ללא סולפיד! רגע, אסור בתיקון הכבד או בהורדת כולסטרול – על איך להוריד כולסטרול רע רשמתי לך – כאן מותר יין בצום חי אבל, רק יין עשיר ברזרבטול.  הרזרבטול מצוי בקליפות ענבים, בוטנים, אוכמניות, חמוציות וקקאו. הוא נמצא גם במיץ ענבים ירוקים ואדומים (כולל יין שנעשה נכון), באסאי ותותי עץ.  תותי העץ של נביטאס נטורלס, אורגניים וגדלים באדמות פוריות בטורקיה. כאן גם מייבשים אותם, במשך דורות רבים בהם הרזברטרול מצוי בשפע והוא גם נוגד החמצון העיקרי בתותי העץ הללו. רכיב זה נמצא קשור במניעת מחלות לב, סרטן, אלצהיימר וסכרת. הוא בעל תכונות מרפאות מאוד. הוא נמצא רק ביינות שמופקים בצורה טבעית, ויש לצרוך רק מהם בצום חי.

Titian - Venus with a Mirror - Google Art Project.jpg

נועזות – אם בכל זאת החלטת מסיבה כלשהי להתחיל בצום חי לבדך יש לזכור שתזונת צום החי מבוססת צמחים, הרבה עלים ירוקים אורגניים כשל הירקות נכונים לאיבר הדורש תיקון, מותר בשר נא, ויש להמשיך את התרופה הזו (צום חי) ללא סטיות במשך 24 שבועות לפחות – אמת המבחן שיפור בכוחות הגוף, בתשוקה המינית, הפחתה בשומן הבטני, שמסמלת הפחתת השומן סביב האיבר הפגוע בתוך גופך, ירידה ברמות סמני הדלקת ובבדיקת הצואה. ברק בעין וצלילות מחשבתית לצד שיפור באיכות השינה וטונוס השרירים שמרכיבים את הכיווצים הכרוניים בגופך. 

לקטינים– חלבונים צמחיים , קושרים סוכר, המחוברים לדופן (ממברנות) התאים – עלולים להיות, המקור החבוי לאנמיה, ירידה בB12. וגם לפגיעה בבריאות. ומאחר ולקטינים, נוכחים ברוב המזונות הצמחיים, שאני מבקש למען החלמתך בצום חי, צום חלבונים ואפילו בצום גליקימי ואם תזונתך מבוססת כבר כמה שנים על מזון אמתי וחי, רו פוד ואפילו קיצוני יכול להיות שהאויב שלך נסתר והינו עודף לקטינים. יש לחדול מנטילת נבט חיטה, דלעת, עגבניות, ותירס על מוצריו – הצמחים הבטוחים מבחינת תכולת הלקטינים: אספרגוס, שום, בצל , סלרי, פטריות. בנוסף , ניתן לצרוך ללא הגבלה ירקות שורש מבושלים (לא כולל תפ"א). 
ירקות עליים ירוקים מצליבים – ברוקולי , כרוב ,כרובית, אבוקדו – הגם שהאבוקדו מכיל הרבה לקטינים , הם בטוחים למאכל – כדאי לך להמשיך ולקרא את המאמר כדי לדעת עוד – ירון מרגולין
למעלה ציור קיר (קטע) של הצייר פייטרו דה קורטונה – רומא פלאציו סנטוריו Palazzo Senatorio – היה במקור הארכיון הממלכתי של רומא הקיסרית והיחיד שנותר מהעידן הרפובליקני. ממוקם בפיאצה דל קמפידוגליו על הגבעה הנושאת אותו שם.

File:Valentin-de-boulogne-concert-louvre.jpg

אזהרה לקטינים (Lactones)  – אם נתקלת במהלך ניסיונותיך להחלים בכוחות עצמך, בתופעה של ריבוי היציאות הווה אומר שנגרם לך נזק בשל חולשת הטחול, או פגיעה בו ועליך ליצור איתי קשר מיד או לפנות לחדר מיון. (יציאות מרובות מוגדרות כיותר משלוש יציאות ביום. אם הרגיל שלך, זו יציאה אחת גם שתיים זה ריבוי יציאות). בנוסף יש לשים לב לצואה קשה ויבשה. גם כאן עליך ליצור קשר מיידי (איתי או לפנות למיון) צואה יבשה בצום חי קשורות לחולשה של הכליות שלך וזה רע מאוד (אני מבקש ממך, מיד, אבל מיד ליצור איתי קשר) גם גרוד בעור הוא סימן רע – אם מסיבה כלשהי במהלך צום חי החל לגרד לך העור, החלו להופיע על רגליך למשל בשוקיים, פצעונים מטרידים – גם זו סיבה לפנות אלי – מידית – יתכן שיש לך בעיית לקטינים (lectin, חלבון קושר סוכר. הרעלת לקטינים יכולה גם להיראות כתופעות נוכח שתיית אלכוהול מופרזת – יש ועולה לך החום, סחרחורת, שלשול וגזים ואפילו הזעה מוגברת וראיית שחור מול העיניים – חלק מהתופעות הן כאבי תיקון והחלמה וחלק דורשים התערבות מידית של מי שמבין במצבך – רוצה להחלים מהר ובבטחה טוב יותר ליצור איתי קשר בטופס שנמצא ממש כאן למטה – אשמח להשיב לך על כל שאלהעוד הללקטינים בהמשך המאמר – 

"ונוס ואדוניס" (1595-7), יצירת מופת, מוצגת בווינה, The Kunsthistorisches Museum מקור צילום ויקיפדיה

מתי עוברים לצום חי – בבדיקה בעת האשפוז שלה במצב של אי ספיקת כליות קשה בדיקת המעבדה הראתה זליגת פרוטאין מהכליות בבדיקה נרשם פרוטאין אוריאין 611. זה הרגע בו מדברים על פרוטאינוריה (Proteinuria). פרוטאינוריה היא מצב שבו מופיע חלבון (פרוטאין) בשתן. לאדם בקושי יש כוח להרים במצב כזה להרים את עצמו, כדי להגיע לשרותים – ככה רחל הגיעה אלי –  המדד של הפרוטאין אוריאין שלה היה 611 – מבהיל, ממש לא מדד טוב, ומצביע על כך שהנימים הקטנים של הכליות שלה לא בסדר. כדי לדעת מה לא בסדר יש לערוך מספר בדיקות – אבל כולן במקרה של רחל הראו שהכליות עצמן תקינות. על פי פורטל הרפואה של ישראל רק אם פרוטאינוריה היא מעל 500-300 מ"ג ליממה זה רע. והמדד הזה שהחלנו בו עמד כאמור לעיל, על 611 וזה היה רע. עלי הוטל לחשוב איך להתקדם עם מדד כזה, כשהרופאים ששמרו עליה לא עזרו, אבל שללו פגיעה בנפרונים או בדופן האבובית, אבל בכל יום מצבה הלך באותם ימים נוראיים והתדרדר בבית החולים בו אושפזה במחלה לטיפול באי ספיקת כליות. המדדים השליליים רק החריפו. הם התדרדרו משעה לשעה. כך הוחלט למלט אותה אלי. בדרך כלל הבעיה במקרה של פרוטאינוריה  מתרחשת בגלל סוכר גבוה בדם או בגלל תפקודי כבד ירודים או טחול = אבל עד כה המדדים של אברים אלו היו חיוביים והסוכר שלה היה טוב, כרגע הוא למשל עומד על 70 שזה מדד טוב. ה GFR באותם ימים היה נורא קשה ועמד על 17.5 לכן  רק נזעקנו להרים אותו. שאי אפשר לחיות אם ה-GFR יורד מ 15. ובדרך כלל הוא יורד ויורד. האמת שלאחר 3 חודשים הגענו למדד של הפרוטאין אוריאין 178, ללא צום חי, ויותר מכך, בתיקון כליות סוררות מדד האוריאה בעיני חשוב ממדד הקריאטין בבדיקות האוריאה לאחר 5 חודשים המדד עמד על  46 כשהנורמה של בדיקת אוריאה זה עד 43.אני חושב שזה אחד ההישגים הגדולים בעולם רפואת הכליות. הקריאטנין שפחות חשוב בעיני בתהליך ההחלמה עמד על 3.70 ולאחר 5 חדשים הוא עומד על  2.3. רחל רשמה לי אז: "אני עדיין לא מעכלת איך שרדתי לפי מה שהרגשתי במילה אחת " חולשה" .קיבלתי אתגר חדש להתמודד והמתנה שלי זה אתה, רק לחשוב מה הייתי עושה בלעדיך ולאן הייתי מגיעה עם הרפואה הרגילה???"  נחזור לצום חי ולבעיה שנותרה – חלבון בשתן. פרוטאין אוריאין – היום (שבת ה- 9.2.2019), לאחר 5 חודשים החלבון בשתן שוב עלה. מדובר בעליה קלה. הפרוטאין אוריאין עלה מעט והמדד של הפרוטאין אוריאין עומד כרגע על 238. שאר המדדים מעוררים תקוה, והאריאה יותר מכך 46 זה מדד מדהים – הערכים כל הזמן, בכל בדיקה (אחת לחודש, חודש וחצי) רק הולכים ומשתפרים ורחל שבה לפעילות חיים רגילה ועשירה בעניין. הסבר מדד גבוה של פרוטאין אוריאין אומר, שחלקיקי הפרוטאין שהם חלקיקים גדולים פורצים דרך המסננת (אבר הכליות) הגם שהיא תקינה, אין בה בקעים, קרעים וחתכים ומזהמים את הגוף. הרפואה בדרך כלל מתמקדת בבעיה כזו ופותרת אותה עם תרופות, שהורסות את אחד מהאברים הפנימיים, אבל, האמת שאין לי מושג מה מקור הבעיה -אחרי הכל, כל בדיקות האבר עצמו מראות (ביופסיה, אולטרסאונד) שהאבר תקין זה הרגע בו החלטתי להעביר את רחל המתרפאת לצום חי – שזה אומר 2 כפות עדשים מושרות במים ליום עם 2 כפות בורגול, כוסמת או שיבולת שועל. ואין לחם רק גרגירים מונבטים – כי לחם אינו מזון חי. בצום חי יש למדוד כמויות לפני ההשריה %50 גרם מול 50% גרם. אבל המעקב כאן הולך וגדל בשל החשש להרעלת לקטינים (lectin, חלבון שקושר סוכר). לאחר שבוע, אם שרירי הגב שלה לא יתרככו מהר יידרש לעבור ל4 כפות של חלבון חי מלא שאינו קטניות כדי למנוע רעלת לקטינית

תיבת נח של פול דה ווס אסכולת אנטוורפן – מקור צילום ויקיפדיה

הלקטינים
ללקטינים
(lectins חלבון ששמו לקטין, מוגדר כאנטי נוטריאנט שנמצא במזון וגורם מזיק לבריאותנו) תפקיד חשוב בהפעלת המערכת החיסונית בכל הקשור בשיקום אבר פגוע – בצמיחת תאים, במוות התא וברגולציה של שומן הגוף. הלקטינים עמידים בפני עיכול אנושי, הם בריאים והם נכנסים לדם ללא שינוי. יחד עם זאת ובמקרים נדירים הם יכולים להפוך את רירית דופן המעי חדירה יותר מדי. תופעה שיכולה במקרים מסוימים לאפשר לחלקיקי מזון כגון הלקטינים lectins שנמצאים בשעועית, סויה, תפוחי אדמה, עדשים ונבט חיטה להתגנב אל זרם הדם ובהם החלבונים שגורמים להיצמדותם של תאי דם אדומים: אגלוטינינים (Agglutinins). תסמונת מעיים דולפת (מעי דליף, או gut permeability, הוא מצב שבו מחברי המעיים אינם צפופים וקיימים ביניהם מרווחים גדולים או חורים, מה שמאפשר לשרשראות חלבונים לא מפורקים וגם לטפילים ורעלים להידבק לדופן המעיים, לחדור מהמעיים לדם ולערער את גמישותם ורע מכך לכווץ את מערכת השרירים שעוטפת את הדופן – ראו עוד על נושא זה במאמרי על אובדן גמישות העורקיםכאן) התופעה הזו בהחלט יכולה לגרום לתגובה דלקתית שמרחיבה את ההידבקות אל הדופן, בהמשך דלקת והתופעה מעוררת בצקת, דליפה וגרוד בעור השוקיים – ולעיתים גם בזרועות. אלרגיות עוריות, נקשרת אם כן ברגישויות ללקטינים שבמזון, גם עייפות וכאבי שרירים, דלקת כרונית כולם יכולים להצביע על בעיית לקטינים גם מחסור בברזל, מגנזיום או אבץ. בהחלט אלו הם סיבה לנועזותך להחלים בכוחות עצמך הראויה לציון אבל,אם לא תעזר בעצה הנכונה תוכל זו להביאך בכל זאת אל הקליניקה – על-מנת לקבל סיוע ועזרה.

כוסמתחלבון הכוסמת הוא חלבון מעולה להגמשת העורקים מעטים יודעים שחלבון הכוסמת הוא חלבון מלא, שמכיל את כל 8 חומצות האמינו החיוניות, ובמיוחד ליזין, תראונין וטריפטופן. הכוסמת מכילה ביופלבנואיד בשם רוטין שנמצא בקו ההגנה הראשון על דפנות העורקים הוא אנטי-אוקסידנט רב עוצמה שמחזק את דפנות כלי הדם, מונע דימום ועוזר להגמשת כלל צנרת הדם ומשמש משום כך למניעת לחץ דם גבוה. הרוטין נמצא במקורות נוספים, אבל בכוסמת הוא נמצא במינון גבוהה בהרבה. הכוסמת מכילה חלבון נפלא ולכן היא משמשת בתהליכי החלמת הכליות וצום חלבונים בשלב השלישי בערך אחרי 11 חודשים מהטיפול הראשון ובצורך שנוצר לחיזוק קו ההגנה הראשון על דפנות מערכת העיכול. ב150 גרם כוסמת תוכלו למצוא את כמות החלבון המספיקה ליום (ב100 גרם כוסמת יש כ13 גרם חלבון זו כמות נפלאה בצום חלבונים בתקופת ההחלמה השלישית ממצבי אי ספיקת כליות ומדד GFR נמוך מ30. צרכו כוסמת מבושלת / מושרת / נבוטה (הנבטה רגילה מספיקה אין צורך להגיע לנבט ירוק!). הכוסמת טובה לחולי סוכרת ואפשר לאכול מהכוסמת גם על בסיס יומיומי. (4 כפות ליום – בלבד)

האגלוטינינים (Agglutinins) שהוזכרו לעיל, הם חלבונים אשר נמצאים בדגנים ובקטניות. בהם הם משמשים כחלק מההגנה הטבעית  כנגד פטריות וחרקים, וחלק מהחלבונים במשפחה זו הם רעילים ובמיוחד ריצין. האגולטינין של נבט החיטה (WGA – Wheat Germ Agglutinin) שהוא הנחקר ביותר, מוסף לצמחים רבים כולל תירס בתהליכי הנדסה גנטית כדי לשפר את עמידות הצמח למזיקים. הבעיה שעומדת לפנינו היא שחלבונים אלו עמידים מאוד לאנזימי העיכול, והם גם עמידים בחום ובחומצה (כלומר לא מתפרקים בבישול, על ידי חומצת הקיבה או על ידי אנזימי העיכול). האגולטינין של נבט החיטה (WGA) נמצא כפוגע בתאי המעי ומגביר את החדירות שלהם לפתוגנים כאשר האגולטינין של נבט החיטה ( WGA) חודר את המעי ומגיע אל הלימפה והדם הוא משפעל את מערכת החיסון וגורם לדלקות מקומיות במעי כמו גם להגברה של מתווכי הדלקת במחזור הדם. גם האגלוטנין של הסויה מזיק כמעט באותה המידה וזה של הבוטנים אינו רחוק מהם בכך. אם לא די בזאת האגולטינין של נבט החיטה (WGA) מדכא במעיים את האנזים אשר מעודד את תאי המעי להתחלק ולתקן את הנזקים של הפתוגנים ובכך מאט את תהליך השיקום הטבעי של המעי.

File:Michelangelo temptation of adam and eve.png

Michelangelo temptation of adam and eve מקור צילום ויקימדיה

הלקטינים נמצאים לאחרונה בקו האש – הם סוג של חלבונים בריאים מהצומח – והם נמצאים בכמויות גבוהות יחסית בזרעים של קטניות (עדשים, שעועית, סויה) בדגנים (חיטה, שיפון שעורה וכוסמת), באגוזים וזרעים, ובירקות ממשפחת הסולניים. "לקטינים", הוא שמה הכולל של קבוצה גדולה של חלבונים. הם מצוידים בזרועות הצמדה שאותן הם מחברים לפחמימות כמו לקטוז, פרוקטוז וצורות אחרות שלהן, ויוצרים קומפלקס חדש ומרגע שבו הם נצרכים הם נקשרים לגליקופרוטאינים (Glycoprotein) המבצעים תפקודים רבים בגוף ואחד החשובים בהם נמצא בקו האש של תהליכי החלמה של אי ספיקת כליות, סוכרת וכבד שומני הוא כמובן וויסות המערכת החיסונית בתפקיד שמירה על רמות החלבון בדם. לכאורה הם חומרים טבעיים ולכן אינם מזיקים כלל רק בריאים, אבל בכל זאת ישנן עדויות לכך שיש גם להיזהר מפניהם כי לעתים נדירות אופן פעולתם בעייתי.  לקטונים או לקטינים נמצאים בכל אספקת המזון שלנו, אך הם נמצאים בריכוז גבוה במזונות הבאים:
תפוחי אדמה
חציל
סויה
עדשים
פלפלת
נבט חיטה
חיטה
שעועית אדומה – אזוקי
אפונה
עגבניות
בוטנים
צום לקטינים דורש בדיקה מקדימה של מצב הברזל ואנמיה – לצד אלרגייה למזון (היסטמין) – במקרים אלו יש לשקול צום כולל המבוסס על הימנעות ואיסור ליטול מהמופיעים ברשימה למעלה מתפוחי אדמה ועד לבוטנים גם הימנעות מבשר של בעלי חיים צורכי דגן, תירס וקטניות. צום לקטינים ממליץ לאכול פירות מקומיים כשהם בשלים ולא פירות מיובאים שעברו הבשלה מלאכותית, מצביע על כך שישנם מזונות (כמו שעועית) שחייבים לבשל אותם היטב ולא לאכול אותם נאים, שעועית למשל חייבת להגיע לרתיחה ולהמשיך לרתוח במשך 10 דקות – ורק לאחר מכן להוריד את גובה הלהבה- צום לקטים מצביע על כרוב כבוש (ביתי) כי יש מזונות שמוטב לאכול אותם מותססים. כך למשל, המיסו הוא סוג של סויה שעברה התססה שפיתחו במזרח, והטאמאלה היא הדרך שבה המקסיקנים מתסיסים תירס בתוך עלי בננה וכך גורמים לפירוק הלקטינים – מעדן שאני ממליץ עליו בחום. נאטו – אני מאוהב בנאטו –

נאטו NATTO מזון על להגנה על רירית המעי.
מספרים שהנסיך שוטוקו: שחי ביפן בתחילת המאה השביעית, סייר בעמק האומי ונח בכפר וראדו, האזור המפורסם בגידול פולי סויה ביפן. הנסיך נתן לסוסו כמה פולי סויה, עטף את שאר פולי הסויה בקש אורז ותלה אותו מעץ שהונח על גב הסוס. למחרת הפכו פולי הסויה לנאטו האגדי, שהנסיך טעם, טבל במלח, ואהב אותו מאוד. לאחר מכן  תושבי העיירה שבו על צעדיו והכינו הרבה מאד נאטו, ואף שינו את שם הכפר ל- Warazuto Mura ("כפר גלישת קש האורז").
נאטו הינו מאכל המופק מפולי סויה שעברו תהליך של התססה. מאכל יפני מסורתי הקיים למעלה מ-1000 שנה. הפופולריות של המאכל עלתה בעקבות תרומתו הרפואית הגדולה למעיים. לדוגמא נהוג לחשוב כי הוא מונע התקפי לב, שבץ מוחי, דלקת בריאות, גרדת, אבדן ראייה וסרטן וכל זאת משום שהוא מחזק את צנרת העיכול. הסיבה העיקרית לתכונות המרפא המיוחסות למעדן הזה, היא העובדה שבשעת התסיסה נוצרים אנזימים, ויטמינים חומצות אמינו ועוד תוצרים בעלי ערך תזונתי חשוב. כל אלה מעניקים לנאטו את היכולות הרפואיות והבריאותיות שלו. נאטו מכיל ויטמין B12, שחסר בתפריט של צמחונים, ולכן מתאים למתנזרים מבשר.

צום לקטינים מתמקד בבשר מרעה, חלב מרעה, זיתים ושמן זית, בטטה, עלים ירוקים, אפשר לאכול את עלי הבטטה וגם את עלי עץ האבוקדו, וכשאין אבוקדו את הגרעין – פרטים נוספים יתקבלו בקליניקה
לא כל הלקטינים זהים באופן פעולתם. אלה מהם שעלולים להיות בעייתיים יותר נקראים פרולאמינים (גליאדין שבגלוטן) ואגגלוטינינים (לציטין סויה, שעועית אדומה ובשעועית ירוקה – באחרון הם נמצאים בכמויות קטנות, באזוקי הכמויות עצומות). אגגלוטינין שמצוי בשעועית אדומה, בכמות גדולה גם לא נהרס בחימום. יש לדעת שהלקטונים מצויים גם במלפפון, קישוא ודלעת. כאשר חלבון לקטין (מהסוג הרעיל) כמו אלו שנמצאים בחיטה (ויטאגלוטנין), נצמדים לתאי דם אדומים ועלולים להצמית את הדם (לעצור את יציאת הדם). צרבת למשל מוסברת פעמים רבות בניסיון נואש של הגוף לתקוף את הלקטינים שפוגעים בדופן התריסריון והמעי הדק – פגיעה במעי הדק (תסמונת המעי הדליף ) יכולה להשפיע על יכולת הספיגה של המעי –  אלרגיה לגלוטן למשל, היא פעמים רבות חלבון חיטה גלוטן והוא סוג של לקטין שדולף כך אל מערכת הדם, לפני שעבר פירוק מלא. תסמין נוסף לבעיית המעי הדליף מניעה של הספקת ברזל לגוף. [איבוד ברזל מהגוף הוא תהליך לא מבוקר ורציף אם כי הכמות היומית האובדת צנועה, מאזן הברזל בגוף מבוקר על ידי שינויים במידת הספיגה שלו במעי ולפגיעה בדופן חשיבות הרסנית עצומה. הטיפול במתן מקורות לברזל מעולם הצומח נפוץ וכולל קטניות (שעועית, חומוס, עדשים, סויה), טחינה, אגוזים וגרעינים (חמניות, דלעת) וירקות עליים (שמיר, פטרוזיליה, סלרי) כולם נמצאים במדד האסורים לחולי כליה או במדד הלקטינים הגבוה שמקצין את הבעיה כקטניות.] התעוררות נוספת להתבוננות בלקטין עולה גם כשישנה פגיעה בתנגודת האינסולין (הלקטין מחליש את פעולת האינסולין – מחסנאי שמניח את הגלוקוז ומוציא אותו מהדם על מדפי תוך התאים – לשימושם, אינסולין נחלש מעלה את נוכחות הגלוקוז בדם ומסכן בסוכרת)  לקטינים אחרים שנצמדים לפחמימות או לחיידקים וגורמים להשפעות חיוביות מבורכים יש לדעת שההשפעות של הלקטינים מגוונות מאוד ורק במקרים של מחסור בויטמין B12 [ניתן להסיק כי מחסור ב – B12 הוא תסמין של תת חומציות בקיבה – (היפוכלורידריה)] ברזל – במקרי אנמיה – עלינו לבדוק אם המטופל בצום חי לא נפל קורבן ללקטינים – יש לחדול מיד בשימוש בשעועית אדומה לא מבושלת כי דווקא בה נמצא לקטין שנצמד למעי וגורם לדלקת חריפה שעוצרת את מעבר הברזל לזרם הדם. הלקטינים האלה שבשעועית אדומה לא מבושלת רעילים. גם הסובלים ממחלות היפוכלורידריה – תת חומציות בקיבהאנמיה ממארת המלווה בחוסר ויטמין B12 שגורמת גם לירידה במספר כדוריות הדם האדומות (אנמיה), ובמקרים מתקדמים גם לחסרים נוירולוגים שונים (נימול בגפיים, הפרעות ביציבה ובתחושת הרטט) לאסטמה, אקזמה, הפרעות אוטואימוניות כרוניות אפילו ‏אלרגיות למזון, מחלות כיס מרה, אקנה, מחלת אדיסון, ‏צליאק, סוכרת/סכרת, סרטן קיבה, גסטריטיס, הפטיטיס – דלקת כבד, אי סבילות למזון, אורטיקריה, אוסטאופרוזיס, נשירת שיער, פסוריאזיס, וויטילגו חייבים לבדוק אם שורש הבעיה לא באבדן גמישות העורקים באזור התריסריון או בצנרת המובילה אליו למשל מהלבלב או בדופן המעי העליון – עוד על נושא זה רשמתי כאן
המודעות ללקטינים עלתה בשנים האחרונות בשל הצטברות העדויות לכך שגם אנשים שתזונתם מבוססת על צום חי, בריא, נא, עדיין מתלוננים על בעיות בריאותיות וביניהן אנמיה, עליה במשקל, פצעים וגרוד בעור ותופעות נוספות שמקובלות לאחר שתיית אלכוהול מופרזת, גם בחילה, שלשולים, צרבת, נפיחות וירידה בתנגודת האינסולין. דיאטת הלקטין בהחלט מתריסה כנגד הצום החי, צום חלבונים ואפילו נגד תרופות הרואו פוד, שמבוססים בעיקר על אכילה של צמחים, ולעתים אף כאלה שלא עובדו בשום דרך למעט התססה או חימום ולעתים יבוש בשמש. השאלה כמובן נמדדת רק בנזקיה. הלקטינים אכן יכולים להיקשר לפחמימות וכך גורמים להם להיות פחות זמינות לגוף. אך יש לזכור שבתהליכי ההחלמה שנקשרים בצום חי – דווקא הפחמימות נמדדות ב 50 גרם ליום ולא יותר מכך – בדרך כלל כך שהסכנה ממש זעומה ובכל זאת גם אם הם עשויים להיקשר לחיידקים וכך למנוע את ההתרבות שלהם, עלינו לבחון אך ורק אם מדובר בנזקים של ממש או בבעיה נדירה שמספר חולים בודדים בטיפולי כליה למשל, ובשלבים מתקדמים של הטיפול כמו לאחר 9 – 11 חודשים וכשמצב הכליה כבר יציב, נתקלים בה. כמובן שבשלב זה יש לנו פתרון פשוט לבעיה שמוכיח את עצמו בקליניקה והוזכר לעיל – ולשם כך אני מפרסם למעלה את רשימת מזונות ההימנעות ל 21 ימים במקרים נדירים אלו – אני משתמש גם בשורת תוספי תזונה לחיזוק קו ההגנה הראשון, החזרת הגמישות לצנרת הגופנית וכדי לסלק את האנמיה שמקורה בצום חי או בצום חלבונים.
בעיית הלקטינים נדירה כי ה"לקטינים למעשה, הרבה יותר פעילים בקישור לתאים שלנו כאשר הם נצרכים במעבדה בה הם נמצאים בריכוז גבוה ובבידוד מהמזון עצמו, כמו בניסויים, כאשר הם נצרכים במזון, כפי שהם בדרך כלל על ידי בני אדם בפועל – הבעיה פחותה", מציין ד"ר דוד כץ, מנהל המרכז לחקר באוניברסיטת ייל בבית החולים גריפין ומייסד יוזמת הבריאות האמתית בנוסף יצוין שלקטינים שמקורם בקטניות בעלי תכונות מיקרוביאלית ובעלי כושרי פעילות נגד סרטן, על פי מחקר שפורסם בכתב העת הבינלאומי של תזונה מולקולרית למדעים (2017). מחקר שפורסם במהדורת 2015 של כתב העת Oncotarget מצא כי לקטוני צמחים הנקראים MASL (מזרעי עץ Maackensis Maackensis) למשל, בעלי יכולת טובה במיוחד להילחם בתאי סרטן הפה. גם אם דומה שהסוגיה יוצרת פרדוקס, הרי שתזונה מבוססת על קטניות ודגנים נחשבת מיטיבה ומומלצת לתהליכי ההבראה. אבל לא לכולם. מכל מקום אפשר לציין שככל שהקטניה קטנה יותר היא יותר קלה לעיכול ומצריכה פחות טיפול. פול למשל, יותר קשה לעיכול מחומוס, שיותר קשה לעיכול ממאש, שיותר קשה לעיכול מעדשים כתומות. לא כן המצב לגבי השעועית האדומה – אזוקי –  הימנעות מגלוטן היא חלק אינטגרלי של הצום החי. כי אסור בצום חי לצרוך מאפים ולחם וגם איסור זה בהחלט פותר חלק מהבעיה. פתרון נוסף הוא קילוף – מומלצת במצבי רגישות פשוט לקלף, לחלוט, ולהסיר את קליפות הזרעים והירקות כגון חציל, עגבנייה ופלפלים, כדי להפחית את תכולת הלקטינים בהם. החדשות הטובות הן, הכנה נכונה של מזונות המכילים לקטינים יכול לעזור להפחית את תופעות הלוואי הלא רצויות. בצום חי תמיד ישנה גם המלצה על השריה ארוכה, החלפת המים לאחר 8 שעות, ברגישות ללקטינים יש להחליף את המים לעתים קרובות. תהליכי הנבטה – תמיד מסייעים לנטרל את lectins בזרעים, דגנים או בשעועית. התססה ובישול גרגירים, דגנים וקטניות מאוד מומלצת גם ההשריה משפרת את ספיגת רכיבי התזונה ומקילה על מלאכת העיכול. בנוסף מומלץ להפחית או לא לצרוך מוצרי סויה שלא עברו התססה ולהחליפם במזונות שעברו התססה כגון מיסו, טמפה, ונאטו.

מזונות לצום לקטונים הם כל הצמחים, ומזונות שמקורם בבעלי חיים, אשר מכילים כמויות קטנות של לקטונים –  lectin והם כוללים: חסה, קולרבי, עלי בייבי, תרד, אנדיב, פטרוזיליה, אצות, ברוקולי, כרוב ניצנים, בוקצ'וי, כרוב, אספרגוס, צנון, תפוחים, בצל, כרובית, פטריות, דלעת, בטטה, גזרים, אספרגוס, דובדבנים, אוכמניות, תותים, תפוזים, לימונים ודובדבנים.

מזונות  עתירי לקטינים – אסורים לאכילה בצום לקטינים:

  • מזונות עמילניים ומעובדים: אורז, תפוחי אדמה, דגני בוקר, מאפים, עוגיות
  • סוכרים: סוכר, דבש, סירופ מייפל, אגבה, ממתיקים מלאכותיים
  • ירקות ופירות: עגבניות, מלון, דלעת, זוקיני, פלפלים, גוג'י ברי
  • קטניות: סויה, טופו, אדממה, עדשים, אפונה, שעועית
  • מוצרי חלב: יוגורט, ריקוטה, קוטג' וקפיר
  • גרעינים ואגוזים: דלעת, חמניות, צ'יה, בוטנים וקשיו
  • שמנים אסורים: סויה, תירס,בוטנים, חמניות, קנולה
  • דגנים: חיטה, שיבולת שועל, קינואה, שיפון, שעורה, כוסמת

כוסמת ורודה (בדרך כלל הפרחים לבנים) – כוסמתBuckwheat – חלבון הכוסמת הוא חלבון מעולה להגמשת העורקים מעטים יודעים שחלבון הכוסמת הוא חלבון מלא, שמכיל את כל 8 חומצות האמינו החיוניות, ובמיוחד ליזין, תראונין וטריפטופן. הכוסמת מכילה ביופלבנואיד בשם רוטין שנמצא בקו ההגנה הראשון על דפנות העורקים הוא אנטי-אוקסידנט רב עוצמה שמחזק את דפנות כלי הדם, מונע דימום ועוזר להגמשת כלל צנרת הדם ומשמש משום כך למניעת לחץ דם גבוה. הרוטין נמצא במקורות נוספים, אבל בכוסמת הוא נמצא במינון גבוהה בהרבה. הכוסמת מכילה חלבון נפלא ולכן היא משמשת  בתהליכי החלמת הכליות וצום חלבונים בשלב השלישי בערך אחרי 11 חודשים מהטיפול הראשון ובצורך שנוצר לחיזוק קו ההגנה הראשון על דפנות מערכת העיכול. ב150 גרם כוסמת תוכלו למצוא את כמות החלבון המספיקה ליום (ב100 גרם כוסמת יש כ13 גרם חלבון זו כמות נפלאה בצום חלבונים בתקופת ההחלמה השלישית ממצבי אי ספיקת כליות ומדד GFR נמוך מ30. צרכו כוסמת מבושלת / מושרת / נבוטה (הנבטה רגילה מספיקה אין צורך להגיע לנבט ירוק!). הכוסמת טובה לחולי סוכרת ואפשר לאכול מהכוסמת גם על בסיס יומיומי. (4 כפות ליום – בלבד.

אני מזמין אותך לאתר החדש שלי – לחיצות ההחלמה

עורקים גמישית הסוד והדרך לזכות בבריאותך מחדש מאמר יסוד על גמישותם של העורקים 

המשך במאמר "אי ספיקת כליות – להתענג על מזון – דיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע" – כאן

למאמר "סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

אי ספיקת כליות – צום חלבונים

אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים – צום חי

אי ספיקת כליות – מתכונים לדיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע

ירידה בתפקוד הכליות

רוצה להחלים מאלצהיימר

רוצה להחלים מפרקינסון

קל לנקות את הכבד

נשארו לך שאלות

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם

אני מזמין אותך ליצור קשר בטופס כאן למטה, 

אשמח לשמוע ממך – ירון מרגולין

אשמח להשיב לכל שאלה.

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך). מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    Kidney Failure

    Taming the Rogue Kidneys

    Vital Information

    מבוא לפסיכותרפיה מכלולית והוליסטית

    הפסיכולוגיה הטיפולית וההוליסטית – תולדות הפסיכותרפיה

    מגילת רות האלמנה שיצאה ממרחב הנוחות

    יש פתרון כולל לבעיות הקשורות לדימוי עצמי, חוסר בטחון וערך עצמי נמוך – דופמין

    חרדה

    מעגל המוזר – התפתחות ה"אני" בשנה התשיעית לחייו

    איך מורידים לחץ וחרדות באופן טבעי? התמודדות עם סטרס ולחץ נפשי

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    למה אני לא מצליח להתמיד – והסוכר

    גמישות היא מצב נפשי – אתגר בזרימה ושינוי –  אני מבקש להתגמש

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    איך לצאת ממצבי תקיעות בחיים – שיטת שלוש השאלות בגובה העיניים

    נמאס לי מהחיים מה עושים

    על היכולת להשתקם, לקום מאבק הדרך ומכאב הפרידה

    ריגוש רעיוני או התקווה והדופמין – יחשפו בפניך כל הסודות שבהתמכרות שבהמתנה – ריגוש, המתנה, תקוה ודופמין – המאמר כאן.

    מסלול ההתפתחות הנורמטיבי בחיי אדם ודמימותיו בטבלה – סדרת מאמרים.

    שלושת המיצים

    לחלק הראשון הבצל והפלפלים

    לחלק השני – החסה

    לחלק השלישי – תפוח אדמה והבוטיראט

    לחלק הרביעי – הכוסמת המופלאה

    לחלק החמישי – נבטי הברוקולי וחלבון הנעורים

    לחלק השישי – שיבולת השועל והבטא קלגן

     לחלק השביעי – על האצות והפוקוקסנטין

    עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה. 1 

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    הערכות שונות במדידת אשלגן בפלזמה שוללות לפעמים שלא בצדק יתר אשלגן בה – היפרקלמיה פסאודו היפרקלמיה – Hyperkalemia

    מדד חדש לבריאותך – ביטול האסרוסקלרוזים

    אי ספיקת כליות – טיפול ללא תרופות

    אוראה – למה האוראה מוגברת ומופחת בדם Urea

    הקורטיזול וכאבים בבית החזה וביד שמאל

    להוריד קריאטינין, אוריאה ולהחלים ללא תרופות מאי ספיקת כליות

    וירוס הקורונה וגרון יבש

    -אי ספיקת כליות להחלים ללא תרופות – על הGFR ונזקי התרופות

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות – כל מה שחשוב לדעת – חלק ג

    אריתרופויטין (EPO) Erythropoietin

    התרופות והרע – ויטמין D3

    על בדיקות הדם

    אנמיה למה חסר לי ברזל?

    רוצה להחלים מפגיעה במערכת העיכול ללא תרופות?

    להחלים בפשטות ממחלת ריאות חסימתית כרונית

    רוצה להחלים בצורה מלאה מסוכרת

    שחיקת סחוס, למה לסבול? – ללא ניתוח ללא תרופות – טיפול להחלמה

    עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    פרנצ'סקו מסינה Francesco Messina אלהים באדם שחיפש אחר היופי

    ויטמין השמש ויטמין D-

    התרופות והרע – ביוטין B7 ויטמין H

    רוצה להחלים מיתר לחץ דם?

    מזונות גבריים ובטן שטוחה

    שלושת המיצים

    על לחם חוקם של עסקים – מה באמת חשוב לדעת בכדי להצליח (פרק א')

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    על לחם חוקם של העסקים

    למה אני לא מצליח להתמודד

    מגיע לי – העדר הכרה במאמץ של השועט קדימה, בהחלט יכול להוביל לכישלונה של קריירה מזהירה.

    סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

    כאבי גב – פתרון טבעי, עדין ופשוט לבעיה שלך

    כאבי גב לא דורשים ניתוח – רק מגע יד עדינה

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    אי ספיקת כליות – צום חלבונים

    צום חי – הוא תרופה טבעית. אזהרה לקטונים (Lactones) –

    אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים – צום חי

    אי ספיקת כליות – מתכונים לדיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע.

    אילוף הכליות הסוררות – איך להחלים מאי ספיקת כליות להקליק כאן

    "אילוף הכליות הסוררות" תחילת פרק א

    ההמשך לפרק א' של "אילוף הכליות הסוררות"- כאן.

    פרק ב'

    פרק ג'

    נשלח ב כללי, מזון מחלים
    2 comments on “צום חי – הוא תרופה טבעית, מדויקת שמחלימה אותך
    1. Celine Maman הגיב:

      כתבה מרשימה

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *