אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות – כל מה שחשוב לדעת – חלק שני

אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות – כל מה שחשוב לדעת על דרכי החלמה ללא תרופות – חלק שני מאת ירון מרגולין

אפשר להחלים ממחלת הכליות – ללא תרופות

בעיות בכליות – זו תופעה מפחידה ביותר – אבל יש לה פתרוןחלק שני – המזון כתרופה

שינויים פשוטים בתזונה עשויים לעזור להתגבר על זיהומים ומחלות.  גופנו הוא אוקינוס של נוזלים בו חיים תאים שהם צורה של בעלי חיים זעירים. לשלומם ובריאותם הנוזל בו הם חיים (דם, נוזלי הלימפה גם הנוזלים הבין-רקמתיים המקיפים כל תא בגוף, חייב להיות מעט בסיסיים (אלקלינים). אנשים שלוקים במחלה כרונית דוגמת הכליות סובלים בדיוק בנקודה זו. ומה שהופך את הנוזל החיוני הזורם בגופם לחומצי מאלקליני זה מזון שאינו מתאים לגופם. סטיקים למשל מאוד חומציים אבל גם קפה, קשיו, אגוזים, חיטה וגרעיני דלעת.
חידקים רעים רבים חיים מצוין במרחב חומצי יותר. גם הנגיפים שורדים ולשם כך הם מחפשים את המרחב המוגן להם. הוא נמצא להם גם בגוף האדם. כל סוג של נגיף מתקיים בתוך תא מסוים, ולומד לנצל את נוזליו אבל גם את מנגנוניו לתועלתו. בכלל זה החיידקים. הם נמצאים בגופנו ומספרם בגופנו עולה על מספר התאים שבגוף. פרה-ביוטיקה למשל, היא כל מה שהחיידקים הפרוביוטיים שבגופנו אוכלים. חלקם אוכלים בדיוק את מה שאנחנו אוהבים, אבל האחרים נזונים ממזון אחר: סיבים תזונתיים. חיידקים אלה כאשר הם ניזונים מסיבים תזונתיים ומתרבים תורמים לבריאותנו בהיותם יצרנים של ויטמינים וחומצות שומן חשובות. החיידקים האלו (מכונים הטובים) עוזרים לנו בספיגת סידן, מגנזיום וברזל בלעדיהם נגיע למחלת האנמיה – מחלה שהלוקים באי-ספיקת כליות נתקלים בה לרוב, הם אף יכולים לייצר ויטמינים כגון B9 (פולאט), ביוטין B12, וויטמין K וגלוטתיון הוא מתווך חשוב בתהליכי אלרגיה ודלקת.
החיידקים הללו מייצרים חומרים אנטי-בקטריאליים והם מעודדים תגובה חיסונית חיובית שאנחנו זקוקים לה בתהליכי ההחלמה – חוסר איזון באוכלוסיית חיידקים זו עלול לגרום למגוון תחלואים, זיהומים ומחלות דלקתיות קשות. שיבת האיזון וסילוק החיידקים הרעים – אלו שגורמים למחלה, יכולה לסייע רבות להחלמה ומשמשים אותי בתהליכי בניה מחדש של מערכות הגוף שקרסו. על-פי רוב מזונם של החיידקים האלו הוא כנזכר לעיל, סיבים תזונתיים וזו גם הסיבה לכך, שאני ממליץ לך על 2 כפיות פסיליום ביום (כפית בבקר וכפית אחת בערב, הפסיליום נודע גם כמוריד ערכים גבוהים של טריגליצרידים בבדיקת הדם, מפחית יתר לחץ דם וכולסטרול לצד השפעתו החיובית על גמישות הצנרת בגוף).
בהבדל, תזונתם של החיידקים מעוררי המחלה ופלישת הגורמים המזהמים היא סוכר ופחמימות. ללא תזונה נכונה, הרכב החיידקים חוזר להיות זהה למה שהיה עם פרוץ המחלה. לכן, דרוש הצום. בשיטה שלי נמצאים מספר צומות תואמי מחלה.

אני לא מתאפקת לחלוק איתך את השינויים המשמעותיים של פעילות הכליות שלי. אמרת לי בעת ''לחיצות ההחלמה'' שאתה מרגיש שהכליה שהמאלית כנראה החלה מתפקדת מחדש. והיום קיבלתי הוכחה שיש זרימה של דם אליה וממנה, הכליה גדלה קצת בערך ב20%, ואני מצפה לבאות . ירון, העבודה המשותפת והידע שלך עושה קסמים. אין מילים בפי, כל כך מעריכה את הטיפול בי. ממש מחכה לעוד לחיצות ולחגוג את התוצאות. הערה: גדילה של כליה אחרי עשר שנים שהנפרולוג קבע שהיא לא מתפקדת משמעותה שהיא בה לתפקד

אני לא מתאפקת לחלוק איתך את השינויים המשמעותיים של פעילות הכליות שלי. אמרת לי בעת "לחיצות ההחלמה" שאתה מרגיש שהכליה שהמאלית כנראה החלה מתפקדת מחדש. והיום קיבלתי הוכחה שיש זרימה של דם אליה וממנה, הכליה גדלה קצת בערך ב20%, ואני מצפה לבאות . ירון, העבודה המשותפת והידע שלך עושה קסמים. אין מילים בפי, כל כך מעריכה את הטיפול בי. ממש מחכה לעוד לחיצות ולחגוג את התוצאות. הערה: גדילה של כליה אחרי עשר שנים שהנפרולוג קבע שהיא לא מתפקדת משמעותה שהיא בה לתפקד

למאמרי – רעלים אורמיים מקדמים דיאליזה – הוכח לאחרונה שרעלנים אורמיים קשורים למיקרוביוטה של המעי הגס – איך להחלים ללא תרופות ולהימנע מדיאליזה

למאמרי – מחלת כליות פוליציסטית אוטוזומלית דומיננטית (ADPKD)

אי ספיקת כליות – הגורמים השכיחים ביותר ל-CKD הם סוכרת שנשלטת על ידי תרופות = שליטה גרועה בסוכרת ויתר לחץ דם שמטופל לכאורה על-ידי תרופות

למאמרי – רככת היפופוספטמית (זרחן נמוך מהנורמה) – מחלת כליות כרונית – או הפרעת עצם מינרלית

תובנות חדשות אי-ספיקת כליות תלויה במצבו של ציר FGF23-Klotho

למה יש להגיע לטיפול מהר ככל האפשר? – התשובה לכך במאמרי: רוצה להחלים מאי ספיקת כליות – יש להגיע לטיפול מחלים כליות מהר ככל האפשר

רוצה להחלים מאי ספיקת כליות – מדד GFR 7, הוא רגע לפני הסוף (GFR 5) מעט הסיכויים לשרוד את זה. אני לא יודע מה היה בבן שכתב לי שהביא אותי לקבל את אמא שלו, אבל, אני מאושר שהסכמתי לקבל אותה לטיפול. האצות מככבות בתפריט ההחלמה שלה מהיום הראשון.

צומות היסוד הם: צום חי, צום חלבונים, צום לקטינים וצום חלבונים מותססים.

תמיד כשמדובר בדלקת, אובדן גמישות עורקים, יתר הומוציאסטין וכל מחלות הטרשת יש להימנע מעודף חומציות ומיתר פחמימות, לא לעלות על 4 פרוסות של לחם מלא ליום או 6 כפות אורז וזה נכון רק במקרה שמדד ה-A1C תקין. בהקשר זה הפסיליום הוא רק דוגמה אחת מני רבות לתזונה נכונה. בהחלט יש להקפיד על נטילת 2 כפיות פסיליום ליום, בכדי לשמר את ההתערבות של המזון כתרופה. יחד עם זאת קיימות בשוק מספר אפשרויות נוספות המסווגות כפרה-ביוטיות. הן אלו שיכולות לעבור בשלום את הקיבה והתריסריון בלי להתעכל ולהגיע למעיים בשלמותן. לחיידקים החיים במעיים צריכה להיות מסוגלות להתסיס אותן, כלומר להפיק מהן אנרגיה על ידי פירוקן לרכיבים קטנים יותר שתאי גופנו יכולים לנצל. והן חייבות להזין סלקטיבית רק את החיידקים הטובים ולא את אלה שהוגדרו רעים, שעלולים לגרום למחלות. במקרה שלנו אי ספיקת כליות הם גם הצליחו. בין הסיבים הללו נמצא כמובן את הפסליום לצד זרעים שחורים וזעירים שמכילים סיבים ומכונים צ'יה – הצ'יה אסורה על חולי הכליה.
מוצרים פחות מחלימים שנמצאים בשוק כביכול הם טובים כתרופה לא מומלצים בכלל: פרוקטו-אוליגוסכרידים (Fructooligosaccharides, FOS) אחד מסוגי הסיבים הפרהביוטיים, גלקטו-אוליגוסכרידים (FOS ו-GOS) סיבים מהמרחב התעשייתי שבאים לחקות את פעילותם של הסיבים התזונתיים שבחלב האם, ופרוקטן ואינולין פרוקטוז שאינו נספג היטב, בהעדר גלוקוז ועודפיו מועברים אל המעי, שם בין השאר הוא עשוי לתרום להיווצרות גז ולהתייבשות. עלולות להיווצר ממוצר זה תופעות שליליות נוספות, כגון כאבי בטן, שלשולים ואף טחורים.

לחלק ראשון נא להקליק – כאן

וכשהרופאים לא נתנו תקווה להשתקמות הכליות ולהורדת הקריאטינין, הגעתי אליך… ירון היקר,
אני רוצה להודות לך תודה גדולה על הטיפולים וההנחיה שלך.
תוך חודש מתחילת הטיפולים אצלך, הקריאטינין החל לרדת, האוראה ירדה לנורמה, והeGFR החל לעלות. מדהים! זה באמת אפשרי ולגמרי יש מה לעשות ואיך לשפר את המצב.
כשהגעתי אליך, עם eGFR 27 ,קריאטינין 2.94 ואוראה 90, הייתה לי צריבה בשתן שלאף רופא שפניתי לא היה מענה על כך, והשינה שלי הייתה לא סדירה. הייתי קם הרבה לשירותים באמצע הלילה ולקח זמן עד שהייתי נרדם חזרה.
וכשהרופאים לא נתנו תקווה להשתקמות הכליות ולהורדת הקריאטינין, הגעתי אליך.
הייתי מודאג, עם הרבה ספקות אך עם הרבה תקווה ורצון אמתי שזה יצליח.
הצום חלבונים שנתת לא היה פשוט בהתחלה, אך בזכות אשתי שתמכה בי והצטרפה אלי לחוות את צום החלבונים שנתת, הצלחתי להיכנס לדיאטה הזו.
בהדרגה התרגלתי , גיליתי שזה לא כזה נורא, שזה לגמרי אפשרי והתחלתי להרגיש יותר טוב עם כל שבוע של הצום.
לאחר הטיפול הראשון אצלך, אמרתי לאשתי, אני מרגיש כאילו נולדתי מחדש. יום למחרת הטיפול הראשון אצלך, הופתעתי לגלות שהצריבה בשתן איננה, מה שלא קרה שנים. ישנתי רצוף, וכבר חודש מאז תחילת הטיפולים אצלך, אני ישן ברוב הימים שינה רציפה וככשקם נרדם יחסית מהר למה שהיה לפני הטיפולים אצלך.
התחלתי לעשות גם הליכות כמעט כל ערב כ40 דקות.
כיום, חודש אחרי שהתחלתי את הטיפולים אצלך וחודש וחצי מאז בדיקות הדם הקודמות,
הeGFR עלה ל29, קריאטינין ירד ל2.75 ואוראה ירדה ל 42 ?
אין מילים לתאר את גודל השמחה והתקווה שלנו כיום, לאחר קבלת תוצאות בדיקות הדם, חודש לאחר תחילת הצום חלבונים. אני מאמין שתוך חודש אני אוכל להוריד את רמות הקריאטינין ל2 ואולי אף להגיע לנורמה.? כוחה של טיפה החוצבת בסלע:)

"אילוף הכליות" חלק שני של המאמר שמסביר לך הכול על כליות סוררות וגם מלמד אותך שקל, אפשרי ומאתגר להפוך את המצב המוחלש הזה לכוח ולבריאות –  – אפשר להחלים!

"ונוס ואדוניס" (1595-7), יצירת מופת, מוצגת בווינה, The Kunsthistorisches Museum מקור צילום ויקיפדיה

חלק שני – המזון כתרופה 

– וההמשך ל"אילוף הכליות הסוררות", מאמר שמתפרסם כאן ב4 חלקים-

"אילוף הכליות הסוררות" תחילת  פרק א
ההמשך לפרק א' של "אילוף הכליות הסוררות"- כאן.
פרק ב'
פרק ג'

GFR הוא הערך הנעלם. כמעט בכל המקרים מוסתר מהמטופל ה-GFR וזאת עד למצב הרה אסון. נושא זה שב ונזכר במבוא ובהמשך לחלק א' (-כאן). הוא למעשה המדד החשוב ביותר להבנת המצב שלך – כאן
וכשה-GFR מגיע ל-15 הנפרולוג משתמש בו כדי לשכנע אותך להתכונן לדיאליזה.
מניסיוני אנשים רבים רוצים באמת להחלים. אם עולה גם על דעתך להחלים ולחדש את תפקוד הכליות, יש לבקש תחילה, לדרוש, לתבוע את מדד ה-GFR, בידכם הדבר – אני מזמין אותכם להצטרף אל מסע ההחלמה שלי.

לקטינים– חלבונים צמחיים , קושרים סוכר, המחוברים לדופן (ממברנות) התאים – עלולים להיות, המקור החבוי לאנמיה, ירידה בB12. וגם לפגיעה בבריאות. ומאחר ולקטינים, נוכחים ברוב המזונות הצמחיים, שאני מבקש למען החלמתך בצום חי, צום חלבונים ואפילו בצום גליקימי ואם תזונתך מבוססת כבר כמה שנים על מזון אמתי וחי, רו פוד ואפילו קיצוני יכול להיות שהאויב שלך נסתר והינו עודף לקטינים. יש לחדול מנטילת נבט חיטה, דלעת, עגבניות, ותירס על מוצריו – הצמחים הבטוחים מבחינת תכולת הלקטינים: אספרגוס, שום, בצל , סלרי, פטריות בנוסף , ניתן לצרוך ללא הגבלה ירקות שורש מבושלים (לא כולל תפ"א) ירקות עליים ירוקים, מצליבים – ברוקולי , כרוב ,כרובית, אבוקדו – הגם שהאבוקדו מכיל הרבה לקטינים , הם בטוחים למאכל – כדאי לך להמשיך ולקרא את המאמר כדי לדעת עוד – ירון מרגולין
למעלה ציור קיר (קטע) של הצייר פייטרו דה קורטונה – רומא פלאציו סנטוריו Palazzo Senatorio – היה במקור הארכיון הממלכתי של רומא הקיסרית והיחיד שנותר מהעידן הרפובליקני. ממוקם בפיאצה דל קמפידוגליו על הגבעה הנושאת אותו שם.

יתר אשלגן ופעימות לב חזקותדופק חזק מזהיר מפני חוסר ברזל, אבל גם מאכילת אשלגן רב מדי. האשלגן הורס את הכליות והוא נמצא באגוזים, בוטנים ובננות – אני מבקש לחדול מיד מאכילתם, אם מחלת כליה החלה לקנן בגופך. יתר אשלגן מצביע פעמים רבות על לחץ דופק. לחץ דופק Pulse pressure – PP, מטופל, צריך להיות מטופל אחרת מיתר לחץ דם רגיל. כאשר מדד ה- GFR נמוך מ 30, יש לבדוק את ה-PP. מעל מדד GFR 30 סביר להניח, שמדובר ביתר אשלגן או במחסור בברזל. רופאים רבים טוענים שיש להוסיף ברזל, ולהפחית צריכת אשלגן אבל אם מערכת הספיגה לא מתפקדת – דופן המעי פגועה – הדבר יכול להביא למדדי פריטין גבוהים מאלף (הרעלת ברזל). נושא הספיגה מאוד חשוב לתהליך החלמת הכליות וכתבתי עליו כאן, חייבים להרבות בנבטי ברוקולי – הם תרופה לדופן המעי לצד מנת כרוב, תפוח אדמה חי, ג'ל אלוורה סומק ואוכמניות.
אשלגן נמצא ביקרות ופרות רבים כמו תפוזים, תפוחי אדמה, פרות ויקרות יבשים, קטניות יבשות, בננות, סלרי ואגוזים – כולם נמצאים ברשימת האסורים (מזונות שהורסים את הכליות). עודף אשלגן גבוה בדם, עלול לגרום לבעיות בקצב הלב – עוד על כך כאן. מחסור בברזל מתרחש גם לקראת החודש ה11 בתהליך החלמה שהתחיל בGFR נמוך מ20, ויש לתת לו מענה נפרד בשלב זה – מצב זה מכונה אנמיה עליו כתבתי כאן זו אחת הסיבות להמלצה להיות במעקב צמוד כדי להגיע להחלמה – הסיבות לאנמיה בשלב זה כרוכות בהעדר גמישות עורקית וצנרת ההולכה בגוף ששריריה מכווצים. קצב החלמה אטי של דופן המעי הוא אחת הסיבות המאתגרות ביותר.
את קצב התגמשות צנרת העיכול אפשר להכיר בקשיות העורף ובקושי להניע את הראש לצדדים. יש לשוב ולהגמיש את השרירים המכווצים בצוואר בתהליך החלמת דופן המעי. קשיות הצנרת שכיחה, אבל היא הולכת ונחשפת במהלך הטיפול שחושף מחלות שהוזנחו ולא טופלו, אך יש לסלקן בשלב זה, אם לא קודם לכן  – הטיפול דורש ומחייב את שיבתה של הגמישות לצנרת – על נושא זה פרסמתי מאמר נפרד – כאן.

ההורמון שקשה לייצרו מחדש, אבל הצלחתי לעשות זאת – פגיעה בייצור האריתרופויאטין היא סכנת חיים, בשל מחסור בחמצן לגוף שנוצר עקב כך. האדם מתקשה לנשום, ללכת, הוא עייף נורא, זו גם הסיבה שהגוף מגן על ייצורו עד כדי כך שרוב המטפלים בהעדרו אובדים עצות – חלקם אפילו לא יודעים היכן הוא נוצר – הכל על האריתרופויאטין – EPO ועל הדרך להחזיר את ייצורו התקין ללא תרופות (כמובן) כאן https://yaronmargolin.com/?p=11251

האריתרופויאטין – ממתינה לנו בעית גמישות נוספת שקשורה לגוף הכליה עצמו ולכל נושא ייצור האריתרופויאטין – על כך אני ממליץ לך לקרוא כאן.

הסוס הגווע – פרנצ'סקו מסינה – יצירת מופת. צילם ירון מרגולין

זרחןpמזונות שיש בהם יותר מדי זרחן הורסים את הכליות. הם נמצאים בקרב המזונות האסורים והם: דגנים מלאים, מוצרי חלב, בשר, בשר עוף, דגים, אגוזים, ביצים, קטניות, זרעי צ'איה, שמרי בירה. הזרחן הורס את הכליות. הוא נמצא ברוב המשקאות הקלים (קוקה קולה) וברוב המזונות המהירים.
יש לדעת – עודף זרחן לא רק רוצח את הכליות הוא גם מחבל בשלד ומחליש את העצמות. עודף זרחן גורם לאיבוד סידן גם מהעצמות וגם מהשיניים.

ארטמיז'ה דנטליסקי (1593 – 1656) יהודית והמשרתת שלה, 1625 – Artemisia Gentileschi – Judith and her Maidservant, 1625- Detroit Institute of Arts הציור מתמקד בשתיים לאחר מותו של הולופרנס, נושא שחוזר בעבודותיה, כאן כאשר העוזרת מחזיקה סל ובתוכו ראשו הכרות. ארטמיז'ה דנטליסקי גם ארטמיסיה גנטילצ'י או ארטמיסיה סטיאטסי, כשם בעלה ובמקרים מסוימים אפילו לומי – ארטימיסיה לומי ציירת איטלקיה, שנחשבת כיום לאחת הציירים המוכשרים ביותר בדור הברוק בעקבות זה של רמברנדט וטינטורטו עם הצבעוניות המדהימה של רפאל, טיציאן וסימון וואה. ארטמיסיה שבין ידידיה היה גלילאו גליליי (קטעים ממכתביה לאסטרונום, הפיזיקאי והפילוסוף עדיין קיימים.) החלה לצייר כשהיתה נערה, עוד לפני שמלאו לה 15. היא ציירה בגנואה, בוונציה ובאנגליה. לצייר למדה אצל אביה, שלתקופה נמנה על ידידיו של קאראווג'יו אך לא ניכרת שום השפעתו של קאראווג'יו על עבודותיה, יותר מכך, השוואה בין יצירתה על נושא דומה לשלו ולשלה מבליטה עד כמה לא הלכה בדרכו האפלה של קאראווג'יו ואף עלתה עליו בכוח ההבעה. דמויותיה כאסתר לפני אחשוורוש- 1628, בת-שבע המתרחצת-1650, יעל וסיסרא- 1620 – ססיליה הקדושה מנגנת-1620, או קליאו המוזה של ההיסטוריה (1632) וללא ספק קליאופטרה, התמונה האלהית שלה (Cleopatra by Artemisia Gentileschi 1633-35) מוארות, קורנות אור, מקרינות עצמה שלא הייתה מקובלת עד אז ולא נמצא הידע להקנותה לנשים בציור – וכשמתבוננים בתיאור הרגשות של דמויותיה הרי הן והם מובילים תמיד לרמברנדט או אל טינטורטו ואפילו אל בתולומאיוס שפרנגר האגדי גם אל סימון וואה ואל תלמידו הענק של וואה ולנטין דה בולון (1591-1632) ותמיד אין חלקה קטן משלהם, כי ענקית בן ענקים היא. וכמנהג התקופה הציירת הענקית הזו, כמעט שלא יצאה מהבית. כשהתבגרה, פנה האב לטאסי המפוקפק באדם בבקשה שילמד את בתו ציור, אבל בה-בעת שכר עוזרת כדי שתשמור עליה או על צניעותה. צעדי הזהירות לא הספיקו. בשנת 1611 אנס טאסי הנבל את ארטמסיה בחדרה. באחד מימי חודש מארס בשנת 1612 נכנס אביה הצייר אורציו ג'נטילסקי לבניין הממשל ברומא והגיש תלונה רשמית נגד המורה אגוסטינו טאסי וגם נגד קוזימו קוורלי. טאסי הואשם שאנס את בתו של הצייר אורצ'יו ג'נטילסקי, שהיתה אז בת 19. קוורלי (בעל תפקיד זוטר בחצר האפיפיור) הואשם בסיוע לביצוע העבירה וכן בגנבת כמה מציוריה של ג'נטילסקי. משפטו של טאסי נפתח ב-1612 ונמשך כשבעה חודשים, שבהם הובאו עדים רבים מטעם התביעה וההגנה. הפרוטוקולים של המשפט – ארוכים, דקדקניים ויבשים – נשמעים מוכרים להדאיג. ארטמיסיה ג'נטילסקי, ברוח התקופה האפלה ההיא שהאשימה קורבן ולא פושע, נדרשה להסביר מדוע "הסכימה" לשכב עם הנאשם. טאסי הנבל ניסה לקעקע את המוניטין של ארטמיסיה כנערה צנועה. אינוסה של משרתת לא נחשב פשע באותם הימים וכך גם היה בנוגע למי ששמה הטוב נפגע. אך כל העדים לא אפשרו זאת ובניגוד למקובל הם סיפרו שארטמיסיה לא נראתה מחוץ לביתה וכמה ממכריו של אורציו העידו שמעולם לא ראו את בתו של הצייר, משל הייתה צנועה וחסודה. לא אשמה. בנובמבר 1612 הציירת הגדולה ארטמיסיה ג'נטילסקי זכתה- היה זה למעשה אחד התקדימים החשובים בהסטורי של מעמד הנשים בחברה הגברית. נגזרו על טאסי הנבל חמש שנות גלות מחוץ לרומא, אך גזר הדין (בהתאם לרוח התקופה) לא נאכף. רק כעבור שנים אולץ טאסי הנבל לעזוב את העיר לזמן מה, לאחר שהורשע בעבירה אחרת. האב אורציו מיהר לחתן את הציירת ארטמיסיה ג'נטילסקי עם צייר מפירנצה בשם פיאטרו אנטוניו די ויסנזו סטיאטסי (החתונה התקיימה ב-29.11.1612 – עם הצייר Pietro Antonio di Vicenzo Stiattesi). השניים עברו לגור בפירנצה. תקופה זו – שהחלה לאחר משפט האונס – היא תקופת הזוהר של ארטמיסיה. אות הפתיחה הייתה הזמנה, שהגיעה זמן קצר לאחר בואה לפירנצה ממיכאלאנ'לו הצעיר (1568–1646), אחיינו הגדול של "סמל הרנסנס, הפלורנטיני"- ב "קאזה בונארוטי" שלו יצרה פאנל נפלא מלא אור ויופי: "אלגוריית היצר" (Gentileschi Allegory of Inclination 1615-1616). ארטמיסיה ג'נטילסקי ילדה לסטיאטסי ארבעה ילדים – שלושה מהם נפטרו בגיל צעיר ואילו הרביעית נקרא פרודנטיה על שם אמה המנוחה, שהמשיכה לתחום האמנותי בעקבות אמה, הורתה. ארטמיסיה ג'נטילסקי היתה האשה הראשונה שסיימה את לימודי האמנות באקדמיה בפירנצה ועד מהרה החלה לעבוד בשירותם של פטרונים שונים, ובהם מלך ספרד פיליפ הרביעי (1627), ובני משפחת מדיצ'י. בעידן שבו הציירות לא התקבלו בקלות על ידי הקהילה האמנותית או הלקוחות, היא היתה האישה הראשונה שהפכה לאקדמיה, האקדמיה די ארטה דל דיזגנו בפירנצה, והיתה לשם דבר. שם היא לימדה סטודנטים גברים ושיתפה פעולה עם ציירים אחרים בתקופה זו. היו לארטמיסיה דנטליסקי או ג'נטילסקי קהל לקוחות בינלאומי. ארטמיסיה התמחה בציור של נשים חזקות, שאולות ממיתוסים עתיקים ונושאים בהשראת התנ"ך – קורבנות, התאבדויות ("קלאופטרה" 1635), ולוחמות נועזות, יזמיות ההולכות בדרכן הן. בן עבודות המופת שלה סוזנה (שושנה) והזקנים (בSusanna and the Elders במיוחד גרסת 1610 בפומרספלדן – יצויין שמדובר בסיפור, שנלקח מהתנ"ך, בו שושנה – אישה שמואשמת על לא עוול בכפה על ידי שני זקנים. הנבלים מאשימים אותה, באופן שקרי, בניאוף, לאחר שהיא דוחה אותם ושומרת על כבודה) וג'ודית = יהודית כורתת את ראשו של הולופרנס (Judith Slaying Holofernes הגרסה המפורסמת ביותר שלה 1614-20 מצמררת, עוצמתית, מדהימה ומוצגת בפירנצה באופיצי ב Galleria degli – מדובר ביהודית – מתוך ספר יהודית המספר על האלמנה הישראלית היפה, שמחסלת באומץ את הגנרל האשורי, הולופרנס, כדי להציל את בני מולדתה. נושא אותו שבה ג'נטילסקי לצייר) וכן יהודית והמשרתת שלה (גירסתה של 1625 במכון דטרויט לאמנויות) שמוצגת כאן למעלה גם קליאופטרה – הגרסה של 1633-35 – עוצרת נשימה. הדראמה, הבנת הנפש, העוצמה שבהחלטה, מעצבים כאן אישה גדולה מהחיים, שמעדיפה את מותה מנחש על אבדן חרותה בידי אספסוף רומאי – עבודה מדהימה. את עבודתה: "פורטרט עצמי כאלגוריה של הציור" (1638–9) יצרה ג'נטילסקי באנגליה. באזור שנת 1638, היא חברה אל אביה אורציו ג'נטילסקי, אמן נחשב בזכות עצמו, ויחד הם עבדו על סדרת יצירות למלכה הנרייטה מריה בתו של אנרי הרביעי, מלך צרפת ואשתו של צ'ארלס הראשון, מלך אנגליה. בגלריה ספאדה שברומא תלויות גם כיום עשרות יצירות רנסנס ובארוק – בצפיפות אופיינית לתקופה ההיא – ובהן כמה ציורים של האב אורציו ושל הציירת, הבת ארטמיסיה ג'נטילסקי. בציורים, "המלך דוד" של אורציו ו"אשה המנגנת בכלי מיתר" גם "מריה והילד", שוב ניכר – נשותיה חזקות, יפות, נאמנות לעצמן ותמיד נחושות. אין עדויות בולטות לסיפור חייהם הסוער של הציירים, אב ובתו שנאבקו על שמם הטוב וזכו. לתודעה המערבית פרצה ארטמיסיה ג'נטילסקי – בשנות השישים של המאה העשרים. המחקר הפמיניסטי אימץ את דמותה ומיהר להכתירה גיבורה – כמי שהיתה קורבן אונס ונאבקה להרשעת האדם שתקף אותה. כבר בסוף המאה ה-17 נשכחו השניים. קשה להניח שמי מהם היה מאמין כי עם התעוררות העניין בהם – תאפיל הבת על אביה. כיום ארטמיסיה דנטליסקי או גנטילצ'י או ג'נטילסקי נחשבת לאחת הציירות המתקדמות והמופלאות של דורה. ואם יורשה לי הערה אישית, הציירת הגדולה, שבה ונאנסת גם בימנו על ידי פרשנים שלא מצליחים לכבד אותה ולתת לה את מקומה בן ענקי הציירים, שכן, ארטמיסיה דנטליסקי היא אישה ואמנית בעלת דרך משלה. דרכה היא דרך היושר, האהבה, היופי, דרך התבונה ובה היא תמיד צוענת ומקרינה עוצמה. ירון מרגולין. ארטמיסיה גנטילצ'י1639–40)

הרופא לוחץ עליך להתחיל בדיאליזה – האם יש עוד מה לעשות? האם עומדת בפניך אפשרות נוספת ואחרת – נא לקרואזרחן – Phosphorous, והאם מוכרחים להתחיל בדיאליזה טרם נבחנה רמתו של גורם צמיחה פיברובלסט 23

נמצא כי אספירין, NAC, אצטאמינופן ואיבופרופן (אדוויל) עלולים לגרום לנזק כליתי. לכן אדם הנוטל משככי כאבים באופן קבוע, צריך להיבדק כדי לוודא שלא נגרם נזק לנפרונים שבכליות. לדרוש בבדיקת דם את מצב ה- GFR.

לחיצות ההחלמה – רישום בן טריטירון מרגולין מטפל בבנו יורי. טכניקת מתיחות לשחרור כיווצי שרירים כרוניים וסילוק מכאובי גוף, מחלימה מחלות ניווניות כולל אי ספיקת כליות.

מה אומרות תוצאות בדיקת הדם – אוראה (אם אין אז BUN) , קריאטינין (Cr), כולסטרול (HDL), נתרן (Na) אלבומין, ואשלגן (K)

אוראה – מייצגת את כמות החלבון שהאדם צורך ואת הפרשתו דרך הכליות – כליות בריאות מרחיקות את האוראה מן הדם ומעבירות אותה לשתן, והחוצה. טווח הנורמה: 17-43, מיליגרם לדציליטר.
הערות: 1. האוראה היא המדד הכי חשוב בתחילת תהליך ההחלמה. בבדיקות דם ראשונות מתחילת תהליך ההחלמה, בערך אחרי חודש וחצי מהפגישה הראשונה שלך אצלי – יש להתבונן על האוראה. היא מבשרת על ההחלמה, גם האלבומין. שאר המדדים אינם חשובים בשלב זה להבנת התזוזה בכיוון ההחלמה,  וזאת משום שגורמים אחרים כמו תרופות, ירידה במשקל, ספורט משפיעים על המדדים.
2. במעבדות מסוימות נבדקת תכולת החנקן שבאוראה (BUN) ולא האוראה יש להכפיל פי שניים בערך את התוצאה (BUN) לקבלת תוצאה קרובה יש להכפיל ב2.14 את תוצאת הבון כדי לקבל את ערכי אוראה (בקרוב).
לדוגמה, BUN של 10 מיליגרם לדציליטר מייצג בערך 20 מיליגרם לדציליטר של אוראה (שתנן) ולהפך לחלק ב – 2.14.
3. אוראה מעל 145 דורשת צום לקטינים – אם התנגודת לאינסולין תקינה.
כאשר מדד האוריאה – Urea לא תקין והוא עולה על 50 מיליגרם לדציליטר יש להתחיל מיד בצום (מ)חלבונים. מדידת BUN נועדה לקבוע את כמות החנקן בדם שמקורו ב-urea. מדד חריג מלמד על מצב צנרת מערכת העיכול. BUN גבוה דורש להתחיל מיד להשתמש במיצים ירוקים (כאן) ובתזונה עשירה במצליבים – נבטי ברוקולי הם התרופה של מצב זה. פעמים רבות האוראה באה מהאמוניה – תוצר של הכליות שבא לבסס (pH בסיסי) את הסביבה החומצית של הכליות – מקור האמוניה בגוף ביתר פחמימות (גלוקוז ויתר חלבון) הבעיה מתחילה כשהאמוניה מצטברת. הגוף הופך את האמוניה ל-urea, והUrea נוחה בהקשר זה כי היא ניטראלית ומסיסה מאוד במים. האמוניה יכולה לשאת פסולת חנקן עודף מהגוף ולסלקו החוצה. עליה ברמת אמוניה נפוצה אצל אנשים שאוהבים סוכר, מתוק ופחמימות – האמוניה מגיעה לרמות טוקסיות – הרעלה נמנעת גם על ידי היפוך אמוניה לשתנן. תהליך זה מתרחש בכבד, וככל שהאדם צורך יותר חלבון יותר חומצות אמיניות מציפות את הגוף והן עוברות מטבוליזם בכבד שייווצר יותר אוראה. דימום בדרכי המעי הוא אחד הסיבוכים הקשים שנתקלים בו במהלך החלמת הכליות – מדד ה- BUN מסייע לאבחן זאת – מרגע שה-BUN עולה יש לעבור לצום חלבונים חימותססים כפי שכבר הוזכר למעלה, וללגום חצי ליטר מיץ ירוק סחוט ליום. ההתססה מייצרת חיידקים טובים החשובים מאוד לבריאות דופן מערכת העיכול, כיוון שהם עוזרים בשמירה על פלורת המעיים, ובעצם מחזקים כך את המערכת החיסונית כולה. שלב זה נקשר בטיפול בגמישות הצנרת – אחד מיסודות הרפואה החדשה – עוד על כך כאן – מדד גבוה של האוראה יורד לפני הקריאטינין ומבשר בבדיקות הדם הראשונות שההחלמה החלה. מדד גבוה של האוראה מלמד על עודף פחמימות וסוכרים בתזונה גם על עודף שומנים שמקורם מהחי. אם האוראה עולה בבדיקת דם במצבי אי ספיקת כליות יש להפסיק מיד דיאטה קטוגנית שמשמשת בתהליכי החלמה מסוכרת ואלצהיימר.
ערכי הנורמה: 4317 מיליגרם לדציליטר.
ערכים נמוכים מהנורמה יכולים להופיע כתוצאה מתת־תזונה, דיאטה דלת חלבון, מחלות כבד, או לאחר שתייה של נוזלים בכמות רבה.
ערכים גבוהים מהנורמה יכולים להופיע במחלות כליה, כתוצאה מהתייבשות, בדיאטה עתירת חלבונים וכתוצאה משימוש בתרופות מסוימות.
קריאטיניןCreatinine – הקריאטינין הוא המדד המושך את מירב תשומת הלב של הרפואה הממסדית. הקריאטינין עולה עקב שימוש לא נחוץ בתרופות להורדת לחץ דם. ברוב המקרים לחץ דם עולה כתגובה למזון שהגוף תופס אותו כרעיל, או שפתח אליו התנגדות. התרופה המחלימה במקרה זה, הינה כמובן הפסקת המזון שגורם לתגובת ההתנגדות בצורת לחץ דם. פסולת שהגוף אינו משתמש בה מוגדרת קריאטינין. תוצאות הבדיקה מזהירה אותך מפני תרופה להפחתת לחץ דם שגויה לגופך וקוראת לך לשנות תזונה. בדרך כלל עליך להיכנס ל"צום חלבונים" אם לא המדידה באה לבטא בחריגתה שלב מתקדם של נזק לנפרונים בכליה. זהו אקדם לאי ספיקת כליות שללא טיפול במזון כתרופה, תקרב אותך אל מותך. 
ערכי הנורמה:
בגברים: 1.17-0.67 מיליגרם לדיציליטר.
בנשים: 0.95-0.51 מיליגרם לדיציליטר.
ערכים נמוכים מהנורמה – מאפיינת מחלות שריר מסוימות, במצבים של מסת שריר נמוכה מאוד ובמצבים של תת־תזונה.
ערכים גבוהים מהנורמהתזונה רעלנית, יתר חלבונים שמעמיסה על הכליות ומביאה אותן לפקוד כלייתי לקוי. הקריאטינין יכול לעלות גם במקרים של התייבשות או כתוצאה מנטילת תרופות כגון: קנדור, וקטור ווקטור פלוס.
LDL כולסטרול – מדד גבוה של כולסטרול (רמה תקינה צריכה להיות נמוכה מ-100 מ"ג\ד"ל. אבל ערך תקין של LDL יכול להגיע עד לרמה של 130 מ"ג\ד"צ.) יש לקחת את מדד הכולסטרול בחשבון גם כסמן שקורא ומזהיר ומלמד על צורך בהגמשת העורקים – הווה אומר הכולסטרול קורא לך להתחיל להתגמש!
בדיקת נתרןSodium –הבדיקה מלמדת אותנו מהו אחוז הנתרן בדם. נתרן הוא היון החיובי העיקרי בנוזל שמחוץ לתאים. ריכוז היון בדם נובע מהמשקאות והאוכל שאנו צורכים מצד אחד, ומהפרשת הכליות את הנתרן מצד שני.
ערכי הנורמה: 145-135 מא"ק לליטר.
ערכים נמוכים מהנורמה – בצירוף כמות תקינה של הנוזלים בגוף, עלולים להצביע על חוסר איזון הורמונלי, כמו תת-פעילות של בלוטת התריס, הפרשה מוגברת של הורמון הקרוי ADH או חוסר בהפרשת ההורמון אלדוסטרון, גם על אי ספיקת לב, אי ספיקת כליות או אי ספיקת כבד.
ערכים גבוהים מהנורמה – בצירוף כמות נמוכה של הנוזלים בגוף, עלולים לאפיין כוויות, שלשולים, שימוש יתר בתרופות משתנות (לא מסוג תיאזידים) גם חסרה הפרשה של ההורמון ADH, והפרשת יתר של ההורמון קורטיזול (תסמונת קושינג) או הפרשת יתר של ההורמון אלדוסטרון.
בדיקת אשלגןPotassium – קורטיזול 
אשלגן הוא היון החיובי העיקרי בנוזל שבתוך התאים, והוא אחראי על שמירת המתח החשמלי בקרום התא. המטען החשמלי חיוני לפעילות העצבית בגוף, לפעילות תאי השרירים (כולל שריר הלב) ולמעבר חומרים אל התאים ומהתאים החוצה. שינויים קטנים בריכוז האשלגן יכולים לגרום להפרעות קצב בשריר הלב.
ערכי הנורמה: 5.1-3.5 מא"ק לליטר.
ערכים נמוכים מהנורמה – הקאות ממושכות, חוסר אשלגן בתפריט, היצרות של עורק הכליה ובמצבים פחות שכיחים הפרשה מוגברת של ההורמון אלדוסטרון או של ההורמון קורטיזול (תסמונת קושינג).
מערכת העיכול רגישה מאוד ליתר קורטיזול. אתם עלולים לסבול מבחילות, צרבות, התכווצויות בבטן, שלשולים, או עצירות וגרדת כתוצאה מהורמוני לחץ רבים (קורטיזול, נוראדרנלין, קרוי גם נוראפינפרין) אבל במיוחד מיתר קורטיזול
ערכים גבוהים מהנורמה – כשל בתפקוד הכלייתי, שימוש בתרופות מסוימות, חבלה קשה עם פירוק של רקמת השריר ובאופן נדיר – חוסר הפרשה של ההורמון אלדוסטרון. האלדוסטרון aldosterone הוא הורמון הגורם לכליות לשמור נתרן ומים בגוף. הוא נוצר ומופרש על-ידי קליפת בלוטות יותרת הכליה ושולט באופן עקיף על לחץ הדם על-ידי ויסות האיזון בין נתרן ואשלגן בדם
A1C  ההמוגלובין ההמסוכר  נתוני ה- A1C – מצביעים על תנגודת ממושכת לאינסולין, עייפות הלבלב, מחלה סמויה בשלבים שונים של אבדן גמישות הצנרת, סכרת והיא מדרדרת פעמים רבות במהירות. הסימן הראשון שצריך לעורר את דאגך הוא מדג ה-A1C ואיבוד חלבון בשתן (שהוזכר לעיל) בכמות גדולה מהנורמה.
ערכי הנורמה: 4.5 -5.9%, מדד שמעל 6 חייב טיפול.
תנגודת לאינסולין – הווה אומר A1C גבוה –  ומי שמודיע על בואה של הת גודת הם שלושה: הטריגליצרידים, הכולסטרול הטוב ( HDL) וההמוגלובין המסוכר A1C – מודדים את ה-A1C בדם. האינסולין שאני מכנה אותו אפסנאי נעור לדחוס את הגלוקוז המיותר לתוך התאים. האינסולין פשוט מוציא אותו מהדם אל מדפי האיחסון שבתוך התאים. כשהמקום בתאים מלא ובכבד ובשרירים והכליות קורסות מעודפיו של הגלוקוז נמצא פתרון והגלוקוז מתחבר להמוגלובין שנמצא בכדוריות הדם האדומות שבזרם הדם. והוא הופך למכונה המוגלובין מסוכרA1C – שמות נוספים – glycated hemoglobin, HbA1C, A1C – ברוב המעבדות התחום הנורמלי של A1C הוא 4.5 -5.9%, מדד שמעל 6 חייב טיפול, רבים שמגיעים לאי-ספיקת כליות נוטלים בשלב זה כדורים או זריקות. אני פועל עם מזון כתרופה. מכל מקום יש לבחון, לדעתי, תזונה לקויה לא איזו תרופה, ולברר יתר חלבון מהצומח בתפריט היומי. כנראה שיתר החלבון מהצומח (חומוס) נמצא לצד יתר פחמימות.
תזונה מוגברת של מזון צמחי מכילה יתר לקטינים והלקטין מחליש את פעולת האינסולין – ישנן כמה דרכים להוריד את רמת ה-A1C אל מתחל ל-6. ולהחלים מסוכרת בתוך ימים ספורים (רשמתי על כך כאן) למשל אורז בסמטי מלא. אני לא פוגש בתהליכי הריפוי את האנשים המפונקים והאצלנים, אבל שמעתי עליהם אז אם חייבים לספק להם אורז לבן השתמשו באורז בסמטי לבן.
האורז הוא פחממה עם ערך גליקימי נמוך. הוסיפו לאורז חופן עדשים שמורידים עוד יותר את האינדקס הגליקמי והינצלו מתנגודת אינסולין מעל 6.
פעילות גופנית – פעילות גופנית יומית (מתונה) עוזרת מאד. 
מדד תנגודת האינסולין – מחשבים את היחס בין רמת הטריגליצרידים לכולסטרול הטוב (HDL) למשל טריגליצרידים – אם המדד עומד על 87 והכולסטרול ההטוב HDL עומד על 78: מחלקים בין הנתונים של הטריגליצרידים בנתוני ה-HDL כך:87:78 התוצאה היא 1.11, וזו היא התנגודת לאינסולין במקרה זה. התוצאה הזו מעולה ככלל תנגודת לאינסולין – כלומר היחס בין רמת הטריגליצרידים לכולסטרול הטוב (HDL) צריכה להיות קטנה מ-2, במדד כזה האדם בריא, אבל אם התנגודת גבוה, נדרשת התערבות זריזה בתפריט היומי ובראש ובראשונה כדאי להפחית חלבון מהצומח: עדשים, חומוס, תורמוס, אפונה וסויה.

מכתב תודה של מחלים עצמאי - נעזר במאמר אילוף הכליות הסוררות

מכתבו של מטופל שהחלים עצמו בעזרת המאמר של ירון מרגולין באינטרנט – עלי להודות לך כיוון שהצלת אותי. התאשפזתי לפני שנה עם אי ספיקת כליות. מדדים באשפוז הגיעו לקראטינין 3.5 / gfr 19 המוגלובין מסוכרר 7.1 . אוראה 125. בעקבות ההנחניות שלך כיום אני על קראטנין 2.0 , אוראה 54 המוגלובין מסוכרר 5.2 , מדד הסינון השתפר ל 36. חומצות השתן בדם נעות בין 6-10 ופיתחתי גאוט. אני כיום במשקל יעד תקין מבחינת bmi , עברתי לתזונה להבראת הכליות אני צורך מעט פורינים. לאחרונה הוספתי אסטר סי 500 עם ביופלבנואידים, מורינגה מכונפת אורגנית ודובדבנים שחורים. אני מרבה בשתייה: תה ער ומים עם לימון. הבדיקות דם בעוד 3 חודשים.

לשאלות –כאן או לגלול למטה –
בבקשה לא להתאמץ (לחפש את מספר הטלפון שלי) ולהתקשר. בשל עומס הטיפולים אני ממש לא יכול לשוחח עם מי שטרם נקבעה לו פגישה.

Francisco José de Goya y Lucientes - The sleep of reason produces monsters (No. 43), from Los Caprichos - Google Art Project.jpg

שנת ההיגיון מולידה מפלצות
" או "השינה של התבונה". (El sueño de la razon produce monstrous – The Sleep of Reason Produces Monsters). גויה. בין המפלצות המקיפות את האיש הישן מצויר שוכב נוכח העטלפים שמייצגים בורות כסמל לחברה הספרדית של זמנו ולימינו של החולם ינשוף חומל

תסמיני אי תפקוד הכליות:

עייפות, איבוד ריכוז, שיבוש בהטלת שתן, כאבי גב תחתון, גרוד, התנפחות כפות ידיים ורגליים, אובדן תחושה בהן, העור מתכהה, פעימות לב חזקות, שרירי הגוף מתקשים בעיקר בגב התחתון – הגבלת תנועה עקב התקשות שרירים, ואבדן תיאבון.
עייפות – בשלבים הראשונים של מחלת הכליות, החולה בדרך כלל אינו מרגיש דבר פרט לעייפות גדולה מהרגיל. כאשר המחלה מחריפה, העייפות גוברת וכשל תפקוד הכליה החולה משנה את הצורך להטיל שתן לעתים הוא תכוף יותר ולפעמים לעתים רחוקות יותר.

חובה על כל אדם שחש עייפות גוברת לדרוש בדיקת דם שמופיע בה גם מצב ה GFR שלו וגם הומוציאסטין.

Susanna and the Elders by Alessandro Allori

Susanna and the Elders by Alessandro Allori

פחד

העדר כישורי חיים – הכליות נקשרות ברגש הפחד – ופחד נקשר בחשש מלהשקיע מאמץ, הימנעות מלהתחיל משהו חדש, ומהעדר כישורים, כתוצאה מכך – כפי שהוזכר למעלה גם פחד מהצלחה והגשמת המשאלות נקשר בכותר זה, אבל גם באי ספיקת כליות. עוד פרטים על ה"פחד" – כאן.
הזדמנויות – כשל בתפקוד הכליות מפנה תשומת לב אל הפחד. הכליות שואלות אותך; האם שמת לב לכך שהעולם מעניק לך הזדמנות להתפתח – הכליות יועצות לך להתבונן אל המציאות כולל אל תוך מכאובי לבך ולחדור לעומק פחדיך (ככל הנראה מקורם של הפחדים בילדות המוקדמת או בתקופת הנעורים, הם נתקעו שם – עצרו דוממו ולא עברו התפתחות או חקר מחודש) נוצרת עתה הזדמנות לשאול את עצמך – בעצם למה לא לנסות דרך טובה יותר. למה לא להמשיך עוד צעד קדימה ובדרך שמטיבה עמי ומבטיחה לראות את צרכי. האדם מתבקש בפעם האחרונה שלא לעצור בפחד שמתעורר בקרבו. להמשיך ולתת אמון במי שרואה את צרכיו.
קריאת העולם אל האדם, מאז ומתמיד הייתה להתפתח. העולם מכוון להתפתחות באמצעות עמידה באתגרים חדשים – זו דרכו של עולם. הדרך בה העולם מבטא את אהבתו לאדם. האדם שכליותיו קורסות הוא אדם שנותן אמון בדרך המטעה – מתן אמון לא מוצדק. לרוב יחשוד במי שמציע לו דרך טובה ולא ישתף אתו פעולה.

אוזניים – בתורת חמשת המעבריםכאן – לכל איבר פנימי בגוף יש איבר שמקביל לו. האיבר המקביל של הכליות הן האוזניים. איבוד שיווי משקל, סחרחורת, נפילות וירידה בשמיעה, נוזלים באוזניים משקפים ירידה בתפקוד של הכליות. הכליות אחראיות על סינון וניקוי של הנוזלים החיוניים ביותר בגוף וחולשה שלהם יכולה לגרום להצטברות נוזלים בגוף בכלל, בצקות ובעיקר באוזניים. גם השיער וחוזק העצם (אוסטאופרוזיס) מושפעים מתפקוד הכליות.

לשאלות –כאן או לגלול למטה –

הקוצרים – 1565, קטע, פיטר ברויגל האב.

ניתן וצריך לתקן את הכליות הסוררות – ראשית ניכוי הכליות בהורדת עומס האשפה, שהן נדרשות לפנות.

מעדן עדשים – להשרות 3 ימים במים, להחליף מים פעמים ביום, למלא סיר בירקות שמותר – המון בצל ופלפלים ולבשל, להוסיף את העדשים ולהתענג. טעים מאוד – בתיאבון.

תזונה – להרבות בשתיית מים, אכילת תפוח ליום, תותים, אוכמניות, גם בצל ופלפל אדום (גמבה) עדשים,

המזון כתרופה 

תזונה מחלימת כליות. הכליות אוהבות מים ודם נקי לכן אני ממליץ לך להרבות בשתיית מים, ובאכילת פלפלים. כל סוגי הפלפלים מתאימים למטרה זאת. אם מתחשך לך להתעמק בהשפעת הפלפלים: אדומים, ירוקים, צהובים, חריפים על הכליות אני מזמין אותך ללחוץ – כאן. שתיית מים לא מתאימה לך אם עמדת הממסד בתחום רפואת הכליות מענינת אותך, וגם מאמרי זה, הגם שהציל, ע"פ עדויות שהתפרסמו בציבור על ידי המחלימים עצמם וע" פ מה שאני רואה כל יום בקליניקה. לפני שיתחילו זעקות הנגד שלך כדאי לך לברר מה מדת ההצלחו של הממסד בהחלמת הכליות, עם תפריט התזונה שלו, עם התרופות שלו, עם הזריקות ואפילו עם מכונת הדיאליזה בה מתים בשנה הראשונה רק 30%, כפי שפורסם (אני מציג נתונים אלו במאמרי על דגן השעורה, אבל הם נמצאים ברשת), כאמור כדאי לך לברר – אבל, שם. כל מה שירשם מכאן והלאה הוא לחלוטין נגד תורת הממסד, אבל הוא מה שמצליח. 

מתוך המאמר הנ"ל על הפלפלים – סעיף 2. פלפל: 

הפלפל האדום הוא "פצצת" ויטמין C. המקור הטוב והזמין ביותר לויטמין C. פלפל אדום בינוני מכיל 230 מ"ג ויטמין C פי 3 מאשר בתפוז. 4 פירות של פלפלים ליום מספקים שליש ממנת הויטמין C המומלצת לחולי כליה שהיא לפחות 3000 מ"ג ויטמין סי ליום (רק באישור). ויטמין C חיוני ליצירת קולגן, מרכיב מבני חשוב בכלי הדם, הגידים והעצמות… להמשך להקליק כאן

אכילת תפוח ליום, תותים, אוכמניות, גם בצל ופלפל אדום (גמבה) שהוזכרו לעיל ועדשים, אפונה ומעט שעועית שחורה אהובים על הכליות. האפונה המקומית מאוד טובה. אבל הברוקולי, ויותר מכך נבטי ברוקולי הם בדרגת חובה. 

במסגרת זו וכשלא עומדות בפני בדיקות הדם שלך לעשרת הימים הראשונים, ורק להם – יש ליטול שומר. וכמו כל דבר שקשור לכליות מה שנכון להיום כבר לא רלוונטי לערב אז, לתשומת לבך, השומר נמצא ברשימת המזונות האסורים לך, אם הכליות שלך סוררות. אני מבקש ממך לשתות מים עם לבבות שומר שצפים בהם. זהו לא לאכול שומר רק את המשרה הקר ממנו ללגום. ותה סרפד גם תה תות עץ. לפתוח את הבקר עם כף שמן זית (משובח) ואחר כך ללגום כוס מים עם כף חומץ תפוחים. החומץ (גם הלימון) והחמוציות הופכים את הנוזל הגופני ליותר בסיסי וזו המטרה שלנו. בהמשך הבקר שתו תה סרפד. לצרוך חלבון מורשה ומתאים למדדי האוראה שלך בלבד. כף שמן זית ליום. יש לצרוך הרבה ירקות עלים ירוקים (רק ממקור אורגני) וככל שהירק ירוק יותר, כך הוא יותר מזין.

הסרפד הוא צמח מעולה לשמירה על אנרגיית הכליות, ניתן לרכוש אותו כתוסף מזון. 2 כפיות כורכום ליום ו 2 כפות פסיליום.

 מיץ מלימון שלם בכוס מים לפני השינה הוא מתכון לבריאות ושינה עמוקה.

מהבסיס יוצאים אל מספר מסלולים אסטרטגיים: צום (מ)אבץ, צום לקיטינים, וצום חלבונים או צום חי. 

כל אחד מהמסלולים מבקש להפחית אוראה, קריאטינין ולהעלות את מדד הסינון הגלומרולרי ה-GFR. על מנת למנוע או לבטל את מחלת הסכרת יש מסלול נוסף שנקשר בפחמימות. כשמשתמשים במזון כתרופה יש לדייק אותו על מנת למגר את ההשפעות השליליות של התרופות ובתחום זה יש לזכור ולהזכיר שכמעט אל התרופות המשתנות אם זה נגד יתר לחץ דם ואם הן נגד הבצקות כולן מעלות את הקריאטינין. במקרים כאלו יש להשתמש, אבל במדה הנכונה באצות אדומות – מידע רב ממתין לך במאמר שלי על האצות

כפי שלא כל תרופה מתאימה לכל מקרה כך גם נושא האצות, או האפונה ותפוחי האדמה. 

חוביזה – מאדים מעט את השום ואת הבצל היבש בשמן-הזית (להיזהר שלא להשחימו- רק עד שמפיץ ריח שומי-בצלצלי) ומוסיפים את עלי החובזה וכף מים. מערבבים, מנמיכים את הלהבה ומאדים מספר דקות עד שהעלים 'נובלים' היטב ואין נוזלים בסביבה. מוסיפים בצל ירוק, מערבבים ומקררים.

ברוקולי – פרח ברוקולי ליום מאוד מומלץ. לברוקולי יש מינון בריא של כל החומרים המזינים, בין אם זה סיבים, ויטמינים B9, C, E, K, או אשלגן , סידן שבריא לעצמות ומגנזיום 1+. בנוסף, ירקות הוא מכיל מספר נוגדי חמצון חשובים, כימיקלי אנטי סרטניים כגון סולפוראפן וקרוטנואידים – בטא-קרוטן, לוטאין, וזאקסנטין. הברוקולי מגן על דופן המעי – ולחולי כליה אסור להפריז באכילתו – צרור נבטי ברוקולי ליום ופרח אחד זו הכמות הנכונה.  על הברוקולי כתבתי גם כאן.

ציד חזיר הבר הקלדוניפיטר פאול רובנס – וינה – המוזאון לתולדות האמנות. פרט. צילם ירון מרגולין. אוינאוס מלך קלידון שכח, לרע מזלו שנה אחת שכח אוינאוס לכבד את ארטמיס, כאשר הקריב מביכורי היבול לאלים. האלה הנעלבת שילחה בשדות קלידון חזיר בר נורא, שהטיל פחד על האיכרים ומנע מהם לעבד את חלקותיהם . החזיר היה מגיח ממחבואו, משחית שדות וכרמים והורג בני אדם ובהמות שנקלעו בדרכו . אוינאוס כינס את מיטב גיבורי יוון למסע ציד בעקבותיו של חזיר הבר, והבטיח שעור החיה יינתן כפרס לאיש שיקטול אותה . בין הבאים היו אידאס ולינקאוס בני אפךאוס ממסנה, קסטור ופולידאוקס בני לדה מספרטה, תסאוס מאתונה, אדמטוס מפרי, אנקאיוס וקפאוס מארקדיה, ואפילו יאסון בן אייסון מיולקוס ואלת הצייד אטאלנטה, אבל מי שהרג את החזיר הייתה אישה – אטאלנטה. רבים מהגברים התרעמו על צירופה של אשה לקבוצתם, אך מלאגרוס הנסיך, בנם שלאוינאוסמלך קלידון ואלתאיה אשתו שגדל ונעשה ללוחם מהולל, חשק בה, ושכנע אותם לקבלה. כמה מהציידים נהרגו בטרם הצליחה אטאלנטה לפגוע בחזיר בחץ שירתה. כיון שהיא הייתה הראשונה שהקיזה ממנו דם, זכתה אטאלנטה בעורו לאחר שמלאגרוס הרג אותו בעזרת חניתו.

אני ממליץ לחדש נעורים בספורט קליל כגון הליכה רגלית אטית של לפחות 20 דקות 3-4 פעמים בשבוע ואין צורך בהליכה שהיא מעל לשעה ורבע.

קסמי התירס – דייגו ריווירה או ריברה Diego Rivera's "La Cosecha". The Corn Harvest. ויטמין B7 מכונה גם קואנזים R או CoR, וכן W factor מככב בתירס. מקור השם ויטמין H הוא גרמני ומייצג את המילים הגרמניות Haar ו-Haut (שיער ועור) המבטאים יותר מכל מצבי חסר בוויטמין B7.

פחמימות – קמח תירס הוא סוג של קמח אשר נטחן מתירס מיובש מותר 100 גרם ליום בלבד – ניתן להכין ממנו לחם תירס, ממליגה, טורטייה, וטאקו פלפלים אפויים בתנור. מותר להוסיף למיץ הירוק גרגרי תירס, בתנאי שלא לקנו מנת פחמימות מקמח התירס.

המטופל מקבל במהלך פגישתו הראשונה בקליניקה איתי, בדרך כלל תפריט אישי שמכוון למצב בדיקות הדם והשתן שהוא שולח אלי לווטסאפ הפרטי.

רוצה לקבוע תור?

The Murder of Pelias by his Daughters. 1878. Georges Moreau de Tours. French 1848-1901.

להימנע

להימנע מאכילת מלח! להפחית מאוד מזון בעל עודף אשלגן (תפוחי אדמה, עגבניות, גזר, תמרים, בננה, פומלה, סלרי, מנגולד, מורינגה, קולורבי, מרור, או חזרת (בפסח), חומוס, תירס, טחינה, פטרוזיליה, קטניות ופטריות גם חמאת בוטנים וגרעינים, שיבולת שועל, מוצרי סויה ומנגו כולל בשר בקר עוף ודגים.) עודף אשלגן אינו מצב רצוי, גם סרחן. יש להפחית חלבון – תפקיד הכליות בסינון וסילוק תוצרי הפירוק של החלבון, השתנן, קריאטינין ככל שהאדם אוכל יותר חלבון = נוצרת יותר עבודה לכליות. מדברים היום על צריכת 20-30 גרם חלבון ליום לאדם בריא (מעל גיל 40) בנוסף טבלאות של צריכת חלבון מדברות כיום על 0.8 גרם חלבון לכל ק"ג של משקל גוף. מי שנזקק לחיזוק כליות – כדאי שיפנה לייעוץ בנוגע לכמויות החלבון שמותר לו לאכול. ואם ההמלצה שנתנה לך היא מעל 35 גרם חלבון דע לך שזאת המלצה שתגמור את הכליות שלך ולא הגעת ככל הנראה למי שמבין בתחום – זאת אזהרה.

רשימת האסורים

יש לקחת רשימה זו בצורה מאוזנת – הגיעו תוצאות לא רצויות מהמעבדה – כנסו לשבוע ימי טיפול והמנעו מאלו – אחר כך השתמשו בהם לגיוון ובכמויות קטנות ואחת ל 3 חודשים שובו להמנעות בת – 3-4 ימים. מזונות אסורים עשירים באשלגן והם:
בשרים ודגים: בשר בקר, עוף, דגים.
פירות: בננה, משמש, מלון, ענבים, שסק, תמרים, תאנים, פירות יבשים, אנונה, קיווי, רימון, מנגו, חרוסת (בפסח).
ירקות: גזר חי, ארטישוק, כרוב ניצנים, כרוב עלים, קולרבי, פטרוזיליה, פטריות, אספרגוס, כרובית, מורינגה, תרד, עגבניות, דלורית, סלרי. שמן מרווה מרושתת. הערה: אומגה 3 מהצמח היא העדיפה לתהליכי החלמה מכל המחלות הכרויות. אין עוררין על חשיבות השמן שנובע מהמרווה המרושתת. הוא מכיל 1070 מ"ג אשלגן ל 100 גרם, שזו כמות שמחייבת לצרף אותו לראש רשימת המזונות האסורים לחולי כליות. ההמלצה שלי על צריכת אומגה 3 משמן חרדל, או שמן גרעיני חרדל מכבישה כרה בלבד. למאמרי בנושא – כאן

אומגה 3 צמחית (שמן חרדל, שמן מרווה מרושתת) עולה על צורות אחרות של אומגה 3 ויש והן לבדן תורמות לבריאות בעוד האחרות עלולות להזיק יותר מלהועיל לך – למאמרי בנושא כאן.

ערב טוב ירון היקר מה שלומך? עשיתי בדיקות דם. הקריאטין ירד ל – 1.8 ( 0.7-1.3 – גברים טווח הנורמה) Gfr עלה מ – 42 ל-62. על פי מחשבון פינוי קריאטינין – כאן. אני הולך לחדר כושר פעמיים בשבוע ומתאמן, גם שומר על התזונה שלך כל הזמן ואפילו נשארתי באותו משקל. הכל בזכותך. אין מילים על עזרתך והטיפולך המסור. ירבו אנשים כמוך ❤️🤟🏼

פחמימות וקיטניות: ערמונים, פול מבושל, מוצרי סויה, שעועית לבנה, אזוקי, תפוחי אדמה, בטטות, חומוס, חיטה מלאה ומוצריה, גרעיני פרג, גם בורגול אסור, וגם טף.
שומנים: אבוקדו, גרעינים, בוטנים, שקדים ואגוזים (גרעיני חמניות, דלעת, צ'יאה גם שמרי בירה,  מהאגוזים מותר אגוז ברזיל 1 ליום, במקרים בהם בלוטת התריס יורדת מתפקוד מאוזן אפשר ליטול 2 אגוזי ברזיל ביום), חמאת בוטנים, טחינה, שומשום.
חלב ומוצריו: אבקת חלב, גבינות צהובות.

גרעיני דלעת חמנייה שומשום – שומשום (אז אסור גם טחינה) וטחינה – כולם בגדר האסורים.
זרעי צ'יאה, שמרי בירה, משקאות קלים, מזון מעובד, דגנים מלאים, מוצרי סויה, ‏אגוזים, שקדים, ביצים, פרות יבשים, קטניות, שומשום, גרעיני דלעת וחמנייה.‏

סיבים תזונתיים: נבט חיטה וזרעי צ'יאה.

תרופות: רשימת התרופות שפוגעות בתפקוד הכליות, או ושמעלות קריאטינין ארוכה. בדקו כל מרשם בפני עצמו. חשוב לדעת עד שלא תגיעו למצב בו אפשר לזרוק (ע"פ מדדי בדיקות המעבדה) את כל התרופות, הוא חלק מתהליך העבודה והתכנית לשיקום הכליות) יקשה עליך להימנע מדיאליזה.

במאמרי החדש – הוא מאמר המשך למאמר "אילוף הכליות הסוררות" "אי ספיקת כליות – להתענג על מזון – דיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע" פירוט רב לגבי מזונות הולמים ומגוון מתכונים שיעזרו לך בדרך ההחלמה – למאמר יש להקליק כאן.

שונות: קקאו, שוקולד חלב ומריר, חילבה, קטשופ, אבקת קקאו, רסק עגבניות.

לשאלות –כאן או לגלול למטה –

מתכון נהדר ובריא לקציצות החלמה

קציצות כוסמת ירוקה ופלפל אדום עם חוואייג' תימני  - מתכון של מחלים מאי ספיקת כליות

קציצות כוסמת ירוקה ופלפל אדום עם חוואייג' תימני – מתכון של מחלים – בבלנדר קוצצים דק 4 זוקיני, חבילת בצל ירוק ופלפל אדום. מעבירים לקערה. מוסיפים מעט מלח הימלאיה כפית חרדל אורגני 2 כפות שמן זית אבקת שום פלפל שחור וחוואייג' תימני מערבבים עם כחצי כוס קמח כוסמת ירוקה אורגני. מערבבים. נותניס לעיסה לנוח 5 דקות שהירקות יפרישו נוזלים. מערבבים שוב לקבלת עיסה במרקם טוב לקציצות. יוצרים קציצות ואופים על ניר אפיה מרוח מעט שמן זית על 190 מעלות למשך 30 דקות. הופכים צד ואופים 12 דקות נוספות. מוציאים מהתנור ונותנים לקציצות להתקרר כ 10 דקות לקבלת הקראנצ'יות הנכונה. בתיאבון.

מנת 3 כוכבי מישלן-סלמון בעלי חומעה

סלמון בעלי חומעה יפה – מימין – של Triisgros מנת 3 כוכבי מישלן

מעדנים – חדשים דג סלמון טרי בסורל – (עלי חומעה יפה) למי שמדד ה- GFR שלו מעל ל 79

דג סלמון טרי בסורל – (עלי חומעה) – הוא מזון על לטיפול וניקוי של הכליות – אחת ממסעדות היוקרה בצרפת Triisgros שמה הגישה במשך שנים סלמון בעלי חומעה יפה (זה שם הצמח בעברית sorrel, dock) – מנה שזיכה אותה ב 3 כוכבי משליין – מנה זו היא מעדן אלהי אבל נקשרת במזונות לניקוי הכליות ובדיאטת ניקוי כליות אפשר להכין סלמון בסורל, המתכון בהמשך.

תבשיל עלי חומעה, סרפד וחלמית
הסרפדים וכן עלים נוספים שמתאימים לבישול וניקוי כליות משמשים כיום מסעדות יוקרה במאכלים עורי נשימה. יש לרכך תחילה את העלים הללו לשם הכנת תבשיל עלים כאלו . עלים "דמוי-תרד" וכל אחד מהם מאופיין בטעם טיפוסי ומיוחד הם: חלמית קטנת-פרחים, חלמית מצויה, חלמית גדולה, מעוג כרתי (כאשר הצמח צעיר והשערות שעל העלים דלילות ואינן ארוכות), הרדופנין הציצית, וכן עכובית הגלגל (עָקוּבּ בערבית) הוא צמח מאכל מיוחד ועשיר במרכיבים טעימים. הוא צמח מוגן על ידי החוק. לתזכורת בלבד, משתמשים למאכל מבושל בבסיס העלים הצעירים המצוי מתחת לפני הקרקע ומעל לשורש העבה ובתפרחות צעירות בטרם נפתחו פרחיהן גם סרפד קרומי, סרפד הכדורים, סרפד צורב. יש להזהר מדוקרניותן המכאיבה של שערות המצויות על פני העלים והגבעולים של הסרפדים. הקטיף נעשה בעזרת כפפות או שקית נילון על היד הקוטפת וחליטה במים חמים – הסינון בה אחריה. מלבד הטעם המיוחד שיש לעלי הסרפד למיניו הוא אחת מהתרופות הטובות ביותר לכליות.

אז מה ואיך מכינים מאכלי גורמה דוגמת הסלמון בסורל
ניתן ללפף בעזרת העלים המיוחדים הללו אורז מושרה בחומץ עם מעט שמן זית וכורכום – מתובל בבצל מטוגן, סשימי סלמון, בשר חתוך דק וכל מה שהרפואה מעודדת כדי לחזק את הכליות למשל תפוח עץ פירה משעועית אזוקי, אגס אפוי או טרי, כרוב, פלפל ושומר, שום וחמוציות. ה"עטיפה" או ה"ליפוף" מעצבות כאן מעדן חדש: "מלפוף". הבּוּרֵייק למשל, הוא מלפוף בו מילוי עלי הגפן מבשר טחון מתובל בבצל מטוגן. צורת האריזה הייתה כמשולש או סיגרים. בין התבלינים והקישוטים שמוגשים עם הבורייק עלי נענע ולימון – תחליפו את הבשר בפירה אזוקי או עדשים – ותתענגו.
אחת ממסעדות היוקרה בצרפת (Triisgros) הגישה במשך שנים סלמון בעלי חומעה יפה (sorrel, dock) – מנה שזיכה אותה ב 3 כוכבי משליין – על המסעדה כאן.

המתכון לסלמון בחומעה יפה (סורל)
אספו – לקטו, קטפו – קנו – כמות גדולה של עלי חומעה יפה טריים שמזכירים בטעמם לימון. הכניסו למשרה שמנת מלוחה (הקפצת בצלי שאלוט ומלאי של דגים מעושנים בשמנת, אסור חלב לכליות נו טוב, קצת, חד פעמי – אחרי עשרה ימי ניקוי. טוב תחליפו עם חלב אורז, חלב קוקוס או קרם קוקוס!!!) במשך כ 30 שניות על אש בינונית, טפטפו מעט לימון לכלי, ולאחר מכן שפכו מהתבשיל מעל לצלחת שטוחה – ופרסו מעליו את נתחי הסלמון שהומלחו מעט לפני שהוקפצו במשך 15 שניות מכל צד על מחבת (לניקוי כליות אסור מלח – שימו במקום מלח שום קצוץ ופפריקה חריפה). יש להגיש בתוך מקסימום 12 שניות לשולחן.
מזכיר לכם שאפשר להחליף את השמנת שמוגדרת גם במקרה של כליות מאוזנות כפחות בריאה ואפשר גם להשאירה במתכון – כאמור לעיל אחרי 10 ימי ניקוי לא יקרה כלום. תחליף נהדר הוא קרם הקוקוס שזמין כיום בכל המרכולים או חלב שקדים מצומצם.
צמח החומעה שהוזכר לעיל, בעל עלים גדולים וחמצמצים, מוגדרים חריפים, שמשמש יותר בקלות גם להכנת ה"מלפוף" חומעה יפה (sorrel, dock) גם חומעה מסולסלת משמשת במטבח הגלילי. יש לזכור שחומציות החמעה נובעת מתכולת חומצה אוכסלית רעילה. החמעה מעלים צעירים מככבת בקָרָאס, מאכל לאניני טעם שמוגש במסעדות הגליל. עלי החומעה המבושלים ומתובלים נעטפים בעלה של בצק, נאפים ונאכלים בדומה לבורקס – מעדן.
בישול מפרק חומצה אוקסלית שנמצאת גם בעלים של תרד, מנגולד ובחמציצים, ששמה של החומצה נגזר מOxalis. בארץ נפוץ מאוד החמציץ הנטוי (Oxalis pes-caprae), בעל הפרחים הצהובים. חומצה אוקסלית מצויה גם באגוזים, פלפל שחור, קרמבולה, פטרוזיליה, גפנית מחומשת, פרג, קקאו (שוקולד) וקטניות – בתהליך החזרת הכליות לתפקודן מומלץ להימנע מהם.
ליון האוקסלט נטייה ליצור מלחים קשי תמס עם יוני מתכת דו-ערכיים. כך נוצרים בגוף גבישים של סידן-אוקסלאט, ברזל אוקסלאט או מגנזיום אוקסלאט, ששוקעים כאבני כליה. בנוסף לכך ובשל הקישור היעיל של החומר ליוני סידן, צריכה גבוהה של חומצה אוקסלית במזון עשויה להביא לחוסר סידן. (מקור)

שבועיים דיאטה לניקוי כליות ולחיצות לאיזון גוף-נפש – צום חלבונים

ניתן וחובה לשפר את תפקודם של הכליות.
לפני שבועיים ביום ה14.4.2017 פנה אלי בחורצ׳יק שעבר את גיל ה60 עם תוצאת בדיקת דם שהראתה לראשונה – תפקוד כלייתי לקוי. הבדיקה שלו מובאת כאן

13.04.2017 קריאטינין גבוה - מצוין באדום.

13.04.2017 קריאטינין גבוה – מצוין באדום.

קבעתי שתי פגישות שבועיות ללחיצות ההחלמה ומעקב אחר דיאטה לניקוי הכליות.
בסיום שבועיים ב 04 לאפריל 2017 הוא ניגש לבדיקת דם חוזרת. התוצאות המרגשות שקיבל נחשפו מלוות בחיוך רחב בפגישתנו הערב. תוצאות המעבדה האלו מצורפות למטלה. פרושן: תפקוד כליות תקין. קבענו המשך פגישות. בשלב זה פעם בשבוע, על-מנת לשמור שמצב בריאותו ישמר.

4.05.2017 - לאחר שבועיים של מזון כתרופה ולחיצות (שיטת מרגולין) לאיזון גוף נפש - שבו הכליות שבו הכליות הסוררות לתפקוד תקין. אפשר בזמן קצר יחסית, וחובה לטפל בכליות הסוררות ולהשיבן לאיזון.

4.05.2017 – לאחר שבועיים של מזון כתרופה ולחיצות (שיטת מרגולין) לאיזון גוף נפש – שבו הכליות שבו הכליות הסוררות לתפקוד תקין. אפשר בזמן קצר יחסית, וחובה לטפל בכליות הסוררות ולהשיבן לאיזון.

ב20.1.19 שב האדם להיבדק, לאחר שהמשיך בעקשנות את הטיפול לאורך כל השנה ויותר מאותה בדיקה מעודדת במאי 2017. התוצאות שהגיעו אלי הרגע מצורפות למטה ביום ה20.1.19 בשעה 20:45.אותי הן מרגשות: GFR 77- קריאטינין מאוזן – 1.02 גם האוראה מאוזנת – אפשר לסכם האדם הבריא והכליות שלו בהחלט מתפקדות. לשאלתי אם התור שלו פנוי השיב – לא. עכשיו הוא עומד בפני יציאה לפנסיה ודווקא עכשיו הוא רוצה לקדם את מצב בריאותו עוד יותר.

,לאחר כשנה – מאז מאי 2017 – כשהגיעה התוצאה המעודדת הראשונה – דיאטה של צום חלבונים, ולחיצות (שיטת מרגולין) לאילוף כליות ואחריה דיאטה שמשתנה עם הזמן, וסדרת לחיצות החלמה – שבו הכליות הסוררות לתפקוד תקין.
אפשר בזמן קצר יחסית להחלים – הוכחה לכך שחשיבה מחוץ לקופסה משתלמת – לדעתי חובה לטפל בכליות הסוררות ולהשיבן לאיזון. אין צורך להגיע לדיאליזה ובטח שלא להשתלת כליה – בידך הדבר. שנה לאחר מכן מדד ה- GFR שלו הגיע ל-80 (ביום הולדתו ה- 67)

יש תקווה – מצב קשה נחשף מבדיקת דם של מי שהגיע אלי מאשפוז. GFR 17.5 המאיים על דיאליזה בתוך כמה ימים – והרי לך כאן למטה, תצלום מהבדיקות האחרונות מיום ה – 25.10.2018, תשע פגישות בלבד לאחר שהחלנו לעבוד יחד על אילוף הכליות הסוררות – להלן, תוצאות שהתקבלו עכשיו, בעפרון רשומות תוצאות קודמות חלקן מלפני חודשיים, 4 פגישות לאחר שהחלנו לעבוד וגם 2 תוצאות אחת של הקריאטינין ושניה של מצב האוריאה מלפני 5 חודשים – מיום ה- 21.3.18 שהמטופל שוחרר מאשפוז של 3 שבועות – עם GFR 17.5 כנזכר לעיל, יש לדעת שמצב האוריאה (140, אז) משקף את החלמת הכליות לפני מדד הקריאטינין – גם הוא היה בתחום הקטסטרופה – אפשר להבחין שכבר לפני חודשיים המגמה התהפכה והייתה – החלמה – אוריאה – ב20.8.18 = 74.10 ועכשיו ב25.10.18 היא עומדת על 60.67. לא עצירת המחלה, אלא החלמה – המבט מהבדיקות האלו, מלפני יומיים (25 לאוקטובר 2018) מלמד על עוד הישג מרשים של "לחיצות ההחלמה". יש תקווה. כהערה אוסיף שבשל העומס התקיימו במקרה זה רק 9 פגישות לאורכם של כשלושה חודשים והתזונה הראשונה התבססה על צום חלבונים(בהתאמה אישית). התקיימה פגישה אחת לשבוע היא מינימום הכרחי – מה שחשוב במקרה שלפנינו זה שבנוסף לכך שמצב ה GFR בתחילת התהליך היה מתחת ל-20 (17.5) וברגע זה הוא עומד על 21 כפי שנחשף מתצלום שיחתי עם המטופל שמצורף למטה – מסתבר שגם אם המאמץ הנדרש עמד על 100 אחוזים, לא היה ולא נגרם נזק בשל ההפסקות שנאלצנו לערוך במהלך הטיפול (בגלל העומס על היומן שלי) דבר נוסף עולה מכאן – בישראל, בקליניקה שלי בתל-אביב וברמות השבים ובניגוד למצב למשל, בארה"ב, אפשר להחלים מאי ספיקת כליות בשלב המתקדם ביותר של המחלה: GFR 17.5.

: תגובת המטופל לא אחרה – GFR מ17.5 ל 21 – בשלושה חדשים –

יש תקווה – בדיקת דם מיום ה25.10.2018, תשע פגישות בלבד לאחר שהחלנו לעבוד יחד על אילוף הכליות הסוררות – להלן, תוצאות שהתקבלו עכשיו, בעפרון רשומות תוצאות קודמות חלקן מלפני חודשיים, 4 פגישות לאחר שהחלנו לעבוד וגם 2 תוצאות אחת של הקריאטינין ושנייה של מצב האוריאה מלפני 5 חודשים – 21.3.18 כשהמטופל שוחרר מאשפוז של 3 שבועות -מצב ה GFR היה 17.5 ובבדיקת דם זו הינו 21 – מה שמלמד אותנו שאפשר להחלים מאי ספיקת כליות ולצאת מהמחלה גם בשלב המתקדם ביותר שלה.

הישג חסר תקדים – למעלה המשך ההתכתבות שתחילתה מופיעה למעלה. תענוג והנאה.

הערה: היותך צמחוני אינה ערובה לבריאות. אומר ד"ר קולין קמפבל Dr. T. Colin Campbell צמחונים רבים סובלים מעודף משקל. השמן הוא הבעיה כאן מסביר דר מקדוגל (Dr. John A. Mcdougall). שמן זית או שמן אחר אינו משנה אם הוא בא מן הצומח או מן החי – הוא משמין. אבל ב90 – 95% יש לשמור ולאכול מן הצומח ומי שחולה ב100% מומלץ על מזון מהצמחים ולא לצרוך כלל מזון שאינו בריא, אחרת לא מתרגלים לאכול נכון מוסיף מקדוגל.,

הכליות – סרטון מתוך המדור 'מאגר מדע' של האתר דוידסון און-ליין. דוידסון און-ליין הוא אתר חינוכי מבית מכון דוידסון לחינוך מדעי – הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע.

לחיזוק כליות יש להקפיד על תפריט תזונה מחלימה.

משקה סוס – شراب عرق السوس

שראב ערק סוס – מתמצית השורשים המתוקים של הצמח מכינים משקה קר ומתוק הוא הקרוי סוס שנזכר לעיל, נהגתי ללגום את הסוס קריר עם אבי בילדותי בשוק של נצרת העתיקה – המשקה מכונה בערבית: "שראב ערק סוס شراب عرق السوس", הוא מתוק וטעים מאוד – בשוקי נצרת ובירושלים גם בעכו העתיקה נהגו להסתובב עם קנקן גדול ויפה ובתוכו המשקה – לגמנו ממנו בעיקר בימי הקיץ הלוהטים.
בארץ ישראל גדל הצמח בבתי גידול לחים בשפלת החוף ובגולן.

הערה ללוקחי תרופות להורדת לחץ הדם

המנגנון להורדת לחץ הדם של הרפואה הממסדית פועל ב3 דרכים ולעתים משלב אותן זו בזו באמצעות תרופות שפועלות על הכליות ומשפיעות על האנזימים שפועלים בנפרונים, על הלב ואנזים ההישרדות גם על המוח ומנגנון הרחבת כלי הדם באמצעות:
1.חומר משתן
2. חומרים מורידי דופק: חוסמי בטא (בלי לחץ בבקשה – מבטל את מגנון ההישרדות הטבעי התקף וברח).
3. חומרים להרחבת כלי דם וזודיליטציה, Vasodilation)- ובתחום זה גםהרפיית עורקים חוסמי אלפא.
כאשר מתחילים בצום חלבונים ובצום חימצב הגוף משתנה בשל תהליכי החלמה מהירים ביותר – הנפרונים מתפקדים טוב יותר, כלי הדם מתגמשים ומתרחבים באופן טבעי, כי כיווצי השרירים מסתלקים בעזרת לחיצות ההחלמה והפלאקים בעזרת החיידקים הטובים ומערכת החיסון ששבה לתפקד – אבל המידע הזה לא מגיע לתרופות והן ממשיכות לדחוף את המערכת – לסלק חומרים שמתפנים, לעצור אנזימים שצריך להמשך תהליך ההחלמה – לכן, אני מבקש מכל מי שמגיע אלי לדווח לי על לקיחת תרופות כדי שאוכל להוסיף לו למשל, דג מלוח שאני אוהב כל כך או 1/8 כפית מלח כדי שלתרופות תהיה עבודה! אני מנוע מלשנות את כמות התרופות ולהפחית חומרים מהן, כי אני לא רופא – עליך למשל, למדוד כל יום לחץ דם ולהוכיח לרופא שלך כי כבר אין צורך בכמות כה גדולה של חומרים משתנים, בולמי דופק או מעכבי אנזימים במוח – מורידי קריאטינין ומה לא? כי הפלאק מתפנה בתזונה מחלימה מדפנות כלי הדם במהירות עצומה – כן, בהחלט נצטרך לשם כך את עזרת המרפאים המורשים – לשם כך יש למדוד ולהוכיח להם כל הזמן שהריפוי מתפתח כי האמת חייבת להאמר הם לא ראו מימיהם – כליות מחלימות!

לשאלות –כאן או לגלול למטה – בבקשה לא להתאמץ (לחפש את מספר הטלפון שלי) ולהתקשר. בשל עומס הטיפולים אני ממש לא יכול לשוחח עם מי שטרם נקבעה לו פגישה.

לורנצו לוטו דיוקן של לוקרציה. c.1533. Lorenzo Lotto (c. 1480 – 1556/57)
דיוקן של אישה צנועה מאיטליה ורישום על שולחנה שמכוון אל לוקריציה הרומאית שהתאבדה, כדי להגן על כבודה, והביא לשינוי באימפריה. הציור בא ללמד שלא כל מי שנמצא למעלה אינו אלא פושע וחמדן. ציור שמן מופלא של הצייר האגדי לורנצו לוטו, ממשיך האסכולה הוונציאנית שב ומרגש. "Nec ulla impudica Lucretiae exemplo vivet"
אימפודיקה של לוקריאטייה אקסמפלו" – "שום עלמה או אישה לא נשואה תחיה עוד לאור הדוגמה של לוקריציה": אומר הפתק, שמזהיר מאימת השילטון שאי אפשר להעביר עליו ביקורת.
הציור נרכש על ידי האנגלים, ומוצג בגלריה הלאומית הנהדרת שלהם (כניסה לכול ובחינם) ככל הידוע הדיוקן של לוקרציה מופיע לראשונה ברשומה שנכתבה בסוף המאה ה -18, כאשר הדיוקן הזה היה באוסף "פזארו" בוונציה – הציור מיוחס כמובן ללוקרזיה ולייר, שהתחתנה עם משפחת פזארו המפורסמת בשנת 1533.
הפתק על השולחן מסגיר את לורנצו לוטו – הוא הצייר. פעמים רבות מופיעים רמזים כאלו בעבודותיו אבל, כאמור לעיל, הפתק רומז על לוקרציה אשתו של אציל בשם לוקיוס טארקוויניוס קולאטינוס. לאחר שנאנסה על ידי סקסטוס, בנו של המלך הרומי האחרון, לוקיוס טארקוויניוס סופרבוס, התאבדה לוקרציה. נקמתם של אזרחי רומא במשפחת המלוכה הובילה למהפכה שלטונית שהפסיקה את המלוכה ברומא כליל והפכה אותה לרפובליקה.
המנגנון להורדת לחץ הדם של הרפואה הממסדית פועל ב-3 דרכים ולעתים משלב אותן זו בזו, אבל רק באמצעות תרופות שפועלות על הכליות ומשפיעות בן השאר גם על האנזימים שפועלים בנפרונים, על הלב, הריאות ועל שורה של אנזים. חלקם קשורים בהישרדות כמו האדרנלין, והם משפיעים גם על המוח ומנגנון הרחבת כלי הדם באמצעות:
1.חומר משתן
2. חומרים מורידי דופק: חוסמי בטא (בלי לחץ בבקשה – מבטל את מגנון ההישרדות הטבעי התקף וברח).
3. חומרים להרחבת כלי דם וזודיליטציה, Vasodilation)- ובתחום זה גם הרפיית עורקים כמו תרופות המעכבות את האנזים המהפך, הקרויות ACE Inhibitors, מעכבות את ייצור האנגיוטנסין 2, הבעיה שהן כולן מרוקנות אבץ מהגוף – ויש לצרוך באופן קבוע מרשימת המזונות שמתפרסמת במאמר בנושא זה – כאן. תוספת אבץ משפרת את רמת הוויטמין B12 בגוף וכן את מאגר החומצה הפולית (מפחיתה את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם, מסייעת בתהליכי הגמשת העורקים ובפינוי רעלים מהגוף גם בבניית תאים חדשים, מחסור בB12 עלול לגרום לפגיעה במערכת העצבים). התוסף הנכון למטופלי כלייה הוא ויטמין B12 מסוג methylcobalamin מתילקובלמין – (ולא Cyanocobalamin) בלבד!
התרופות טובות, כל עוד האדם ממשיך באורח חיים רע. תזונה הרסנית שמעשירה את מערכת הניקוז שלו בחומרים יוצרי פלאק או רובד – שסותמים ומקשיחים את צינורות הדם (מכונה גם טרשת עורקים). כאשר אנחנו מתחילים בשינוי תזונה ובמיוחד בתהליכי החלמה מאי ספיקת כליות, אלצהיימר, וכבד שומני באמצעות צום חלבונים או צום חי – מצב הגוף משתנה לגמרי. תהליכי החלמה של הגוף מהירים ביותר – הנפרונים מתפקדים טוב יותר, כלי הדם מתגמשים ומתרחבים באופן טבעי, אבל המידע הזה לא מגיע לתרופות והן ממשיכות לדחוף את המערכת – עם בולדוזר ודינמיט. הן מחויבות לסלק חומרים שמתפקידם, לעצור אנזימים פעילים, לסלק אשלגן, מגנזיום, ברזל ונתרן אלא שמעתה, כשתהליך ההחלמה מתחיל – שוב צריכים אותם – לכן, אני מבקש מכל מי שמגיע אלי להחלמה מאי ספיקת כליות, כבד שומני או לחץ דם גבוהה ואלצהיימר לדווח לי על לקיחת תרופות כדי שאוכל להוסיף לו דג מלוח, כוס מיץ תפוזים, – או קואנזים Q10 וB6, כדי להגן עליו מנזקי התרופות הטובות.. ירון מרגולין

The Fall of Phaeton, 1604, National Gallery of Art, Washington, D.C.

The Fall of Phaeton, 1604, National Gallery of Art, Washington, D.C. מקור ויקיפדיה

חמשת המדדים ועוד חמש

GFR, אלבומין, A1C, גלוקוז, ואוראה -בשתן

לזירוז הטיפול בפנייתך – יש להעביר בדחיפות 5 מדדי החובה – דרך האימל שמופיע כאן למטה ולמי שיש את הווטסאפ שלי עדיף אליו (לא להתקשר, כי הסיכוי שאענה בשל עומס הפניות קטן) ובלי מדדים אלו לא אוכל לקבוע לך תור, ואלו המדדים שאני צריך לראות:

1. eGFR או מדד הסינון – המדד התקין 70 – 120- ממדד GFR- 60 ומתחתיו – חובת דיווח ותחילת טיפול מיידית – אין זמן!
2. אלבומין בשתן (מיקרואלבומינוריה)- תוצאות הבדיקה בדיקה מיקרואלבומין בשתן והיחס בין המיקרואלבומין לקריאטינין חשובה ביותר וחושפת את הדלקת בנפרונים – באנשים בריאים רמת אלבומין בשתן נמוכה מאוד בדרך כלל ונמצאת בתחום של 20-30 מיליגרם של ריכוזי אלבומין ב-24 שעות, או פחות מ-2 מיליגרם לדציליטר. (אלבומין – בבדיקות דם טווח הנורמה הוא 3.4 עד 5.4 גרם לדציליטר. אין חריגות! כאשר רמת האלבומין בשתן נמצאת בטווח של 30-300 מיליגרם אלבומין לכל גרם קריאטינין (0.03-0.3) המצב מוגדר כמיקרואלבומינוריה (Microalbuminuria) וכאשר הוא מעל ל 300-500 מדברים על מאקרואלבומינוריה (Macroalbuminuria)- חובה לדווח. בבדיקת שתן – אלבומין מעל ל 30 חייב בדיווח –
3. המוגלובין מסוכרA1C – שמות נוספים – glycated hemoglobin, HbA1C, A1C – ברוב המעבדות התחום הנורמלי של A1C הוא 4.5-5.9%, מדד שמעל 6 חייב דיווח – ויש לשלוח את ההיסטוריה שלו – כאן
4. גלוקוז בדם – כל נתון מעל 110 חשוב – גם כאן יש לשלוח את פרטי ההיסטוריה של הסוכר בדם (ממתי הנתון גבוה מ-110) – ערכים מתחת ל- 110 mg/dl הם ערכים תקינים. ערכים מעל 126 mg/dl -חשש לסוכרת –
5. א' אוראה – מייצגת את כמות החלבון שהאדם צורך ואת הפרשתו דרך הכליות – אוראה בדם שתנןUrea מבדיקות כימיות של הדם. שמות אחרים שינן,ערכים מקובלים BUN – 21-66 מיליגרם לדציליטר. גברים מעל 70 ונשים מעל 60 חובה לדווח – כאן
5. ב' אוראהבשתן – רמת שתנן בשתן היא בתחום של 12-30 – ערכים שמעל 33 יש לשלוח אלי – כאן

חמשת מדדי ההבהרה – מדדים נוספים:
קריאטינין – בהגיעך לפנות אלי ממאמר זה, ברור לי שהקריאטינין שלך גבוה, גבולות הנורמה של הקריאטינין Creatinine: mg/dl 1.20-0.80.עד כמה הקריאטינין גבוה מעל 1.5 – אם זה ממש חשוב לך אפשר כמובן לשלוח גם אותו. כך אדע כמה נפרונים לא מתפקדים בכליה שלך –

המוגלובין
ברזל
BUN
הומוציאסטין
כל אחד מהם וכולם יחד (כל 10 המדדים האלו) מרחיבים את התמונה לקראת הפגישה הראשונה ומאפשרים לי לדייק בתרופות שאני מועיד לך.
עד כאן מאמרי אילוף הכליות הסוררותכאן.
הכל חשוב –
"אילוף הכליות הסוררות" תחילת  פרק א
ההמשך לפרק א' של "אילוף הכליות הסוררות"- כאן.
פרק ב'
פרק ג'
אני מזמין אותך לאתר החדש שלי – לחיצות ההחלמה
תפריט מחלים – המשך במאמר "אי ספיקת כליות – להתענג על מזון – דיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע" – כאן
למאמר – אי ספיקת כליות – צום חלבונים – מיועד למי שהGFR שלו נמצא על 30 ומתחת לו.
למאמר "סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".
למאמר הראשון בסדרה על התרופות הטובות והרע – לחץ דם – והתרופות המרוקנות – כאן
למאמר השני בסדרה זו – B12 – והסיבוכים שאפשר למנוע – כאן
למאמר השלישי בסדרה זו- על שיקום הגוף שלך והגלוטתיון – כאן
למאמר הרביעי בסדרה זו – תיאמין – B1 – כאן
למאמר החמישי בסדרה – על ביוטין B7 – כאן
למאמר השישי בסדרה – פרוזק וקפה – כאן
למאמר השביעי בסדרה – אבץ – כאן

למאמר השמיני בסדרה – התרופות הטובות והרע – חיסול האוצר המגן על משק המיים ולחץ הדם בגוף – האשלגן

חזרה לחלק ראשון נא להקליק – כאן

Taming of the Kidneys
The only way to recover from Chronic kidney disease. In this article you will find all the secrets, everything that really matters to you to know, If you really want to get better

Study for a St. Mary Magdalen, date unknown, British Museum

Study for a St. Mary Magdalen, date unknown, British Museum מויקיפדיה

נותרו לך שאלות –

אשמח להשיב לכל שאלה.

בבקשה לא להתאמץ (לחפש את מספר הטלפון שלי) ולהתקשר. בשל עומס הטיפולים אני ממש לא יכול לשוחח עם מי שטרם נקבעה לו פגישה.

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COMׂ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך).
    מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    אשמח לשמוע ממך – ירון מרגולין

    במאמר "נמאס לי מהחיים מה עושים" – נגלה אפשרויות פשוטות ומדויקות לזיהוי וטיפול טבעי ועדין בבלמים שפרצו אל חייך ומעקבים את התוצאות הנחשקות, מייסרים אותך ומעצבים בך כאבים נפשיים, תסכולים ומצוקות. הזמנה לקריאה – להקליק כאן

    אני מזמין אותך לשוב ולקרוא את מאמרי אילוף הכליות הסוררותכאן.
    פרק א
    המשך לפרק א' – כאן.
    פרק ב'
    פרק ג'
    תפריט מחלים – המשך במאמר "אי ספיקת כליות – להתענג על מזון – דיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע" –כאן
    למאמר – אי ספיקת כליות – צום חלבונים – מיועד למי שהGFR שלו נמצא על 30 ומתחת לו.
    למאמר "סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

    להחלים בפשטות ממחלת ריאות חסימתית כרונית

    רוצה להחלים בצורה מלאה מסוכרת

    שחיקת סחוס, למה לסבול? – ללא ניתוח ללא תרופות – טיפול להחלמה

    עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

    אני מזמין אותך לאתר החדש שלי – לחיצות ההחלמה

    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך). מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    קישורים ל10 המאמרים על התרפות הטובות והרע:

    למאמר הראשון בסדרה על התרופות הטובות והרעלחץ דם – והתרופות המרוקנות – כאן
    למאמר השני בסדרה זו – B12 – והסיבוכים שאפשר למנועכאן
    למאמר השלישי בסדרה זו- על שיקום הגוף שלך והגלוטתיון – כאן
    למאמר הרביעי בסדרה זו – תיאמין – B1 – כאן
    למאמר החמישי בסדרה – על ביוטין B7 – כאן
    למאמר השישי בסדרה – פרוזק וקפהכאן
    למאמר השביעי בסדרה – אבץכאן
    למאמר השמיני בסדרה – האשלגן – חיסול האוצר – כאן.
    למאמר התשיעי בסדרה – הברזלכאן
    למאמר העשירי על הויטמין של השמש – ויטמין די – כאן.

    מאמרים אחרונים

    מאמרים נוספים:

    אריתרופויאטין (EPO) Erythropoietinהכל על ההורמון שאי אפשר לנשום בלעדיו

    נשארו לך שאלות – כאן

    נשלח ב כללי