להחלים בפשטות ממחלת ריאות חסימתית כרונית

הריאות אבדן גמישות צנרת האוויר והדם

גזים בדם – יש לך בדיקה של גזים בדם ככל הנראה מדובר ברמת פחמן דו חמצני גבוה. זה מפחיד נורא. אבל המאמר הזה יגלה לך במהרה שיש מוצא פשוט לבעיה. 
בדיקת גזים בדם (שנעשית רק בבתי חולים) היא בדיקה (רצוי בדם עורקי) שבודקת בעיקרון תפקוד ריאות באופן די ישיר – היא מראה מאזן חומצה-בסיס בגוף – נושא שכתבתי עליו כאן –  (בהקשר להתדרדרות המצב באישפוז) בנוסף לכך ניטור רמות ביקרבונאט מסייע למעקב אחר אי האיזון בין "חומצה-בסיס" בדם עד לתיקון המאזן. הבדיקה "גזים בדם" מבקשת לבדוק ריווי ההמוגלובין בחמצן ואת חומציות הדם העורקי. בדיקת גזים (בדם עורקי) מבקשת גם לדעת אם הריאות מצליחות לקלוט מספיק חמצן וגם להיפטר מעודפי פחמן דו חמצני.
רמה של CO2 גבוהה אומרת שצנרת הריאות קשיחה, לא מתפקדת, היא מאבדת מגמישותה (על גמישות ואבדן גמישות הצינורות בגוף במאמרי – כאן) במצבי צנרת קשיחה הריאות לא מאווררות טוב את האויר – אובדן גמישות צנרת הריאות קלה להחלמה, תופתעו מיד עד כמה – הגם שהיא שעומדת מאחרי טיפול בתופעות קשות כאסטמה, ומחלות ריאה חסימתית כרונית – הגמשת צנורות האוויר בידך והיא יכולה לשנות לגמרי את מצבך.

Pietro Da Cortona. St Martina Refusing to Workship Idols"

החמצן מגיע מהאוויר דרך צינורות האוויר אל הריאות עם צורך ענק לשייכות. הוא נכנס וחודר דרך קירותיהן הדקיקות של הצינורות של הנאדיות (מבנים מיקרוסקופיים בצורת שלפוחיות, העטופים בנימי דם רבים ונמצאים בקצות הסימפונות בריאות) אל כלי הדם, שמקיפים אותן ופוגש חברה מיוחלת: ההמוגלובין. מיד הוא נאוחז בהמוגלובין [שבכדוריות הדם האדומות, חלבון שנותן לדם את צבעו האדום. למבקשים פרוט: החמצן נקשר אל אטום הברזל של קבוצות ההם בהמוגלובין (קבוצת ההם מולקולות לא-חלבוניות, מהוות רק ארבעה אחוזים מהמסה של מולקולת ההמוגלובין והגלובין חלקו האחר הוא חלבון גלובולרי שבתוכו משובץ ההם)] והאהבה ביניהם פשוט חוגגת (אם ההמוגלובין מתנהג כראוי אליו, ואם לא ינקום בו ויחסל את מאגרי הברזל בגוף). פסטיבל האהבה נמשך ביניהם עד שהשניים מגיעים עם זרם הדם לרקמות ונפרדים. ההמוגלובין ננטש וממשיך בזרם הדם עד שיחבור לדו-תחמוצת הפחמן, מסתפק בשאריות. והחמצן  עובר בהתלהבות לתאים. שם הוא מתקבל בברכה משום שהוא מביא "חיים" "אש" למרחב התא. מתחילה מסיבה גדולה והאש נדלקת זהו תהליך המכונה "פוספורילציה אוקסידטיבית" (oxidative  phosphorilation), סוכרים וחומצות שומן "נשרפים", המלומדים הגדולים קוראים לזה חמצון (אוקסידציה). הפסיכולוגים השתייכות. לשרוף הוא מאוד אוהב, החמצן מסוגל לשרוף באש אפילו ברזל. בתהליך בו "נשרף" המזון נחשף שהכוכב הראשי שמשתתף בו הוא הילד הפראי של הטבע כולם קוראים לו חמצן – (Oxygen) והוא יסוד כימי שסמלו הכימי O ומספרו האטומי 8. תהליך ההתרכבות של חומר אורגני (מזון) עם חמצן נקרא בעירה, תהליך זה מאפשר המרת מזון לאנרגיה בתהליך הנקרא נשימה אווירנית (בניגוד לנשימה אל-אווירנית). החמצן הוא חומר בלתי יציב, כימית (ככל החומרים הלא יציבים גם כאן המאפיין המשותף לכולם אלקטרון בודד (חופשי) נפרד, האלקטרון הגלמוד רחוק מבן זוגו הטבעי, מתרוצץ על פניו ומתחנן לקשר. הצורך שלו לקשר נואש עד כדי כך, שככל נער שכונה הנע בזוגות, גם הוא שואף להגיע תמיד בזוגות ועל כן באופן טבעי האלקטרון הבודד שלפנינו יחפש אטום אקראי כלשהו בסביבתו, וזה בדיוק מה שהופך אותו לכל כך מסוכן. לאן ילך אם לא אל מרכז הדליקטסים של הטבע – שלא נדע, אל גרעין התא. הוא פונה אל הדנ"א ושם יחבור דווקא אל הנקודה בסליל הדנ"א שלנו זו שאחראית על קצב חלוקת התאים. זו גם הסיבה שרואים בפרא הזה "חמצן" את הגורם העיקרי להזדקנות: הרס הדרגתי של החומר הגנטי – לכן כבר עם כניסתו נעמד מולו קו הגנה ראשון שמופיע כנוזל ציפוי על הצנרת שמובילה את החמצן לריאות, אבל על כך בהמשך.

האלגוריה של ההשגחה העליונה וכוחה (של משפחת) Trionfo della Divina Provvidenza,. . 1632-39, ברבריני צייר ברטיני בקורטונה שפעל ברומא בשירותה של משפחת ברבריני והאפיפיור אורבנוס השמיני, בן המשפחה. בין היתר צייר את דיוקנאות בני המשפחה, עיצב ועיטר את ארמון ברבריני ברומא וצייר את הפרסקו הענק המעטר את תקרת ה"אולם קבלת הפנים" Salone dei Ricevimenti של הארמון. למעלה קטע קטן מהפרסקו, שציורו במשך שש שנים (1633-1639) "האלגוריה של ההשגחה העליונה וכוחה (של משפחת) ברבריני. מוצגים בארמון ברבריני שנמצא בדרום כיכר ברבריני. במרכז הכיכר ניצבת מזרקת טריטון מפורסמת. בארמון ברבריני נמצאת גם הגלריה הלאומית האיטלקית לאמנות עתיקה (Galleria Nazionale d'Arte Antica), שמכילה בתוכה את אחד מאוספי האומנות החשובים ביותר באיטליה. הארמון (Palazzo Barberini), נבנה בשנת 1549, על אדמה קדושה, עליה ניצב מקדש שאת שרידיו ניתן לראות בביקור בארמון, מכל מקום שמונים שנים לאחר מכן בן המשפחה, הכושל, הקרדינל אלסאנדרו ספורצה, נקלע לקשיים כלכליים. ומכר בשנת 1625 את המבנה למאפאו ברבריני, מי שהיה לאפיפיור אורבנוס השמיני. הציור של ברטיני בקורטונה מתחנף אליו ואל משפחתו. הארמן הפך להיות מרכז כוחה של משפחת ברבריני, משפחה שהגיע מפירנצה ולאט לאט הפכה להיות, אחת מהמשפחות החשובות של הפוליטיקה הרומאית.
נחשב כמעט את המניפסט של הציור הבארוק, האלגוריה של ההשגחה העליונה וכוחה או ניצחון ההשגחה העליונה לפייטרו דה קורטונה הוא פרסקו מונומנטלי גדול המכסה את קמרון אולם הקבלה של ארמון ברבריני ברומא. במרכז התקרה, בתוך שטח המלבני, סצנה שמייצגת את ניצחון האפיפיורות והדת. צווי ההשגחה העליונה מסמלים את הסמל של משפחת ברבריני שאליה השתייך האפיפיור אורבן השמיני.
ב-1637 ברטיני בקורטונה עבר לפירנצה, שם עיטר בפרסקאות, בשירותו של פרדיננדו השני דה מדיצ'י,
בעקבות הצלחתו, הוא התבקש לעטר את חמשת החדרים בחזית הקומה המרכזית של הארמון (חדרי קבלת הפנים של הדוכס). דה קורטונה יצר חמישה חדרים הנקראים "חמשת כוכבי הלכת" אלא שבשנת 1647, עזב את פירנצה ותלמידו צ'ירו פרי השלים את החדרים. חדרים אלה היוו השראה לחדרי כוכבי הלכת בארמון ורסיי שהוזמנו על ידי לואי ה-14, מלך צרפת מאת שארל לה ברצון.

החמצן – החמצן הוא הגז החיוני לחיים. על חיוניות החמצן תעיד העובדה שכמה עשרות שניות בלי חמצן גוררים מוות של התאים במוח (ולאחר מכן מגיע מוות של הגוף כולו).
היכולת של החמצן להתחבר לחומרים שונים וכן לגרום לתגובות שרשרת בגוף, היא תכונה מוכרת ומשותפת לכל אויבי הגוף הגדולים שמכונים רדיקלים החופשיים – "ילדי הפרא" ואכן, הרדיקל החופשי העיקרי בגוף האדם הוא חמצן. על מנת להסביר את פעילותו של הרדיקל החופשי, והיכול להתחבר לחומרים שונים, נשוב לדוגמא של ילד הפרא –  ילד חסר מעצורים כילד היפראקטיבי שרוצה כל הזמן להתחבר לעוד ילדים שמשחקים על מנת לשחק ולהשתולל. אצל מרבית האנשים, תתעורר תגובה של חוסר סבלנות, ואפילו כעס כאשר יתקלו בילד שמתנהג כך, תגובה שלרוב לא תעזור להרגיע אותו. על מנת להרגיע ילד שובב, היפראקטיבי די אם המבוגר יכיר בצורך שלו לקבל חיבוק אפילו די לפעמים בלתת לו יד. זה בעצם מה שהרדיקל החופשי מחפש בגופנו, להתחבר לתא או חומר כלשהו בגופנו על מנת להרגיש יציב יותר. על פי גישה זו דרוש מבוגר מולקולה שתורמת אלקטרוניים (נותנת יד) בלי שתהפוך בעצמה ללא יציבה. מבוגר נותן יד כזה מצוי ומכונה נוגד חמצון רבים רואים בהם "החיילים הטובים" שנלחמים בילדים הפראיים – הרדיקלים החופשיים הם המבוגר האחראי. נןגדי החמצון הם שמחבקים ומוסרים להם אלקטרון עודף, ומשלימים להם אלקטרון חסר ומיצבים אותם ומנטרלים אותם ובכך הם יוצרים רשת הגנה בקו ראשון שתגן על התאים הבריאים בגופנו מפני מתקפת הרדיקלים החופשיים והפראיים. ופעולתם זו מונעת פגיעה בקרום של התאים (ממבראנות התאים) בדפנות כלי הדם, צנורות הנשימה, במולקולות התאים (שומנים, חלבונים ובחומר התורשתי) ומאוחר יותר הם פוגעים ב- DNA. המלומדים מכנים זאת: נזק חימצוני ואני אובדן גמישות האברים הפנימיים

האלגוריה של ההשגחה העליונה וכוחה (של משפחת) Trionfo della Divina Provvidenza,. . 1632-39, ברבריני צייר ברטיני בקורטונה – קטע

קו ההגנה הראשון – כל חומר שיכול להעניק אלקטרון לאחד מילדי הפרא: הרדיקלים החופשיים נכנס לקטגוריה של מערכת ההגנה של הגוף. הענקת אלקטרון הופכת את הרדיקל החופשי למולקולה יציבה (מבכינה כימית). גופנו מסוגל לייצר חומרי קו הגנה ראשון בעצמו. הם מגוננים עליו ממנזק חמצוני – (סופר אוקסידים) ואנזימים (קטלאז וגלוטתיון – פראוקסידאז) זו מערכת הגנה ששומרת מפני הרדיקליים החופשיים, נתן להעשיר אותה בתזונה נכונה כגון צום חלבונים, צום חומציות (מזון לא חומצי – בסיסי בעיקרו) וצום חי – כולם אבני יסוד בתהליכי החלמה שיש להתאימן לכל אדם בנפרד ולכל שלב בתהליך הבראתו. יש לקחת את מערך ההגנה הזה בחשבון בבואנו לדון על תהליכי החלמה והחלשות מערכת ההגנה – ההתיחסות רק למערכת החיסון בהקשר זה מסכנת את ההחלמה. קו ההגנה הראשון לריאות הוא נוזל הציפוי של האפיתל הנשימתי. תאי האפיתל מצפים את הדפנות הפנימיים של הצנרת -היא  דרך האוויר; החל ממעברי האף ועד לשקיקי האוויר הזעירים (נאדיות הריאה) שמהווים את רקמת הריאה. תאי האפיתל מפרישים ריר, הריר הזה סמיך והוא קו ההגנה הראשון – קיימים כאן גם תאים ריסניים, לריסים תפקיד בניקוי והוצאה טיטוא של פולשים לא רצויים החוצה (חיידקים, וירוסים) שכבת ההגנה הרירית מכילה "מחבקים בוגרים" אלו נוגדי חמצון רבים (אנטגוניסטים Antioxidant)  שמנטרלים גורמים שנשאפו כגון גז האוזון, תחמוצת חנקן, גזי פליטת דלק, עישון. 

האלגוריה של ההשגחה העליונה וכוחה (של משפחת) Trionfo della Divina Provvidenza,. . 1632-39, ברבריני צייר ברטיני בקורטונה – קטע עם 3 הדבורים סמל משפחת ברבריני.

קו ההגנה הראשון – מערכת ההגנה נוגדת החמצון שלנו – מנטרלת רדיקלים חופשיים והופכת אותם לבלתי מזיקים. כל עוד היחס בין קו ההגנה הראשון והיסודות הפראיים וההיפראקטיביים נשמר, קשה למחלה ניוונית להתפתח, הבעיה כשיחס כזה מופר. ירקות ופירות הם למעשה התומכים העיקריים בקו ההגנה הראשון משום שהם מכילים את המקור העיקרי של נוגדי חימצון. ויטמין C, D3, וE  גם בטא קרוטון וקואנזים קיו-10 לצד חומצה אלפא ליפואית וביופלבנואידים (כוס יין אדום, ראו הערה כאן למטה) הם עיקרי המבוגר האחראי שיודע להרגיע את הפרא שברדיקל החופשי.
מעטים יודעים שריקוד מקצועי, ספורט אתגרי מייצרים רדיקלים חופשיים ובכוחם להתגבר על כוחותיה של מערכת החיסון לתקן פגמים. על רקדנים, ספורטאים לשקול להשתמש בערכת המבוגרים האחראים להרגעתם, כדי לשמור על קו ההגנה הראשון של גופם ועל גמישות עורקיהם וצנרת גופם. חלק מהסיבות לאירועי מוות פתאומי של ספורטאים מעולים נובע מסיבה זו.
הערה – ביופלבנואידים – אלו חומרים שמעניקים את הצבע לירקות ולפירות. הם נוגדי חמצון חזקים ביותר. הפוליפנול למשל, שנמצא ביין אדום נמנה על המבוגרים האחראים שמרגיעים את הכולסטרול הרע LDL, ומנטרלים אותו מהרע שבו. 1 כוס יין אדום ליום היא ברכה גדולה-לחיים.

מעטים יודעים שריקוד מקצועי, ספורט אתגרי מייצרים רדיקלים חופשיים ובכוחם להתגבר על כוחותיה של מערכת החיסון לתקן פגמים. על רקדנים, ספורטאים לשקול להשתמש בערכת המבוגרים האחראים להרגעתם. ויטמין C, D3, וE  גם בטא
קרוטון וקואנזים קיו-10 לצד חומצה אלפא ליפואית וביופלבנואידים הם עיקרי המבוגר האחראי שיודע להרגיע את הפרא שברדיקל החופשי. למעלה קטע מתוך התקרה בארמון ברבריני של פייטרו דה קורטונה האלגוריה של ההשגחה העליונה וכוחה (של משפחת) ברבריני

חמצון – תגובה כימית בה אלקטרונים עוברים מחומר מסוים למחמצן ויוצרים תגובת שרשרת בה מתבצעת גנבת אלקטרונים מתאים בריאים – שדידת החיבוק, ביטוי לצורך חברתי עמוק ותשומת הלב, כשב"התקפה" שכזו המטרה להשתלט על התאים הבריאים, להפכם לילדי פרא כמותם: רדיקלים חופשיים – וכך תאים בריאים הופכים לתאים חולים, "שרופים" או מחומצנים.
מעטים יודעים שכל התרופות הטובות רעות בכך שהן מיצרות פראיות וחוסר איזון בגוף כלומר רדיקלים חופשיים ואם תיקון הנזקים (על ידי מערכת החיסון) לא מתבצע מיד או כראוי, מתחילות הפרעות תפקודיות בתאים ובהמשך באברי הגוף – על נושא זה כתבתי בסדרת כתבות התרופות הטובות והרע כשהראשונה על נזקי התרופות להפחתת יתר לחץ דם כאן.
תאי
האפיתל האלו מייצרים ומפרישים אל שכבת הריר ויטמין C, ויטמין E  וגלוטתיון. הם המחבקים הגדולים, והם שעלינו להעשיר ובהם עלינו לתמוך כדי לפתור את הבעיה.

ויטמין C מסיס במים ולכן הוא היעיל ביותר כנגד רדיקלים חופשיים שנמצאים בדם (המנגו מכיל 27 מ"ג של ויטמין C ב-100 גרם בתהליכי החלמה מומלץ בתחילת התהליך ליטול 500 מ"ג ב-100 גרם ליצ'י יש 71 מ"ג ויטמין C ובפלפל אדום נמצא 190 מ"ג ויטמין C ב-100 גרם. מכאן שאכילה קבועה של פלפלד אדום בתפריט היומי מספקת לגוף 190-300 מ"ג של ויטמין C, ואין צורך בתוסף מזון)

ויטמין C מסיס במים ולכן הוא היעיל ביותר כנגד רדיקלים חופשיים שנמצאים בדם (המנגו מכיל 27 מ"ג של ויטמין C ב-100 גרם בתהליכי החלמה מומלץ בתחילת התהליך ליטול 500 מ"ג ב-100 גרם ליצ'י יש 71 מ"ג ויטמין C ובפלפל אדום נמצא 190 מ"ג ויטמין C ב-100 גרם. מכאן שאכילה קבועה של פלפלד אדום בתפריט היומי מספקת לגוף 190-300 מ"ג של ויטמין C, ואין צורך בתוסף מזון).

The Choice of Hercules – Nicolas Poussin

ויטמין E מסיס בשומן ולכן הוא היעיל ביותר כנגד רדיקלים חופשיים שנמצאים בקרומי התאים  (שמן שומשום ב100ג' נמצא 68.53 מ"ג ויטמין E, תרד מכילה במנה של 100 גרם מ"ג 2.03 מ"ג, ובעלי חסה סינית מנה של 100 ג' מכילה 2.1 מ"ג של ויטמין E. התזונה שלנו מעניקה לגופנו בערך 8-10 יב"ל ליום. כאן נדרש להכין מיץ ירוק כדי להגיע לכמות של 30 יב" ל (יחידת מדידה של הויטמין) כדי לאפשר הגנה מיטבית לקרומי התאים.
ויטמין E הוא נוגד החמצון החשוב ביותר לשמירה על גמישות העורקים, מניעת טרשת העורקים, הוא מחבק את הכולסטרול מסוג הLDL, מקנה לו תחושת שייכות ובכך נשאר רגוע ובלתי מזיק. 

Allegory of Wisdom and Strength (Choice of Hercules or Hercules and Omphale)
Paolo Veronese

גלוטתיון הוא היעיל ביותר כנגד רדיקלים חופשיים שנמצאים בתוך התא עצמו – חשיבותו כה גדולה לגוף שהוא נמצא בכל התאים שסביב החלל התת-אנדותאלי – הוא הרווח שבין שכבת השרירים ותאי האפיתל שמרכיבים את צנורות ההובלה בגופנו – אין לצרוך אותו כתוסף – על הגוף לספק אותו בכוחות עצמו ובייצור עצמי בלבד –  לשם כך יש לספק את חומרי הבסיס לסינטזה של גלוטתיון בגוף: סלניום, B2-ויטמין , NאצטילL-ציאסטין וניאצין. גלוטתיון-פראוקסידאז הוא אחד מהמשתתפים במערכת ההגנה הטבעית, קו ההגנה הראשון – נוגד החמצון שבגופנו (לשם יצורו התקין אני מבקש ממך לצרוך במזון מינרל סלניום כדאי לאכול אגוז ברזיל 1 בלבד ליום או כפית נבט חיטה (על הסלט) או 3 שיני שום ופרח ברוקולי (למען אספקת הסלניום). כמות של עד 55 מיקרוגרם ביום מיטבית. צריכה מוגברת של יותר מ- 400 מיקרוגרם נחשבת לרעילה. (טסיות הדם שלנו מכילות כמות גדולה של סלניום, להדגשת חשיבותו).
הגופרית חשובה לסינתזה של גלוטתיון, ומופיעה במזון שלנו בשתי חומצות אמינו: מתיונין וציסטאין (Cysteine) שנמצאות בחלבונים מהחי כגון בשר בקר, דגים ועופות. עם זאת, ישנם מקורות צמחוניים של גופרית שקל לצרף לסלט: גרגר הנחלים וחרדל ירוק – צאו באביב לשדות פרחי החרדל צהובים ויפים הוסיפו אותם לסלט שלכם – זה מוסיף יופי, טעם ובריאות. הם מכילים גופרית ומעשירים בטעמם את הסלט גם כרוב מכיל גופרית ברוקולי, וכרובית גם בצלצלי שאלוט ובצל יבש. כדאי לקרא עוד על הגלוטתיון כאן

היגיאה או היגיה מזינה את הנחש הקדוש – פיטר פול רובנס (1577-1640).Hygieia by Peter Paul Rubens היגיאה הוא אחד הציורים המפורסמים ביותר השייכים לאוספי Lobkowicz בפראג (The Lobkowicz Palace at Prague Castle) היגיאה מזינה כאן את הנחש הקדוש על ידי פיטר פול רובנס (1577-1640). היצירה, מתוארכת לסביבות שנת 1614, ועד אז רובנס כבר היה צייר נחשב.
היגיאה היתה בתו של אסקלפיוס Aesculapius, אל הרפואה, בפולחן אסקלפיוס, שרווח מאוד ביוון העתיקה, היה חלק נכבד גם לבתו היגיאה, שבציור למעלה, היא אלת הבריאות, הניקיון, ומאוחר יותר גם אלת הירח. אחיה טלספורוס נהג להתלוות אליה. ידוע שהיו קיימים כמה מאות היכלי אסקלפיוס שאליהם נהרו מאות חולים אשר ביקשו תרופות מכוהניו. מילותיו האחרונות של סוקרטס (על פי אפלטון) היו "העלו קורבן לאסקלפיוס" (מנהג יווני היה להקריב תרנגול לאל זה, אם אדם לא חלה או מיעט מאד לחלות במהלך חייו).
בציור זה של רובנס, היגיאה מתוארת כאימהית ודמות מטפלת מסורה שמאכילה נחש הוא סמל הרפואה שצמוד (בפסלים היוונים העתיקים) לדמות אביה, האוכל מוגש לנחש כאן מצלחת. על פי המיתולוגיה היוונית, אסקלפיוס הרופא טיפל בחולים, ניצל את האוויר הנקי שבמרומי ההרים על פסגתם נבנו מקדשיו להחלמתם – אבל יותר מכך בכוחו היה גם החזיר את המתים לחיים, יכולת שהרגיזה במיוחד את אלוהי העולם התחתון, האדס אל השאול, שבסופו של דבר הביאה למותו של המרפא הדגול ואל הרפואה היה לאל המנוח של הרפואה, והרפואה כפי שנראה מתהליכי החלמת הכליות ואי-ספיקת כליות כיום ליתומה.

בנוסף לשלושת השומרים הגדולים של קו ההגנה הראשון: ויטמין C, E, וגלוטתיון. (מערכת החיסון היא, למעשה קו ההגנה השני והשלישי כולל מערכת ההגנה הנפרדת של המוח ובה גם יכולת לבנות מחדש אברים שנפגעו) יש לדעת שגם חומצה אלפא ליפואית (ALAוויטמין C, משחזרים גלוטתיון וויטמין E, כלומר יש ביכולתם להשיב לויטמין E וגלוטתיון את צורתם הפעילה ולהעצים בכך את כוחות ההגנה של הקו הראשון על הגוף. חומצה אלפא-ליפואית ממריצה גם את מערך ההגנה של נוגדי החמצון. היא מגבירה את רמות הוויטמינים E ו-C, הגלוטתיון והקואנזים Q-10. חומצה אלפא ליפואית נמצאת בשמרי בירה, עגבניות, אפונה, ברוקולי, כרוב ניצנים ובתרד אבל כדי לקבל  1 מ"ג חומצה אלפא-ליפואית, יהיה עלינו לאכול יותר מ-3 ק"ג תרד. אין ספק, שגם מיץ ירוק לא יספק כמות זו ולכן בתהליכי החלמה ובכדי שנוכל להשיג את מלוא הכמות המומלצת – 100 מ"ג – מהתזונה בלבד, אני ממליץ ליטול  חומצה אלפא-ליפואית כתוסף מזון. מינון של 800 מ"ג ליום למשך 4 חודשים מסייע לגמישות צנרת הגוף ומקדם תהליכי החלמה באופן משמעותי. יש לזכור שמערך הקו הראשון פועל הרמונית בין מרכיביו ואין ליטול תוסף זה או אחר ללא הבנה ביחסי הגומילין ביניהם.

קטע Pietro da cortona, Trionfo della Divina Provvidenza, 1632-39, האלגוריה של ההשגחה העליונה וכוחה (של משפחת) Trionfo della Divina Provvidenza. 1632-39, trionfo ברבריני צייר ברטיני בקורטונה שפעל ברומא בארמון ברבריני – קטע מהפרסקו המדהים.

ויטמין C, חשוב ובולט במיוחד בקו ההגנה הראשון של צנרת האויר. הויטמין C נמצא כאן בכמויות גדולות (פלפל אדום, ליצי, מנגו, תפוז). כאמור לעיל, הוא יכול למחזר ויטמין E, וגלוטמין. הגלותטיון הוא נוגד החמצון הכי חשוב בתוך שכבת ההגנה הרירית של הריאות. לכן בקו הראשון של הטיפול במחלת ריאה נשאף להעשיר את הגוף עם ויטמין C.

שערי הגיהינום של רודן –
La Porte de l'Enfer) יצירה פיסולית בתוך מספר קופסאות בהן מוצגות עשרות דמויות שרומזות על יום הדין של מיכאלאנג'לו – הרדיקלים החופשיים תוקפים את צנרת הריאות ביתר שאת בגלל חשיפה לזיהומי אוויר, עישון סיגריות, צריכה עודפת של תרופות, חשיפה למקורות קרינה, ואפילו פעילות גופנית מוגזמת וללא נוגדי החמצון הם יקבלו דלקת ויאבדו את גמישותם.

מחלת ריאות חסימתית כרונית – אסתמה – הרדיקלים החופשיים תוקפים בפראותם את צנרת הריאות ביתר שאת, בגלל חשיפה לזיהומי אוויר: עישון סיגריות, צריכה עודפת של תרופות, חשיפה למקורות קרינה, ואפילו פעילות גופנית מוגזמת וללא נוגדי החמצון הם יקבלו דלקת ויאבדו את גמישותם
דלקת משמע הגעה של תאי דם רבים – לבנים, לאזור – התקפת מזהמים על צנרת האוויר בריאות שכיחה וקוראת לתגובה דלקתית – מקורה בתגובה חיסונית: הזדעקות של חטיבת ההצלה: תאים לבנים (מערכת החיסון) מורצים לאזור. הבאים לסייע – נציגי מערכת ההגנה של הגוף, לא נותשים את המערכה. הם נשארים, מתים, נדבקים על הדפנות והציפוי הרירי מתעבה ונעשה סמיך יותר. כאן מתחילה מחלה של התקשות הצנרת.

Rubens, Baroque Saint Gregorie, 1608

אם הגוף: מערכות ההגנה: מערכת החיסון והתאים הלבנים, ריסי תאי האפיתל, הויטמינים שמתנגדים לחימצון (C, E, וגלוטמין) לא מצליחים כמבוגר אחראי, להתגבר על חיילות ההתקפה של הפראים ההיפראקטיביים (הרדיקלים החופשיים) הצנרת והריאות עוברים לדלקת שלא מפסיקה, היא מכונה דלקת כרונית גם מחלת ריאות חסימתית כרונית בדרך כלל מצב זה מכונה אסטמה. לעתים זו נפחת, או ברונכיטיס כרונית, כולן צורה של פגיעה בתפקודי הריאה שמביאה גם להתפתחות סרטן הריאה. עם זאת, לא רק גורמים סביבתיים וכשל תזונתי – סיסטיק פיברוזיס למשל, היא מחלה שנקשרת גם בבעיה תורשתית-גנטית. אבל נוגדי חמצון (מבוגרים אחראיים) בעלי "זמינות ביולוגית" (שלריאות קל לנצלן) הוכחו כמאריחי חיים מנגד אנשים בעלי מערכת חיסונית חלשה נוטים יותר להזניח את נושא נוגדי החמצון (אנטגוניסטים Antioxidant) שמנטרלים גורמים שנשאפו כגון גז האוזון, תחמוצת חנקן, גזי פליטת דלק, ועישון. כך הם סובלים יותר ממחלות הריאה השונות, בולט הדבר במיוחד בקרב חולי סיסטיק פיברוזיס. אצל חולים אלו המערכת החיסונית החלשה, חושפת אותם לחיידקים, וירוסים ומזהמים שעלולים ליצור אצלם בעיה קשה של דלקת שמקלה על "ילדי הפרא" ומקשה על תפקוד וקשיי נשימה וגם מקצרת את חייהם.

גמישות העורקים – היא המפתח לזכות בבריאות מחדש ולהבנה מדוע גם מזון "בריא" מביא אנשים לפתחן של מחלות קשות. אכילה לא מאוזנת של קטניות, טחינה ואגוזים יכולה להביא, די מהר לאבדן גמישות העורקים ולירידה במדד  קצב הסינון הפקעתי ה- GFR. קטניות הן פצצת חלבון משביעה – אנשים בריאים אוכלים אותם בעיקר במזרח התיכון – חומוס למשל, הינה מנה נפוצה ביותר, וכאן מתחילה בעיה שנכנה אותה בעיית ההומוציסטאין – ירון מרגולין Tiepolo. Detail from Vision of St. Paschal Baylon, 1767.

בלית ברירה, עלינו לתת להם תוספי מזון, ויטמין C, E וגלוטתיון (על תוספת הגלוטתיון בהמשך) – עוד על הגלוטתיון כאן.

 שרירי הצנרת – נוסף לדלקת, ובעקבותיה השרירים הטבעתיים שמקיפים את הצינורות של הנשימה, מתכווצים (ולא משתחררים) שרירי הצנרת מתקשים – הם עוברים כיווץ שרירים כרוניים – כך הצנרת מתקשה ומתעוותת ועקב כיווצי השרירים הללו הצנרת מאבדת את צורתה ואת גמישותה. זאת הסיבה שעד שנות ה-70 – עיוות הסמפונות (ברוכו ספאזם) נחשב לסיבה המרכזית לאסטמהכיווץ השרירים הכרוני איננו אסטמה וניתן לטיפול פשוט וטבעי. ללא טיפול הכיווץ מצר את המעבר של האוויר אל הריאות. הסובל חש לחץ בחזה, שומע צפצופים במהלך הנשימה. תאופילין גם גליפילין, תאוטרד, תאוטרים וסאלבוטאמול (ונטולין, ארולין) הן התרופות שנטלו אז החולים, כדי לשחרר את כיווצי השרירים הטבעתיים שמקיפים את צינורות הנשימה. הגישה מוכרת כיום בטיפול בצנרת העורקים במצבי יתר לחץ דם ואי ספיקת כליות
סטרואידים בשאיפה – סודיום-כרומוגליקאט (קרומגן, קרומולין, לומודל, אופטיקרום, ויקרום) והנדוכרומיל-סודיום (טילייד, טילווסטל) באו לתת מענה לנזק החמצוני ולדלקת. הסיבה שכיום השימוש במשאפים שכיח במזהמים, ובמזון דל ב"מבוגרים אחראים ומבינים צרכים של ילדי פרא היפראקטיביים" מכונים לוחמים במחמצנים שפולשים אל הגוף ואנטגוניסטים.

בבדיקות בילדים שנאלצים להשתמש במשאף נמצאו רמות נמוכות של ויטמין c, ויטמין E, בטא קרוטון (בטאטא, דלעת) וגלוטתיון – ותוצרי לוואי של הנזק החמצוני (ילדי הסררה) דווקא נמצאו בשפע והם הסיבה לדלקת ולאבדן גמישות צנרת האוויר. מדאיג ממצא נוסף שנמצא כאן: עיגולים שחורים מתחת לעין שהוא אחד מסמני הדלקת בכליות והכרוז הקורא לטיפול מונע מחלת כליות
כידוע אי ספיקת כליות הינה מחלה סופנית גם כשל ריאתי יכול להביא למחלת כליה. פרט למקרים בודדים, גם הם במרחב הרפואה הפרטית והחדשה, לא נרשם אף מקרה של החלמה מאי ספיקת כליות. שתי חומצות השומן החיוניות חומצה אלפא לינולית (מקבוצת אומגה-3) וחומצה לינולאית (מקבוצת אומגה-6) מייצרות פרוסטגלנדינים שמאפשרים לגופנו למגר את הדלקת ולשלוט בתגובה הדלקתית. אומגה-6 מייצרת פרוסטגלנדינים דלקתיים וזו הסיבה לדרישה המקובלת לצרוך שתי חומצות השומן החיוניות ביותר להגמשת צנרת האוויר וצנרת העורקים עליה כתבתי כאן: חומצה אלפא–לינולית (מקבוצת אומגה-3) וחומצה לינולית (מקבוצת אומגה-6) ביחס כמותי מיטבי של 1:4 כלומר, לצרוך שומנים מסוג אומגה-6 בכמות גבוה פי 4 מזו של אלו מסוג אומגה-3. בתזונה אומגה-6 נמצאת בשפע בבשר ובמוצרי חלב ואומגה-3 בשמן פשתן, קנולה, גרגירי חרדל, ציאה, דלעת, בצמח רגלת הגינה (Portulaca oleracea), תרד וסויה גם בדגים כמקרל, סלמון וסרדינים. בשימורי דג טונה במים נמצא אומגה-3 (אך לא דג טונה בשמן). ברוב המקרים לא צורכים אומגה-6 פי 4 אלא פי 20 – 40 וזו עוד סיבה לאבדן גמישות הצנרת בגוף האדם. משמעות הדבר ייצור רב יותר של פרוקסטגלנדינים דלקתיים מאשר לא דלקתיים. זו הסיבה שאנחנו מבקשים לצרוך תוספים של אומגה-3, אבל אם התזונה שלכם מאוזנת אין בתוסף הזה כל צורך.
תזונה עתירת נוגדי-חמצון (אנטיאוקסידנטים) – מבוגר אחראי – כויטמינים מסוג A, (ויטמין A – בטא קרוטן: נמצא ברוב הירקות והפירות שצבעם כתום או ירוק, במיוחד בגזר, בטטה, דלעת, תרד, פטרוזיליה, וחלמון ביצה. אזהרה – כתוסף מזון ויטמין A עלול להיות רעיל),  ויטמין C: שנמצא בכל הירקות והפירות ובעיקר בפלפל, כרוב, כרובית, ברוקולי, גויאבה, קיווי, תות שדה, פרי הדר, ועגבנייה. (מומלץ לאכול את המזונות הללו טריים, לא מחוממים ולא מיובשים). ויטמין E: (נמצא באגוזים, בוטנים, שקדים, שמנים צמחיים, זרעי פשתן, צ'יאה, נבטי חיטה, דגנים מלאים וביצים. תפקודו העיקרי של ויטמין E הוא בטיפול בצינורות הגוף, כלי דם וצינורות הנשימה הוא מפחית רמות כולסטרול רע, משמש כמדלל דם טבעי. בנוסף, הוא מסייע לטיפול בבעיות עצביות, למניעת סרטן, ויעיל בשיפור תפקודי הריאות ובחיזוק מערכת החיסון.), E, D3 סלניום (סלניום: נמצא בנבט חיטה, אגוזי ברזיל, כבד, חמאה, דגים, כבש, דגנים מלאים, אגוזים, שמרי בירה, מולסה, שיבולת שועל, שעורה, חיטה מלאה, אורז חום, מאכלי ים, שום, בצל, פטריות, ברוקולי, עגבניות, צנונית, ודלעת. הסלניום חשוב למניעת מחלות לב, תחלואה בסרטן ומחלות אוטואימוניות אחרות. הוא מהווה חומר אנטי דלקתי, מסייע לניקוי רעלים ומתכות רעילות שמצטברות בגופנו ומשפר את תפקודו של הלבלב. מנגן: נמצא בעיקר בדגנים מלאים, עלים ירוקים, קטניות, ירקות שורש, אגוזים, ואבוקדו. פעולתו והשפעתו דומים לאלה של הסלניום).
מנגן, בטא-קרוטן, קו-אנזים 10Q, פלבנואידים, פוליפנולים (סלק, ענבים אדומים ופרי הרימון עשירים בפוליפנולים שמסייעים לגוף להגן על עצמו מווירוסים ומדלקות), פיטואסטרוגנים וגלוטתיון תמיד יכולים להקטין את הנזקים הללו, למנוע את התפתחותן של המחלות הניוונית כאסטמה, נפחת, או ברונכיטיס כרונית, כולן צורה של פגיעה בתפקודי צנרת הריאה שמעבירה אליה וממנה גזים גם להתפתחות סרטן הריאה, וסיסטיק פיברוזיס, לשפר את איכות-החיים, ואף להגדיל את תוחלתם. 

האלגוריה של ההשגחה העליונה וכוחה (של משפחת) Trionfo della Divina Provvidenza,. . 1632-39, ברבריני צייר ברטיני בקורטונה-אחד מציורי התקרה החשובים ביותר שנוצרו בתקופת הברוק. גולת הכותרת של הארמון של ברבריני היא "האלגוריה האלוהית" המצוירת על התקרה הנמצאת על גג הטרקלין/האולם המרכזי של המבנה. היא נחשבת ליצירת מופת. הצייר מציג את נציג האל הצנוע – האפיפיור ברבריני כשליח האלוהים מוקף מלאכים. א הציור מדהים, והביצוע מרשים ומיוחד.

מערכת הנשימה מורכבת ממערות האף, הלוע, הגרון, קנה הנשימה, הספונות והריאות.

מחלות ריאה ווסקולריות

כאמור תפקיד הריאות הוא להנגיש את האוויר הנשאף למערכת הדם. במחלות ריאה ווסקולריות ההפרעה היא מכיוון מערכת כלי הדם – כלי הדם הריאתיים. ככל שכלי דם מאבדים את גמישותם, כנזכר במאמרי על גמישות העורקים ("עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש" הקישור אליו נמצא כאן) הצנרת מוצרת, הלחץ בה גדל, השרירים העוטפים אותה מתכווצים, יש ונוצרת בצקת באזור הנוקשה – ואכן מצבים של מחלה ווסקולרית הם אלו שנשקפת בהם בצקת. הבעיה שהבצקת בריאות, מתפתחים תסחיף ריאתי, ARDS ויתר לחץ דם ריאתי. על רקע של הצרה, חסימה, דליפת נוזלים יורדת כמות הדם שמגיעה לאזור, נחלשת המערכת החיסונית ולוחמיה מתקשים להגיע לאזור המותקף כך שהפיגוע, ופגיעות נוספות מתפתחים; פחות כדוריות אדומות עוברות חמצון, רמת החמצן בדם העורקי יורדת גם ריווי ההמוגלובין בחמצן ומתעוררת בעיה באספקת החמצן לרקמות. התסמינים של מחלות אלה כוללים סימני חוסר חמצן ברקמות, רמות חמצן נמוכות בדם וקוצר נשימה לא מוסבר

הטיפול

הצפת הריאות דורשת טיפול תרופתי מיידי.  אבל, התרופות בעלות השלכות מזיקות בטווח הארוך, בכל מקרה, כדי למנוע התפתחות של מחלות אלה חשוב לשמור על כללי רפואה בסיסיים ביותר, ועיקרם שמירה על גמישות העורקים – הקישור למאמר שלי על גמישות העורקים נמצא כאן, אני ממליץ לך לקרא אותו כדי להבין עוד ועד כמה הבעיה פשוטה לפתרון ומנגד מסבכת אנשים במחלות רבות עוצמה כמו חנק וטביעה בתוך נזלי הריאות. כאן

דלקת יש מוצא – כאשר מדובר בדלקת תמיד כדאי לשקול גם נטילת תמצית זרעי ענבים (אדומים) ויטמין E וויטמין C. באבדן גמישות עורקים מקובל ליטול תוספים כגון: סידן, מגנזיום וזרעי ענבים אדומים. כדי להגן מפני נזקי התרופות. גלוטתיון הוא תוסף שכיח – הוכח שהגלוטתיון וקואנזים Q10 (המינון הנכון מאוד חשוב) מחזקים את המערכת החיסונית. גלוטתיון הוא נוגד החימצון היעיל ביותר בתוך התאים (כולל תאי המוח והעצבים) והוא נמצא בכל התאים סביב החלל התת-אנדותאליאלי – (ראה מבנה העורקים במאמרי על גמישות העורקים נמצא כאן, – נוכחותו שם מונעת נזק למערכת הצנורות. 
לויטמין C  ולחומצה אלפא ליפואית (אפונה, ברוקולי, תרד, עגבניות) יש יכולת למחזר גלוטתיון. יחד עם זאת הטוב ביותר להשיג גלוטתיון מיטבי לגוף במתן אפשרות לגוף לייצר אותו בעצמו. חומרי האספקה הדרושים ליצירת גלוטתיון הם: ויטמין B2 (מי גבינה – ירקות עלים, שמרי בירה – חיוני לתקינות רקמות  ריריות של מערכת הנשימה והעיכול) הוא נחוץ לבריאות העור, השיער, והעיניים.
הB2 הוא אחד ממרכיבי התזונה העיקריים המעורבים בתהליך ההתחדשות של מלאי הגלוטתיון. משתתף באופן פעיל בפירוק וניצול אנרגיה מפחמימות, שומנים וחלבונים, ואגירתו ברקמות קשורה לכמות החלבונים באותן רקמות בהיותו קשור לחלבונים, ובעיקר לאנזימים.), חומצה אלפא ליפואית (אפונה) סלניום (שבולת שועל, נבט חיטה, אגוזי ברזיל, שמרי בירה), ניאצין – ויטמין B3 (קטניות, בוטנים, אגוזים וזירעונים למיניהם – פירוק גלוקוז לצורך ייצור אנרגיה זמינה, אצטיל ציסטאין-N), גם גופרית נדרשת לסינתזה של גלוטתיון (גרגר הנחלים וחרדל ירוק) היא נמצאת באצטיל ציסטאין-N. וCysteine  N- – NAC נמצא בנבט חיטה, חלבון מי גבינה – Whey. יוגורט, ריקוטה גבינת קוטג', עדשים, צדפות, ובשר (חזיר, עוף, הודו, ברווז), ושיבולת שועל. כתוספי תזונה הוא מסוכן בגלל שיכול להרים את רמות ההומוציסטאין בגוף) עוד על הגלוטתיון – במאמרי כאן
ויטמין C (בפלפל אדום וירוק, ברוקולי, פירות הדר, קיווי, פפאיה(פצצה של בריאות), עגבניות, ירקות עליים, תפוחי אדמה ותות שדה) ויטמין E. (שנמצא בשמנים מכבישה קרה, דגנים מלאים, זרעים ואגוזים לא קלויים, ירקות, קטניות, דגים וביצים) – ולחיצות החלמה כדי שהחומרים הטובים הללו יגיעו ליעדם ולא יתקעו, ויוסיפו רעל, תחת כובד הצביטות של כיווצי השרירים הכרוניים. 

כאשר מדובר בילדים חייבים להשתמש בלחיצות ההחלמה כדי לעורר את שרירי הצנרת להשתחרר, מגנזיום כתוסף לא יעשה זאת כהלכה ובדרך כלל אינו מסייע כאן כלל וכלל. מקובל להוסיף מזון עשיר בסידן. מינון של 2-4 מ"ג מתמצית זרעי ענבים – תוסף מזון שעובר בקלות יחסית את מחסום הדם-מוח, נוגד חמצון מצוין למערכת העצבים, ההמלצה – לכל ק"ג משקל גוף של הילד ליטול 2-4 מ"ג ליום זו גם ההמלצה המקובלת. 
זרעי ענבים עשירים באנטי אוקסידנטים חזקים הקרויים פנתוציאנידים אוליגומרים (OligomericProanthocyanidins) המכונים אפסיים (OPCs) ואלו חזקים הרבה יותר מויטמין E  ו-C. אחד מחסידי השימוש בהם הוא ד"ר ריי סטראנד מחבר הספר הנודע "מה שהרופא שלך אינו יודע על רפואה תזונתית עלול להרוג אותך." ( Ray D. Strand 2002). 

אני מדגיש שהמאמר הזה הוא חומר למחשבה בלבד ואין בו המלצה לטיפול זה או אחר או הנחיות לביצוע כאמור לעיל, הכל שמובא כאן וכן בכל מאמרי הבלוג שלי הוא אך ורק חומר למחשבה. הערה נוספת גם למטה.

אני מזמין אותך לקרא את מאמרי אילוף הכליות הסוררות – כאן.

אני מזמין אותך לאתר החדש שלי – לחיצות ההחלמה

תפריט מחלים – המשך במאמר "אי ספיקת כליות – להתענג על מזון – דיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע" –כאן

למאמר – אי ספיקת כליות – צום חלבונים – מיועד למי שהGFR שלו נמצא על 30 ומתחת לו.

למאמר "סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

למאמר הראשון בסדרה על התרופות הטובות והרע – לחץ דם – והתרופות המרוקנות – כאן
למאמר השני  בסדרה זו – B12 – והסיבוכים שאפשר למנוע – כאן
למאמר השלישי בסדרה זו- על שיקום הגוף שלך והגלוטתיון – כאן
למאמר הרביעי בסדרה זו – תיאמין – B1 – כאן
למאמר החמישי בסדרה – על ביוטין B7 – כאן
למאמר השישי בסדרה – פרוזק וקפה – כאן
למאמר השביעי בסדרה – אבץ – כאן 

נותרו לך שאלות – 

אשמח להשיב לכל שאלה.

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COMׂ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך).
    מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    אשמח לשמוע ממך – ירון מרגולין

    במאמר "נמאס לי מהחיים מה עושים" – נגלה אפשרויות פשוטות ומדויקות לזיהוי וטיפול טבעי ועדין בבלמים שפרצו אל חייך ומעקבים את התוצאות הנחשקות, מייסרים אותך ומעצבים בך כאבים נפשיים, תסכולים ומצוקות. הזמנה לקריאה – להקליק כאן

    הערה – 1. כל הרשום למעלה הוא חומר למחשבה בלבד ואין בו המלצה לטיפול זה או אחר או הנחיות לביצוע כאמור לעיל, הכל שמובא כאן וכן בכל מאמרי הבלוג שלי הוא אך ורק חומר למחשבה.

    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    נשלח ב כללי
    6 comments on “להחלים בפשטות ממחלת ריאות חסימתית כרונית
    1. vorbelutr ioperbir הגיב:

      Wow! Thank you! I always wanted to write on my site something like that. Can I implement a fragment of your post to my website?

    2. vorbelutrioperbir הגיב:

      This is a topic close to my heart cheers, where are your contact details though?

    3. erc-1155 polygon הגיב:

      Hiya, I'm really glad I've found this information. Today bloggers publish just about gossips and net and this is actually irritating. A good site with exciting content, this is what I need. Thanks for keeping this web-site, I'll be visiting it. Do you do newsletters? Can't find it.

      • ירון מרגולין הגיב:

        It's a pleasure to read words of appreciation and encouragement – I hope you get well soon. Thank you Yaron

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *