התרופות הטובות והרע – אבץ

טיפול תרופתי מניב בדרך כלל הקלה מבורכת בתסמינים, ברוב המקרים הוא לא מביא מרפה והמחלה נשארת. אחת הסיבות לכך בתרופות עצמן. הן מרוקנות את המערכת ממרכיבים תזונתיים חיוניים, או מונעות את ספיגתם-סדרת כתבות על תרופות טובות ורע שמעוררות. ירון מרגולין, צילם יורי מרגולין.

סובלים מכתמים לבנים מתחת לצפרניים, וטעם רע בפה סביר להניח שאתם יודעים שתסמינים אלו משדרים שיש לכם בעיות בתפקוד המיני שלכם – איכלו אספרגוס, אבוקדו ופטריות קרימי – חסר לכם אבץ ואלו ימלאו את המאגרים בגופכם מחדש . תסמינים של חוסר אבץ קשים הם נקשרים גם בדלדול שרירים או מבעיות עיכול או אם אתם לוקחים תרופות שמרוקנות את האבץ מהגוף הגם שהוא הדרוש לסובלים מהפרעות עיכול ותרופות נגד צליאק, מחלת קרוהן, קליטיס כיבית, ותסמונת המעי הרגיש, הן בדיוק אלו שמרוקנות אבץ מהגוף אתם כבר במעגל הרסני שזועק לעזרה. מאמר שביעי בסדרה –

אבץחובה לדעת אחת מתופעות הלוואי של אבץ כשלוקחים אותו כתוסף וכשהוא נמצא בגלל זה בעודף הם גלי חום ותחושה של עור שורף – עדיף להשתמש בהמלצות התזונה שיובאו להלן. יחד עם זאת דיאטה איננה הצעה להפחתת או הורדת הטיפול התרופתי. ההצעות במאמר באות להעשיר את הידע, ולעורר מחשבה על דרכים להגדיל את מאגרי החוסר בלבד – יש להקפיד על קשר ישיר עם הרופא ולהפסיק טיפול תרופתי אך ורק לאחר התייעצות עם רופא!

היגיאה או היגיה מזינה את הנחש הקדוש – פיטר פול רובנס (1577-1640).Hygieia by Peter Paul Rubens היגיאה הוא אחד הציורים המפורסמים ביותר השייכים לאוספי Lobkowicz בפראג (The Lobkowicz Palace at Prague Castle) היגיאה מזינה כאן את הנחש הקדוש על ידי פיטר פול רובנס (1577-1640). היצירה, מתוארכת לסביבות שנת 1614, ועד אז רובנס כבר היה צייר נחשב.
היגיאה היתה בתו של אסקלפיוס Aesculapius, אל הרפואה, בפולחן אסקלפיוס, שרווח מאוד ביוון העתיקה, היה חלק נכבד גם לבתו היגיאה, שבציור למעלה, היא אלת הבריאות, הניקיון, ומאוחר יותר גם אלת הירח. אחיה טלספורוס נהג להתלוות אליה. ידוע שהיו קיימים כמה מאות היכלי אסקלפיוס שאליהם נהרו מאות חולים אשר ביקשו תרופות מכוהניו. מילותיו האחרונות של סוקרטס (על פי אפלטון) היו "העלו קורבן לאסקלפיוס" (מנהג יווני היה להקריב תרנגול לאל זה, אם אדם לא חלה או מיעט מאד לחלות במהלך חייו).
בציור זה של רובנס, היגיאה מתוארת כאימהית ודמות מטפלת מסורה שמאכילה נחש הוא סמל הרפואה שצמוד (בפסלים היוונים העתיקים) לדמות אביה, האוכל מוגש לנחש כאן מצלחת. על פי המיתולוגיה היוונית, אסקלפיוס הרופא טיפל בחולים, ניצל את האוויר הנקי שבמרומי ההרים על פסגתם נבנו מקדשיו להחלמתם – אבל יותר מכך בכוחו היה גם החזיר את המתים לחיים, יכולת שהרגיזה במיוחד את אלוהי העולם התחתון, האדס אל השאול, שבסופו של דבר הביאה למותו של המרפא הדגול ואל הרפואה היה לאל המנוח של הרפואה, והרפואה כפי שנראה מתהליכי החלמת הכליות ואי-ספיקת כליות כיום ליתומה.

עגבניות, תאנים, חסה ערבית מכילים אשלגן גם בננות, תפוזים, אבוקדו ואבטיח. הוסיפו פיסטוקים, שזיפים, שעורה, כרובית אספרגוס, צימוקים וזרעים גם עלי מנגולד ופיטריות קרימי שבצילום למטה Cremini Mushrooms מכונות עתים מכונות גם “Baby bella” or “Baby "portobello mushrooms עוד על הכרמיני –כאן. צרכו עלי תרד גם ברוקולי, חציל, קייל וכורכום – בכולם האשלגן מהווה תוסף מזון חשוב ללוקחי התרופות.

מזרקת "האריה ושמשון הגיבור" שבגן המזרקות הנודע שבמתחם הארמונות והגנים בפטרהוף שמחות לפטרסבורג – רוסיה.

למאמר הראשון בסדרה על התרופות הטובות והרע – לחץ דם – והתרופות המרוקנות – כאן
למאמר השני  בסדרה זו – B12 – והסיבוכים שאפשר למנוע – כאן
למאמר השלישי בסדרה זו- על שיקום הגוף שלך והגלוטתיון – כאן
למאמר הרביעי בסדרה זו – תיאמין – B1 – כאן
למאמר החמישי בסדרה – על ביוטין B7 – כאן
למאמר השישי בסדרה – פרוזק וקפה – כאן
למאמר השביעי בסדרה – אבץ – כאן

אספרגוס מכיל מנרלים חשובים ללוקחי תרופות נגד לחץ דם ביניהם אבץ. אבץ – הוא נוגד חמצון מצוין שתורם לחוסנה של מערכת החיסון, המינרל הזה חשוב לראייה תקינה, לשמיעה מיטבית, גם לחוש טעם מאוזן ולתקינות יחסי המין שלנו.

האבץ דרוש גם לחולי יתר לחץ דם, אבל תרופות רבות להורדת לחץ דם גבוה גם הן מרוקנות את מאגרי האבץ מהגוף למשל – הידרלזין, מתילדופה (אלדומין) מעכבי ACE  ומעכבי האנגיוסטין כמו לוסרדקס הנפוץ בארץ. תרופות משתנות רבות – מחסלות מאגרי אבץ בגוף. טוב, הרשימה המלאה למטה – ובמאמרי הראשון בסדרה שנושאו לחץ דם – כאן. אז אם אתם עדיין נוטלים תרופות כאלו וטרם החלטתם על טיפול ומעבר לחיי בריאות והחלמה ללא תרופות כאלה, הוסיפו שמרי בירה, עלי תרד, ברוקולי חלוט לסלט, צרכו מרק מיסו בארוחת הצהרים שלכם, ואל תשכחו את מנת האספרגוס!

למאמרי על חשיבות האבץ  "חידושים ומהפכות בנושא יתר לחץ דם". כאן.

אם אתם חווים עיכוב בהתבגרות המינית ופגיעה בתפקוד המיני, ויש לכם פצעים בעור ובעיניים ואיבוד תיאבון, גם ירידה לא רצויה במשקל, הוסיפו אספרגוס, פיטריות כרמיני או קרמיני – גם הסובלים מעיכוב בריפוי פצעים, פגיעה בחוש הטעם ותשישות שכלית בדקו אולי גם אתם מאבדים יותר מדי אבץ בגלל תרופות! 

Frozen peas.JPG

האפונה היא פרי – היא מכילה חלבון מעולה – החלבון בה עשיר בכל 9 חומצות האמינו, בהן גם כאלה שמסייעות לגוף להתאושש לאחר מאמץ גופני. ב-100 גרם אפונה יש כ-5.4 גר' חלבון ולמבקשים להרזות – היא מכילה רק 81 קלוריות ל100 גרם. האפונה מונעת סרטן, וסוכרת, הודות לכמות גדולה של סיבים תזונתיים שנמצאים בה. היא מסייעת למנוע סוכרת מסוג 2 גם באופן עקיף, בעזרת נוגדי החימצון שבה כמו הפוליפנול. והויטמינים והמינרלים שקיימים באפונה היא נלחמת במחלת הזיכרון – אלצהיימר, בדלקת פרקים, ברונכיטיס, אוטאופורוזי, ואי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית). אני ממליץ לך לצרוך בצום חיי כ- 100 גרם אפונה כל יום ולהשלים בעזרתה את האבץ שהתרופות, העישון והאלכוהול חיסלו בגופך. מקור הצילום ויקיפדיה

איכלו אפונה ירוקה, צרכו שעועית, גם יוגורט, גרעיני דלעת ואפילו כף טחינה כי כך תוכלו להגן על עצמכם מהתרופות הטובות האלו.
קל לאבד אבץ – הוא מינרל שפורש מחיינו דרך הזעה, העור, השיער, השתן והצואה, הזרע ונוזל הווסת. ככל שהאבץ מתרוקן מהגוף גדלה גם ההפרעה לכושר השמיעה, ראייה ולחוש הטעם גם מתעורר קושי בקיום יחסי מין. האבץ גברי ושותף בייצור הורמון הזכר הטסטוסטרון. ככל שהזכר פעיל מבחינה מינית מתרחבת תעשיית הטסטוסטרון בגופו. צפייה בסרטי מין אינה מוגדרת קיום יחסי מין. היא נמנית על התופעות שמרוקנות את הטסטוסטרון מהגוף ומרחיבה את האיימה מהמפגש האמיתי גם מרחיבה את תחושת הלא ילך לי.
מעטים יודעים שסותרי חומצה או מעכבי חומציות בגוף מרוקנים את מאגרי האבץ של הגוף. שמן ענבים יכול לסייע מאוד ולפתור את הבעיה הוא בעל טעם עדין וטמפרטורת שריפה יחסית גבוהה ההופכים אותו למתאים מאוד לבישול, טיגון ואפיה גם לתיבול סלטים ומרינדות או כתרופה. לשמן זרעי ענבים תכונות וסגולות של נוגדי חומצה, מעוררי הפרשת מיצי מרה, מתאים כנגד כיבים, ניקוי ידיים, טיפול נגד כוויות והוא גם משמש נוגד סרטן מצוין ומטפל בבעיות חומציות מבלי לפגוע באבץ. 

שמן ענבים בעל טעם עדין וטמפרטורת שריפה יחסית גבוהה ההופכים אותו למתאים מאוד לבישול, טיגון ואפיה גם לתיבול סלטים ומרינדות או כתרוםה. לשמן זרעי ענבים תכונות וסגולות של נוגדי חומצה, מעוררי הפרשת מיצי מרה, מתאים כנגד כיבים, ניקוי ידיים, טיפול נגד כוויות והוא גם משמש נוגד סרטן מצוין ניתן להשתמש בו במקום אותן תרופות מחסלות אבץ כי הוא לא פוגע באוצר זה בכלל.

האבץ מגן על בלוטת הערמונית ומסייע למניעה והקלה של תסמיני הגדלה שפירה (היפרטרופיה) של הערמונית.
האבץ דרוש לריפוי פצעים, וחשוב ביותר לצמיחה תקינה ולהתפתחות, במהלך ההיריון, הילדות וההתבגרות – תכינו מעדני כרמיני או קרמיני –

זורק הדיסקוס הוא פסל שיש קלאסי יווני מהתקופה הקלאסית, שפוסל על ידי מירון. פסל השיש הוא העתק רומי במוזיאון הבריטי – לונדון שנעשה לפי המקור שנעשה מברונזה – צילם ירון מרגולין – לונדון.

סיירת מטכ"להאבץ הוא לוחם נמרץ בנגיפים וחיידקים ומעצים את המערכת החיסונית, במיוחד את תאי T. יש לזכור כי טיפולים רבים במחלות אוטואימיוניות גוררים בין היתר פגיעה נרחבת במערכת החיסון ובתאי ה-T. לכן מזהים ירידה בתגובה לחיסונים בגיל המבוגר וחוסר אבץ בולט בה. בזכות נוכחותו של האבץ בגופנו אנחנו חוסכים מעצמנו זיהומים מיותרים ותחלואי הצטננות.
יש לדעת שגם אם מדובר בירידה קטנה של כמות האבץ המערכת החיסונית נפגעת. האבץ חשוב בתהליכי הגמשת העורקים שכן האבץ מרגיע את התגובה הדלקתית והוא חשוב לסובלים מאי ספיקת כליות ויתר לחץ דם.

File:Lorenzo Lotto - Portrait of a Gentleman in his Study - WGA13700.jpg

לורנצו לוטו – דיוקן עם עלי שושנה נבולים – ללמדך שאולי לא יאמינו לי – Portrait of a Gentleman in his Study c. 1530 Oil on canvas, 98 x 111 cm Gallerie dell'Accademia, Venice. מקור הצילום ויקיפדיה

חולי מיקרואלבומינוריה שנוטלים אבץ (חומר כימי מסוכן שמעודד מחלות לב) מאפשרים להפחית בגופם יצור הומוציסטאין בדם מה שגורם לעליה ברוכה של ריכוזי הוויטמין הנפלא B12 ושל החומצה הפולית.

הפטריות הנהדרות, כרמיני או קרמיני מכילות אבץ. הוסיפו פיסטוקים, שקדים, גרעיני חמניה, שעורה, אספרגוס, גם עלי מנגולד, תרד ופטריות קרימי  (בצילום למעלה) לצד  ברוקולי, אפונה, שומשום, ויוגורט – בכולם האבץ מהווה תוסף מזון חשוב ללוקחי התרופה.

האבץ מנטרל רדיקלים חופשיים, ומפחית בכך את הלחץ החמצוני. הוא מוריד את רמת החומרים הכימיים הדלקתיים שגורמים לכאב ולפלאק שנצמד לעורקים כסתימה. פלאק עשוי רובד נגיפי שהפכו את דופן העורק לאזור בלתי גמיש, נקי מחיידקים חיים ובתוכו נערמים חיידקים מתים כשהחיים שחגים מסביבם על-מנת לפנותם מתים עליהם כתוספת שהורסת את גמישותם.
האבץ חשוב לסוכרתיים מכיוון שהוא דרוש לייצור אינסולין והורמון בלוטת התריס (שיורדת לתת תפקוד אצל חולי סוכרת) כאחד. מחסור באבץ מוריד את שניהם.
האבץ נמצא במגוון רחב של מזונות בהם: קטניות, אגוזים ודגנים מלאים. בחלבון מלא מהצמחים – אפונה, ביוגורט, שומשום, פטריות קרימי  ובאספרגוס. ספיגת האבץ ממזונות מן הצומח מורכבת בשל חומרים הנקראים פיטאטים ונמצאים בדגנים, בקטניות ובמזונות נוספים שמפחיתים את ספיגתו.
האבץ אוהב את נוכחותו של ויטמין A, מחסור באחד גורר מחסור בשני, והתוצאות גרועה: בעיות בראייה, כולל עיוורון. מחלת כבד, ולבלב.

הברוקולי הוא ירק בעל ערך תזונתי גבוה וכולל תועלת בריאותית מגוונת ביותר לגוף האדם. בראש ובראשונה חשוב לשים לב לתכולת הוויטמין C המרשימה שבברוקולי: במאה גרם ברוקולי טרי (לא מבושל) ניתן למצוא כתשעים מ”ג ויטמין C, פי 2 הכמות המומלצת לצריכה יומית עבור ילדים בגילאים 9-13.
רק כדי לסבר את האוזן, בכמות זהה של תרד ניתן למצוא רק 30 מ”ג ויטמיןC , בכמות זהה של תפוזים ניתן למצוא 50 מ”ג ויטמין C ואילו בכמות זהה של עגבניות יש רק 10 מ”ג ויטמין C בלבד.
כמו כן, במאה גרם ברוקולי טרי ללא בישול ניתן לקבל קרוב למחצית מהכמות המומלצת לצריכה יומית של ויטמין A ובנוסף כמויות גדולות יחסית של מרכיבי תזונה חיוניים אחרים דוגמת קואנזים Q10, חומצה פולית (ויטמין B9), אשלגן, סידן B6 – וויטמין B6 פירידוקסין, שנתפס כוויטמין החשוב ביותר מבין הוויטמינים בקבוצת B ואבץ. הוא מעורב בתהליכים רבים בגופינו וחיוני לתקינותם של מנגנונים ומערכות. בשמירה על בריאות הרקמות הוא פעיל בריאקציות של חומצות אמינו, 
משתתף ביצור תאי דם אדומים ונוגדנים, חיוני בפעילויות אנזימטיות שונות, תורם לפעילות תקינה של מערכת העצבים, הכרחי לספיגת אבץ וויטמין B12
מסייע לפעילות של חומצה פולית בזמן ההריון, משתתף בייצור החומר הגנטי של העובר (ביחד עם חומצה פולית וויטמין B12)-
בין יתר מעלותיו, נמצא כי ויטמין B6 יעיל בטיפול בהפרעות קשב וריכוז, בדיכאון, ברמות כולסטרול גבוהות, בסוכרת, במחלות לב, בשיגרון, באסתמה, בחיזוק המערכת החיסונית, בהתכווצויות שרירים ובהקלה על בחילות. בנוסף, תכונותיו המשתנות של הוויטמין מסייעות במצבים של אצירת נוזלים, בצקות, פגיעה בכושר הסינון של הכליות ואבנים בכליות.
ויטמין B6 מסיס במים, כך שעודפיו מופרשים מהגוף ואינם נאגרים בו. מחסור בוויטמין B6 להבדיל, עלול להתבטא בירידה בתפקוד המערכת החיסונית, אנמיה, עייפות, הפרעות עצביות, פריחה, נשירת שיער, סחרחורות, כאבי ראש, בחילות הקאות וירידה בתפקוד הכליות. איכלו ברוקולי, אם אתם צורכים תרופות שמרוקנות את הB6 מגופכם.

הוסיפו לתפריט כדי למנוע זאת: גרעיני דלעת, גרגרי שומשום, אגוזים ואפילו יוגורט כבשים וגבינות גם סירופ מייפל ובשר עוף, מזונות אלו עשירים במינרל אבץ. בעזרתם תתעשרו באבץ ותצליחו להיחלץ מאסון התרופות! ולידו: בטא-קרוטן (β-Carotene) שהופך בגוף לויטמין A. מולקולה אחת של קרוטן נחצית לשתיים (באמצעות אנזים) בגוף האדם, וכך נוצרות שתי מולקולות של ויטמין A. הבטא-קרוטון נמצא ב: תרד, ברוקולי, דלעת, גזר, מנגו, ובטטה.

Eduard Daege, Die Erfindung der Malerei.ח

מטופלי צום חי או צום חלבונים נדרשים להוסיף אבץ במיוחד אלו שסובלים ממחלת כלייה, כבד או  סובלים מהפרעות בספיגה ותסמונת המעי הרגיש, ותסמונת הכולסטרול  הגבוה הוסיפו פלפלים, חסה, עגבניות, בטטות, ברוקולי, מלון, תפוז, מנגו, קישואים וגזר לסלט שלכם גם אגוזי קשיו, גרעיני חמניה טריים, שקדים מושרים במיים, פיסטוק טרי ועדשים חיות (הנבטה במים ללילה שלם). ודעו שככל שגוון הפרי או הירק עמוק יותר, כך הוא מכיל יותר בטא קרוטן, חברו הטוב של האבץ.

תרופות שמרוקנות את מאגרי האבץ מהגוף

גלולות למניעת היריון –אורטוציקלן Ortho-cyclen, אנג'ליק Angeliq, דפו-פרוברה Depo-prkvera, יאז Yaz, יסמין Yasmin, נוברינג Nuvaring, נורדט Nordette – פברוגילוטון Progyluton, פרוגינובה (Progynova), קליוג'סט (Kliogest)
טיפול הורמונאלי חלופי וגלולות למניעת היריון
גלולות למניעת היריון -אורטוציקלן Ortho-cyclen, אנג'ליק Angeliq, דפו-פרוברה Depo-prkvera, יאז Yaz, יסמין Yasmin, נוברינג Nuvaring, נורדט Nordette – פברוגילוטון Progyluton, פרוגינובה (Progynova), קליוג'סט (Kliogest).
מודולטורים סלקטיביים של קולטי אסטרוגן – SERMs – (תרופות לטיפול בסרטן השד) – טורמיפן, טמוקסיפן (טמופן), רלוקסיפן (אביסטה)
טיפול הורמונאלי חלופי – אבורל Evorel, Aviana, אוסטרוג' ל Oestrogel, אסטרופם Estrofem, אקטיבל Activelle, וג'יפאם Vagifem, טריסוקאנס Trisequens, נובופם Novofem, פרוגילוטון Progyluton, פרוגינובה Prigynova, קליוג'סט Kliogest.
מודולטורים סלקטיביים של קולטי אסטרוגן – SERMs – (תרופות לטיפול בסרטן השד) – טורמיפן, טמוקסיפן (טמופן), רלוקסיפן (אביסטה)
קורטיקוסטרואידים
תרופות נגד נגיפים – דלווירדין, פוסקרנט (פוסקויר), זידוודין (Zidovudine רטרוויר), לאמיוודין (קומביויר, אפיויר– Epivir, טריזיויר, זפיקס, קיוסקה) נביראפין ( Viramuneויראמיון), פוסקרנט (פוסקויר).
סובלים מצרבת נוגדי חומצה רבים יעילים אבל המחיר כבד – אובדן אבץ, יחסי מין, ריח רע מהפה, נשירת שיער – אולי הגיע הזמן לשקול צריכת שמן המופק מזרעי ענבים. ניתן להשתמש בו במקום אותן תרופות מחסלות אבץ כי הוא לא פוגע באוצר זה בכלל. למתעקשים על התרופות דעו-
מעכבי משאבת הפרוטונים (ppi) אופרזול, לוסק,
מעכבי חומצה – נוגדי צרבות
חוסמי H2
גסטרו, זארידקס, זנטק, סמידין, פמו Famo, פמוטידין, רוגסטי. פמוטידין (Famotidine תרופה המונעת הפרשת חומצה בקיבה ומפחיתה את חומציותה) הוא חומר פעיל הנמצא בתרופות גאסטרו, חוסם קולטני היסטמין מסוג H2. חסימת הקולטנים מעכבת את הפרשת החומצה בקיבה ומקלה על הכאב מצרבת למשל.
אופראזול שמכונה גם התרופה המסוכנת כאן כגון: לוסק, ואומפרדקס, אזופרזול כגון: נקסיום Nexuim . לסופראזול כגון: לנטון ופנטופראזול כגון: קונטרולוק. יש לדעת שהאופרזול – נמכרת בישראל גם כ"אומפרדקס" ו"לוסק" נמצאה כמעלה פי 2.5 את הסיכון לחלות בסרטן קיבה, ועד פי 8 כשהיא נלקחה יותר משלוש שנים.
סותרי חומצה – תפקידן של תרופות אלו הוא להפחית את הייצור של החומצה המופרשת בקיבה (הן משביתות משאבות פרוטונים שמהוות את השלב הסופי בהפרשת החומצה), וכך להקל על תופעות כמו צרבת וכאבים אפיגסטריים (בבטן העליונה). רבים מהסובלים מתסמינים במערכת העיכול מטופלים בכדורים שמרוקנים את הגוף ממרכיבי תזונה חיוניים. זאת מכיוון שלחומציות הקיבה תפקיד חשוב בספיגת מרכיבי התזונה הללו, שכן האנזימים שבמערכת העיכול זקוקים לסביבה חומצית כדי לפעול; הפחתתה פוגעת משמעותית בעיקר בספיגתם של B12, חומצה פולית, ויטמין D, סידן ברזל ואבץ נושא כתבתי זו. אלו התרופות המרוקנות אבץ: אלומיניום ומגנזיום הידרוקסיד (מאלוקס), סודיום ביקרבונאט – המכונה סודה לשתייה גם קלציום קרבונאט (טאמס תרופות נגד שחפת – איזוניאזיד, אתמבוטול, ריפאמפין (rifampin) – (רימאקטאו).

Delacroix - La Mort de Sardanapale (1827).jpg

אז'ן דלקרואה, מות סרדנאפאלוס, 1827 – המלך האשורי אשורבניפל העלה את ארמונו באש, כשנינוה, עירו הייתה נתונה במצור. קציני המלך הנינוח נוכח הדם, שוחטים את נשות ההרמון העירומות על רקע מיטת ענקים ועיר נחרבת. טרוף דעת שמתואר בשירו של לורד ביירון ונתן את ההשראה לצייר הגאון. מקור הציור של דלקרואה ויקיפדיה.

יתר לחץ דם – תרופות
חשוב לדעת הכליות מהוות שותף פעיל בוויסות לחץ הדם, למשל, באמצעות הציר הפיזיולוגי הקרוי 'ציר רנין-אנגיוטנסין', המסומן באותיות RAA (קיצור של Renin Angiotensin Axis) או RAS (קיצור של Renin Angiotensin System). השפעה על ציר זה באמצעות תרופות שונות יכולה לסייע לטיפול ביתר לחץ דם, אך לחלק מהתרופות יש תופעות לוואי משמעותיות כגון שיעול, שלפעמים אף עשוי להוביל לצורך בהפסקת טיפול. רנין (Renin) הוא אנזים המופרש מהכליה בתגובה לירידת לחץ דם המורגשת בכלי הדם הקטנים של הכליה. הרנין מזרז הפיכה של אנגיוטנסינוגן לאנגיוטנסין 1 ובהמשך לאנגיוטנסין 2. אנגיוטנסין 1 הופך לאנגיוטנסין 2 בשתי דרכים, שהמרכזית שבהן, מתרחשת בריאות ובכבד באמצעות אנזים שנקרא "האנזים המהפך", ובלעז ידוע בקיצור ACE (קיצור של Angiotensin Converting Enzyme) המצוי בעיקר בריאות. תרופות המעכבות את האנזים המהפך, הקרויות ACE Inhibitors, מעכבות את ייצור האנגיוטנסין 2, ובכך גורמות להרחבת כלי הדם ומשפרות לכאורה את גמישותן כי הפלאק נשאר. התרופה מראה שהכל בסדר אבל  עיבוי דופן העורק והתקשחותו בשל פלאק הכולל משקעים שומניים חיידקים וכדוריות דם לבנות נשאר.
הבעיה השנייה שהתרופות הללו מרוקנות את הגוף מרכיבי מזון חיוניים ביותר, שיש לשוב ולהשלים – התזונה שלנו חייבת לעשות זאת – אז אם יש לך לחץ דם מיותר ואם לא בא לך לעבוד קשה להפחית אותו עם תרגילי גמישות ותזונה מגמישת עורקים וסדרת לחיצות ההחלמהתרופות להורדת לחץ דם גבוה – מעכבי ACE עומדות לרשותך.
יש לדעת שהתרופות המעכבות את האנזים המהפך האנזים ההופך את ההורמון אנגיוטנסין 1 שהוא חומר לא פעיל לאנגיוטנסין 2 שהוא חומר פעיל כוללות: בנאזפריל – Benazepril,קפטופריל –  אסריל – Aceril, קונברטין – Convertin, אנלדקס – Enaladex, אנלפריל – Enalapril, וסודיפ קומבו – Vasodip Combo, פרדיקס – Perdix, רמיפריל – Ramipril, טריטייס – Tritace, רמיטנס – Ramitens, טנסופריל – Tensopril, סילריל – Cilaril – כולם מרוקני אבץ – יש לצרוך באופן קבוע מרשימת המזונות שמתפרסמת במאמר זה כדי שהבריאות תמשך לאורך זמן ולא תתדרדר.
מעכבי האנגיוטנסין המטרה לרכך ולהגמיש את כלי הדם, אבל ישנן עוד דרישות כך למשל אנגיוטנסין 2 שנוצר בגוף מוביל לכיווץ כלי הדם למטרות הישרדות ומסייע גם להגברת ייצור ההורמון אלדוסטרון שניהם נקשרים בתרופות המעכבות את האנזים כדי למנוע את כיווץ העורקים – מערכת ההישרדות קצת נפגעת אבל אנחנו לא חיים בג'ונגל ולא כל יום אנחנו נתקעים בפקק, אז לא נורא – מכל מקום כך פועלות התרופות שתוארו לעיל, ACE Inhibitors. הן מעכבות את ייצור האנגיוטנסין 2, ובכך גורמות להרחבת כלי הדם. כמו כן, הירידה באנגיוטנסין 2 מובילה לירידה באלדוסטרון וכך נמנעת צבירת נתרן ומים. מכיוון שהאנזים הזה אחראי גם לפירוק חומרים המרחיבים כלי דם ומכונים ברדיקינינים (Bradykinins) ופרוסטגלנדינים (Prostaglandins), עיכובו מעלה את רמתם בדם, ולמעשה מביא גם בדרך זו להגמשה והרחבת כלי הדם וכך גם להורדת לחץ דם ובא גואל חלקי לישראל. קיימות תרופות רבות בקבוצה זו והן טובות עד שנחשף שהן מרוקנות את האבץ מהגוף והן כוללות למשל את אטקנד – Atacand, קו-דיובאן – Co-diovan, דיובאן – Diovan, אקספורג' – Exforge, וקטור – Vector, אולמסרטן – Olmesartan, לוסרדקס – Losardex, לוטן – Lotan, אוקסאר – Ocsaar היוקרתית (שלא בצדק), וקנדסרטן, יש כמובן עוד.
חוסמי הקולטן לאניוטנסין 2: בעקבות תופעות לוואי שנחשפו בקרב לוקחי מעכבי האנגיוטנסין פותחה משפחה חדשה של תרופות מסוג 'חוסמי הקולטן לאנגיוטנסין 2' (Angiotensin 2 receptor antagonists) – הקרויה לעתים גם 'חוסמי הקולטן לאנגיוטנסין' כמצוין במאמרי או Angiotensin Receptor Blockers ובקיצור ARBs לעתים AT1 Receptor Antagoinsts או בקיצור AT1R – הכל היה טוב הרי תרופות אלו חוסמות באופן סלקטיבי את הקולטן לאנגיוטנסין 2 ומונעות את פעילות הציר רנין-אנגיוטנסין מבלי להעלות את רמות הברדיקינינים שככל הנראה הביאו לתופעות הלוואי עד שנחשף שגם הן מרוקנות אשלגן – אז אכלו אספרגוס בבקשה אם נתקעתם אתן, הבעייתיות בהן: אירבסרטן (IRBESARTAN) – אירבן ואיבן פלוס, ולסרטן (VALSARTAN) – דיוואן, וקטור, ולסרטן ו -HCTZ (אקספורג' דיובאן, קו-דיובאן) . קנדסרטן (CANDESARTAN).

תרופות לטיפול בלחץ דםמשתנות, משתני לולאה– פועלות על ידי עיכוב משאבות שנמצאות בכליה ובכך מקטינות את ספיגת המלחים והמים מצינוריות הכליה למחזור הדם. הכליה מווסתת כך את מידת ההפרשה של חומרים אלו לשתן. לרשותה עומדת מערכת משאבות, שתפקידן לספוג מצינוריות הכליה יונים שעברו סינון ולהחזירם למחזור הדם. התרופות המשתנות מעכבת את פעילות המשאבות הללו ובכך קטנה ספיגת המלחים והמים מצינוריות הכליה למחזור הדם. בפועל, תרופות אלו גורמות להפרשה מוגברת של מלח ומים מהגוף דרך השתן ולהפחתת לחץ דם.
קיימות משאבות שונות בגוף שאחראיות לספיגה המחודשת של המלחים והמים מהכליות למחזור הדם. המשתנים השונים פועלים על משאבות שונות. לעניננו – משתני הלולאה (Loop Diuretics) פועלים על ידי עיכוב הספיגה של המלחים בחלק של הכליה המכונה 'החלק העולה של לולאת הנלה' (Ansa Nephroni), ומכאן שמם. תרופה זו טובה. היא מעכבת משאבה הסופגת טוב את הנתרן, מימן והכלור, ונחשבת לתרופות משתנת חזקה יחסית ישנה רק בעיה קטנה התרופה המוכרת בקבוצה זו היא פורוסמיד (Furosemide) היא משווקת בעיקר בשמות המסחריים פוזיד או מיפר וה פורוסמיד (פוסיד) – מסלקת את האבץ מהגוף ופוגעת ביכולת המינית, בשיער ושאר הסימפטומים שהוזכרו לעיל.
עוד בנושא זה – באתר כמוני – כאן וכאן.

תרופות לטיפול בלחץ דם – משמרות אשלגן – הן מהמשתנים אוצרי אשלגן (Potassium Sparing Diuretics), תרופות שמסומנות לעתים בקיצור AA (קיצור של Aldosterone Antagonist) הן תרופות המשפיעות על הצינור המאסף שבכליה, ניתנות לרוב ביחד עם תרופות ממשפחת התיאזידים, על-מנת לצמצם את אובדן האשלגן ולמנוע ירידה בערכי האשלגן העשויה לסכן חיים. אלדוסטרון הנו הורמון המופרש מבלוטת יותרת הכליה, וגורם בכליה לספיגה מוגברת של נתרן ולהפרשה מוגברת של אשלגן ומימן בחלק של הכליה המכונה 'הטובולי הדיסטלי', ומסומן באותיות TAHL. המטרה כאן היא לנטרל את פעולת האלדוסטרון על ידי תרופה מקבוצת משתנים משמרי אשלגן. התרופה מתחפשת לו ממש דומה לו במבנה הכימי, אך אינה פעילה פיזיולוגית. תרופה זו מתקשרת לאתר שבו האלדוסטרון פועל, אך לא מפעילה אותו, ובכך מונעת מהאלדוסטרון ה"אמיתי" להתקשר לאתר ולהפעילו. התרופה המוכרת בפעילות זו מכילה את החומר הפעיל ספירונולקטון (Spironolactone) – ומשווקת בשמות המסחרים אלדקטון, אלדוספירון או ספירונול והן טובות עד שמתגלה שמרוקנות מהגוף את מאגרי האבץ.
הקלוריל גם מרוקנת את האבץ – היא פועלת אחרת לא מורידה את רמת האבץ בגוף, אלא מעלה אותו.
תרופות לטיפול בלחץ דםמשתנות, סולפונמידים – אינפאמיד (פמיד).

תרופות לטיפול בלחץ דם – ממשפחת התיאזידים (Thiazides) גם הן מרוקנות אבץ – תרופות אלו פועלות להפחתת יתר לחץ דם על ידי חסימת משאבות הנתרן בחלק של הכליה המכונה 'האבובית הרחיקנית' (Distal Tubule) שם עוברים ספיגה מחדש כ-50% מיוני הנתרן. עיכוב משאבות אלו מוביל לעיכוב בספיגת הנתרן ובעקבותיו לעיכוב בספיגת המים, המוריד את נפח הדם ואת לחץ הדם. התיאזידים מגבירות את כמות השתן רק בתחילת הטיפול (בימים הראשונים), אך בהמשך לא גורמות להשתנה מרובה. אינדאפאמיד – Indapamide המשווק בשם המסחרי פמיד הינה דוגמא לתרופה טובה מסוג זה שמרוקנת את האשלגן מהגוף. גם הידרוכלורוטיאזיד – Hydrochlorothiazide, המשווק בין השאר בשמות המסחריים דיזוטיאזיד או אסידרקס או HCTZ ויש עשרות כאלה למשל מתולאזון, זרוקסילין וכלורטלידון – Chlorthalidone, המשווק בשמות המסחריים אקוודון או היגרוטון, שהוא בעל פעילות ממושכת יותר – וחיסול אבץ גם בה.

תרופות להורדת כולסטרול –  אזטימיב, כולסטירמין רזין
פיבראטים: אזטימיב, גמפיברוזיל (לופיד, ליפוזיד)
תרופות קלציה (ספיחת מתכות) – פניצילאמין (Penicillamine).

נגד סרטן השד –מודולטורים סלקטיבים של קולטני אסטרוגן SERMs (לטיפול בסרטן השד) -טורמיפן, טמוקסיפן (טמופן), רלוקסיפן (אביסטה)
סולפונמידים אנטיביוטיקה מסוג סופלה, חלק מהתרופות לטיפול בסוכרת.

טיפול הורמונאלי חלופי וגלולות למניעת היריון
גלולות למניעת היריון -אורטוציקלן Ortho-cyclen, אנג'ליק Angeliq, דפו-פרוברה Depo-prkvera, יאז Yaz, יסמין Yasmin, נוברינג Nuvaring, נורדט Nordette – פברוגילוטון Progyluton, פרוגינובה (Progynova), קליוג'סט (Kliogest).
טיפול הורמונאלי חלופיאבורל Evorel, Aviana, אוסטרוג'ל Oestrogel, אסטרופם Estrofem, אקטיבל Activelle, וג'יפאם Vagifem, טריסוקאנס Trisequens, נובופם Novofem, פרוגילוטון Progyluton, פרוגינובה Prigynova, קליוג'סט Kliogest.

צבעי בגדים שמכילים נחושת

שוקולד עשיר בנחושת

תוספי סידן

כספית – נאגרת בגופם של אוכלי פרות ים ודגים.

קזאין – חלבון שנמצא במוצרי חלב.

קפאין.

עישון.

כשהבורות, ונכשלות נכנסות לתמונה הטוהר נעדר וגם אסטראה Ἀστραῖα) Astraia, virgulina d ציור של Salvator Rosa – אסטראה היא האלה האחרונה שחייתה לצד בני האדם במהלך תור הזהב של האנושות. לפיכך, אסטראה מהווה לעיתים דמות סמלית לאדם טהור שמביא עמו תקופה של שגשוג, או לחילופין, שעזיבתו מביאה תקופה נחשלת של נבילה.
הבתולה של הצדק, אסטראה, במיתולוגיה,היוונית היא מתוארת לעיתים כאוחזת במאזניים.

אני מזמין אותך לאתר החדש שלי – לחיצות ההחלמה

למאמר: טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר כאן

אני מזמין אותך להרחיב את ידיעותיך על הפסיכולוגיה הטיפולית וההוליסטית במאמרי כאן.

במידה וסטרס לכשעצמו נושא התעניינותך אני מזמין אותך להקליק – כאן

אבץ, ברזל, מגנזיום וסידן: איך תדעו שחסר – וכמה לקחת – כאן

אל הבלוג של לחיצות ההחלמה ברשת החברתית – כאן
למאמר הראשון בסדרה על התרופות הטובות והרע – לחץ דם – והתרופות המרוקנות – כאן
למאמר השני  בסדרה זו – B12 – והסיבוכים שאפשר למנוע – כאן
למאמר השלישי בסדרה זו- על שיקום הגוף שלך והגלוטתיון – כאן
למאמר הרביעי בסדרה זו – תיאמין – B1 – כאן
למאמר החמישי בסדרה – על ביוטין B7 – כאן
למאמר השישי בסדרה – פרוזק וקפה – כאן
למאמר השביעי בסדרה – אבץ – כשל התפקוד המיני – כאן

נשארו לך שאלות

אני מזמין אותך ליצור קשר בטופס כאן למטה,

אשמח לשמוע ממך – ירון מרגולין

אשמח להשיב לכל שאלה.

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך).
    מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    נשלח ב כללי, מזון מחלים

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *