מזון כתרופה

ציור של היפוקרטס מאת אן-לואי ז'ירודה דה רוסי-טריוזוןכאן הערך על הצייר דה רוסי-טריוזון שיצרתי בויקיפדיה. בציור למעלה היפוקרטס מסרב למתנות של הקיסר האחמני ארטקסרקס, שביקש את שירותיו. Girodet.

"המזון הוא תרופה" – מונח שטבע במקור היפוקרטס, אבי הרפואה המערבית שראה במזון רפואה; אכילת אוכל בריא הייתה עבור היוונים הקדמונים הבסיס לבריאות טובה. היפוקרטס כזכור גם הוסיף והצהיר לפני כמעט 2500 שנה: "השאר את הכדורים שלך בסיר של הכימאי אם אתה רוצה לרפא את המטופל במזון." (“Leave your drugs in the chemist's pot if you can heal the patient with food.") [מקור]. מניסיוני בהחלמת הכליות (ראו מאמרי בנושא זה "אילוף הכליות הסוררות") ניכר בבירור כי המזון בתפריט החלמה נכון ממלא תפקיד מרכזי בתהליכי החלמה כמו בשמירה על בריאות טובה ועל הרגשה בריאה.

מנת ארוחת הבקר של ירון מרגולין: שיבולת שועל ושעורה מותססות עם תפוח עץ מותסס מיץ מתפוח אדמה חי, חופן חמוציות. מיובשות ללא סוכר, שוט פרוביוטי ומיץ ירוק בצד (חסה, פרח ברוקולי שומר, עלה מנגולד, 2 גבעולי סלרי ותפוח עץ). בתיאבון.

ברור לחוקרים כיום כי חומרים מזינים שמקורם בתזונת האדם לצד גנים שנמצאים בגוף ממלאים תפקיד מובהק, חשוב וקבוע בבריאות האדם, אלא שהאינטראקציות המורכבות בין הגוף ומרכיביו, למשל: הגנים, לתזונה, חלבוני הנוזל הבין תאי וחיידקי המעיים לא מובנות עדיין.

[מקור]

היפוקרטס נמנה על מובילי התפיסה כי מחלות רבות נובעות מתזונה לקויה ומהרגלי אכילה רעים וטען שהאנשים שילמדו את סודות התזונה הנכונה ויכללו בחייהם הרגלי אכילה "טובים" בריאותם תישמר ואף תוחזר. כידוע הרמב"ם שנחשב מומחה ברפואה, ומשנת 1185 שימש כרופאו של הווזיר אל-פדיל, המשנה למלך, ומאוחר יותר אף של אלאפדל בנו של המלך צלאח א-דין[19] הלך בעקבותיו. הרופא היהודי נמצא כמי שהשתדל לרפא על ידי תוכנית תזונה מחלימה שנקבעה עוד לפני מתן התרופות [מקור]. הרמב"ם פגש ב  72 ספרים ו – 59 מאמרים שונים מאת היפוקרטס שנמצאו בספריה הגדולה שבאלכסנדריה. כתביו העתיקים של היפוקרטס ושל גאלן נשמרו במצרים – ושיקפו את הידע הקדום: שכלל מידע על פעילותם ההתקינה של אברי הגוף השונים והיא בהחלט מתוארת לפרטיה בכתבים. יחד עם זאת ה"אנטומיה" התבססה על הבנתם את נוזלי הגוף כפי שתוארו בכתבים אלו על האנטומיה. חום הגוף יוחס באותה תקופה לשאיפה של אויר חם, וכי האוויר החם שנשאף פנימה נמהל בדם וזורם עמו לכל חלקי הגוף וכתוצאה מכך הגוף מתחמם והאדם סובל מחום. מטרת הרפואה הייתה כבר אז לעזור לטבע לעשות את שלו. כ-200 שנים אחרי תקופת היפוקרטס החל השינוי בהתייחסות לפרוגנוזה. לימודי הרפואה שהתפתחו באלכסנדריה החלו לשים דגש גדול יותר על האבחון והטיפול ופחות לניבוי מהלך המחלה, שנהוג היה לפני כן, למעשה צורה זאת השפיעה על הרמב"ם. :ה"הססנות מצביעה על אי כושר, ופזיזות נובעת מחוסר ניסיון", מיוחסת להיפוקרטס. יצוין שכניסתן של התרופות לגוף נחשבת לפזיזות ונכללת בתזונה שאינה בהכרח בריאה ויש הגורסים שהיא אף זאת שמערערת על הבריאות והיא זאת שמדרדרת את המצב למחלה כרונית [מקור]. הרבה לפני ששימשו בדרך כלל רופאים ותרופות, זקני שבטים וחכמים היו מחפשים צמחי מרפא וצמחים עבור קהילתם והמזון הוכן באופן מרשים בכדי להביא לריפוי. יצוין שבכלל זה הצום קדם לכך ומי שנודע בשימוש בו היה היפוקרטס שהוזכר למעלה. לאט לאט ולאורך השנים האדם התרחק מכוח הריפוי של הטבע וממזון כתרופההחל לצעוד אל מרשם תרופות סינתטיות ארוזות ותרופות מלאכותיות כדי להתמודדות עם מחלות. רבים רואים בכך תהליך עסקי שבעלי עניין פעלו לשינוי תודעה שימחק כמעט לגמרי את רעיון המזון כתרופה. יודגש שאין במאמר זה לצאת נגד השימוש בתרופות. במקרים רבים נמצא שימוש יתר בתרופות ובאחרים הוא נכון ומדויק אף מציל חיים.

אם בכוחו של תפריט מזון נכון למנוע חלק ניכר מהמחלות הכרוניות שאנו חווים כיום, הגיוני לשנות את הרגלי האוכל שלנו שהביאונו אל המחלות האלו כנראה, ולהשתמש במזון כתרופה גם כדי למנוע מחלות.

[מקור]

תזונה והגנום עשויים להשפיע על הבריאות הקרדיומטבולית באמצעות מגוון מהלכים, תהליכים, קשרים, השפעות, הפרעות בהן ניתן למדוד בחלקן אותן באמצעות טכנולוגיות אומיקס, כולל ביטוי RNA (תעתיק), שינויים אפיגנטיים (אפיגנום), מטבוליטים (מטבולום), ליפידים (ליפידום), חלבונים (פרוטאום), וקהילות חיידקים תושבי המעיים (מיקרוביום). בהבנת המורכבות של יחסי הגומלין בין תהליכים מטבוליים בסיסיים לבין ההשפעות החיצוניות עליהם ועל הגנום בתהליכי מחלה, מזוהים זה זמן מה עם התפתחות המחלה או נסיגתה. לנושא זה מרכזי ובעל השלכות חשובות על פיתוח אסטרטגיות ממוקדות יותר במניעה וטיפול במחלות עצמן. ללא הבנתו, כך מסתבר, לא ניתן כלל ליחל לתהליכי החלמה. נושא זה בהחלט אנלוגי לפרמקוגנומיקה, אלא שבנוטריגנומיקה נמצא גם הפוטנציאל לזהות מנבאים גנטיים לתגובות הרלוונטיות למחלות לתזונה ייחודית, ומותאמת אישית =מזון כתרופה. היא והפוטנציאל הזה ותחולתו בהקשר לתזונה מותאמת אישית הם בעלי אופן פופולרי ותקוות ההחלמה שבאופק הרפואי החדש. מקור האיור בצילום מסך מתוך המאמר: Nutrigenomics, the Microbiome, and Gene-Environment Interactions: New Directions in Cardiovascular Disease Research, Prevention, and Treatment -[מקור]

nutrigenomics

המונח "גנומיקה תזונתית" הוא מונח מטריה הכולל כמה קטגוריות משנה, כגון חומרים מזינים, תזונה ואפיגנטיקה תזונתית. כל אחת מתתי קטגוריות המשנה הללו מסבירה היבט כלשהו של האופן שבו הגנים מגיבים לחומרים מזינים ומביעים פנוטיפים ספציפיים, כמו סיכון למחלות. [מקור] קיימים מספר יישומים לגנומיקה תזונתית, למשל כמה התערבות וטיפול תזונתי יכולים להשתמש בהצלחה למניעה וטיפול במחלות. [מקור]

גנומיקה תזונתית

גנומיקה תזונתית, הידועה גם בשם nutrigenomics, היא מדע חדש שהולך ומתפתח כיום בו נחקרים הקשרים בין הגנום האנושי, התזונה האנושית, קהילות החיידקים תושבי המעיים (מיקרוביום), המחלות והבריאות. החוקרים בדרך כלל רחוקים מהקליניקה הטיפולית ומרפואת הממסד הגם שהם פועלים רבות במעבדה לפיתוח הבנה חדשה בכל הקשור בתגובותיו של הגוף למזון באמצעות ביולוגיה של מערכות, כמו גם יחסי גן יחיד / תרכובת מזון יחידה.

[מקור1, מקור2 – Hyman M. Book on Ultra-metabolism: the simple plan for automatic weight loss. New York: Atria Books; 2006. p. 24 מקור3]

גנומיקה תזונתית או Nutrigenomics היא מדע שמתבונן בתזונה ובהשפעותיה לטוב ולרע על הבריאות שלנו. מושג חדש עם שורשים עתיקים. Nutrigenomics שחוקר אינטראקציות ידועות בין מזון לגנים תורשתיים, הנקראים בפי החוקרים 'שגיאות מטבוליזם מולדות', שטופלו זה מכבר על ידי מניפולציה בתזונה. דוגמה אחת כזו היא פנילקטונוריה (PKU); מחלה בה אנשים שסובלים ממנה או מושפעים ממנה חייבים להימנע ממזון המכיל את חומצת האמינו פנילאלנין ( Phenylalanine). שנמצאת בין השאר בבשר בקר, דגים ועוף, חלבביצים, אשר משפיעה על הגוף לרעה בגלל השינוי (מוטציה) בגן יחיד. אחת המעטים יודעים שקמח קליפת רימונים עליו פרסמתי מאמר עומק – כאן – בכוחו לשנות ולשבש את תשדיריו המזיקים של גן שנפגע.

דוגמא אחרת שמוכרת לרוב היא אי סבילות ללקטוז, כלומר שאינם יכולים לעכל מוצרי חלב, מכיוון שהגן המקודד לקטאז, האנזים המפרק לקטוז, בדרך כלל 'מכובה בגופם לאחר הגמילה.[מקור]

איור משנת 1543, מראה את 'בסיס המוח האנושי, כולל כיזמה אופטית, המוח הקטן, נורות הריח וכו. מקור ויקיפדיה

המוח שלנו וגופנו בכלל משקף את תכולה התזונתית המרכיבה את התפריט שלנו. רוב המשקל של המוח הוא מים. החלק היבש בו מורכב משומנים והחומר הנותר של המוח אלו החלבונים, וחומצות האמינו, עקבות של חומרים תזונה זעירים (מיקרו תזונה) וגלוקוז. לכל רכיב כזה השפעה על תפקודו של המוח גם על התפתחותו, ואפילו על מצב הרוח ותחושת הכוח או יש/אין אנרגיה. חוקרים מצביעים על כך שהעייפות של אחר הצהריים, או ערנות של רבים מאתנו בשעות הלילה המאוחרות יתכן שמקורם פשוט בתפריט בעל השפעות של אוכל על המוח שלנו

למאמרי – כל מה שאתה צריך לדעת על מיקרו-תזונה – ויטמינים ומינרלים

מבין השומנים שבונים את המוח שלנו בולטים  כוכבי העל אומגות 3 ו 6. חומצות שומן חיוניות אלה, נקשרות בתזונה מחלימה שבאה למנוע מצבים ניווניים במוח, אלא שהן חייבות ככל שהמידע מתקדם בנושא זה, להגיע מהתזונה שלנו [מקור]. 

חומצות שומן מסוג אומגה 6 טובות גם לשמירה על שלמות קרומי התאים שלנו הן יכולות לעזור בהעלאת כולסטרול "טוב" אבל גם לבנות מחדש את קרום התא אם נקרע או נפגע ויצרו דלקת.

יותר מדי אומגה 6 לא מיטיבה עם גופנו. היא יכולה להגביר את הדלקת,

מה שמביא מערך סיכונים חדש, שנקשר עם פעילות המח ודיכאון. מכאן ההמלצה להימנע ככל האפשר ממזונות עתירי חומצות שומן אומגה 6 כמו חלב וביצים או עוף, חזיר, בקר, פריטים אפויים רבים כמו מאפינס, עוגיות, לחם וצ'יפס. יחד עם זאת יש לזכור כשהיא באה במידה נכונה (שמן זית בסלט, למשל) אומגה 6 מסייעת בהפחתת הסיכונים לנוירופתיה סוכרתית, דלקת מפרקים שגרונית ואפילו אלרגיות ומאזנת את ה PH בגוף. 

אכילת מזון עשיר באומגה 3, פולי סויה (אדממה), תרד, זרעי פשתן, זרעי צ'יה, גם  אגוזים, זרעים שונים ודגים שומניים, היא קריטית ליצירת ותחזוקת קרומי התאים שלנו ומסייעת לאזן מצבי רוח. בעוד שאומגות הן שומנים טובים למוח שלנו, צריכה ארוכת טווח של שומנים אחרים, כמו שומנים טרנסיים ושומנים רוויים, נמצאת בוויכוח. רבים מוצאים שהיא עלולה לפגוע בבריאות המוח. בינתיים, חלבונים וחומצות אמינו, הן אבן הבניין של חומרים מזינים של צמיחה והתפתחות, הם שמשתקפים במניפולציות על הרגשות שלנו ומחליטים עבורנו למעשה כיצד אנו מרגישים ומתנהגים. חומצות אמינו מכילות את המקדימים לנוירוטרנסמיטרים, אלו הם השליחים הכימיים המובילים אותות בין נוירונים, המשפיעים על דברים כמו מצב רוח, שינה, תשומת לב ומשקל. שילובים נכונים של תרכובות מזון יכולים לעורר תאי מוח לשחרר נוראדרנלין, דופמין וסרוטונין שמשנים את מצב הרוח. אבל על מזונות אלו להגיע לתאי המוח שלנו וכאן עומדת לפניהם משימה גדולה ודי מסובכת, חומצות אמינו צריכות להתמודד על גישה מוגבלת. מכאן מורכבותה של התזונה והקושי הרבה בהרכבת התפריט המחלים. 

KT 1000 to measure anterior-posterior laxity of the knee.jpeg
מכשיר KT 1000 למדידת רפיון קדמי-אחורי של שרירי הברך של ספורטאי. מקור הצילום ויקיפדיה

מצב אחר מתקיים בעת פציעה, קרע בשריר, למשל בעת משחק ספורטיבי, התפריט כאן שונה מאוד כי מצד אחד דרוש צמצום קלוריות להחלמת השריר – שינוי תפריט כזה נשמר עד שהזמן לחזור למגרש מגיח  – ומתחדש הצורך לשרוף אנרגיה. אך גם תהליך הריפוי דורש כוח ביולוגי – דלק שמקורו במזון שלנו. השרירים שלנו זקוקים למזונות התאוששות שמעניקים לו חומרי גלם.  "ובגוף חומרי הגלם האלה מגיעים ממה שאנחנו אוכלים." אומרת תזונאית ספורט [מקור]. חלבונים, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון יכולים לעזור בריפוי פצעים, הרפיית גידים לחוצים ותיקון עצמות שבורות במהירות רבה יותר. גם זאת סיבה לבחור בשילובים המזון הנכונים על-מנת להאיץ את תהליך הריפוי ולחזור לתפקוד הגופני שלך. בתיקון קרעי גידים ושרירים למשל יש לתמוך גתזונה שמכילה אבץ. האבץ הוא נכס רפואי מוכח למערכת החיסון וכל הקשור בריפוי פצעים. זה הזמן להזכיר שתרופות רבות מרוקנות את האבץ מהגוף. מי שנוטל אותן יקשה לו להחלים מפציעות – למאמרי בנושא התרופות שמחסלות את מאגרי האבץ – כאן.

למאמר: חידושים ומהפכות בנושא יתר לחץ דם.

באמצע שנות התשעים,> 50 מדינות ברחבי העולם יזמו תפריט החלמה הבנוי על הוספה מוזרה של רכיב אחד בלבד – חומצה פולית, בהשפעה לא מובנת הוסיפו 200 עד 400 מיקרוגרם / של חומצה פולית לתזונה הממוצעת, שבסופו של דבר תרמה רק להגדיר את מצב החומצה של השתן בקרב משתתפי הניסוי שנרשמו בסיכון הגבוה ביותר ל- CVD לאי ספיקת כליות. מה שאני מבקש לומר כאן שישנה סיבה מוכחת לכך שתזונה ממסדית מביאה להחרפת מחלת הכליות. נושא שלצערי אני מרבה לפגוש בקליניקה שלי.

התערבויות המבוססות על ניסויי מעבדה על בעלי חיים של חומרים מזינים או דפוסי תזונה יכולים לתת תוצאות מוטות או לא נכונות שלא לומר הרות אסון כאשר מגמות נטורופתיות פועלות באמצעות תפריטי דיאטת נטולות בעיצוב הרמוניה בין המרכיבים הלוקחים חלק בתהליך ההחלמה הכולל.

[מקור]

לראה משולשת Larrea tridentate, creosote bush – המבקש להחלים ממחלת הסרטן בעזרת מזון כתרופה יגיע גם לצמח בשם  לראה משולשת (creosote bush) כלומר מפגש מופלא עם רפואת הצמחיםחומצה ordihydroguaiaretic (NDGA) היא ליגנן פנולי המתקבל מ- Larrea tridentata, שיח שנמצא במדבריות מקסיקו ובאזורי השממה של ארצות הברית, קרוי על שם חואן אנטוניו פרס הרננדס דה לראה (Juan Antonio Pérez Hernández de Larrea‏; 1803-1730) הבישוף של ואיאדוליד בספרד, פטרון של המדע. כאשר מתייחסים לצמח כצמח מרפא הוא מכונה צ'פרל (chaparral) הצ'פרל מוביל את המרפא להתבונן בעלים. העלים הם שמשמשים ברפואה המסורתית לטיפול במחלות רבות כמו סרטן, כליות, לב, דלקת פרקים, סוכרת, כאב,  דלקת, מחלות של כלי דם, מחלות אימונולוגיות ונוירולוגיות. נהוג כיום להשתמש בעיקר בתה צ'פראל ומי שרוצה לעיין במחקרים והשלכות של השימוש בו  המידע ימצא לך כאן.
.מקור הצילום ויקיפדיה

כאשר אדם מאובחן כחולה סרטן, יש לפתח תוכנית מעשית להתמודדות עם המחלה, כוללת (מניסיוני – סדרה של לחיצות החלמה) ומתן תשומת לב רבה למה שהוא אוכל. אסור לו ליטול סוכר פירות למשל, במקסיקו נושא זה נפגש עם לראה משולשת (creosote bush) שנקשרת ברפואת הצמחים ונזכרת למעלה בכיתוב שמתחת לצילום למעלה.

הגוף של החולה ככלל וחולה הסרטן בפרט זקוק למספיק קלוריות ולתערובות נכונות וההרמוניה שלהן משתנה מהר עקב שינויים בהיקף המחלה. טיפול נכון מקטין את המחלה כל הזמן ודורש הרכב תזונה חדש בכל שבוע כמעט נדרש שינוי. חומרים מזינים ממשיכים להגיע אל החולה דרך המזון כדי להישאר אותו חזק. על פי האגודה האמריקאית לסרטן, תזונה נכונה בעת מחלה, מאוד חשובה מכיוון שדווקא מחלה דוגמת הסרטן יכולה להשפיע על האופן שבו הגוף של החולה משתמש בחומרי התזונה והאנרגיה שנתנים לו.

עלים ירוקים – צילום מסך
מהמאמר: LAS HOJAS VERDES Y SUS BENEFICIOS [מקור]

ובאשר לתזונה השומרת על המוח בה פתחתי – יש להכין מגוון מזונות שמסייעת בשמירה ותמיכה בשליחי מוח, ותזונה ששומרת על מצב הרוח באיזון. הוא הדין כשמדובר בשאר האיברים בגופנו, גם המוח שלנו נהנה מאספקה ​​קבועה של מרכיבים תזונתיים חיוניים, אבל גם הטחול, הריאות, דפנות העורקים השרירים החלקים (גם הלב) והכליות. נוגדי חמצון שנמצאים בעלים הירוקים – תוכלו לקרא על נושא מורכב זה כאן– גם בפירות. הם מחזקים את המוח ומאפשרים לו להילחם ברדיקלים חופשיים שהורסים תאי המוח, כמו את דפנות תאי האנדותל שבצנרת הגוף שלנו. ללא מרכיבי תזונה חזקים, כמו הויטמינים B6, B12 וחומצה פולית, מוחנו כדפנות העורקים שלנו יהיו רגישים למחלות מוח, לעליה ביתר לחץ דם ולירידה בחוסן היציבות הנפשית. על נושא הויטמינים תוכלו לקרא עוד – כאן. נושא המינרלים ברזל, נחושת, אבץ ונתרן מוזכר אף הוא במאמרי על הויטמינים – הם מזונות המיקרו שנקשרים בתזונה התאית – כאן. הינם אחד מבסיסי התזונה המחלימה של המוח והתפתחות קוגניטיבית מוקדמת. על מנת שהמוח יוכל לשנות ולסנתז ביעילות חומרים מזינים יקרי ערך אלה, הוא זקוק לדלק, לאנרגיה רבה – לכוח והרבה ממנו. "כצרכן אנרגיה, המוח הוא האיבר הבזבזני ביותר שאנו נושאים איתנו", אומר ד"ר מרקוס רייכל, Dr. Marcus Raichle – פרופסור לרפואה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס. בעוד שהמוח האנושי מהווה רק כ -2% ממשקל גופנו, הוא משתמש עד 20% ממשאבי האנרגיה שלנו אומר רייכל [מקור]. המוח – שלא כמו כל חלק אחר בגוף – פועל אך ורק על גלוקוז הסוכר, מסביר פרופסור חבר לפסיכולוגיה ומדעי המוח ההתנהגותיים באוניברסיטת אלבני (Ewan McNay),  שחקר כיצד המוח משתמש באנרגיה לביצועיו. במהלך הכנה למבחן או משימת שינון מאומצת, למשל, החלקים במוח שמעורבים ביצירת זיכרון יתחילו לצרוך יותר אנרגיה, אך אזורי מוח אחרים לא יראו עלייה בצורך זה. האנרגיה הדרושה לו מגיעה בעיקר מפחמימות שגופנו מסנטז לגלוקוז, או הופך לסוכר בדם. האונות הקדמיות כל כך רגישות לטיפות הגלוקוז, עד כדי כך שלמעשה, כל שינוי בתפקוד הנפשי הוא אות אזהרה ואחד האותות המרכזיים לזיהוי מחסור בחומרים מזיני-מוח

פחמימות מגיעות אל גופנו בשלוש צורות: עמילן, סוכר וסיבים. היחס בין תת קבוצות הסוכר והסיבים לכמות הכללית של המזון הוא אחד מסודות הרכבת תפריט מזון מחלים – כי

ההרמוניה שנוצרת בין מכלול היסודות קובעת את התגובה של הגוף והמוח אותה אנו מבקשים להשיג בתהליכי ההחלמה.

לחיצות ההחלמה – ירון מרגולין מטפל בבנו יורי. טכניקת מתיחות לשחרור כיווצי שרירים כרוניים וסילוק מכאובי גוף. רישום בן טריט.

היא גם הסיבה לצורך לשוב ולבחון, בעזרת בדיקות מעבדה, ומגע גופני סדיר ( לחיצות ההחלמה) אם ההרמוניה הזאת נשמרת או שיש להוסיף למשל כפית סיבי פסיליום למנת הצהריים. מזון גליקמי גבוה, כמו לחם לבן, גורם לשחרור מהיר של גלוקוז לדם. הסוכר בדם יורד למטה, ואיתו, טווח הקשב ומצב הרוח שלנו. מצד שני,

אחד המזונות שמככבים כמעט בכל תפריטי ההחלמה הם שיבולת השועל,

על שיבולת השועל פרסמתי מאמר עומק – כאן. גם שיבולת השועל וגם הקטניות משחררים גלוקוז בצורה המיטבית עם הגוף והמוח – מדובר בשחרור איטי יותר, מה שמאפשר רמה יציבה יותר של קשב למידה ונפש שורדנית. לחוסן המוחי המתמשך, כמו לחוסן גופני בכלל כדאי לך לבחור בתזונה מגוונת של מזונות עשירים בחומרים מזינים. וכשמדובר במצב בו נדרשת לך החלמה כל מה שנכנס לפיך, כל מה שפיך לועס וגרונך בולע, רצוי שינבע מבחירה חכמה ומהמטרה שלך להבריא [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5, מקור6, מקור7, מקור8, מקור9, מקור10].

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים


    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *