חידושים ומהפכות בנושא יתר לחץ דם.

מקור הצילום בצילום מסך ממאמר: Top 7 Zinc-Rich Foods For Immunity You Can Include In Your Summer Diet – כאן

ממצא חדש חשוב.

"מטא-אנליזה אחרונה של ניסויים מבוקרים אקראיים עם תוספי אבץ (צִינְק) הראתה כי אבץ הפחית את לחץ הדם הסיסטולי" [מקור1, מקור2

האם אבץ יכול לסייע בהפחתת לחץ הדם?

חידושים ומהפכות בנושא יתר לחץ דם. 

לפני יומיים ב – 13 ביוני התפרסם מחקר מרתק ב-  Medical News Today על חשיבותו של האבץ בתהליכי הפחתת יתר לחץ דם. המאמר התפרסם תחת הכותרת: Could zinc help control blood pressure? שאלת המחקר הייתה: האם אבץ יכול לסייע לנו בבואנו להשתלט על לחץ דם גבוה?

חומוס של יודית – צילם ירון מרגולין
לאבץ תפקיד חשוב בחלוקת תאים, בתהליך הגדילה, בריפוי פצעים, לתפקוד תקין של מערכת החיסון ובשמירה על פוריות הגבר, והוא יסוד חיוני עבור הפעילות של מאות אנזימים בגוף האדם. הוא מעודד את הויטמין A לייצר יותר מלנין שמגן על העיניים נגד נזק שיכול להגרם לתאים ברטינה של העין. מחסור חמור באבץ עלול לפגוע בגדילה, בתיאבון, בראיה, ובחוש הטעם, בעיקר אצל ילדים ומתבגרים. ירידה בחוש הטעם היא הסימן הראשון למחסור באבץ. נמצא קשר בין מחסור באבץ להתפתחות מחלת האלצהיימר וזו גם הסיבה שחוקרי המחלה הגיעו פרסם את הקשר שמצאו בין מחסור באבץ ויתר לחץ דם. שינה ערבה משמעה אבץ תקין. האבץ מסייע להסדרת ייצור המלטונין ומשפר בכך את איכות השינה מחסור באבץ יכול להיות סיבה של מעי דולף ואלרגיות גם לאנמיה.
תסמינים נוספים הם היחלשות מערכת החיסון, בעיות עור, נשירת שיער, אבץ משחק תפקיד משמעותי בגדילת תאים וחלוקתם כנזכר לעיל, מה שניכר גם בציפורניים, ובציפורניים שנשברות, ניכר גם בנקודות לבנות על הציפורניים, קווים רוחביים ובשיער שנשבר וגדילה איטית של השיער. שלשול, עייפות, האטה בריפוי פצעים ועיכוב בהתפתחות של תינוקות משקפים מחסור באבץ.
גרעיני דלעת (גרעינים לבנים) עשירים באבץ ומכילים – 7.6 מ"ג למאה גרם. גם גרעיני חמנייה (שחורים) – 5 מ"ג למאה גרם צנוברים – 4.1 מ"ג למאה גרם, אגוזי קשיו – 5.4 מ"ג למאה גרם שקדים – 3.4 מ"ג למאה גרם חומוס מבושל מעולה. הוא מכיל חלבון משובח, סיבים תזונתיים ו– 2.5 מ"ג לכוס. קמח שיפון כהה מעולה – 6.4 מ"ג לכוס. היא כ 3 פרוסות לחם ליום. בשיבולת שועל 3.97 מ"ג למאה גרם. שמרים – כל 100 גרם שמרים מכילים כמות של 5.9 מ”ג אבץ, ועלי בזיליקום מכילים 7 מ"ג למאה גרם.

מחקר חדש שמרחיב את האופק ופותח אפשרויות חדשות לטיפול באחת הבעיות הרפואיות הקשות ביותר להחלמה, יתר לחץ דם, מראה קשר בין מחסור באבץ לבין לחץ דם גבוה.

הממצאים יכולים לעזור לתזונאים מכיוון שמסתבר שדווקא אצל אלו הסובלים ממחסור באבץ ספיגתו בגופם, בדמם, טובה יותר. האם אפשר לתכנן דרכים חדשות להתערב באוכלוסיות חולים בסיכון? האם תוספת גרגרי חומוס מושרים ומבושלים במים יהיו תרופת העתיד לאיזון לחץ הדם? האם המעבר לתזונה חדשה מכילת אבץ הוא תרופה? עד מהרה יסתבר שכל עוד משתמשים בתרופות להפחתת יתר לחץ דם, נושא התזונה לא כל כך פשוט לביצוע. כי

מרגע שמתחילים ליטול תרופות להפחתת לחץ דם גבוה – האבץ בורח, נס על נפשו ומסתלק מהגוף, ועל כך בהמשך.

:מדידת לחץ דם. צילום מסכך מהמאמר High blood pressure linked to zinc deficiency – כאן

נתחיל בדברי החוקרים כפי שכתב אותם ברמן רובי  Robby Berman סופר של מחקר רפואי, מוזיקאי ניו יורקי שמגדל דגי זהב בביתו: 

לחץ דם גבוה מתרחש כאשר תאי השרירים החלקים בדפנות העורקים מתכווצים, ומצמצמים עקב כך את נפח כלי הדם שדרכם הדם חייב לזרום.

הדם הזורם דוחף את דפנות העורקים וכשהן לא גמישות ונעמדות נגדו כחומות בצורות גם המעברים מצטמצמים כך הוא מוצא את עצמו נמחץ על ידי הקירות, ויוצר עקב כך עליה פוטנציאלית, הרסנית של הלחץ בתוכו ובהמשך גם כלפי חוץ. נושא זה עלול לגרום לפגמים או אפילו קרעים בכלי הדם.

 סידן בשרירים גורם לכיווץ הכרוני – לחנק הדם שמנסה לזרום בכל כוחותיו – הוא  שמכווץ את השרירים הללו והופכם לקירות. הסידן מווסת על ידי אשלגן תהליך שמתרחש ברקמת השריר.  כמות שתי המתכות מושפעת מהתאים הסובבים, כמו תאי אנדותל ועצבים חושיים, שמווסתים בעצמם על ידי האשלגן והסידן שהם מכילים. 

נושא זה בו הסידן והאשלגן מככבים מוכר. כולם יודעים שהם מעורבים בוויסות לחץ הדם, אך מחקר חדש שזה עתה התפרסם מוסיף ומשנה את התמונה בבואו להציע לסובלים אבץ. גם לאבץ יש כאן חלק וחלקו של האבץ נזנח כי לא הוכר עד כה.

יד המקרה 

החוקרים (מומחים למחלת האלצהיימר שמושפעת מנוכחותו של האבץ בגוף) גילו את תגלית האבץ על יתר לחץ הדם בטעות. בזמן שהם חקרו את תפקידו של האבץ במוח וליתר דיוק במבחני תפקוד האבץ במוחן של חיות מעבדה (חולדות). קפצה לפניהם תודעה חדשה שלא ביקשו אותה כלל – האבץ הפחית את לחץ הדם הגבוה.

מחקר נוסף שיאמת את מסקנת המחקר החדש יסלול פרדיגמה חדשה בנושא גמישות שרירי העורקים והטיפול והבקרה ביתר לחץ דם, או בלחץ דם גבוה. חשבו החוקרים ומחקר זה כבר בא.

כידוע רופאים משתמשים במגוון אסטרטגיות כדי לעזור לאנשים לנהל יתר לחץ דם וזה מתנהל אבל לא מביא להחלמה. מי שלא מתעמק בנזקי התרופות מרוצה מהמדדים היציבים. מי שמכיר את הבעיה יודע שהמחלה מתדרדרת ומסתעפת ומתפתחת לסוכרת וממנה לאי ספיקת כליות שסופה מוות פעמים רבות. החלמה אין. כאשר נמנעים מתרופות ומספיקים מזון מגמיש עורקים (שרירים, ומתקן אנדותל) לצד פעילות גופנית, כמו צימצום צריכת החלבון מהחי, אספקת פסיליום, צ'יאה, אשלגן ואפילו חשיפה לשמש (רבע שעה ביום) גם הפחתת צריכת המלח (חצי כפית ליום) וכמות הפחמימות (4 פרוסות ליום מלחם שיפון כהה וחופן שמרי בירה), די בכך בכדי לשמור על לחץ הדם בגבולות מקובלים, העצלנים מענגים את הרופאים להם קיימות תרופות רבות.

 כל אחד מהם מנסה להפחית את תפוקת הלב או להפחית את ההתנגדות ההיקפית במערכת העורקים בגוף שהוצגה למעלה.  מנגנון אחד להפחתת ההתנגדות לזרימת הדם הוא הרפיית השרירים המקיפים את העורקים והעורקים, מה שמאפשר לדם לזרום בצורה חופשית יותר – יש לשם כך כדורים.

מתכת, אבץ, עשויה למלא תפקיד בשמירה על הטונוס של השרירים החלקים שבכלי הדם – ולהפחית לחץ דם גבוה.

 "תגליות יסודיות שחוזרות יותר מ -60 שנה הוכיחו כי רמות הסידן והאשלגן בשריר הסובב את כלי הדם שולטות באופן שבו השרירים מתרחבים ומתכווצים", אומרים מחברי המחקר שלפנינו. עם זאת, מדענים אלה גילו, במפתיע כי

מתכת, אבץ, עשויה גם היא למלא תפקיד בשמירה על הטונוס בכלי הדם וזה החידוש.

בראש המחקר עומד החוקר הבכיר פרופ' סקוט אייטון, A/Prof Scott Ayton  ראש המעבדה לניוון עצבי חוקר מרכזי של מחלות אלצהיימר ומחלות פרקינסון  [מקור] שאומר:

 "אבץ הוא יון מתכתי חשוב בביולוגיה, ובהתחשב בכך שסידן ואשלגן מפורסמים בשליטה על זרימת הדם והלחץ שלו, מפתיע שתפקיד האבץ לא הוערך בעבר." [מקור

 פרופ' אייטון מוסיף ואומר כי, "לאבץ השפעה הפוכה לסידן על זרימת הדם ולחץ הדם."

אבץ אצטט – אבץ אצטט מתקבל על ידי פעולה של חומצה אצטית על אבץ קרבונט או על מתכת אבץ. הוא משמש כתוסף מזון, ומסומן במספר E650. מקור הצילום בצילום מסמך מויקיפדיה.

מי שחקר את התפקידיהם של מתכות, במיוחד של האבץ, במערכת הלב וכלי הדם הוא ד"ר בטרי אשנאפי  Dr. Betrie Ashenafi. עבודת הדוקטורט שלו חוקרת את השפעות האבץ על כלי הדם. בטרי אשנאפי גילה סוג חדש של תרכובות המשנות את ויסות הטונוס כלומר את כוח הכיווץ של השרירים בכלי הדם. שותפו של ד"ר אשנאפי בטרי, למחקר הוא פרופ' חבר וראש מעבדה במלבורן בשם כריסטין א רייט, Associate Professor Christine E Wright.  שניהם ופרופ' אייטון שהוזכר תחילה קשורים למכון פלורי למדעי המוח ולבריאות הנפש בפארקוויל, אוסטרליה, ובאוניברסיטת מלבורן, גם כן באוסטרליה.

 המחקר שלנו חושף את האבץ, יון מתכתי שמפחית לחץ דם גבוהה – והוא מופיע בכתב העת Nature Communications Trusted Source. תחת הכותרת תגלית מפתיעה

 "הגילוי שלנו שגם האבץ חשוב היה מפתיע בגלל שחקרנו את המוח ולא את לחץ הדם", מסביר  ד"ר בטרי [מקור]. ד"ר בטרי, די נדהם מהתוצאה: "בדקנו את ההשפעה של תרופות מבוססות אבץ על תפקוד המוח במחלת האלצהיימר כאשר הבחנו בירידה בולטת ובלתי צפויה בלחץ הדם, במודלים של חולדות שטופלו בתרופות כאלו."

תגלית החוקרים עשויה להסביר ולחזק מספר דברים שמומחים כבר יודעים על אבץ.  ראשית, מחסור באבץ נקשר ליתר לחץ דם במודלים של בעלי חיים [מקור1, מקור2]. שנית, הגן האחראי לשמירה על רמות האבץ בתוך התאים קשור גם ליתר לחץ דם וגם למחלות לב וכלי דם אחרות. [מקור]. עדויות מצביעות על כך שאם לוקחים תוסף אבץ או סירופ אבץ תוך 24 שעות לאחר תחילת תסמיני הצטננות, התוסף הזה יכול לסייע בקיצור משך הצטננות ולזרז את ההחלמה.  עם זאת, שימוש באבץ תוך-עיני נקשר לאובדן חוש הריח, בחלק מהמקרים לטווח הארוך או לצמיתות ", אומרים במרפאת מאיו [מקור] ומזהירים:

אל תיטלו תוסף אבץ ללא עצת רופא.

 זיכרו: כמות האבץ בזרם הדם אינה מתואמת עם הכמויות בתא.  מחקר זה מצא שכמות האבץ בתוך התאים היא החשובה [מקור]. [מקור]. לכן אם בדיקת הדם שלך אומרת כך או אחרת היא לא משקפת את הנושא שלפנינו. אין בדיקת הדם מלמדת על מצב האבץ בתוך התאים.

צריכת אבץ רבה מדי, במיוחד מתוספי מזון, (יותר מ 40 מ"ג ליום) אסורה או לא מומלצת ועשויה להוביל לרעילות אבץ חריפה וכרונית כאחד.

מאז התגלית הראשונה, בשנת 1961, ידוע לנו כי מחסור באבץ בבני אדם הוא בעיה רצינית של תת תזונה והיא שבה ומופיעה מאז ברחבי העולם [מקור]. נושא זה נפוץ יותר באזורים בהם התזונה מבוססת על טבעונות כולל דגני בוקר, או כנהוג במצרים ריבוי בלחם ושעועית במקביל להימנעות מחלבון מהחי [מקור]. התפריט יכול להיות רב אבץ, לא בהכרח נמוך באבץ, והבעיה בזמינות הביולוגית של האבץ והדרך לקליטתו בגוף היא הנושא שעומד בפני מי שמרכיב תפריט מזון כתרופה להעשרת הגוף באבץ.  רבים יטענו שחובה ליזון מבשר, הטבעונות הנדרשת להרפיית השרירים למשל ל 21 יום במקרים של כאבי גב קשים, היא לדעת רבים הבעיה אבל ברפואה אין להישען על אמונות, כתבים דתיים ופנטזיות –

חומצה פיטית היא המעכב הידוע העיקרי של ספיגת האבץ בגוף האדם. 

נאטו NATTO מזון על להגנה על רירית המעי והפחתת לחץ דם גבוה – נאטו מכיל אבץ [מקור]. מספרים שהנסיך שוטוקו: שחי ביפן בתחילת המאה השביעית, סייר בעמק האומי ונח בכפר וראדו, האזור המפורסם בגידול פולי סויה ביפן. הנסיך נתן לסוסו כמה פולי סויה, עטף את שאר פולי הסויה בקש אורז ותלה אותו מעץ שהונח על גב הסוס. למחרת הפכו פולי הסויה לנאטו האגדי, שהנסיך טעם, טבל במלח, ואהב אותו מאוד. לאחר מכן  תושבי העיירה שבו על צעדיו והכינו הרבה מאד נאטו, ואף שינו את שם הכפר ל- Warazuto Mura ("כפר גלישת קש האורז"). נאטו הינו מאכל המופק מפולי סויה שעברו תהליך של התססה. מאכל יפני מסורתי הקיים למעלה מ-1000 שנה. הפופולריות של המאכל עלתה בעקבות תרומתו הרפואית הגדולה למעיים. לדוגמא נהוג לחשוב כי הוא מונע התקפי לב, שבץ מוחי, דלקת בריאות, גרדת, אבדן ראייה וסרטן וכל זאת משום שהוא מחזק את צנרת העיכול. הסיבה העיקרית לתכונות המרפא המיוחסות למעדן הזה, היא העובדה שבשעת התסיסה נוצרים אנזימים, ויטמינים, חומצות אמינו ועוד תוצרים בעלי ערך תזונתי חשוב. כל אלה מעניקים לנאטו את היכולות הרפואיות והבריאותיות שלו. נאטו מכיל ויטמין B12, שחסר בתפריט של צמחונים, ואבץ. תהליך ההתססה מבטל את השפעתה המזיקה לספיגתו של החומצה הפיטית ומעניק לאבץ תכולה בת 35% מערכיו שהם 5.3 מ"ג ל100 גרם נאטו [מקור] – ולכן הנאטו כל כך מתאים למבקשים להפחית לחץ דם גבוה. מנה של נאטו בת 200 גרם תספק לך את כל תכולת האבץ היומית המומלצת.

מחסור באבץ נובע מנוכחותה של החומצה הפיטית וזאת גם הסיבה שבתהליכי תיקון כליות והפחתת לחץ דם גבוה מתבקש המחלים ליטול נאטו – כלומר חלבון מפולי סויה מותססים. בנאטו יש אבץ ובכמות יפה ואין בנאטו חומצה פיטית – ההתססה מבטלת אותה גם בהנבטת הכוסמת הירוקה.

למאמרי על הכוסמת הירוקה מזון כתרופה לחולי כליה

אבחון קליני של מחסור באבץ שולי בבני אדם נותר בעייתי. לאחרונה מוכח כי מחסור באבץ מונע השתלטות על מצבי יתר לחץ דם.  [מקור]. 

כיצד האבץ משפיע על לחץ הדם שלך? 

 לחץ דם גבוה מתרחש כאשר תאי השריר החלק שנמצאים בדופן העורקים מתכווצים ולא רפים.

 סידן שחודר לשרירים מוסיף נזק וגורם לכיווץ הזה.  הסידן שברקמת השרירים מווסת על ידי האשלגן. כמות שתי המתכות הללו חשובה ומושפעת מתנאי הסביבה, כמו תאי האנדותל הסמוכים לשרירים ועצבים חושיים, המווסתים בעצמם על ידי האשלגן והסידן שהם מכילים.

 החוקרים מצאו כי

אבץ משפיע על השרירים, על תאי האנדותל ועל עצבי החישה גם יחד, האבץ מפחית את כמות הסידן בשרירים וגורם בכך, להם להירגע, להרפות וכשהשריר מתגמש לחץ הדם הגבוה יורד!

שרירי דופן גמישים, מחלימים בתורם, וגורמים לזרימת דם מוגברת ולחץ דם נמוך יותר.

ראו מאמרי על פרדיגמה חדשה בטיפול ביתר לחץ דם.

אבץ המגיע ממזון נספג במעי הדק על ידי מנגנון ספיגה בתיווך נשא. [מקור]. ספיגת האבץ תלויה בריכוזו והיא עולה עם עלייה באבץ שבמזון הנאכל עד לשיעור מקסימלי. [מקור1, מקור2, מקור3].  כ -70% מהאבץ במחזור קשור לאלבומין, וכל מצב המשנה את ריכוז האלבומין בסרום יכול להשפיע משנית על רמות האבץ בסרום. יצוין כי רק 0.1% מכל האבץ בגוף נמצא בסרום [מקור]. 

איור – מקור ויקיפדיה – יונופורים נשאים ותעלות (a) יונופורים קושרים יונים באופן הפיך ונושאים אותם דרך קרומי התא. (b) יונופורים יוצרים תעלות בתוך קרומי התא כדי להקל על הובלת היונים.
יונופור (מיונית "נושא יונים") הוא "יש" כימי מסיס הקושר באופן הפיך יונים. [מקור] יונופורים רבים הם ישויות מסיסות בשומנים המעבירות יונים על פני קרום התא. הם מזרזים הובלת יונים על פני ממברנות הידרופוביות, כגון ממברנות (קרום תא) פולימריות נוזליות (אלקטרודות סלקטיביות מבוססות יונים) או שכבות דו שכבתיות הנמצאות בתאים החיים או שלפוחיות סינתטיות (ליפוזומים). [מקור] מבחינה מבנית, יונופור מכיל מרכז הידרופילי וחלק הידרופובי אשר מתקשר עם הממברנה.
חלק מהיונופורים מסונתזים על ידי מיקרואורגניזמים כדי לייבא יונים לתאים שלהם.
יונופורים רבים מיוצרים באופן טבעי על ידי מגוון של חיידקים, פטריות וצמחים, ופועלים כהגנה מפני מינים מתחרים או פתוגניים. סונתזו גם יונופורים מרובי קרום סינתטיים. [מקור] שני הסיווגים הרחבים של יונופורים המסונתזים על ידי מיקרואורגניזמים הם: יונופורים נשאים הנקשרים ליון מסוים ומגנים על מטענו מפני הסביבה בה הוא פועל. הגנה זו חשובה ומאפשרת או מקילה על מעבר היון דרך החלק הפנימי ההידרופובי של קרום שומני [מקור]. יונופורים נשאים עשויוים להיות חלבונים או מולקולות אחרות. הסוג השני הם יוצרי התעלות. יוצרי תעלות בונים נקבובית הידרופילית בקרום, ומאפשרים ליונים לעבור דרכם מבלי לבוא במגע עם פנים ההידרופובי של הקרום עצמו. [מקור] יונופורים היוצרים תעלה הם בדרך כלל חלבונים גדולים.

יונופורים Ionophore

 ד"ר ווינסטון מורגן (Winston Morgan), מאוניברסיטת מזרח לונדון שבבריטניה, ווינסטון ידוע כחוקר במדעי הביולוגיה בהקשר לגזע האדם, עם פרסום המחקר המפעים על האבץ ותפקידו בהשגחה על לחץ הדם, ווינסטון הסביר כי למרות שמחקרים אחרים הצביעו על תפקיד אפשרי לאבץ במרחב הטיפול ביתר לחץ דם, מחקר זה שפורסם בוחן ומצביע למעשה באופן ספציפי רק על מה שקורה כאשר מווסתים את האבץ התוך-תאי כלפי מעלה או כלפי מטה והוויסוט הזה מתרחש באמצעות  יונופורים (ionophores) וקלרטורים (chelators). "

 יונופורים (איור למעלה) הם נשאים, כלי רכב כימיים המובילים יונים, כגון אבץ, על פני קרום התא, בעוד שהקלרטורים (chelators) קושרים אותם. החוקרים שלפנינו מדברים על הגדלת צריכה של אבץ בטענה שזו עשויה להוביל להורדת לחץ הדם מה שהוכח עד כה כישים בחולדות מעבדה.

המדענים ערכו גם ניסויים במעבדה בכלי דם. חלקם נבחרו מחיות מעבדה (מחולדות) אבל חלקם נלקחו מבני אדם והם מתקפים את המחקר החדשני במוצאם שכאשר הם מפחיתים אבץ תוך-תאי באמצעות צ'לטור, כלי הדם הללו התכווצו.

 ד"ר מורגן מוסיף ואומר על תוצאות המחקר:  "תוצאות מרגשות, אבל ככל שהתוצאות מרגשות, הן רק רמזים, המצביעים על המנגנון של הפחתת יתר לחץ דם." הפרסומים גם משאירים לדעתו מספר שאלות חשובות ללא מענה. בהחלט נדרשים כאן עוד מחקרים על מנת שנוכל להבין כיצד האבץ משפיע על סוגי תאים פתולוגיות שונות ואיזון יתר לחץ דם .

בנוסף לכך נחשף כי כלי הדם של הלב ושל המוח הוכיחו כי הם בעלי רגישות גדולה לאבץ, רגישות שהיא גדולה מזו שבכלי הדם במקומות אחרים בגוף.

לוסרדקס מעולה לריקון מאגרי האבץ מהגוף. והפחתת אבץ כנלמד מעלה את לחץ הדם

האבץ אם כן, דרוש גם לחולי יתר לחץ דם, אבל תרופות רבות להורדת לחץ דם גבוה מרוקנות את מאגרי האבץ מהגוף למשל – הידרלזין, מתילדופה (אלדומין) מעכבי ACE  ומעכבי האנגיוסטין כמו לוסרדקס הנפוץ בארץ. תרופות משתנות רבותמחסלות מאגרי אבץ בגוף וגם מעלות את הקריאטינין בגוף, מה שמצביע על הרס הכליות.

עלי החרדל הם תוספת נהדרת ליצור גלוטתיון או עלי הרוקט וגרגר הנחלים. (כולם עשירים בתרכובות המכילות גופרית ואבץ.) תוספת עלי חרדל בסלט, במיץ הירוק תספק התרכובת הנדרשת ייצירה עצמית של גלוטתיון ואבץ להפחתת יתר לחץ דם. תרכובת יקרה שנדרשת להחלמה ממחלות כגון דלקת, יתר לחץ דם, שבץ מוח, אלצהיימר ואי ספיקת כליות. [מקור] בישראל גדל חרדל הבר, בצילום למעלה, ברוב אזורי הארץ. באביב החרדל צובע את ישראל בצהוב. מקור הצילום בויקיפדיה.

אם אתם עדיין נוטלים תרופות להפחתת לחץ דם גבוה וטרם החלטתם על טיפול ומעבר לחיי בריאות והחלמה ללא תרופות, הוסיפו שמרי בירה, עלי תרד, ברוקולי חלוט לסלט, צרכו מרק מיסו בארוחת הצהרים שלכם, ואל תשכחו את גרגרי החומוס ואת מנת האספרגוס ומדי פעם הוסיפו גם זרעי חרדל! 

מעטים יודעים שסותרי חומצה או מעכבי חומציות בגוף מרוקנים את מאגרי האבץ של הגוף. שמן ענבים יכול לסייע מאוד ולפתור את הבעיה הוא בעל טעם עדין וטמפרטורת שריפה יחסית גבוהה ההופכים אותו למתאים מאוד לבישול, טיגון ואפיה גם לתיבול סלטים ומרינדות או כתרופה. לשמן זרעי ענבים תכונות וסגולות של נוגדי חומצה, מעוררי הפרשת מיצי מרה, מתאים כנגד כיבים, ניקוי ידיים, טיפול נגד כוויות והוא גם משמש נוגד סרטן מצוין ומטפל בבעיות חומציות מבלי לפגוע באבץ

הפטריות הנהדרות, כרמיני או קרמיני מכילות אבץ. הוסיפו פיסטוקים, שקדים, גרעיני חמניה, שעורה, אספרגוס, גם עלי מנגולד, תרד ופטריות קרימי  (בצילום למעלה) לצד  ברוקולי, אפונה, שומשום, ויוגורט – בכולם האבץ מהווה תוסף מזון חשוב ללוקחי התרופה.

מנת הבקר שלי (ירון מרגולין) שיבולת שועל מותססת עם חופן גרגרי שעורה ותפוחי עץ מותססים. עוד על כך – כאן.

האבץ מנטרל רדיקלים חופשיים, ומפחית בכך את הלחץ החמצוני. הוא מוריד את רמת החומרים הכימיים הדלקתיים שגורמים לכאב ולפלאק שנצמד לעורקים כסתימה. פלאק עשוי רובד נגיפי שהפכו את דופן העורק לאזור בלתי גמיש, נקי מחיידקים חיים ובתוכו נערמים חיידקים מתים כשהחיים שחגים מסביבם על-מנת לפנותם מתים עליהם כתוספת שהורסת את גמישותם.

ודעו שככל שגוון הפרי או הירק עמוק יותר, כך הוא מכיל יותר בטא קרוטן, חברו הטוב של האבץ.

תרופות שמרוקנות אבץ מהגוף רבות משעולה על הדעת – כל הרשימה שלהן נמצאת בקישור שמובא כאן נא לגלול שם למטה – כאן

מקורות טובים לאבץ הם קטניות, אגוזים, זרעים, דגנים מלאים וכן אגוזי קשיו וקמח שיפון כהה הוא מכיל – 6.4 מ"ג אבץ לכוס כשגרעיני חמנייה (שחורים) – 5 מ"ג למאה גרם. 

כמות האבץ המומלצת לצריכה יומית היא 11 מ"ג לגברים לעומת 8 מ"ג לנשים.

צריכת האבץ הממוצעת באוכלוסייה, הן בקרב טבעונים וצמחונים והן בקרב אוכלי בשר, גבוהה במקצת מן הרמה המינימלית הדרושה. עם זאת, רבים באוכלוסייה, במיוחד אלה הצורכים כמות מזון מצומצמת, לא משיגים את מינימום צריכת האבץ הנדרשת. 

פרט לכמות האבץ במזון, חשובה גם יעילות הספיגה של האבץ, כנזכר לעיל. חומצה פיטית – המצויה בדגנים מלאים, בסובין, בירקות טריים ובקטניות –נוטה להיקשר לאבץ ובכך היא עשויה למנוע את ספיגתו התקינה בגוף. היא שעלולה להפריע לספיגת אבץ – נטרלוה עם מיץ לימון חי, סחוט, טרי. גם תהליכי עיבוד מזון רגילים כגון: בישול, אפייה, השריה, הנבטה, התסהסה, והתפחה, מחלישים את ההשפעה של החומצה הפיטית ומשפרים את הספיגה.

מלבד חומצה פיטית גם סידן מפריע לספיגת האבץ. אך אין דרך מעשית להפריד בין צריכת מזונות המכילים סידן ובין מזונות המכילים אבץ. אם יש צורך בתוסף סידן, לא מומלץ ליטול אותו עם הארוחה.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    שעורה ופעולות נוגדות דלקת כולל עיכוב גורם נמק גידול אלפא – Tumor necrosis factor alpha.

    על הנקמה ודמימותיה

    If you have any questions left –

    I'd be happy to answer any questions.

    For a direct application form to Yaron Margolin – please click here

    Recent Articles

    Kidney Failure

    Taming the Rogue Kidneys

    Vital Information

    מבוא לפסיכותרפיה מכלולית והוליסטית

    הפסיכולוגיה הטיפולית וההוליסטית – תולדות הפסיכותרפיה

    מגילת רות האלמנה שיצאה ממרחב הנוחות

    יש פתרון כולל לבעיות הקשורות לדימוי עצמי, חוסר בטחון וערך עצמי נמוך – דופמין

    חרדה

    מעגל המוזר – התפתחות ה"אני" בשנה התשיעית לחייו

    איך מורידים לחץ וחרדות באופן טבעי? התמודדות עם סטרס ולחץ נפשי

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    למה אני לא מצליח להתמיד – והסוכר

    גמישות היא מצב נפשי – אתגר בזרימה ושינוי –  אני מבקש להתגמש

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    איך לצאת ממצבי תקיעות בחיים – שיטת שלוש השאלות בגובה העיניים

    נמאס לי מהחיים מה עושים

    על היכולת להשתקם, לקום מאבק הדרך ומכאב הפרידה

    ריגוש רעיוני או התקווה והדופמין – יחשפו בפניך כל הסודות שבהתמכרות שבהמתנה – ריגוש, המתנה, תקוה ודופמין – המאמר כאן.

    מסלול ההתפתחות הנורמטיבי בחיי אדם ודמימותיו בטבלה – סדרת מאמרים.

    שלושת המיצים

    לחלק הראשון הבצל והפלפלים

    לחלק השני – החסה

    לחלק השלישי – תפוח אדמה והבוטיראט

    לחלק הרביעי – הכוסמת המופלאה

    לחלק החמישי – נבטי הברוקולי וחלבון הנעורים

    לחלק השישי – שיבולת השועל והבטא קלגן

     לחלק השביעי – על האצות והפוקוקסנטין

    עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה. 1 

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    הערכות שונות במדידת אשלגן בפלזמה שוללות לפעמים שלא בצדק יתר אשלגן בה – היפרקלמיה פסאודו היפרקלמיה – Hyperkalemia

    מדד חדש לבריאותך – ביטול האסרוסקלרוזים

    אי ספיקת כליות – טיפול ללא תרופות

    אוראה – למה האוראה מוגברת ומופחת בדם Urea

    הקורטיזול וכאבים בבית החזה וביד שמאל

    להוריד קריאטינין, אוריאה ולהחלים ללא תרופות מאי ספיקת כליות

    וירוס הקורונה וגרון יבש

    -אי ספיקת כליות להחלים ללא תרופות – על הGFR ונזקי התרופות

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות – כל מה שחשוב לדעת – חלק ג

    אריתרופויטין (EPO) Erythropoietin

    התרופות והרע – ויטמין D3

    על בדיקות הדם

    אנמיה למה חסר לי ברזל?

    רוצה להחלים מפגיעה במערכת העיכול ללא תרופות?

    להחלים בפשטות ממחלת ריאות חסימתית כרונית

    רוצה להחלים בצורה מלאה מסוכרת

    שחיקת סחוס, למה לסבול? – ללא ניתוח ללא תרופות – טיפול להחלמה

    עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    פרנצ'סקו מסינה Francesco Messina אלהים באדם שחיפש אחר היופי

    ויטמין השמש ויטמין D-

    התרופות והרע – ביוטין B7 ויטמין H

    רוצה להחלים מיתר לחץ דם?

    מזונות גבריים ובטן שטוחה

    שלושת המיצים

    על לחם חוקם של עסקים – מה באמת חשוב לדעת בכדי להצליח (פרק א')

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    על לחם חוקם של העסקים

    למה אני לא מצליח להתמודד

    מגיע לי – העדר הכרה במאמץ של השועט קדימה, בהחלט יכול להוביל לכישלונה של קריירה מזהירה.

    סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

    כאבי גב – פתרון טבעי, עדין ופשוט לבעיה שלך

    כאבי גב לא דורשים ניתוח – רק מגע יד עדינה

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    אי ספיקת כליות – צום חלבונים

    צום חי – הוא תרופה טבעית. אזהרה לקטונים (Lactones) –

    אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים – צום חי

    אי ספיקת כליות – מתכונים לדיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע.

    אילוף הכליות הסוררות – איך להחלים מאי ספיקת כליות להקליק כאן

    "אילוף הכליות הסוררות" תחילת פרק א

    ההמשך לפרק א' של "אילוף הכליות הסוררות"- כאן.

    פרק ב'

    פרק ג'

    נשלח ב כללי
    2 comments on “חידושים ומהפכות בנושא יתר לחץ דם.
    1. vorbelutr ioperbir הגיב:

      Today, I went to the beach with my children. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She placed the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is completely off topic but I had to tell someone!

    2. Betwing88 הגיב:

      Great blog! Do you have any tips for aspiring writers? I'm planning to start my own website soon but I'm a little lost on everything. Would you advise starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many choices out there that I'm completely confused .. Any recommendations? Appreciate it!

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *