– אורז מותסס בבית מתכון

אורז מותסס, הידוע גם בשם טפאי (Tapai), הוא מזון מותסס, על בסיס פחמימתי עם תרבית התחלה (סטארטר) שמבוססת על שמרי דגן עתיק בשם דוחן. לעיסה המתקבלת טעם משכר כשל יין צימוקים ביתי בגוון חמוץ ומתוק. לעתים קרובות הטפאי נאכל כמנת מזון עם גרגרי צ'יאה, או משמש במתכוני אורז מותסס. מדובר במזון עתיק, מסורתי שנהוג במתאילנד ומדינות במזרח ודרום מזרח אסיה.

טפאי, אורז מותסס (בצילום למעלה, צילם ירון מרגולין) מיוצר באופן מסורתי עם אורז לבן או אורז דביק, אורז מלא, פראי, אבל יכול להיות גם עשוי ממגוון מקורות פחמימתיים, כולל קסווה (סינגקונג) ותפוחי אדמה. התסיסה מתבצעת על ידי מגוון של עובשים, כולל Aspergillus oryzae, Rhizopus oryzae, Amylomyces rouxii או Mucor, ושמרים כולל שמרי אורז, שמרי בירה Saccharomyces cerevisiae, Peninsular Malaysia ושמרי דוחן Ragi Yeast שמככבים במתכון הזה.

הדוחן מופיע במקורות שלנו ובלשון המקרא וחז"ל הוא כנראה הדוחן התרבותי. הצמח ידוע כמספוא, מזון לבקר אבל בזרעיו הקטנים ניתן להשתמש למאכל אדם לאפיית לחם. לחם רג'י הוא לחם דוחן מאוד ידוע הבריאות.

אגב הדוחן מכיל כמות יפה של מגנזיום וחומצה פולית ואיננו מכיל את חלבון הגלוטן. כך שלחם דוחן, טעים, מאוד טעים וללא גלוטן. (הלחם מהדוחן אסור לחולי כליה).

רוצה ללמוד בדיוק איך להכין אורז מותסס (TAPAI) למטה המתכון 

מרכיבים להכנת אורז מותסס:

 2 כוסות אורז דביק (דביק)* אורז שמכינים בדרך כלל בסיר אורז.

 2 כפיות.  טייפ סטרטר (שמרי ראג'י WAYANG RAGI TAPE – YEAST).

 1/2 כוס סוכר.

דרושים:

כלי אידוי

כלי זכוכית מפוסטר להתססה.

 הוראות הכנה:

  1. משרים את האורז הדביק במיכל מים למשך הלילה. לשטוף היטב, כמה פעמים
  2. מאדים את האורז המושרה במשך 45 דקות בעזרת כלי אידוי או להניח במסננת מעל סיר מים רותחים. ולצנן לאחר מכן לטמפרטורת הגוף. על האורז להיות פושר מכיוון שחום עלול לפגוע בתרבות ההתחלה (שמרי ראג'י Ragi Yeast) מכונים גם שמרי Finger Millet הם Ragi או Finger Millet סוג של דוחן ואחד הדוחנים הידועים יותר ולמעשה הגולן הנפוץ ביותר באזורים רבים של דרום ומערב הודו.
  3. לפזר את ה-TAPAI Starter (Ragi Yeast על האורז ולערבב עם כף נקייה למשך דקה ועד שנוצר פיזור אחיד.  (הערה: יש להקפיד לערבב היטב את המתנע והאורז כדי להפחית את הסיכון לקלקול ולשפר את משך הזמן הדרוש לתסיסה).
  4. לערבב 1/2 כוס סוכר עם מים. 
  5. להניח את האורז בשכבות לתוך צנצנת המפוסטרת. על כל שכבה של אורז לשפוך מעט מי סוכר, תערובת זו נועדה לעזור לחיידקים להתחיל בתהליך התסיסה וגם מעניקה את הטעם המשכיר בסוף התהליך.
  6. להניח לאורז לתסוס במשך 2-4 ימים. יש ולאחר יומיים כבר אפשר שיראו מעט נוזלים בתחתית הצנצנת וריח האורז ישתנה לריח הטפאי המיוחד. שזה מעורר את הגעגועים למעדן הזה. בשלב הופעת הריח והנוזלים האלו תהליך התסיסה מושלם אך טעמו של הטפאי ישתפר עוד יותר לדרגת המעדן אם ישמר במקרר מספר ימים נוספים.  הנוזל שנאסף בתחתית המיכל הוא יין האורז הנודע שנקרא ברם (brem), בצילום למטה (באדיבות ויקיפדיה), בסוף המתכון. בשבוע הראשון אחוז האלכוהול ב"ברם" נמוך מאוד אבל … לאחר 20 ימים ויותר, אם יתסס עוד יותר, תכולת האלכוהול תגדל.
מפזרים את השמרים ומערבבים היטב – אפשר לראות בוידאו המצורך, כיצד מתסיסים אורז בתאילנד – כאן.

אני מגיש אותו עם גרגרי צ'יאה

שמרי רג'י בצילום למטה

 *ניתן להשתמש ב-Tape Starter עם אורז מתוק להכנת Tape Ketan, עם אורז מתוק שחור להכנת Tape Ketan Hitam או עם Casava להכנת Tape Telor.

אורז מותסס ב 2.3₪ ב"פיצוציה" תאילנדית.
 מדריך תסיסה וספר מתכונים חינם ברשת גם איך להתסיס אורז – כאן 
יין אורז ברם (brem)

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    מזון כתרופה – שמן זית ושמן קנולה או חרדל הצילו מאות ילדים בעולם.

    מזון כתרופה – אפשר להחלים מאי ספיקת כליות

    על ההשפעה האיומה של חלבון מן החי על הכליות

    אילוף הכליות הסוררות

    גודש נוזלים בריאות – בקרב חולי כליה

    עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה – קמח קליפת רימונים (PPF) .9

    דצמבר 2022אורז מותסס צילם ירון מרגולין תאילנד פטאיה
    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *